Geen gedwongen ontslagen en klantenstops in de thuiszorg

Enkele duizenden thuiszorgmedewerkers zijn de afgelopen weken ontslagen. En volgens de koepelorganisatie voor de thuiszorg ActiZ zullen de komende tijd nog veel meer ontslagen volgen. Zieken, ouderen en gehandicapten, die huishoudelijke hulp nodig hebben, moesten daarvoor voorheen aankloppen bij het Rijk. Maar die heeft de thuiszorg overgedragen aan de gemeenten. Maar de gemeenten vinden dat de thuiszorg teveel kost en dus moet er worden bezuinigd.

Gevolg: de organisaties die huishoudelijke hulp de wijken in sturen willen van hun dure personeel af en hebben liever goedkopere freelancers. Maar de arbeidsvoorwaarden voor freelance thuiszorgmedewerkers zijn een stuk slechter dan daarvoor. (NOVA)

Waar de SP voor waarschuwde is inmiddels in volle gang. Duizenden goede thuiszorgmedewerkers worden de wacht aangezegd, goedkopere krachten worden aangenomen die lang niet altijd de zorg kunnen leveren die mensen nodig hebben.

Aan de hand van de vele reacties op het meldpunt WMO van de SP stelde Agnes Kant vorige week al vragen aan de minister. Deze week kwam brancheorganisatie ActiZ naar buiten met hun cijfers. Reden te meer om deze week nog antwoorden te krijgen van staatssecretaris Bussemaker. Als daar geen concrete maatregelen en oplossingen uit blijken om gedwongen ontslagen en klantenstops tegen te gaan, zal Agnes Kant de Kamer terug roepen van reces voor een spoeddebat.

Voor meer informatie wat er precies gebeurd, raad ik je aan om de NOVA-uitzending terug te kijken.

Zie ook:
SP-reportage van de demonstratie WMO-ho-ho-ho op het ‘t Plein in Den Haag (oktober 2006).
SP-reportage van de manifestatie ‘Zorg geen markt‘ die in het teken stond van de WMO (april 2007).

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 20 juli 2007 :: 0.11 uur

115 Comments

115 reacties

  1. Als de ,,firma Actiz” onderzoekt kom je o.a de naam Noten tegen.
    Fractie voorzitter voor de eerste kamer voor de PVDA.
    Ook voorzitter van Actiz en vele andere commisariaten.
    Mensen die inkomens hebben die de twee ton euro ver overstijgen.
    Ja de zorg is duur tegenwoordig.
    Het moet ergens vandaan komen.
    Voor belangstellenden:
    http://www.parlement.com/9291000/biof/03018

    Reactie door che — vrijdag 20 juli 2007 @ 5.42 uur

  2. Eén grote walgelijke puinhoop.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 20 juli 2007 @ 7.36 uur

  3. 1. Che

    Ik heb het gelezen die man gaat het er vooral om hoe je mensen kunt ontslaan en dat psychologisch goed ‘spelen’ zal ik maar zeggen.

    De commissariaten liegen er niet om. Ik heb het al eens gezegd; Het bedrijfsleven is aan de macht. Zou hij de ‘rollenspelen’ van Wouter Bos begeleid hebben? Hij wilde toneel gaan spelen dat is vast een toegevoegde waarde gebleken voor de PvdA.

    Voor de rest heb ik hier al over geschreven. Wel voel ik me heel kwaad worden indien gedaan wordt alsof het werk zoveel meer inhoud dan van menig goed alphawerkende maar vooral dat er nooit geprotesteerd wordt tegen het bestaan daarvan gezien de omstandigheden en de slechte situatie van die mensen. Mooi gevonden free-lancers, dat ZIJN ze NIET. Ze zijn geknecht aan de zorg en er wordt voorgeschreven hoeveel ze mogen verdrienen, dat kom je bij een free-lancer nooit tegen. Ik neem het de SP ook zeer kwalijk dat ik ze hier nooit tegen hoor protesteren, daar waar ze nu wel hard fulmineren tegen de postbezorgers die stukloon ontvangen en geen rechten meer hebben. Het is niet veel anders.
    Het is een gewitte zwarte werkster die NIETS te vertellen heeft en geen sociale rechten, of een verstoten verzorgster die rechteloos is gemaakt. Velen doen het werk net zo goed als een verzorgster en velen doen precies hetzelfde. Voor dat deel dat het werk niet goed doet, die doen het ook niet goed voor de mensen die hulp nodig hebben, die zouden helemaal niet moeten werken daar worden ook klanten de dupe van. Die hebben ook weer niet geheel vrij de beschikking omdat er weinig hulp is. Nu zijn m.i. beiden slaven van de zorg. Met de Alphawerkende hebben ze gewoon het landelijk recht willen ontwijken waarin een wettelijk verplicht minimumloon MET normale arbeidsrechten in dienst van een opdrachtgever ontweken wordt.
    Destijds bij de ‘uitvinding’ van de alphawerkende was het al de bedoeling de verzorgenden over te laten gaan in deze groep. Door protest kon de reeds aanwezige groep met een arbeidscontract met alles erop en eraan daarin blijven niet omdat ze dermate veel afweken in prestatie.

    Reactie door Henny — vrijdag 20 juli 2007 @ 7.40 uur

  4. Duizenden worden ontslagen en mogen terugkeren, met 0 uren contract zonder ziek eeg inkomen geen pensioenopbouw en da gek vinden dat je geen mensen kunt krijgen.
    Degene die dit verzinnen krijgen een steeds groter salaris.

    Als we zo doorgaan gaat de tweedeling verder in Nederland 60% met Mac baantjes 3 banen en nog niet kunnen voorzien in jelevensonderhoud en managers en aandeelhouders mogen de boel leeg roven ter meerder eer en glorie van de grote baas die weer een 10 of 20 miljoen in zijn zak mag steken.

    De SP is harder nodig dan ooit alle partijen kiezen voor marktwerking zelfs bijna alle kamerleden en het kabinet kiezen voor zichzelf ook voor forse salaris verhoging.

    Reactie door Harry Sangers — vrijdag 20 juli 2007 @ 8.04 uur

  5. Ja, het begint al, in de zorg: weggesaneerd door woekerwinstmanagement met het moderne nieuwe ontslagrecht, zul je zien: terugkomen per Work First, arbeidsplicht voor een habbekrats.
    De thuiszorg kan echter alleen draaien met gemotiveerde, sociale mensen, is een fatsoenlijke cao alleen weggelegd voor commercieel personeel?

    Eventuele maandelijkse vakbondsbijdragen hadden de gedupeerden beter kunnen verbrassen aan wat feestelijks want er bestaat geen vakbondsinitiatief meer tegen deze uitbuiting, waar zieken en thuiszorgers samen de dupe van worden, bonden zijn ook al geliberaliseerd.
    En ik maar denken dat we in een welvarend land leefden.

    Reactie door Haq — vrijdag 20 juli 2007 @ 9.02 uur

  6. Er is een “kinderopvangin Zouden bedenkers van dit plan vergeten zijn dat de zorgvraag van ouderen daarmee niet afneemt?

    Reactie door Ben — vrijdag 20 juli 2007 @ 9.13 uur

  7. oops ging wat fout met de link
    briljante oplossing, omscholen richting kinderopvang

    Reactie door Ben — vrijdag 20 juli 2007 @ 9.15 uur

  8. De werkelijke omvang van de problemen voor de mensen die afhankelijk zijn van thuiszorg zijn nog niet eens overal duidelijk. Hier in Heerlen heeft de gemeente (coalitie SP-PvdA-VVD en Ouderpartij) heel erg veel geld in de continuiteit van de zorg gestopt, maar feit blijft dat ook hier marktwerking een negatief effect heeft. Veel gemeenten zijn niet zo sociaal als Heerlen, veel mensen merken de effecten nu al of gaan ze in de loop van dit jaar merken. Herindicatie, vertrouwde thuishulp (en sociaal contact/controle) eruit en uitzendkracht van 17 erin, administratieve rompslomp om een PGB aan te vragen. Alsof ouderen en gehandicapten het niet al zwaar genoeg hebben in Nederland.

    Reactie door Irma — vrijdag 20 juli 2007 @ 16.36 uur

  9. Marktwerking = Bonus-jacht = werkgelegenheidsloop .

    Reactie door Fred — vrijdag 20 juli 2007 @ 16.40 uur

  10. @ 7 Ben
    Het is weer helemaal doorgestoken kaart.
    Thuizorg medewerkers worden ingezet bij de kinderopvang, zodat alleenstaande ouders met een bonus van € 100,- (waar de eigen bijdrage van betaald moet worden), de kinderen naar de dump kunnen brengen om te gaan werken voor de grootgraaiers van het kapitalisme.

    We zijn weer online!

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 juli 2007 @ 16.46 uur

  11. beste mensen toen ik vroeg op het stadhuis van vld is dat geen verkapte bezuiniging , keken ze mij aan of ze water zagen branden ,en toen zei ik of gaat het net zo als met de wvg zolang per gemeente die zaken niet geoormerkt worden kunnen ze met het verkregen geld doen wat ze willen onder andere bijvoorbeeld lantarenpalen plaatsen als de gemeente daar het geld niet voor heeft voor mij de weg terug

    Reactie door lenie.smit — vrijdag 20 juli 2007 @ 16.57 uur

  12. @9 Fred, vervolgje:

    Conclusie:
    Marktwerking = race to the bottom.

    Ik ben trouwens tegen de decentralisatie die minister Ter Horst zo voorstaat. Het leidt tot grotere gemeenten.

    En tot wéér 1 grote keuzebrij: “dan verhuis je toch als je een beter geregelde gemeente wil?” Wéér tig extra dingen waar burgers op moeten letten. Ik heb daar helemaal geen zin an, wil dat dingen gewoon goed geregeld zijn in mijn gemeente. Iets meer afstand vind ik niet zo erg. Maar ik heb ook niet zo’n vertrouwen in gemeentebesturen eigenlijk. In de kwestie thuiszorg (maar ook gehandicaptenvervoer) wordt mijn wantrouwen maar weer bevestigd.

    Reactie door Ellen — vrijdag 20 juli 2007 @ 17.02 uur

  13. Mooi is de regering , die al zijn zorgtaken afschuift naar gemeentes en dan ook nog de subsidies afroomt ; dat betekent dat de gemeenten meer zelfsupported moet zijn : dus zorgdragen voor de financiering : dat betekent lokale belastinhen en heffingen omhoog en “doelloze “grond verkopen voor een hoge prijs en de goedkoopste zorgdiensten nemen : dat betekent dat de burger twee-maal wordt gepakt : 1) meer zorgpremie en sociale premies betalen . 2) meer lokale belastingen en heffingen : ook wordt er nu geconcureerd door zorgdiensten en wel zo heftig , dat er geen winst wordt gemaakt : ja zelfs verlies : dus afstoten van werknemers in de zorg tot gevolg : gevolg ineenstorten van de zorgdienst :en natuurlijk weer meer werkloze , dus meer bijstanduitkeringen , dus meer belasting voor de gemeentes …….zuch … zouden ze echt zo stom zijn in den Haag ?of misschien wel zeer geraffineerd en zich zo aan schuld/inkomen eis van de EU te houden .

    Reactie door Fred — vrijdag 20 juli 2007 @ 17.22 uur

  14. Yes , iemand die ontslagen is bij een zorgdienst kan in de bijstand , gaan werken in een “First work “project met de keuze :papier-prikken of vrijwilliger in de zorg .

    Reactie door Fred — vrijdag 20 juli 2007 @ 17.24 uur

  15. OVERHEID MOET VOORLICHTEN EN ICT-COMMUNCATIE FACILITEREN
    Bezuinigen op de thuiszorg vind ik een groot schandaal, omdat een aanzienlijk deel van de Nederlandere een veelvoud heeft te besteden van het minimumloon.

    In de nabije toekomst zal de vraag naar thuiszorg heel sterk groeien, samen met de demografische problemen vergrijzing en ontgroening. Dat probleem moet worden ondervangen door de uitgaven voor thuiszorg in de toekomst sterk te laten stijgen. En door nu al de bevolking uitgebreid voor te lichten via radio, tv en films op internet. Voor dit doel vooral gericht op ouderen, chronnisch zieken, gehandicapten, mantelzorgers en zorgwerkers.

    Daarbij moeten de volgende onderwerpen aan de orde komen, zelfredzaamheid, zorgtechnieken zoals (eenvoudige)verpleegkunde, persoonlijke verzorging en coaching.

    Ook zijn kwetsbare mensen veel weerbaarder als ze intensief contact kunnen leggen en onderhouden via video-chat en talkradio. De overheid moet die technieken voor hen faciliteren.

    Bij talkradio praten luisteraars mee in de uitzending, eventueel samen met iemand die deskundig is op een praktisch en voor hen relevant gebied, zoals medicijngebruik of persoonlijke financieën.

    Aarme ouderen en gehandicapten moeten een eenvoudig te bedienen beeldtelefoon krijgen, waarmee ze ook nieuwe contacten kunnen zoeken via een soort gratis ‘datingsite’.

    Ook moet de overheid aan arme maar intelligente bejaarden een speciale senioren-pc kado geven met speciale zeer eenvoudige software en een zeer goede telefonische helpdesk. Met die pc kunnen ze dan gebruik maken van internet.

    Reactie door Jaap Veldkamp (alias j) — vrijdag 20 juli 2007 @ 17.28 uur

  16. Hoe lang blijven de nederlanders dit accepteren?
    Een regering die achter de feiten aanloopt en daar nog dik voor wordt betaald.
    Wakker worden!!!

    Reactie door martin — vrijdag 20 juli 2007 @ 17.50 uur

  17. @15 Jaap Veldkamp

    ICT kan NOOOOOOOOOOIIIIIT de oplossing zijn voor gebrek aan onderwijs en zorg.
    De mens is een wezen dat AANDACHT nodig heeft en jouw ICT-communicatie doctrine is de doodslag voor intermenselijke relaties.
    Wellicht is het aan de ICT te wijten dat ondernemers in de zorg helemaal doorslaan, alles willen automatiseren en ieder MENS wordt weg bezuinigd, zodat er nog meer te graaien is.

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 juli 2007 @ 18.37 uur

  18. Weer rekenen…..

    1 huishulp kost € 30.000,- per jaar (fulltime)
    1000 hulpen kost €30 miljoen. per jaar
    100000 hulpen kost €3 miljard. per jaar

    Hoe groot was de WMO pot ook alweer ?????

    Reactie door tom — vrijdag 20 juli 2007 @ 18.44 uur

  19. Een derde Lourdes?

    Na het echte Lourdes..kwam het Lourdes van het UWV.
    Nu is er nieuw Lourdes, genaamd WMO.
    Schijnbaar zijn zorgclienten van de thuiszorg, ineens een stuk gezonder geworden.
    Immers de zorg die wordt geindiceerd en geleverd, is minder geworden.
    Volgens de herindicatie hebben deze mensen,
    geen recht meer op eerder ontvangen hulp.
    En kan de Alpha hulp het wel alleen af.
    De signaleringsfuncties blijken niet meer nodig te zijn.
    Men gaat er vanuit dat de omgeving wel mantelzorg zal verlenen.

    Het hoord te gaan over de gezondheid en de beste zorg voor de clienten.
    Maarja het nieuwe Lourdes, er is bij de
    client niets verandert, maar men kan het van de een op de andere dag wel doen met de mindere zorgvariant.
    De bedoeling was dat men ondersteuning zou krijgen, zodat er een mogelijkheid zou zijn
    om langer zelfstandig te kunnenblijven wonen.
    Dit zou worden bereikt door gerichte ondersteuning en zorg.
    In de praktijk blijkt er van al deze mooie plannen weinig over te blijven.

    Het gaat om het prijskaartje,
    net als bij het Lourdes van het UWV.
    Mensen wordt wakker, deze zorg is geen zorg!

    Reactie door kitje — vrijdag 20 juli 2007 @ 18.56 uur

  20. hier valt veel over te zeggen!

    laat ik beginnen met de zorgaanbieders.
    er zijn gem die E19,50 per uur voor de huishoudelijke hulp betalen waarvan de persoon die in loondienst werkt E895 per uur betaald.De werkgever doet verder niets geen ondersteuning , geen cursus je zou zeggen dat moet voldoende !
    nu willen de thuiszorgaanbieders werknemers ontslaan en mogen zij in Alpha constructie het werk blijven doen tegen E12,20 per uur.
    Zij moeten dan alle zaken als pensioen ed zelf regelen , met als gevolg dat er van het uurloon niet veel overblijft.
    Mensen wilen dit niet zij willen zekerheid!
    De zorgaanbieder hoeft bij Alpha hulpen enkel te bemiddelen, de Alpha hulp kan vakantie nemen wanner zij wil en de zorgaanbieder hoeft niet voor vervanging te zorgen bij vakantie en ziekte.
    daar zit de zorgvrager mooi mee te kijken je zal maar niet zonder hulp kunnen.
    door deze verandering kan de kwaliteit ook verloren gaan, de Alphahulpen krijgen geen cursus/ondersteuning.
    De Alpha hulp kan bij een persoon komen te werken bij een dementerende , maar hoeft niet te signaleren!
    Daar gaat de kwaliteit.

    Neem de persoonlijke verzorging, de zorgaanbieder krijgt daarvoor bij mensen met een PGB gemiddeld E33,- per uur voor en bij zorg in natura zelfs nog iets meer.
    De verpleegkundige krijgt daar ongeveer E15,-
    per uur met meer dan 30 jaar ervaring.
    De zorgaanbieder krijgt van het zorgkantoor ongeveer E40,- per uur voor de persoonlijke verzorging.

    Waar blijft het geld!
    De mensen die het krijgen verdienen het niet en de mensen die het verdienen krijgen het niet!

    Kijk nu eens naar de zorgaanbieders de grote hebben grote dure gebouwen ,directeuren die belachelijk veel verdienen, managers te over, overbodig , zorgdossiers die aan de thuissfeer een ziekenhuissfeer geven, uniformen terwijl HUISZORG iets anders is dan ziekenhuiszorg .
    Je zal maar gehandicapt zijn en dagelijks 3 keer tegen uniformen moeten aankijken waar dan ook nog een embleem opstaat die zeker opvalt voor de reclame.
    Ik zeg altijd mijn huis is mijn thuis en geen ziekenhuis, geen uniform, geen dossier, of daar waar nodig is.
    hierbij heeft het zorgkantoor ook weer teveel te zeggen.
    ik wil als mens onder de mensen door het leven , niet als patient.
    Maak mensen niet dement door alles op te schrijven zodat ze niets meer hoeven te zeggen .
    Laat de thuiszorg vraaggericht blijven werken en niet verhospitaliserend.

    Terug naar de bassis terug naar de zorg, weg met de bureaucratie.
    kleinschalig gaan werken wijkgericht met zorg op oproep zodat mensen weer een mensewaardig bestaan mogen hebben.zodat zij weer kunne leven i.p.v overleven.

    Geen directie,geen management , maar zorgverleners en zorgvragers samen de zorg laten regelen,samen verantwoordelijk!

    Reactie door joepie — vrijdag 20 juli 2007 @ 19.07 uur

  21. nederland vergrijst(geen geld voor??,,zit in huizen usa en wapenhandel enz)dus een leugen!
    wat is de oplossing weg hulp,,
    en heb je dan hulp nodig,even aan het koortje trekken.
    dan bellen ze mij,,ik met de sleutel er heen,deur openen voor de dokter,oo dat wordt ziekenhuis opname,,berigt in de krant,,bejaarde vrouw onwel/overleden op weg naar het ziekenhuis,welke?,naar een melding,
    zoon moest komen met de sleutel.,helaas elke hulp kwam te laat de dokter en het snel optredende ambulanse personeel,mocht niet baten.
    maar we zijn 1 grijze geranium kijkende kwijt,das dan weer een voordeel.weer meer geld voor de gemeente,kunnen ze wat vaker het onkruit dood spuiten,en bladeren opruimen,in grevo gad emmeloord.
    mag het c?da/cu/pvd# hun laatste 10 jaar afgrijzelijk lijden,eneu geen uitanasie he wandt das tegen gods leer?hun oorlogs god dan he.dat zwijn met geen erbarmen.

    Reactie door ad — vrijdag 20 juli 2007 @ 19.15 uur

  22. Ze gaan weer de verpleegkundigen in de thuiszorg blij maken met een dooie mus…

    http://www.nu.nl/news/1163832/36/Inzet_om_ontslagen_in_thuiszorg_te_voorkomen.html

    Reactie door Pool — vrijdag 20 juli 2007 @ 19.15 uur

  23. nu weet ik waroom zij in ilussies geloven,HBO OF niet.HPW noemen zij dat….

    Reactie door gaf — vrijdag 20 juli 2007 @ 19.32 uur

  24. Zorg geen markt?

    Vet gevreten bestuurders op het hellingvlak.
    Gevaar voor hun te zekere baan is nu opeens aanwezig.

    Voor degene die de politiek enige jaren niet heeft gevolgd;
    De Zorg is wel een markt!

    Ontslagen dreigen?
    Dat komt grotendeels doordat men geen competitie aan kan gaan.
    Gewoon kwaliteit leveren voor een goede prijs en niet meedoen met onze zieke geest van geringe arbeidsuren en overdreven rechten, liefst zonder te veel plichten.

    “De Zorg” komt hier binnen enige jaren gelouterd uit.
    Niet alleen kwaliteit maar ook het kostenplaatje sterk verbeterd.

    En.. als Agnes terug wil komen van haar (veel te lange) zomerreces is het waarschijnlijk omdat ze bederfbare waren heeft vergeten in de vuilnisbak te gooien.

    Mijn adagium;
    Harder (langer) werken, niet lullen maar presteren.

    U carrière in de zorg loopt geen gevaar want werk genoeg.
    Beetje harder werken is geen schande.

    Reactie door Timbo — vrijdag 20 juli 2007 @ 19.34 uur

  25. 15 veldkamp
    we moeten al die pc’s aan de kant gooien zodat we weer normaal contact met mensen krijgen.
    Anders zullen er veel mensen
    door vereenzaming overlijden .
    De mens is nl geboren om niet zonder de ander te kunnen leven.
    Ik vind het nl fijn als een ander mij een knuffel geeft!
    Er zitten al teveel ziekelijke gevoelloze contact gestoorde in Den Haag .Dit blijkt wel uit het beleid.

    Reactie door joepie — vrijdag 20 juli 2007 @ 20.02 uur

  26. De meerderheid heeft het zelf gewild! Het mag van mij nog veel beroerder worden, zodat we eindelijk met gestrekte mouwen de straat op gaan.

    Hoogste tijd voor actie!

    Reactie door Helldriver — vrijdag 20 juli 2007 @ 20.09 uur

  27. @ timbo
    “U carrière in de zorg loopt geen gevaar want werk genoeg.
    Beetje harder werken is geen schande.”
    ik ben zeker dat jij niet in irak woon,nate droom,is geen veilegheid,
    Mister Timbo..

    Reactie door gaf — vrijdag 20 juli 2007 @ 20.13 uur

  28. Graag wil ik een aantal zaken verhelderen betreffende Alfahulpen.
    Ik werk sinds 1998 als alfahulp. Ik neem mijn werk zeer serieus, ik heb wel degelijk een signalerende taak. Als er problemen zijn neem ik contact op met mijn manager. Buiten het ‘poetsen’ help ik mijn klanten ook met de administratie. Ik help met formulieren, telefoontjes, kwijtscheldingen enz.enz. Ik ben het een beetje zat om afgeschilderd te worden als een poetshulp. Dat er vaste hulpen vervangen zullen worden door alfahulpen is zeer tegen mijn zin. Ik ben al jaren van mening dat alfahulpen juist de rechten en betalingen moeten krijgen gelijk aan een vaste hulp, inclusief pensioenopbouw en uitbetaling bij ziekte. Helaas gaan we nu de andere richting op.

    Reactie door Alfahulp Cilia — vrijdag 20 juli 2007 @ 20.14 uur

  29. @15
    Ik zag bij de vierdaags dat ze een pil hadden waarmee veel gegevens mee uit het lichaam gehaald werd.
    Volgens mij is dit de oplossing bij de oudjes men slik die pil in en men kan alles aflezen als ze moeten plassen,poepen,ze hebben het te warm,honger,dorst,ze zijn verdrietig eenzaam,pijn,leven ze nog enz.
    Dat wordt gezonden naar een centrum en daar van uit kan men met een robot te plaatse de oudjes bedienen
    De po aan schuiven,afvegen de fles geven enz.
    Verder hebben die oudjes een koptelefoon met microfoontje om te communiceren.
    Alles automatisch verder de gordijnen dicht op de zelfde tijden enz.
    Verder zit in de pil ook een opwindingsmeting als de oudjes na bv. een seks film kijken en wordt het teveel dan gaat automatisch de zender na bv. de gouden kooi.
    Maak de kamer van een plastic kubus zonder enige poespas met afvoer putje een keer per dag wordt ze automatisch naar buiten gereden de kamer wordt met sproeiers en ontsmetting middel schoon gemaakt en ze wordt er weer automatisch naar binnen gereden.
    Met eenvoudig te ontwerpen vochtig zuigertje wordt ze automatisch voor het slapen gaan voorzien van en nachtzoen.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 20 juli 2007 @ 20.18 uur

  30. 20 Joepie.

    Hoeft niet te signaleren, ze MOGEN niet signaleren, zelfs als ze zien dat het ergens hartstikke fout gaat.

    Reactie door Henny — vrijdag 20 juli 2007 @ 20.34 uur

  31. 28 Cila alle respect voor jou en alle Alpha hulpen , maar daar wordt dus misbruik van gemaakt.Jij en je collega’s verdienen meer en dat heb ik dan ook in mijn bericht laten weten.Juist jullie zouden financieel opgewaardeerd moeten worden.zoals ik al zei het zijn de mensen die krijgen wat zev niet verdienen.
    30 henny, daarom gaat het ook in de zorg zo mis!

    Reactie door joepie — vrijdag 20 juli 2007 @ 21.40 uur

  32. @30 Henny

    Er zijn veel verschillen in werkwijze en kwaliteit tussen de diverse thuiszorg aanbieders. Het doel van de marktwerking zou zijn om op kwaliteit en prijs te kunnen sturen, maar helaas blijkt al snel dat alles een verkapte vorm van bezuinigen is. Die gemeenten die voor kwaliteit gaan hebben een jaar geleden al aangegeven dat er een begrotingstekort is voor de uitvoering van de WMO. Dit heeft men dus al lang aan zien komen en het is daarom meer dan terecht dat Agnes Kant de verantwoordelijken terug roept van hun niet verdiende vakantie! Daarbij zijn er ook gemeeten die alleen de centen tellen en daar maken zorgverleners handig misbruik van. Overigens is het CIZ hier in Brabant ook een nagel in de doodskist, zij indiceren op een manier alsof ze een direct lijntje met Wiegel hebben. Het wordt tijd dat daar ook eens een huiszoeking wordt gedaan.

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 juli 2007 @ 21.44 uur

  33. De signalerende taak heb ik wel degelijk. Toen ik 1998 begon is mij dat zeer duidelijk kenbaar gemaakt. Financieel is het altijd belabberd geweest, daarom vind ik dat het alfasysteem zo snel mogelijk opgeheven moet worden en alle hulpen een degelijke CAO moeten krijgen. Helaas gaat dit de verkeerde richting op en wordt het alfasysteem gedevalueerd tot een ‘poetssysteem’. Dhr. Aptroot zal tevreden zijn.

    Reactie door Alfahulp Cilia — vrijdag 20 juli 2007 @ 21.51 uur

  34. Dit hebben wij ook weer gehad. Sinds de jaren ’80 worden stelselmatig de sociale voorzieningen afgebroken. Wat zal de volgende stap zijn?
    Ik denk richting afbraak van de AOW, alleen zij die het nodig hebben kunnen zich melden bij het loket van de socialedienst van de gemeenten.
    De partij van de Armoede kan tevreden zijn, hoe is het mogelijk een partij gevormd uit de SDAP (socialistische democratische arbeiders partij) dat zij de veraders van de arbeidersklasse zouden worden.
    “”ANGSTSOCIALISME”" waarvoor in 1946 al gewaarschuwd werd. Een partij die op de politieke vuilnisbelt thuis hoort.

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 20 juli 2007 @ 22.16 uur

  35. @29
    die indruk heb ik ook over die oudjes uitgebraakt door de maatschappij,voor veel familie overtollig geworden en al dan niet geplaatst in een verzorgings tehuis.
    Alleen met moederdag een bloemetje en met kerst een kaartje,en ze dienen zo leuk als zaalvulling bij gelegenheid.
    Een hond wordt vaker uitgelaten.
    Gelukkig is/was er een thuishulp al was het alleen maar voor de sociale contacten.

    Reactie door che — vrijdag 20 juli 2007 @ 22.40 uur

  36. WMO ?
    Wet massa ontslagen ?

    Reactie door Sinne Tolsma — vrijdag 20 juli 2007 @ 22.44 uur

  37. Jaap Veldkamp (alias j) — vrijdag 20 juli 2007 @ 17.28:

    Goedenavond,

    Even wat “brainstormen”:
    Waarom eigenlijk geen buis van bijv. de slaapkamer naar de brievenbus met aan beide zijden een trechter, dan kan een haastig maar behendig langsfietsende OPROEPKRACHT (desnoods een OOSTEUROPEAAN!) daarin een portie min of meer vloeibare etensbrij kwakken…
    De ouderen wel eerst even een “zuig”cursus geven, al dan niet via jouw ouderen-PC!
    Ik fantaseer nog over een even geniale “billenwas”module….

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 20 juli 2007 @ 22.52 uur

  38. @37 Harrieke

    Het is een nachtmerrie!

    SVB mag weer huisbezoeken uitvoeren bij AOW’ers

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 juli 2007 @ 23.03 uur

  39. Elsemie:
    Dan hebben we toch nog sociale contacten.

    Reactie door gonda — vrijdag 20 juli 2007 @ 23.07 uur

  40. «Hier in het westen zijn we achtelijker dan de Russen, en dan nog eens, de vooroordelen jij in je hersentjes heb,.. het gaat vast nit goed met jou.
    Ga eerst je huiswerk eens leren voordat je hier over allerlei onderwerpen begint te schrijven waar je geen kaas van heb gegeten.
    Intressant doen is heel wat anders als kennis van zaken hebben.»

    Ik las gisteren van een Moskoviet die anno 2006 bij Citroen Rokin Amsterdam een horloge had gezien, ‘s avonds. De volgende dag was hij anderhalf uur vóór openingstijd voor de winkelingang gaan posteren om vooral de eerste te zijn. Hij zei dat ook tegen de verkoopster en verwonderde zich dat er geen rij stond. “Heeft u dat horloge nog dat gisteravond daar lag?” Het kostte € 599.
    “Ach,” zei de verkoopster, “daar hebben wij er nog drie van in de kluis, wij wisselen het showmodel van tijd tot tijd.”
    Dat is mijn huiswerk, en dat is wat ik weet van Moskovieten, Russen dus. En dat duurt nog generaties. Happy SP!

    Reactie door jk — vrijdag 20 juli 2007 @ 23.08 uur

  41. Er is nog een aspect aan al die kille, gevoelloze boekhouderssommetjes (o, sorry, die heten nu accountmanagerssommetjes!!) dat je zeer bezorgd MOET maken en haast vanzelf medelijden oproept met VOORAL veel eenzame bejaarden:

    Deze zien de VERTROUWDE hulp ook als gesprekspartner en ook voor een paar momenten van gezelligheid.

    Stel je voor (niet moeilijk, kijk over niet al te lange tijd om je heen, als er tenminste niet een STOKJE voor wordt gestoken!):
    WEGKWIJNENDE en VERDRIETIGE mensen die het meest elementaire wordt onthouden, MENSELIJK CONTACT!!, dit grenst aan MISDADIG handelen!

    Bovenden, “slimme” boekhouders: wat zal het gevolg zijn (in geld, daarvoor zijn jullie immers gevoelig!) als de ONVERMIJDELIJKE gevolgen een FORS VERHOOGD beroep op medische voorzieningen zullen zijn.

    In tal van onderzoeken blijkt dat treurende mensen ZIEKE mensen worden.
    (Zo die al nodig waren, iedereen weet dat, al dan niet uit eigen ervaring!)

    Gelukkig is het GOD die UITEINDELIJK de bedenkers van deze TROEP moet oordelen…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 20 juli 2007 @ 23.18 uur

  42. Elsemie — vrijdag 20 juli 2007 @ 23.03:

    Kunnen ze gelijk een handje helpen, hoewel…wat valt daarvan te verwachten?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 20 juli 2007 @ 23.22 uur

  43. @42 Harrieke

    Zij komen kijken of je twee tandenborstels hebt staan, zo ja dan pleeg je fraude en wordt gekort op je AOW. Als er maar iets te halen is, ze vinden altijd wel wat. De ouderenpolitie!

    Reactie door Elsemie — vrijdag 20 juli 2007 @ 23.41 uur

  44. Elsemie — vrijdag 20 juli 2007 @ 23.41:

    Ongelooflijk toeval, ik HAD -als alleenstaande- even 2 tandenborstels staan, omdat ik de oude vergeten was meteen weg te gooien….
    Ik ben nu 60, maar zou ik in de door jou geschetste situatie (en AOW-”genietend”) dan met de politie mee moeten…?

    En, er bestaan tegenwoordig ook gulploze herenonderbroeken (sorry, zo gestroomlijnd heten die natuurlijk slips!).
    Het valt dan te hopen dat een van de bezoekers een verbeten feministe is (want feministes zullen wel de hand hebben gehad in deze haast symbolische “ontmanning”…),
    DIE zal ik hopelijk kunnen overtuigen van mijn eerlijkheid…

    Ik ben nu werkelijk verbouwereerd dat ik misschien nog eens blij zou kunnen zijn met dergelijk vrouwelijk bezoek…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 21 juli 2007 @ 0.02 uur

  45. @41 Harrieke.

    Welke god bedoel je? Ik ken er één die wordt heel boos en die heeft ook tien geboden opgeschreven.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Mam-1.doc

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 21 juli 2007 @ 0.08 uur

  46. d’olle Henk — zaterdag 21 juli 2007 @ 0.08:

    In de veronderstelling dat je mij inmiddels wel een beetje kent, is dat natuurlijk een retorische vraag!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 21 juli 2007 @ 0.12 uur

  47. Gewoon een kwestie van ‘natuurlijke’ selectie.
    De zwakste groep van onze samenleving meer en meer verwaarlozen. Dat sterft lekker af.
    Kinderen strak aan het werk en diens kinderen in de opbergdienst.
    GOD BLESS THE ECONOMY?

    FORGET IT! We zijn op weg naar het hoogtepunt… hoe anders kan er diep gevallen worden?
    Maak de maat maar vol christenleiders!

    Reactie door Gloria — zaterdag 21 juli 2007 @ 1.29 uur

  48. ik ben zelf werkzaam in de thuishulp en mijn baan ligt op de schep en ja we zagen dit aankomen, terwijl de managers het tegendeel spraken en toen ik zei : ik ben ben bang als kostwinner dat mijn baan op de schep wordt genomen..dan zeggen de managers.je hebt een extra cursus gehad en dat kan helpen…ja waarvoor ???? de WMO is een slechte basis die had er nooit moeten komen, maar ja wij als thuishulpen zagen we het aankomen en dan durven ze nog te zeggen dat het zo’n vaart niet loopt…..daar maak ik me kwaat om, ach we zijn al de mindere in de schoonmaak , maar wij hebben veel meer contacten met de klanten dan de verzorging die zijn er hoog uit 30 min. en wij 3 á 3,5 uur. de WMO neemt een hele foute beslissing.

    Inge

    Reactie door Inge — zaterdag 21 juli 2007 @ 1.57 uur

  49. Gloria — zaterdag 21 juli 2007 @ 1.29:

    Beste Gloria;

    Ik moet nu weer eens denken aan de rijke jongeling in Mattheus 19: die -hoewel aangesproken en aangeraakt door Jezus’ woorden- “bedroefd” heenging omdat Jezus hem duidelijk maakte dat zijn rijkdom onbeduidend en ondergegeschikt was aan Hem navolgen en het daarom beter was om daar afstand van te doen.

    Ik heb me wel eens daarin proberen te verplaatsen en trok toen de conclusie dat -na enige opwellingen van bezitterige begeerte te hebben moeten weerstaan- ik Hem zou volgen:
    Maar, ik weet ook van mijn zwakheden en dat ik bepaald geen volmaakt mens ben, dus…ik zal Hem dan hard nodig hebben! (en zelfs DAN blijft een zwakke mens vrij om Hem te negeren….)

    Ik wil maar zeggen: NIET VOOR NIETS heeft Jezus in zijn MEDOGENDE WIJSHEID juist dit voorbeeld aangehaald en is het onsterfelijk in de bijbel vastgelegd.
    Bijna alle discussies hier gaan immers over verkeerd verdeelde rijkdom en het onrecht dat daaruit voortvloeit.

    Misschien is -mogelijk omdat honderden jaren geleden de “zwarigheid des levens” intenser zal zijn gevoeld, naast het ook al zien van grote rijkdom en luxe- DAAROM het Calvinisme ontaard in een ietwat zurig en zwartgallig verbodsgeloof.
    Want, hoogstwaarschijnlijk zagen oprecht gelovige Christenen toen BETER dan tegenwoordig hoe zwak de mens wel is…ze werden bijvoorbeeld veel minder afgeleid en konden zich geconcentreerder en intenser in tal van zaken verdiepen omdat de samenleving een veel rustiger verloop had.

    De vele ellende (bijv. niet te genezen ziekten en teisterende epedemieen en voedselgebrek) zullen een bepaalde levensangst teweeg gebracht hebben die dan weer een slechte voedingsbodem vormde om SPONTAAN en ONBEVANGEN Gods woorden te ontvangen.
    En -heel belangrijk!!- de meerderheid kon niet eens lezen en was dus voor bijbeluitleg afhankelijk van de geestelijkheid.

    Waarom dit alles?: ik denk dat het gewoon nodig is geweest -mogelijk zelfs wel om het geloof WERKELIJK NU, TEGENWOORDIG!- tot volle wasdom te brengen, dat deze treurige en fatale geloofsevolutie heeft moeten plaatsvinden.
    In de schrift staat immers ook (Paulus) dat ALLE dingen – ook al zijn ze vaak nog zo onbegrepen- uiteindelijk ten goede werken.
    Let wel, dit wel te verstaan met kennis van de context en eigenlijk de basisprincipes van het chtristendom!
    Ondertussen is het nog steeds nodig -en met bovenstaande DUS niet tegenstrijdig- om de kwalijke erfenis van star Calvinisme aan de kaak te stellen en te bestrijden!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 21 juli 2007 @ 2.54 uur

  50. …epEdemieen==> epIdemieen

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 21 juli 2007 @ 3.12 uur

  51. Misschien is mijn informatie (meerdere zeer betrouwbare bronnen) al wat oud, maar volgens mij klopt het inleidende verhaal financieel niet. Ik vraag Jan Marijnissen dan ook met klem om dit na te laten gaan bij (een van de) thuiszorginstellingen die we kennen. Het klopt althans niet met hoe ik dat een half jaar geleden nog inzichtelijk had. Dat is nog voordat de gemeenten daadwerkelijk de tarieven zijn gaan bepalen, de subsidie kwam nog van de overheid.

    Een freelancer rekent een tarief X. Die zijn zelfstandigen. Die moeten dus ook al hun persoonlijke kosten (bedrijfsvoering) ervan betalen. Als zij voor hun diensten een rekening sturen naar een thuiszorginstelling die hen inhuurt (vergelijk uitzendkrachten, enigszins) dan is dat al minstens 2 keer zo veel geld als dat een in loondienst zijnde huishoudelijke hulp aan salaris krijgt. Een hulp die redelijk fulltime werkt verdient waarschijnlijk nog geen 1000 netto. Het is niet erg hoog ingeschaald tenzij je bijvoorbeeld hebt geleerd met psycische patiënten te werken of zo, dan wel ietsje.

    En toch is het voor een cliënt totnogtoe goedkoper geweest om een freelancer in te huren en toch houdt een freelancer méér over dan dat hij of zij in loondienst was geweest. De overheadkosten van een grote instelling zijn hoger dan wat iemand als zelfstandige aan thuishulp levert.

    Het punt is dan ook juist, dat de voordelen van een grote en langer ervaren thuiszorginstelling is dat nieuwe cliënten wat georganiseerder worden aangemeld, dat er expertise in huis is, vervanging makkelijker voor handen is. Freelancers zouden dus zelf de continuïteit van de levering van hun diensten in de gaten horen te houden door de handen ineen te slaan en zelf een soort mini-thuiszorginstellinkje te worden, willen ze dit net zo goed kunnen leveren als een instelling die we al kenden. En anders maar beter niet ziek worden of ruzie met de klant krijgen.

    Maar ze zijn dus NIET goedkoper voor een thuiszorginstelling. Een freelancer vangt meer, kost meer, en vergt daarnaast ook nog eens dezelfde ondersteunende activiteiten als dat je een eigen medewerker de wijk in stuurt. Het is dus goedkoper om mensen in loondienst te hebben vanuit de instelling bekeken, maar voor de klant is het juist goedkoper om rechtstreeks een freelancer in te schakelen zonder zo’n thuiszorginstelling ertussen. Met risico voor de continuïteit of de kwaliteit die kan afwijken van die van een instelling.

    En volgens mij is DAT het juiste plaatje.

    Reactie door W6969 — zaterdag 21 juli 2007 @ 4.32 uur

  52. Bij een goed bezette thuiszorginstelling qua personeel kun je er van uit gaan dat de kosten zijn: nettosalaris + 40% + bruto gedeelte waar je niks van op je bankrekening ziet.

    Een freelancer stuurt zelf een rekening aan de instelling. Die is ongeveer 2x wat iemand netto krijgt. Die 40% overhead kosten maak je voor welke medewerker dan ook die je de wijk in stuurt of het nou een uitzendkracht is of niet. Dat kun je dus juist wegstrepen in de vergelijking. Een freelancer is dus duurder als die een tarief rekent dat juist hoger is dan het laag ingeschaalde salaris van het eigen personeel van een instelling.

    Het is dus heel simpel vast te stellen dat de voordelen van vast personeel op een ander vlak liggen voor een instelling, dan financieel.

    Nogmaals, ga dit aub na als SP zijnde.

    Reactie door W6969 — zaterdag 21 juli 2007 @ 4.44 uur

  53. 33. Cilia

    Mijn bedoeling was juist om het op te nemen voor de alphahulp. Ook ik deed veel meer dan mijn opdracht was maar in feite wordt het wel als poetshulp afgeschilderd om het rechtsverschil goe4d te praten. En verder OOK al is het poetshulp en nog veel meer dan nog is het schandalig de mensen op deze manier ieder recht op normale arbeidsvoorwaarden incl. alle arbeidsrechten te onthouden. Ik zeg juist dat in de praktijk er weinig verschil zit in het werk dat je doet. Maar je bent vaak in de zorg wel een paria en dat merk je nu ook weer. Nooit hoor je ze hierover en nu ineens zijn ze zich bewust van de slechte arbeidsomstandigheden van alphawerkenden, dat is ook wat me zo boos maakt. Ik sta geheel achter je.

    In de praktijk is het verschil met de verzorging bijna nihil. Ik ben het met je eens de alpha hulp WAS nl. ooit uitgevonden om de verzorgsters te vervangen destijds al, het is niets nieuws dat probeer ik te zeggen, het is de bezuiniging die daaraan ten grondslag lag, de legitimatie tot het invoeren van de alpha-hulp. en het langzaam laten doodbloeden van de verzorgster.
    Ik heb een heel andere ervaring. Ik signaleerde eens dat iemand niet meer at, heel depressief was en alleen nog bier in de koelkast had staan. Ik belde…. ik moest me daar niet mee bemoeien. Dit was een alleenstaande met een gehandicapte dochter en een wonend in het buitenland waar ik de telefoonnrs noch het adres van had. Ik maakte dubbele uren waarvan natuurlijk gewoon drie uitbetaald. De kinderen moesten dat maar oplossen. Dat ik die niet kon bereiken en dat ook niet achter iemands rug om kon doen, deed er niet toe.

    Elsemie ik bestrijd ook niets hoor natuurlijk heb je gelijk de zorg is abominabel op dit moment voor eenieder de hupvrager en ontvanger, breek me de bek niet open. Ik ben overigens als alpha gestopt zag teveel en voelde me uitgebuit en rechteloos en zag teveel rechteloosheid.

    Reactie door Henny — zaterdag 21 juli 2007 @ 8.03 uur

  54. @43 en 44
    Als het watergebruik hoger is dan normaal ben je al een potenteel fraude geval wat gehonoreerd wordt met een huisbezoek
    de oorzaak was extra
    bewassing i.v.m incontentie.
    Leg dat het eens uit aan iemand van 81 jaar dat de politie voor de deur staat omdat je te vaak in je broek schijt.
    Onder deze omstandigheden een relatie,fraude
    ??????

    Reactie door che — zaterdag 21 juli 2007 @ 8.23 uur

  55. als ik mij goed herinner kwamen de ministers vorige keer ook niet terug van vakantie,dus waarom zouden ze dat nu wel doen?

    ze hebben al meer dan 4 jaar schijt aan alles en iedereen,het maakt helemaal niets uit wie er wat zegt.

    u heeft het maar te slikken zoals Bak-ellende uitlegd en zo gaat het al die tijd al.
    burgerlijke ongehoorzaamheid zegt men wel eens,word het niet eens tijd voor de oppositie voor politieke ongehoorzaamheid?
    de regering komt er immers al jaren mee weg…

    Reactie door iew — zaterdag 21 juli 2007 @ 9.19 uur

  56. Dat het een geweldige puinhoop is in de Thuiszorg kun je ook regelmatig lezen op www kritiek nl. Daar zijn al talloze artikelen geschreven over de puinhoop die de Thuiszorg is, de extreem hoge salarissen die er verdiend worden. Op dit moment loopt de aanbesteding in Amsterdam en de kans is groot dat Thuiszorg Amsterdam buitenspel wordt gezet. Die organisatie heeft een marktaandeel van zeker 75 procent maar ze presteren niet. Er zit ook een directeur, Gerard Tanke, die twee keer zoveel verdient als onze MP. Ik wil hier maar mee zeggen, het wordt tijd voor een grote schoonmaak. Ik heb alleen nog maar vertrouwen in de SP en de CU om daar wat aan te doen. De PvdA zie ik het niet doen. Die Tanke is trouwens zoals www kritiek nl schrijft “een carriere PvdA’er” – hij is dus lid geworden van de PvdA om duurbetaalde baantjes te krijgen.

    Succes Jan, ook met die Eerste Kamer zaak, hou je rug recht!!

    Sanna

    Reactie door Sanna Willems — zaterdag 21 juli 2007 @ 10.15 uur

  57. en dan te bedenken dat er mensen in Den Haag zitten die zeggen dat zij in hun werk gesteund worden door het geloof .Daarop heb ik gereageerd , dat je beter een ongelovig goed mens kan zijn dan een gelovig mens en er een puinhoop van maken .
    de reactie was dat volgende mails dit ter kennis geving zouden worden aangenomen.

    Als gehandicapten moet je door bezwaar, hoorzitting enz om ondersteunende begeleiding te krijgen , maar Mohammed B heeft recht op sport en ontspanning.
    Daders worden slachtoffers en ouderen en gehandicapten worden als crimineel bejegend,en moeten dankbaar wezen dat ze moeten knokken voor de zorg die ze nodig hebben .

    Reactie door joepie — zaterdag 21 juli 2007 @ 10.24 uur

  58. @46 Harrieke

    Zie in mij een arm oud zwak schaap reeds ver van de kudde afgedwaald, en zich bedreigd voelt door vele boze wolven. Mijn familie kwamen tijdens de 16e eeuw als geloofsvluchtelingen uit de buurt van het meer van Geneve. Nu kennen wij economische vluchtelingen wat zou het verschil zijn?

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 21 juli 2007 @ 11.43 uur

  59. @Elsemie — vrijdag 20 juli 2007 @ 23.03
    «SVB mag weer huisbezoeken uitvoeren bij AOW’ers»

    Indertijd heb ik mijn vader, toen die in het verpleeghuis werd opgenomen (en waar we z’n laatste vijftien verjaardagen hebben gevierd), geadviseerd om formeel te gaan scheiden; dat kon makkelijk want hij was buiten gemeenschap van goederen getrouwd. Ze zouden dan anderhalf keer zoveel AOW hebben kunnen ontvangen.
    Ik wist dat ik daar niet mee hoefde aan te komen want als kind moest ik nog met twee cent naar de bakker terug als hij zag dat er verkeerd was teruggegeven.
    “Geef den keizer wat des keizers is en Gode wat Gods is.”

    Reactie door jk — zaterdag 21 juli 2007 @ 12.28 uur

  60. @ 59 jk

    Een goed voorbeeld van de calculerende burger in een verzorgingsstaat. Misbruik van sociale voorzieningen is lange tijd maatschappelijk gedoogd en door slechte regelgeving in de hand gewerkt. Maar waar zijn we NU beland? Het is niet de burger die de kruimeltjes bij elkaar raapt, maar het zijn de schaamteloze managers die misbruik maken van hun positie en nieuwe wetten in minder dan een jaar naar de knoppen helpen! Dat vind ik crimineel!
    Daarmee worden zorgvragers én hulpverleners aan de wolven uitgeleverd.
    Troika hier, troika daar!

    Reactie door Elsemie — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.03 uur

  61. @53 Henny

    En waar zijn de idealen van de zestiger jaren gebleven, toen werkers in de zorg op de barricades sprongen voor hun cliéntele!

    Iedereen is bezig met overleven i.p.v. leven,
    als een hamster in een tredmolen!

    Reactie door Elsemie — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.11 uur

  62. d’olle Henk — zaterdag 21 juli 2007 @ 11.43:

    Goedemiddag,

    Dat verschil gaf je al aan in je omschrijving…

    Overigens beste Henk, je mag dan een “oud” schaap zijn, zolang je de Herder nog in zicht hebt, ben je eigenlijk nog niet zo ver afgedwaald…. en, die wolven vind je hopelijk toch niet op dit weblog?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.16 uur

  63. Elsemie — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.11:

    Goedemiddag,

    “Iedereen is bezig met overleven i.p.v. leven, als een hamster in een tredmolen!”:

    Ja, maar die hamster kan dan af en toe nog zijn wangzakken volproppen, de “wangzakken” van veel van jouw “hamsters” (spaarpotten!) zijn en BLIJVEN leeg.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.26 uur

  64. @56 Sanna
    Weer hetzelfde met die tanke lees dit maar eens!
    http://www.kritiek.nl/index.php?nav=columns&clm_id=77&PHPSESSID=f96ea78635e885339baf47d66b85fa01

    Reactie door che — zaterdag 21 juli 2007 @ 18.10 uur

  65. @ 38 Elsemie

    Ik had deze link al eerder geplaats maar werd steeds verwijdered om onbekende oorzaak.

    http://www.nu.nl/news/798099/37/rss/Ouderen_bang_voor_AOW-controleurs.html

    http://www.nu.nl/news/1163224/30/rss/SVB_mag_weer_huisbezoeken_uitvoeren_bij_AOW%27ers.html

    Ik dacht dat we die periode al ver achter ons hadden gelaten, toen werden er ook onaangekondigd invallen in huizen gedaan, zou het mischien komen doordat christen graag de geschiedenis herhalen of is het de VOC mentaliteit of zit het toch in de bijbelleer van die christenen zitten om als laffe honden altijd de zwakkeren te straffen, want dit kun je geen dommigheid meer noemen.

    Reactie door Pool — zaterdag 21 juli 2007 @ 21.47 uur

  66. Volgens mij is de controle op de AOW-ers duurder dan gewoon iedere AOW-er een een-persoons-AOW geven. Je betaalde immers ook je hele leven ALLEBEI die premie!
    Als ik dan zie hoeveel van die oude mensen die het vertikken om eenzaam weg te kwijnen werkelijk gepakt worden, en hoeveel ambtenaren,leasebakken, administratieve rompslomp dit kost, lijkt me dat niet rendabel. Tijd dat de overheid daar ook eens aan denkt.

    Reactie door Irma — zaterdag 21 juli 2007 @ 21.58 uur

  67. @65 Pool

    In hoger beroep is de zaak weer herroepen of zo, AOW’ers mogen het huis’bezoek’ van opsporingsambtenaren weigeren.
    Ik vind het absurd dat je onderworpen kunt worden aan dit soort praktijken zonder concrete aanwijzingen. Schande!

    Reactie door Elsemie — zaterdag 21 juli 2007 @ 22.56 uur

  68. WMO..Weg Met Ouderenzorg?

    Reactie door ToN — zaterdag 21 juli 2007 @ 23.34 uur

  69. @66 Irma

    Dat lijkt mij idd de allerbeste oplossing!
    Per mens een AOW!

    Reactie door Gloria — zondag 22 juli 2007 @ 2.12 uur

  70. 63 hennie
    68 Ton WET MAATSCHAPPELIJKE ONRUST.

    En dan heb je het er niet over hoe zorgaanbieders met het geld om gaan.
    al eerder heb ik hier over gesproken.
    Mijn huishoudelijke hulp is geautoriseerd om mij te douchen ( wat inhoud dat ik gezegt heb dat zij dit kan meer houd dit niet in ).
    dit betekend voor mij vier mensen minder in huis, ( ik krijg al zo’n 12 mensen per week in huis en heb de laatste vier jaar zo’n 68 mensen in huis gehad voor de verzorging).Dus dat mijn huishoudelijke hulp mij ook verzorgt is heel fijn, dit geeft ook weer wat rust.
    voor haar zou je zeggen iets meer loon want zij bied verzorging.
    Maar nee mijn hulp moet op haar werkbriefje zetten dat zij persoonlijke verzorging heeft gegeven , de zorgaanbieder declareerd dit bij het zorgkantoor waar zijn ongeveer E40,- per uur voor krijgen.Maar de zorgaanbieder betaalt mijn hulp uit als huishoudelijke hulp E8,95 per uur bruto.
    ik heb daar naar de zorgaanbieder op gereageerd en wat krijg ik te horen dat mevr zich daar niet mee moet bemoeien, want dat anders de autorisatie ingetrokken kan gaan worden.
    Daarbij was zo werd mij verteld de beleidsvoering van de zorgaanbieder .
    nu voor mijn niet meer als een vorm van fraude .
    Mijn hulp 8,95 per uur uitbetalen en van het zorgkantoor E40,- per uur vangen .
    Ja ,waar blijft het geld van de zorg.
    Het enige wat je kan doen is je mond houden anders wordt je gestraft en mag de huishoudelijke hulp je niet meer douchen .
    Overigens is dit ook allemaal flauwe kul , want heb je een PGB dan kan de buurvrouw je douchen , zonder verdere regels!

    Wat betreft het PGB klopt er ook veel niet, ook een verkapte bezuininging .
    ook zou een PGB willen ,maar aangezien ik drie /vier keer per dag persoonlijke verzorging heb is het niet te doen een team mensen samen te stellen die je die kunnen geven.daarbij zou je er zoveel bureaucratie bijkrijgen en het leven wordt toch al overleven.
    Ik ben dus genoodzaakt totdat ik zorg op oproep kan gaan krijgen wat ook niet voor handen ligt zorg in natura te houden, (fokus woningen met waschtlijst,)zorgaanbieders die geen zorg op oproep hebben!

    Zou ik nu een PGB nemen en de zorg door mijn huidige zorgaanbieder laten bieden ( uurlonen liggen bij zorgaanbieders ongeveer gelijk, hoezo marktwerking ,)
    zou dit betekenen dat ik van 16 uur zorg die ik nodig heb 12uur kan inkopen .
    dus een PGB is niet voor een ieder weggelegt , ook als je het zou willen.Daarbij is het niet toerijkend. En ja koop je zorg in bij een zorgaanbieder zitten daat wel de overhead kosten aan verbonden.

    Je zou wijkgericht kunnen gaan werken met een groep zorgverleners en zorgvragers met PGB , maar laat men nu al die regeltjes n bureaucratie eens opruimen , het wordt niet minder alleen maar erger.
    Den haag moet eens ophouden met dat gezwets zij weten niet waar ze het over hebben.
    Terug naar de bassis terug naar de zorg , geld genoeg het komt alleen bij de verkeerde mensen terecht , mensen die ver van de zorg staan .
    het is dan ook een minuut voor twaalf , ik zie het rond me heen steeds meer mensen verlaten de zorg, omdat zij willen zorgen en de bureaucratie en de lage sallarissen zat zijn!

    Voor chronisch zieken en gehandicapten die ( nog ) zelfstandig wonen wordt het overleven en geleeft worden.
    Nooit meer uit want om 23uur staad men voor de deur voor zorg , maar ook nooit meer vroeg naar bed of wanneer je wil .
    Nooit meer uitslapen want om half negen staat men voor de deur voor de zorg.daarbij geeft de zorgaanbieder aan de zorg smiddags niet meer gegarandeerd binnen het uur naar melding te kunnen geven.Van leven naar overleven naar geleeft worden jaar in jaar uit , dag in dag uit!
    hoezo participeren ze hebben er de mond van vol , maar weten echt niet waar ze over praten
    Den Haag het zal ze een worst wezen, zij zien niet eens dat de zorg naar de knoppen gaat Geld genoeg , maar nee er moeten waarschijnlijk weer miljarden om mee te werken aan de oorlog in U en niet alleen voor de wederopbouw ,maar we spelen gewoon mee in de oorlog.
    En hoor je nog iets van Hogervorst , nee die heeft nu jaarlijks 2,5 ton per jaar, dus die horen we niet meer.
    als er iets een gemeen spel is dan is het de politiek, handje kloppen, net hengsten zij dekken elkaar.
    Maar de eigen burgers wordt de mond gesnoert, of je zal je verhaal moeten gaan vertellen bij de rechter wat weer jaren mag duren!
    DE MENS VERNIETIGT ZICHZELF.

    VEEL GELEDEN
    VEEL GESTREDEN
    EEN PRODUCHT VAN HET VERLEDEN

    HET SLOOPT HET LICHAAM
    HET STERKT DE GEEST
    ER ZIJN MOOIERE TIJDEN GEWEEST
    GEVANGEN IN DE ZORG
    GEVANGEN ZITTEN IN DE MAATSCHAPPIJ

    INDIVIDUALISME
    VERHARDING VAN VERSCHILLENDE REGERINGS PARTIJDEN
    VERHARDING IN DE MAATSCHAPPIJ
    DIT MAAKT MIJ NIET BLIJ

    DE GEEST GESTERKT
    HET LICHAAAM VAAK TE MOE
    WAAR LEID DIT ALLES NAAR TOE?

    DE STERKE OVERLEVEN
    AL EEUWEN TELD DIT GEGEVEN

    DE RIJKE RIJKER
    DE ARME ARMER

    WAAR IS HET GEVOEL VAN SOLIDARITEIT GEBLEVEN?
    ZIJN WE IN NEDERLAND ECHT DE WEG KWIJT?

    GR UIT TOEKOMSTIG KLEIN AMERIKA!

    Reactie door joepie — zondag 22 juli 2007 @ 11.20 uur

  71. @Elsemie — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.03

    Jongere bijstandstrekkers deden hetzelfde: met z’n vieren of z’n vijven een huisje huren. Uit die tijd (jaren ’80) stamt ook het achterlijke woord ‘voordeurdelers’ – als ik me goed herinner kwam dat uit de koker van Elco B. (je weet wel …) die daar toen een stokje voor stak.
    Maar misbruik vind ik het niet zolang individuele burgers dat doen. Het is slim gebruik maken van de mogelijkheden.
    Het andere, het beleidsmatig de mazen opzoeken – dat ben ik met je eens – is crimineel.

    Reactie door jk — zondag 22 juli 2007 @ 11.23 uur

  72. het is schandalig, zoals deze regering met de thuiszorg omspringt. zowel de mensen, die in de thuiszorg werken als de mensen, die afhankelijk zijn van de thuiszorg worden gewoonweg in de kou gezet. zo van : “Zoek het even lekker zelf uit.” dat is nu het beleid van balkenende. vind hij het dan gek, dat de thuiszorg zo duur wordt?? nou, ik niet. ze hadden met hun tengels van de thuiszorg af moeten blijven en alleen datgene aan moeten pakken, wat het probleem was en nog is: de administratie en misbruik. maar heel het omgooien van de thuiszorg, het beleid, dus, maakt de thuiszorg nu zo duur. ik zou haast zeggen: “Draai alles terug, zoals het was en pak de problemen aan, waar de thuiszorg mee kampte. alles terug naar de staat. ik merk echt aan alle kanten, dat de regeringen balkenende hun verantwoordelijkheden afschuiven naar gemeentes. zo van: “Dan zijn wij er van af.” dat maakt juist alles zo duur. altijd heb ik al geroepen, dat ze er met de tengels van af moeten blijven. maar nee, het moet gewoon geld kosten. dat laat deze regering toch maar weer eens duidelijk zien, zoals het NIET moet.

    Reactie door maayke jong-doppen — zondag 22 juli 2007 @ 12.50 uur

  73. @71 jk

    De overheid heeft zich sterk gemaakt om misbruik van algemene voorzieningen te voorkomen en kwaliteit en veiligheid te garanderen door een gigantische berg bureaucratie in het leven te roepen.
    Deze controlerende organen verlammen de jeugdzorg, de kleine ondernemer, het onderwijs, de zorg en de sociale zekerheid.
    Het begrip heet georganiseerd wantrouwen en is met de marktwerking verworden tot gedecentraliseerd wantrouwen; iedereen wantrouwt iedereen. In 2002 is er al een rapport aangeboden voor verbeteringen en Ab Klink heeft begin deze maand nog eens een wollig rapport gekregen. Het accent ligt altijd bij de burger en er is niemand die de zorgverleners, de indicatiestellers, de zorgkantoren of verzekeraars ter verantwoording roept. Daar zitten immers de ons kent ons commissarissen van de zakkenvullersclub.

    Reactie door Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 13.38 uur

  74. @Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 13.38

    … schuif d’r nog maar weer een loket tussen. ‘t Verstand van een garnaal. Als er zich een probleem(pje) voordoet gaan ze thuis in een boekje kijken wat er moet. Intussen wemelt het van de overgangsbepalingen en hardheidsclausules, waar niemand meer de weg in weet – “behalve wanneer, mits dit, tenzij dat …”. Voer voor juristen. Lang leve de willekeur!
    Wie gaat die Augiusstal eindelijk eens uitmesten? Daar moet minstens de Rijn voor verlegd worden, de Donge of zelfs de Maas is niet voldoende.

    (Intussen staat half Engeland onder water).

    Reactie door jk — zondag 22 juli 2007 @ 14.34 uur

  75. @Elsemie — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.03
    «Het is niet de burger die de kruimeltjes bij elkaar raapt, maar het zijn de schaamteloze managers die misbruik maken van hun positie en nieuwe wetten in minder dan een jaar naar de knoppen helpen! Dat vind ik crimineel!»

    Hoeveel denk je dat dat lampenwinkeltje bij jou in de stad aan de staatskas bijdraagt? Volgens mij 0,0. Dankzij allerlei Curaçao- en Cyprusconstructies. De Rijn d’r door!!

    (Intussen staat half Engeland ook onder water).

    Reactie door jk — zondag 22 juli 2007 @ 15.38 uur

  76. Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 13.38:

    Ben het helemaal met je eens:

    Denk jij ook niet dat het gevaar nu veel groter is dat verzorgers, onder tijdsdruk en de hun opgedrongen staten en lijstjes invullend, daar soms NOODGEDWONGEn “creatief” mee om moeten gaan (al was het maar om dat MRDEMENSELIJKHEID vaak een bepalende factor zal zijn!!):
    De maatstaf is immers niet meer de uit de praktijk blijkende, daadwerkelijke kwaliteit van de zorg, maar “kloppende” rekenbladen die het resultaat zijn van rekenmodellen. (“als de lijstjes en staatjes van de leiding maar kloppen”)

    Ik zal een veelzeggend voorbeeld geven:
    Ongeveer 38 jaar geleden werkte ik als bijverdienend student bij een grote werkgever (sector grootmetaal) in Brabant:
    Iemand van de werknemers daar, waar je nog wel eens wat diepgaander mee kon praten, vertelde me dat een bepaalde nachtploeg zowat een hele shift foute, en later afgekeurde, productie had gedraaid, terwijl een van de arbeiders al vroegtijdig ontdekt had dat de z.g. “toleranties” waren overschreden:
    waarom: omdat deze mensen, onder zware tijdsdruk staande, bang waren om hun premies mis te lopen en wisten dat daarvoor de gemaakte productie maatgevend was.

    Zo zie je dus dat al te groot wantrouwen juist chaos, inefficient werken, ONVERSCHILLIGHEID en fout handelen in de hand werkt…!

    En waarom al dat wantrouwen?: hier zal een al oud Nederlands spreekwoord van toepassing zijn: “zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 22 juli 2007 @ 16.22 uur

  77. … en, de door jou verzorgde mensen, vormelijk beleefd maar afgemeten en gedoseerd bejegenend, want de leiding heeft je vooral op het hart gedrukt aan “praatjes” geen tijd “te verspillen”, wat doet dat met goedbedoelende, meedogende mensen, vooral vrouwen…?
    (ik ben, voor een goed begrip, zelf geen verzorger)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 22 juli 2007 @ 16.36 uur

  78. jk — zondag 22 juli 2007 @ 15.38

    Ik heb het even opgezocht, Adam Smith heeft het 200 jaar geleden al aan zien komen:
    “het management van de onderneming moet bereid zijn verantwoording af te leggen en te handelen in het belang van de kapitaalverschaffers en de andere bij de onderneming betrokken belangen”. Dit is het fenomeen corporate governance.

    , het volgende citaat uit een artikel van Hofland uit het NRC geeft uitleg:

    “Wie controleert de economische grootmachten? In theorie wordt dat gedaan door de nationale regeringen en de daarvoor opgerichte internationale instellingen, maar in de praktijk zijn ze er niet goed voor geëquipeerd. Daarbij komt dat de nationale economie en in toenemende mate van de reuzen afhankelijk worden. Er komen er meer, en stuk voor stuk blijven ze groeien. Als internationale eenheden van macht bestaan ze terzijde van de nationale staten en de supranationale instellingen. In dit opzicht (en verder niet) beginnen ze enige gelijkenis te vertonen met de rooms-katholieke kerk en de communistische partij in hun beste jaren. Wie controleert de macht van de internationale der economische reuzen?

    Het wordt een gevecht tussen de sterksten!

    De sociale zekerheid en de zorg ontpopt zich inmiddels als een voorziening waar je vooral bij weg moet blijven, ook dit is voorzien, zoals uit hetzelfde artikel blijkt:

    “De grondslag van de politieke democratie is georganiseerd wantrouwen. De periodiek gehouden algemene verkiezingen dienen om dit wantrouwen te legitimeren en paraat te houden. Corporate governance wordt gecontroleerd door de kapitaalverschaffers en zichzelf. Het bewijst zijn kwaliteit door de manier waarop het de onderneming op de vrije markt weet te handhaven. In dit geheel van acties gedraagt de onderneming zich als een strikt zelfstandige eenheid. Hoe groter en ‘globaler’ ze is, hoe gemakkelijker ze zich aan externe, dat wil zeggen politieke controle, aan het georganiseerd wantrouwen zal kunnen, en misschien ook willen onttrekken. Dit impliceert dus niet dat een reus van de vrije markt zich ‘per definitie’ als een vijand van het volk zal ontpoppen. Het kan zijn dat, door het wonder van Adam Smith, de consument er baat bij zal hebben, maar dit doet niets aan de ongrijpbaarheid af.

    Bij dit alles is de burger uitgeteld!

    Reactie door Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 16.57 uur

  79. zondag 22 juli 2007 @ 16.36

    Beste Harrie,

    De gevolgen zijn dat gemotiveerde, kundige werkers in de zorg gaan lopen, zie de reactie van joepie — zondag 22 juli 2007 @ 11.20 en vooral diegene die langdurig van de zorg afhankelijk zijn voortdurend ontmoedigd en zelfs bedreigd worden als ze voor hun rechten opkomen.
    MEE is een organisatie die juridische ondersteuning biedt bij het indiceren.
    Leuker kunnen we het niet maken!

    Voor ouderen die liever niet vragen en klagen en de ontluistering van de ouderdom juist willen verbloemen is het stikken of slikken.

    Zo ontstaat het risico dat de kwaliteit
    van de zorg achteruit holt. het gaat alleen nog maar om zorgdossiers, route’s en geld!

    Handen af van de zorg!
    De zorg is geen markt!

    Reactie door Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 17.17 uur

  80. @78 Elsemie.

    You are right, complete right.

    De waarheid is wellicht iets verschriklijks, iets ondraaglijks; de eenvoudige lieden zouden met haar niet kunnen leven.

    UNAMO

    Reactie door d'olle Henk — zondag 22 juli 2007 @ 18.17 uur

  81. @Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 16.57

    Het doet mij allemaal tè zeer. Van de week wel weer m’n bekomst gehad. Dinsdag in Amsterdam geweest, in ‘Stadsdeel Zuid’. De Lairessestraat, Willemsparkweg, waar het onkruid in de perkjes onder de bomen en tegen de huizen weliger tiert dan op de vuilstort. En haal het niet in je hoofd om het schoon te maken: NATUUR noemen ze het. Help!! de Provincialen over u! GL-yuppen. Het is één grote achterbuurt geworden.
    Vandaag na het klussen nog even een ommetje door de stad: wat een bende op die Markt! De tranen schieten je in de ogen. Gistermiddag een paar uur cultuurbarbarij gehad: dj’s op vrachtwagens, 80.000 decibels – dat noemen ze DANCE-PARADE …

    Tijdig gevlucht naar Antwerpen: een schone, maar vooral gezellige stad, waar je maar één soort geluid hoort: het geroezemoes van de mensen op de terrassen. Wat een weldaad!
    (Ik zeg daar ergens voor de Jacobskerk tegen kennelijk een Hollander: “Uw portefeuille steekt gevaarlijk ver uit uw broekzak, dat duurt niet lang.” Het enige wat ik krijg is een verontwaardigde blik en een sneer).

    En dan dure enquêtes organiseren. Vraag 23 in rubriek nummer 14: “Hoe zou u het beeld van de stad willen?” Wat een nitwitten …
    Ik ga hier nog eens weg.

    Reactie door jk — zondag 22 juli 2007 @ 18.29 uur

  82. … nog wel even een mailtje naar elk van de raadsleden hier gestuurd over de troep op de Markt. Van een SGP-er kreeg ik het via de System-Administrator terug – die wil kennelijk geen e-mail op zondag ontvangen. Ik doe het in m’n broek …

    Reactie door jk — zondag 22 juli 2007 @ 18.34 uur

  83. Sterker nog, de sterke onder de sterke gehandicapten die mondig zijn en in deze verharde maatschappij moeten opkomen voor zich zelf zijn opgebrand en worden zo onmondig gemaakt omdat zij de energie niet meer hebben.
    Crimilelen in Nederland hebben het beter daar wordt voor gezorgt , daar wordt alles voor geregeld.zij hebben rechten , wij worden afgescheept met de Wet Maatschappelijke Onrust, de gem krijgen strakt de schuld dat het niet goed loopt terwijl dit kabinet zich steeds meer terug trekt .
    En dat noend men sociaal, zij zijn degene die geen verantwoordelijkheids gevoel meer hebben .
    Zij zijn degene die volgens mij geen gevoel hebben , Ze razen maar door en weten zeker goed voor zich zelf te zorgen.
    10% meer is voor hen 10% meer.
    maar de verhoging van de WAO 5% meer, dit kan mensen in de armoedegrens brengen.
    een hogere uitkering betekend verlaging van huurtoeslag, zorgtoeslag , bijzondere bijstand, omdat dit wordt berekend op het verzamel inkomen.
    Maar daar hebben ze in Den haag geen oor voor.
    100 dagen door het land twee maanden reses , zijn het niet zij die weinig uitvoeren, wordt het niet eens tijd dat zij aan het werk gaan!

    Reactie door joepie — zondag 22 juli 2007 @ 18.41 uur

  84. Beste Elsemie,

    Weet je waar ik -als ik met ouderen praat- het VAAKST verlegen van wordt? (omdat je DAN TELKENS ervaart dat de MENSELIJKE kant van de zorg nogal eens te kort schiet!):
    Mensen vertellen of vragen wat en beeindigen hun verhaal heel vaak met “ik wil niet lastig zijn hoor, maar…”
    (gelukkig niet allemaal, maar de meesten wel!)

    Je moet weten, dat als gevolg van strakke werkroosters, mensen zoals ik al zei, eigenlijk ook voor DRINGENDE en NOODZAKELIJKE vragen vaak geen gesprekspartner meer hebben, of, doordat ze de gehaastheid aanvoelen, DENKEN die niet te hebben (niet iedereen is in deze harde maatschappij z.g. “assertief”, als je zwaar afhankelijk bent, wordt je dat tegenwoordig wel afgeleerd!)

    Natuurlijk zullen er verzorgenden en anderen zijn die zich achter de “werkdruk” verschuilen en dit ter verontschuldiging aanvoeren, maar het fenomeen is WEL gecreeerd: lijstjes invullen en zaken goed overdragen aan jouw opvolgers in de dagelijkse werkzaamheden kost TIJD, die dus niet daadwerkelijk aan de client ten goede komt.
    En, ik heb geen reden om aan te nemen dat het vroeger, met minder georganiseerd wantrouwen en administratieve rompslomp, slechter ging, INTEGENDEEL ZELFS, dus…?

    En dan is er ook nog -mogelijk mede ter verklaring van de door ons geconstateerde dreigende TELOORGANG van goede zorg- natuurlijk die zinloze en iedereen onder druk zettende maniakale idiotie van “er moet voortdurend verandering zijn, want stilstand is achteruitgang…”

    Deze kreet is letterlijk wat hij is: een ERGERNISWEKKENDE KREET ter meerdere eer en glorie van hen die daar baat bij hebben en eigenlijk gewoon een TIRANNIEKE DROGREDEN, en “hen”, dat is niet het overgrote deel van ons land dat, gewoon werkend zijn best doende, zich ook nog voor anderen wil inzetten.
    (Ja, zo WAS het, maar gewetenloos individualisme maakt meer kapot dan u lief is…!!)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 22 juli 2007 @ 19.00 uur

  85. @83 joepie
    Het is soms om moedeloos van te worden. De WMO, continuiteit van zorg is niet meer gegarandeerd en de kwaliteit zal flink onder komen te staan.
    WAO-WAJONG: 5% erbij… wat neer komt op 6,31 euro erbij, want als alleenstaande had ik recht op toeslag. Maar daar heb ik door die 5% verhoging geen recht meer op. Dus de blijdschap om iets erbij was heel snel over na de post van het UWV geopend te hebben.
    Invoering eigen bijdrage ziektekostenverzekering: Iedereen gaat 150 euro betalen als eigen bijdrage. Volgend jaar gaat iedereen 110 euro minder betalen dus het plan is om gehandicapten en chronisch zieken tegemoet te komen met maar 40 euro, maar alleen als je in 2 jaar tijd 180 dagdosseringen medicatie gebruikt kom je daar voor in aanmerking. Het overgrote deel van de gehandicapten en zieken gebruiken niet zoveel medicijnen. Dus die krijgen die tegemoetkoming niet.
    De gehandicapten en chronisch zieken zitten op het moment in de hoek waar keer op keer de klappen vallen. Elke keer als je denkt, nu gaan we er wat op vooruit, blijkt weer dat we een sigaar uit eigen doos ontvangen.
    Protesteren doe ik nog steeds, raak er steeds meer in bedreven. Overal krijg je te horen dat je gelijk hebt en dat het schandalig is. Maar dan houdt het meestal op.
    Ik geef de strijd nog niet op. Blijf me verzetten tegen die dingen waar ik het niet mee eens ben. Maar het is soms om moedeloos van te worden, wanneer de ellende zich opstapelt zoals dat nu het geval is.

    Reactie door Carolien — zondag 22 juli 2007 @ 20.44 uur

  86. Op 21 mei heb ik een operatie aan mijn voet gehad, door een complicatie ben ik sinds die tijd rolstoel-gebonden. Hulp? Thuiszorg? Echt niet! We moeten ons maar zien te redden. Morgen ga ik het traject in, smeken of ik alsjeblieft een invaliden-parkeerkaart mag hebben zodat ik met mijn brommobiel mijn zoontje zelf uit school kan halen (en dat moet snellllll omdat de voet niet langer dan 15 minuten omlaag kan!). In december (lijkt ver weg he?) loopt de maximale termijn van het lenen van mijn rolstoel af en mag ik het WMO-traject in om te smeken om een rolstoel en een badplankje.
    Overigens woon ik in een van de duurste gemeenten: de keuring die je moet ondergaan voor een invalidenkaart (70 euro!) moet je zelf betalen, daarnaast moet je voor de kaart zélf betalen én voor de verlenging daarvan (wat in de meeste gevallen al na 6 maanden is).
    Thuiszorg en voorzieningen zijn eigenlijk alleen voor alleenstaande terminale patiënten en patiënten die vóór de nieuwe onmenselijke regelingen al in het thuiszorgtraject zaten.

    Reactie door Monique — zondag 22 juli 2007 @ 21.02 uur

  87. jk — zondag 22 juli 2007 @ 18.29

    Ja, België is hier ook vlakbij, wat een verademing als je weer met U aangesproken wordt! Ik vroeg daar eens de weg en kreeg als antwoord; “vrouwke dâ vindt u nooit niet”.
    Hij kreeg gelijk.

    Reactie door Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 21.31 uur

  88. Harrieke — zondag 22 juli 2007 @ 19.00

    Die veranderingen beogen altijd een of ander doel als participatie, integratie, effeciency, maar zijn meestal weer een verkapte bezuiniging. Projecten die bergen geld kosten en de aandacht afleiden van de basis, de zorg.
    Projecten die naamsbekendheid aan de organisatie geven en een plus op het CV voor de manager of iemand uit zijn netwerk.

    Gelukkig ken ik gemeenten en organisatie’s die op de goede weg zijn, maar gaan zij het redden met deze verstikkende bureaucratie en een regering die alleen sigaren uit eigen doos uitdeelt? En de zorgvragers, wie gaan er geruisloos aan onderdoor? Van sommige verhalen word ik niet vrolijk.

    Reactie door Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 21.51 uur

  89. @Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 21.31

    Dat wilde ik nog even zeggen: mooi stukje huiswerk in je vorige bijdrage. Klasse!
    Dat vergat ik doordat ik me weer eens teveel had opgewonden – slecht voor m’n hart.
    Maar het zijn toch ook luizebossen …

    Stick to it! Je zit hartstikke op het goeie spoor.

    Reactie door jk — zondag 22 juli 2007 @ 21.55 uur

  90. Gemeenten worden door de rechter op de vingers getikt en moeten het PGB-budget voor huishoudelijke hulp bijstellen.
    Hierdoor is het voor thuiszorgorganisaties ook minder aantrekkelijk om met freelancers te werken. Dit bericht komt wel op het goede moment moet ik zeggen. Heeft de regering een stok achter de deur om de crisis voorlopig te beslechten.
    http://www.volkskrant.nl/economie/article446622.ece/Rechter_gemeente_moet_meer_zorggeld_betalen

    Reactie door Elsemie — maandag 23 juli 2007 @ 7.36 uur

  91. 85 Catolien
    ikvoel met je mee en begrijp je .in deze steeds harder wordende tijd vragg ik me ook af hoe lang ik me nog staande ( zittende kan houden.Elke dag is er wel iets een amtenaar die je aan het werk houd en weer iets van je wil weten.De zorg die je niet kan krijgen zoals je die nodig hebt.enz .
    Deze zaken houden je dagelijks bezig , waardoor je van het leven minder kan genieten.
    vaak zeg ik dan ook ik ben een goede werkverschaffer, maar waar blijft de tijd datik ook eens wat energie voor mezelf overhoud.en ja ben je 20 dan kan je het allemaal wel aan dan groei je in de veranderingen ( die veel te hard zijn ) maar namate je ouder wordt dit moeilijker.
    Laats zij de huisarts , wat zou je willen.
    Het enige wat ik kon zeggen was rust!
    Maar ik heb ook geleerd : Geef nooit op en laat de macht jou krachten voelen dan hou je het vol!

    Reactie door joepie — maandag 23 juli 2007 @ 10.33 uur

  92. Hallo allemaal,

    Het is een lange tijd geleden dat ik de webside bezocht….Dit heeft alles te maken met zorg, mijn Opa is nu overleden door al die zogenaamde goede zorg,uhm…….Hij is volgepompt met pillen, waaronder eetremmers, en is doordat hij niet meer kon eten, opgenomen in het ziekenhuis, daar logen ze ook over wat hij at, ik heb hem toen maar naar huis genomen, om ja, te sterven door ondervoeding, hij slikte 17 pillen per dag, en in plaats hem te minderen kreeg hij nog anti psychotica erbij…..Alle soorten hulp was ingeschakeld, al die mensen hebben wat uit te leggen als ze voor God staan, ben er nog ziek van………..

    Maar nu even naar dit moment, was het niet vorig jaar dat er 11000 extra mensen overleden in die hitte (omdat er geen thuiszorg genoeg was?) En was het niet dat Agnes Kant toen ook probeerde het kabinet van resses terug te laten keren? ZONDER SUCCES!! Het is gewoon een hele koude oorlog tegen mensen die niet meer arbeit kunnen verrichten, terwijl de economie zo opfleurt!!! NEDERLAND moet zich schamen!!!

    Arme mensen die zo hun best doen in de zorg op een eerlijke manier, want is het niet zo dat ouderen vaker versterven dan nootzakelijk is, en dan komt er ook nog op het nieuws dat er steeds minder euthanasie gepleegt word, nou helemaal niet hoor, het gebeurd gewoon anders!!!

    Mijn Opa had eigenlijk aan zijn hart moeten sterven omdat hij al 40 jaar hartpatient was, en niet als een concentratiekampbewoner!!! Ik ben er een tijdje stil van geweest, maar ik ben terug, hallo Spers, ik heb jullie gemist…

    Reactie door Angela — maandag 23 juli 2007 @ 12.04 uur

  93. Gemeente Ambtenaren lijden tegenwoordig ook aan ambitie-drift : Zoek de goedkoopste thuiszorgdienst , want dat beperkt de kosten van de gemeenten in het “onderhouden “van oudere ; maar daarmee hebben ze toch een probleem : onslag van medewerkers bij de goedkoopste thuiszorgdienst van medewerkers en deze belande toch in de bijstand ……..?

    Mooi he , dat ambitie-denken ?

    Reactie door Fred — maandag 23 juli 2007 @ 14.32 uur

  94. @93 Fred

    Die ambitie gaat veel verder hoor, die medewerkers van de thuiszorg waren al geschikt bevonden om het gebrek aan personeel in de kinderopvang op te lossen, zodat alle moeders aan het werk kunnen! Geen zorg!
    Het zal de overheid een zorg zijn!

    Reactie door Elsemie — maandag 23 juli 2007 @ 14.46 uur

  95. @92

    Hallo lieve Angela! Welkom terug.
    Ja, ik weet er alles van. Heb iets dergelijks ook meegemaakt met mijn moeder 2 jaar geleden. Ik ben er een jaar troosteloos onder geweest na haar overlijden.
    Mijn God, wat een gevecht tegen de MUUR van specialisten. Zij is gewoon ge-euthanaseerd door hun gezamenlijke niets doen! Afgestorven dus. Rond de 80 is het uitkijken geblazen in de ziekenhuizen. Zij hebben geen zin meer in intensieve zorg. Door mijn dag- en nacht aanwezig zijn heb ik er nog een paar dagen aan kunnen breien. Durfde zelfs niet weg… zoveel fouten als er gemaakt worden!
    Angela, sterkte! Ik voel met je mee en weet wat een nawerking dit heeft.

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 14.54 uur

  96. 95 Gloria,

    Hallo wijfie, nog altijd op de weblog, wat lief van je die reactie. Ja , je weet nog hoe moeilijk ik keek naar het woordje ZORG, nou dat is dus alleen maar erger geworden ,helaas dus, had zo graag iets anders gemeld……Soms wil je het als mensje opgeven al dat gedoe, maar je bent een mens, en zoekt de menselijkheid steeds weer, gelukkig maar, want dat zijn we toch toch vooral, MENSEN !!!. Dit laatste vergeten ze te gemakkelijk daar in Den Haag, ik als mensje heb al helemaal geen vertouwen meer in die Zorgzaken, en dan ben ik nog zo jong, …….Al wat ik gezien heb de laatste tijd vergeet je dus niet makkelijk, en de Media heeft ook al lang geen oog voor al die zaken, met al die achterlijke programma’s. Als men afleert mens te zijn word het een beestenboel, ik telefooneer dan ook heel veel met dierbaren, want ik wil ze niet missen door al die zogenaamde zorg……..
    Verder gaat het prima nu, mijn zoon gaat verder in België op school, en mijn dochter is verhuist uit dat zooitje, ze heeft een vriendje en is zelfs op vakantie geweest met die Wajonguitkering, waar ze de hele maand zelf voor werkt…..En Oma heeft een rollator gekocht ter waarde van een fiets, want die dingen van het ziekenfonds zijn levensgevaarlijk!!!! En jij? hoe gaat het met al die mensen die nu een pardonregeling hebben? Stuur anders eens een mailtje, vind het in ieder geval fijn dat je me nog weet te herrinneren.xje

    Reactie door Angela — maandag 23 juli 2007 @ 17.16 uur

  97. Bureaucratie:
    huisarts vuld formulieren in ivm aanvraag voorziening, en deze worden opgestuurd.
    Wat blijkt er zijn nieuwe formulieren , of de huisarts de aanvraag opnieuw wil indienen .
    GEK WORDT JE ERVAN!
    DE VERZIEKING IN DE ZORG

    Reactie door joepie — maandag 23 juli 2007 @ 17.44 uur

  98. @ 92 Angela

    Heel veel sterkte nog met het verwerken van het verlies van je vader, de dood is altijd onmenselijk menselijk.
    Ik hoop dat je de rust weer terug zal vinden, want die heb je hard nodig om je eigen leven op orde te houden.

    Blij dat je weer terug bent op de weblog en vergeet niet dat hier volop mensen zijn die als het even niet mee zit je moreel steunen.

    Reactie door Pool — maandag 23 juli 2007 @ 18.24 uur

  99. De wet WMO kan wel werken,als het volledig in handen van de gemeenschap blijft.
    De pot is naar mijn menig groot genoeg, echter worden er beheers- en bestuurskosten gerekend die niet uit deze pot betaald dienen te worden. Zorg is iets van de gemeenschap en dient volledig in handen van de overheid te zijn.

    Reactie door tom — maandag 23 juli 2007 @ 18.29 uur

  100. @ 97 Angela….

    Sorry Angela ik schreef over het verlies van je vader mijn excuses ik bedoel met je opa.
    Mijn vergissing komt dat de vader van een oude studievriend gisteren is overleden, zodoende dat ik mij kwalijk genoeg vergiste…

    Nogmaals mijn excuses.

    Reactie door Pool — maandag 23 juli 2007 @ 18.29 uur

  101. Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 21.51:

    Ik, als christen, vertrouw rotsvast op de liefdevolle omarming van ”mijn” God, dat is mijn UITEINDELIJKE houvast als deze wereld in gebreke blijft.

    Niettemin, ik voel ook de drang om onrechtvaardige gevolgen van al deze GROTESKE veranderingen aan de kaak te stellen en te bestrijden.

    Het is toch eigenlijk ONAANVAARDBAAR dat je, bij het denken aan ouderen, vooral aan mededogen denkt?: je zou aan plezier, aangename oude dag en gezelligheid moeten denken bij ouderen die zich LIEFDEVOL gekoesterd weten door VANZELFSPREKENDE, goede zorg.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 19.33 uur

  102. Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 19.33

    Als je de reactie’s van sommige gemeente’s hoort: “Er is geld genoeg, maar we hebben nog veel aanloopproblemen”. De overheid moet veel meer regie voeren en eventueel samenwerken met gemeenten die wel goed aan de slag zijn gegaan met de WMO. Daarnaast is het schandalig dat zorgvragers die zich eerst door een berg bureaucratie heen moeten werken, ondersteund door een ‘nieuw ras’ hulpverlening, toch naar de rechter moeten om hun recht op zorg te halen.
    Zorg is niet meer vanzelfsprekend.

    Reactie door Elsemie — dinsdag 24 juli 2007 @ 10.30 uur

  103. Ik kan hier niet eens meer normaal op reageren. Zoveel onmenselijke grove fouten en nalatigheden in ziekenhuizen en dus onmenselijke behandeling en idem dito bij de andere vormen van zorg, daar word je als je het alleen al voor jezelf opsomt in je meest directe omgeving op zijn minst zeer cynisch van. Reparatiebedrijven zijn het zonder garantie en als het even kan moet je het te repareren ‘apparaat’ in zeer kritieke toestand nog zelf bezorgen, tenminste in het week-end. Dan moet je ook nog afwachten of ze de reparatie nog de moeite waard vinden zal ik maar zeggen of uberhaupt wel de moeite nemen het defect goed te zoeken.
    Indien het niet zo triest was zou ik er gewoon om lachen hoe de EO zo mooi de ziekenhuiszorg en huisartsenzorg tussen half acht en acht op ned. 1 profileert. Wat zijn ze toch goed en begaan voor de camera. Maar ja camera’s dwingen blijkbaar zich van de gewenste kant te laten zien. Ik heb voor mezelf in mijn ouderdom en/of bij ziekte geen enkele verwachting meer van enige vorm van goede zorg. Helaas Jan ook een SP kiezer kan zeer cynisch zijn.
    Wie sprak eens de woorden : Pessimisten zijn realisten? Laten we het daarop maar houden. Als je geen verwachtingen meer hebt valt alles mee. Zo zou je het ook kunnen stellen, houden we het toch nog positief.

    Reactie door Henny — dinsdag 24 juli 2007 @ 12.39 uur

  104. wat ik al zei,ze vertikken het toch gewoon.

    SP vraagt kamer terug voor debat over thuiszorg

    http://www.nu.nl/news/1168697/34/SP_vraagt_kamer_terug_voor_debat_over_thuiszorg.html

    Christelijk? CDA-CU ? doodschamen moeten ze zich,maar dat woord heeft voor een VOC’er geen betekenis…

    Reactie door iew — dinsdag 24 juli 2007 @ 20.29 uur

  105. iew — dinsdag 24 juli 2007 @ 20.29

    Bussemaker snapt echt niet wat er aan de hand is of ze wil het niet snappen. Ik heb ook even geknipt en geplakt zoals gebruikelijk:

    Vrijdag is afgesproken dat gemeenten samen met de vakbonden en de werkgevers in de thuiszorg gaan overleggen over de werkgelegenheid in de sector. Bussemaker schrijft dinsdag in haar weblog dat werkgevers en gemeenten “nu aan zet zijn” omdat ze vaak nog niet hebben overlegd over de werkgelegenheid. Ze heeft er zelf 20 miljoen euro voor uitgetrokken om werknmers te behouden voor de zorg, bijvoorbeeld via omscholing.

    Er wordt helemaal aan de wachtlijsten en de zorgvragers voorbij gegaan en het wordt een probleem voor werknemers en werkgevers wat op een slinkse manier omgebogen wordt en wedden dat werkers in de zorg een omscholing krijgen om in de kinderopvang te gaan werken!

    Mederwerkers in de thuiszorg, op de barricade, kom op voor je werk en je cliéntele!

    Reactie door Elsemie — woensdag 25 juli 2007 @ 11.12 uur

  106. Bericht van Bussemaker die 20 miljoen investeert in belangenorganisaties:

    “De bewindslieden willen de positie van de belangenorganisaties versterken in het zorgstelsel zodat zij een volwaardiger gesprekspartner kunnen zijn voor zorgaanbieders en verzekeraars.”

    http://www.nu.nl/news/1167056/34/Tien_miljoen_extra_voor_belangenorganisaties_in_zorg.html

    Het wordt nog bureaucratischer, hier zeggen ‘de liederlijke lieden’ zelf dat de situatie al zo hopeloos ingewikkeld is dat zorgvragers geen volwaardige gesprekspartner meer zijn”!

    Hopeloos, belangenorganisaties trap er niet in, hang je baan aan de wilgen, dit is geen verbetering voor de mens die zorg wil!

    Zo gaat het nu altijd, als je herrie schopt krijg je een leuk baantje en een zak met geld! Corrupt!

    Reactie door Elsemie — woensdag 25 juli 2007 @ 11.20 uur

  107. Ja ,tijd voor de mensen die in de zorg werken en voor mensen die zorg ontvangen om hun stem te laten horen.
    De zorg gaat in een snel tempo naar de knoppen!
    Het is een minuut voor twaalf!

    hoe te organiseren?!
    duizende mensen in de zorg ontslag!
    Daarbij gaan mensen die de zorg met jaren gegeven hebben stoppen met het werk, gezien de bureaucratie en de onmenselijke veranderingen!
    Zij ze in Den Haag nu echt stokdoof en stekeblind

    Reactie door joepie — woensdag 25 juli 2007 @ 15.13 uur

  108. Robot haald demente uit isolement, doet wondere !
    Mede veroorzaakt door de bezuinigingen in de zorg , minder mensen in de zorg zij moeten zich bezig houden met de papieren .
    als deze mensen meer bezig gehouden zouden worden , zouden zij ook niet zo snel aftakelen .zij zitten 24 uur per dag te wachten,te wachten waarop? Te wachten op een arm on ze heen te wachten op een knuffel te wachten op de dood.
    Er is nog maar even de tijd om deze mensen de basiszorg te geven , was het niet 10 min voor de stoelgang, en dan mag je geluk hebben als ze je niet vergeten omdat de mensen in de zorg het te druk hebben.
    En de batterij ( robot) robotten die mensen gaan vervangen zo ver is het al.
    koud koel en geen gevoel , dat is wat men in Den Haag wil afstand, zakelijk,regie in eigen had , eigen verantwoordelijkheid .
    allemaal woorden uit de monden van de ongevoeligen.
    wat voor mensen krijgen we in de toekomst,
    het komt nog zover dat mensen weer met vieren tegelijk in de douche moeten verbonden aan minuten bespoten door een robot

    in de zog moeten we het samen doen .dit beleid drijft mensen uit elkaar , zet mensen tegen elkaar op.
    de enige die er goed mee zij , dat zijn de graaiers!
    Als we zo doorgaan zullen er veel mense overlijden uit eenzaamheid mede veroorzaakt door dit beleid, als dat al niet speelt!

    Reactie door joepie — woensdag 25 juli 2007 @ 18.22 uur

  109. hoe kan je nu in vredesnaam constructief met dit kabinet oppositie voeren…?!

    zij maken dit willens en wetens zelf onmogenlijk op de manier hoe ze met ons allemaal,inclusief oppositie omgaan.

    kerk en staat,een VRESELIJK apparaat!

    Reactie door iew — woensdag 25 juli 2007 @ 23.20 uur

  110. Heel veel sterkte nog met het verwerken van het verlies van je vader, de dood is altijd onmenselijk menselijk.
    Ik hoop dat je de rust weer terug zal vinden, want die heb je hard nodig om je eigen leven op orde te houden.

    Reactie door Johan — zondag 29 juli 2007 @ 3.03 uur

  111. 105. Elsemie

    En zo kl*ten we maar aan. Wereldvreemde mensen daar in dat kabinet. Als je zelf nergens van afhankelijk bent of er goed voor zorgt dat je dat niet bent, is er blijkbaar geen noodzaak te weten. Het willen weten wordt bepaald door technisch financiele zaken. Ze praten niet over mensen ook de PvdA niet ze praten over ‘technische’ verschuivingen in de overheidsfinancien met de mens als eindpunt in het geheel.
    dat is het begin van het einde zal ik maar zeggen.De enige zorg die ze hebben is zichzelf de enige die ze leveren is die voor zichzelf.

    Reactie door Henny — zondag 29 juli 2007 @ 13.03 uur

  112. Elsemie, het lijkt alsof Bussemaker dit niet snapt maar ik ben bang dat zij maar al te goed snapt dat de zorg een prima melkkoe is. En gewoon volk dat is er toch al genoeg?

    Reactie door cynthia — maandag 30 juli 2007 @ 9.09 uur

  113. 112. Cynthia

    Je hebt gelijk maar dat is het enige waarachter ze zich nog kan verschuilen. Ze weten het wel maar willen het niet weten (doen alsof) want dat is de enige legitimatie er niets mee te hoeven doen en door te kunnen gaan op de weg die ze willen.

    Reactie door Henny — dinsdag 31 juli 2007 @ 8.53 uur

  114. Graag wil ik een aantal zaken verhelderen betreffende Alfahulpen.
    Ik werk sinds 1998 als alfahulp. Ik neem mijn werk zeer serieus, ik heb wel degelijk een signalerende taak. Als er problemen zijn neem ik contact op met mijn manager. Buiten het ‘poetsen’ help ik mijn klanten ook met de administratie.

    Reactie door Johan — maandag 6 augustus 2007 @ 4.03 uur

  115. De werkeloosheid is alweer met een paar duizend gestegen. Daar hoor je ze niet over met de zogenaamde overvloed aan banen die niet invulbaar zijn. Zal nog wel erger worden. Als je reeds ingevulde 9 en dus invulbare) banen laat verdwijnen.

    Reactie door Henny — dinsdag 14 augustus 2007 @ 14.25 uur