‘Oudere als eerste de klos bij ontslag’

De voorstellen van minister Donner om de ontslagbescherming te versoepelen maken het voor werkgevers gemakkelijker en goedkoper om oudere werknemers, met vaak langere dienstverbanden, te ontslaan. De minister wil de ontslagvergoeding aan een maximum binden. (AD)

In het AD van gisteren een artikel over het voorstel tot versoepeling van de ontslagbescherming van deze regering. Volgens Trudie Schils, onderzoekster aan het Amsterdamse Instituut voor Arbeidsstudies (AIAS) van de Universiteit van Amsterdam, betekenen de voorstellen de zoveelste aanslag op de arbeidsmarktpositie van oudere werknemers. “Het lijkt wel of de overheid met twee monden spreekt. Aan de ene kant benadrukt het kabinet al jaren hoe belangrijk het is dat ouderen zo lang mogelijk doorwerken. Aan de andere kant zorgt datzelfde kabinet ervoor dat diezelfde ouderen makkelijker kunnen worden ontslagen.”

Al eerder kraakte de SP de plannen van dit kabinet onder de noemer: ‘Geen ontslag, maar aan de slag

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 21 juli 2007 :: 11.55 uur

113 Comments

113 reacties

  1. Uiteindelijk zijn we allemaal de DUPE. Ons kent ons clan worden altijd beschermd. Na lange dienst jaren, de gewone man/vrouw komt bijna met lege handen op straat te staan.

    Waardeloos waardeloos schijnchristelijk CDA en saloonsocialistische Pvda zijn normen en waardeloos.

    Reactie door Khosrow — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.12 uur

  2. De overheid meet idd met twee monden. Ik ondervind dat dagelijks aan den lijve….Een voorbeeld: als WW-er krijg je 6(?) maanden de tijd te bewijzen dat je zelfstandig ‘n bedrijfje kunt runnen. Dat leek mij wel wat als 58-jarige jongeman. Zelf daartoe het initiatief genomen en diverse “lerende” gesprekken gevoerd. Eindresultaat? Ik kan niet op afbetaling ‘n benodigde laptop kopen want de overheid wil niet dat mensen zich onnodig in de schulden steken….Het IMK stelt doodleuk dat je als startende ondernemer dit WEL MOET doen!!
    Je zult eerst schulden moeten maken om überhaupt te kunnen starten met dat STARTER-gedoe….
    Het zwaard van Damocles wat onverbiddelijk op 7 maart 2008 mijn kop zal afhouwen(einde recht op WW) komt zo nog meer dichterbij te hangen.
    Ik weet nog een actie: HELP!

    Reactie door Ben — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.13 uur

  3. Het LIJKT niet dat de overheid (lees Balkenende IV) met twee monden spreekt, ze DOEN het gewoon! En niet alleen zij. Persoonlijk heb ik mijn werkgever weleens spottend mijn excuses aangeboden omdat ik als 50-plusser nog steeds werkzaam ben… Bij veel bedrijven ziet mende 50 plusser liever gaan dan komen. Alleen dat “gaan” kost ze te veel geld. En dat lijkt nu opgelost. Dankzij het “sociale” kabinet Balkenende IV !
    Waar blijft het sociale gezicht van Bos en Rouvoet? Of belangrijker: waar blijft kabinet met de SP?

    Reactie door Wim — zaterdag 21 juli 2007 @ 13.38 uur

  4. Ondanks het geluid dat vakbonden met name opkomen voor de 50+ -ers, is het er voor hen niet beter op geworden. Eerst is de IOAZ opgeschort tot 55+ en de vervolg-WW-uitkering geschrapt als stimulans tot langer doorwerken en daarna nog even de VUT-uitkeringen. Nu versoepelt men de ontslagbescherming als stimulans tot… En dat in een periode van je leven met (50 – 55) met vaak hoge kosten door studerende kinderen.

    Reactie door Dirk Ruijne — zaterdag 21 juli 2007 @ 14.46 uur

  5. Als tegenmaatregel is onder de PVDA en CDA de werk prikkel voor ouderen dus boven de 55 jaar verhoogt men heeft daar de sociale voor voorzienig enorm afgebroken.
    CDA neem ik niet zoveel kwalijk die geloven in sprookje maar de PVDA.
    Ook de broeders van het FNV hadden op dat moment flink tegengas moeten geven maar die zaten op dat moment met hun kop in een donker hol.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 21 juli 2007 @ 15.34 uur

  6. belachelijke en beledigende voorstellen..dit maakt me zo razend..STEM SP !!!!

    Reactie door eric — zaterdag 21 juli 2007 @ 20.13 uur

  7. De overheid spreekt met gespleten tong. Dat is eerder de regel dan uitzondering. Ze verpakt het allemaal mooi maar erachter zitten andere belangen die boven alles gediend dienen te worden. En dus vist Jan met de pet achter het net.
    Nu hebben we Bakellende. Wat een aardige man. Je zou denken dat hij geen vlieg kwaad doet. Hij bedoelt het toch goed?

    Reactie door L'écologiste — zaterdag 21 juli 2007 @ 20.59 uur

  8. niet bemoedigend,en bovendien aso dit plan tot wijziging van het ontslagrecht!!!
    juist in deze tijd met een toenemende vraag,ja zelfs schaarste aan arbeidskrachten komen werkgevers en kabinet met dit onzalige plan.
    of wordt juist deze periode van economische voorspoed (niet voor sommige)gebruikt om hervormingen door te voeren,flexibiliteit te eisen,of maximale beschikbaarheid van werknemers af te dwingen???
    criciaal in deze discussie is weer de positie van de pvda,en de inzet van vakbonden.
    opmerkelijk is de inzet van arbeidsmarkt-scharrelaar en vakbond avv opgericht door pvda kamerlid mei li vos,die juist de positie van oudere werknemers ter discussie stelt.
    partijen zullen dus alles uit de kast dienen te halen om te voorkomen dat ontslagbescherming en ontslagrecht door het polderlandse afvoerputje worden gespoeld!!

    Reactie door visgert — zaterdag 21 juli 2007 @ 21.18 uur

  9. zelf de SP doet mee.Mensen zijn dom.Politiek niet,zo kreeg jij een elite,en dom elite

    Reactie door gaf — zaterdag 21 juli 2007 @ 21.18 uur

  10. @ 5 De Hakker

    “…. Ook de broeders van het FNV hadden op dat moment flink tegengas moeten geven maar die zaten op dat moment met hun kop in een donker hol…..”

    Wat zou jij doen als ze die boskikker tegenkomen. ( zie item Ambitieniveau )

    Reactie door Pool — zaterdag 21 juli 2007 @ 21.28 uur

  11. ik meen laats dat er een onderzoek was geweest,,
    5% van de waf waf bazen wil wel boven de 55 aannemen? MAAR dan moeten ze wel goedkoper zijn.
    neem een pool,das goedkoop,
    en de groene/eco stroom abubadubadu dadie dadoe abbedadodiedado.bestaat ook niet meer,de koper kabels in de flevo polders,wind wiekjes,
    ooo we weten niet wie of wat,doe je ogen open.
    slaap lekker verder herr donner,en de rest van de l veraders.

    Reactie door ad — zaterdag 21 juli 2007 @ 21.44 uur

  12. Ik ben nu 74 jaar. Ik heb AOW.

    Deze week heb ik een garagedak gerepareerd.

    En maandag aanstaande, wil 4 a 5 uur per dag, als zwartwerker de bouw in, om te gaan metselen.

    Een hele dag op de steiger, dat vind ik te lang.

    Moeten jullie ook doen als jullie oud zijn,

    Groeten van Haras.

    Reactie door Haras. — zaterdag 21 juli 2007 @ 22.15 uur

  13. @ 11 ad

    Precies zoals je het schrijft, ik denk zelfs dat nog geen 5% van die ratten een oudere boven de 55 in dienst wil nemen,…. ja gratis,. of met een buidel vol geld van de overheid, dan willen ze wel de ratten.

    ad, ik denk onderhand dat koper duurder is dan goud, omdat er meer koper gestolen wordt dan goud.

    Reactie door Pool — zaterdag 21 juli 2007 @ 22.43 uur

  14. Beste mensen ik ben harstikke positief en de eeuwige optimist, hoewel een gewaarschuwd man/ vrouw telt voor twee.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Oud-1.jpg

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 21 juli 2007 @ 22.45 uur

  15. Dit kabinet gaat verder waar het vorige kabinet geeindigd is afbreken van verworven rechten van werknemers onder de naam van moderniseren van arbeidsvoorwaarden.
    Luisteren wat er onder het volk leeft, stokdoof zijn ze om te luisteren wat er leeft.

    Reactie door lapper — zaterdag 21 juli 2007 @ 22.47 uur

  16. @15
    De volgende afbraak is al voorzichtig onderweg bij ontslag geen 70% van je laatst verdiende loon ,nee men gaat dat middelen over je arbeidsverleden.
    Tel uit je verlies.
    Dit ivm met de hogen kosten die ontstaan door Polen en andere Oostblokkers als die in de WW komen.
    @10
    Ik vond die vorige voorzitter de Waal voorzitter van de afbraak wel een beetje als een kikker eruit zien.

    Reactie door De Hakker — zondag 22 juli 2007 @ 0.02 uur

  17. Haras: heb je nog een klus voor de avonduren, (ook ik metselde vroeger)over dag zitten we al met het huis(om met de woorden van “De Hakker” te spreken)vol met mensjes een paar pas verwijdert van tuig opgescheept. Ik heb ook AOW en een eigen huis.

    Reactie door gonda — zondag 22 juli 2007 @ 0.18 uur

  18. 13 pool,,
    het is precies het zelfde als toen hier het opvang kamp,voor vluchtelingen werdt geopend,luttelgeest eigenlijk kuinre maarja ze denken hier anders,
    de krant +-15 jaar geleden,zeg maar het nop dagblad,nu flevo post,kreeg het bevel van de polecia/gemeente,hoofdzakeelijk cda,bevel dus,niet te schrijven over de vele diefstallen,dagelijks bij de aldie bv,waar warempel mijn fiets gebruikt werdt voor de vlucht au eeuu fiets?
    maar ik heb voor een jaar er eens over geschreven hier,en pas geleden nog een keer,van de illegale werkers/polen/ bij boeren,in het noordoosten van de noordt oost polder,eindelijk ze hebben een paar boeren gepakt?
    dus zouden ze dan toch mee luisteren,
    iedemdito met de vele diefstallen van koper uitgeknipt uit de molens/ijzer/komplete machienes,in het land,gek he dat het begon toen de grensen wagenwijd open gingen.
    oja gemeente/polecia,kijk eens op zondagen op het marktplijn.of op andere verzamel plekken,wat daar ahum geruild wordt,en kontroleer eens de nagele weg,daar zit een uitzend bureau/eeuu pension,
    eneuu controleer eens de snelheid van de wagens die het leuk vinden over de rontondes,voluit in de slip te gaan,en 4 keer rond draaien over de rontonde,leuk als je oversteken wildt als je sávonds aan het rennen bent.tip bejaarden centrum.+- 7 uur bij warmte half negen,
    zomaar wat tips,
    wandt ik wil niet met cda figuren/gemeente en cda stemmers oog in oog staan,te praten,dan heb ik het iedee dat ik wat op mijn schoene heb.ze kijken je niet aan he.
    groeten.

    Reactie door ad — zondag 22 juli 2007 @ 7.10 uur

  19. De overheid is de werkgevers wel ter wille als het gaat om versoepeling van het ontslagrecht. Dit maakt het de werkgevers gemakkelijker om ouderen en andere onwelgevallige werknemers te lozen. Vervolgens gaan de werkgevers natuurlijk weer klagen, dat ze niet voldoende gekwalificeerde werknemers kunnen vinden. Overheid gooi die grenzen toch open zodat we in het buitenland kunnen gaan werven. Maar dan moet de overheid er natuurlijk ook niet raar van opkijken als de werkloosheid hier toeneemt. Hoe kan dat nou; we hadden toch zo’n goed beleid.

    Reactie door reint — zondag 22 juli 2007 @ 7.51 uur

  20. @Haras. — zaterdag 21 juli 2007 @ 22.15
    «En maandag aanstaande, [...] om te gaan metselen.»

    Kijk maar uit, Haras. Mijn vader, in de nadagen van z’n 74ste, moest ook zo nodig in de bouw nog wat ‘opperen’ (met stenen de ladder op)- dat is ‘m wel fataal geworden: lichte hersenbloeding, beetje rusten, klaar. Maar op z’n feestje (75ste) een paar weken later, sloeg het alsnog toe, halfverlamd voor de rest van z’n leven …

    Reactie door jk — zondag 22 juli 2007 @ 10.12 uur

  21. Als 58 jarige jonge WW-er met sinds enkele weken 3 bypasses ben ik verheugd dat onze areidsmarkt door onze regering wordt aangepakt! Misschien dat er nu eindelijk een passende baan voor mij opduikt! Dan ben ik misschien verlost van het getrek aan een dood paard (tot mijn 65ste!!) om een passende baan te vinden. Het is toch ook niet te filmen dat oudere werknemers zomaar op de stoel van een jongere blijven zitten? Zo kan die jongere natuurlijk nooit zijn toekomstige pensioen bij elkaar sprokkelen. Temeer omdat de huidige generatie ouderen al veel teveel van het gereserveerde kapitaal aan het opslokken zijn!
    Dit is volgens mij de hoofdreden dat dit kabinet er vaart achter zet om de ouderen zonder fatsoenlijke regelingen buiten spel te zetten. U begrijpt nu denk ik wel waar het eerste deel van mijn commentaar op slaat!! Balkenende en zijn kornuiten zijn er op uit om de tegenwoordige afgestudeerde elite (van onze centen…!) aan een zekere oude dag te helpen. Het zou beter zijn om deze categorie verplicht 40 jaar te laten werken voor hun AOW, dan hebben ze meteen het probleem van het ‘langer doorwerken’ opgelost!

    Reactie door Hans — zondag 22 juli 2007 @ 10.51 uur

  22. Mooie verhalen lees ik allemaal. Als u wordt ontslagen mag je zelf naar de rechter om aan te tonen waarom je het ontslag niet door mag gaan. Ik hoop dat het FNV en andere bonden, waaronder De Unie grootste acties gaan ontwikkelen. Op de site van De Unie kun je tegen de plannen van Donner stemmen. Doen dus. Houdt u de bonden de komende tijd in de gaten. We moeten niet langer lullen over waarom PvdA en CU hier nu in mee gaan. Ze doen het dus moeten worden geconfronteerd met keiharde acties. Dit is HET moment om dit kabinet en volgende kabinetten te laten weten dat er grenzen zijn. Laten we alles aangrijpen om ons protest te laten horen en van mijn te laten voelen. Voor mij is de grens al een tijdje geleden bereikt.

    Reactie door Gerard Lettinck — zondag 22 juli 2007 @ 11.23 uur

  23. Gerard Lettinck — zondag 22 juli 2007 @ 11.23

    Helemaal eens, dit is het moment, om te laten weten dat de grens is bereikt!
    Nederland heeft het laagste werkloosheidscijfer van Europa en de meest flexibele arbeidsvoorwaarden!
    Ik heb gestemd en de link naar 50 mensen doorgestuurd!

    http://www.ikbentegendonner.nl

    Reactie door Elsemie — zondag 22 juli 2007 @ 12.40 uur

  24. Het lijkt wel of de VVD in het kabinet zit !

    Alles moet efficiënter en goedkoper, dus de oudere werknemer (en de kwetsbaren op de arbeidsmarkt) is de pineut.

    Na jarenlange trouwe dienst ben je dan dus niet meer “goed genoeg” en mag je van de “christelijke fatsoensrakkers” (CDA) afgedankt worden.

    Hoe is dit “samen werken, samen leven” ???

    Nee, je mag “meedoen” tot men vindt dat je te oud bent, of niet meer efficiënt genoeg, dan zet men je aan de kant. Een nieuwe baan vinden zal niet lukken, want je bent “niet efficiënt”.
    Dus kom je thuis te zitten, de ontslagvergoeding is ingeperkt (behalve voor groot-verdieners), dus daarmee zing je het niet lang uit. Uiteindelijk duwt men je gewoon de bijstand in.
    Dan word je nog wat ouder en komen met die leeftijd de gebreken. Je hebt hulp nodig, maarja, de thuiszorg heeft wat laag ingeschreven, dus die mogen van de gemeente alleen een keer komen stofzuigen in de week.
    Vanwege de tekortschietende zorg thuis moet je dan naar een verpleegtehuis.
    Met vieren op een kamer, verplicht twee dagen in de week op bed, want men heeft geen tijd om je te wassen/aankleden.

    Wat een fijne toekomstvisie :(

    En dan vraagt men zich nog af hoe het toch komt dat men zich steeds minder betrokken bij- en verantwoordelijk vóór de maatschappij voelt.

    Reactie door R.J. — zondag 22 juli 2007 @ 13.08 uur

  25. Merkwaardig, als je oud wordt loop je een grote kans van werkvloer te moeten verdwijnen. Daarnaast heb je een overheid die de meute het liefst ziet werken tot hun 70 jaar, want de AOW wordt onbetaalbaar.
    In Italië gaat de pensioenleeftijd in 2008 omhoog naar 58 jaar, vervolgens in een aantal stappen naar 61 jaar in 2013.
    Dat ouderen plaats maken voor jongeren is een normale zaak, maar dan op een menslijke wijze zodat de oudere niet het gevoel hebben dat zij gedumpt worden.
    Volgende maand is het een jaar geleden dat in de Volkskrant in de sfeer van de verkiezingen een artikel stond, “De PvdA is toe aan een nieuwe doorbraak”, als je dat nog eens herleest (Ik geef de weergave van de tien punten voor nieuwe doorbraak van toen)
    http://members.home.nl/h.hiensch/PvdA-10.doc
    en je leest wat nu op die website staat
    http://www.nieuwedoorbraak.nl dan is er wel een andere visie.
    De enigste remedie is een totale afbraak in plaats van een nieuwe doorbraak.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 22 juli 2007 @ 13.29 uur

  26. Dag Gonda @ 17, en jk @ 20

    “- – - en maandag aanstaande, WIL ik beginnen te metselen – - ”

    Dat zou, ik heus nog wel kunnen. En dat wil ik ook nog wel graag doen. Maar wanneer zo’n ouwe vent als ik ergens nog om werk komt vragen, dan wordt hij uitgelachen, en dan kijkt die knakker van een baas, die toch wel hard (vak)lui nodig heeft, hem, en ook mij, aan, als een gepopte uil. Er is alleen een grote behoefte, aan onderbetaalde jonkies.

    Maar wat je wil dat kan niet altijd.
    Willen is niet altijd en overal kunnen.
    Dat metselen wordt dus niks!

    Maar ik heb de vorige week wel zelf mijn eigen garagedak gerepareerd:

    Zwart vijverzeil als onderlaag. En daar bovenop, rollen dakbedekking geplakt. Dan kan het platte dak niet meer lekken, als je het alleen maar plakt, inplaats het met behulp van gesmolten teer en de brander te vernieuwen.

    Door het vijverdoek dat er al op lag, lekte het dak al niet meer. Echt nodig waren daarom de vier rollen dakleer dus niet. Maar dat ziet beter uit.

    Toen het er op lag maar de naden een dag later nog moesten worden bij gewerkt, begon het die dag erna, ontstellend hard te regenen.

    De straten stonden blank. Het water stroomde over het dak heen, en uit de afvoer van het dak, die nog niet goed was bevestigd, in een dikke straal de garage in.

    En in de afvoerput in de garage, kwam het water omhoog. De afvoerpijp trok het niet meer en liet los.

    En terwijl de straat blank stond, en wel op een snelstromende beek leek, (een bandjir zegt men in Indie) liep het water over de stoep mijn tuin in.

    Het regenwater drong onder de nog onafgewerkte dakbedekking heen, en onder het het doek door bij de afvoer op het dak. En ondanks al mijn inspanningen, had ik ineens ook nog weer een (oud) lek in mijn garage.

    Want de afvoer van het dak, die nog niet goed was aangesloten, (Dat komt morgen wel!) liet zijn water samen met water uit de afvoerput in de garage en in de werkput lopen.

    Die moet ik nog met de vijverpomp leegpompen.

    Zaterdag heb ik alles losgetrokken en laten drogen. Maar het dakleer ligt nu niet meer zo goed als in het begin. Misschien gaat het nog wel een keer los, zonder dat het scheurt.
    Anders heb ik een hoop geld weggegooid.

    Mijn vrouw ergerde zich er aan:
    “Jij kan ook niks goed doen. Altijd zit ik door jou in de rommel. Moet jij op jouw ouwe dag nog als een gek schravelen. Wat moeten de mensen niet van jou denken. Ik schaam mij voor de buren – - -”

    Zij kan er niet tegen, dat en dat in de tuin, achter struiken waar niks groeit een stapel meest slechte balken van een gesloopte carport ligt naast mee dan een kuub puin. Maar dat is goed voor de tuinbeestjes.

    Het zint haar ook niet, dat ik onkruid dat ik heb geschoffeld het liefst gewoon laat liggen als het droog weer is en in de herfst de bladeren in de bloemperken niet wil opruimen. En dat ik de mieren in oprit met rust laat, zeker als de koninginnen uitvliegen. Zij houdt van soms onnodig en zelfs schadelijk, spic en span.

    Na bijna vijftig jaar huwelijk, zou zij graag een nette man willen hebben, die zich niet zo vuilmaakt als hij werkt, die niet in zijn tuin graaft, bouwt en sloopt en als dat toch moet, heel netjes werkt, zijn handen wast, het hemd goed in zijn broek stopt, en die nog meer goede eigenschappen heeft.

    Is er nog ergens een keurig nette directeur, met schone handen een dikke beurs en met
    alleen eelt op zijn ziel?

    Prettige zondag, wenst jullie

    Haras.

    p.s
    De startmotor van de auto heeft ook nog de geest gegeven. En de kraan van de wasautomaat heeft het ook begeven.
    Maar een paar klappen met de hamer tegen doen tot nu toe, nog nog telkens een wonder!

    Weer gaan de centen op en moet zij als zij in de tuin is, nog wat langer tegen de rommel aankijken. Daar kan zij niet tegen. Net als van mijn gewerk, wordt zij daar ziek en gek van. Gelukkig is het huis en de was schoon! De kat is dood. De parkieten zijn weggevlogen. Kranten afgezegd. Geen rommel meer in huis.

    Alleen in de kamer waar ik achter mijn computer of keyboard zit, heerst een grote chaos.

    Reactie door Haras. — zondag 22 juli 2007 @ 14.16 uur

  27. er wordt in dit beleid met 2 maten gemeten. aan de ene kant moeten mensen aan het werk, aan de andere kant moeten diezelfde mensen gelijk weer ontslagen kunnen worden. er gaan aan de ene kant, een hoop bedrijven failliet en de mensen van aan dat bedrijf gelijk op straat gezet en aan de andere kant worden er weer mensen binnen gehaald. wat is dat voor een beleid? er gaan een hoop bedrijven naar het buitenland om daat goedkoper te kunnen functioneren, maar wat met de nederlandse werknemers van dat bedrijf? dat flexibele ontslagrecht deugt niet en zeker niet, als je zomaar op straat gezet kunt worden, als er geen werk meer is. het bedrijf zou dan eigenlijk verplicht moeten worden om de werknemers dan elders onder te brengen, waar er wel werk is en niet zomaar op straat zetten. dan wil ik deze regering ook wel op straat zetten.

    Reactie door maayke jong-doppen — zondag 22 juli 2007 @ 14.30 uur

  28. @Haras. — zondag 22 juli 2007 @ 14.16

    Zo is het, Haras.

    Reactie door jk — zondag 22 juli 2007 @ 15.02 uur

  29. Gerard Lettinck/ Elsemie

    Bedankt en gestemd!

    Reactie door Gloria — zondag 22 juli 2007 @ 15.25 uur

  30. Hallo Haras,

    Al is de chaotische chaos nog zo groot ook wij gaan gewoon een keer dood.

    Reactie door gonda — zondag 22 juli 2007 @ 15.41 uur

  31. Ouderen die willen werken, hebben absolute recht op een baan, met voorraang ook nog.
    Elke dag werkloos blijven is een te veel, een eis van laatst verdiende loon moest mogen komen te vervallen.

    Reactie door Borzu (62952) — zondag 22 juli 2007 @ 17.17 uur

  32. @26 Haras.

    Ik leef helemaal met je mee, ons oudjes worden heel veel taken opgelegd waar onze gemeenschap geen weet van heeft.
    Vaak zeg ik ik snap het niet waar ik vroeger de tijd vandaan haalde om een baas te dienen.
    Dat dit meerdere oudjes overkomt las ik in ons dorpskrantje.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Pensioen.jpg

    Reactie door d'olle Henk — zondag 22 juli 2007 @ 17.27 uur

  33. @32 d’olle Henk

    Oh Henk… huilen of lachen?
    Treffend en geweldig gedicht. Briljant en ja, het is voor mannen niet altijd leuk om bij de andere ‘baas’ in dienst te zijn.
    Ach goshie… doe hem mijn meelevende groeten!

    Reactie door Gloria — zondag 22 juli 2007 @ 18.39 uur

  34. @ Gaf 9

    U hebt gelijk. Ook SP doet soms mee. Maar we moeten alles op alles zetten om de SP Links te houden. We willen geen tweede PvdAachtige draaikonetn.

    Reactie door khosrow — zondag 22 juli 2007 @ 20.05 uur

  35. Rechters in dit land zijn behoorlijk ontoegankelijk en partijdig. Ze zijn een goedkeuringsstempel geworden voor de politiek en bedrijfsleven. Rechtspraak in dit land is een schijn(nep/doen als of/ons kent ons). Veel zaken komen niet eens voor de rechter omdat de advocaten zien weinig mogelijkheid om de zaak voor de rechter aan te vechten. Vroeger dacht ik ook dat dit een rechtstaat was maar nu niet meer.

    Ik heb een bestuurrechtelijke kwestie voor de rechtbank aangevochten. U kunt zich niet voorstellen hoe veel fouten de rechters in dit land maken. Eigenlijk ben ik van mening dat de rechter heeft de zaak niet eens bestudeerd gezien alle fouten die hij heeft gemaakt.

    Schandalig voor een rechtspraak is dat. Wie gelooft nu in de rechtstelsel in dit land?

    Reactie door khosrow — zondag 22 juli 2007 @ 20.18 uur

  36. Elsemie, goed dat je de link hier even hebt aangegeven. Dat was ik vergeten.
    Gloria, bedankt voor het “tekenen”

    Mensen stuur de link http://www.ikbentegendonner.nl zoveel mogelijk door naar vrienden, kennissen, collega’s. (kijk wel uit op je werk)

    Als hier kaderleden van de vakbond meelezen: jullie (wij) kunnen het in onze bedrijven rondsturen naar vakbondsleden. Deze faciliteit is meestal in CAO’s geregeld. DOEN!!!!

    Reactie door Gerard Lettinck — zondag 22 juli 2007 @ 20.44 uur

  37. Dit kabinet gaat verder waar het vorige kabinet geeindigd is afbreken van verworven rechten van werknemers onder de naam van moderniseren van arbeidsvoorwaarden.

    Reactie door Johan — zondag 22 juli 2007 @ 20.59 uur

  38. @ 35 khosrow

    Helemaal met je eens, de rechtspraak in dit land is een lachertje.
    Ik vergeet nooit dat Bakellende zei dat de politiek nooit op de stoel van de rechter mag zitten, en ik hoor rechters uitspreken dat zij nooit op de stoel van de politiek mag zitten…. wie verneukt wie vraag ik me dan af, als je de realiteit volgt.

    Reactie door Pool — zondag 22 juli 2007 @ 21.06 uur

  39. @31
    Recht alleen voor ouderen is onzin iedereen heeft recht op een baan.
    Het gaat om de vooroordelen door de werkgevers tegenover de ouderen.
    We hebben allemaal recht op een baan jong en oud met de zelfde kansen daar mag juist geen verschil in zitten.

    Reactie door De Hakker — zondag 22 juli 2007 @ 21.50 uur

  40. 32 @ d’olle Henk,

    Na mijn 35ste levensjaar had ik nog maar heel weinig tijd over, om nog bij een baas te werken.

    Zelfs voor mijn hobbys, kwam ik, al blink daar nog altijd niet in uit, nog tijd te kort.

    Want omdat ik toen de WAO was ingeschopt, zorgde ik thuis voor de kinderen, die toen nog klein waren, en verwaarloosde ik het huis, terwijl mijn vrouw uit werken ging.

    En al was ik niet goed voor het huis, maar alleen voor de kinderen, en en spoelde ik hun poepluiers om en gaf ik die dat nog nodig hadden natuurlijk een schone, katoenen luier, Dit leven van slonzige huisman, was voor mij veel zwaarder dan mijn beroep als dat van een mijnwerker, die als valselijk erkende psychoot, wegens(vermeende) zwakbegaafdheid en geestessplijting, (schizofrenie) tot aan zijn pensioen in de WAO kwam.

    Hulde aan mijn eigen vrouwe en aan alle vrouwen en moeders, die naast het grootbrengen van de kinderen, koken, het eten op tafel zetten en het huis schoon en op orde houden!

    Huisvrouw is een rotbaan. Veel mannen zijn ondankbaar, schelden hun de huid vol.

    En nu wil die kut regering, de feitelijke slavernij van vrouewen npog uitbreiden, door hun te verplichten, om naast hun huishouden en gezin, ook nog een baan te zoeken.

    ELKE MOEDER MET KINDEREN HEEFT RECHT OP EEN SALARIS. EN MOEDERS IN DE BIJSTAND, DIE MAG MEN GERUST HET DUBBELE GEVEN.

    Want zij hebben dikwijls een ondakbare, onbetaalde ROTBAAN als huismoeder.

    Dag vrouwen en ook d’ole Henk.
    De groeten en voor wie dat willen:

    Een kus van Haras Mormolus.

    Reactie door Haras. — zondag 22 juli 2007 @ 22.10 uur

  41. @Haras. — zondag 22 juli 2007 @ 22.10

    Ontroerend stukje weer Haras. Geloof mij nou, Die Christenen willen maar één ding: dat is de vrouw op het hok! Want het gezin is “de hoeksteen van de samenleving” en daar hoort iemand bij te zijn, en dat is de vrouw.
    Ze laten dat binnen het gezin uitvechten door fiscale wetgeving. Zodra de vrouw gaat werken moet de man (lees: het gezin) boeten.

    Daarnaast (volgens een rapport vorige week) verdienen vrouwen 15%!!! minder dan hun mannelijke collega’s in vergelijkbare beroepen.

    Dat is al 100 jaar geleden begonnen toen de vrouw haar intrede deed in het werkproces.
    ‘Kantoorstenograaf’ was een beroep met hoog aanzien, tot de vrouwen dat gingen doen – toen werd het typiste, en werd het van lieverlee het laagste kantoorbaantje.

    Zodra vrouwen in een beroep verschijnen degradeert dat beroep. “DE MAN” (wat dat ook moge wezen) veracht “DE VROUW”, maar ik kan je zeggen: vrouwen zijn in het algemeen betere onderhandelaars, betere
    managers, betere zorgers, betere bestuurders, betere makelaars, betere
    chauffeurs, enz. enz. Maar hou het voor je, want ik krijg hier last mee.

    Reactie door jk — zondag 22 juli 2007 @ 22.56 uur

  42. ELKE MOEDER MET KINDEREN HEEFT RECHT OP EEN SALARIS.
    Volgens mij moet haar prins daarvoor zorgen die heeft ook de zaad spuit er in gezet dus die zorg maar voor salaris.
    ………..
    Huisvrouw is een rotbaan. Veel mannen zijn ondankbaar, schelden hun de huid vol.
    ……..
    Dat kan ik me indenken veel vrouwen gooien er met de pet naar.
    Ik zie alleen maar lekker bruinverbrande huisvrouwtjs om me heen zitten met de kindertjes in de speeltuin.
    En het avond eten bestaat uit een snel kant en klaar menu in de magnetron.
    Ze hebben een wasmachine,vaatwasser,droger en een bijna zelfstrijkende strijkbout.
    Lekker koffie drinken en met mooi weer zitten ze hier aan de plas.
    Verder vertoeven ze veel in winkelcentra.
    ………………..
    EN MOEDERS IN DE BIJSTAND, DIE MAG MEN GERUST HET DUBBELE GEVEN.
    Wat dacht je ervan dat hun gevluchte droom prins hier eerst maar voor zorgt.
    Is die er niet dan kunnen er maatregelen getroffen worden.
    Want van hup wip klaar en van de staat beuren maar, is natuurlijk flauwe kul stukje eigen verantwoording.
    ……………….
    Hulde aan mijn eigen vrouwe en aan alle vrouwen en moeders, die naast het grootbrengen van de kinderen, koken, het eten op tafel zetten en het huis schoon en op orde houden!

    Sorry,maar dat is toch hun taak daar hebben ze toch voor gekozen dan hadden ze een ander baan moeten nemen.
    ……………….
    Want zij hebben dikwijls een ondankbare, onbetaalde ROTBAAN als huismoeder.
    …….
    Ik zou zeggen neem ontslag.
    Het is een prima betaalde baan en ik kan me indenken dat het hard over komt als de staat zegt het wordt tijd dat jullie echt aan het werk gaan.
    ………………
    Maar ik ben met je eens wat is het toch een klote baan om met inspanning,opoffering lieve kindertjes groot te brengen.

    Reactie door De Hakker — zondag 22 juli 2007 @ 22.59 uur

  43. @40 Haras
    Dank je wel voor je goede woorden. Een man van m’n hart! Jij hebt full time voor je kinderen gezorgd en Pool en Iew ook. Jullie mannen weten dus precies wat dit WERK inhoudt en HOE dit ondergewaardeerd wordt door velen en een regering die de alleenstaande thuiszorgers/sters als paria’s behandelt. Godsgeklaagd!
    Dikke pakkerd van mij.

    @41 jk
    Blijkbaar is het je bedoeling de huldebetuiging van Haras voor de vrouwen die hun gezin leiden af te buigen.
    Haras heeft het hier over de THUISWERKENDE vrouwen en doe jij het maar weer af met de vrouw op het hok!
    Ook jij bent blijkbaar niet opgegroeid door dit zo te noemen. Dit ‘hok’ is een hele belangrijke werkplaats waar de ouder thuis het gezin managed. Nog nooit zo gezien? Heb je eigenlijk wel kinderen?
    Hoe krijg je het toch voor elkaar om overal langs te praten en nergens ruiterlijk op in te gaan.
    We hebben het hier niet over de vrouwen die 15% minder verdienen dan mannen, jk!
    Haras heeft het hier SPECIFIEK over de vrouwen/mannen die van een bijstandsuitkering moeten leven terwijl ze het ZWAARSTE werk doen en juist maatschappelijk van zeer grote waarde zijn.
    Zolang mensen over ‘op het hok’ praten zit je op de lijn van die gefrustreerde feministes die door hun mannelijke drang ONS WERK naar de knoppen hebben geholpen.
    Maar ja, jk! Ik ben bang dat dit te diep voor je gaat.

    Reactie door Gloria — zondag 22 juli 2007 @ 23.26 uur

  44. @42 De Hakker

    Soms zijn er momenten waar ik zwijg.
    Waarom? Jouw niveau gaat mijn belevingswereld te buiten. Ik ben niet geschikt voor ordinaire, domme breinen.
    Je bent niet alleen een blinde nietsontziende Hakker, maar bovenal rust je dit weblog uit met platvloerse reacties die zwaar onder de gordel etteren.
    Maar ja, daar beweegt jouw wereld zich blijkbaar.

    Reactie door Gloria — zondag 22 juli 2007 @ 23.43 uur

  45. waar gehakt word vallen spaanders,maar wie botweg in het rond hakt zonder te willen kijken, moet niet het slachtoffer uit gaan hangen als men een spaander in het eigen oog krijgt,daar heeft men immers zelf voor gekozen.
    wat een rotbaan dat hakken…

    Reactie door iew — zondag 22 juli 2007 @ 23.52 uur

  46. @44
    Mij vrouw heeft haar taak als vrouw met veel liefde en plezier gedaan zij vond het helemaal geen rot baan.
    Het stuk van Haras zelfs is een vernedering voor de velen huisvrouwen die hun werk thuis met veel plezier doen en hebben gedaan en die dit een geweldige en dankbare baan vonden.
    Veel mannen schelden de vrouwen de huid vol wat is dat voor onzinnege opmerking.
    En veel mannen zijn ondankbaar uit wie ze naam praat die Haras .
    Natuurlijk is het naar jouw bekje dus dan is een ander mening beneden peil.
    Ik zelf vind het stuk van Haras ver buiten de werkelijkheid staan.
    Ik kan het dan ook niet serieus nemen.
    Als jij dat wel doet,het is zo.

    Reactie door De Hakker — maandag 23 juli 2007 @ 0.04 uur

  47. @45 Iew

    Hallo Iew! Wat ik zo graag wil weten is of je die baan als concierge hebt gekregen?
    Ik hoop het voor je. En anders? Hebben ze de beste laten lopen!
    Welterusten Iew!

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 0.40 uur

  48. De reintregatie consulenten rennen zich rot van het ene naar het andere bedrijf en hebben veel voorkennis van fabriekssluitingen,productie overplaatsingen en inkrimpingen ook bij de overheid.
    De werkgever die op jaarbasis het meest kwijt is aan (buitenproportionele)ontslagvergoedingen.
    Omdat de meeste ambtenaren nog steeds VUT en VROM en wachtgeld regelingen hebben terwijl de rest van werkend nederland dit moet ontberen.
    Juist als er duizenden mensen ontslag aan gezegd is en duizenden mensen die nog niet weten dan dit staat te gebeuren komt Donner met dit voorstel.
    Ongetwijfeld zijn er goede banen in het bedrijfsleven gereserveerd voor deze ,,moedige mannen”.
    Want wat zij weten te besparen in een veelvoud van het salaris wat ze strak verdienen.
    Vooral hun nevenactiviteiten zijn erg intressant.
    Ook hier wiens brood men eet diens woord men spreekt.

    Reactie door che — maandag 23 juli 2007 @ 5.26 uur

  49. @Gloria — zondag 22 juli 2007 @ 23.26

    Je hoeft mijn stukjes natuurlijk niet te lezen, maar als je er op reageert kun je dat beter maar wel doen. Evengoed bedankt voor je heldere toelichting op het stukje van Haras …

    Reactie door jk — maandag 23 juli 2007 @ 8.42 uur

  50. @41 ‘langer doorwerken’ Hans?
    Laten we eens goed gaan uitzoeken welke mensen er intussen van de aow genieten en
    welke met een aanvullend pensioen?
    Welke mensen de eigen studie financierden en
    welke mensen die studie merendeels door de
    Staat vergoed kregen.
    Genoeg mensen die pas tussen het 26ste en 28-
    ste levensjaar begonnen met ‘werken’ en soms
    bijverdienden voor ‘de vakantie’ of in die
    tijd, elders goed verdienden zonder dat te
    hebben gemeld bij de Belastingdienst.
    De meer dan riante betalingen en dan ook nog
    dáárdoor een v.u.t.regeling meepakten.

    Nog steeds zijn er mensen die resp. op hun
    12e, 14e, zijn begonnen met werkweken van
    rond de 45 uur per week als het niet meer is
    en dat vol moesten houden tot hun 65ste jaar.

    Ook nu mensen, die met hun 16e al een arbeids
    contract hadden en op eigen kosten studeerden
    in de avonden. Vroeg begonnen en zeker ook
    waar het veel fysieke, zware arbeid betreft,
    dan zou 55 jaar als pensioendatum kunnen wor-
    den aangegeven….en evengoed brengen zij de
    oude dag ook nog door met klachten in het ar-
    beidsverleden opgelopen.

    Ook nu mensen,pas tussen 25 en 30 jaar zijnde, aan de slag die kennismaakten met een werkweek van minder dan 40 uur en flink veel verlof/vacantiedagen en die zouden toch ook een 40 jaar moeten kunnen en willen wer-
    ken: laat begonnen, dan ook láter eindigen.

    Uitgerekend nu zijn er elke dag weer 2 soort
    mensen met pensioen:
    een deel met een keihard in de jeugd hebben
    moeten werken om ‘er te komen’,
    en
    een deel dat het heel relaxt op de sloffen
    de studie mocht doen om x maal modaal de
    studie in praktijk te brengen na een ‘jeugd’
    die met veel anekdotes en reisverhalen, ont-
    spannen, áchter hen ligt. Relatief gezien is
    een flink percentage daarvan nu een stuk ge-
    zonder, tenzij het toch een ander, evt. ook
    decadent, gedrag ging vertonen en de eigen
    verantwoordelijkheid in die jeugdjaren onvol-
    doende aandacht kreeg of bijgebracht.

    Ouderen bezitten vaak nog die onvervalsbare
    ‘hart voor de zaak’ waarvoor zij werken ipv
    ‘handje ophouden’ in financiële zin voor ge-
    leverde prestaties. De toewijding van vroeger
    en nú lijkt soms geheel verschillend en kiest
    men nu voor trendy jobs maar of zij die ge-
    heel conscentieus benaderen blijkt vaak de
    niet beantwoorde vraag of realiteit te zijn!
    Allengs zal blijken dat de jongeren ‘de klos’
    worden door het genegeerd hebben van de ou-
    deren die kwa kennisoverdracht nog van zo ont
    zettend veel waarde blijken te zijn.
    Fijne week gewenst Hans, groet Madelief.

    Reactie door Madelief — maandag 23 juli 2007 @ 11.05 uur

  51. @47 Gloria

    nee ik heb de baan niet gekregen,de school is gebonden aan een contract met noorderhaven,een instelling voor licht verstandelijk en/of lichamelijke gehandicapten.

    deze mensen doen trouwens tegenwoordig ook werk voor de gemeente,plantsoenendienst enzo.
    als ik voor de gemeente zou gaan werken kan ik de leiding krijgen over een groepje van deze mensen bijvoorbeeld,maar die functies zijn altijd al bezet.

    mensen die verplicht aan het werk moeten van bv de sociale dienst [hier heet dat nu ISD] worden nu verplicht op de sociale werkplaats te gaan werken,en dat is nu precies de plek die destijds gecreerd is voor deze groep gehandicapten.

    de wereld op zijn kop,maar o zo goedkoop voor de scholen en gemeentes.
    we worden allemaal uitgebeend door dit kabinet.
    behalve het bedrijfsleven natuurlijk,die maken graag gebruik/misbruik van deze VOC regels.

    Reactie door iew — maandag 23 juli 2007 @ 11.22 uur

  52. @48 Che

    “Vooral hun nevenactiviteiten zijn erg intressant.”

    dat is ook zo met 2e kamerleden/volksvertegenwoordigers.
    alleen is daar geen controle op,ze mogen dat namelijk zelf opgeven of zij dat doen.
    dus als men een nevenactiviteit niet opgeeft dan kraait er geen haan naar.

    Reactie door iew — maandag 23 juli 2007 @ 11.27 uur

  53. Ach ik ben mij al geestelijk voor bereiden op papier-prikkers 3e klasse : lager kan men in Nederland niet vallen : SP waarom slaapt u weer ? Gelijkwaardigheid ?

    Reactie door Fred — maandag 23 juli 2007 @ 11.58 uur

  54. @Fred — maandag 23 juli 2007 @ 11.58

    Wat is daar laag aan? Dan zal ik het maar niet hebben over met een kruiwagen het dorp rondgaan om de paardevijgen van straat op te scheppen. Het heeft wel twee zeer belangrijke functies: 1) straat schoon en 2) gratis kwaliteitsmest voor de tuin.
    Gebraden duifjes iets voor jou, Fred? Of achter de met pokon grootgebrachte geraniums?

    Reactie door jk — maandag 23 juli 2007 @ 12.25 uur

  55. @Gloria — zondag 22 juli 2007 @ 23.26
    «Heb je eigenlijk wel kinderen?»

    Je stelt totaal verkeerde vragen, die niet alleen irrelevant maar bovendien impertinent zijn. Kinderloosheid is dezer dagen een volkomen legitieme en eerbare keuze van het inrichten van je leven.
    http://www.nidi.knaw.nl/en/output/demos/2007/demos-23-05-keizer.pdf/demos-23-05-keizer.pdf

    Reactie door jk — maandag 23 juli 2007 @ 12.35 uur

  56. Jeeeeetje: jk

    Je zal er maar op uitgestuurd worden om paarde-vijgen te verzamelen.
    En s’avonds je werkbriefje te moeten invullen, hele dag gezocht naar paardevijgen maar niet gevonden.
    Ik geloof dat ik persoonlijk liever de golven glad harkt.

    Reactie door gonda — maandag 23 juli 2007 @ 12.54 uur

  57. Hoewel ik tegen het ontslagversoepeling ben….
    Ik zou hiermee de Vut die voor mijn naar 61 ging kunnen misbruiken door toch eerder te gaan, veel ziekmelden, en de baas een hint geven als het in het voorjaar rustig is, zoals vrijwel elk jaar!

    Dus net als de oude WAO regels, misbruik is makkelijk en moeilijk tegen te gaan!

    Dus eigenlijk ben ik prive helaas een beetje voor deze maatregel!

    Reactie door Dirk — maandag 23 juli 2007 @ 13.34 uur

  58. @40 Haras

    Ik en vele anderen met mij vinden dat jij een mooi gedicht verdiend.

    Dit is van Margot Vos uit haar Bundel “Vlammende verten” verzen van
    Margot Vos 1926.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Oud-mijn.rtf

    Reactie door d'olle Henk — maandag 23 juli 2007 @ 13.36 uur

  59. jk — maandag 23 juli 2007 @ 12.35:

    Beste jk, goedemiddag,

    Ik zie Gloria’s uitlating over kinderen eerder als een verzuchting dan als een door jou zogenoemde “impertinente” vraag.
    Mogelijk werd deze ingegeven door irritatie over jouw welhaast “teflon”-achtige ongenaakbaarheid, ik had/heb daar ook wel eens moeite mee:
    In Brabant zouden ze reageren met “op den dieen, daor vat niks op…
    Omdat ik haar spontaniteit en vaak rake typeringen hier zeer waardeer en tevens –gisteren nog- op dit weblog wel degelijk bemerkte dat zij over gevoel voor tact beschikt , voelde ik mij geroepen om deze reactie te geven.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 14.13 uur

  60. @55 jk

    Altijd maar spreken zonder iets te zeggen.
    Het zal wel aan je zweefstemgedrag liggen.
    D66 zweeft ook overal omheen. Van die mensen word je niets wijzer.
    In mijn ogen weer een flutreactie, jk.

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 14.30 uur

  61. Voordeel van oudere te ontslaan is dat daarmee een oudere werknemer weer terug valt in inkomen : d.w.z. als deze alsnog een baan vindt , zal deze op een lager loon aanvangen ; dat betekent uiteindelijk ook na zijn/haar 65 jaar een lagere aanvulling van pensioen : bovendien maakt dat voor de werkgever gunstiger dat de opbouw van een loon gedurende een aantal jaren ( bijvoorbeeld 10 jaar ) , gemiddeld ook lager zal zijn : dus de loonkosten vooe medewrkers zal , gemiddeld , lager worden .
    Het zal er wel uit uitdraaien , dat de oudere werknemer eruit wordt gedonders en vervalt tot de bijstanduitkering en dan als taak krijgt verplicht papier-prikker , vuilnsi-bakken legen , stadswacht spelen ,…..

    Reactie door Fred — maandag 23 juli 2007 @ 14.47 uur

  62. Gloria en Harrieke,

    Ik schijn iets verkeerd te doen.
    Als jullie dat op prijs stellen kan ik The Management vragen om mijn stukjes als concept te beschouwen, ze te herredigeren en ze desnoods waar nodig te censureren – of gewoon dit theekransje te verlaten. “Liberté, Égalité, Fraternité – ou la Mort”

    Reactie door jk — maandag 23 juli 2007 @ 17.01 uur

  63. Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 14.30:

    Beste Gloria, goedemiddag,

    Ja, D66 zou je met enige fantasie als een zweefvliegclub kunnen zien, met de aantekening dat dat zweefgedrag vooral werd ingegeven door een angstvallig vermijden van FUNDAMENTELE keuzes.

    Maar, ook zweven kost energie (de zwaartekracht is immers onverbiddelijk!) en dat heeft er inmiddels toe geleid dat het eindelijk geland is op rechts gelegen grond.
    De piloten koersten immners al lang in die richting…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 17.16 uur

  64. @62
    Wat maak je me nou jk kom op een beetje medelijden met uitgebuite,uitgescholden ondergewaardeerde huisvrouwtjes.
    Geef deze slavinnen van de mans lusten ook het vrije woord.
    En die club hand in hand vriendinnen,ach het is soms wel vermakelijk de volgorde van reacties.

    Reactie door De Hakker — maandag 23 juli 2007 @ 17.26 uur

  65. jk — maandag 23 juli 2007 @ 17.01:

    Nou, nou,

    In 1 zin je verongelijkt aangevallen voelend met mijns inziens terechte kritiek, en tegelijkertijd DROGREDENEREND dit SP-weblog onterecht beschuldigend van het cultiveren van vrijblijvend geouwehoer en toepassen van censuur, waarom in ‘s hemelsnaam?
    Christenen, zoals Gloria en ik, moeten zo vaak reacties “slikken” waarin vaak nogal grof gedaan wordt tegen alles wat christelijk is, en ik en -blijkens haar reacties- ook Gloria accepteren dat, omdat ik drommels goed begrijp dat het “christendom” dat over zichzelf heeft afgeroepen en nog afroept.

    En eigenlijk is dat maar goed ook, dan is er OOK GELEGENHEID om, eventueel, corrigerende tegenreacties te geven.
    In die zin “waardeer” ik zulke kritiek zelfs.

    Overigens vond/vind jij thee kennelijk nogal lekker, gezien het behoorlijk grote aantal reacties van jou.
    Respect betekent niet dat je altijd maar elkaar moet knuffelen en lief doen…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 17.43 uur

  66. @62 jk

    Kijk daar ga je weer, jk! Noem het maar weer een theekransje. Maar zie in dat jijzelf op Rooibos-achtige wijze zit te lurken uit de kopjes van anderen.
    Kom zelf eens met een stevige versgezette pot thee en verras ons niet met de laatste kakies uit het A.H-rolletje… maar met verrukkelijke baklava of zalige moorkoppen.
    Vivre jk! A votre sante!
    (Houd de accents aigu/grave tegoed)

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 17.52 uur

  67. @63

    Hakker, zit weer niet te stoken!
    Kijk naar je eigen volgorde van reacties.
    Altijd in de buurt om vuurtjes op te stoken.
    Dat schijnt je lust en je leven te zijn.
    Doorbreek dit patroon en kom eens met wat nieuws.

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 17.58 uur

  68. Die plannen van Donner en Balkenende maken duidelijk dat de kiezers van CDA en PvdA volledig bedrogen zijn.
    Laat het afgelopen zijn met deze regering.

    Grenzen open gezet, jongens dood in Afghanistan, dikke salarissen voor topambetnaren als Hoogervorst en Ritzen (en Wouter Bos had nog zoooooo beloofd daar iets aan te doen !), en nu de ontslagbescherming voor ouderen op de tocht…..

    Reactie door john — maandag 23 juli 2007 @ 18.06 uur

  69. @gonda — maandag 23 juli 2007 @ 12.54
    «Ik geloof dat ik persoonlijk liever de golven glad harkt.»

    Lievere koekjes werden er toen niet gebakken, gonda. Ook, over honderden hectaren, tarwe-aren nalezen, en gerst (gerst was erg vanwege die kruipers), in het najaar het rooiveld van aardappelen nazoeken, dat is iets anders dan voedselbanken; honderden kilo’s heb ik bijmekaar gezocht, suikerbieten steken (ècht gemeen, bukkend werk, die pakte je met je linkerhand bij de krop, die in dat seizoen al vaak onder het ijs zat, en met een kort spaatje steken en wrikken; na een wat droge zomer waren de wortels soms een meter lang! hel!)
    En ik was nog maar 13, 14, 15. En dan zijn de verhalen van mijn voorouders natuurlijk weer navenant schrijnender.
    Ik heb ooit in een soort fabriek ‘s avonds van zes tot acht wat bijverdiend. Om tien over zes zetten ze de machines stilen gingen ze kaarten. Ik zeg: “Ik ga naar huis.” Dat kon niet want het was een afgetelde ploeg en er zat een portier. “Dan draaien!” Vind je het gek dat ik voet bij stuk hield? Des duivels waren ze, maar er werd gedraaid. Eén tegen twaalf. ‘k Begrijp nog niet waar ik het lef vandaan haalde.

    Moet ik nu opletten of ik niet een verkeerd woordje gebruik? Haras heeft hier twee maanden geleden een hartverscheurend verhaal verteld en Madelief zei hierboven terecht: “Kijk uit wie je dat aandoet!”

    Nu is papiertjes prikken in het plantsoen te “laag” voor een bijstandstrekker … lamenielache, lameutnieinmebroekdoen …

    Reactie door jk — maandag 23 juli 2007 @ 18.34 uur

  70. Waar blijft de publiciteit?
    Waar blijft de vakbond?
    Waar blijft de werkman?

    Of horen we alleen komkommer nieuws over een islamiet die naar duitsland verhuist, een moslima die een hoofddoek draagt,een antilliaan die op een hoekje staat te wachten. JA dat is nieuws.Maar voor je eigen ,en andersmans recht opkomen is schijnbaar not done

    Reactie door tom — maandag 23 juli 2007 @ 18.39 uur

  71. Beste jk , wat levert dat oprapen van paardevijge jou op ? Doe je dat ook tegen bijstanduitkering – zorgtoeslag-premie-aftrek -….. = armoe maaltijd .

    waar het bij mij om gaat is dat momenteel honderd duizendende papier lopen te prikken , terwijl gemeentelijke vuil/ophaal diensten een beter loon , sociale rechten , werk-middelen hebben ; Is papier-prikken ineens geen WERK . dus ook geen minimumloon waard :DAT is waar de SP eens aan moet gaan timmeren : langzaam hand worden er allerlei diensten gecreeerd die GEEN WERK zijn en dus ook niet volwaardig beloon worden : Terwijl sommige Managers de gehele dag hun BALLEN lopen te krabben !

    Reactie door Fred — maandag 23 juli 2007 @ 18.40 uur

  72. Beste Fred, Volgens mij ken jij het woord manager alleen van horen zeggen en verzint er een drol bij.

    Reactie door jk — maandag 23 juli 2007 @ 18.51 uur

  73. Klopt !

    Reactie door Fred — maandag 23 juli 2007 @ 18.58 uur

  74. jk— maandag 23 juli 2007 @ 18.34:

    Ik kan me van tientallen jaren geleden herinneren dat ik, lezend over de z.g. “politionele” acties in Indonesië in 1948, me ergerde aan het volgende:

    In een geciteerd krantenartikel uit die tijd werd haast gloedvol beschreven dat “onze jongens daar” (de militairen) zo uitzagen naar post van thuis, waarin hun een hart onder de riem werd gestoken met liefdevolle en bezorgde liefdesbetuigingen van vooral moeders, zoals die in dergelijke situaties eigenlijk altijd onvermijdelijk zijn: er werd, om dat te demonstreren, ook uit dergelijke brieven a.h.w. “voorgelezen”.

    Waarom mijn ergernis: omdat de WAARHEID, dat onder zware emotionele en geestelijke druk staande -vaak piepjonge- soldaten SNAKTEN naar de warmte en liefde van hun verre thuis, hier DROGREDENEREND misbruikt werd om de LEUGEN van een genadeloze en misdadige koloniale oorlog EMOTIONEEL te rechtvaardigen.
    De huichelachtigheid droop aldus van dat krantenartikel af, juist omdat die rechtvaardiging, ja zelfs toejuiching, overduidelijk was.

    Bij het lezen van jouw verhaal moest ik heel erg aan bovenstaande denken…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 19.04 uur

  75. jk — zondag 22 juli 2007 @ 22.56

    “maar ik kan je zeggen: vrouwen zijn in het algemeen betere onderhandelaars, betere
    managers, betere zorgers, betere bestuurders, betere makelaars, betere chauffeurs, enz. enz.” Maar hou het voor je, want ik krijg hier last mee.”

    Het management hier in huis is het helemaal met de inhoud van deze tekst eens, alleen de laatste zin zou een ‘self fulfilling profecy’
    kunnen zijn.

    Het is blijkbaar zo dat de stelling; het recht van de vrouw om full-time voor het moederschap te kiezen en daarvoor waardering en een ruiterlijke beloning zou moeten ontvangen, niet in een andere context geplaatst mag worden. Ik begrijp het ook niet helemaal, temeer omdat je erbij vermeldt dat ook in andere functie’s vrouwen ondergewaardeerd worden, waarmee je aantoont dat de waardering niet gerelateerd is aan de functie, maar aan de sexe feminin.

    In het buitenland hebben Nederlanders naam gemaakt als ‘double dutch’ vanwege hun directe manier van confronteren, hoe zou dat andersom werken?.

    Reactie door Elsemie — maandag 23 juli 2007 @ 19.17 uur

  76. @69/72 jk

    Je wordt goed grof jk! Flinke man in de buurt van Hakker?
    Ik zou zeggen, neem vooral zijn vocabulaire over. Originaliteit schijnt je vreemd te zijn.
    Tja, dat was nog eens werken in jouw tijd,he? Daar zijn die verwende bijstandstrekkers met hun voedselbanken maar niets bij!
    Trouwens, waarom zou dat uitschot geen vijgen op kunnen ruimen of andermans papiertjes prikken?
    Mijn vraag is eigenlijk: wat doe jij hier nog bij de SP. Alleen maar theeleuten?
    Wat een rechtse bal ben jij zeg!

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 19.17 uur

  77. Beste Fred,
    Voor de goeie orde – er was in die dagen geen “bijstand”. Er was “De Steun”, uitsluitend voor kreperende gezinshoofden, waarmee ze verder konden kreperen.
    En die mest was voor de tuin, om je eigen aardappelen en groente te kweken, waar tachtig procent van je vrije tijd in ging zitten, en die tarwe en gerst ging naar de molenaar; tarwemeel voor brood, gerstemeel voor het varken, dan had je het eerste halfjaar na november een stukje vlees ‘s zondags.
    Lijkt het je wat?

    Reactie door jk — maandag 23 juli 2007 @ 19.33 uur

  78. @74 PS

    By the way:
    Mensen met gevoel voor respect noemen bijstandstrekkers: uitkeringsgerechtigden.

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 19.37 uur

  79. @Gloria — maandag 23 juli 2007, 17.58

    De Hakker heeft een ingewortelde, ongebreidelde hang naar hakhout. Op een gegeven moment is hij er echter verstikkend onder bedolven en vraagt hij zich af: “Goh, ik hier?” Zo werkt dat bij houtdelvers.

    En dan wil-ie het verbranden. En een vuurtje stoken is dan een probaat middel.

    Ben ik nu ad hominem, ad pseudoniemen, ad metaforem of ter zake?

    Een open haard… ehh… vraag, overigens.

    Reactie door Wilbert — maandag 23 juli 2007 @ 19.45 uur

  80. @76 Wilbert

    Je bent… ad gloriam!

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 20.11 uur

  81. Ik voel me hier net als ‘thuis’! Vroeger!

    Reactie door Elsemie — maandag 23 juli 2007 @ 20.13 uur

  82. @80 PS

    Sorry Wilbert!
    Moest zijn nr.: XXXXXXXVIIII

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 20.15 uur

  83. @82 PS PS

    In plaats van @76 bij @80.

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 20.21 uur

  84. @Elsemie — maandag 23 juli 2007, 20.13

    Ik ook.

    Reactie door Wilbert — maandag 23 juli 2007 @ 20.36 uur

  85. @41, Hans, werd door mij beantwoord, maar zo-
    wel diens bijdrage, als zijn nr @41, blijkt
    tussen wal en schip te zijn gevallen.
    De toon en inhoudsvormgeving leken géén re-
    den tot ‘niet langer plaatsen’ en zijn tijd
    van inzending was zondagavond net na 22.00 uur en vanmorgen tot 11.00 nog ‘zichtbaar’.
    Wie las gisteravond na 22.00 uur ook “Hans”
    tot evt. vanmorgen 11.00 uur?
    Dit komt wat merkwaardig over, of was zijn
    latere antwoord evt. reden om dan de evt.
    beide berichten maar te doen verwijderen?
    IK ben niét in de wár, en heb dus een ander
    verhaal ontmoet hier, gisteravond, onder 41!
    Opsporing verzocht, of reageer, zélf Hans.

    Reactie door Madelief — maandag 23 juli 2007 @ 21.02 uur

  86. @Gloria — maandag 23 juli 2007, 20.21

    Ik ben weer fijne muziek aan het luisteren…

    Reactie door Wilbert — maandag 23 juli 2007 @ 21.21 uur

  87. @Elsemie — maandag 23 juli 2007 @ 19.17
    «omdat je erbij vermeldt dat ook in andere functie’s vrouwen ondergewaardeerd worden, waarmee je aantoont dat de waardering niet gerelateerd is aan de functie, maar aan de sexe feminin.»

    Dat is ook zo. Aan Amerikaanse universiteiten werden gratis parkeerplaatsen voor professoren geleidelijk aan afgeschaft zodra vrouwen plaatsen op leerstoelen innamen (gelezen ergens in de 80-er jaren), mede onder verwijzing naar het verschijnsel wat je noemt).

    Reactie door jk — maandag 23 juli 2007 @ 21.38 uur

  88. Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 20.15:

    Beste Gloria,

    “XXXXXXXVIIII”, terwijl dit eigenlijk natuurlijk LXXIX moet zijn: ik ben, met zoveel aan Wilbert geschonken kruisjes, een beetje jaloers….

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 22.23 uur

  89. @88 Harrie V.

    HAHA!! Oh jaaaa? Moet dat zo???????
    Wat goed van jou, Harrie!!!
    Hier voor XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 23.01 uur

  90. @88 PS

    Wat goed he, Harrie, dat het postscriptum is uitgevonden.
    Anders had ik nooit ‘hier voor’ kunnen verbeteren in hiervoor.
    Dag Harrie!

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 23.11 uur

  91. @81 Elsemie

    Ik niet.
    Wij zijn opgevoed met groot respect voor het WERK van mijn moeder, door mijn vader voorgegaan.
    Blijkbaar wil je niet zien waarom ik gereageerd heb op jk. Lees mijn reactie nog maar eens door.
    Jk zegt geen woord over het werk van de full time-moeders, maar voert de lovende woorden van Haras gelijk door naar de tekortgedane vrouwen buitenshuis.
    Ik wilde de zaak even binnenhouden, snap je?
    Zoveel eer krijgt een ‘huisvrouw’ niet gauw. Doorgaans van ge-evolueerde mannen wel, maar vrouwen?
    Zij kijken wel uit!
    Blijkbaar ook eens met Hakker @42? Tja, wie zwijgt stemt toe. Die-hard feministes zullen hem dankbaar zijn. Die ‘hokken’ liever buitenshuis.
    En dan de zaak maar ontlopen door er een jeugdprobleem van te maken? Kom op Elsemie, een zwaktebod hoor.

    Voor de goede orde: Jazeker is het ABSURD dat vrouwen op de arbeidsmarkt minder verdienen dan mannen! Volkomen achterlijk.

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 23.53 uur

  92. @71
    Wat bedoel jij met honderdduizenden die papier lopen te prikken.
    Ik zie ze niet was het maar waar dan zag Nederland er een stuk schoner uit.
    Ik zelf vind dat iedere Nederlander een dag in het jaar moet papier prikken.
    Vooral jeugd een nationale papier prik dag.
    In de buurt van mijn moeder loopt altijd een oude man de rotzooi in de straat op te ruimen de straat is daardoor netjes schoon.
    Begluurt door lamzakken die de hele dag hangen geen poot uit steken en even later hun
    viervoeter uitlaten om een hoop stront neer te leggen om dat ze te moe zijn om een eindje te lopen.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 24 juli 2007 @ 0.31 uur

  93. @Elsemie — maandag 23 juli 2007 @ 19.17
    «Het management hier in huis is het helemaal met de inhoud van deze tekst eens [...]»

    Die tekst heb ik uit een emailtje gevist, dat ik een half jaar geleden aan een als gevolg van de uitslag van de Provinciale Staten-verkiezingen gedupeerde Gedeputeerde hier stuurde, met nog een paar harten voor onder de riem. Gisteren is ze benoemd tot vakbondsvoorzitter. Haar rivalen, allemaal mannen, zitten nog steeds te miereneuken of het er één of twee moeten worden (containerterminals) – zij was daar toen al mee klaar!
    Ik denk dat het door de attitude tegenover de maatschappij komt. Mannen zoeken naar en zijn geoccuppeerd door zaken waarmee ze persoonlijk swiet kunnen slaan, veren kunnen halen, in de annalen kunnen komen, n’importe of die functioneel of nuttig zijn. Vrouwen kijken naar hun omgeving hoe ze die kunnen verbeteren, tot welzijn van het nageslacht, of ze dat zelf hebben of niet. Een en ander bij mannen met voorbedachten rade, bij vrouwen intuïtief.

    @Gloria – maandag 23 juli 2007 @ 19.17
    «Wat een rechtse bal ben jij zeg!»
    Dat hoor ik in mijn naast-mogelijke naaste omgeving ook steeds, en erger …

    «Mijn vraag is eigenlijk: wat doe jij hier nog bij de SP.»
    Onzin doorprikken.

    @Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 19.04

    Dat is meer een verdachtmaking dan wat anders. Veilig in Jezus’ armen. Twee broden en drie vissen, kun je een heel dorp mee te eten geven, en als Hij z’n dag had (“Zijn ure gekomen was”) was er ook nog een glaasje wijn bij.

    Reactie door jk — dinsdag 24 juli 2007 @ 9.43 uur

  94. Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 23.53

    De verschillende meningen zoals hier verwoord, de een wat meer genuanceerd en de ander rechtlijnig zijn een goede afspiegeling van wat er in mijn familie gezegd zou kunnen worden. Overigens heb ik hier en op andere topics nergens over jeugdproblemen gesproken, dat heb je niet goed begrepen en discussie’s gaan vaak een kant op waar ik weinig mee kan, zoals het voortdurend op de persoon spelen.
    Met alle respect voor jouw standpunt, ben ik gewend wat meer ruimte te geven aan andersdenkenden en heb ik een andere tactiek,
    die komt wellicht niet altijd goed uit de verf. Soms ben ik inderdaad al blij als ik het nog kan volgen en een andere keer is het prijs schieten. Volgende keer beter!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 24 juli 2007 @ 9.58 uur

  95. @91
    Natuurlijk heeft iedere een verleden jij komt uit de geloofswereld waar men nu niet direct veel eerbied heeft voor de vrouw.
    Je praat veel over jou ervaringen en waarschijnlijk heb je wat flops achter de rug vervelend maar een hand in eigen boezem steken kan nooit geen kwaad.
    Als het gezegde van Hamas over de behandeling van de vrouw een bevestiging geeft van jou omgeving dan moet je eigen af gaan vragen waar je nu precies mee omgaat.
    Een bevestiging waar ik mee om ga is het ieder geval niet.
    De geschetse situatie door Hamas is in ieder geval niet representatief voor een Hollands doorsnee gezin.
    Waarbij natuurlijk de door hem geschetste situatie best voor zal komen.
    En dan dan zou ik ook nog wel eens de omgekeerde situatie te sprake mogen komen man-vrouw en vrouw -man.
    Natuurlijk is in Nederland een wat vertekent beeld onstaan door instroming van geloven waarbij de vrouw als voetveeg wordt gebruikt.
    Laten we daar de pijlen op richten.
    Probeer je eigen uit je isolloment van frustraties te rukken,dat kan zijn door een stukje gezonde zelf kritiek en de wijsvinger altijd richting anderen in bedwang te houden.
    Sterkte er mee

    Reactie door De Hakker — dinsdag 24 juli 2007 @ 10.47 uur

  96. De Hakker — dinsdag 24 juli 2007 @ 10.47

    “Laten we daar de pijlen op richten.”

    Ik denk dat voor Das Kapital het geen ene moer uitmaakt, of je jong, oud, christen of moslim, man of vrouw bent, als er maar geld aan je verdient kan worden. Wereldwijde solidariteit onder alle arbeiders is de enige manier om rechten te verdedigen en een menswaardig leven na te streven in een maatschappij die voortdurend in ontwikkeling is.

    Reactie door Elsemie — dinsdag 24 juli 2007 @ 11.47 uur

  97. Ik zou willen dat het AD eens wat ‘nieuws’ brengt.

    2. Ben

    Ik weet waar je het over hebt, wij zaten en/of zitten min of meer in dezelfde omstandigheden.
    Mijn man had ergens gesolliciteerd en kreeg daar geen baan, wel boden ze hem free-lance werk aan zonder enige garantie ook niet op de hoeveelheid., moest alles zelf betalen en kon zelfs de kosten niet opvoeren. Hij dacht zo kan ik zien hoe het m.b.t. mijn ziekte gaat en waar ik sta in dat vak. Geen bijdrage investeringskosten terwijl wij dat zelf niet kunnen ophoesten, dit durven aangaan op zich was al een hele stap.
    Naast geen vergoeding voor investering mochten ook de kosten gemaakt voor het thuiswerken niet afgetrokken worden terwijl de inkomsten geheel afgetrokken zouden worden van de uitkering WW en/of WAO. Weg kans op weten of je het nog kan en eventueel weten waar je staat als 57 jarige en weer hoop op.Het punt was dat je al bij start meerdere klanten moest hebben. Ze geven het geld liever aan veel te dure niet helpende reintegratieprojecten uit die hij overigens OOK NIET gekregen heeft. Bij gedeeltelijke goedkeuring schrijft de arbeidsdeskundige doodleuk op het formulier dat reintegratie geen enkel nut heeft en niet zal werken en de kans op werk NIHIL is. Dus hoe zit het nu?Is hij nu wel of niet gedeeltelijk arbeidsgeschikt? Waarom hebben ze hem dan ‘gedeeltelijk’ goedgekeurd? Hij kan en moet volgens hen werken terwijl ze tegelijk zeggen dat hij niet ZAL KUNNEN werken. Ons wacht min of meer hetzelfde lot en mijn man die is weer helemaal terug bij af.

    Reactie door Henny — dinsdag 24 juli 2007 @ 11.54 uur

  98. Verder verwijs ik naar mijn bijdragen in het asndere genoemde item Geen ontslag maar aan de slag. Ga me niet herhalen.

    Reactie door Henny — dinsdag 24 juli 2007 @ 11.59 uur

  99. @Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 23.53
    «Wij zijn opgevoed met groot respect voor het WERK van mijn moeder [...] Jk zegt geen woord over het werk van de full time-moeders [...]»

    Gloria, je doet alsof ik niet opgevoed ben met respect voor mijn moeder, omdat ik niet de wat jij noemt full-time moeders noem. Daar waren toen (bijna) alleen maar full-time moeders, behalve dat ze toen ook vaak nog seizoenswerk op het land deden. Maar dat was niet het onderwerp. Het ging over vrouwen die moeder zijn en een baan buiten de deur (willen) hebben. Die worden door deze regering en alle vorige gediscrimineerd, en wel via fiscale wetgeving, zodat dat binnen het gezin uitgevochten moet worden, nog steeds. Laakbaarder kan niet.
    Bovendien gaat het me te ver om hier uit te weiden over de gezinssituatie van mijn ouders en van hun ouders. Dan moet je maar een mailtje sturen, dan leg ik het je uit.

    @Harrieke
    Die Ned.-Oost-Indië kwestie die je aanhaalt slaat natuurlijk nergens op. Een zwager van me (inmiddels 82) heeft er toen meer dan twee jaar gezeten, heeft boeken vol met foto’s, zoals niemand ze heeft, en heeft er een boek over geschreven – in de boekhandel verkrijgbaar. Een beetje zoals een paar jaar terug die documentaire op tv.
    De enige overeenkomst met mijn 100% authentieke verhaal is het tijdstip, als je niet op een jaar of wat kijkt, that is.

    Reactie door jk — dinsdag 24 juli 2007 @ 12.35 uur

  100. @96
    Dat is weer een ander onderwerp maak daar maar kanonnen van.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 24 juli 2007 @ 14.16 uur

  101. beste Hakker ; je komt waarschijnlijk uit een klein dorp : In grote steden is er een legioen papierprikkers actief : het is een goed voorstel om lui die de openbare weg bevuilen een werkstaf op te leggen ; bijvoorbeeld ook eens mee gaan prikken : dat geeft een zeker reflectie naar zichzelf en geeft wat algemene ervaring .
    Beste jk , hoeveel vijgen heb je nodig ? ( hahahah )

    Reactie door Fred — dinsdag 24 juli 2007 @ 16.45 uur

  102. Wederom de vraag : is papierprikken WERK of niet :

    Reactie door Fred — dinsdag 24 juli 2007 @ 17.13 uur

  103. In de grondwet staat iets over het verschaffen van werk door de overheid en ondersteuning door de overheid bij het ontbreken van inkomen : zijn er juristen die duidelijkheid kunnen verschaffen over de rechten en plichten van een bijstantrekker ,zoals wets-artikelen …verwijzing naar …

    Reactie door Fred — dinsdag 24 juli 2007 @ 17.16 uur

  104. jk — dinsdag 24 juli 2007 @ 12.35:

    Goedenavond:

    Ik zei dat het door jou geschetste verhaal mij DEED DENKEN aan het in mijn reactie beschrevene: ik veronderstelde dus dat je zou begrijpen dat ik een ANALOGIE zag:

    Een emoties oproepende WAARHEID gebruiken om een LEUGEN of helemaal nog niet zo duidelijke waarheid aannemelijk te maken:
    in jouw verhaal de jeugdherinneringen gebruikend om door jou als goed verondersteld beleid te rechtvaardigen.

    Meer niet, dat ik, DAARAAN TOEVOEGEND, het krantenverhaal van die politionele acties huichelachtig vond, staat BUITEN die analogie en kwam, na al die jaren, weer als vanzelf spontaan op. (en is DAAROM ook nog eens een overtuigend argument, zeker voor mijzelf, dat ik het destijds goed begrepen had!)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 24 juli 2007 @ 20.24 uur

  105. @Harrieke — dinsdag 24 juli 2007 @ 20.24

    Je zult daar dan vaak aan denken, want zo gaat het meestal in de politiek.

    Reactie door jk — woensdag 25 juli 2007 @ 9.15 uur

  106. Goedemorgen,

    Zijn er ook nog mensen hier die

    a) Niet elkaar naar de mond spreken
    b) Niet denken dat iedere alles een groot complot is van de “hoge heren”?

    Twee vragen aan eerdere reageerder:

    1) Is zwart werken niet juist de manier om het sociale stelsel persoonlijk om zeep te helpen?
    2) Er wordt gesproken over ” verworven rechten”. Wie heeft wat gedaan om wat precies te verwerven? Rechten uit het verleden zijn gebaseerd op de mogelijkheden en situatie uit die tijd, daar moet je niet per definitie op kunnen teren.

    Ik mis een algeheel gevoel van oplossingsgerichtheid hier, er wordt slechts geklaagd en dat is, to say the least, erg makkelijk.

    Succes ermee.

    Reactie door Francis de Realist — woensdag 25 juli 2007 @ 9.49 uur

  107. Francis de Realist — woensdag 25 juli 2007 @ 9.49

    “Ik mis een algeheel gevoel van oplossingsgerichtheid hier, er wordt slechts geklaagd en dat is, to say the least, erg makkelijk.”

    Arbeidsrechten worden stelselmatig afgebroken terwijl er géén enkele noodzaak is gezien het lage werkloosheidscijfer en de booming economy. Er staat helemaal niets tegenover, integendeel, de multinationals worden nog machtiger en kunnen nog meer de markt gaan domineren. De marktwerking werkt alleen een richting op, de richting van het kapitaal. Voor de arbeiders, werknemers worden de arbeidsomstandigheden alleen maar slechter en de kosten voor levensonderhoud stijgen de pan uit. Het wordt echt tijd dat je de ogen open doet en gaat zien wat er werkelijk aan de hand is anders kun je dat ‘aanhangsel’ achter je naam maar beter schrappen en ‘illusionist’ invullen!

    Reactie door Elsemie — woensdag 25 juli 2007 @ 11.06 uur

  108. @Fred — dinsdag 24 juli 2007 @ 17.16
    «zijn er juristen die duidelijkheid kunnen verschaffen over de rechten en plichten van een bijstantrekker»

    Sta me bij, Fred, haal er in godsnaam geen juristen bij. Iedereen die een pc heeft – en dat heeft iedereen hier – kan het zelf opzoeken. Je zou hier eens kunnen beginnen, kom je vanzelf verder.
    http://www.st-ab.nl/abwkortbestek.htm

    Maar ik zou zeggen, als het je niet zint, zorg dat de SP in de regering komt en dat je minister van Sociale Zaken wordt. Kijken wat er van het werk van Veldkamp, Marga Klompé en Ien Dales overblijft.

    @Harrieke — dinsdag 24 juli 2007 @ 20.24
    Over dat beleid van tegenprestatie: de Afluitdijk was ook zo’n tegenprestatie, Landbouwherstel na de oorlog, de D.U.W (Dienst Uitvoering Werken): grond van het ene eind van een stuk land met lorries naar het andere eind rijden, allemaal (gedwongen) tegenprestaties voor bijstand (De Steun).
    Maar je vergelijking met NedOostIndië blijft een gotspe.
    Ik herhaal nog maar eens wat ik een paar weken eerder schreef: ik zie alleen maar volgevreten mensen en straten vol bakjes, wikkels, bekertjes, servetten, aanstekers, mobieltjes, plastic tasjes, melkkartons, bier- en colablikjes, stapels met etensresten, soms duidelijk al eerder gegeten enz. enz. enz.

    Ontslag? Aan de slag! ‘k weet waar ook.

    Reactie door jk — woensdag 25 juli 2007 @ 11.37 uur


  109. ‘k Heb hier een wethouder vorig jaar het vuur aan z’n schenen gelegd en hem vervolgens uitgenodigd om even mee te lopen naar de plaatsen des onheils, vijf minuten – hij moest weg, zei hij.

    Er is één regel die alles dekt: verboden om iets wat er niet hoort op straat achter te laten, op straffe van € 50 boete, en 100 bij herhaling, inclusief handhaving. Dan heb je in no time de straten schoon.
    Een buur had een bordje voor het raam: “Uw lieverd heeft iets achtergelaten”, maar dat hielp niet. Mijn vrouw zegt: je moet dat bordje weghalen, want ze laten het dan juist daar doen! Bordje weg – nu ligt het ergens anders. Zo zijn medeburgers.

    Reactie door jk — woensdag 25 juli 2007 @ 12.08 uur

  110. Beste jk , bedank voor de informatie !

    Reactie door Fred — woensdag 25 juli 2007 @ 12.51 uur

  111. Graag gedaan!

    Reactie door jk — woensdag 25 juli 2007 @ 12.58 uur

  112. maar ook bij pensioen is de oudere als eerste de klos:

    http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article1541687.ece

    al heb je wel je hele leven gewerkt,waar gaat dit naar toe?!

    Reactie door iew — vrijdag 27 juli 2007 @ 13.12 uur

  113. Haras, ik geef je groot gelijk! De elite lacht zich dood om het brave volk en zij? Zij werken zo zwart dat er eigenlijk een nog donkerdere kleur uitgevonden zou moeten worden! En dit ook nog wit op papier!

    Reactie door cynthia — maandag 30 juli 2007 @ 9.06 uur