Bewerkt of niet bewerkt

Wie vanaf september de Viva, Playboy, Yes, Top Sante, Psychologie Magazine of Opzij koopt zal voortaan kunnen zien of de vertoonde foto’s bewerkt zijn met photoshop.

Ze doen dit op verzoek van documentairemaakster Sunny Bergman, die met haar documentaire ‘beperkt houdbaar’ liet zien dat vrouwen zichzelf niet meer ‘normaal’ vinden, omdat er geen reëel beeld gegeven wordt.

De documentaire is op de site van ‘beperkt houdbaar’ terug te kijken. In september komt er een vervolg waarin wordt ingegaan op wat de documentaire heeft losgemaakt sinds maart 2007.

Zie ook het Tribune interview met Sunny Bergman, mei 2007.

Onderstaand filmpje laat zien hoe je met één druk op de knop de werkelijkheid kunt manipuleren.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 22 juli 2007 :: 20.04 uur

62 Comments

62 reacties

  1. Een eerder clipje van het merk Dove:
    http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U

    Reactie door eMphase — zondag 22 juli 2007 @ 20.08 uur

  2. Ieder mens is mooi, alleen moet je het willen zien.

    Reactie door Pool — zondag 22 juli 2007 @ 20.30 uur

  3. Die van Dove is inderdaad nòg creepier: is ze eerst al prachtig opgemaakt en gekapt en dàn nog gephotoshopt!
    Dat is inderdaad een letterlijk onnavolgbaar ideaal.
    Gelukkig ben ik blij met mezelf zoals ik ben ;-)

    Reactie door Renée — zondag 22 juli 2007 @ 20.35 uur

  4. Toch vraag ik me af of het daadwerkelijk mogelijk is. Alleen als de foto’s door het blad zelf gemaakt zijn kunnen ze aangeven of er gebruik is gemaakt van een digitale bewerking. Heel vaak maken bladen ook gebruik van foto’s van derden, die dus al bewerkt zijn. En hoe ga je dát dan filteren? Een fotograaf van een duur kledingmerk o.i.d. die zijn foto’s digitaal heeft laten bewerken om het model er beter uit te laten zien zal dat er niet bij vermelden!

    Reactie door Monique — zondag 22 juli 2007 @ 20.53 uur

  5. het lijk wel Democracie,….

    Reactie door gaf — zondag 22 juli 2007 @ 21.01 uur

  6. extreem make over de zogenaamde tv als sbs/veronika/rtl 1234567en8,doen daar vrolijk aan mee,,geld geld en geld.
    en zoals ze halstarrig reklame blijven maken voor de ING/fortisbank enz .als het geld opbrengt dondert het ze niets dat er door hun reclame mensen dood gaan.
    slakken die even over je vel heen lopen,ooo nee dat kon niet,zijden ze?maar bekijk het reclame blokje eens goed en zie dat ze zichzelf tegen spreken,,tuinniers vonden het vreemd dat als ze veel in kontact waren met slakken,hun huid gewoon herstelde,ahum,dat kon toch niet?thuisshopper?
    zolang de mens te dom is om te zeggen die troep helpt niet dus koop ik het niet, verdienen ze geld,
    of niet george met 3 soorten thee,wordt zelfs verkocht in de hongerleidende delen van de wereld,ja dan geloof ik wel dat je in twee weken 10 kg afvalt.
    de bedrijven kunnen zo verdwijnen,moet je er niet kopen,
    geen geld voor le,lijke zakken vol graten van modellen,
    geen geld voor reclame borden/tv,
    dus geen geld.
    dus geen verkrachtingen van te jonge 14 jarige modellen?,door die grote maatschapijen,meestal de duurste.daar bij die twee rijke stadjes in de middelandse zee
    maar he we willen er glad,dun en bruin uitzien,dus we houden het lekker zelf in stand ,die wereld .
    door een oude 22 jarige terrug te fotoshoppen wordt naar een 14 jarige.

    Reactie door ad — zondag 22 juli 2007 @ 21.13 uur

  7. @2
    Zeg je dat altijd als je in spiegel kijk Pool?
    Goeie tip ik ga dat ook eens proberen.

    Reactie door De Hakker — zondag 22 juli 2007 @ 21.36 uur

  8. Een blad maakt altijd gebruik van geshopte foto’s. De vraag alleen is, wat gaat te ver. Een beetje de belichting goed maken lijkt me prima, maar soft-touch, puistje wegwerken, of gewoonweg contractboosten. Gaat dat Sunny te ver? Met dat laatste kun je vervolgens namelijk de worldpressfoto wel weggooien. De winnaar van de Nederlandse persfoto dit jaar (die met die paarden) heeft ook de hele boel bij elkaar geshopt… wat is nog reeel?

    En waarom geldt dit allemaal enkel voor vrouwen trouwens? Mannen worden ook wel geshopt… maar kennelijk leven die helemaal niet naar een modevoorbeeld?

    Reactie door Bert — zondag 22 juli 2007 @ 21.42 uur

  9. Het is van alle tijden kijk naar de foto van Lee Harvey Oswald. Oeps foto’s kunnen niet bij een reactie dus staat ie op
    http://hallohierisharry.web-log.nl

    Lee Harvey Oswald staat met een geweer.
    daar probeerde men het ook, maar let op de schaduw Je kan zien dat het een computer loos tijdperk was. Tegenwoordig gaat het ver te ver welke foto is nog echt we kunnen alles veranderen we creëren een beeld van mannen en vrouwen en kinderen die we nooit kunnen realiseren “nou ja een enkeling misschien”. Daarom is de plastic chirurgie zo winstgevend , maar zeg nou eens eerlijk een vrouw als Conny v Breukhoven wordt er alleen maar lelijker door.

    Reactie door Harry Sangers — zondag 22 juli 2007 @ 22.33 uur

  10. Tja, lang leve photoshoppen e.d.

    Reactie door Baby — zondag 22 juli 2007 @ 22.59 uur

  11. Kan ik mij ook laten bewerken, graag 50 jaar jonger.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 22 juli 2007 @ 23.59 uur

  12. @hakker

    Zeg je dat altijd als je in spiegel kijk Pool?
    Goeie tip ik ga dat ook eens proberen.”
    toch een leuk tip,moet jij echt doen,beter dan zeuren,zonder narcistic te worden

    Reactie door gaf — maandag 23 juli 2007 @ 0.18 uur

  13. @ 11 Henk H

    Geen probleem……..

    http://members.home.nl/h.hiensch/Hnk.jpg

    Reactie door Pool — maandag 23 juli 2007 @ 0.38 uur

  14. en nog stemen

    Reactie door gaf — maandag 23 juli 2007 @ 3.07 uur

  15. Is dat wel zo? Kunnen we met de druk op een knop de werkelijkheid manipuleren?
    Of gebeurt hier iets wat we eigenlijk allemaal doen. Projecteren we een beeld van ons zelf zoals we willen dat anderen ons zien? Wie houden we daarmee uiteindelijk voor de gek?

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 23 juli 2007 @ 5.20 uur

  16. Wees eerlijk.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 23 juli 2007 @ 5.21 uur

  17. Nou, één druk op de knop… Daar ben je wel een uurtje mee bezig hoor.

    Reactie door Struikelaar — maandag 23 juli 2007 @ 7.19 uur

  18. @12
    Gaf ook bedankt voor deze tip.

    Reactie door De Hakker — maandag 23 juli 2007 @ 7.27 uur

  19. Het kan allemaal nog erger; op Canvas was een documentaire waarbij vrouwen die te kort zijn voor de arbeidsmarkt (voor de betere baan als presentatrice, directiesecretaresse etc.) hun benen laten doorzagen,waarbij de chirurg dan ijzeren pennen in het MERG bevestigt,dan maar gips o.i.d. er omheen en moeten ze 6 maanden liggen (kost ongeveer 8000 euro voor 7 maanden) de laatste maand moeten ze dan leren lopen. Het betreffende meisje (afgestudeerd en wel) lag na ll maanden nog te krimpen van de pijn.De eerste vier dagen na operatie liggen gillen van de pijn,kon niet eten en slapen, zo erg, ze woog later ook nog maar 4o kg. maar moest dan wel ongeveer l.70 zijn,l3 cm langer. Het is te gruwelijk voor woorden. ook kwam er en passant nog een mislukte patient terug, haar verlengde benen konden haar gewicht niet dragen. Volgens de chirurg was er in het begin iets verkeerd gegaan, ze waren gaan buigen. Geen nood, de benen moesten weer opnieuw gebroken worden.

    Er zullen toch wetten moeten komen om dit te gaan verbieden!En vooral betere voorlichting en bij werkgevers een andere mentaliteit. “Gewoon is beautiful of echt is beautiful”o.i.d.

    Reactie door anne hilverda — maandag 23 juli 2007 @ 9.30 uur

  20. @.. Hier belijnen we ons graag zwart/wit en
    er ‘gekleurd’ opstaan? Wel heel interessant
    om te zien wat tientallen jaren aan een ‘ge-
    zicht’ weet te ‘verbouwen’ als we zien wat
    het leven met ze deed en doet!
    Toegegeven wel, dat ik kortgeleden naar de
    kapper móest en me daarna altijd weer een ge-
    heel ander mens voel en weet ook dat medica-
    tie je met huid en haar bij de werkelijkheid
    sleept.
    Niemand minder dan Elisabeth Arden zelf, des-
    tijds, die verklaarde dat de rimpels in haar
    gelaat haar belevingswereld toonden en toen
    dat goed doordrong tot menige Nederlandse
    vrouw, hadden die geen moeite meer met hun
    ‘kraaienpootjes’, lachrimpeltjes en sinaas-
    appelwangetjes. Neerhangende mondhoeken zeg-
    gen vaak wat over de stemming van een vrouw.
    Maar dát soort rimpels had Elisabeth niet!
    Hoe gezond men leeft of is kan ook afgelezen
    worden aan een gezicht, maar de bouw van een
    figuur, daar doe je niéts aan, maar eraan
    werken is maar betrekkelijk mogelijk en doe je niet alleen op medisch advies, maar ook om
    dat je je met een bepaald soort gewicht een
    stuk prettiger voelt. Dát niét te beréiken is
    voor menigeen, vrouw én man, soms om wanhopig
    van te worden en dan blijkt er ook nog eens
    een bepaald soort passpiegel te zijn die het
    meer verfraaiende beeld al manipuleert.
    Als ik er 10 kg af kan lijnen beweeg ik me
    nog een stuk gemakkelijker maar of mijn broze
    botten dan nog wel genoeg ‘beveiligd’ zijn?
    Echter ik wil niet meer dan 1 zitplaats in ‘t
    Openbaar Vervoer bezitten of er een stootkus-
    sen naast me voelen. Wie dié stoot wil kussen
    is daar geheel vrij in, maar ik kan het mo-
    ment wel zoenen als ik confectiekleding op ‘t
    ‘zicht’ kan afrekenen, zónder te passen!
    Het jojo-effect dat aan alle kanten wordt be-
    streden neemt niet weg dat soms 2 of 3 maten
    confectiekleding toch bewaard moet blijven en
    dat is zonder meer vervelend!
    Bekijk de BN-ers, die te wáter gaan, of in-
    cognito gaan winkelen, en zie de geretou-
    cheerde foto’s van hen in tijdschriften en je
    staat weer met beide benen op de grond.
    Echter kortgeleden kwam ik mevrouw Willeke
    van Ammelrooy tegen, nog altijd bloedmooi,
    en innemend deze ‘grande dame’ binnen de film
    wereld, die bewezen heeft dat het ‘innerlijk’
    van een ‘mens’ langer op iemands netvlies
    blijft zitten dan het uiterlijk.
    Intussen vraag ik me met een glimlach af wie
    er niét mooit zou blijven met een man, die
    helemaal voor jou alleen bijv. zou zingen:
    Dein ist mein ganzes Herz!
    Zij blijft mooi ook al zou zij onder de rim-
    pels zitten, immers de ogen weerspiegelen de ziel zei ook Elisabeth Arden, en die zéggen
    álles,óók als het lijf niet mee wil doen wat
    je ervan verwacht en je ogen de chip zijn
    van een gehele bio-grafie !!
    Willen de ogen niet meewerken dan is er nog
    de ménselijke stem in álle toonaarden die al-
    les vergoeden kan wat niet te zien is, maar
    hoorbaar en uiterst goed aanvoelbaar !
    Vréde met jezelf hebben of proberen te krij-
    gen maakt de wereld daarbuiten een stuk een-
    voudiger in het communiceren.
    Je láten bewerken? Alleen als het om strikt
    positieve zaken gaat die een doel dienen!

    Reactie door Madelief — maandag 23 juli 2007 @ 10.20 uur

  21. @19
    Die documentaire heb ik ook gezien, maar hoorde je wat die meisjes vertelden? Ze wilden lijken op de poppen waar ze vroeger mee speelden. Een van de was nu langer, had 8 operaties aan haar gezicht laten doen om meer westers te lijken en de volgende stap was blonderen en blauwe lensen. Barbie dus…

    Vorige week bij Oprah, kinderen van kleuterschoolleeftijd moesten kiezen tussen 2 identieke poppen, zelfde kleertjes, maar kozen allemaal de blanke. Ook de bruine kinderen kozen de blanke pop, want die was mooier. Er worden amper bruine of Aziatische poppen verkocht (ik heb me rotgezocht naar een bruine Barbie ooit, voor mijn dochter, uiteindelijk een gevonden maar die was westers met een bruine kleur, geen schuine ogen, volle lippen, o.i.d.). Toen men de bruine kindjes daarna vroeg op welke pop ze het meeste leken antwoorden ze: op die, de lelijke!
    Die kinderen groeien op met de gedachte dat ze het schoonheidsideaal, blank zijn, nooit kunnen behalen. Wat een trieste gedachte en wat zou de wereld saai zijn zonder kleur.

    De commercie veranderd onze perceptie van wat mooi is al voordat we er kritisch over kunnen nadenken, dus al op kleuterleeftijd.

    Reactie door Irma — maandag 23 juli 2007 @ 10.36 uur

  22. @21
    Bij blanken mannen is dat toch wat anders die willen er vaak een van een neger of een Arabier hebben.
    Kleur speelt hier totaal bij geen rol.

    Reactie door De Hakker — maandag 23 juli 2007 @ 10.58 uur

  23. @19 @21.
    En dan nu toch nog een koppeling naar de Donor discussie, hier zijn wel “artsen” aan het werk. Weet je wel die mensen die ook donor organen uit een mens halen en in een ander mens stoppen. Die mensen die vanuit hun beroep beweren dat ze uiterst ethisch met andere mensen om zullen gaan.

    Als de betreffende artsen echt die ethiek serieus zouden nemen dan was dit gewoon niet mogelijk.

    Maar er is geld mee te verdienen, dat is er met organen ook, waarom zouden sommige artsen, de ethiek hier wel ter zijde kunnen schuiven en bij de donor kwestie niet?

    Als het allemaal zo clean zou zijn als de voorstanders van een “ja tenzij” ons willen laten geloven, dan waren er zeker minder bezwaren dan nu het geval is.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 23 juli 2007 @ 12.01 uur

  24. @13 Pool

    Ik vroeg 50 jaar jonger en geen 60 jaar.
    Dat was uit de tijd dat geluk nog heel gewoon was.
    gr. Henk

    Reactie door d'olle Henk — maandag 23 juli 2007 @ 12.35 uur

  25. Ik heb er geen probleem mee als iemand met hulp van Photoshop een foto van een persoon wat opfleurt. Voor mij begint het probleem als Colin Powell “bewijzen van Iraakse vernietigingswapens” aan de VN toont die uit Photoshop komen.

    Reactie door Maarten Legêne — maandag 23 juli 2007 @ 13.27 uur

  26. anne hilverda — maandag 23 juli 2007 @ 9.30:

    Goedemiddag,

    Dat is dan een veel gruwelijker variant van een kennelijk structureel verschijnsel, waarin vrouwen aan zichzelf “knutselen/laten knutselen“ omdat het alwijze feminisme ze een minderwaardigheidscomplex heeft weten aan te praten: zij zouden met “het opgaan van de arbeidsmarkt” de hoogst mogelijke mate van “zelfverwerkelijking” mogen smaken…

    Al veel eerder (ik heb dit enige tijd geleden ook al aangestipt) ontstond een “onschuldiger” maar zeer irritant fenomeen, n.l. dat –vooral z.g. “hoger”opgeleide carrièrevrouwen- bewust op lagere toonhoogte gaan praten (zij passen zich a.h.w. aan de toonhoogte van de mannenstem aan!): vooral in Amerika is dit verschijnsel inmiddels wijdverbreid en ik vind het in ieder geval hoogst ergerlijk: Luister bijv. maar eens naar veel Amerikaanse humbug-TVseries.
    Ik noem de uit deze geforceerde toonhoogtedaling resulterende manier van spreken “knarspraten”. (vooral aan het einde van zinnen.)

    In datzelfde Amerika proberen mannen overigens vaak op nog lagere toonhoogte te gaan praten (misschien om de “afstand gelijk te houden”?!)
    Het resultaat is –zowel bij vrouwen (daar vooral) als mannen niet om aan te horen…
    Ik verbaas me wel eens dat dit “fenomeen” niet meer aandacht krijgt.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 14.55 uur

  27. Lijkt op de zogenaamde “onafhankelijke rechtspraken” en “democratie”. Die zijn namelijk nergens in Nederland te vinden. Wat we zien is een bewerkte schijn van rechtstaat en democratie.

    THEY ARE FAKE ALL THE WAY. And some people buy them too.
    Dat verklaart waarom schijnchristelijk Balkenende en draaikont Wouter Bos waren tijdens de verkiezingen eerst en twee geworden.

    Waarheden hebben geen waarde in een maatschappij waarin nep en doen als de boventoon voeren.

    Reactie door khosrow — maandag 23 juli 2007 @ 14.57 uur

  28. @ GAF, @ Baby

    Tegenwoordig, stemmen lijkt om fotoshoppen.

    Reactie door khosrow — maandag 23 juli 2007 @ 16.00 uur

  29. Beeldvorming over vrouwen is wel degelijk zeer indringend:

    Ik ben al jaren geabonnerd op de “Mikro*gids” van de KRO.
    Daarin staan nogal eens interviews met doorgaans betrekkelijk jonge vrouwen die haast steevast door de huisfotograaf gefotografeerd worden in broek (“uiteraard”!!) en, met deze aan, in ALTIJD typisch “mannelijke” pose’s (wijdbeens, “losjes” staand met beide handen in de dan oncomfortabele spijkerbroekzakken)
    Ik heb dit zo vaak gezien dat ik wel eens de neiging voelde om daar een boze reactie op te geven: ik voel dit heel sterk aan als een drammerige, woordeloze manier van hersenspoeling, die ook nog eens de vrouw in het algemeen omlaag haalt.

    Ik vraag mij trouwens af of de bewuste fotograaf dat zelf wel doorheeft en niet ook slachtoffer is van opdringerige beeldvorming.
    Helaas staat dit verschijnsel, kijk maar eens goed om u heen, niet op zichzelf.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 16.15 uur

  30. anne hilverda — maandag 23 juli 2007 @ 9.30:

    Beste Anne,

    Ik heb de afgelopen tijd al een aantal reacties van jou gelezen en veroorloof me nu een -misschien te?- nieuwsgierige vraag: ik denk dat je vrouw bent, maar omdat ook mannen zo kunnen heten, klopt dat?
    Ik vind het gewoon prettig om me tenminste enigszins een beeld van iemand te kunnen vormen.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 16.41 uur

  31. ….excuses, “ik denk dat je vrouw bent”, moet zijn “… dat je MAN bent…”

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 23 juli 2007 @ 16.44 uur

  32. Iedere gelijkenis met mijzelf berust op toeval, wat is er niet nep in de wereld.

    Reactie door lapper — maandag 23 juli 2007 @ 17.44 uur

  33. @ Maarten Legêne (25):

    In principe heb je gelijk.
    Maar het is toch wel zo, dat door een verwrongen schoonheidsideaal meisjes bv. anorexia kunnen ontwikkelen, en zelfs onlangs nog een meisje (dat in het geheel niet gezet was) een liposuctiebehandeling met de dood heeft moeten bekopen. Dus er is wel reden om gealarmeerd te zijn.

    Wat iedereen aan te raden is: leef en eet gezond, en beweeg voldoende. Niet zozeer om er aan de buitenkant beter op te staan, maar als een gerechtvaardigd eerbetoon aan het kwetsbare lichaam, dat immers een tempel is voor de ziel.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 23 juli 2007 @ 18.26 uur

  34. @33 Olav Meijer.

    “zelfs onlangs nog een meisje (dat in het geheel niet gezet was) een liposuctiebehandeling met de dood heeft moeten bekopen. ”

    Hoe zat het met de integriteit van de arts die deze, kennelijk volledig overbodige, ingreep heeft uitgevoerd?

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — maandag 23 juli 2007 @ 21.02 uur

  35. Retouche is een heel oud specialisme in de fotografie. Het is in de eerste plaats bedoeld om fouten weg te werken en in de tweede plaats om te verfraaien. Want het is een maar niet uit te roeien denkfout dat DE waarheid te achterhalen is en de wereld er maar op een manier uit kan zien en wel onze manier. Het is dan ook meestal zo dat de retoucheur door zijn specialisme de waarheid dichter benadert dan het onbewerkte origineel. Iets anders is het als je met retouche gaat liegen. Dat kan ook, maar dat is een ander verhaal.

    Reactie door Herman Degenhart — maandag 23 juli 2007 @ 21.02 uur

  36. @ 31 Harrieke

    What’s a name…..

    http://www.azlyrics.com/lyrics/johnnycash/aboynamedsue.html

    Reactie door Pool — maandag 23 juli 2007 @ 21.47 uur

  37. @15/16 Rob de Kuster

    “Projecteren we een beeld van onszelf zoals we willen dat anderen ons zien?”

    “Wees eerlijk?”

    Rob, eerlijk? Ja!
    Ik had genoeg van mijn extravagante image… Je kent het wel: zwarte lange haren en veel te lange pony waar ik mystiekjes doorheen gluurde, wandelend in mijn zwarte kleren met mijn zwarte hondje… lady in black.

    Toen mijn jongste zoon ging studeren en daardoor ‘uithuizig’ werd, wilde ik eindelijk maar eens aan het aanrechttype gaan doen. METAMORFOSE!
    Wauw! Dom blondje!! Voelt relaxed joh!
    Alle boeken verstopt in een bovenkamer en huppelen door het leven in alle kleuren van de regenboog.
    Het werkt! Eindelijk verlost van die culturele hoogdravers en die new-age-zwevers.
    En het aanrecht? Love it! Altijd schoon en opgeruimd. Tijd over… het is rennen met die magnetron.
    Nou, eerlijk of niet?

    Reactie door Gloria — maandag 23 juli 2007 @ 22.20 uur

  38. @20.Madelief
    10 kilo er af lijnen is nooit een goed idee, Madelief. Die fiets toch aanschaffen en er dagelijks gebruikt van maken is een veel betere optie. Regelmatige verhoogde fysieke inspanning past de stofwisseling aan. Verhoogd de verbranding. Verbetert de doorbloeding en voorkomt kwaaltjes als trombose en suikerziekte. Gebalanceerde voeding is veel beter dan lijnen.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 23 juli 2007 @ 23.13 uur

  39. @37.Gloria
    We maken ons er waarschijnlijk allemaal in meer of mindere mate schuldig aan. Men presenteert zichzelf graag conform een vooraf bepaald imago. We willen maar al te graag aan dat door onszelf gestelde imago voldoen. Maar men kan zichzelf ook verliezen wanneer we aan een status of ambitie willen voldoen. De inhoud gaat verloren in de uiterlijke vorm. En dat verlies gaan we vroeg of laat voelen. Onmiskenbaar.

    Wees eerlijk naar uzelf toe. Mensen zijn geen stereotypes. Daarmee doet u anderen en uiteindelijk u zelf tekort.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 23 juli 2007 @ 23.33 uur

  40. @39 Rob de Kuster

    Met je eens hoor! Het draait bij velen idd grotendeels om de buitenkant. Het mooiste is als binnen en buiten in overeenstemming zijn. Helaas moet de buitenkant bij velen de binnenkant verdoezelen…
    Dat is iedere dag mijn vreugde met God! Hij werkt van binnenuit. Daar zijn mijn oren naar gespitst en brengt mij steeds terug naar mijn binnenwereld, waar ik mij het meest thuis voel.
    En die buitenkant? Niet meer en niet minder: de buitenkant van de gehele mens. Vergankelijk! Dat zullen we moeten achterlaten. Inhoudelijk trekken we verder, daar zit het minste gewicht aan en kan zelfs door het oog van de naald. Bij rijken ligt dit wat moeilijker… zegt Jezus. En Hij kan het weten!
    Tenslotte wie ben je als je alleen uiterlijk hebt geleefd? Hoe vind je jezelf dan terug hierna… als een lege huls?
    Preventief jezelf van dienst zijn is werken aan je binnenkant voor nu en later. Voor de broodnodige herkenning.

    Overigens Rob, ik fiets iedere ochtendvroeg naar mensen drie kwartier hier vandaan. En? Weer terug. Wat een genot! Ik word fietsfreak. Heerlijk die ochtend/buitenlucht. Dan is het Noorden toch weer een plaatje! Koetjes, paardjes en het gras ruikt heerlijk. Tja, van stadsmens naar buitenmens. All in: metamorfose.

    Reactie door Gloria — dinsdag 24 juli 2007 @ 1.12 uur

  41. PS Rob

    Weliswaar allemaal uiterlijke plaatjes, ook de natuur! Maar wat ik er van binnen mee doe is veel belangrijker. Euforie! Goed voor lichaam en geest.
    Dat had overigens ook alles met mijn @37 te maken: loslaten en durven veranderen!
    Welterusten Rob.

    Reactie door Gloria — dinsdag 24 juli 2007 @ 1.28 uur

  42. Er zijn stemmen die op basis van analyse en onderzoek zeggen dat de televisiebeelden van de missiles de vliegtuigen die op 11 september 2001 de twin towers raakten ook volledig met de computer gecreeerd zijn.
    Bekijk de video ‘september clues’ (59 minuten) :
    http://video.google.nl/videoplay?docid=8045542387672451515

    ‘when criminals have unlimited access to instruments of mass persuasion ..’

    Dat de media het beeld van de vrouw voortdurend vervormen volgens een of ander idioot en onbereikbaar schoonheidsideaal is ook misdadig, ik erger me er al enkele decennia aan. Als ik er iets van zei tegen vriendinnen of moeders van .. werd Ik! voor gek verklaard ..

    Reactie door Koen — dinsdag 24 juli 2007 @ 7.41 uur

  43. En de dames lazen zeer content met hun gelijk over mijn gek verklaring verder in de viva en de opzij ..

    Reactie door Koen — dinsdag 24 juli 2007 @ 7.43 uur

  44. @42 Koen.

    “Dat de media het beeld van de vrouw voortdurend vervormen volgens een of ander idioot en onbereikbaar schoonheidsideaal is ook misdadig, ik erger me er al enkele decennia aan. Als ik er iets van zei tegen vriendinnen of moeders van .. werd Ik! voor gek verklaard ..”

    En vind je dat gek?

    Betreffende dames waren waarschijnlijk zelfbewuste evenwichtige vrouwen, zoals de meeste vrouwen (en mannen) en hadden waarschijnlijk geen boodschap aan jouw hersensspinsels die in jouw hoofd ontstonden overigens kennelijk ook in die van anderen, bijvoorbeeld Jan M.

    Alleen onzekere mensen laten zich aansmeren wat hier beweerd wordt.
    Hoe worden mensen onzeker?
    Jawel door de problemen die in het nieuwste item van Jan wordt aangesneden (Jeugdzorg) de opvoeding. Het hele gedoe slaat gewoon verder nergens op. Een mager joch werd vroeger zenuwachtig omdat hij geen spieren kon laten zien, dus mister Atlas spinde daar garen bij. Echter ook dat magere joch kwam aan de vrouw, nu heb je wellicht het equivalent van die onzekere (domme gansjes) die zich hierdoor laten “misvormen” ook in mannelijke vorm, anabole steroïden en Body Building.

    Wel of geen photoshop, dit blijft altijd bestaan, de oorzaak ligt daar dan ook niet. Wel ligt er een verantwoordelijkheid bij de medische stand volgens mij. Ik vind dat de uitvoerende artsen zich misdragen en uit hun beroep moeten worden gezet. En daarop zou de vinger moeten worden gelegd, dat helpt. Wijzen naar Photoshoppen is het werkelijke probleem omzeilen (ontkennen). Echter er is geld te verdienen dus dat zal niet gebeuren.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — dinsdag 24 juli 2007 @ 11.09 uur

  45. @40.Gloria
    Ik heb in 2004 mijn auto de deur uit gedaan om mezelf te dwingen alles voortaan op de fiets te doen. Ik heb vroeger veel gefietst en voelde me destijds fysiek ook veel beter.

    Na 20 jaar niet meer fietsen, komt nu geleidelijk mijn oude conditie weer terug.
    Ik voel me er in ieder geval veel beter bij.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 24 juli 2007 @ 12.53 uur

  46. @41.Gloria
    Nederland heeft zeer mooie fiets en wandelroutes. En wanneer men de fiets met de trein combineert, zijn deze allemaal te bereiken.

    Ik ga begin volgend jaar een kleine greenhouse (kweekkas) bouwen om mijn eigen (niet genetisch gemanipuleerde tomaatjes en paprika’s) te cultiveren.

    http://www.buildeazy.com/photo_greenhouse_side.gif

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 24 juli 2007 @ 13.02 uur

  47. @ Roelf van Bergen (34):

    Als je vindt dat de betrokken plastisch chirurg had moeten weigeren de operatie uit te voeren, ben ik het geheel met je eens. De arts behoudt een eigen verantwoordelijkheid en (beroeps)ethiek, welke wensen een cliënt ook mocht hebben.

    44:

    Op zich vind ik mode en er mooi willen uitzien geen probleem. Vroeger heb ik ook lang haar tot aan de schouders gehad, spijkerpakken en nauwe broeken met breed uitlopende pijpen gedragen, kettingen en een oorbel gedragen, en noem maar op. Het uiterlijk wat opkalefateren hoort bij de mens, zowel voor zichzelf als voor een eventuele (toekomstige) partner.
    De ellende begint m.i. daar, waar mensen door fantastische, opgedrongen ideaallbeelden de realiteit uit het oog verliezen, zichzelf daardoor niet meer als “normaal” kunnen zien, en extreme consequenties trekken (met anorexia, anabole steroïden, e.d.).

    Het belangrijkste blijft: houd je gezond. (En als dat tevens beter “toont” is dat mooi meegenomen).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 24 juli 2007 @ 19.42 uur

  48. Olav (47), het probleem begint niet als mensen de realiteit uit het oog verliezen; het probleem begint een stap eerder. Namelijk als mensen op machtsposities andere mensen een bepaald uiterlijk opdragen. Ik heb het zelf meegemaakt bij een zogeheten reïntegratieproject – verplicht te volgen om uit een ID-baan te komen. Ik kan je verzekeren dat ik er altijd verzorgd uitzie (fris gewassen etc), maar ik kreeg daar te horen dat ik bij sollicitaties geen open schoenen mocht dragen (tenen mochten niet zichtbaar zijn – het was potdorie meer dan 30 graden die zomer), mijn bescheiden beenhaar moest afscheren en mijn gezicht ‘lichtjes op moest maken’. Over mijn lijk, zei ik. Een werkgever moet kijken naar mijn c.v., de cursussen die ik volg om bij te blijven op mijn vakgebied, mijn vaardigheden! Cynisch hoongelach was mijn deel. Uiteindelijk heb ik na veel pogingen, met mijn sandaaltjes, behaarde benen en onopgemaakte smoel een baan gevonden en steek ik met alle plezier mijn virtuele middelvinger op naar die personeelsfunctionarissen die zulke normen hanteren. Maar wat, als het me jaar na jaar niet gelukt was om een baan te vinden? Wie zegt dat ik me dan niet had laten liften, optutten en scheren? Kan je dan zeggen dat het probleem dáár begonnen was? Nee, het probleem zou zijn begonnen bij die achterlijke mensen die de dienst uitmaken en denken dat je niet in staat bent om te werken als je er niet als een barbypop uitziet.
    En dat is slechts 1 symptoom, 1 symptoom van de maatschappelijke tendens om te eisen dat iedereen hetzelfde wordt. Geen plaats meer voor mensen die afwijken (op wat voor manier dan ook), alleen plaats voor perfect aangepaste modelburgers die braaf in het gareel lopen. Ooit gebruikte men daar de term übermenschen voor, tegenwoordig noemt men dat ‘normaal’: beantwoordend aan de norm. Wiens norm? That’s the question, en dáár begint het probleem. Niet bij de slachtoffers van het schoonheidsideaal.

    Reactie door Zomaar een vrouw — woensdag 25 juli 2007 @ 0.00 uur

  49. Laten we eerlijk zijn. Vroeger werd er ook voor commerciele doeleinden of anderszins kwistig gebruik gemaakt van de retoucheerspuit.
    Ik heb Ophra eens een keer onopgemaakt gezien. Die zag eruit……Hoeveel lagen denk je dat er op een gezicht gaan, daar een foto van heeft geen bewerking meer nodig. Was al voorbewerkt, wat vrouwen eeuwen gedaan hebben, zeker voor camera’s.
    Erger vind ik de verbouwingen en de mensen die ontkennen daaraan mee te doen om vervolgens….. ach ja…
    Ik ben bezig mijn haar uit te laten groeien onder het motto; “Mooi grijs is niet lelijk” Want ook die verf is bedrog. Vanachter leek ik redelijk jong zeker in spijkerbroek gehuld maar ik durfde me niet meer om te draaien. Grijs is een duidelijke voorwaarschuwing…denk ik dan maar.

    Reactie door Henny — woensdag 25 juli 2007 @ 8.47 uur

  50. Eén druk op de knop?? Geloof me dat is vakwerk. Daar is een expert zomaar een paar uur mee zoet.

    Reactie door Daan — woensdag 25 juli 2007 @ 10.45 uur

  51. @38 Fietsen doe ik al heel lang al is het de
    laatste jaren nooit meer dan 15/20 km op een
    dag, en doe er ál mijn boodschappen mee!
    Ook toen de auto nog voor de deur stond!
    Medisch zal ik het toch graag willen bereiken
    omdat al mijn organen kunstmatig met pillen
    worden aangestuurd en het gewicht in even-
    wicht met m’n lengte moet blijven. Vijftig kg
    op mijn 28ste was goed in balans met lengte,
    maar die tijd zijn we al decennia lang gepas-
    seerd. Al je overige raadgevingen zijn prima
    en het bewijs dat een huishouden met kleine
    kinderen ‘hard hollen’, ‘gratis lijnen’ is
    bewijst wel de praktijk. Enkele maanden terug
    beëindigde ik het 6 dagen per maand ‘joggen’
    achter m’n kleinkind aan dat inmiddels ver-
    plicht schoolgaand is! Toch zal ik het voor-
    elkaar gaan krijgen, dankbaar voor cardi-in-
    grepen die het begeleiden van een kleuter mo-
    gelijk maakten en waarvan ik de afgelopen 4
    jaar zo intens heb genoten, héle lange dagen!
    Prettige dag gewenst, Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 25 juli 2007 @ 10.52 uur

  52. @50 Goed gezien Henny, mooi grijs is niet
    lelijk of althans nog zwart/grijs gemêleerd!
    Maar medicatie veroorzaakt ook wel eens
    ‘geel’ grijs worden bij het voorhoofd terwijl
    de hele achterhoofdzijde nog van naturen echt
    donkerblond blijft en ik ben al aardig op
    leeftijd! Dus ‘spoel’ ik zo af en toe een
    rondje in de éigen kleur, want half om half
    is ook geen gezicht, althans bij mij!
    Dat gele poppenhaar staat me tegen, maar wel
    krijg ik te horen dat het me 10 jaar jonger
    maakt, ondanks de rimpels die ik lekker laat
    blijven lachen! Fijne dag, en mooi grijs?
    Verstandig en wijs! Groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — woensdag 25 juli 2007 @ 10.57 uur

  53. Als diegene die bepalen wat in magazines en op tv te zien qua uiterlijk, wat meet verantwoordelijkheidsgevoel en moraal zouden hebben zal de gedcahtengang bij vrouwen en mannen over uiterlijken accetatie en verwachtingen weer normaliseren. Met hun huidige werkwijze brengen ze schade aan de mensen , ik vin dat ze daar op gewezen moeten worden. Evenzo goed zal een programma maker als John de Mol zich moeten verantwoorden over het immorele gedrag dat hij de kijekrs voor zet via een bepaald programma, dat is net zo iets. Ik baal van al die mensne die machtige negatieve invloed hebben op de mens.

    Reactie door Ingeborg vv — woensdag 25 juli 2007 @ 11.09 uur

  54. @51.Madelief
    Mooi zo, Madelief. Ik denk dat het imago dat men van zichzelf projecteert het eigen ik kan acentueren of het verbergen. Dat laatst creert dan weer afstand, het is een verdedigingsmechanisme.
    Ja, het joggen achter zo’n kleintje houd je jong. Dat geloof ik ook.
    Maar achter iemand anders peuter joggen is toch anders dan wanneer het van u zelf is.
    Dat vereist namelijk een confrontatie met dat ik.
    De moeilijkste vraag die we ons zelf kunnen stellen in alle eerlijkheid; wie ben ik?

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 25 juli 2007 @ 14.16 uur

  55. @53.Ingeborg vv
    Daar heeft u wel een punt. Ik vind ook dat John de Mol vanwege commerciele belangen inderdaad de grenzen opzoekt. En er overheen gaat. Mensen zijn geen wegwerp artikelen.

    Programma’s zoals Big Brother lijken het individu centraal te stellen. Te verheerlijken door hen in het middelpunt van de aandacht te plaatsen. Maar maakt er in werkelijkheid gewoon schaamteloos misbruik van. Voor financieel gewin.

    Het verraad een denkpatroon bij de heer van der Mol die nu niet bepaald vleiend is.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 25 juli 2007 @ 14.31 uur

  56. De heer van der Mol is blijkbaar niet de enige die er minder vleiende gedachten er op na houd. Misschien is het wel een mentaliteits kwestie.

    http://www.russiatoday.ru/news/news/11362/video

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 25 juli 2007 @ 14.52 uur

  57. Nou mensen, ik ben niet gecharmeerd van mijn rimpels, echt niet, het is allemaal accepteren geblazen maar dan heb je het wel gehad. We vinden die foto’s van die oude man doorleefd gezicht allemaal heel prachtig ik ook. Maar als ik in de spiegel kijk denk ik toch weleens met weemoed terug aan……. Misschien mag er wel een beetje shop overheen……. Mijn gewicht is hetzelfde als toen ik 16 was maar toch verandert je figuur evengoed, dus ook dat zegt niets.

    Reactie door Henny — donderdag 26 juli 2007 @ 8.00 uur

  58. Nog een vraagje. Hoeveel mannen zijn hier eerlijk en hoeveel vrouwen?
    En hoeveel zitten vooral zichzelf te bevestigen dat het allemaal heel mooi is een oude kop te krijgen omdat ze er diep in hun hart zelf nog geen vrede mee hebben?
    Ik bedoel maar.

    Reactie door Henny — donderdag 26 juli 2007 @ 18.34 uur

  59. @ Zomaareenvrouw (48):

    OK, Zomaareenvrouw, dergelijke ervaringen heb ik niet. Ik herken de door jou genoemde trend om “perfect aangepaste modelburgers die braaf in het gareel lopen” te verkrijgen.
    Zelf beschreef ik het daaruit volgende
    (“mensen die door fantastische, opgedrongen ideaalbeelden de realiteit uit het oog verliezen, zichzelf daardoor niet meer als “normaal” kunnen zien, en extreme consequenties trekken”).

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 26 juli 2007 @ 18.55 uur

  60. Ik kan me niet voorstellen dat ze nu ineens stoppen met fotoshoppen. Ik zelf ben amateurfotograaf en maak foto’s graag met de computer nog even wat mooier, of er nou landschappen of mensen op staan. Dat is gewoon een onderdeel van het fotograferen. En het is niet meer dan logisch dat je dat dus ook voor foto’s in bladen doet.

    Ik snap waar alle ophef vandaan komt: het onjuiste beeld wat veel mensen van zichzelf hebben en van wat “normaal” is. Maar ik vind het wel heel naïef om de schuld neer te leggen bij een photoshopper die gewoon netjes zijn werk doet. Nog erger vind ik dat mensen denken dat een foto exact de werkelijkheid is. Net als journalistiek geeft fotografie slechts een blik op de werkelijkheid. En blik die bepaald wordt door de fotograaf. Een blik die niet persé een afspiegeling hoeft te zijn van wat doorsnee is. Jammer dat Sunny Bergman dat niet weet te accepteren.

    Gaat Sunny Bergman straks ook de stijd aan met fotografen die foto’s maken onder een hoek waardoor mensen er leuk opstaan? Of gaat ze haar pijlen richten op kleren waarin je slanker lijkt of borten groter? Zo weet ik nog wel duizenden dingen te noemen waar de werkelijkheid vertekend wordt… En plekker waar geen afspiegeling van het gemiddelde is te vinden, zijn er nog meer te vinden. Wat dacht je van een reclame-folder waarin 50% van de vrouwen rood haar heeft? Of een schrijver die schrijft over mensen die vaker dan gemiddeld sex hebben? Allemaal dingen waardoor hele normale mensen zouden kunnen denken dat ze niet normaal zijn. Sunny Bergman heeft nog veel te doen!

    Kortom: fotografen zijn er om mooie foto’s te maken. Ga vooral zo door! Mensen moeten gewoon eens leren zelf te kunnen bepalen wat “normaal” is. En als mensen daar problemen mee hebben, is het waarschijnlijk makkelijker om een boekje uit te geven met “dit is nou normaal”, dan de strijd aan te gaan met fotografen.

    Reactie door Simon — donderdag 26 juli 2007 @ 21.18 uur

  61. 60 Simon.

    Je hebt gelijk de nuance is ver te zoeken.
    Het is niet bedoeld om de mensen mooier te maken, Het ‘karakter’ in de foto daar gaat het om en daar kun je met shoppen niets aan veranderen. Wat hierboven bedoeld wordt zijn denk ik de foto’s waar ik en iedere liefhebber sowieso aan voorbij gaan omdat ze karakterloos zijn, maar dat is de snelle wereld op dit ogenblik vaak ook.
    Geen uitstraling zonder is ook geen uitstraling met… een lege huls daar kun je niets van maken. Een slechte foto en/of opstelling ook niet.
    Alles is tegenwoordig ‘zwart-wit’ zal ik maar zeggen omdat de maatschappij zich zo gedraagt.

    Reactie door Henny — vrijdag 27 juli 2007 @ 8.55 uur

  62. @ Simon — donderdag 26 juli 2007 @ 21.18

    Je schrijft: “…Kortom: fotografen zijn er om mooie foto’s te maken. Ga vooral zo door! Mensen moeten gewoon eens leren zelf te kunnen bepalen wat “normaal” is. En als mensen daar problemen mee hebben, is het waarschijnlijk makkelijker om een boekje uit te geven met “dit is nou normaal”, dan de strijd aan te gaan met fotografen.”

    Zie je dat bedoel ik nu, je kijkt niet naar het effect wat het heeft, ik begrijp dat het werk leuk is om te doen. Toch moet je het effect wat het op mensen heeft niet onderschatten. Iedereen heeft zijn verantwoordelijkheid. Als ik iets heel leuk vind om te doen betekent het nog niet dat ik dat zomaar mag blijven doen als het negatieve effecten bij veel mensen teweegbrengt.
    Het steeds maar mooier maken van iets dat is zoals het is, maakt dat de mens zich voelt aan die verwachting te moeten voldoen ook al weten ze dat het misschien, daar denk je niet steeds bij na of het wellicht gefotoshopt is. Je zegt eigenlijk “we maken het mooier want dat is leuk om te doen en geeft me voldoening maar de mens moet zelf bedenken dat het wellicht niet echt is”

    Het gaat om het wereldwijd, in grote getale, dagelijks vervormen van de realiteit naar een eigen ideaal. “Echt is uit” is de boodschap!
    Maar je moet zelf maar alert blijven dat je je daar niet door laat verleiden, zeg je..da’s wel een dubbele moraal.

    Reactie door Ingeborg vv — zaterdag 28 juli 2007 @ 12.52 uur