Een beter en goedkoper OV

Nederlanders stappen van alle EU-inwoners zo ongeveer het minst in de bus, trein of ander openbaar vervoer. Slechts 11 procent gebruikt het OV als voornaamste vervoermiddel voor de dagelijkse activiteiten.

Alleen in Cyprus zit de bevolking minder vaak in het openbaar vervoer, zo blijkt uit een enquête van de Europese Commissie. Het onderzoek onder 26.000 Europeanen is donderdag openbaar gemaakt. In Nederland is de laatste jaren bezuinigd op openbaar vervoer. Andere landen, zoals België, hebben het vervoer juist uitgebreid en goedkoper gemaakt, waardoor er meer passagiers instapten.

Een deel van de Nederlanders zegt best in het openbaar vervoer te willen stappen, als de reistijden of bestemmingen beter zouden zijn. (Nu.nl)

Op verschillende plaatsen in ons land zijn inmiddels succesvolle proeven genomen met goedkoop (soms zelfs gratis) openbaar vervoer voor ouderen.

Als we de bereikbaarheid van wijken, buurten en dorpen verbeteren, en zorgen voor een goede kwaliteit en service, kan het openbaar vervoer snel veel populairder worden. Dat is niet enkel goed in het kader van filebestrijding, maar ook voor het milieu.

Zie ook:

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 26 juli 2007 :: 21.23 uur

100 Comments

100 reacties

  1. Jan, geen woorden maar daden! Als al het geld wat er nu aan de autombilist verdient (zeg maar gerust geroofd!)wordt, ingezet zou worden voor een goed en beter (comfortabel) OV, is dit in een jaar of 5 realiteit. Eerst eens een mega schoonmaak actie in de (top) van de NS want daar zitten echte lapzwansen, in het verleden verkeerd bestelde treinen, (weet je nog verkeerd spoorbreedte), nu weer het drama met de toegangspoortjes. Terwijl er in vele landen UK, Hong Kong, perfect werkende systemen zijn, gaan zij het wiel weer opnieuw uitvinden. Een fiasco dus. Ik reis van Almere naar Amsterdam per trein EUR 310 p.m. 1e klas (anders geen zitplaats)excl. verder OV want dat fiets/loop ik. De auto is geen alternatief naar de binnenstad van Amsterdam, maar als ik zou kunnen kiezen won de auto het met verve. Vergeet niet dat “vroeger” je in een hondskoptrein behoorlijk in het pluche zat 1e klas, nu in een sprinter zit je op een plank met een lapje stof, terwijl de prijzen exorbitant verhoogd zijn. Toegegeven dat de stiptheid toegenomen is, maar dat is eigenlijk de enige vooruitgang die ik merk. In principe moet er geeneens meer een 2e en 1e klas zijn, maar gewoon comfortabel en stipt vervoer met(ruim) voldoende plaats. Raar misschien maar als je alle “verplaatsingen” ziet in de spits, en als er files staan of OV uitvalt en er geroepen wordt dat dit miljarden kost, is het misschien handiger om iedereen een uitkering te geven en lekker thuis te laten blijven (sarcastisch bedoeld maar wel iets om over na te denken) Ik werp me op als vrijwilliger ;-)

    Reactie door Bob Burlage — donderdag 26 juli 2007 @ 21.59 uur

  2. Gratis vervoer heeft geen zin u geeft zelf aan dat de meeste motivatie is dat OV niet op tijd rijdt.
    Vervang dat woord gratis nu eens,niets is gratis en neem met dit woord niet iedereen in de maling.
    Het geld komt uit een vat en dit vat moet de belastingbetaler vol storten.
    En alle punten die u noemt zit een prijskaartje en niet een gratis kaartje.

    Reactie door De Hakker — donderdag 26 juli 2007 @ 22.00 uur

  3. Ik lees net dat OV treinen zo’n 1.8% duurder gaat worden.
    Daarnaast gaat de OV chipkaart weer meer kosten.
    Heb ik iets gemist?
    Gratis bus/streek voor ouderen prima, maar dat lost verder toch niets op?

    Reactie door Maria — donderdag 26 juli 2007 @ 22.24 uur

  4. De bijdrage van Jan Marijnissen is selectief winkelen. Mensen in Nederland pakken namelijk óók minder dan gemiddeld de auto, maar gaan vaker fietsen en lopen. Dat is juist goed, Jan. De fiets en de benen zijn de schoonste vervoermiddelen en hebben het minste effect op klimaatverandering. Wil jij die fietsers in het vuilere (gratis) openbaar vervoer lokken?

    Reactie door Jan Puree — donderdag 26 juli 2007 @ 22.31 uur

  5. Met andere woorden: je kunt beter de fietsen gratis maken! Is nog goedkoper ook!

    Reactie door Jan Puree — donderdag 26 juli 2007 @ 22.34 uur

  6. Het vervoer kan het best uitgevoerd worden tegen kostprijs.Dat kan alleen via een publiek bedrijf,dus geen marktwerkings formule.Streekbussen kunnen ook kleiner zijn,als ze maar vol zitten,zonodig met een ruimte voor transport van internet bestellingen.Ook dat drukt de kilometerprijs!

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 26 juli 2007 @ 22.38 uur

  7. Gratis bestaat niet.
    Vrij toegankelijk wel!
    Investeren in infrastruktuur.

    Reactie door Elsemie — donderdag 26 juli 2007 @ 22.47 uur

  8. @2 De Hakker — donderdag 26 juli 2007 @ 22.00,

    De files kost de economie veel geld en uit eindelijk moeten we daar ook voor betalen. Als er goed openbaar vervoer zou zijn dan zou dat geld schelen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 26 juli 2007 @ 22.52 uur

  9. Precies Elsemie, gratis bestaat niet. Gratis openbaar vervoer betekent dat we gaan denivelleren met de inkomens. Voor lage én hogere inkomens is het OV dan gratis, maar we betalen er bijna allemaal via de algemene belastingmiddelen aan mee. In sommige steden is er trouwens al gratis OV voor bepaalde groepen, zoals voor (alle) ouderen in Rotterdam. Dus ook voor rijke bejaarden die met gemak 25 strippenkaarten per dag zouden kunnen betalen…

    Reactie door Jan Puree — donderdag 26 juli 2007 @ 22.55 uur

  10. Geld? Geld? er is geld zat (ik los het 3e wereldprobleem ook nog op als het moet), het gaat om politieke wil/lef! En deskundigheid. De meeste ambtenaren hebben geen idee, laatst is er in Almere een begraafplaats opgehoogd met zand, voor 6 miljoen euri’s, enig idee hoeveel zand je daarvoor kunt kopen? Ook in mijn buurt in Almere, het opknappen van een “achterstandsplein” het geld is er hoor van de Europesche Unie, maar nee eerst informeren,enqueteren, inhuren van adviseurs die met de meest prachtige bussen de plek bezoeken, maar geen fucking cloe hebben wat ze moeten doen, dus maar weer te rade gaan bij de bevolking. Graffiti spuiten voor de jeugd organiseren jaja je blijft lachen. Dit is nu al weet niet precies maar 7~10 jaar gaande.
    De betuwe lijn, eerst wordt een “eerlijke” veiling gehouden de goedkoopste wint, maar als de goedkoopste eenmaal binnen is zijn er allerlei onvoorziene problemen, en ja je kan dan niet meer terug. Amsterdamse Metro, dacht je nou echt dat ze daar halverwege maar mee stoppen omdat het weer eens duurder uitvalt dan geraamd? Gewoon vaste prijzen bedingen en het “probleem” verdwijnt als sneeuw voor de zon of vervalt in faillissement va de aannnemer, en dat is nou marktwerking. Probleem blijft dan wwel bestaan maar “corrupte” aannemer uitgeschakeld.

    Sorry zit een beetje op me kritische stoel, maar zo zie ik het.

    Reactie door Bob Burlage — donderdag 26 juli 2007 @ 23.05 uur

  11. NIET ALLEMAAL TEGELIJK REIZEN
    Files en verstopping van het OV kun je bestrijden door te stimuleren dat een deel van de werknemers werkt van 7.00 uur tot 15.00 uur en een ander deel van 10.00 uur tot 18.00 uur.

    Ook kunnen veel bedrijven overschakelen op tweeploegendiensten. Namelijk van 7.00 uur tot 15.00 uur en van 15.00 tot 23.00 uur. Daarbij zijn er ook veel minder bedrijfsgebouwen, machines, wegen bussen en treinen nodig. Dat kan leiden tot grote besparingen.

    De overheid moet ook stimuleren dat burgers dicht bij huis werken en recreëren. Ook moet telewerken meer worden gestimuleerd.

    MAAK OV SOCIAAL VEILIG
    OV kan volgens mij worden gestimuleerd door de sociale veiligheid in bus en trein sterk te vergroten en door fietsendiefstal bij stations te verminderen.

    Reactie door Jaap Veldkamp — donderdag 26 juli 2007 @ 23.10 uur

  12. Economish belang heeft prioriteit,zou de SP moeten doen,Koekjes erbij,Zoals het nu is kan het wel goedkoper(geen privatisatie),maar Gratis?.Forget it ,don’quichote kan met zijn zwaard tegen molen,het maakt de molen niet rookloos.unless het faschist economish system niet veranderd is de SP verdoomd met gratis ding,of moet hij van het waste dat het kapitalism over heeft(voedsel banken) mee doen,PVDA iederen?
    Kruimels iederen!!!!!

    Reactie door gaf — donderdag 26 juli 2007 @ 23.13 uur

  13. Een vlak land dan is het toch helemaal makkelijk om wat lijnen uit te leggen? En dan ook nog en klein land. En dan ook nog gigantisch veel fijnstof omdat op elke godvergeten vierkante kilometer stof wordt opgewerveld door die godvergeten auto’s.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 26 juli 2007 @ 23.14 uur

  14. Jaap
    Social veilig?
    wat is dat now meer blauwe op trein,die door private onderneming uitgenodigde zijn( met een taser)?…
    Als creeren een markt die frei is,
    kun jij in Aushwits zien, daar wekte toen het OV ZEER goed,Arbeit mach Frei.

    Reactie door gaf — donderdag 26 juli 2007 @ 23.21 uur

  15. Jaren geleden eens meegedaan aan een dag over openbaar vervoer en verkeer. Magreet de Boer, Remi Poppe en verschillende deskundige. Eind conclusie was; denk je op de korte termijn dan moet je de prijs hoog houden, maar gaan we denken aan een langere termijn dan is de oplossing voor de toekomst het beste een intensief openbaar vervoer betaald uit algemene middelen. Gratis bestaat niet dat weten we allemaal.

    Maar als ik nu met 2 personen vanuit De Bilt naar R.dam gaat is de auto “die heb ik toch” goedkoper als het O.V. Ooit een door omstandigheden met de trein laat in Utrecht aangekomen. Strippenkaart kopen vergeet het maar kaartje in de bus gekocht 2.40 voor dat stukje naar De Bilt meer dan 5 ouderwetse guldens eigenlijk een schande.

    Reactie door Harry Sangers — donderdag 26 juli 2007 @ 23.23 uur

  16. @ Jaap Veldkamp

    “MAAK OV SOCIAAL VEILIG”
    Jaap ik ben het verschrikkelijk me je eens, maar als er nu een “sloeber” bij me zit zeg ik noch iemand anders daar iets van. Dat is immers het werk van de conducteur/controleur. Maar die zitten bij mij verderop in de 1e klas de gratis krantjes te lezen. De enige die ik met zeeeeeeer grote regelmaat zie zijn de enqueteurs van de NS onder het mom van verbetering van de “service” kaartjes inscannen.

    Het systeem is ziek, zeer ziek.

    zo en nu hou ik op met zeuren en probeer me weer op positieve dingen te richten.

    Groet,
    Bob

    Reactie door Bob Burlage — donderdag 26 juli 2007 @ 23.25 uur

  17. Jan Puree — donderdag 26 juli 2007 @ 22.55

    Dat is wel het laatste waar ik me druk over maak.

    Reactie door Elsemie — donderdag 26 juli 2007 @ 23.37 uur

  18. Elsemie – dat mag. Maar het past een partij als de SP niet om de inkomensverschillen te vergroten. Dat lijkt me dus wel een belangrijk punt in deze discussie. Maar goed, we zijn het eens; liever het geld investeren in meer infra voor het OV dan in gratis kaartjes.

    Reactie door Jan Puree — donderdag 26 juli 2007 @ 23.51 uur

  19. @14
    Stuk van de onzinnigheid met weinig respect voor het werkelijkheid van het verleden.
    Beneden peil dus.

    Reactie door De Hakker — donderdag 26 juli 2007 @ 23.52 uur

  20. Trein prima, als de koffiekarren met alles d’r op en d’r aan weer terugkomen en de toffe rookcoupe’s!
    Ik ben geen staatsrobot, laat staan een staatsgezondheidsfreak. Daar word ik ongezond van! Ik leef van vreugdevolle gezelligheid. Ook in de trein wil ik koffieleuten en mij laten vervoeren met alle ‘egard’ en comfort…
    Helaas is daar niets meer van overgebleven.
    Zo wordt het leven toch steeds dodelijker!

    Reactie door Gloria — vrijdag 27 juli 2007 @ 0.16 uur

  21. Ik ben het er wel mee eens dat streek bus vervoer voor ouderen inkomens afhankelijk zou kunnen zijn.
    Het streekvervoer moet misschien anders maar mag absoluut niet verloren gaan.
    Dat is een kwestie van kijken waar en hoe het nodig is om dienst, welke dienst te leveren en maatschappelijk naar behoren te functioneren.
    Maar dat is tegelijkertijd maar een benepen druppel op een gloeiende infrastructuur plaat.
    Waarin andere trajecten en inzichten nodig zijn.

    Reactie door Maria — vrijdag 27 juli 2007 @ 0.33 uur

  22. Jaap MAAK OV SOCIAAL VEILIG

    Dit is een van de grootste onderwerpen die met niet alleen met reizigers maar met personeel te maken hebben.
    Op zich zou OV veiliger zijn dan met de auto,
    vooral ‘s avonds.
    Toch is dit een maatschappelijk issue dat veel meer aandacht verdient.
    Overdag wordt je soms ook belaagd, ns personeel is niet tegemoetkomend e.d.je bent geen client van de NS meer maar een ‘gebruikter’ van de dienst om het bot te zeggen. Uitzonderingen daar gelaten.

    Reactie door Maria — vrijdag 27 juli 2007 @ 0.43 uur

  23. Toevoeging:
    Ik bedoelde dat trein-en auto ongelukken statisch niet in vergelijking zijn.
    Wat dat betreft, in principe laatste zorg qua milieu en meer, kan je veel beter met de trein.

    Reactie door Maria — vrijdag 27 juli 2007 @ 0.47 uur

  24. @ 4 Jan Puree( alias Jaap Veldkamp alias C Harms)

    Jeetje wat ben jij negatief over onze Jan…

    ..De bijdrage van Jan Marijnissen is selectief winkelen…

    Zeker ook in de Tribune gelezen… volgens mij ben je aardig discussiegeil geworden, een tijd geleden kon je het nog weleens toegeven dat je zat te drammen maar nu blijf je maar doordrammen.
    Joh doe het even wat rustiger, blijf gewoon onder 1 naam reageren.
    Oja en dan dit nog,….

    …We hebben nu een webmaster die alles plaatst, maar er zouden duidelijke spelregels moeten komen om zo de discussie zuiver en constructief te houden.

    Het feit dat dit soort ‘vervuilers’ hier zijn en niet zo beschaafd kunnen zijn als hun vertegenwoordigers in de tweede kamer, van SP tot PVV en alles daar tussen in, komt door de teloorgang van het onderwijs. Mensen krijgen geen of onvoldoende geschiedenis, maatschappijleer en goed nederlands, maar ook geen vreemde talen. Mensen leren niet of onvoldoende over het socialisme, kapitalisme, economie, ethiek, milieu, armoede, politiek en zo kan ik nog wel even door gaan. Ik weet zeker dat de fractieleiders van alle politieke partijen de regering en hun beleid op een veel betere en beschaafde manier af kunnen kraken dan veel bezoekers dat hier kunnen…

    Herken jij jezelf nog….. nou ik herken je zeker wel, je probeert nu verwarring te zaaien om ons jou mening op te dringen.
    Blijf jezelf nu maar gewoon C Harms noemen zo kennen we je en niet al die andere namen, anders kom jezelf ook nog in de war wie wat geschreven heeft, was het nou Jaap of was het Jan of ….

    Reactie door Pool — vrijdag 27 juli 2007 @ 0.52 uur

  25. Dat is nou toevallig.

    Ik moest vandaag na een tijdje weer voor het eerst met de trein (had een paar maanden geleden al meegemaakt dat ik in de eerste klas in zo ‘n beetje 33% van de gevallen moest staan in 4 maanden tijd); ik mocht in dit geval vanuit de kop van Noord-Holland met de trein naar Hilversum.

    Leuk eerste klas, maar het waait enorm en koud; absoluut geen aanrader die trein.

    Buiten mijn juppen gezeur om, vraag ik me af, waarom er niet veel meer trein trajecten worden aangelegd, daarnaast ervoor wordt gezorgd dat overgangen ook echt ” niet meer over te gaan zijn” (men schijnt goede resultaten te boeken met een testtraject)

    en men dus niet die treinen veel harder laat rijden tussen veel meer trajecten.

    je krijgt dan meer het ” metro gevoel”, maar laat het comfort in vredesnaam iets beter zijn dan in die sprinters, waar we het volle pond voor betalen, maar wat niet meer is dan een veredelde tram en uitlokt tot vandalisme.

    Volstrekt begrijpelijk dat men die bepaalde trajecten dan puur overdag utiliseert en dat zou het ook rendabel maken.

    Ik heb zwaar het gevoel, dat de olie-lobby/ en automotive lobby elke progressie nog steeds blokkeert; dat zou de volledige inconsistentie qua gevoel en doel verklaren.

    Reactie door kaatje — vrijdag 27 juli 2007 @ 1.00 uur

  26. Mijn fiets bij station Amsterdam is mij minder waard, alhoewel ik heb bewust geen dure heb, dan fijn/veilig te reizen als ik ‘savond laat terug moet. Hij kan mij bij wijze van spreke gestolen worden.Hoe je het ook bekijkt, zo is het wel.
    En verder SP: Ik denk dat veiligheid OV, ook overdag een steeds groter issue zal worden.
    SP : aandacht voor de toekomst is m.i.hierin ook geboden.

    Reactie door Maria — vrijdag 27 juli 2007 @ 1.08 uur

  27. Voor mij is het van A naar B en het hoef geen huiskamer gevoel te zijn met alle extra kosten.
    Snel,veilig en schoon en ook niet gratis.
    Door gratis gebruik krijg je onzin reisjes wat de drukte enorm zal toe nemen en de kosten ook.
    Mensen stappen dan helemaal niet op de fiets of lopen niet meer.
    De jeugd met OV is daar een mooi voorbeeld van ,ze stappen in en een bushalte later er weer uit.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 27 juli 2007 @ 8.54 uur

  28. @ 24. Pool

    Hoewel ik de voorgeschiedenis van Jan Puree niet ken heeft hij wel een punt: de bijdrage van Jan Marijnissen laat een zeer belangrijk onderdeel van het onderzoek weg. Nederlanders fietsen namelijk veel vaker dan andere Europeanen. En wat is nu beter: fietsen of OV?

    Reactie door Henk-Jan — vrijdag 27 juli 2007 @ 9.09 uur

  29. Ik ben wel voor “gratis” openbaar vervoer. Voor mensen met weinig geld wordt het dan juist goedkoper om te reizen, omdat ook de rijken meebetalen die toch liever met de auto gaan en dus nou niks bijdragen aan het OV.
    Een andere reden waarom ik hiervoor ben is omdat we dan geen ov-chipkaart hoeven. Want dat is alweer de zoveelste inbreuk op je privacy: http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/1857/dossier
    Daarnaast, het gaat ongetwijfeld net zo als met bankpasjes. Eerst krijg je het gratis en als je niet meer zonder kunt laten ze je er gewoon dik voor betalen.

    Reactie door Karin — vrijdag 27 juli 2007 @ 9.25 uur

  30. Ik ben het met Maan Arkenbosch eens: openbaar vervoer moet tegen kostprijs: tenslotte moeten al die mensen op reis om voor “vader”Staat de kost te verdienen door de economie te laten draaien om vervolgens daar het overgrote deel van hun inkomen weer aan diezelfde “vader”af te staan die er dan weer crazy instituten opna houden zoals geldverslindende koningen en prinsessen,terwijl die families toch al tot de rijksten ter wereld behoren omdat de Shell weer miljardenwinsten heeft gemaakt dankzij ons benzine en gasverbruik.
    Daarnaast moet er nu eindelijk eens efficient worden opgetreden.In het noorden rijden lege grote bussen rond,terwijl sommige kleine dorpen al dolblij zouden zijn als ze zouden worden ontsloten met een klein busje op zijn tijd.
    Het is gewoon simpel. Op zulke diensten ten nut van de bevolking (belastingbetalers) mag niet worden verdiend. Zij moeten ons dienen.
    Ik ben wel voor gratis vervoer op minder drukke tijden voor ouderen omdat er dan een hoop leed voorkomen wordt en er minder beroep zal worden gedaan op thuiszorg etc.
    Waren alle mensen wijs, de wereld was een paradijs!!!

    Reactie door anne hilverda — vrijdag 27 juli 2007 @ 9.30 uur

  31. Ik denk dat een goedkoper OV er niet in zit ; door de enorme kosten in nieuwe bewakingssystemen en “kaartjes”systemen en de grote blunders bij in gebruikneme van oude verbindigen door nieuwe rijtuigen .

    Reactie door Fred — vrijdag 27 juli 2007 @ 10.27 uur

  32. Wanneer gaan we nu eens investeren in infrastructuur (lees capaciteit) in dit land?? Het is toch godsgeklaagd dat als we meer mensen met het OV willen laten reizen niet meer sporen gaan aanleggen maar investeren in poortjes en hekjes.
    Het lijkt wel of het enige dat Nederlanders nog kunnen of willen is controleren en afrekenen.

    Het OV is een maatschappelijk goed, dat kost nu eenmaal gemeenschapsgeld maar het levert ook veel op.

    Reactie door apollo — vrijdag 27 juli 2007 @ 11.01 uur

  33. @De Hakker — donderdag 26 juli 2007 @ 22.00

    De Hakker, zoals zo vaak de spijker op de kop.
    Ik herhaal gemakshalve maar wat ik hier aan de lokale politiek heb geschreven (maart 2007).

    «Opnieuw verschijnt een pleidooi in de pers voor gratis openbaar vervoer;
    deze keer van de heer NN in De Faam. Eerder kwam SP (ik meen Lia Lievaert – zonder blikken of blozen – in een TV-praatje) met
    dat idee. En was het ook niet een item in die vermaledijde Stemwijzer?
    Zomin als er een gratis lunch bestaat bestaat er gratis openbaar vervoer.
    Het ware beter dat politici zich niet langer van deze misleidende term
    zouden bedienen.
    Voor een eenmans-openbaar-vervoerbedrijf is tenminste één bus nodig en elke zes uur dat die in bedrijf is een aparte chauffeur, zeg maar globaal 52/42 x 7/5 x 18/6 x 1 = 6 chauffeurs op jaarbasis. Dan zijn er uiteraard ook brandstofkosten, kosten voor een remise en onderhoud van het materiëel;
    en nog wat voor verspreid drukwerk. En vergeet de belasting op de CO2-uitstoot
    niet! Afijn, Connexxion weet precies wat een busbedrijf kost. Per bus schat ik zo’n € 400.000 op jaarbasis.
    Per inwoner in Zeeland zeg € 1 per jaar. Dat lijkt mij een acceptabele omslagformule.
    Bij honderd bussen € 100. Maar dan komt er ook een kantoor bij etc. etc.
    Om de gedachten te bepalen: van baby tot grijsaard is dat het equivalent van
    zo’n 20 strippenkaarten. Is dat gratis? Niets is gratis in deze wereld.

    Ik zie met weemoed en verlangen uit naar het tijdstip dat politici, zeker die van
    de PvdA (Geert Wilders kan me niet schelen), de dingen gaan noemen zoals
    ze zijn. Of vertel erbij met hoeveel jaarlijks de gemeentebelasting omhoog
    gaat bij die maatregel. Misschien maak ik het nog mee.»

    ps. de berekening is volgens de jbf-methode

    Reactie door jk — vrijdag 27 juli 2007 @ 11.12 uur

  34. Sorry, het is gekopiëerd – er staan wat te veel CR/LF’s in.

    Reactie door jk — vrijdag 27 juli 2007 @ 11.16 uur

  35. Wat me opvalt in deze discussie is dat het een hoop gemeuk is zonder dat er echte oplossingen worden voorgesteld, mijn oplossingen zijn:

    Zuinige autoś, 2 Toyota aygoś zijn net zo vervuilend als 1 SUV, SUV verbieden dus, als dat niet kan ontmoedigen, vrachtautoś mogen ook niet overal komen, maar ook bijv. parkeerplaatsen verkleinen.

    OV bevorderen door belastingvoordelen te geven aan bedrijven die dit bevorderen, zo leren mensen opnieuw met het openbaar vervoer te gaan reizen.
    OV op kwaliteit toetsen en niet op winsten die gemaakt worden, dus investeren.

    Thuis werken bevorderen, de hele randstad staat vol omdat mensen naar hun werk gaan, als mensen eerst huis eerst eens hun email zouden ophalen (of in de trein) en daarna zouden vertrekken zou er wat minder fileleed zijn.

    Natuurlijk zijn dit bekende zaken, maar ze zijn saai en je kan je nergens tegen afzetten.

    Ik heb ook nog wat groene tips voor de SP-er
    Scooters inruilen voor een fiets.
    Op korte afstanden de fiets pakken of wandelen.

    Jack

    Reactie door Jack — vrijdag 27 juli 2007 @ 11.21 uur

  36. Eens in de maand rij ik met mijn 3 kinderen (15, 12 en 12 jaar) van Heerlen naar Almelo om mijn moeder te bezoeken. We doen er ongeveer 2 en half uur over. Het kost me 1 tank(je) benzine.
    Nu probeer eens met openbaar vervoer van Heerlen naar Almelo te komen en bekijk eens wat dat kost. Het kost me 3 en half uur met de trein maar daar komt natuurlijk hier en daarginds ook de bus bij. Bijna 5 uur, heen en 5 uur terug. Retourtje kost 39,60, dus dat x 4 is 158,40 euro voor een bezoekje aan oma.

    Vraagt iemand zich nog af waarom men niet met de trein gaat? Als men het metronet van Londen in Nederland zou neerleggen was bijna heel Nederland gedekt en ging vrijwel iedereen met de metro.

    Reactie door Irma — vrijdag 27 juli 2007 @ 11.54 uur

  37. Openbaarvervoer is verziekt door de privatiseing. De dure jongens hebben het voorelkaar, dikke salarissen, die Jan de reiziger moet ophoesten.
    Maar als wij met zijn allen gebruik gaan maken van het OV dan wordt het Japanse toestanden, net zolang duwen dat iedereen in de trein staat want zitten is er niet bij.
    Ik herinner mij de jaren na de tweede wereld oorlog in de spits met de trein van Leiden naar Den Haag, gelukkig waren er toen geen dikke mensen maar er gingen heel veel mensen in de trein en de snelwegen waren leeg.
    Nu zijn de snelwegen vol, ik vind het niet leuk meer op de weg. Maar het OV is niet meer te betalen. In de jaren 80 heb ik en mijn vrouw verschillende jaren gebruik gemaakt van een OV Jaarkaart en dat was toen een redelijke prijs en je was van een hoop gezeur af, mijn vrouw en ik hadden toen allebei een volledige baan in de stad Groningen, en de werkgever betaalde ook een stukje mee, maarja dat waren andere tijden toen geluk heel gewoon was. Geld maakt niet gelukkig maar als ik toch ongelukkig moet zijn dan liever met geld dan kan ik het OV betalen.

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 27 juli 2007 @ 11.55 uur

  38. Heerlen-Hoensbroek,Brunssum, kerkrade, landgraaf en Nuth, daat is gratis openbaarvervoer voor 65+, behalve in de spitsuren, in het weekends is het helemaal gratis.
    Dit is de eerste stap en het is ‘n groot succes, zeker het is ‘n proef, maar deze proef is geslaagd.
    Mede dankzij de SP!

    Reactie door Ben tarici — vrijdag 27 juli 2007 @ 12.01 uur

  39. @ 28 Henk-Jan

    Fietsen = gezond, leuk als hobby
    OV = bittere noodzaak, maar duur en lange reistijd
    Auto = altijd op tijd, snel en goedkoop

    Reactie door Pool — vrijdag 27 juli 2007 @ 12.22 uur

  40. met een kortingskaart bespaart u 40% op uw reiskosten!

    ZO dat is mooi,denk je dan!
    geldig NA 9.00u s’ochtends….

    !!!@#$%^!! weer niet goedkoper naar werk!
    dan maar weer met de auto…

    Reactie door iew — vrijdag 27 juli 2007 @ 12.30 uur

  41. @ 35 Jack

    Jij schrijft,…

    …OV bevorderen door belastingvoordelen te geven aan bedrijven die dit bevorderen, zo leren mensen opnieuw met het openbaar vervoer te gaan reizen.
    OV op kwaliteit toetsen en niet op winsten die gemaakt worden, dus investeren…

    Wat dacht je als de bedrijven ook de reistijd van het OV eens gingen betalen met het normale uurloon, dan zijn we eerder geneigd om met het OV te reizen, nu zijn mensen 2 a 4 uur per dag kwijt aan reizen wat niet betaald wordt.
    Nu wordt er op je gescholden als je door het gebruik van het OV te laat op je werk verschijnt.
    Dus conclusie,… de mentaliteit van de werkgevers moet drastisch veranderen wil men massaal gebruik gaan maken van het OV.

    Reactie door Pool — vrijdag 27 juli 2007 @ 12.30 uur

  42. @ 35 Jack

    Nog even een vraagje ……

    Waarom een belastingvoordeel aan bedrijven, ik zie het verband niet, als ik met de bus en trein moet reizen, en dat m’n baas daar belastingvoordeel voor krijgt.
    Zou ik dat voordeel niet moeten krijgen ik reis toch, en niet de werkgever.

    Beetje kromme gedachte van jou.
    Je moet de werkgevers ook de reistijd verplicht laten door betalen i.p.v. hun zak nog meer met onzin te spekken.

    Reactie door Pool — vrijdag 27 juli 2007 @ 12.37 uur

  43. Ik ben blij met de fiets : het enoge onafhankelijke vervoersmiddel : niet belast en toch lol .

    Veilig OV ; het is om je de sompen te lachen : In Den Haag : 20 mannen in zwart pak , met de bekende V op een tramhalte met een afrastering en een informatie bord : Wij maken het veilig ! Er is gewoon geen plaats meer voor de reiziger op het perron .

    En natuurlijk is dat geen HTM personeel ; wat die lopen overal rond , maar ingehuurd : Denk je dat daarmee de veilig wordt bevorderd ?

    Reactie door Fred — vrijdag 27 juli 2007 @ 12.54 uur

  44. @24 Pool

    Met dank aan je speurwerk!
    Rare toestanden hier.

    Reactie door Gloria — vrijdag 27 juli 2007 @ 12.59 uur

  45. @36 Irma

    Ik weet er alles van! Het is niet te betalen om met een gezin te reizen.
    Het plan van de SP is sociaal en zo kunnen mensen van allerlei pluimage van het OV gebruik maken.
    De patsers met hun grote showauto zullen altijd blijven. Treinreizen moet voor de hele bevolking betaalbaar, bereikbaar en betrouwbaar zijn. Een must!

    Reactie door Gloria — vrijdag 27 juli 2007 @ 13.20 uur

  46. @ 11

    MAAK OV SOCIAAL VEILIG EN GEZELLIG
    Het OV zal volgens mij veel meer worden gebruikt als het sociaal veiliger wordt. Maar de ambitie daarbij moet nog veel hoger zijn.

    We moeten er naar streven dat het OV een prettige, gezellige plek wordt waar mensen voor hun plezier gebruik van maken, omdat de sfeer zo goed is. Dat kan bereikt worden als daarover massaal voorlichting wordt gegeven via alle amusementsprogramma’s in de media. Die mediaprogramma’s moeten verwijzen naar duizenden uitgebreide en aantrekkelijke voorlichtingsfilms op internet.

    Geef daarbij informatie over zaken als verdraagzaamheid, wellevendheid, fatsoen, vriendelijkheid en medemenselijkheid.

    Bijvoorbeeld over de vraag wanneer moet wie voor iemand anders opstaan, voor wie, voor wie niet en hoe kun je reageren je op een meningsverschil over dat onderwerp. Of hoe kun je reageren op vervelende tieners?

    En die inforamtie kan over allerlei praktische onderwerpen gaan zoals:
    - Hoe voorkom je dat je kinderen of je hond overlast geven in de trein voor anderen?
    - Hoe kun je het beste reageren op mensen met een handicap?
    - Hoe kun je anderen helpen via EHBO?
    - hoe reageer je als iemand anders wordt lastig gevallen?
    - Hoe vind je de juiste trein en bus? Enz, enz …

    Reactie door Jaap Veldkamp — vrijdag 27 juli 2007 @ 13.34 uur

  47. @ 46

    De grote onzin show…

    ..En die inforamtie kan over allerlei praktische onderwerpen gaan zoals:
    - Hoe voorkom je dat je kinderen of je hond overlast geven in de trein voor anderen?
    - Hoe kun je het beste reageren op mensen met een handicap?
    - Hoe kun je anderen helpen via EHBO?
    - hoe reageer je als iemand anders wordt lastig gevallen?
    - Hoe vind je de juiste trein en bus? Enz, enz …

    Harms je heb hier met volwassenen te doen niet met 2 a 3 jarigen.
    Discussiegeiler moet je niet worden want dan gaat het heel erg vervelen, dat doet het nu eigenlijk al.

    Reactie door Pool — vrijdag 27 juli 2007 @ 14.08 uur

  48. Jan Puree — donderdag 26 juli 2007 @ 22.55:

    Goedemiddag,

    “Gratis openbaar vervoer betekent dat we gaan denivelleren met de inkomens. Voor lage én hogere inkomens is het OV dan gratis, maar we betalen er bijna allemaal via de algemene belastingmiddelen aan mee.”

    Dit is gewoon ondoordachte onzin: beide categorieen zouden dan namelijk in absolute zin evenveel kunnen reizen en profiteren, terwijl in relatieve zin -in procenten dus!- de lagere inkomens dan juist “dichter” naar de hogere zouden kunnen “kruipen”…

    Conclusie: juist het tegengestelde van wat jij beweerde zal het gevolg zijn, n.l. NIVELLERING, en dat is geheel in lijn met links denken.

    Bovendien: om dat effect te versterken, zou je voor de rijken dan bijv. bepaalde belastingen kunnen verhogen, en het rijden met echte brandstofslurpers onaantrekkelijk kunnen maken, doe je ook nog aan mileubeleid.

    Daar is veel voor te zeggen, al heel wat jaren immers hebben die voordeel na voordeel gekregen…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 14.21 uur

  49. Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 14.21, aanvulling:

    In het algemeen heeft het principe van solidariteit , o.a. door de progressie in de belastingheffing (hoe rijker, des te meer belastingbetaling er zou moeten zijn) een nivellerend effect op de inkomens, een van de redenen dat juist rechts daartegen is.

    Je kunt “gratis” openbaar vervoer (BETAALD dus uit de algemene middelen, waaraan idereen NAAR VERMOGEN bijdraagt!) aldus zien als een de solidariteit versterkende, nivellerende maatregel, die gezien de vele voordelen (niet in het minst op het vlak van medemenselijkheid!) gewoon ingevoerd zou moeten worden.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 14.42 uur

  50. Jaap , ik voel mij volkomen veilig in het OV : al jaren , maar ik wordt een beetje pissig door veiligheid-ziektes in Nederland , een soort Nationale ziekte ge-injecteerd door de overheid , met hun “profesionals ” die over ons waken .

    Men kan ook alle mensen die gebruikmaken van het OV , een sensor aan te brengen op het lichaam ( niet verwijderbaar ) die opgenomen wordt in een database : staat er een “V in de database , dan mag je de hekjes door “.
    Op de sensor zit persoons-id , dat ook gelijk automatisch wordt afrekend …….

    Reactie door Fred — vrijdag 27 juli 2007 @ 14.42 uur

  51. …correctie: …nivellerend effect op de inkomens…==> nivellerend effect op de inkomensverhoudingen…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 14.53 uur

  52. @Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 14.21

    Harrieke, de brandstofslurpers zijn gesubsidiëerd omdat ze een hybride motor hebben.

    Reactie door jk — vrijdag 27 juli 2007 @ 15.03 uur

  53. jk — vrijdag 27 juli 2007 @ 15.03:

    “de brandstofslurpers zijn gesubsidiëerd omdat ze een hybride motor hebben.”

    Goedemiddag,

    Ik dacht dat ze die (hoge!) subsidie nu juist kregen omdat ze, als gevolg van dat hybride karakter, nu juist MINDER brandstof verbruiken en vervuilende uitstoot veroorzaken.
    Maar, zouden ze dan ECHT beter voor het milieu zijn en minder brandstof verbruiken dan bijv. de auto’s uit het trio C*itroen C1, T*oyota Aygo en P*eugeot 107?
    Ik betwijfel het ZEER…

    Ik denk overigens dat een electromotor inbouwen, en daarmee een alibi menen te hebben om een veel te groot motorvermogen niet echt aan te pakken, een slechte maatregel is, die alleen kan ontspruiten aan de status quo accepterende breinen…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 15.15 uur

  54. Natuurlijk komt er een belasting verhoging voor het hier zo bejubelde gratis reizen.
    En iedereen is zich al aan het rijk rekenen natuurlijk ,maar toch.
    Maar hoe wordt dit zichtbaar want ook deze belasting gaat op den duur een melkkoe worden.
    Denk aan auto belasting,milieubelasting het streeft het doel voorbij.
    Het verval van het openbaar vervoer gaat dan nog groter worden want het uitmelken om deze gelden ergens anders voor te gebruiken blijft niet weg natuurlijk.
    De regering en mischien de SP kan met de valse kreet komen een gegeven paard mag je niet in de bek kijken

    Reactie door De Hakker — vrijdag 27 juli 2007 @ 15.23 uur

  55. … en voeg daarbij de UITEINDELIJK grotere schadelijke effecten op het milieu door de toegevoegde (zware!) accu’s en gewoon het veel grotere gewicht en dus grondstoffenbeslag van deze -eigenlijk!- STATUSauto’s…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 15.27 uur

  56. Een beter en goedkoper OV, schrijft Jan.
    Gratis voor ouderen in sommige gevallen.
    Jan, zegt nergens dat het dus gratis OV moet zijn.
    Het belangrijkste is een beter OV. Laten we daar eerst maar eens aan gaan werken in Nederland. In een wereldstad als Parijs weet men de treinen op de minuut nauwkeurig te laten rijden en dat om de ong. tien minuten. Misschien dat de OV-bedenkers eens een werkbezoekje kunnen brengen aan Frankrijk. Weet zeker dat ze daar wat kunnen opsteken. Punt is als ze terugkomen dat er weer jaren over vergaderd moet worden.
    Er is hier namelijk altijd wel wat om ideeen tegen te houden. Tot zelfs buiten de spits staat het dagelijks vast in ‘t Gooi. Wegen extra zijn taboe i.v.m. de Gooise natuur. Een soort tramverbinding door de streek stuit ook op anderhande weerstand. Een ondergrondse weg van het Mediapark naar de A1 stuit op milieuprotesten. Zelfs in zo’n klein stukje dichtslippend Nederland is het al niet mogelijk om te regelen wat nodig is. Het is in dit land om gek van te worden. Men heeft liever files met de nodige CO2 uitstoot extra dan dat er een heideplantje aan moet geloven. Beetje raar allemaal als je bedenkt dat het Nederlandse grondgebied voor nog geen 15% wordt gebruikt. We lullen elkaar allemaal een VOL-complex aan, terwijl het Groene Hart braak ligt. En wij maar om elke vierkante centimeter zitten bakkeleien voor een beetje extra wegen of beter OV.

    Reactie door Gerard Lettinck — vrijdag 27 juli 2007 @ 15.27 uur

  57. Gerard Lettinck — vrijdag 27 juli 2007 @ 15.27:

    Wat is dat nu voor onzin, wil je soms beweren dat Nederland eigenlijk niet overvol is?

    Want het begrip “vol” wordt vooral ingegeven
    door de vele onbehaaglijke gevoelens die een (te) groot aantal inwoners op een betrekkelijk kleine oppervlakte, alsmede vele auto’s, herrie, ONTZAGLIJK veel wegen en weggetjes, onvermijdelijke logistieke problemen etc. veroorzaken.

    Om dan te verwijzen naar de -ondanks alle ellende toch nog- vrije oppervlakte is dan door zijn GEKUNSTELDHEID welhaast een DROGREDEN:
    Immers, JUIST door alle, aan bovenstaande opgesomde feiten gerelateerde, STRESS hebben we die nog schaarse overgebleven ruimte HARD NODIG:
    we zouden daarvan eigenlijk nog veel meer moeten hebben en, als we daarin vertoeven eens echt verschoond moeten kunnen blijven van alle herrie en rompslomp die we door veel te krappe “werkruimte” veroorzaken…!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 15.52 uur

  58. @Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 15.52

    Dat ben ik wel met Gerard eens. Als je over de A2 rijdt moet je turen om een kerktorentje te ontwaren. Om de onafzienbare weilanden wat op te vrolijken krijgen de boeren dan weer subsidie om hun koeien buiten te zetten (nee, ‘t is écht zo!).

    Reactie door jk — vrijdag 27 juli 2007 @ 16.32 uur

  59. @Jan Puree — donderdag 26 juli 2007, 23.51

    Je zegt: “Maar het past een partij als de SP niet om de inkomensverschillen te vergroten.

    1] Op zich ben ik het daar helemaal mee eens. Maar dat punt van jou (dat gratis openbaar denivellerend zou werken op inkomens), is geen vaststaand feit. Integendeel, denk ik zelfs, maar hoe dan ook kun je het dan ook niet als zodanig gebruiken.
    3] Zou het andere partijen wél passen (naar jouw mening)?
    4] Los van partijen, hoe denk jij daar persoonlijk over?

    Reactie door Wilbert — vrijdag 27 juli 2007 @ 18.18 uur

  60. Hmm… Nooit gedacht, dat ik met enige achtergrond van wiskunde het volgende zou beweren:
    - 3 = 2
    - 4 = 3

    Zo zie je maar weer… :)

    Reactie door Wilbert — vrijdag 27 juli 2007 @ 18.22 uur

  61. Gratis openbaar vervoer wordt door de overheid betaald via hogere belastingen of ergens wordt op bezuinigd.
    Logisch dat van Cyprus want het ov is ronduit slecht, dus het onderzoek is een open deur. Raamambtenaar zat zich te vervelen?
    Werkelijk nergens in Europa is het ov zo goed als in Nederland en nergens zo goedkoop. Met het vliegtuig in GB is goedkoper dan de trein.

    Reactie door Marit — vrijdag 27 juli 2007 @ 18.43 uur

  62. Wilbert — vrijdag 27 juli 2007 @ 18.22:

    Goedenavond,

    Het is dat ik de laatste dagen op dit weblog nogal wat heb gezegd over de noodzaak voor goed en EENDUIDIG uitdrukken van gedachten door met name wetenschappers, anders zou ik hier nu niet -luchthartig en eigenlijk volslagen overbodig!- op hebben gereageerd!:

    Want, “jouw” getallen brengen geen enkele wiskundige of wiskundig geschoolde in paniek: ze staan immers voor begrippen!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 19.00 uur

  63. @Harrieke — vrijdag 27 juli 2007, 19.00

    Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, hoor, Harrie. Je reactie was helemáál niet “volslagen overbodig”!

    Alleen voor X-jes moet je bij Gloria wezen. Die heeft ze volgens mij nog in ruime mate voorradig ;)

    Reactie door Wilbert — vrijdag 27 juli 2007 @ 19.14 uur

  64. gratis bestaat zeker niet… maar heel Nederland kan een voorbeeld nemen aan stadsvervoer van Apeldoorn van zuid naar noord en visa-versa voor 1 euro, parkeren kost in het centrum voor 2 uur al 9 euro, als wij dit systeem invoeren in de Randstad zou dat veel fileleed besparen

    Reactie door pien — vrijdag 27 juli 2007 @ 19.15 uur

  65. Marit — vrijdag 27 juli 2007 @ 18.43:

    “Werkelijk nergens in Europa is het ov zo goed als in Nederland en nergens zo goedkoop.”

    Goedenavond,

    Nou die stelligheid van jou deel ik absoluut niet.

    En als je dan bedenkt dat voor heel wat mensen een beetje treinreis met enkele personen al een VERHOUDINGSGEWIJS GROTE uitgave vergt, zul je misschien begrijpen waarom ik mijn reacties 48 en 49 heb gegeven.

    Solidariteit in mobiliteit betekent n.l. dat de minder bedeelden door de daarin beschreven argumenten m.b.t. “gratis” OV “bediend” kunnen worden.

    Want zij zijn doorgaans niet in bezit van een auto en als ze die soms toch hebben, maken ze daar dan vanwege de kosten (veel) minder gebruik van.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 19.18 uur

  66. Het bewuste raadslid uit mijn verhaal in #33. voegde ook een voorstel voor de financiering bij: uit de toeristenbelasting. Alsof die opbrengsten nu ergens op een of andere rekening vrij rondslingeren.
    Ook een argument voegde hij toe: dan kunnen ook de oudere mensen eens in een ander dorp of stadje gaan winkelen … Ja-ah!

    Nou, zou ik zeggen, betaal het dan uit een extra precario voor de winkeliers – dan heb ik geen bezwaar.

    Tussen twee haakjes JM, is er nou echt niet iets belangrijkers in dit land dan “goedkoper openbaar vervoer”?

    Reactie door jk — vrijdag 27 juli 2007 @ 19.24 uur

  67. Koop een oud campertje. Liefst op diesel.
    Betaal 25% wegenbelasting. Kun je in iedere file slapen.
    (Wattenprop in de uitlaat voor de fijnstof)
    Kom liefst vanuit het zuiden niet boven de regio Weert.
    Zoek het in het buitenland.
    Beter OV bestaat er niet. :)

    Reactie door Alex — vrijdag 27 juli 2007 @ 19.42 uur

  68. Inmiddels zijn we n.l. toch lid van de EU?
    Daar is alles beter geregeld.
    Met datzelfde oude campertje reed ik dus door Europa rond.
    Sprak zo her en der met diverse mensen.
    Kwam tot de ontdekking dat van Noord tot Zuid
    iedereen een oor aangenaaid wordt.
    Onder het mom en onder dekking van een ieders nationale vlag nog wel…

    Reactie door Alex — vrijdag 27 juli 2007 @ 20.03 uur

  69. En laat de markt maar zijn ‘werk’ doen.
    Lijper kan het echt niet.

    Reactie door Alex — vrijdag 27 juli 2007 @ 20.12 uur

  70. @jk — vrijdag 27 juli 2007, 19.24

    Huh?

    Je vraagt Jan: “is er nou echt niet iets belangrijkers in dit land dan “goedkoper openbaar vervoer”?

    Is Jan voor jou iemand, die de absolute waarheid in pacht heeft over wat belangrijk is? Zo klinkt dat wel, hoor.

    Afgezien dáárvan: Als iemand iets aan de orde stelt, is het vrij kort door de bocht om te veronderstellen, dat er voor die persoon niet iets belangrijkers zou zijn dan dat “iets”.

    Laatst zei je, dat je op dit log bleef om kritisch te blijven.
    Daar ben je voor mij nu een beetje minder geloofwaardig in geworden, maar met een goed verhaal ben ik altijd te overtuigen.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 27 juli 2007 @ 20.17 uur

  71. Als we nou eens gewoon weer ervoor kunnen zorgen, dat de mensen weer vlak naast de bedrijven kunnen gaan wonen en dat we niet nog meer ruimte gaan verpesten met industrieterreinen bij snelwegen, dan hoeven we ook niet meer zo erg te zinspelen op dat openbaar vervoer. En zijn we zelfs ook direct af van een heel hoop forensen verkeer met auto.

    Want let wel, het openbaar vervoer is en blijft onbetaalbaar en kan nooit elke plek van Nederland een 24 uursdienst in die 24 uurs economie afdoende dekken.

    Reactie door ReneR — vrijdag 27 juli 2007 @ 20.48 uur

  72. Jan, draagt hier een goed punt aan. Wij, de fractie SP N-H, strijden voor verdubbeling van het spoor in Noord-Holland Noord. Gedeputeerde Mooij vraagt aan de minister alleen maar om asfalt. Door verdubbeling van het spoor kan de frequentie omhoog en kan er ook relatief op tijd gereden worden. Nu moeten treinen op verschillende stations op elkaar wachten. Dit werkt vertraging in de hand. De SP staat voor een OV die wordt geregeld door de Overheid. De marktwerking heeft ons alleen maar grote ellende gebracht. De NS, overigens een nog steeds een Staatsbedrijf, heeft verschillende op zich zelf opererende bedrijven. Prorail VL, eerst NS, is nu een overheidstaak en valt onder de minister. Het overgebleven NS concern kent 70 directeuren. Die allen weer een staf hebben. Dit maakt het bedrijf zo duur. Daarbij krijgen de topmanagers, zoals Veenman e.d. dikke bonissen. En wie betaalt dit allemaal? De reiziger. Ook het beleid is zeer slecht. Wanneer je vorig jaar veel mensen eruit werkt en nu machinisten te kort komt. De verlofperikelen is een oude wond bij dit bedrijf. De poortjes werden enkele jaren geleden al gepresenteerd als zaligmakend. Het zou 1000 man schelen bij de conducteurs. Dit is onder Han Noten (nu fractie-voorzitter van de Pv/dA in de eerste kamer) genuanceerd. (Barend en Witteman december 2003) Pamela Boumeester de toenmalige directeur bij NS reizigers maakte er een potje van en heeft menig machinist/ Conducteur tegen zich in het harnas gejaagd. Die onrust is het bedrijf ten boven gekomen. Er wordt nog steeds van alles gedaan om het personeel maar zo gunstig mogelijk te stemmen. Er moet nodig de bezem door het bedrijf, zodat het waterhoofd weer een platte kop krijgt. Voorbeelden zijn het Belgische vervoerbedrijf “De Lijn”. Zij hebben een stijgende lijn in het vervoer. Hopelijk blijft het ook zo onder het nieuwe bewind aldaar in Vlaanderen. Het OV moet daardoor betaalbaar en beter kunnen worden! Aanbesteden heeft geen verbetering gegeven.

    Reactie door Bert Putters — vrijdag 27 juli 2007 @ 20.50 uur

  73. @Wilbert — vrijdag 27 juli 2007 @ 20.17

    Wilbert, dat komt omdat ik altijd in m’n achterhoofd heb dat dit een politiek log is, en wel van de SP.

    En een goed verhaal … eh, dat heb ik zo gauw niet. Ik heb er wel een paar, maar dan moet ik me weer in bochten wringen om dat onder het onderwerp te krijgen, en daar wordt het niet beter van.

    Maar zo streng was het ook niet bedoeld.

    Reactie door jk — vrijdag 27 juli 2007 @ 20.54 uur

  74. Alex — vrijdag 27 juli 2007 @ 20.03

    Hoi Alex, weer terug van weggeweest en de pk’tjes op stal? Europa in xxx dagen?
    Vertel, wat heeft je luisterend oor aan informatie opgeleverd?
    Van Portugal en Spanjegangers hoor ik dat iedereen daar zijn buik vol heeft van de EU.
    De kosten van onroerend goed en voor levensonderhoud rijzen de pan uit!

    Reactie door Elsemie — vrijdag 27 juli 2007 @ 21.01 uur

  75. @jk — vrijdag 27 juli 2007, 20.54

    Dat is voor mij wel even goed genoeg ;)

    Reactie door Wilbert — vrijdag 27 juli 2007 @ 21.17 uur

  76. Wel Elsemie,
    Een greep:
    Bij een vriend in Dld. kreeg ik o.a.te horen dat de ziektekostenpremies alras snel zullen stijgen daar, terwijl ze daar nu al onbetaalbaar zijn.
    In Kroatië (dat is nog geen EU) betalen ze
    onderhands 8000 Euro omgerekend om een hartoperatie te kunnen ondergaan.
    In Italië weten ze van gekkigheid niet hoe ze het prijsniveau na invoering van de euro
    aan de oude lire gerelateerd kunnen krijgen.
    (In de Toscane betaalde ik 16.- euri voor twee glazen Monte Pulciano, Bij navraag bleek het een hele goede te zijn, wat aan de smaak niet af te leiden viel)
    In Oostenrijk stond ik twee uur voor de Tauerntunnel in de file. Heel veel Nl’ ers daar met een kokende motor voor hun sleurhut om op het topje van de berg 7 eurie te kunnen betalen.
    Ik herrinnerde mij o.m. hoe ik ca. dertig jaar geleden als student op een oude motor door Europa reed met een vakantiebudget van HFl. 700.-
    Het is er beslist niet beter op geworden.
    En wat vooral opvalt, is de geestelijke armoede onder reizende toeristen, die ondersteund door het bezit van een Visakaart als verdwaald hun weg zoeken.

    Reactie door Alex — vrijdag 27 juli 2007 @ 21.29 uur

  77. Wanneer je met zijn allen verdwaald bent, niet alleen in Nl geven we de schuld o.m. aan
    de kwaliteit het Openbaar Vervoer.
    Maar het gaat helaas veel verder dan dat ;)
    We gaan ten onder aan het gebrek aan kwaliteit.
    En aan de winsten die dat gebrek oplevert.

    Reactie door Alex — vrijdag 27 juli 2007 @ 21.55 uur

  78. @ 77 Alex,

    Mee eens.
    Kwaliteit is ver te zoeken. Kwantiteit en dan vooral euro’s daar gaat het om.
    Kwaliteit en eerwaardigheid ver te zoeken.
    Sorry landgenoten maar weinig kritische geesten. Het eten is slecht het wonen veel te duur het werken elkaar vliegen afvangen. De supermarkten zijn veel te duur en de producten zitten vol met smaak geur en andere stoffen die zijn toegevoegd. De lucht is vol van fijnstof. Het weer is gewoon kloten.
    Wegen kunnen ze niet meer aanleggen. Treinen lopen niet op tijd. Benzine wordt steeds duurder en Shell blijft steeds meer winst maken. De mensen lopen in vadsige kleding. Ze zijn vaak hufterig en ontevreden. TV is geen snars meer waard. Media liegen en bedriegen.
    Hypotheken in VS kunnen nog maar moeilijk of niet opgebracht worden, slechts kort berichtje net op journaal terwijl dát nu juist de crux is. Ga zo maar door. Wat een teringzooi.

    REVOLUTIE!! (Zou dat wel wat opleveren; ben bang van niet; heb last van een zeer pessimistische bui)
    Sorry mensen ik heb het even gehad.

    Reactie door L'écologiste — vrijdag 27 juli 2007 @ 22.29 uur

  79. L’écologiste — vrijdag 27 juli 2007 @ 22.29

    ‘t Zijn wel andere prijzen dan hier
    http://homes.realtor.com/prop/1083614415#Photo

    Reactie door jk — vrijdag 27 juli 2007 @ 22.49 uur

  80. Ik woon in kleine stad in Noord Oost Brabant op vijftien kilomter afstand van een Station, maar met de Bus is het hel om daar te komen, vooral in het weekends, slechts 1x per uur komt er een bus, de trein gaat dan wel weer… Maar vooral die Bus is verschrikkelijk vooral voor een Stadje van bijna 40.000 inwoners en een regio van bijna 100.000 inwoners…

    Na twee jaar heb ik wat geld opzij gezet om toch weer een auto te kopen, ik heb geen zin om de volgende keer als ik uit utrecht of den bosch kom een half uur tot drie kwartier, op die ene bus te wachten, op dat ultra saaie station…

    Reactie door Macros — vrijdag 27 juli 2007 @ 22.53 uur

  81. Sterker nog als die plaats waar ik woon in de Randstad lag, waren er gelijk twee stations aangelegd.

    Reactie door Macros — vrijdag 27 juli 2007 @ 22.56 uur

  82. Ik geloof niet in gratis vervoer, ik geloof wel in beter vervoer, en als ik zie hoe het openbaar vervoer geregeld is in de regio oost brabant (met een x aantal belangrijke industrieen), vind ik het best wel triest.

    Reactie door Macros — vrijdag 27 juli 2007 @ 23.03 uur

  83. L’ecologiste— vrijdag 27 juli 2007 @ 22.29:

    “Benzine wordt steeds duurder en Shell blijft steeds meer winst maken.”

    Ik heb de indruk dat er in ons land welhaast een taboe rust op het toch voor de hand liggende en broodnodige verzoek -en anders maar WETTELIJKE maatregelen!- aan oliemaatschappijen om hun prijzen te verlagen, dat is om allerlei redenen gewoon nodig, al was het maar om ongerechtvaardigde gigawinsten tenminste nog een beetje af te romen.

    Het ergert me daarom dat het klootjesvolk altijd alleen maar weer begint over dat “kwartje van Kok”, terwijl DAAR veel meer te halen valt.
    Bovendien gaat dat kwartje van Kok nog naar de algemene middelen, -wordt in principe dus ten nutte van IEDEREEN gebruikt- terwijl die gigawinsten verdwijnen in de zakken van een heel kleine groep.

    Waarom vermoedelijk dat taboe: een paar schatrijke families, waaronder de vele Shell-aandelen bezittende Oranjes??

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 27 juli 2007 @ 23.03 uur

  84. @ 79 jk,

    Inderdaad!
    In Santa Fe kun je bijv. al een aardige vrijstaande eensgezinswoning kopen voor 150.000 dollar.
    In dit sorry stomme kikkerlandje schermt men graag met USA ons grote voorbeeld.
    Nou zorg dan dat hier de prijzen ook minstens zo goed zijn stelletje politike nonvaleurs.

    Reactie door L'écologiste — vrijdag 27 juli 2007 @ 23.13 uur

  85. @ 83 Harrieke,

    benzine is het bloed van de maatschappij. Transport van goederen.
    We zijn inmiddels zo afhankelijk geworden van dat netwerk dat we moeten betalen voor die afhankelijkheid. Waiting for the man.

    Vroeger waren we daarvan niet afhankelijk. Hadden we paard en wagen, en het ijzeren ros de fiets.
    Maar we zijn nu onderdeel van de global village.
    Je hebt van die kaarten waarop Europa afgebeeld is op basis van resitijafstanden. Dan blijken bijv. Parijs en London dicht bij elkaar te liggen.
    In de jaren 60 was Nederland zo’n beetje het best ontsloten land van de EU. Gaandeweg zijn Amsterdam en Rotterdam verder van elkar verwijderd vanwege de files en ligge Bilbao en Madrid stukken dichter bij elkaar.
    Files je wordt er gek van. De reisafstand Rotterdam -A’dam kan wel oplopen tot die van Barcelona – Madrid…wanneer de files echt tegen zitten. nederland heeft een dotterbehandeling nodig anders sterft het.
    Gisteren een zgn verkeersinfarct bij Den Bosch…
    Enzoverderenzovoort.
    Helaas weer geen positief nieuws.

    Reactie door L'écologiste — vrijdag 27 juli 2007 @ 23.34 uur

  86. @78 L’ecologiste

    Ja REVOLUTIE! Het werkt!! Geloof dat maar!!!
    L’ecologiste zet “All you need is love” op. Word je vrolijk van…?

    Reactie door Gloria — zaterdag 28 juli 2007 @ 0.02 uur

  87. @76 Alex

    Hier is het nog heerlijk rustig want iedereen is naar de camping. Nog even.

    Reactie door Elsemie — zaterdag 28 juli 2007 @ 0.06 uur

  88. @ Jan Puree (4):

    Citaat: “Mensen in Nederland pakken namelijk óók minder dan gemiddeld de auto, maar gaan vaker fietsen en lopen.”

    Dit is wat te optimistisch geformuleerd. Er is nog een wereld te winnen aan mensen die binnen een straal van maximaal ongeveer 10 km van hun werk wonen, en toch de auto gebruiken. Fietsen tussen woning en werk moet nog veel meer en beter gepromoot worden. Veel bedrijven en organisaties hebben nog geen fietsplan in werking, terwijl daarvoor bv. ook belastingfaciliteiten zijn.

    Het gaat om een geheel aresenaal aan maatregelen, die alle bij elkaar opgeteld en op elkaar betrokken een goed resultaat kunnen opleveren.

    @ Jaap Veldkamp (11):

    Dat zijn inderdaad ook goede mobiliteitsmaatregelen die genomen moeten worden: stimuleren van thuis-/telewerken en flexibele werktijden. Andere voorbeelden zijn: carpoolen, georganiseerd bedrijfsvervoer, gebruik van scooters (op iets langere woning-werktrajecten), P&R-mogelijkheden en aanleg van transferia aan de rand van de steden, en banenruil en verhuissubsidies.

    @ Kaatje (25) en Irma (36):

    Er zijn wel al enige tijd metroachtige netwerken in voorbereiding, onder de naam Randstadrail. (Zo zal Utrecht op den duur het middelpunt vormen van een “ster” van deze lijnen in Midden-Nederland).

    @ Poool (41/42):

    Wat betreft OV-gebruik bestaan ook belastingfaciliteiten voor werknemers. Zo mag de werkgever de werkelijkke kosten van OV geheel belastingvrij vergoeden, dan wel maximaal € 0,19 per km. Verder kan een werknemer, die geen reisvergoeding van zijn baas krijgt, een aftrek wegens OV-gebruik in het woon-werkverkeer toepassen.

    @ Fred (50):

    Voor het personeel zelf is het zeker niet zo veilig in het OV. Die mensen maken wat mee, hoor. Daaraan moet dus ook veel verbeterd worden.

    Tenslotte: de privatisering in het OV zal gestopt en teruggedraaid moeten worden, want die zal alleen maar meer ellende geven. In het VK is het een ramp gebleken op het spoor. In Duitsland wil men nu ook niet de Deutsche Bahn te veel uit overheidshanden laten gaan. (Men ziet hoe het bv. in het VK en Nederland toegaat).

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 28 juli 2007 @ 2.01 uur

  89. @88 Olav Meijer

    “Tenslotte: de privatisering in het OV zal gestopt en teruggedraaid moeten worden, want die zal alleen maar meer ellende geven. In het VK is het een ramp gebleken op het spoor. In Duitsland wil men nu ook niet de Deutsche Bahn te veel uit overheidshanden laten gaan. (Men ziet hoe het bv. in het VK en Nederland toegaat).”

    helaas luisert JPB alleen nog maar naar de VS en Boesj,en heeft het zinnetje “Nederland als New York van Europa” goed in z’n oren geknoopt en is het als lijfspreuk gaan hanteren…

    “in Amerika bijvoorbeeld” is namelijk één van de meest gebruikte zinnen in 2e kamerdebatten geworden.
    om maar niet te spreken van de rest van de Amerikaanse woorden die men tegenwoordig gebruikt,het lijkt wel of ze dat stoer vinden of zo.

    Reactie door iew — zaterdag 28 juli 2007 @ 8.48 uur

  90. @ 89 iew,

    USA was een pionierland (als we even de Indianen vergeten…).
    Nederland kent een hele lange sociale en culturele geschiedenis. Zulke landen kun je niet zomaar vergelijken. Doe je dat wel dan maak je er in Nederland een puinhoop van.

    Reactie door L'écologiste — zaterdag 28 juli 2007 @ 9.08 uur

  91. We willen allemaal de bus voor de deur, snel overal naar toe want we hebben geen tijd meer.
    Om de tien minuten een bus dag en nacht van het kleinste gat naar het ander gat.
    Met comfort enz.
    Gratis,goedkoop.
    Droom maar lekker verder.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 28 juli 2007 @ 11.39 uur

  92. Huisvrouwen Salaris uit de belasting pot.
    Kinderen zorgverzekering tot 18 jaar gratis.
    Kinderopvang gratis.
    OV gratis.
    School gratis.
    Schoolboeken gratis.
    Kosten zieken bijna gratis.
    Generaal pardon 30000 Man ook gratis.
    Instroom niet meer te stoppen de verzorging gratis.
    Kosten kinderen gratis.
    Er is een spreekwoord als de honden konden bidden dan regent het kluiven.
    Er zijn diversen SP hier die goed kunnen bidden is het mogelijk om dit te doen zodat het euro’s gaat regen.
    Is ons wensen pakket nog wel werkelijkheid.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 28 juli 2007 @ 12.12 uur

  93. … eh, iets klopt hier niet, iets stinkt hier verschrikkelijk.

    Reactie door jk — zaterdag 28 juli 2007 @ 13.38 uur

  94. nou ja ik heb toch maar besloten een auto te kopen, sorry hoor maar drie kwartier wachten op een bus om half twaalf ‘s nachts in een station waar alles gesloten is, dat gaat me gewoon weg te ver…. en heeft me ook nog een astma aanval gegeven

    Reactie door Macros — zaterdag 28 juli 2007 @ 13.39 uur

  95. De laatste tijd ben ik door gezondheids problemen wel eens afhankelijk van de bus dit is echter niet meer te doen,naar het ziekenhuis waar ik een 15 min binnen ben geweest was ik retour €6,50 en 2 uur 30 kwijt dit voor ongeveer 7 km dus bijna 1euro per km.

    Reactie door peer — zaterdag 28 juli 2007 @ 17.41 uur

  96. Ik woon in een dorp, waar vroeger elk uur een bus doorheen reed. Jaren geleden is deze dienst vervangen door ‘scholierenbussen’, dwz twee bussen richting stad omstreeks acht uur en ‘s middags twee bussen terug omstreeks drie uur. Verder niets. Je kunt gebruikmaken van de ‘treintaxi’, tegenwoordig ‘OV-taxi’ geheten, maar dan moet je wel lang van tevoren het tijdstip opgeven waarop je wilt worden opgehaald. En het is duurder dan de bus vroeger kostte. Je moet dus met de auto of op de fiets. Voor mij is dat goed te doen, maar veel ouderen komen het dorp niet meer uit. Behalve als ze naar het bejaardenhuis (in de stad) gaan. Of naar het crematorium.

    Reactie door simbro — zaterdag 28 juli 2007 @ 19.56 uur

  97. Het wordt tijd dat er echt wat aan gedaan wordt! De randstadrail maakt mijn reis naar Den Haag Centraal 20 minuten langer. En dan ben ik blij dat ik nog kan lopen. Een oudere die slecht ter been is, heeft het moeilijk. Waar vroeger de bus praktisch voor de deur stond, heeft de randstadrail slechts 1 halte per stadsdeel. Dat is ongelovelijk slecht!

    Ik ben echt met recht blij dat ik volgende week een auto heb en niet meer met het bedroevende openbaar vervoer hoef. Ik word er gewoon droevig van…

    Reactie door Dennie — zaterdag 28 juli 2007 @ 20.54 uur

  98. onlangs ben ik op bezoek geweest bij iemand in friesland
    gelukkig kon ik in de bus een euro kaartje kopen 1 euro voor de bus
    dat scheelde nogal
    toen ik met de bestuurder aan de praat kwam wist die me ook te vertellen
    dat er door de 1 euro vakantie actie veel meer mensen in de bus zaten dan gebruikelijk was
    nu zit hier dan subsidie op maar er zijn genoeg andere manieren om toch het zo te kunnen doen
    bus reclame zowel binnen in als buiten op de bus
    plaats een scherm met constante reclame en het kan al heel snel uit
    als men maar wil!

    Reactie door G.T.Ahlers — zondag 29 juli 2007 @ 0.41 uur

  99. Ook hier wordt weer met Fred Kaps truc de mensen een rad voor de ogen gedraaid met het woord gratis.
    De kosten worden uit de pot van Amsterdam gehaald miscchien wel uit de bezuiniging op de oudjes.
    http://www.telegraaf.nl/binnenland/68196311/Inwoners_Waterland_mogen_gratis_reizen.html?p=1,2

    Reactie door De Hakker — zondag 29 juli 2007 @ 14.28 uur

  100. GT Ahlers, vergeet je niet dat dit totaal niet uit kan en dat dit als resultaat heeft dat we massal straks meer zullen moeten betalen voor openbaar vervoer..slim plan he van multinationals die graag meer asfalt willen zodat hun auto`s en hun brandstof nog meer gebruikt zal worden…

    Reactie door cynthia — maandag 30 juli 2007 @ 8.42 uur