Pretbelasting

De Nederlandse kermisbonden voeren sinds deze week actie tegen de verhoging van het BTW-tarief van 6 naar 19% die het kabinet heeft aangekondigd. Die zal veel de exploitanten de kop kosten, zo wordt gevreesd. En kleine kermissen zullen verdwijnen, vooral uit de kleinere plattelandsgemeenten. Voor veel gezinnen wordt de kermis onbetaalbaar als de prijzen met 13% omhoog schieten.

070728nathalie-lichtprotest2.jpg

De actiebereidheid onder de exploitanten is enorm hoog. Dat bleek deze week ook op de kermis van Tilburg, de grootste van het land met liefst 245 attracties. Ons Tweede Kamerlid Nathalie de Rooij, trotse inwoonster van deze stad, ging bij de ondernemers langs en hielp hen om steunbetuigingen te verzamelen.

070728nathalie-handtek.jpg

Via een gekoppelde geluidsinstallatie, die langs de drie kilometer lange kermisboulevard stond, werd woensdag aan de tienduizenden bezoekers gevraagd de actie te steunen. Zij gaven hier gehoor aan door massaal met lightsticks te zwaaien en luidkeels te laten horen dat ze het protest steunen. De ondernemers waren zichtbaar ontroerd door de grote bijval. Daarna gingen alle attracties dertien minuten dicht en de horeca in de binnenstad draaide uit solidariteit gedurende die dertien minuten alle muziek en lichten uit.

070728nathalie-lichtprotest1.jpg

De actie maakte indruk. Inmiddels hebben CDA en PvdA toegezegd dat ze gaan onderzoeken of deze ‘pretbelasting’ toch niet vermeden kan worden. Laten we het hopen, want of je er nu zelf van houdt of niet, dit gaat niet alleen om kleine ondernemers, maar ook om cultuurgoed en daar moet je geen melkkoe van maken.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 28 juli 2007 :: 22.04 uur

83 Comments

83 reacties

  1. Waarom moet het BTW tarief omhoog?

    Reactie door Harry — zaterdag 28 juli 2007 @ 22.11 uur

  2. wat belachelijk inderdaad..zet JP effe in het spookhuis…en haal hem eruit,als die 19% van de baan is…of mij part in het reuzenrad (12x draaien,en de stop knop vergeten !!! JP? waar die is? joh die draait nog steeds..in Tilburg..19 rondjes,zoals de hoogte van de belasting..

    Reactie door Eric — zaterdag 28 juli 2007 @ 22.11 uur

  3. Als er inderdaad 13% bovenop de huidige prijzen voor kermisatracties komt zal ik mijn kleinkinderen moeten uitleggen dat oma dit niet meer kan betalen.Dan wordt het meer kijken dan draaien.

    Reactie door Diny — zaterdag 28 juli 2007 @ 22.21 uur

  4. kijk het zijn geen kappers,die een godvermogen verdienen die zijn bij 9% gewoon de boel blijven verhogen van bv 24 gulden in 4 jaar tijd naar 22 euro/48.40 gulden,dat was voorheen met wassen en watergolven.
    en een kermis familie/bedrijf wordt gewoon gedwongen de prijs te verhogen,zodat de gewone man niet meer komt,of ze gaan gewoon kapot.

    Reactie door ad — zaterdag 28 juli 2007 @ 22.26 uur

  5. Armen worden hiermee gepakt! De ZOVEELSTE keer! Juist deze mensen kunnen niet op vakantie en moeten het hebben van een dagje hier of daar met hun gezin. Inclusief de absurde treintarieven is zo’n dagje met pretbelasting: dag met je handje!
    Wat zorgt christen Rouvoet toch goed voor zijn schapen… samen met zijn opvoedkampen slaat hij de christelijke plank volkomen mis!
    Dat heb je met mensen die voor god willen spelen en vergeten dat met God niet te spelen valt!
    Wat moeten we toch met die ongehoorzame christenen die het volk lopen te kastijden en ondertussen ZICHZELF pret-verhoging lopen toebedelen. VOC-mentaliteit!
    Rouvoet het is je geraden:
    WEG MET DIE PESTBELASTING.

    Reactie door Gloria — zaterdag 28 juli 2007 @ 22.41 uur

  6. De kermis exploitanten zorgen voor inkomsten voor het rijk in de vorm van BTW maar ook plaatselijk door staangeld. Genoeg bijdrage toch, de verhoging wordt daarnaast gewoon doorberekend aan aan de consument. Kortom de mensen met de kleinste beurs zijn weer de dupe. En wellicht minder omzet voor de exploitant.

    Reactie door Willem — zaterdag 28 juli 2007 @ 22.55 uur

  7. Van mij mogen ze “De Kermis” verbieden!

    Kermis anno 2007 is:
    - Herrie. Minimaal 4 takke muziekjes door elkaar heen (op minimaal 90 db per stuk)
    - Vandalisme. Kapotte bushokjes, krassen op je auto, fik in je brievenbus en vechtpartijen
    - Je betaalt ervoor via de gemeentelijke belastingen!

    Heeft u een teiltje…

    Reactie door Bas — zaterdag 28 juli 2007 @ 22.59 uur

  8. een eeuwenoud volksvermaak ook nog de nek omdraaien| Waar zijn die lui mee bezig in Den Haag.Hun enige zorg is nog: graaien waar je graaien kunt.
    Daar zal de economie wel van blijven draaien ………

    Reactie door anne hilverda — zaterdag 28 juli 2007 @ 23.11 uur

  9. @6
    Voor draaimolens enz schandalige zaak voor de gok tentjes met die knijpertjes niets op tegen.
    Nu ook BTW heffen op feestjes in de kerk.
    Want niet alleen sprookje belasten van pret parken dan ook alle sprookjes belasten.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 28 juli 2007 @ 23.12 uur

  10. Komende uit een gereformeerd nest moest ik al vroeg verstaan dat Kermis en Circus
    voor zonde stonden en vooral op zóndag enen vreselijken schennis representeerde die de Dag des Heeren bezoedelde met blasfemische lippendiensten aan Satan zelf. Dus ik snap wel dat het kabinet Balkenende/Rouvoet het niet bekeerde volk tot fatsoen wil manen middels heffingen op plezier. Stel je voor dat menschen uit het gewone volk zouden genieten…. Het zou een gruwel zijn in Gods ogen.
    Dus ik hoop dat er vanuit ongeregelde volksbewegingen wilde uitingen van genotsbeleven gaan ontspruiten, gratis, en het liefst zoveel mogelijk op zondag.

    Reactie door Haq — zaterdag 28 juli 2007 @ 23.43 uur

  11. Mij lijkt na het eeuwenoud volksvermaak ook eens de wat serieusere kant van het leven te gaan belasten zoals,…..

    Entreegeld heffen bij elk kerkbezoek, ongeveer 45 euro p.p. wat gelijk is als het bezoek van een concert van Jantje Smit.
    Daarnaast de helft van alle geloofshuizen sluiten i.v.m. teruglopend bezoek, hier kunnen miljoenen euro op bespaard worden en ook moslims in bestaande geloofshuizen hun diensten te houden zoals het vrijdagmiddag gebed, ik denk dat de nieuwe kerk op de dam erg vol zal zijn op vrijdagmiddag.
    Voor de katholieken het wijwater en de hostie extra belasten ook van 6% naar 19%.

    Ik wil hiermee aanduiden dat er nog genoeg te halen valt voor W. Bos, want waarom wel de kermis en niet de kerk want dat is in feite toch ook kermis.

    Reactie door Pool — zaterdag 28 juli 2007 @ 23.44 uur

  12. @10 Haq

    Zondag VREUGDEDAG!
    Geloof maar dat het kicken was voor God op de dag dat Hij zag dat alles GOED was.
    Zo’n dag is toch wekelijks een feestje waard.
    Kom op volk uit je dak! Op naar het rad van avontuur en alles gratis en voor niets!

    Reactie door Gloria — zondag 29 juli 2007 @ 1.26 uur

  13. Nou, dan worden kermissen maar braderieen. Is dit echt zo’n probleem? Kermissen zijn allang niet meer van deze tijd.
    Sinds de SP tegen dieren in circussen is, kan dat wat mij betreft ook worden afgeschaft.

    Reactie door Jan Jaap — zondag 29 juli 2007 @ 2.12 uur

  14. De kermis is zo ongeveer het enige mooie feest op ons dorp (Limmen) en ik zou het belachelijk vinden als dat nog eens een stuk duurder zou worden. Dan moet ik m’n kinderen een rondje in de draaimolen gaan ontzeggen, omdat we anders de JSF niet kunnen betalen??? Dit Randstad kabinet heeft schijt aan de gewone man! PvdA bedankt!

    Reactie door Sam — zondag 29 juli 2007 @ 2.52 uur

  15. 1. Harry

    Omdat ze een tekort op de begroting hadden.

    De kermis is overigens voor heel veel mensen, juist die waarvan de kinderen toch al nergens komen zal ik maar zeggen, reeds lang onbetaalbaar. De meeste gemeenten vragen dermate hoge staanprijzen dat het al uit de pan gerezen is en de draaimolenritjes zijn al voorbij voor het kind zich in of op een voorwerp heeft geinstalleerd.

    7. Bas Schouten.

    Ik houd ook niet zo van de kermis maar vele kinderen genieten ervan. Solidair zijn betekent ook een ander iets gunnen en dat voor die 4 dagen in de week. Kom op.

    Reactie door Henny — zondag 29 juli 2007 @ 8.30 uur

  16. Jan Marijnissen zegt:”Voor veel gezinnen wordt de kermis onbetaalbaar als de prijzen met 13% omhoog schieten.”

    Fout, het is al lang onbetaalbaar voor gezinnen! Moet ook even zeggen dat die kermiszigeuners altijd zitten te narren en onvriendelijk zijn. BAH.

    Reactie door Helldriver — zondag 29 juli 2007 @ 9.12 uur

  17. @ 10 Haq,

    Hiep hiep hoera!!

    De bedoeling van Bak en Rou was dat het gewone volk geen lol mag hebben. Nu mag dat wel maar voor veel geld.
    Bos is ook uit hetzelfde christelijke kamp en die drukt zich hier vanwege zijn achterban.

    Tegenwoordig ga ik trouwens nagenoeg nooit meer naar de kermis, maar vroeger nog wel eens en ook toen was er veel herrie en waren er knokpartijen. Maar er was ook de mogelijkheid om lekker lol te maken op de swing mil op goeie muziek etc. Dat plezier nemen die christelijke in het donker knijpende non-valeurs me niet meer af.
    Wat een zure knijpers.
    Ze willen van ons een kop van jut maken.
    Ik zou zeggen portreten opstellen en met ballen gooien naar deze rotkoppen.

    Reactie door L'écologiste — zondag 29 juli 2007 @ 9.57 uur

  18. Mijn broer is kermisexploitant- en speelgoedhandelaar, deze is bijzonder kwaad op de regering, omdat hij straks de prijzen moet verhogen tenkoste van de klant.
    Hij en vele anderen, hopen dat de BTW niet omhoog gaat.

    Reactie door Ben tarici — zondag 29 juli 2007 @ 10.55 uur

  19. Hoe de staat der Nederlanden ook werkelijk overal rijk van wil worden…..

    Reactie door M_ Rijnstraete — zondag 29 juli 2007 @ 11.46 uur

  20. Het is toch wel zielig voor je, wanneer je Gereformeerd bent opgevoed.

    Zeker bij een sekte waar je alleen maar bedroefd mag zijn, en waar pret en gelach, zondig zijn. En dat terwijl dat laatste juist heel goed voor jouw gezondheid en welzijn is.

    Nee, ter ere Gods behoor je te lijden. en natuurlijk op het CDA te stemmen.
    Hoe minder lol en hoe meer lijden, hoe groter jouw hemels loon zal zijn!

    In mijn ogen proberen hun predikers het werk van God te verbeteren. Want die heeft er echt wel een zooitje van gemaakt:

    De wereld is dank zij Gods bedenksels een Vat van Zonde. Dat is al zichtbaar in de natuur: Dieren, die openlijk paren en zelfs schaamteloos homosexuele praktijken er op na houden. Bij koeien in de wei, is dat elke dag te zien.

    Mee om tere kinderzieltjes te beschermen,
    zou men vooral dieren die bij mensen wonen, een broek of een rok moeten aantrekken.

    En dat geldt vooral voor de hond, die een ander hondje vooruit duwt, omdat het zand in zijn oogjes heeft.

    En wat er op sexueel gebied allemaal voor vreselijks is te zien in de vrije natuur.
    Je houdt het niet voor mogelijk!

    Wanneer mensen zich op zo’n schandalige manier zouden moeten vermenigvuldigen en daar ook nog plezier van mochten hebben, waar moest het dan met deze were4ld naar toe?

    Gelukkig hebben de meeste andere wezens op aarde, zoals alle andere dan mensen, geen ziel. Want stel je voor dat die soms akelige wezens, ondanks hun dierlijk en zelfs ondierlijk gedrag ook de hemel zouden mogen bevolken?

    Daarnaast is het in hun kringen nog altijd een prangende vraag, of (hun) vrouwen wel een ziel hebben!

    Gelukkig zijn er nog waarachtige Christenmensen, die op een zo kuis mogelijke manier de daad verrichten, die alleen maar in dienst staat van de voortplanting.

    Het licht uit, de ogen dicht, en zoals het ook bij Islamieten voorkomt; ook alleen maar door de gulp.

    En het mysterie van de geboorte, bestaat er omwille van kinderlijke onschuld, nog altijd via de ooievaar en de boerenkool.

    Er is zoveel op te noemen wat God in hun ogen niet goed heeft gedaan of verkeerd heeft ingericht. Als ik dat allemaal moet opschrijven, dan ben ik daar morgen nog mee bezig.

    Waarom gaf hij de mensen, toch gevoelens en lijven, waar zij pret mee konden beleven?
    En waarom heeft hij verdorie toegestaan, dat de mensen van alles en nog wat hebben bedacht om plezier mee te kunnen maken.

    Waar zij lijden en bedroefheid mee kunnen vermijden, doch die ongunstig zijn om ons, nietige aardwormen in alle eeuwigheid voor Zijn Aangezicht te kunnen laten juichen en te zingen: “Alleluja, Alleluja! God is groot!”

    Maar eigenlijk is hij volgens hun nader bekeken uitleg een vreselijke zondaar!

    “Dat is niet waar!” hoor ik denken. “God is God. Voor Hem geldt geen verbod. God mag alles. Maar het zijn de mensen die: – - -”

    Zij eerste gebod was: “Daar mag je allen maar naar kijken, maar aankomen niet!”

    Je moet toch echt wel een goede gereformeerde Christen zijn om dat geloven en daar naar te leven.

    Ik geloof dat niet. Ik ben dat niet En dat wil ik ook nooit zijn.

    Volgens hun malle Godsbeeld, als je dat ontrafelt, is God een dictator, een etter een hufter en nog meer.

    Dit is een volkje dat een grote behoefte heeft aan slavernij. Dat angst heeft voor vrijheid. Het stelt vrijheid (van anderen) ook niet op prijs.

    Prettige zondag wenst U Haras Mormolus, die graag met een scheetkussen bij zich wel eens een van hun diensten zou willen bijwonen.

    En groeten aan de onwetende Heer Rouvoet.

    Kies als LEIDER, LIJDER Rouvoet, voor BTW op lijden en slavernij. Voor wie daar onder lijden.

    En voor BTW OP OVERLIJDEN. Of bestaat dat al?

    Haras.

    Reactie door Haras. — zondag 29 juli 2007 @ 12.35 uur

  21. @ 20 Haras,

    1000% mee eens.
    En BTW op overlijden.
    Lees ik net dat die Limburgse deken die vreemd is gegaan en aan het kruis genageld werd is overleden aan een hartaanval.
    Dat is toch wel erg wreed. Iemand die echt probeert bij de lijdende club te gaan en die toch teveel leven in zich heeft en daardoor plezier beleeft met een vrouw. Was hij maar nooit bij die club gegaan.
    Maar als kind waarschijnlijk al vroeg geïndoctrineerd.
    Triest.

    De Rouvoeters hebben geen gevoel voor leven. Het zijn bange mensen die inderdaad gemakkelijk tot slaaf gemaakt kunnen worden.

    Je hebt het weer eens mooi geformuleerd Haras.

    Plezier hebben in Neder(ig)land. Nederland moet snel naar de psycholoog of misschien is het al te laat. Savoir vivre. Als God in Frankrijk…

    Nee en dan zeggen die Nederlanders: Frankrijk is een mooi land jammer dat er Fransen wonen.
    De Fransen zouden moeten zeggen: Nederland is een lelijk land gelukkig dat wij er niet wonen!

    Reactie door L'écologiste — zondag 29 juli 2007 @ 13.11 uur

  22. Uiteraard gaat de prijs “slechts” 12% omhoog.. (119/106)* 100

    Reactie door Johan — zondag 29 juli 2007 @ 13.18 uur

  23. het balkenendebeleid slaat echt door. alles moet kapot of duurder worden. waarom moet die btw omhoog? de kermis is al best duur en dan moet het nog eens vele malen duurder. ik ben het met eric eens, dat ze balkenende in de reuzenrad mogen zetten of in het spookhuis en daar 19x door laten draaien en de uitknop vergeten. zelf ben ik niet zo’n kermisganger. als ik al die draaiende en zwierende kermisattracties zie, begint het te duizelen voor mijn ogen, maar voor mensen, die graag naar de kermis gaan, moet het wel betaalbaar blijven, ook voor de kermisklanten zelf. het balkenendebeleid draait echt door.zowel letterlijk als verfiguurlijk.

    Reactie door maayke jong-doppen — zondag 29 juli 2007 @ 13.42 uur

  24. EEN VEILIGE KERMIS IS GOEDKOPER EN LEUKER
    De jaarlijkse Kermis is de ‘poor man’s party’. Gelukkig hebben veel mensen er plezier aan. Maar ik weet niet wat de gemiddelde netto inkomsten zijn van Nederlandse kermisexploitanten en of daar een verlaagd BTW-tarief bij is gerechtvaardigd.

    Ik heb de indruk dat kermissen in de steden regelmatig gepaard gaan met vandalisme en vechtpartijen. Dat is heel vervelend voor de exploitanten en gaat gepaard met hoge politiekosten. Die politiekosten hebben misschien bijgedragen aan dit voorstel om kermisinkomsten zwaarder te belasten?

    Ik stel voor dat mensen die in de afgelopen tien jaar meer dan twee keer zijn veroordeeld niet mogen komen op openbare plaatsen van recreatie. Zoals kermissen, uitgaanscentra, bioscopen, stranden en café’s. Dan is er veel minder tijd/geld nodig voor politie, ook in verband met kermissen.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 29 juli 2007 @ 14.06 uur

  25. Pretbelasting ik vind het woord een goede uiting hebben.
    Daar staat tegenover verdrietbelasting, maar dat wisten wij al, jarenlang worden wij systematisch tot op het bot uitgekleed zolang de PvdA sinds hun doorbraak aan de regeringen hebben deelgenomen.
    Daar de bevolking apathisch is geworden voor verdriet en steeds meer op de SP gaat stemmen, moet Pret belast gaan worden.
    Een Volk zonder pret, kan dan maar een ding doen en dat is “Jumpen en nog eens Jumpen”
    boven op die hufters wat in den Haag zit.

    Kermis is een Volksvermaak eeuwen en eeuwen oud. Ik herinner mij, de 3 Octoberfeesten in Leiden tijdens mijn jeugdjaren, het volk spaarde daar het hele jaar voor en ging compleet uit hun dak.

    In het verleden maakte ik films van die dagen, mij is nooit iets ongeregeld op gevallen.

    Maarja, in deze moeilijke tijd van graaiers onder leiding van Wouter Bos, is het volk dat niet gegund. Of je nu naar de Walletjes gaat of naar de Kermis, pret moet belast worden.
    Het wordt tijd dat de hufterbelasting ingevoerd gaat worden.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 29 juli 2007 @ 14.42 uur

  26. Heden, heden, heden. Wat zijn we toch allen zo begaand met de kermis. Heb je alleen een kermis nodig om een boel lol te hebben? Je kan toch ook iets anders verzinnen? Maar dit ter zijde. We zijn stront verwend. Jongens, wij smijten met geld en hebben weelde, gooien euro’s geld in de automaten, terwijl mensen aan de andere kant van de wereld lopen te verhongeren en 1 euro PER DAG verdienen!! Wij geven het zomaar uit, maar er zijn mensen die er een HELE DAG voor moeten werken! Hoe rijk voelt u zich?? Dus niet zo zitten te zeiken over alles en nog wat alstublieft, dat zal u sieren. Voor de rest zal ik niet ingaan op de verhoging, of dat terecht of onterecht is, weet ik niet, houdt ik me niet mee bezig. Maar een beetje dankbaar zijn voor wat we allemaal hebben in Nederland. Dat is wel op z’n plaats.

    Reactie door Wim — zondag 29 juli 2007 @ 14.47 uur

  27. @ 24 Jaap Veldkamp(alias C Harms)

    Kijk wat hij nu weer schrijft,…

    …De jaarlijkse Kermis is de ‘poor man’s party’….

    Hij veroordeelt en degradeerd de minder draagkrachtigen of de gewone man tot arme sloeber

    Terug naar 40-45 toen mochten de mensen ook niets.

    SP onze nieuwe dictator is geboren lees zijn reactie @ 24 eens aandachtig …..

    vooroordelen oordelen veroordelen vooroordelen oordelen veroordelen
    vooroordelen oordelen veroordelen
    vooroordelen oordelen veroordelen

    Heb je echt niets anders te doen in je leventje dan alleen hier iedereen lopen te vervelen???

    Reactie door Pool — zondag 29 juli 2007 @ 15.51 uur

  28. Het komt ons aan weinig tekort ik snap alleen niet waarom de overheid nou per sé kermissen moet gaan uitmelken. Bij auto’s kun je nog zeggen dat de overheid het bedoelt om ook gerelateerde zaken zoals milieu te steunen, maar wat voor gerief gaat de overheid bieden om kermissen te vervangen?

    Reactie door W6969 — zondag 29 juli 2007 @ 15.59 uur

  29. @24
    Het is niet alleen voor kermissen maar ook voor pret parken en bij mijn weten zijn daar geen vechtpartijen enz.
    Ik ben wel met je eens dat de kermissen steeds meer toevluchtsoord worden voor tuig om daar rellen te schoppen.
    Althans bij ons is er altijd rotzooi en trammelant.

    Reactie door De Hakker — zondag 29 juli 2007 @ 17.04 uur

  30. 26. Wim, laten we dankbaar zijn!!!!!!! Voor wat Wim? Of was het sarcastisch bedoeld.

    Onze grote voorganger Balkenende stak de korte armpjes in de lucht: Laten we blij zijn met elkaar!

    Ik vind ook dat de gemeenten de schandalig hoge standplaatsen voor de kermisexploitanten drastisch moeten verlagen. Vooral in de grotere dorpen of kleine stadjes zijn de kermisdagen een extra feestweek.Sommigen offeren er vakantiedagen aan op en genieten van de gezellige sfeer.De kermis is natuurlijk vooral voor de kinderen.
    Dat het ontaardt in drinkgelagen, ja dat is erg,maar kennelijk hoort dat er tegenwoordig bij. Dat zie je op die vreselijke koninginnedag.Schaf die maar af en laat de kermisbtw ongemoeid.

    Reactie door anne hilverda — zondag 29 juli 2007 @ 17.37 uur

  31. gewoon helemaal afschaffen de 6% regel .word veel teveel misbruik van gemaakt .kappers hebben marmeren vloeren .fietsenmakers verekken om je oude?fiets te maken te duur zeggen ze .kermisbedrijven zijn in veel gevallen miljoenen bedrijven met een goed inkomen .echter in alle gevallen is het salaris van het personeel niet gestegen (wel het uur tarief )als men de kleine ondernemer wil beschermen verhoog dan de drempel voor de btw vrijstelling (nu 1800 euro )en specifiek vor de kermismensen stel een wettelijke norm vast voor gemeentes voorwat betreft de staangelden .kan iedereen gewoon naar de kermis .nogmaals 19% btw voor iedere bedrijfstak

    Reactie door h.verbeek — zondag 29 juli 2007 @ 17.40 uur

  32. Nou en?
    Het lage btw tarief is er om noodzakelijke behoeften betaalbaar(der) te houden. Je kan toch niet volhouden dat de kermis daarbij hoort.

    Reactie door twijfelaar — zondag 29 juli 2007 @ 18.03 uur

  33. Kermis duurder? so what? ergens moeten ze toch het generale pardon en de JSF van betalen?

    Reactie door Schalkwijk — zondag 29 juli 2007 @ 19.40 uur

  34. @ 33 Schalkwijk

    Ik hoorde dat men alle medelanders en nieuwe instromers en de JSF gaat financieren met de opbrengst van de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, eigenlijk kan het ook niet anders, dat was W. Bos ons nog schuldig voor dat hij in de regering plaats nam.
    Weetje nog wat hij zei vlak voor de verkiezingen van 26-11-2006…..

    AFSCHAFFEN DIE ONEERLIJK HYPOTHEEKRENTEAFTREK

    En je moet het geld halen daar waar het ligt, en dat is in dit geval bij de eigen huisbezitters.
    Ik hoor ze al schelden, ……. mensen ga op de kermis een potje lopen janken.
    Je kan natuurlijk ook de kinderdump volledig door de ouders laten betalen en van het werkgeversaandeel onze nieuwe medelanders en nieuwkomers mee voorzien.
    En voor de verdere financiering van de JSF gewoon entree geld vragen voor het naar de kerk gaan, dat levert elke zondag toch een behoorlijke bom duiten op.

    Reactie door Pool — zondag 29 juli 2007 @ 20.08 uur

  35. ik vind het jammer dat van 1,40 euro waar na aftrek van loonbelasting nog 1 euro van overblijft aan m,n kinderen geef om naar de kermis te gaan nog eens 19 % btw betaald moet worden.
    dus bijn 60 eurocent in de belastingpot.
    Van je vakantiegeld kun je net de gemeentelijke belastingen betalen en wat er overblijft is voor de vakantie in eigen land

    Reactie door knabbel — zondag 29 juli 2007 @ 20.16 uur

  36. #1

    Waarom de BTW omhoog moet, dat kun je je afvragen met meerdere zaken. Waarom moest leidingwater bijvoorbeeld naar het hoge BTW tarief zoals dranken als jenever?

    Waarom, dat heeft een oude oorzaak, namelijk dat dat weer geld opbrengt. Mischien wel omdat het generale pardon voor 40.000 nieuwe nederlanders nou eenmaal een prijskaartje heeft en de missie in Irak/Afghanistan. Dat vragen instellingen zoals vluchtelingenwerk of INLIA zich nooit en te nimmer af.

    Jan stelde verder, dat de prijzen wellicht niet meer te betalen zijn op de kermis.

    HAHA Jan; ben je voor het laatst in 1975 zeker naar de kermis gegaan. Want ik kom al 20 jaar niet meer op de kermis omdat het al heel lang onbetaalbaar is geworden en wat krijg je soms mee? Dat troep uit China hoef je toch zeker niet?

    Laatst gehoort dat kinderen mochten touwtje trekken 3x voor 5 euro om 3 dingetjes omhoog te hijsen die nog geen 10 cent kosten voor die “ondernemer”. Je kunt beter naar de vlomarkt in een grabbelton gaan graaien.

    De kermis is ten dode opgeschreven, net als deze maatschappij.

    Reactie door ReneR — zondag 29 juli 2007 @ 22.44 uur

  37. @36 ReneR

    Je hebt gelijk. De kermis is al jaaaaaren veeeeel te duur.

    Reactie door Gloria — zondag 29 juli 2007 @ 23.27 uur

  38. @ Pool (11):

    Sterker nog, Pool, het woord “kermis” is afgeleid van “kerkmis”. Want oorspronkelijk was de kermis bedoeld om na Gods woord nog wat van lichtere dingen te kunnen genieten….

    @ Haras (20) en L’écologiste (21):

    Aan de andere kant is Nederland ook Sodoms en Gomorra’s rijk, heus niet alleen Amsterdam. Niet dan? Brengt dat niet wat evenwicht?

    @ Eric (2) en Maayke (23):

    Is het niet beter, Balkenende permanent in een spookhuis te plaatsen? Een goed attribuut!

    Jaap Veldkamp (24):

    Citaat: “Ik stel voor dat mensen die in de afgelopen tien jaar meer dan twee keer zijn veroordeeld niet mogen komen op openbare plaatsen van recreatie.”

    Nou, nou! Eind jaren zestig-begin jaren zeventig ben ik drie keer strafrechtelijk veroordeeld (wegens belediging van een buitenlands staatshoofd resp. “lokaalvredebreuk”(bezetten)). In jouw gedachtegang had ik dus een hele tijd niet naar “kermissen, uitgaanscentra, bioscopen, stranden en café’s” mogen gaan. Zie je niet in, hoe eng totalitair je ideeën soms zijn?

    Reactie door Olav Meijer — maandag 30 juli 2007 @ 0.59 uur

  39. Ik weet zeker dat als een kleine kermis groter gaat worden en meer interessant er toch nog veel mensen zullen blijven komen. Maar die BTW verhoging dat moet uitgelegd worden want anders zouden kermissen er beter aan doen naar een ander land te gaan. Nederland wordt steeds sneller het land van de opvreters, de oneerlijken, de mensen die over lijken gaan..

    Reactie door cynthia — maandag 30 juli 2007 @ 8.34 uur

  40. In dit land , wat voor een groot gedeelte als basis het Calvinistisch denken bezit , is lolmaken uit den boze ; bovendien moet Nderlnd een Treurland worden volgens de Balkenelende vrijstaat , wat het kermis-gedoe ziet als zuiver geldverkwisting : Het is bovendien zeer gerelateerd aan de katholieke leefstijl ; ….dus ….

    Reactie door Fred — maandag 30 juli 2007 @ 9.44 uur

  41. @25 “Jumpen en nog eens jumpen” zie ik je
    schrijven Henk, alhoewel ik denk dat de J een
    D moest zijn! Maar dit Kabinet springt met
    elk vermeend ‘nieuwtje’ een gat in de lucht,
    maar ook in m’n portemonnee.
    Al ruim 30 jaar terug werd door buitenkerke-
    lijken het verschuiven van normen en waarden
    waargenomen en er zelfs (met het oog op de
    toekomst) gesuggereerd, evt. toekomstige kerk
    gebouwen multifunktioneel te bouwen of deels
    te reviseren en er de mogelijkheid zou komen
    er van allerlei soorten verschillende muziek
    te maken én te beluisteren…..maar goed, ge-
    hoor gevend aan de commercie “sloegen enkele
    exkerkgangers er alsnog hun tenten op”, …..
    letterlijk (!) en wisten er hun economisch
    bedje mee gespreid! Ach wie weet werden er,
    om de prétbelasting vorm te geven, ook nog
    wel enige ‘transparante’ klamboe’s verkocht
    als BIJ-artikel, ….iets minder belastend,
    maar toch! Tja, dat velen nu toch van een
    echt ‘kouwe kermis’ thuis zullen komen zal ‘t
    Kabinet een zorg zijn, die ziet onze jongeren
    zeker liever over straat zwalken om zich zwie
    rend en zwaaiend te vermaken met bijv. de muziek van deSchaatsenrijderswals van Herr
    Emil Waldteufel, kennelijk niét de ‘hof’-com-
    ponist van Herr Walter Bos! Schade (Ned/Dts)?

    Reactie door Madelief — maandag 30 juli 2007 @ 10.10 uur

  42. Geeft het volk “brood en spelen ” principe wordt door de Nederland BV verlaten en er komt niets voor in de plaats : Niet erg slim , want dat geeft aanleiding tot sociale-onlusten .

    Reactie door Fred — maandag 30 juli 2007 @ 10.33 uur

  43. @42 “Sociale-onlusten” Fred, en dan heb je je
    nog erg eufemistisch uitgedrukt.
    ———————————————Olav, genoeg lieden die nimmer iets hoorden op hun wel bijzondere scholen, maar niét-
    christelijk onderwijs genietend, hen er zo af
    en toe even herinnert, hoé e.e.a. in elkaar
    zat.
    Levert mij nog een kanttekening en een vraag
    op, nl., dat men vroeger vanuit de kerk, na
    ‘zwaar op de hand, álle vermaningen te hebben
    aangehoord’ en ‘men regelmatig niet meer aan
    het avondmaal dórst’ dáárop afkickte, na toch
    de euvele moed genomen te hebben zich door ‘t
    ritueel te hebben laten bediénen, ….aan de
    overkant van de kerk de kroeg in te duiken.
    Daar ging het wat minder stipt en aan toe en
    ook het ‘nippen’werd verruild voor een wel
    heel flinke ‘slok’, maar komt daar nu die uit
    drukking van vandaan, die ‘bier op wijn,
    geeft venijn’, daarna zijn intrede deed?
    Omgekeerd vanuit de kroeg de ker(k)mis in
    heette het dat ‘wijn op bier, geeft plezier’
    zou betekenen, maar waar heb ik dát dan ooit
    echt feestelijk gezien, ná een kerkdienst?

    Reactie door Madelief — maandag 30 juli 2007 @ 11.06 uur

  44. @ 37 Gloria,

    En ik ben blij dat er op jouw zowel mooie als treffende gedicht (grote klasse!) elders op dit blog nog geen BTW wordt gerekend.

    Deze van mij is er één van de eenvoudigste categorie.

    Geen pret met dit kabinet
    Alleen maar ellende met Balkenende.

    Reactie door L'écologiste — maandag 30 juli 2007 @ 11.11 uur

  45. @41 Madelief.

    Tekielja is onderweg om je bij te staan.

    gr. Dee en Henk.

    Reactie door d'olle Henk — maandag 30 juli 2007 @ 11.22 uur

  46. @ 38 Olav schreef: “ben ik drie keer strafrechtelijk veroordeeld wegens(…). In jouw gedachtegang had ik dus een hele tijd niet naar “kermissen, uitgaanscentra, bioscopen, stranden en café’s” mogen gaan.”

    Ik vind dat wetsovertredingen in het kader van politiek protest veel minder zwaar moeten worden gestraft dan vermogens- en geweldsmisdrijven.

    Ik denk bij mijn voorstel voor straffen meer aan bijvoorbeeld fietsendiefstal, inbraak, beroving en lichamelijk geweld.

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 30 juli 2007 @ 12.11 uur

  47. Waarom moet ik me hier druk om maken?

    Reactie door Or — maandag 30 juli 2007 @ 15.13 uur

  48. SP is tégen belastingverhoging en dan ook nog om de goede redenen.

    Tjonge, what’s next?

    Dit is even onwaarschijnlijk nieuws, als dat de PVV actie gaat voeren vóór het generaal pardon.

    Reactie door Jimmy — maandag 30 juli 2007 @ 15.29 uur

  49. ‘Voor veel gezinnen wordt de kermis onbetaalbaar als de prijzen met 13% omhoog schieten.’

    Typisch de taal van Marijnissen. Op TV hoorde ik bedragen van 25 tot 300 euro per dag te besteden op kermissen noemen. De koopkracht neemt door de btw verhoging inderdaad 10% af maar er is nog steeds 25 tot 300 euro te besteden. Populist.

    Reactie door Kritisch SPlid Erik — maandag 30 juli 2007 @ 15.32 uur

  50. waarom moet die hogere BTW worden doorberekend in de prijzen? die schurftige ondernemers kunnen toch wel met minder winst genoegen nemen?(he, Pool?) het is toch niet anders dan dat de uitkeringen te hoog zijn, het minimumloon bestaat etc. ook dat leidt toch tot hogere prijzen? maar de sp is wel voor riante uitkeringen en het minimumloon. wellicht toch enig benul aan het krijgen hoe de economie werkt??

    Reactie door Voltaire — maandag 30 juli 2007 @ 15.53 uur

  51. @ 22 Ik mis Bijdehandje eigenlijk wel..

    Reactie door Voltaire — maandag 30 juli 2007 @ 15.55 uur

  52. Van elke uitgegeven 1 euro gaat 0.20 e naar de belasting : gek dat de belastingdienst het niet leuker kan maken , maar wel gemakkelijker om belasting te innen .

    Reactie door Fred — maandag 30 juli 2007 @ 16.08 uur

  53. Ja dag .. een kermis is geen produkt van eerste levensbehoefte .. kun je dat niet betalen.. dan blijf je maar lekker thuis

    Reactie door León — maandag 30 juli 2007 @ 16.08 uur

  54. Balkenelende : LOLMAKEN ? ik zal u er voor straffen !
    Ik heb mij hele jeugd graankorrels van mijn pa moeten tellen !

    Reactie door Fred — maandag 30 juli 2007 @ 17.02 uur

  55. Grappig hoe iedereen hier zich druk maakt om de verhoging van de BTW (beter: verplaatsing van de lage naar de hoge categorie), maar dat NIEMAND zich druk maakt over de BTW zelf, die gewoon bedoeld is om reeds belast geld nogmaals te belasten, en voor het bedrijfsleven (en dus ook voor de burger) enorm kostenverhogend werkt door alle administratieve rompslomp die er mee samenhangt.

    Belasting is afpersing (probeer ze maar eens te ontduiken) en u wordt vele malen afgeperst: de opbrengst van uw arbeid wordt belast. Vervolgens koopt u iets met wat u overhoudt: weer belast (BTW). U koopt een biertje: BTW en accijns. U koopt een auto: BVB en BTW en ook nog een accijns op sommige types. U tankt brandstof: accijns en BTW. U doet een lamp aan: ecotaks en BTW. U gaat dood: erf’recht’, oftewel doodsbelasting.

    Zo kan ik nog even doorgaan. Maar over BTW op de kermis schrijft men 54 reacties van verontwaardiging. Als je de bron aanpakt verdwijnen de uitwassen vanzelf, en niet alleen op de kermis.

    Kijk eens op http://vrijspreker.nl, en lees hoe de staat de burger afperst en uitzuigt. En hoe diezelfde staat zichzelf en haar vriendjes verrijkt (Kok, en nu weer Koenders, om maar eens twee in het oog springende gevalen te noemen. Vergeet ook het Islamsterdam van Cohen niet).

    Lees en leer. Nederland, word wakker!
    (Dit zal wel niet lang blijven staan, de SP censuur kennende).

    Reactie door R. Hartman — maandag 30 juli 2007 @ 17.32 uur

  56. @ 55 ben het er gedeeltelijk mee eens; er zijn wel belastingen nodig om bepaalde collectieve voorzieningen mogelijk te maken: onderwijs en gezondheidszorg, openbaar vervoer etc., maar in nederland is het erg overdreven en werk je gewoon voor de belastingen. van januari tot en met juni gaat bij mij alles naar de belastingdienst. vanaf juli werk ik pas voor mezelf..
    omdat de nederlandse koopmansgeest zo de belastingen bepaalt, zie je dat alle politieke partijen de middengroepen proberen te pakken. dat levert meer op dan de echte rijken “aanpakken”.

    wat te denken van de overdrachtsbelasting? eigenlijk zou iemand die verhuist voor zijn werk beloond moeten worden, maar nee hoor, 6% van de koopsom van je nieuwe woning aan de Staat betalen…

    Reactie door Voltaire — maandag 30 juli 2007 @ 18.44 uur

  57. @ 51 Voltaire

    Ik mis bijdehandje ook, maar ik weet haast wel zeker dat hij al onze bijdrages leest, soms lachend soms het hoofd nee schuddend, hij is een echte SP-er en die kan het niet laten om z’n matties uit het oog te verliezen.

    Reactie door Pool — maandag 30 juli 2007 @ 18.44 uur

  58. @56 Onderwijs hoeft niet bij de staat, liever niet zelfs, als je ziet hoe ver de staat het onderwijs heeft afgebroken. Bovendien is het lesmateriaal vergeven van de propaganda. Gezondheidszorg idem. Het is alleen maar duurder geworden, niet in de laatste plaats omdat voor al die staats-oneigenlijke activiteiten hele ministeries in leven gehouden moeten worden die de zaak alleen maar inflexibeler maken… Openbaar vervoer evenzo.

    Collectivisme leidt tot dure, slechte voorzieningen waar niemand op zit te wachten maar die iedereen wel moet gebruiken bij gebrek aan alternatief. Kwalitatief goede, betaalbare oplossingen worden alleen door de vrije markt geboden. Om dit besef bij de burger weg te halen heeft de staat de laatste jaren van alles ge’privatiseerd’, zoals de zorg. Alleen zitten de zorgverzekeraars tot knellens toe in het tuig van de staat, zoals bedacht door Hoogervorst. Zo werkt het dus niet, en de bedoeling is dat de burger dat goed ziet, maar het wijt aan de vrije markt, om zo weer de roep om staatsingrijpen te stimuleren. Terwijl alle ellende juist bij die staat vandaan komt…

    Mijn lijstje met belastingen was, zoals gemeld, inderdaad niet uitputtend. Overigens worden “de rijken” al aangepakt: wie het meest verdient betaalt het meest, zelfs progressief (hetgeen niet te verdedigen is), maar het meeste valt bij de middengroep te halen, vooral ook omdat dit de grootste groep is.

    Als je alle belastingen, heffingen en accijnzen meerekent betaalt NL tussen de 50% (“arm”) en 85% (“rijk”) van alles wat hij verdient aan de staat. Dat is dus gewoon slavernij. Libertariërs pleiten voor individuele vrijheid, met verantwoordelijkheid, en een kleine staat, die alleen de echt noodzakelijke taken als bescherming van die vrijheid op zich neemt. Eventueel kun je daar waterwerken (droge voeten houden) bij onder brengen, maar verder houdt het op. Dat betekent dat enorme hoeveelheden ambtenaren in de particuliere sector gaan bijdragen aan de BV Nederland, in plaats van belastinggeld uit die particuliere sector rond te pompen, dat subsidies kunnen worden afgeschaft en dat dus de belastingen ver omlaag kunnen. Zo mag iedereen het grootste deel van waar hij voor werkt zelf houden, en zelf bepalen waaraan hij dat uitgeeft. Mogelijk worden voorzieningen waarvan je gebruik maakt duurder, maar je hoeft niet langer te betalen voor al die voorzieningen waar je geen gebruik van maakt, zodat je uiteindelijk veel meer met de opbrengsten van je werk kunt doen.

    En het stopt de enorme fraude en corruptie bij de staat, zoals in mijn vorige post al aangehaald, en waar de bron van de verkwiste gelden, de belastingbetaler, nu geen enkel wapen tegen heeft. De staat is allerminst een goede huisvader met andermans geld. Milton Friedman heeft daar nog een mooie verhandeling over geschreven.

    Reactie door R. Hartman — maandag 30 juli 2007 @ 20.17 uur

  59. Dit is nog eens pret hebben dat is beter werk als in een draai molentje zitten.
    Handjeklap heet dit pret spelletje.
    …………………………
    Overigens is Koenders niet de enige minister die gebruik maakt van BKB. Ook voormalig VVD-minister Hans Hoogervorst schakelde Booij en Van Bruggen in het verleden in voor de organisatie van grootschalige volksgezondheidsevenementen.

    Reactie door De Hakker — maandag 30 juli 2007 @ 20.29 uur

  60. @ 58 R. Hartman schreef: “Collectivisme leidt tot dure, slechte voorzieningen waar niemand op zit te wachten maar die iedereen wel moet gebruiken bij gebrek aan alternatief. Kwalitatief goede, betaalbare oplossingen worden alleen door de vrije markt geboden.”

    Je onderbouwt deze stelling niet met onderzoeksgegevens. Ik vermoed dat collectieve organisaties juist kosteneffectiever kunnen zijn dan geprivatiseerde. Dit omdat hun diensten en producten centraal worden ontwikkeld en aangestuurd. Er wordt daarvoor dus maar één keer kosten gemaakt en niet meeredere keren voor verschillende bedrijven.

    En er gaat geen geld naar marketing en naar astronomische salarissen van het topmanagement. Bovendien is de voorlichting aan klanten van collectieve organisaties vaak eerlijker dan bij bedrijven en dat spaart de consument veel tijd om te kiezen.

    Wel is het bij collectieve organisaties nodig dat de overheid de prestaties van medewerkers op alle niveaus intensief gaat controleren en bewaken door middel van kwaliteitscontroles en onaangekondigde controleurs die zich voordoen als klant. Dat zijn de zogenaamde ‘mystery guests’.

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 30 juli 2007 @ 21.04 uur

  61. De christenen zijn aan de macht in Nederland. Zij bepalen wat er in Nederland wel of niet gebeurd. Dat moet een ieder respecteren. Men moet de overheid respecteren. Hoeveel vrijheden hebben we hier nog eigenlijk in Nederland in vergelijking tot andere landen… dan is hier veel vrijheid!! Als de christelijke partijen graag zouden zien dat de kermis zou worden afgeschaft, hadden ze dat allang gedaan. Met een vinger op de knip kunnen ze de pretparken sluiten, de kermissen opheffen. Maar dat doen ze niet. Dus zeur alstublieft niet over hun onbereidwilligheid. Er zijn en blijven kermissen, alleen wordt het ietsje duurder.

    Reactie door Wim — maandag 30 juli 2007 @ 21.26 uur

  62. Wel lache hoe de SP formuleert: citaat; ‘Voor veel gezinnen wordt de kermis onbetaalbaar als de prijzen met 13% omhoog schieten.’ Als je vroeger een euro in de automaat deed, moet je misschien nu 1,13 euro betalen… Hoezo onbetaalbaar als het gaat om de kermis.. Klein denken is dat bij de SP… zeker nog nooit een land geregeerd???

    Reactie door Wim — maandag 30 juli 2007 @ 21.29 uur

  63. wim jij wel??een land geregeert
    en je zegt het goed de christenen zijn aan de macht,,de gevaarlijke dan he,de gevallen die de cia martel vliegtuigen laten landen en doorgaan richting polen,,oostblok/middenoosten en het ergste de viespeuken wisten het ook de stemmers op die extremisten/op ongegronde redenen oorlogen voeren/doden/de zwakken in de sameleving laten verrekken.
    respect heb ik niet voor martelende moordenaars en hun aanhang.
    pas maar op straks mag je niet meer in de hunkermuller bikini op het strand liggen wim,
    en een vrouw met lange broek oooee das verkeerd,en stemmen helemaal verkeerd bij een bepaalde party/oo ja die hebben het gouw veanderd omdat ze anders geen belastings geld meer kregen,of de aanhang van die party,kranten laten eisen hun artikel te laten vervallen/terrug halen anders koopt niemand meer de krant,of op een eiland hier niet ver vandaan,mensen met de dood bedrijgen,tja das de aanhang van bepaalde christelijke partijen.
    en eeuu de evolutie theorie mag ook niet uitgezonden worden op tv,,tjee,
    jip de gevaarlijke extremisten christenen zijn aan de macht.
    ik lig toples,mag dat wel?

    Reactie door ad — maandag 30 juli 2007 @ 22.10 uur

  64. Ik begrijp dat deze kermis exploitanten zich druk beginnen te maken over deze verhoging.
    Het zal de zoveelste zijn in enkele jaren waar deze bevolkings groep mee te maken krijgt.
    Door de toenemende criminaliteit zijn ze al verplicht om particuliere bewaking in te schakelen, omdat door bezuinigingen de politie, s’nachts geen oogje meer in het zeil kan houden.
    De meeste gemeentes besteden hun kermissen uit aan organisatoren die gigantische bedragen vragen voor staanplaatsen en gemiddeld 1500 euro vragen voor stroom en water voor de woonwagens.
    Houd de gemeente zelf een kermis in de hand, dan word er vaak een gesloten verpachting gehouden waarbij de pachtprijzen gigantisch stijgen.
    25.000 euro voor een standplaats is geen uitzondering.
    Misschien moet de overheid hier eens ingrijpen en een maximum prijs voor een standplaats afspreken, zodat de nederlandse exploitanten, niet hoeven te vluchten naar het buitenland om hun hoofd boven het water te houden.

    Het zou zonde zijn als dit oude volksvermaak zou verdwijnen uit onze cultuur of alleen betaalbaar zou zijn voor de bovenlaag van onze bevolking.

    Gelukkig zijn er nog gemeentes die de exploitant beschermen, maar die liggen meestal in het zuiden of het oosten van het land.
    Deze houden geen rekening met de hoogte van de inschrijving, maar met de uitlijk van de zaak en het gedrag van de exploitant naar de burgers toe.
    Deurne is één van deze gemeentes die de exploitant staanplaatsen gunt voor meerdere jaren en waar een kermis voor de burger nog betaalbaar is.

    Reactie door Tukkersterror — dinsdag 31 juli 2007 @ 0.34 uur

  65. @60
    “Je onderbouwt deze stelling niet met onderzoeksgegevens”

    Ik heb hier al diverse malen op gereageerd, maar de reacties worden steeds verwijderd. Nu ja, de censor geeft me in ieder geval de gelegenheid de tikfouten er uit te halen voor herplaatsing ;-). Het zal straks wel een ban worden; ze leren echt nooit bij, daar bij de SP. De tent stort in om ze heen, maar men gaat stug door met de gewraakte werkwijze.

    Dat collectivisme niet werkt blijkt uit de geschiedenis van bv. de USSR, China, Cambodja, Cuba, de DDR en ga zo maar door.

    Er is voldoende over geschreven door diverse figuren. Om te voorkomen dat ik blijf herposten totdat de censor even weg moet is het handiger om deze discussie voort te zetten op http://vrijspreker.nl

    Daar staat een mooi draadje over de analogie tussen de koers van de EU en die van de USSR (30 juli), waar u zo kunt aanhaken.

    Reactie door R. Hartman — dinsdag 31 juli 2007 @ 10.40 uur

  66. De overheid heeft veel draai-deuren ; eigenlijk kan je dat ook zien als een kermis !

    Reactie door Fred — dinsdag 31 juli 2007 @ 13.16 uur

  67. @ R.Hartman

    Er staat veel onzin op vrijspreker, en de stelling dat de arme verzekeringsmaatschappijen in het keurslijf zitten van de overheid is een absurde veronderstelling.
    zowel de overheid als grote corporaties willen de macht grijpen en een lekker leventje produceren voor hun topambtenaren/ceo’s.

    Er moet een middenweg gevonden worden tussen overheidsbemoeienis en uitzuig kapitalisme. Het is beide even verderfelijk.

    Dus belasting heffen mag, maar dan wel met een duidelijk doel dat de burgers weer ten dienste komt. Dus geen JSF waar alleen de politici van profiteren door op deze manier de medewerking van de VS te kopen bij de baantjes ronde in de UN.

    Dus overheid en bedrijfsleven en burgers moeten constant hun positie opnieuw (her)onderhandelen zodat we niet uitmonden in het fascisme (USA) of communisme (China).
    Beide zijn niet goed voor de burger.

    alexander

    Reactie door Alexander — dinsdag 31 juli 2007 @ 13.50 uur

  68. Welke politieke partij geeft nu wel iets om kleine ondernemers?

    Kermis exploitanten we draaien ze de nek om door de BTW dusdanig te verhogen dat het niet meer leuk is wat een kermis hoort te zijn! Nat is een leuke meid, maar een beetje schijnheilig gedrag van de SP is hier te noemen

    Fotografen die gespecialiseerd zijn in pasfoto’s beroven ze van het werk en dus van inkomsten, en niet te vergeten het aantal ontslagen dat daaruit voortvloeit.
    De SP stemt daar mee in ??!!!!!

    Diverse premies van verzekeringen voor de gezondheid zijn voor kleine ondernemers onbetaalbaar!
    Geen enkele P partij die zich daar druk overmaakt!

    Dan maar te zwijgen over branche vervuilingen en marktverziekers.
    Terug naar de tijd van ambachten, gildes en vakdiploma’s!

    Reactie door Sinne Tolsma — dinsdag 31 juli 2007 @ 14.43 uur

  69. @ 31: het is absoluut niet waar dat alle kermisbedrijven mega-bedrijven zijn. Heel vaak zijn het gewoon kleine familie-bedrijfjes waarin geneneratie na generatie de kermistraditie voortzet.
    Kermismensen hebben een eigen vorm van “cultuur” die op vele punten vergelijkbaar is met woonwagenbewoners. Hier is niets mis mee.

    Laat deze groep kermisbedrijven aub met rust. UIt betrouwbare bronnen weet ik dat vooral die kleine traditionele famiie-kermis bedrijfjes het steeds moeilijker hebben om hun hoofd boven water te houden.
    Dit komt doordat de gemeentelijke vastrecht-bedragen in de afgelopen jaren enorm zijn gestegen, waardoor de kermisexploitanten zich op hun beurt weer verplicht zagen om de prijzen te verhogen.
    De prijsverhoging in combinatie met de laagconjuctuur v/d afgelopen jaren leidde ertoe dat vele bedrijven op de rand van failliet waren/zijn.
    Veel kleine bedrijfjes kunnen het zich uberhaupt niet meer permitteren om in sommige (vooral grote) steden en dorpen te gaan staan vanwege het hoge sta-geld dat gemeentes vragen.

    @ Bas, hiermee kan de gemeente ook de zooi opruimen?

    Kortom: laat die prettax achterwege. Neem het enige verzetje dat sommige Nederlanders door naar een Kermis te gaan hen niet af. Grote kermisexploitanten moeten automatisch meer belasting betalen, dus zeur niet.

    Willen we straks kermismensen massaal de kop omdraaien, zoals eerder al gebeurde met bv de agrarische sector?

    Kermismensen worden sowieso in een gangsterrol geduwd, kijk bv naar de massale klopjacht van 50 UWV-medewerkers twee weken geleden die kermismensen controleerden op fraude: als bewijs dat ze al gecontroleerd waren, moesten ze een blauw bandje dragen.

    Kappen deze waanzin.

    En wat die kappers betreft: je kunt zelf kiezen om bij een dure of goedkope kapper te gaan. Wat ik wel heel vreemd vindt is dat kapsolons zich moeten houden aan allerlei arbowetten maar thuiskappers niet. Maar vergelijk de kappersbranche niet met de kermisbranche, hele andere cultuur/business.

    Reactie door bokkenrijder — dinsdag 31 juli 2007 @ 14.53 uur

  70. @67 Alexander
    Reageert u eens op Vrijspreker dan; met argumenten waarom u dat onzin vindt. Dan kunnen er nog zeer interessante discussies ontstaan. Deze discussie gaat nu teveel richting algemene economische inzichten en de rol van de staat daarin, ook al raakt ze wel de basis van het BTW-op-de-kermis probleem.

    Reactie door R. Hartman — dinsdag 31 juli 2007 @ 16.18 uur

  71. @ Jaap Vekdkamp (46):

    Ik had al het vermoeden, dat je andersoortige wetsovertredingen op het oog had, maar ik heb dat bewust zo geschreven om de consequenties van je letterlijke woorden aan te tonen.

    Je moet toch begrijpen dat, als men al je voorstel zou willen volgen, enorm grote problemen onstaan over de afgrenzingen (hoe zwaar worden bepaalde delicten beschouwd, op welke manier zijn de strafbare feiten begaan, hoe zwaar is gestraft, enz. enz.)?
    Het idee vind ik totaal onwenselijk, maar ook onuitvoerbaar.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 31 juli 2007 @ 21.46 uur

  72. @70 R.Hartman
    U hebt helaas de foute URL aangegeven voor de Vrijspreker website. Dit moet zijn http://www.vrijspreker.nl

    @67 Alexander
    Elk bedrijf, klein en groot, zit in het keurslijf van de overheid. Kunt u aangeven waarom u de uitspraak dat verzekeringsmaatschappijen te lijden hebben onder de regelgeving van de overheid absurd is, onderbouwen ?
    Het ‘uitzuig-kapitalisme’ waar u aan refereert, is in feite corporatrisme en kan uitsluitend bestaan omdat er dwang van de overheid in het spel is en de consument niet wezenlijk vrij kan kiezen tussen voor hem interessante alternatieven. De enige oplossing is de overheidsbemoeienis te reduceren tot nul. De door u geprefereerde middenweg bestaat niet.
    Wat de JSF betreft neemt u het verkeerde voorbeeld in handen, omdat de JSF voor rond 800M Euri’s is voorgefinancierd door de Nederlandse staat, met het doel om minimaal hetzelfde bedrag aan orders voor het bedrijfsleven in Nederland gterug te kijrgen. Wat u wellicht niet bekend is, is dat het bedrijfsleven een percentage van hun omzet af moet staan om zodoende het bedrag van 800M weer terug te verdienen. Ik ben persoonlijk ook tegen JSF, maar om een andere reden: het gaat niet aan dat de overheid zich als risico-dragend geldverschaffer gaat gedragen met geld van de belastingbetaler, om met datzelfde geld sturing te geven aan bepaalde economische sectoren. En wat die medewerking betreft zit u er ook licht naast: medewerking van de VS wordt door Nederland verkregen door het slaafje van de VS te spelen in Afghanistan, met dank aan dhr. Balkellende c.s.

    Overheid is inderdaad niet goed voor de burger !

    Reactie door Andre uit Oss — woensdag 1 augustus 2007 @ 1.23 uur

  73. Sorry, het moet zijn ‘corporatisme’. Typefout..

    Reactie door Andre uit Oss — woensdag 1 augustus 2007 @ 1.27 uur

  74. Nog even over die pretbelasting: die is zoals elke belasting een aanfluiting, temeer daar de exploitanten zich ook al scheel moeten betalen voor de staanplaats en vaak ook nog geconfronteeerd worden met voorgeschreven prijzen vanuit de gemeente (voor zover mij bekend is, is dat bijvoorbeeld in Oss het geval). Veel gemeenten hebben naast een niet kloppende jaarrekening waarin de nodige miljoenen niet verantwoord worden ook nog de onhebbelijkheid om de gemeentelijke belastingen te laten stijgen als een gek. Maar ondernemers zoals op de kermis wordt het vragen van marktconforme prijzen ontzegd, want anders wordt het voor de burger te duur… Een gotspe van jewelste. En dat alles terwijl bijvoorbeeld het weer een onbekende factor is in de te behalen omzet van deze ondernemers. Ik benijd ze niet.

    Blijkbaar wil men niet alleen de nederlandse burger financieel uitzuigen tot op het bot, maar hem ook nog pretparken en kermissen door de neus boren. Tsja, als je maar Koenders heet en minister bent, dan weet je er wel raad mee, met al dat belastinggeld. Vrindjes genoeg..

    Reactie door Andre uit Oss — woensdag 1 augustus 2007 @ 1.35 uur

  75. 62. Wim

    Een echt land, niet het luilekkerland waarin jij blijkbaar verkeert.

    Reactie door Henny — woensdag 1 augustus 2007 @ 10.17 uur

  76. @ 71 Olav Meijer
    Ik vind bezettingen onwenselijk, simpelweg omdat je daarmee de individuele vrijheid van anderen belemmert. Dan vind ik het geen slecht idee om de individuele vrijheid van die bezetter dan maar eens in te perken.

    Beldiging vind ik wat anders: zegt meestal meer over de belediger dan over de beledigde. Als jij mij beledigt en ik voel me niet aangesproken, ga ik er echt geen tijd instoppen om die gek (jij) aan te pakken. Voel ik me wel aangesproken, dan heb je kennelijk iets waars gezegd, en dan is het geen belediging meer. Simpel. En staatshoofden hebbe sowieso boter op hun hoofd; er is allang niks adellijks meer aan de ‘Oranjes’.

    Maar je raakt correct aan het probleem met straffen: is een staatshoofd beledigen erger dan je buurman? Waarom dan wel?

    Alle (ALLE) wetten kunnen in principe worden afgeschaft, want ze creëren alleen maar criminelen. Eén (ja, slechts één) wet voldoet: je houden aan een moreel juiste gedragslijn. Dat betekent dat je vrij bent je leven naar eigen inzicht in te richten, zolang je geen inbreuk maakt op die gelijke vrijheid van een ander. Dat is genoeg, en op inbreuk kan een ieder worden aangepakt. Maar de staat heeft wetten nodig, want wetten geven macht.

    Ziehier een illustratief en maar al te waar stukje uit Atlas Shrugged van Ayn Rand (1957!): “Did you really think we want those laws observed?” said Dr. Ferris. “We want them to be broken. You’d better get it straight that it’s not a bunch of boy scouts you’re up against… We’re after power and we mean it… There’s no way to rule innocent men. The only power any government has is the power to crack down on criminals. Well, when there aren’t enough criminals one makes them. One declares so many things to be a crime that it becomes impossible for men to live without breaking laws. Who wants a nation of law-abiding citizens? What’s there in that for anyone? But just pass the kind of laws that can neither be observed nor enforced or objectively interpreted – and you create a nation of law-breakers – and then you cash in on guilt. Now that’s the system, Mr. Reardon, that’s the game, and once you understand it, you’ll be much easier to deal with.”

    Reactie door R. Hartman — woensdag 1 augustus 2007 @ 20.35 uur

  77. Het tarief is nu al schandalig hoog!!! Mensen met een minimum uitkering kunnen echt niet meer met hun kindjes naar de kermis. 2 euro voor een ritje, schandalig gewoon. De BTW mag wel omhoog van mij, maar dat moeten de kermislieden dan even zelf ophoesten, want volgens mij leven ze prima van de 2 euro per ritje van 1 minuutje. Afzetters zijn het gewoon.

    Reactie door Noes — donderdag 2 augustus 2007 @ 19.10 uur

  78. EFFECTONDERZOEK IS NODIG
    @ 71 Olav schreef: “Het idee vind ik totaal onwenselijk, maar ook onuitvoerbaar.”

    Respect voor jouw mening, maar Ik vind dat we dat soort beslissingen moeten nemen op basis van wetenschappelijk onderzoek bij proefprojecten en niet alleen op basis van dogmatiek of intuïtie.

    In de praktijk van bijvoorbeeld geneeskunde, off-shore industrie of landbouw moeten maatregelen zoveel mogelijk ‘evidence-based’ zijn. En dat geldt ook op het gebied van criminaliteitsbestrijding vind ik.

    Reactie door Jaap Veldkamp — vrijdag 3 augustus 2007 @ 0.42 uur

  79. Tja, je moet zo’n debakel als de Betuwelijn ook érgens van betalen…

    Reactie door jan bik — vrijdag 3 augustus 2007 @ 11.07 uur

  80. Wanneer kunnen we de ademhalingsbelasting verwachten?

    Reactie door ge lenstra — vrijdag 3 augustus 2007 @ 11.08 uur

  81. Beste Jan, ik vind net als Tukkersterror ook dat de overheid andere fouten maakt die veel meer impact hebben op de “kleine” ondernemer en burger met een smalle beurs. Torenhoge standplaatskosten, slechte voorzieningen en toezicht, veel overlast. De kermis in Oss bezoek ik al jaren niet meer, omdat hier letterlijk ieder jaar wel iemand wordt neergestoken.

    Om hier te spreken van een nieuwe “pretbelasting” vind ik dubieus, ik betaal immers ook de volle BTW als ik naar de Efteling ga of van een pilsje geniet in het oerhollands bruin stamcafé. Hoe eerlijk is het dat mensen met een smalle beurs wel naar de kermis moeten kunnen (wat nooit zo geweest is), maar niet naar een pretpark? Mag je dit onderscheid wel maken van Brussel? Zo eenvoudig als het nu stelt is het allemaal niet…

    Reactie door Peter — zaterdag 4 augustus 2007 @ 13.45 uur

  82. tja, als je nog geen sigarretje meer mag roken komt er ook geen belastinggeld binnen.
    daarom zijn ze nu vanalles uit de kast aan het trekken om dat verschil op te vangen.
    ik woon in tilburg met 1 van de grootste kermisssen.
    als die staanplaatsen niet zo schandalig duur zouden zijn, dan kunnen de prijzen van de atracties ook naar beneden.
    maar als daar ook nog de btw omhoog gegooid wordt is het voor de kermis kortleven beschonken.
    door dit gedoe kan de gewone burger niet eens met zijn kinderen naar de kermis, het is niet meer te betalen.

    Reactie door sjan van rooij — maandag 6 augustus 2007 @ 11.00 uur

  83. 1.19/1.06=1,1226415094339622641509433962264
    De prijsstijging ligt dichter bij de 12% dan bij de 13%. Ach, rekenen kunnen ze op de PABO ook niet.

    Reactie door Dieter — dinsdag 14 augustus 2007 @ 16.13 uur