Betuwelijn nog niet in gebruik

Al wekenlang rijden er geen commerciële goederentreinen over de Betuwelijn, meldt de Volkskrant vanmorgen. ‘Er rijden alleen testtreinen’, erkent Keyrail, de exploitant van de op 15 juni geopende spoorlijn. Volgens de planning zouden er nu dagelijks 24 treinen gebruik moeten maken van de spoorlijn die 4,7 miljard euro kostte.

Oorzaak is onder meer de slechte samenwerking met de Duitsers, die momenteel werkzaamheden uitvoeren aan hun kant van de lijn. Ook zijn er nog veiligheidsproblemen. Tot half juli hebben twintig treinen gebruik gemaakt van de Betuwelijn. De grootste goederenvervoerder over het spoor, Railion, beschikt nog niet over locomotieven die geschikt zijn voor de Betuwelijn.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 01 augustus 2007 :: 11.24 uur

59 Comments

59 reacties

  1. Het hele project is een opeenstapeling van blunders. Van het begin af aan is er al gezegd door vooraanstaande economen, dat het veel goedkoper zou zijn het transport over water te bevorderen. Maar de politiek wilde per sé dit prestigeobjekt doorzetten. Het ergerlijke vind ik, dat politici gewoon vrijuit gaan na hun kapitale blunders. Een paar jaar regeren, tegen waarschuwingen in miljarden aan foute investeringen doen en wegkomen met een mooi burgermeestersbaantje.
    Razend kan ik hiervan worden.

    Reactie door simbro — woensdag 1 augustus 2007 @ 11.33 uur

  2. Het hele project is een aaneenschakeling van blunders. Al vanaf het begin hebben vooraanstaande economen aangegeven, dat het bevorderen van het transport over water een veel goedkopere oplossing zou zijn. Maar de politiek wilde dit prestigeproject koste wat koste doorvoeren. Het ergerlijke is, dat de verantwoordelijke bewindslieden, die miljarden over de balk hebben gegooid ook nog wegkomen met een mooi burgemeestersbaantje.
    Razend kan ik hierover worden !

    Reactie door sickbock — woensdag 1 augustus 2007 @ 11.45 uur

  3. Na aanleiding over het programma dat ik gistermiddag zag op discovery, kunnen we deze geldslurpende spoorlijn ook maar direct een spoorlijk van maken.
    Duitsland heeft weer eens zijn oude “Zepplin” techniek uit de kast gehaald, waaruit blijkt dat we 50% goedkoper kunnen transporteren dan welk transport dan ook.
    Terwijl de uitstoot van CO2 te verwardelozen is.
    Al met al een goed plan voor de toekomst met onze dicht slippende wegen.

    Reactie door Tukkersterror — woensdag 1 augustus 2007 @ 11.56 uur

  4. Je begrijpt niet dat het in Nederland onmogelijk is om bij een projekt dat al jaaaaaaaaaaren loopt alle belanghebbenden een beetje tegelijk hun zaakjes op orde te laten hebben. Prorail wist toch ook al jaren dat deze geldverslindende lijn er kwam, hadden dus toch ook al wel locs kunnen hebben voor deze lijn. De Nederlandse regering had toch ook al lang met Duitsland de zaken op orde kunnen hebben zodat het Duitse gedeelte ook al klaar was. De vriendjes van de ministers destijds hebben nu toch wel voldoende gebeurd dacht ik zo, de hoogste tijd dus om die treinen te laten rijden of, en dat zie ik nog liever, voor elke week dat die treinen niet rijden een flinke boete laten betalen, moeten de gewone kleine burgerbedrijven ook als ze te laat iets opleveren.

    Reactie door Gerard — woensdag 1 augustus 2007 @ 12.03 uur

  5. Ik denk dat de Belgen goed gaan concureren met hun haven Antwerpen en de spoorlijn , door een stukje van limburg : dit ligt veel gunstiger voor het Ruhr-gebied dan Rotterdam-maasvlakte : Het had veel slimmer geweest te richten op het midden van Duitsland , richting Berlijn , waar de verbinding ligt met de Oostbloklanden : die rijksweg langs berlijn wordt momenteel zwaar belast richting berlijn –> Polen en vindt slechte aansluiting met Nederland .
    De vaarwegen met het Ruhrgebied zijn prima en daarmee is de betuwe lijn inderdaad een ambitie stunt , waar op grote schaal zwaar geblunderd wordt :zonder enige toekomst visie .

    Reactie door Fred — woensdag 1 augustus 2007 @ 12.05 uur

  6. Van mij mag het zo blijven het is heerlijk rustig en de natuur gaat spoedig weer bezit nemen van deze heerlijke rustige plek.
    Ik hoorde verleden week nog de voorzitter van de werkgevers iets zeggen over Visie.
    Die Visie is over de rug van de belastingbetaler met vrijwel zinloze projecten de zakken vullen.
    In Arnhem komt het volgende zinloze en geld verslindend project eraan,natuurlijk over de rug van de belasting betaler.

    Reactie door De Hakker — woensdag 1 augustus 2007 @ 12.43 uur

  7. En bovendien het milieu en landschap zwaar gehavend en burgers niet in geld uit te drukken leed en schade toegebracht; maar dat laatste telt niet want met onderdanen kun je doen wat je wilt, als er maar iemand die zich zelf hare majesteit pleegt te noemen de lijn komt openen.

    Reactie door anne hilverda — woensdag 1 augustus 2007 @ 12.48 uur

  8. mis management noemt men dit in het bedrijfsleven kost je de kop.
    wanneer komt er een eind aan de goddelijkheid van regeerders,er moet een toetsingsstelsel komen,die wel onafhankelijk is.
    met een diploma aardappels rooien,kun je
    minister worden.
    en daarna burgemeester

    Reactie door hw.rademaker — woensdag 1 augustus 2007 @ 13.24 uur

  9. @6 De Hakker
    Welk zinloos project in Arnhem bedoel je precies ? Toch niet het historisch museum ?
    Want van de geschiedenis kun je leren, dus als daar in een hoekje een stuk lege spoorrails ligt met een grote zak duiten en een bordje ‘Betuwelijn’ dan worden generaties na ons nog aan dat fiasco herinnerd !

    Reactie door simbro — woensdag 1 augustus 2007 @ 13.49 uur

  10. Als je nagaat op hoeveel belangrijke culturele zaken (bv. monumentenbeheer, bibliotheken in kleinere plaatsen) bezuinigd moest worden om hier bakken vol weg te gooien. Ik verdenk CDA/VVD ervan hun vriendjes hiermee gespekt te hebben.

    Reactie door nico de vries — woensdag 1 augustus 2007 @ 14.19 uur

  11. Is het niet een beetje voorbarig om hier nu al over te oordelen? Er zijn wat testen geweest, hieruit zijn wat veiligheidsproblemen naar voren gekomen en nu zijn toevallig de Duitsers bezig met een onderhoudsklus. Hadden die dan rekening moeten houden met een onzeker project als de Betuwelijn?

    Dat het een duur project is geweest is misschien waar maar is een andere discussie, de exploitatie kun je toch pas na een paar jaar beoordelen?

    Reactie door apollo — woensdag 1 augustus 2007 @ 14.48 uur

  12. ach…de aannemers hebben hun Miljarden binnen ….betaalt door .. ONS !!!!!

    leve de lobby van het grootkapitaal…

    Reactie door Daan — woensdag 1 augustus 2007 @ 15.09 uur

  13. @ 6, 9 en 10,

    Even terug in de tijd: 1987.
    Toenmalig minister en beoogd godfather van de nederlandse bouwmaffia Eelco CDA Brinkman wilde toen het Nederlands Openluchtmuseum sluiten.
    De bouw heeft miljarden subsidies per jaar nodig en dat kan o.a. door megaprojecten van de overheid. Betuwelijn is zo’n project. Wellicht heeft Fred gelijk. Misschien wilden ze de Belgen voor zijn. Toen wist men nog niet dat de rechtszaak verloren zou worden en ‘de ijzeren rijn’ mocht worden doorgetrokken.

    Je komt er nooit achter wat er nu werkelijk achter zit omdat ze nooit de waarheid spreken.
    Belangrijk is altijd om te zoien waar het geld naar toe gaat. Een detective doet dat ook wanneer het om financiële criminaliteit gaat.
    En dan wijst dat richting grote bouwondernemingen. En wie zitten daar in de raad van commissarissen?

    Reactie door L'écologiste — woensdag 1 augustus 2007 @ 15.10 uur

  14. @apollo — woensdag 1 augustus 2007 @ 14.48
    «de exploitatie kun je toch pas na een paar jaar beoordelen?»

    Zeker, apollo, ik zou zeggen bekijk dat op 20 jaar, de termijn van de financiering. Het zijn relatief goedkope leningen (4%). Je mag hopen dat het onderhoud een beetje te betalen blijft, hangt sterk van de kwalitit van het geleverde werk af. Dan zou die exploitatie best eens mee kunnen vallen.

    Al dit soort projecten zijn risicovol. Haagse tramtunnel, Amsterdamse Noord-Zuidlijn, Oosterscheldekering. Ik ken maar één echt groot project waar het allemaal goed ging: de Westerscheldetunnel – een paar kleine strubbelingen. Ondanks de nieuwe technieken die ze daar toepasten (boren tot 20m onder de zeebodem) ging dat bijna vlekkeloos. Ik denk dankzij een stringent management (ik ben z’n naam kwijt – vast te achterhalen).
    Bij de Haagse tramtunnel heb ik zelfs aan al of niet opgedragen sabotage gedacht …

    Reactie door jk — woensdag 1 augustus 2007 @ 15.32 uur

  15. Ze maken dus rails, waar normale lokomotieven niet eens gebruik van kunnen maken? lol

    Reactie door ReneR — woensdag 1 augustus 2007 @ 15.47 uur

  16. @9
    Nee,die bedoel ik niet.
    Ik bedoel Rijnboog project waar de bevolking Ja.Ja of Ja tegen mochten zeggen.
    Museum prima.

    Reactie door De Hakker — woensdag 1 augustus 2007 @ 16.55 uur

  17. Goedemiddag allemaal,

    Is het niet zo dat de politiek destijds heel gewillig en nagenoeg kritiekloos de oren liet hangen naar een aantal reders en grote bedrijven in Rotterdam die OP KOSTEN VAN DE BELASTINGBETALER eigenlijk infrastructuur wilden voor zichzelf?
    En dan de bedrijven die verdiend hebben aan de aanleg: hoe zit dat precies…?

    Dat zou je al als bedenkelijk kunnen bestempelen, maar ik meen al een hele tijd geleden te hebben gelezen dat diezelfde labbekakken van politici nog niet eens de “opdrachtgevers” de eigenlijk VANZELFSPREKENDE verplichting wilden opleggen dat ze die dure lijn dan ook minstens KOSTENDEKKEND zullen MOETEN gebruiken!

    Waarschijnlijk zullen de exploitatiekosten ook op de algemene middelen gaan drukken: de belastingbetaler zal dan tot in lengte van jaren kunnen blijven betalen….TENZIJ de politiek de moed heeft om die kosten aan het verantwoordelijke bedrijfsleven in rekening te brengen: dat zou ook vanzelfsprekend moeten zijn, immers:
    Ook burgers worden nog wel eens met het begrip “profijtbeginsel” om de oren geslagen.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 1 augustus 2007 @ 17.15 uur

  18. Nederland 2007: Opperste staat van verwarring!

    Kunnen we, gierend van de lach, onder de tafel zakken of moeten we, met het schaamrood op de kaken, in een donker hoekje gaan zitten janken?

    Reactie door Bas — woensdag 1 augustus 2007 @ 18.04 uur

  19. go en dan te bedenken dat voor deze belasting fraude/aanfluiting,
    (is dat geblondeerde mens al ter verantwoording geroepen)
    een pracht van een lijntje had kunnen liggen tussen lelydorp en groningen,
    de plannen en vergaderingen zijn al +- 35 jaar aan de gang,,
    wat? er is zelfs rekening mee gehouden naast de snelweg ook +- 35 jaar.
    ach ja en de gemeentes bezuinigen op de zorg,
    en vergaderen en vergaderen vergader verga snurk ,,HE wat?oo ja,oo het plan,,het marktplein,he ja,hier heb ik het,in 1997 moesten de winkeltjes verdwijnen,hoever zijn we nu,wat een nieuwe patatkeet,en wat nieuwe bushokjes + een nieuwe asfalt laag,waneer gaan we de nieuwe winkels bouwen?,en ondergrondse parkeer plaats,we hebben de nieuwe oude situatie weer terrug veranderd exstra kosten meer als een miljoen,schuldige bekkers gemeente NOP,,oke oke eerst vergaderen vergad ver,slaap.

    Reactie door ad — woensdag 1 augustus 2007 @ 19.01 uur

  20. Kennelijk zijn er er geen goede afspraken gemaakt met de uitsers anders had dit dit niet mogen gebeuren.
    Eenzelfde situatie met de westerscheldetunnel
    tunnel is klaar maar de infrastructuur in het achterland van zeeuwsvlaanderen en belgie zoals snelwegen etc zijn niet meegenomen.
    Dus de winst die geboekt wordt met de tunnel gaat weer verloren als je doorheen bent om goede doorgaande wegen te zoeken.

    Reactie door che — woensdag 1 augustus 2007 @ 19.25 uur

  21. @che — woensdag 1 augustus 2007 @ 19.25
    «Eenzelfde situatie met de westerscheldetunnel
    tunnel is klaar maar de infrastructuur in het achterland van zeeuwsvlaanderen en belgie zoals snelwegen etc zijn niet meegenomen.»

    Klopt. Voor een rit naar Frankrijk hebben wij daarom toch maar Antwerpen-Brussel-Mons gekozen, maar viel ook tegen: een rechthoekige déviation bij Charleroi van 60km!!

    Op de open provinciedag dit voorjaar in de Abdij (Provinciehuis) in Mbg werden de plannen ontvouwd voor een vierbaansweg Zelzate-Goes (aansluiting A58). Daar is toestemming voor en die wordt gebouwd. Desgevraagd zat een verdubbeling van de Zeelandbrug er niet in (maar zit wel bij sommigen in het achterhoofd) – dan was het nog een klein stukje geweest naar Rotterdam. Dat moet nu over de A58-A16.

    Reactie door jk — woensdag 1 augustus 2007 @ 19.48 uur

  22. 19 oeps correctie geen bekkers maar bakkers

    Reactie door ad — woensdag 1 augustus 2007 @ 20.32 uur

  23. @ 15 ReneR

    Inderdaad Rene men kan alleen met speciale locs over de betuwelijn rijden, dus ook hier worden bevriende loc-bouwers bevoordeeld.

    Men wil zijn monopolie positie op deze lijn behouden, en als er een trein vanuit Duitsland naar Rottedam moet via de Betuwelijn dan moet hij vlakbij de grens van loc wisselen met de daaraan verboden kosten.
    Al met al weggegooid geld miljarden miljarden miljarden.

    Hoe kan het toch dat tijdens de aanleg vele aannemers naar een veel grotere woning zijn verhuist… puur toeval, of…… het blijft bijna gissen.

    Reactie door Pool — woensdag 1 augustus 2007 @ 21.57 uur

  24. ja pool geen gissen,
    hadden we maar voor de EU moeten stemmen,dan hadden we nu geen twee verschillende loc’s nodig gehad,
    nee dan was er eerst gepraat met de duitsers,
    dat heet samenwerking,go zeg wat zijn wij stom zeg om tegen te stemmen,dan zadelen ze je gewoon op met een onbruikbare lijn,of gaan we het met een paar jaar aanpassen nadat er milj aan nieuwe locs zijn aangeschaft,
    leuk voor het nieuwe historiche museum/afdeling verspilde belasting/schuld de nee stemmers.

    Reactie door ad — woensdag 1 augustus 2007 @ 22.17 uur

  25. @ 24 ad

    Ik denk als we gewoon met de Duitsers rond de tafel waren gaan zitten dat er dan allang veel treinen over dat traject zouden rijden.
    Die hele EU kan de boom in met hun bemoeizucht.

    Mischien ook leuk om de Betuwelijn in Madurodam te plaatsen,…. leuk voor het nageslacht, moet je wel het prijskaartje van die lijn eraan hangen dan wordt het dubbel zo intressant om er naar toe te gaan.

    Ik heb zo’n gevoel dat er nooit een trein over dat traject zal rijden,…
    a. het is veel te duur, want de kosten worden weer op de consument verhaald, met als gevolg dat de prijzen weer stijgen.

    b. de Duitsers en Belgen zien er totaal geen brood in, ze vinden het een onzinnig idee wat veel te veel moet gaan kosten, en men wil hun burgers niet opschepen met de miskleunen van ons land.

    Reactie door Pool — woensdag 1 augustus 2007 @ 23.17 uur

  26. @ 25 ad

    Even dit nog, de Duitsers hadden voordat er maar gewerkt werd aan de lijn al aan Nederland gevraagd om de plannen eens uit te leggen, en om te kijken welke rol de Duitsers er mischien in zou kunnen spelen.
    Maar men wilde het kapitaal onder de vriendjes houden, en nu zie je het resultaat,.. niente, nada, niets.

    Reactie door Pool — woensdag 1 augustus 2007 @ 23.22 uur

  27. pool jaren terrug was er een progamma op tv
    geld over de balk(hoe toepasselijk,zou het de naam zijn?,het is niet meer op tv geweest zins aantreding van,de irak bevrijders, of zie ik nu hersen schimmen?)
    daar waren ook mistanden te zien,zoals een viaduct in het midden van eeeuu niets bv.
    of zoals hier kleinschalig, in hun ogen dan he,
    bestaande weg afgesloten/verbouwt om het ahum centrum te ontlasten?de mensen te dwingen 6 km om te rijden?dachten ze,
    dus stond het hele centrum nu compleet vast heel emmeloord moest langs het bejaarden centrum das vlak langs het ontlaste?? centrum,
    een en al opstoppingen,weer terrug verandert kost een paar centen maar dan heb je ook wat,
    WAT? je moet nu wachten op de bussen/vrachtverkeer,anders sta je klem midden in de bocht,oo ja en veilig dat het geworden is,zucht.
    amtenaren en hun voorlichters moeten een afgrijzelijke trap onder hun luie kont krijgen.en zonder wachtgeld gedropt worden,terrug naar hun boeren bedrijven,in de nop dan he,vvd’ers en cda’ers,die elkaar de hand boven het hoofd houden,maar niet meer weten dan hoe een aardappel te kweken en hoe zoveel mogelijk te belazeren,de grootste schurken van de nop zitten hier aan de macht,de 1 illegale polen in te voeren en hun vrindjes,de ander een woning te bouwen midden in het bos,maar wel op goedkope landbouw grond(wat een ander nooit voormekaar krijgt),en ondertussen dijkgraaf genoemd willen worden.
    zo,een maand uit het leven van een cda/vvd gat.

    Reactie door ad — donderdag 2 augustus 2007 @ 1.16 uur

  28. @ 23 pool

    Niet met speciale locs maar met een nieuw beveiligingssysteem ,iedereen wou toch bescherming tegen het ‘door rood rijden’?

    Ik snap niet waar de media het vandaan haalt dat Railion (en andere vervoerders) een locs met dit systeem heeft, heb er zelf al tientallen gezien (en mee gereden).

    Ik vraag me echter wel af hoe de Duitsers dit hele verhaal op gaan pikken (ondanks intentieverklaringen)….. de tijd zal het leren!

    Reactie door Ach ja — donderdag 2 augustus 2007 @ 7.03 uur

  29. @ 1 & 2 : blunders ?

    Pure fraude zul je bedoelen !

    Reactie door Willem — donderdag 2 augustus 2007 @ 9.06 uur

  30. Het hoofd van de uitvoering van dit project is nog onderscheiden door de koningin.
    Je zou zeggen deze man deed zijn zeer goed betaalde werk waarom deze onderscheiding.
    Terwijl het budget op een enorme manier is overschreden.
    Dan is er maar een conclusie dat hij deze onderscheiding te danken heeft aan het op Maffia achtige manieren meegewerkt heeft aan het doorschuiven van belasting geld en dit werk beter heeft gedaan dan de verwachtingen waren.

    Reactie door De Hakker — donderdag 2 augustus 2007 @ 9.14 uur

  31. @ 26 Pool,

    “Maar men wilde het kapitaal onder de vriendjes houden, en nu zie je het resultaat,.. niente, nada, niets.

    Juist dat zou wel eens helemaal waar kunnen zijn!” In Duitsland kunnen ze tenminste wel gründlich zijn. Al die aanbestedingen aan vriendjes die erdoor groeien en er in hun limousines van rijden en hun kapitale villas van wonen levert voor het gewone volk bijna altijd kwaliteit op, zie ook item elders op dit blog.
    Al die ambtenaren eruit, samen met de verantwoordelijke ministers, staatsectretarissen, wethouders, burgemeesters, CvdK’s, directieleden, afdelingshoofden. ERUIT!! HET VOLK WIL ZIJN GELD EERLIJK BESTEED ZIEN.
    CDA, VVD, PvdA, GL, CU jullie hebben het toch altijd over MARKTWERKING. Maak er dan VRIJE MARKTWERKING van.
    EUROPA betekent ook goed samenwerken met Duitsland weet je wel.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 2 augustus 2007 @ 9.45 uur

  32. krijg iedere burger nu een aandeeltje in de Betuwe lijn ? Of wordt met algemene middelen , verkregen uit belasting opbrengsten,alleen winst gemaakt ten gunste van overheidsbedrijven , die thans werken als BV en mogen de schippers nu ook zich aanmelden bij de bijstand , om collectief te gaan papier-prikken tegen bijstanduitkering : dan al te bedenken wat het een schipper oplevert om werklos te worden , zijn/haar schip te verkopen en een woning te zoeken om verder te leven .

    Het is een behoorlijke mis-management dat machnisten opgeleid worden , die examen doen , en daarna blijkt voldoende kennis te hebben van veiligheid-regels en vaak ook geheel het traject niet weten .
    Dan het beschikbaar materiaal , wat ook niet geheel voldoet .Een mooie wereld .

    Reactie door Fred — donderdag 2 augustus 2007 @ 9.48 uur

  33. @31
    Wat heb jij toch met Duitsers het is daar niet veel beter.
    Met de SPD en CDU aan de macht.

    Reactie door De Hakker — donderdag 2 augustus 2007 @ 10.48 uur

  34. @ 31,

    Sorry nu toch wel erg grote typefout:
    Het moet zijn KWALITEITSVERLIES ipv KWALITEIT.

    “Al die aanbestedingen aan vriendjes die erdoor groeien en er in hun limousines van rijden en hun kapitale villas van wonen levert voor het gewone volk bijna altijd KWALITEITSVERLIES op, zie ook item elders op dit blog”.

    In de regel ontbreekt er bij mij wel eens een letter. Mijn excuses daarvoor. Dit komt door snel typen want ik wil zoveel mogelijk directe spreektaal gebruiken waardoor de bijdrage toegankelijker is.

    Ik kan ook wel schrijftaal gebruiken maar dan krijg je ellenlange epistels en die moet je maar in de boeken of vaktijdschriften lezen vind ik.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 2 augustus 2007 @ 11.24 uur

  35. @ 33 de Hakker,
    Ja het wordt er niet beter op. Wanneer het daar ook zo erg wordt als in Nederland dan kunnen we wel inpakken.
    Voorlopig zijn ze nog wereldkampioen exporteur, ook al staan ze op het punt ingehaald te orden door China.

    http://www.welt.de/wirtschaft/article1055508/China_wird_2008_Deutschland_ueberholen.html?r=RSS

    Waarom denk je dat mensen over de hele wereld Duitse producten willen kopen? Misschien omdat ze goed werken?

    Technisch gesproken zijn de Duitsers volgens mij veel beter in staat een spoorlijn aan te leggen. Politiek gezien kan het zijn dat de Duitsers vrienden willen blijven met én de Nederlanders én de Belgen.

    Kortom zo’n Betuwelijn-project zouden de Duitsers denk ik veel beter aangepakt hebben.
    Als je al vriendjes wilt helpen doe het dan zo dat de kwaliteit van het eindproduct dan niet slechter van kwaliteit is dat de prijs niet hoger uitvalt en dat het geheel past binnen de infrastructuur.

    In Tilburg was er al bijna een ongeluk met zwaar goederenvervoer, reden waarom ze daar vragen stellen waarom de Betuwelijn nog niet in gebruik genomen kan worden.

    Reactie door L'écologiste — donderdag 2 augustus 2007 @ 12.43 uur

  36. In de krant las ik vanmorgen een bericht van een of andere redakteur,die het toch wel verschrikkelijk vond dat hare m. bea is blootgesteld aan een officiele opening van een slecht of helemaal niet funktionerend apparaat. De ergste nachtmerrie die je kunt bedenken. Alsof hare m. daar ook maar l nacht wakker van ligt.Die zit heerlijk op italiaans terras.
    In dezelfde krant las ik dat er 50 treinen per dag door moeten razen vanaf l januari 2008.
    Arme Betuwers, het wordt onleefbaar daar.Daar kan ik eerder van wakker liggen. Laat het hele projekt dan maar mislukken. Een deskundige had al uitgerekend dat met volledige bezeting / gebruik er nog niet voldoende geld binnenstroomt voor het jaarlijks noodzakelijk onderhoud.
    Ik zou zeggen: het kabinet doet boete door die 5 miljard komend jaar MINDER uit te geven op Defensie.En verder laten we de Betuwelijn overnemen door de natuur.Maak er een wild pad van met boterbloemen geurige kruiden hazen en konijnen en hier en daar een koek en zopie voor de fietsers langs natuurvriendelijk fietspad dat er dan maar naast wordt gelegd.En trekkershutten en hier en daar een jeugdherberg,desnoods ook nog een ruiterpad. En zie : de binnenvaart bloeit weer op,evenals de Betuwe die dan de grootste toeristentrekker van nederland wordt voor milieuvriendelijk vakantiegenot en vandaaruit kunnen er dan dagtochtjes per bus of paard en wagen naar het nieuwe openluchtmuseum plaats vinden, want die afstand valt wel te overbruggen. En dan zijn wij ook van die lawaaierige te dure pretparken waar treintjes in idiote capriolen naar beneden donderen,af. Kortom : iedereen heeft er baat bij en daar gaat het toch om. WELZIJN VOOR ALLEN.

    Reactie door anne hilverda — donderdag 2 augustus 2007 @ 15.02 uur

  37. PS openluchtmuseum moet zijn: Nationaal Museum o.i.d.

    Reactie door anne hilverda — donderdag 2 augustus 2007 @ 15.04 uur

  38. Mischien een idee om er een boemeltreintje er op te laten rijden van Zevenaar tot de Maasvlakte, alleen het nadeel is dat er geen tussenstations zijn, en het treinkaartje niet te betalen is.

    Reactie door Pool — donderdag 2 augustus 2007 @ 15.30 uur

  39. Kunnen mensen die noodgedwongen uit hun huizen zijn verjaagd/gezet of hun grond is onteigend t.b.v. deze Betuwelijn geen schadeclaims indienen omdat er toch nooit een trein op zal rijden en zij alle ellende en verdriet hebben moeten slikken voor de kat z’n jeweetwel.

    Reactie door Pool — donderdag 2 augustus 2007 @ 15.44 uur

  40. Zelfs wanneer het niet werkt wordt het geld weg gegooid.

    Reactie door Pietje — donderdag 2 augustus 2007 @ 16.26 uur

  41. “Oorzaak is onder meer de slechte samenwerking met de Duitsers, die momenteel werkzaamheden uitvoeren aan hun kant van de lijn.”

    Ik dacht dat de lijn voor hun goederen was?

    Ach, rijd maar weg.. Tjoeke, tjoeke.. Wat maakt het ook uit?

    Reactie door Pietje — donderdag 2 augustus 2007 @ 16.31 uur

  42. De overheid beschikt over 0 locomotieven dus de commercie heeft nog altijd meer in zijn mars dan de overheid.

    De politiek bij monde van de SP wil dat er meer commercieel vervoer over de Betuwelijn komt. Dat willen we allemaal wel, echter voor het dicteren van meer commercieel vervoer heb je wel eerst een commercie loopt. De SP zou dan ook wel eens wat aardiger mogen zijn voor de commercie en die eens mogen aanmoedigen.

    Reactie door W6969 — donderdag 2 augustus 2007 @ 19.04 uur

  43. Van meet af aan was duidelijk, dat de Betuwelijn een grove, niet meer te herstellen vernieling van fraai landschap zou betekenen, en voorts, mede door de voorzienbare kostenoverschrijdingen, qua exploitatie zeer discutabel zou zijn. Nu blijkt de koningin half juni een onwelriekende, bodemloze (beer)put te hebben geopend, waarin tot in lengte van jaren belastinggeld zal worden gesmeten. Dit alles ter verrijking van bouwondernemers, die het niet kunnen zonder fraude. Nederland begint inderdaad steeds meer op een bananenmonarchie te lijken.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 2 augustus 2007 @ 20.17 uur

  44. @ ad (27):

    Ja, inderdaad: geldsmijterij over de balk zonder (e)en ende.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 2 augustus 2007 @ 20.24 uur

  45. @ 43 Olav Meijer

    Wat denkje zou met de aanleg van deze lijn dan een opening gemaakt zijn om de bouwfraude-boetes te compenseren.

    Reactie door Pool — donderdag 2 augustus 2007 @ 21.33 uur

  46. @42 W6969
    Van dit stuk tekst begrijp ik geen fluit. Misschien komt het omdat er een zin niet goed loopt ? Graag een beetje duidelijke uitleg svp.

    Reactie door simbro — donderdag 2 augustus 2007 @ 21.55 uur

  47. die 4 miljard hadden ze net zo goed door de plee kunnen spoelen

    Reactie door andre delissen — donderdag 2 augustus 2007 @ 22.38 uur

  48. @47 andre delissen
    Ben je nu helemaal gek ? Wat denk je wat voor een verstopping dat geeft ! Moet er weer een extra riolering aangelegd worden !

    Reactie door simbro — vrijdag 3 augustus 2007 @ 8.40 uur

  49. En de parlementaire enquete over hoe het werkt en heeft gewerkt en ondanks de buitenlandse experts, geld over de balk smijten bij grote projecten heeft dus helemaal niets uitgehaald, evenmin de bouwfraudezaak waar amper represaiiles zijn genomen.
    Nee ze gaan Eelco Brinkman vragen zich ook nog te bemoeien met de huizenmarkt in Nederland met de infrastructuur en de herindeling van Nederland de planologie.

    Gekker moeten we het niet maken.
    Die zitten daar nog gewoon samen met de politiek bouwuwfraudeplannetjes te maken.
    In eendracht samen of zoiets?

    Bovendien kun je wel opkomen voor de kostenbesparende degelijke projecten van de Duitsers maar vergeet niet Duitsland kent nog steeds geen minimumloon, de mogelijkheden voor goedkoop werk zijn daar legio.
    Ieder voordeel heeft ook hier zijn nadeel denk ik dan maar.

    Reactie door Henny — vrijdag 3 augustus 2007 @ 8.46 uur

  50. De meeste politici hebben onderling een “deal “dat ze elkaar niet in de kuiten bijten en dat is jammer , want dat betekent dat dit soort geklungel geaccepteerd bijft .

    Reactie door Fred — vrijdag 3 augustus 2007 @ 10.59 uur

  51. Als de poltici zo grootschallig blijven door klungelen , krijgt Winetjes van het VNO toch zijn gelijk : Heel Nederland wordt dan asfalt en rails .

    Reactie door Fred — vrijdag 3 augustus 2007 @ 11.00 uur

  52. Winetjes = Wientjes

    Reactie door Fred — vrijdag 3 augustus 2007 @ 11.01 uur

  53. @ Pool (45):

    Je zou het bijna denken, Pool.

    Intussen is bekend geworden, dat de grootste containertransporteur in de Rotterdamse haven, ERS Railways, de Betuwelijn in elk geval tot 2009 niet zal gebruiken!
    Eens te meer blijkt dat de ondernemers politieke druk hebben uitgeoefend om de lijn aan te leggen, maar het risico volledig bij exploitant Keyrail (ProRail en de havenbedrijven in Rotterdam en Amsterdam) en de overheid hebben gelegd!
    De bevolking mag het gelag dus uiteindelijk betalen.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 3 augustus 2007 @ 19.08 uur

  54. @Fred — vrijdag 3 augustus 2007 @ 11.00

    Ja, Fred, wat is daar tegen? Kun je ook het Wegenverkeersreglement afschaffen …

    Reactie door jk — vrijdag 3 augustus 2007 @ 20.54 uur

  55. De vervoerders maken geen gebruik van de BetuweROUTE omdat deze simpelweg gewoon niet af is, veel storingen inzitten en er net over de grens bij Emmerich nagenoeg geen capaciteit is.

    Reactie door Ach ja — vrijdag 3 augustus 2007 @ 21.38 uur

  56. Ach ja — vrijdag 3 augustus 2007 @ 21.38:

    Goedemiddag,

    Ik denk daar -zie ook mijn reactie nr.17- toch anders over:

    De door jou genoemde vervoerders hebben toen en nu -zelfs met die gigantische kosten die voor hun zijn gemaakt- (ruim 1000 ouderwetse guldens per belastingbetalende Nederlander!) geen enkele verplichting gekregen om die lijn dan maar te gebruiken ook, SCHANDE!!

    Verplichtingen zijn er immers alleen voor ons, “gewone mensen”?

    En, let maar op: de kosten zullen die zelfde ondernemers niet echt in rekening worden gebracht vanwege de hoogte daarvan: zoals ik al zei zullen wij die dan ook nog eens mogen ophoesten met een vroom beroep op ons “aller” economie waarvan, zoals bekend, steeds grotere groepen mensen steeds minder profijt hebben vanwege de oneerlijke verdeling van de evntuele baten daarvan.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 4 augustus 2007 @ 12.51 uur

  57. Het hoofd van de uitvoering van dit project is nog onderscheiden door de koningin.
    Je zou zeggen deze man deed zijn zeer goed betaalde werk waarom deze onderscheiding.
    Terwijl het budget op een enorme manier is overschreden.

    Reactie door Johan — maandag 6 augustus 2007 @ 2.21 uur

  58. Johan, hij is onderscheiden omdat hij in het gareel liep, het gareel van God Nederland en Ora\nje. Als jij dat zou doen wordt je ook ooit onderscheiden.

    Reactie door anne hilverda — maandag 6 augustus 2007 @ 12.07 uur

  59. @4 Gerard (v.d.V.) je voorstel tot boete is
    best een methode in vergelijking met andere
    ondernemers, maar ik vrees dat ook dié boete
    in prijsverhoging worden doorberekend aan die
    consument die dan nog eens extra ‘de fouten’
    moet betalen.
    Vanavond proost ik op jou en wens je voor de
    dag van morgen veel plezier toe, op weg naar
    de 70! Mogelijk kijk je nog graag terug naar
    de jaren ‘zeventig’ toen er nog sprake was
    van een toekomst die veelbelovend kon zijn,
    maar gelijkertijd sloop de kentering langzaam
    toe. Morgen maar eens een dagje niet over na-
    denken en je met vrolijker zaken bezig te
    houden. Al vast een fijne dag gewenst en dus
    deze…..

    Reactie door Madelief — woensdag 8 augustus 2007 @ 7.49 uur