Lerarentekort

Honderden scholen in het voortgezet onderwijs in de Randstad zijn nog op zoek naar leraren voor het nieuwe schooljaar, dat eind deze maand begint, meldt NRC Handelsblad.

De nood is volgens betrokkenen zo hoog, dat vaker onbevoegden voor de klas komen en leraren zullen moeten overwerken. Naar schatting bedraagt het tekort meer dan duizend leraren, en dat staat voor heel wat uren lesuitval.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 04 augustus 2007 :: 13.13 uur

68 Comments

68 reacties

  1. Ik denk dat heel wat leraren zijn weggepest (in welke vorm dan ook). Dat is misschien wel wat overbekend, maar toch als eerste waarnaar gekeken moet worden denk ik.

    Men zal wat soepeler moeten zijn in de toelating, maar, wel met een “strenge dirigent”, die geen kwaliteit zal bespotten. Dat wil zeggen; geen regels van steen, of een handleiding van water (zo goed is die nou ook weer niet), maar een goed oog voor kwaliteit, en dat ook zal laten weten.

    Is onderzoek nodig? Of heeft iemand een goede suggestie? Ik denk toch dat die hier dient (eventueel) herhaald te worden, ook al is dit hier nu een nieuwsbericht, het is nog steeds actueel. Ook al zijn de oplossingen simpel. (Ik denk aan “hoge betrokkenen”, als ik Jan’s bericht zo lees!)

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 4 augustus 2007 @ 14.28 uur

  2. Het wordt tijd om Balkenende te impeachen!
    Weg met deze schijnchristelijke roversbende!

    Reactie door Koen — zaterdag 4 augustus 2007 @ 14.54 uur

  3. In de afgelopen decennia heeft men de salarissen van de leraren drastisch verlaagd. Men vond leraren meer passen in de beropesgroepen ‘wilde beesten temmers’, en ‘kleuteroppassers’ of ‘ontspoorde jongeren werkers’. Tegelijkertijd werden de eisen aan de leerlingen drastisch verlaagd. Kijk eens naar de wiskunde-olympiade, daar eindigde Nederlnad altijd bij de top, nu op de 50ste plek, voorbijgestrref door allerlei ‘achterlijke’ ontwikkelingslanden.

    Verhoog de salarissen met 50 to 100% en verhoog de eisen aan de leerlingen drastisch. Verander de scholen van bewaarplaatsen in hoogwaardige opleidingsinstituten. Dan kun je weer mensen aantrekken die nu naar het bedrijsleven gevlucht zijn, je zou dan zelfs gepensioneerden kunnen aantrekken.

    Bij de huidige salarissen trek je voornamelijk half-analfabete docenten die sommetjes beneden de 10 te moeilijk vinden.

    Reactie door Drob — zaterdag 4 augustus 2007 @ 15.56 uur

  4. Ik weet wel waarom men niet meer voor de klas wil staan in NL. Als je goed nadenkt, weet je wel waarom!

    Reactie door Helldriver — zaterdag 4 augustus 2007 @ 16.36 uur

  5. ik ben een volledig bevoegd wiskunde leraar en dat moet toch ergens bekend zijn.

    denkt iemand dat zij mij ooit hebben benaderd?? ondanks mijn verzoeken.

    dit land is doodziek!!

    Reactie door wladimir iljitsj — zaterdag 4 augustus 2007 @ 17.59 uur

  6. ONDERZOEK LEREN VIA ICT
    Uit onderzoek blijkt dat leren via Internet minstens dezelfde kwaliteit kan hebben als klassikaal en goedkoper kan zijn en leuker kan zijn voor de leerling.

    Een aantal grote bedrijven en legers geven daarom veel onderwijs via onderwijsfilms, videoconferencing, webforums, simulatiegames enz…

    Ik vind dat de overheid uitgebreid wetenschappelijk moet onderzoeken wat de mogelijkheden zijn van onderwijs via internet, al dan niet gecombineerd met klassikaal onderwijs en kleine leerclubjes of leerkoppels bij de leerlingen thuis.

    Ook de motivatie, beroepsinteresses, studievaardigheden en de sociale en emotionele ontwikkeling van de leerlingen moeten daarbij uitgebreid worden onderzocht. En op die gebieden moeten speciale onderwijsfilms worden aangeboden.

    Als er meer onderwijs wordt gegeven via films op internet, heeft de leraar meer tijd voor persoonlijke begeleiding. Die films kunnen een zeer hoge kwaliteit hebben als ze worden uitgewisseld met buitenlandse onderwijsfilms. Die films moeten liefst net zo aantrekkelijk zijn als bioscoopfilms.

    Betere resultaten van klassikaal onderwijs boven internet zijn volgens mij nooit aangetoond. En ik vind dat onderwijs evidence-based moet zijn, want onze onderwijsbegroting is gigantisch. Ik dacht zo’n twintig miljard per jaar!

    Onderwijs via ICT is nog teveel een taboe in de politiek zonder wetenschapelijke onderbouwing. Klassikaal onderwijs is een heilig huisje dat nodig moet worden gemoderniseerd.

    Medewerking van het onderwijsveld moet daarbij worden gemobiliseerd via motiverende en informerende films.

    1. http://e-learning.startpagina.nl/?resultp=on

    2. http://scholar.google.com/scholar?num=100&hl=en&lr=&q=effecten++e-learning+

    VIDEO’S
    http://video.google.com/videosearch?q=e-learning+duration%3Along&so=0&num=10

    Reactie door Jaap Veldkamp — zaterdag 4 augustus 2007 @ 19.20 uur

  7. jij hoef geen wiskunde leraar aan te nemem,als jij Apartheid verkondert,Zwarte and Witte schoolen,maar ja dit land is deep triste en ziek.
    Ho!, en voor hardcore deutch blooder,het gaat nog erger worden
    PS: sorry voor de cynism…/

    Reactie door gaf — zaterdag 4 augustus 2007 @ 22.16 uur

  8. De zoveelste commissie gaat het zoveelste rapport uitbrengen waarin weer om de hete brei heen gedraaid gaat worden. Iedere leek kan de regering vertellen wat er moet gebeuren om het lerarentekort tegen te gaan.

    Reactie door Ed Sorrento — zaterdag 4 augustus 2007 @ 22.21 uur

  9. Zou hier dan de eerste zepert van Plasterk in de maak zijn, of neemt deze ook duistere maatregelen dat dit nooit meer zal gebeuren

    Reactie door Pool — zaterdag 4 augustus 2007 @ 22.37 uur

  10. @5, aan de heer Wladimir Iljitsj..

    Ik denk dat jij een goede wiskunde leraar bent Wladimir (zonder je ontmoet te hebben overigens), en ik denk ook nog wel meer dan dat. In ieder geval, ik denk dat het mogelijk is jouw gewoon aan te nemen (op een school), en dat jouw afkomst er opeens niet meer zo erg toe doet. (Ik neem aan dat je heel graag aan de bak wilt..) Ik denk ook dat er een directeur is, die jouw heel graag zou willen aannemen (kwalificaties laat ik even aan jullie beiden), maar dat die directeur ook niet kan.

    Terwijl ik dit schrijf, zit ik erg te zoeken naar de algehele situatie, (door dezelfde gangen en kringetjes te bewandelen so to speak,) maar ik denk dat het eigenlijk iets heel kleins is, wat zomaar verholpen kan worden. Ik heb geen goeie inzicht in de wetten en regels van dit land, maar dat moet ze niet hinderren om toch op nummer 5 terecht te komen op deze weblog Wladimir, waar jij staat althans, heel toevallig misschien, maar dat moet niets meer uitmaken denk ik.

    Dit land is op dit vlak ‘at a standstill’, denk ik, maar er zijn nog genoeg mensen die wel degenlijk iets willen met de toekomst, dus. Welkom in Nederland.

    Ik denk dat jij liever (en beter) Wiskunde geeft dan ik. Dat moet toch ook tellen? Wat voor cijvers hebben ze eigenlijk voor ógen?

    Wiskunde is een mooi vak. Dat weet ik uit eigen ervaring, en ik zie overal de toepassingen daarvan. Je kunt er helemaal niets mee, is niet iets dat daarmee geassocieerd wordt. Je kunt er iets mee.

    Dit land heeft een spuitje nodig. Een ander landgenoot is doctor. (Maar ik praat teveel Wladimir, less talk, more action.) Dit land is misschien doodziek, de mensen (echte vakmensen) zijn er wel degelijk, en dan is alles wat ik zeg, al allemaal al teveel verkeer; Die hadden je wellicht allang aangenomen. “Eén blik.” Met ernst in de ogen. Met ernst onder de leden. Je wordt er stil van..

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 4 augustus 2007 @ 23.15 uur

  11. Ik moet ook mijn mond houden, ik laat de leraren zelf aan het woord. Al zijn ze dan niet op oproepbasis, hopelijk is dat dan een handreiking.

    - BabbelBas

    Reactie door Bas Schoutsen — zaterdag 4 augustus 2007 @ 23.30 uur

  12. Uitgekleed zien we nu de naakte waarheid.

    Ik denk ook dat het niet helpt dat wij zo fulmineren tegen de huidige leerkrachten als het gaat over achteruitgang. De leerlingen leren niets meer en dat is allemaal de schuld van de slechte leerkrachten. Die krijgen zo langzamerhand ook genoeg van dat gevit over hoe slecht ze de kinderen wel niet onderwijzen. Ik denk dat we ons dat ook mogen aantrekken dat negatieve naar die mensen toe die hun stinkende best doen het dankzij de overheid zinkende schip nog overeind te kunnen houden. Ze moeten zoveel met zo weinig middelen en al de bijbaantjes van opvoeder beheerder politieagent etc.. zijn legio geworden. We kijken ook niet eerlijk naar de werkelijlkheid als het om vakantie gaat versus de uren die ze daarbuiten moeten maken.750.000 euro voor een bureautje voor een dag maar onderwijs ho maar.
    De PvdA heeft hier iedere vinger van twee handen in de pap gehad. Beter betalen, beter waarderen en vooral ook goed luisteren naar deskundigen/leerkrachten zelf en niet alleen in honderd dagen, Dat is geen luiusteren maar aanhoren om vervolgens de eigen heiloze weg te vervolgen. Het had het kabinet gesierd eens zo naar hen te kijken als ze blijkbaar naar zichzelf kijken m.b.t. salarisverhoging, dan had die verhoging van henzelf in een heel ander licht gestaan en aan anderen gegund.
    Je kunt daaruit aflezen hoe ze werkelijk denken over het belang van goed onderwijs en onderwijzers en hoe houtain ze naar zichzelf toe zijn.

    Reactie door Henny — zondag 5 augustus 2007 @ 6.39 uur

  13. @Jaap Veldkamp

    Ik betwijfel of je via ICT wiskundige vaardigheden kunt verwerven. Je kunt via ICT wel leren rekenen, maar dat is iets heel anders.

    Ook voor natuurkunde en scheikunde lijkt me ICT geen uitkomst te geven. Deduceren, puzzelen en afleiden gaat nou eenmaal niet via ICT, wel puur leren. Maar met ‘leren’ krijg je geen bruikbare vaardigheden.

    Metselen leer je ook niet achter het toetsenbord.

    Reactie door Drob — zondag 5 augustus 2007 @ 11.23 uur

  14. Het leraren tekort en straks het verzorgenden tekort is van hetzelfde laken en pak.Dit zorgt voor “MARKTWERKING” bij lonen.Oorzakelijk verband is het steeds grotere tekort aan deskundige werkenden.Hierdoor wordt,conform de vraag en aanbod theorie,steeds meer geboden en gaan de salarissen flink omhoog.De politiek wordt zo een concurrent van het bedrijfsleven.
    Het wordt nu echter wel de hoogste tijd dat in het ambtenarenapparaat gesneden wordt.De gemeente ROTTERDAM heeft b.v. 15.000,ja vijtien duizend ambtenaren rondlopen!!Daar zitten de arbeids reserves welke op korte termijn op een nuttige wijze omgeschoold moeten worden.Dit ondeskundig geknungel met arbeids reserves gaat Jan Modaal veel belasting en een slechte service kosten.Dus geen betuttelende bureaucratie meer,maar omvormen tot leraren en handen aan het bed.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 5 augustus 2007 @ 11.26 uur

  15. Goeden morgen vrienden SP.

    Leraren tekort.

    De berichten hierover zijn al zoveel keer in de pers geweest, en telkens met andere argumenten over de oorzaak.
    Het gaat dan over salaris achterstand, leerlingen tekort, niveau verschillen, zwarte en blanken scholen of zoals nu de grijze golf.
    Komt daar ooit verbetering in?
    De SP heeft hierover vele jaren er op gewezen dat het niet goed gaat, en nu Plasterk de scepter zwaait gaat het heus niet beter dan het ging met al die andere betweters.
    Hoe waren de berichten over de gratis schoolboeken ook weer?
    Wat komt er van terecht?
    Wij moeten nog hard vechten om dat in goede banen te leiden, want nu zie ik er geen gat in.

    Een sceptische….

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 5 augustus 2007 @ 11.40 uur

  16. Ik heb net in een of andere krant gelezen dat de duitse leraren in hun vakantie een paar weken naar een kliniek gaan omdat ze daar moeten leren voor zich zelf opkomen.Met therapie,rollenspellen etc.Allemaal gepeste leraren die het hondse gedrag niet meer aan kunnen. Er deugt ook veel niet aan de leerlingen en hun ouders.Er is geen solidariteit onder de leraren.Als er een collega ziek wordt gepest krijgt hij of zij geen steun,ook niet van directeur of manager of hoe dat tegenwoordig heet.
    Ik heb dat zelf meegemaakt toen mijn kinderen op vwo zaten. Zij werden gepest en de klasseleraar werd gepest en hij durfde niet op te treden tegen de pesters.Een zeer fijngevoelig en ontwikkeld mens.En een klas met barbaren.
    En dan de ouders die verhaal komen halen als hun lieveling een onvoldoende krijg.
    En dan nog kreupel personeel op de basisschool.Daar kan werkelijk iedereen “leraar”worden,ook al kunnen ze niet foutloos schrijven en niet op lagere school niveau rekenen.
    Een totaal andere mentaliteit,vooral bij de ouders en dan solidair met leraren en al die overbodige regelatuur vanuit Den Haag aan de kant gooien en gewoon weer : een uur geschiedenis, een uur aardrijkskunde etc. Al dat hapsnapgedoe daar leren kinderen niet door.Ze kunnen niet eens meer wat onthouden.Dus het begrip: algemene ontwikkeling bestaat niet meer.

    Reactie door anne hilverda — zondag 5 augustus 2007 @ 12.34 uur

  17. @ 13 Drob schreef: “Ik betwijfel of je via ICT wiskundige vaardigheden kunt verwerven. (…) met ‘leren’ krijg je geen bruikbare vaardigheden.”

    Twijfel is heel nuttig. Maar we kennen de effecten van e-learning pas goed als we dat vaker uitproberen en daarbij wetenschappelijk onderzoeken. Er moeten daarbij allerlei combinaties van traditionele en nieuwe creatieve onderwijsmethoden worden uitgeprobeerd. En dat gebeurt nu véél te weinig vind ik.

    De overheid is op dit punt veel te conservatief zonder voldoende wetenschappelijke onderbouwing. En dat leidt volgens mij voortdurend tot gigantische financiële en maatschappelijke schade.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 5 augustus 2007 @ 13.19 uur

  18. @17 Jaap Veldkamp
    In de eerste plaats: er gebeurt al heel veel aan ICT in het onderwijs, heel vaak zijn leerlingen in de weer met computersimulaties, dingen opzoeken via internet etc.(ik weet dit omdat ik tot voor kort zelf les heb gegeven).Maar de leerlingen gaan nog wel naar school en dat is maar goed ook. Ze moeten namelijk ook samen leren werken en sociaal gedrag aanleren en dat lijkt me achter het computerscherm thuis niet goed mogelijk en bovendien oersaai. Nooit meer lekker keten in de klas ! Misschien kan een iets groter gedeelte van de lestijd dan nu gevuld worden met ICT-opdrachten/instructie welke thuis kunnen worden uitgevoerd (één dag in de week ?) Maar snel hoor je dan klachten (zoals op de HBO-instellingen) dat er te weinig contacturen zijn.
    In de tweede plaats: hier onderzoek naar doen is natuurlijk altijd goed.Maar volgens mij gebeurt dat ook.

    Reactie door simbro — zondag 5 augustus 2007 @ 13.53 uur

  19. @17 Jaap Veldkamp

    Klassikaal leren heeft een nog andere functie dan alleen het leren van het vak zelf. Het leren omgaan met andere mensen. Door iedereen maar achter een PC te zetten en zo te laten leren, kunnen ze misschien heel goed in hun vak worden, maar daar hebben ze niets aan als ze er niet fatsoenlijk over kunnen communiceren. zeker voor diegenen die daar sowiso al slecht in zijn is het geen optie.

    Reactie door patrick — zondag 5 augustus 2007 @ 14.29 uur

  20. @Jaap Veldkamp

    Tgen ondezoek bestaat geen enkel bezwaar, maar als er geen zekerheid is moet je het niet invoeren. Dan loop je de kans dat nog een generatie geruineerd wordt.

    Reactie door Drob — zondag 5 augustus 2007 @ 18.23 uur

  21. situatie komt echt niet als een plotselinge onweersbui naar beneden vallen.
    machthebbers c.q beleidsmakers van nederland b.v zijn al jaren op de hoogte van de problemen in onze publieke voorzieningen.
    men heeft zelfs geen vrijdag-achternamiddagoverleg nodig om een analyse te maken voor de aanloop naar de oplossing,maar zoals gebruikelijk is het akelig stil rond onze haagse kaasstolp !!!

    Reactie door visgert — zondag 5 augustus 2007 @ 20.49 uur

  22. Hier in Noord Nederland worden zoveel sociale woningen afgebroken, zodat er een overschot is aan leraren daar er te weinig kinderen zijn. Niemand weet waar die kinderen terecht zijn gekomen.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 5 augustus 2007 @ 21.04 uur

  23. Muziek: ‘Another Brick in the Wall’ http://www.youtube.com/watch?v=m3aIQyL9Mh0

    VOORDELEN VAN ONDERWIJS VIA ICT
    Vanwege de reacties op mijn bericht geef ik nu toch een meer uitgebreide toelichting dan ik van plan was.

    Onderwijs via ICT kan veel geld uitsparen. Want dan zijn er uiteindelijk minder docenten en gebouwen nodig voor het inhoudelijk overdragen van de leerstof. Het geld en personeel dat daardoor vrijkomt kan worden gebruikt voor een betere persoonlijke begeleiding van studenten en voor verbetering van het digitale onderwijs. Dat kan zowel via videochat en email als in real live.

    Er kan dan ook meer onderwijs en begeleiding gegeven worden op gebieden zoals medemenselijkheid, normen en waarden, beroepsvoorlichting, huishouden en preventie van psychische en medische problemen.

    Ook kan een toename van internet-onderwijs het nijpende kamertekort voor studenten verminderen.

    Door ICT-onderwijs kan er tijd en geld kan worden vrijgemaakt in het onderwijs om te werken aan een meer sociale mentaliteit bij leerlingen en studenten. Daardoor zullen geweld en criminaliteit afnemen, verwacht ik.

    Bovendien kunnen de studieresultaten veel beter worden, doordat onderwijs via ICT leuker kan worden gemaakt. O.a. met leuke en mooie filmpjes en uitdagende leervormen die goed zijn toegesneden op de individuele situatie van de leerling.

    Ook kan het onderwijs dan meer aandacht besteden aan communicatie en omgangsvormen, bijvoorbeeld door anti-pest-projecten. http://www.pesten.startpagina.nl

    Dit kan uiteindelijk ook leiden tot een aanzienlijke stijging van de arbeidsproductiviteit in ons land en een daling van de werkbelasting van het onderwijspersoneel. En het kan een betere sfeer geven op scholen en in de hele samenleving.

    Nodig is goede overheidsaansturing, standaardisatie van de gebruikte software-’platforms’, voldoende ondersteuning door deskundige ICT-mensen en omscholing van de leraren.

    De files kunnen uiteindelijk sterk verminderen doordat internet dan op veel gebieden veel beter zal worden toegepast dan nu. Bijvoorbeeld op het gebied van e-commerce, e-dating, e-communities, e-learning en telewerken. Dat zal een gunstig effect hebben op de luchtvervuiling en een besparing geven van schaarse delfstoffen.

    Via internet kunnen ook lesprogramma’s worden aangeboden over studievaardigheden, creatief denken en brainstorming. Maar ook over bijv. beroepskeuze, levenskeuzes, communicatie, ‘vredesonderwijs’, pestpreventie, relatietherapie, motivatie en emotionele gezondheid.

    De stelling dat een computer niet motiverend is stamt uit de tijd van MS-DOS 3.0 De jeugd weet nu beter. Internet kan een enorme kick geven. Games, cartoons, MP3, voice-cam-chat (Skype), ‘Shoutcast’, blogs, e-dating, Ipod, Podcast, ‘streaming video’, forums, websites, email, enz…

    En al deze zaken kunnen niet alleen passief worden geconsumeerd, maar ook actief worden ‘gecreëerd’ door de gebruikers.

    En dit is allemaal nog maar het prille begin… Beeldschermen zullen in de toekomst veel groter en platter worden. Software zal veel makkelijker te bedienen worden. Lesprogramma’s zullen veel meer recht gaan doen aan de mogelijkheden van de pc, enz, enz… Deze exponentiële ontwikkeling zal nog minimaal vijftig jaar in een duizelingwekkende snelheid doorgaan.

    Voor lesprogramma’s via internet kunnen de allerbeste tekstschrijvers, filmmakers, onderwijskundigen en artiesten van de wereld worden ingeschakeld. Lesprogramma’s kunnen internationaal worden uitgewisseld na vertaling.

    De leerlingen kunnen deze lesprogramma’s op school volgen of thuis, bijvoorbeeld samen met een of meerdere medeleerlingen.
    Er kan hierbij voortduend contact zijn met leraren en medeleerlingen via video-chat.

    De overheid moet nu radicaal en krachtig gaan investeren in ICT-onderwijs, want anders zal ons land over twintig jaar op economisch gebied een achterliggend gebied zijn. Ingehaald door landen als Indonesië en China.

    Nog meer argumenten voor meer onderwijs via internet:

    a Sommige leerlingen kunnen niet naar het onderwijsgebouw komen wegens ziekte of handicap of omdat ze geen geld hebben om bij de universiteit in de buurt te gaan wonen.

    b Veel leerlingen en studenten raken op school getraumatiseerd doordat ze voortdurend worden gepest.

    c Veel leraren raken langdurig overspannen door het onderwijs.

    d Schoolgebouwen zijn vaak het doelwit van vandalisme en brandstichting. Dat kost giga veel geld.

    e Op school komen veel leerlingen in aanraking met criminele vrienden. Vooral op de lagere vormen van het VO.

    f Veel leerlingen krijgen op school een hevige weerzin tegen leren en de authoriteit van de leraren door de saaie en vervelende manier waarop het onderwijs wordt gegeven. Het resultaat is dat zij zich als volwassene onvolwassen opstellen op het gebied van kennis en soms weinig verantwoordelijkheid nemen voor hun leven.

    Daardoor kunnen zij o.a. het slachtoffer zijn van manipulatie door de rechtse politiek en tv-reclame. En daardoor nemen ze soms levensbeslissingen die leiden tot ellende. Bijv. criminaliteit, verkeerde voeding, roken, conflicten niet kunnen oplossen,verkeerde beroepskeuze, kinderen niet kunnen opvoeden, roken, drugsgebruik, enz…

    g Veel leerlingen lopen psychische problemen op door de stress van het schoolsysteem: druk rooster, haasten, grote scholen met meer dan duizend leerlingen, schrikken van onverwachte overhoringen, tentamenstress, enz

    h Het klassieke onderwijs verzuimt vaak om leerlingen te motiveren of om zelfs maar uit te leggen wat het doel is van allerlei schoolvakken, bv wiskunde, Duits en geschiedenis.

    i Het huidige onderwijs besteedt vaak veel te weinig aandacht aan beroepsvoorlichting en psychologische begeleiding van leerlingen door deskundigen en aan het signaleren van psychische problemen via vragenlijsten en gesprekken.

    j Op veel opleidingen ontbreekt de relatie met de praktijk. Vooral op VWO en universiteit.

    k Scholen leren leerlingen vaak niet hoe ze op een geweldloze manier met elkaar om kunnen gaan.

    l Klassieke lessen op scholen ontaarden nu niet zelden in een totale ‘pestzooi’. Een chaos van geschreeuw, getreiter en geklier. Het onderwijs resultaat is in die situaties minimaal.

    m Als het onderwijs meer gegeven zou worden via pc’s en internet, kunnen er leraren worden vrijgemaakt om aandacht te besteden aan bovenstaande zaken.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 5 augustus 2007 @ 22.11 uur

  24. COMBINATIE VAN E-LEARNING EN REAL LIVE-ONDERWIJS
    De ontwikkeling naar ICT-onderwijs zal geleidelijk gaan. En mengvormen zullen volgens mij daardoor automatisch ontstaan. En in die fase zal blijken of, waar en hoe ICT-onderwijs nog verder zal kunnen worden doorgevoerd. Ik denk daarbij in eerste instantie aan universitair, HBO en volwassenenonderwijs en bedrijfsopleidingen. Maar ik denk dat sommige 16 jarige VWO-ers ook al goed zelfstandig kunnen werken.

    Voor jongere kinderen zal een zekere vorm van begeleiding inderdaad wel nodig blijven waarschijnlijk.

    Dat kan op school zijn. En ouders kunnen daarbij inderdaad ook een belangrijke rol spelen, op school of thuis!

    En ik denk daarbij ook aan groepjes leerlingen die elkaar in dat proces begeleiden. De vaardigheden die voor die begeleidingsstructuren nodig zijn, kunnen overigens weer prima door pc’s worden overgebracht!

    Maar in principe kunnen leerlingen via video-conferencing ook permanent in contact staan met een controlerende onderwijsbegeleider op afstand. Ik bedoel hiermee voice-chat met een camera. Die begeleider kan voortdurend zien welke opdrachten de leerlingheeft gemaakt en met welke scores en kan je bovendien in beeld zien. En kan de leerling voortdurend horen praten bij taaloefeningen.

    Het sociale aspect kan trouwens ook worden verstevigd via gestructureerd gebruik van video-conferencing en leergroepjes bij de leerlingen thuis. En ook dat proces kan worden effectief worden ondersteund door ICT-vormen.

    De technische ontwikkelingen verlopen in een duizeligmakend tempo. De overheid kijkt toe. Slaperig, verdwaasd en verlamd.
    …………………………

    Mensen die het met mij eens zijn, wil ik vragen om deze discussie te copiëren naar andere webforums, of af te drukken in een schoolkrant of ander tijdschrift.

    http://www.altavista.com/video/results?itag=ody&q=e-learning&mvf=mpeg&mvf=avi&mvf=qt&mvf=msmedia&mvf=realmedia&mvf=flash&mvf=other&mvd=long

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 5 augustus 2007 @ 22.12 uur

  25. Ik zou, alleen om mijn denkwijze al, nooit voor een klas mogen staan.

    Haras.

    Reactie door Haras. — zondag 5 augustus 2007 @ 22.12 uur

  26. DE oorzaak van het lerarentekort heeft doodgewoon met geld te maken. POEN zogezegd. Tussen 1990 en 2006, zo was onlangs nog in de krant te lezen bleef het loon van de leraren 9% achter bij de inflatie. In de jaren ’80, waaronder de donkere jaren van Deetman, was de de daling van de koopkracht nog groter. Daarbij kwam ook nog een andere inschalingssystematiek die ongunstig uitpakte voor beginnende leraren. Het is al met al niet overdreven om te stellen dat de koopkracht van een gemiddeld lararensalaris nu zo’n 25 tot 30 procent lager is dan aan het begin van de jaren tachtig.

    Natuurlijk zijn deze en de voorafgaande regeringen op de hoogte van de trendmatige uitholling van de arbeidsvoorwaarden van leraren, maar als je 300.000 mensen op je loonlijst hebt staan is het natuurlijk wel aantrekkelijk om te doen alsof je neus bloed.
    En tijd te rekken met commissies die vragen gaan bedenken voor oplossingen die al lang bekend zijn.

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 5 augustus 2007 @ 23.24 uur

  27. @ 23, 24 Jaap Veldkamp

    Allemaal leuk en aardig bedoeld, het meeste is niet uitvoerbaar,… maar daar gaat het hier even niet om het gaat om het item het spel en de regels.
    Lees dat nog eens even goed door, wel on topic blijven en niet meer dan 250 woordjes, je vult op deze manier de weblog met de meest mogelijke onzin.

    Wel moet ik je gelijk geven dat de overheid slaapt maar dat doen ze al jaaaaaren.

    En kinderen horen in een klas les te krijgen, dat is belangrijk voor hun sociaal leven, want met jou zienswijze en bijna (idiote) methodes creeer je kinderen die je uit een blik haal, geen nuances allemaal het zelfde het worden dan Mengele kindjes.

    Ik hoop niet, dat als je kinderen heb dat je ze in deze onzin grootbrengt, want het lijkt mijn inziens op psychische mishandeling.

    Dus richt jij je pijlen maar op de klassieke manier van lesgeven en laat je zweef ideen maar voor wat ze zijn.

    Reactie door Pool — maandag 6 augustus 2007 @ 0.29 uur

  28. Het gaat dan over salaris achterstand, leerlingen tekort, niveau verschillen, zwarte en blanken scholen of zoals nu de grijze golf.
    Komt daar ooit verbetering in?
    De SP heeft hierover vele jaren er op gewezen dat het niet goed gaat, en nu Plasterk de scepter zwaait gaat het heus niet beter dan het ging met al die andere betweters.

    Reactie door Johan — maandag 6 augustus 2007 @ 2.18 uur

  29. @23 Jaap veldkamp

    En waar moeten de mensen die van een bijstandsuitkereing rond moeten komen een fatsoenlijke PC en een fatsoenlijke internetverbinding van betalen?

    Reactie door patrick — maandag 6 augustus 2007 @ 8.51 uur

  30. @ 28 patrick

    Let op patrick, nu komt onze Jaap zijn ware aard naar boven… hij gaat nu beweren dat er toch bepaalde groepen mensen naast de pot pissen en dat dit te wijten is aan onvoldoende scholing, dus hij gaat hij zijn idiote verzinsels gewoon weer herhalen, en jij krijgt geen antwoord.

    patrick via de Bijzondere Bijstand is er geld voor een PC aan te vragen, of er ook een tegemoetkoming voor een internet abonnement in zit weet ik niet, ik denk dat dit per gemeente zal verschillen.

    Reactie door Pool — maandag 6 augustus 2007 @ 9.12 uur

  31. @Ed Sorrento

    Een achteruitgang van 30% moet je repareren met een stijging van bijna 50%. Dit voor degenen die door de achteruitgang van het onderwijs niet hebben leren rekenen.

    Met ICT, zoals Veldkamp wil, kun je wel leren rekenen, maar kun je nauwelijks wiskundige vaardigheden verwerven. En tussen ‘rekenen’ en ‘wiskundige vaardigheden’ is een wereld van verschil.

    Wil je jongeren preparerenvoor een kenniseconomie, dan moet je ze in contact brengen met mensen die in de praktijk met ‘kennis’ gewerkt hebben, dat zijn de enigen die ze enthousiast kunnen maken, maar dan moet je wel salarissen betalen zodat die mensen aan het eind van hun carriere beried zijn voor de klas te gaan staan, desnoods in deeltijd.

    Reactie door Drob — maandag 6 augustus 2007 @ 10.09 uur

  32. ARGUMENTATIE
    @ 27 Pool Je gebruikt een aantal drogredenen oftewel ‘logical fallacies’. Bijvoorbeeld door mijn voorstellen indirect te vergelijken met de gruwelijke lichamelijke experimenten op mensen van dokter Mengele uit de Tweede Wereldoorlog.

    Drogredenen zijn een vorm van verborgen geestelijk geweld en worden vaak onbewust gebruikt. Ze leiden op alle niveaus vaak conflicten, ook internationaal. Helaas gebruiken veel Nederlandse politici ook regelmatig drogredenen, dus je bent in sjiek gezelschap.

    Hier zie je video’s van mensen die ook drogredenen gebruiken. Bij de eerste video komt telkens tussendoor een toelichting op zijn logica. Sorry dat het Engelstalig is.

    http://www.youtube.com/watch?v=N0AUMISMO-Y

    http://video.google.com/videosearch?q=%22logical+fallacies%22&num=10&so=0&start=20
    ……………………….

    ONDERWIJSBEGROTING
    De rijksuitgaven over 2006 bedragen 147 miljard euro. Daarvan wordt maar liefst 29 miljard besteed aan onderwijs, cultuur en wetenschap. Dat is ongeveer een vijfde deel. Dit onderstreept het grote belang van meer efficiënte onderwijsmethoden. Het uitgespaarde bedrag kun je bijvoorbeeld gebruiken om de hoge staatsschuld te verminderen, want dat zijn hoge kosten waar geen concrete baten tegenoverstaan.

    GOEDKOPE E-LEARNING
    Leerlingen en studenten kunnen eventueel ook zelf hun lessen en colleges opnemen met hun eigen digitale videocameraatje met microfoon. Dat is heel simpel. En die films zetten ze vervolgens zelf op internet. Er zijn vast wel een paar leraren die dat leuk vinden. De overheid zou dat moeten coördineren en structureren via websites en speciale webportals.

    http://prinsjesdag.minfin.nl/minfinprinsjesdag_com/rijksuitgaven.php

    http://rijksbegroting.minfin.nl/rijksbegroting_nl/b6c9f2836c714f0abee63b5f40acb3dcx1x40784x72.php?cycl=2007&fase=mn&hfds=40.19&oz=4

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 6 augustus 2007 @ 10.21 uur

  33. FINANCIERING
    @ 28 Patrick schreef: “En waar moeten de mensen die van een bijstandsuitkering rond moeten komen een fatsoenlijke PC en een fatsoenlijke internetverbinding van betalen?”

    Dat moet de overheid zonodig betalen. Dat geld kan worden vrijgemaakt doordat er minder leraren nodig zijn om de leerstof inhoudelijk over te dragen. Bovendien denk ik dat een deel van de mensen met een bijstandsuitkering als een pc heeft.

    En de overheid kan computers en software zelf grootschalig distribueren. Dat is waarschijnlijk veel goedkoper dan via computerwinkels.

    Uiteenlopende weblinks over e-learning:

    1. http://www.surffoundation.nl/download/AV_producties.pdf

    2. http://www.icto.leidenuniv.nl/content_docs/rapporten/rapport_153_streaming_video.pdf

    3. http://www.surfnet.nl/info/home.jsp

    VIDEO’S
    1. http://www.sesameworkshop.org/sesamebeginnings/new/

    2. http://www.sesameworkshop.org/sesamestreet/?scrollerId=bigbird&

    3. http://www.haveasearch.com/dir/search.php?q=student%20television

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 6 augustus 2007 @ 10.31 uur

  34. Mensen , dit is nog steeds POLITIEK : momenteel zijn er nog behoorlijk aantal werkloze met een onderwijsbevoegsheid !
    Dus slaapt zacht : Het is een verschijnsel , dat onderwijsinstellingen meer geld krijgen welke wordt verbruikt voor manager-functies een goed voorbeeld is de MONDRIAAN College ; waar tegenwoordig Basis-docenten worden gevraagd die tegen een bijzonder laag loon les mogen geven , terwijl de managers-cultuur uitbreidt .

    Reactie door Fred — maandag 6 augustus 2007 @ 10.58 uur

  35. Misschien een veel te lange reactie op deze plaats, maar het moet gezegd.

    Zoals gebruikelijk staan er ook nu weer miljoenen stuurlui aan de wal om te vertellen waar het in het onderwijs aan schort. Misschien is er wel eens iemand zo slim om de vaklui te vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn?
    Ik ben nu 56, heb een goede opleiding gehad, geef zelf al dik 30 jaren les. Ik heb vele onderwijsvernieuwingen zien komen, op een brute wijze het evenwicht zien verstoren, ……, en weer zien gaan voordat de balans tot rust kwam.

    De leraar wordt geleefd door iedereen die meent verstand van onderwijs te hebben, maar zelf toch maar liever niet voor de klas staat. Ik kan U verzekeren, dat zijn er wel een paar!

    Wat is er verkeerd aan als je je vakkennis aan een “normaal” publiek voor een “normaal” salaris kwijt kan? Niets toch? En dan maakt het niets uit of dit klassikaal, individueel, met schoolbord of met PC gebeurt. (Het is meestal een combinatie ván en de beste mehode zal wel niet bestaan.)

    Maar het publiek is voor een groot deel niet normaal. Alles wat eens als oplossing voor bijzondere kinderen bedacht is werd wegbezuinigd. Grotere scholen, alles door elkaar heen mengen, onze geroemde multiculturele samenleving met alle bijbehorende problemen, een sociale omgeving die niet de noodzakelijke geborgenheid en rust aan de leerling kan geven. Er zijn tig oorzaken op te noemen.

    Ook aan de opleiding van de leraren schort een en ander. Want die zijn natuurlijk voortgekomen uit een onderwijs dat al tientallen jaren zwalkt.
    Tel alles maar bij elkaar en ga er maar eens voor staan. Tropenjaren zijn het, weinig motiverend. Nog maar wat meer taken en verantwoordelijkheden naar het onderwijs (=leraren) afschuiven. Prestatiecontract naar het bestuur. En laten we de leraren dan ook nog maar eens terdege afrekenen als dat niet gehaald wordt (het “management en alle overige verantwoordelijken (politici) schuiven ondertussen door van de ene naar de andere plek.)!
    En daarbij komt nog een keer dat de leraar geacht wordt dit slopende werk te doen,1659 klokuren per jaar, minimaal tot 65 voor een loon dat netto helemaal niet zo geweldig is.
    Gek hé, dat iemand met verstand ervoor kiest op een andere manier in de levensbehoeften te voorzien. Misschien wel als “consultancy bureau” voor het onderwijs. Of als trainer voor omgaan met agressie op school enzovoort!

    En is dat erg? Gezien de maatregelen die de politiek treft blijkbaar niet. De kinderen van de ”gesettelde” mensen krijgen hun onderwijs wel. Natuurlijk niet via het reguliere onderwijs op de “moeilijke” scholen. Kost een paar centen, maar dan krijg je ook wat.
    Ook de echt goede leerlingen komen er waarschijnlijk wel.
    En de anderen? Nou ja, die zijn in elk geval tot hun achttiende min of meer van de straat. En anders trekken we de leerplichtige leeftijd wel op tot vierentwintig of zo.
    Het is allemaal niet zo moeilijk!

    Reactie door Jo Janssen — maandag 6 augustus 2007 @ 11.18 uur

  36. @ 31 Drob

    Klopt. Uitgaande van een koopkrachtdaling van 30% zou de inhaalslag 42,8% moeten zijn. Zie je de verontwaardiging al op het gezicht van de bewindslieden wanneer ook maar iemand deze reparatie zou voorstellen als oplossing voor het lerarentekort.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 6 augustus 2007 @ 12.02 uur

  37. Door dat competentie-geleuter heb je minder docenten in het vak-onderwijs nodig : Vaak zijn het deel-tijd docenten , die er een bedrijf op na houden : men begrijpt dan wel waar de prioritiet ligt : yes het bedrif , en dan is het onderwijs een leuke buffer bij tegenvallers : een soort sociale zekerheid : Ook als de docent het te druk heeft men zijn/haar bedrijf melden zij zich ZIEK .

    Bij het ROC in Den Haag werkt men zo : een aantal ir’s hebben een deeltijd baan in een competentie gericht onderwijs : Veel van de functies liggen in management , waar ook het meest valt te verdienen : het wordt een soort BV i.p.v een Stichting t.b.v. onderwijs aan leerlingen .

    Reactie door Fred — maandag 6 augustus 2007 @ 12.13 uur

  38. Ook ik ben de oorzaak van het lerarentekort. Zo’n vier jaar geleden werd ik nl. weggepest door de directie van een scholengemeenschap in A’dam. Ik gaf er Nederlands taal en letterkunde en kon me niet vinden in de indolente, halsstarrige houding van enkele van mijn vakcollega’s, collega’s die, gevolg van een regeringsbesluit uit 1985, ook nog eens vele honderden euro’s per maand meer ontvingen dan ik, maar behoudens lesgeven geen flikker uitvoerden. Onder hen bevond zich o.a. iemand die tijdens zijn lessen geregeld de docentenkamer frequenteerde, om aldaar via de telefoon te controleren hoe zijn aandelen ervoor stonden. Lesgeven deed hij nauwelijks, voor andere taken drukte hij zijn snor. Om kort te gaan: ik was het na verloop van tijd spuugzat om deel uit te maken van een sectie waarin er niets van de grond kwam. De directeur was ervan op de hoogte, probeerde de zaak te sussen door de sectie geregeld onder curatele te stellen. Intussen schreef ik hem brief op brief, waarop nimmer een reactie volgde. Behalve dan in 2003, toen hij en zijn staf mij te verstaan gaven dat het voor mij en de school het beste was om het schip te verlaten. Een aanstormende adjunct-directrice had toen al een brief naar de ouders gezonden waarin vermeld, dat ik na de zomervakantie niet meer zou terugkeren. Natuurlijk heb ik toen mijn jas aangetrokken.
    Ik schat, dat er in Holland vele honderden (duizenden?) ex-docenten om soortgelijke redenen het onderwijs verlaten hebben of nog zullen gaan verlaten. Lesgeven is een leuke bezigheid, maar het systeem dat onderwijs heet is in Holland door en door verrot. Ik peins er dan ook niet meer over om terug te keren naar het klaslokaal en mijn leven te laten vergallen door het management.

    Reactie door KEES — maandag 6 augustus 2007 @ 12.21 uur

  39. Enige tijd geleden haalde ik het in mijn hoofd om op een ander onderwijs-gerelateerd artikel te zeggen dat ik vond dat wij, de leraren te weinig verdienden. Ik wist niet wat mij overkwam, toen ik enkele reacties daar op las. Ik kreeg de indruk dat “geldverdienen” een vies woord was bij de SP.
    Nu schijnt er iets veranderd te zijn en ik uit dus wederom mijn mening over waarom ons onderwijs in zo’n zorgwekkende toestand verkeert.

    - er zijn te snel achter elkaar teveel hervormingen doorgevoerd.
    - de scholen/leerkrachten werden slecht op deze hervormingen voorbereid.
    - de maatschappij verhardt en dit zie je terug in de klas. Dit maakt het werk zwaarder.
    - het beroep van leraar is daarentegen financieel en qua maatschappelijke status nog steeds weinig interessant.

    Desondanks zijn er veel leerkrachten die het als een roeping zien de volgende generatie voor te bereiden op de toekomst, die het leuk vinden om met kinderen of pubers om te gaan, die het leuk vinden om hun kennis over te dragen.
    Niet allen houden het echter vol en als er dan door de groeiende economie steeds meer beter betaalde banen met minder stress beschikbaar komen…

    Reactie door Jan T. — maandag 6 augustus 2007 @ 14.00 uur

  40. COMMUNICATIETRAINING VIA INTERNET
    @ 18 Simbro

    Bij managementtrainingen in de VS, maar ook in Nederland wordt al vanaf ongeveer 1980 uitgebreid gebruikt gemaakt van onderwijsfilms. Ook op het gebied van sociale vaardigheden en non-verbale communicatie. Elke onderwijsfilm kun je op internet publiceren via streaming-videotechniek. Bovendien kun je via internet mensen trainen in sociale vaardigheden via videoconferencing, videochat, animaties, games, webforums e.d. Over ongeveer tien jaar kan dat allemaal ook in een zeer hoge resolutie.

    Bij trainingen in non-verbale communicatie is het zowiezo belangrijk om video-opnames te maken van de leerling. Dat kan ook via een webcam. Op dit moment doen de meeste opleidingen buiten de zorgsector, die via de overheid worden aangeboden niets of bijna niets aan onderwijs in sociale vaardigheden.

    Via high-definition videochat met geluid zie je een leerling veel beter dan wanneer die achter in de klas zit. Vooral met een webcam met hoge resolutie, een goede belichting en een high-resolution beeldscherm. Je kunt dat beeld in principe ook vergroten naar het hele beeldscherm. Of je kunt een aantal beeldschermen en webcams tegelijk gebruiken.

    1. http://www.ictnieuws.net/detail.php?ID=1304

    2. http://www.ictnieuws.net/detail.php?ID=1443

    3. http://www.ictnieuws.net/detail.php?ID=1486

    4. http://www.computersopschool.nl/navigatie.asp?id=155

    5. http://www.ictnieuws.net/detail.php?ID=1435

    6. http://www.ictnieuws.net/detail.php?ID=1349

    VIDEO’S
    Hier kun je lezingen bekijken over e-learning:

    http://ocw.mit.edu/OcwWeb/Comparative-Media-Studies/CMS-930Media–Education–and-the-MarketplaceFall2001/VideoLectures/#L1

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 6 augustus 2007 @ 14.49 uur

  41. E-LEARNING KAN MOTIVEREN

    @ 13 DROB
    Je kunt via heel goede en aantrekkelijke onderwijsfilms leerlingen motiveren om uit zichzelf te leren in de praktijk van alledag. Dat kan door het leren leuk te maken. En door ze goed uit te leggen wat het doel is van de aangeboden informatie.

    Ook kun je leerlingen leren om elkaar thuis les te geven in paren of groepjes, nadat ze zelf een stukje informatie heel goed hebben bestudeerd. Uit onderzoek blijkt dat zelf lesgeven de beste manier is van leren.

    NADELEN E-LEARNING
    Onverstandig computergebruik kan wel gezondheidsklachten geven. Bijvoorbeeld RSI, rugklachten, nekklachten, stress door te moeilijke software, internetverslaving, seksverslaving, informatiestress, vermoeide ogen, hoofdpijn, bijziendheid.en gedragsproblemen door gewelddadige websites en games.

    Maar die klachten zijn elk goed te voorkomen door gerichte maatregelen op het gebied van hardware, software, ergonomie, onderwijsinhoud en gedrag. Daarbij zijn ergonomie, afwisseling en individuele afstemming belangrijke begrippen.

    Er zijn bijvoorbeeld grote beeldschermen waarnaar je kunt kijken vanuit een feautuil, je kunt RSI voorkomen door spraaksoftware, typecursus, afwisseling van muis met een ‘tablet’, touchscreen, joystick, trackball, voetmuis, enz… Ook geeft het geen RSI als een leerling vanuit een leunstoel naar een onderwijsfilm kijkt op zijn pc of tv.

    Bovendien gelden een aantal van die risico’s ook voor leren zonder ICT. In scholen staan bijvoorbeeld bijna nooit ergonomische stoelen en dagelijks naar school gaan geeft meer kans op verkeersongelukken. En scholen kunnen psychische schade veroorzaken door pestgedrag of door slechte aansluiting op het kennisniveau en de leerbehoeftes en karakter van de individuele leerling.

    En leren via ICT kan ook ‘in actie’ via bijvoorbeeld IPOD of MP3-speler en headset. Dus bijvoorbeeld tijdens een wandeling. Maar het kan ook in een leunsteul, in bed, in de tuin, enz…

    En je kunt leren via ICT heel goed combineren met andere leervormen, zoals leren uit een boek, discussiegroepjes bij de leerling thuis, bezoek aan een mentor en klassikaal onderwijs.

    Onderwijs via ICT kan leerlingen sterk motiveren en informeren over een gezonde leefwijze. Bijvoorbeeld op het gebied van sport, gezonde voeding, ergonomie, verantwoord medicijngebruik, SOA-preventie, stresspreventie, conflicten oplossen enz…

    In dat geval denk ik dat een deskundige invoering van onderwijs via ICT per saldo zal leiden tot een sterke vermindering van gezondheidsklachten.

    E-LEARNING ONTSLUIT INFORMATIE
    Met internetonderwijs kun je ook beschikken over de informatie op het moment dat je die nodig hebt.

    Nu is het zo dat mensen vaak kennis toepassen die ze tien jaar geleden geleerd hebben, of zestig jaar geleden. Die kennis is vaak verouderd, en is vaak niet goed begrepen op school en niet goed onthouden. En vaak totaal vergeten.

    Via internetonderwijs kun je snel even je kennis opfrissen die nodig is voor de taak die je moet uitvoeren. Ik geef daarvan vier voorbeelden:
    1. Een gemeenteraadsfractie moet een belangrijke beslissing nemen over een affaire rond bodemvervuiling en heeft daarvoor bepaalde scheikundige kennis nodig.
    2. Een vrouw is een paar keer vergeten om de anticonceptiepil te slikken en wil zich snel voorbereiden op het gesprek met haar huisarts en wil even een biologieles volgen over dat onderwerp.
    3. Een restauranthouder moet uitrekenen wat de financiële gevolgen zijn van een nieuwe belastingmaatregel en heeft daarvoor bepaalde wiskundige kennis nodig.
    4. Een alleenstaande dame van zeventig jaar wil internet gaan gebruiken. Maar ze weet niet welke pc ze het beste kan kopen en hoe ze daarmee moet omgaan.

    Dat gaat allemaal veel makkelijker en sneller als al het onderwijs vrij toegankelijk is via films op internet dan wanneer je daarvoor in een bibliotheek op zoek moet. Want dan moet je wachten tot de bibliotheek open is, moet je daarheen, in allerlei boeken gaan zoeken, waarvan een deel is uitgeleend en eventueel stukken gaan copiëren enz. In de praktijk komt daar vaak weinig van terecht en worden beslissingen genomen zonder de benodigde kennis. Met alle schadelijke gevolgen van dien.

    Ook is het bij e-learning veel makkelijker en goedkoper voor beroepsbeoefenaars om zich regelmatig bij te scholen op hun vakgebied. Dit is nodig omdat mensen kennis vergeten. En het is nodig door de versnellende vooruitgang van techniek en wetenschap.

    Voorbeelden:
    - Een architect kan een cursusfilm bekijken over energiebesparende bouwmethoden.
    - Een automonteur kan een film bekijken over het voorkomen van rugklachten.
    - Een politieagent kan een film volgen over conflictbemiddeling.
    - Een huisarts kan zo makkelijker op de hoogte blijven van nieuwe behandelprotocollen.
    - Een gemeentevoorlichter kan een cursus volgen over klantvriendelijk telefoneren.

    1. http://webdidactiek.kennisnet.nl/Links

    2. http://www.e-learningplaza.nl/elp3/

    3. http://www.newhorizons.org/future/front_fut.html

    VIDEO
    Cursusfilm over beleefd telefoneren
    http://video.google.com/videoplay?docid=-1880870607002189255&q=%22elearning%22+duration%3Amedium

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 6 augustus 2007 @ 15.04 uur

  42. Hoe lang moeten we al deze onzin nog aanzien, ellelange onzin die totaal niets mer de realiteit te maken heeft.
    Samen met Jaap komen er gelijktijdig weer een stelletje gesjeesde leraren mee om de onzin te ondersteunen, het valt ook niet op, zodra onze Jaap in de hoek wordt gezet verschijnen plotsklaps figuren die ik nooit op deze weblog ben tegen gekomen.
    Het is allemmal een beetje doorzichtig aan het worden.

    Jaap moet je nou fake figuren gaan creeren om te proberen je gelijk te krijgen, trouwens je bijdrages zijn veel te lang en onintressant.

    Waarom ga je niet een adviesburo beginnen, dan hoef je ook niet langer deze weblog te bevuilen met allerlei niet te realiseren onzin.

    Reactie door Pool — maandag 6 augustus 2007 @ 17.07 uur

  43. Hoe komen ze erbij dat er een leraren/leraressen te kort zou zijn in Nederland?
    Kom zeg, mijn vrouw heeft zich drie jaar kapot gesoliciteerd, zelfs tot het lager onderwijs aan toe.
    En nu we in Rusland wonen komen jullie mij vertellen dat er een te kort is aan onderwijzend personeel?
    Nee dit stukje hebben jullie alleen geplaatst om mij op de kast te krijgen!

    En dat terwijl zij nog niet eens Wladimir Iljitsj heet.

    Hoe ironis kan Nederland zijn.

    Goedeavond trouwens

    Reactie door Tukkersterror — maandag 6 augustus 2007 @ 17.18 uur

  44. @Jaap Veldkamp

    Hoe wou je via E-learning mensen aanleren een stelsel differentiaalvergelijkingen op te lossen of een muurtje te metselen?

    Reactie door Drob — maandag 6 augustus 2007 @ 19.20 uur

  45. @ 29 Patrick

    Nog even ter aanvulling van jou vraag, er zijn wel degelijk veel gemeenten die dit soort PC projecten in hun budget hebben zitten.

    GEMEENTENIEUWS
    WOENSDAG 25 JULI 2007

    Algemene informatie

    PC-project voor minimahuishoudens
    Voor kinderen in het voortgezet onderwijs is het steeds moeilijker om huiswerk te maken zonder een computer thuis. De aanschaf van een PC met printer is echter een grote uitgave. Daarom heeft de gemeente besloten een PC-project in te stellen voor alleenstaande ouders, gehuwden en samenwonenden met een minimuminkomen, die kinderen hebben tussen de 11 en 16 jaar.

    Voorwaarden

    • U heeft een kind of kinderen geboren na 31 december 1989 en voor 1 januari 1997.

    • Als alleenstaande ouder heeft u een inkomen van maximaal € 1228,- netto per maand, exclusief vakantietoeslag.
    Voor gehuwden en samenwonenden is dit € 1365,-.

    • Uw vermogen bedraagt niet meer dan € 10.490,- (een eigen woning geldt ook als vermogen).

    • Uw eigen bijdrage voor de PC met printer bedraagt € 180,- die u in termijnen van € 10,- per maand betaalt.

    • De PC met printer ontvangt u in bruikleen, totdat u de achttien termijnen heeft voldaan.

    Wat moet ik doen?

    1. Ontvangt u een WWB uitkering en heeft u een kind dat geboren is na 31 december 1989 en voor 1 januari 1997, dan hoeft u niets te doen. U ontvangt automatisch een aanvraagformulier van de gemeente.

    2. Ontvangt u geen WWB uitkering, maar voldoet u wel aan de hierboven genoemde voorwaarden dan kunt een aanvraagformulier opvragen.

    Reactie door Pool — maandag 6 augustus 2007 @ 19.33 uur

  46. Volgens mij wordt er veel aan symptoombestrijding gedaan.
    - Leren hoe je in de zorg moet werken.
    - Leren hoe je om moet gaan met psychische warboel.
    - Leren hoe je om moet gaan met 100.000 verschillende meningen.

    Volgens mij wordt er heel wat ellende bespaard door gewoon 1 cultuur en 1 godsdienst, die van de bijbel. Problemen zijn meteen in kaart als men probeert het na te leven en ontdekt wat het probleem is dat het in de weg staat. Gewoon 1 set normen stellen dat houdt de boel wel zo simpel en dan kan men zich weer meer bezighouden met de realiteit van de actie ipv al dat stomme gedweil met probleemoplosserij. Voorkomen is beter dan genezen.

    Reactie door W6969 — maandag 6 augustus 2007 @ 19.35 uur

  47. Een klein beetje wil ik het wel opnemen voor Jaap Veldkamp. Ik denk dat meer mogelijk is, dan nu wordt gerealiseerd, als het om ICT-onderwijs gaat. Maar je moet niet overdrijven, ik denk dat het bijeenkomen van scholieren noodzakelijk blijft voor minimaal 60% van de lestijd en dan nog afhankelijk van het niveau. Sociale contacten aanleren via videoconferences, daar geloof ik niet in.
    Als (ex)-leraar weet ik ook hoe efficiënt je als leraar voor een klas kan inspelen op zaken die kennelijk niet begrepen worden. Je kunt aan gezichten zien, wanneer iets niet duidelijk is, daar ga je dan extra aandacht aan besteden. Ik zie dit nog niet zo snel gebeuren met een videoscherm voor mijn neus waarop dertig leerlingen te zien zijn ieder in zijn eigen studeerkamer voor een webcam ?
    Je ziet het ook aan lichaamstaal en nog veel meer dingen, die langs digitale weg niet of heel moeilijk overkomen. Bovendien: het succes valt of staat ook met de kwaliteit van de programma’s, en willen die goed genoeg zijn dan moeten nog heel wat leraren met ICT-kwaliteiten daaraan werken ! En die leraren zijn er niet genoeg.

    Reactie door simbro — maandag 6 augustus 2007 @ 20.05 uur

  48. LEERFILMS
    @ 44 Drob Je kunt onder andere goede films maken van de lessen met animaties en praktijkvoorbeelden en die op internet zetten. Daarbij kunnen de beste wiskundeleraren meewerken en de beste onderwijsontwikkelaars. Er staan op internet al films over ‘differential equations’.

    Wiskundeles op video: http://video.google.nl/videoplay?docid=5313127458271308318&q=reasoning

    Bij metselonderwijs idem en kan de leerling thuis oefenen en daarnaast regelmatig op school oefenen.

    Video’s
    Ben jij geschikt als leraar? http://www.werkeninhetonderwijs.nl/jijvoordeklas/index2.html#

    http://www.furl.net/members/mvdberg

    LEERSPELLEN
    “Tieners lopen niet warm voor geschiedenis.” O nee? Simulatiespel met geluid. Stap in de Middeleeuwen en wees een bedelaar of een koning. Vind een geliefde en leid je volk in tijden van bloei en oorlog.

    http://video.google.com/videoplay?docid=-6383850325865812196&q=%22sim+game%22

    “Tieners nemen geen verantwoordelijkheid.” O nee? Leid een stad.

    http://video.google.com/videoplay?docid=-1814929576740596092&q=%22sim+game%22

    In een simulatiespel leer je spelenderwijs wat de gevolgen zijn van je beslissingen. Huiswerk maken wordt nu leuk en meer leerzaam. Hierboven zie je demonstratiefilmpjes van die games. Er bestaat ook simulatiesoftware van een mensenleven. Daarbij kun je uitproberen wat de gevolgen kunnen zijn van de beslissingen die je maakt in je leven.

    http://seriousgames.startpagina.nl

    http://simulatie.startpagina.nl

    http://en.wikipedia.org/wiki/E-learning

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 6 augustus 2007 @ 20.06 uur

  49. @ 48 Veldkamp

    Lees jij de bijdrages hier wel, lees @ 42 eens,…je blijft je onzinnige verhaaltjes hier plaatsen, heb je nu zo’n plaat voor je kop of ben je gewoon zo achterlijk.

    Ik wil minister president worden, heb jij een videootje of een game voor mij ?????

    Reactie door Pool — maandag 6 augustus 2007 @ 21.07 uur

  50. @ 48 Veldkamp

    Het basisonderwijs is bedoeld voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Hoewel het basisonderwijs gevolgd kan worden vanaf 4 jaar, is pas vanaf de vijfde verjaardag het kind leerplichtig. Een school waar basisonderwijs wordt aangeboden, heet een basisschool.
    Voor kinderen die uitvallen binnen het basisonderwijs is een overstap naar het speciaal onderwijs mogelijk. Beide onderwijsvormen vallen onder de wet op het primair onderwijs. Met de komst van inclusief onderwijs zal het speciaal onderwijs naar verwachting verdwijnen of veranderen in zogenaamde expertisecentra.
    Na het basisonderwijs volgt het voortgezet onderwijs.

    Een basisschool is wettelijk verplicht om een ononderbroken leerproces te garanderen voor iedere leerling. Hiervoor is het van belang om het onderwijs af te stemmen op de ontwikkelingsbehoeften van de individuele leerlingen.
    Indien een leerling uitvalt, is er de mogelijkheid tot extra hulp in de klas. Er wordt een handelingsplan geschreven waarin staat wat de doelen van de extra hulp zijn en hoe deze bereikt denken te worden. De leerkracht kan hiervoor advies en begeleiding krijgen van de intern begeleider. Ook kan de leerling in enkele gevallen extra hulp krijgen buiten de eigen groep. Dit wordt doorgaans gedaan door de remedial teacher.
    Ook in het geval van hoogbegaafdheid of indien een leerling versneld door de leerstof kan gezien zijn IQ of vaardigheden, is bovenstaande hulp mogelijk.

    [bewerk] Leerlingvolgsysteem
    Het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen gebeurt met een leerlingvolgsysteem. Hiervoor maken de meeste scholen gebruik van het door CITO ontwikkelde systeem. Een voorbeeld hiervan is het CITO-leerlingvolgsysteem.CITO heeft voor de verschillende vakken toetsen ontwikkeld die halfjaarlijks worden afgenomen vanaf groep 1. Aan de hand hiervan kan de leerkracht zien wat het ontwikkelingsniveau is van de leerling en zijn onderwijs hierop aanpassen. De uitslagen worden genoteerd in het leerlingvolgsysteem.
    Ook andere uitgevers en instituten brengen toetsen op de markt, zoals de toetsen van het DLE-leerlingvolgsysteem. Dat zijn eveneens methode-onafhankelijke toetsen, in dit geval van de hand van Teije de Vos. Toetsscores zijn om te rekenen in een zogenaamde DLE. Hierbij staat iedere groep voor 10 DLE’s, te beginnen bij groep 3 (leerjaar 1). Aan het eind van de basisschool heeft de leerling derhalve gemiddeld een DLE van 60.

    [bewerk] Rapportage
    De school is verplicht om de vorderingen van de leerlingen te rapporteren naar de ouders of verzorgers. Meestal gebeurt dit in een zogenaamd rapportgesprek of tien-minuten-gesprek. Dit is een bespreking tussen leerkracht en ouder(s). Na het laatste rapport worden kinderen bevorderd tot de volgende groep of blijven zitten en doen dezelfde groep nog eens over. Indien dit laatste het geval is, is de school verplicht om aan te sluiten op de verschillende ontwikkelingsniveaus van de leerling om zodoende een ononderbroken leerproces te garanderen.

    Jaap Veldkamp neen nou eens het vak Godsdiens. wat en welk videootje wil jij hier op loslaten ik heb een voorbeeld voor je neer gezet.

    Fenomenologische definities
    De fenomenologie van de religie probeert het hele definitie probleem te omzeilen door een opsomming van de fenomenen die alle religies gemeenschappelijk hebben. Ninian Smart definieert religie als een verzameling van geïnstutionaliseerde rituelen van een groep mensen die verbonden zijn met een traditie en die spirituele sentimenten met een buiten-menselijke focus uitbeelden of oproepen en ten minste ten dele gebaseerd op mythologie en/of doctrines.

    Ten eerste laat Smart zien dat religie geen op zichzelf staand fenomeen is, maar iets van een groep mensen. Religies ontstaan echter niet uit het niets en Smarts definitie benadrukt dan ook de rol van de traditie. Smarts definitie laat tevens een intern perspectief toe middels het uitbeelden van spirituele sentimenten. Dit is echter tevens een zwakte van deze definitie omdat het begrip spiritueel net zo moeilijk te bevatten is als religie. De toevoeging dat het om iets buiten-menselijks gaat verduidelijkt dit echter. Het laatste aspect van de definitie stelt dat religies worden verwoord door mythologie en doctrines, al dan niet schriftelijk vastgelegd.

    Deze definitie laat de complexiteit van religie tot zijn recht komen, het nadeel is echter dat de definitie erg uitgebreid is. De fenomenologische definitie heeft als groot voordeel dat hierdoor religie in al haar aspecten kan worden ontleed en bestudeerd. Het is dan ook een definitie die vooral door sociologen wordt gehanteerd.

    Non-theïstische religies
    Non-theïstische religies stellen het bestaan van een god of goden niet centraal in de religieuze beleving. Non-theïstische religies dienen overigens niet verward te worden met het atheïsme.

    Een voorbeeld van een non-theïstische religie is het taoïsme. In de Tao Te Ching, vers 1 staat: Het Tao dat gezegd/begaan/gedefinieerd kan worden is niet het eeuwige/het als bestendig bedoelde Tao. Deze vers geeft aan dat hetgeen geverbaliseerd en in een theoretisch hekwerk geplaatst wordt, niet de eeuwige Tao is. De Tao zit dus niet in een theorie, maar is echter ook geen goddelijk wezen; het is een natuurlijk principe wat in het dagelijks leven waarneembaar is.

    Ook bepaalde stromingen in het hindoeïsme zoals de Advaita Vedānta (zuiver non-dualisme) zijn non-theïstisch en nemen een ongedefinieerd beginsel aan waar verder niets over valt te zeggen dan in onbegrijpelijke paradoxen. Zoals: “het is alles en leegte”. Het is in alles en staat er niet mee in betrekking. Of: “Dat”, “Dat ben jij.” Deze Advaeta is verwant aan de Shunyavada filosofie (“alles is leegte”) uit het boeddhisme.

    Boeddhistische religies zijn die religies waarin het individu zijn toevlucht zoekt in de Boeddha, de Dhamma (de leer van de Boeddha) en de Sangha (de gemeenschap van heilige monniken en leken). Voorbeelden zijn Theravada en Mahayana. Boeddhistische religies zijn non-theïstisch, maar affirmeren het bestaan van een transcendente (spirituele) werkelijkheid en propageren een geloof in kamma, wedergeboorte, goden, geesten, hemel en hel. Het boeddhisme valt niet onder monotheïsme en polytheïsme omdat volgens de leer van de Boeddha ware verlossing slechts gevonden kan worden in een principe dat beschouwd wordt als hoger dan welke god dan ook.

    Humanistische religiositeit is in het algemeen ook non-theïstisch. Religieus-humanisten gaan uit van een verbondenheid tussen alle verschijnselen op de wereld, zonder uit te gaan van een persoonlijke god.

    [bewerk] Klassiek monotheïstische religies
    Klassiek monotheïstische religies zijn religies waarin nadrukkelijk maar één God aanbeden wordt. Voorbeelden zijn het Zoroastrisme (Ahura Mazda), het jodendom (JHWH), het christendom (God), de islam (Allah).

    Wel is in deze religies vaak sprake van een reeks geestelijke schepsels, de engelen. Ook kan er een zich van God afkerend schepsel, een gevallen engel, voorkomen die duivel of satan wordt genoemd en afkomstig is van de engelenschaar van God; deze heeft zijn eigen boosaardige engelen die demonen of boze geesten worden genoemd. Bij sommige religies wordt ook gesproken van dualistisch theïsme, zoals bijvoorbeeld in het manicheïsme. In deze religies wordt onderscheid gemaakt tussen een goede en een kwade god en worden ze diametraal tegenover elkaar gesteld.

    [bewerk] Panentheïstische, monolatristische en henotheïstische religies
    Panentheïstische, monolatristische en henotheïstische religies zijn weliswaar monistisch-theïstisch oftewel monotheïstisch (er is maar één hoogste God of absolute werkelijkheid), maar ze gaan er niet automatisch vanuit dat die ene God maar op een manier benaderd kan worden, hoewel de aanhangers dat meestal wel maar op een manier doen. Voorbeelden van dergelijke religies zijn het vaishnavisme (Vishnu), het shaivisme en shaktisme (Shiva), het smartisme (God), de Vedanta en het sikhisme (God). Deze religies gaan er nooit vanuit dat er maar een ware religie of weg tot God bestaat.

    [bewerk] Polytheïstische religies
    Polytheïstische religies hebben meerdere goden zoals bijvoorbeeld de diverse natuurgodsdiensten. Ook de verdwenen godsdiensten van de Romeinen, Grieken en Germanen vereerden vele verschillende goden. In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt vind je in India weinig polytheïsme. De meeste hindoes vereren God in slechts één bepaalde vorm, net zoals de christenen en moslims dat doen. Het hindoeïsme bestaat immers uit vele zeer diverse stromingen of “religies”. Het verschil is dat hindoes niet in religies denken, maar in het universele concept Dharma dat niet persé gebonden is aan deze of gene religie of spirituele filosofie.

    [bewerk] Pantheïstische religies
    In Pantheïstische religies wordt god/het goddelijke geacht samen te vallen met de natuur. Dit kan een vorm van non-theïstische religiositeit zijn.

    Zou je hiermee ook het leraren probleem kunnen oplossen, het is helaas een beetje grote bijdrage geworden maar dat mag de pret niet drukken.

    Reactie door Pool — maandag 6 augustus 2007 @ 21.26 uur

  51. Doe’s normaal Pool. Je hoeft ‘t niet eens te zijn met Jaap Veldkamp, maar z’n bijdragen zijn, lijkt me, serieus bedoeld. En jij en ik maken niet uit wie hier op dit log mogen reageren.

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 6 augustus 2007 @ 22.25 uur

  52. @Jaap Veldkamp

    Je kunt van een ICT filmpje ook leren hoe je moet neuken, maar tch moet je het in de praktijk leren en bijgestuurd worden.

    Zo is het ook met metselen. Ik hoop nooit te komen wonen in een huis dat gemetseld is door iemand die het alleen met ICT geleerd heeft.

    Je bent wel een komiek. Ik heb een stukje van die zogenaamde wiskunde-les bekeken. Gewoon vierde klas lagere school vroeger. Simpel rekenen. Als je dat wiskunde wilt noemen dan moet je wel diep gezonken zijn.

    Reactie door Drob — maandag 6 augustus 2007 @ 22.41 uur

  53. @ 47 Simbro

    Dank voor je genuanceerde reactie. Zolang de meeste leraren bezig zijn met les te geven, hebben zij weinig tijd om e-learning verder te ontwikkelen. Internet zal in de toekomst ongekende mogelijkheden bieden en nieuwe uitdagingen. Daarvoor kunnen allerlei nieuwe oplossingen worden verzonnen.

    PERMANENT LEREN
    Volwassenen vergeten veel dingen die ze op school geleerd hebben. Dat is op allerlei manieren nadelig voor de samenleving. Als er regelmatig rekenprogramma’s op tv zouden zijn, kan dat probleem flink verminderen. In onze kennismaatschappij wordt onderwijs steeds meer een levenslang proces. Reden des te meer om het leuk en betaalbaar te maken via films.

    E-LEARNING STIMULEERT ONDERWIJS VOOR ARME MENSEN
    Voor leerlingen uit armere gezinnen is het tegenwoordig heel moeilijk om een een HBO of universitaire opleiding te volgen. want het collegegeld is heel hoog en een kamer huren is in studentensteden verschrikkelijk duur.

    Het gevolg is dat de hogere opleidingen weer meer het domein zijn geworden van de leerlingen van ouders met hogere inkomens. De externe democratisering van het hoger onderwijs is de afgelopen decennia behoorlijk afgenomen.

    Ook voor dit probleem zou onderwijs via internet een prima oplossing zijn, Het collegegeld kan dan drastisch omlaag, de leerling hoeft niet op kamers en heeft geen hoge kosten voor openbaar vervoer. En hij kan flink besparen op studieboeken. Ik vind daarom dat er in elk geval voor alle HBO- en WO-opleidingen de mogelijkheid moet zijn om de opleiding te volgen via internet.

    http://www.edusite.nl/edusite/specials/15588

    http://scholar.google.com/scholar?hl=nl&lr=&q=voordelen+e-learning&as_ylo=2003&as_yhi=2007&btnG=Zoeken

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 6 augustus 2007 @ 23.08 uur

  54. Reactie op deze reacties.

    Het thema is het lerarentekort. Niet het dreigende lerarentekort maar het betstaande.

    Mijnheet Veldkamp, met ICT, waar U waarschijnlijk Uw pieken mee verdient dan wel helemaal van ondersteboven bent, kan men niet op een knopje drukken en wat leraren klonen.
    Het is dus geen bijdrage in de discussie over lerarentekorten.
    U steekt Uw reclame voor ICT niet onder stoelen of banken, maar dat is al na één bijdrage duidelijk.U blijft maar doordraaien. Straks komen de mannen met de witte jassen en nemen U mee op een lange “vakantie”! En misschien nog niet eens ten onrechte.

    Reactie door Jo Janssen — dinsdag 7 augustus 2007 @ 0.26 uur

  55. @ Jaap Veldkamp,

    Allemaal leuk en aardig, maar LEREN via de computer is alleen weggelegd voor Circus, Kermis, Zieke en in buitenland zijnde kinderen.
    Dit wordt begeleid door de rijdendeschool.
    Onder normale omstandigheden MOETEN kinderen gewoon naar school.
    PUNT UIT !
    Dus niet via internet of ander vaag iets, maar naar een door onderwijs goedgekeurde instantie.

    Reactie door Tukkersterror — dinsdag 7 augustus 2007 @ 1.19 uur

  56. 35. Jo Jansen.

    Ik ben het met je eens. Lees mijn bijdrage 12. Als hardwerkende leraar zijnde met de huidige middelen en het huidige klimaat zo weggezet te worden moet de moed je toch weleens in de schoenen zinken denk ik dan.

    Reactie door Henny — dinsdag 7 augustus 2007 @ 9.30 uur

  57. @ 20 Drob schreef: “als er geen zekerheid is moet je het niet invoeren. Dan loop je de kans dat nog een generatie geruineerd wordt.”

    De invoering van e-learning in het reguliere onderwijs kan geleidelijk plaatsvinden en daarbij voortdurend worden verbeterd op grond van de ervaringen daarbij. Er kan bijvoorbeeld worden begonnen met één dag per week internetonderwijs. Daardoor kan ook de werkdruk van leraren dalen en kunnen de leraren een hoger uursalaris ontvangen. Daardoor zal dit beroep denk ik aantrekkelijker worden en meer mensen aantrekken.

    OMSCHOLING VIA VIDEO’S OP INTERNET
    Ik stel voor dat in elk geval een aantal beroepsopleidingen ook worden aangeboden via video’s van lessen op internet. Daardoor kunnen volwassenen zich ook makkelijk en goedkoop omscholen.

    Dat kan belangrijk zijn. Bijvoorbeeld als hun huidige beroep niet blijkt te passen bij hun wensen en capaciteiten. Of als er in hun huidige beroep geen baan te vinden is. Door dit systeem zal de arbeidsmarkt volgens mij veel flexibeler worden. En het zal waarschijnlijk leiden tot beter functionerende werknemers. Enthousiaster, beter op hun plek en beter toegerust voor hun werk.

    Bovendien zullen Nederlanders gemiddeld vaker van baan veranderen in de toekomst doordat er veel beroepen veranderen, verdwijnen en bijkomen. Bovendien kan dit een goede mogelijkheid zijn om mensen boven de vijftig meer kans te geven op een baan. En via dit systeem kunnen ook 65-plussers makkelijker op vrijwillige basis betaald werk doen, dat ze leuk doen.

    Dit plan kan goedkoop zijn, als de internetfilmpjes gemaakt worden van lessen in het bestaande contactonderwijs.

    Bij die internetopleidingen kan worden begonnen met opleidingen voor beroepen waarnaar het meest vraag is. Er zou kunnen worden begonnen met één (beroepsgerichte) cursus als proef.

    E-LEARNING KAN MOTIVEREN
    Traditioneel klassikaal onderwijs functioneert vaak slecht, maar we zijn dat zó gewend dat we de nadelen daarvan niet lijken te zien. Dat slecht functioneren is meestal niet de schuld van de leraren, maar wordt veroorzaakt door het traditionele klassikale mondelinge onderwijsconcept. In mijn ogen is dat sterk verouderd. Bovendien is het mondeling en schriftelijk overdragen van informatie veel minder natuurlijk en intuïtief dan het laten zien van praktijkvoorbeelden, zoals mogelijk is met films.

    Een van de belangrijkste taken van het onderwijs vind ik om de leerlingen te motiveren om zelfstandig dingen te leren. Om hen liefde voor kennis bij te brengen. Dat is ook een voorwaarde voor levenslang leren en een succesvolle kenniseconomie.

    Kinderen zijn van nature leergierig, maar veel leerlingen krijgen een levenslange hekel aan leren door het klassikaal onderwijs. Bijvoorbeeld doordat ze achterlopen op wat er in de les verteld wordt en daardoor de aansluiting missen. Of doordat het onderwijstempo juist veel te laag ligt voor hen. De liefde voor kennis wordt door ons traditionele onderwijssysteem vaak omgezet in het haten van kennis. Dat is slecht voor leerlingen en voor ons land.

    Bij internetonderwijs kunnen leerlingen niet achterlopen op datgene wat in de les wordt besproken, doordat ze de cursusfilm kunnen terugspoelen.

    Ook is dat veel leerzamer en motiverender, doordat er daarbij pakkende en realistische beelden getoond kunnen worden uit de praktijk.

    Persoonlijke begeleiding van en toezicht op leerlingen kan volgens mij ook goed via videoconferencing en op andere manieren. Het lijkt me belangrijk dat er in ons land in elk geval geëxperimenteerd wordt met een combinatie van internetonderwijs en klassikaal onderwijs.

    En ik vind dat er veel minder moet worden geïnvesteerd in het bouwen van nieuwe scholen. En dat lerarenopleidingen veel meer aandacht moeten geven aan internetonderwijs. Want over een aantal jaar zal dat volgens mij een heel belangrijke onderwijsvorm worden. Ik vind dat we daarop moeten anticiperen.

    ONDERWIJSFILMS OP INTERNET HELPEN DERDE WERELD
    Als we in mondiaal verband zoveel mogelijk onderwijs op internet zetten in de vorm van films, kunnen ook internetgebruikers in ontwikkelingslanden daarvan profiteren.

    Die onderwijsfilms moeten worden ondertiteld of nagesynchroniseerd in de taal van de verschillende landen. Dit idee geeft ook aan hoe belangrijk het is dat alle wereldbewoners dezelfde taal gaan gebruiken als hoofdtaal. Esperanto of Engels komen daarvoor het meest in aanmerking denk ik.

    VIDEO’S
    1. Laurel Springs is een Amerikaanse school die internetonderwijs geeft, plus persoonlijke begeleiding aan de leerlingen. Het lijkt me belangrijk dat ook Nederlandse leerlingen die dat willen voor zo’n alternatief van goede kwaliteit kunnen kiezen.

    http://www.laurelsprings.com

    2. http://video.google.nl/videoplay?docid=2689903780041632721&q=%22distance+learning%22+duration%3Amedium

    3. http://video.google.nl/videoplay?docid=-159210256091425364&q=distance+learning+duration%3Along

    Reactie door Jaap Veldkamp — dinsdag 7 augustus 2007 @ 10.07 uur

  58. @ 51 Ed Sorrento

    Zeker nooit gehoord over vrijheid van publiceren.

    @ 52 Drob

    Of zoals Veldkamp aangeeft,… thuis in groepjes de stof tot je nemen,…. zie jij het al voor je gezamelijk een ICT-p#rnootje kijken, en later de praktijk met de leerkracht.

    @ 54 Jo Jansen

    jij schrijft,…

    ….U steekt Uw reclame voor ICT niet onder stoelen of banken, maar dat is al na één bijdrage duidelijk.U blijft maar doordraaien. Straks komen de mannen met de witte jassen en nemen U mee op een lange “vakantie”! En misschien nog niet eens ten onrechte….

    Vergeet je niet die grote spuit te vermelden die ze in hun hand hebben.

    @ 55 Tukkersterror

    Precies, kinderen moeten gewoon naar school dat is goed voor hun ontwikkeling en niet achter een beeldschermpje de wereld over je heen laten komen.

    Reactie door Pool — dinsdag 7 augustus 2007 @ 11.01 uur

  59. @ 58 Pool

    Daar had ik het nou net over.

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 7 augustus 2007 @ 14.15 uur

  60. Mooi , erger kan niet : PABO moeten doorstromen naar het Voortgezet onderwijs : Dus binnenkort is het VO een vervolg-> vervolg KLEUTER onderwijs ?

    PABO blinken uit in Rekenen !

    Reactie door Fred — woensdag 8 augustus 2007 @ 11.43 uur

  61. @ 57 Jaap Veldkamp,

    Ik neem aan dat je kunt lezen, reageer dan eens inhoudelijk op de diverse commentaren op uw schrijven, maar probeer aub niet met zinloze reklame ons te overtuigen met uw gelijk.
    Verwijzen naar links heeft hier bijna geen werking, omdat wij te lui zijn om daar op te klikken.
    Want tot op heden heeft u mij niet kunnen overtuigen.

    Reactie door Tukkersterror — woensdag 8 augustus 2007 @ 12.22 uur

  62. @Jaap Veldkamp

    Stan Laurel Springs, dat is lachen met die school, de tranen biggelen over mijn wangen, of was het nou om te huilen.

    Volgens mij zijn ze in Nederland nu al bezig om in het kader van het verminderen van de files het onderwijs af te schaffen. Gewoon de kinderen thuis naar een leuk filmpje laten kijken, dat is goed voor het milieu.

    Reactie door Drob — woensdag 8 augustus 2007 @ 20.58 uur

  63. Met video en internet raken leerlingen nog meer sociaal geisoleerd : School is naast leren van talen , ….,…. ook vooral goed voor sociale vaardigheden .

    Reactie door Fred — donderdag 9 augustus 2007 @ 10.59 uur

  64. hebben de leraren dat tokort zelf berekent??
    Want dan heb ik weinig vertrouwen in de cijfers…(geintje)

    Tokort moet snel worden opgelost maar kwaliteit moet denk ik ook hard omhoog.

    Reactie door j. albaas — donderdag 9 augustus 2007 @ 15.54 uur

  65. HET lerarentekort bestaat niet!
    Het tekort bestaat voornamelijk in de Randstad. En waarschijnlijk ook nog voor bepaalde vakken. Het is specifiek probleem.

    Leraren gaan massaal naar het bedrijfsleven.
    Ook dat is te algemeen gesteld. De voorbeelden zijn de leraren ‘economie’ en ‘wiskunde’. Maar wat moet een gymnastiekleraar in het bedrijfsleven.

    De hele discussie ergert mij mateloos.
    Wel klagen over een tekort maar gewoon ADV-dagen handhaven, regelingen maken om minder te kunnen werken met behoud van salaris, VUT,…

    Toen er op grote schaal mensen werden ontslagen in het bedrijfsleven hoorde men het argument niet.
    In het bedrijfsleven moet er gewoon 40 uur gewerkt worden, sterker: voor het salaris wat leraren willen verdienen moet er meer dan 40 uur worden gewerkt. En de extra uren kunnen NIET worden gecompenseerd.
    En dan moet je het doen met 25 vakantiedagen.

    Reactie door m.rutten — woensdag 15 augustus 2007 @ 20.21 uur

  66. M.Rutten, vergeet u niet dat een leerkracht ook na schooltijd bezig is met zijn vak? Dit kan namelijk niet anders i.v.m. de snelle veranderingen in lesmethoden en de vele vergaderingen die hiermee gepaard gaan? Een leerkracht is dus als hij full-time aan het werk is meer dan 40 uur aan het werk. Bovendien is het ook geen kattenpis met 30 leerlingen in een klas…
    Het tekort aan leerkrachten wordt helaas wel gecreeerd door hen geen full-time maar part-time banen aan te bieden omdat dit goedkoper is. Sterker nog, een jaar geleden waren er nog volop zoekende leerkrachten maar die werden niet aangenomen..hoe kan dat? Waarom is dit probleem gecreeerd? Ik weet wel dat herintreders volop kansen krijgen en met subsidie leerkracht kunnen worden….

    Reactie door cynthia — woensdag 29 augustus 2007 @ 16.15 uur

  67. het lerarentekort is een probleem met meerdere oorzaken. Er komt straks een golf van leraren die met pensioen gaat. Er wordt ook totaal niet gestimuleerd door de overheid dat mensen uit andere sectoren in het onderwijs aan de slag gaaan. In het verleden heb ik overwogen om het onderwijs in te gaan. Ik heb een universitaire opleding genoten. Je zou fulltime moeten gaan studeren en je baan moeten opgeven (parttime uitgezonderd). Ik zou persoonlijk gigantisch in inkomen achteruit gaan. Dus is het optie. Salarisverhoging is een deeloplossing. Stucturele oplossingen om mensen uit andere sectoren in het onderwijs te krijgen heb ik in het regeerakkoord niet gezien. Waar zijn we in godsnaam mee bezig?

    Reactie door edwin lei — donderdag 13 september 2007 @ 10.04 uur

  68. Ik ben bang dat, ook als er veel geld komt voor onderwijs, de tekorten blijven oplopen.
    Als lerarenopleider zie in de aanmeldingen voor de algemene vakken (Nederlands, Wiskunde enz..) stabiel blijven of een lichte stijging. De tekorten zullen echter oplopen in het technisch beroepsonderwijs omdat de aanmeldingen al jaren afnemen en pas sinds verleden jaar een zeer lichte (5%) stijging. Dit moet zelfs ons aller metaalvouwer en platenplakker Jan M. aanspreken en verontrusten. Nee, het zal nog wel even duren voordat hier de tekorten ingelopen zijn. Leraar lijkt een rotberoep en techniek is toch vies? Nou, geloof mij. Het overdragen van kennis en de waardering die dit met zich meebrengt is veel waard en techniek is toch terug te vinden in alles wat wij om ons heen ervaren. Als er dus geen goede leraren en opleidingen zijn, moeten we straks misschien lopen en ons eigen brood bakken. Dat is natuurlijk wel weer aardig voor het Milieu. Zou dat dan toch het huidig kabinet ertoe bewegen om deze keuzes te maken.

    Reactie door Jan B. — woensdag 19 september 2007 @ 9.13 uur