Een betere OV-chipkaart

De SP heeft vandaag een plan gepubliceerd om van de OV-Chipkaart alsnog een succes te maken. Volgens Tweede Kamerlid Emile Roemer is de kaart door de huidige aanpak gedoemd te mislukken. “Reizigers zien een dure kaart op zich afkomen waarmee kortingsmogelijkheden verdwijnen en privacy verloren gaat. En daar staan onvoldoende verbeteringen tegenover.”

De SP doet 10 voorstellen voor een goede introductie en een verbeterde werking van de chipkaart. Je vindt ze hier.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 16 augustus 2007 :: 21.26 uur

61 Comments

61 reacties

  1. Goed plan! Ruim van tevoren al een aantal problemen zien aankomen en hiervoor ook prima oplossingen hebben. Deze lijken mij praktisch en haalbaar dus ben benieuwd hoe het kabinet hierop reageert.

    Reactie door Daan — donderdag 16 augustus 2007 @ 22.47 uur

  2. GRATIS OPENBAAR VERVOER

    Beter voor het milieu
    Beter voor de maatschappij
    Beter voor de beurs
    Beter voor de ruimte
    Beter voor de economie
    Beter voor de energievoorraden
    Beter voor de veiligheid
    Beter voor de sociale omgang
    Beter voor de gezondheid
    Beter voor de toekomst

    Reactie door Lezer — donderdag 16 augustus 2007 @ 23.11 uur

  3. Maakt mij niet uit. Het OV is een ramp.
    Ik gebruik het nauwelijks.
    Waarom niet? Een voorbeeld:

    Woonwerk: Spijkenisse Waalhaven

    OV = 50 minuten (bus niet missen bij metro-slinge)
    Ligfiets = 45 minuten (Spijkenisse brug niet open)
    Voor slecht weer heb ik een scooter = 25 minuten!

    Fietsen is gezond.
    Van de RET krijg je een hartverzakking

    Reactie door Bas — donderdag 16 augustus 2007 @ 23.12 uur

  4. Van Spijkenisse naar de waalhaven bij rotterdam-zuid.
    Kortste route is een kleine 15 km

    Reactie door Bas — donderdag 16 augustus 2007 @ 23.17 uur

  5. Waarom moet er een appartje chipkaart komen voor het ov? Iedereen heeft toch al een chipknip op zijn pinpas? waarom kan die niet gebruikt worden, de pasjes + oplaad punten bestaan al.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 17 augustus 2007 @ 0.31 uur

  6. Dit experiment is meen ik al in enkele ge-
    bieden aan de gang.
    In een ‘rode link’ hier zou eens van a-z aan-
    gegeven HOE deze manier van reizen plaats
    vindt, stapsgewijs, zodat men exact álle han-
    delingen kan volgen.
    Met name ‘opladen’ en ‘saldo terug krijgen’
    etc. m.b.t. de omgang met zo’n kaart.
    Van de NS automaten die in het openbaar al
    zijn geplaatst, staan er sommige totaal ver-
    keerd t.a.v. de zonnestand en zijn derhalve
    onleesbaar en het is zeer irritant om daar-
    door ‘te laat’ te komen.
    Vervelender nog is het ook een reisprobleem
    en ‘grijs op reis’ is ook niet zelden ‘van de
    wijs’ en kan men dit vermoedelijk zeker niet
    gemakkelijker noemen, en zeker niet als de
    echt ouderen en bejaarden het gevoel krijgen
    de zaken niét beheersbaar te kunnen houden.
    Bij allerlei ‘pingebeuren’ komen er al fouten
    en hiaten voor en een aan het loket betalen
    van een meerprijs voor een reis is feitelijk
    al absurd, óók het hogere tarief voor een
    strippenkaart bij de chauffeur is oneerlijk
    om dat sommigen absoluut geen andere keuze
    hebben, zeker in ‘noodgevallen’ dan die bus
    chauffeur. Gratis openbaar vervoer voorkomt
    heel veel rompslomp en files. Meer bussen op
    de weg en betere timetables lossen het pro-
    bleem ook op vwb de ZITplaatsen, daar waar al
    eerst het ‘gedrang’ de eerste irritaties vor-
    men. Een aantal jongeren staat nog rustig op
    voor ouderen of slecht ter been zijnden.
    Ook zie ik mensen van rond de pensioenleef-
    tijd opstaan voor hoogzwangere vrouwen, het-
    geen zelfs veel ‘kerels’ niét meer doen tot
    mijn verbazing. Ook vrouwen genoeg die dank-
    baar zijn als een ‘heer’ hen een zitplaats
    aanbiedt en ook ONgezien háár conditie kan
    dat hárd nodig zijn. De coulance en souplesse
    van reizigers onderling is zwaar afgenomen en
    het keurig in de rij op je beurt wachten ook!
    Er zal een nieuwe folder ontworpen moeten
    worden t.a.v. reisgedragsregels.
    Van de week zat ik in een schitterende bus,
    waar gewoon overal bordjes waren geplaatst:
    “geen voeten op de stoel”, zo ja, dus een
    goede reden om uit die bus te verwijderen,
    waar men verder op riant op het pluche zat en
    die er dus verder als ‘nieuw’ uitzag!
    Je zou ook een bordje op de treeplank kunnen
    maken waarop staat: de chauffeur vriendelijk
    en fatsoenlijk groeten! Mensen houden hun
    plaatsbewijs in de richting van de bestuurder
    en kijken ondertussen waar nog zitplaatsen
    zijn, zonder zelfs het hoofd van die bestuur-
    der gezién te hebben. Manieren leren moet heel vroeg gebeuren, maar zelfs die gedrags-
    regels nu ook nog in het OV extra te moeten
    vóór SCHRIJVEN, zou overbodig moeten zijn.

    Reactie door Madelief — vrijdag 17 augustus 2007 @ 6.40 uur

  7. En nu nog de geldigheidstijd net zo lang maken als bij de strippenkaart.

    Reactie door Dingoe — vrijdag 17 augustus 2007 @ 7.22 uur

  8. Vroeger ( ja, weer dat vroeger, ik weet het) kocht je een kaartje aan het loket. Dat was zo’n kartonnetje van 2 bij pakweg 4,5 cm. In de trein kwam een conducteur langs en die knipte met een speciaal tangetje er een mooi rond gaatje in.
    Vervlogen tijden.

    Tegenwoordig ga ik niet meer met het OV. Te ingewikkeld. En stel je voor dat je naar Dordrecht moet per trein. Daar kon je wel eens gestenigd worden.

    Goede morgen overigens.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 17 augustus 2007 @ 7.49 uur

  9. Per chipkaart kan de afgelgde route worden gevolgd, en straks ook per verplichte chipbox
    in de auto bij rekeningrijden. Dat privacygarantie hierover wordt vastgelegd en aan de burger beloofd geloof ik niet, zolang `t kabinet Balkenende nog niet eens
    openbaarheid van zaken geeft over de deugdelijkheid van de software van stemcomputers.
    Want: wie niks te verbergen heeft hoeft ook niet bang te zijn voor natrekken waar hij geweest is.
    Nou ik vind dat dat overheid en commercie mijn reisgedrag niks aan gaat!

    Reactie door Haq — vrijdag 17 augustus 2007 @ 7.53 uur

  10. Goeden morgen vrienden SP.

    Jaren geleden was ik in Mexico City, een toen al van vreselijk afschuwelijke luchtvervuiling geteisterde stad. Dat was ver voor de aardbeving.
    Wat me bij gebleven is, dat vergeet ik nooit, was het openbaar vervoer.
    Daar was de metro nagenoeg kosteloos, een pakketje kaartjes van tien stuks, een onooglijk papiertje, koste ongeveer 1 tot 3 Nederlandse cent.
    De mexicanen maakten daar gigantisch veel gebruik van, een feest om mee te maken.
    ‘s Morgens vroeg naar het metrostation waar de bewoners zich haasten om naar hun werk te gaan. En hoewel ik niet tot de langste mens behoor stak ik boven al die zwarte kopjes uit, en keek ik van boven uit op een zwart perron die op de trein wachten, en dat ging vele uren door.
    De frequentie van de treinen was hoog, zodra hij aan kwam, stroomde hij leeg, en gelijk vol, waarna de volgende trein weer aankwam, en het schouwspel zich herhaalde.
    Die trein was voor de arbeidsters en arbeiders van levens belang, er was geen controle of duwers zoals in Japan, die de mens in de trein duwde, niets van dat alles het liep gesmeerd, men wist hierachter komt de volgende zonder vertraging.
    De controle was aan de ingang van het perron waar dat papiertje ingeleverd moest worden.
    En na de spitsuren ‘s avonds was het altijd gezellig met muzikanten die probeerden een zakcentje bij te verdienen, dat was verboden maar werden gewaarschuwd als er politie binnen kwam.
    Daarmee wil ik beweren dat het wel degelijk mogelijk is om (bijna) gratis vervoer in stand te houden.
    Daar is geen marktwerking voor nodig, wat voorkomt uit het kapitalistisch denken.
    Hoe het hier afloopt, kan ik niet voorspellen, het idee van één chip kaart is de moeite waard, maar het moet altijd betaalbaaar blijven.

    Een waarnemende…..

    Reactie door Ouwe Dirk — vrijdag 17 augustus 2007 @ 9.16 uur

  11. Simpel rekensommetje

    Rotterdam Antwerpen 2 personen € 72,00 2e klas

    auto 220 km vv(€ 0,18/km) € 39,60 parkeren gratis, (dichter bij het centrum dan het station).

    Je bent dan toch een dief van je eigen geld als jet het OV neemt

    Reactie door Sinne — vrijdag 17 augustus 2007 @ 9.42 uur

  12. Nou ik moet zeggen dat ziet er goed uit!

    Reactie door e.krul — vrijdag 17 augustus 2007 @ 9.48 uur

  13. Al met al idd goede voorstellen.

    Hoe staat het dan overigens met de vervoersplicht die nog steeds geldt voor de NS!

    Reactie door Sinne — vrijdag 17 augustus 2007 @ 9.53 uur

  14. In Spanje loopt het gesmeerd met in en uitstappen. Gewoon perfect en goedkoop. De trein in Spanje komt op de seconde zo’n beetje aan, zoals het hoort en vertrekt ook weer razendsnel. Kunnen ze hier in NL nog heel wat van leren. En probeer als zwartrijder in Spanje het maar eens om gratis mee te reizen. Of probeer maar eens wat te slopen in de trein, dan ben je nog niet jarig in Spanje! En zo hoort het.

    Reactie door helldriver — vrijdag 17 augustus 2007 @ 10.39 uur

  15. Nou SP je hebt hier een sterk punt die veel mensen sociaal een stuk verder zal brengen, deze Ov-Chipkaart.
    Wat een onzin, wat een kolder, als ik nu met de trein wil en ik koop een kaartje aan de Balie, betaal ik extra geld omdat ik het kaartje niet in de automaat heb gekocht.
    Kom ik aan op schiphol, is het eerste wat ik te horen krijgt de vertragingen van de treinen.
    Stap ik in de trein zonder kaartje omdat de automaat niet werkt, krijg je zoveel verbaal geweld over je heen van de BOA’s, dat mij de lust van het openbaar vervoer vergaat.
    En dan komt de SP met de oplossing van de ov chip kaart het zoveelste betaalmiddel voor een veel te dure “openbaar”(Elite)Vervoer.

    Jammer SP, maar je had je tijd beter, veel beter kunnen besteden in het bestrijden van verborgen armmoede onder de Nederlandse burgers

    Reactie door Tukkersterror — vrijdag 17 augustus 2007 @ 10.53 uur

  16. Stel voor dat je bij de bakker, slager of supermarkt of andere winkel entree moet gaan betalen. Eerst moet je een bedrag voldoen anders kom je de winkel niet in! Dat is eerlijker voor klanten die gewoon betalen, want daarmee wordt diefstal namelijk een stuk moeilijker gemaakt en weer je dieven uit de winkel. Raar?

    Nou blijkbaar niet, want in het openbaar vervoer gaat het echt zo werken! Ik betaal straks namelijk €7,50 aanschafkosten, maar: “Dan krijgen zwartrijders het extra moeilijk doordat ze langs een poortje of kaartlezer moeten. Dat is wel zo eerlijk tegenover reizigers die gewoon betalen”. Aldus de aanbieder.

    Reactie door Han — vrijdag 17 augustus 2007 @ 11.38 uur

  17. Ik ben behoorlijk te spreken over het OV in Letland.
    Ondanks dat de treinen hoofdzakelijk uit opgelapt sovjet-materieel bestaan, rijden de treinen op tijd en zijn ze spotgoedkoop. Ik betaalde enkele weken geleden voor een enkeltje Riga-Daugavpils (ca 250 km) omgerekend 6 Euro. Die reis duurt 3 uur, en met de auto doe je er beduidend langer over.

    Het vervoer per tram en bus is ook nagenoeg voor niks. 30 eurocent voor een kaartje. De trams rammelen aan alle kanten, maar ze rijden zeer frequent, dus je komt altijd voor een prikkie waar je wezen wil.

    Reactie door Jan-Willem — vrijdag 17 augustus 2007 @ 11.51 uur

  18. Goede zaak dat de SP dit aan de orde stelt. Maar er zijn nog veel meer problemen met de OV-chipkaart dan deze 10 genoemde punten. De OC-chipkaart dreigt een dramatisch product te worden, met hogere kosten en grotere onduidelijkheid voor de reizigers als nooit tevoren! Dat zelfs de ChristenUnie aan dit soort wanbeleid meedoet is “godsgeklaagd”.

    Reactie door Bos — vrijdag 17 augustus 2007 @ 11.58 uur

  19. Het OV is in het geheel niet slecht of duur. Er is geen stad zo goedkoop als Amsterdam. Op 2 zones reis ik 15 km ofwel voor € 1.30 Overla in Nederland zijn treintaxi’s, beltaxi’s.
    Overigens gratis OV bestaat niet. Het een krijgt prioriteit en in het andere wordt niet geïnvesteerd.

    Reactie door Dominique — vrijdag 17 augustus 2007 @ 12.07 uur

  20. OV heeft dringend aandacht nodig, voor hen die geen eigen vervoer hebben een noodzaak.
    Maar wat doen wij met die dorpen waar geen openbaar vervoer is.

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 17 augustus 2007 @ 12.23 uur

  21. Chips horen in een zak, of in een computer. Betalen doe ik liever met muntjes of papier.

    Privacy is noch een gouvernementeel, nog een commercieel doel

    En de zorgen van de burger interesseert minister noch directeur dan ook een zier.

    Reactie door Johnito — vrijdag 17 augustus 2007 @ 14.30 uur

  22. Het is natuurlijk ook gewoon “toeval” dat het College Bescherming Persoonsgegevens tegelijkertijd kapotbezuinigd dreigt te worden, in een tijdperk waarin chips in paspoorten, ov-kaart alsmede steeds verder in god weet hoeveel RFID-toepassingen in het dagelijks leven een hoofdrol gaan opeisen.

    http://www.overheidsinformatie.nl/default.asp?orgidt=Org_023580

    Reactie door Johnito — vrijdag 17 augustus 2007 @ 14.40 uur

  23. OV chipkaart
    Onverzadigde Vetzuren???

    Reactie door Sinne — vrijdag 17 augustus 2007 @ 15.04 uur

  24. Hallo SP vrienden!

    Emile Roemer heeft volledig gelijk. Triest hoor! Jan Marijnissen, zeer goede voorstellen!

    Reactie door Merel — vrijdag 17 augustus 2007 @ 15.28 uur

  25. Helaas, maar ik kan geen reden verzinnen waarom ik gebruik zou maken van het OV. Die chipkaart hoef ik dus niet.

    Het idee al om met OV te moeten reizen, iedere dag weer. Al die mensen als sardines in een stinkend blik, het volle pond betalen en niet eens kunnen zitten en dan die lompe mensen die je aanraken etc. Bah, niets voor mij. Als ik niet in m’n autootje kan, dan ga ik tien keer liever fietsen.

    Reactie door Gerard Lettinck — vrijdag 17 augustus 2007 @ 16.28 uur

  26. Mijn eerste reactie op deze voorstellen was als volgt.

    Als dát allemaal zou moeten gebeuren om de OV-chipkaart een succes te maken, hoe slecht moeten de oorspronkelijke plannen dan wel niet zijn? En waarom zou je koetkekoet de OV-chipkaart willen introduceren? Wat een geneuzel!

    Dat het openbaar vervoer aantrekkelijker moet worden, lijkt me duidelijk. Daarmee worden files bestreden, met als gevolg minder ergernis bij de mensen en dat het milieu er minder door wordt vervuild. En passant is het ook nog eens goed voor de economie.

    Als ik er één – voor mij belangrijk – punt mag uithalen…
    De waarborg van privégegevens kan je volgens mij schudden, volgens de volgende redenering. Het geld voor je vervoer wordt hoe dan ook van je rekening afgeschreven, of je nou ‘anoniem’ reist of niet. Je bank weet vervolgens precies, over welke ‘anonieme’ persoon het gaat. En via je BSN weten de hele wereld dat dan.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 17 augustus 2007 @ 18.37 uur

  27. De chipknip wordt door de NS straks ook gebruikt als “toeganspas” tot de stationshal (in Leiden tenminste) en gebruikt hem zo ook om mensen die “daar niks te zoeken hebben” tegen te houden. Lijkt een fraai plan, maar is natuurlijk symptoombestrijding, want ipv in de stationshal zullen overlastplegers dan net buiten de poortjes of elders gaan staan.
    Degenen die de problemen veroorzaken komen er dus gratis “mee weg”. Degene die in de stationshal wil winkelen moeten echter via de chipknip betalen voor toegang – en de reiziger dus ook, zonder dat de trein zelf nog maar bereikt is. Dat komt dus gewoon bovenop de prijs van treinkaartje of abonnement.

    Reactie door Mirjam — vrijdag 17 augustus 2007 @ 18.52 uur

  28. de OV-kaart is prima middel. Alleen is alles te snel ingevoerd, zoals in Rotterdam. Dat geneuzel over privacy, vind ik gelul. Zelfde argument destijds als bij de AH-bonuskaart.

    Reactie door hemelaar — vrijdag 17 augustus 2007 @ 19.18 uur

  29. Ik hoop wel dat Rob de Kuster nog aan het SP dialoog meedoet.
    Ik heb zijn bijdragen altijd zeer gewaardeerd.

    Reactie door Maria — vrijdag 17 augustus 2007 @ 19.19 uur

  30. Overigens is mijn eigen bijdrage hierover dat wat de NS ook bedenkt geldklopperij namens regering en reiziger is.
    Je bent geen klant meer maar client als niet patient!(pardon!)

    Reactie door Maria — vrijdag 17 augustus 2007 @ 19.25 uur

  31. @hemelaar — vrijdag 17 augustus 2007, 19.18

    Voor welk doel is de OV-kaart een prima middel?

    Wát “alles” is te snel doorgevoerd?

    Waaróm vind je geneuzel over privacy gelul? Hoe is dat “zelfde argument destijds als bij de AH-bonuskaart” destijds weerlegd en is die weerlegging nog steeds up-to-date?
    (En wat wás dat argument trouwens? )

    Reactie door Wilbert — vrijdag 17 augustus 2007 @ 19.33 uur

  32. Wilbert@Het doel is de reiziger, het gemak. Ik heb er al eentje en bevalt prima.
    Zie niet in wat probleem is met mijn gegevens
    bij ov-instanties.

    Reactie door hemelaar — vrijdag 17 augustus 2007 @ 20.03 uur

  33. @hemelaar — vrijdag 17 augustus 2007, 20.03

    Ik denk er nog even over na, of je antwoord niets- of veelzeggend is.

    Reactie door Wilbert — vrijdag 17 augustus 2007 @ 21.14 uur

  34. In New York City wonen zo’n 12 miljoen mensen – ik geef toe iets minder dan in Nederland. Betalen voor het GVB doe je met een munt (dollar) in een plastic pijp voorin bij de chauffeur. Als je dat niet wilt mag je niet mee.

    Het privacy argument is kul. Al je gegevens van al je bewegingen zijn al tien keer geregistreerd en “gemeengoed”.

    Gratis OV betaat niet.

    De strippenkaart is een onding en had er nooit mogen komen. (Eén zonestrip + één vastrechtstrip – krentenwegers).

    Onder #2. staan tien “Beter voor’s ..” – ik kan het er met niet één eens zijn.

    Wat is precies de big deal van de OV-chipkaart?

    Ik krijg nu zeven kaartjes per jaar voor ik geloof 60 euro, dat is zeven keer ergernis omdat er altijd iets is met de trein – meestal een “wissel- of computerstoring”.
    Wordt dat beter met en chip?

    Reactie door jk — zaterdag 18 augustus 2007 @ 0.06 uur

  35. Het openbaar vervoer is een kostbare aangelegenheid die hoogwaardige deskundigheid vereist op de gebieden van organisatie, techniek, sociale en physieke geografie, financiën en informatica. Om de gedachten te bepalen: daar zit een portie basiskennis wiskunde bij, die het niveau van Atheneum-B ver overstijgt. Geen illusie: niemand hier die uit de losse pols pols even kan zeggen: het moet zus of het moet zo. (Misschien dat Olav Meijer in de periferie nog iets zinnigs kan zeggen). Het bijzondere van het OV is dat ook van de werkvloer, van de chauffeur, een even hoogwaardige sociale vaardigheid wordt geëist in de vorm van service aan het publiek.
    Het OV-bedrijf dient een sophisticated, maar ook een zakelijk bedrijfsbeleid te voeren – profit of non-profit.
    Ik hoor Diederik Samson gisteravond in een oppervlaktekomkommerexercitie bij de VARA zeggen dat de ideeën van de SP welkom zijn – zich daarmee als PVDA de problemen toeëigenend.

    Een jaar, ‘t kan ook twee jaar zijn, geleden las ik in een maandelijks financiëel periodiek, in de wachtkamer van de tandarts, een artikel van de direkteur van ChipKnip BV dat de chipknip een fiasco is, en de BV de facto failliet. Hij had nog één troef: het openbaar vervoer! Ik moet zeggen dat mijn achting voor ‘s mans management- en lobbyingkwaliteiten als een komeet zijn gestegen, want inmiddels heeft hij de hele politiek achter zich.

    Maar … op deze wijze wordt een uiterst hoogwaardige werkgelegenheid verkwanseld aan een tot mislukking gedoemd flutprojekt. Dit mag niet gebeuren!

    Eindelijk heeft de SP een zinvolle reden om NEE te zeggen. De SP dient alles in het werk te stellen om de OV-chipkaart te voorkomen. Oproepen tot een algemene boycot kan daar onderdeel van zijn.

    Reactie door jk — zaterdag 18 augustus 2007 @ 8.57 uur

  36. Niks betere OV-chipkaart – helemaal geen OV-chipkaart!!

    Reactie door jk — zaterdag 18 augustus 2007 @ 9.15 uur

  37. @8 Gandalf,

    Ja ik ken ze nog, de grijs/blauwe ouwe kaartjes die je gewoon in de bus kocht.
    Dat had toch wel iets en het was ook een stuk persoonlijker, je wist precies hoe of wat en de chauffeur had nog wat aanspraak met zijn passagiers.

    Tegenwoordig zoek je je rot en als je met de trein moet is het al helemaal hopeloos.
    En dat alles na veel geld te hebben betaald, ook nog eens met gevaar voor eigen leven,
    hahaha, maar ergens heb je wel gelijk.
    DFis is nu de vooruitgang schijnt het.

    Alleen de jeugd schijnt hier geen last van te hebben, die weten niet beter, lopen moeiteloos van het éne naar het andere station en weten exact waar ze moeten zijn.
    Wat dat betreft ben ik NIET MEEgegroeid met het OV.

    Goed weekend met z’n allen.

    Reactie door Anja (B) — zaterdag 18 augustus 2007 @ 10.47 uur

  38. OV moet gewoon gratis.
    desnoods door extra OV-tax en oplsag op toeristenbelasting. Geen dure systemen, geen onderhoud eraan, geen controle, minder oponthoud immers geen kaartverkoop, geen betalingsproblemen, minder files, minder vervuiling (zeker met waterstofbussen). Goedkoper zal het niet zijn, maar dit hoeft niet duurder te zijn dan het nu is, voor de opdrachtgevers dan, wel goedkoper voor de huidige reizigers.

    Reactie door Joey — zaterdag 18 augustus 2007 @ 14.48 uur

  39. Ik heb al een tijdje een OV chipkaart (rond Rotjeknor al een tijd te gebruiken in, bijvoorbeeld, Connexxion bussen).’

    Er gaat af en toe iets mis met die kaart (bij het uitstappen niet kunnen uitpiepen door een systeem fout) en dat kost je dan 4 Euro (minus de eigenlijke rit kosten van basis PIEP en afgelegde kilometers) en hoewel in principe er een verhaal mogelijkheid bestaat is dat in de praktijk lastig.

    Anderzijds komt het best vaak voor dat het systeem (in de bus) niet werkt (er rijden nog wat – oude? – Connexxion bussen zónder rond) en de chauffeurs laten je met een chipkaart dan maar gewoon onbetaald meereizen.

    Ik heb het niet precies uitgerekend maar ik schat dat die twee problemen elkaar redelijk opheffen :P budget neutraal.

    Aangezien een groot deel van de OV financiering toch in de vorm van subsidies is lijkt het mij een stuk makkelijker om inderdaad GRATIS openbaar vervoer aan te bieden;

    – besparing van overhead kosten (vervoersbewijzen maken, distribueren, verkopen en controleren – dat laatste inclusief de toegangspoortjes en dergelijke van het chipcard systeem) binnen het OV
    – administratieve rompslomp verminderen (OV kaart voor studenten bijvoorbeeld, geld dat van het ene naar het andere potje wordt gesluisd)
    – één nationale OV organisatie (dus geen aparte vervoersbedrijven) zodat er een betere coordinatie kan plaatsvinden
    – gratis openbaar vervoer betekent dat de reiskostenvergoedingen kunnen worden afgeschaft, hetgeen (door administratiekosten en de belastingvrije vergoedingen) de overheid geld oplevert (waar de extra OV kosten ten dele door gedekt zouden kunnen worden)

    Reactie door A C Lockhorst — zaterdag 18 augustus 2007 @ 17.04 uur

  40. Wat het gebruik van OV de individuele reiziger kost, is natuurlijk afhankelijk van de mate, waarin de overheid het subsidieert. “Gratis” OV is dus vervoer op gemeente- c.q. staatskosten. Op lokale schaal worden hiermee al proeven gedaan. Het is zeker de moeite waard te onderzoeken welke scenario’s in dit opzicht op landelijke schaal mogelijk zijn. Maar met zo’n kabinet als het huidige, dat privatisering heilig heeft verklaard, is zoiets natuurlijk vooralsnog een illusie.

    De invoering van de OV-kaart staat hier los van. Hierbij kan immers naar believen worden geëxperimenteerd met prijsvarianten.

    @ jk (35):

    Dank voor je vertrouwen, dat ik in de periferie nog iets zinnigs zou kunnen zeggen. Ik hoop het niet te zeer te beschamen.

    Ik begrijp eigenlijk niet goed, waarom je zo tegen de OV-kaart gekant bent. Zelf zeg je immers al, dat de strippenkaart een onding is. Teruggaan naar de ouderwetse kaartjesverkoop per tram, bus en trein lijkt me onzinnig.

    Een OV-chipkaart heeft zeker efficiency-voordelen -en zal daardoor de kosten van het OV kunnen drukken-, al blijken bij de proeven in Rotterdam al diverse kinderziekten. De invoering ervan zal zeker niet heel gemakkelijk verlopen.
    Reizigers moeten, op privacy-gronden, wel kunnen blijven kiezen voor een niet-persoonsgebonden kaart. Dit kan net zo werken als een “prepaid” kaart voor mobieltjes. (Dus er hoeft geen geld van een persoonlijke rekening worden afgeschreven!).

    De SP-voorstellen lijken mij alle zinnige verbeteringen.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 19 augustus 2007 @ 2.38 uur

  41. Wilbert@Omdat je het met iemand niet eens bent, kan je nog wel gewoon blijven reageren. Ik ben 100% van mening dat de OV chipkaart het helemaal gaat maken. Rotterdam is zoals altijd proefkonijn omdat daar makkelijker geaccepteerd wordt dat het in het begin wel eens mis kan gaan, so what. Binnenkort is de metro in Rotterdam alleen nog toegankelijk met deze kaart en zullen meer mensen noodgedwongen wel tot aanschaf over moeten gaan. Een goede zaak. Ook de strippenkaart leverde destijds kritiek op.
    Waar ik me wel zorgen over maak, is de bezuiniging op personeel en daardoor gebrek aan veiligheid in metro. Zeker in West, Schiebroek en Zuid wordt het openbaar vervoer geteisterd door Marokkanen en Antillianen. Meer controle dus! De kaart si verder erg goedkoop, net als al het openbaar vervoer in Nederland.

    Reactie door hemelaar — zondag 19 augustus 2007 @ 9.00 uur

  42. De SP moet helemaal geen verbeter voorstellen doen en dit onding totaal van de hand wijzen.
    Men moet wachten op een systeem die voor de totale EU bruikbaar is.
    En niet zo als in Nijmegen toen radeloze Buitenlanders hun auto niet meer konden parkeren en men dit systeem teruggedraaid heeft.

    Reactie door De Hakker — zondag 19 augustus 2007 @ 9.10 uur

  43. @Olav Meijer — zondag 19 augustus 2007 @ 2.38

    Olav, ik hoopte op een zinvol commentaar van iemand die professioneel in die sector bezig is.

    Mijn bezwaren zijn hier weer hetzelfde als bij de strippenkaart: eilanddenken. In Parijs koop je simpel een carnet voor € 1.50 en dan kun je de hele stad door, of je kan de hele dag onder de grond doorbrengen als je daar zin in hebt. Idem dito in New York $ 1.50 – dus nog iets goedkoper, maar dat ligt aan de plaatselijke rekeneenheid.

    De Hakker heeft volkomen gelijk. Vloekend en tierend heb ik in Nijmegen een keer een parkeerplaats buiten het centrum gezocht – gek zijn ze.
    Terwijl overal ter wereld (bewoonde, wel te verstaan) al efficiente middelen zijn uitgevonden komen ze hier met een strippenkaart. Niemand begrijpt het. Ja, als je braaf je lesjes bedrijfseconomie gevolgd hebt.
    En nu weer met die OV-chipkaart. Het kan niemand iets schelen of het kaartje van de bus er anders uitziet dan dat van de trein.

    Of sla de hele taxing van het OV over naar de algemene middelen, maar noem het niet gratis.
    Dat de automobilist dan teveel betaald is overigens kwalijker dan het aantal zones voor bus en tram omslaan in een flat rate – en minder eenvoudig.

    Het is net als met die drie Magnums bij AH: ze zijn goedkoper dan twee bij de ijsboer, dus je betaalt eigenlijk teveel …

    (Ik hoop dat je Rinnooy Kan niet gemist hebt vanavond).

    Reactie door jk — zondag 19 augustus 2007 @ 23.41 uur

  44. … en in de tussentijd ‘Babette’ gekeken.

    Reactie door jk — maandag 20 augustus 2007 @ 1.11 uur

  45. @ jk (43):

    Het gaat er niet om, of de kaartjes van de bus of de tram al dan niet “er anders uitzien”. Het gaat erom, dat je met één (chip)kaart alle vormen van openbaar veevoer kan gebruiken, zonder oponthoud en problemen met telkens nieuwe kaartjes, afstempelen en betalingen.

    Je kan de metro van New York e.d. echt niet vergelijken met het hele openbaar vervoer in Nederland, dat immers ook nog veel verschillende varianten kent (treinen, trams, bussen, maar ook bv. boten!).

    Parkeren van de auto is een heel ander hoofdstuk. Op dat gebied is nog veel te winnen met P&R-constructies, transferia e.d.
    Hoe Nijmegen het aanpakt is ene lokaal probleem.

    P.S.: Rinnooy Kan heb ik gedeeltelijk gezien. (Niet het eerste half uur). Het viel me allezins mee; ik ben niet zo’n fan van hem.
    “Babette” heb ik niet gezien, hoewel ik ook een bewonderaar van Stephane Audran ben.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 20 augustus 2007 @ 3.18 uur

  46. Pardon!

    Openbaar “veevoer” moet natuurlijk openbaar “veRvoer” zijn!
    (Spelen Freudiaanse elementen mij parten?).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 20 augustus 2007 @ 3.20 uur

  47. JK@Met je avontuur in Nijmegen heb je wel het slechtste gezien wat er te koop is. Nijmegen heeft met voorsprong de slechtste openbaar vervoer voorzieningen. Het is duurder dan de rest van Nederland. Voor niet-inwoners is het onbegrijpelijk waar de bussen naar toe gaan. Was Nijmegen niet de stad van Groenlinks en SP die zo voor goed openaar vervoer zijn?

    Reactie door hemelaar — maandag 20 augustus 2007 @ 6.42 uur

  48. @Olav Meijer — maandag 20 augustus 2007 @ 3.18
    «Het gaat er niet om, of de kaartjes van de bus of de tram al dan niet “er anders uitzien”.»

    Oh, maar dat was wel punt 2. van SP-pleidooi – tamelijk bovenaan dus.

    Het kan ook gedeeltelijk gesubsidiëerd. Een kaartje van een euro dat twee uur geldig is in welk vervoer je je ook bevindt – ik noem maar wat. Ik heb bij de invoering van de strippenkaart al gelezen dat sommigen met het argumetn kwamen dat de korte ritjes dan te duur zouden zijn, maar ik denk dat de beschikbaarheidsquote dat wel rechtvaardigt.

    De categorie ‘automobilisten’ is natuurlijk ook maar een willekeurige. Je kunt ook denken aan mensen die voor de rest aan hun bed gekluisterd zijn of die per definitie geen gebruik (hoeven) te maken van het OV.

    Maar waarom zou het ook ‘gratis’ moeten zijn? Zelfs een identiteitsbewijs moet je betalen, terwijl het verplicht is gesteld.

    Ik vind bv. synchronisatie van aansluittijden veel belangrijker, maar hoogstwaarschijnlijk vele malen moeilijker.

    Ok, voor mij te moeilijk …

    Reactie door jk — maandag 20 augustus 2007 @ 8.52 uur

  49. … dus: treinkaartje en strippenkaart handhaven en extra strip afschaffen.

    Verder strippenkaart ook geldig maken op de trein (hier en daar is dat al, maar dat is juist zo verwarrend – niet overal, het personeel beschouwt je onmiddellijk als misdadiger als je dat niet weet) en het OV concurrerend maken met de auto voor twee personen. Desnoods met subsidie. Rationaliseren en harmoniseren.
    Voor 65+-ers is er al veel OV gratis of zeer goedkoop (kortingskaart NS en reductiestrippenkaart)- kan allemaal onveranderd gehandhaafd blijven.

    Vooralsnog de goedkoopste oplossing – lijkt mij.

    Reactie door jk — maandag 20 augustus 2007 @ 11.27 uur

  50. Mijn grootste bezwaar tegen de OV-chipkaart is het risico van diefstal. Dat is ook de voornaamste oorzaak dat de chipknip mislukt is. Ongeveer niemand is geïnteresseerd in een kaartje Rucphen-Meppel, maar € 49.80 wil haast iedereen wel hebben. Diefstal van bankpasjes zal dus zienderogen toenemen.

    (Inderdaad werd in het eerder genoemde artikel ook het parkeren met chipknip genoemd – dat is dan in Nijmegen gelukt).

    Hoog tijd dat de overheid ophoudt burgers te pesten – een ander woord heb ik niet zo gauw. Maar ze lijken daar zo hardnekkig dat, als je ze onder de guillotine zou leggen, waarschijnlijk het mes blijft stuiteren.

    Reactie door jk — maandag 20 augustus 2007 @ 12.17 uur

  51. Openbaar vervoer brengt je van waar je niet bent naar waar je niet moet zijn en dat met steeds slechtere en steeds minder verbindingen tegen alsmaar hogere prijzen en nu ook nog als ‘big brother is watching you.’ Bah!

    Waarom niet een goed bijna gratis vervoersabonnement op basis van je inkomen? Dat moet toch niet zo moeilijk te realiseren zijn? Het heeft als bijkomend voordeel dat er meer kans is dat mensen de auto laten staan, zodat zowel het openbaar vervoer als het vrachtverkeer de ruimte krijgen op de weg en er niet zo schandalig veel extra asfalt bij hoeft te komen.

    De chipkaart zal ik niet gaan gebruiken; overheid noch commerciële vervoersbedrijven hebben er niets mee te maken wanneer ik waar was. Bovendien gaat die chipkaart mogelijk een hoosbui aan spam veroorzaken van commerciële vervoersbedrijven en van bedrijven waaraan ze de persoonlijke gegevens van hun klanten verkopen. Ik blijf wel gewoon op fietsafstand van mijn huis; big brother doet me te veel denken aan ’40 – ’45 en spam hoef ik niet.

    Reactie door Antoinette — maandag 20 augustus 2007 @ 23.57 uur

  52. Vroeger ( ja, weer dat vroeger, ik weet het) kocht je een kaartje aan het loket. Dat was zo’n kartonnetje van 2 bij pakweg 4,5 cm. In de trein kwam een conducteur langs en die knipte met een speciaal tangetje er een mooi rond gaatje in.
    Vervlogen tijden.

    Reactie door Peter — dinsdag 21 augustus 2007 @ 18.06 uur

  53. Ik ga zowiezo niet met het openbaar vervoer.. gratis of niet..

    Trouwens iets anders dat vreemd is:
    je kan als student je ov niet weigeren. voor elke student krijgt de ns dus altijd betaald of ze met de trein gaan of niet.

    Gewoon lekker zelf betalen om van a naar b te komen.
    het owrdt indeirect toch van je belasting geld betaald.

    mijn auto rijd altijd waneer ik wil en hoe ik wil. Tijd die ik kwijt ben aan files is niks vergelen met wachten door aansluitingen.

    Reactie door j. albaas — woensdag 22 augustus 2007 @ 16.00 uur

  54. @53,

    En jij betaalt geen belasting voor je auto en ook niet op de benzine of diesel?
    En een OV moet nog altijd aangevraagd worden, dit is niet vanzelfsprekend dat elke student die krijgt.

    Reactie door Anja (B) — woensdag 22 augustus 2007 @ 17.16 uur

  55. Echt een goed plan, het liefst zou ik het OV gratis hebben, maar als dat niet kan, dan kunnen we tenminste tegen prijs stijgingen werken, en de geldklopperij van al die verschillende OV bedrijven. Het OV is al belabberd genoeg, laten we het nou niet nog eens duurder maken.

    Reactie door Vincent — donderdag 23 augustus 2007 @ 21.55 uur

  56. Duurder gaat het zeker worden, als de berekeningen van http://www.9292ov.nl accuraat zijn.
    Vanaf b.v Slinge naar zuidplein gaat 88 eurocent kosten en is 2 eurocent goedkoper dan het nu is (2 strippen kost 90 eurocent). Echter Maashaven is al duurder met 1,02 euro, terwijl de zonegrens pas bij Wilheminaplein bereikt is (kosten 1,16 Euro, wat toch 26 eurocent duurder is per ritje). De pijn bij het busvervoer zal nog groter zijn.

    Het argument dat de kaart zoveel handiger en sneller is begrijp ik echter helemaal niet. Je staat nu niet meer 1 maal in de rij om je strippenkaart aan te schaffen, maar elke keer om in- en uit te checken.Abonnementhouders hoefden vroeger geen handeling uittevoeren bij het instappen, binnenkort moet iedereen inchecken. Het verschil met een strippenkaart in een gleuf steken en een pasje over een terminal halen zie ik niet.
    Een chip_kaart die alleen te lezen is bij een paal of oplaadstation vind ik ook niet bijster handig, op mijn strippenkaartje kan ik gewoon thuis direct zien wat ik nog aan reistegoed overheb.

    Reactie door R.S. — dinsdag 28 augustus 2007 @ 11.59 uur

  57. J. albaas, ik vind dat ook erg vreemd! Je kunt inderdaad niet weigeren maar dat betekent dus ook een extra schuld als je niet binnen 10 jaar een opleiding afrond. Dus ook mensen die de ov jaarkaart niet nodig hebben moeten dat ding of een ov vergoeding hebben omdat dat verplichht is. Maar goed echt vreemd is het niet want de NS krijgt inderdaad per student een bedrag….hoe kan het dan zo slecht zijn met de NS? Er studeren ieder jaar studenten af binnen de termijn van 10 jaar…

    Reactie door cynthia — dinsdag 28 augustus 2007 @ 19.22 uur

  58. R.S, ik ben het met je eens. Er zijn ook teveel verschillende kaarten, rekening houdend met leeftijd en straks ook met in welke provincie je reist. Gaat het er alleen maar om dat op deze manier beter bekeken kan worden welke lijnen en haltes rendabel zijn en welke niet? In de randstad heb je dus meer service, betere aanbiedingen en meer aansluitingen dan in Friesland als voorbeeld.
    Hoezo is het dan beter voor de klant? Daar waar veel gebruik gemaakt wordt van het openbaar vervoer zal het goedkoper zijn en worden ( tenminste)Is de chipknip alleen goed als de werkgelegenheid beter verspreid wordt door heel Nederland? Waarom wordt dit nu al ingevoerd? Het zal wel puur financieel zijn…

    Reactie door cynthia — woensdag 29 augustus 2007 @ 15.40 uur

  59. Hier geef ik mijn mening over het waardeloze en veel te dure openbaar vervoer in Nederland (wie vult z’n zakken).
    Ben vaak in Spanje en een rit retour van ongeveer 80 kilometer (van Den Haag naar Amersfoort bijvoorbeeld) kost in Spanje (let op retour) 6.20 euro. En treinen rijden op de minuut precies. En zelfs de kleinste stations hebben een loket (fijn voor de oudere onder ons). Airco in de trein enz..
    Hoe kan dat zo’n ritje kost bij ons 4 keer zo duur.

    Reactie door guus de wit — dinsdag 18 september 2007 @ 15.43 uur

  60. Ik lees in het SP-plan o.a: Vanwege de privacy van de reizigers zouden deze gegevens vernietigd moeten worden nadat de termijn voor het terugkrijgen geld is verstreken en de definitieve afrekening plaats heeft gevonden.
    Toch lijkt me dit te kort! Immers de fiscus wil – soms pas na een paa jaar – wel aangetoond zien dat je met OV hebt gereisd en wanneer, welk traject, etc.
    Doe je dat niet, dan loop je een aftrek mis of wordt je vergoeding belast.
    Daar moet dus wel grondiger over worden nagedacht dan alleen maar over het privacyaspect.

    Reactie door Ger — vrijdag 28 september 2007 @ 11.47 uur

  61. SCHANDE !!
    Heb vandaag van vijfschuizen naar rotterdam-blaak met ov-chipkaart gereisd en was 33,3% duurder uit dan met strippenkaart.
    Zo hou je de mensen die het enigszins kunnen betalen in ieder geval uit het openbaar vervoer.
    NB sprippenkaart 2zonnes = 3* 0,44 = €1.32
    OV chip €1,76
    Vind ik erger dan privacyaspect.

    Reactie door Dolf — zondag 30 september 2007 @ 15.53 uur