De veiligheidsrapporten

Zo’n 400 ambtenaren van alle ministeries hebben een kritisch onderzoek gedaan naar de mate waarin ons land is voorbereid op rampen en andere bedreigingen. De NOS vroeg de stukken op.

Je kunt alle stukken vinden op de site van de NOS.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 21 augustus 2007 :: 14.20 uur

70 Comments

70 reacties

  1. De grootste bedreiging zit volgens mij in Washington als men dat ABM missile systeem doorzet. Rusland zal dat nooit accepteren.

    Maar dat zal u in die raporten niet terug vinden.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 21 augustus 2007 @ 16.35 uur

  2. @ 1 Rob de Kuster,

    Heb jij deze rapporten gelezen Rob???

    Zo ja, waarom komen jou antwoorden dan steeds uit op het onderwerp Amerika?

    Reactie door Tukkersterror — dinsdag 21 augustus 2007 @ 17.36 uur

  3. (2) OMDAT HET ZO IS!

    Reactie door h.verbeek — dinsdag 21 augustus 2007 @ 17.50 uur

  4. @ 3

    Vertel mij dan even wat Amerika te maken heeft met onze binnenlandse veiligheid en deze rapporten hierover.

    Lees eerst deze rapporten eens en kom dan met een conclusie.
    En praat elkaar zeker niet na.

    Reactie door Tukkersterror — dinsdag 21 augustus 2007 @ 18.33 uur

  5. Zal vast geen onderzoek gedaan zijn of de Nederlander goed is voorbereid op weer 4 jaar Balkenende. Maar dat is waarschijnlijk niet nodig, het is al bekend waar de klappen gaan vallen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 21 augustus 2007 @ 18.37 uur

  6. De grootste ramp voor Nederland is de huidige mentaliteit en hoe we met elkaar omgaan.
    Wat dat betreft moet ik Balkenende gelijk geven met de normen en waarden.Acceptatie van ieders vrijheden,en gelijke behandeling.

    Reactie door tom — dinsdag 21 augustus 2007 @ 19.49 uur

  7. De grootste bedreiging voor ons land is de radicale islam en de gereformeerde kliek in Den Haag.

    Reactie door helldriver — dinsdag 21 augustus 2007 @ 20.17 uur

  8. Well de grotste bedreiging is apathy,en autisme.
    Resistance is futile

    Reactie door gaf — dinsdag 21 augustus 2007 @ 20.26 uur

  9. Het is niet te geloven dat 400 ambtenaren hieraan gewerkt hebben.Deze hele poppenkast is er alleen maar op gericht om voor de 3e Dinsdag in September het volk warm te krijgen voor extra belasting en milieu verhogingen en het verder beknotten van burger vrijheden.Al deze extra opbrengsten kunnen dan weer richting Afghanistan gaan.Het gemiauw van onz eminister van Defensie Eimert, voor meer wapens heeft dan toch succes gehad.Hel en verdoemenis preken is de beste remedie om het volk in bedwang te houden.CDA/PvdA,wij hebben jullie dreigementen niet nodig.

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 21 augustus 2007 @ 20.30 uur

  10. (4)ik geloof niet in de intergriteit van ambtenaren .ik heb een zaak en moet per kwartaal mijn omzet cijfers afstaan aan het centraal bureau van de statestiek in heerlen .op mijn vraag of deze gegevens gestaafd worden bij o.a de belastingdienst word ronduit nee!!!!!!!! gegeven .kijk mijn omzet daar gaat nederland niet aan failliet .maar shell bijv kan op die manier wel invloed uitoefenen op het beleid c.q bruto nationaal product van ons landje .nee vriend ik heb teveel ervaring met de nederlandse ambtenarij om aan die rapporten te twijfelen .ieder gemeenteraads lid kan hierover mee praten .wat amerika betreft .wat jij en ik hier schrijven gaat al via die gasten .en ben jij die koppen van balkenende en de hoop scheffer al vergeten? toen die bij boes op ,visitie, waren .ach en de nos .zonden die laast ook niet die gemanipuleerde beelden uit van de russiche?? onderzeer die dat vlaggetje plaatste.

    Reactie door h.verbeek — dinsdag 21 augustus 2007 @ 20.38 uur

  11. De grootste bedreiging in ons land zijn die 400 ambtenaren ……en de rest van hun soort die niks beter te doen hebben dan rapporten schrijven over de rug van de belasting betaler. Business first!

    Reactie door nellie — dinsdag 21 augustus 2007 @ 20.48 uur

  12. net als h.verbeek heb ik ook weinig vertrouwen in de hoge ambtenaren.Volgens hen is er dus 10 miljard nodig voor de dijken.Hoognodig.Was dat ook,volgens die heren,niet het geval bij de Betuwe lijn?
    Volgens mij is die noodzaak voortgekomen uit de lobby weg en waterbouw.Tel uit je winst.

    Reactie door Herman — dinsdag 21 augustus 2007 @ 21.08 uur

  13. 6. Tom,
    Balkenende’s ‘Normen en waarden’ heeft hij trouwens niet van zichzélf maar van Pim Fortuyn die daar al over schreef in !1997! in zijn 1e versie ‘Tegen de Islamisering van onze cultuur’ waarmee hij doelde op het terugvinden van ónze eigen cultuur die we wegstoppen, nóg steeds.
    Als wij onze eigen geschiedenis/cultuur onder ogen zien, goed en slecht, dan kunnen we er wat meedoen naar buiten toe en dan vooral ook naar die sterke cultuur die Islamieten mee brengen.
    Laten zien wie je bent als Volk en je krijgt respect!!

    Reactie door Olinda — dinsdag 21 augustus 2007 @ 21.25 uur

  14. Even “back on topic”:

    Ik zie het overstromingsrisico als het meest reeële. Ga maar eens (bijvoorbeeld) kijken naar de duinen bij Zoutelande (tussen Vlissingen en Westkapelle). En er zijn meer van dergelijke kwetsbare duinstroken.

    Bij een “opgevoerde versie” van de storm van 2 januari 1976 zou de zee er daar wel eens doorheen kunnen komen.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — dinsdag 21 augustus 2007 @ 21.32 uur

  15. De 400 ambtenaren hebben eerst en masse de film van Al Gore mogen zien.

    Ziehier iets over de betrouwbaarheid van de cijfers waarop het IPCC-rapport (mede) is gebaseerd en dus ook de film:
    http://www.informath.org/WCWF07a.pdf

    Let vooral op de laatste paragraaf.

    Reactie door jk — dinsdag 21 augustus 2007 @ 22.21 uur

  16. @13 Olinda — dinsdag 21 augustus 2007 @ 21.25,

    Noem eens een voorbeeld op welke manier onze cultuur islamiseerd? En ook over hoe we onze eigen cultuur zouden verstoppen?
    Want ik kan me er niks bij voorstellen.
    Al vast bedankt.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 21 augustus 2007 @ 22.22 uur

  17. @Rob de Kuster — dinsdag 21 augustus 2007 @ 16.35

    Goh Rob, dan had je George Bush of Vacláv Klaus wel ‘ns even mogen waarschuwen …

    Reactie door jk — dinsdag 21 augustus 2007 @ 23.27 uur

  18. @ 10 verbeek,

    ik geloof niet in de intergriteit van ambtenaren zeg jij.
    Maar ook jij als ondernemer weet dat de ambtenaren hier in Nederland zeer gebrand zijn op regeltjes en wetjes en dat zij daar niet vanaf wijken.
    En ik ben het volkomen met je eens dat de belasting fout op fout maakt zeker bij ons ondernemers.
    Maar al met al heb ik het rapport gelezen en heb er tot op heden (this een dik rapport) nog geen fouten in kunnen ontdekken.
    Er worden eigelijk alleen maar knelpunten aangegeven en ik denk dat het echte veiligheids rapport ook niet te vinden is op internet.
    Maar de meeste gegevens kloppen tot opheden en ik heb nog steeds niets kunnen vinden over America and Boes.
    Al ben ik het natuurlijk met je eens dat de combinatie Bush en Amerika een slechte combinatie is die veel fouten hebben gemaakt, maar dat kan voor mij nooit de aanleiding zijn om de persoon en land te betrekken in iets waar zij buiten staan.

    Reactie door Tukkersterror — woensdag 22 augustus 2007 @ 2.11 uur

  19. @ 16 Evert,

    Ik denk niet dat onze cultuur veel zal veranderen, maar wel onze traditie’s staan onder vuur.
    Denk maar eens aan de Zwarte Pieten die nu volgens sommigen gekleurd moeten zijn.
    Denk maar eens aan de kerstbomen en kaarsen waarin de Islamitische kinderen niet mogen mee vieren.
    Maar aan de andere kant word onze traditie’s ook weer verrijkt met suikerfeesten, pasarmalams etc.
    Het is maar net wat de mens wilt, en heel soms denk ik dat we te snel gaan en dat de mens de veranderingen niet meer aankunnen.

    Reactie door Tukkersterror — woensdag 22 augustus 2007 @ 2.18 uur

  20. 11. Nellie, heir, heir, zo is het en niet anders.
    ” Het verstand” zit echt niet bij de ambtenaren, zij hebben altijd anderen nodig voor een fatsoenlijk rapport.
    Onze dijken zijn levensgevaarlijk verzakt, dit is een geconstateerd feit, maar niemand maakt zich er druk over.
    Heel vreemd; je zou bijna denken dat ze iets in ons drinkwater stoppen.
    Maar goed, als we de dijken gaan verhogen, is er natuurlijk geen geld meer voor armoedebestrijding.
    Ik meld me bij deze nogmaals graag aan voor een schijf van 60% belasting.
    Wij kunnen het betalen, uit onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders die veel verdienen geen problemen hebben met veel belasting betalen MITS ze precies weten waar het geld naartoe gaat.
    Stel een pot voor SP voor verhoging van de dijken en men betaalt gewoon mee.

    Reactie door kaatje — woensdag 22 augustus 2007 @ 2.37 uur

  21. @14 Evert, dat viel mij ook op toen ik er
    enkele weken geleden was.
    Overigens heb ik ook duidelijk het gevoel ge-
    had in Noordwijk a/z en Delfzijl, Zandvoort,
    Parnassia (Bloemendaal a/z), praktisch moeite
    loos in zee te lopen. Het duinverloop ook
    bijv. bij div. Noordzeekustplaatsen is ook
    werkelijk minimaal te noemen.
    Als de Afsluitdijk één meter te láág is, dan
    lopen ook een aantal voormalige Zuiderzee-
    dorpen groot gevaar en ga zo maar door.
    We spraken daar hier op dit log al veel eer-
    der over, maar ons werd verzekerd dat de DIJK
    wachten alles prima onder contrôle hadden!
    Welke contrôle vraag ik me dan af….die van
    de jaarlijkse periodieke verhóging soms?
    Wat beangstigend als bij Aardrijkskunde jonge
    scholieren dit gedetailleerd aan de orde zal
    komen, wat bedreigend moet dat voelen!
    Al die bijv. 10jarige kinderen die de ramp in
    1953 meemaakten en bij wie misschien nu nog
    steeds het trauma, van nét niet verdronken te
    zijn, nog altijd aanwezig is, of dat gegeven
    als een ‘gen’ naar de volgende generatie werd
    gebracht. In Nederland zijn we hooguit de
    brand meester, maar de dijk mééster ???????

    Reactie door Madelief — woensdag 22 augustus 2007 @ 3.11 uur

  22. Serieus Nellie, het gajes van de rijken die niks willen bijdragen aan de maatschappij zitten al lang te verpieteren in “boring” wijken in Braschaat.
    Wij zijn niet rijk, moeten onze studiefinanciering ook nog steeds afbetalen, maar verdienen meer dan genoeg om echt te investeren in ons aller toekomst.
    Als velen met ons dat willen, waarom wordt er dan nooit een beroep op ons gedaan?

    Sterker nog, ik zit sinds kort in een belastingtarief van 52% en krijg allerlei voordeeltjes!
    Ik kan meer HRA aftrekken, ik kan door een flexloonregeling meer ziektekosten aftrekken, het is een feest.
    Als je in een huurwoning zit wordt je aan alle kanten gepakt.
    Ik heb het zelf ook meegemaakt als alleenstaande destijds met een WIA inkomen.
    Daarom ben ik ook een groot voorstander van de maximering van de HRA.
    Denk je nou echt dat dit er ooit doorkomt?
    When the s.it hits the..
    zijn al die gasten al lang vertrokken.
    Bescherming van het volk?
    Waarom zouden ze, het gaat hen puur om eigen gewin en hun eigen toekomst.
    Ik beweerde eerder dat elke ambtenaar min of meer stom was; dat klopt niet, er zijn zat ambtenaren die doorhebben hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat.
    Zij komen echter nooit hoger op de ladder des verderfs; enkel diegenen die bereid zijn hun ziel aan de duivel te verkopen.
    Dat houdt in meelullen en meesmullen.

    Reactie door kaatje — woensdag 22 augustus 2007 @ 3.44 uur

  23. @13
    Normen en waarden bestaan al sinds mensen heugenis.Dit is niet specifiek door Fortuin of door Balkenende bedacht.
    Het is de mens eigen om alles naar zijn hand proberen te zetten en zo maximaal van een situatie te profiteren.Daarom is het belangrijk dat IEDEREEN !!! in een samenleving respect voor elkaar heeft en volgens algemeen aanvaarde regels met elkaar omgaat.

    Reactie door tom — woensdag 22 augustus 2007 @ 7.58 uur

  24. @tom

    het roepen van normen en waarden moet je wel zelf respecteren en ten uitvoer brengen. dit kabinet met hun, in mijn ogen, crimineel gedrag staat ver weg van normen en waarden. het is zelfs zo dat dit kabinet argresief gedrag oproept bij mensen.

    Reactie door mcniel — woensdag 22 augustus 2007 @ 8.05 uur

  25. @24
    Er staat toch….. IEDEREEN!!!!

    Reactie door tom — woensdag 22 augustus 2007 @ 9.35 uur

  26. @kaatje — woensdag 22 augustus 2007 @ 2.37

    Tegen wanneer is dat dat die dijken te laag zijn? Ze zijn voor de eerste 1000 jaar in orde namelijk …
    Dus armoede (en woningnood) heeft een hogere prioriteit – die is nù.

    Reactie door jk — woensdag 22 augustus 2007 @ 9.45 uur

  27. … Rijkswaterstaat zegt: ‘voor de eerste 4000 jaar’, maar daar hebben de 400 ambtenaren geen boodschap aan – Al Gore weet het beter, althans die maakt meer indruk.

    Reactie door jk — woensdag 22 augustus 2007 @ 10.07 uur

  28. 26. Dat is niet zo, er is namelijk eind vorige week een rapport van rijkswaterstaat uitgelekt waaruit blijkt dat de dijken te laag zijn; de afsluitdijk maar liefst een hele meter.

    Reactie door kaatje — woensdag 22 augustus 2007 @ 10.45 uur

  29. @kaatje — woensdag 22 augustus 2007 @ 10.45

    Er zijn honderduizend rapporten. Hier in het ZW, de meest kwetsbare regio, zijn de dijken in orde. Ik ga af op de meest recente inspecties (dit voorjaar, en deze week, naar aanleiding van die 400-club, nog eens bevestigd door het provinciebestuur). Er is maar één dijk in Nederland die buiten het normale onderhoud extra aandacht behoeft, dat is de Oud-Schiedammerdijk die Delfland tegen het water moet beschermen. Die dijk is niet te laag, maar niet berekend op een ramp die eens in de 4000 jaar voorkomt. Als daar wat gebeurt moet heel Zuid-Holland naar de Hondsrug.
    De overheden laten zich gek maken door het IPCC-rapport en Al Gore – die 400 ambtenaren zijn ‘opgekookt’.
    Het hoofdstuk over global warming in dat rapport is grotendeels gebaseerd op gegevens over de periode 1953-1984 uit China.
    Uit ‘De Grote Sprong Voorwaarts’ weten ze niet op tien miljoen na hoeveel boeren(-arbeiders) de dood zijn ingejaagd, maar wel op tienden van graden nauwkeurig de temperaturen. Ga je ‘t geloven? Nogmaals:
    http://www.informath.org/WCWF07a.pdf

    Reactie door jk — woensdag 22 augustus 2007 @ 11.30 uur

  30. Juist daar staat het probleem…
    400 ambtenaren voor 1 rapport.

    Dit (in mijn ogen nutteloze) rapprt heeft dus zo een miljoen gekost.

    Reactie door j. albaas — woensdag 22 augustus 2007 @ 15.53 uur

  31. 400 ambtenaren.. kritisch?
    Dan zullen er nu wel zeker 200 thuis zitten.
    Ik geloof het niet zo.
    Weten jullie nog van die doorbraak van twee veendijken bij Rotterdam en Wilnis?
    Wat bleek?
    Objectieve criteria voor controle dijken ontbraken. Zou het nu beter zijn?
    Misschien wel, maar objectiviteit is niet gegarandeerd bij de overheid. Men wil het liefst manipuleren zodanig dat de uitkomsten gebruikt kunnen worden voor de achter de schermen opererende belangengroepen.

    SP doe eens grondig onderzoek naar de methoden die gebruikt worden door deze overheid om met allerlei uitspraken naar buiten te komen.
    Vooral wanneer het om zaken gaat die economisch schade kunnen veroorzaken en dan met name van sociale en ecologische aard want die kun je lekker wegmanipuleren ten gunste van een “betere” economie.

    Veel

    Reactie door L´écologiste — woensdag 22 augustus 2007 @ 16.28 uur

  32. Als het waar zou zijn wat in die rapporten staat, of wat de media ervan maken, zou ik niet achter dijken blijven wonen of op 15 km van een kerncentrale. Ik heb voldoende grond om vertrouwen te hebben in zowel RWS, als in EPZ of COVRA. Op dit moment zijn er wel dringender redenen denkbaar om te vertrekken. (Een en ander niet te verwarren met dat “watermanagement” van die dikke prins – dat is een privé-speeltje waar-ie geen kwaad kan).
    Het is politiek correct om blindelings achter IPCC of Al Gore aan te lopen en feitelijk worden we meer geregeerd door actiegroepen als de milieubewegingen, die mijns inziens een groter gevaar vormen dan de natuur die ze zeggen te beschermen, dan door het nuchtere verstand van staatslieden
    (overigens is de UN alweer een eind op weg in de U-turn)

    Reactie door jk — woensdag 22 augustus 2007 @ 16.45 uur

  33. We hebben paar in de PvdA en PVV , die graag
    dat extremen in dit land gaan opereren en dat kunnen de ‘professionals ‘van de overheid NIETS aan doen omdat te voorkomen .

    Reactie door Fred — woensdag 22 augustus 2007 @ 16.52 uur

  34. De grote vraag is, wanneer loopt Nederland onderwater? Niet op en mooie zomer dag.
    De zeespiegel stijgt, stormen nemen toe, bij een N, NW storm krijg je een extra stijging door de waterstuwing. Dit gebeurd meestal in de winter. Als ik naar buiten kijk zie ik de Eemsdijk, een dijk van een dijk, maar als hij de geest geeft is het niet een kwestie van natte voeten krijgen maar een kwestie van pompen of verzuipen.
    Pompen gaat niet dus het wordt verzuipen dan worden wij aan de rij toegevoegd van al die dorpen die in het verleden verdronken zijn. Maar je bent een Nederlander voor de strijd aan te gaan tegen de waterwolf. Laten wij alvast met de collectebus rond gaan.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 22 augustus 2007 @ 16.55 uur

  35. Aha de eerste 400 kunnen al afvloeien, zij zijn klaar met hun werk.
    400 * pakumbeet 100.000 = 40 mio euro dat terug kan vloeien naar de burger!

    Reactie door Sinne Tolsma — woensdag 22 augustus 2007 @ 16.58 uur

  36. uh tik foutje 4 mio dus

    Reactie door Sinne Tolsma — woensdag 22 augustus 2007 @ 16.59 uur

  37. moet wel volgens bos normen rekenen om de burger uit te melken!
    want van elke 10 mio moeten er 9 naar de vriendjes!

    Reactie door Sinne Tolsma — woensdag 22 augustus 2007 @ 17.00 uur

  38. Zijn de Ambtenaren ook naar de cursus geweest ?
    Goh , dan hebben we weer 400 profesionals erbij , dan kan ik weer rustig slapen ( hahahahahaahahah ) .
    Ik denk dat de ambtenaren wat minder geld krijgen en dan maar gericht PANIEK gaan zaaien om er geld bij te krijgen .

    Reactie door Fred — woensdag 22 augustus 2007 @ 17.01 uur

  39. @Sinne Tolsma — woensdag 22 augustus 2007 @ 16.59

    400 × 100.000 is echt 40.000.000, dus vraag de webmaster maar of hij dit berichtje wil weghalen. Je zult met je schatting wel een eind in de goeie richting zitten:
    100.000 : 1.35 = ±74.000 bruto jaarsalaris(35% voor sociale lasten en pensioenen).

    Reactie door jk — woensdag 22 augustus 2007 @ 17.09 uur

  40. JK 16.59 het gaat er over hoe Bos rekent en dan blijft er toch echt 4 mio over dat terug kan vloeien naar de burger. De rest verdwijnt toch bij zijn vriendjes in de zakken?

    Reactie door Sinne Tolsma — woensdag 22 augustus 2007 @ 17.46 uur

  41. Uit alles blijkt dus, dat: De wereld ten ondergaat aan de ambtenarendictatuur.

    Wat héél véél Burgers allemaal allang ‘bezighoudt’ gaat mén nog eens duur betaald zitten te bestuderen, terwijl er verder vrijwel niets gebeurd.

    Reactie door Lezer — woensdag 22 augustus 2007 @ 17.47 uur

  42. Zou alles niet te maken hebben met Amerikaanse bedrijven die hier in Nederland zijn en gaan komen en bang zijn dat hun kapitaal verzuipt : Er zijn namelijk Banken , die grote bedrijven verzekeren tegen verzuipen en daar goed aan verdienen , maar dat vereeist een hoge premie en dat willen die bedrijven natuurlijk niet , dus overheid geeft garantie dat ze niet verzuipen , vandaar dat er nu ambtenaren bezig zijn met Worst-case situaties te bedenken : wat gebeurt er als het water in den Haag aankomt : hebben de ambenaren dan wel genoeg reddingsboten , voedselpakketten ,…….

    Reactie door Fred — woensdag 22 augustus 2007 @ 17.56 uur

  43. @Fred — woensdag 22 augustus 2007 @ 17.56

    Natuurlijk zijn de Amerikanen de schuld van dit alles, wie anders, alleen, die hebben het weer van de Hollanders geleerd (zie Russell Shorto ‘Nieuw Amsterdam’).

    Reactie door jk — woensdag 22 augustus 2007 @ 18.11 uur

  44. dijken niets mee aan de hand.vliegtuigjes.
    ooo atoom rampen? eeuu ik noem even een kaan of kane pakistan meen ik,eeuu was dat niet met toestemming van das amerika?
    gemie???
    ooo gemie bommen?
    ach ja je kunt van kunstmest ook een leuke bom maken.enz enz,
    de bangmaak machiene van cda/cu enz is in volle gang,naar voorbeeld usa.
    waneer worden wapens hier vrij.

    Reactie door ad — woensdag 22 augustus 2007 @ 18.15 uur

  45. @Sinne Tolsma — woensdag 22 augustus 2007 @ 17.46

    Ok, verkeerd begrepen. Eens. Maar dan nog – 4 mio over 16 mln burgers is iedere een kwartje – misschien dat van Kok?

    Vriendjes van … een onuitroeibaar soort.

    Reactie door jk — woensdag 22 augustus 2007 @ 18.22 uur

  46. Ik begreep, dat het al een wat ouder rapport is, en kon me daardoor niet aan de indruk onttrekken, dat er werd gewacht op een goed moment om er kond van te doen.

    Doorredenerend op deze indruk, kwam ik tot het vermoeden, dat er van overheidswege weer een ‘angst-offensief’ gewenst was om de geesten rijp te maken zich er bij neer te leggen, dat er weer ingeleverd moet worden.

    Dat offensief werd ingeluid door de berichten, dat de koopkracht er helaas tóch wat meer op achteruit zou gaan dan aanvankelijk werd gedacht. (Of misschien al eerder, maar had ik de link nog niet gelegd.) En bij de berichtgeving over dat rapport er en passant even bij vermeld, dat we eigenlijk ongeveer 200 euro per gezin per jaar zouden moeten ophoesten.

    Nu snapt 100% van de samenleving (wereldwijd) niet alle onderlinge samenhangen, maar – pakweg – 20% weet de andere 80% te overbluffen en te intimideren, dat zij weten, wat goed voor je is. Het gebod “spring!” wordt beantwoord met de vraag “hoe hoog?” i.p.v. “ach man, donder op”.

    Reactie door Wilbert — woensdag 22 augustus 2007 @ 18.53 uur

  47. @Maan Arkenbosch — dinsdag 21 augustus 2007, 20.30

    Zo zie ik dat ook.

    Reactie door Wilbert — woensdag 22 augustus 2007 @ 18.56 uur

  48. ik vraag me af waarop tijdens de regeringen balkenende precies bezuinigd is, hoeveel het totaalbedrag is en hoeveel er dan voor de bezuinigingen elk jaar over de balk is gegooid.
    als ik nu bijvoorbeeld lees dat de dijken er zo slecht voorstaan, vraag ik me echt af waar die enorme bedragen die het waterschap jaarlijks int aan besteed zijn.
    niet aan de dijken blijkbaar.
    de bouwfraude daar wisten diverse ministers bljkbaar ook vanaf (het bedrijf van Annemarie Jorritsma had hier zelfs, als ik het goed begrepen heb,ook belangen bij).
    O.a.op die conclusies (een paar van de hele vele) vraag ik mij aansluitend af of er niet eens capabele integere mensen in Den Haag moeten komen.
    Het gaat om miljarden. Miljarden! en alle armen in nederland kregen er een schamele half (!!) miljard bij na jarenlang de broekriem aanhalen terwijl we al niks hadden.
    Integriteit? Eerlijkheid?? Ver te zoeken.

    Reactie door G. — woensdag 22 augustus 2007 @ 19.57 uur

  49. 18. Tukkersterror.

    ” En dat zij daar niet van afwijken”

    Dat hebben we bij de schipholbrand wel gezien en de bouwfraude.

    Ik weet het niet ambtenaren vooral de hogere ambtebnaren en politici spelen elkaar maar al te vaak in de gewenste kaart. Daarom durf ik zelfs over bovenstaande niet eens een mening te geven ik weet niet meer waarop ik af moet gaan. Mbt veiligheid van dijken etc zullen de mensen in de omgeving van…. wel weten hoe het daarmee zit. Die vertrouw ik eerder dan dat wat gezegd wordt aan de top.

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 9.37 uur

  50. @ 49 Henny,

    Hier ben ik het helemaal met eens, je kunt inderdaad beter op de mensen vertrouwen die daar wonen of het meemaken dan de overheid en de media.

    Reactie door Tukkersterror — donderdag 23 augustus 2007 @ 9.52 uur

  51. @ 49 henny,

    Zo is het. De hogere echelons in ambtenarenland spelen elkaar de bal toe en hebben grote afstand naar de lagere ambtenaren
    Even 400 ambtenaren inzetten. Ik vermoed dat we inderdaad weer bang gemaakt worden om vervolgens extra geld op te hoesten.
    Geld voor de bouwende en afbrekende, buldozerende Brinkman maffia die van ons aangeharkte land een nog aangeharkter land wil maken voor veel geld natuurlijk.

    Reactie door L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 10.38 uur

  52. Ook kun je zo iedereen achter je krijgen.
    JPB is bij de psycholoog langs geweest.
    Als je namelijk het klimaatprobleem naar voren schuift als een heel groot probleem dan zijn de andere problemen tamelijk ondergeschikt en heb je een probleem dat we met zijn allen delen.
    Dat geeft eenheid!
    Kunnen ze de oude vetes misschien eenvoudiger slechten en meningsverschillen makkelijker en meer in stilte vereffenen.
    En en passant strijkt Eelco weer leker wat geld op. Waterschappen zijn nu al één van de rijkste clubs in Nederland samen met de woningbouwverenigingen.

    Reactie door L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 11.00 uur

  53. @L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 11.00

    Die eenheid zal ‘em worst wezen – ik denk dat dat soort (onoplosbare) problemen naar voren geschoven wordt om de aandacht van problemen af te leiden die wel oplosbaar zijn maar wat ze niet uitkomt, of waar ze te lui voor zijn. Of je verlegt een paar A4-tjes op je buro, zoals Kakelien Cramer: muziekkorpsen max. vier uur in de week repeteren … (ik was nog net op tijd op de wc).
    Maar je hebt wel gelijk: een gezamenlijke vijand doet altijd wat kleine(re) ruzietjes vergeten.

    Maar overschat ook het verstand van het volk (en de ANWB!) niet: waarom moeten auto’s met caravans 90km per uur mogen, is 80 al niet gevaarlijk genoeg?

    Reactie door jk — donderdag 23 augustus 2007 @ 12.00 uur

  54. En als alles toch achteruitgaat kunnen we misschien ook de consument erop instellen dat we geen geld hebben voor rioleringen dus dat het zwemmen geblazen wordt, Dus zijn we zodadelijk ook bij een wat mindere bui niet meer aansprakelijk voor achterstallig onderhoud want wie kan dat bewijzen.
    Ik zou zeggen bij de integratiecursus dan maar meteen een zwemdiploma verplicht stellen.
    Die 3% belastingkorting op de winstbelasting en de 10% verhoging van de ministersalarissen moeten toch ergens van betaald worden ‘ nietwaar!’ zou mijn vader zaliger zeggen. Indien je zodadelijk met z’n allen door een brug zakt behoef je ook niet te klagen het is immers het een of het ander. Of belastingverlaging voor de rijksten en minder overheid of…….zo kan die wel weer. Wij zijn ook zo verwend in Nederland. Luister wel naar wie WIJ zegt.
    Over voedselveiligheid had de EO het vanmorgen. Mensen die hogeropgeleid zijn kopen de beste en lekkerste en gezondste biologische spullen omdat ze A. meer smaak hebben, b. meer besef van gezondheid c. meer weten. Wat ik mis en dat is m.i. waar alles om draait is dat ze vooral meer geld hebben en iedere wetende met smaak en al, al zou hij/zij dat willen het niet kan betalen. Wetenschappers en hogeropgeleiden althans die in de media uitgenodigd worden zijn meermaals let wel meermaals enorme narcisten, ze hebben het tussen neus en lippen maar weer eens gezegd zoals de laatste tijd wel erger veel de opleiding verseus vanalles erbijgehaald wordt. Ze leiden danwel aan overschatting van zichzelf danwel aan onderschatting van de ander.
    Bovendien indien er een overstroming komt of een ramp plaatsvindt weten in ieder geval de gehandicapten en de ouderen onder ons dat er te weinig krachten zijn om ze van de verdrinkingsdood of anderszins te redden, de wel aanwezige schoolstagiares zullen in paniek zich uit de voeten maken. Zo dat verlaagt de kosten voor de toekomst enorm.
    Ik cynisch hoe kom je erbij!!!!!

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 14.44 uur

  55. Correctie; zoals de laatste tijd wel erg veel de opleiding versus vanalles erbij gehaald wordt.
    Zo ik was enigszins blind aan het typen maar ben inmiddels van vehickle veranderd.

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 14.49 uur

  56. @Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 14.44
    «Bovendien indien er een overstroming komt [...]»

    Dat schijnt in de praktijk reuze mee te vallen. Bij een ramp kijkt men eerst of men zelf niets heeft, dan kijkt men rond of een ander hulp nodig heeft en geeft die ook. Dat is overal ter wereld zo. Mensen hebben in nood een enorm improvisatievermogen, dat efficient werkt. Dat zei Pieter Winsemius van de week, maar hij zei erbij: “Zodra de overheid het overneemt zijn er problemen over wie wat moet doen.”

    Ik geloof hem – dat is precies wat er gebeurde bij de watersnoodramp in 1953, en wat je zag bij de tsunami in Sri Lanka en de aarbeving in Peru.

    Bij rampen helpen mensen elkaar zonder aanazien. Bij rellen is dat weer anders.

    Reactie door jk — donderdag 23 augustus 2007 @ 16.30 uur

  57. Maar er komt nu hulp, want Guusje uit Nijmegen neemt de leiding op zich. Bij rampen kun je rechtstreeks met haar bellen en vragen wat je moet doen.

    Misschien zit ze daar niet eens meer bij de eerstvolgende ramp,want nog net kwam mij ter ore dat er 25 dissidenten in de PvdA zijn.Ik was aal aan het stemmen tellen in de Tweede kamer,toen iemand me weer met beide benen op de grond zette.Het waren gewone leden, geen kamerleden.
    Maar het begin is er, de pvda moet luisteren op het partijcongres,bos ook.Wanneer is het eerstvolgende congres?

    Reactie door anne hilverda — donderdag 23 augustus 2007 @ 21.04 uur

  58. 56. JK.

    Ja dat denk ik ook wel ‘soms’ maar laat het er gezien de huidige staat van land, laat ik maar zo zeggen, het er liever niet geheel van afhangen. Hoe vaak hoor je niet dat mensen langs de kant staan te kijken als iemand in elkaar getimmerd wordt of er iemand in het water ligt die niet kan zwemmen of het liefst zijn buurman danwel alle buitenlanders zou uitschakelen.
    Bij normale mensen kun je daarvan uitgaan maar hoeveel normale mensen zijn er nog vraag ik me weleens af.

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 22.30 uur

  59. In de toekomst moet NL naar ca 3 miljoen mensen toe en de diepe polders moeten weer meren worden. Op korte termijn de kinderbijslag afschaffen dus, en niet meer bouwen in gebieden meer dan 1m onder peil of uiterwaarden.

    Reactie door n de vries — vrijdag 24 augustus 2007 @ 2.37 uur

  60. @ 59 n. de vries,

    Kort door de bocht en keihard, maar zo denk ik eigenlijk al meer dan 30 jaar.

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 augustus 2007 @ 9.50 uur

  61. @n de vries — vrijdag 24 augustus 2007 @ 2.37
    «In de toekomst moet NL naar ca 3 miljoen mensen toe en de diepe polders moeten weer meren worden.»

    Dat kan met een en dezelfde handeling, maar het is niet alleen absurd het is ook pervers om zo te denken. Van welk probleem precies is dat de oplossing?

    Reactie door jk — vrijdag 24 augustus 2007 @ 11.33 uur

  62. Jongens en Meisjes; Dames en Heren;

    Ik snap jullie probleem niet, zijn er eindelijk 400 ambtenaren die werken en jullie klagen hierover.
    Laten we dan liever klagen over de meer dan 100.000 die het niet doen.

    Reactie door Tukkersterror — vrijdag 24 augustus 2007 @ 11.55 uur

  63. @ helldriver — dinsdag 21 augustus 2007 @ 20.17

    Nee de grootstre bedreiging van Nederland is het “pappen en nathouden” mentaliteit van de linkse partijen binnen nederland.

    Reactie door Bert — vrijdag 24 augustus 2007 @ 14.39 uur

  64. 63. Bert

    Ik ben het ermee eens dat wij de meest verdienende profiteurs van Nederland de let wel Hakker exorbitante ‘hypotheekrenteaftrektrekkers’ de leegzuigers van onze staatskas zoals daar is de heer Donner en consorten niet meer moeten pamperen. Hersenverweking is alom aanwezig van al dat pappen en nathouden denk ik dan maar.

    Reactie door Henny — vrijdag 24 augustus 2007 @ 18.01 uur

  65. Ah!

    Balkenende bevestigd, dat het rapport niet nieuw is, doch reeds een jaar oud.

    Hij noemt dat rapport gedateerd en stelt, dat Nederland inmiddels wél is voorbereid op rampen. Volgens hem zou er inmiddels “al veel verbeterd” zijn. Ten opzichte waarván, vraag ik me dan af. En wat is er nog voor verbetering vatbaar?

    Een jaar geleden was hij namelijk óók al onze MP en hadden die veiligheidsproblemen ook kunnen worden geventileerd. Maar hij wou het kennelijk onder de pet houden. Om wat voor reden dan ook.

    Zou hij nog meer lijken in de kast hebben?

    Reactie door Wilbert — vrijdag 24 augustus 2007 @ 19.52 uur

  66. Bevestigt, trouwens…

    Reactie door Wilbert — vrijdag 24 augustus 2007 @ 19.53 uur

  67. 66. Wilbert

    Wilbert toch weet je nu nog niet dat Balkenende met een stalen gezicht iemand knollen voor citroenen kan verkopen.
    Die man had gewoon andere prioriteiten. Bovendien hebben ze het laatste jaar nog helemaal niets gedaan dan op vakantie door het land wat veel geld gekost heeft en toen vakantie in het buitenland. Dan gaat hij ook nog met Verhagen een tijdje naar New York om de VN aan te horen. Let wel aanhoren een subtiel verschil met actief luisteren om er wat mee te doen. Even je gezicht laten zien heet dat.

    Reactie door Henny — zaterdag 25 augustus 2007 @ 14.34 uur

  68. Ze hebben in Den Haag nog steeds niet door dat je geen enkele RAMP kan voorkomen ;aleen die van het ontslagrecht en verrotting van het sociale systeem in Nederland .

    Reactie door Fred — maandag 27 augustus 2007 @ 9.28 uur

  69. 68. Fred.

    Moeten ze zichzelf voorkomen dan Fred?

    Reactie door Henny — vrijdag 31 augustus 2007 @ 8.56 uur

  70. Woensdag, 21 november 2007.
    Dit topic ligt nu 3 maanden achter ons en
    wat voor vóórzorgsmaatregelen voor dijkdoor-
    braak, bij winterse buien, zou men nu op de
    ‘plank’ kunnen zien liggen, of moeten we ons
    weer ‘wapenen’ met een eindje hout, om evt. calamiteiten te bestrijden?
    Hoe zit het intussen met de diverse ‘rampen-
    plannen’ in vóórbewerking?
    Was de file bij Ouderkerk niet te voorzien,
    doordat die brug, met zoveel onophoudelijk
    zwaarverkeer belast, al veel eerder vervangen
    had moeten worden door één die beter op de
    ‘rij-dichtheid’ was afgestemd?
    Wat is Nederland toch goed in ‘naadloze’ op-
    lossingen, met als eerste het wegdekverkeer
    dat dagelijks voorzien wordt doordat de aan-
    sluiting op de wegen hier en daar wérkelijk
    náádloos werd aangepast…..de magneetstrip
    aan de voor- of achterbumper zou het dan ook
    werkelijk hélemaal doén klikken.
    Waar is het wachten nog op?
    “Dit is een erg ‘lastig’ probleem, dat feitelijk nog wel enige studie behoeft” hoor
    ik al weer lispelen, of gaat het net als met
    de ‘wachtlijsten’ óver het budget van het
    huidige kalenderjaar tillen, naar de volgende
    begroting? Ach, het aanleggen van ‘beeld’-
    reklame langs de snelwegen biedt toch een
    aangename afwisseling als je in de ‘file’ ‘n
    elke dag té lange tijd zoet moet brengen?
    De zoete ‘cultuur’ waar je soms misselijk van
    wordt…

    Reactie door Madelief — woensdag 21 november 2007 @ 7.19 uur