Laat je niet be-donneren

Unie

Vakbond ‘De Unie’ komt in het geweer tegen de plannen van Donner met betrekking tot het ontslagrecht.

Op www.ikbentegendonner.nl kun je je handtekening achter laten. Sterk aanbevolen!

Zie ook: Geen ontslag, maar aan de slag! en
Sigaar uit eigen doos

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 22 augustus 2007 :: 21.11 uur

122 Comments

122 reacties

  1. waarom geen actie-bereidheid van fnv??ontslagrecht is een peiler van ons arbeidsvoorwaardenbeleid !
    beoogde wetgeving is een verdere aantasting van ons toch al verschraalde sociale stelsel.
    terwijl een elite van bestuurders verder zakken vult,en steeds meer vrijheden voor zichzelf claimt wordt de gemiddelde polderlander slachtoffer van hervormingen,een toenemende repressie en controle van de overheid,commerciele uitbuiting en verdere aanpassingen om aan de vraag van een globaliserende economie te voldoen.

    Reactie door visgert — woensdag 22 augustus 2007 @ 21.39 uur

  2. Nog een actie? Bedonneren, Begeuzen, Bebalkenende? Waar staat de SP inzake WAOers?

    Reactie door Roodkapje — woensdag 22 augustus 2007 @ 21.49 uur

  3. waar blijft de solidariteits-betuiging van fnv,en de reactie van de pvda???
    ontslagrecht is de peiler van ons arbeidsvoorwaardenbeleid!!
    terwijl een elite van bestuurders verder z,n zakken vult,en voor zichzelf steeds grotere vrijheden claimt,wordt de gemiddelde polderlander slachtoffer van verdere hervormingen van ons sociale stelsel,toenemende repressie en controle van de overheid,commerciele druk en aanpassingen aan een globaliserende economie met markten zonder voldoende transparante en regulerende controles.

    Reactie door visgert — woensdag 22 augustus 2007 @ 21.54 uur

  4. Ja, van de pvda hoor je niks.

    @Jan Marijnissen,
    Vraag Wouter Bos eens op kleur te bekennen, wat de pvda er van vind. Zeg maar tegen Wouter dat hij het niet kan maken als leider van een partij die zich een arbeiders partij noemt op nu niks van zich te laten horen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 22 augustus 2007 @ 22.09 uur

  5. Beste mensen, (ook gij #2 …)

    Kennelijk is nog niet goed bekend dat ook de fnv (fnv bondgenoten) in beweging komt:

    Zie deze site en deze.

    Verder: Zie ook mijn weblog.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — woensdag 22 augustus 2007 @ 22.22 uur

  6. @ 5 Evert Wesker,

    De FNV laat me niet lachen man.
    En waar heb jij het over op je weblog?
    Dat is toch peanuts. 72 euro per jaar voor de goudhaantjes. Kunnen ze dat nog niet eens missen?
    Ben met je eens dat Bos fout is maar toch niet omdat hij belasting wil heffen op rijke pensioengasten.
    Nee Evert. Die “De Unie”vakbond onderneemt tenminste actie.
    Bij de FNV zitten ze te onderhandelen en de arbeider weet nooit waar hij/zij aan toe is. Achterkamertjespolitiek net als Bakellende , Melkert en Kok.

    Reactie door L´écologiste — woensdag 22 augustus 2007 @ 22.41 uur

  7. Ik heb getekend, maar er is meer, waarmee ik me niet wil laten bedonderen, er is een beurskrach gaande, en we worden in slaap gesust, dit moet grote gevolgen hebben voor de begrotingsvoorstellen van de SP, hier nadere info:

    http://www.cnbc.com/id/15840232?video=477902343&play=1

    Reactie door joseph halevi — woensdag 22 augustus 2007 @ 23.40 uur

  8. Ik denk dat de FNV tegelijk de looneisen ook maar eens moet bijstellen nu de prijzen hard gaan stijgen, 3% was al veel te weinig, moet minimaal 6 a 7% zijn, en dat versoepelen van het ontslagrecht moet ook van de baan.

    Aktie voeren, Jongerius je weet wel de straat op en het land plat leggen, als je even tijd heb zal ik het je voordoen hoe je aktie moet voeren, in ieder geval niet achterover leunend met je dikke reet in je luie stoel.

    Reactie door Pool — donderdag 23 augustus 2007 @ 0.28 uur

  9. Het wordt tijd dat de bonden weer eens echt actie gaan voeren,en dan bedoel ik niet het staan vlaggen met vlaggetjes,sjaaltjes en meer van die comerciele troepen bij de poorten van bedrijven voor een loonsverhoging die lager is dan de inflatie.
    En ook niet het steunen van vakbondsrechten in polen waar we nu onze bedrijven naar toe zie vertrekken,of vakbonds geld verkwisten aan dure reisjes naar china om daar het vakbondsgebeuren te onderzoeken (en weer gaat onze productie daar naar toe).
    Nee, kiezen voor de eigen leden met goede akties dat moet een hot item zijn.

    Reactie door che — donderdag 23 augustus 2007 @ 6.28 uur

  10. Als het aan de SP ligt kom je makkelijker van je vrouw af dan van je personeel.

    Reactie door BF — donderdag 23 augustus 2007 @ 7.57 uur

  11. komop zeg om donner aan te pakken is er wel iets meer nodig dan een handtekeningactie .dit vraagd om harde actie de tijd van slap ouwehoeren is voorbij , DE MAAT IS VOL,!!!!!!!!!!!ROTTERDAMSE HAVEN PLAT!!!!!!!

    Reactie door h.verbeek — donderdag 23 augustus 2007 @ 8.35 uur

  12. 10 BF.

    Laat zij zich betalen dan?

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 9.09 uur

  13. De EU heeft al lang uitgezocht dat Nederland bijna de meest flexibele arbeidsmarkt heeft van Europa dus BF ik weet echt niet waar je het over hebt.

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 9.11 uur

  14. @ 10 BF

    Wat vraag jou vrouw nu per uur ????

    Reactie door Pool — donderdag 23 augustus 2007 @ 9.15 uur

  15. Het wordt eens tijd dat de overheid een hand in eigen boezem gaat steken, dit ipv het bedrijfsleven continue onderuit te schoffelen.

    De overheid wil efficiency, dus weg met de wachtgeldregeling en onderbrengen bij het UWV, de WW. gelijke monikken, gelijke kappen!!

    Reactie door Jan uit Groningen — donderdag 23 augustus 2007 @ 9.29 uur

  16. Goeden morgen vrienden SP.

    Waar in het begin van de vorige eeuw hard voor gevochten is door mijn ouders, grootouders en al die andere zwoegende werkers die geen geld te makken hadden, en uitgebuit werden door kapitalistische niets ontziende wan-bedrijven, is het onverdraaglijk dat alles op die manier wordt verkwanseld.
    Het socialistische gedachte goed wordt verkapitaliseerd.
    Het tegen elkaar uitspelen van arbeiders is een bekende strategie, dat tegenwoordig via de media intensief wordt toegepast en verfijnt.
    De SP is een socialistische Partij die niets voor niets een naam heeft om de arbeiders te steunen in hun strijd tegen kapitalistische onderdrukkers en uitbuiters.
    Dat is tegenwoordig niet meer uit te leggen.
    Het woord kapitalisme komt niet voor in de vroegere SDAP, dan alleen om zichzelf te verrijken.
    En dat zou links genoemd moeten worden.???
    Een walging voert door mijn ledematen bij zoveel leugens en bedrog.

    Een socialistische…

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 23 augustus 2007 @ 9.42 uur

  17. Oh henny dus alles komt neer op geld…

    Ontslagrecht dat we nu hebben is een ramp voor alle harde werkers.

    Voorbeeld op mijn werk:
    medewerker wordt ontslagen wegen fraude. Rechter geeft aan dat het ontslag terecht is. De persoon moet wel nog even 1 jaar salaris mee krijgen.. Ja das onze wet ja.

    Beter ontslag recht betekend dat werken meer nut heeft. Als de rotte appels geweerd kunnen worden kan ik beter en harder en met meer plezier gaan werken.

    En over de bonden… die zijn niks anders dan een lach wekkend windvaantje ala W.Bos.

    Reactie door j. albaas — donderdag 23 augustus 2007 @ 9.49 uur

  18. 17. J. Albaas.

    Natuurlijk zijn er zaken die niet kunnen maar ik dien dan toch wel de rechter te volgen. Nee ik vind het niet terecht indien de fraude bewezen is dat dit gebeurt. Maar individuele verhalen zijn er alom ook van werknemers versus de werkgevers en ook aan de top waar ze bij afspraak vooraf zoveel geld meekrijgen achteraf wanneer ze de zaak naar de verdommenis hebben geholpen.
    Er is veel mis met de uitvoering daarvan. Maar ik ken natuurlijk niet alle ins en outs van deze zaak, de rechter wel.
    En in een land waar faruderende ambtenaren denk aan de medwerking met de bouwbedrijven niet onderzocht en vervolgd worden en dus chantabel blijven is alles mogelijk. Misschien moet je dat dan aanpakken, toezicht op de uitvoering van.

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 10.27 uur

  19. FNV,FNV, ik vraag mij af wie hier vakbondsleden zijn? In ieder geval geen actieve leden, anders zou men weten dat de FNV een informatiecampagne aan het organiseren is. De FNV wacht nog even tot de vakanties voorbij zijn, zo is mij meegedeeld. Eerst informatie en dan als dat nodig is, actie. Wat mij betreft keiharde actie. Het wordt weer hoog tijd voor “De Internationale”!!!

    Reactie door Gerard Lettinck — donderdag 23 augustus 2007 @ 10.38 uur

  20. Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 23 augustus 2007 @ 9.42

    Beste Dirk, laten we hopen dat Jan Pronk voorzitter wordt van de PvdA, misschien kunnen we dan eindelijk een sociaal blok vormen. Want laten we eerlijk zijn, wij socialisten hebben het meeste last van sociaal democraten, omdat het draaikonten zijn. Van liberalen en christendemocraten weten we dat we weinig goeds kunnen verwachten, dus dat is helder. Eigenlijk is elke partij waar het woord “democratie” in voorkomt van bedenkelijke aard.

    Reactie door Gerard Lettinck — donderdag 23 augustus 2007 @ 10.46 uur

  21. @ gerard 10.46.

    Jammer dat Pronk het niet gaat worden, want dan moeten die zakkenvullende asociaal democraten een andere koers gaan varen en dat kost hen geld! Geld dat ze van de burgers ontfutselen voor hun pluch en carriere!
    De pvda is al zo besmet met dat soort lui dat men geld boven de mensheid stelt.

    NB Jongerius staat al op de nominatie voor een volgende kabinetsperiode voor de pvda voor een ministerpost.
    Dus ze moet wel ff naar Bos luisteren toch….

    Reactie door Sinne Tolsma — donderdag 23 augustus 2007 @ 12.02 uur

  22. Ja Gerrit @20, democratie is bedenkelijk, eerder demagogisch.
    Maar of Jan Pronk nu de man is om de PvdA te hervormen?
    Hij heeft zich vroeger niet direct van die zijde laten zien om met de SP samen te werken.
    Nu verkondigt hij omfloerst dat wel, maar alleen om zijn leden terug te krijgen die in grote getalen bij de SP terecht zijn gekomen, omdat ze genoeg hadden van de zakkenvullende kapitalistische praatjesmakers die er momenteel in de PvdA voorkomen.
    Het zijn links praters en rechts handelende dubieuze kapitalisten.
    En je hebt ondertussen begrepen dat ik daar een pesthekel aan heb.
    Neem me niet kwalijk, maar het moest er even uit.

    Een sosialistische…..

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 23 augustus 2007 @ 12.04 uur

  23. Sorry, Gerard Lettinck@20.

    Reactie door Ouwe Dirk — donderdag 23 augustus 2007 @ 12.06 uur

  24. Mijn reactie staat als eens onder de topic
    Stop uitverkoop thuiszorg.
    Maar hoort hier beslist ook thuis.

    Nadat het kabinetgezwets van Balkenende 100 dagen
    ‘in gesprek ging’ met de samenleving en daaropvolgend met reces wordt het NU tijd
    dat ‘de samenleving’ eens ‘in gesprek’ gaat met Balkenende.
    Laat na een z*iknatte zomer dit dan de spreekwoordelijk druppel zijn die de emmer doet overlopen
    die voor een onverwachte spreekwoordelijke hete herfst gaat zorgen.
    Erna gevraagd wanneer dit kabinet zal vallen heb ik altijd aangegeven begin 2008.
    Ik hoop dat mijn timing klopt.
    eh, Aktie dus!

    Reactie door Alex — donderdag 23 augustus 2007 @ 13.39 uur

  25. Tijd voor een klimaatverandering in NL en verwijdering van dat verstikkende ‘broeiendegasseneffect’
    Bouw ook het Balkenendefilter in.

    Reactie door Alex — donderdag 23 augustus 2007 @ 13.48 uur

  26. Ontslagrecht hoeft niet versoepeld.,

    Ze werken toch eerst met kontrakten, en een werkgever hoort mensenkennis te hebben anders gaat hij toch wel op de fles.,
    maar het gaat ook eens weer om de macht.,
    de arbeider moet langs de kant van de weg gaan staan met zijn pet in de hand als meneer de werkgever langs komt., verder zijn ze altijd in staat geweest werknemers weg te pesten, dus dat zijn ze heus nog niet verleerd.

    Reactie door Gerrit — donderdag 23 augustus 2007 @ 13.51 uur

  27. En natuurlijk eraan gekoppeld en geintegreerd het Verdonnerfilter.
    Een Wouterfilter is niet nodig. Dat wordt alvorens het verbrandingsproces reeds bij de inlaat door het luchtfilter uitgezeefd.

    Reactie door Alex — donderdag 23 augustus 2007 @ 13.58 uur

  28. Doordat Zalm onze gulden 10 tot 20 % te goedkoop heeft verkocht, stonden onze bedrijven meteen in de etalage als koopjes. En nagenoeg alle mooie bedrijven zijn dan ook verkocht aan buitenlanders.

    Donner heeft geen idee wat zijn ontslagrechtvoorstel economisch voorstelt.

    Het maakt reorganisaties, opsplitsing en uitverkoop van losse bedrijfsonderdelen, bedrijfsverplaatsing naar het buitenland en stopzetten van minder winstgevende bedrijven en onderdelen, lekker goedkoop.

    Vooral die combinatie doet het hem. Zalm en Donner voor al uw goed naar de knoppen helpen van uw maatschappij. Een mooi uithangbord.

    Het antwoord dat Zalm en Donner hebben bedacht op deze kritiek is globalisering.
    In de realiteit van de praktijk zie ik echter dat het nederlandse volk geen enkel voordeeltje heeft aan die globalisering, vreemd hè.

    Minister Bos waarschuwde onlangs voor het nieuwe geld uit China en India en sluit protectionitische maatregelen niet uit. Te laat minister Bos ; alles is al haast verkocht en naar de knoppen en uw collega Donner gaat de buitenlanders nog eens een handje helpen.

    Voor de goede orde : ik vind dat het ontslagrecht op een volkomen nieuwe leest geschoeid moet worden maar het voorstel van Donner is vele malen slechter dan het huidige ontslagrecht.

    Reactie door ACE — donderdag 23 augustus 2007 @ 14.03 uur

  29. <sarcasm mode=on>
    Ontslagrecht en bescherming van een zwakkere partij tegen willekeur en uitbuiting staat winstmaximalisatie lelijk in de weg. In landen als China en India zijn de mensen tenminste nog bereid om voor een hongerloon, onder barre omstandigheden, te ploeteren en slavenarbeid te verrichten. Zoiets moeten we in Nederland ook weer hebben. Het waren toch mooie, winstgevende tijden aan het begin van de Industriële Revolutie toen ‘Jan met de pet’ zijn pet tenminste nog voor je afnam en vol ontzag mijnheer tegen je zei.

    Aangezien het op juridische bezwaren zou stuiten om nu al het lijfeigenschap weer te herintroduceren, moeten we dit gefaseerd aanpakken. We beginnen met het overspoelen van de arbeidsmarkt met goedkope arbeidskrachten uit o.a. het voormalige Oostblok. Hiermee zetten we de lonen in Nederland onder druk. Als we dan ook de wetgeving aanpassen, dan staat, ter zijner tijd, niets een ouderwetse uitbuiting van de arbeider meer in de weg. We moeten natuurlijk niet vergeten om ook het verbod op kinderarbeid op te heffen. Kinderen zijn gemakkelijk te exploiteren en ze kunnen nog verrassend hard werken ook.

    Verder moet het onderwijs uiteraard structureel uitgehold en verslechterd worden zodat we een laag opgeleide, gemakkelijk te manipuleren kudde creëren die eenvoudig uit te buiten zal zijn. Dan kunnen we eindelijk die privé-landgoederen betalen waar we ons, ver weg van het gepeupel, ongestoord kunnen terugtrekken.
    </sarcasm mode=off>

    Ananga

    Reactie door Ananga — donderdag 23 augustus 2007 @ 14.37 uur

  30. Als je rtlz-nieuws mag geloven is de huizencrisis, en de beurskrach allang voorbij, de realiteit is geheel anders…

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6960210.stm

    Onder omstandigheden van aankomende recessie, is verslechtering van het ontslagrecht erg dom…

    Reactie door joseph halevi — donderdag 23 augustus 2007 @ 15.26 uur

  31. Ace, Minister Bos waarschuwde onlangs voor het nieuwe geld uit China

    Laat Cramer ons maar waarschuwen voor het nieuwe gif uit China!
    Lekker goedkope rommel, letterlijk en figuurlijk dus!
    Naast de fabriek eigenaren daar moet men ook de westerse producenten die China preveleerde voor het westen hiermee financieel hard en dan ook keihard aanpakken, zodat ze niet de verantwoorddelijkheid af kunnen schuiven!!

    Reactie door Sinne Tolsma — donderdag 23 augustus 2007 @ 15.52 uur

  32. @ 31 Sinne Tolsma

    Ik bedoel natuurlijk aan te geven dat zowat al het beleid de laatste jaren werd verantwoord door de ultieme perfectie van globalisering in economische zin.

    De europese grondwet en haar inhoud wordt alszodanig verklaart. De flexibilisering van de arbeidsmarkt, waarvan onder andere het ontslagrecht deel uit maakt, is vooral eerst door voorstanders van globalisering geinitieerd; oeso en europese unie.

    Nu begint bij Bos het besef te groeien dat onze markt beschermd moet worden tegen globalisering omdat we anders onder de voet worden gelopen en onze belangen ernstig kunnen worden geschaad.

    Deze inconsequentie is enerzijds veelzeggend en anderzijds geeft het aan dat we dat perfecte economische systeem van globalisering moeten relativeren.

    Deels heeft dit met de goederen uit China te maken. Wij hadden op alle vlakke al jaren terug beter op moeten komen voor onze productieindustrie vanuit strategische overwegingen.

    Nu( ons betalingstekort met china in 2002 = 2 mjd en 2006 = 26 mjd ) ben je verre mate afhankelijk zowel financieel als sociaal van dat soort landen.

    Je hebt natuurlijk gelijk dat de gezondheid van mensen prioriteit heeft en ben ik het met je reactie uiteraard eens. Terechte kritiek maar het onderwerp was natuurlijk het ontslagrecht.

    Overigens weet ik niet zeker of dat wel bij Cramer thuishoort.
    Is dit milieuproblematiek ?

    Ik zou gevoelsmatig zeggen dat de waarschuwing bij het ministerie van gezondheid of de handelsproblematiek bij economische zaken thuishoort, toegegeven ik heb geen idee.

    Reactie door ACE — donderdag 23 augustus 2007 @ 16.40 uur

  33. ACE

    Eindelijk eens een reactie m.b.t. de te goedkoop verkochte Euro. Hoe vaak heb ik dit niet genoemd als het over de euro en de prijzen ging. Niet alleen de bedrijven werden goedkoop maar ook de werknemers toch?

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 16.41 uur

  34. @h.verbeek#11:

    Je moet er wel rekening mee houden dat er een gezonde escalatie zal volgen in de komende maanden. Als we meteen volop inzetten op stakingen dan speel je de bazen een troefkaart toe. De bonden zullen eerst proberen om de regeringspartijen die voor de formatie tegen waren (PvdA, CU) forceren om keur te bekennen. Daarna kunnen wij pas acties en uiteindelijk stakingen ondernemen.

    Reactie door One Big Union — donderdag 23 augustus 2007 @ 17.08 uur

  35. (34)de regeringspartijen hoeven niet om!er diend meteen een overduidelijk signaal gegeven te worden DAT NIETS OF NIEMAND AAN ONS ONSLAGRECHT KAN MORRELEN .u weet don(n)ders goed dat we met een hoop geouwehoer niks bereiken .kijk maar naar de bolkenstein richtlijn die zelfs zonder grondwet er door gejast is .nogmaals ZE BLIJVEN MET ZIJN POTEN VAN HET ONTSLAGRECHT OF !!!!!!!! is een simpele zin die iedereen duidelijk is .verder gaat het hier niet om een bepaalde branche of bedrijf waar eventueel gestaakt kan worden .en men maar moet bezien
    of anderen hiermee sollidair zijn .DIT GAAT ONS ALLEMAAL AAN!!!!!!! dus niet met die malle handjes naar het museumpleinMAAR MET ZIJN ALLEN NAAR ROTTERDAM EN PLAT MET DIE HANDEL DAAR !(sturen we meteen die gifcontainers terug)KORTOM !ER VALD NIKS TE PRATEN OF TE ONDERHANDELEN!!!!!!!!!

    Reactie door h.verbeek — donderdag 23 augustus 2007 @ 17.55 uur

  36. @28
    Voor de goede orde : ik vind dat het ontslagrecht op een volkomen nieuwe leest geschoeid moet worden maar het voorstel van Donner is vele malen slechter dan het huidige ontslagrecht.
    ………….
    Laat eens horen of we van jou voorstel beter worden.

    Reactie door De Hakker — donderdag 23 augustus 2007 @ 18.07 uur

  37. Voor de goede orde : ik vind dat het ontslagrecht op een volkomen nieuwe leest geschoeid moet worden maar het voorstel van Donner is vele malen slechter dan het huidige ontslagrecht.

    Laat eens horen hoe we van jou voorstel beter worden?

    Reactie door De Hakker — donderdag 23 augustus 2007 @ 18.09 uur

  38. @35
    Vraag aan @28

    Reactie door De Hakker — donderdag 23 augustus 2007 @ 18.10 uur

  39. @19 Gerard.

    Het FNV en de PvdA zijn vier handen op een vette dikgevreten kapitalistische buik.
    Voor de buik van Parijs kon je nog onder de indruk raken. In October a.s. ben ik 40 jaar lid van het FNV, maar breek mij de bek niet open. In het hoofdbestuur zitten de meesten als baantjesjagers, wachtend op een vette promotie, baan bij de overheid of een groot bedrijf. Waar is de tijd van weleer?
    De PvdA heeft alles in zijn kielzog meegesleept naar de diepte.

    Reactie door d'olle Henk — donderdag 23 augustus 2007 @ 18.42 uur

  40. Waarom bemoeien ambtenaren zich met ons ontslagrecht? Die gasten zelf zitten op rozen. Ik sprak er vandaag toevallig een. Hij was op wachtgeld gezet, omdat hij zich afvroeg waarom er zoveel afdelingshoofden waren. De meeste van die gasten controleerden zichzelf, omdat alleen op die manier het hoogste salaris kon worden verworven. Omdat hij het er niet mee eens was moest hij vertrekken. De arme stakker kreeg tot zijn pensioen in ging gewoon zijn salaris op zijn rekening gestort. Nog tien jaar lang. Nee, hij was natuurlijk geen schoonmaker of zo, maar een topambtenaar. Die hebben zulke fraaie regelingen en bedenken de afbraakregelingen voor de hardwerkende burgers. En weet u, van dat soort volk zitten er veel te veel in het parlement.

    Reactie door Harry Scheltema — donderdag 23 augustus 2007 @ 18.51 uur

  41. @ 33 Henny

    Feitelijk als je alles, schulden en bezittigen, door dezelfde factor deelt, maakt het voor de interne markt niet uit. Dit verhaal heeft Zalm ook wel eens geopperd inzake te verklaren dat het voor de inflatie niet uit maakt. Ondanks dat de eerste simplistische stelling waar is, was dit manupulatie en alszodanig volksverlakkkerij.

    Het gaat hier over verhoudingen, de slechte valutering van de gulden( te goedkoop verkocht ) heeft als gevolg dat je bezittingen ten opzichte van andere landen minder waard zijn. Daarom waren onze bedrijven zulke koopjes.

    De arbeid wordt natuurlijk dan voor andere landen ook goedkoper. Daar er maar weinig mensen in het buitenland werken heeft dit alleen effect op het arbeidsgedeelte van onze export. Maar omdat onze bevolking in het ongewisse verkeerde over de foutieve valutering heeft men de prijzen niet verhoogd buiten dan later de normaal geachte inflatieaanpassing. Waar wij een bosje tulpen verkochten aan de VS voor € 1,-hadden wij datzelfde bosje meteen bij omwisseling van de gulden naar de euro voor € 1,20 moeten gaan verkopen en dat bleef door onwetenheid uit en ging de VS met een voordeeltje van € 0,20 weg.

    Vervolgens had onze export dan extraportioneel moeten gaan stijgen echter de nieuwe opkomende economiën zoals de oostbloklanden en de aziatische landen boden een veel goedkoper arbeidsgedeelte in hun producten aan waardoor dat effect tot een minimum beperkt bleef. Omdat China Hong Kong had teruggekregen van de Britten werden zij tot een keuze gedwongen om hun export ideologisch te verantwoorden en zij lieten het straffe economisch communistische stelsel los hetgeen omgeveer gelijk met de eurowissel zijn effect ging sorteren.

    Het is wel zo dat we in verhouding met de andere eurolanden daarin een klein voorsprongetje hadden. Dit is een van de redenen waarom de fransen zo falikant tegen de bolkestijnnorm waren gekeerd.

    Echter wij kregen er europese inflatie voor terug. Dan komen we op de tweede kolosale fout van Zalm. Die inflatie ( ik spreek over de werkelijke inflatie niet de gepresenteerde ) heeft te maken met het totale huishoudboekje van de eurolanden. Er waren EMU voorwaarden afgesproken maar de grote landen gaven veel en veel meer uit dan afgesproken. Met de politiek die Zalm voerde, had hij moeten afdwingen dat die grote landen zich daaraan hielden ( anders was het verstandig geweest schulden te maken omdat dan de andere eurolanden daar een deel aan meebetalen, vergelijk het maar met het hypotheekrenteaftrekeffect ) maar het tegengestelde gebeurde; Zalm werd met de staart tussen de benen naar huis gestuurd met het label “de luis in de pels van Europa” op zijn voorhoofd. Landen als Duitsland en Italië rekende ook nog eens grote delen van de pensioenen tot hun vermogen om aan de EMU solvabiliteitsnorm te voldoen hetgeen een behoorlijk inflatior effect had.

    Door dit soort dingen kreeg Nederland te maken met een in verhouding extraproportionele inflatie waardoor het nodig was sommige bezittingen aan waarde te moeten laten toenemen. Onze pensioenen waren daarvan de belangrijkste factor omdat die zo’n 700 à 800 miljard waard waren en zo’n
    10 % te weinig om aan de aan zware inflatie onderhevige nieuwe loonverplichtingen te kunnen voldoen hetgeen de inflatie nog meer aanzette.

    Voor mij heeft Zalm zo slecht gefunctioneerd dat ik in hem voor mij in een rijtje wrede wereldheersers plaats vanwege wat hij het nederlandse volk heeft aangedaan. Echt veruit de slechtste minister van Financiën ooit en er komt ook nooit geen slechtere meer.

    Enerzijds weet ik niet precies wat je met je reactie wil zeggen en anderzijds heb ik wel 40 of 50 a-viertjes nodig om het fatsoenlijk over te brengen. Ik hoop dat het een beetje binzichtelijk is want met zo weinig woorden, kun dit eigenlijk niet verwoorden.

    Reactie door ACE — donderdag 23 augustus 2007 @ 18.53 uur

  42. d’olle Henk,

    is er geen investeringsmaatschappij die interese heeft in het “bedrijf” FNV !!

    Mijn vertrouwen in het FNV is al jaren geschaadt.
    Toen ik ooit voor een baas werkte heb ik tot twee maal toe meegemaakt dat door toedoen van het FNV de zaak naar de donder ging!

    Bij het tweede bedrijf kwam wederom dezelfde persoon en die keek niet vrolijk toen hij in voorgesprekken mij in gesprek zag met de interim directeur. Ik kon het toen ook niet laten om te laten vallen of hij weer voor een nieuwe auto ging.
    (Hij wist dat ik wist dat hij bij het eerste bedrijf een auto als bedankje had gekregen)

    Reactie door Sinne Tolsma — donderdag 23 augustus 2007 @ 18.58 uur

  43. @Beste Henny
    Hoe lang kende jij je vrouw voordat jullie besloten te te trouwen.
    Hoe lang denk je dan dat een werkgever er over zal nadenken totdat hij besluit een werknemer aan te nemen.

    Reactie door BF — donderdag 23 augustus 2007 @ 19.02 uur

  44. Ik ben er ook voor, dat het ontslagrecht niet wordt versoepeld. Het is tenslotte zo, dat bedrijven met te dure medewerkers uiteindelijk toch wel failliet gaan. En zo komen ze uiteindelijk toch nog van hun te dure medewerkers af. Dat is ook marktwerking. Dus vanwege het liberale principe van de marktwerking: Blijf met je poten van het ontslagrecht af. Yeah, they would all go down together…

    Reactie door reint — donderdag 23 augustus 2007 @ 19.04 uur

  45. @ 36 De Hakker

    Ik was al helemaal verdwaasd dat jij nog niet had gereageerd op in onderwerp. Ik dacht hij zal wel ziek zijn of zo want anders is hij met dit onderwerp haantje de voorste.

    Jij als geen ander kent mijn voorstel inzake het ontslagrecht, het is dus een beetje vragen naar de bekende weg.

    Omdat ik weet dat jouw standpunten en met name je standpunt inzake het ontslagrecht zo onverzettelijk is, heeft dat naar mijn mening geen nut.

    Ik stel dan ook voor dat je niet naar mij luistert terwijl je achter je rug om het verschrikkelijke gedrocht van Donner in je maag gesplitst krijgt. Ben er blij mee.

    Denk je overigens dat die € 234.240,- per jaar verdienende juffrouw van Jongerius nog iets voor je gaat doen ?.

    Reactie door ACE — donderdag 23 augustus 2007 @ 19.04 uur

  46. Het ontslag recht is prima geregeld als ik lees dat al iemand hier roept dat het op een nieuwe leest geschoeid moet worden ,dan zitten de werknemers verraders hier niet ver van ons vandaan.

    Reactie door De Hakker — donderdag 23 augustus 2007 @ 19.10 uur

  47. @45
    @45
    Voor mij hoeft ze niets meer te doen ACE misschien nog iets voor jou?
    Maar misschien heb jij nog een tip voor haar met je op nieuwe leest geschoeide ontslag recht.
    Je praat al net zoals JPB het moet moderner dat betekent in de politieke volksmond afbraak, wat betekent het bij jou dan.
    Ik kan me die voorstellen van jou nog wel wazig herhinderen mede omdat de onzin er vanaf straalde, maar het kan zijn natuurlijk dat je tot weer nieuwe inzichten bent gekomen.

    Reactie door De Hakker — donderdag 23 augustus 2007 @ 21.06 uur

  48. @ 46 De Hakker

    Je zit er zoals gewoonlijk weer eens volledig naast, het is allemaal nog veel erger.

    Reactie door ACE — donderdag 23 augustus 2007 @ 21.32 uur

  49. 43. Beste BF

    Even een misverstand uit de weg ruimen. Ik weet mijn naam heeft vele geslachten echter ikzelf maar een, het vrouwelijke.
    Ik kende mijn man 5 jaar alvorens wij trouwden en dat is al 36 jaar geleden. Voldoende loyaliteit aan beide kanten en goede onderhandelingsmogelijkheden op basis van ‘gelijkwaardigheid’ hebben ons gebracht waar we zijn. En als er even iets minder gemakkelijk ging hebben we elkaar niet de laan uitgestuurd zoals je ziet. Beloon loyaliteit en zie wat de uitkomst is.

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 21.35 uur

  50. Ace.

    Bedankt voor je reactie.

    Ik wil je verhaal nog een paar keer op mijn gemak doorlezen morgenochtend als ik wat fitter ben om de samenhang van het geheel goed te kunnen begrijpen.Ik maak onderscheid, misschien wel volkomen onterecht, tussen schulden en bezittingen op een bepaald moment en het omrekenen van de lonen, inkomsten dus en nog te maken uitgaven, niet de omrekening op een statisch gegeven van vermogen danwel schulden op dat specifieke moment.Ik ben niet zo goed ingevoerd in die materie zoals je kunt zien maar heb steeds het gevoel dat die verkeerde te lage waarde uiteindelijk van grote invloed is geweest op de interne markt en voor de individuele nederlander verkeerd heeft uitgepakt uiteindelijk.Ik kom erop terug goed, wil wel weten hoe dat op elkaar ingewerkt heeft en ook vooral het geschuifel met afgesproken regels en de invloed die dat uiteindelijk voor de nederlandse consument gehad heeft ook m.b.t. tot bijvoorbeeld ingevoerde en hier verkochte artikelen uit de EU en de uiteindelijke prijzen daarvan voor de consument. Het gaat hierbij m.i. toch ook over verhoudingen bij de omrekeningen binnen de EU of zie ik dat verkeerd. Maar goed morgen met frisse blik ga ik erop verder.

    Reactie door Henny — donderdag 23 augustus 2007 @ 22.11 uur

  51. @ 18 Henny,

    Hopelijk was die rechter te goeder trouw en tamelijk intelligent.
    Het kan ook anders. Vooral wanneer je advocaat van bijv. de FNV het laat afweten. Misschien omdat er een deal gesloten is.

    Reactie door L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 22.14 uur

  52. @ 19 Gerard Lettinck,

    Je roept, maar heb je al goed achter je gekeken? Zijn daar FNV mensen die jou gaan steunen zichtbaar?

    Reactie door L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 22.16 uur

  53. @48
    Ja,ik weet het nu weer een beetje ACE je voorstellen kwamen heel veel overeen met die van Donner.
    Was het niet zoiets dat jij het maar onzin vond de ontslag uitkering in geld.
    Het was heel cru dat weet ik nog wel in vergelijking met het voorstel van Donner.
    Ik weet nog dat je mijn die uitkering volgens de nu geldende ontslag regeling niet gunde en ander dus ook niet.
    Tja,dan zo ik als ik ACE was maar de mond dicht houden met zijn gedachten over het ontslagrecht.

    Reactie door De Hakker — donderdag 23 augustus 2007 @ 22.19 uur

  54. @ 26 Gerrit,

    Klopt als een bus.
    Heb je ook gelezen dat het aantal ouderen dat via uitzendbureaus werkt toeneemt? Wordt ook nog als een positief bericht gebracht.
    Schande. Wat een koppelbazen.

    Reactie door L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 22.20 uur

  55. @ 28 ACE,

    Je hebt het goed verwoord.
    We worden verkocht en verraden en in de uitverkoopetalege gezet.

    Reactie door L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 22.23 uur

  56. @ 29 Ananga

    Misschien beetje kort door de bocht maar wel een recht voor de raap overtuigende rekensom!

    Reactie door L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 22.25 uur

  57. @ 40 Harry Scheltema,

    Klopt!
    De lagere ambtenaren zijn de klos.
    Ontslagrecht?
    Nog altijd worden mensen gewoon weg gepest. Hier een lullig jklusje, daar een zware opdracht, weer een tijdelijke overplaatsing etc. tot je er spugzat van wordt.
    No problemo.

    Reactie door L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 22.34 uur

  58. @17
    Voorbeeld op mijn werk:
    medewerker wordt ontslagen wegen fraude. Rechter geeft aan dat het ontslag terecht is. De persoon moet wel nog even 1 jaar salaris mee krijgen.. Ja das onze wet ja.
    …………..
    Een te kort door de bocht voorbeeld.
    Misschien vond die rechter wel dat de fraude dat kan zijn het stelen van een pen niet in verhouding stond met de straf ontslag.
    En heeft hij om verstoring van de arbeidsverhouding dit ontslag gegeven en als troost voor dit strek overdreven ontslag dit jaar salaris gegeven.
    Een prima actie van de rechter.
    Je zult het wat beter moeten vertellen maar dat zul je wel niet doen want het zit mischien toch wel wat anders in elkaar.

    Reactie door De Hakker — donderdag 23 augustus 2007 @ 23.01 uur

  59. @ 18 Henny,

    Juist en wanneer er dan ambtenaren zijn die geluiden laten horen die lijken op klokkenluiders melodieën dan zijn die de klos in plaats van de twee handen op 1 buik opererende CDA-PvdA overheid-bouw maffia.
    de rechter maakt korte metten met…. wat denk je de maffia?
    Hahahahahaha.

    Reactie door L´écologiste — donderdag 23 augustus 2007 @ 23.17 uur

  60. http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M26&l=NL

    Reactie door Willem Hoeben — vrijdag 24 augustus 2007 @ 1.36 uur

  61. Er is weer nieuws over de beurscrisis, in de VS verwacht men een recessie, voor nadere info:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6959784.stm

    die recessie zal hard aankomen omdat men daar een “flexibele arbeidsmarkt” kent, laten we niet dezelfde fouten maken….

    Reactie door joseph halevi — vrijdag 24 augustus 2007 @ 7.28 uur

  62. @Hoi Henny,
    Dus jullie zijn pas getrouwd na een proeftijd van 5 jaar .
    Gun je dan een wergever ook zoveel tijd voordat deze een definitieve verbintenis aangaat met zijn werknemer.

    Reactie door BF — vrijdag 24 augustus 2007 @ 8.14 uur

  63. 62. BF. Goedemorgen.

    Wat xal ik zeggen; kinderarbeid was ook toen al verboden!!!

    L’ecologiste

    Ik denk dat daar veel meer achter zit. Indien het OM aan die ambtenaren komt en die moeten onder ede de waarheid gaan spreken dan is voor de betrokken politici ‘Het hek van de dam” zal ik maar zeggen. Wil je de beerput m.b.t. jezelf dichthouden dan is het zaak te negeren. In feite is dat politieke gewoonte. Ien Dales had het al in de gaten maar helaas er moet eerst een nieuwe integriteitspoliticus opstaan het is alleen nog maar erger geworden. Wie met pek omgaat wordt er mee besmet. Je ziet dat wel aan Donner op alle fronten een klein dictatortje die de verantwoordelijkheid niet neemt, nog steeds Schiphol ontkent en zijn eigen kleine koninkrijkje runt met bijna dictatoriale trekjes, star als de neten om het maar eens oneerbiedig te zeggen zich er altijd uitlullend (voor de oppervlakkige toehoorder) met juridische termen waarmee hij als advocaat de meest verschrikkelijke crimineel nog met verve zou verdedigen.

    Reactie door Henny — vrijdag 24 augustus 2007 @ 9.15 uur

  64. 52 L´écologiste

    Je schrijft: Je roept, maar heb je al goed achter je gekeken? Zijn daar FNV mensen die jou gaan steunen zichtbaar?

    Wat wil je hiermee duidelijk maken. Het eerste wat in mij opkomt is: daar schrijft iemand die teleurgesteld is in de vakbond. De vraag is echter: wie zijn dat, FNV mensen?
    Mijn antwoord is: FNV mensen zijn de betaalde medewerkers en de leden.

    Stukje praktijk: vorig jaar dreigde de FNV door onze directie uit het bedrijf te worden gezet tijdens een CAO-crisis, waarbij de directie niet meer wilde praten met de bond. Da’s raar hè. Uiteindelijk is er na maanden tobben een CAO aangenomen dat was gedicteerd door de directie. Waarom? Omdat de FNV-leden in het bedrijf te scheiterig waren om actie te voeren. Wie had het achteraf gedaan? De FNV-onderhandelaar en de directie. Wie is de FNV? Naar mijn mening zijn dat de leden.

    Laat mensen a.u.b. niet zo zeiken over de bond doet niks, nee de bond kan niks als de leden het verdommen en te scheiterig zijn om in actie te komen. M.a.w. als de betaalde medewerkers van de FNV niets ondernemen dan moet je als leden jezelf zichtbaar maken.
    Als mijn collega’s willen dat de vakbond iets moet ondernemen en daarbij 100% voor willen gaan, dan ben ik de eerste die de kat de bel aan bind. Zeker weten dat het scoort, zal die lekker wezen.

    Ik hoop dat ik duidelijk ben dat ik in feite wil zeggen dat jij en ik en iedereen met “terechte” kritiek degenen zijn die ballen moeten tonen.

    Reactie door Gerard Lettinck — vrijdag 24 augustus 2007 @ 9.16 uur

  65. @49, Dan weet ik hoe lang en soms toch heel
    erg kort de t ij d is die je achter de rug
    hebt Henny en dus ook bewust ‘getekend’ voor
    ‘voor- en tegenspoed’. Als een ‘verbintenis
    voor het léven’ tegenwoordig niet meer vol-
    doet aan de verwachtingen en de ‘dood in de
    pot’ heeft toegeslagen, gooit men er vaak al
    heel snel het bijltje bij neer.
    Geen enkele verbintenis, of hoogstzelden, is
    nog voor te stellen, zonder af en toe een ver
    stoorde wisselwerking, en feitelijk heel nor
    maal, immers als individu groeien we soms nog
    anders uit dan we dachten of verwachtten.
    Maar ernstiger vind ik het, dat onbezoldigde
    thuiswerkers/verzorgers tegenwoordig ook nog
    buitenshuis aan de slag moeten om betaald
    werk te moeten verrichten, zijnde zoiets als
    het sparen voor de ‘verwijderingsbijdrage’
    van zichzelf, maar uiteraard héét dat pen-
    sioen. De bijdragen die ook vrouwen leveren
    door de volgende generaties op ‘benen’ te zet
    ten, er hun huid, haar en lijf voor inzetten
    - met mogelijk ook meer lichamelijke kwalen
    na afloop of op latere leeftijd – wordt ken-
    nelijk niét op waarde (van HUN inzet !)ge-
    schat! Het oude bekende KOSTWINNERschap was
    zo gek nog niet en wat andere aanpassingen
    waren althans vrouwvriendelijker geweest en
    nu deels vervangen door de ‘thuisverzorger/
    ster’ idem dito.
    BF lijkt de verhoudingen tot het verschil
    van ónderwerp uit het oog te verliezen en
    vergelijkt pruimen met citroenen !
    Moeten we nu ook nog uitleggen, dat er in
    onze begintijd nog veel grotere woningnood
    was dan nu (nog steeds is) en men fatsoen-
    lijk zijn studie afmaakte, voor de inrich-
    ting spaarde (zonder op afbetaling een huis-
    houden te starten) en liever korte tijd als
    ‘verloving’ had gezien? Bovendien bestonden
    er toch echt andere uitgangspunten over het
    samen runnen van een ‘nest’ zeker als daar
    kotertjes mee gemoeid waren en de gezamen-
    lijke verantwoording zo serieus mogelijk ter
    hand werd genomen. Ten behoeve van de zo
    graag gewenste ‘afhankelijken’ binnen de re-
    latie, kreeg vaak ‘de belofte van trouw’ de
    overhand boven het strikt persoonlijke be-
    lang….hetgeen over het algemeen…ook be-
    waarheid werd. Dáár waar het écht ‘stuk’
    liep, was vaak ook beduidend meer aan de hand
    of viel men terug naar een ik-gerichtheid,
    en werd er van de ‘relatie’ niets meer ge-
    leerd. Tja, toen en nu, nog steeds veel vnl
    kleine kinderen, maar ook teeners, die de
    dupe ervan werden en nu niet zitten met de
    normale 2 vaders en 2 moeders, nu zitten op
    gescheept met dubbele relaties en nazorg aan
    theoretisch 8 oude volwassenen, opnieuw een
    hele kluif voor ze, naast het vaak verplicht
    met zijn tweeën moeten werken.
    Laten we proberen ons niet te VER-OR-DONNEREN
    maar zoveel mogelijk hárt en redelijkheid te
    doen zegevieren, want hoe langer hoe meer
    wordt de term ‘normen en waarden’ een totale
    aanfluiting omdat de Wet niet gehandhaafd
    wordt of met souplesse uitgevoerd werd naar
    de verkeerde kanten van het leven!
    Als mensen de eigen ‘overtuiging’ keer op
    keer middels het instituut kerk en religie
    niét ‘opgetogen’ uitdragen, is er iets heel
    grondig mis, structureel, als men geacht
    wordt op die manier zijn lééfregels inhoud te
    geven! Fijn weekend gewenst, groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 24 augustus 2007 @ 9.18 uur

  66. @62
    Dat is maar de vraag als je een partner neemt om te zien of zij haar werk goed doet dus huis schoonhouden,eten koken dus de praktische dingen dan kun je volgens mijn dit binnen een jaar zien.
    Misschien dat jij een liefdes relatie aangaat met je werkgever maar dat zijn emoties die inderdaad wat langer duren en meer tijd nodig hebben om een garantie te zijn voor eeuwige trouw, want het kan inderdaad zijn dat na vijf jaar het hitsige eraf is.
    Dus om een voorbeeld te noemen neem je iemand in dienst als huishoudster dan is er geen vijf jaar voor nodig.
    Ga je een relatie aan met zeer intieme gevoelens dan kan dat inderdaad vijf jaar duren om zeker te zijn.
    Dus kortom jou vergelijking slaat als een tang op een varken.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 24 augustus 2007 @ 9.49 uur

  67. @64
    Dat ben ik wel met je eens de leden zijn ook vaak schijterig, nog erger als je voor ze de kop uitsteek in het bedrijf als kaderlid hakken ze aan het eind je kop er nog af als ze er zelf beter van kunnen worden.
    En natuurlijk laten ook de bestuurders van het FNV je vallen als een baksteen als dat voor ze beter uitkomt dan bedoel ik eigen belangen.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 24 augustus 2007 @ 10.04 uur

  68. We kunnen het ook omdraaien, door de flexibele arbeidsmarkt in de VS, waren steeds meer Amerikanen voor hun bestedingen en pensioenen, afhankelijk van de huizenmarkt, de koopkracht en de lonen waren te laag en moesten met hypotheken worden aangevuld, gevolg huizenmarktcrisis en aankomende recessie. Gevolg nog minder koopkracht door gemakkelijk ontslag werknemers..de bekende neerwaartse spiraal…

    Laten we niet dezelfde fouten maken….

    Reactie door joseph halevi — vrijdag 24 augustus 2007 @ 10.58 uur

  69. Dat is ook zo ‘de Hakker @67′

    De vakbonden zijn te veel hemengd met de politiek. Ik zag onlangs een oud-vakbondsbestuurder en werd geinterviewd als dijkgraaf van een waterschap, de heet Terpsra oud-vakbondsleider betreed een post in de HBO-raad. wijlen dhr. Stekelenburg oud-vakbondsleider van de FNV, burgemeester van Tilburg.

    Niet dat ik het die mensen het misgun, maar iets klopt er niet! Dan denk ik bijvoorbeeld aan het poldermodel, waarin werkgevers en werknemers, de SER en vertegenwoordigers van het kabinet bijeen komen voor een nieuw sociaal accoord. Je kan een bestuurder van een vakbond al snel tevreden stellen, als hen een ‘leuke post’in het vooruitzicht wordt gesteld, door niet dwars te gaan liggen!

    De mensen waar het werkelijk omdraait, worden daarvan het slachtoffer!

    Reactie door Jan uit Groningen — vrijdag 24 augustus 2007 @ 11.02 uur

  70. Was het Donner niet die opstapte in het voormalig kabinet i.v.m mensenlevens zeg maar onbekwaam.Hoe is het dan toch mogelijk dat zo,n iemand op zo,n belangrijke post mag zitten nu we weten hoe Hij met mensen omgaat.

    Reactie door nic — vrijdag 24 augustus 2007 @ 11.04 uur

  71. 70 Nic, ik vind Donner een ontzettende eikel, maar wat jij stelt is demagogie.
    Ambtelijke verantwoordelijkheid is moreel gezien voor mij wel iets anders dan directe verantwoordelijkheid.

    Reactie door Gerard Lettinck — vrijdag 24 augustus 2007 @ 11.10 uur

  72. L’ecologite van nr 57

    Ik kan jouw schuilnaam niet uit mijn toetsenbord krijgen, maar dat dondert niet. De voormalige ambtenaar die ik sprak zat naast mij te vissen. Glimlachend zei hij dat hij daar nu de tijd voor had. Moet je na gaan: Ik met mijn AOW en drie mini pensioentjes en hij met een riant wachtgeld. Maar… geld maakt niet gelukkig, want ik ving de ene na de andere Giebel en hij ving helemaal niks. Is er dan toch nog gerechtigheid?

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 24 augustus 2007 @ 11.15 uur

  73. @ 72 Harry Scheltema

    Kopieeren en plakken :-)

    Reactie door Jan uit Groningen — vrijdag 24 augustus 2007 @ 11.53 uur

  74. @ 50 Henny

    Feitelijk is er geen verschil door de omwisseling naar de euro in waardering van het vermogen( bezittingen & schulden )en de liquiditeiten ( inkomsten & uitgaven ).

    Behalve de door mij genoemde toekomstige liquiditeits verplichtingen( bv. pensioenpot ) die op het moment van omwisseling als vermogen te boek staan en dan ook alleen nog maar als ( hetgeen gebeurt is ) er een causaal aan verkeerde valutering bovenmatige inflatie omtstaat.

    Alhoewel er kleine nuances zijn, maakt een verkeerde valutering feitelijk geen verschil in de verhouding tussen EU-landen, Eurolanden of andere landen en onze markt.

    De fenomenale opmars van China heeft voornamelijk met hun, door de teruggave van Hong Kong geinitieerde, beleidwijziging te maken. De effectuering hiervan viel bij toeval ( echte staatslieden hadden hier wel rekening mee gehouden ) met de foute omwisseling naar de Euro.

    De invoer uit China is wel een leuk voorbeeld op zich. In 2006 was het betalingstekort tussen Nederland en China 26 miljard. Wij voeren 2 miljard uit naar China en China voert 28 miljard in.

    Voor deze 28 miljard aan goederen betaalt de nederlandse consument 174 miljard. Afgerond zit daar 24 miljard BTW ontvangsten voor de overheid in. De toegevoede waarde in Nederland op de chinese invoer is 122 miljard. Alhoewel we het toegevoegde waarde noemen is het dat eigenlijk niet. Immers jij verkoopt mij speelgoed met een kostprijs van 28 euro voor 122 euro maar jij koopt van mij textiel met een kostprijs van 28 euro voor 122 euro. Als we beiden onze producten aan elkaar voor, noem maar wat, 50 euro zouden verkopen, zijn we hetzelfde uit.

    Hier vallen dan twee dingen op; de BTW functioneert hier als een bijzondere multiplier ( de btw is bijna even groot als de kostprijs resp. 28 mjd en 24 mjd ) en de toegevoegde waarde levert feitelijk geen echte bijdrage aan onze economie.

    Het psychologische effect daarentegen is dat de bedrijven aan het eind van de voedselketen hun prijzen aanpassen aan dat niveau hetgen ons extra inflatie geeft. En bovendien beschouwt de overheid de BTW-ontvangsten als structurele ontvangsten n past daar het uitgaven beleid op aan hetgeen zeer gevaarlijk kan zijn als er iets misloopt.

    Een economie functioneert eigenlijk als een oneindig groot aantal communiserende vaten en alleen de tijd in de vorm van inflatie doet het niveau stijgen. Zalm had eigenlijk alleen maar de verhoudingen tussen de EU-landen in de gaten hoeven houden en ons ons aandeel doen toekomen waarop we recht hadden. Dat lukte hem niet omdat de anderen een grote bek hadden, gewoon sterkere persoonlijkheden hadden.

    Zijn simplistisch gedachte om zich te verantwoorden als zou goedkopere arbeid een grotere omzet zou opleveren, kwam niet uit omdat hij het totale plaatje niet overzag.

    Kortom ik ben het maar een heel piepklein beetje met je eens.

    Reactie door ACE — vrijdag 24 augustus 2007 @ 13.40 uur

  75. @ 67 De Hakker,

    Precies mijn ervaringen! Er wordt wat afgedeald met targets maar er is geen open cultuur en solidariteit is foetsie.
    FNV is geen musketiersorganisatie (meer).
    Dus nu allemaal tegelijk opzeggen zodat de directie cs geen geld meer krijgt.
    En dan met zijn allen tomaten gooien.
    Maar wel solidair zijn en allemaal lid worden van de SP. En dan maar hopen dat de SP zijn rug weet recht te houden.

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 augustus 2007 @ 13.59 uur

  76. @ 69 Jan,

    Had je bijdrage nog niet gezien maar dit is exact wat er gebeurt.
    Er is geen contact met de bodem meer, met de werkvloer, met de gewone mensen, met de alledaagse problematiek van huurders die niet kunnen rondkomen en elke dag leven met een hangend zwaard boven het hoofd.

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 augustus 2007 @ 14.01 uur

  77. Het ziet er niet best uit op de beurs in de VS, de crisis breidt zich uit, zelfs neer China, voor meer info;
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6961602.stm

    Het is onder dit soort van omstandigheden niet verstandig de koopkracht te verlagen en de arbeidsmarkt te flexibiliseren, hebben ze in de VS ook gedaan…….

    Reactie door joseph halevi — vrijdag 24 augustus 2007 @ 14.03 uur

  78. SERVICE V/D ZAAK: HIERBIJ HET ACTIEPLAN V/D FNV JEGENS DE ONTSLAGPLANNEN.
    Hoe je ook over FNV denkt, ook hier moeten we weer samen EEN vuist maken TEGEN de kabinetsvoorstellen!

    Nieuwsbrief nummer 2, 22 augustus
    De ontslagplannen van het kabinet moeten van tafel. FNV-breed gaan we ons hier sterk voor maken. Onze belangrijkste bezwaren: mensen staan straks zo op straat door het ontbreken van een preventieve toets en het beperken van de ontslagvergoeding. Met dit plan verdwijnt de ontslagbescherming.
    Nieuwe campagneleus: Flitsontslag? Exit!
    De campagne tegen het ontslagplan zal gevoerd worden onder de leus ‘Flitsontslag? exit!’.
    Tot nu toe hebben wij de leus gebruikt ‘Ontslagplan, niets ervan!’. Vriendelijk verzoek aan jullie deze leus niet langer te gebruiken en alles te communiceren onder de gezamenlijke FNV campagneleus ‘Flitsontslag, exit!’.
    Door een reclamebureau is in opdracht van de vakcentrale een eigen herkenbare stijl voor de campagne ontwikkeld. Dit is de vormgeving waarin al het materiaal voor de campagne gedrukt zal worden.
    Verspreid het nieuwe pamflet
    De afgelopen weken hebben veel collega’s al FNV Bondgenoten-pamfletten verspreid. Er is nu een pamflet beschikbaar van de FNV dat alle bonden zullen gebruiken. Dit nieuwe pamflet wordt deze week afgeleverd op de regiokantoren. Op het pamflet wordt opnieuw uitgelegd wat de plannen van het kabinet inhouden en waarom de FNV die plannen van tafel wil hebben. De achterkant is te gebruiken als een miniposter.
    Per regio zijn de bestuurders verantwoordelijk voor de verspreiding van de pamfletten in de bedrijven. Het is ook mogelijk het pamflet mee te sturen als je een mailing doet aan kaderleden en leden in een bepaalde sector.
    Heb je meer pamfletten nodig, meld dit dan tijdig bij Ingrid van den Berg (38478). Dan kunnen er met de vakcentrale afspraken gemaakt worden over het bijdrukken van pamfletten. Een pdf-je van het pamflet vind je op het intranet (Sharepoint) op de campagnepagina’s.
    Actief in de regio
    De regiocoördinatoren zullen samen met de collega’s bespreken wat zij in de regio en in de bedrijven kunnen doen. Op verzoek komt een HB’er of divisiemanager op het regiokantoor om tijdens een bijeenkomst met bestuurders en andere collega’s het voorstel van het kabinet, de visie van de FNV en de campagne toe te lichten en plannen en ideeën voor een succesvolle strategie te bespreken.
    In Weert heeft een dergelijke bijeenkomst al plaatsgevonden. Ook een aantal andere regiobijeenkomsten zijn al gepland. Niet alleen bestuurders, maar ook collega’s van DID zijn van harte uitgenodigd deze bijeenkomsten bij te wonen.

    In de week van 24-29 september (voorheen de wervingsweek) willen we zoveel mogelijk mensen in bedrijven benaderen en hun mening vragen over de ontslagplannen van het kabinet.
    Actiebijeenkomst in Rotterdam
    “De kaderleden zijn bereid het gevecht om het ontslagrecht met het kabinet aan te gaan”, vertelt vakbondsbestuurder Egbert Schellenberg over de actiebijeenkomst dinsdagavond in Rotterdam. Daar kwamen 250 kaderleden van FNV Bondgenoten, FNV Bouw en Abvakabo uit de regio Rotterdam bij elkaar.
    De sfeer was volgens de bestuurder ‘echt Rotterdams’: “Men is zich aan het mobiliseren binnen de bedrijven en wil met acties de plannen van het kabinet van tafel krijgen.”

    Contactpersonen per regiokantoor zijn:
     Groningen: Ad de Vos
     Deventer: Lutz Kressin
     Weert: Hetty Keijzers
     Utrecht: Roel Berghuis
     Rotterdam: Egbert Schellenberg (tijdens vakantie Egbert: John Klein)
     Amsterdam: Jan Heilig

    Verwijs naar de negen mythes
    We wijzen mensen op de consequenties van de plannen van het kabinet. Ook willen we de mooie praatjes ontzenuwen die het kabinet en de werkgevers gebruiken om het plan te verkopen. De FNV heeft negen van deze mythes op een rij gezet. Bekijk de pdf met deze negen mythes op ons intranet. De negen mythes zijn ook te vinden op onze site.

    De vakcentrale maakt ook nog een mooi opgemaakte krant met deze mythes en achtergrondinformatie. Deze krant zal begin september af zijn en is bedoeld om uit te delen aan kaderleden en andere geïnteresseerden. Tegelijkertijd zal er ook een poster worden gemaakt en verspreid.
    Informeren van de media
    Op 27 augustus organiseert de vakcentrale in overleg met de grote FNV-bonden een persbriefing. Doelen van de briefing zijn: journalisten op een zakelijke manier informeren over de verslechteringen die de voorgestelde ingreep met zich meebrengt en de mythes ontzenuwen die het kabinet gebruikt om het plan te rechtvaardigen.
    In de wetenschap dat veel media ingewikkelde onderwerpen soms nogal simplificeren en elkaar veelal napraten, hopen we zo onze eigen inhoudelijke accenten te kunnen leggen. Tijdens de campagne kunnen we hier hopelijk profijt van hebben.
    Op donderdag 30 september komt het door Minister Donner gevraagde advies van de Stichting van de Arbeid. We weten nu al dat het een gedeeld advies gaat worden. Na afloop van de bijeenkomst komt geen gezamenlijke persconferentie met de werkgevers. De FNV zal na de bijeenkomst samen met de andere vakcentrales (CNV en MHP) een persconferentie organiseren.
    Pers is natuurlijk ook van harte welkom op de hoorzitting op vrijdagochtend 31 augustus in Madurodam.
    Tot nu toe is er behoorlijk wat belangstelling van de media voor dit onderwerp en het standpunt van de FNV. Vooral naar aanleiding van een ANP-interview van Agnes Jongerius is aandacht besteed aan de FNV-visie door onder meer het NOS Journaal, RTL Nieuws en Radio 1. Verder was er een item in TROS Kamerbreed, een interview met Agnes in veel regionale kranten (GPD), Intermediair en VN. In Rotterdamse media verscheen een artikel over de activiteiten in Rotterdam.
    Hoorzitting Madurodam
    Voor de hoorzitting, over de plannen van het Kabinet en de inzet van de FNV, Voor de hoorzitting, over de plannen van het Kabinet en de inzet van de FNV, hebben zich al een aantal kaderleden en leden gemeld, maar nog voldoende plaatsen zijn beschikbaar. Vanuit de Tweede Kamer hebben verschillende politici al laten weten dat ze van de partij zullen zijn.
    Vraag aan bestuurders is om kaderleden over deze happening te informeren en ze op te roepen de bijeenkomst te bezoeken. Na afloop kan nog een gratis bezoekje aan de kleinste stad van Nederland worden gebracht.
    De organisatoren willen graag weten op hoeveel mensen ze moeten rekenen. Meld jezelf en eventuele collega’s aan bij Truus Boogaerdt. Dat kan per e-mail: boogaerdt@bg.fnv.nl
    Ook leden en kaderleden kunnen zich via dit e-mailadres aanmelden.
    Actiecentrum in Utrecht
    Op de Varrolaan in Utrecht is inmiddels een actiecentrum ingericht. In de Adri de Boonzaal zitten dagelijks collega’s om vragen te beantwoorden. Leden en kaderleden kunnen via het nummer 0900-9690 het actiecentrum bereiken door te kiezen voor optie 2 (Flitsontslag? Exit!). Collega’s met een vraag of suggestie kunnen bellen met 38291.
    Waar vind je praktische informatie?
    Steeds meer informatie is te vinden op de campagnepagina’s op het intranet.
    Heb je vragen die niet beantwoord worden in deze nieuwsbrief of op het intranet, bel dan even met het actiecentrum.
    KColumn over NS en ontslagbescherming
    Roel Berghuis heeft een column geschreven over NS en ontslagbescherming. Je kunt deze column lezen op de site van FNV Spoor.

    Reactie door kalk — vrijdag 24 augustus 2007 @ 14.06 uur

  79. Hakker, ben je ook kaderlid? Lijkt er wel op, want je kent deze ervaringen blijkbaar. Ja, da’s zeer frustrerend. Heb één keer meegemaakt dat de bestuurder mij liet vallen, maar dat weer dubbel goed gemaakt door de jurist van de bond, die mij ooit prima door een arbeidsconflict loodste.

    En Jan uut Gruning’n, je hebt gelijk. Je was onze “vriend” Kok nog vergeten. Deze zaken stinken inderdaad. Het heeft ook niets te maken met wel of niet gunnen. Het zou simpelweg verboden moeten zijn om vanuit de vakbond de politiek in te rollen. Anderzijds: wat moet een vakbondsmens dan na zijn/haar vakbondsperiode? Het bedrijfsleven, tja dan kunnen directies je manipuleren. Het is moeilijk en we moeten blijven proberen om mensen het voordeel van de twijfel te geven.

    Reactie door Gerard Lettinck — vrijdag 24 augustus 2007 @ 14.13 uur

  80. @ 53 de Hakker

    Je beheerst de manipulatie tot in de puntjes en ook jouw provocaties zijn tergend. Ik mag dat wel, dus bij deze :

    Ik beloof hierbij plechtig dat ik nooit en te nimmer een geldbedrag voorkomend uit een ontslag zal aannemen of ooit gedaan heb uiteraard. Simpelweg omdat ik vind dat je daar de maatschappij ernstig tekort mee doet.
    Toegegeven dat ik aan die houding persoonlijk nadeel zou kunnen ondervinden maar dan neem ik liever dat nadeel dan dat ik het de maatschappij in de schoenen schuif. Ik geef ook toe dat werkgevers zich eenzijdig en weergaloos bezig houden met het behalen van winst en daarbij dikwijls weerzinwekkend handelen maar blijf toch bij dit standpunt.

    Laat ik het dan toch maar neerschrijven zodat jij je grieven kunt botvieren ;

    Vanwege de noodzakelijke flexibilisering van de arbeidsrelatie, hetgeen gunstig is voor de economie, vind ik dat het ontslagrecht zo in elkaar moet steken dat de werkgever verantwoordelijk is voor nieuw werk van de ontslagen werknemer. Een ontslagen werknemer ontvangt dus nimmer geld maar altijd nieuw werk. Ik heb het nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik op dit punt het niet eens ben met het SP-standpunt.

    Jij daarentegen ontkent de noodzaak van arbeidsflexibilisering en door die naieve eenkennigheid verkwansel je het bestaand ontslagrecht en wordt je het Donnergedrocht in de maag geplitst. Dacht jij niet dat er over het voorstel van Donner binnen het kabinet allang is gesproken en er een werkbaar compromis ligt. Dacht jij niet dat dit compromis door Bos allang met jouw
    € 234.240,- per jaarverdienende juffrouw van de vakbond is doorgesproken. Ik betwijfel zelfs of deze juffrouw bereid is een showtje voor de buhne te laten afspelen waarbij werknemers als figuranten worden gebruikt.

    Jouw probleem is dat je noodzakelijke maatschappelijke verandering wil tegenhouden uitsluitend uit eigenbelang. Wel, dat is nog nooit gelukt en gaat ook nu weer niet lukken. Als je de noodzaak van flexibilisering daarentegen onderkent en een alternatief ( zoals het mijne ) op tafel legt dat wezenlijk net zo goed is als het bestaande ontslagrecht en je toch flexibilisering realiseert, winnen beide partijen.

    Nu gaat er maar eentje winnen en dat is de werkgever, dank je wel De Hakker.

    Reactie door ACE — vrijdag 24 augustus 2007 @ 14.13 uur

  81. 71. Nic

    Zelfs ambtelijke verantwoordelijkheid heeft hij in zijn rede NIET genomen en het is moreel verwerpelijk de waarheid te blijven ontkennen en de Tweede Kamer onjuist te informeren zoals hij meermaals gedaan heeft. Ergo hij ontkent zijn verantwoordelijkheid ook de wettelijke. Hij wilde enkel een debat voorkomen en ook nu nog is hij de persoon die op een zeer eigengereide manier geheel persoonlijke een kwestie wil maken van de versoepeling van het ontslagrecht. Liegen en/of niet de waarheid spreken of die de ander onthouden en geen verantwoordelijkheid nemen die je toegewezen is zelfs in naam van de ambtenaren en geen enkele consequentie verbinden aan de medeschuldigheid van zoveel doden is m.i. immoreel. PUNT.

    Reactie door Henny — vrijdag 24 augustus 2007 @ 14.13 uur

  82. Ik bedoel boven natuurlijk Gerard Lettinck sorry Nic.

    Reactie door Henny — vrijdag 24 augustus 2007 @ 14.14 uur

  83. @78
    ACE
    Eerst bedankt voor de complimenten
    Het geeft aan waar jij staat, jou plan is onuitvoerbare theorie.
    Dus wat mijn betreft houden we het gewoon op klinkende munt en het bestaande ontslag recht.
    Want wat jij voorstel is waar de werkgever helemaal voor huiver hij moet vel inspanning doen om werk te zoeken dat kost ook handen vol met geld.
    En natuurlijk krijg je vreemde toestanden misschien vindt hij wel iets dat je stront moet rapen.
    Je heb nog geen enkel motivatie aangegeven waarom in jouw plan de flexibiliteit groter zou worden.
    Bij jou voorstel zullen de reïntegratie bureaus nog meer uit de lucht schieten en dat kost de maatschappij echt veel geld.
    Ook de vraag wat doe je als de werkgever geen werk vindt.
    Ik denk dat de werkgever met jou plan nog meer huiverig wordt om mensen aan te nemen.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 24 augustus 2007 @ 14.44 uur

  84. @ 81 Henny

    Knap etisch oordeel, precies de essentie weergegeven.

    Donner wilde dat debat slechts enkel voorkomen uit eigenbelang namelijk de mogelijkheid behouden eventueel in een nieuwe regering te kunnen toetreden als minister. Dit enkele feit heeft Aboutaleb zijn ministerschap gekost.

    Het kan vekeren.

    Reactie door ACE — vrijdag 24 augustus 2007 @ 15.03 uur

  85. @ 83 De Hakker

    Ach, ik ken je zo’n beetje van binnen en van buiten. Alleen je huisnummer nog niet maar dat vertel je me ook nog wel een keer.

    De drijvende krachten achter deze verandering zijn de europese unie en oeso vanuit en economische noodzaak tot flexibilisering. De werkgevers maken de dienst niet uit. Als er voldaan wordt aan de redenen voor deze noodzakelijke verandering hebben zij geen argumenten iets anders te willen slechts anders dan op basis van winstbejag.

    In mijn plan ligt de verantwoordelijkheid wel op de plaats waar hij moet liggen. En de 2 ton afkoopsom die nu betaald moet worden wordt effectief besteed wat we met zijn allen willen ; werk. De werkgever kan zonder tussenkomst van derden zijn werknemersbestand aanpassen zo hem dat belieft en op elk tijdstip dat hem belieft.

    De reïntegratiebedrijven zullen dan in een volledig evenwichtige vraag & aanbodsituatie komen te verkeren. Zij worden dan immers afgerekend op hun resultaten en beprijzing.

    Maar die werkgever kan dan bijvoorbeeld ook De Hakker bellen en vragen of die niet een jobpie voor zijn werknemer weet en jou daar € 2000,- voor betalen zodat hij 198.000,- in zijn zak houdt. De werkgevers zullen gigantisch inventief zijn omdat dat in hun eigenbelang is.

    Het reïntegratiebedrijf komt van een beschermde markt in een open markt en heeft waardige opdrachtgevers met een duidelijk belang.

    Reactie door ACE — vrijdag 24 augustus 2007 @ 15.30 uur

  86. @85
    Sorry ACE je zit zover van de werkelijkhied af dat ik jou plan als ontuitvoerbaar acht Ik zeg niet ondanks de velen haken en ogen dat het slecht is maar je zit tegen de rand van een geloof aan.
    Dan haak ik af als het realisme totaal uit het oog is.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 24 augustus 2007 @ 16.09 uur

  87. @76
    Natuurlijk is mijn gedachte ook bij de huurders.
    En vergeet ook niet de mensen met een hypotheek en een modaal inkomen die als vrij wild dreigen afgeschoten te worden.
    Met name hier op deze site lig een hoop munitie klaar om deze onschuldige en moedige wezentjes af te schieten

    Reactie door De Hakker — vrijdag 24 augustus 2007 @ 16.29 uur

  88. Gelukkig de FNV is wakker geworden, nu nog de barricades op, en het land plat leggen.

    Reactie door Pool — vrijdag 24 augustus 2007 @ 17.13 uur

  89. @ 86 De Hakker

    Doe het me niet aan soft te gaan worden.
    Ik weet dat je het niet hebt staan op gelovigen. Blijkbaar ook niet op gelovigen die niet in een of andere god geloven.

    Geloven is een kwestie van jezelf overgeven.

    Je gelooft wel dat de aarde rond is toch, ondanks dat je ook dit zelf niet kunt bewijzen.

    Ik ben het met je eens dat mijn voorstel controversieel is. Echter waar een wil is, is een weg. Minimaal zou er tijd genomen kunnen worden er eens goed over na te denken voordat je het in de prullenbak smijt.

    Jij geeft de voorkeur aan fatalisme; liever de maatschappij kapot of het Donnergedrocht dan vechten voor een kleine kans. Mensen die niet open staan voor nieuwe ideeen en verandering compromiteren de maatschappij.

    Ik zal Jan met de Pet die straks met een habbekrats wordt afgescheept jouw adres wel geven. Kun jij het hem uitleggen.

    Reactie door ACE — vrijdag 24 augustus 2007 @ 17.14 uur

  90. @89
    Sorry ACE ik zie geloof als sprookjes dus ik had moeten zeggen jou idee zit tegen een sprookje aan.
    En nu te gaan discuteren of een sprookje wel of niet waarheid kan worden gaat mij te ver.
    Het is nu vechten om het behoud van het ontslagrecht en dat is geen sprookje meer maar bittere waarheid.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 24 augustus 2007 @ 18.14 uur

  91. Jan uit Groningen van 73.
    Bedankt

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 24 augustus 2007 @ 18.37 uur

  92. @ 90 De Hakker

    Is de wereld rond of niet ? Als je dat gelooft ben jij ook maar gewoon een gelovige.

    Het Donnergedrocht is echt verschrikkelijk en ik help je hopen dat je het kunt voorkomen maar dat acht ik nu juist een sprookje.

    Reactie door ACE — vrijdag 24 augustus 2007 @ 18.55 uur

  93. @ 87 De Hakker,

    Ja we beginnen elkaar te begrijpen.
    Overigens had ik de huurders misschien beter niet kunnen betrekken in de FNV aangelegenheden.

    Gerard Lettink jij had kennelijk een goeie jurist.
    Die ik had heeft onzes zaak verprutst. En waarom? Omdat er gewoon een deal is gesloten. Let op die actie van de FNv tegen ontslagversoepeling mag zelfs gaan lukken maar daar zullen er heel wat op een andere manier voor moeten boeten.
    Natuurlijk moeten we solidair zijn en wanneer de FNV een actie begint zal ik die mkoreel steunen maar ze krijgen van mij geen ene cent meer en mijn enthousiasme is kapot. Ik vertrouw die gasten niet meer.
    Wanneer je bij de FNV bent moet je samen sterk staan. Daar heb ik met uitzondering van 1 collega niets maar dan ook niets van gemerkt en zelfs die ene collega is nu ver uit het zicht verdwenen. Waarschijnlijk ook wisselgeld.
    FNV is mensenhandel. De top is net zoals bij de top mvan de PvdA, voor wat hort wat en dan kan er wel wat geregeld worden.
    Zo zie ik het. Sorry Kalk. Doe je dit pro deo of krijg je er soms voor betaald om hier deze info te leveren?

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 augustus 2007 @ 19.39 uur

  94. @ kalk,

    “Door een reclamebureau is in opdracht van de vakcentrale een eigen herkenbare stijl voor de campagne ontwikkeld. Dit is de vormgeving waarin al het materiaal voor de campagne gedrukt zal worden”.

    Zie je nu zelf niet wat voor waardeloze organisatie de FNV is?
    Een reclamebureau in de arm genomen.
    Toedeldoki man

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 augustus 2007 @ 20.37 uur

  95. Ooit moest ik als FNV-kaderlid aan mijn collega’s gaan uitleggen, dat de aandeelhouders van de VMF 15 miljoen gulden steun kregen bijgeschreven op hun conto en dat zij er uit werden getrapt. Dezelfde vakbond had vier jaar lang aangedrongen op loonmatigen, om het werk te behouden. Althans, dat zeiden ze tijdens de CAO-onderhandelingen. Wij Tukkers verdiende ook nog eens een kleine 10% minder als onze collegae in het westen des lands. Het verbaasd mij dat er vandaag de dag überhaupt nog vakbondsleden zijn. Goh, wat zijn we door de betaalde krachten van de FNV, CNV en die andere clubjes verneukt.

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 24 augustus 2007 @ 20.48 uur

  96. Nog even over die huren.
    Hebben wel een veel te mken met houding PvdA.
    Hoe kun je nu de armste mensen zo pakken?
    Mij antwoord is dat ze geen solidariteit kennen. Die gasten zijn net als de top van FNV alleen maar bezig zichzelf in te dekken.
    Kijk wat die Vogelaar zegt:
    “Er zijn zeer forse reserves bij de woningcorparaties. Die moeten worden aangewend voor de samenleving. Dat is onvoldoende gebeurd in de afgelopen jaren”, zei minister Ella Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie) vrijdag na de ministerraad.

    Maar dat geld moet worden gestopt in stenen; nieuwe betaalbare huizen voor arme mensen.
    Toch niet voor allerlei social ewerkers met goede salarissen?
    Geld voor de samenleving moet bij de samenleving worden gehaald en niet bij de armsten in de maatschappij. ‘Samenleving’ daar is toch allang geen sprake meer van?

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 augustus 2007 @ 21.17 uur

  97. @93
    L ecologiste(verder km ik niet)
    Wat ik meegemaakt heb met het FNV is het een onbeschoft zooitje dat is het laatste wat ik er over zeg ,het heeft te veel van mijn gezondheid gekost en meer gun ik ze niet.
    Gelukkig ben ik van al besognes af met dat bedrijfsleven, heb wat minder maar het bevalt mijn goed.
    Soms nog solliciteren is verplicht maar de werkgever geeft je op mijn leeftijd aan dat de eeuwige vakantie is begonnen.
    Laatste afwijzing in het rijtje van de ondoorzichtige afwijzingen, men twijfelde aan mijn flexibiliteit, toen ik vroeg of ik dit niet kon verhelpen door onder yoga te gaan zag men daar ook al niet de humor van in dus die is ook al weg in het bedrijfsleven.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 24 augustus 2007 @ 22.34 uur

  98. @ 97 De Hakker,

    Ze hebben liever jonge kneedbare medewerkers. Die ouwe lui hebben veel ervaring en kunnen een hoop maar zijn helaas ook kritisch en hebben ons managers te snel door.

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 24 augustus 2007 @ 23.03 uur

  99. Wie herinner niet de neergang van Fokker, om maar een voorbeeld te noemen.
    Letwel, ik hoor nog die figuren van de PvdA roepen moeten wij een particulier bedrijf steunen, en het FNV was daar geheel mee eens.
    De grote roerganger van Dasa riep: Fokker is my love baby, de Nedelandse overheid liet een van de mooiste bedrijven van Nederland zinken als een baksteen.
    Moet ik solidair zijn met zo’n overheid samengesteld uit partijen die van Nederland een dienstverlenend bedrijf gemaakt hebben, die volkomen arbeidsschuw is.
    Profiteren van arbeid is inkomensbelanrijker dan zelf arbeiden. Dat is de doelstelling van de PvdA.
    Zolang een vakbeweging zich bind aan een politieke partij, zo zal de leden van die partij altijd ingezet worden in het bereiken van politieke doelstellingen.
    Het FNV loopt in ledenaantal gierend achteruit, ik maak mij daar geen zorgen over, zij die de verantwoordelijkheid dragen die moeten zich zorgen maken, want zij verneuken hun leden.

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 25 augustus 2007 @ 0.04 uur

  100. die agnes winstgerius wat vangt die per jaar?
    van de 14 euri exstra maand,last voor de gewone man.
    of 11 als je een uitkering hebt?
    tje dan moet de fnv wel erg veel leden hebben,of ze gebruiken maar 2 euro van je exstra maandlast,voor akties,dan komen ze niet verder als het stanseltje,dan is de 2 eurie op,
    9-12 eurie gaat op aan uitkeringen aan mede werkers fnv,maar te zwijgen over dat c,da,nv.

    Reactie door ad — zaterdag 25 augustus 2007 @ 0.05 uur

  101. @ 99 d’olle Henk,

    Helemaal de spijker op de kop.
    Mensen doie potverdomme goed werk leveren vliegen eruit omdat het niet meer om werk gaat maar om gehuichel om dienstverlening aan duistere bedoelingen. Zeker bij de overheid.
    De FNV heeft dar helemaal geen problemen mee.

    Reactie door L´écologiste — zaterdag 25 augustus 2007 @ 9.56 uur

  102. Moeten we Agnes niet een beetje ontzien, ze verdient slechts € 234.240,- per jaar en voor onze kritiek moet je minimaal een ton of zes verdienen, toch.

    Reactie door ACE — zaterdag 25 augustus 2007 @ 12.27 uur

  103. lecologist 21.17

    en eerst gaat een overgroot deel van dat geld naar een stel ambtenaartjes die het nodige uit moeten gaan zoeken (om ze tenminste 10 jaar bezig te houden ) en uiteindelijk is de pot leeg!

    Reactie door Sinne — zaterdag 25 augustus 2007 @ 13.35 uur

  104. Ace dat is een half miljoen oude guldens, of te wel ruim 20.000 maandcontributies. Geen wonder dat er bijna geen acties gevoerd worden. De districtbestuurders en andere regelaars nemen namelijk ook grote happen uit de ruif. Het is grote corrupte bende die slechts 30% van de werknemers vertegenwoordigen. Mijn voormalige werkgever kocht ooit rust op de werkvloer, door per werknemer 10 gulden af te dragen aan de bonden. Dat riekt naar maffia-achtige praktijken, of niet dan? Je kon er geen vinger achter krijgen, want de afkoopsom werd zogenaamd gebruikt voor scholing.

    Reactie door Harry Scheltema — zaterdag 25 augustus 2007 @ 13.47 uur

  105. Bij de vakbonden houden ze alleen nog maar de beurskoersen in de gaten.
    We zeggen ook dat we alleen nog maar werkers nodig hebben in de financiele dienstverlening, er blijft ook niet veel anders meer over zoals hierboven al aangegeven. Maar we willen tegelijk wel mensen de oude LTS opleiding laten doen om de veel te dure huizen van de financiele dienstverleners tegen een minimumloon of zodadelijk tegen een bijstandsuitkering dus zo laag mogelijke kosten en hoog mogelijke winsten te kunnen laten bouwen om vervolgens de metselaars, loodgieters etc uit oostbloklanden te halen om vervolgens nederlanders met hetzelfde vak buiten spel te zetten of even goedkoop te willen inhuren. Dit behelst wel dat er enig toegeven is in de sociale dienstverlening anders gaan de werkers uit andere landen met onze ontslagvergoedingen, kinderbijslag werkeloosheidsuitkeringen etc… ook nog aan de haal of kunnen wij ze niet op straat zetten als zich de volgende nog goedkopere en jongere kracht aandient die we dan weer liever hebben om onze zakken nog meer te kunnen vullen.De aldus geinde lonen worden in het buitenland uitgegeven waar de kosten van levensonderhoud dermate veel lager zijn dat daar de badkamer garage etc.. van gebouwd kan worden, de auto gekocht die de minimumloner in Nederland zich al lang niet meer kan permiteren. Dat het niet hier uitgegeven wordt slaat weer terug op de economie en dus moeten we weer met z’n allen op de nullijn. En dan zeggen we baantjes genoeg maar de match is er niet,
    Vervolgens nodigen we iedere dag Eelco Brinkman uit om te zien hoe we het land mogen of zouden moeten besturen danwel bebouwen zodat zijn lobby en omkooppraktijken zich niet beperken tot de overheid maar tot het gehele volk, de media hem gebruikt om het volk klaar te stomen voor de door hen (samen) als politiek en zogenaamd onafhankelijk gebrachte ideeen van zijn corrupte bouwbedrijvennetwerk die niet anders wil dan er goed aan verdienen. En niemand komt in opstand. Eerst maandag de vara nu de tros weer. Over lobbyen gesproken.
    Het is al zover dat we het onderscheid tussen politiek en bedrijfsleven niet meer maken laat staan nog wensen te zien, ze zijn zo vervlochten met elkaar dat het bedrijfsleven de politiek bepaalt en de politiek het bedrijfsbelang is geworden. Het gewone volk MOET ZIEN dat globalisering niet buiten de deur gehouden kan worden maar MAG NIET ZIEN dat vooral de desbetreffende heren m.b.t. de gevolgen alles doen zichzelf hiervan uit te sluiten ergo de positieve gevolgen voor henzelf uit te buiten.
    De vooral negatieve gevolgen enkel op de ander te laten neerkomen.Voor zichzelf zien ze alleen maar voordelen tot het vullen van nog grotere zakken. Open de ogen de rijkdom wordt niet verdeeld het is alleen de armoede die gedeeld gaat worden, want niet de prijzen van onze levensbehoeften, de kosten van levensonderhoud worden aangepast aan het europees gemiddelde enkel de lage en steeds lager wordende lonen.Waarom werken er zoveel goedkope krachten in de bouw en worden de prijzen die de bouwbedrijven vragen alleen maar hoger. We zouden dat toch moeten kunnen terugvinden in die prijzen maar nee dat verschil wordt niet doorberekend zoals we weten evenmin vinden we het terug in de prijzen en kosten levensonderhoud het verdwijnt in de zakken van Brinkman, Balkenende Bos en consorten vooral niet te vergeten de Koksmaatjes.

    Reactie door Henny — zaterdag 25 augustus 2007 @ 14.21 uur

  106. @ 103 Sinne,

    Ja er wat wat afgefröbeld. En er zijn nog massa’s belastingbetalers die denken dat ze bij de overheid wel goed voor de toekomst van het land zorgen.
    Echt onderzoek doen houden ze niet van en ik moet nog zien of de universiteiten meer geld krijgen. Nee beleidsmedewerkers die zijn pas goed die weten alles die hebbe belangrijk werk en daarom moeten ze ook flink verdienen aan die ellenlange vergaderingen en wanneer ze het niet weten dan “zetten ze een onderzoek weg” (zo noemen ze dat) voor veel geld aan één of ander bureautje voor te weinig geld. Zelf echt dingen begrijpen kunnen ze niet eens. Veel ambtnaren kunnen ook niet (meer) functioneren in een andere echte onderzoeksbaan dan vallen ze door de mand. Maar ondertussen wel geld afknijpen bij echte deskundigen. Wat wil je als je echte deskundige bent en echt vertelt hoe het zit dan breekt er paniek uit in het afdekkersgilde van de overheid. Ambtenaren zijn niet dom maar ze schikken zich naar de managers en dardoor wordt er wel veel gedaan maar weinig echt aangepakt.

    Reactie door L´écologiste — zaterdag 25 augustus 2007 @ 14.29 uur

  107. @ 105 Henny,

    Volgens mij zit je er niet ver naast.
    Het gekke is dat ‘donner’ ‘geven’ betekent in het frans, maar in het nederlands is het ‘nemen’.

    Reactie door L´écologiste — zaterdag 25 augustus 2007 @ 18.01 uur

  108. @ 107 L´écologiste

    En in het Duits DONDER.

    Reactie door ACE — zaterdag 25 augustus 2007 @ 19.54 uur

  109. @ 107 L´écologiste

    Jouw gedachtengang plaats het woord donnatie inderdaad in een geheel ander daglicht.

    Past ook veel meer bij wat ik er bij voel.

    Reactie door ACE — zaterdag 25 augustus 2007 @ 20.33 uur

  110. ACE,

    Laten we er gehakt van maken….

    Reactie door L´écologiste — zaterdag 25 augustus 2007 @ 20.43 uur

  111. Ja zeker, dat ‘gééft gedónder’, is de vrije
    vertaling van Donner-Donner, soepel Frans met
    grondig Duits in een éénsluidend woord klink(t)-klaar duidelijk vertaald.
    Waar kán zoiets? Natuurlijk, alleen in ons
    weinig melodieus klinkend taaltje, oftewel
    de mengelmoes van talen en dialecten, die we
    maar zo’n beetje hebben laten sloffen!

    Reactie door Madelief — zaterdag 25 augustus 2007 @ 22.10 uur

  112. @111 Madelief.

    Inderdaad een echte Nederlander bestaat niet, althans hij heeft zijn roots ergens anders vandaan.
    Hij is het sprekend voorbeeld van een Amerikaan maar dan in Europa. Daarom kunnen de Nederlanders zo goed opschieten met de bewoners van de nieuwe wereld, die hebben de voormalige bewoners practisch uitgeroeid.
    Ik heb een vraag, wie zouden wij uitgeroeid hebben? De hunnenbed bewoners? Wat voor een dialect spraken zij. Ik ga morgen een weekje naar mijn voormalige woonomgeving met de sleurhut en zal daar eens serieus over nadenken zover mogelijk. Groeten ook namens Dee.

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 25 augustus 2007 @ 22.46 uur

  113. + 113,

    Maar wie moet het eten? Is niet kosjer!

    Reactie door L´écologiste — zondag 26 augustus 2007 @ 10.50 uur

  114. Kijk Donner komt toch niet in de hemel ; dus kan hij zich alles permiteren ; bovendien moet hij toch ook een leuke baan bemachtigen en dat kan hij natuurlijk wel als hij in ogen van de werkgevers iets positief doet !
    wat extra werkloze ? die komen toch op kosten te staan van gemeentes : die moeten toch het probleem oplossen ?

    Reactie door Fred — zondag 26 augustus 2007 @ 14.10 uur

  115. Donnerwetter!

    Reactie door Henny — maandag 27 augustus 2007 @ 8.25 uur

  116. Hoe is het ontslagrecht van Donner-mannetje ?

    Reactie door Fred — maandag 27 augustus 2007 @ 9.23 uur

  117. Ik Be-DONDER u , waar u bij staat en u doet niets ?

    Reactie door Fred — maandag 27 augustus 2007 @ 10.33 uur

  118. Een echte Donner-pad

    Reactie door Fred — maandag 27 augustus 2007 @ 11.20 uur

  119. gewoon Op-Donneren dat Ondermaatse Donner-padje .

    Reactie door Fred — maandag 27 augustus 2007 @ 11.21 uur

  120. Mijn voorstel aan de FNV bondgenoten is om op de 3e dinsdag van september als arbeiders Nederland al mass de straat op te gaan en gedurende 4 uur uitgebreid te gaan discuseren met elkaar over wat te gaan doen met Piet Hein Donner en zijn versoepeling van het ontslagrecht. Misschien dat we ook mee kunnen nemen in deze beschouwingen het blijvend verijken van de rijken middels de huidige bonnusregelingen alwaar onze volksvertegenwoordiging (lees Bos) niets aan gaat doen.
    Daar moeten wij toch ruimschoots een uurtje of 4 over kunnen bomen denk ik zo

    Reactie door Nico Turfkruier — maandag 27 augustus 2007 @ 14.33 uur

  121. Ach vanavond vinden de voorgesprekken al weer plaats om de multies hun zin te geven en het VNO-NCW buiten spel te zetten
    http://www.nu.nl/news/1211600/34/Kabinet_om_tafel_met_top_bedrijfsleven.html

    Reactie door Sinne — dinsdag 28 augustus 2007 @ 15.41 uur

  122. Kan die Donner niet gewoon Op-Donneren naar Polen ?

    Reactie door Fred — dinsdag 28 augustus 2007 @ 17.10 uur