Meld je extra studiekosten!

Studiekosten

Elke student betaalt collegegeld, een vastgesteld bedrag per studie. Maar dan ben je nog niet. Er moet ook betaald worden voor aan te schaffen boeken, computerprogramma’s en printerkaarten. Er worden vaak kosten gemaakt voor een internetverbinding, verplichte excursies en eventueel zelfs de kosten rondom een stage. ROOD en de SP willen graag weten hoeveel jij nog extra kwijt bent naast je collegegeld.

Tweede Kamerlid Renske Leijten: “De studiebeurs die studenten ontvangen is geen vetpot, ze moeten er onder collegegeld en de huur van betalen, en dus ook studiekosten. Ik krijg signalen dat juist door de hoge studiekosten veel studenten niet kunnen rondkomen. Ik wil graag meer inzicht krijgen in het huishoudboekje van een student. Als blijkt dat bij sommige studies de studiekosten structureel te hoog zijn, dan moeten die studenten een extra vergoeding krijgen.”

Vul het formulier in op de SP-site.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 24 augustus 2007 :: 23.53 uur

30 Comments

30 reacties

  1. Toelatingseisen verhogen, en dan hogere studiefinanciering per student, dat lijkt me nog de beste oplossing met een gegeven budget. Dan filter je er die figuren tussenuit die alleen maar onder de pannen willen zijn of vage wensen hebben en wel geld kosten.

    Reactie door W6969 — zaterdag 25 augustus 2007 @ 20.33 uur

  2. Ik heb vorig jaar mijn eerste jaar aan de uni gehad maar heb toch echt moeten werken werken in het weekend om rond te komen. Dan vind ik werken persoonlijk wel fijn maar de faculteitleiding raadt elke student aan een lening te nemen omdat de studie alleen haalbaar is met 7 dagen/week studeren. (Technische Natuurkunde) Dan krijg je dus 90E/maand om je collegegeld van 1538E/jaar mee te betalen, ziektekosten en tandarts nog niet meegenomen. Prestatiebeurs is een risico gezien deze studie zelden binnen de gestelde tijd afgerond kan worden.

    Er zijn genoeg mensen die het slechter hebben, er zijn genoeg mensen die een jaar lang tot 12 uur uitslapen en hun studiebeurs opzuipen. Vandoor wil ik ook zeker het woordje “structureel te hoog” benadrukken als het gaat over de aanpak van het onderzoek.

    Ik heb mensen gezien die meer dan 400E kwijt zijn aan alleen de studieboeken!

    Reactie door René — zaterdag 25 augustus 2007 @ 21.49 uur

  3. Mijn vraag is altijd wat zijn nou studiekosten?

    Als ik niet studeer moet ik ook huur betalen, ben ik lid van een krant, heb ik een internetaansluiting, afschrijving van computer, en ik eet of er ook niet minder om. Ja ik kan dan wel gaan werken, maar verdien ik met ongeschoold werk zoveel meer dan wat een complete studiebeurs bedraagt? Ik denk het persoonlijk niet.
    Het is echter wel jammerlijk dat studenten zo angstig doen over de leningen die zij kunnen aangaan. Het is de gunstigste lening die men in dit land kan afsluiten en een investering in jezelf! Wie oh wie in dit land leeft zonder schulden? Om te beginnen geen enkele huiseigenaar. En wie betaald zijn auto in 1 keer? Ik denk dat je inclusief de leningen die een student kan aangaan er goed van de beurs is rond te komen. Aflossen gaat naar inkomen.
    Volgens mij is het grotere probleem de huizen/kamermarkt. Als je voor 400 euro een kamer huurt waar je je vd eigenaar niet mag inschrijven dan 1 betaal je al te veel 2 heb je geen recht op uitwonende beurs en 3 geen recht op huursubsidie. Volgens mij betaal je dan dus 3 keer te veel. Als dit is opgelost en onderwijsinstellingen gaan tegen die tijd niet zelf bepalen hoeveel collegegeld zij aan hun studenten vragen. Kan iedereen met de huidige grootte van beurs rondkomen.

    Persoonlijk huur ik met een medestudent een kleine 1-gezinswoning, onze woonlasten zijn daardoor 160 euro pp.
    Dus SP zorg voor genoeg, goede, en betaalbare woningen.

    Reactie door Kwant — zondag 26 augustus 2007 @ 0.29 uur

  4. Studeren is niet duur, het kost wel veel geld. Dat zeiden mijn ouders vroeger en ze hadden gelijk. Onze dochter is tweedejaars rechten in Amsterdam. Toch kan je als ouders wle wat doen om alles betaalbaar te houden. Zo hebben wij in de buurt van het Oosterpark een leuk appartementje gekocht waarvan de aflossing maandelijks neerkomt op zo’n kleine 450 euro. dat had ze ook betaald voor een armzalige kamer. Een leuke woonomgeving en een goeie plek voor jezelf kan het studeren ook plezieriger maken. Zelf verdient ze rond de 800 euro bij als medewerker bij RTL. Een goeie zaak om naast de studie ook nog wat te doen en dan heb je ook nog iets te besteden. En uiteindelijk zijn deze studiekosten niet veel meer dan een meer dan goeie investering in de toekomst.

    Reactie door hemelaar — zondag 26 augustus 2007 @ 7.16 uur

  5. @ 4 hemelaar

    Hoe moet dat als je er 4 hebt. Ach je hebt gelijk 4 keer € 450,- is ook maar € 1800,- per maand.

    Dom hè van mij

    Reactie door ACE — zondag 26 augustus 2007 @ 8.33 uur

  6. € 375,- voor een kamertje p/mnd, € 1.540,- collegegeld p/j, € 800,- boekengeld p/j,
    € 500,- bijkomende schoolkosten p/j, € 90,- ziektekostenpremie p/mnd, is …..

    € 702,- euro per maand

    Dan krijg je uitwonende beurs van € 228 p/mnd

    Dan heb je natuurlijk nog niet gegeten of kleren aan je lijf maar och.

    Een willekeurig voorbeeldje van een van mijn kinderen.

    Reactie door ACE — zondag 26 augustus 2007 @ 8.43 uur

  7. ACE@ nee, is niet dom, maar klinkt wat cynisch. En vier tegelijk lijkt me heel bijzonder. Maar je hebt gelijk dat het dan duurder wordt. Maar ouders hebben ook veel tijd om zich daarop voor te bereiden.

    Reactie door hemelaar — zondag 26 augustus 2007 @ 9.03 uur

  8. @ 7 hemelaar

    Ik vraag je niet om medelijden.

    In de kop van dit item wordt het vermoeden uitgesproken dat de stijging van de studiekosten en het studeren in het algemeen disproportioneel is.

    Dat is zeker het geval. En daar kun je je dus nooit op voorbereiden. Ik ken verschillende gevallen waar de kinderen ‘verzocht’ wordt zo snel mogelijk te gaan werken omdat ze hun kinderen eenvoudigweg om financiële redenen niet kunnen laten studeren.

    Een hoogopgeleide bevolking is nodig om jouw AOW te kunnen betalen. Daarom en uit het oogpunt van gelijkheid zou voor iedereen studeren toegankelijk en betaalbaar moeten zijn. Maar dat is allang niet meer het geval.

    Doordat studeren duur is geworden, wordt het weer langzaam elitair ; alleen ouders die zich erop voorbereiden door maar één kind te nemen, kunnen het betalen.

    Scholen bestaan al een tijdje en de behoefte aan studentenwoningen is al 20 jaar lineair. De overheid had heel eenvoudig voor betaalbare studentenhuisvesting ( zeg maar even voor € 150,- per maand )kunnen zorgen, heeft dit nagelaten met als gevolg dat de woningbouw verenigingen een kleine 40 miljard euro onbenut op hun bankrekeningen hebben staan en …..

    met jouw hooghartigheid pleit jij dit nog vrij ook.

    Zijn hooghartigheid en cynisme elkaars tegenovergestelde, ik vraag het maar aan jou omdat waarschijnlijk mijn ouders te weinig geld hadden.

    Reactie door ACE — zondag 26 augustus 2007 @ 10.31 uur

  9. Hemelaar, jouw dochter doet dus geen full-time studie en is daardoor ook niet het volle pond kwijt. Niet alle studies zijn te doen in deeltijd en als je jong bent, zo`n 18 jaar is het onmogelijk een goede baan te krijgen zonder een beroepsdiploma en daarvoor ga je studeren….
    De situatie waar het nu over gaat is de hoge kosten die je kwijt bent als je gaat studeren en dan met name full-time. Waarom vinden wij het hier normaal dat je als je klaar bent met je studie een torenhoge schuld hebt? Waarom kan het in Belgie voor veel minder geld? Dit jaar is het collegeld voor 1 jaar 533, 10 en boeken? daar ben ik zo`n 100 euro voor kwijt! En de kwaliteit? Erg hoog!En daar heb je dus echt nog kamers voor 150 euro, mede geregeld door de HBO`s aldaar!!!! Je hebt een diploma nodig om werk te kunnen vinden, maar het lijkt nu wel straffen. Zelfs met je studiefinanciering komen er nog veel kosten bij! Boeken, zo`n 600 per jaar, vaste lasten en zorgverzekering..is voor een student ook gewoon 104, 25 bijvoorbeeld en je moet ook nog eten en wilt ook wel eens uitgaan. De kale kamerhuur is hier erg hoog en dan vooral in de grote steden ( tussen de 300 en 500 euro)DE rijke medemens kan dit allemaal zelf betalen en de arbeiderskinderen?Die moeten een lening aangaan en dat vind ik oneerlijk. Als de kwaliteit hier goed was en het tekort aan stageplaatsen eindelijk eens opgelost was dan konden meer mensen binnen 10 jaar afstuderen en dan de arbeidsmarkt opgaan. Er zijn genoeg studenten, waaronder ik die door een slechte opleiding en een tekort aan stageplaatsen en een tekort aan goede begeleiding binnen 10 jaar hun studie niet af hebben kunnen ronden en zij hebben een dikke schuld en dan praat ik al gauw over 20.000 of zelfs 30.000 euro! En dat terwijl de kwalieti te wensen overlaat. Vandaar dat ik zeg dat hoger onderwijs en universitair onderwijs alleen nog maar aantrekkelijk zijn voor de rijke medemens want die kan zelfs een gedeelte van de belasting aftrekken!!!!!

    Reactie door cynthia — zondag 26 augustus 2007 @ 12.56 uur

  10. En aan een hoog bedrag kom je met name als gevolg van de financiele situatie van je ouders. Mijn ouders koden niet meebetalen aan mijn studieperikelen. IK kreeg per maand zo`n 500 euro om de studie in termijnen te kunnen betalen. En dat was dus 4 keer 500 en dat werd iedere tweede maand van de rekening afgehaald. Mijn ziektekosten en pret betaalde ik door een schoonmaakbaan te nemen

    Reactie door cynthia — zondag 26 augustus 2007 @ 13.00 uur

  11. @ 9 cynthia

    Hear, hear,

    Goed gezegd, right on the dot.

    Reactie door ACE — zondag 26 augustus 2007 @ 13.05 uur

  12. ter info: mijn dochter doet dus wel voltijdsstudie

    Reactie door hemelaar — zondag 26 augustus 2007 @ 17.15 uur

  13. Hemelaar, hoe kan ze dan 800 euro verdienen bij RTL?

    Reactie door cynthia — zondag 26 augustus 2007 @ 22.11 uur

  14. Verdient ze dat na een zaterdagje werken? Vast niet! Hemelaar, loop je de boel op te hemelen of op te scheppen? Zomaar even een appartementje kopen, dat kan iedereen natuurlijk….. ) (not!)

    Reactie door cynthia — zondag 26 augustus 2007 @ 22.13 uur

  15. Cynthia@Ik zeg toch niet dat iedere student een appartement kan kopen, maar de ouders die dit wel kunnen, zijn goedkoper uit dan wanneer je huurt. Dat is wat ik schreef, niet meer en niet minder. Wat betreft het werk bij RTL; dat is een beetje kruiwagenwerk en dat het goed betaald lijkt me eerder goed dan slecht.

    Reactie door hemelaar — maandag 27 augustus 2007 @ 6.12 uur

  16. Hemelaar, en zo gaat de wereld kapot! Dus niet omdat zij de goede op de goede plaats is maar omdat zij iemand kent die haar aan een baantje geholpen heeft, heeft zij een inkomen van 800 euro…..
    Dat krijgt een voltijdsstudent die geen kruiwagen heeft niet voor elkaar! Er zijn altijd mensen die meer zijn dan een ander?

    Reactie door cynthia — maandag 27 augustus 2007 @ 9.57 uur

  17. cynthia@ kruigwagens zijn er om te gebruiken. thats life.

    Reactie door hemelaar — maandag 27 augustus 2007 @ 11.14 uur

  18. Leuk hè, vermogende kliek die het gepeupel met bijtende spot inwrijft dat studeren niet duur is maar wel veel kost.

    Dat doen ze dan ook nog vanuit een alwetende ervaren bron : mijn lieve zorgzame ouders.

    Als je er dan wat van zegt, weten ze van niets en veinzen ze verbolgenheid.

    Het en passant schaden van de integriteit van hun ouders doen ze terloops zonder last van hun geweten.

    Uitventen en provoceren met het feit dat je vermogend bent is verre van netjes maar mensen die dat doen en claimen dat ze zich nergens van bewust zijn, bestaan niet.

    Die kruiwagen is echter altijd heel erg duur, er wordt namelijk veel voor terug verwacht, zit je in de politiek Hemelaar ?.

    Reactie door ACE — maandag 27 augustus 2007 @ 15.18 uur

  19. Er zijn ook mensen die weigeren kruiwagens te gebruiken omdat ze dat te vies vinden.

    Reactie door ACE — maandag 27 augustus 2007 @ 16.29 uur

  20. Mijn dochter van 25 jaar gaat weer terug naar school.Na haar havo wilde zij even niets en is zij gaan werken als secretaresse/adm.medewerkster.Inmiddels is zij ook getrouwd. Nu twee jaar geleden. Voor het schooljaar 2007-2008 heeft zij zich aangemeld voor het mbo onderwijs/dierverzorging en bij de IB-groep studiefinanciering aangevraagd omdat het een voltijd opleiding betreft. Onze verbazing was enorm toen wij hoorden dat bij de toekenning van haar studiegeld en aanvullende beurs naar de inkomens van haar ouders gekeken wordt en dat afhankelijk van deze inkomsten haar studietoelage wordt bepaald. Zij is getrouwd, 25 jaar en heeft inmiddels een eigen leven opgebouwd samen met haar echtgenoot. Als zodanig heeft zij niets meer met haar ouders van doen. Na veel papierwerk is alles nu geregeld maar wij begrijpen nog steeds niet waarom er niet gekeken wordt naar het inkomen van haar echtgenoot. ???????????????????
    vriendelijke groet, A.Bremmers Sittard.

    Reactie door dree bremmers — dinsdag 28 augustus 2007 @ 1.02 uur

  21. Studeren of verhongeren of werken tot je 27 jaar ?

    Reactie door Fred — dinsdag 28 augustus 2007 @ 10.31 uur

  22. Hoi Dree Bremmers, dat is de standaardprocedure van de IB-groep. Als u met uw inkomen uw dochter enigzins financieel kan steunen dan word u daartoe verplicht. Dat is wettelijk geregeld.
    Mensen die niet weten waar hun vader of moeder uithangt omdat zij er zomaar vandoor gegaan zijn hebben bijvoorbeeld ook veel problemen met de IB-groep.

    Het is een log apparaat en ik ben niet de enige die al veel problemen heeft gehad met deze instantie. Bureaucratie en stugheid ten top. Groeten

    Reactie door cynthia — dinsdag 28 augustus 2007 @ 14.33 uur

  23. Op de vorige site m.b.t jongeren en een vaste baan kon ik niet meer reageren op carla. Er is niets mis met 4 jaar studeren maar als je eerst mbo moet doen en daarna hbo ben je ook al 7 of 8 jaar verder en dat moet wel betaald en dus geleend bij de IB-groep…Jammer Carla, dat je niet serieus gereageerd hebt op verbeteringen van mijn kant. Trouwens als iemand uitgestudeerd is en een schuld heeft moet 2 jaar na de studie afbetaald worden en hier mag 15 jaar over gedaan worden en ondertussen blijf je rente betalen. Met andere woorden de IB-groep vangt dan dus 3 keer meer!

    Reactie door cynthia — woensdag 29 augustus 2007 @ 15.29 uur

  24. cynthia, je hebt gelijk wat betret de IB-groep, dei vang rente maar met die rente worden ook weer andere studenten geholpen om door te leren.

    Ik blijf erbij dat het hier voor iedereen goed geregeld is, studeren kan hier iedereen ongeacht de afkomst en nogmaals, als je de studie niet kan afbetalen wordt ook daar weer een regeling voor getroffen, maar ik ga ervan uit dat als je met een diploma van school komt er volop werk is en dus ook volop verdiensten.

    Mensen lenen voor auto’s voor huizen voor vakanties, allemaal dingen van voorbijgaande aard (behalve huizen) investeren in je toekomst daar mag je best wat voor lenen want dat betaald zichzelf terug, die andere luxe dingen niet, en daarvoor lenen vindt iedereen normaal.

    Ik vind het wel jammer dat hier regelmatig items worden gesloten omdat hier een select groepje “dames” steeds weer bezig is met persoonlijke vetes, vandaar dat ik nu pas op jou reageer cynthia.

    Reactie door Carla — donderdag 30 augustus 2007 @ 10.11 uur

  25. Carla, ik snap het en ik geef je gelijk! Ik dank je voor je reactie. Helaas kan ik je niet gelijk geven wat betreft het hebben van een goede diploma en de kans op werk want bij het CWI zitten de bakken als voorbeeld vol met afgestudeerde pedagogen, psychologen, sociologen en basisschoolleerkrachten of sph èrs en spw èrs. Sowiezo in een systeem van met minder mensen zoveel mogelijk doen zal niet iedereen werk kunnen krijgen. Er zou een overzicht moeten zijn, vind ik, van de arbeidsmarkt, zodat daar waar mensen nodig zijn mensen aan het werk komen. Als je toch voor iets kiest waarvan je weet dat de kans op een baan klein is weet je ook dat je werk zult moeten zoeken in een ander land. Er is een enorme kloof tussen opleidingen en arbeidsmarkt en vraag en aanbod. Er is geen overzicht en daarom is er zoveel mismatch. De nadruk ligt dus op geld verdienen en daarom zijn er ook meer dan 2600 opleidingen! Zie daar maar eens een keuze uit te maken op 16 jarige leeftijd….

    Reactie door cynthia — donderdag 30 augustus 2007 @ 12.42 uur

  26. cynthia, die laatste zin heb je zeker gelijk in, te veel opleidingen.

    Ik moet wel erkennen dat ik oordeel over wat ik mijn omgeving waarneem, zoals ik al eerder aangaf.

    Ik zit zelf niet dagelijks in deze materie, misschien verdiep jij je er meer in, of heb je er meer mee te maken.

    Ik dweep zeker niet met deze regering, maar dit onderwijs en werkbeleid is van vele jaren, naar mijn idee wordt er, hetzij misschien niet voor iedereen toch heel veel gedaan voor de jongeren die willen leren en werken.

    Nogmaals, ik denk dat als men zn. best doet bij een bedrijf het toch wel goedkomt.

    Ik lees je bijdrages goed en begrijp ook jou standpunt heel goed .

    Reactie door Carla — donderdag 30 augustus 2007 @ 15.26 uur

  27. Carla, voor jongeren wordt steeds minder gedaan…ambachtscholen zouden weer teug moeten komen want dat scheelt een hoop uitval in het VMBO onderwijs. Verder is werken en leren tot en met 23 jaar en je krijgt een loon op minimumniveau maar een vast contract? De meesten krijgen een jaarcontract als ze aan het werk mogen bij een baas en die baas? Die krijgt geld terug omdat hij een jongere een leer-werk plaats heeft geboden. Maar als het potje op is? Nee Carla, ik zie te weinig werkgevers die zich echt inzetten…

    Reactie door cynthia — donderdag 30 augustus 2007 @ 21.47 uur

  28. Studeren kost een hoop. Niet alleen is het collegegeld fors in vergelijking met omringende landen, de bijkomende kosten zijn niet misselijk. Ik wil het graag in kaart brengen omdat ik vrees dat de toegankelijkheid van studeren gevaar loopt.
    Dat geldt niet alleen voor HBO of WO-ers, zeker ook voor MBO-ers die op 16 en 17 jarige leeftijd tegen forse reiskosten kunnen oplopen omdat ze buiten de gemeentegrenzen gaan studeren.

    Als het gaat om onderwijs, moet het gaan om verheffing, om het ontwikkelen en emanciperen. Het moet niet gaan om betaalbaarheid, maar om de mogelijkheid.

    Naar mijn mening wordt het hoog tijd dat we niet de vraag centraal stellen waarom studenten toch zo moeilijk lenen voor hun studie (CDA, VVD, GL, PvdA), maar hoe we er voor zorgen dat ieder kind/ jong volwassene kan deelnemen aan een studie, onafhankelijk van de dikte van de portomonnee.

    Met groeten, Renske

    PS: voor allen die verhalen hebben over de IB-groep: mail me vooral (rleijten@sp.nl) Er is binnenkort – op mijn initiatief – een overleg met en over de IB-groep over haar functioneren.

    Reactie door Renske — donderdag 30 augustus 2007 @ 23.37 uur

  29. ACE@ Ik zit niet in de politiek en ben ook verre van vermogend. Wij werken allebei.

    Reactie door hemelaar — zaterdag 1 september 2007 @ 8.47 uur

  30. Carla, ik zou willen dat de Overheid veel meer deed voor jongeren maar ze vergeten jongeren in de zucht naar geld wat zij in hun zakken kunnen proppen voordat Nederland een zinkend schip is….
    Er is nooit ook maar iets voor mij en velen gedaan terwijl ik en velen wel braaf school hebben afgemaakt. Als dank mag je schoonmaakwerk doen of in een fabriek werken met je propedeuse of volledig afgeronde studie. Nee Carla, het is korte termijn denken en nog eens korte termijn denken hier In Nederland. Bang dat de rijke heren zijn voor verlies van winst en de strijd tegen China/India en Japan.

    Reactie door cynthia — dinsdag 11 september 2007 @ 11.43 uur