Kindersterfte daalt

Elk jaar overlijden 9,7 miljoen kinderen jonger dan vijf jaar, meestal aan de gevolgen van ziektes die te voorkomen waren geweest. Dit aantal is nog steeds duizelingwekkend hoog, maar vergeleken met de kindersterfte in 1990 is er toch sprake van een flinke daling. Unicef spreekt daarom van ‘een historische stap voorwaarts’.

In 1990 overleden nog bijna 13 miljoen kleine kinderen en Ann M. Veneman, directeur van Unicef Internationaal, zegt daarom dat ‘meer kinderen dan ooit overleven’. Toen in 1990 de Millennium Ontwikkelings Doelen werden vastgesteld, spraken de lidstaten van de Verenigde Naties af dat de kindersterfte in 2015 met tweederde afgenomen zou moeten zijn. Als er nog eens jaarlijks 5,4 miljoen kinderlevens kunnen worden gered, zal dit doel inderdaad worden bereikt. (Unicef)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 14 september 2007 :: 18.47 uur

51 Comments

51 reacties

  1. En dan nu eens kijken naar de kinderen in ons eigen ‘fijne’ landje.

    Mishandeling, zowel geestelijk als lichamelijk zijn nog steeds aan de orde.

    Dagelijks.

    Jeugdzorg een aanfluiting, een cd’tje van Rouvoet..?

    De manier, waarop de wankelende strontemmers van dit kabinet zich ten aanzien van kinderen profileren, die niets hebben in te brengen, maakt mij door en door misselijk.

    Kom op de Wit! Gelijke rechten voor vaders en moeders. En laat iedereen zich eens houden aan de ‘rechten van het kind’.

    Reactie door Roodkapje — vrijdag 14 september 2007 @ 19.01 uur

  2. Het is toch geweldig, dat kindersteft daalt.

    Reactie door Patrick Kroon — vrijdag 14 september 2007 @ 19.17 uur

  3. Allemaal leuk en wel maar met deze cijfers kan men weinig omdat men niet kan vergelijken op feiten zoals het aantal kinderen er tegenover.

    Graag wat meer cijfers.

    Reactie door Jan Pruimboom — vrijdag 14 september 2007 @ 19.34 uur

  4. RADIOVOORLICHTING
    Kindersterfte is het hoogst in de derde wereld. In hoeverre kan radiovoorlichting daar over anticonceptie bijdragen aan het verminderen van dit afschuwelijke drama? En welke rol kan Nederland daarin spelen?

    Reactie door Jaap Veldkamp — vrijdag 14 september 2007 @ 19.36 uur

  5. Een van de belangrijkste oorzaken van kinderserfte is ondervoeding en slecht water.Ondervoeding is een steeds nijpender probleem door landerosie en omzetting van granen in bio-ethanol,zodat onze bull-bakken weer goedkoop kunnen rijden.Schoon water hoeft ook niet zo duur te zijn met onze moderne technologie.Maar aan arme stumpers kan het groot kapitaal niets verdienen.

    Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 14 september 2007 @ 19.45 uur

  6. vaakbond goeien weer

    Reactie door gaf — vrijdag 14 september 2007 @ 20.11 uur

  7. @4
    Beste Jaap.
    Ik denk dat we moeten beginnen met de Paus te verbieden om te roepen dat een condoom niet mag.
    Mocht hij niet luisteren dan dient deze man met jurk publiekelijk terecht gesteld te worden wegens massa moord.
    ……
    Een radio heb je niks aan je moet materiaal verschaffen om het te kunnen uitvoeren met begeleid schrijven en demonstraties.(condooms,spiraaltjes,anticonceptiemiddel enz)
    Je heb hier maar eenvoudige hulp middelen voor nodig (winterwortel en een condoom)
    Via de radio kun je alleen maar roepen dat ze hem voor het zingen de kerk uit moeten trekken.
    Wat dacht je zelf wat Nederland kan doen.
    We hebben ieder geval winter wortels genoeg voor de demonstraties.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 14 september 2007 @ 21.01 uur

  8. Een goede zaak.

    Er zijn echter – zoals bekend – een paar uitzonderingen. In Afghanistan ligt dit cijfer op 260 per 1000. De oorzaken: Oorlog, omveiligheid, waardoor de gezondheidszorg en de voedselvoorziening in het hondert lopen.

    Ook in Irak is het er in dit opzicht sinds 2003 (fors) op achteruit gegaan.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — vrijdag 14 september 2007 @ 21.01 uur

  9. Het zal wel niet door iedereen in dank worden afgenomen, maar…
    Ik vind dat door deze sterfte juist meer kinderen verwekt worden, want dit is het pensioen in arme landen, veel kinderen die voor jou kunnen zorgen later, en bij veel sterfte, geen ramp, hoorde daar zo, dan maken ze graag nieuwe!

    Als er genoeg eten is, groeide de bevolking en bij hongersnood, gaat het weer terhg, net als in de natuur, en daar is het puur natuur!

    We mogen nog net niet zoals op de Veluwe mensen afschieten als er teveel komen, maar gezien de voedsel produktie en aantallen, moet het zo wel.
    Daarom geen eten uit deze landen inkopen voor westerse bedrijven!

    Reactie door Gozik — vrijdag 14 september 2007 @ 21.12 uur

  10. Ze moeten in die derde wereld landen gewoon minder fokken, dan hebben ze daar ook veel minder kindersterfte.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 14 september 2007 @ 21.19 uur

  11. @10
    Accept ga maar eens kijken in die landen.
    Een heel groot deel van de kinderen onder 1 jaar sterft aan de gevolgen van kunstvoeding
    ( melkpoeders).Driekwart heeft geen schoondrink water,van meer dan de helft wordt het verbouwde voedsel weggerooft.
    En jij loopt te zeiken over neuken???

    Reactie door tom — vrijdag 14 september 2007 @ 21.27 uur

  12. @1 roodkapje,

    behoorlijk walgelijk van je, om over wankelende strontemmers van ons kabinet te spreken, gerelateerd aan het grote drama dat bijna 10 miljoen kinderen sterven.
    vind jou wel heel erg hufterig roodkapje. je bent niet alleen laf om niet je eigen naam te gebruiken, maar om een verband tussen kinderdood en ons democratisch gekozen kabinet te leggen, is te gek voor woorden.
    walgelijk ben je!

    Reactie door charles de nooij — vrijdag 14 september 2007 @ 22.31 uur

  13. @11 Tom.

    Reageren geeft alleen maar stress.

    Maak je tijd niet vuil aan uitspraken als deze.

    Reactie door tukkersterror — vrijdag 14 september 2007 @ 22.36 uur

  14. nou accept,of hier minder fokken dan zijn er minder opvreters die goud/diamanten/olie,jatten tenkoste van conplete bevolkings stammen,
    ik stel voor om hier gewoon stiekem de pil en inpotentie rotzooi door het voetsel te verwerken,vooral bij de hema op/in het goois matras(en aanverwanten rijke bontmantel streken)dat scheeld 70% armoede in andere rijke bodemschatten landen.
    waar bv de bossen gekapt worden om een vuurtje,en de ,,shell SHELL shell,, er naast 10,000 kub gas per dag affakkeld,en er geen vis meer in de directe omgeving te vinden is,ach kijk ons SHELL eens we bouwen een ziekenhuis voor de zieken,jip voor hun ziekte verwekkende practijken,
    en oo ja nog wat abortis in zuid afrika op de meeste blanken zeg +- 70%,leeftijd grens tussen 6-70 jaar,dat scheeld ook weer een bult ellende.waarom pas op 6 jaar?? daarna zijn ze niet terrug te programeren dat is toch al verekte moeilijk bij een bepaalde groep blanken.

    Reactie door ad — vrijdag 14 september 2007 @ 23.07 uur

  15. Vrijgegeven documenten tonen overeenkomsten aan met arme landen ondertekent door H. Kissinger, waarbij voedselhulp wordt gegeven in ruil voor sterilisatie van honderdduizenden vrouwen. Voorts bestaan er allerlei autobiografieën van belangrijke politieke leiders die openlijk spreken over plannen om de populatie van moeder aarde terug te brengen met 80% (6,2 miljard inwoners op aarde is teveel)

    Reactie door Eric — zaterdag 15 september 2007 @ 0.17 uur

  16. erik vreemdt vind ik het eigenlijk dat er honderdduizend vrouwen gestilliseert moeten worden?waarom wordt het zaakje van de werkelijk veroorzaker gewoon niet verwijdert.
    zomaar wat gedachten,bv een vrouw kan zeg +- 20 kinderen krijgen,
    een man kan een miljoen ++++ weg geven?dus waarom de vrouw,weer de minderheid,
    de man kan het beter boven de kachel hangen ,dan loopt het met een sisser af,
    vandaar natuurlijk dat de man meestal,een cv wil.en de regeringen de hr aanprijst,
    zomaar wat complot gedachten op een rijtje

    Reactie door ad — zaterdag 15 september 2007 @ 0.56 uur

  17. Economie… vanwege economie gaan er kinderen, mensen, dieren, planten, ecosystemen dood.
    Alleen vanwege egoisme. De kinderen die nu niet dood gaan zijn gunstig voor de economie, vooral als ze in derdewereld landen leven………
    De meeste huidige leiders, zijn leijers aan machtswellust, die lijden dus écht wel! Dooie kinderen niet.
    Verder is die hele economische farce niet meer dan “ouwe jongens krentebrood”.

    Reactie door Tomatenklets — zaterdag 15 september 2007 @ 1.21 uur

  18. Van MIN 13 miljoen naar MIN 9,7 miljoen veelal ondervoedgestorven kinderen per JAAR JAAR JAAR…

    Hoeveel verdriet zal dit DAGELIJKS DAGELIJKS DAGELIJKS opleveren per JAAR…

    Wat minder de MIN in?
    Een dikke PLUS voor de Homo Asociales.

    En voor straks… EET SMAKELIJK!

    Reactie door Gloria — zaterdag 15 september 2007 @ 3.28 uur

  19. @ad 16

    Zijn het ipv complot gedachten misschien Cum Plot-gedachten ad?

    “hr” is dat, nou ja, iKKe weet ook niet meer?
    Laat Mark maar scheren..?

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 15 september 2007 @ 4.06 uur

  20. Inderdaad indien de basisvoorwaarden voor menswaardig bestaan aanwezig zijn ook bij het ouder worden loopt het kindertal terug.
    Nu is het hebben van meerdere kinderen voorwaarde tot overleven.
    Bovendien daar waar zoveel armoede is dat er veel kinderen sterven sterven er ook veel niet-kinderen in de familie.

    De noodzaak tot veel kinderen- de kindersterfte- de ziekten- de kans op overlijden op jonge leeftijd heeft alles te maken met armoede in het geheel.

    Reactie door Henny — zaterdag 15 september 2007 @ 6.19 uur

  21. hoog rendament wattenstaafje.

    Reactie door ad — zaterdag 15 september 2007 @ 9.29 uur

  22. Was het maar waar dat over de hele wereld de kindersterfte daalt.Dit is alleen weggelegd voor de westerse wereld. Het wordt de hoogste tijd dat er ook in Afrika iets wordt gedaan aan kindersterfte.

    Reactie door diny — zaterdag 15 september 2007 @ 9.41 uur

  23. @22 diny

    Juist, door minder baby’s te produceren in dat soort landen. En anders stuur er maar tonnen pillen of condooms heen. Met condoompies pak je gelijk twee dingen aan, aids en teveel geboortes, wat weer helaas teveel kindersterftes in dat soort landen meebringt.

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 15 september 2007 @ 10.28 uur

  24. @12 Hou ook van jou.

    Reactie door Roodkapje — zaterdag 15 september 2007 @ 11.19 uur

  25. @23 ACCEPT

    In dat soort landen… in dat soort landen sterven kinderen grotendeels uit armoede en slechte medische verzorging, ACCEPT.
    Dit los je niet even op door tonnen pillen en condooms daar te dumpen.
    Hiermee dump je jouw probleem naar de ver van je bed-show!
    Ieder mens op Aarde heeft RECHT op eten en drinken en ieder uitgedroogd en verhongerd kind zegt iets van ONS!
    Nee ACCEPT, zo gemakkelijk kan jij je er niet vanaf maken in dat soort landen…

    Reactie door Gloria — zaterdag 15 september 2007 @ 13.02 uur

  26. goed nieuws. zou nog beter nieuws zijn als de chinezen, indiers en afrikanen wat minder kinderen zouden produceren. zou minder belastend zijn voor deze aardbol.

    Reactie door HARSAN — zaterdag 15 september 2007 @ 13.41 uur

  27. dat klopt , als er minder kinderen geboren worden , wegens het fiet dat de vrouw ook carriere wil maken en een gezin moet leven met twee inkomens die samen de waarde heeft , als in het verleden een kostwinner was , waar het inkomen in guldens werd uitgedrukt .

    Reactie door Fred — zaterdag 15 september 2007 @ 13.54 uur

  28. @23
    Wat een onzin is dit. In de eerste plaats sterven er zoveel kinderen dat het bijna nodig is voor deze mensen om meerdere kinderen te krijgen, willen zij “overleven”.
    En inderdaad, condooms sturen zou zo gek niet zijn ivm de grote aantallen mensen die sterven aan aids.

    Reactie door diny — zaterdag 15 september 2007 @ 15.57 uur

  29. @28 diny

    Dus ze offeren hun kinderen op om zelf te overleven. Nou, leuk zeg.

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 15 september 2007 @ 21.00 uur

  30. @25 Gloria

    In dat soort landen gaan ze liever dansen en rappen dan werken. Al het geld dat die kant op gaat is bij voorbaad al zinloos.

    En dat IEDER mens RECHT heeft op eten en drinken ben ik NIET met je eens. Een kinderverkrachter mogen ze van mij verhongeren en verdorsten laten.

    Ja Gloria, zo makkelijk denk ik er over.

    halleluja.

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 15 september 2007 @ 21.20 uur

  31. Voor die ruim 3.000.000 eurie die de etterbakken van deze kwazie sociaal democratische regering hebben uitgegeven aan 100 dagen “carnaval van de mislukkelingen” te
    vieren aan die arme medemensen had gegeven dan zouden daar waterputten,medicijnen
    en anticonceptiemiddelen voor geleverd
    kunnen worden maar als en “onze” vacantie-
    vierende uit de klei getrokken regering en “önze” farma-multinationals zich zo on-
    menselijk gedragen als zij nu doen dan komt
    er NIETS terecht van die bijna afgedankte
    MEDEMENSJES in Afrika e.a. !!!!!
    Zou de God van die mensen wel dezelfde zijn als de God van Balkenende en consorten?
    Met alle respect aan figuren zoals Koenders hebben die babies NIETS.!!!!!!!!!!!!!!
    Ja..sorry beste lezers,wij hier kunnen helaas niets aan die teringsituatie doen anders dan op de SP te stemmen.Wij hunkeren naar de volgende verkiezingen a l s we er
    nog bij zouden mogen zijn.
    Wij,ouwe mafkezen,hopen op de jongeren!!!

    Reactie door Joop c.s. — zaterdag 15 september 2007 @ 22.24 uur

  32. Juist, eindelijk eens een keer goed nieuws, natuurlijk moet er veel verantwoord worden, maar always look on the bright side of life !

    Reactie door Macros — zaterdag 15 september 2007 @ 23.49 uur

  33. Macros 32,

    What about the bright side of the death,
    in de landen en mensen waar het hier om gaat
    kennen zij niet eens bright side of life, die mensen krijgen de kans niet van de hierboven genoemde soort regeringen en multi nationals om uberhaupt een leven te hebben.
    Die mensjes hebben hagelwitte tanden maar
    geen enkele reden om eens bright te smilen.
    Nu eens geen prettige zondag maar zoals de
    fijne “christenen” het in onze hobbyclub het
    Kabinet noemen een goede zondag gewenst.

    Reactie door Toon c.s. — zondag 16 september 2007 @ 9.30 uur

  34. Als wij de corruptie in veel van die landen aanpakken waarbij we het nooit over onszelf hebben dan zou er al veel verbeteren. Waarom schrijf ik waarbij we het nooit over onszelf hebben? Omdat er niet een regering corrupt kan zijn indien daar geen corrupte bedrijven, meestal westerse, aan meewerken.
    Om corruptie te kunnen uitvoeren is er nl. een corrupte partner nodig met genoeg geld.

    Reactie door Henny — zondag 16 september 2007 @ 9.53 uur

  35. Accept.

    Gloria heeft het over MENSEN niet over de nonfiguren die aan kinderen zitten te frutselen of etterbakken die vrouwen verkrachten of smokkelen en in en hoeren-
    gallery zetten.
    Het rottige beste Accept,(als wij je naam lezen denken we steeds aan een acceptgiro van de belasting,maar dat terzijde) dat onder
    die onmensen die jij noemt ook magistraten en
    e.d.viespeuken zitten.
    Doodstraf voor die figuren Oke,maar je moet
    ons hier niet vragen om het uit te voeren,
    Afsluitend,beste Accept,je moet de postjes
    van o.a. Gloria toch beter lezen.
    De mazzel beste man.(of vrouw)

    Reactie door Henk c.s. — zondag 16 september 2007 @ 10.24 uur

  36. Joop, Toon en Henny:
    de problematiek waar het hier over gaat ligt wat gecompliceerder dan jullie denken (= de schuld van alle ellende in deze wereld bij het Westen neer leggen). Er is ook een grote verantwoordelijkheid bij de betreffende landen/regeringen zelf. De verantwoordelijkheid duiden daar waar deze hoort helpt meer dan verwijzen naar de zieligheidsfactor en betuttelen (met weliswaar goede bedoelingen) uit sommige (linkse) kringen in het Westen en m.n. Nederland.

    Reactie door HARSAN — zondag 16 september 2007 @ 11.13 uur

  37. 35 Harsan.
    Dat er een grote verantwoordelijkheid ligt
    bij de regeringen van de betreffende landen is juist,maar beste Harsan je kunt van een liftbediende die president(dictator) wordt met hulp van zijn al of niet legale militie,
    denk aan de man in Zimbabwe e.a. die de tafel van 5 niet eens achterste voren kunnen opnoemen,,toch niet verwachten dat zij een land kunnen regeren?
    Natuurlijk kan je verweer zijn dat de bevolking dan in verzet moet komen maar dan
    worden die mensen doodgeschoten of verminkt
    met wapens, geleverd door de WESTERSE WERELD.
    Het is je toch ook bekend dat,de Farma multies het verdommen om medicijnen tegen een
    lagere prijs te leveren dan aan onze kant van het waterfront en dat babyvoedingfabrikanten babyvoeding leveren met een houdbaarheid datum die jaren geleden al was verlopen?
    Oke, beste Harsan die landen zijn ook debet
    aan de huidige rottige situatie maar dan
    kunnen wij in elk geval toch wel proberen om tenminste die babies te redden…Harsan,
    honger,niets te bikken hebben,ziek zijn en
    je niet kunnen (laten)helpen,en andere zaken
    die vitaal zijn niet voorhanden hebben ,voor een bescheiden welvaart voor die kinderen is
    fnuikend.
    Honger,kou,ziekte,armoede, beste Harsan,
    denk aan ’40/’45.
    Groet en tot lees.

    Reactie door Joop c.s. — zondag 16 september 2007 @ 11.38 uur

  38. @33 ik weet het er is nog een lange weg te gaan, maar Rome werd ook niet in een dag gebouwd

    Reactie door Macros — zondag 16 september 2007 @ 12.31 uur

  39. Mijn nr 9 is niet wat ik wil, maar helaas de werkelijkheid!
    Ik gun iedereen een lang en gezond leven, maar door onze Nutricia babyvoeding komt er daar minder borstvoeding, en 95% van alle doden in Afrika kreeg geen borstvoeding, als je zelf genoeg eten hebt, is dit altijd beter, ook zitten er dan antistoffen in die je beschermen, ook in NL zijn baby’s van de borst minder ziek als gefleste baby’s.

    Dus hier in NL is het al bekend en duidelijk verschil, maar in Afrika met niet haalbare hygiene is dit nog erger!
    Help Afrika, maar dan met wat nodig is,zuiver drinkwater en info over hoe je zonder dure westerse middelen als zeep toch verantwoord zuiver drinkwater kunt verkrijgen, help dus duurzamer, want als zij dit leren en zelf kunnen, zijn ze niet levenslang van onze goed bedoelde hulp afhankelijk.

    Reactie door Gozik — zondag 16 september 2007 @ 13.39 uur

  40. Flesvoeding is bijna net zo goed als borstvoeding tegenwoordig. Nutrilon hypo-Allergeen komt heel dicht in de buurt van borstvoeding!

    Reactie door ACCEPT — zondag 16 september 2007 @ 14.17 uur

  41. @21 ad

    Ik begreep dat “HR” gelukkig al wel wel ad, maar ik vond het zo mooi dat je CV koppelde aan Hoog Rendement en deze vereiste niet koppelde aan de regering.
    Het zou beter zijn CV- Curriculum Vitae in dit verband te koppelen aan de te verwachten prestatie of krijgen we dan lekkage?

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 16 september 2007 @ 14.27 uur

  42. @32/38 Macros

    “Always look on the bright side of life!”
    en
    “Rome werd ook niet in een dag gebouwd”.

    Macros, met dergelijke clichematige dooddoeners vermicroseer jij het intense leed van onze medebroeders en zusters op Aarde.

    Ach laat ik er ook eens een oneliner tegenaan gooien:
    De een zijn brood dan de ander zijn dood. Toch?

    Kom op lui! Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Ha,ha,ha… let’s look on the bright side of life! Hi,hi,hi… laten we Rome nog even inzetten. Lachuhhhhh.

    Het wordt toch verdomd koud en duister in dit volgevreten armzalige liberale boerenl*llenlandje dat on the bright side of life over lijken gaat.

    Reactie door Gloria — zondag 16 september 2007 @ 16.35 uur

  43. @40

    Flesvoeding is bijna zo goed als, mits je schoon drinkwater kunt gebruiken, maar juist de anti stoffen die de moeder al die jaren heeft opgebouwd tegen plaatselijke schadelijke bacteriën en ziektes ontbreken!

    Door het ontbreken van anti stoffen zijn ze eerder, vaker en langer verkouden…
    Dus dit is in Nederland!
    Consultatie buro’s willen het niet geven deze info, maar via borstvoedings actievisten kom je ook aan deze openbare door overheid verzamelde gegevens.

    In Afrika met slechte Hygiëne is water niet schoon genoeg, ook het flesje is vaak niet uitgekookt, en de borst heeft een natuurlijk filter van moedertje natuur!

    Daarom, in Nederland mag borstvoeding, maar in andere landen is de Borst beter, ook in Rusland is borstvoeding sterk stijgend, door informatie uit diverse landen, naast de Russische cyfers.

    Dus de voeding in fles is compleet en goed, maar de fles, en het aanmaakwater, daar zit de zwakke schakel, en het ontbreken van antistoffen die niet in babyvoeding mogen, maar wel in de moedermelk zitten!

    Een tevreden vader!

    Reactie door Gozik — maandag 17 september 2007 @ 10.16 uur

  44. 36. HARSAN

    Had van jou een meer inhoudelijke reactie verwacht, je reageert niet op wat ik zeg, inhoudelijk danwel.

    Reactie door Henny — maandag 17 september 2007 @ 16.03 uur

  45. 41 wattenstaafie,een cv curriculum vitea,koppelen aan het kabinet??
    tja dan heb je natuurlijk een omhoog gevallen boer niet op eeu zeg maar hulp aan derde wereld landen zitten,die dan weer kippen verkoop toelaat onder het mom van,,het is goedkoop ja,
    maar de plaatselijke boertjes bv in delen afrika gaan kapot omdat de nederlander het kippetje zo goedkoop aanbied,bv,
    of een donner op sosiale zaken is dan onmogelijk,
    of bleep op de troon,en binnenkort haar opvolger,die zomaar de hoogste rang in/van de zeemacht heeft,een borst vol medailes,en alleen maar weg en waterbouw hts niveau heeft,ik zou de werkelijke cv van hun wel eens willen zien,
    leeftijd;37.
    scholing;eeuu weg en waterbouw hts niveau,
    werk ervaring;geen.
    burgelijke staat,nederlander?
    dan hoor je gekras kriegekriege (ala landmacht reklame)
    geschikt,0.
    ongeschikt,#.
    nee nauw wordt i mooi maar wel op de bleep,voor alles ongeschikt,maar wel de best betaalde uitkering van de wereld,tjee.

    Reactie door ad — maandag 17 september 2007 @ 20.59 uur

  46. @37 Joop
    natuurlijk, je hebt gelijk. Ik ben ook niet tegen hulp. Of liever gezegd samenwerking om te bewerkstelligen dat de minderbedeelde landen zichzelf kunnen helpen. Dat is de kern: zelfredzaamheid en niet afhankelijk zijn van de welwillendheid van westerse landen. Ontwikkeling van een land kan echter pas plaatsvinden als er een wil is bij de regering van dat land, en die is er vaak niet. En na ruim 10 jaar gewoond te hebben in Afrika kan ik een oordeel vormen over de problematiek. De Westerse wereld kan bijdragen de ellende te verlichten, of zelfs voorwaarden promoten om ontwikkeling te bewerkstelligen, maar de juiste stap in de goede richting moet van de betreffende landen komen. Dat valt niet te ontkennen.

    Reactie door HARSAN — dinsdag 18 september 2007 @ 16.57 uur

  47. @ Henny, zie mijn reactie hierboven. Ontwikkeling kan pas plaatsvinden als er sprake is van goed bestuur, dus van een wil om het eigen land te ontwikkelen en niet alleen te denken aan eigenbelangen van de gevestigde machthebbers.

    Reactie door HARSAN — dinsdag 18 september 2007 @ 16.59 uur

  48. Harsan @46
    Joop is even weg dus ben ik de mouthpiece.
    Harsan,je zou gelijk kunnen hebben ware het niet dat de bevolking van die
    landen niets te zeggen hebben of initiaven kunnen tonen. Of ze worden gekortwiekt door een kwazie democratische gekozen machtswellusteling of de ledenmaten worden afgekapt door stoned kindsoldaten van strijdheren die geen enkele scrupules hebben t.a.v hun eigen volk.
    Donker Afrika zal donker blijven zolang de westerse landen daar niet hun zakken kunnen
    vullen door diefstal,corruptie,etc.etc.
    En onze minister(s)van ontwikkeling samenwerking zijn geen vakmensen,hebben wel
    onderwijs gevolgd maar niet gewaardeerd,die mensen worden gewoon op het pluche gesodemieterd door hun politieke voormannen
    maar kennis van zaken ho…maar…ze weten niet eens wat een frikandel of een halfje brood in eigen land kost.
    Harsan de westerse landen zullen pas voorwaarden
    en ontwikkeling promoten als er voor hen wat te halen valt…ook bij die etterbakken gaat voor niet niets de zon op.
    Maar Harsan,wij vinden het tof dat je je er druk om maakt,maar zowel voor jou als voor ons en de arme mensjes terplaatse zet het
    geen zoden aan de dijk.
    Het is nu half zes,wij wensen je met respect
    een prettige voortzetting van deze natte dag.

    Reactie door Toon c.s. — dinsdag 18 september 2007 @ 17.41 uur

  49. waar zyn de rechten van het kind gebleven en die van de ouders alles wordt nu zo in de gaten gehouden de kinderen mogen niks meer en de ouders worden op de vingers gekeken of alles wel goed gaat zo niet dan wordt er te vroeg ingegrepen en de kinderen uithuis geplaast soms is het niet anders en moet het .maar op dit moment gebeurt het veel te snel dat is niet goed voor de kinderen en de ouders

    Reactie door tony — woensdag 19 september 2007 @ 21.30 uur

  50. Elk jaar overlijden 9,7 miljoen kinderen jonger dan vijf jaar, meestal aan de gevolgen van ziektes die te voorkomen waren geweest.
    Kinderen tot 5 jaar???
    Dan ga je naar hun site http://www.unicef.nl/unicef/show/id=53926/contentid=3204
    En daar lees ik het volgende ;
    “In Latijns-Amerika en het Caribisch Gebied is sprake van een snelle afname van de kindersterfte. Dat geldt ook voor Centraal- en Oost-Europa en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (de voormalige Sovjet-Unie) en voor Oost-Azië en de Pacific.”
    Waarom spreek Unicef hier zijn/haar afdeling in St. Petersburg tegen.
    Namelijk de kindersterfte in Rusland en de voormalige Goslanden die nog onder het oude USSR vallen is nog nooit zo hoog geweest als de laatste jaren.
    50% van de zwangerschappen halen het eerste geboorte jaar niet.
    Waar kinderen op straat sterven van honger en kou of gewoon verdwijnen.

    Kom zeg 9.500.000, die sterven er alleen al in Oost-Europa door armoede en ziektes.

    Reactie door tukkersterror — donderdag 20 september 2007 @ 12.48 uur

  51. @50 aanvulling;

    Bron: http://www.unicef.org/russia

    Reactie door tukkersterror — donderdag 20 september 2007 @ 12.48 uur