Vakbonden groeien weer

De achterban van vakbonden is voor het eerst in vijf jaar tijd iets gegroeid. De Nederlandse vakbeweging telt dit jaar 1.878.000 leden. Dat zijn circa 12.000 leden meer ten opzichte van 2006. Maar in 2002 waren nog ruim 1,9 miljoen mensen lid van een vakbond en sindsdien is het ledenbestand alleen maar gekrompen. (Volkskrant)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 14 september 2007 :: 18.48 uur

68 Comments

68 reacties

  1. Als de vakbeweging de ratten van werkgevers en die in Den Haag wat harder op de huid zitten, dan zou hun ledental explosief stijgen, maar helaas ook vakbondbestuurders/sters denken dagelijks aan het pluche.

    Reactie door Pool — vrijdag 14 september 2007 @ 19.10 uur

  2. SUGGESTIES VOOR VERBETERNG

    1. Hoe kunnen de vakbonden groeien?

    2. Wat zijn de oorzaken van de gedaalde ledentallen?

    3. Hebben de vakbonden genoeg effectieve PR-experts in dienst?

    4. Richten de vakbonden hun PR voldoende op jongeren en allochtonen en kennen ze daarvoor de juiste kanalen en methoden?

    5. Maken de vakbnden genoeg PR via internet?

    6. Kan de SP via haar websites en andere media het vakbondslidmaatschap stimuleren?

    7. Kunnen de SP en de vakbonden en andere linkse organisaties elkaar misschien versterken via de uitwisseling van informatie, mensen en middelen? En welke rol kunnen interne of publieke webforums en websites daarbij spelen?

    8. Welke andere partijen kunnen de vakbonden helpen versterken?

    9. Welke andere aspecten van dit probleem kunnen bijdragen aan een verbetering?

    10. Wat is er gepubliceerd over deze onderwerpen, in binnen- en buitenland?

    http://vakbonden.startkabel.nl

    http://www.vakbond.startpagina.nl

    Reactie door Jaap Veldkamp — vrijdag 14 september 2007 @ 19.27 uur

  3. Met de huidige vakbonden kun je beter een staatslot kopen, heb je meer kans.

    Reactie door Jan Pruimboom — vrijdag 14 september 2007 @ 19.36 uur

  4. Dit toont de radeloosheid van de mensen aan, ze zijn zo moedeloos dat ze notabene de laatste strohalm maar aangrijpen in de minitieuze hoop dat de vakbonden iets kunnen bereiken.

    Als je echter ziet hoe verschrikkelijk waardeloos de vakbonden voor de mensen opkomen en met graagte “meedenken” met mensen als Zalm en de werkgevers, s dat echt de allerlaatste strohalm waar je naar wil grijpen.

    Reactie door ACE — vrijdag 14 september 2007 @ 19.39 uur

  5. @ 1 Pool

    Je hebt volkomen gelijk. Als straks het Donnergedrocht van een ontslagrecht door de kamer is geloodst met hooguit wat geveinst theater van de € 235.000,- verdienende Agnes, zullen de mensen tot besef komen en massaal weer hun lidmaatschap opzeggen.

    Reactie door ACE — vrijdag 14 september 2007 @ 19.43 uur

  6. Antwoorden op suggesties voor verbetering

    1. Door te doen waar ze voor in het leven geroepen zijn.

    2. Door geen moer te presteren

    3. Goede PR is resultaat

    4. Goede PR is resultaat

    5. Goede PR is resultaat

    6. Wellicht, als ze iets presteren

    7. Duh

    8. Duh

    9. Presteren

    10. Meer slecht als goed

    Reactie door Jan Pruimboom — vrijdag 14 september 2007 @ 19.44 uur

  7. Kijk op deze manier is de FNV weer alsvanouds bezig,… opkomen voor de man/vrouw op de werkvloer.

    …..Werknemers moeten een bonus krijgen als het bedrijf waarbij ze werken wordt overgenomen of fuseert. De vakcentrale FNV wil hierover afspraken opnemen in de cao’s.

    Volgens de FNV wordt er te vaak gekeken naar de financiële belangen van de aandeelhouders en het bestuur, en is het tijd om de lange-termijnpositie van werknemers meer voorop te stellen.

    De FNV stelt voor om een clausule in cao’s op te nemen die bepaalt dat bij een bedrijfsovername twintig procent van de gecreëerde overwaarde van het bedrijf naar de werknemers gaat.

    Het voorstel is onderdeel van een plan dat de vakcentrale volgende week presenteert.

    TomTom
    De vakcentrale geeft de overname van het bedrijf Tele Atlas door TomTom als voorbeeld. Als er in de cao een bepaling was opgenomen zoals de FNV die voorstelt, zou dat betekenen dat voor alle werknemers van Tele Atlas gezamenlijk 85,5 miljoen euro (20 procent van de overwaarde) beschikbaar is.

    Als deze bonus aan iedere werknemer wordt uitgekeerd, krijgt iedere medewerker bij Tele Atlas door de bedrijfsovername 37.000 euro mee. De aandeelhouders moeten in dit scenario met een wat kleiner bedrag genoegen nemen dan ze normaal gekregen zouden hebben.

    De FNV stelt voor om de premie voor de werknemers in een fonds te storten. Vervolgens kan besloten worden om die uit te keren of te gebruiken voor onder meer scholing en financiering van pensioenen.

    Informatie
    Minister Bos van Financiën maakte vandaag nieuwe biedingsregels bekend, waarin is opgenomen dat bedrijven die een beursgenoteerde onderneming willen overnemen meer informatie aan de werknemers moeten geven.

    In de toekomst moet bij het officiële bod informatie worden gegeven over de gevolgen van de overname voor het personeel en de vestigingen waarin de mensen werken…

    Reactie door Pool — vrijdag 14 september 2007 @ 19.47 uur

  8. De vakbond is een zuiver copie van het kabinet geworden veel hijbel en praatjes de leden de mond snoeren maar geen daden. Als leden met een probleem komen en het wordt te moeilijk dan is het van “het zei zo” en zoek het maar uit. De bond moet terug gaan naar de oorsprong gaan waar de leden nog de bond zijn en waar mensen met werkervaring communiseren niet die academiceers die niets van de werkvloer afweten buiten hun salaris. Ik kan hier boekdelen over schrijven

    Reactie door John — vrijdag 14 september 2007 @ 19.57 uur

  9. Ik heb alleen slechte ervaringen gehad met vakbonden. Heb je een probleem met de werkgever, dan leg ze je uit waarom de werkgever gelijk heeft. Wil actief doen dan moet je alleen meer leden winnen, van actie organiseren geen spraak van. Zelfs gaan zij je aangeven aan de werkgever als je er van plan bent. Zijn er sektoren waar de vakbond wil de werkgevers niet storen, zoals de hele jungla van de call center.
    In feiten de bond is niet de vertegenwoorder van de werkers maar een soort tussenpersoon tussen werkegevers en werkers.
    De oplossing zou arbeidscomitee organiseren op de werkplek maar die hebben geen contractuele kracht.

    Uitendelijk had ik in plaats van de lidmaatschap naar de bond, een rechtsbijstandverzekering aangesloten. Toen kon ik de nodige hulp krijgen wanneer ik dat nodig had.

    Reactie door Nicolai — vrijdag 14 september 2007 @ 20.00 uur

  10. (4)helemaal mee eens!het f.n.v is net als de p.v.d.a een waakhond geworden van het grootkapitaal .de wao,ww ,prepensioen. is zonder slag of stoot (op een feestje op het museumplein na)om zeep geholpen .de sp probeert al jaren o.a met acties (,RED DE SOLLIDARTEIT)de sollidarteit onder mensen te organiseren .zopnder sollidariteit kan donner met medewerking van schoothondje bos de versoepeling van het ontslagrecht makkelijk erdoor krijgen .het f.n.v. is mijn inziens niet meer bij machte om massale acties/stakingen te organiseren .zonder deze middelen is een vakbond machteloos en dat weet donner donders goed .een vakbond kan alleen ROOD worden als ,ROOIE, LID WORDEN .DOEN DUS

    Reactie door h.verbeek — vrijdag 14 september 2007 @ 20.02 uur

  11. Kindersterfte daalt

    Reactie door gaf — vrijdag 14 september 2007 @ 20.12 uur

  12. Groot deel van de leden zit er alleen nog voor de collectieve verzekeringen.
    Kan me niet indenken waarvoor je er anders bij moet zitten.
    Neem maar een rechtsbijstand verzekering.
    En over de CAO vertegenwoordiging door personeel zodat handjeklap en de eigen belangetjes achterwege blijven.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 14 september 2007 @ 20.38 uur

  13. Mag ik Bakenende bedanken, want de nieuwe ontslagwet plannen jagen de vakbonden vol, dus de beste propaganda komt weer van de grote vijanden!

    Ook Wouter Bos zorgde voor meer nieuwe SP leden dan Jan Marijnissen!
    Nu Rita als een Orkaan over raasde, zal de VVD ook kleiner worden, en gelukkig Geert Wilders ook…
    Maar voor hoelang, hopelijk doet ze het beter en langer als Pim.

    Reactie door Gozik — vrijdag 14 september 2007 @ 21.07 uur

  14. Vak “beweging”.
    Zou dit dan de laatste stuiptrekking worden?
    Veerkracht gedaald tot ca. nul.

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 14 september 2007 @ 21.14 uur

  15. Gelukkig ….groei

    Reactie door tom — vrijdag 14 september 2007 @ 21.23 uur

  16. wat een inflatie van Nederland zeg, als de vakbonden weer meer leden gaan krijgen

    Reactie door charles de nooij — vrijdag 14 september 2007 @ 21.50 uur

  17. @ 16

    Geen land heeft zo’n dociele, met de werkgevers meedenkende, vakbondsleiding als Nederland. Al die schermutselingen in vergaderfora en de media zijn vaak niet meer dan een spel voor de buhne. Google maar eens op “vakbondstientje”. Dan snap je misschien wat beter wat ik bedoel.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 14 september 2007 @ 22.54 uur

  18. als gepensioneerde,ben ik nog steeds lid van de bond.
    natuurlijk ben ik het er niet altijd mee eens,als voormalig kader lid,or en cor lid
    ken ik het klappen van de zweep.
    ik raad alle werknemers aan lid van een bond te worden.
    en de sp.
    zonder eendracht wordt er niets berijkt.

    Reactie door hw.rademaker — vrijdag 14 september 2007 @ 23.33 uur

  19. met berijkt bedoel ik loonsverhoging

    Reactie door hw.rademaker — vrijdag 14 september 2007 @ 23.39 uur

  20. ja ha allemaal leuk en aardig bouw bv grote voorpagina
    we hebben even +- 7 en een half %,
    dan de kleine lettertjes,nu 1 % met de bouwvak?1%,volgent jaar 1%,,en wat gebeurt er de werkende sloof verliest volgent jaar 1% aan koopkracht,jaha
    van het cnv oftewel de schoothond van het cda,weg gegaan naar 25 jaar en een vergulde gouden das speld,nog nooit een strop/das gedragen,behalve op mijn trouwdag en dat voelde al als een verhanging,de strop/das dan he,alhoewel?

    Reactie door ad — zaterdag 15 september 2007 @ 0.41 uur

  21. Als ik nu alweer zie met wat voor soort voorstellen die vakbonden komen, werknemers mee laten delen in “overnamewinst” zonder ook maar te reppen over evt. verliezen?? En welk risico je daarmee ook loopt, wanneer je daadwerkelijk als “aandeelhouder” bestempeld wordt of daadwerkelijk bent?? Dan begin ik toch echt te geloven dat die vakbonden helemaal de weg kwijt zijn, dan neem ik dit soort “instituten” totaal niet meer serieus! Het blijken “fossielen” uit vroegere tijden en totaal niet meer geloofwaardig! Ik ben mede daarom al jarenlang uitdrukkelijk geen lid meer van welke vakbond dan ook!!

    Reactie door ToN — zaterdag 15 september 2007 @ 0.47 uur

  22. @21 ToN

    Omgekeerd betaal ik als verzekerde zijnde tegen allerlei calamiteiten gewoon premie.
    Ik betaal dus premie gebaseerd op..? Juist! Verliezen!
    Nog nooit heb ik mijzelf tegen winst kunnen verzekeren.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 15 september 2007 @ 0.59 uur

  23. Goeden morgen vrienden SP.

    Zoals gewoonlijk lees ik de reactie’s op het onderwerp wat ter sprake komt. Dat vergt knap wat tijd.
    Daarbij valt op dat ToN zich zorgen maakt over de aandeelhouders van een bedrijf.
    Is het zo, dat jij een aandeelhouder bent?
    Maar dan een kleine, die in doodsangst zit wat met zijn zuurverdiende centjes gaat gebeuren, en elke dag de financiële pagina van het dagblad bestudeert welke strop hij zich nu weer op de hals heeft gehaald, of ons trots kond doet van de grote winst nu weer behaald?
    In een kapitalistische wereld draait alles om geld verdienen, dat ten koste gaat van wie?
    Dan kan je gemakkelijk praten over economische groei, als je het zelf maar niet hoeft te bewerkstelligen, dat moet die ander doen, die niets te beleggen heeft, en dadelijk 60 uur moet sappelen om zich op zijn werk te handhaven, want dat willen die aandeelhouders, jullie moeten zorgen dat ik geld kan beleggen. En wanneer het te weinig is moet die op z’n donder hebben dat hij de kantjes er af loopt en te weinig opbrengt.
    Zo is de kapitalistische wereld, geen solidariteit of medelijden alleen dollars in de oogkassen.
    De Amerikaanse economie drijft op de drukpers die dollars fabriceert, en de gehele wereld is daar afhankelijk van, zie de koers ervan. Dat wil zeggen, het is een luchtbel die beslist op een keer zal barsten, jammer voor ToN dan is ie zijn aandelen kwijt, want die worden dan waardeloos. De voortekenen zijn al heel lang duidelijk en de geschiedenis herhaalt zich.
    In plaats van zich zorgen te maken over de werkgelegenheid dan over de aandelen, is het noodzakelijk dat in de gaten te houden.
    Deze week was te lezen dat de maffia zich vestigen in kleine bedrijfjes waar ze hun geld in witwassen.
    OOk daarin herhaalt zich de geschiedenis wat vroeger het geval was met koppelbazen, waardoor de uitzendbureau’s ontstonden en de onderwereld had zich in de maatschappij genesteld.
    Een kapitalistische uitwas die zich infiltreerd in de vakbonden en van daaruit de ondermijnende uitvoering vind.
    Let op UW zaak.

    Een Socialistische….

    Reactie door Ouwe Dirk — zaterdag 15 september 2007 @ 11.14 uur

  24. Ik heb geen vertrouwne in vakbonden die geleidt worden door welgevoede academici , die hun ambitie doen gelden door heel braaf te zijn er daardoor een leuke baan in de toekomst verwerven ( denk daarbij aan KOK , de GEUS, …….).

    Reactie door Fred — zaterdag 15 september 2007 @ 13.52 uur

  25. Beste mensen ik ben mij rot geschrokken wat ik nu allemaal gelezen heb op dit log over deFNV .Nu snap ik dat er niet voor de werknemers stakingen worden voorbereid,ze hebben het te druk om de wekgevers naar de zin te maken ril!!!!!!Mijn man moet zijn lidmaatschap maar gauw opzeggen,kan iemand mij vertellen hoe ik het moet oplossen met de verzekeringen die daar zijn afgesloten? Bijvoorbaat hartelijk dank!

    Reactie door wem — zaterdag 15 september 2007 @ 17.52 uur

  26. @ 24 Fred,

    Welgevoed ja die Agnes. Tikkie materialistisch?

    Reactie door L´écologiste — zaterdag 15 september 2007 @ 18.03 uur

  27. mijn opa was zijn hele leven lang lid van de vakbond. mijn vader was zijn hele leven lang lid van de vakbond. ik ben al bijna 25 jaar lid. waarom? solidariteit en eendracht heeft altijd macht gegeven om zaken te veranderen.
    de tijdsgeest is nu anders , dan in de tijd van mijn opa, maar de uitgangspunten zijn nogsteeds hetzelfde. wordt dus lid cq blijf lid van vakbond en sp!

    Reactie door stef van der steen — zaterdag 15 september 2007 @ 19.21 uur

  28. Stijging lidmaatschap FNV ??????
    Wacht maar tot het ontslagrecht van de baan is en de werknemers geen angst meer hoeven te hebben dat zij er a bout portant uitgesodemieterd kunnen worden.
    Ik ben vijftig jaar kaderlid geweest van de FNV,(vroeger bond van zeevarenden)ik heb o.a. de gouden speld.Ik heb ze
    gelukkig nimmer nodig gehad maar de ervaring van mijn collegae heeft mij geleerd dat de
    bond weinig of helemaal geen interesse heeft als een individu dus een enkel lid bonje
    heeft met zijn baas…ja…voor klachten van een collectief willen ze wel wat doen,maar aan de trouble een enkele scrotum is geen
    publiciteit en nog minder winst te behalen.
    Is het jullie niet opgevallen dat de bobo’s
    allemaal goed terecht gekomen zijn na hun
    job bij de federatie?? Rosenmoller, de schaamlap in de Rotterdamse haven,Wimpie Kok de grootste vergeler van het socialisme,
    Doeke Terpstra, de fijn Christen,etc.etc.
    En wat doet dikke Agnes nou #$%^bij een congres van de VVD??waarnemer????
    Mevrouw WEM @ 25, kijk nou eerst eens wat Uw man betaald aan contributie en tel dat op bij de verzekeringspenningen die U nu betaald,misschien bent u laat ons zeggen bij
    “Apeldoorn” of Univee wel beter af.Wij wensen
    U in elk geval geluk!

    Reactie door Joop c.s. — zaterdag 15 september 2007 @ 19.26 uur

  29. @ 28 Joop c.s.

    Volgens mij klopt het helemaal wat je zegt.
    Hieruit blijkt dat ze geen moraal kennen.
    Zulke figuren zitten ook bij PvdA. Op effect uit niet op integriteit. Jan Pronk voelt de dolk in zijn rug.
    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article461701.ece/Pronk_voelt_dolkstoot_van_PvdA-leiding

    Kom bij de SP Jan Pronk. The world had changed. Pvda is allang niet meer zoals ze wellicht was in jaren 70 jongen.
    En tegen SP zeg ik: kom naar buiten en laat niet Rita Verdonk de media beheersen!

    Agnes: 20 jaar!! binnen de FNv dat mens heeft nooit iets anders gedaan.

    Reactie door L´écologiste — zaterdag 15 september 2007 @ 21.05 uur

  30. Ja, de giftige PvdA-pijlen worden afgeschoten op Pronk.
    Nee, niet alleen door Vreeman. Ronald Plasterk is gevaarlijker! De nieuwe PvdA-garde verkwanselt hun erfgoed voor een bord linzensoep uit de gaarkeuken van het CDA.

    Reactie door Gloria — zaterdag 15 september 2007 @ 23.42 uur

  31. Laat me niet lachen.. Geen wonder dat de vakbeweging geen leden werft! Zij vertegenwoordigen alleen nog maar de oudere werknemer.
    Jongeren worden door hen structureel in de kou gezet. De dertigers (en jonger) zijn letterlijk de kind van de rekening! Daar moet eens wat aan gedaan worden, want de lasten voor ons zijn en worden onevenredig hoog met alles!

    Reactie door J. Kramer — zondag 16 september 2007 @ 0.39 uur

  32. @29 L.Ec.
    Niet alleen Pronk zou naar de SP moeten gaan,de Jonge Socialisten die Pronk naar voren hebben geschoven en nu bakzeil dreigen te halen zouden met hemnaar de SP moeten komen.

    Gloria @30.
    Precies!!!!!

    Reactie door Joop c.s. — zondag 16 september 2007 @ 9.21 uur

  33. 29 L’écoliste zegt: “Kom bij de SP Jan Pronk”

    Is dit een wanhoopskreet?

    Laten we wel wezen, een zwaargewicht als Pronk lijkt mij niet de aangewezen persoon om op het door hem gewenste niveau te zij-instromen.
    Mocht hij – wat ik absoluut betwijfel – ambities hebben om binnen de SP zijn diensten aan te bieden, zou hij wat mij betreft kunnen beginnen met folderen.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zondag 16 september 2007 @ 9.24 uur

  34. Dat zal leuk worden.

    A. Minder protesten tegen overnames?
    B. Degenen die mogen blijven na de overname zijn blij ook al gaat het ten koste van degene die er door de overname uitgedonderd worden.
    C.Tweedeling op de werkvloer!!!! geegt volledige vrijheid aan de kapitalistische aandeelhouders.
    Weg solidariteit-weg kracht.

    Beter zou het zijn ALTIJD werknemers mee te laten delen in de winst zoals vroeger in meer bedrijven was en dan niet zoveel procent van je salaris/loon maar alnaargelang de winst voor eenieder een gelijk bedrag. Dat zou pas solidair zijn, werknemers belonen voor hun inzet en binding van goede krachten die er daarom graag zullen werken.
    Als ze dit doorvoeren is het geen vakbond van solidariteit maar een van het wegnemen van verzet tegen….. en het breken van de solidariteit binnen het bedrijf. Kortom een cadeautje voor de werkgevers om hun zogenaamde beleid door te zetten.

    Reactie door Henny — zondag 16 september 2007 @ 9.35 uur

  35. om hun verkoop zonder veel weerstand door te kunnen voeren.

    Reactie door Henny — zondag 16 september 2007 @ 9.37 uur

  36. Sorry dacht even dat ik op ander item zat m.b.t. vakbonden. Dus daar hoort het thuis.

    Voor de rest m.b.t. bovenstaande
    In de lengte of in de breedte?

    Of hebben ze geld tekort om hun exorbitante salarissen nog te kunnen betalen.

    Maar geen vakbond is ook geen optie dan was het ontslagrecht er al geweest.
    Zitten er bij de SP geen zeer heldere geesten die een nieuwe socialistische vakbond kunnen opzetten?

    Reactie door Henny — zondag 16 september 2007 @ 9.41 uur

  37. @31 Toevoeging: ….en als ik het mis heb, eet ik mijn hoed op!

    Reactie door Gandalf — zondag 16 september 2007 @ 9.57 uur

  38. Gisteren geconstateerd dat Agnes Jongerius voorzitter van de FNV lid is van de VVD.
    Zij was te zien met het stemkastje in haar handen.
    Met mij hebben veel andere kijkers/debat volgers dit geconstateerd.
    Het land van de tegenstellingen.

    Reactie door che — zondag 16 september 2007 @ 9.58 uur

  39. Ja Ik heb Agnes ook op het feestje gezien bij de VVD en zeg per direct mijn lidmaatschap op.
    Lid van de VVD zijn is,zorgkosten,oorlogje spelen,ww bijna weg,wao is weg,staatskas zo goed als leeg-bezuinigen-,file,s,bijstand opdoeken,als het effe kan de huren onbetaalbaar maken,ja wat gaat het toch goed met de economie van dit land en dat allemaal door eenrichtings verkeer n.m inleveren,bezuinigen waar de VVD aan mee heeft gedaan–zeg maar de bonden dus ook.
    En dat allemaal onder het motto Demo-Cratie weet je wel.

    Reactie door nic — zondag 16 september 2007 @ 11.18 uur

  40. @23 Ouwe Dirk
    Leuk om te lezen hoezeer jij je blijkbaar in mijn persoonlijke positie hebt verdiept..Je hoeft echter over mijn (financiele) positie geen enkele zorg, danwel leedvermaak te hebben.. Als ik inderdaad zou voldoen aan de kalificaties die jij me toedicht, dan zou ik gisteren wel op het VVD-congres (met zo’n kastje in mijn vingers) hebben gezeten. Misschien kun je de volgende keer wat minder van veronderstellingen uitgaan en je gewoon bij de feiten houden? Alvast bedankt!

    Reactie door ToN — zondag 16 september 2007 @ 12.25 uur

  41. ooit was ik lid van een vakbond, decennia lang.
    ooit had ik hulp van ze nodig.
    wat een advocaat van de vakbond niet wilde ( hij moest nog vaker met deze werkgever onderhandelen en wilde dus het achterste van zijn tong niet laten zien), kon een particuliere advocaat wel.

    sindsdien ben ik geen lid meer van een vakbond!

    voor het individu doen ze niets, voor de leden in het algemeen gaan ze constant akkoord met verslechteringen in plaats van eens echt in opstand te komen (zie wao, prepensioen enz). ja even opstand en dan toch akkoord gaan met verslechteringen. En zo zal het vast ook met de ontslagbescherming gaan. voor de vorm proteseren en dan akkoord gaan. Per slot wil jongerius ook ooit in de regering!

    Reactie door ipuntje — zondag 16 september 2007 @ 12.27 uur

  42. @38 che,
    Als dat werkelijk het geval is, vind ik dat ongehoord. Het is dan net zoiets als Jan Marijnissen die lid is van de werkgeversorganisatie. Nee, het kan gewoon niet. Moet een geintje zijn.

    Reactie door Gandalf — zondag 16 september 2007 @ 12.31 uur

  43. Nog alleen even een praktisch probleem..Stel dat werknemers een aandeel in de winst zouden krijgen, hoe zit dat dan met overheidspersoneel in loondienst? Lerarentekort, tekort aan thuishulpen, verplegend personeel, etc.
    Gaat zo’n maatregel werknemers dan niet “uit elkaar spelen” door een tweedeling te organiseren?

    Reactie door ToN — zondag 16 september 2007 @ 12.38 uur

  44. Vakbondsvoorzitter lid van de VVD.
    Verkiezingsfraude d.m.v. de stemcomputer.
    Onderzoeken tonen aan dat de Nederlanders gelukkiger zijn.
    Het gaat goed met de economie.

    Is dit een complot?

    Reactie door Gandalf — zondag 16 september 2007 @ 12.44 uur

  45. Ik was even lid van de FNV en mijn brievenbus werd volgestopt met leuke aanbiedingen ( reclame ) ge-adviseerd door de FNV , maar van recht op bijstand ,was weinig spraken : eerste maanden van lidmaatschap had ik ze gesommeerd met het stoppen avn alle leuke aanbiedingen , zoals verzekering van Zilveren Kruis ,……. heden ben ik paar jaar geen lid meer , omdat zij niet voldoen aan de eisen die je zo’n vakbond kan stellen, zoals rechtelijke ondersteuning :deze worden door hen ingehuurd , als dit zeer werkelijk nodig is , als blijkt dat zij in de problemen komen en niet omdat jij in de problemen bent .
    Het blijkt ook uit de geschiedenis , dat heel veel van die lui academisch geschoold zijn en ook uit gegoede families komen en er alleen werkzaam zijn om later een leuke baan te krijgen ; al hun contributiegelden zijn ondergrbracht bij de bekende banken en die betalen natuurlijk niet graag uit bij stakingen , als hun belang geschaadt worden .

    Reactie door Fred — zondag 16 september 2007 @ 13.23 uur

  46. Ze was gewoon te gast, dudes

    http://www.nieuwsbank.nl/_payment/order/219094816/inp/2007/09/15/l023.htm

    Reactie door Rita — zondag 16 september 2007 @ 13.33 uur

  47. @ 37 Gandalf

    Jij hebt helemaal geen hoed !

    Reactie door ACE — zondag 16 september 2007 @ 13.46 uur

  48. zondag 16 september 2007 @ 13.33:

    Spreek gewoon Nederlands, je hoeft er niet mee te koop te lopen dat je geindoctrineerd bent door Amerika

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 16 september 2007 @ 13.56 uur

  49. Omdat de vakbonden eind vorige eeuw niet luisterden, spaarloon was niet goed vastgelegt en verminderd…

    Automatische prijscompensatie ging eraf, en nu moeten we telkens vechten!

    Door deze fouten uit verleden zijn kaderleden weg gegaan, rechtsbijstand bij commerciele firma is soms voordeliger en effectiever helaas, het principe van bonden is goed, maar als zij niet luistenen en niet met argumenten mijn voorstellen afwijzen, maar gewoon niets doen, loop ik met vele andere weg, en terugkomen, nee, liever een nieuwe Socialistische bond want het FNV is teveel compromissen…
    CNV als Ateïst?
    Unie voor bobo’s…
    Dus ik kan opnieuw beginnen, want het NVV is niet meer!

    Reactie door Gozik — maandag 17 september 2007 @ 10.21 uur

  50. pas na een jaar lidmaatschap wil een bond pas iets voor je doen,mocht dat nodig zijn.
    men moet eerst een jaar lid zijn…

    en alsof het helpt met dit kabinet en een VOC kapitein als JPB die werkelijk schijt hebben aan alles en iedereen.

    lekker blijven kletsen hoor,zij gaan toch wel gewoon door met waar ze mee bezig zijn.

    let maar op met prinsjesdag.

    Reactie door iew — maandag 17 september 2007 @ 10.46 uur

  51. Gandalf, De vergadering zaterdag werd welkom
    geheten, niet alleen de leden, maar ook de
    gasten. Wie weet is Agnes J. wel van een andere politieke signatuur, maar met welk doel kan zij dan zo’n kastje in handen hebben
    gekregen? Was dit in het ‘klein’, zoals het mogelijk met lokale, proviciale, en landelijke verkiezingen in het ‘groot’ gaat?
    Onbetrouwbaar wie er aan meedoen, mag je niet
    zeggen, maar wat nu als ook ineens mocht
    blijken dat Agnes J. lid is geworden van de
    V.V.D. één jaar voordat zij mogelijk ook daar
    op een verkiezingsplek zou willen aanbelan-
    den, net zoals Rita Verdonk pas één jaar vóór
    dat zij tot de V.V.D. toe trad, haar eerdere keuze, de P.v.d.A. de rug toedraaide!
    Rita was van de V.V.D. nog géén 6 jaar lid en
    voor mij is het nog maar de vraag of ze dat
    lidmaatschap zou hebben gehandhaafd als ze
    weer zo’n riante kans aandient voor een mi-
    nisterschap in de toekomst.
    Het Binnenhofcircus voorziet ook in een
    sla-lámproject.Men verzet er de vlaggetjes in
    dat parcours naar hartelust, met overgave, en
    beklimmen het traject met kleine stapjes om
    vervolgens met furore de helling af te sjezen
    en uit het zicht te verdwijnen, zich te goed
    doent aan het ‘après-gebeuren’.
    Meerdere, eerdere openlijke Rita-aanhangers
    zien nu ook ‘het haar achterna hollen’ ineens
    niet meer zo zitten, hun eigen belangen iets
    meer bestudeerd te hebben.
    Als we ons afvragen of de werkelijke V.V.D.-
    leden, die direct op Rita zouden gaan kiezen,
    nu men in gaat zien hoe de vork in de steel
    zit, betwijfel ik in hoge mate.
    Haar bij de V.V.D. willen houden is minstens
    zo opportunistisch van de senatoren, immers
    het áántal stemmen is tevens een verdeelsleu-
    tel voor heel veel zaken, vandaar dat zij nog
    enorm ‘nodig’ genoemd wordt voor de V.V.D.,
    maar IS dat zo? Peilingen? Al had ik miljoe-
    nen, ik ware toch werkelijk schallend koper
    als ik zie met welk soort ‘liefde’ Rita de
    Wet heeft uitgevoerd t.a.v. asielzoekers, de
    Wet die het mogelijk maakt om mensen menswaar
    dig tegemoet te treden en te behandelen en
    zeker als ik daarin een topfunktie diende te
    bekleden met een verantwoordelijkheid waarom
    en waardoor je niet kunt en mag liegen!
    Nee, ik zou me niet graag tot haar intimi heb
    ben willen rekenen, al zou het naar de uit-
    spraken van Hans Wiegel zo zijn, ‘dat het privé toch best een leuk mens was’, sorry!

    Reactie door Madelief — maandag 17 september 2007 @ 11.31 uur

  52. Vakbonden groeien weer??? in hun dromen misschien. Net wat nr.4 zegt, met een staatslot maak je meer kans.

    Reactie door cor — maandag 17 september 2007 @ 11.33 uur

  53. @47 ACE,raak geschoten. Petje dan?

    Reactie door Gandalf — maandag 17 september 2007 @ 13.09 uur

  54. Kan iemand me uitleggen van de bond; wat de bonden nu de afgelopen jaren onder paars en het frut wat erna kwam hebben bereikt voor werkenden; werkelozen en minima buiten af en toe per jaar een procentje loonsverhoging wat ver onder inflatienivo was??????????

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — maandag 17 september 2007 @ 16.08 uur

  55. Agnes J lid van de VVD? LOL!!!

    Vast niet het enige paard van Troje die de bonden al jarenlang rijk zijn.

    Zoals ik al eerder stelde….opheffen doe handel en laat de S.P. initiatieven ontplooien om een eigen bond op te richten en daarna een eigen bank en een eigen ziekenfonds voor mensen beneden een bepaalde inkomensgrens.

    het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — maandag 17 september 2007 @ 16.14 uur

  56. Ledenaantal van 1.9 miljoen na een dip weer teruggekrabbeld naar 1.878 miljoen. Dat is 22.000 mensen minder.
    Misschien dat er wat van die sixties en seventies figuren met pensioen zijn gegaan en dat de vergrijzing die door dezelfde linkse mensen is veroorzaakt (baas in eigen buik, anticonceptie) nu de vakbonden parten speelt?

    Reactie door W6969 — maandag 17 september 2007 @ 17.19 uur

  57. We moeten eens naar frankrijk of Italie kijken ,als daar de vakbonden opstaan ,die zetten hele snelwegen af en daar is het buigen of barsten ,vaak geeft de politiek het op want de economische schade wordt dan te groot ,daar hebben ze tenminste ballen.Hier in nederland zijn al die vakbondsbestuurders watjes,want mochten ze zich verzetten dan ligt er voor hen geen goed baantje in het verschiet.Zie doekle Terpstra lid van het cda die gaat toch niet tegen zijn premier in,en waar zit hij nu,directeur hbo raad.Lodewijk de Waal, lid van de pvda ook goed terecht gekomen. We moeten mensen van de werkvloer hebben ,die affiniteit hebben met de werknemers en die weten wat er speelt.

    Reactie door jack — maandag 17 september 2007 @ 19.52 uur

  58. oooeee rita is here. gauw illegalen enz weg wezen,eeuu polen kunnen gewoon blijven hoor jaha ook de polen met bmw/mercedessen/volvo’s god wat is dat spul arm he,de echte armen kunnen hier niet komen immers die hebben geen geld voor een dure auto.

    Reactie door ad — maandag 17 september 2007 @ 19.57 uur

  59. @ 58 ad

    Het ronselen van Poolse arbeiders/sters is in handen van de maffia en die zorgt wel dat je naar ons land komt, desnoods moet de auto van hun maitresse er aan geloven.

    Reactie door Pool — maandag 17 september 2007 @ 20.33 uur

  60. Vakbonden handjeklap met de werkgevers.
    Lullen over 2 procent verhoging en iedereen is weer stil .Ook de SP want die hoor je ook niet.

    Reactie door henk — maandag 17 september 2007 @ 21.57 uur

  61. @henk — maandag 17 september 2007, 21.57

    En jou ‘hoor’ je – eventjes – dan wel, maar is daar iemand ook iets mee opgeschoten?

    Zo ja, laat maar even weten, wie dan.
    Zo nee… Hmm…

    Reactie door Wilbert — dinsdag 18 september 2007 @ 0.09 uur

  62. Voor alle duidelijkheid, Henk @ 60 is NIET onze Henk van Henk c.s.

    Maar toch even een vraagje,beste Henk, wat
    verwacht je dan in dit stadium van de SP,
    het vraag en aanbod is nog niet eens begonnen,dus even rustig afwachten.
    Hou je van vuurwerk????…vanavond is er een
    debat tussen Marijnissen en die jongen uit het CDA van Geel.

    Reactie door Toon c.s. — dinsdag 18 september 2007 @ 11.29 uur

  63. @54-55 ReneR

    helemaal mee eens.

    en de SP kan inderdaad beter al hun energie en mogenlijkheden steken in het creeren van sociale zekerheden vanuit de SP zelf.
    dan ziet men ook gelijk dat de SP “het geld” zoals altijd besteed aan het welzijn van de burgers.

    zo toon je aan dat het allemaal anders kan en overtuig je nog veel meer kiezers ervan dat de SP in de regering goed is voor Nederland en zijn burgers.

    het “voordeel van de twijfel is op voor dit kabinet,en constructief oppositie voeren” werkt [weer] niet, blijkt uit de stukken voor prinsjesdag maar eens te meer.

    en bij de bonden kan ik weinig vertrouwen hebben,zeg maar eigenlijk helemaal niet meer.
    overal zit wel een soort van belangenverstrengelende persoon tussen de gelederen,ook dit blijkt weer eens te meer.
    Agnes J. bij de VVD…

    knettergek zijn ze! en ze vogelen allemaal maar wat aan,maar laten de burgers in hun hemd staan!

    Reactie door iew — dinsdag 18 september 2007 @ 12.22 uur

  64. Dat wordt gillen : Verdonk als burgemeester van Rotterdam : dan breekt echt de hel uit met haar gevangenis ervaring .

    Reactie door Fred — dinsdag 18 september 2007 @ 18.40 uur

  65. Marijnissen praat altijd met de vakbond al jaren .Maar de gewone man in de straat heeft de laatste vijf jaar alleen maar ingeleverd.
    Dus hoezo afwachten .Je hoort hem alleen maar met de verkiezingen of nu.
    M.a.w handje klap met de vakbond en werkgevers.

    Reactie door henk — dinsdag 18 september 2007 @ 19.53 uur

  66. # 65 henk

    Dat betwijfel ik. De invloed van de PvdA zijn bij de bonden nog altijd sterker dan van Marijnissen. De invloed van de VVD is zelfs zeer sterk aanwezig je hebt het nieuws niet goed gevolgd…

    #64 fred

    De functie van burgemeester en het handjegeklap achter de schermen bij het invullen daarvan is altijd al een soort van vuilnisbak geweest voor uitgerangeerde politici. Daar past Verdonk dus prima bij en dan is Rutte ook weer blij.

    Dank je IEW

    Reactie door ReneR — dinsdag 18 september 2007 @ 21.48 uur

  67. gezien onze ervaring als belangenvereniging, meldpunt gedupeerdensubsidiebanen@chello.nl, van ex IDers met de vakbond is het enige advies dat wij willen geven :” neem maar een rechtsbijstand verzekering en doe die enge kliek in een potje met de deksel goed op slot.”
    In plaats van ons te steunen hebben ze ons nog tegengewerkt bij het proberen ons recht te halen, en waarom, wel simpel we waren er achter gekomen dat alle negatieve afspraken door de vakbond waren ondersteund, hoe krom kan je zijn net doen of ze het met je eens zijn en vervolgens je steeds van het kastje naar de muur sturen, en als je aangeeft zelf een advocaat in te schakelen na 4 jaar aan het lijntje te zijn gehouden gaan ze nog onbeschoft doen ook en hebben ze reacties zo van , zo werkt de vakbond niet, nou we hebben een verrassing, de vakbond werkt helemaal niet.Zij horen voor ONZE belangen op te komen en niet ons recht in een soort ouwejongenskrentenbrood handjeklap te verkwanselen aan de werkgever en zonder uitspraak van de rechter (want ook deze zetel hebben zij zich toegeeigend)willen ze ,dat wij ons neerleggen bij de voor ons nadelige uitslag.mooi niet.
    In veel reacties lezen we het woord handjeklap kennelijk hebben we dezelfde mening nu nog de verandering doorvoeren, dat gaat alleen lukken als we doorgaan met actie voeren tegen de vakbond.
    Misschien gaan ze dan weer begrijpen dat ze er horen te zijn voor de leden die ervoor zorgen dat zij hun riante salarissen en declaraties kunnen houden, helaas hebben ze dezelfde mentaliteit als de managers in het bedrijfsleven die het liefst niets voor hun werknemers willen betalen (gesubsidieerde banen)en de winst naar prive ondernemingen wegsluizen.De bond barst van de vrijwilligers en kaderleden die het werk doen en de regiobestuurders kloppen zichzelf op de borst en worden goed betaald en zeggen dat ze het zo druk hadden met cao,s af te sluiten,wel als een werkgever geen sancties krijgt opgelegd als hij zich daar niet aan houdt, schieten we daar ook niets mee op.
    Het is nog altijd zo GEEN LEDEN GEEN VAKBOND.

    Reactie door tonny — donderdag 20 september 2007 @ 14.25 uur

  68. Helemaal eens met 41.Het is triest om te zien wat de vakbonden in het verleden met veel moeite hebben opgebouwd nu aan het afbreken zijn,of hebben geholpen om het af te breken: WAO-VUT-PRIJSCOMPENSATIE-WW-ZIEKTEWET-BIJZONDERE VERLOF UREN-INLEVEREN ATV DAGEN-e.t.c. e.t.c.P.S. Een slechte vakbond verdiend geen vakman/vrouw.

    Reactie door cees — dinsdag 2 oktober 2007 @ 20.19 uur