Grenzen aan het graaien!

Onder de noemer ‘Grenzen aan het Graaien’ lanceert de SP vijf voorstellen om een einde te maken aan excessieve zelfverrijking in het bedrijfsleven. Topsalarissen moeten worden ondergebracht onder de CAO. De prestatiebeloning voor bestuurders wordt afgeschaft. De ondernemingsraad krijgt instemmingsrecht over de hoogste salarissen. De 30% regeling voor buitenlandse bestuurders wordt begrensd en salarissen boven de Balkenende-norm worden niet langer aftrekbaar.

Al jaren bestaat in Nederland grote verontwaardiging over de almaar stijgende inkomens van zogenoemde ‘topmensen’ in het bedrijfsleven. Anno 2007 kan een topman van Numico 85 miljoen aan bonussen opstrijken. Een topman van TNT met een basissalaris van 900.000 euro (30 keer modaal) vraagt 58.000 werknemers drie jaar lang 0% salarisverhoging te accepteren. De verhoudingen tussen prestatie en beloning zijn compleet zoek. De vrijblijvende Code Tabaksblat en een informatierecht voor ondernemingsraden halen niets uit.

Te veel bedrijven worden slechts gezien als handelswaar. Er wordt te veel naar de korte termijn gekeken en te weinig naar de maatschappelijke betekenis van ondernemingen. Vooral doorgeschoten aandeelhoudersmacht, onnodige belastingvoordelen en gebrek aan zeggenschap van werknemers hebben het graaien mogelijk gemaakt. Van aandeelhouders hoeft men niets te verwachten: driekwart van de aandelen van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven zijn in handen van buitenlandse beleggers die kijken naar de waardestijging op korte termijn. Het kabinet schuift haar verantwoordelijkheid, in lijn met het beleid van voorgaande kabinetten, van zich af. Ondanks de harde woorden tijdens de verkiezingscampagne, bijvoorbeeld van Wouter Bos.

De voorstellen van de SP:

1. Prestatiebeloning in de vorm van bonussen, aandelen en opties wordt afgeschaft.
Bestuurders moeten niet worden verleid om op korte termijn de resultaten en de waarde van de aandelen te laten stijgen, ten kosten van de lange termijn belangen van het bedrijf.

2. Er komt een morele koppeling tussen de lonen van de top en de rest van de organisatie. Bijvoorbeeld door alle lonen onder de CAO te brengen.
Werknemers hebben het recht te weten wat gebeurt met het geld dat zij verdienen. De regering werkgevers en werknemers moeten afspraken maken in het najaarsoverleg.

3. De ondernemingsraad krijgt instemmingsrecht over de beloning van de top.
Werknemers zullen een realistisch oog hebben voor de eisen die goede bestuurders aan hun beloning stellen, maar moeten excessen tegen kunnen houden.

4. De 30%-regeling voor buitenlandse bestuurders geldt tot 70.000 euro.
Dankzij deze regeling kunnen buitenlandse werknemers 30% van hun bruto-inkomen belastingvrij krijgen. Aan deze regeling moet een maximum worden gesteld bij een inkomen van 70.000 euro.

5. De kosten voor salarissen boven het salaris van de minister-president zijn niet meer aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting.
Megasalarissen worden nu medegefinancierd door de belastingbetaler. Hoe hoger topsalarissen, hoe minder het bedrijf hoeft te betalen aan vennootschapsbelasting. Daarom voor deze aftrekmogelijkheid een bovengrens.

(Persbericht SP)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 17 september 2007 :: 15.47 uur

68 Comments

68 reacties

  1. Dit all-in oerredelijke voorstel behoort, zonder EEN druppel water in de wijn, met blijde handen unaniem aangenomen te worden.
    De enige manier om het kaf van het koren te scheiden. Dit land smacht om gezuiverd te worden van ongebreidelde graailustigen.
    De asociale mens zal vluchten en de gewetensvolle mens zal de SP dankbaar zijn en meehelpen ons land op dienstbare wijze vooruit te helpen.
    Hier is goed over nagedacht, SP.
    Liever kwaliteit dan de kwantiteit die dit land al zolang teistert.
    Weg met die top-idioten!

    Reactie door Gloria — maandag 17 september 2007 @ 16.16 uur

  2. Je hoeft dat bericht niet naar de voorzitster(pvda)vaste kamercommissie van EZ van de tweede kamer te sturen!
    Die reageert niet eens op kleine ondernemers, waardoor zij zich al een veilige toekomst in de graaicultuur zeker probeert te stellen !!

    Reactie door Sinne — maandag 17 september 2007 @ 16.23 uur

  3. Maar heldere en reeële plannen!

    Reactie door Sinne — maandag 17 september 2007 @ 16.24 uur

  4. Het werd tijd dat zoiets gepresenteerd werd, zeker nu, in tijden waarin het financieel-economisch management bewijst met haar korte termijn beleid, de economie niet te kunnen managen, we worden weer met crises en zeepbellen geconfronteerd!

    Aanpakken luidt het devies, bravo!!!

    Reactie door joseph halevi — maandag 17 september 2007 @ 16.39 uur

  5. Als de werknemers van TNT dit idiote voorstel nemen zijn het slaafse honden!
    Ga NIET kwispelstaartend op jullie rug liggen zou ik zeggen, maar STA jullie ‘mannetje’.
    Leg de boel plat! Dat ben je verplicht om dit land sociaal vooruit te helpen.
    Zo behoort iedereen zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen.
    Geen slachtoffers, maar HELDEN heeft dit land nodig. Het wordt tijd om OP TE STAAN!

    Reactie door Gloria — maandag 17 september 2007 @ 16.40 uur

  6. Die vijf voorstellen lijken me wel iets om in die ‘positivi tree’ te hangen in de topic hieronder.
    Als dat geen goed nieuws is enkel nog afhankelijk dan, of je graaier bent of de gegraaide.

    Reactie door Alex — maandag 17 september 2007 @ 16.46 uur

  7. Vraag aan de Top-Idioot van TNT:

    Gaat u akkoord met een inkomen van 3 jaar lang basic modaal? Met 0% verhoging?
    Samen leven, samen werken? Weet u nog?
    Wees dan ook SOLIDAIR met de 58.000 mensen die ervoor zorgen dat u uw succes kunt boeken.
    Kijk, dan bent u geen Top Idioot, maar een Top Kerel met Ballen!

    Reactie door Gloria — maandag 17 september 2007 @ 16.50 uur

  8. Een veel makkelijker voorstel! Als de top vreselijk graait, gooien wij gewoon het werkplat tot dat ze het geld teruggeven. Laat de bonden dit eens in Europees verband afspreken. Dus gewoon de beuk erin. Er wordt al veel te lang over gepraat en het graaien gaat gewoon door.

    Reactie door robert rb — maandag 17 september 2007 @ 16.50 uur

  9. oke beginen bij het begin
    *1 (dit kan ik in zijn geheel onderschrijven (simpel weg ben het er mee eens )we wonen/werken leven en groeien op in een maatschapij waarin je moet presteren jammer hier aan is dat het niet voor iedereen is weg gelegd mensen (personen)twijfelen aan hun eigen kunnen (kwaliteiten door deze praktijken)tuurlijk is het goed dat je beloont wordt voor positive dingen die je doet en behaald maar is het niet zo dat je je beter moet voelen door wat je doet en het niet zo is dat je jezelf moet verijken uit eigenbelang????sociaal betekend rekening houden met (vrije vertaling) hey kijk wat ik nu kan doen is zeggen is :ja jan ik ben het met je eens met je ideeen en met de ideeen van de party het jammere hier aan is dat ik het wel kan zeggen maar er voor mijn gevoel niet veel mee opschiet ……….toch doe ik het en weet je waarom omdat nederland ook mijn land is niet omdat we zo tollerant zijn want dat zijn we niet maar omdat ik stiekem hoop dat jij met je party iets kan doen niet tegen mensen maar voor mensen die gestemd hebben net als ik eerst deed uit boosheid onbegrip en zoveel ongenoegen Pim heeft me kennis laten maken met de politiek (stiekem genoot ik al van jou en agnes hoor)rita verdonk en mark rutte zorgen dat ik wakker blijf niet omdat ik het met ze eens ben maar juist omdat ik hoop dat jij en de rest van je party iets doen met de onzin van dit alles, ik kan zeggen dat ik er respect voor heb dat jullie niet knettergek van worden hoe het nu gaat maar dan praat ik naar mensen hun mond en juist dat wil ik niet juist omdat ik hoop dat jullie woorden dezelfde zijn als uit mijn mond en uit die van zoveel mensen roep dit amerikaanse gedoe is een halt aan laat nederland nu is nederland zijn met iedereen en alles wat hier woont niks zwart /niks wit /geen ku* marokaan maar nederlander het kost genoeg geld om nederland te laten bestaan ik zou zeggen kom is bij me langs kan je een staaltje laten zien hoor over zorg ,jeugdzorg, armoede enzo vriendelijke groet carla

    ps hoop dat jij met je party de waarheid kan laten zien over wat er werkelijk speelt in nederland en kan laten zien dat we hier geen vreemdelingen(het stomste woord wat er is verzonnen want wees eerlijk zo vreemd zijn ze niet zijn ook mensen net als ik en me kinderen) haat hebben maar angst ingeprent door media ,vrijheid?????? in nederland????massa hypnose noem ik het

    Reactie door carla — maandag 17 september 2007 @ 17.02 uur

  10. Prachtig voorstel Jan, maar ja wordt het ook aangenomen?
    Natuurlijk zijn dit en vorige kabinetten hier debet aan, maar ook de werknemers. Het is ziekmakend wat mensen tegenwoordig accepteren van werkgevers. O zo bang voor hun baantje. Natuurlijk wordt je bang als je je kameraden in hun hempd laat staan. Daar gaan we weer: de ouderwetse solidariteit is zoek en daarmee het lef om op te staan tegen schofterige werkgevers. En ja dan komt in één voorstel het instemmingsrecht voor OR-en, nou nou, daar worden werkgevers bang van. Toevallig is het zo dat OR-en een afschildering zijn van de rest van de werknemers, dus………….precies ook schijtlijsters, die evenzo bang zijn voor hun baantje of niet te vergeten hun promotie na hun OR-tijd. Zo werkt dat en niet anders.

    Het is het volk dat moet opstaan en zolang dat niet gebeurt, gebeurt er niets. Dat is wat mij als actief SP-er, maar ook als FNV-er vaak frustreert.

    Dit land hangt aan elkaar van schijterigheid en lamlendigheid.Niemand komt nog voor een ander op. Dat is waar die “top”lui van profiteren, niemand houdt ze tegen.

    Reactie door Gerard Lettinck — maandag 17 september 2007 @ 17.07 uur

  11. @10
    Duidelijk mee eens Gerard al wil ik wel vermelden dat FNV wat ik mee gemaakt heb vaak de actie bereidheid van mensen de grond in boort.
    Je verhaal gaat over de OR is denk niet altijd juist in mijn geval liet het personeel de OR keihard vallen en ook de bond liet deze keihard vallen. Omdat men ander belangen had.
    En stond de OR met overname buiten op de stoep en de rest binnen.
    Mijn code is daarna eigenlijk ik steek geen poot ooit meer voor ze uit

    Reactie door De Hakker — maandag 17 september 2007 @ 17.37 uur

  12. @9 carla

    Petje af, carla!
    Oprechte belijdenis. Je ware gezicht.
    Top Meid!

    Reactie door Gloria — maandag 17 september 2007 @ 17.44 uur

  13. @10 Gerard Lettinck

    Precies!!

    Reactie door Gloria — maandag 17 september 2007 @ 17.45 uur

  14. Kansloos. Dat is elk voorstel om het graaien te beperken, uit te bannen, te verbieden. Er is een zakkenvullersgilde ontstaan dat zijn weerga in de geschiedenis niet kent. En degenen die de beperkingen moeten opleggen hopen morgen zelf aan de beurt te komen de zakken te kunnen vullen. Beloningen die in een heel mensenleven niet zijn op te maken, maar het gilde biedt tegen elkaar op. Je bent nergens als je geen miljoenen “verdient”! Ach gut, heb jij maar 5 ton, nou ik heb het voor mekaar hoor 1-2-3-5 miljoen. Je moet maar eens naar een ander bedrijf gaan uitkijken, want dit kan echt niet meer! Vroeger werd de werknemer ingepeperd dat hij blij moest zijn met “zijn” bedrijf, trouw en toewijding, dankbaarheid was hij verschuldigd. De moderne manager gebruikt elk bedrijf als duiventil, vult zijn zakken en vliegt verder. Het toedichten van een hogere morele standaard omdat iemand CEO of zo is, is niet alleen fout maar vooral bespottelijk! We moeten af van het waanidee dat binnen de huidige politieke, maatschappelijke en sociale verhoudingen bedoelde matigingen zijn af te dwingen, no way. Onder de CAO brengen? O.a bij de Schiphol Groep is de top onder de CAO vandáán gehaald MET instemming van de OR! Resultaat, meneer de direkteur strijkt 722000 Euro per jaar op. Mooi streven hoor, daar niet van. Maar dat is het dan ook wel.

    Reactie door William — maandag 17 september 2007 @ 17.50 uur

  15. “Doorgeschoten aandeelhoudersmacht maakt o.a. het graaien mogelijk”?
    Jan, ik neem gemakshalve maar aan dat je hiermee de Raad van Commissarissen en de grootaandeelhouders (pensioenfondsen e.d.) bedoelt..De vele “kleintjes” met certificaten van aandelen hebben doorgaans geen enkele invloed. Ze hebben geen stemrecht, danwel het aantal aandelen is niet toereikend om invloed uit te kunnen oefenen..Die nuance wil ik even aanbrengen, al is het maar om hele volksstammen “gewone” belegger(tje)s niet voor het hoofd te stoten..
    Met punt 1 t/m. 5 ben ik het volledig eens, dat “graaien” is al jarenlang voor velen een bron van grote ergernis!

    Reactie door ToN — maandag 17 september 2007 @ 18.10 uur

  16. hoe zit het met de grensen van het salaris van de graaiers in de zorg.

    ik zit als chronisch ziek /gehandicapt voor de zorg die ik nodig heb bij de rechters terwijl ik constateer dat mijn zorgaanbieder dingen doet die niet door d beugel kunnen en zij leggen mij het zwijgen op, want anders zal de hulp die mij doucht dit niet meer mogen doen wat voor mij tot gevolg zou hebben dat ik i.p.v een persoon s’morgens twee mensen over de vloer krijg.
    Daar is mijn huishoudelijke hulp die mij ook de persoonlijke verzorging geeft en daarvoor betaald wordt als huishoudelijke hulp terwijl de zorgaanbieder persoonlijke verzorging declareerd bij het zorgkantooor en daar ook naar betaald wordt.
    niet wij zijn te duur, maar de zorg wordt duur gemaakten alleen de graaiers zijn er goed mee
    De verzieking in de zorg
    de zieke in Den Haag, die maar blijven kijken naar Amerika en niet zien dat daar de zorg al bijna fait is.

    Stokdoof en stekeblind!

    Reactie door joep — maandag 17 september 2007 @ 18.25 uur

  17. Uitstekende voorstellen !!


    Bij deze dringend aanbevolen het boek – De infantiele consument – van Benjamin Barber.

    Reactie door hendrik dieks — maandag 17 september 2007 @ 18.37 uur

  18. Het moet van ons hart,dat de SP steeds maar
    weer voor de mensen (begrijpende en onbegrijpende) in het harnas duikt, eerlijk gezegd, wij hier zouden dat niet kunnen,wij
    zouden die randfiguren ,de duf gestudeerde graaiers en meelopers (i.v.m.een latercommis
    sariaatje) in de regering en vakbonden ter-
    plekke een pak op hun reet geven zodat hun eigen moeder hen niet meer herkend.
    Het is toch eigenlijk van de beesten af dat je als gewoon hard werkend mens geen enkele
    invloed mag/kan hebben op de sociale wantoestanden geregiseerd door Balkende en
    zijn wanfiguren!!!!!!!!!!!!
    Barricades ??????? Niet doen joh.

    Reactie door Henk c.s. — maandag 17 september 2007 @ 18.55 uur

  19. Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen; dan dooft het licht ….

    Reactie door anne hilverda — maandag 17 september 2007 @ 18.59 uur

  20. wordt het gewoon niet eens tijd dat er wat extremisten opstaan zeg in de trant van een robin hood,naar de normen(even naar de wc) van 2007,die de figuren van tnt,en dat 80 miljoen huftertje even een bezoek brengen.
    eeuu 78 miljoen storten of de bleep,
    dat helpt gelul niet,gaan ze toch gewoon in monako wonen,of dat andere terror staatje met de palm investments,waar dagelijks de werkers mis/behandelt worden door het rijke uitschot,als vee voor een habbekrats,in erbarmelijke huisvesting wonen,en eeu bek houden anders krijg je het paspoort niet terrug,of je sterft gewoon aan de gevaarlijke werkomstandigheden,voor de rijken.

    Reactie door ad — maandag 17 september 2007 @ 19.10 uur

  21. Punt 5 snap ik niet, de belasting over inkomen is toch veel hoger dan over de winst.52% om 35%.

    Reactie door Piet van Dijk — maandag 17 september 2007 @ 19.11 uur

  22. Worden jullie ook zo moe van die journalisten, die achter Verdonk aanlopen, achter sensatie en couppoging, waarbij we haar gedrag van vandaag kunnen samenvatten als:de coup gaat door!

    Aan goede inhoudelijke voorstellen over inkomens- en vermogenspolitiek zoals door de SP wordt geen aandacht besteed!

    Reactie door joseph halevi — maandag 17 september 2007 @ 19.36 uur

  23. Bold but Beautyful

    Ik betwijfel of punt 1 niet in strijd is met de rechten van de mens.

    Met punt 2 ben je erg afhankelijk van de werkgevers bij de onderhandelingen van de sociale partners.

    Punt 3 tot en met 5 zijn legitiem. Hoewel ik me afvraag of de vennootschapsaanpassing bij de huidige europese verdragen niet als discriminatoir moet worden betiteld ?

    De werkgevers en hun topverdieners zullen de wijk nemen in buitenlandconstructies misschien zelfs hun topmensen naar een ander land verplaatsen.

    Maar zoals gezegd ; het is een brutaal voorstel maar zeker ook een eerbaar voorstel.
    Politiek is het voorstel volkomen onhaalbaar maar het getuigt van lef om de dit probleem te willen aanpakken.

    Grote klasse SP, ondanks de onhaalbaarheid toch je nek uitsteken, getuigt van integriteit.

    Reactie door ACE — maandag 17 september 2007 @ 19.43 uur

  24. Wat Donner tegen de aanpak van topsalarissen te berde meende te kunnen brengen, waren het salaris van topvoetballers en de prijzen, die voor kunstwerken worden betaald.
    Tussen zijn niets- (maar daardoor juist veel-)zeggende geleuter door, wou hij dat steeds maar onder de aandacht brengen, als ware dat een argument om topinkomens niet te hoeven aanpakken.

    Nu ja, het is/was ook wel een argument… Alleen geen steekhoudend argument. Een Sneijder, die onlangs naar Real Madrid is vertrokken, bijvoorbeeld, heeft zijn waarde in korte tijd al bewezen door prestaties te leveren, te scoren op momenten, die er toe deden. Alles, wat hij verder nog aan prestaties levert, is pure winst. En daar ging het toch om? Beloning versus prestaties? Donner zélf heb ik nog niet op prestaties kunnen betrappen. (Vriendjes plezieren kan iedereen…)

    En v.w.b. dure kunstwerken… Het is wat een gek daarvoor geeft. En de kunst is misschien om iemand zo gek te krijgen… Maar dat is iets individueels, waar geen maatschappelijke consequenties aan verbonden zijn. Hij heeft mijn zegen, als hij met zijn fietsje door een pot verf rijdt en daarna over een stuk linnen, dat hij uiteindelijk voor goud geld weet te verkopen.
    (Ik wil hier kunstenaars overigens absoluut niet mee schofferen.)

    Zijn kunststukjes met zand en mist, daarentegen, zijn nogal breed gewild. En misschien is dát ook wel de “kunst”, in zijn perceptie…
    Maar als minister van sociale zaken, moet je volgens mij dan wel een duivels bizar geweten hebben!

    Waar het zelfverrijkingsprobleem om gaat, is dat de verhouding tussen prestatie en beloning bij sommige topmanagers gewoon zoek is.

    En dat weet Donner ook wel. Alleen is het niet wat er met de ondern… ehh… het kabinet was afgesproken.

    Reactie door Wilbert — maandag 17 september 2007 @ 19.51 uur

  25. Robert RB, @8
    L E E S Hakker,lees het nog eens , wat hij schrijft is RAAK.
    Het is/gaat niet zo makkelijk als u denkt,
    uit uw postje begrijpen wij dat u de politiek van de bonden niet kent.

    Reactie door Joop c.s. — maandag 17 september 2007 @ 19.53 uur

  26. De SP voorstellen
    Onvoorstelbaar naïef

    Als je iets wilt voorstellen is enige verdieping in de materie niet misplaatst.
    Zo lijkt mij een voorstel aan het parlement/De Regering aleen zuidenwind in Nederland toe te staan onhaalbaar.
    1.
    Prestatiebeloning in de vorm van bonussen, aandelen en opties wordt afgeschaft etc…

    Dit zijn oud communistische spasmen die al geleid hebben tot de dood van alle geïnfecteerden.
    Dit geeft ook aan dat de SP, en in het bijzonder Jan Marijnissen, zijn eigen achterban door snelheid ver achter zich heeft gelaten, waarbij de richting voorwaarts of achterwaarts door de geschiedenis zich beter laat definiëren.
    Bestuurders moeten niet worden verleid….
    Men kan elke vorm van leven in abstractie zien.
    Het zoogdier “mens” heeft andere instincten dan bijvoorbeeld het insect.
    Toegegeven dat vele insecten zich tamelijk communistisch gedragen maar het lijkt mij een stap te ver om met de snelheid van Jan Marijnissen voortaan te verlangen dan wij ons als insecten gaan gedragen.
    De technische haalbaarheid van dit voorstel op internationaal niveau staat gelijk aan het eisen van slechts een zuidenwind.

    2.)
    Er komt een morele koppeling….
    Er komt een morele koppeling?
    Onvoorstelbaar naïef!

    Luciano Pavarotti, Frits Philips, Johan Cruyff…John de Mol?..etc…
    CAO? , en wat voor morele koppeling moeten deze mensen leggen?

    3.
    De ondernemingsraad krijgt instemmingsrecht over de beloning van de top.

    Het snijdt een beetje hout, maar dan met een pennenmesje.
    Dit voorstel geeft ook op generlei wijze aan hoe dit kan worden vorm gegeven, en dit mede ook op internationaal niveau.
    Hierbij verwijs ik ook even naar mijn reacties eerder deze week op een ander topic.
    Waarin duidelijk een meer haalbare constructie wordt aangegeven waarin de werknemer werkelijk meer rechten verkrijgt door medeaandeelhouderschap.

    4.
    De 30%-regeling voor buitenlandse bestuurders geldt tot 70.000 euro.

    Misschien wel het meest domme voorstel van alle vijf!
    Dit zou betekenen dat buitenlandse bestuurders die effectief in Nederland willen gaan werken, of investeren, zowel financieel onthoofd als verkracht worden als we dit in economische zin relateren aan de gehele wereld.
    Laten we dan gelijk maar samen besluiten dat we op internationaal gebied insecten zijn.
    Hier dieper op ingaan lijkt me te dom voor woorden.
    5.
    De kosten voor salarissen boven het salaris van de minister-president zijn niet meer
    aftrekbaar voor de vennootschapsbelasting.

    Dit is ook weer zo een dom voorstel.
    Wij zouden hier internationaal geheel mee uit de pas lopen en beschadigd (nog verder) ons ondernemersklimaat.
    Ook hier is het verstandiger om een gedeelte van de (alom gewenste) verlaging van de vennootschapsbelasting in de vorm van aandelen en aandelen opties toe te laten komen aan het personeel zodat zij mede aandeelhouder worden van de onderneming.

    Mijn voorstel aan de SP;
    Neem een paar respectabele economen in dienst!

    De SP heeft geld genoeg!

    Reactie door SP-Tegenstander — maandag 17 september 2007 @ 20.14 uur

  27. @23 ACE
    Over jouw punt betreffende die z.g. (top)managers..Dat wordt juist maar al te vaak en in mijn ogen ten onrechte als excuus aangedragen, om hun privileges veilig te stellen. (Dan vertrekken ze naar het buitenland). Ik geloof echt niet dat de VS op een manager als Grijpman Groenink zit te wachten hoor!

    Reactie door ToN — maandag 17 september 2007 @ 20.17 uur

  28. @ 8 robert rb

    Prima verwoord, maar…….. zoals je weet is hier in ons land een verdeel en heers cultuur dus dat werk platleggen kun je wel vergeten, hun baas is hun god.

    Reactie door Pool — maandag 17 september 2007 @ 20.19 uur

  29. @SP-Tegenstander — maandag 17 september 2007, 20.14

    Ach, weet je, SP-tegenstander…

    Als de SP je raad op zou volgen (“Neem een paar respectabele economen in dienst“), dan ga je die ófwel niet respectabel vinden, ófwel geen econoom…

    Je bent immers SP-tegenstander of je bent dat niet.

    Persoonlijk zie ik mezelf trouwens niet als tegenstander van wie dan ook. Ik ga er liever van uit, dat iedereen het beste wil voor zichzelf en elkaar. Tja, en dat daar vaak meningsverschillen over zijn…

    Dingen moeten trillen, anders trillen dingen niet.

    Reactie door Wilbert — maandag 17 september 2007 @ 20.33 uur

  30. Aan punt 2 en 3 zou ik willen voorstellen,dit te toetsen aan een opvoorhand vastgestelde functieomschrijving/waardering.Zodat er over het morele en het realistische geen andere uitleg mogelijk is.

    Reactie door tom — maandag 17 september 2007 @ 21.12 uur

  31. Hoe zit het met maatschappelijke verantwoordelijkheid een bedrijf kun je niet alleen runnen met cijfertjes daar komt ook emotie bij kijken en betrokkenheid bij je personeel bovendien wil je dat de economie blijft draaien moet de consument geld uitgeven en dat gebeurd nu niet ook al doen ze net of dat wel zo is.Ik denk dat belastingverlaging voor de burgers beter helpt dan die belachelijke looneis van 3% want dat gaat weer nergens over MIEREGENEUK.

    Reactie door Jolly jumper — maandag 17 september 2007 @ 21.16 uur

  32. SP-Tegenstander — maandag 17 september 2007 @ 20.14:

    Je zou je beter eens druk kunnen maken om de vele mensen die alles moeten betalen van 1100 euro of nog veel minder per maand…
    Het is typerend dat jouw soort geen maatregel te ver gaat of te dol is om juist deze minderbedeelden aan te pakken, maar je verzint wel allerlei flauwekul om te voorkomen dat deze maatschappijontregelaars eindelijk eens in hun kraag worden gepakt.

    Rechtvaardigheidsgevoel is helaas niet universeel….

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 17 september 2007 @ 21.19 uur

  33. Beste mensen, ik heb al heel wat hierover op deze site gezet. Als critisch vakbondsman (FNV) heb eens een Grafrede geschreven over de ondergang van onze verzorgingsstaat BV Nederland.
    De voornaamste rede is de politieke onverschilligheid die als een besmettelijke ziekte heeft toegeslagen. Het virus hiervan was het verraad van links, wat in grote mate gezocht moet worden bij de partij van de Arbeid. Het is een partij geworden van regenten, die in het verleden de ene sociale academie na de andere afliepen en ieder contact met de arbeidersklasse angstvallig ontliepen. Ook het FNV heeft zich hier geheel in de stijl van de PvdA aan schuldig gemaakt. Een krachtige socialistische beweging kan de trein weer op het goede spoor zetten. Weg met mooi praters en gladstrijkers. Ga terug in de tijd hoe onze voorvaderen de strijd aangingen, het Volk schreeuwt erom. Met een verenigd Europa kun je het schudden maar dat wisten wij al.

    Reactie door d'olle Henk — maandag 17 september 2007 @ 21.38 uur

  34. Deze voorstellen zijn heel sympathiek in hun intentie. Het geeft in ieder geval duidelijk aan dat we met zijn allen een andere richting moeten inslaan dan wat er de afgelopen jaren is afgebroken onder groen, blauw, paars en verwaterd rood.

    Het manco is dat je deze maatregelen niet geïsoleerd en ook niet van de ene op de andere dag kunt invoeren. Het vergt een langdurig en weloverwogen bijsturen van onze gehele maatschappelijke orde. Zo moet je maatregelen, gericht op beursgenoteerde ondernemingen, wel goed afstemmen met beleid voor het midden- en kleinbedrijf en voor eigenaars/grootaandeelhouders. Anders verzand je in nog complexere ontwijkende constructies dan wat we nu al zien.

    Maar de richting die we in moeten slaan – eerste weg links – is uitstekend.

    Reactie door Hermie Kreeft — maandag 17 september 2007 @ 22.20 uur

  35. @26 SP-Tegenstander
    Voor zover je al verstand van econonie mocht hebben, dan kan ik in jouw verhaal vooralsnog geen enkel economisch argument ontdekken, waaruit we zouden moeten afleiden dat deze punten (van 1 t/m. 5) onze economie schade zouden toebrengen..Daarnaast kan het helemaal geen kwaad om het op z’n minst te proberen, terugdraaien kan altijd nog..Zelfregulering volgens de code Tabaksblatt heeft niet (voldoende) geholpen, dan helpen we ze toch gewoon alsnog een handje? Wat mij betreft niks mis mee!

    Reactie door ToN — maandag 17 september 2007 @ 23.09 uur

  36. Als je een eind aan de graai cultuur wilt maken moet je alle salarissen (en dan telt alles wat er zoal binnenkomt) dat hoger is dan dat van de minister president met 101% belasten, het graaien is meteen afgelopen.
    Dan nog iets over salarissen, waarom worden deze altijd met een percentage verhoogd, ipv iedereen evenveel meer, de verschillen tussen hoge en lage inkomens wordt zo alleen maar groter, laat de lagere inkomens net zoveel stijgen.
    Indien de lagere inkomens net zoveel stijgen, zal het verschil tussen een uitkering en de lagere inkomens sneller groter worden, waardoor het aantrekkelijker wordt om een baan te accepteren.

    Reactie door ton — maandag 17 september 2007 @ 23.09 uur

  37. @34 Hermie
    Helemaal mee eens hoor! Maar ik vind persoonlijk deze voorstellen van de SP een stuk verantwoorder en haalbaarder dan het voorstel over die 20% winstdeling van de vakbond(en)..Dat beschouw ik juist als een onzinnig voorstel waar de SP zich maar beter verre van kan houden, het slaat nergens op en is bovendien (wat mij betreft) niet eens haalbaar..Populisme ten top, verder niks!

    Reactie door ToN — maandag 17 september 2007 @ 23.42 uur

  38. Ik ben het met deze voorstellen van de SP helemaal eens.
    Overigens vind ik persoonlijk dat er ook nog extra sancties mogen (lees: moeten) komen voor NV’s in belastingparadijzen, de antillen, luxemburg en belgie.
    Daar wordt ook al sinds jaar en dag volop aan zelfverrijking gedaan.
    Regel zou moeten zijn: een NV kan niet meer voordeel toucheren dan het in de schatkist doneert middels belastingbetaling.
    Helaas is het meestal andersom en dan spreken we ook over hele grote bedragen.
    Dat zijn net zo goed profiteurs en graaiers, dus ook aanpakken.

    Reactie door G. — dinsdag 18 september 2007 @ 4.10 uur

  39. Als het gaat om economische argumenten voor de SP-voorstellen dan kunnen we er wel een paar noemen;

    - De veel te grote winstquote of spaar- overschot in het Nationaal Inkomen,leidt tot speculatie en financiële crises;
    - Dit overschot en de hieruit betaalde salarissen en vermogensinkomsten,leiden tot veel te lage lonen en uitkeringen, oftewel onderbesteding in de Nederlandse economie;
    - Overnames en fusies die geen economisch nut dienen, anders dan speculatie en stijging van aandelenkoersen, lees prof. Hans Schenk, tasten de ec.sterkte van de bedrijven aan, fusies en speculatie als dagelijks activiteit, inplaats van produceren en innoveren, deze bedrijven gaan niet zelden failliet of worden opgesplitst;
    - De arbeidsmoraal en het ec.vertrouwen van de werkende bevolking wordt ondermijnd, graaien aan de top zonder relatie met een arbeidsprestatie werkt zeer ondermijnend voor de groei van de arbeidsproductiviteit;

    Kort samengevat: “het grote graaien” leidt tot stagnatie, onderbesteding, overspeculatie, financiële crises en verlies van vertrouwen in land’s economie!

    Reactie door joseph halevi — dinsdag 18 september 2007 @ 7.54 uur

  40. Goeden morgen vrienden SP.

    Door deze voorstellen stroomt een warmte door mijn aderen, hierdoor zou het eindelijk goed komem. Afwachten is nu de zaak.

    Gisteren naar het kapitalistische ondeugd, de Amerkaan Greenspan gekeken?
    Die heeft een boek geschreven waarin hij zich probeert schoon te wassen over de tijd dat hij zich neerlegde bij de voorstellen waarmee Bush CS het volk knevelde.
    Nu wilde hij het doen voorkomen alsof hij overal tegen was en zijn adviezen nooit overgenomen werden.
    Wat een vies miezerig persoon, een walging ging door mijn lichaam, over zoveel leugens, waar hij altijd patent op had.
    Nu durft hij te beweren dat hij een junior adviseur was, terwijl hij de machtigste persoon na Bush was.
    Hoe durft hij het Amerkaanse volk nog onder ogen te zien met zoveel kwalijke kwaliteiten.

    Mijn haren te bergen en onpasselijk…..

    Reactie door Ouwe Dirk — dinsdag 18 september 2007 @ 9.23 uur

  41. @11 Hakker, hoewel we verschillende ervaringen hebben, denk ik wel dat we hetzelfde bedoelen. Een goede OR kan door de collega’s inderdaad vies in de steek worden gelaten. En ja, het FNV of welke bond ook kan aktie afremmen. Feit blijft dat wij, jij en ik het moeten doen en dat gebeurt niet. Deze trend werd ingezet door eerst elkaar aan te kijken, zo van durf jij of als jij gaat ga ik ook……. Dit is de neerwaardse spiraal. Mij heeft het doorgaans weinig kunnen schelen wat anderen deden, ik vind iets niet goed dus ik zeg het. Er zijn dan collega’s die zeggen dat ze je moedig vinden, ja zelfs een vakbondsbestuurder zei mij dat en vervolgens blijven ze op hun krent zitten.
    Dat gedrag is waar werkgevers garen bij spinnen. Het is mij te gemakkelijk om alleen maar naar een werkgever te wijzen. Ik neem het hen dus niet alleen kwalijk, maar meer nog de werknemers.
    Dat geldt voor mij ook voor onze regering. Wij staan ze toe te doen wat ze doen.
    Bedrijven waarover in de media wordt bericht dat er graaiers in de top zitten, moeten door hun personeel gelijk worden aangepakt. Gooi zo’n bedrijf plat en het is afgelopen.

    Het simpele werkt vaak het beste.

    Reactie door Gerard Lettinck — dinsdag 18 september 2007 @ 9.40 uur

  42. Ik vind niet dat je als overheid een maximum aan salarissen moet stellen. Het liefst zou ik zien, dat je gewoon met minder geld genoegen kan nemen EN KAN LEVEN!!!
    Helaas, de vicieuze cirkel van stijgende salarissen, stijgende belastingen, stijgende prijzen en dus stijgende salarissen etc maakt dat ik me afvraag hoe dit verder gaat. Kinderopvang, hypotheek/huur, en verzekeringen slokken met gemak 2/3 van een salaris op of je nu 30.000 of 100.000 verdient.
    Wat dat betreft is die balkenende norm van 170.000 ook belachelijk. Van mij mag een ministerpresident meer verdienen (zolang die maar geen zalm, wilders of verdonk heet). Maar bovenal: Salaris moet je krijgen naar functioneren: Ik zie geen verschil tussen iemand die zich maar drukt op kantoor of in de fabriek en een slecht functionerende MP als JP. In alle gevallen: korten die hap ofwel: geen bonus.

    Reactie door Martin — dinsdag 18 september 2007 @ 10.22 uur

  43. SP-Tegenstander :
    quote
    Wij zouden hier internationaal geheel mee uit de pas lopen en beschadigd (nog verder) ons ondernemersklimaat.
    einde quote!

    Troost je dat doen we al, zeker op het gebied van kleine zelfstandigen!

    Ik zal je een voorbeeld geven.
    Onze vastgoed jongens hebben bergen met leegstaande panden, de kosten van leegstand trekken ze keurig van de winstbelasting af, waardoor jij en ik meer belasting kunnen betalen en zij zich verder kunnen verrijken met dit belastingvoordeel.

    Reactie door Sinne Tolsma — dinsdag 18 september 2007 @ 11.06 uur

  44. dit vergat ik nog:

    Door deze belastingconstructie die de vastgoedhandel bevoordeelt, kunnen de huurprijzen kunstmatig hoog gehouden worden!

    Reactie door Sinne Tolsma — dinsdag 18 september 2007 @ 11.07 uur

  45. @40 Goed gezien Ouwe Dirk, maar erger is dat een dergelijk gedragspatroon zich ook el-
    ders laat zien en kennelijk navolging heeft.
    Hoé vóór(t) te leven en welk resultaat beoogt men met de diverse gemêleerde aan de
    wereld/bevolking getoonde strategische invul-
    ling van problemen.
    Bush en de zijnen, ALL over the WORLD, laten
    zich kénnen van hun minst lichtgevende zijde!
    Indirect hebben we dus dagelijks te maken met de daaruit voortvloeiende beschouwingen
    en gedragingen en ik kan er niet blij mee
    zijn voor jouw en mijn kinderen en kleinkin-
    deren! Wat zouden we vandaag weer krijgen
    voorgeschoteld? Een extra warme maaltijd na
    verplicht (doen) overwerken?
    Gaat er nog überhaupt ergens meer het licht
    aan als men de bevolking in het donker de weg
    naar huis moet zien te vinden, en met wat
    voor soort hout mogen zij de haard aansteken?
    Tja, met dit soort gedachten kan IK ALLE kan
    ten uit inmiddels. Luctor et emergo….toch?
    Tja je peijnst een eind weg op zulk soort
    dagen en vraagt je af in welke problematiek
    Nederland zich nog écht verdiept….de bodem
    zakt vanzelf wel onder onze voeten! Dag, dag!

    Reactie door Madelief — dinsdag 18 september 2007 @ 11.18 uur

  46. “Al jaren bestaat in Nederland grote verontwaardiging over de almaar stijgende inkomens van zogenoemde ‘topmensen’ in het bedrijfsleven.”

    en nu zou men er met deze voorstellen wel paal en perk aan gaan stellen?
    in al die jaren hebben andere voorstellen ook helemaal niets uitgemaakt.

    water naar de zee dragen? zaken aan proberen te pakken die al veel te lang door hebben kunnen modderen?
    iets wat nooit zo had mogen ontstaan en doorgroeien gaan we nu inneens proberen te stoppen?!

    het had zowiezo nooit zo ver mogen komen!
    altijd dat gelul achteraf,dat heeft nog nooit geholpen.

    Reactie door iew — dinsdag 18 september 2007 @ 11.53 uur

  47. er is geen balkenendenorm. is er nooit geweest. het moet gewoon ophouden met dat gegraai en balkenende de mensen steeds maar een rad voor ogen draaien, dat er geen geld is. wel dus. het gaat alleen de verkeerde zakken in.

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 18 september 2007 @ 13.01 uur

  48. Het zou fijn zijn als hier een maatschappelijke discussie over ontstaat. Het zou fantastisch zijn als (een deel van) deze voorstellen worden aangenomen.

    Vooropgesteld dat het nog wel van Brussels mag, he… ;-)

    Reactie door Anja — dinsdag 18 september 2007 @ 13.02 uur

  49. VNO-NCW zullen wel weer beweren dat Nederland zich uit markt prijst met deze maatregelen. Met andere woorden: je moet deze toppers belonen anders kun je niet concurreren met het buitenland. Maar wat is nou de meerwaarde van een topmanager. Het zijn gewoon handige zakenlui, die kopen en verkopen. Als dat op de beurs goed uitpakt, nemen zij de winst. Als het verkeerd uitpakt laten ze anderen voor de verliezen opdraaien. Wat mij betreft pakt de regering hem zijn geld weer af en verdeelt het onder de armen.

    Reactie door reint — dinsdag 18 september 2007 @ 13.13 uur

  50. @49 reint

    Kijk, dit is nou de taal van een man met een sociaal hart!

    Reactie door Gloria — dinsdag 18 september 2007 @ 14.04 uur

  51. Dat meen je niet!

    Reactie door reint — dinsdag 18 september 2007 @ 16.09 uur

  52. Ja, Anja, laten we er lekker maatschappelijk over discussieren. Dat schiet op.

    Nee, werknemers moeten de handen eens ineen slaan en bedrijven platleggen. Gewoon simpel aanpakken en niks discussieren over zaken waarvan we allang weten dat het wittebordencriminaliteit is.
    Discussieren en zaniken, maar niets doen. Dat is wat Nederland naar de Filistijnen helpt.

    Reactie door Gerard Lettinck — dinsdag 18 september 2007 @ 16.17 uur

  53. @51 reint

    Sure!

    Reactie door Gloria — dinsdag 18 september 2007 @ 16.32 uur

  54. Er zijn geen grenzen aan het graaien , zolang het arbeidersvolk niet massaal in staking gaat .Op de vakbonden hoeft men in iedergeval niet te rekenen : die rekenen zichzelf rijk van alle contributiegelden .

    Reactie door Fred — dinsdag 18 september 2007 @ 18.05 uur

  55. Bonussen zorgen voor meer winsten en daarmee minder kosten van arbeid , asl deze factor wordt verkliend , wat betekent dat er minder werkgelegenheid komt door deze bonussen-jacht aan de top , onder de mom van efficienter en kwalitatief beter produceren .

    Reactie door Fred — dinsdag 18 september 2007 @ 18.34 uur

  56. Sinne Tolsma — dinsdag 18 september 2007 @ 11.06:

    Goedenavond:

    Volgens mij (welke deskundige, bijv. Maan Arkenbosch?) wil/kan dit bevestigen) is er al jaren een beleid waardoor ondernemen (vooral de middelgrote en grote) een voortdurend excuus is om maar zo weinig mogelijk of in veel gevallen misschien helemaal geen belasting te betalen:

    1) de vennootschapsbelasting is al heel fors verlaagd, vergeleken met de tijd van Joop den Uyl en men kan allerlei “tegenslagen” opvoeren om die nog verder te drukken. (En reken maar dat daarvan dankbaar ge(mis!)bruik wordt gemaakt!)

    2) allerlei trucs, zoals de diverse leaseconstructies zijn allemaal ten laste van de schatkist, de daardoor gederfde belasting mag het gewone volk opbrengen, waardoor dit steeds verder wordt uitgemolken.

    3) En, alsof dit nog niet voldoende cadeaus zijn: er zijn tal van -door de overheid verstrekte- subsidies ten gunste van “het” bedrijfsleven.

    4) De tijd dat er RECHTVAARDIG belasting werd geheven is al lang voorbij, om maar helemaal te zwijgen over de mogelijkheden -die overheden vroeger nogal eens aangrepen- om de belastingopbrengst deels te gebruiken voor herverdeling van inkomen: zo konden de laagste inkomens nog enigszins worden ontzien.

    5) Nog nooit zijn de inkomensverschillen zo groot geweest en dan durven sommigen ter rechter zijde nog het woord nivellering (verkleining van inkomensverschillen) in de mond te nemen!: het wordt juist hoog tijd dat er eindelijk eens een begin met nivellering wordt gemaakt, i.pv. een 0.1 a 0,2 % verschil tussen minima en veel beter(als dit al zoveel is!) aan te grijpen om dit brallend als een “bewijs” daarvoor aan te voeren.

    6) Volgend jaar schijnen tal van eerste levensbehoeften belangrijk duurder te gaan worfden: van granen vervaardigde levensmiddelen zoals brood, ook spijsolien, de ziektekostenverzekeringen, weer hogere milieuheffingen enz.: alleen daardoor al zouden vooral voor de minima de inkomsten met PROCENTEN moeten stijgen, terwijl er dan nog niet eens sprake zal zijn van een werkelijke inkomensverbetering.

    Kortom: ik hoop dat de zelfingenomen en egoistische rechtse brallers zich op dit log even inhouden, want ik kan dat soort zo langzamerhand wel schieten!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 18 september 2007 @ 19.14 uur

  57. Het kabinet kan de graaiers niet aanpakken.omdat deze graaiers via-via er voor zorgen dat hun partij-kassen gespekt worden!!!!!!!!!!!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 18 september 2007 @ 19.47 uur

  58. Jan er moet nog een voorwaarde bij:
    6)Als bedrijven strategisch van belang voor het land zijn of het economisch verlies in geen verhouding staat tot de opbrengst,dan dient de ondernemingsraad of een arbeiders-vertegenwoordiging een gelijkwaardige stem te hebben,dan de aandeelhouders,immers een bedrijf is een samenvoeging van kapitaal en ARBEID.

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 18 september 2007 @ 20.02 uur

  59. Gelukkig staat het in Nederland ondernemende SPers vrij deze vijf punten (of andere vergelijkbare) in hun eigen bedrijf in praktijk te brengen. Verbeter de wereld en begin bij jezelf!

    Reactie door Gerrit (die andere) — woensdag 19 september 2007 @ 8.40 uur

  60. de bezuinigingen op de ouderenzorg en gehandicapten zal het zelfstandig kunnen blijven in de weg staan.
    voor zelfstandig wonende gehandicapten is het nu al te zwaar zij kunnen geen zorg op oproep krijgen, wat de gezondheid niet ten goede komt en het zelfstandig kunnen blijven wonen en patriciperen in de weg staat.
    Voor deze mensen is er nauwelijks aandacht het is voornamelijk de vergrijzing waar men zich mee bezig houd.

    Reactie door joep — woensdag 19 september 2007 @ 10.05 uur

  61. Ik vind dit een buitengewoon zwak voorstel van de SP. Dit komt omdat de SP het midden zoekt en in dezelfde neo-liberale kiezersvijver van de Partij van de Arbeidersverloochening zit te vissen. Er is maar 1 manier om graaien aan de top tegen te gaan: ARBEIDERSZELFBESTUUR! Alle aandelen in handen van de mensen die het bedrijf groot maken: DE ARBEIDERS. Het hoogste salaris maksimaal 3 keer het laagste salaris! De SP moet weer SOCIALISTIES worden

    Reactie door schlebusch — woensdag 19 september 2007 @ 11.20 uur

  62. ik werk bij T.N.T. post als het bedrijf zijn zin krijgt ga ik er per maand 95 tot 120 euro op achteruit en dan praten we nog niet over de inflatie .Het wordt tijd voor actie de top heeft genoeg zijn zakken gevuld over de rug van jan met de pet.

    Reactie door jack — woensdag 19 september 2007 @ 17.25 uur

  63. @62 jack

    De TNT kan alleen maar zijn zin krijgen als jullie werknemers het toestaan!

    Dus: verzamelen en actie! GO.

    Reactie door Gloria — donderdag 20 september 2007 @ 0.38 uur

  64. Jack, de macht is aan het volk of in jouw geval de werknemers. Ze hebben het alleen nog niet door!!
    Mobiliseer de werknemers eventueel via de bond. Dwing desnoods de bond door anders de media te zoeken.
    Het probleem is altijd dat er enkele zijn die het zware werk moeten doen. De rest wacht af en duikt als het misgaat.
    Dat gedrag is voor mij meer misselijk makend dan het gedrag van bedrijfsleidingen die hun zakken vullen.

    Reactie door Gerard Lettinck — donderdag 20 september 2007 @ 13.12 uur

  65. Graan is duurder , doordat deze wordt gebruikt voor het maken van brandstof voor de automobiel !

    Reactie door Fred — donderdag 20 september 2007 @ 19.12 uur

  66. Beste Jan ; u moet zeggen :GRENZEN aan het JATTEN !

    Reactie door Fred — zaterdag 22 september 2007 @ 16.05 uur

  67. wordt het gewoon niet eens tijd dat er wat extremisten opstaan zeg in de trant van een robin hood,naar de normen(even naar de wc) van 2007,die de figuren van tnt,en dat 80 miljoen huftertje even een bezoek brengen.
    eeuu 78 miljoen storten of de bleep

    Reactie door Bart — maandag 24 september 2007 @ 3.10 uur

  68. laatst gelezen,de topman van numico,staat ter discussie,er was sprake van een vlekkeloze overname ,zonderinspectie van de boeken,het geheel leek een deal.
    waarvan de heer b een aardige grijpstuiver
    aan overgehouden heeft.
    het idee,om de or meer inspraak te geven
    die zich kunnen laten adviseren.
    kan een probleem opleveren,als de bestuurder
    vanuit het buitenland opereerd.
    de beloningen die de heren ontvangen,zijn in geen enkele verhouding,tot de geleverde prestaties,meestal hebben ze de wind mee
    het zijn bedrijfsdieven,die parasiteren,
    op de prestaties van de werknemers,die zich
    meestal dubbel uit de naad moeten werken.
    bosjesman ziet het niet zitten om toekomstige collegas aan te pakken,zie onze vriend kok,die loopt nu ook in de vetweide
    ook een echte socialist.
    list en bedrog predikers zijn er genoeg,
    en de bevolking zegt amen.
    niet geschoten is altijd mis

    Reactie door hw. rademaker — woensdag 3 oktober 2007 @ 9.14 uur