Door de lens van de SS

Door de lens

Afgelopen week zijn de 116 foto’s gepubliceerd die het Holocaust Museum In New York eind vorig jaar uit een nalatenschap ontving. Het zijn verbijsterende foto’s die laten zijn hoe de SS’ers en andere Duitse bewakers in het concentratiekamp ondelring contact hadden. Beelden van de verschrikkingen zijn niet te zien. Wel zijn er 6 foto’s waarop de beruchte kamparts Josef Mengele in beeld is. (Photoq)

De foto’s kun je op deze slideshow bekijken.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 25 september 2007 :: 17.06 uur

54 Comments

54 reacties

  1. Bizar aanvullend bewijs van wat al bekend was: hoezeer nazi’s en fascisten medemensen als grof vuil en ratten behandel(d)en, maar o zo lief waren/zijn voor en emotioneel waren/zijn over hun eigen hondje.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 25 september 2007 @ 17.50 uur

  2. Arbeids macht frei zeiden zij,kijk hoe blij zij toen waren,toen,Abeids macht frei,1 keer,2 keer,3 keer,adjugé vendu, aan alle Neo United lul Incorporeted Connards & Co

    Reactie door gaf — dinsdag 25 september 2007 @ 18.04 uur

  3. Zojuist allemaal bekeken.

    Wat me met dergelijke beelden altijd het meest schokt is hoe “normaal” deze mensen zijn. Het zijn geen beesten maar mensen, zoals jij en ik. Je kunt er niet aan zien dat het beulen zijn.

    Als er iets is wat we daarvan mogen leren, dan is het volgens mij wel dat zich binnen bepaalde omstandigheden een collectieve sfeer kan ontstaan waarin elk mens tot gruwelijke daden in staat is zonder hiermee in gewetensnood te komen…

    Een griezelige gedachte…

    Reactie door Erik Manders — dinsdag 25 september 2007 @ 19.05 uur

  4. HONd IS SLIM,hij kijk niet eens de bastaard in de oog..
    Smart dog,net een hond.
    is fashism een pavlov reflex?

    Reactie door gaf — dinsdag 25 september 2007 @ 19.49 uur

  5. Doen wij niet hetzlefde terwijl de wereld brand? Je kunt wel zeggen dat wij zelf niet die gruwelen verrichten, maar we doen er niets tegen. En we weten het, we weten het.

    Reactie door Berend — dinsdag 25 september 2007 @ 20.57 uur

  6. is dat boes?? en bak ellende die een pootje geeft,jip de moderne uitvoering van toen,
    en wij zeggen straks,altands het stem vee van hun,,we hebben het wel geweten,,maar allee we zijn onze schulden al weer kwijt,2 dagen terrug net 10 wees gegroetjes gedaan,daar is wat ons betreft de miljoen +++ doden mee afgedaan.

    Reactie door ad — dinsdag 25 september 2007 @ 21.17 uur

  7. verbijsterend om te weten dat deze arrogante rotkoppen ondertussen bezig waren om op een industriele manier mensen uit te moorden

    Reactie door visgert — dinsdag 25 september 2007 @ 23.03 uur

  8. Ik wil ze niet eens zien.

    Reactie door tom — dinsdag 25 september 2007 @ 23.43 uur

  9. Als je de achtergrond niet wist; dan is er niks schokkends aan die foto’s.

    Ik hou me liever bezig met het landverraad wat zich nu weer af speelt. De geest van de NSB waart weer rond.

    Reactie door ReneR — dinsdag 25 september 2007 @ 23.51 uur

  10. VOORKOM FASCISME DOOR VOORLICHTING OVER DROGREDENEN
    Ook in ons land kan het fascisme stevig wortel schieten. Dat komt door de genen van de mens. En doordat veel mensen geen kennis hebben van drogredenen. Daarom moet iedereen daarover snel grondig worden voorgelicht via de media en het onderwijs.

    Drogredenen zijn denkfouten die vaak leiden tot conflicten en andere ernstige problemen. Ook op webforums komen ze veel voor en zelfs bij politici.

    Bijvoorbeeld hett overdrijven van het standpunt van je tegenstander. Of bijv.: ‘Mijn opa heeft alijd gerookt en is 100 jaar geworden. Dus roken kan geen kwaad.’

    Ook drogredenen zijn een vorm van geestelijk geweld, hoewel ze vaak onbewust worden gebruikt.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 26 september 2007 @ 0.06 uur

  11. “Wat me met dergelijke beelden altijd het meest schokt is hoe “normaal” deze mensen zijn. Het zijn geen beesten maar mensen, zoals jij en ik. Je kunt er niet aan zien dat het beulen zijn.” (3. Erik Manders)

    Inderdaad, als we allen niet (veel) beter zouden weten, zien de foto’s eruit als willekeurige foto’s op het werk en een hartstikke geinig uitje met het bedrijf.

    Ik sta dan ook helemaal achter je conclusie!

    Reactie door Renée — woensdag 26 september 2007 @ 3.08 uur

  12. Het is een misvatting dat je misdadigers aan hun uiterlijk kunt herkennen. Ze waren wel hard en meedogenloos. Dat was in die jaren ook het ideaalbeeld. Hitler zei “da muss der deutsche Junge der Zukunft schlank und rank sein, flink wie Windhunde, zah wie Leder, und hart wie Kruppstahl”. Aan dat laatste voldeden de kampbeulen zeker.

    Reactie door reint — woensdag 26 september 2007 @ 8.33 uur

  13. ad, je gaat een beetje ter ver, ik vind dit geen leuk grapje meer.

    Bizar om te zien hoe men kerst viert daar, gezellig de kerstboom aansteken, waren deze mensen zo gehersenspoelt of waren ze gewoon schytzofreen,

    Reactie door Carla — woensdag 26 september 2007 @ 9.46 uur

  14. Indeed, it is the shadow of misdeeds.

    Ik ben het met bovenstaande reacties eens.

    Behalve de dekmantels, de daders en de targetgroep, is er weinig veranderd:

    - wij worden eenzijdig geïnformeerd.
    - in verschillende delen van dit planeet waaronder Irak, massamoord gaat op degelijke basis door.
    - de ras en religiepolitiek/verdeel en heer is er nog steeds.
    - de fascisten als Wilders, hebben het voor het zeggen en weinig mensen durven hem direct aan te spreken.
    - de indruk die dit soort foto’s achterlaten is precis hoe Wilders overkomt. Een zelfgenoegzame man die eigen rechten en vrijheiden boven de rechten en vrijheiden van de anderen ziet en doet als dat normaal is.
    - Een wegkijkend en schijn rechtstaat die nazi’s als hem niet aanspreekt.
    - Met uitzondering van Jan Marijnissen en kleine aantal anderen, bestaan de rest groten deels uit afzijdig, zakkenvullend, opportunistische politici meedoen aan de waan, die niet durven op te komen voor zwakkere groepen in de samenleving.

    NIKS IS VERANDERD.

    Waan en trappen naar beneden is hier, nu en orde van de dag.

    De beelden zeggen heel veel. Zelfs wanneer men denkt dat de waan even gedekt te hebben(verglossed te hebben) zeggen die beelden heel veel. Rust gedeelte, glos gedeelte, zeggen heel veel over de waan die zich buiten de beeld afspeelt.

    Reactie door Khosrow — woensdag 26 september 2007 @ 10.10 uur

  15. Ondertussen heeft Carla(13)een reactie geplaatst waar ik niet snap, which side of the fence she is playing on.

    Volgens mij niks is veranderd. Kan iemand mij vertelen wie, welke kabinet regeerde over Nederland vlak voor en tijdens de tweede wereld oorloog? Ik wil dat met onze huidige normen en waardeloze kabinet gaan vergelijken. Misschien een historicus die deze site leest kan mij naar de juiste bron of bronnen verwijzen.

    De chronologie en context van de hedendaagse politiek in dit land, ruikt en toont alle vergelijkbare tekens met de jaren voor de tweede wereld oorloog.

    Reactie door Khosrow — woensdag 26 september 2007 @ 10.27 uur

  16. De mensen die de voorlichting en onderwijs organiseren en financieren geven altijd hun eigen wending aan de normen en waardeloze waarheid. Onderwijs is ook uitgehold en uitverkocht . Onderwijs zoals wat wij mee gewend zijn is niet ingericht om verstand en compassie bij te brengen maar vooral om mensen klaar te maken voor volgende generatie van jaknikkers, meedoeners, slaafarbeiders en zakkenvullende managers. Daartussen wordt ene en andere over taal en rekenen gedoceerd maar de rest zijn grotendeels bestemd voor gebakkenlucht en inductornatie markt. In de onderwijs worden wij niet geleerd om op te staan en ons verzetten. Wij worden niet geleerd dat alleen Verzet en ongehoorzaamheid kan leiden tot verandering. In het onderwijs worden wij niet geleerd over verzet maar wel over jaknikken en meedraaien/meedoen aan de waan. Onderwijs is grotendeels geen kennisfabriek maar een leugenproductiefabriek ten dienst van de heersers.

    In toenemende mate denk ik dat de werkelijkheid zit in het dagelijkse leven, op de straat, in de actie en protest lijnen die jammer genoeg gesplit en vroegtijdig monddood worden gemaakt.

    De mensen die de voorlichting en onderwijs organiseren en financieren geven altijd hun eigen wending aan de normen en waardeloze waarheid. Onderwijs is ook uitgehold en uitverkocht . Onderwijs zoals wat wij mee gewend zijn is niet ingericht om verstand en compassie bij te brengen maar vooral om mensen klaar te maken voor volgende generatie van jaknikkers, meedoeners, slaafarbeiders en zakkenvullende managers. Daartussen wordt ene en andere over taal en rekenen gedoceerd maar de rest zijn grotendeels bestemd voor gebakkenlucht en inductornatie markt.

    In toenemende mate den ik dat de werkelijkheid zit in het dagelijkse leven, op de straat, in de actie en protest lijnen die jammer genoeg gesplit en vroegtijdig monddood worden gemaakt.

    Reactie door Khosrow — woensdag 26 september 2007 @ 11.06 uur

  17. Democratie en rechtstaat is al lang dood, dat is als het ooit leefde. Volgens mij was het een mooie illusie om in te geloven. Illusies zijn soms ook nodig om het leven wat aangenamer te laten verlopen. Maar illusies hebben pas kracht, wanneer ze toch een beetje logisch klinken. De leugens en misdaad van de huidige generatie wandaders als Bush, Balkenende, Bos en Blair, zijn dusdanig groot dat zelfs de illusies, zijn hun nut en effect verloren.

    Reactie door Khosrow — woensdag 26 september 2007 @ 11.19 uur

  18. @3 Erik Manders. De spijker op de kop.

    Uit doodgewone mensen kan de grootste ellende voortkomen als de macht ze te pakken krijgt en andere mensen geobjectiveerd worden.

    Roelf

    Reactie door R van Bergen — woensdag 26 september 2007 @ 11.50 uur

  19. @15 @13 Koshrow

    “Ondertussen heeft Carla(13)een reactie geplaatst waar ik niet snap, which side of the fence she is playing on.”

    Nou ik snap hem helemaal. En volgens mij zouden deze foto’s ons dus moeten leren en laten overdenken dat het allemaal “gewone mensen” waren zoals jij en ik. En wat laat de tekst die Carla laakt nu zien, dat is helemaal goed gedacht.

    Gaf onder @3 geeft de volgende reactie, waarvan ik in eerste instantie vond “niet de moeite waard om op te reageren”:

    ” HONd IS SLIM,hij kijk niet eens de bastaard in de oog..
    Smart dog,net een hond.
    is fashism een pavlov reflex?

    Reactie door gaf — dinsdag 25 september 2007″

    Juist dit soort objectieverend denken, je zelf op een hoger plan plaatsen dan de andere mens, dat is de basis waarop al die ellende gebouwd wordt. Met andere woorden ik vrees dat de zielenroerselen van gaf precies aangeven waar de vinger op de zere plek gelegd kan worden en ik meen dat Carla dat zelfde in weinig bewoordingen heeft willen uitdrukken.

    Dus gaf, ga je mond spoelen en daarna eens ernstig nadenken, als je daar ten minste toe in staat bent.

    Roelf

    Reactie door R van Bergen — woensdag 26 september 2007 @ 12.02 uur

  20. @15 Koshrow.

    “Kan iemand mij vertelen wie, welke kabinet regeerde over Nederland vlak voor en tijdens de tweede wereld oorloog?”

    Nou doorgaans lijk je me niet onnozel en ik weet haast zeker dat je het antwoord ook weet.

    Als je suggesties wilt wekken, dan kun je beter gewoon iets duidelijker zijn.

    Maar goed, stel dat je het echt niet weet, vreemd overigens voor iemand die etaleert politiek bewust te zijn, Het was het kabinet Colijn (10 mei 1940 “Nederland gaat u maar rustig slapen”).

    Roelf

    Reactie door R van Bergen — woensdag 26 september 2007 @ 12.06 uur

  21. Khosrow, goed kijken, op foto nr, 25 staan ze een kerstboom aan te steken.

    Je kunt veel zeggen van dit kabinet (doe ik ook) maar ga ze niet vergelijken met een nazi regime, dat gaat mij te ver.

    Is het nu duidelijk wat ik bedoel?

    Reactie door Carla — woensdag 26 september 2007 @ 12.53 uur

  22. Khosrow, een gespleten persoonlijkheid is iemand die van het ene moment op het andere in woede kan ontbarsten als hij ertoe in zijn brein wordt aangespoort.

    Zo zie ik deze nazi’s ook , ze kunnen heel lief en gezellig zijn voor hun eigen omgeving, totdat er weer iets knapt in die koppen en dan zijn ze tot dit soort dingen in staat.

    Op deze foto’s zijn ze in hun ‘gewone’doen, lekker ontspannen met vrienden, totdat ze weer aan het ‘werk’ moeten.

    Reactie door Carla — woensdag 26 september 2007 @ 13.10 uur

  23. Ik had een hekel aan geschiedenis zoals het aan mij werd uitgelegd. Op de middelaarschool zat de geschiedenis anders uit dan verschillende versies van de geschiedenis die ik later tegen kwam. Door verschillende elkaar ontkrachtende versies van geschiedenis, is de boom tussen de bos niet meer te zien, of misschien was bos door de bomen niet meer te zien? Alle die verschillende versies naast elkaar zijn genoeg om flauw(onbewust) te worden.

    De beste manier om wakker te worden en wakker te blijven is om overal vraagtekens te plaatsen. Zeker als het om mensen gaat die beweren normen en waarden hoog in de wandel te stellen.

    Hoewel ik weet dat het smaakverbonden is, geniet ik van de bijdragen van GAF. Hij/zij is in staat om de leugens die over ons regeren te ontkleden/blootstellen. Hij/ zij stelt zich niet boven noch onder de anderen maar stelt de andere dimensies van de werkelijkheid bloot.

    Reactie door Khosrow — woensdag 26 september 2007 @ 13.20 uur

  24. @Khosrow

    De vooroorlogse regering heeft bij zijn vertrek maatregelen genomen, dat linkse verzetsgroepen door Nederlandse spionnen geinfiltreerd werden, die het vervolgens aan de GESTAPO doorgaven. Ik heb de namen van ongeveer 150 mensen die zo op uiterst gruwelijke wijze het leven hebben verloren; het werkelijke aantal moet boven de duizend liggen.

    Na de orlog zijn de documenten hierover aan de openbaarheid onttrokken. Maar ze bestaan vermoedelijk og steeds bij de AIVD. Midden 90-er jaren heet die mevrouw Verdonk als directeur van de BVD opdracht gegevn die documenten nog steeds geheim te houden. Daarmee is Nederland uniek in de wereld wat betreft bescherming van orlogsmisdadigers. Zelfs Servie werkt nog beter mee aan de berechting van oorlogsmisdadigers. Onze minister-president komt niet verder dan het leggen van een krans op het graf van een SS-er die meegedaan heeft aan de campagne van massamoorden op joden in de Sowjet Unie.

    En na de oorlog? Minister-president Beel heeft meegeprofiteerd in de handel in gestolen onroerend goed van joden (ik heb de bewijsstukken gezien en kan ze zo aanwijzen, ik mocht ze niet kopieren). Beel greep ook in om een agent van de Duitse contra-spionage en ondergeschikte van de leider van de Silbertanne-moorden (de persoon die ik bedoel moordde niet mee) aan vervolging te onttrekken; Beel liet zelfs bewijsmateriaal teruggeven dat daarna waarschijnlijk vernietigd is. Mogelijk stond in dat bewijsmateriaal de voorzitter van de KVP-tweedekamerfractie (voor de oorlog minister)die actief had meegedaan aan de handel in jods onroerend goed.

    Ik heb Jan de Wit een paar jaar geleden om actie gevraagd en om schadevergoeding vor de duizenden slachtoffers (inclusief de nabestaanden). Maar er was bij de SP geen belangstelling voor deze gruwelijke door L. de Jong bewust verzwegen affaire van massamoord, genocide, landverraad, corruptie, fraude, diefstal, antisemitisme enz. enz. Er is overvloedig bewijsmateriaal.

    Blijkbaar wil de SP ok de KVP-mafia in bescherming nemen.

    Reactie door Drob — woensdag 26 september 2007 @ 13.26 uur

  25. Carla bedankt voor de toelichting. Maar die kant was al duidelijk(licht) genoeg.

    Reactie door Khosrow — woensdag 26 september 2007 @ 13.28 uur

  26. @20

    Beste Roelf,

    Ten tijde van de Duitse inval in Nederland was niet de heer Colijn maar De Geer premier.

    met vriendelijke groet,

    Reactie door Jan Bert Kuipers — woensdag 26 september 2007 @ 13.31 uur

  27. @ 23 Dorb,
    Bedankt voor de zeer nuttige informatie over de kanten die onderbelicht zijn. Die kom ik in de gewone geschiedenisboeken(beter gezegd eenzijdige propaganda/borstklopperijboeken) niet tegen.

    Ik ben het met u eens dat de waarheden mogen niet begraven maar moeten wel ontgraven worden. Hoe kunnen wij iets van Holocaust leren als wij de stinkende daden binnen de ons kent ons kringen ontkennen? Volgens mij was de Holocaust zelfs erger(meer partijen deden mee) dan wat ze ons doen geloven. Er is niks veranderd aan de waan. Alleen de dure jassen zijn veranderend. Het is allemaal versierde versie van de werkelijkheid.

    Reactie door Khosrow — woensdag 26 september 2007 @ 13.54 uur

  28. Jan Bert Kuipers.

    Je hebt gelijk in het laatste jaar voor de oorlog was Jonkheer De Geer premier.

    Roelf

    Reactie door R van Bergen — woensdag 26 september 2007 @ 14.20 uur

  29. @ 21 Carla

    Jij schrijft,……

    ….Je kunt veel zeggen van dit kabinet (doe ik ook) maar ga ze niet vergelijken met een nazi regime, dat gaat mij te ver…

    Dat jij ze niet wil vergelijken met het Nazi regime is jou goed recht, maar ik wil nog een stapje verder gaan, bij de nazi’s wist je waar je aan toe was, dat weet je bij dit kabinet niet, ‘t is dat we nog mensenrechten hebben maar anders zag ik het somber in met dit kabinet zeer zeker met de PvdA /CDA.

    Reactie door Pool — woensdag 26 september 2007 @ 15.10 uur

  30. Hoe gewoon het kwaad eruit kan zien.
    Als Eichmann en Mengele nu zouden leven zouden het waarschijnlijk hoog geplaatste ambtenaren zijn.
    De banaliteit van het kwaad schreef iemand bij het Neurenbergproces.
    Overigens, slachtoffers zie je niet.

    Reactie door Nico de Vries — woensdag 26 september 2007 @ 16.02 uur

  31. Democratie en rechtstaat is al lang dood, dat is als het ooit leefde. Volgens mij was het een mooie illusie om in te geloven. Illusies zijn soms ook nodig om het leven wat aangenamer te laten verlopen. Maar illusies hebben pas kracht, wanneer ze toch een beetje logisch klinken.

    Reactie door Bart — woensdag 26 september 2007 @ 16.44 uur

  32. @Nico de Vries

    Je zit dichter bij de waarheid dan je vermoedt. Als je de namen van de personele bezetting van de BVD vlak na zijn stichting vergelijkt met de namen van de politiemensen die nauw met de Sicherheitsdienst hebben gewerkt (onderdrukking verzet, jodenjacht), zie je dat een behoorlijke overeenkomst. Je kunt de AIVD dus met recht een natuurlijke opvolger van de GESTAPO noemen.

    Reactie door Drob — woensdag 26 september 2007 @ 16.53 uur

  33. HOE SCHULDIG ZIJN WIJ?
    Wij zijn misschien niet zoveel beter als de aanhangers van Hitler.

    Wij rijke landen buiten de armen uit in de derde wereld. Wij ontnemen de volgende generaties een gezonde aarde door onze milieuvervuiling en uitputting van delfstoffen en door de onverantwoorde ontwikkeling van massavernietigingswapens, die we niet goed onder controle kunnen houden door onze beperkte morele en technische ontwikkeling. Wij grijpen bijna niet niet in bij veel oorlogen in arme landen waar geen olie is te vinden.

    Een oplossing is volgens mij een wereldregering met een wereldwijde eerlijke verdeling van de welvaart en met zorg voor het milieu en ontmanteling van massavernietigingswapens en een sterke geboortebeperking, zodat ze uiteindelijk slchts een paar honderd miljoen mensen overhouden.

    Als we dat niet doen ontstaat er een wereldoorlog of gaat de mensheid kapot door de milieuvervuiling denk ik.

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 26 september 2007 @ 17.57 uur

  34. OOK WIJ ZIJN SCHULDIG
    Ook wij knuffelen onze kinderen en huisdieren, terwijl door onze politieke keuzes veel slachtdieren een gruwelijk bestaan leiden en veel diersoorten uitsterven en dagelijks vele duizenden kinderen sterven van de honger. En dat terwijl onze samenleving is gebaseerd op verspilling en wegwerpartikelen.

    Een wereldbevolking van totaal driehonderd miljoen mnsen zou veel problemen oplossen. Anticonceptie is daarvoor erg belangrijk.

    Ook kan democratisch gematigd cummisme bijdragen aan een oplossing, omdat er dan efficiënter kan worden geproduceerd.

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 26 september 2007 @ 18.03 uur

  35. Jawel we hadden unter- en uber- mensch , daar is overigens niet veel in veranders , dan dat deze nu niet meer een onderdeel zijn van stelselmatig uitroeiing en gebruikt akls test-object ; Heden ten dage hebben we een wederkerend verschijnsel : mensen die niet passen in de profielen van werkgevers en dan opgezadeld worden met economisch gevangenschap “Work Fist ” project is zo’n vorm ; Verplicht papier-prikken tegen bijstand-uitkering , terwijl een iets hogere arbeiders laag ARROGANT papier en andere rotzooi , op straat flikkert , die je als papier-prikker NEDERIG mag oprapen .

    Reactie door Fred — woensdag 26 september 2007 @ 18.23 uur

  36. @ Carla,

    U hebt gelijk met de gesplitste persoonlijkheid van die SS-ers. Hoewel de meeste mensen zullen het nooit toegeven, tot verschillende gradatie, gesplitst persoonlijkheid zit eigenlijk in iedereen. Er is vaak grote afstand tussen de voorkant en achterkant. Maar naast de “gesplitste persoonlijkheid”, van natuur is de mens toegerust met het vermogen om in een waanzinnige situatie als Holocaust keuzes te maken. Vellen verzetten zich, anderen deden alsof ze zich hadden verzet maar in feit deden ze mee aan de waan. Ik denk dat aantal mensen die nu aan de macht zijn/of zijn ouders waren willige maar misschien latente deelnemers in de Holocaust. Ze werkten mee aan de waan.

    Waan neemt niet z’n grote proporties wanneer mensen dat tijdig signaleren, opstaan, zich verzetten en daaraan iets doen. Ik denk waan is hier en nu. Wij worden bezig gehouden door allerlei cosmetisch antiterrorisme maatregelen die volgens mij nog meer vrijheidbedriegend zijn, terwijl de echte wandaders hebben hun jassen en loyaliteiten veranderd en zitten nu aan de top in de ambtelijke molen. Van mij mogen ze de terroristen en andere criminelen opsporen en ook straffen, maar wat ik erg vind is dat de terrorismebestrijding wordt gebruikt als een dekmantel om fascistisch en nazie doeleinden te bevorderen.

    Wij worden door Balkenende bezig gehouden, met verdraaide feiten en informatie, terwijl onze regering heeft steun betoogd aan tot stand brengen van de waan in Irak. Dagelijks worden mensen in dit land in hokjes gezet of vanwege hun sociaal economische status of vanwege hun wel of geen geloof of vanwege hun ras of andere kenmerken. Mensen zoals Wilders en Laffe Balkenende houden ons lekker bezig met elkaar, terwijl ze over de rug van ons hun gang gaan met plegen van wandaden achter het scherm. Waan is hier en nu, zit in de regering en in de tweedekamer en kijkt ons recht in het gezicht. De vraag is of wij dat kunnen herkennen en of wij bereid zijn nee te zeggen tegen de waan.

    De tijd, de actoren en de jassen zijn veranderd maar de misdaad tegen de menselijkheid gebuurt op dagelijkse basis in allerlei vormen en is zelfs toegenomen. Goed, wij keuren terreur en terroristen af. Maar de terreur van onze normen en waardeloze regeringen zijn zo vanzelfsprekend en gerelativeerd geworden dat sommigen kunnen het vaak niet zien noch afkeuren. Als wij niet goed oppassen, en Wilders en Balkenende alles naar hun zin krijgen, wordt Nederland weer enkele concentratiekampen gebaseerd op etniciteit, sociaal en economische positie,,,,,,,

    Het zit dichter bij dan wat wij graag willen geloven. De wandaders en de potentiële wandaders zitten toch in den haag aan de top van ambtelijke molen maar ook in de parlement. Kijk niet verder dan wilders, jami, balkenende, bos,,,,,,, de enige verschil is dat ze schuilen zich achter beleid en ze gebruiken hun Beleid als Moordwapen. De dekmantel en de benaming is veranderd maar de misdaad achter de scherm is very much the same.

    Reactie door khosrow — woensdag 26 september 2007 @ 18.32 uur

  37. carla dat meen ik ik vergelijk wel degenlijk deze 8 rijken en al hun oorlogs broeders met dat nazie tijdperk,,en eeu ga eens tellen wie er meer slachtoffers gemaakt heeft over de jaren,
    ga eens kijken hoeveel israel over de klink gejaagt heeft,,,met steun van ons,
    ga eens kijken hoeveel doden er toen en nu nog steeds na de bommen in japan,dat terwijl de oorlog nagenoeg over was.waarom??waarschuwing/kunnen ze live kijken hoe de vellen er afvallen?mediche onderzoeken dan hoef je geen aap te gebruiken?
    ga eens tellen vietnam napalm enz/midden amerika,of latijns amerika martelen door inmenging van onze vrind usa/cia,
    hoeveel er nu gedood zijn waar deze mensen,het gros van de bijeenkomst in germany, van de rijkste landen van de wereld,, die ik vergelijk met toen,op hun geweten hebben,usa duitsland nl enz,irak meer als 1 miljoen.afganistan ook aangestoken door de westerse wereld.israel en hun buren,ook tig duizenden en duizenden+++++????,en allemaal gesteunt door de nieuwe lichting bleepers.
    en het martelen zijn ze ook nog niet vergeten,
    en de concetratie kampen? ik zou zeggen ga kijken in polen/guantanamo/vrindjes in de oosterse wereld waar de stroom nog goedkoop is,deeltjes afrika waar de stroom nagenoeg gratis is,en eeu israel zal er ook niet vies van zijn daar een ietsepietsie aan mee te werken,ze krijgen immers miljarden aan wapens en geld van vrind bush/usa,zeg maar voor de ballans in het midden oosten,nee om de anders denkenden geen kans te geven,
    even anders denken en een 4 man sterk israelies eenheidje komt je sävond even vragen je mond te houden,voorgoed.
    daar zijn bij de vorige aanval/vernietiging van hun buur,de twee vermiste soldaatjes ook in betrokken geweest,ze waren ergens waar ze niet thuis hoorden.
    wat is er anders??

    Reactie door ad — woensdag 26 september 2007 @ 21.31 uur

  38. en ps ik denk wel eens,gek dat er steeds meer oorlogen zijn waar wij bij betrokken zijn,zins dat andere landen makkelijker te berijken zijn er het nieuws er snel bij kan zijn ,op eeu de veroveringen van amerika/afrika en spaans talig?? amerika/australie na dan,
    maar het nieuws daar over duurde maanden,en versterking ook.
    ik durf te wedden als bv amerika/EU iets zou onwikkelen dat je binnen een 3 sec een land van de kaart kon vegen zonder al teveel schade dat bv iran morgen er niet meer is,en die andere assen van het ahum kwaad.
    en ik zou de reactie in de wereld wel eens willen horen,,ooooee en aaaas en zo nu een bord kellogs want ik moet aant werk.
    ik kan er naast zitten maar ik ben bang dat het allemaal toegestaan wordt het is immers toch al gebeurt terrug draaien doe je het niet.
    zomaar wat gedachten

    Reactie door ad — woensdag 26 september 2007 @ 21.48 uur

  39. Het in de achterkamer bedacht, gemaakt en afgesproken “beleid” is de nieuwe moordwapen. Ze hoeven niemand met een wapen te gaan vermoorden, dat doen ze via hun beleid. Het is wat langzamer in zijn werking, maar voor een kabinet als deze is het schoner, stiller, ze hoeven het alleen aan hun ons kent ons coalitiepartners te verantwoorden, er zit geen gevangenisstraf boven hun hoofd, ook goedkope trouwens gezien het feit dat de gevangenen moeten een tijdje via allerlei work first trajecten slavernij arbeid te plegen tot dat ze daadwerkelijk neer vallen.

    Er zit heel veel lijken in de kast van meneer Balkenende. Een van die kasten heet Irakellende.

    Poeffff, tegenwoordig als ik over normen en waarden hoor dan ga ik vanuit het tegenovergestelde. Want het gaat alleen om “waardeloze normen en normloze waarden”
    Uitkijken, want voor dat u weet bent u zelf aan de buurt, want balkenendewaan is grensloos.

    Reactie door Khosrow — woensdag 26 september 2007 @ 22.25 uur

  40. Ik ben naar Israël geweest. Grotendeels prachtig, vriendelijk, diverse, cultured, warm, aardig, mooi, gastvrije maar ook angstige mensen. Gezien hun geschiedenis en wat ze hebben meegemaakt, kan ik hun angst begrijpen. Ook kan ik begrijpen dat nu dat ze uiteindelijk een eigen staat hebben, willen ze het behouden en beschermen. Maar de manier dat ze dat doen roept heel veel vijandigheid en negatieve reacties. Want Palestijnse volk hebben ook rechten, en ook zij moeten hun rechten krijgen. Niemand is boven de andere. Beiden hebben recht om naast elkaar te bestaan.

    Maar er zijn derde partijen die eigenlijk geen vrede tussen Israël en Palestijn willen zien.(verdeel en heers)Want op die manier kunnen ze hun wapenfabrieken draaibaar houden. De waan tussen Israël en Palestijn vindt zijn oorsprong in buitenlandse wapenhandelaars en achterkamer beleid in Londen en Washington. Het heeft niks te maken met religie of de volk zelf maar met toegediend en aangewakkerde haat, angst en geldbelangen van buitenlandse wapenfabrieken.

    Reactie door Khosrow — donderdag 27 september 2007 @ 12.31 uur

  41. @ Roelf van Bergen (20):

    Het was, zoals Jan Bert Kuipers ook al zegt (nr. 26), het kabinet De Geer II (augustus 1939 tot september 1940), dat werd opgevolgd door het eerste kabinet van Gerbrandy. De door jou vermelde beruchte uitspraak van Colijn dateert al uit 1936, dacht ik.

    Dezer dagen komt toevallig net een boek over De Geer uit, die wegens zijn opstelling jegens de Duitsers na de Tweede Wereldoorlog is veroordeeld.

    @ Drob (24):

    Ga door met je onderzoek en publiceer het!

    @ Jaap Veldkamp (33):

    Citaat: “…een sterke geboortebeperking, zodat ze uiteindelijk slechts een paar honderd miljoen mensen overhouden.”

    Beste Jaap, dat is met het huidige aantal van 6 miljard mensachtige aardbewoners echt niet mogelijk, hoor. Tenzij er een heleboel massavernietigingswapens (w.o. biologische) tegenaan worden gegooid!

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 27 september 2007 @ 18.36 uur

  42. @Olav Meijer

    Ik heb problemen een uitgever te vinden. Ze eisen dat ik vele duizenden Euro op tafel leg. Ze verwachten geen grote verkoop. En er zijn geen subsidiegevers die een bijdrage willen leveren. De gemeente Den Haag heeft het geweigerd, want die subsidieren alleen positieve publicaties.

    Reactie door Drob — donderdag 27 september 2007 @ 20.37 uur

  43. @42 Xerox in Breukelen geeft jou misschien de
    op oplossing. Er is een mogelijkheid tegen ge
    ringere kosten iets te publiceren ‘in eigen
    beheer’ en ik liet me ooit vertellen, dat ook
    dit bedrijf daarin zou voorzien. Ooit woonde
    ik er om de hoek en zou het voor je zijn gaan
    vragen, maar zie er geen kans toe en natuur-
    lijk hebben ze een site, succes. Madelief.

    Reactie door Madelief — vrijdag 28 september 2007 @ 10.51 uur

  44. @Madelief

    Ja ik ken die optie. Er zijn meer bedrijven die die mogelijkheid bieden, incl. het verkrijgen van een ISBN. Maar dan kom je in het probleem dat je geen distributie en geen acceptabel reclame-kanaal hebt. Met reclame via internet, bereik je te weinig mensen. Maar als er geen andere weg is volg ik waarschijnlijk wel dat pad.

    Maar ik moet nog van een aantal instituten toestemming hebben om namen te mogen publiceren in verband met de privacy-wetgeving. En binnenkort gaan de archieven van de concentratiekampslachtoffers in Bad Arolsen (Duitsland) open. Misschien kan ik dan nog meer namen van slachtoffers vinden dan de ruim 220 die ik al heb.

    Reactie door Drob — vrijdag 28 september 2007 @ 11.18 uur

  45. Drob @ 32

    Hoi Drob,

    Jouw uitspraken over foute politiemensen en hun door jou vermoede latere rol in de BVD vind ik nogal gewaagd. Kun je deze preciseren en hardmaken?

    Reactie door erik — vrijdag 28 september 2007 @ 15.16 uur

  46. @Erik

    Het zijn geen vermoedens, ik heb de bewijzen zwart op wit. En als je ze zelf wil vinden, dan moet je maar in de bestanden bij het Nationaal Archief en het Haags Gemeentearchief duiken (ik heb het alleen voor Haagse politiemensen onderzocht, maar die spelen de hofdrol bij de BVD).

    Begin maar eerst bij de door LdeJong verzwegen Crabbendam. Bij het Haags Gemeentearchief kun je in de Mededelingen van het hofdcommissariaat vinden dat hij benoemd wordt als chef van de Documentatiedienst (door LdeJong vervalst in Simon, maar dat is de tweede chef). Vervolgens zoek je in het boek van ‘voorlichter’ Engelen over de BVD, wie het eerste hoofd van de sectie B is: Crabbendam. En vervolgens zoek je in het BNV-archief bij het Nationaal Archief in de twee dossiers over Crabbendam en dan zie je dat hij benoemd is vanwege zijn werk voor de Sicherheitsdienst. Dat laatste zie je niet in de aanbevelingsbrief, maar dan moet je dieoper spitwerk over de vooroorlogse carriere van Crabbendam doen en dan snap je wat er in die brief staat.

    En voor andere politiemensen is het wat moeilijker, dan moet je informatie uit tientallen dossiers aan elkaar knopen.

    Reactie door Drob — vrijdag 28 september 2007 @ 15.58 uur

  47. Ad 6 Haha, prachtig, bravo.

    Reactie door Haq — vrijdag 28 september 2007 @ 18.01 uur

  48. Gesnapt Drob, maar worden zaken nugemakkelij-
    ker op te zoeken, doordat er ook meer info
    vrij komt na een aantal verjaringstermijnen?
    De soldaat van Oranje, helaas overleden de afgelopen week, zal van onschatbare betekenis
    zijn geweest voor het Koningshuis en het ver
    baast me dan ook niets dat hij wonen in het buitenland verkoos boven alles, maar wist hij veel of alles, of nog veel meer dat tot op heden nooit bekend werd? De film is er één met een heldenrol, waar wat als achteraf zou blijken dat hij dácht een vertrouwensrol te hebben, maar lang niét alles geweten heeft
    van juist die periode 1934 – 1947?
    Voor m’n gevoel is de film dus niet helemaal compleet, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen…. Succes, met de pogingen en ‘reclame’? Zou daar niet een mouw aan te passen zijn of zijn er nog teveel betrokkenen
    in leven? Wacht rustig je tijd af en zorg ergens een copy van jouw bevindingen zorgvul-
    dig achter slot en grendel te weten.
    Fijne weekend verder, met groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — zaterdag 29 september 2007 @ 16.39 uur

  49. @Madelief

    Ja jammer dat de goede man dood is. In de film komt een politieman voor die in Leiden op wacht staat als hij bij zijn joodse vriendinnetje op bezoek is (ik dacht gespeeld door Rijk de Gooyer). Bij mijn speurtochten ben ik in de dossiers die situatie tegengekomen. De politieman is Leo Poos, voor de oorlog werkte hij voor de Centrale Inlichtingendienst van de Generale Staf. In tegenstelling tot de acteur was het een gezet mannetje met de bijnaam ‘de dikke’. Ook heb ik het naoorlogse getuigeverslag van Roelfzema gezien. Interessant materiaal als je de film kent.

    In de film heeft Roelfzema wantrouwen tegen Van ‘t Sant in Londen, maar later denkt hij dat het onterecht is. Ik ben in diverse dossiers tegengekomen dat men na de oorlog groot wantrouwen uitspreekt tegen de rol van Van ‘t Sant. In ieder geval heb ik gevonden dat de vooroorlogse medewerkers van Van ‘t Sant (inlichtingendienst) tijdens de oorlog zeer nauw met de Sicherheitsdienst hebben samengewerkt. In het Englandspiel hebben een aantal van die medewerkers zelfs een uiterst kwalijke rol gespeeld door veel agenten in handen van de Sicherheitsdienst te spelen. Aan het eind van de oorloog heeft zich nog een zeer vuil spel afgespeeld tussen het Bureau Bijzondere Opdrcahten in Londen, de ‘verzetsorganisatie’ Geheime Dinst Nederland en de Duits contraspionage. Het heeft onder andere gelid tot het bombaredment op Bezuidenhout, maar ook een aantal naoorlogse moorden (denk maar aan de film zwartboek die daar zeer zijdelings op gebaseerd is). Ik schrijf ‘verzetsorganisatie’ tussen quotes omdat het oorspronkelijk een landelijk verzetsorganisatie was, die schijnbaar voor wat Den Haag betreft overgenomen is door de Sicherheitsdienst (Sonderkommando Frank).

    Ook prettig weekend!

    Reactie door Drob — zaterdag 29 september 2007 @ 18.02 uur

  50. ga maar verder,maar “Arbeits Macht Frei”is al werkelijkheid,….
    En ambt mensen hebben verzogd dat de nazi alles kon doen,zou het nu nog plaats kunnen vinden.?
    Sure,censuur zal mij gelijk geven.

    Reactie door gaf — zaterdag 29 september 2007 @ 18.38 uur

  51. @ 50 Gaf,

    Het vindt nu ook plaats, maar wel in een andere jasje met ambtelijke besluit(Beleidsmatigmoordwapen). Het gebuurt zelfs grootschaliger. Alleen nu is er sprake van geheime gevangenissen. Onder toekijkende ogen van medeplichtige regeringen. De dekmantel is “democratie in de rechtstaat”(beter gezegd schijndemocratie in een schijnrechtstaat)

    Tegenwoordig een deel van de oorloog wordt gevochten in de media. De rechtse media hebben meer geld en macht om de boventoon te voeren. Ze dragen bij aan de onderkenning van de rechtse missdaad en relativering daarvan.

    Reactie door Khosrow — zaterdag 29 september 2007 @ 21.35 uur

  52. @49. Bedankt Drob voor je toelichting en je je vraagt je hoe langer hoe meer af, wie wie
    vertrouwde in die tijd en wat er van al die
    betrokkene is geworden. Ook hoe nog velen van
    hen nu in het leven staan de erfenis van die
    generatie te moeten meedragen in zelfs nog de
    dagelijkse bezigheden. Ook vooronderstel ik
    dat niet alle gegevens nog intact zullen zijn
    en wat de impact daarvan is op jouw bevinding
    en. Mogelijk heb je behalve fotocopieën, ook
    e.e.a. op microfiche kunnen vereeuwigen met
    behulp van ‘goede vrienden’. Wat zul je je
    vaak geërgerd hebben aan het zien bijzetten
    van oude glorie die dat mogelijk niet heeft
    verdiend…en afstand nemen van al wat niet
    ter zake dienend moet worden beschouwd. Daar
    is veel uithoudingsvermogen en doorzettings-
    kracht voor nodig en bereidheid om e.e.a. zo
    zuiver mogelijk te blijven zien en niet uit
    verband gerukt. Al in een ver verleden hier
    kreeg ik de indruk dat je dat uitstekend is
    toevertrouwd. Nogmaals succes gewenst, en had
    ik dat miljoen, kréég je de poen! Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 30 september 2007 @ 7.59 uur

  53. Feitelijk ben ik nog niet bekomen van die tot
    en met duidelijke foto’s (op 200 % uitvergro-
    ting) van vrolijke groepsfoto’s, 1944, waar-
    bij dus de hongerwinter in Nederland voor de
    deur stond. Ik zag daar allemaal bollewangen
    hapsnoeten, lachend en mentaal fris uit de
    ogen kijkend. Ik vrees echter ook dat een aan
    tal van deze dametjes zich in eigen kring ná
    de oorlog ook niet meer ‘geliefd’zagen en de
    wijk namen naar naburige landen en zich voor
    een appel en een ei uitgaven voor madame de
    reception bij afwezigheid van de gastvrouw en
    nu noemen we dat heel deftig, interieurver-
    zorgster, nog altijd toen, na de oorlog, het
    accent van het land van herkomst meedragende.
    In die tijd hoefde men amper ‘goede getuig-
    schriften’ over te leggen, of men wist er wel
    aan te komen. Al die verhalen zullen Drob ook
    wel bekend zijn, maar niét zijn eigen boek-
    werk vullen, omdat dát daarin niét aan de or-
    de is. Al die kommer en kwelstories doen nog
    heel veel mensen pijn en kan alsnog de span-
    ning van toen doen oproepen. Zelf ben ik na-
    tuurlijk uitermate geïnteresseerd in hoe het
    nu allemaal werkelijk wel in elkaar stak.
    Het toedekken met vaagheden alle kanten uit
    naar dat stuk geschiedenis is buitengewoon
    slecht voor al die generaties daarna die dan
    niet meer weten, of hun voor-vader of -moeder
    nu wel of niet uit het juiste hout gesneden
    was, er wel of niéts mee te maken had of er
    al in de verste verte bij betrokken kon zijn:
    hélderheid van geschiedenis schrijven, of her
    schrijven dus een absolute must, leuk of niet
    leuk, helaas! Goede zondag allemaal, Madelief

    Reactie door Madelief — zondag 30 september 2007 @ 14.51 uur

  54. De ironie van de bovenstaande foto ontgaat blijkbaar de meeste vooralsnog.

    Beide zijn het resultaat van een geconditioneerde bijtreflex.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 1 oktober 2007 @ 17.12 uur