Terug naar het potlood

StemSeptember vorig jaar vroeg de SP om meer waarborgen met betrekking tot het elektronisch stemmen. Vanuit verschillende kanten kwamen meldingen dat de gebruikte stemcomputers beveilingslekken hadden, en niet controleerbaar waren. In het debat dat volgde vroeg de SP om een onafhankelijke commissie die het gebruik van stemcomputers moest beoordelen.

De commissie advisereerde gisteren om voor de komende verkiezingen terug te gaan naar stemmen met het potlood.

Zie ook:
Papertrail of potlood
Veiligheid stemcomputers van essentieel belang

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 28 september 2007 :: 11.44 uur

66 Comments

66 reacties

  1. Helemaal mee eens, terug naar het potlood.

    Privesfeer in ook belangrijk, lekker in het hokje achter het gordijn op je gemak invullen met een rood potloodje.

    Ik kijk er nu al naar uit.

    Reactie door Carla — vrijdag 28 september 2007 @ 11.52 uur

  2. Terecht weer met het potlood stemmen, geen manipulatie vooraf meer, tot nu toe was bij sommige mensen de uitslag van elke verkiezing al bekend voor dat er gestemd werd.
    De AIVD had hier een grooooote vinger in de pap, ik kan het niet bewijzen, maar ik hoef ook niet te gissen.
    Vanaf nu zullen de uitslagen er heel anders uit gaan zien.

    Reactie door Pool — vrijdag 28 september 2007 @ 11.53 uur

  3. Iew

             STEMCOMPUTERSMAFIA

    Speeltjes voor malafide en onbetrouwbare politici, eindelijk gerechtigheid, weg met die stem(spel)computers, oprotten met die troep.

    Reactie door Pool — vrijdag 28 september 2007 @ 12.00 uur

  4. Pronk. Als er met potloden was gestemd was hij voorzitter geworden.

    Reactie door Daan — vrijdag 28 september 2007 @ 12.19 uur

  5. Gelukkig. Blij dat het Potlood terug is!

    Reactie door Johan Kivits — vrijdag 28 september 2007 @ 12.23 uur

  6. Kan je stem machines beïnvloeden? JA
    Kan je stem machines voldoende beveiligen? NEE
    http://video.google.nl/videoplay?docid=-183551299289215119

    Reactie door skinny — vrijdag 28 september 2007 @ 12.36 uur

  7. In deze berichtgeving ontbreekt de essentiële rol van de actiegroep: Wij Vertrouwen Stemcomputers Niet. Ere wie ere toekomt: deze actiegroep heeft dit probleem geagendeerd. Deze actiegroep verdient er lof voor dat hun actie 100% succesvol is. Laten we in het vervolg dat alsjeblieft vermelden bij de berichtgeving.

    Ere wie ere toekomt!

    Reactie door Gerrit Holl — vrijdag 28 september 2007 @ 12.36 uur

  8. Wanneer mogen we weer? Hoe eerder hoe liever, en dan nu eerlijk!!

    Reactie door Irma — vrijdag 28 september 2007 @ 12.48 uur

  9. Stem via telefoon en internet
    Je kunt ook de burgers laten stemmen via telefoon of internet, door hen een persoonlijk wachtwoord op te sturen in een soort verzegelde envelop.

    Daardoor zal de opkomst veel hoger zijn dan wanneer de kiezers naar de stembus moeten lopen.

    Deze methode lijkt me goedkoop. Op die manier kun je daarom ook elke jaar een referendum houden, waarbij de kiezer tien meerkeuzevragen kan beanwoorden. Er moet wel goed worden gelet op fraudebestendigheid. Maar volgens mij is dat technisch wel te realiseren. Bovendien moet er een heel hoge straf komen op verkiezingsfraude, vooral als die een grootschalig karakter heeft. Bijvoorbeeld een zeer langdurige taakstraf.

    Reactie door Jaap Veldkamp — vrijdag 28 september 2007 @ 12.59 uur

  10. zolang het potlood maar niets rood kleurt vind ik alles prima

    Reactie door R.v.d.Berg — vrijdag 28 september 2007 @ 13.20 uur

  11. Het vlees niet verdelen voor de beer geschoten is.
    “Natuurlijk ga ik met dit rapport aan de slag. Uiteindelijk zal dat leiden tot een standpunt van de regering”

    @7 Gerrit
    Ere wie ere toekomt!
    Rop en de zijnen hebben misschien de democratie gered.

    Reactie door Kakel — vrijdag 28 september 2007 @ 13.32 uur

  12. Zeker weten mijn dank ook aan de actiegroep Wij Vertrouwen Stemcomputers Niet !!

    Ben heel blij met deze uitkomst, nu zien of het advies ook wordt overgenomen.

    Reactie door Anja — vrijdag 28 september 2007 @ 13.52 uur

  13. In hoeverre kunnen we er van uit gaan dat de uitslag van 22 nov 2007 juist was?

    Reactie door Redstar — vrijdag 28 september 2007 @ 13.57 uur

  14. @ 9 Jaap Veldkamp

    Telefonie en internet zijn net zo fraudegevoelig als de stemcomputers, in 3 minuten tijd kan ik zorgen dat je duizenden telefoontjes krijgt van allerlei onzinnige producten en aanbiedingen geen probleem.
    En via internet precies hetzelfde verhaal, alles is te manipuleren en blijft fraude gevoelig, behalve het…

             …. RODE POTLOOD…

    Trouwens met de telefoon kunnen dan alleen mensen meedoen die geen geheimnummer hebben, dit i.v.m. nummerherkenning(weergave).
    Leuk idee van je maar het werkt niet.

    Reactie door Pool — vrijdag 28 september 2007 @ 13.58 uur

  15. (7) Gerrit Holl.Ik ben ook erg blij met het feit dat de SP gevraagd heeft om een onafhankelijke commissie.Echter de SP was niet de enige en evenmin de eerste.Reeds in Nov. van het jaar 2000 heb ik een briefwisseling gehad met de SP over het gebruik van stemcomputers, dit o.a. naar aanleiding van onregelmatigheden bij het stemmen met stemcomputers in Almelo, waar “computerdeskundigen” op de verkiezingsdag de computers openbraken om met hulpaccu’s de zaak weer aan de praat te krijgen toen de stroom was uitgevallen. Op dezelfde dag waren er bij de tellingen in Helmond ook allerlei onbegrijpelijke “problemen” (net als bij de niet-verkiezing van Pronk deze week bij de PvdA) Op mijn reacties hierover, die later werden herhaald en aangevuld met bijzonderheden o.a. bij de presidentsverkiezingen in de USA, rapporten van de VN over fraudegevoeligheid van stemcomputers enz. heb ik van de SP nooit een adequate reactie gekregen. Het enige wat ze te zeggen hadden was; “ons is niets bekend over fraude met stemcomputers in ons land”!
    Dit alles speelde reeds lang voor het ontstaan van de stichting wijvertrouwenstemcomputers
    niet.
    Als gevolg hiervan heb ik met een aantal regelmatige bezoekers van de SP weblog een aktie ondernomen geheel buiten de SP om,om overal o.a. op de SP weblog, maar niet alleen dáár telkens weer, ik zou haast zeggen te pas en te onpas de aandacht te vestigen op dat probleem.Volgens sommigen in mijn omgeving heeft dit in elk geval bijgedragen aan de oprichting van bovengenoemde stichting, ook al zullen die oprichters zich dat misschien niet eens bewust zijn.
    Ik vind het al met al erg jammer dat het zo gegaan is;als de SP op tijd zich er in had willen verdiepen en adequaat had gereageerd, had het aantal SP kamerzetels reeds enkele verkiezingen geleden misschien al veel hoger kunnen zijn dan het nu geweest is. Dan had de politieke toestand in ons land nu niet zo’n hopeloze puinhoop behoeven te zijn, zoals het nu is.

    Reactie door Aad Sweep — vrijdag 28 september 2007 @ 14.31 uur

  16. En nu maar hopen dat ze dan ook niet gaan rotzooien met de echte keuze’s die de burger kiest. Want ook in Amerika kon er nog gerotzooid worden met stemkaarten. Wie is er eindverantwoordelijk voor de geleverde materialen????
    Sorry hoor, ik geloof niet zoveel meer in eerlijkheid als het over macht gaat.

    Reactie door Rita — vrijdag 28 september 2007 @ 14.37 uur

  17. Tegenwoordig maakt het niet meer uit wat je stemt. Ze jassen het geld – inclusief hun eigen verrijking, naast de 6.2 miljoen voor een hoedje voor de koningin – er toch wel doorheen.

    Geen wonder dat types als Geert Wilders bij de kapper gewild zijn.

    Reactie door Maurice — vrijdag 28 september 2007 @ 15.09 uur

  18. @15 Aad,

    Lof voor al je inspanningen.

    Maar in je betoog ga je er vanuit dat er in het verleden en recent daadwerkelijk is gefraudeerd. Ik heb dat vermoeden ook, maar niet meer dan een vermoeden. Het zou mooi zijn als het aantoonbaar is dat er onregelmatigheden met stemcomputers zijn geweest. Waterdicht bewijs hoeft er niet noodzakelijkerwijs te zijn maar een stevige verdenking in die richting zou verder onderzoek rechtvaardigen.

    Ik verwonder mij er wél altijd over dat ik zo weinig mensen zie of hoor in mijn omgeving die de loftrompet over het CDA blazen/steken. Of ze schamen zich er voor, of ze bestaan niet. In dat laatste geval is er stront aan de knikker.

    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 28 september 2007 @ 15.11 uur

  19. Dit is typisch een maatregel voor de buhne. Het eerste deel van de stemprocedure lijkt me ok. Je kan op het papiertje zien wat je gestemd hebt.
    Maar dan?
    Gaan alle stembiljetten in een kastje en worden electronisch geteld. En daar gaan we weer… Ook dat kan gemanipuleert worden.
    Erger, als iets of iemand de zaak wil belazeren, dan kan dat. Elke beveiliging is te omzeilen.
    Terug naar de (doorzichtige) stembussen en in het publiek tellen met onafhankelijke controleurs.

    Reactie door @bacus — vrijdag 28 september 2007 @ 15.11 uur

  20. Terug naar het POTLOOD en het liefst zo snel als mogelijk. Deze regering bakt er NIETS van!

    Reactie door Bernd Zwart — vrijdag 28 september 2007 @ 15.49 uur

  21. Hoera!!

    Het rode potlood is terug!

    Nou de gulden nog!

    En onze EU-vrije souvereiniteit.

    En een fatsoenlijk kabinet.

    En échte normen en waarden.

    En onafhankelijkheid van het amerikaanse “beleid”.

    En onze jongens thuis uit Afghanistan.

    En een referendum over het EU-verdrag

    En…….ga zo maar door……hoogste tijd voor een kaninet mét de SP!!!

    Reactie door Paul B. — vrijdag 28 september 2007 @ 16.01 uur

  22. Terug naar het oude vertouwde potloodje kan tot verrassende resultaten leiden, maar er zit ook een keerzijde aan. Als de burger gaat denken dat hij of zij verneukt is, zal de opkomst een stuk lager zijn. Dat pakt verkeerd uit voor linkse en zogenaamd linkse partijen. De regeringstrouwe stemmers komen altijd opdagen, maar ik ben bang dat tegensputterend links het laat afweten of op Wilders gaar stemmen. Want de Nederlandse kiezer verkeerd in opperste verwarring.

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 28 september 2007 @ 16.25 uur

  23. Sorry, vervang de R voor een T, please?

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 28 september 2007 @ 16.27 uur

  24. @ 21 Paul B

    Niet de gulden weer terug A.J.B want dan wordt er weer schandalig misbruik gemaakt door het bedrijfsleven waarvan iedere consument dat keihard voelt in zijn portemonnee. Tja, tenzij er misschien eerst een groot onderzoek komt bij de Nederlandse Consumentenbond met als zeer waarschijnlijke uitkomst dat daar heel snel een hele grote bezem door de organisatie gaat. Want over beveiligingslekken gesproken : wij de consument worden helemaal niet preventief beveiligd door De Bond met tot het logische gevolg dat die wassenneus van een consumentenbond maar rustig door blijven dweilen met die bekende kraan open. Gek he, dat hun aantal leden drastisch afneemt en de consumentenklachten alleen maar blijven toenemen.

    Reactie door Peter Mink — vrijdag 28 september 2007 @ 17.14 uur

  25. Prima !!! er was niks mis met het rode potlood.

    Reactie door diny — vrijdag 28 september 2007 @ 17.28 uur

  26. Wanneer mogen we weer? Hoe eerder hoe liever, en dan nu eerlijk!!

    Reactie door Irma

    Hahahaha Irma, maar dan loop je de kans dat Wilders 35 zetels gaat krijgen…….

    Reactie door Harry — vrijdag 28 september 2007 @ 17.33 uur

  27. Nou maar hopen dat het kabinet die potloden geslepen heeft en niet zelf vent.

    Reactie door Haq — vrijdag 28 september 2007 @ 17.46 uur

  28. Hoera! Het rode potlood terug. Mogen we het alsjeblieft volgend jaar al uitproberen….?

    Reactie door Astrid — vrijdag 28 september 2007 @ 18.19 uur

  29. Feitelijk moeten de afgelopen verkiezingen weer opnieuw uitgeschreven worden,aangezien nu bewezen is,dat er onregelmatigheden zijn geweest.Wij gaan wel in bananen republieken kijken of alles eerlijk verloopt.Maar zelf……………….

    Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 28 september 2007 @ 18.27 uur

  30. @3 Pool

    zo is het! en dan nu nog een referendum over de EU moordwet ehhhh grondwet ahum* verdrag… [met potlood!]

    @7 Gerrit Holl

    ben ik helemaal met u eens,deze mensen zijn altijd doorgegaan met het actievoeren tegen de stemcomputers. [net als de SP en velen met ons]

    ik ben alleen bang dat MP bak-ellende ook hier gewoon weer doet waar hij zin in heeft en vanwege zijn [zogenaamde] successen met de stemcomputers,deze toch per sé wil gaan houden.
    anders komen bij de eerst volgende verkiezingen de waarheden naar boven,en kon het wel eens blijken dat het CDA helemaal niet zo veel trouwe stemmers meer heeft.
    zolang men de computers kan blijven gebruiken is dat namelijk goed vol te houden die bewering.

    Reactie door iew — vrijdag 28 september 2007 @ 18.40 uur

  31. Een rood potlood kan al een stille hint zijn om Sp te stemmen dus hier kunnen we voordeel van hebben mits de andere partijen er maar geen bezwaar tegen maken .
    Zo zie maar dat iedereen wel iets roods heeft al is het maar een potlood.

    Reactie door che — vrijdag 28 september 2007 @ 18.49 uur

  32. @26 Harry
    Welnee joh, bij de verkiezingsdebatten valt hij vies door de mand. Bovendien kan gee enkele partij met hem een coalitie vormen. Negeren die man, krijgt teveel aandacht, dhr. W uit V.

    Je zou je als Limburger bijna gaan schamen met mensen als Maxime Verhagen, Frans Timmermans enz. Gelukkig maakt Jan de Wit veel goed.

    Reactie door Irma — vrijdag 28 september 2007 @ 19.27 uur

  33. als aanvulling nog dit: juist een partij als de SP zou zich moeten realiseren dat ze door haar maatschappijopvattingen als eerste in aanmerking komt om door fraude benadeeld te worden, als je je realiseert dat de fraude het gemakkelijkst uitgevoerd kan worden door de gevestigde machten.

    Reactie door Aad Sweep — vrijdag 28 september 2007 @ 20.25 uur

  34. Dus ook nooit het electronische patienten dossier invoeren.
    dit gaar ook problemen geven en gegevens zowel medisch en privee komen daardoor zo gezegt in de lucht te hangen.
    ook dit zal nooit 100% beveiligt worden!

    Reactie door joep — vrijdag 28 september 2007 @ 21.51 uur

  35. Jullie zijn allemaal maf. Of er met een rood potloodje ook niet te malverseren valt.
    Dit is van alle tijden en zal ook zo blijven.
    Succes en blijven hopen

    Reactie door R.v.d.Berg — vrijdag 28 september 2007 @ 22.54 uur

  36. Ik meen me nog te herinneren dat bij de laatste (paar) verkiezingen de SP er altijd er goed voorstond in de peilingen vooraf en ook in de exit-polls. Het CDA stond steeds op aanzienlijk verlies. Dan bleek na de zogenaamde telling van de via de stemcomputer uitgebrachte stemmingen dat de SP op merkwaardige wijze net een aantal zetels minder kreeg dan voorspelt/benaderd en het CDA onverwacht zetels gewonnen had. Misschien toeval of werkelijkheid, maar ik had er altijd mijn vraagtekens bij.

    Dit is namelijk exact hetzelfde als bij de verkiezingen in de USA waar Al Gore en later John Kerry riant aan kop gingen, zelfs dusdanig dat Bush het deed voorkomen dat hij zijn onvermijdelijke verlies al wilde erkennen, totdat George opeens aan het eind net de overwinning behaalde.

    Dat er in de USA bij de verkiezingen van 2000 en 2004 massaal gefraudeerd is weet waarschijnlijk iedereen. Maar ook Berlusconi heeft massale stembusfraude gepleegd (en gelukkig door een paar domme fouten en zijn enorme impopulariteit toch nog verloren). Dezelfde geruchten doen de ronde over andere ‘gekozen’ Bush lakeien. Stemcomputers zijn de doodsteek voor de democratie.

    Ik hoop dat we nu niet alleen het potlood gelukkig weer gaan gebruiken, maar dat ook alle stemmen uiteindelijk handmatig, door meerder onafhankelijke, elkaar controlerende partijen geteld zullen worden. Het geautomatiseerd tellen van de stembiljetten is volstrekt onveilig.

    Reactie door Arnold Rimmer — vrijdag 28 september 2007 @ 23.43 uur

  37. Ik sta toch op het standpunt dat er met electronisch stemmen niks mis mee is! Die stemcomputers “deugen” volgens sommigen niet! Dan is terugkeer naar het ouderwetse potlood een eerste vereiste! En dat vind ik goed, want los van alle feiten…Misschien deugt het systeem wel, maar als het vertrouwen ontbreekt, dan lijkt me stemmen met het Potlood de enige oplssing..Dus volgende keeer maar weer met het bekende potloodje aan de slag..!!

    Reactie door ToN — zaterdag 29 september 2007 @ 0.19 uur

  38. @ 36 Arnold Rimmer

    Jij schrijft,…

    …Ik hoop dat we nu niet alleen het potlood gelukkig weer gaan gebruiken, maar dat ook alle stemmen uiteindelijk handmatig, door meerder onafhankelijke, elkaar controlerende partijen geteld zullen worden. Het geautomatiseerd tellen van de stembiljetten is volstrekt onveilig….

    Dat is ook mijn angst, we moeten er op toezien dat er geen stukkie electronica aan te pas kom.

    Reactie door Pool — zaterdag 29 september 2007 @ 1.09 uur

  39. Helemaal mee eens! Terug naar het ouderwetse RODE potlood!

    Reactie door Dimitri — zaterdag 29 september 2007 @ 2.02 uur

  40. Leuke klus voor de PABO’s, kunnen deze logen-
    straffen dat het merendeel méér kan dan tot
    10 tellen en zich tevens revancheren.

    Reactie door Madelief — zaterdag 29 september 2007 @ 2.54 uur

  41. Ik stem graag op een partij die niet in goddelijke sprookjes geloofd. Nu hebben we er drie wiens topmannen die op een god zweren. En bij zulke maffen leg je je lot in handen.

    Reactie door Jan Pruimboom — zaterdag 29 september 2007 @ 2.57 uur

  42. De af gelopen jaren heb ik m,n belastingpapieren ingevuld en met een code of zoals dat tegenwoordig heet digi D verzonden.Het hele proces verloopt zonder problemen en je krijgt ook een ontvangst bevestiging.
    Kiezen op deze manier zou ook kunnen.
    Kennelijk zijn we op dat gebied nog niet zo ver .
    Het is wel mogelijk om bestanden te koppelen middels sofinummers om zo frauderende bejaarden op te sporen.
    Maar kiezen via internet kan nog niet eerst moet de hele oude garde die dit corrupte kiessysteem in stand houden verdwijnen.
    Voorals nog denk ik dat er eerst nog een geldverslindende commisie in het leven geroepen moet worden.
    Die de zaak onder leiding van een bekend aftredend politicus moet onderzoeken en met een hoop Tam Tam gaat invoeren net als met de EURO destijds.
    Met hierarchise informele structuren heb ik m,n hele leven al niks gehad.
    En de vernieuwing wordt tegen houden.
    Anders zou er een politieke aardverschuiving plaats vinden.Maar ook in de ons omringende landen.

    Reactie door che — zaterdag 29 september 2007 @ 8.15 uur

  43. Potloden te koop!

    Ik ben een potloodventer.

    Ik ben ook uitvinder. Ik heb een stembiljet bedacht, waarin de stem op wie men maar wil,is voorgeprogrammeerd met onzichtbare rode inkt. Ziet uit als van rood potlood.

    Daarnaast een rood stempotlood, dat wel schrijft, maar zodra de stem in de stembus ligt, wordt het (verkeerde) rode hokje weer wit.

    Het voorgeprogrammeerde hokje, krijgt altijd de overhand, zodra het in de stembus ligt.

    Een heikele vraag:
    Kan de SP daar misschien iets mee doen?

    Nee?
    Dat verpats ik mijn idee toch aan CDA, PvdA of Wilders.

    Al duurt eerlijk het langst: Stelen gaat veel vlugger!

    En prettige toekomstige (frauduleuze) stemdag toegewenst door:

    Haras.

    Potloden te koop! Potloden te koop!

    Reactie door Haras — zaterdag 29 september 2007 @ 10.41 uur

  44. @15 Beste Aad,
    Jij bent echt niet de eerste en de enige die van de SP geen antwoord krijgt. Ik had ooit ook eens een constructief voorstel maar niks hoor!!! Onbegrijpelijk.
    Dacht je nu echt dat de SP met meer zetels betere activiteiten zou ontplooien? Ik vrees van niet want men is m.n. over het roepen van Boycot Total weer terug bij 20 jaar geleden. De buger moest toen nog politiek bewust worden gemaakt en als zodanig was die aanpak toen goed maar nu zijn er betere middelen. Zoals diplomatiek overleg. Naar mijn idee is de SP ergens blijven steken. Kijk maar naar 22 november. 25 zetels en geen een in het land in de provincie. Het kan toch niet altijd aan een ander liggen? Misschien moet men daar eens nadenken over het verleggen van de koers zonder je principes geweld aan te doen.
    Groetjes.

    Reactie door Antoinetta — zaterdag 29 september 2007 @ 11.10 uur

  45. Nu we het toch over veilig computeren hebben wil ik het volgende even onder de aandacht brengen….

    …Je kent het wel, je gaat op vakantie, en in een internet cafe ga je effe surfen of bankieren, mailbox bekijken enz. enz., je gaat weg en wist geen data, niets van wat je gedaan hebt….dus, de volgende die op die machine gaat en slechte bedoelingen hebt (en dat zijn er tegenwoordig meer dan je denkt) maakt ge- en misbruik van jouw gegevens….

    De oplossing is de Free Portable Virtual Privacy Machine, voor op een USB stickie, een compleet Linux based software suite, alle info blijft op je stickie en dat wat je opslaat gedurende de sessie gaat ook automatisch op je stickie…niets blijft achter op die bak daar in dat internetcafe!
    Dit is ook handig als je bij kennissen op bezoek gaat en daar op ‘t web gaat surfen e.d.

    Iemand intresse

    Reactie door Pool — zaterdag 29 september 2007 @ 13.11 uur

  46. @ 45
    Hiet is de website om het proggie gratis te downloaden,..onderaan de pagina kan je via de link:.. Download via http.

    http://www.metropipe.net/pvpm.php

    Reactie door Pool — zaterdag 29 september 2007 @ 13.21 uur

  47. Degene die stellen dat elektronisch stemmen wel degelijk mogelijk is, aangezien we toch ook het betalingsverkeer en onze belastingopgave of patiëntendossier via de computer afhandelen, vergeten dat het grote verschil met stemmen ligt in het feit dat dit laatste anoniem dient te gebeuren.

    Indien de bank bijvoorbeeld fraude zou plegen bij geautomatiseerde betalingstransacties, dan is er altijd wel ergens een partij die dit uiteindelijk kan opmerken en aan het licht brengen. Bij een stemcomputer, wat feitelijk niets anders is dan een zwarte doos, blijkt dit onmogelijk.

    Anonimiteit en controle/verantwoording zijn nu eenmaal zeer moeilijk te verenigen

    Ananga

    Reactie door Ananga — zaterdag 29 september 2007 @ 13.41 uur

  48. @44 Antoinetta
    Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met “en geen een in het land in de provincie”Is hier misschien iets uit je tekst weggevallen?Overigens kan ik je teleurstelling in de SP voor 100% delen, ik ben dan ook al enige tijd geen lid meer om meerdere soortgelijke ervaringen.
    Wil je verder contact, mijn E-mail is a.sweep@planet.nl

    Reactie door Aad Sweep — zaterdag 29 september 2007 @ 14.35 uur

  49. Electonisch stemmen voorkomt foutieve stembiljetten. Dus misschien minder stemmen verloren, van de toch al lage opkomst.

    Misschien ook maar weer meteen verplichting tot stemmen invoeren, wel electronisch dan.

    Met het electronische stemmen is niets mis mee ten opzichte van potloodstemmen.

    Wel mee eens dat er voldoende waarborgen moeten zijn tegen beveiligingslekken.

    Reactie door Freddie B — zaterdag 29 september 2007 @ 14.58 uur

  50. @ 49 Freddie B

    Bij de laatste verkiezingen voor de staten generaal heb ik vanuit m’n auto op m’n laptoppie kunnen zien wat er op dat moment gestemd werd.
    Een stemcomputer is niet te beveiligen, als ik er binnen no-time (4 minuten) er een ping pong spel van kan maken wat wil jij dan nog beveiligen.
    Tot voorheen deugde de hard en software ook niet, je kon er van tevoren al aangeven hoeveel stemmen welke partij mocht krijgen in het kiesdistrict.
    Stemcomputers werken met het zeer oude onbeveiligde windows 3.1.
    In 3 minuten tijd had ik de software zo aangepast dat het precies deed zoals ik het wilde.
    Ik zie wel dat je nog geen kaas gegeten heb van de werking van de stemcomputers of computers in het algemeen, maar we zullen het je niet kwalijk nemen.

    De betrouwbaarste methode is:…

    Verplichte legitimatie bij afgeven van de stempas.
    Stemmen met het rode potlood.
    Na het met de hand tellen, nogmaals tellen door anderen mensen ter controle.
    Aantal stembiljetten moet overeen komen met het aantal stempassen.
    Deze dienen enkele jaren bewaard te blijven.

    Zodra er maar enigzins electronica aan te pas kom is het met betrouwbaarheid al mis.

    Politieke partijen hebben er baat bij als er gemanipuleerd kan worden, mijn inziens en ook van vele anderen is deze manipulatie en fraude al jaren gebezigd.

    Reactie door Pool — zaterdag 29 september 2007 @ 16.34 uur

  51. @49
    bekijk het filmpje eens van post 6.
    er is wel degelijk wat mis met elektronisch stemmen
    je kan het niet tegen fraude beveiligen.
    Wel tegen fraude van de burger, maar niet tegen de fraude door de overheid.

    Reactie door skinny — zaterdag 29 september 2007 @ 16.53 uur

  52. Freddie B — zaterdag 29 september 2007 @ 14.58:

    Goedemiddag,

    Ik merk wel dat je niet op de hoogte bent van alle bezwaren die tegen electronisch stemmen kunnen worden ingebracht, waarvan de wezenlijkste zijn dat ze strijdig zijn met onze in de wet verankerde opvattingen over de hele stemprocedure:
    Met name de controle op de eerlijkheid en de zichtbaarheid, alsmede het kunnen reproduceren en bewaren van alle uitgebrachte stemmen, zijn met stemcomputers helemaal niet gegarandeerd.
    Simpel gezegd: kwaadwillenden kunnen op meerdere manieren frauderen.

    Enfin, hier de link waar je je kunt verdiepen:

    http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl

    Reactie door Harrieke — zaterdag 29 september 2007 @ 16.55 uur

  53. Harrieke — zaterdag 29 september 2007 @ 16.55, aanvulling,

    Met die “zichtbaarheid” bedoelde ik natuurlijk dat helemaal niet gegarandeerd is dat hetgeen je stemt, ook zo door de computer wordt opgeslagen: het is heel gemakkelijk om je voor te stellen dat er met bijv. de programmatuur is geknoeid, zodat een stem op A door de computer bijv. wordt geregistreerd als op B uitgebracht.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 29 september 2007 @ 17.00 uur

  54. pootlod of niet,is niet de problem.de kern is veroot,democratie is allen controleerbaar als de plebs daadwerkelijk control heeft,een vertegenwordigd democratie zal altijd in een dictatuur beeindegen.
    Ik ben voor emancipatie,maar nooit zal ik stemmen voor de een die de koortste lijn heeft,nee, een verder hoef ik niet uitgelaten te worden,dat doe ik zelf…

    Reactie door gaf — zaterdag 29 september 2007 @ 18.21 uur

  55. @Aad Sweep — vrijdag 28 september 2007, 14.31

    Hoi Aad, alles goed?

    (Hopelijk mag deze louter persoonlijke belangstelling – tussendoor – even van Jan en de webmaster.)

    Reactie door Wilbert — zaterdag 29 september 2007 @ 21.14 uur

  56. Gaf, maar als je wel je stem geeft laat je zien dat je er als plebs wel degelijk toe doet..wat eigenlijk altijd zo hoort te zijn.
    Juist de mensen die niet stemmen geven het Pluche hun zin..het plebs is toch te dom om ook maar iets te begrijpen van politiek…erg veralgemeniseerd maar breed gedeeld door de zogenaamde elite en daar moeten wij vanaf..van die grootgraaiers en hoogmoeswaanzinnigen

    Reactie door cynthia — zondag 30 september 2007 @ 12.40 uur

  57. @55 Wilbert.
    Ja, het gaat nog steeds goed met mij.Hopelijk met jou ook. Jammer dat onze contacten (ook met de anderen) zijn gestopt, maar gelukkig kan ik zeggen : Er is ook nog leven na de SP.

    Reactie door Aad Sweep — zondag 30 september 2007 @ 16.19 uur

  58. Komt er nu weer een nieuwe commissie om te onderzoeken of met potloodstemmen meer fouten oplevert of dat stemcomputer toch wel OK is, zie bv. actie op eerste nee referendum.
    Ik zag hetg in de volkskrant pag. 2. Waarom niet heel groot op eerste pagina? Leven we in een democratie? Ik geloof er helemaal niets van. Maar ik hoop echt dat we kunnen gaan stemmen met potlood. En dan nu de vorige verkiezingen ongeldig verklaren en opnieuw naar de stembus!!

    Reactie door L´écologiste — zondag 30 september 2007 @ 16.25 uur

  59. Maar ook al kunnen we heel misschien “straks” weer met potlood dan maakt het toch niet veel meer uit immers dan zijn we Europa zonder referendum ingerommeld en krijgt Brussel nog veel meer te zeggen.
    Typisch dat nu ineens blijkt dat stemcomputers niet betrouwbaar blijken. Waarom eerst nu, net nu bekend is dat referendum er niet komt? Wanneer er wel referendum was gekomen hadden we dan ook met potlood mogen stemmen, etc. In dit land wordt gigantisch gemanipuleerd.
    Als je hier geen geld hebt ben je dubbelarm want het volk bestaat niet meer en dus kun je niet deelnemen zoals vroeger aan de volkskultuur. Een trieste zaak veroorzaakt door de manipulerende elite en de zgn vertegenwoordigers van het volk waarvan met name de PvdA de meest verwerpelijke types heeft. CDA/CU is nu eenmaal schijnheilig en VVD is nooit voor het volk geweest.

    Reactie door L´écologiste — zondag 30 september 2007 @ 16.39 uur

  60. Ik wil altijd, overal over mee stemmen.

    Reactie door Willem C. — zondag 30 september 2007 @ 21.37 uur

  61. @2
    Dat is natuurlijk een makkelijke bewering met de nieuwe partijen Verdonk en Wilders.
    Valse hoop Pool het volk blijft achter de worst aanlopen je moet hem alleen op het juiste moment voor houden en weg trekken natuurlijk.
    Eind 2008 begin 2009 wordt hij weer naar voren gehaald dat is al aangekondigd door de worst maker JPB en zijn darmen aan biedende ivm. het maken van deze worst Bos.

    Reactie door De Hakker — zondag 30 september 2007 @ 22.54 uur

  62. EU Verdrag bevat wel degelijk grondwettelijke elementen
    .
    1. De herziene EU Grondwet gaat boven de Nederlandse Grondwet

    De eerste versie van de EU Grondwet sprak in heldere bewoordingen dat EU Regels voorrang hebben op nationale wetgeving. Dit artikel wordt niet geschrapt. Het is alleen verschoven naar een voetnoot waardoor het moeilijker is gemaakt om het te vinden en te lezen. Maar als er een conflict is tussen een Nederlandse wet – of de Nederlandse Grondwet – en een Europese wet dan zal de EU wet prevaleren.

    bron; http://www.ditkannietwaarzijn.eu/?p=551

    Reactie door skinny — maandag 1 oktober 2007 @ 10.39 uur

  63. 62. Skinny

    De belgische professor europadeskundige had diot allang aangegeven. Dat zaken verschoven werden naar voetnoten en verwijzingen naar bijlagen, dat hetzelfde min of meer ´onzichtbaar´ was gemaakt. Ik zou zeggen zet bovengenomed stukje nog eens duidelijk onder referendum Europa, heel belangrijk m.i. en horend bij het item, het nederlandse volk de ogen openend daar waar dat nog niet gelukt was.

    Reactie door Henny — maandag 1 oktober 2007 @ 14.37 uur

  64. Volgens mij hebben de meeste Nederlanders (inclusief ikzelf) geen idee wat het nieuwe EU Verdrag inhoud en wat de consequenties zijn. Het zou dan ook wenselijk zijn zijn als de belangrijkste pro’s en contra’s van dat Verdrag in begrijpelijk Nederlands onder de aandacht van het Nederlandse volk zouden worden gebracht. Niet op de site van de SP maar op de deurmat van alle Nederlanders.

    Reactie door Anne — maandag 1 oktober 2007 @ 17.45 uur

  65. @ 61 De Hakker

    Sorry voor m’n late reactie maar even het volgende, ik denk dat het achter de worst aan lopen al een luxe is, je ruikt de worst dan al,… ik denk dat ze ons willen laten koekhappen, al was het maar dat ze ons willen zien als jojo’s.

    Reactie door Pool — maandag 1 oktober 2007 @ 21.01 uur

  66. @64 Volgens mij hebben de meeste Nederlanders (inclusief ikzelf) geen idee wat het nieuwe EU Verdrag inhoud en wat de consequenties zijn.

    Bij een epidemie of virus uitbraak,. Zal iedereen verplicht worden zich te laten vaccineren.
    Zo kunnen ze meteen iedereen een RFID inzetten zonder dat je er erg in heb en/of iedereen vergiftigen.
    Als je dan bedenkt dat er wereldleiders zijn die 80% van de mensheid willen uitroeien?

    De sleutel tot dit alles is opa bush. (prescott)
    Die was namelijk fout in de oorlog. Wat in 40/45 geprobeerd is, word nu gerealiseerd.
    Ik wens u allen veel plezier in de toekomst, maar alles wat nu gebeurd, hou je maar vast, dit is slechts het begin.

    Reactie door skinny — dinsdag 2 oktober 2007 @ 11.02 uur