PremTime over de huisvesting van Polen

PremTime

Het is weer oogsttijd. Duizenden Polen komen naar Nederland om hier tijdelijk werk te verrichten in de land- en tuinbouw. Al meerdere malen is gewaarschuwd voor de problemen met de huisvesting van deze mensen.

In een debat met minister Donner zei SP-Kamerlid Paul Ulenbelt: “Als je gasten wilt ontvangen, moet je zorgen dat je huis op orde is. Met de enige echte nieuwe maatregel die is getroffen, bestuurlijke handhaving van het minimumloon, is het huis niet op orde. Er is veel meer voor nodig om buitenlandse arbeiders te ontvangen en te voorkomen dat ze worden onderbetaald, onder beroerde omstandigheden worden gehuisvest en oneerlijke concurrentie opleveren voor werknemers en kleine werkgevers.”

De aflevering van PremTime kun je hier bekijken.

Zie ook: De grenzen gaan open

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 04 oktober 2007 :: 12.15 uur

39 Comments

39 reacties

  1. Goede huisvesting kost geld. Je wilt natuurlijk wel wat van je loon overhouden, daar doe je het tenslotte toch voor…

    Reactie door ronaldjan — donderdag 4 oktober 2007 @ 12.49 uur

  2. Donner is alleen geinteresseerd ,als het juridisch klopt, verder geeft hij geen zier om andere mensen.

    Reactie door Gerrit — donderdag 4 oktober 2007 @ 13.47 uur

  3. Het blijkt dat niet alleen goede huisvesting geld kost, € 200,- per maand om een nauwelijks onderhouden huis te delen met te veel anderen is pure huisjesmelkerij. Als je na aftrek van kosten van goede huisvesting niet genoeg geld overhoud, dan is het loon te laag.

    Reactie door Geert — donderdag 4 oktober 2007 @ 13.52 uur

  4. Ik zie ze hier in de buurt gehuisvest, een klein kamertje, 4 stapelbedden, kunnen er al snel 8 in.
    Tel uit je winst!

    Reactie door Anja (B) — donderdag 4 oktober 2007 @ 14.50 uur

  5. @2 Gerrit
    Je bedoeld: alleen geinterresseerd als hij
    het juridisch “kloppend” kan maken?
    Ik herrinner me een brand in een asielzoekerscentrum waarvoor die Gristen nog niet zo lang geleden moest aftreden.
    Het feit dat ie er weer volop zit geeft aan hoe het er in NL aan toegaat.

    Reactie door Alex — donderdag 4 oktober 2007 @ 15.30 uur

  6. @ 5 Alex

    Precies Alex, 11 doden en meneer blijft gewoon zitten en doorgaan, ich habe es nicht gewust.. ja zo komen dit soort figuren er mee weg.
    Heeft Donner nou zo’n plaat voor de kop of is hij al aan het dementeren???.

    Hier op de blog is dit van de Polen al eerder aan de orde geweest, en sindsdien is er nog geen klap verbeterd.

    Reactie door Pool — donderdag 4 oktober 2007 @ 16.06 uur

  7. @5 Alex,

    Dat is nu precies de insteek van het CDA!!!

    Christelijk Democratisch Asociaal.

    Houden de moordenaars/verantwoordelijken de hand boven het hoofd, tenminste zolang ze in de 2e kamer of in de politiek zitten.

    Reactie door Anja (B) — donderdag 4 oktober 2007 @ 16.37 uur

  8. http://www.youtube.com/watch?v=40U063Oh83c

    Reactie door dus — donderdag 4 oktober 2007 @ 17.33 uur

  9. Die uitbuiting van Polen en andere Europeanen vindt al langer plaats. Ik kan me herrineren dat ik 14 jaar geleden op mijn vakantie baantje 5 gulden verdiende en volwassen Polen een rijksdaalder. Dat heet dan ‘de markt’.

    @8 leuk filmpje

    Reactie door stan — donderdag 4 oktober 2007 @ 17.46 uur

  10. Gerrit,inderdaad ben je nog te goed van vertrouwen. Zoals de anderen ook al aangeven, maakt Donner alles wel kloppend.
    Ik kan er met mijn verstand ook niet bij dat die man weer een ministerspost krijgt,na de ramp op schiphol.Hij zou het land moeten verlaten en zich hier nooit meer vertonen.

    Je zou er bijna van gaan vloeken in het duits: Donnerwetter,die Schweinhunde…..

    Reactie door anne hilverda — donderdag 4 oktober 2007 @ 17.48 uur

  11. @1 ronaldjan – Op de vloer in het Amsterdamse metrostation Nieuwmarkt staat: “Wonen is geen gunst maar een recht”. En de ons helaas ontvallen Amsterdamse wethouder Jan Schaeffer zei het al: “In gelul kun je niet wonen”. Twee voorbeelden van uitspraken over een primair mensenrecht. Ik proef aan je reactie dat je dat alleen jezelf en de jouwen gunt.

    Reactie door Beer023 — donderdag 4 oktober 2007 @ 18.32 uur

  12. Ik hoor het Donner nog zeggen. Huisvesting is niet mijn probleem dat is een zaak van de werkgevers. Lekker makkelijk he, dat zei hij ook al in het debat voor de openstelling van de grenzen.

    Er is woningnood in Nederland mensen en nu gaan bedrijven panden opkopen die onttrokken worden aan de nederlandse huizenmarkt of GEMEENTEN gaan zoals ik meen gelezen te hebben containerwoningen zetten. Wie betaalt dat laatste dan, niet het bedrijfsleven dacht ik zo. Toen studenten geen woonruimte hadden en honderden euro’s betaalden voor een paar vierkante meter hebben weinig gemeenten dergelijke voorzieningen gefinancierd. Ik zou weleens willen weten wie hier voor die kosten opdraait.

    Reactie door Henny — donderdag 4 oktober 2007 @ 18.40 uur

  13. Niks tegen Polen, maar ik vind het zeer bezwaarlijk dat de grenzen zijn opengesteld voor iedereen inclusief voor een deel Oost-Europese criminele. Om even de uitbuitingen waaronder kromme werving, beloning, en huisvestingpraktijken te verzwigen. Dit komt allemaal ten nadeel van de Burgers in dit land. Maar haagse normen en waardeloze heren en hun achterban hoeve zich hierover geen zorgen te maken. Ze vullen hun zakken hier maar leven hun levens groten deels in het buitenland.

    Reactie door Khosrow — donderdag 4 oktober 2007 @ 19.04 uur

  14. maar Khosrow ,als ik het maar vragen?
    Wat is nederland?,het moeder van Apartheid?
    Socialism is volgens mij laiek,en internationaal,laat jij niet in het hokje duwen.
    en of course zijn pools(en ook anderen ondergeshcrik european) daar voor de capital,
    DE punt is ,doe wij mee of niet?
    grenzen zijn hier,maar hoe zit het bij ons?

    Reactie door gaf — donderdag 4 oktober 2007 @ 20.21 uur

  15. @13
    Bijna alle instroom in dit land is ten nadele van dit land.
    Het kost bakken met geld.
    Het enigste voordeel van de Polen is dat ze nog komen om te werken.

    Reactie door De Hakker — donderdag 4 oktober 2007 @ 20.38 uur

  16. @ Gaaf , Dank u wel, om mij te herinneren aan de fijne lijn. Het geeft mij de kans om mezelf te verduidelijken. Niemand is ondergeschikt of minder waard dan de andere. Mijn reactie is vooral gericht aan normloosheid, waardeloosheid en grenzeloosheid in Balkenendesbanaan republiek. We moeten solidair zijn met andere landen, Maar in dit land kampen vele mensen met werkloosheid, huisvestingsproblematiek en veel andere zaken. Ruimhartigheid richting mensen in nood ben ik ter altijd voor, maar ik vind het ook krom om de werknemers in dit land in de koud te laten staan, terwijl er komen bussen vol met mensen die ergens anders hun bestaan opbouwen en komen naar dit land alleen als arbeidstoeristen. Om een tijdje extra bijklussen en vervolgens terug te keren. Tevens wordt er heel veel illegale handel gedaan. Ik denk dat de Nederlandse staat en bedrijven dienen hun verantwoordelijkheden ten opzichte van dit land en de burgers te dragen. Op dit moment zijn de werknemers in dit land uitgebuit en uitverkocht. En met de komst van nog meer importslaven wordt het nog erger.

    Ik ben het met u eens dat echte socialisten, kijken altijd verder dan hun eigen grens.

    Polen zij meestal respectabel en hardwerkende mensen. Maar door grensloosheid in dit land is er weinig controle mogelijk op illegale arbeid. Ik ken aantal mensen uit Oost-Europeaan, die hier illegaal werken en in eigen land belastingen ontduiken. Dat is niet aalleen slecht voor Nederland maar ook voor die landen zelf.

    Reactie door Khosrow — donderdag 4 oktober 2007 @ 22.38 uur

  17. goeie gast die prem !! wel ff de titel veranderen in huisvesting voor arbeiders .de polen zijn niks nieuws .(behalve dat ze smelten )voorheen waren het de spanjaarden ,turklen ,marrokanen ,in luxzumburg de portugezen en nu de kinderen in india en china en dit alles ten bravure van mannen met dubbele kinnen .fiet is en blijft .prem is ne goeie gast

    Reactie door h.verbeek — vrijdag 5 oktober 2007 @ 1.25 uur

  18. Wat een geleuter over de huisvesting van de “Polen”. 100 duizenden autochtonen leven maanden op campings en dat kunnen allochtonen dus niet?

    Het is een feit, dat we in de EU-leven en dat kunnen we leuk vinden of niet, maar waar je werk ligt, is voorlopig je thuis.

    Reactie door Johan — vrijdag 5 oktober 2007 @ 2.44 uur

  19. Die lui zijn onder valse beloften,naar nederland gekomen om in de landbouwprostitutie te werken.Dat moet je aanpakken.
    Ik stel voor dat er een samenwerking komt tussen Nederland,Polen en evt andere landen,waarbij de overheid als een arbeidbureau optreed en de arbeiders plaatst naar aanvraag.Hierdoor blijft er toezicht op aantal,loon,huisvesting en arbeidsomstandigheden.

    Reactie door tom — vrijdag 5 oktober 2007 @ 10.13 uur

  20. Zowel de Christelijke Dictatoriale Aso’s tesamen met de Corrupte Unie en de Pikkers Van Den Arbeiders laten dit oogluikend toe in het kader van loon aanpassingen.
    Zo meteen het donner kebab ontslagrecht er nog ff door jassen en het referendum want Balkenende weet precies wat goed voor ons is en dan over een paar jaar vreemd kijken dat Wilders zeer ruim 25 zetels haalt.

    Reactie door Sinne Tolsma — vrijdag 5 oktober 2007 @ 10.36 uur

  21. En als de Polen het vieze werk niet zouden doen, dan wie wel?

    Reactie door Django — vrijdag 5 oktober 2007 @ 11.16 uur

  22. Alles mag in NL BV , tot de vernatwoording van de overheid in het geding komt , dus zorgen dat de verantwoording ligt bij de samenleving en werkgevers : Mooier kunnnen ze het niet maken , maar een deel van de Ping-ping vordert de overheid wel ; om leuke dingen mee te doen , zoals die Schreuwlelijke uit het VVD en PVV clubje te beschermen voor een bedrag van meer dan twee miljoen / jaar .Ook weer zo’n verantwoordingskwestie .

    Reactie door Fred — vrijdag 5 oktober 2007 @ 11.44 uur

  23. Zijn de Poolse arbeiders wel zo SOLLIDAIR met de Nederlandse arbeiders : IK DENK HET TOTAAL NIET !

    Reactie door Fred — vrijdag 5 oktober 2007 @ 11.46 uur

  24. Er zijn gevallen , waar huis-eigenaren zo’n 15 tot 20 Polen opslaan in een appartement , die bedoelt is voor een normaal gezin en er 2000 euro netto aan overhouden : wat gebeurt er als er brand uitbreekt ? Yes dan zorgt de overheid er heel snel voor dat de eigenaar verantwoordelijk gesteld wordt .

    Dus slim zijn in van VERANTWOODING afschuiven .

    Reactie door Fred — vrijdag 5 oktober 2007 @ 11.57 uur

  25. Weer het bekende verhaal : Als de Polen het vieze werk niet meer doen ? dat idee hadden de werkgevers ook met het binnenhalen van Marokkanen en Turken : ook deze hebben het probleem niet geheel opgelost , want nogseeds doen ook Nederlnders nog steeds het vuilen werk : Dus het land van de Fabeltjes !

    Reactie door Fred — vrijdag 5 oktober 2007 @ 11.59 uur

  26. Overigens : ze hebben het BETER dan de DAKLOZEN in Nederlnd BV . Weet u dat nog ; dat er daklozen op de SP hebben gestemd ?
    Wat is er met hen gebeurt ?

    Reactie door Fred — vrijdag 5 oktober 2007 @ 13.04 uur

  27. Fred, die 5 reacties binnen 20 minuten, hadden die niet samengevat kunnen worden in 1 reactie?

    Reactie door Anja (B) — vrijdag 5 oktober 2007 @ 15.31 uur

  28. Het is me eigenlijk een rotzorg hoe die Polen hier ondergebracht worden.
    Als ik zie dat hier mensen tot de armoe grens gebracht worden door dure huis vestingen dan lig daar de prioriteit.
    Deze Polen zijn naar een paar weken weer weg(hoop ik) dus voor hun is het maar even doorbijten.
    Ik heb niets met de Polen ze ondermijnen hier de arbeidsverhoudingen.
    Het merendeel is crimineel zuipt als een ketter rijden in levensgevaarlijk auto’s en randen hier nog vrouwen aan.
    Men jaag met hun wangedrag hele buurten na de kloten dus enige dankbaarheid dat ze hier mogen werken is ook ver te zoek.
    Wat wil de SP nog meer woningen bezetten waar ander mensen jaren op zitten te wachten.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 5 oktober 2007 @ 17.41 uur

  29. Ik ben het helemaal eens met de hakker -oprotten met die gasten

    Reactie door D Sanders — vrijdag 5 oktober 2007 @ 18.24 uur

  30. De oude tijden van de “gastarbeiders” en hun “pensions” (eufemismen in het kwadraat)keren weer. Aan de ene kant onderbetalen, aan de andere kant grof verdienen aan nachtonderkomens. (Eén bed kan zowel overdag als ‘s nachts worden verhuurd). De onverhulde kant van het rauwe kapitallisme.

    @ Gerrit (2):

    Donner is ook wel eens geïnteresseerd, als het juridisch eigenlijk niet klopt. Zie Alex in nr. 5. En vgl. de kunstjes die hij heeft geflikt met de Handelingen (notulen) van de Tweede Kamer.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 5 oktober 2007 @ 18.29 uur

  31. Vanmiddag op de radio een reportage uit Italie. Postbode rome ,salaris 1000 euro. Kamertje delen in een pad met gebruik van keuken en gezamenlijke WC 500 euro. Oh, ja de postbode is geen buitenlander maar een Italiaan. Wat hebben wij het goed in Nederland.Zelfs de polen.

    Reactie door timber — vrijdag 5 oktober 2007 @ 20.34 uur

  32. @10 Onze leraar Duits verwoordde onrechtmatig
    heden met ‘Rindvieh, ohne weiteres/Weiteres’,
    maar gaf niet aan of het een kleine danwel
    grote ‘W’ moest zijn….dat noemde men peda-
    gogiek t.a.v. 15 jarigen in die tijd, 10 jaar
    ná de W.O. II. Tegenwoordig schelden we be-
    schaafd in het Engels en pakken daartoe de uitwerpselen van stieren, tja misschien zegt
    men in ‘t Gooi’ wel allemaal:’t riekt v.w.b.
    dit onderwerp naar faeces.
    De regering krijgt het nog druk:
    buitenshuis samenscholing van meer dan 5 man
    verboden, in Vredestijd, maar dan komen er
    vast ook contrôles, hoeveel jongens/mensen
    er op één kamer mogen slapen in hoeveel m3?
    Tja, als het om het aantal personen gaat, kan
    bijv. Pieter van Vollenhoven zich met zijn 4
    zonen dus ook niet meer in bepaalde delen van
    Utrecht vertonen als ‘de maatregel tot op de
    letter wordt uitgevoerd’.
    Ja dit wordt dus heel lastig ook voor Polen,
    die veelal ook tezamen huisvesting krijgen
    aangeboden, gezamenlijk naar het werk gaan,
    en gezamenlijk ‘s avonds, in den vreemde, een
    biertje gaan drinken en komen te staan tegen-
    over politiemensen, die onvervalst Utrechts
    spreken en in het gunstigste geval Engels!
    I.v.m. de toenmalige grensverschuivingen,
    spreekt een aantal Polen wel vloeiend Duits
    en ‘bed and breakfast’ is een bekende uitdruk
    king, dus de politie kan zich behelpen met:
    haben Sie Bett und Frühstück in Oeterecht?
    Bitte, übersetze Premtime in Premzeit,danke!
    Ich habe schon angefangen, jetzt sind Sie an
    der Reihe, guten Tag!

    Reactie door Madelief — zaterdag 6 oktober 2007 @ 7.33 uur

  33. Heb ik Sander en D. Sanders door elkaar?

    Reactie door Khosrow — zaterdag 6 oktober 2007 @ 12.19 uur

  34. Het gehele schijn rechtstaat in dit land is een kunstje.

    In een schijnrechtstaat is eigenlijk niemand veilig.

    @ Fred,
    U hebt gelijk. Er zijn groeiende aantal daklozen in dit land, daar doet niemand wat aan. De woningcorporaties stellen grootschalig hun woningbezit en ook containers ter beschikking van geïmporteerde slaven. Tevens bieden ze de normale bouw en onderhoudwerk aan die importslaven, terwijl duizenden Nederlandse bouwwerkers zitten op de zijkant of ze werken maar verdienen niet genoeg om hun gezinsbrood mee te verdienen.

    Woningcorporatie woonbron in Hoogvliet Rotterdam en Spijkenisse doet hiermee aan.

    ‘Otto werkt voor twee’ is hun motto.

    Schande vind ik het.

    De bedrijven en de regering die aan dit land dik verdienen, geven nooit wat terug aan de burgers in dit land. Wij worden massaal uitgebuit. De belachelijke is dat de slavenarbeiders hoeven zich nergens te integreren.

    De normen en waardeloosheid van dit kabinet is GRENSLOOS.

    Reactie door Khosrow — zaterdag 6 oktober 2007 @ 12.34 uur

  35. Polen ook VERPLICHT integreren of niet ?
    Houden de werkgevers ze liever doofstom of niet ?
    Waarom moeten de andere groeperingen , met veel wettelijk getreiter , Nederlands leren en de Polen ,Roemenen ,…. niet ?
    Of gaar VERDONK junior dat pas eisen , als zij ook 30 jaar in NL BV vertoeven ?

    Waarom zijn “ze “zo voor de EU-grondwet , terwijl er niets wordt doorgedreven , aan een EU-taal : de verschillende talen en dus de nodige vertalingen kosten miljarden euro ‘s :Denk maar aan consumptie-produkten , EU-standaarden ,…….

    Reactie door Fred — maandag 8 oktober 2007 @ 9.26 uur

  36. Precies Fred.

    Het is allemaal willekeur en meten met meerder maten. Poefff dan hebben ze het over rechtstaat.

    Reactie door Khosrow — maandag 8 oktober 2007 @ 10.05 uur

  37. Mooi , er komen nu ook Polen , die een extraatje willen verdienen ; d.w.z. gepensioneerde Polen , die hier komebn werken : hebben uitzendbureaus ineens geen probleem met leeftijd ?

    Reactie door fred — dinsdag 9 oktober 2007 @ 19.14 uur

  38. Nederland word wakker en sluit onmiddelijk de grenzen!!!!!! nog even en werkend nederland kan straks thuis gaan zitten en op een houtje bijten. de polen gaan gewoon aan de slag voor een minimum loontje wat voor hun een dikke goudmijn is. geef ze eens ongelijk natuurlijk. al het geld wat ze verdienen blijft niet in nederland maar word besteed in polen. heel goed voor de poolse economie. maar om de nederlande economie draaiende te houden kunnen wij steeds meer belasting betalen. de regering intresseerd dit helemaal niks als ze zelf maar dik geld kunnen vangen.

    Reactie door dennis — vrijdag 12 oktober 2007 @ 20.22 uur

  39. Zo is het tzijn allemaal zakkenvullers daar in Den Haag je ken net zo goed een stelletje apen neer zetten – die zijn al tevreden met bananen ipv van een riant salaris waar ze niks zinnigs voor uitvreten

    Reactie door D Sanders — vrijdag 12 oktober 2007 @ 21.29 uur