1 Miljard

Vanmiddag is de website www.1miljard.nl gelanceerd door verschillende maatschappelijke organisaties, waaronder ook ROOD. Doel is het kabinet ervan te overtuigen dat het oplossen van het lerarentekort niet een onderwijsprobleem is, maar een maatschappelijk probleem.

De ruim 1 miljard euro die volgens de commissie Rinnooy Kan nodig is, wordt momenteel vooral binnen de begroting van het hoger onderwijs gezocht. Maar dat betekent dat het ene gat met het andere wordt gevuld. Onlangs lekte een aantal opties uit waar het kabinet naar kijkt. Met name het plan om de basisbeurs af te schaffen leidde tot grote onrust. Maar ook andere mogelijkheden die genoemd worden, zoals bijvoorbeeld het verhogen van het collegegeld, zijn voor de betrokken organisaties onaanvaardbaar Op de website kunnen (toekomstige) studenten, verontruste ouders en anderen hun zorg uiten over de kabinetsplannen.

ROOD, de Jonge Democraten, DWARS, CDJA, ISO, LSVb, JOB, LAKS en FNV Jong willen dat het gehele kabinet haar verantwoordelijkheid neemt voor de oplossing van het probleem door ook op andere begrotingen geld te vinden.

ROOD zal de komende weken in estafettevorm langs de verschillende studentensteden gaan.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 25 oktober 2007 :: 18.38 uur

66 Comments

66 reacties

  1. De basisbeurs af schaffen het verhogen van het collegegeld, Zijn weer van die onzalige voorstellen. Nu stelt men gewoon; waarom zou een slager moeten betalen voor de studie van een advocaat, maar we kunnen het beter omdraaien iedereen die kans om te studeren. Dus meer studiebeurs, meer kansen bieden. Later een vet salaris dan gewoon een terugsbetalingsregeling.

    Reactie door Harry Sangers — donderdag 25 oktober 2007 @ 19.06 uur

  2. Uiteraard getekend, wan t wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

    Één puntje van kritiek, als je getekend hebt, krijg je keurig een dank venster en in hetzelfde venster kun je wederom de petitie tekenen.
    Één keer moet toch voldoende zijn per persoon!

    Reactie door sinne — donderdag 25 oktober 2007 @ 19.12 uur

  3. De missie in Afghanistan niet verlengen levert al aardig wat centjes op die in het onderwijs kunnen worden geïnvesteerd.

    Reactie door Willem — donderdag 25 oktober 2007 @ 20.49 uur

  4. fraude: elke jaar 18.5 miljard euro witgewassen in Nl…

    Constructies en Subisidies voor bedrijven: miljarden meer…

    GELD ZAT!!!

    Reactie door Daan — donderdag 25 oktober 2007 @ 20.58 uur

  5. Dit land is totaal de kluts kwijt men staat elkaar te belazeren waar we bijstaan.
    De Telegraaf praat al over een VOC gevoel omdat Nederland de World Solar Challenge heeft gewonnen.

    Reactie door De Hakker — donderdag 25 oktober 2007 @ 21.27 uur

  6. E-learning geeft beter onderwijs voor minder geld
    Studiefinanciering kan betaalbaar blijven. Geef daartoe onderwijs (deels) via e-learning zoals films op internet en educatieve games. Dat geeft beter onderwijs en vereist minder leraren, die dan meer kunnen verdienen. Op TU Eindhoven werken onderwijsfilms geweldig!

    Goede e-learning geeft betere individuele afstemming op leerlingen dan traditioneel onderwijs. Dat versterkt de leermotivatie en vermindert stress. En leraren kunnen dan meer persoonlijk begeleiden.

    Ook is er dan meer geld voor nieuwe onderwijsvakken zoals conflictbemiddeling, coaching, huishouden, omgaan met geld, argumentatieleer, opvoeding en preventie van pesten, ziekte, ongelukken, oorlog en milieuvervuiling.

    Onderwijsfilms kunnen ondertiteld goedkoop worden uitgewisseld met tientallen andere landen. Er kunnen dan wereldberoemde artiesten, filmproducenten en onderwijskundigen aan meewerken. Onderwijsfilms worden dan esthetisch, humoristisch, spannend, ontroerend, duidelijk en efficiënt.

    Voorwaarde: de overheid moet zorgen voor veel betere, veiliger en makkelijker universele software en hardware en voorlichting daarover. Onderwijsbeleid moet worden gebaseerd op internationaal effectonderzoek van e-learning, ook naar emotionele, sociale en ergonomische aspecten.

    Al het onderwijs kan nu al gratis worden aangeboden via films op internet. De overheid moet daartoe leerlingen stimuleren om al hun schoollessen digitaal te filmen en op gratis videosites te zetten, zoals http://www.myspace.com Bij die films moeten onderwerp en leerniveau worden vermeld als zoekwoorden. Dit eenvoudige plan geeft een gigantisch leerrendement en kost bijna niets!

    De overheid zou op een website moeten uitleggen hoe leerlingen die films kunnen publiceren. Zwakke leerlingen kunnen thuis die videolessen bekijken. Die onderwijsfilms kunnen ook worden geordend op speciale onderwijs-websites. De overheid kan vervolgens eventueel besluiten welke lessen minder gegeven hoeven te worden. Bijvoorbeeld universitaire hoorcolleges en HBO-theorielessen.

    Dat systeem bespaart miljarden. Daarmee kunnen we eventueel de staatsschuld aflossen en hierover veel rente besparen.

    Eventueel kan de SP zelf leerlingen oproepen om hun lessen na toestemming van hun leraren op internet te zetten. Dit als sympathieke reclamestunt voor de SP.

    Bekijk video’s over e-learning http://video.google.nl/videosearch?q=e-learning

    Websites

    1. http://www.tue.nl/cursor/bastiaan/jaargang49/cursor21/achtergrond/special3.html

    2. http://www.accountingweb.nl/cgi-bin/item.cgi?id=59683&d=101&h=0&f=0&dateformat=%o%20%B%20%Y

    3. http://www.e-learning.startpagina.nl

    Reactie door Jaap Veldkamp — donderdag 25 oktober 2007 @ 22.02 uur

  7. Wat betekent 1 miljard nou. Als je het macro-economisch bekijkt, kost het slechts 150 miljoen door directe en indirecte extra belastingopbrengsten. Ik vind 1 miljard extra voor onderwijs veel te weinig!

    Reactie door Drob — donderdag 25 oktober 2007 @ 22.10 uur

  8. Was het niet van Kemenade met zijn mammoetwet…
    vanaf dat moment is het goed bergafwaarts gegaan in het onderwijs!
    Waarom hebben ouders jaren studiegeld en boekengeld moeten betalen, dit is naar mijn beoordeling in strijd met de Europese Rechten van het Kind art. 24b
    En nu die studenten een ppot uitdraaien voor personeel dat niet eens kan rekenen?
    Schaamteloos…

    Reactie door Jerome Huijbregsen — donderdag 25 oktober 2007 @ 23.30 uur

  9. Let op…

    op andere posten en begrotingen geld vinden….

    Daar denken die jongerengroepen wel heel makkelijk over.

    Er gaat immers ook veel geld naar het Pardon, Afhanistan en defensie, de woonwijken en de zorg etc etc .

    Laat de studenten maar gewoon dokken. Van die 300 euro kun je toch niet leven.

    Reactie door ReneR — vrijdag 26 oktober 2007 @ 0.43 uur

  10. Even rekenen…

    Afghanistan: te besparen 500.000.000 p/j aan gevechtstoeslagen, materieel, vluchten, munitie, bommen, raketten, propagandafilms en embedded journalisten van het 8-uur-journaal.

    Irak: te besparen 220.000.000 p/j aan steekpenningen + zie voorgaand.

    Exploitatie Betuwelijn: te besparen 110.000.000 p/j door (als vanouds) rijnaken en duwbakken te gebruiken en de rails als schroot te verkopen aan China

    Exploitatie HSL: te besparen 140.000.000 door er gewone mensentreinen overheen te laten rijden in plaats van supersonische yuppiedingen naar Parijs v.v. waar we toch niet heen hoeven voor ons werk.

    We zijn er bijna.

    Topsalarissen in de semi-overheid: minstens te besparen alle 2xB, 3xB t/m 10xB plus bonussen, gezamenlijk goed voor minstens 200.000.000,-

    Cadeautjes aan beursgenoteerde multinationals terugdraaien..
    Hypotheekrenteaftrek afschaffen voor paleisjes en landhuizen..
    Sovjet-systeem van landbouw- en exportsubsidies afschaffen (een varken ziet weliswaar meer van Europa dan u, maar heeft er minder lol van)..

    Hee, we zijn er dik overheen! Leuk voor de leraren en studenten!

    Nu nog de persoonlijke beveiliging voor Rita Verdonk, Geert Wilders, Willem Holleeder en Hirsi Ali op vakantie in Nederland erbij rekenen, plus kosten van nutteloze expositie van WMD in Noordwijk, plus bonussen / afkoopsommen / tantièmes voor disfunctionerende openbaar bestuurders, en we hebben het beste gratis onderwijssysteem in het universum.

    Nou, als we dan ook nog kans zien om oerdegelijke, prima winstgevende bedrijven in Nederland te houden in plaats van alles naar lage lonen landen te outsourcen, dan kunnen die studenten straks ook nog prima aan de slag.

    Het is zo ontstellend simpel.
    Een kwestie van prioriteiten…..

    Reactie door olav ten broek — vrijdag 26 oktober 2007 @ 2.16 uur

  11. Ik las in de krant over de klokkenluider van de bouwfraude Ad Bos.
    De man woont nu in een woonwagen,zijn huis kwijt aan proceskosten,en niets meer over.
    Alleen omdat hij de waarheid vertelde over die megafraude in de bouwwereld.
    De man wordt sindsdien totaal in de steek gelaten door iedereen, typisch nederlands.

    Dus laten ze dat miljard maar aan deze man geven, dan is er tenminste eens een keer gerechtigheid, en blijft er tenminste ook niks aan de strijkstok hangen.

    Reactie door William2 — vrijdag 26 oktober 2007 @ 9.20 uur

  12. @10
    Nu nog de persoonlijke beveiliging voor Rita Verdonk, Geert Wilders
    ………….
    Hier kun je nog veel meer op sparen door die lui die vinden dat ze een ander moeten bedreigen omdat men in een geloofswaanzin zit het land uit te gooien.
    Dan pak je toch twee vliegen in een klap.
    Verder zo ik nog aan willen toevoegen dat het standpunt van Wilders het opruimen(verplaatsen naar het land van herkomst)van criminelen ook veel besparing op kan leveren.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 26 oktober 2007 @ 10.02 uur

  13. @ 11 William 2

    Sympathiek van je dat je opkomt voor de heer Ad Bos. Maar wanneer er 1 miljard over was dan zou ik het toch liever willen verdelen onder die 8.000 veteranen met PTSS die door die ziekte gedoemd zijn in armoede te leven. Over in de steek gelaten gesproken ……

    Maar helaas, we komen 1 miljard te kort,een gigantisch bedrag die zelfs ik niet theoretisch te voorschijn kan toveren op korte termijn.

    Reactie door Peter Mink — vrijdag 26 oktober 2007 @ 12.27 uur

  14. @3 en meerdere:
    het geld van de missie in Afghanistan is al door een heleboel scribenten opgeeist voor andere doeleinden, o.m voor in de zorg.. dus zoeken we andere geldbronnen.
    Hypotheekrenteaftrek afschaffen voor paleisjes en landhuizen.. Zet geen zoden aan de dijk en levert niets op. Etc, etc.
    Al die goudadertjes, die genoemd zijn, zijn allemaal al geclaimd. Dus gaan de salarissen niet omhoog. want leraren hebben al genoeg vet op de botten.

    Reactie door Johan — vrijdag 26 oktober 2007 @ 13.02 uur

  15. Dat leven, politiek en economie uit communicerende bestaan dringt nog niet vaak tot ons door.

    Reactie door Peter Hoopman — vrijdag 26 oktober 2007 @ 14.13 uur

  16. @10 Olaf ten Broek.

    Man wat kan jij rekenen, zou jij ook kunnen berekenen hoe ik met mijn AOW’tje en klein aanvullend pensioen’tje zou moeten omgaan om het zuinige leven van een 65 plusser iets meer op te vrolijken.

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 26 oktober 2007 @ 19.55 uur

  17. ROOD, de Jonge Democraten, DWARS, CDJA, ISO, LSVb, JOB, LAKS en FNV Jong willen dat het gehele kabinet haar verantwoordelijkheid neemt voor de oplossing van het probleem door ook op andere begrotingen geld te vinden.”
    LIJK wel rennen voor kruimels,leuk!!!!!

    Reactie door gaf — vrijdag 26 oktober 2007 @ 20.58 uur

  18. olav ten broek!!!! voor precident jeeaaaa!

    Reactie door ad — vrijdag 26 oktober 2007 @ 21.29 uur

  19. Hoe durven de managers van ondermeer het voortgezet, HBO, Uuniversiteiten te zegggen dst ze te weinig verdienen. Is het niet zo dat je loon naar arbeid behoort te krijgen. Nu blijkt dat velen niet eens fatsoenlijk kunnen lezen, schrijven en rekenen en blijkt dus dat er weinig is terecht gekomen van de kennisoverdracht waarvoor zij als leraren, docenten en professoren zijn opgeleid. Het is immers ook zo dat ook de HBO en universiteiten jarenlang mensen hebben laten slagen en velen de bul hebben gehaald die ze niet waardig zijn. Er zijn meer slechte dan goede advocaten. Zoals ook vele artsen er een potje van maken. M.a.w. laat ze eerst waar leveren dan kan boij goede kwaliteir de beloning worden ontvangen. Dit geldt natuurlijk ook voor de managers die de gelden opstrijken en er feitelijk niets voor doen als alleen kijken waar ze het aan uit kunnen geven. Vaststaat dat dat niet altijd aan het lesmateriaal is en eveneens niet aan de vele slechte gebouwen van de scholen. Dan blijkt dat er vele miljoenen op de bankrekeningen staan van de scholen. Sedert wanneer moet een school sparen. Ze krijgen ieder jaar voldoende om de kinderen en studenten les te kunnen geven. Daar is het geld voor bedoeld en niet om op te potten. Vervolgens moeten ook de salarissen van de managers drastisch naar beneden, immers zij zijn net zulke graaiers als die in den haag en die in de bedrijven. Dat alles zonder dat zij voor diefstal worden bestraft. Kortom er is enoeg geld alleen ze moeten het gebruiken waar het voor is bedoeld. Diny Tijssen

    Reactie door diny tijssen — vrijdag 26 oktober 2007 @ 21.49 uur

  20. gaf,;-), ze zijn nog steeds lid de cdja,
    hetzelfde met die exleiders van het cda,ze blijven wel lid,en gaan niet weg naar andere partijen,dus voor mij zijn die mensen totaal ongeloofwaardig.

    Reactie door ad — vrijdag 26 oktober 2007 @ 21.49 uur

  21. @ 16 d’olle Henk,

    Ik ben bang dat het moeilijk wordt.

    Van gewoon werken wordt je hier sowieso niet veel wijzer. Eigenlijk is in Nederland met name de witteboordencriminaliteit zeer winstgevend.

    Vorige week werd de grootste speculant / witwasser / huisjesmelker van Rotterdam, iemand die alle wetten en regels jarenlang met de voeten trad en die duizenden mensen heeft belazerd, door de overheid beloond met een som van 13 miljoen contant met de belofte dat hem verder niets in de weg zou worden gelegd als hij alleen maar voortaan buiten de stadsgrenzen zou gaan opereren.

    Klokkenluider A. Bos daarentegen, wordt nog dagelijks zwaar afgestraft door Nederland B.V.

    Zo zit het ongeveer.

    Reactie door olav ten broek — vrijdag 26 oktober 2007 @ 22.27 uur

  22. E-learning geeft beter onderwijs voor minder geld
    Studiefinanciering kan betaalbaar blijven. Geef daartoe onderwijs (deels) via e-learning zoals films op internet en educatieve games. Dat geeft beter onderwijs en vereist minder leraren, die dan meer kunnen verdienen. Op TU Eindhoven werken onderwijsfilms geweldig!

    Reactie door Frits — vrijdag 26 oktober 2007 @ 23.16 uur

  23. Kunnen we dan ook geen fonds oprichten ten bate van klokkenluiders?

    Reactie door ReneR — vrijdag 26 oktober 2007 @ 23.51 uur

  24. 21. Olav ten Broek

    Niet veel aan toe te voegen. En kijk dan eens naar wat er uiteindelijk van het blootleggen van de fraude en de straffen (niet gegeven of tot peanuts gemaakte boetes) is overgebleven evenals de weinige concrete maatregelen. Niet omdat maar ondanks…..
    Politiek en bedrijfsleven hebben een sumbiotische relatie. Ze houden derhalve vooral elkaar uit de wind.

    Reactie door Henny — zaterdag 27 oktober 2007 @ 15.26 uur

  25. een simbiotische natuurlijk.

    Reactie door Henny — zaterdag 27 oktober 2007 @ 15.27 uur

  26. De bezuiniging op de geldsmijterij met de E.U. subsidies aan Roemenie,Bulgarije en andere duistere oostblokstaten levert meer als een miljard euro op.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 27 oktober 2007 @ 20.36 uur

  27. 25. 3x is scheepsrecht. symbiose natuurlijk.

    Reactie door Henny — zondag 28 oktober 2007 @ 7.38 uur

  28. De staatsschuld bedroeg eind 2001, 600 miljard GULDEN.Nu is de staatsschuld nog maar 220 miljard EURO.Dat betekend,nu de koopkracht van de Gulden en de Euro gelijk zijn dat de hervormde (hypocryte)CDA/PvdA/C.U./VVD overheid de bevolking voor een kleine 400 miljard heeft bestolen,aangezien er nsgenoeg niets is afgelost.Het zou de overheid niet misstaan,om thans een klein beetje, aan de bestolen bevolking terug te geven in de vorm van hoogwaardige studie mogelijkheid voor onze kinderen en de toekomst.Niet vergeten mag worden dat straks de AOW wel opgebracht moet worden door onze kinderen.Het is misdadig en dom,niet alleen t.o.v. de ouderen van straks,maar ook voor de toekomst mogelijkheden van onze kinderen dat zij een goede opleiding krijgen.Hoe moeten wij straks dan met het buitenland concurreren? Door de steeds maar verder oplopende WERKELIJKE (niet die van het CBS)inflatie steelt de overheid jaarlijks verder door.Om extra uitgaven voor onderwijs te corrigeren met bezuinigingen elders is gewoon minachting voor de bevolking,alsof deze niet weet,hoe de hervormde overheid op slinkse wijze,via forse koopkrachtdaling d.m.v. de drukpers,haar miljardenschuld via de pensioenfondsen en kleine spaarder,zonder 1 cent aflossing verkleind!!!!!!!!!!! Jan Marijnissen,dat moet toch uit te leggen zijn?

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 28 oktober 2007 @ 11.54 uur

  29. @Maan Arkenbosch

    Dat is erg veel onzin bij elkaar.

    Die 600 miljard staatsschuld (ik heb het getal niet gecontroleerd) van 2001 is 270 miljard Euro. Dus het verschil met die 220 miljard Euro bedraagt 50 miljard Euro.

    Er is wel degelijk veel afgelost. Ten eerste dor gewoon uit de belastingpot af te lossen. Ten tweede door de verkoop van staatsdeelnemingen (daar ben ik niet zo een vorstander van).

    Ten derde is de staatsschuld alleen maar boekhoudkundige schijn. Je kunt bewijzen dat als je als primitieve samenleving geld introduceert je automatische een staatsschuld introduceert. De staat moet eerst geld uitgeven (geleend vn de Nationale Bank0, voordat de bevolking geld heeft om belasting van te kunen betalen. En als de hoeveelheid geld groeit, groeit automatisch de staatsschuld. Dat is een economische wet waar niets tegen te doen is.

    Verder groeit een staatsschuld als een land (overheid, bedrijfsleven en bevolking) te veel in het buitenland koopt. Geld verdwijnt naar het buitenland ener kan dan geen belasting over geheven worden. Dit gaat niet voor Nederland op, omdat het buitenland juist veel in Nederland koopt. Ers stromen massa’s geld het land binnen.

    Ook groeit de staatsschuld als er gespaard wordt. Over die besparingen kan geen belasting gehven worden. Dat kan pas als het ooit eens ontspaard wordt. Er is geen land in de wereld waar zo krankzinig veel gespaard wordt. dat spaargeld zit in de pensioenfondsen. Zodra dat geld besteed wordt, begint het geld naar de overheid te vloeien. Dat gaat niet alleen via direct belastingheffing over de pensioenen, maar ook via belastingheffing bij bestedingen (bijv. BTW en accijnzen) en dor loonbelasting bij de meensen die door die bestedingen een inkomen verkrijgen, enz. Zo zal ruim 60% van de pensioengelden bij besteding naar de overheid stromen (de rest verdwijnt naar het buitenland, omdat in bijna ieder product wel een stukje invoer verwerkt zit).

    Voor Nederland geld dus dat in de pensioenfondsen, met 800 miljard Euro aan reserves, een stille overheidsreserve van 480 miljard Euro zit. In plaats van een staatsschuld van 220 miljard is er eigenlijk een overheidsbezit van 260 miljard Euro.

    Het geschreeuw door incompetente politici over een onaanvaardbare staatsschuld, is de grootste LEUGEN van de afgelopen decennia. Door gebrek aan kennis laat de bevolking zich BESODEMIETEREN.

    En die 260 miljard wordt aan een toekomstige generatie cadeau gedaan. De eerste generatie die beseft dat die staatsschuld onzin is, gaat er met de buit van door. En de generaties daarvoor zijn zo stom geweest om voor een hersenschim op een houtje te hebben gebeten.

    En er wordt nog meer cadeau gedaan aan toekomstige generateis, doordat de pensioenfondsen een stille reserve van 30% moeten aanhouden om fluctuaties op de beurs het hofd te kunnen bieden.

    Reactie door Drob — zondag 28 oktober 2007 @ 13.58 uur

  30. @ 29 Drob

    In een moderne samenleving als de onze bestaat, dacht ik, zo’n tachtig of negentig procent van de geldhoeveelheid uit giraal geld. In zo’n samenleving kan de geldhoeveelheid uiteindelijk alleen groeien als daar een even grote schuldcreatie tegenover staat. Maar die schuld hoeft toch niet per se bij de overheid neer te slaan? Kan toch ook net zo goed (bijvoorbeeld via hyotheek- of investeringskredieten) gepaard gaan met groeiende schulden in de particuliere sector?

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 28 oktober 2007 @ 17.12 uur

  31. Beste Drob,

    De staatschuld is ontstaan/ontstaat door uitgifte van staatsobligaties en inschrijving in het schuldenregister van de staat door o.m. pensioenfondsen en banken. Deze uitgifte vind plaats,wanneer er een begrotingstekort ontstaat,teneinde zodoende de baten en lasten in evenwicht te brengen.Leningen van de Nederlandse Bank aan de staat zijn slechts kortlopend. De 600 miljard GULDEN schuld van 2001 had een koopkracht welke gerelateerd kon worden aan 600 miljard EURO van nu.Zo zijn b.v.de huizen van 2001,welke toen 200.000,-GULDEN kosten,nu 200.000,- EURO waard.Evenzo onze auto,gemeentelijke belasting,kopje koffie op het terras,brandstof aan de pomp,gas en electra enz.is in vijf jaar gewoon in prijs verdubbeld.Daartegenover staat dat de koopkracht van de schulden van 2001,nu,meer dan gehalveerd zijn.Dat betekend dat de staat en ook alle schuldenaren zoals b.v.hypotheeknemers hun schulden vanuit koopkracht begrip meer dan de helft zagen halveren.Immers b.v.100.000,-GULDEN schuld van 2001 is nu 45.000,- EURO schuld.Daarvan hebben dus schuldenaren het meest geprofiteerd.Dat heb ik ook gedaan.Wanneer je een huis in 2001 kocht voor 200.000,- GULDEN en je financierde dat met een hypotheek van 200.000,- GULDEN dan was dat huis in 2007,200.000,- EURO waard,je hypotheekschuld van 200.000,- Gulden was nog 90.000,-EURO waard.Bij verkoop had je dan na aftrek van de hypotheekschuld een winst van liefst 110.000,- EURO of (schrik niet)242.000,- GULDEN.Daarmee heb ik bewezen dat mijn stelling zoals verwoord onder nr.28 correct is.Ik ben bang dat je het bruto nationaal product verward met de overheidsbegroting.dat zijn twee aparte demensies.Je kunt een hoog BNP hebben en toch een begrotingstekort.De schuld van de samenleving is heel wat anders dan de schuld van de staat.De belastingontvangsten van de staat gaan o.m. naar het enorm ambtenarenapparaat,waarbij pensioenbetalingen ook inbegrepen zijn,wegen/verkeer,provincies,gemeenten,AOW en andere soc.uitkeringen,leger,waterwerken/dijken,politie en ja….ook onderwijs etc.Ik hoop dat de SP inziet dat wij op grote schaal bedonderd worden!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 28 oktober 2007 @ 22.48 uur

  32. @Maan Arkenbosch

    Uit je reactie begrijp ik dat je er niets van begrijpt. Leer eerst maar eens de basis van macro-economische begrippen en neem de definities door die het CBS in de nationale Rekeningen beschrijft.

    Reactie door Drob — maandag 29 oktober 2007 @ 0.19 uur

  33. @Drob,
    Ondanks dat ik “niets” van economie
    begrijp,zit ik wel door mijn financieele analyses in een comfortabele financieele positie.Leg mij maar eens duidelijk uit,wat van mijn relaas onder nr.31 onjuist is. De CBS inflatiecijfers sluiten niet aan bij de werkelijke inflatie,zoals reeds uitgelegd.Ik vrees dat de overheid te veel invloed op het CBS heeft.Mijn analyses over de $ en het goud zijn ook een schot in de roos geweest.Onthoud maar een ding voor de toekomst:Straks is waardevastheid van vermogens tittels belangrijker dan rendement.

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 29 oktober 2007 @ 14.54 uur

  34. @Maan Arkenbosch

    1. Ik schreef macro-economie; dat is iets heel anders dan economoie of een privee-boekhouding. De meeste politici weten en snappen er ook geen snars van.

    2. De CBS-cijfers over inflatie zijn geheel correct. Jouw gevoel voor infaltie hangt meer samen met de prijs van een biertje in de kroeg dan de werkelijke infalitei waar o.a. de huren, de prijs van brood en de dalende prijs van electronica in zitten verwerkt.

    3. Jij verwart staatsschuld met hoe de staatsschuld gefinacierd wordt.

    4. Bij de overgang van gulden naar Euro is de gulden 10% ondergewaardeerd gebleven. Dat moest van kanselier Kohl. Daarmee werd wel de staatsschuld met 10% teruggebracht. 100% zoals jij schrijft is lariekoek, lallend gelul aan de bar in de kroeg.

    5. Voordat je over prijzen schrijft moet je de prijzen gaan vergelijken. De verdubbeling van de prijzen is uit de duim gezogen(behalve misschien die van dat biertje).

    6. Het berip ‘schuld van de samenleving’ bestaat niet. Geen mens begrijpt wat je hiermee bedoelt.

    7. Je hebt gelijk dat de huizenprijzen krankzinnig gestegen zijn. Maar dat is veel minder dan 100% zoals jij schrijft. Het heeft een betrekkelijk klein effect op de inflatie.

    8. Dat de dollar onderuit gaat, is door velen voorspeld. Dat zal nog veel verder doorgaan. Het is een gevolg van het gigantische tekort op de Amerikaanse betalingsbalans en dat is weer voor een belangrijk deel het gevolg van de oorlogen die Bush meent te moeten voeren.

    8. Ik feliciteer je met je financiele positie. Die is blijkbaar anders dan die van de meeste schrijvers hier.

    Reactie door Drob — maandag 29 oktober 2007 @ 16.05 uur

  35. @Drob,Om het kort te maken:Dat de $ zakt heeft te maken met het tekort van ongeveer 60 miljard $ per maand op de HANDELSBALANS en niet op de betalingsbalans.Dat is niet het gevolg van de oorlogen die Bush gevoerd heeft maar van de enorme consummptie van het Amerikaanse volk,welke hun consumptie betalen via opgenomen kredieten,waardoor mede de huizenbubbel (subprime leningen/hypotheken)ontstaan zijn.Bush moet zijn oorlogen betalen uit zijn staatsbegroting,welke overigens ook behoorlijk negatief is.Het wonen,dus huren of eigen woning,maakt gemiddeld 30% van het gezinsbudget uit en heeft m.i. daardoor geen BETREKKELIJK KLEIN EFFECT op de inflatie.De schuld van de samenleving is de totaalschuld van de bevolking zoals o.m.hypotheken,leningen van banken etc.,kortlopend(rood)staan en vorderingen van leveranciers,belastingen etc.Dat de prijzen vanaf de introductie van de EURO niet verdubbeld zijn zou ik maar eens voorleggen aan de mensen in de straat.Die zullen je haarfijn vertellen dat de gulden(koopkracht) van 2001 gelijk was aan de waarde (koopkracht) van de euro nu.

    Reactie door Maan Arkenbosch — maandag 29 oktober 2007 @ 18.15 uur

  36. Ik dacht dat het hier ging over onderwijs.

    Onderwijs is investeren in de toekomst. Maar Nederland investeert maar krap 6% van onze jaarlijkse begroting in het onderwijs. Hier moet het altijd goedkoop. Wij investeren het liever in Afghanistan en in een onrendabele Betuwe lijn van vele miljarden.

    Neem een voorbeeld aan Finland. Daar wordt meer dan 12% van de jaarlijkse begroting geinvesteerd in het onderwijs. Met het gevolg dat ze al vele jaren HET BESTE onderwijs van heel Europa hebben!

    Reactie door Gerrit — maandag 29 oktober 2007 @ 19.56 uur

  37. @Maan Arkenbosch

    Weer van die onzin.

    Voor de sterkte van de dollar is alleen de betalingsbalns van belang, niet de handelsbalans. De handelsbalns is een onderdeel van de betalingsbalans. Todat een paar jaar geleden was er weliswaar een negatieve betalingsbalans voor de VS, maar door de oorlog in Irak is die balans opeens veel negatiever geworden. Dat komt aan de ene kant doordat de regering van de VS veel meer in het buitenland is gaan besteden voor al die troepen in het buitenland en aan de andere kant doordat de oorlogen in het Midden-Oosten de olieprijs geweldig opgedreven hebben. En inderdaad, doordat die olieprijs enorm is gestegen moeten de Amerikanen veel meer voor hun geweldige olieconsumptie betalen.

    Ik weet zo gauw niet te vinden wat de bijdrage van de woonkosten aan de inflatie is, maar die is voor zover ik me kan herineren een stukkie lager dan 30%. Als jij beweert dat we een inflatie van 100% hebben die veroorzaakt is door de stijging van woonkosten, dan moeten de woonkosten met meer dan 600% gestegen zijn. Als je wilt discussieren, zoek dan eerst eens de feiten na en lul niet zo maar wat uit je nek.

    Wat een onzin je beweert, kan ik zoa aantonen. Jij lalt dat de prijzen sinds de invoering van de Euro verdubbeld zijn. Nou de lonen en uitkeringen zijn sinds die tijd met 10% gestegen. Dan moeten of alle mensen voor de invoering van de Euro in een Rolls Royce hebben gereden, of meer dan de helft van de bevolking moet honger en kou lijden en is dakloos omdat ze na halvering van de koopkracht geen voedsel en huisvesting meer kunnen betalen.

    Zoek eerst maar eens de feiten na. Praat niet alleen met mensen bij de biertap, maar ga eens feitelijk na wat de prijzen toen waren en nu zijn.

    Jouw definitie van “schuld van de samenleving” is onzinnig. Je zult toch ok de bezittingen mee moeten tellen. En daarbij zit ook 800 miljard in de pensioenfondsen en er zijnn nog een heleboel bezitting meer (bijv. 7 miljoen huizen en aandelen en …. en … en enz.).

    Verder reageer ik niet meer op deze onzin.

    Reactie door Drob — maandag 29 oktober 2007 @ 19.57 uur

  38. Even een zijspoor omdat we ons elke dag met die Euro bezig houden. De prijzen zijn wel vergeleken, al in 2003.

    In 2003 heeft Hp/De tijd een onderzoek uitgevoerd in het kader van de prijsstijgingen als gevolg van de invoering van de Euro. De Sociale Databank Nederland heeft deze gegevens nog op haar site staan. http://www.sdnl.nl/prijzen.htm

    Uit deze gegevens blijkt wel dat veel dagelijkse boodschappen meer dan 40% duurder zijn geworden. We weten allemaal inmiddels ook dat electronica en computers goedkoper zijn geworden, …..maar die koop je niet dagelijks, brood wel.

    Reactie door Gerrit — maandag 29 oktober 2007 @ 20.15 uur

  39. @37 Drob

    Sorry Drob, maar de uitkeringen zijn niet met 10% gestegen! En geloof maar dat ik het weet, want ik leef het!
    In AL die jaren is er 30 euro totaal! bijgekomen.
    Dit impliceert dat het leven met de grove misbruikers van de euro bijna geen leven meer is. Pas nu zijn de termen armoede en overleven in volle werking getreden.
    Het is een criminele wereld geworden sinds de euro.

    Reactie door Gloria — maandag 29 oktober 2007 @ 23.04 uur

  40. Nederland moet in twee zaken investeren:

    educatie en ruimtelijke ordening

    verder moet men consuminderen, dus wat mij betreft wordt die btw 20%, komt er een vliegtax etc.

    geld is verder weg te halen bij de landelijke overheid (in casu de beleidsmakers), de provinciale overheid (deel Nederland maar op in 4 regio’s) en de gemeentelijke overheid (geen dure herindelingen meer)..

    Gegroet

    Reactie door Niels — dinsdag 30 oktober 2007 @ 1.47 uur

  41. @Gloria

    Sorry, ik heb geen idee hoeveel de uitkeringen gestegen zijn. Maar ze zijn zeker niet met 100% gestegen, wat nodig zou zijn om de koopkracht te handhaven bij een inflatie van 100%. Die 10% was een ruwe schatting voor lonen en uitkeringen, maar ik weet dat de uitkeringen achter zijn gebleven bij de lonen.

    @Niels

    Er is geld in overvloed in Nederland, maar we blijven er als een oude vrek op zitten met de diepe wens het in het graf mee te nemen. Op een paar oliestaatjes na is er geen land in de wereld waar per hoofd van de bevolking zo krankzinnig veel geld opgepot is. Daar kan makkelijk een paar miljard per jaar voor het werven van goed opgeleide docenten uit betaald worden. We moeten geen analfabeten meer opleiden om voor de klas te gaan staan, die alleen een cursus kleien, zingen en sociale therapie ‘genoten’ hebben en getallen beneden de tien als Chinese karakters bewonderen.

    Reactie door Drob — dinsdag 30 oktober 2007 @ 11.08 uur

  42. @41 Drob

    Nog even… jarenlang zijn de uitkeringen grotendeels bevroren. In al die jaren is er langzaamaan een verschil van 30 euro te bespeuren. Moet je je voorstellen met de invoering van de ziektekosten verzekering, de marktwerkende energiebedrijven en de huren die alsmaar hoger worden: om van de winkelprijzen maar niet te spreken!!
    En dit alles moet van 830 euro in de maand! Als dank dat ik 3 kinderen gezond en wel heb afgeleverd in de maatschappij en mijn ouders niet heb opgeborgen!
    De ellendelingen!!
    Ik stem SP uit algehele solidariteit. Voor mijn eigen zaak heeft de SP ook niets bereikt. De liefde is wat dit betreft eenzijdig!

    Reactie door Gloria — dinsdag 30 oktober 2007 @ 16.34 uur

  43. Gloria het is o.a. de euro die er schuldig is aan de vermindering van de koopkracht van de kleine man/ vrouw.
    Sinds eind jaren 70 heeft de vermindering van de koopkracht plaats gevonden, sinds die datum zijn er door o.a. paarse regeringen leugens de wereld ingestuurd gesteund door bureaux die onderzoek deden naar de inflatie cijfers. De werkenden hebben hun koopkracht met pijn en moeite gelijk kunnen houden.
    De uitkeringsgerechtigen en de gepensioneerden hebben van 1980 in moeten leveren.
    Letwel iemand die in 1980 tot die groep behoorden heeft inmiddels ruim 40% van hun koopkracht moeten inleveren. Voor iemand die 15 jaar later tot die groep ging behoren is het natuurlijk minder.
    Hoe dan ook wij leven in een criminele maatschappij, die zich nergens voor schaamt, vechten voor je bestaan, ikke ikke en de rest kan stikken. Daarom vind ik de PvdA een asociale partij die de arbeidersklasse veraden heeft, en geen recht heeft voor die klasse nog op te komen. Dat deden ze al lang niet meer. Zakken met die hap. Groeten Henk.

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 30 oktober 2007 @ 19.20 uur

  44. @ 43

    Check.

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 30 oktober 2007 @ 20.43 uur

  45. @43 Lieve d’olle Henk

    Ja, je reactie is volkomen waar! Ik weet er alles van, vanwege mijn lange jaren als alleenstaande moeder en de uitkering!
    Eerder werden wij nog gezien als een groep die het niet gemakkelijk had… en werd er in de maand december een (bijna) extra maandinkomen aan ons toegekend. Ook de bijzondere bijstand wilde nog weleens mensen een wasmachine vergoeden oid. Dat is er helemaal uit!! Na 21 jaar mijn wasmachine + een aantal (zelfbetaalde) reparaties gebruikt te hebben vroeg ik een paar jaar geleden via de bijzondere bijstand een nieuwe aan. Maar toen was dit al niet meer mogelijk. Daar had je voor moeten sparen!! was het antwoord. Sparen… mijn God!

    Henk, toen was het ook niet gemakkelijk maar dat werd tenminste onderkend en men probeerde nog wat in de politiek om het de alleenstaande ouder dragelijker te maken. Maar wat er in al die afgelopen jaren gebeurd is, is een schande!
    En daar heeft de SP niets aan kunnen veranderen!! NU is het zelfs zo erg dat je er alleen nog maar bij mag horen als je je kinderen en ouders uitbesteedt! OPBERGT!!
    Niet? Dan ook geen eten en drinken! De despoten!!

    Henk, jij weet er alleS van en ik wens je ook heel veel sterkte binnen de neo-liberale politieke sh*tcultuur.
    Het recht van de sterkste is een feit geworden. Om ons dood te schamen dat we het recht van de dieren zijn ingegaan als homo sapiens sapiens… een beestenbende!!

    Reactie door Gloria — dinsdag 30 oktober 2007 @ 20.52 uur

  46. En weer eventjes on topic,

    Het kabinet stelde afgelopen week 211 miljoen euro beschikbaar voor gratis schoolboeken. Schooldirecteuren en andere deskundigen stellen echter dat minstens 350 miljoen nodig is. Het ministerie is niet van plan dit gat te dichten volgens berichten in de media. Dagblad De Pers geeft de reactie van het ministerie als volgt weer:

    “Als er inderdaad een kleine 140 miljoen tekort is, dan kunnen de scholen kiezen: goede leermiddelen kopen en door hun geld heen raken, of de kwaliteit van het onderwijs verlagen met goedkope boeken.DAT IS DAN HUN EIGEN KEUZE.”

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 30 oktober 2007 @ 20.54 uur

  47. Gloria — dinsdag 30 oktober 2007 @ 16.34:

    Beste Gloria,

    De ontwikkeling die “onze” “samenleving” de afgelopen tientallen jaren op het gebied van medemenselijkheid heeft doorgemaakt, wordt door mij vooral gevoelsmatig ervaren:
    Verre van het verleden te verheerlijken, moet ik toch zeggen dat mijn geheugen mij flarden van gesprekken, alsmede gezichtsuitdrukkingen van bepaalde, met macht en invloed beklede mensen aanreikt die terug gaan tot mijn prille jeugd en die bij mij als samenbindende elementen vooral de begrippen mededogen, vriendelijkheid en inlevingsvermogen doen opkomen.
    Kortweg: er was toen ook veel mis, maar er was naast hardheid ook vaak sprake van een zekere mildheid en begrip.
    Tegenwoordig -en daar schop jij terecht telkens weer keiharde tegenaan!- is dat mededogen vervangen door een via het CBS en andere instanties aangereikt rekenblad, waarin staat dat jij en ik en talloze anderen min- en mindervermogenden “genoeg” financiele middelen hebben…
    Waarvoor dat precies “genoeg” is wordt “wijselijk” niet tot in details gepreciseerd: de hooghartigheid gaat zelfs zover dat even goed rekende instanties als het NIBUD, die telkens weer overtuigend aantoonden en aantonen dat de laagste inkomens onvoldoende koopkracht hebben, “gewoon” genegeerd worden door de politiek.

    Het keiharde en medogenloze zit hem dan vervolgens in:
    1) Het rekenblad heeft ALTIJD gelijk, want door “deskundigen” ingevuld,
    2) Je kunt van een rekenblad en diens onverzettelijke invullers daarvan en gelovers daarin geen medeleven, laat staan begrip verwachten, wat rest is een koele en kille verwijzing naar de “cijfertjes”.
    3) die soms begripvolle gezichten van vroeger konden nog weleens een emotionele uitbarsting genadiglijk accepteren: na de maatschappijontwrichtende, keihard egoistische en -uiteraard!- ook de solidariteit ondermijnende individualiseringsdrang- en dwang van rechts, is er voor tot wanhoop gedreven en door bureaucratie gemangelde mensen nauwelijks of geen begrip meer: integendeel, deze vaak ten diepste ontregelde en de kluts kwijt zijnde arme drommels worden in feite gecriminaliseerd, diep beledigd en het ook nog eens ontnemen van hun rechten wordt in toenemende mate “gerechtvaardigd” en zelfs gewettigd (!!!) met een verwijzing naar hun “ontoelaatbare” gedrag.
    (voor een goed begrip, ik doel hiet niet op levensbedreigend gedrag, de mensen die ik bedoel gedragen zich eigenlijk nooit zo!)
    En dat alles omdat allerlei instanties schijnen te zijn overbevolkt met mensenliefdeloze, laffe, schijthuizerige en alleen aan hun eigen gemak denkende “functionarissen”.
    Het klinkt uit hun mond ook zo overtuigend: “nou, ik had me er vandaag toch een, die kwam schreeuwend, vloekend en met zijn papieren gooiend, binnen, en je begrijpt, DAT PIK ik niet, DAT kunnen WIJ HIER niet hebben…”
    Zo hebben we er ongemerkt dus ook nog diverse rechtbanken, met grote bevoegdheden, bijgekregen.

    Eigenlijk kun je het veel mensen nog niet eens zo erg kwalijk nemen dat ze te weinig oog hebben voor hun medemensen: Immers, bijna iedereen is zijn min of meer vredige gemoedsrust door hersenspoelende en sinistere onrust- en haatzaaiende media en politieke partijen ontnomen.
    Vlak ook het er voortdurend “inrammen” van allerlei angsten (de meest recente voor “het” terrorisme) niet uit.
    Voeg daarbij de niet aflatende benadrukking van materialisme met tegelijkertijd in koopkracht dalende inkomens voor het gros van de bevolking, kinderen die voortdurend worden geindoctrineerd met de (materiele!) “zegeningen” van “onze” economische orde, waarvan vervolgens de financiele verplichtingen dan heel vaak bij de ouders worden neergelegd…. Wie is tegen dit alles nog, zonder ECHTE troost, onwankelbaar opgewassen?
    (de problemenlijst valt met gemak langer te maken.)

    Het resultaat van al deze kapitalistische “zegeningen” is dat een niet gering deel van de bevolking zenuwachtig, altijd gespannen en daardoor prikkelbaar is: dat deel heeft a.h.w. genoeg te stellen met de eigen problemen.
    En, een ander deel gaat helemaal op in het haast extatisch uitleven en beleven van voornamelijk eigen genoegens, die hebben nauwelijks of geen oog voor anderen.

    Wat ik maar niet kan begrijpen, als ik door een drukke winkelstraat loop en dan de gezichten “lees” van al die mensen, dat het overgrote deel van deze mensen (want die zijn een redelijk representatieve steekproef uit de totale bevolking) dan in enquetes aangeven “gelukkig en tevreden” te zijn: ik lees op die gezichten heel vaak heel wat anders…!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 30 oktober 2007 @ 21.00 uur

  48. @47 Harrie V.

    Oh Harrie, je hebt zo gelijk! Je kunt het ook zo prachtig en inzichtelijk verwoorden. Dat kan alleen maar als je weet waarover je spreekt! En dat geldt zelfs niet voor al die politici die over ons oordelen en hun kille puur theoretische lijsten opmaken.
    Na vele jaren van armoede is alles een keer versleten en op! Daar is geen oor voor en men werkt de zaak in een paar minuten af met dat je ervoor had moeten sparen. Dan sta je buiten en dan? Ja, dan maar verder met steeds minder! Want die kredietbanklening die zij zo graag aanbieden kost je de kop!! De rekeningen moeten betaald worden en er blijft eigenlijk geen eetgeld meer over. Laat staan kleding en huish artikelen! Het wordt zo nijpend. Huur, energie, water, ziektekostenverzekering en telefoon/internet en ik ben er praktisch doorheen. De rest van de maand proberen te overleven… en geen kant op kunnen.
    Ik weet, jij weet waarover je spreekt. Ik vind het misdadig en alle politici laten ons in de steek. Blijft over Jezus. Laten we op Hem blijven vertrouwen! Door oa ons en vele anderen leert hij al zijn pappenheimers kennen. Vergeet niet dat Hij in ons leeft en Zijn oog gericht houdt op alles wat men ons tekort doet! Zo zal Hij er ook zijn tijdens de beslissingen van het kabinet… in het bijzonder van de christelijke Zijnen…
    Wat een brutaal lef en onderschatting van de christelijke machtshebbers om God, die OOK in de armen leeft, ZO te negeren en in de steek te laten!
    Kerst! Kindeke geboren!! Je weet… het is straks weer tijd voor de vromen en de braven. Het is hun feest en Christus huilt!
    Dag lieve Harrie!

    Reactie door Gloria — dinsdag 30 oktober 2007 @ 22.16 uur

  49. @46 Ed Sorrento

    Volkomen absurd zo’n antwoord!
    Het is te simplistisch voor woorden. ZO kan een kabinet zich niet van zaken afmaken. Geef dan een goede argumentatie van de beweegredenen en draag redelijke oplossingen aan.

    Reactie door Gloria — dinsdag 30 oktober 2007 @ 22.56 uur

  50. @ 49 Gloria

    Dat is het cynisme van de moderne bestuurder/politicus. Verkiezingsbeloften doen om de middengroepen te paaien en dan de rekening daarvan naar iemand anders doorschuiven.

    Reactie door Ed Sorrento — woensdag 31 oktober 2007 @ 0.06 uur

  51. @ Harrie V

    Ik heb al heel lang m’n twijfels over de representativiteit van de door het CBS opgelepelde inflatiecijfers. Anderzijds kan ik nauwelijks voorstellen dat zo’n organisatie niet integer zou werken.

    Feit is dat de koopkracht van het wettelijk minimumloon in de afgelopen 25 jaar ook als je af moet gaan op de officiele statistieken
    nog altijd zo’n, dacht ik, 25% of meer gekelderd is. Als je dan bedenkt dat veel uitkeringen op de een of andere manier gekoppeld zijn aan de hoogte van dat wettelijk minimumloon kan ik me wel voorstellen dat steeds meer mensen in de afgelopen decennia klem zijn gezet.

    En elk jaar weer op diezelfde laffe en vernederende manier. Na veel getouwtrek en met nog meer bombarie wordt de minima een “extraatje” (alleen dat woord al)toegeworpen, dat vervolgens, liefst zo geruisloos mogelijk, in veelvoud wordt weggehaald met een heffinkje hier, een eigen bijdraagje daar en de gebruikelijke onvermijdelijke inflatie. Ik zit gelukkig niet zelf in die situatie, maar ik heb mijn ogen ook niet in m’n zak.

    Ondertussen is het ook nog zo dat er een middenklasse is die zich scheel betaalt aan belasting en premies, maar moet constateren dat allerlei collectieve voorzieningen(politie, justitie, gezondheidszorg, onderwijs, wegennet) niet goed genoeg en soms gewoon slecht werken en dat eigenlijk al veel te lang. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat we als land niet beter kunnen. Ik zelf dank nog steeds dat dat kan door zo snel mogelijk linksaf te slaan en ondertussen de moed niet te verliezen.

    Reactie door Ed Sorrento — woensdag 31 oktober 2007 @ 0.39 uur

  52. @Ed Sorrento

    De cijfers van het CBS zijn zeker betrouwbaar. Maar jeo moet wel weten hoe je ze moet interpreteren.

    Zo kun je inflatiecijfers voor de hele bevolking maken, voor alleen werknemers, voor mensen met een modaal inkomen, voor een gezin met kinderen voor mensen met een minimumloon, voor mensen met een uitkering, voor bejaarden enz. Al die cijfers zullen verschillende resultaten opleveren, omdat al die groepen een ander bestedingspatroon hebben. Bovendien kun je prijzen exclusief en inclusief belastingen nemen, want belastingheffing is eigenlijk geen onderdeel van de inflatie (je kunt belastingen verschuiven van direct naar indirect en dan is het gek dat opeens de inflatie sterk stijgt, terwijl er gemiddeld even veel betaald wordt).

    De inflatie is gebaseerd op de totale consumptie in Nederland, ik denk zonder belastingeffecten. Maar als je een lage uitkering hebt, kun je wel eens een behoorlijk ander inflatie-effect merken dan het officiele cijfer.

    Reactie door Drob — woensdag 31 oktober 2007 @ 10.52 uur

  53. Uitkeringen/ Pensioenen.

    Zo’n kleine 10 jaar heb ik de afdeling Groningen vertegenwoordigd bij de sectorvergaderingen vutters en gepensioeneerden ABVAKABO.
    Daar jaren de kreten “Ambtenaren hebben een pensioen met een gouden rand”, heb ik een paar cijfertjes toen op een rijtje gezet die de doorsnee ambtenaar met pensioen kon begrijpen. Ook deze groep is behoorlijk in het kruis gegrepen. Enfin kijk zelf maar.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Pens.jpg
    Het CBS omzeilt zulke uiteenzettingen, anders werd Wim Kok boos.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 31 oktober 2007 @ 14.55 uur

  54. Zowel wat de Nederlandse industrie produceert als voedingsmiddelen waren afgelopen september een stuk duurder dan september een jaar geleden.
    Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. De productprijzen van de Nederlandse industrie zijn 5,4% hoger dan een jaar eerder. De prijsstijging is twee keer zo groot als in augustus, en een gevolg van de sterke prijsstijging van olie. De afzetprijzen van de aardolieverwerkende industrie lagen bijna 11 procent hoger dan in september 2006.
    De producten in de voedingsmiddelenindustrie zagen in september een prijsstijging van 13%, terwijl de stijging een jaar eerder nog 2% was. Oorzaak voor de duurder wordende producten zijn de gestegen kosten voor grondstoffen als granen en melk.
    Hallo Drob ben je daar nog???

    Reactie door Maan arkenbosch — woensdag 31 oktober 2007 @ 16.42 uur

  55. @Maan arkenbosch

    Je snapt het nog steeds niet!

    Producentenprijzen zijn iets anders dan de prijsindex voor de gezinsconsumptie; er is natuurlijk wel een relatie mee.

    Inflatie wordt niet alleen bepaald door voedingsmiddelen. En prijsstijgingen van augustus 2007 hebben weinig te maken met de inflatie in 2002.

    De inflatie wordt behoorlijk gedrukt doordat de dollar snel aan het dalen is (ik las al ergens hyperinflatie in de VS). Ik verwacht wel dat door deze prijsstijgingen binnenkort een iets hogere inflatie gemeten wordt.

    Reactie door Drob — woensdag 31 oktober 2007 @ 17.27 uur

  56. @ 55 Drob,

    Er is een probleem met de representativiteit van de wegingscoefficienten die het CBS gebruikt.

    check:
    http://www.wisselverlies.nl/publicaties/06_publicaties.pdf

    Reactie door Ed Sorrento — woensdag 31 oktober 2007 @ 19.04 uur

  57. @Ed Sorrento

    Zolang allerlei groepjes en op sensatie beluste onnozele halsen als van De Tijd maar wat brallen en niet met gefundeerde feiten komen blijft dat allemaal blablabla.

    Een prijsindexcijfer is gebaseerd op alle uitgaven van een gezin. Bij die uitgaven zijn er die meer stijgen en die minder stijgen. Zo is er zelfs in de afgelopen jaren een periode geweest dat de prijzen van voedsel gedaald zijn. Ten eerste door de prijzenoorlog in de supermarkten en ten tweede door de daling van de dollar. Maar daar hoor je die blablabla-brallers niet over.

    Als je met gefundeerde kritiek wilt komen, dan moet je eerst een budgetonderzoek doen onder tienduizenden Nederlanders (bepalen wat ze tot op de laatste cent uitgeven). Vervolgens moet je een onderzoek van alle prijzen in dat onderzoek doen. Het kost je een paar duizend manjaar, maar dan kun je eventueel met kritiek komen.

    Die journalisten van De Tijd zijn niets anders dan een stelletje op sensatie beluste bedriegers geweest, die door bewust met de feiten te manipuleren leugens naar buiten brachten om de verkopcijfers van hun leugenpamflet op te voeren.

    Kritiek is goed mogelijk, maar daar hoort een gedegen onderzoek bij. En anders voeg je je bij het clubje van aardstraal-gelovigen.

    Bij het CBS kun je opvragen hoe hun methoden zijn. Begin daar maar eens eerst mee.

    Reactie door Drob — woensdag 31 oktober 2007 @ 20.58 uur

  58. @ 57 Drob

    Ik ken de systematiek achter de prijsindex-cijfers. Die link ik gaf verwijst naar een artikel van de econoom Kortland. Die gaat in
    op die systematiek. Heb je z’n artikel gelezen?

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 1 november 2007 @ 1.04 uur

  59. @Ed Sorrento

    Ja ik heb het gelezen. Alleen de ondertekening ‘politicoloog’ zegt me al genoeg. Dat zijn lieden die nog geen sommetjes beneden de tien kunnen uitvoeren en de statistiek van een dobbelsteen niet begrijpen.

    Ik heb ook gegoogled op ‘politiek econoom’. Die term komt nergens vor. Het lijkt op een zelverzonnen en zelftoebedeelde status.

    De lulhannes komt met voorbeelden over huren en hypotheeklasten is en zegt dan wat de gemiddelde huurprijs anders is en dat de hypotheeklasten hoger zijn. Welnu, je praat over een gemiddelde over alle Nederlanders. Er zijn heel veel Nederlanders die niet zelfstndig wonen (inwonen bij verwanten, wonen in een tehuis, wonen in een gevangenis), die betalen geen huur. Hetzelfd geld voor hypotheken. Er zijn heel wat Nederlanders die in een afbetaald huis wonen, die betalen geen hypotheeklasten. En de mensen die dat niet betalen die drukken het gemiddelde. Hetzelfde geldt voor energiekosten. Als je in een verwarmde gevangenis of inrichting woont, betaal je geen energielasten. En ga zo maar door. Als je langdurig in een inrichting verblijft betaal je geen voedsel, want dat zit in de verzorgprijs opgenomen. Dat wil niet zeggen dat die kosten niet waargenomen worden, maar die zit dan opgesloten in de verzekeringspremies. En zo kun je doorgaan.

    Als je kritiek op statistieken wilt hebben, zul je eerst de basiskenis over statistiek moeten verwerven en vervolgens serieus na moeten gaan hoe die wegingsfactoren tot stand zijn gekomen.

    Zelf heb ik fundamentele bezwren tegen het gebruik van de consumentenprijsindex voor aanpassing van de lonen; daarvoor zou je het oudere prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie van de modale werknemer moeten nemen; of nog verder differentieren. Maar die keuze heeft niks met het maken van stistieken te meken; dat is een politieke keuze geweest.

    Zulke politicologen horen thui in een inrichting vor demente imbeciele debilen die aan een combinatei van Alzheimer en Korzakov lijden.

    Reactie door Drob — donderdag 1 november 2007 @ 11.16 uur

  60. @ 59 Drob

    De wegingsfactor voor “Huisvesting, water, electriciteit en gas, daalde van 26,8% naar 21,8%. Wel vreemd voor uitgavenposten die in die tijd juist meer dan gemiddeld in prijs stegen.

    Kwam zeker doordat in die periode opeens heel veel mensen ineens gingen inwonen bij verwanten, in een tehuis terechtkwamen de bak indraaiden of hyn hypotheek aflosten.

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 1 november 2007 @ 20.05 uur

  61. @Ed Sorento

    Vraag bij het CBS de achtergronden van die daling op. Die is vast bekend en ze zullen je vast wel te woord willen staan en het willen uitleggen. Met mijn voorbeelden wilde ik alleen aangeven dat je niet zomaar op een enkel gegeven conclusies kunt trekken.

    Ik heb ergens gelezen dat bij het bepalen van de inflatie overgegaan zijn van werknemersgezinnen naar alle consumenten. Dat is een andere methodiek met een andere weging. Of dat de reden is kan ik niet beordelen. Zoek het uit, maar kom niet met beschuldigingen van misdrijven in het wilde weg. (Manipuleren van gegevens door het CBS is in strijd met de wet op de statistiek en daarmee een misdrijf.)

    Reactie door Drob — donderdag 1 november 2007 @ 20.50 uur

  62. Het gerommel met wegingsfactoren is alleen bedoeld om het inflatie % laag te houden,teneinde zo werkelijke looneisen te voorkomen.Het gemanipuleer is van alle tijden.

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 1 november 2007 @ 21.28 uur

  63. @Maan Arkenbosch

    Er wordt niet gerommeld met wegingsfactoren. Controleer eerst eens feiten, voordat je beschuldigingen uit.

    Zoals je nu schrijft toon, je een ziekelijk wantrouwen.

    Het CBS rommelt niet. De politiek rommelt. Dat kun je doen door een andere index te kiezen (dat is een politieke keuze); bij een andere index horen andere wegingsfactoren.

    Reactie door Drob — donderdag 1 november 2007 @ 22.12 uur

  64. @ 60

    Relax Drob. Als toevoeging op aan de door door mij geuite twijfels over de representativiteit van de index waarmee wij de inflatie meten zei ik op voorhand:

    “Anderzijds kan ik nauwelijks voorstellen dat zo’n organisatie(het CBS) niet integer zou werken.”

    Het CBS kan er niets aan doen dat de door het individu ervaren inflatie afhankelijk is van het bestedingspatroon. En dat patroon is voor ieder individu uniek. Niettemin, je kan moeilijk ontkennen dat in brede lagen van de bevolking het gevoel leeft dat de “werkelijke” inflatie stukken hoger ligt dan de metingen die het CBS aangeven.

    Je kan het bij dat onderbuikgevoel laten of op onderzoek gaan. Kortland doet dat laatste in het artikel waar ik naar link en laat daarin zien dat hij gewoon weet waarover hij praat. Dat hij zijn tentatieve conclusies niet kan weerlegen of bevestigen heeft te maken met het feit dat het CBS hem niet van de resultaten uit de budgetonderzoeken wil voorzien.

    Je doet hem tekort door hem met allerlei ad hominems (lulhannes, debielen, Alzheimer, Korsakov) weg te zetten. Eerlijk gezegd, ik vind dat je nogal overspannen reageert.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 2 november 2007 @ 0.44 uur

  65. @Ed Sorrento

    Zoals je het hier opschrijft kan ik er mee instemmen. Inflatie werkt niet alleen voor het geovoel voor iedereen anders, maar werkt in de praktijk voor iedereen anders door andere inkomenssituaties en bestedingspatronen.

    Het verhaal van de politicoloog was een verhaal van wilde beweringen, zonder de intentie te willen controleren terwijl controleren makkelijk mogelijk is. Verder weet ik uit de praktijk dat politicologen niet van statistiek begrijpen, vaak niet de meest elementaire rekencapaciteiten beheersen, laat staan dat ze door hebben hoe een samenleving macro-economisch werkt (dat laatste weten overigens de meeste echte economen ook niet, want dat is een specialistisch onderwerp dat in de economie-opleiding als te moeilijk wordt ervaren en gemden wordt als de pest).

    Het CBS publiceert de resultaten van het budgetonderzoek gewoon. Verder bestaan er beschrijvingen hoe het onderzoek wordt uitgevoerd. Uiteraard krijg je de enqueteresultaten niet. Ten eerste kun je de vele miljoenen getallen niet verwerken en ten tweede gaan de privee-besteddingen van iemand niemand iets aan. Anoniemiseren is haast niet te doen, want het zal je verbazen hoeveel gegevens je uit zogenaamd geanonimieseerde gegevens kunt halen. Bij sommige enqutes kun je met vier of vijf antwoorden een belangrijk deel van de bevolking traceren. Laat staan met een budgetonderzoek met vele honderden gegevens per persoon.

    Er hebben in de loop der tijd al vele honderden mensen met een gedegen opleiding naar de methoden van het CBS gekeken. Dat zijn meestal studenten economie en afgestudeerde economen geweest met een flinke portie statistiek in hub opleiding.

    Dat De Tijd dat heeft willen publiceren, terwijl ze hadden behoren te weten dat iemand zonder enige kenis wilde beweringen doet, verlaagt dat blad tot een niveau ver benden dat wat soms aan De Telegraaf wordt toegeschreven.

    Ik vind het artikel van de politicoloog ver beneden acceptabel peil. In het artikel wordt stemming gemaakt en worden mensen opgezet tot een diep wantrouwen tegen een onafhankelijk instituut (ik weet dat in de afgelopen decennia bij het CBS een paar keer ministers ‘hardhandig’ de deur uitgeschopt zijn, die een poging deden de publikaties te beinvloeden).

    De laatste keer dat het CBS zich heeft laten beinvloeden, was toen tijdens de oliecrisis aan het begin van de zeventiger jaren de publicaties gegevens over de invoer van olie stopgezet werd. Toen heeft de regering leugens over de bevolking uitgestort en alle kranten deden mee. Er kwam toe zoveel olie het land in dat de olietankers in een lange rij op en voor de Nieuwe Waterweg lagen te wachten, omdat er te weinig havencapaciteit was om de schepen te ontladen. Maar het CBS heeft toen geen cijfers gemanipuleerd.

    Reactie door Drob — vrijdag 2 november 2007 @ 11.27 uur

  66. Ed Sorrento, en ondertussen potten scholen! Dat klopt toch ook niet

    Reactie door cynthia — donderdag 8 november 2007 @ 0.24 uur