Giftige containers

Eén miljoen containers per jaar – afkomstig uit China – bevatten bij aankomst in de Rotterdamse haven een dosis giftig gas om ongewenst ongedierte buiten de deur te houden. Maar de gebruikte concentraties zijn zo hoog dat de gezondheid van de arbeiders die de containers moeten openen en lossen gevaar loopt.

Nova had vanavond hierover een reportage. De FNV start een meldpunt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 27 oktober 2007 :: 22.44 uur

45 Comments

45 reacties

  1. Wat ook leuk is….misselijkheid, overgeven, oogirritaties….maar nooit een woord over gevaar voor de volksgezondheid? Nooit! Er kan weet ik veel wat gebeuren…nooit geen gevaar voor de gezondheid…sure!

    Reactie door Johan Kivits — zaterdag 27 oktober 2007 @ 23.32 uur

  2. En dan hebben we het nog niet over de giftige stoffen die onderanderen het speelgoed bevat die uit China of Taiwan komt.

    Reactie door TT — zaterdag 27 oktober 2007 @ 23.40 uur

  3. Inderdaad TT, hoor je niemand over!
    Leuk voor de kindjes…..

    Reactie door Johan Kivits — zaterdag 27 oktober 2007 @ 23.49 uur

  4. In de Nova rapportage werd ook gemeld dat men bang was bij strengere controles goederenoverslag kwijt te raken aan concurrenten Antwerpen of Hamburg.

    Potdorie, wat krijgen we nou? Hadden we daarvoor nou net niet die Europese richtlijnen? In alle Europese havens moet dat toch goed geregeld zijn?

    Reactie door Hermie Kreeft — zondag 28 oktober 2007 @ 0.06 uur

  5. Technische oplossingen
    Ik heb de uitzending nog niet kunnen zien, maar ik heb er wel een idee over. De oplossing kan liggen in adembescherming voor de lossers. Met andere woorden volgelaatsmaskers (of halfgelaatsmaskers) met een verwisselbaar koolstoffilter.

    Het niet gebruiken van het gas zou misschien kunnen leiden tot giftige spinnen en slangen in de container? En daar zitten we in ons warmer wordende klimaat ook niet op te wachten.

    Je kunt in elke container een ventilatieschuif maken aan elke kant, voorzien van fijn RVS-gaas. Als die schuiven ruim voor het lossen worden opengezet kan de container op tijd voldoende luchten.

    Kwetsbare producten zoals textiel en voeding kunnen misschien luchtdicht worden verpakt. Of daarvoor kan misschien een ander
    gas worden gevonden dan methylbromide? Een alternatief kan misschien zijn het gebruik van (sluip)wespen die andere insecten doden? Of misschien een ander roofinsect in de container?

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 28 oktober 2007 @ 0.43 uur

  6. @ Hermie

    Dat is nu Europa: het gaat over de centen en niet de mensen. De EU grondwet oftewel verdrag gaat ook over centen en wederom niet over mensen.

    Reactie door Jan Pruimboom — zondag 28 oktober 2007 @ 1.00 uur

  7. Alle vervoer per zeeschip valt onder de IMDG-beladingscodes zoals vastgesteld door de VN.

    Dat wil zeggen dat containers waarin een gevaarlijke stof is gebruikt (voor ontsmettingsdoeleinden) moet worden voorzien van de nodige papieren, zodat degene die de lading behandelt / lost altijd de goede voorzorgsmaatregelen kan treffen.

    http://www.ivw.nl/nl/gevaarlijkestoffen/vraag_en_antwoord.jsp#tcm:5-6195

    Wat een flauwekul, dat concurrentieverhaal. Deze regels gelden wereldwijd. Ook in Shanghai, Antwerpen en Hamburg.

    Waar misschien goede afspraken over kunnen worden gemaakt is het gebruik maken van een alternatief ontsmettingsmiddel. Methylbromide is giftig (dus het doodt alle levende wezens in de lading), maar het is vooral ook een effectieve brandvertrager. Een alternatief zou kunnen zijn, om de lading in een atmosfeer van kooldioxide te vervoeren. Dat kan alleen benedendeks.

    Reactie door olav ten broek — zondag 28 oktober 2007 @ 2.46 uur

  8. mevrouw cramer gaat nu vast een commissie benoemen die over een jaar rapport moet uitbrengen. Daarna duurt het minstens een jaar voordat er een wetsvoorstel op tafel ligt. na noge een jaar steggelen in de tweede kamer over een komma, zijn er verkiezingen en zal de nieuwe regering van cda, pvda en verdonk, na eerst 200 dagen het land in gegaan te zijn om niet naar de mensen te luisteren, een commissie benoemen om het probleem in kaart te brengen.

    éérst komt geld, daarna komen de aandeelhouders, dan komt er een hele tijd niets en dan ……, verdorie, er was toch nog iets?

    En w

    Reactie door ipuntje — zondag 28 oktober 2007 @ 8.09 uur

  9. sorry voor de e achter nog en de laatste “zin”

    Reactie door ipuntje — zondag 28 oktober 2007 @ 8.11 uur

  10. het is wintertijd! de tijd bij mijn reacties is een uur te laat!

    Reactie door ipuntje — zondag 28 oktober 2007 @ 8.39 uur

  11. Jaap heeft gelijk denk ik dat dit probleem makkelijk op te lossen al is elk vergif natuurlijk uit den boze.
    In de chemie wordt met nog veel ergere stoffen gewerkt waar dit met beschermende kleding en passende oplossingen is dit makkelijk op te lossen.
    In mijn ogen moet de ARBO wet hier in voorzien,waar blijft de arbeidsinspectie
    De spulletjes uit China worden wel wat duurder maar dat maakt de Nederlander niet uit,die heeft dit graag voor de bescherming van de werknemer over want de betrokkenheid met elkaars leed is erg groot in Nederland.
    Je zou ook als haven arbeider kunnen zeggen wij maken ze niet meer open en natuurlijk is de solidariteit bij de arbeiders in de haven zeer hoog dat iedereen zich daarbij aansluit.

    Reactie door De Hakker — zondag 28 oktober 2007 @ 9.14 uur

  12. Goeden morgen vrienden SP.

    Jaap@5, dat is niet erg realistisch wat je voorstelt.
    Heb je wel eens met zo’n gasmasker gewerkt?
    Dat hou je zeker niet langer dan een uur uit.
    En vooral niet bij zwaar werk, zoals in de haven.
    Pak het probleem bij de bron aan, en geen symptoom bestrijding in dat geval.
    Verbieden van gevaarlijke stoffen, en geen economische uitvluchten voor uitstel van de bescherming van de mens.
    Dat moet voorop staan.

    Een voorzichtige….

    Reactie door Ouwe Dirk — zondag 28 oktober 2007 @ 9.42 uur

  13. @ 5
    “Je kunt in elke container een ventilatieschuif maken aan elke kant, voorzien van fijn RVS-gaas. Als die schuiven ruim voor het lossen worden opengezet kan de container op tijd voldoende luchten.”

    Goed idee, merkwaardig dat dit nog niet is ingevoerd – hoewel er zo wel vocht in de container kan komen (misschien de reden dat ze er niet inzitten – in verband met vochtige zeelucht – want dan gaat de container van binnenuit roesten)

    Reactie door Grueber — zondag 28 oktober 2007 @ 10.06 uur

  14. Waar hebben we het hier in godsnaam over? Gaat boven alles de gezondheid niet vóór de centen?
    In een kapitalisische wereld moet men alleen maar concessies doen om het kapitaal te versterken. Weg ermee.

    Reactie door diny — zondag 28 oktober 2007 @ 10.37 uur

  15. Jaap Veldkamp.
    Je hebt gelijk, die volgelaatschermen met de wisselbare patronen, filters voor bescherming
    tegen ALLE bestaande gassen en stoffen,is een
    uitkomst en door de ARBOwet voorgeschreven
    echter er is een maar,er valt niet mee te werken,je kunt alleen maar naar voren kijken dus niet opzij,je kent de oogkleppen van paard wel,en dat is ook behoorlijk link als
    je met meer mensen in zo’n bak moet werken.Stel dat de mensen netjes zo’n masker
    dragen,ze zijn ook verplicht een helm te
    dragen Jaap dat is een crime,als je bukt valt dat ding van je kop,eigenlijk niet te doen.
    Bij het huren van een container is bijna altijd de eis van huurder dat dat ding water en windvrij moet zijn en je weet dat er op
    zee altijd een beetje zouterige nevel hangt
    dus schuifjes hoe logisch het ook klinkt kan
    bijna niet.
    Maar Jaap je postje was,zoals BIJNA altijd
    to the point,
    Prettige voortzetting van deze dag.

    Reactie door Henk c.s. — zondag 28 oktober 2007 @ 10.49 uur

  16. Jaap, sorry, ik bedoel natuurlijk wind en waterdicht.
    Ciao.

    Reactie door Henk c.s. — zondag 28 oktober 2007 @ 10.51 uur

  17. In China is een mensenleven nagenoeg niets waard.Daardoor is deze mentaliteit ontstaan.Een chinees is feitelijk door de eeuwen heen dikwijls handelaar geweest.Op een geraffineerde wijze met een behoorlijke doses boeren slimheid bouwt hij zijn welvaard op.Dat er veel rivieren in China als riolen de zee instromen,dat is kennelijk geen politiek item.De schade hiervan is aanzienlijk hoger,dan van de miljoenen gifcontainers.China produceerd veel rommel-markt rommel.De consument moet zich eens afvragen of dat verstandig is.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 28 oktober 2007 @ 11.18 uur

  18. Nu we het toch over giftige stoffen hebben.
    In mijn ogen is dit met de containers een druppel op een gloeiende plaat.
    Ik heb nog steeds het gevoel als ik langs een groot deel van rokend Nederland loop dat er ook een container los getrokken wordt.
    En zo als Dirk beschrijft hou je het met een gasmasker al niet niet een uur uit laat staan zonder.

    Reactie door De Hakker — zondag 28 oktober 2007 @ 11.28 uur

  19. preventie bij de bron.
    dat china de containers uitgast,is
    logisch,anders krijgen ze een claim aan de kont,als er allerlij beestjes uitkruipen.
    de kakkerlak,heeft zelfs hiroshima overleefd
    de meeste gassen zijn zwaarder dan lucht,
    dus kan men ppm meten.
    dit probleem kan opgelost worden,maar de verantwoordelijkheid ligt bij de leverancier

    Reactie door hw.rademaker — zondag 28 oktober 2007 @ 11.37 uur

  20. Jan Cremer schreef er al over in de jaren 60.
    Er is blijkbaar nog weinig veranderd. Zwakke politici.

    Reactie door L´écologiste — zondag 28 oktober 2007 @ 12.11 uur

  21. Technische oplossingen 2
    @ 15 Bedankt Henk. De zeecontainers kunnen ook in het land van herkomst worden behandeld met een gas dat naar binnen wordt gespoten via een ventiel in de container. Vervolgens kunnen ze daar worden geventileerd via de door mij genoemde ventilatieschuifjes door iemand met adembescherming. Daarna kunnen die containers luchtdicht en waterdicht worden afgesloten door zachte rubber strips langs de deuren.

    Ventilatieschuifjes zijn zonodig af te schermen tegen zout met een scharnierend deksel met rubber rand.

    Er zijn natuurlijk nog talloze andere technische oplossingen te verzinnen voor dit eenvoudige probleem. Zoals snelle geforceerde ventilatie in de haven. Daarbij kan een slang worden aangesloten op een afsluitbaar ventilatiegat in de container met opening van een luchtinvoergat aan de andere kant van de container.

    De lucht wordt daarbij afgevoerd via een slang naar een rvs schoorsteenpijp, eventueel voorzien van een koolstoffilter. Een inventief en gespecialiseerd ingenieursbureau kan vast nog wel wat beters verzinnen.

    Een halfgelaatsmasker is in principe permanent te gebruiken en geeft onbelemmerd zicht. Maar zonder is natuurlijk veel lekkerder werken.

    Er bestaan tegenwoordig dure volgelaatsmaskers die voldoende zicht bieden en meer comfortabel zijn dan vroeger. Bijvoorbeeld door verwarmde ademlucht, elektrische luchtpomp, zacht rubber en anticondensvoorziening. Ze worden ook gebruikt in bijvoorbeeld de chemische industrie.

    Een veiligheidshelm met een goede kinband en die goed aansluit op je achterhoofd valt niet van je hoofd als je voorover buigt. Probeer eens een aantal duurdere goedpassende kunststof veiligheidshelmen bij een veiligheidswinkel. Die zitten ook comfortabeler dan de gebruikelijke goedkope modellen.

    Veiligheidshelmen worden in ons land veel te weinig gedragen. En dat leidt tot veel gevallen van ernstig en blijvend hersenletsel. Ze moeten veel vaker worden gedragen en door veel meer beroepsgroepen. Ook door bijvoorbeeld mensen die marktkramen opbouwen en politieagenten die met hun hoofd tegen stenen kunnen vallen bij aanhoudingen.

    Ook moeten de boetes op het niet dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen twintig keer zo hoog worden, want de huidige boetes zijn totaal niet effectief! Bedrijven lachen daarom en calculeren het in hun beleid. Geen veiligheidsmiddelen is voor hen namelijk iets goedkoper dan wel gebruiken. Resultaat is wel dat er onnodig zeer veel werknemers chronisch ziek worden, de WAO instromen en daardoor de samenleving veel geld kosten.

    Daarnaast is het dringend nodig dat zowel werkgevers als werknemers veel beter worden voorgelicht en gemotiveerd over de noodzaak van werken volgens de arboregels. Dus veilig en gezond werken.

    Die voorlichting kan het best heel bescheiden worden verwerkt in alle amusementsprogramma’s op radio en tv. Dat systeem kost bijna niets extra en is zeer effectief gebleken in verschillende ontwikkelingslanden! Zie de links hieronder.

    De arbowetgeving moet mogelijk worden aangepast voor dit probleem. En voor de zeer korte termijn lijkt een halfgelaatsmasker me de beste oplossing voor de lossers, als dat gas tenminste geen kwaad kan voor de ogen. En ze moeten een container even laten luchten voor ze gaan lossen.

    Investeren in gezondheid is meestal veel goedkoper dan ziek worden. De overheid heeft veel te weinig aandacht voor de preventie van ziekte en ongelukken!

    1. http://www.populationmedia.org/programs/sabido.html

    2. http://www.google.com.au/search?hl=nl&rls=RNWE%2CRNWE%3A2005-04%2CRNWE%3Aen&as_qdr=all&q=soaps+leren+%22entertainment+education%22+

    3. http://www.draeger.nl/ST/internet/NL/nl/Producten/Bescherming/Maskers/Aanblaassytemen/Aanblaassystemen/PanoramaBelAirGC/pd_panorama_belair.jsp

    4. http://www.persoonlijkebeschermingsmiddelen.startpagina.nl

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 28 oktober 2007 @ 12.12 uur

  22. Wat Rotterdam betreft, zijn de arbeiders en de bewoners in de stad, al lang afgeschreven. Die tellen niet eens mee. Ik vond het schandalig dat vorige jaar hebben de verschillende politieke partijen geen enkele verzet getoond ten opzichte van ontmanteling van die giftige schip die in Turkije geweigerd werd. Kennelijk telt de gezondheid van Rotterdammers niet mee. Wat in Turkije niet mag, mag hier in Rotterdam wel.

    Waardeloos waardeloos slappe politiek in dit land is normen en waardeloos.

    De situatie in Nederland is niets anders dan die in China, misschien de glossy jasje is anders, maar dagelijks in dit land arbeiders, consumenten en ook bewoners in dit land worden blootgesteld aan giftige en schadelijke toestanden.

    De gezondheid van de burgers kan onze normen en waarde regeringen niks schelen. Het is niks veranderd ten opzicht van de Middeleeuwen. Wellicht de jasje is veranderd maar voor die glossy moderne jasje, hebben we veelvoudig meer onzichtbare vergiftigingen bij gekregen.

    Nederlandse leef en arbeidsomstandigheden is een van de slechtste in de geïndustrialiseerde landen. Laat u zich door de partijdige onderzoeksbureaus wijs maken dat het anders is. Want hoe het wordt berekend bepaalt de inhoud en uitkomst van hun rapporten.

    Denkt iemand dat aankomst en vertrekhal van Luchthaven schiphol veilig gebouwd zijn? Onzichtbare asbest zit overal verborgen om even de in en uitvoer vrachten en de milieu overlast van de vliegtuigen te verzwijgen.

    Beste Maan Arkenbosch,

    Helaas de consument in dit land is een cultuur bijgebracht,die alleen kijkt naar eigen hebzucht, gemak en naar de korte termijn zichtbare prijs. Wie kijk naar de nadelige gevolgen op de lange termijn?

    Reactie door khosrow — zondag 28 oktober 2007 @ 12.24 uur

  23. Arbo- en milieuregels worden zeer slecht gehandhaafd

    @ 19 Khosrow schreef: “Nederlandse leef en arbeidsomstandigheden is een van de slechtste in de geïndustrialiseerde landen. Laat u zich door de partijdige onderzoeksbureaus wijs maken dat het anders is. Want hoe het wordt berekend bepaalt de inhoud en uitkomst van hun rapporten.”

    Ik heb vaak zelf gezien dat zowel de milieuwetgeving als de arbowetgeving in ons land zéér slecht worden gehandhaafd.

    Overtreding van de regels is op deze gebieden meer regel dan uitzondering en gebeurt vaak ook door gespecialiseerde bedrijven op het gebied van milieu.

    De oplossing ligt volgens mij in zeer uitgebreide en begrijpelijke publieksvoorlichting via gratis films op internet en via radio en tv. Want veel mensen houden niet van lezen. En veel werkgevers, werknemers, ambtenaren en consumenten zijn nauwelijks op de hoogte van deze probleemgebieden en niet gemotiveerd om de situatie te veranderen. Vaak zien ze de risico’s niet door een gebrek een kennis en interesse.

    Ook moeten de boetes moeten op deze gebieden tien keer zo hoog worden. En ze moeten bij elke volgende veroordeling worden verdubbeld. En overheidscontroles op deze gebieden moeten onaangekondigd plaatsvinden. Preventie is vele malen goedkoper dan ziekte en ongelukken.

    http://milieu.startpagina.nl
    http://arbo.startpagina.nl
    http://veiligheid.startpagina.nl

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 28 oktober 2007 @ 13.53 uur

  24. Ik heb hier diverse stories gelezen, en heb toen even contact gezocht met één van de grootste inporteurs van Nederland Gebr. Struis in Almelo.
    Containers worden inderdaad met een gas ontdaan van ongedierte, dit word gedaan door gespecialiceerde bedrijven.
    Na het openen van de containers, zijn zeer strenge eisen gesteld.
    En moeten de containers voor het lossen op de plaats van bestemming eerst 24 uur worden gelucht, voor deze mogen worden leeg gehaald.
    S42 zou de Gas zijn die is goedgekeurd door de Nederlandse overheid, alleen worden in China/Tailand nogal eens verboden gassen gebruikt.

    Reactie door TT — zondag 28 oktober 2007 @ 14.05 uur

  25. Jaap,
    Twee goede postjes voor mensen die met die troep te maken hebben en dat zijn er in de havenplaatsen nogal wat , om goed in hun oren te knopen.
    Jaap eigenlijk moet een container altijd ontlucht worden A L S men maar een paar procentjes denkt dat er lautoffe spullen in kunnen zitten.
    “investeren in gezondheid.etc.etc. is ook een goeie.
    Prima stukken om te lezen,Jaap.Geen gezeik
    maar gewoon zoals het is.

    Reactie door Henk c.s. — zondag 28 oktober 2007 @ 14.20 uur

  26. Maar ook de web loggers van hier zullen een kreet van genot slagen als ze weer met Kerstmis de verschrikkelijke goedkope kerstverlichting zien liggen.
    Terwijl als je er op naar vinger afdrukken zou zoeken,zeker afdrukken zou vinden van kindervingertjes.
    Maar dan bloed onze neus toch?

    Reactie door De Hakker — zondag 28 oktober 2007 @ 14.28 uur

  27. Hakker,
    Op onze leeftijd bloedt onze neus niet meer er hangt continue een druppel aan ook zonder
    dat het Kerstmis is, onze ouwe Toon zei altijd dat het van de drank komt.
    Maar je hebt gelijk.
    Tot lees.

    Reactie door joop 1 c.s. — zondag 28 oktober 2007 @ 16.27 uur

  28. @ 23 Jaap Veldkamp,

    U hebt volledig gelijk.

    In mijn laatste bijdrage, bedoelde ik eigenlijk te zeggen: Laat u zich NIET door de partijdige onderzoeksbureaus wijs maken. het Woord ‘Niet’ heb ik in de typproces kwijt geraakt.

    Ook ik denk dat sommige bedrijven zijn niets anders dan Milieuterroristen. Die zijn grotere bedreiging voor mensen in dit land. Maar jammer genoeg de slappe politiek en vooral onze normen en waardeloze regeringen kijken niet naar milieuterroristen. Die mogen hun gang gaan zolang dat ze geld opleveren voor de zakken van zakkenvullers(tevens de achterban van CDA, VVD, PvdA en D66 en andere rechtse partijen zoals ex VVD lid Wilders(nu onder de dekmantel van pvv).

    jaarlijks zijn er duizenden long, geboorte afwijkingen, kanker en andere vormen van ziektes te voorkomen door strengere milieubeleid. Eigenlijk hebben heel veel Chinezen in China last van milieuproblemen en ook slavenarbeid. Daarom moeten wij onze norm en waardeloze regering harder aanspreken om sancties en maatregelen nemen tegen dit soort praktijken. Dat zal de arbeidsprocessen en ook milieutoestanden overal aanzienlijk verbeterd.

    Wij moeten ergens beginnen. Ik denk dat de meerderheid in dit land nog zeer onvoldoende geïnformeerd is over de gezondheidsrisico’s van milieuvervuiling.

    Mensen denken meer aan een weekje vakantie of SPA terwijl hun dagelijkse werk en leefomgeving zit vol met zeer schadelijke situaties en schadelijke stoffen.

    Niet de vergrijzing maar dit soort milieu ellendes zijn de grote oorzaak voor de toenemende kosten van gezondheidszorg.

    Reactie door khosrow — zondag 28 oktober 2007 @ 17.20 uur

  29. Voor oplossing zal ik niet te veel op de huidige ambtenaren gaan rekenen. Die zijn grotendeels omgekocht en zo niet dan kijken ze gewoon weg.

    De reden dat alle die overtredingen plaats vinden heeft vooral te maken met de NIET FUNCTIONERENDE AMBTELIJKE MOLEN in dit land.

    Gaan we klagen bij de hoofd ambtenaar Meneer Balkenende(beter gezegd Bak ELLENDE)?

    Dit land draait om asociale en milieuethieklosheid.

    Reactie door khosrow — zondag 28 oktober 2007 @ 17.43 uur

  30. Ach,wat ik al lange tijd vermoed is dat deze regering en al die daarvoor hopen dat je tot 65 leeftijd de werkjaren haalt en dan je reet dicht knijpt want dan ga je kosten en totdan is er geeneen verantwoordelijk voor de situatie waarin werkende verkeren is toch niet belangrijk want ze hopen dat je toch niet 66 jaar wordt, economie en geld daar draat het om.

    Reactie door kebe — zondag 28 oktober 2007 @ 18.21 uur

  31. Natuurlijk willen wij geen giftige containers meer in onze havens.
    In een land waar we staan voor de multiculturele samenleving moeten wij ook geen angst hebben voor insecten die zich in alle vrijheid bij ons kunnen, maar vooral ook, mogen ontwikkelen in een voor hun nieuwe uitdagende leefomgeving.
    Het toevoegen van gas in containers lijkt mij dan ook meer iets voor de mensen die het zelfde gedachtegoed hebben als een bepaalde generatie fanatici uit een ver verleden.
    Weg dus met het gas uit onze containers, want, als deze containers hier zijn, zijn het wel onze containers.

    Reactie door Sven — zondag 28 oktober 2007 @ 19.33 uur

  32. @8 Ipuntje
    Ja er was nog iets.
    een claim van een havenarbeider die zegt dat hij kanker heeft gekregen van het werk in die giftige containers.

    Reactie door che — zondag 28 oktober 2007 @ 19.51 uur

  33. Ongeveer twee jaar geleden heb ik tot twee keer een matras bij Piet Klerx woonexpress geruild omdat hij naar de bestrijdingsmiddelen stonk. In september 2006 had ik vanwege mijn werk een instructie van het havenbedrijf Amsterdam. Een medewerker vertelde mij toen dat alle containers uit China vol zaten met gif en er eerst gemeten moest worden voordat zij naar binnen gingen. Vooral de containers met matrassen waren berucht.HIEROP HEB IK TOT TWEEMAAL EEN MAIL OVER DIT ONDERWERP NAAR DE STICHTING CONSUMENT EN VEILIGHEID GESTUURD. HEB BEIDE KEREN NIETS MEER VERNOMEN.Onlangs kwam dit onderwerp onder de aandacht van de pers. De stichting consument en veiligheid gaf aan dat het probleem niet bekend was. Volgens mij is het hun niet bekend hoe ze een mail moeten openen. Nu heb ik spijt dat ik het destijds niet bij sp@alarm heb gemeld.

    Reactie door robert rb — zondag 28 oktober 2007 @ 21.05 uur

  34. Kennelijk zijn “die” arbeiders nog niet giftig genoeg.

    Reactie door Wilbert — zondag 28 oktober 2007 @ 22.48 uur

  35. Inderdaad, Gif, Kinderarbeid, slavenij en andere zaken die hier allang verboden zijn, behoren in de landen zoals China, Taywan, India, Hongkong, etc. al jaren tot de normale zaken/gewoonten en toch blijven wij de producten van “made in” met zijn allen kopen.
    De ene kant is de gunstige prijs de oorzaak, maar aan de andere kant is de slecht informatie zeker de grootste boosdoener.
    Misschien toch met onze kerst en Sinterklaas inkopen eens bewuster gaan kijken naar de herkomst en weet je het niet zeker, ieder winkelier behoord wettelijk te weten waar zijn producten van oorsprong vandaan komen.

    Reactie door TT — zondag 28 oktober 2007 @ 22.53 uur

  36. Het enige middel wat werkt is , beboeten en een invoerstop.
    Het nederlandse vee mag vanwege eisen voor export niet ingeent worden.
    Stel deze eisen ook op voor container import.Wat betreft ongedierte bestrijding kan men ook een quarantaine zone instellen,waarbij men de container met CO2 afvult.Beter voor de werknemer en het werkt brandpreventief.

    Reactie door tom — maandag 29 oktober 2007 @ 8.55 uur

  37. Verbazingwekkend hoe steeds meer zaken door TV-programma’s aan het licht worden gebracht. Men maakt mij niet wijs dat de werknemers er nooit over geklaagd hebben. Als de vakbonden nu eens deden wat ze horen te doen, als de politiek nou eens echt ging luisteren naar de mensen dan wisten ze dit soort misstanden al voordat de ‘journalisten’ er een programma over maken. Het lijkt soms wel alsof dit land steeds afhankelijker wordt van de oplettendheid van de media en dat is beangstigend. Zeker als je ziet hoe die klakkeloos ANP berichtjes overschrijven, elkaar kopieren zonder te checken en opvallend, vreselijk partijdig zijn. Soms kun je in Nederland als journalist meer bereiken dan als politicus, misschien moeten we journalisten gaan kiezen in plaats van politici.

    Reactie door Irma — maandag 29 oktober 2007 @ 10.13 uur

  38. Is dat toch niet schandalig, belachelijk en tegenstrijdig, dat aan ene kant zetten we alles op alles om de criminelen buiten te houden , maar aan de andere kant laten we de gevaarlijke ladingen zomaar binnen varen.

    Schande is dat. De Normen en Waardeloze Burgemeester Opstelten van Rotterdam dient zich te schamen. Dat geldt ook voor onze normen en waardeloze kabinet en met name CDA en PvdA.

    De gevaarlijke stoffen die nergens anders terecht kunnen worden wel in Nederland toegelaten.

    Reactie door khosrow — dinsdag 30 oktober 2007 @ 0.25 uur

  39. Op wiens verzoek zijn die containers gevuld met gassen? Op die vreselijke ongezonde manier tracht de EU te voorkomen dat er vreemde beestje en bacteriën worden overgebracht van China naar hier. Het is daarom wel heel erg goedkoop om de Chinezen te beschuldigen van strafbare feiten. Wij webloggers doen daar dapper aan mee zonder de feiten te kennen. En dan het gewauwel over het speelgoed. Het zijn godverdomme bedrijven, waar Nederlanders in participeren, die het ongezonde speelgoed produceren. Waar lullen jullie over?

    Reactie door Harry Scheltema — woensdag 31 oktober 2007 @ 12.06 uur

  40. Beste Harry, het interesseert me niet wie wat produceert…maar speelgoed hoort gewoon veilig te zijn…als je het daar niet mee eens bent nem jij de persoon die lult!

    Reactie door Johan Kivits — woensdag 31 oktober 2007 @ 19.06 uur

  41. Is dat zo Johan Kivits? Lekker gemakkelijk, dat je de feiten links laat liggen. Je moet niet mij maar de opdrachtgever op zijn verantwoordelijkheid aanspreken. De klant (afnemer) is koning, ook in speelgoedland. En die wil winst maken tegen elke prijs. De actie tegen Chinese opmars wordt trouwens aangestuurd door de USA. Denk daar eens over na aleer je mij gaat afzeiken. Bij de feiten blijven jochie!

    Reactie door Harry Scheltema — woensdag 31 oktober 2007 @ 20.51 uur

  42. De scheepsruime gaan open en de gassen verspreiden zich in de wijken , rondom de haven ?
    Er is natuurlijk al sedert een eeuw geleden , dat men gifstoffen gebruikt !
    Ook de lozing van water in het schip , kan leiden tot vergiftiging van het oppervlakte water”: blijkt dat veel watwer , voor stbilisatie van een schip wordt geloosd , welke vol zitten met dierlijke en plant componeten , die in de rivieren , kanalen , sloten en dergelijke nieuw organisme tot leven doen brengen , die in NL BV . normaal niet voorkomen , zoals krabben , kreeften ,….

    Reactie door Fred — donderdag 1 november 2007 @ 10.29 uur

  43. Goh, je noemt me Jochie….leuk voor je…wat interesseert mij nou een producent, een afnemer…weet wel hoe het werkt hoor…de grote bazen zitten er inderdaad niet mee…ik zeg alleen dat minimaal speelgoed veilig moet zijn, snap je het nu klein mannetje? Ik wil geen winst maken…betaal liever whatever als ik dan weet dat mijn kind veilig speelt…mag jouw kind -eventueel- dan spelen met onveiligfe spullen omdat jij dan een goed gevoel overhoudt? Blij dat ik niet bij jou geboren ben. Gaat me niet om hoe het ook werkt, er mag geen discussie zijn over veilig speelgoed!

    Reactie door Johan Kivits — vrijdag 2 november 2007 @ 0.36 uur

  44. Ohja, jij hebt het over feiten…welke dan? Teveel ingeademd misschien

    Reactie door Johan Kivits — vrijdag 2 november 2007 @ 0.37 uur

  45. Jij zegt dat “wij webloggers er aan meedoen”…dus je verwijt jezelf ook het een en ander….

    Reactie door Johan Kivits — vrijdag 2 november 2007 @ 0.38 uur