‘I sleep clearly every night’

B29

Paul Warfield Tibbets Jr is gisteren op 92-jarige leeftijd gestorven. Hij was de commandant van de Amerikaanse B-29 die de atoombom boven Hirosjima losliet. In verschillende interviews heeft hij altijd gezegd geen spijt te hebben.

(foto: BBC)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 02 november 2007 :: 9.39 uur

134 Comments

134 reacties

  1. Cognitieve dissonantiereductie.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie

    Reactie door Jaap Veldkamp — vrijdag 2 november 2007 @ 11.20 uur

  2. Of Autisme?

    Reactie door walking bull — vrijdag 2 november 2007 @ 11.27 uur

  3. Is er al een monument voor de Superheld opgericht, Waar hij posthuum kan worden vereerd, voor zijn grootse daad?

    Wie wil er een haarlok van als aandenken of relikwie, van deze Grootse Figuur.

    Kan deze aanschuiver in het Smerikaanse Heldenkabinet heilig worden verklaard?

    groeten van Haras.

    Reactie door Haras — vrijdag 2 november 2007 @ 11.33 uur

  4. From now on he’ll sleep for ever but first
    trough the barbeque.
    We will sing a lullaby “good night sweetheart now is’t time to go.tralalala”
    for the mother#$%^& creeper.

    Reactie door Henk c.s. — vrijdag 2 november 2007 @ 11.34 uur

  5. Ach en als je een opdracht weigert, krijg je een auto-ongeluk of pleeg je zgn zelfmoord.

    Heeft iemand wel eens de lijst van namen van personen gezien die dat is overkomen na de vlucht van de B52 met kruisraketten in augustus jl.? http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=7158

    Reactie door Ineke van der Maat — vrijdag 2 november 2007 @ 11.48 uur

  6. @5 Ineke.
    Die brave boys hebben niets geweigerd ze zijn
    met een vliegtuig ongeregeld goed opgestegen
    en..ja…dat is toch strafbaar,gelukkig maar.
    Jij hebt het over een auto-ongeluk,terwijl ik dat lees denk ik aan de goeie ouwe Maarten van Traa,wie kent hem niet van de overbekende enquete. Deze man reed over een weg die hij misschien wel honderden
    keren had gereden in een van de veiligste en
    goed onderhouden automobielen van de wereld,de Volvo.
    Op die weg breekt de wielophanging van zijn voorwiel af ….kan natuurlijk gebeuren, met het overbekende gevolg.
    Er is nooit een echt diepgaand onderzoek geweest(………………..)
    Ineke zou jij mogelijk toch een klein,een ietsepietsie,beetje gelijk hebben.
    Wij moeten er niet aan denken…maaaar het kan,toch.
    Tot lees.

    Reactie door Henk c.s. — vrijdag 2 november 2007 @ 12.04 uur

  7. Daar sta je dan als commandant van een leger tijdens oorlogsgeweld waar je nooit om gevraagd hebt. Je moet kiezen tusse twee beslissingen.
    1: plan a: kost 1000 doden maar de oorlog duurt nog jaren en kost miljoenen doden.
    2: plan b: kost 100.000 doden en de oorlog is voorbij.
    Tijdens een oorlog hoopt een ieder op een spoedig einde van die waanzin. Ik heb die tijd zeer bewust meegemaakt,je moet die miljoenen doden mensen maar eens opgestapelt zien, ik denk dat hier in heel Nederland niet zo’n hoge berg is.

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 2 november 2007 @ 12.23 uur

  8. Hoe hoog is de berg van dode irakezen Henk @7?

    Reactie door walking bull — vrijdag 2 november 2007 @ 12.33 uur

  9. @7 d’Olle,
    vergissen wij ons nou als we opmerken dat
    de US commandanten van het leger WEL om die oorlog hebben gevraagd ???
    Als je bedoelt de peloton-commandanten dan
    zit je er niet veel naast.
    Hier bij ons zit een gozer drie jaar commando
    geweest in Roosendaal,je maakt hem echt niets wijs,alle gevechtsporten onder knie en
    doet geen vlieg kwaad aardige maar moeilijke jongen,veel meegemaakt maar praat er niet graag over.
    Maar kan aardig de oorlog-situaties in de wereld en de gemanipuleerde nieuwsberichten bvan de NOS analyseren.
    Groet van ons en tot lees.

    Reactie door Rinus c.s. — vrijdag 2 november 2007 @ 12.36 uur

  10. @6, Henk c.s. nu dat je dat schrijft vind ik heel gemaakzuchtig hoe Justitie en OM toen de zaak als afgedaan hebben verklaard.

    Reactie door walking bull — vrijdag 2 november 2007 @ 12.38 uur

  11. 7} Iedereen kan nu weten dat de japanners zich al wilden overgeven voor dat de atoombommen boven Hiroshima en Nagasaki tot ontploffing werden gebracht, doch de Amerikanen wilden dat niet. Nee zij wilden wel eens zien hoe één en ander er in de werkelijkheid er uit zou zien.

    Reactie door herman — vrijdag 2 november 2007 @ 13.52 uur

  12. Goed, Paul Warfield Tibbets Jr had geen spijt. Wat wil je daarmee ons zeggen Jan?

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 2 november 2007 @ 14.01 uur

  13. @9 Rinus c.s

    Okay Rinus, doe die goser de groeten van een ex commando (1950-1953).

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 2 november 2007 @ 14.07 uur

  14. Hij is in iedergeval eerlijk! Maar ja toch, er zijn vele in Hirosjima omgekomen die niet om oorlog gevraagd hebben. In mijn ogen blijft het MOORD tegen vele onschuldige burgers.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 2 november 2007 @ 14.12 uur

  15. OPA JOSEPH

    11 kleine vervelende mannetjes gooiden gezamenlijk 1 hele krachtige bom. Tibbets jr. was commandant aan boord, maar er waren 10 medeplichtigen.

    Door het gooien van die bom kwam mijn opa waarschijnlijk vrij uit Japanse gevangenschap. Zelfs de meest vreselijke dingen hebben een ‘aardige’ kant.

    Erik Sc

    Reactie door erik — vrijdag 2 november 2007 @ 14.40 uur

  16. Minder bekend is dat de Amerikanen in het half jaar vóór Horsima & Nagasaki al uiterst geavanceerde fosforbrandbommen en voorlopers van napalm loslieten op Tokio die meer dan honderduizend burgers het leven kostte in gigantische vuurstormen. Voortzetting hiervan was al voldoende om Japanse capitulatie te bewerkstelligen.
    De atoombomoptie was enkel bedoeld om het nieuwe wapen, waaraan jaren was gewerkt in geheime laboratoria op de vlakten van New Mexico, `live’ te testen en de Sovjet-Russen de nucleaire wereldhegemonie van het US-imperialisme in te peperen.

    Reactie door Haq — vrijdag 2 november 2007 @ 14.57 uur

  17. Mij best als iemand tracht om het afwerpen van een atoombom boven een miljoenenstad te rechtvaardigen. Maar om dan een wanhoopsactie als het met een gekaapt vliegtuig een kantoortoren invliegen te kwalificeren als ‘terreur’ en dit aan te wenden als aanleiding om WW III te beginnen is dan natuurlijk wel uiterst hypocriet.

    Reactie door Hermie Kreeft — vrijdag 2 november 2007 @ 15.15 uur

  18. Beste mensen om eventjes heel duidelijk te zijn, ik betreur iedere dode door oorlogsgeweld of het nu een militair is of een burger, it doesn’t matter. Als wij eventjes terugblikken in de vorige eeuw dan is het wel schrikken. Al die doden uit de eerste, tweede wereldoorlog, Korea, Vietnam en het Middenoosten, de Boerenoorlog in Transvaal, en al die andere, tel ze bij elkaar op en je hebt een aardig aantal van de wereldbevolking.
    Hoe groter (beter) de wapenindustrie, hoe meer beroepslegers, des te beter kan de mens de dood beheersen in negatieve zin. Nu heb ik het niet eens over de armoede, kinderen, volwassenen die de hongerdood sterven. Daarom ben een socialist in hart en nieren, allang voor de SP bestond.
    Men hoeft mij niets te vertellen, ik heb het gezien. I saw it and didn’t believe my eyes.

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 2 november 2007 @ 15.44 uur

  19. Moeders zal wel trots geweest zijn dat het vliegtuig naar haar is vernoemd.

    Reactie door Struikelaar — vrijdag 2 november 2007 @ 16.09 uur

  20. Het gooien met het verschrikkelijkste wapen op deze wereld was een verschrikkelijke daad die nooit meer mag voorkomen.
    Misschien moeten wij wel de slachtoffers eeuwig dankbaar zijn dat zij toen hun leven hebben gegeven om aan te tonen hoe gruwelijk deze bomb is.
    Want hierna is gelukkig dit wapen nooit meer gebruikt en heeft de mensheid een wijze les geleerd.
    Alleen kunnen wij ons de laatste jaren afvragen in hoevere de wijsheid regeert boven de idiotry van de nieuwe leiders in de wereld, gezien de nieuwe wapenwedloop in het oosten.
    @17 Hermie Kreeft, waarom alleen de terroristische aanslagen van deze vliegtuigen?
    Zijn wij nu dan al de andere aanslagen vergeten, zoals Beslan, Moscow, London, Madrid, op ambasades, consulaten, hotels, discoteken, banken en andere gebouwen, hadden deze mensen die daar bij zijn omgekomen ook maar iets te maken met de politieke acties?

    Vanavond op het journaal is deel2 van enkele militairen die de aanslag hebben overleeft van een zelfmoord aanslag.

    Reactie door TT — vrijdag 2 november 2007 @ 16.23 uur

  21. Hoe verschrikkelijk allemaal ook, de hoofdschuldige in deze is m.i. toch echt Harry Truman en niet de bemanningsleden.
    Militaren volgen nu eenmaal bevelen op, dat is hun werk.

    Reactie door Erwin-R — vrijdag 2 november 2007 @ 16.42 uur

  22. @Erwin-R
    ” Militairen volgen nu eenmaal bevelen op, dat is hun werk.”

    Ofwel :Befehl ist Befehl. Ik dacht dat we dat zo langzamerhand niet meer als excuus aanvaarden. Een mens heeft een eigen verantwoordelijkheid. Als je niet in een situatie verzeild wilt raken waarin je gedwongen wordt mensen te doden, moet je niet in het leger gaan. Ga je in het leger dan kan het voorkomen dat je moet schieten op mensen, terwijl je dat niet wilt. Op dat moment, in een gevecht, is het veel moeilijker te weigeren om te doden dan vooraf. Omdat je eigen leven dan ook gevaar loopt.
    Deze Tibbets had volgens eigen zeggen het idee, dat hij veel levens van Amerkaanse soldaten heeft gered. Wat wij nu weten, dat de Japanners toch al van plan waren op te geven (wat trouwens niet door alle historici wordt geloofd), wist hij niet. Bovendien is het niet eerlijk vanuit een vredessituatie te oordelen over mensen in een oorlogssituatie, je kunt dan wel heel erg gemakkelijk schone handen houden.

    Reactie door simbro — vrijdag 2 november 2007 @ 17.26 uur

  23. @ 20 TT.

    Eventje offtopic Ik heb die kerstvertelling klaar liggen, het vindt plaats in de Transvaal tijdens de Boerenoorlog, komt op deze site met de Kerst. Je moet ook eens kijken naar:
    http://www.Goverdina.nl/kerst

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 2 november 2007 @ 17.31 uur

  24. Sorry, iets vergeten:
    http://www.Goverdina.nl/kerst.html

    Reactie door d'olle Henk — vrijdag 2 november 2007 @ 17.34 uur

  25. Enola Gay wierp Little Boy af.
    Wat overblijft is dan een hele grote jongen.
    HOE HEBBEN ZE HET IN HOOFD GEHAALD?
    En dan natuurlijk wel Rosenbergs ter dood veroordelen omdat ze geheimen van de atoombom zouden hebben verspreid onder de Russen.
    De oorlogsindustrie had toen al veel te vertellen.
    Ach je gooit een bom en wordt generaal.
    Wat een held. Zum kotsen.
    Nu krijgen we weer van die prachtige helden. Remote controll. Van grote afstand de vijand doden. Net als vroeger toen de cowboys de indianen en bisons afslachtten met hun pistolen en geweren.
    De overwinning van het koele verstand en het koele hart. God is on our side nietwaar Middelkoop? Wel een paradox want ze blijken ook tegen “Gay”te zijn.

    Reactie door L´écologiste — vrijdag 2 november 2007 @ 18.50 uur

  26. Dank je Henk voor de link, echt een site die je het kerst-gevoel geeft.

    Reactie door TT — vrijdag 2 november 2007 @ 18.54 uur

  27. @20
    Misschien moeten wij wel de slachtoffers eeuwig dankbaar zijn dat zij toen hun leven hebben gegeven om aan te tonen hoe gruwelijk deze bomb is.
    …………
    Wat is dat voor dom gezwam,ze hebben niet hun leven gegeven hun leven is hun ontnomen.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 2 november 2007 @ 19.43 uur

  28. @27 “De Hakker”

    Grrr, begin je langzamehand te plaatsen in mijn rijtje vijanden. (grapje)

    Het ligt eraan van welk oogpunt je het bekijkt?
    Ik zie het dat hun dood een hoger doel heeft gediend en deze niet nutteloos is geweest.
    Dan is het inderdaad dat de bom hun het leven heeft ontnomen, maar tot het dienen van het hogere doel hebben zij hun leven gegeven.

    Reactie door TT — vrijdag 2 november 2007 @ 20.10 uur

  29. @28
    Wat voor hoger doel bedoel je dan.
    Ze hebben niets gegeven en deze mensen wilden ook niets geven zeker niet hun leven,wie wil dat wel.
    Als jij vind dat er mensen levens ontnomen moeten worden voor hogere doelen dan zit je denk ik in dat zelfde soort terrorisme wat we in Afghanistan volgens jou moeten bestrijden.
    Een onschuldig mensen leven ontnemen kan geen enkel doel rechtvaardigen.
    …………..
    Je maakt een grapje over het rijtje vijanden Ik vind een andere mening niet vijandig tot dat ze me de ballen er af schieten.
    Die zitten er nog aan,dus mijn vijand ben je niet.
    Groet Hakker

    Reactie door De Hakker — vrijdag 2 november 2007 @ 21.13 uur

  30. Wij Nederlanders zouden zo’n wapen natuurlijk ook nooit gebruikt hebben als we er over hadden kunnen beschikken. Hoefde ook niet. We lieten ons gewoon bevrijden.

    Wordt het trouwens niet tijd voor een topicje over onze vriend Chavez. Is ook lekker bezig in Venezuela.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 2 november 2007 @ 21.23 uur

  31. 92 jaar… en de man had geen spijt.
    Over de doden niets dan goeds? Wat een gewetenloze schurk!!
    Je zal maar met een uraniumbom die een gewicht had van 4400 kg op weg gaan… om 140.000 mensen op je geweten te krijgen.
    78.000 mensen in een fractie van een seconde…uitlopende naar 140.000 doden.
    Tja Einstein… wetenschap werd voer voor de Amerikaanse terreur en hun ziekelijke oorlogsgeest. Truman samen met zijn personeel…. potentiele terroristen van geslacht op geslacht!

    Gezien dat manipulerende Staatsjournaal? Ordinaire propaganda voor de wrede missie in Afghanistan. Het is maar net WIE je aan het woord laat. Dit waren de mensen die er NIETS van geleerd hebben. Begiftige indoctrinatie en dood of gewond? Geeft niet… we gaan graag nog eens terug!!

    Tja spijt… dat rammen ze er wel uit in het leger. Zij belonen de moorddadige werken van het personeel met geroffel en klatergoud.
    Als je niet uitkijkt zou je nog trots kunnen zijn op je waanzin. De beste beveiliging is het geweten achterlijk te houden en tot op hoge leeftijd clearly te slapen every night…

    Reactie door Gloria — vrijdag 2 november 2007 @ 22.34 uur

  32. @31

    Erratum: begiftigde.

    Reactie door Gloria — vrijdag 2 november 2007 @ 22.36 uur

  33. Japan was beslist al aan de verliezende hand, en had de oorlog nog hooguit een half jaar kunnen rekken.

    Maar het was ook bekend, en achteraf bewezen, dat Japan massamoorden zou plegen in de bezette landen waaronder Nederlands-Indië. In de burgerkampen moest mijn vader alvast helpen de greppels te graven.

    De atoombommen op Hiroshima en Nagasaki hebben talloze onschuldige mensen het leven gekost en talloze andere onschuldige mensen het leven gered.

    In gelijke aantallen, of niet, daar gaat het niet om, het mechanisme van een oorlog maakt geen onderscheid. Allemaal gewone mensen.

    Maar net als nu ging het toen om geopolitieke belangen.

    Reactie door olav ten broek — vrijdag 2 november 2007 @ 22.52 uur

  34. @29 De Hakker,

    Het ene valt niet met het andere te vergelijken, zeker afghanistan niet met Japan.
    Wat als zij het wapen nog nooit hadden gebruikt en ze het nu als test op een stad pleuren als Bagdad met miljoenen burgers?
    Nee de mensen zijn hun leven verloren maar niet voor niets Hakker, dus in mijn ogen hebben zij het leven gegeven om de mens te waarschuwen.
    Alles heeft een/het nut in het leven alleen ligt het aan de mens waarin hij gelooft.

    En about the joke wrong place on a wrong time.
    Mijn excusses aan Japan.

    Reactie door TT — vrijdag 2 november 2007 @ 23.12 uur

  35. @27/29

    Met je eens, Hakker!
    Al die ‘mooie’ hogere doelen is dat ge-eikte oorlogsgebral. Het clichepraatje voor dit afgrijselijke drama.
    En waar hebben we het over? Wat hebben ‘we’ ervan geleerd? Toen gingen we leuk met de granaatbommetjes verder en allerlei andere gruwels. Pensioenfondsen investeren liefjes in de oorlogsindustrie voor de goede oude dag… en de gezonde nachtrust.
    Clearly! We leven van de dood en de ‘vredesmissies’ leveren weer een aardige duit in de zak. Een gat in de wapenmarkt en de breinen die hun vernuft af en toe op mensen uitproberen. Nou ja… tenslotte moet de mensheid het er toch voor over hebben om bij tijd en wijle levens te ‘geven’ voor de hogere doelen van de tirannie. Nee, de atoombom gebruiken we niet meer… die laten we zoetjes doorsluimeren in het brein van de mens… want waar anders komen die monsters vandaan? En het wacht en wacht voor de right time on the right place…
    Aan het wapenarsenaal lezen we het mensenarsenaal af: homo homini lupus.
    Ontwikkeling? Ja, totdat de ‘mens’ zichzelf heeft afgewikkeld tot haar ware gedaante: gedrochtelijk!

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 november 2007 @ 3.01 uur

  36. 2 31 Gloria, inderdaad verbijsterend de ruimte in het NOS-journaal voor militie dat `er geweest was.’ De Talibanbaarden hebben mij nog nooit iets misdaan dus ik schaamde me plaatsvervangend voor deze show.
    De NOS is inderdaad Staatszender voor Geallieerd Nederland aan het worden, zal wel goed schuiven. Nadat Hoogenvorst eerst de publieke omroep uitkleedde, mag deze kennelijk weer extra budgetten tegemoet zien in ruil voor rechtse staatspropaganda.

    `Geen man, geen vrouw, geen cént voor het leger!’ is mijn motto sinds ik militaire dienst weigerde.
    En ons leger is er toch om ons land te verdédigen? In dat geval mogen ze van mij, en heb ik er ook nog wel een paar stuivers voor over, maar een leugenachtige ordinaire vèchtmissie in Afghanistan per patriottisch jasje in het NOS-journaal brengen over de ruggen van gebrainwashte jonge soldaten die ernstig gewond zijn is tenenkrommend. Het wekte mijn meelij op, was ook de bedoeling, maar dan vooral omdat deze mensen zich laten gebruiken door en hun idealen verkwanselen aan foute politiek en verziekte publieke omroep op tv. (Zag je dat wouldbe `meelevende’ rondom-tien-gezicht van die interviewster? Wie is dat mens ook al weer?)Ik geloof er niks van dat deze soldaten zeggen `geen spijt’ te hebben, je zag dat ze lang niet happy waren.
    Als ik ze was, zou ik bij het Leger des Heils gaan, dan doe je tenminste nog wat nuttigs als je zonodig een uniform begeert.

    Reactie door Haq — zaterdag 3 november 2007 @ 9.59 uur

  37. @31 Gloria

    O zeker Gloria, zeker heb ik ze gezien; deze door de Staat middels het Staatsjournaal wederom misbruikte beroepsgedeformeerde slachtoffers van indoctrinatie. Zij zijn het -gelukkig voor hen- (ze gaven immers aan graag nog eens terug te gaan) ( nog) levende bewijs dat staatspropaganda meer kapot maakt dan je lief is. Deze slachtoffers, deze arme kinderen zijn zelfs met logisch redeneren niet af te brengen van de hun opgedrongen denkbeelden. Het zal je kind maar wezen!
    Indoctrinatie kan zich onbereikbaar diep in de menselijke geest nestelen. Indoctrinatie doet bij slachtoffers hiervan de aanmaak van endorfine in de hersenen stimuleren, kan m.i. dientengevolge deze in het Staatsjournaal gepresenteerde automutilatie genereren en verklaren. Inderdaad cognitieve dissonantiereductie zoals Jaap Veldkamp eerder hier al stelde. Hun realiteitservaren is door de militaire cultuur en hun ervaringen volstrekt vertekent.
    En daar maakt dit eveneens het spoor bijster zijnde kabinet gelegenheidsdienend dankbaar gebruik van.
    Erbarmen voel ik met deze allebei in een waanvoorstelling levende militaire ‘loverboys/souteneurs’ en de door hun gemaakte slachtoffers.
    En nu wil het ministerie van Defensie met militairen voor de klas ook nog leerlingen op ROC’s warm maken voor een militaire loopbaan….

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 3 november 2007 @ 10.13 uur

  38. In 1964 verscheen bij uitgeverij Moussault het boek “Verboden toegang voor het geweten”. Dat boek bevat een briefwisseling tussen Claude Eatherly (bemanningslid van de bomenwerper) en Gunther Anders, een psychiater en voorloper in de Europese anti-atoombombeweging.
    Eatherly werd na de bom gehuldigd maar voelde zich steeds meer schuldig. Omdat hij vond dat hij straf had verdiend maar in werkelijkheid juist geeerd werd, begon hij kleine diefstalletjes te plegen. Die werden door de vingers gezien omdat hij een held van de natie was. Daarop volgden grotere diefstallen. Uiteindelijk belandde hij in een psychiatrische inrichting en daar begint het boek met de indrukwekkende briefwisseling.

    Toen ik op de middelbare school zat, vertoonde een leraar eens een film die het Amerikaanse leger na de bom had gemaakt om de gevolgen nauwkeurig vast te leggen. Die film staat mij tot op de dag van vandaag nog bij en heeft destijds een grote invloed gehad op mijn persoonlijke ontwikkeling.

    Reactie door Maarten Legêne — zaterdag 3 november 2007 @ 10.26 uur

  39. Ik hou van walvissen en dolfijnen.

    Maar ik heb een hekel aan Jappnners, die dolfijnen en walvissen vermoorden om ze op te kunnen vreten.

    Helaas ben ik een hypocriet, ik rijd in een van hun(derdehandse) nagebouwde auto’s: een Dewwoo. En dat rotding doet het al 18 jaar!

    Wel preken maar zelf niet deugen wat ben ik toch een rur!

    Groeten van Haras

    Reactie door Haras — zaterdag 3 november 2007 @ 11.27 uur

  40. Opnieuw Nederlandse militair gesneuveld in Uruzgan:

    http://www.nu.nl/news/1299591/10/rss/Opnieuw_Nederlandse_militair_gesneuveld_in_Uruzgan.html

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 3 november 2007 @ 11.30 uur

  41. DEN HAAG – In de Zuid-Afghaanse provincie Uruzgan is zaterdag opnieuw een Nederlandse ISAF-militair om het leven gekomen. Het gaat om de 21-jarige korporaal Ronald Groen. De man zat in een gepantserd Fennek verkenningsvoertuig, dat bij de patrouillepost Poentjak op een bermbom reed. Twee andere Nederlandse ISAF-militairen raakten gewond.

    Daar gaan we weer, hoelang nog voor dat ze hier weggaan?
    Nederland heeft hier niets te zoeken!

    Mister President, good night
    Welterusten, Meneer de President

    Mijnheer de president, welterusten.
    Slaap maar lekker in je huis.
    Denk maar niet te veel aan al die verre kusten
    waar uw jongens zitten, eenzaam, ver van thuis.
    Denk vooral niet aan die al die doden,
    die vergissing laatst met dat bombardement.
    En vergeet het vierde van die tien geboden
    die u als goed Christen zeker kent.

    Denk maar niet aan al die jonge frontsoldaten
    eenzaam stervend in de verre tropennacht.
    Laat die bleke pacifistenkliek maar praten,
    mijnheer de president, slaap zacht.

    Droom maar van de overwinning en de zege,
    droom maar van uw mooie vredesideaal
    dat nog nooit door bloedig moorden is verkregen,
    droom maar dat het u wel lukken zal dit maal.
    Denk maar niet aan al die mensen die verrekken,
    hoeveel vrouwen, hoeveel kinderen zijn vermoord.
    Droom maar dat u aan het langste eind zult trekken
    en geloof van al die tegenstand geen woord.

    Bajonetten met bloedige gevesten
    houden ver van hier op uw bevel de wacht
    voor de glorie en de eer van het vrije westen.
    Mijnheer de president, slaap zacht.

    Schrik maar niet te erg wanneer u in uw dromen
    al die schuldeloze slachtoffers ziet staan
    die daarginds bij het gevecht zijn omgekomen
    en u vragen hoe lang dit nog zo moet gaan.
    En u zult toch ook zo langzaamaan wel weten
    dat er mensen zijn die ziek zijn van geweld,
    die het bloed en de ellende niet vergeten
    en voor wie nog steeds een mensenleven telt.

    Droom maar niet te veel van al die dode mensen,
    droom maar fijn van overwinning en van macht.
    Denk maar niet aan al die vredeswensen.
    Mijnheer de president, slaap zacht.

    Reactie door Cristien — zaterdag 3 november 2007 @ 12.30 uur

  42. Dag Blogbaas.

    Waar zijn de Kerstbommen geleven?

    Groeten van Haras.

    Reactie door Haras — zaterdag 3 november 2007 @ 12.53 uur

  43. @12 : alles ,Ed,..alles !!!!

    Reactie door eric — zaterdag 3 november 2007 @ 13.06 uur

  44. Aanvulling op reactie 40…

    Ondanks het feit dat ik cynisch tegenover deze oorlog sta, wil ik mijn oprecht medeleven betuigen aan de nabestaanden van deze militair, betuigen aan álle nabestaanden van álle slachtoffers die bij deze zinloze oorlog zijn gevallen en nog zullen vallen.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 3 november 2007 @ 13.30 uur

  45. Ach, als een land oorlog voert is de bevolking schuldig muv. zij die zich openlijk verzetten.
    Dat zong Bob Dylon al.

    Reactie door n de vries — zaterdag 3 november 2007 @ 13.53 uur

  46. En oorlog is nooit netjes en humaan.

    Reactie door n de vries — zaterdag 3 november 2007 @ 14.02 uur

  47. @36 Haq
    @37 Wattenstaafie

    Dat waren de echte nationale helden: dienstweigeraars. We kunnen ze niet meer waarnemen, we hebben deze lichtende voorbeelden niet meer in de Nederlandse picture, we kunnen de jeugd niet meer van geweten spreken… het was in EEN woord opgelost: beroepsleger.

    En zie: vrijwilligers van moord en doodslag stromen naar de slachtvelden om gehoor te geven aan de opdrachtgevers van de wereld die maar EEN missie voor ogen hebben: wie niet voor ons is, is tegen ons!
    En zo kruistochten de christenen woekerend door de ‘straten’ van andermans ‘huis’.
    Banjeren als olifanten door de glazen kasten van eeuwenoude culturen en wie niet hoort zal voelen tot de dood erop volgt!
    De kruistochten… aangevoerd door een blaag uit het land dat rust op de dood van Indianen en haar rest in reservaten is afgevoerd. ‘Freedom’ gaat over lijken en ziet zich gevrijwaard in democratie dat recht geeft aan de sterkste. En juist die sterkste misbruikt democratie om haar kost wat kost mee te voeren naar een wereld die geen tegenstand meer biedt. Gebroken! Door de macht van het zwaard aan de hand van de onverbiddelijke christenen die vroom en kerkgezangerig Christus dag in dag uit vervloeken door op te trekken met de wereldheer die gezeteld is in het dodenrijk.

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 november 2007 @ 15.32 uur

  48. Maar er is wel een wapen voor een humane dood. Vooral als dat dicht bij je ontploft.

    Tien miljoen doden in een klap?
    Wat een onzin. Wat een grote leugen.

    Het zijn er maar:
    negen miljoen negenhonderd negen negentig duizend negenhonderd negen en negentig hoor!

    Niet zo heel veel. Het aantal past op twee regels!

    Ik kan letters of nog niet zover tellen en ik weet dus niet, hoe ik dat in cijfers moet schrijven. Is er iemand, die dat wel weet?

    Het moet in ieder geval een hele mooie dood zijn!

    Groeten van Haras.

    Reactie door Haras — zaterdag 3 november 2007 @ 15.40 uur

  49. Herman van nr 11
    Zowel de Russen als de Amerikanen waren nog niet aan vrede toe. De Japanse delegatie zat nota bene te onderhandelen in Moskou, maar werden aan het lijntje gehouden. De Russen wilden hun in 1905 verloren gegane gebieden terug van de Japanners en de Amerikanen wilden de wereld hun nieuwe spierballen tonen. De Russen kregen hun zin, maar schrokken zich rot toen ze zagen dat ze vijf jaar achterliepen op de Amerikanen. De Koude Oorlog was een feit. Bijna 300.000 Japanse burgers waren het slachtoffer van dit Amerikaanse machogedrag. Er waren eerder ook al ruim 100.000 burgers omgekomen bij een bombardement met eenvoudige brandbommen. De doden van Tokyo en Dresden worden maar al te vaak als een bedrijfsongeluk gezien.

    Reactie door Harry Scheltema — zaterdag 3 november 2007 @ 16.27 uur

  50. @35 & 47 Gloria,

    Hoevaak ga jij de zelfde woorden/stukjes nog kopieren?

    In één ding heb jij gelijk de atoombom zal nooit meer gebruikt worden, daar heeft Amerika en Rusland nu een ander wapen voor de vacum-bomb, ik hou dan ook mijn hart vast voor de bevolking van deze wereld en de bevolking van Iran in het bijzonder.
    En dan kun jij rustig doorgaan met je geeikte gebral zoals jij het zelf noemde.
    Wees eens wijs en denk eens na voor een oplossing inplaats van het vingertje te wijzen op groepen mensen.
    Je vraagt om terug trekking van troepen uit Afghanistan, ok wij trekken onze troepen terug en dan? kun jij ook de schade overzien als de troepen worden terug getrokken?
    Voor de goede orde, ik ben niet tegen jou stellingen en vind ook dat NL nooit zijn vingers had mogen branden in Iraq, Afghanistan of het voormalig Yugoslavia.
    Maar ik zou ook geen kantklare oplossingen weten hoe wij anders deze mensen kunnen helpen en de geweld spiraal kunnen doorbreken?

    Reactie door TT — zaterdag 3 november 2007 @ 16.58 uur

  51. @44
    Waarom alleen van deze oorlog en niet alle slachtoffers van waanzin op deze wereld.
    Ook jij bent als het ware die oorlog aan het romantiseren.
    En deze soldaat is b.v. niet meer als een bedrijfs slachtoffer waarbij altijd medeleven naar de nabestaanden gaat.
    Laten we deze vrijwilligers voor het leger nu in godsnaam niet zien als een slachtoffer met een aparte status.
    Hij is gesneuveld maar er sneuvelen in dit land veel meer mensen.
    En het is nu eenmaal als je voor die gevaarlijke roeping kiest dat de nabestaanden met de gebakken peren zitten.
    Wie weet hoeveel mensen hij zelf al in de ander wereld heeft geschoten en hoeveel rouwende nabestaanden hij op zijn geweten heeft.
    Ze voelen zich harde jongens dus niet zielig doen.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 3 november 2007 @ 18.47 uur

  52. @50 TT

    De kunst is om er steeds nieuwe woorden voor te vinden en ik kan nogal putten uit het alfabet dat mij steeds opnieuwe voorziet van allerlei woordenschat.
    Bij mij wordt niets gekopieeerd TT. Het is iedere keer opnieuw alert blijven en daar mijn stem in laten klinken.
    Maar ga jij vooral door hier op het weblog om zielen te winnen voor de bittere strijd die vele doden op het collectief geweten brengen.
    Zoals je ziet doe ik, in tegenstelling tot jou, moeite om de waanzin en de gekte voor ogen te brengen en we maar EEN ding met alle zekerheid kunnen constateren:
    WEG MET HET LEGER EN HAAR MOORDDADIGE GEREEDSCHAP!

    Een utopie? Voor jou wel TT. Leven van de doden is de beste kans op een goede toekomst van geslacht op geslacht.
    Maar zoals je weet leef ik voor een andere toekomst en die zet mij hier en nu dubbel en dwars in protest tegen iedere vorm van mensonwaardige strijd tegen de zgn vijand die gecreeerd wordt door ziedende heersers die het wereldbeeld naar hun hand willen zetten.
    Ik zeg ronduit NEE tegen de wrede missies en al die oorlogsplannetjes van de neocons om mensen gaar te stoven voor die wereld waar ik geen feeling mee heb!
    Erger: ook al ben ik een roepende in de woestijn: never give up!
    Tja TT, het is niet altijd gemakkelijk om Christus te volgen dwars door de jungle van de wilde dieren.
    Er was maar EEN vredesmissie: die van Hem!
    En daar ga ik voor.

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 november 2007 @ 19.03 uur

  53. @52 Gloria,

    Als wij eens om ons heen kijken, alleen al op dit blog waar wij geacht worden elkaar te begrijpen, omdat we als socialisten wensen te strijden voor een betere wereld.
    Maar toch vallen wij elkaar aan en leggen wij zout op iedere wond om het voordeel te halen uit onze eigen mening.
    Wat ik altijd heb proberen uit te leggen is dat de mensen in bepaalde landen moeten worden geholpen in hun strijd naar een menswaardig bestaan, hoe het gebeurd maakt mij niet uit, of zij daar nu ons leger voor gebruiken of dat zij zelf de wapens oppakken om zichzelf te beschermen.
    Zo gaat het in de wereld buiten onze voordeur, het is een wereld van beslissingen nemen en dan vaak om met zo min mogelijke schade een groot mogelijk gewin te halen dat gebeurd in het bedrijfsleven, tussen landen en volkeren, bij regeringen, op straat en zelfs hier op het weblog.
    En daar kun nog jij, nog ik iets aan veranderen.
    Ik maak aan deze strijd dan ook een eind, want ik heb er geen zin meer aan om steeds mijn woorden te moeten verdedigen ten opzichte van mensen hier op dit weblog.
    Ik heb met presidenten aan tafel gezeten om problemen te bespreken, dus kan beter een einzelganger blijven, dan bereik ik meer dan in een poging om hier mijn gedachten neer te zetten en mijn familienaam te moeten beschermen.

    Reactie door TT — zaterdag 3 november 2007 @ 22.08 uur

  54. was i gelovig?nu maar hopen dan dat hij/zij echt bestaat.vooral de tegenhanger,zeg maar.

    Reactie door ad — zaterdag 3 november 2007 @ 22.29 uur

  55. @53 TT

    Dit log is niet bedoeld om gesapig ‘vriendjes’ te maken. Socialisten zijn er van allerlei pluimage. Ik kan niet ontkennen dat het af en toe ook voor mij vreugde is geestverwanten te ‘ontmoeten’ op dit weblog. Het is niet anders als in het ‘echte’ leven…
    En juist daar evenzo sta ik voor mijn mening en ga niet in allerlei bochten om ‘aardig’ gevonden te worden. Ik weet van mijzelf dat ik dit ben, dus daar hoef ik geen bevestiging in. Het is hier een politiek weblog en onze meningen doen er allen toe.
    Ik heb geen enkele behoefte om met jou te strijden. Ik bestrijd louter en alleen je mening over het bereiken van vrede…
    En net zoals Haq zie ik dit voor mij om ONGEWAPEND en wat mij betreft met Rode Kruis-achtige banden om de mouw en/of met Leger des Heils-uniformen or whatever. Opbouwen doe je niet met wapens. Dat doe je met blote handen die liefdevol de mensen van dienst zijn die al genoeg trauma’s hebben opgelopen vanwege al dat gruwelijke oorlogsgeweld.
    En als jij dan zegt dat je bij tijd en wijle voorop staat om al die wonden te verbinden, niet alleen van je makkers maar ook van de gewonde bevolking aldaar, dan zou je toch mogen verwachten dat jij daar iets van geleerd hebt en schreeuwt om geweldloosheid.
    Maar nee, je hebt er een en al begrip voor dat Bush en zijn gewillig personeel de wraakakties via ‘vredesmissies’ voortzetten. En daar komen wij elkaar tegen.
    Voor mij is het tegelijkertijd onverenigbaar dat je zo je best doet om socialistisch te zijn en gretig je solidariteit met allerlei stakingen hier publiceert en ondertussen hier je expliciete mening over de ‘vredesmissies’ infiltreert en zelfs niet schroomt je zoon hiervoor in te zetten.
    Dit bepaalt mijn ‘houding’ naar jou. Ik vind het allemaal erg dubbel dus je zult het van andere goedgelovigen moeten hebben.
    By the way: jij schakelde mij in op dit item. Ik jou niet.
    Wat mij betreft stopt onze discussie hier.
    Desondanks prettige avond.

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 november 2007 @ 23.32 uur

  56. Deze man deed wat hij als soldaat moest doen…net zoals de mensen in Uruzgan,,,,

    Reactie door Johan Kivits — zaterdag 3 november 2007 @ 23.35 uur

  57. @55 Gloria.

    Ik vond dit tussen mijn paperassen:
    http://members.home.nl/h.hiensch/F2.jpg

    Reactie door d'olle Henk — zondag 4 november 2007 @ 0.26 uur

  58. @51 de Hakker

    Ik realiseerde me eenmaal nadat ik mijn reactie had geplaatst en terug las, ik op mijn onvolledig zijn zou kunnen worden aangesproken. Natuurlijk is het niet zo dat mijn medeleven met nabestaanden zich uitsluitend zou beperken tot de nabestaanden van slachtoffers gevallen in Afghanistan. Ook gaat mijn medeleven uit naar nabestaanden van mensen met een ongeneeslijke ziekte, verkeersslachtoffers, bedrijfsongevallen, vermoorde criminelen, name it, waar ter wereld ook! Het verliezen van een verwante, een geliefde, een kind, broer/zus, vriend is verschrikkelijk! Ik heb het na herlezing maar zo gelaten mijn reactie, omdat ik dacht dat een goed verstaander wel genoeg zou hebben aan een half woord, in deze aan een van mijn kant niet volledige omschrijving. Weet je hakker, ik bedacht me vanmiddag je zal maar een zoon of dochter hebben die zich door de staatspropaganda heeft laten inpakken en besluit het leger in te gaan en daar sneuvelt. Of je het er nu wel of niet mee eens was, het verlies komt ongenadig hard aan.

    Romantiseer ik deze oorlog, Hakker?
    Heb je niet/niet goed meegelezen hier op dit blog? Je zou beter weten wanneer je dit wel hebt gedaan. Ik ben juist van mening dat een beroepssoldaat ‘welbewust’ voor dit beroep heeft gekozen. ‘Welbewust’ tussen aanhalingstekens, zie mijn reactie @37 hier op ditzelfde topic.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 4 november 2007 @ 0.58 uur

  59. @55 Gloria,

    Ten eerste dank voor je openhartigheid en het niet onderuithalen van mij en mijn gezin.

    Wat mijn zoon betreft, soms ben je als ouder ook met handen en voeten gebonden en nee het heeft niet mijn voorkeur hoe hij de wereld wenst te verbeteren, maar wel de idealen die hij met zich meedraagt spreken mij aan, want hij gaat niet uit sensatie of voor het geld naar deze landen/plaatsen, maar puur om de mensen in deze ellende te helpen.
    En natuurlijk heb ik ook mijn nachtmerries dat er ooit twee militairen aan mijn deur komen met het slechte nieuws.
    Maar zoals hij het uitlegt heeft hij ook jaren in deze angst geleefd als ik in een land was om hulp te geven.
    Zoals vandaag is er weer iemand omgekomen van de nederlandse militairen en dan loopt mij de koude rillingen over de rug en zijn mijn gedachten bij zijn ouders en vrienden en family, maar mijn gedachten zijn ook bij de family van de Taliban die het leven geeft voor in zijn ogen een goede zaak, want ook hij/zij heeft een family om zich heen en deze voelen de zelfde pijn zoals wij het voelen.
    En ik weet jij bent tegen ingrijpen met harde hand, net als ik altijd ben geweest tot het moment dat mijn collega’s werden ontvoerd en vermoord zonder enig geldende redenen, mensen die daar waren met alleen het verstand en de kennis om mensen te helpen en te genezen.
    Ons beroep Gloria is niet heilig meer en word zelfs gebruikt om vijanden in een hinderlaag te lokken en als ik eerlijk ben zou ik het liefst mijn vingers in mijn oren stoppen om niets meer te horen van al de ellende in de wereld, maar ik kan helaas mijn geweten niet uitschakelen.
    Maar het is ook net of een ieder mij in de loop der jaren heeft leren kennen en met alle problemen mij mailen, natuurlijk streelt dit mijn ego, maar het geeft ook slaaploze nachten.
    Sommigen hier kunnen zich nog herinderen dat ik afgelopen zomer in Afghanistan ben geweest, maar wat niemand weet zijn de achtergronden van mijn bezoek daar, die ik ook nooit bekend kan maken om mijn objectiviteit niet uit het oog te verliezen.
    Misschien dat ik daarom soms overactief reageer op mensen op deze weblog die ik soms terecht en onterecht ziet als ramp touristen, die vanachter zijn computer de opdracht willen geven hoe hulp moet worden gegeven, hulp die hard nodig is maar onmogelijk om te geven, omdat de mentaliteit is veranderd en ze de mensen daar liever aan hun lot overlaten dan dat iemand daarheen gaat om order op zaken te stellen.
    En ik weet dat ik mij ongeliefd maakt omdat ik mijn mening geeft op zaken die mij aangaan en dat maak mij ook niet uit, indien ik hiermee één mens kan redden.
    En ik weet dat ik ook een zwak hebt voor een paar mensen hier, de eerste was d’olle henk die zonder iemand te schaden je kon wijzen op je fouten, een andere is Pool omdat zijn vrouw net als de mijne ergens anders in de wereld bezig is en hij mij spontaan uitnodigde in zijn casa.
    Ook anderen zoals onze oudjes in Rotterdam die ongezouten hun mening geven en ondanks hun eigen beperkingen zich inzetten voor de rest, verder ken ik er nog enkele persoonlijk zonder dat zij/hij het weten of misschien ook wel?
    Maar dat wil nog niet zeggen dat ik slijm met deze personen, verre van dat, want iemand die je kent of mag geeft je het meeste af, omdat je jezelf herkend in deze personen.

    Maar ik hoop en daarom ben ik hier ook op deze site waar ik mij thuis voelt, om vrienden te maken, maar dan echte vrienden om samen een front te vormen tegen de rechtsongelijkheid in deze wereld.
    En dan mag je elkaar de waarheid vertellen, zolang je elkaar maar respecteert en wij ons samen inzetten voor een betere wereld, zodat onze kinderen en de kinderen van anderen kunnen leven in een wereld vol vrede, voedsel en gezondheid. En dan maakt het niet uit hoe je het brengt de intensie is het zelfde.

    Daarom Gloria en de rest “make love and not war” geef respect aan allen die hier zijn, want iemand die ons bezoekt op deze site heeft gezocht naar socialistme en verdiend ons respect ongeacht zijn schrijven.

    Passiba!

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 1.00 uur

  60. Jammer Henk dat ik het niet hier kan plaatsen

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 1.02 uur

  61. Heeft iemand deze video over o.a. de gevolgen van de bom op Hiroshima gezien met zang van de Griekse zangeres Maria Farantouri en de Turk Zülfü Livaneli?

    http://www.youtube.com/watch?v=TMj51k_krxs?

    Reactie door Ineke van der Maat — zondag 4 november 2007 @ 1.45 uur

  62. ad bijdrage 61

    Op de ene of ander wijze is er achter de link van de video een vraagtegen gekomen, waardoor deze een foutmelding geeft.
    de goede link is: http://www.youtube.com/watch?v=TMj51k_krxs

    Het zou prettig zijn als je hier eigen bijdragen achteraf kunt editeren. Soms vliegt de bijdrage weg voor je die goed nagelezen hebt en is verbeteren verwarrend!

    Reactie door Ineke van der Maat — zondag 4 november 2007 @ 1.56 uur

  63. @57 d’olle Henk

    Kramp van het snelle schrijven. Maar als dank ga ik je link hier al toetsende tevoorschijn brengen.
    Daar gaatie:

    De drie geboden van het Socialisme

    Er is een licht, dat ons beschijnt op den levensweg, voorlicht, een licht, dat de bron is van alle leven.
    Het is het licht van de zon.
    Het geeft vruchtbaarheid aan de aarde, het vormt de kiemen des levens en ontwikkelt dat leven verder. Het behoort u noch mij toe, het is er en wij verheugen er ons in.
    Er is een dampkring en wij leven en bewegen ons op den bodem der luchtzee.
    Wij ademen de lucht in, met elke ademhaling nemen wij er iets van in ons op, bij elke terugstooting van het ingeademde werpen wij iets terug: de dampkring lost het op en maakt het wederom voor ons geschikt.
    De dampkring behoort u noch mij toe, hij is er en wij verheugen er ons in.
    Er is een liefdevolle moeder, die zich over allen gelijkelijk ontfermt, de aarde. Wij zijn uit haar, door haar en neigen tot haar. Wij zijn stof, een vorm der stof en zullen als die vorm zich oplost, weder worden wat wij waren n.l. stof. Ja, ja dat is waar! Ja, ja zoo is het. Aldus roepen honderd-duizenden onverwachts mij toe. Wacht even, luidruchtige toejuichers, wij zijn er nog niet!
    Ik houd er niet van om in het huisje Half-weg mijn tijd te zitten verbeuzelen; een halve waarheid is niets meer, noch minder dan een gefatsoeneerde leugen. Een oogenblik alzoo.
    Onze moeder aarde voedt ons, mits wij arbeiden; zij kleedt ons, mits wij de stoffen verwerken, waarmee zij onzen arbeid beloont; zij beschut ons onder een herbergzaam dak, mits wij er een bouwen. De arbeid is alzoo het fundament waarop de maatschappelijke samenleving is gegrond. De arbeid heeft den mensch doen worden.

    Dag Henk. Lieve groeten!

    Reactie door Gloria — zondag 4 november 2007 @ 2.46 uur

  64. @59 TT

    Sinds ik vanaf juli vorig jaar het weblog van Jan Marijnissen ontdekte heb ik aardig wat aan nachtrust ingeboet. Maar ook dat went. Kortom:

    TT, ga eens terug in je herinnering naar die site waar je jezelf introduceerde als Tukkersterror destijds. Daar kwam heel wat commotie van, vanwege je opvattingen. Pool heeft e.e.a. zelfs nagezocht op sites over jou en de botsingen waren heftig met allerlei mensen. Ook toen verdedigde je fel die missie en e.e.a. klonk behoorlijk oorlogsgezind. Vanwege de tegenstand wilde je vertrekken, althans daar dreigde je mee. Ik heb tenslotte een brug geprobeerd te slaan tussen jou en Pool. Heb gepleit dat jullie meer gemeen hadden met elkaar dan vooreerst aangenomen werd. Nl: jullie Russische interesse en jullie leven aldaar. Zoek die site maar eens op en bekijk de laatste reacties. Weet niet meer hoe dat item heet. Maar daar maakten we voor het eerst kennis met je.
    Dus kom hier nou niet aan met gesmoes over dat we respect moeten hebben voor elkaar. Was zelf een voorbeeld naar jou nota bene! Je vergeet snel!!
    Geloof maar dat ik barst van het respect, behalve naar mensen die rieken naar wolven in schaapskleren. Vooral toen je je zoon inzette om te pleiten voor jou. Ook al met die mooie woorden… dacht echt dat jij voor ‘zoon’ speelde en heb je dit ook laten weten. Zo vader, zo zoon!

    Wat dacht je! Zeker zijn Pool en Henk geweldige mensen en zij waren beslist niet degenen waar ik op doelde. Netzomin als de lieve mannen uit Rotterdam!
    Eigenlijk doel ik op niemand in het bijzonder met wat ik noem: paaireacties.
    Het gaat mij om jouw zalvende wijze van schrijven over oorlog en ‘vredesmissies’. Dat zgn apostelschap met wapens in je hand. En ook in @59 je 2 laatste alinea’s: dat bedoel ik nou! Mooie woorden, maar sorry die staan haaks op de wrede missies en de dirty wars. Dat bedoel ik nou met militaristisch gebral. Zo heb ik heel wat militairen horen spreken en waar ze het allemaal voor doen…! Voor die wereld vol vrede, voedsel en gezondheid. Maar ondertussen… bomberdebombom!
    Dus sorry, daar ril ik van. Dat zijn nou van die masserende bewegingen oftewel goodwill kweken waar ik het koud van krijg.
    Zo lees ik ook op een andere site hoe je over de ontwikkelingslanden denkt. Alsof het achterlijke mensen zijn, die alleen maar hun oerinstincten achterna lopen. Weer zo dubbel allemaal. De helpende man… maar owee wat een manier om met allerlei ‘achterlijke’ voorbeelden te komen om die mensen neer te zetten als achtergebleven gebied. Ik zie NERGENS waar jij opkomt voor de mensen die jou verplicht hebben moeten ontvangen in die landen en enige verdieping in hun denkwijze en cultuur. Ook daar stuiterde ik spontaan tegen je aan, maar wilde er geen issue van maken. Zou lijken alsof ik jou speciaal uitzoek, maar geloof mij: dat is het niet! Het is puur jouw geestelijk erfgoed waar ik grote moeite mee heb. Niet als je van de PvdV of de VVD was, want die mensen acht ik niet wijzer. Maar als SP-er ben je voor mij dubieus gebied. Ik vind je nogal wat typische rechtse kantjes hebben. Maar laten we zeggen dat het goed is voor je om hier op het weblog te verkeren. Wie weet ga je anders tegen ‘zaken’ aankijken. Hopelijk wat wat dieper en minder oppervlakkig.
    Enfin succes.

    Reactie door Gloria — zondag 4 november 2007 @ 4.15 uur

  65. @62 Ineke van der Maat

    Ik heb het lied gehoord en de beelden gezien… mijn God!!!
    Ik ben verbijsterd, heb er geen woorden voor…
    Dag.

    Reactie door Gloria — zondag 4 november 2007 @ 4.27 uur

  66. Onze moeder aarde voedt ons, mits wij arbeiden; zij kleedt ons, mits wij de stoffen verwerken, waarmee zij onzen arbeid beloont; zij beschut ons onder een herbergzaam dak, mits wij er een bouwen. De arbeid is alzoo het fundament waarop de maatschappelijke samenleving is gegrond. De arbeid heeft den mensch doen worden.

    Reactie door Gloria — zondag 4 november 2007 @

    Niets van dit alles is op jou van toepassing Gloria, je bent zo’n beetje de zuster van die GertJan van Beinum, de kwezel die al 28 jaar steun trok omdat hij het verrekte te werken voor zijn eigen bestaan net als jij!
    Vort ga nu gauw naar zijn werkplaatsje en ga gekleurde glas in lood raampjes in elkaar zetten, zodat je net als hij in je eigen bestaan voorziet en je niet langer op de zak van een ander klaploopt en alleen maar loopt te filosoferen hoe anderen voor jou moeten werken terwijl je goed van lijf en leden bent.

    Reactie door Schalkwijk — zondag 4 november 2007 @ 7.12 uur

  67. 56 johan.zoals ik het heb begrepen wist het geval als enigste dat er deze bom in het vlietuig aanwezig was,dus maakten ze zoals normaal in das leger is onschuldigen tussen aanhalings tekens schuldig/oftewel ze mochten geen keuze maken.gutte gut en laat nou toen het berigt de ronde doen dat japan er zobiezo mee wou kappen.
    gutetegut wederom een bewijs dat een (vrijwillig,nu)leger nl/usa enz,uit herzenbleep bleep wezens bestaan die dus gaan om het ahum avontuur en het bloed en natuurlijk de ducati,zeg maar gewoon slagers.en beveel ist beveel,
    dus ik heb geen verantwoording te dragen als ik 1 terrorist wil pakken en het 100 burger slachtoffers/doden daarbij maak,eeuuu tip herzenloze volgelingen van het kapitaal,als er 100 doden vallen voor 1/dus niets/dan heb je er minstens 10 terroristen? bij.
    dus vrijwilligers en hun leiding,je houd je wel zelf instand he,maar dat is de bedoeling toch,
    a de wapen industrie moet wel verdienen
    b en je gezin vooral jouw kinderen moeten eten,dus doden voor eten.
    en natuurlijk met duizenden onschuldige doden wordt de wereld een stukje veiliger,in nederland dan he,wandt in irak/libanon/afganistan/alle buren van terroristenstaat israel enz,kunnen ze dat niet,omdat de terroristen bewegingen van het westen,wel eens kunnen gaan schieten,vooral de beveilegings bedrijven uit de usa schieten voor de lol op mensen,enz,enz
    jaha en dat steunen onze robots.
    en nog trots zijn ook?op bleep die 100derden doden maken om 1 a 2 zogenaamde terroristen,ooo ja ze bouwden ook een muur met een gat erin,eeuu zomaar ergens?en eeuu een paar scholen,maar daar kunnen we niet kijken wandt het is te gevaarlijk hoor bouw middenstand kijkers/huigelaars,
    ahum en de afgaanse ouders sturen hun kinderen daar heen?ach ja ze kijken daar anders he naar hun kinderen,ze slaan ze met takken enzo,en ze hebben er toch genoeg,en ach het zijn maar meisjes dus minderwaardig,onderdanig zeg maar cp/cuerrig .toch?

    Reactie door ad — zondag 4 november 2007 @ 7.13 uur

  68. Volgens mij wilde Japan al eerder capituleren onder de voorwaarde dat de keizer in functie kon blijven. Na de bommen zijn de VS er toch mee akkoord gegaan, (eerst niet).
    Zo konden ze het doen voorkomen dat de bommen zegenrijk werk hadden gedaan.
    Overigens veel Japanners waren ook oorlogsmisdadigers. Oorlog maakt altijd het slechtste in de mens los.

    Reactie door n de vries — zondag 4 november 2007 @ 7.17 uur

  69. tt 20 waarom heten het terririsische aanslagen?die paar slachtoffers in de genoemde plaatsen?omdat het op westers grondgebied was? tegen miljoenen van de westerse terror over de wereld.
    we zijn toch in oorlog?
    hoe denk je dat de westerse soldaat? in het meestal oosten genoemd wordt,bevrijder?
    ooo ja een paar extremisten deden er aan mee als leiders van de terroristen aanslagen,
    gut hoe zullen we boes en balkeneide enz eens gaan noemen,eeeeuuuu naar westerse begrippen de grote leiders,
    naar begrippen onderdrukte leeggezogen landen,binladen en schoothond?

    Reactie door ad — zondag 4 november 2007 @ 7.39 uur

  70. @58
    Wat mijn opvalt en jij sloot je daar bij aan in je reactie,als er een Soldaat sneuvelt dat dit een geweldige aparte gebeurtenis is.
    Die enorm in het land door media op geblazen wordt misschien om deze soldaat als held te zien.
    Ook jij sloot je daar bij aan door apart je medeleven te tonen met de nabestaanden.
    Natuurlijk elk medeleven is een goede zaak en kan veel troost op leveren.
    Maar door je vermelding van deze heb je eigen in mijn ogen geschaard achter deze onterechte aparte status van deze soldaten.
    Waarbij het verdriet voor de nabestaanden niet meer of minder is dan van zoveel jonge mensen die op een ander manier sneuvelen.
    Maar helaas die gaan stil voorbij.

    Reactie door De Hakker — zondag 4 november 2007 @ 9.44 uur

  71. Gloria @ 64

    Waarom nou dat hele sermoen over en tegen TT,
    waarom mag die man niet schrijven wat hij schrijft,probeer nou niet de politieagent van het SP log te spelen,lieve Gloria (honi soit qui mal i pense)probeer nou niet het log te claimen,jou en onze partij m.n. de SP is toch voor het vrije woord??
    Ennuhhhh de scribenten op dit ,af en toe
    vervelend log,kunnen hun zegje toch zelf wel doen en zeker de door jou genoemden,Gloria
    daar hebben zij jou toch niet voor nodig.
    Wij vinden jou het sterkst als je je kritiek/
    commentaar sec op the topic geeft en niet op de debaters…..alhoewel!!!
    Maar beste Gloria wel BLIJVEN hoor want je bent een van de weinigen die echt leesbaar
    met een lichtverteerbare tekst en to the point schrijven.
    Tot lees en prettige voortzetting van deze dag.
    Wij houden van je.

    Reactie door Joop 1 c.s. — zondag 4 november 2007 @ 10.59 uur

  72. @64 Gloria,

    Ik heb inderdaad gezegt dat de mensen in Africa hun oerinstinkten volgen en daar is ook niets mis mee en maakt de bevolking zeker niet achtelijk en staan zij alleen dichter bij de natuur en hun overlevingsdrang.
    Het is juist een openbaring deze oerinstinkten te volgen en ze te bestuderen.
    Vele van deze technieken zijn hier in de medischewetenschap ingevoerd, denk maar eens aan de bevallingen.
    Deze bevolkingsgroepen zijn verre van achtelijk, alleen is hun gedachtengang totaal anders dan die wij hebben hier in het westen.
    Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat bij deze mensen gedeelten van de hersens actief zijn die bij de blanke-mens niet meer actief zijn en hun daardoor instaat zijn om zonder hulpmiddelen hun weg te vinden die hun voorvaderen hebben bewandeld en wel op de meter nauwkeurig.
    Nee Gloria de mensen daar zijn verre van dom.

    En inderdaad je hebt gelijk wat betreft de gevoelens naar bepaalde mensen toe op deze site en heb van jou ook 1 ding geleerd en dat is het lezen van het stukje en niet direct als een bok op de haverkist vliegen als er iets staat wat mij niet bevalt en proberen je in te leven in een andermans mening, want mijn gelijk hoef niet altijd de definitie te zijn van het gelijk hebben, een middenweg is altijd mogelijk.
    Zo ben ik erachter gekomen (op een verdwaalde na) dat iedereen hier op zijn eigen manier strijd voor een betere wereld.
    Maar ben er ook van overtuigd dat wij als SP een grotere vuist kunnen maken als wij met ons allen samenwerken en elkaar ondanks de kleine verschillen in mening bestrijden als water en vuur.
    De keuzes die ik maakt zijn vaak ingegeven door dingen/zaken die ik mee maakt/maakte tijdens mijn bezoeken aan diverse landen, soms prive en soms in opdracht van een organisatie.
    En mijn mening is de laatste vier jaar, zodaning bijgesteld dat ik soms ingrijpen met geweld mijn goedkeuring kan geven.
    Dit wil niet zeggen dat ik voor geweld ben, want ook ik afschuw iedere vorm van geweld.
    Maar er is altijd een maar en als een kleine 10.000 gewapende mensen een bevolking van enkele miljoenen die ongewapend zijn al bijna 40 jaar onderdrukken (eerst met goedkeuring van Amerika en Europa)vind ik dat deze landen de plicht hebben om dit te herstellen.
    Wat niet inhoud dat ik het eens ben op de manier zoals het is gebeurd!
    Maar wel zie dat het werkt in de gebieden waar de “zachte” militairen zitten.
    En ik weet ook dat dit een mening is die haaks op jou mening staat en alleen de toekomst zal uitwijzen welke mening de juiste is geweest.

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 12.34 uur

  73. Nederland is het schootlandje van wapenfabrikanten en de wereldmisdadiger: de oerchristelijke “mijheer” Bush. (en co)

    Een deel van Onze bevolking mag daarvan worden uitgezonderd.

    de EU-zetbaas Balkenenende en consorten, en zelfs onze Koningin, die zijn hun schootlikkertjes.

    Meer wil ik daar vandaag niet over op schrijven.

    Prettige zondag, welterusten vanavond en groeten van:

    Haras.

    Reactie door Haras — zondag 4 november 2007 @ 12.39 uur

  74. @71 Joop c.s.,

    Ik denk mijn beste Joop dat de discussie tussen Gloria en mij, nu een gezonde discussie is om te weten wat elkaars gedachten zijn.
    We zijn het niet vaak met elkaar eens en rollebollen regelmatig met elkaar over deze weblog.
    Toch zie ik een winst voor ons beiden, doordat wij weten wat er leeft in onze belevings wereld.
    Haar werk op het AZC geeft met de gesprekken die zij heeft een heel ander zicht op de zaken dan ik.
    En ook ik heb regelmatig in de jaren 80 het AZC in Luttelgeest bezocht, waar je verhalen te horen krijgt van de mensen die daar zitten, die niet soms maar altijd hartverscheurend zijn.
    90% van deze mensen hebben de dood recht in de ogen gekeken en familie verloren.
    Zolang wij elkaar respecteren, heeft de discussie’s tussen Gloria en mij alleen maar een meerwaarde.
    Alleen is het jammer dat er personen zijn die zich bemoeien met de discussie tussen ons tweeen in een poging twee partijen te kweken op deze weblog en daar pas ik voor zoals @66 het woord deed tegen Gloria, dit is min en achterbaks, omdat die persoon net als ik Gloria niet kent en niet weet wat de motivatie is van Gloria.
    Ik vind het dan ook achtingswaardig dat Gloria niet thuis blijft maar haar dienstbaar maakt voor mensen die haar hulp misschien hard nodig hebben.

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 12.51 uur

  75. @69 Ad,

    Waarom heten het terroristen vraag jij.

    Omdat zij aanslagen plegen tegen de bevolking en niet tegen de zittende macht.
    Zouden zij de burgers ontzien en aanslagen plegen tegen de militairen, dan zou je ze van mij verzetshelden mogen noemen.
    Maar net als in Afghanistan plaatsen zij bermbommen en plegen zij aanslagen die een tien keer meer burgerslachtoffers eist dan vijanden waar zij zeggen tegen te strijden.
    Alleen word er in de westense media geen melding gemaakt als er een burger uit afganistan omkomt bij een aanslag en verder geen slachtoffers vallen.
    En ja Ad, in tegenstelling van de Amerikaanse militairen in het noorden worden de Nederlandse/Australische/Canadese militairen gezien door de burgers als bevrijders.

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 13.06 uur

  76. @70 de Hakker

    Tja, Hakker

    Het is maar hoe of je mijn reactie(s) interpreteert (of wilt interpreteren.)
    Ik ben niet verantwoordelijk voor hoe of jij mijn woorden en/of intenties duidt.
    Wél kan ik je verzekeren dat ik met mijn reacties hierboven slechts probeer de waanzin van die hele exercitie aan te geven. Niks aansluiten bij, niks geweldige aparte gebeurtenis! Lijkt me na @37 duidelijk genoeg! Ik vind het uiterst triest dat slachtoffers van brainwash, jongens en meiden hun foutieve beslissing uiteindelijk met hun leven bekopen. Risico van het vak maar voor de nabestaanden een niet mindere bittere pil. Slachtoffers, welke, waar dan ook, onder welke omstandigheden dan ook, aan welke kant dan ook, het is altijd verschrikkelijk voor geliefden die achterblijven.

    Beste Hakker zou het kunnen dat je er wel eens naast kunt zitten met het interpreteren van de intenties van anderen, of sluit je dit uit?
    Van mij mag je het zien zoals je het ziet of wilt zien. Echter wanneer je het zo blijft zien dan zie je het aangaande mijn persoon toch echt verkeerd.

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 4 november 2007 @ 14.04 uur

  77. @76
    Je moet het meer zien als bezorgdheid voor jou,kon me niet aan de indruk onttrekken dat jij ook als door de propaganda gegrepen was.
    Omdat je zo nadrukkelijk je medeleven voor een gesneuvelde soldaat hier naar voren bracht.
    En hier dus daaraan een exclusieve vorm aan gaf.
    Ik was altijd de L$L met het spelletje ,ik zie wat jij niet zie,omdat ik het altijd verkeert zag.
    Het is bijna een trauma.
    Groet Hakker

    Reactie door De Hakker — zondag 4 november 2007 @ 16.16 uur

  78. Goedemiddag allemaal

    Ik heb de reacties gelezen en ben het vooral daarmee eens als daarin wordt aangegeven dat die atoombombardementen overbodig (ook volgens na WO 2 gedane onderzoeken en studies) en dus m.i. een gigantisch misdadige oorlogshandeling waren.

    Naar aanleiding daarvan schoot mij een VPRO-documentaire te binnen (heel lang, waarschijnlijk >15 jaar, geleden) waarin werd afgerekend met de destijds gangbare mythe als zouden zowat alle bemanningsleden van die beruchte Hiroshimabommenwerper gekweld en geplaagd worden door gewetenswroeging: ik meen me te herinneren dat dat voor het overgrote deel van de bemanning niet gold, sterker nog, de nog levenden kwamen elk jaar bij elkaar om dat heuglijke feit te vieren….

    Het valt me overigens ook telkens weer op dat mensen die zulke misdadige opdrachten uitvoerden haast altijd in goede gezonddheid stokoud worden, daarmee de volkswijsheid bevestigend dat “de goeden er altijd het eerste onder liggen…”

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 4 november 2007 @ 17.46 uur

  79. @ 77 de Hakker,

    Het is toch LSD en geen L$L?

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 18.22 uur

  80. Wie wil er graag humaan sterven?

    Humaan verkracht en vermoord worden, kan misschien ook!

    Haras.

    Reactie door Haras — zondag 4 november 2007 @ 18.24 uur

  81. @ Haq (16):

    Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

    @ Ineke van der Maat (62):

    Maria Farandoeri is een geweldige zangeres geweest, met een unieke stem. Zij was dé vertolkster van Theodorakis. Je kent vast ook wel de Mauthausen-cyclus.

    @ Schalkwijk (66):

    Wat een niet ter zake doende, onberedeneerde, kinderachtige, sfeerbedervende persoonlijke aanval! Jij bent de enige niet, maar wat mij betreft mogen dit soort “bijdragen” worden verwijderd.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 4 november 2007 @ 19.28 uur

  82. dus tt wat er aan burger slachtoffers is gevallen in bv irak en bij de buren van israel dat is dus de schuld van de eeuuu terrorist,aaa ja zo zien er wel meer tegenaan,,vandaar dat we landen aanvallen die niets er mee van doen hebben met die paar burger slachtoffers die in de twintouwers gevallen zijn waarvan de terroristen namen bekent gemaakt werden,en ineens ergens anders gewoon leefden,hebben ze toch stiekem valschermpjes gebruikt,
    tja 1 milj+++,versa een paar honderd tot 4000,
    dus de aanval op een ahum tegenstander,oftewel een land dat niet meer mee wenste te doen met de westerse wereld oftewel niet naar het wereld regiem wenste te luisteren.die zegt jij mag niet een sigaret roken maar zelf met een sigaar in hun uitholling zitten,oftewel wij het westen dat stijf staat van atoom wapens en of gemiche rotzooi.we geven het haast weg voor niets zodat we later diegene aanvallen kunnen omdat ze onze rotzooi gekocht hadden.
    hoeveel burger slachtoffers vallen er door toedoen van ahum soldaten,in de buurlanden van de terror staat israel,irak enz
    waar zeg maar de EU/en usa de finger in de pap hebben.
    en in afganistan waarom zijn ze dan lichtere bommen gaan gebruiken?altands dat beweerde men,om minder burger slachtoffers te maken toch?
    maar neem van mij aan ook al ben je een zogenaamde bevrijder,en door toedoen van jouw bom komt mijn familie om,dan weet ik je te vinden,en je kinderen en je landgenoten! ben ik dan een terrorist ik doe immers precies het zelfde?op wat kleinere schaal ik bedoel er vallen bij de terror aanslagen van de westerse wereld iclu israel miljoenen.ach die paar doden die hier vallen door terror aanslagen valt daar echt door in het niets wat is er nu omgekomen IN de eu/usa 1000?3000 4000?.tje cuaselties of war,en eeuu ik dacht dat je genoeg had gezien hoe de bevrijders usa en companen huis houden/hielden? in bv irak israel enz,en dat waren toch echt ahum soldaten tegen de bevolking,daar was geen terrorist in de buurt,die zaten niet eens daar waar ze zogenaamd opgelijd werden,oeps ze worden nu opgeleid in iran,wat sirie nee korea jip daar zitten ze nu.tip zoek eens in pakistan naar de talliban,oeps dat is een vrindje van boes,nog!

    Reactie door ad — zondag 4 november 2007 @ 19.53 uur

  83. @80 Haras,

    Kies voor het leven, waarom is sterven alleen interessant.
    Het leven is al zo kort, eigelijk te kort om stil te mogen blijven staan bij het einde, hoe deze ook zou zijn “genomen” of “gegeven”.

    Je hebt er een dag over gedaan, maar je brengt iets waar men over kan nadenken.

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 20.34 uur

  84. @82 Ad,

    Ik heb helemaal geen zin om zoveel onzin te beantwoorden.
    Daarom alleen een tegen vraag heeft de CIA zoveel macht dat in Beslan en moscow aanslagen werden gepleegd tegen de mensheid?

    Kinderen (moslim) werden gewoon op de eerste schooldag uit hun leven gerukt!!!

    Misschien dat jij in jou ontwetenheid dit goed keurd is jou geweten, maar ik niet!!!
    Misschien dat jij in alles een theorie about complot ziet, maar ik niet!!!

    Nee Ad, deze chaos is niet geregiseerd deze is ontstaan door een groep van 157.000 burgers die geen belang hebben in het leven en hun leven geven voor een hogere zaak.

    En ik wil nog wel een stapje verder te gaan, als zij het doen voor de maagden, moeten het pedofielen zijn.

    Ik weet dat ik door deze uitspraak vermoedelijk de hele site weer over mij heen krijgt.
    Ok, want ik kan een aanslag op een onschuldig mens nooit goedkeuren.
    En dan kun jij je beroepen op het feit dat de Europa stijf staat van Atoom en Chemische wapen, dan geef ik je ondanks de ontwapening nog gelijk ook.
    MAAR WIJ HEBBEN ZE NOOIT GEBRUIKT TEGEN ONS EIGEN BURGERS!!!

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 21.59 uur

  85. Zie met je eigen ogen….

    http://www.archive.org/details/ArmyPictorialServiceSignalCorpsTheAtomStrikes

    http://www.archive.org/details/TaleofTw1946

    Het is pas 62 jaar geleden, maar hoeveel mensen beseffen dit eigenlijk allemaal?

    Reactie door olav ten broek — zondag 4 november 2007 @ 22.31 uur

  86. @74 TT

    Op @ 57 attendeerde ik Gloria op de drie geboden van het socialisme uit lang vervlogen tijden. Gloria vond het in al haar wijsheid dat er meer aandacht aan besteed diende te worden en tikte het geheel direct op deze site.
    Een lezer @66 vond dat er commentaar op diende geven te worden, maar zag over het hoofd dat het niet van haar afkomstig was.
    Mensen reageren soms zonder eventjes na te denken en gaan te snel door de bocht. Mijn advies is en blijft “Niet op regeren Lena”.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 4 november 2007 @ 22.41 uur

  87. @86 d’olle Henk,

    Ik hou wijzelijk mijn orale opening dicht ;))

    Reactie door TT — maandag 5 november 2007 @ 0.33 uur

  88. @ad…punt een slaat jouw stukje nergens op, maar wil alleen reageren op jouw stelling dat soldaten “hersenloos” zouden zijn…Hersens of niet…wat waren wij blij toen de bevrijding kwam!!!De soldaten van nu zitten er eigenlijk niet om te vechten…maar ja, zo loopt het dan, zeggen ze…verder dit: je reacties zouden wat duidelijker zijn als je de taal wat beter zou beheersen. Ohja, dit wordt je dan vermeld door een ex-”hersenloze”.

    Reactie door Johan Kivits — maandag 5 november 2007 @ 15.27 uur

  89. jawoel her kivits!

    Reactie door ad — maandag 5 november 2007 @ 16.36 uur

  90. troewens ik heb het over een vrijwillig leger,,was het nog verplicht was alleen de herzenloze er heen gegaan,want die laat het zich zeggen recht af links af,ga toch weg.denk zelf na.

    Reactie door ad — maandag 5 november 2007 @ 16.39 uur

  91. @89 & 90 Ad,

    Hoe kunnen wij hersenlozen nadenken?

    Dan klopt alleen het laatste wat jij schreef, “denk zelf na”.

    Reactie door TT — maandag 5 november 2007 @ 18.32 uur

  92. wil je me nu uitschakelen,of aanvallen?ja toch je maakt je woest toch? je voelt je aangesproken dat ik onderschijt maak tussen wat de wereld leiders en jij dus als terroristen aanwijst en ik heel andere door de westerse wereld gemaakte DUS EU EN USA terroristen voor ogen heb,zoals bij de buren van israel,en natuurlijk de dictator boes en zijn schoothonden bv balkeneinde.
    blijf lekker dat gore leger steunen en je komt er wel,of zoon of vader?tt.ook vrijwillig?
    nogmaals dood mijn familie en ik kom achter je aan en je soort dat zijn geen terroristen dat zijn mensen die niets meer te verliezen hebben,en terregt het westen dan pakt,zoals in hun landen nu gebeurt,nogmaals meer als 1miljoen doden,op jullie geweten.

    Reactie door ad — maandag 5 november 2007 @ 18.46 uur

  93. In mijn tijd was er nog dienstplicht.
    Helemaal niet gek want dan heb je een doorsnede van de bevolking in het leger. Ik ben bang dat dat nu niet zo is.

    Reactie door Nico de Vries — maandag 5 november 2007 @ 20.56 uur

  94. Dan te bedenken dat het alleen maar was om de japanners niet “in Handen “te laten vallen van de USSR ; d.w.z. dat USA het Japan in hun invloedsveer te laten behouden , en als een “leuk” proefje , om aan hun vijanden te kunnen tonen dat zij de machtigste der aarde waren .

    Reactie door Fred — maandag 5 november 2007 @ 21.10 uur

  95. Naast belasting betalen ook nog eens om tot kanonnenvlees te dienen : dat is een stap te ver ; dus geen dienstplicht .
    Laten de boys van de tennisclub maar eens gaan schiten voor hun vrinden , en niet leden uit het arbeidersvolk met een tarief van net boven het miniumloon hiervoor te gebruiken , want zij hebben er geen belang bij .

    Reactie door Fred — maandag 5 november 2007 @ 21.29 uur

  96. en kijk eens waneer dat allemaal veranderd is,en zet daarnaast eens de plannen van de wereld leiders?toen en nu,en hun veranderingen omtrent de wereldpolitiek,
    een dienstplichtige had bij deze plannen niet gegaan of veel protest opgeleverd,behalve die nu vrijwillig in het leger zijn.
    niets omtrent de wereld/politiek is voor 3+jaar terrug bekokstooft,dat is al 15-20+ jaar in de planning.de aanval op irak was ook al jaren eerder in de pen,voor 9/11.
    en het gezar van israel jegens sirie is echt niet voor niets. de fox hetse tegen iran is ook niet voor niets. en polen enz is ook met een dubbele agenda bij de EU,raketjes,schildjes? mischien?rusje pesten?
    het komt wel erg gelegen een vrijwillig leger,plus ducati. maarja zo denk ik er over,en ik ben een vliegtuig.

    Reactie door ad — maandag 5 november 2007 @ 21.34 uur

  97. @93
    Mee eens dat zou wel een voordeel zijn.
    Al hoewel je ziet met de strijd in Irak en Afghanistan (Iran)zeg maar een geloof oorlog in het Oosten dat met name de Christelijke zich geroepen voelen om daar hun leven te wagen.(kijk naar de zoon van TT)
    Dus je krijgt wel de juiste groep die ergens voor willen vechten.

    Reactie door De Hakker — maandag 5 november 2007 @ 22.09 uur

  98. @96 ad
    @97 Hakker

    Precies! Beroeps, dus vrijwilligersleger zijn de die-hards!
    Dienstplichtigen waren beslist minder gemotiveerd en velen hadden niet meegedaan om bloedhanden in naam van Bush en Balkenende te maken.
    En ja christenen… ik zal niet weer in herhaling vallen. Maar toch: het zijn overwegend poenschuivende, oorlogzuchtige, overheidsgetrouwe, hypocriete, schijnheilige sjoemelaars, die Christus dagelijks voor hun karretje denken te spannen. Je kent het wel… aalmoezeniers (geestelijken) komen jazelfs de wapens zegenen en ze moed inspreken!
    Sorry Hakker. Alleen al voor jou had ik gehoopt dat christenen jou tot voorbeeld waren geweest. Ook voor mij blijft het roepen in de woestijn.
    Voor mij zijn ad en jij atheisten die het vaak vele malen beter voorhebben met de mensheid. Hier komen onze wegen weer samen.
    Dag ad, dag Hakker.

    Reactie door Gloria — dinsdag 6 november 2007 @ 0.12 uur

  99. Ad slaap lekker….wat heb jij ooit gedaan dan zeiken…wordt je woest..ik ook…als mensen gedwongen worden tot weet ik veel wat…en spreek me nooit meer op een duitse manier aan…want dan kan zelfs ik vervelend worden……Mensen in Uruzgan, ben het er niet mee eens maar wel trots!

    Reactie door Johan Kivits — dinsdag 6 november 2007 @ 1.53 uur

  100. Oh Ad, praat eens normaal….

    Reactie door Johan Kivits — dinsdag 6 november 2007 @ 1.53 uur

  101. @97 De Hakker,

    Armoede en onderdrukking in deze landen heeft weinig met geloof te maken, maar met dictatuur en mislukte oogsten.
    De burgers die daar leven hebben vaak niet meer dan de kleren die zij dragen, zet je daartegenover een persoon met een wapen dan is er al snel een machtspossitie, met eisen van de gewapende persoon die de helft van deze boeren eist.
    En denk dan ook dat het beroep van mijn zoon weinig met het geloof te maken heeft maar eerder met het rechtsgevoel en plicht naar deze burgers, hij heeft dan ook meer respect voor deze mensen gekregen na het zien van de ellende waarin zij leven en voelt zich verantwoordelijk voor deze mensen.
    En dan kunnen personen als Gloria en Ad deze jongemannen afkraken tot op het bot!
    Ze hebben en tonen meer respect voor deze bevolking dan meningeen in Nederland.
    Maar dit zal dan wel weer vallen onder propaganda van defensie.

    Reactie door Tukkerterror — dinsdag 6 november 2007 @ 10.43 uur

  102. @97 & 98, Hakker en Gloria,

    Ik heb het even voor jullie beiden nagekeken.
    Van mijn eenheid 150 personen van de 1600 zijn er slechts 13 met een Christelijke achtergrond dus ongeveer 10%.
    Deze lijn is door te trekken door het gehele defensie apparaat.
    En gezien onze strijdkreet is er nog hoop in deze wereld;
    “We may have different religions, different languages, different colored skin, but we all belong to one human race.”

    Met vriendelijke groet luitenant R. M….
    SvO-ISAF

    Reactie door Soldatenvanoranje — dinsdag 6 november 2007 @ 11.48 uur

  103. Ik heb het even voor je nagekeken 60% is gelovig.
    70% heeft de school niet afgemaakt.
    10% heeft een lichtelijk crimineel verleden.
    70 % houd na hun inzet een trauma over.
    85 % had een moeilijke jeugd.
    70% is na hun diensttijd niet inzetbaar in het bedrijfs leven.
    Onze strijd kreet is,ik schiet waar jij niet schiet.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 6 november 2007 @ 16.57 uur

  104. Hij rust in vrede !

    Reactie door Fred — dinsdag 6 november 2007 @ 18.45 uur

  105. Soldatenvanoranje — dinsdag 6 november 2007 @ 11.48:

    Heeft Oranje nu ook al eigen soldaten…?

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 6 november 2007 @ 18.52 uur

  106. @102
    Wat laf van de gelovige in Nederland als jou bewering op juistheid berust.
    Wel allemaal met een scheinheilige smoel achter de partij CDA,CU en de SGP lopen en deze steunen in een oorlog en er ook driftig op stemmen en als het dan op vechten aankomt zijn deze gelovig niet thuis.
    Dat laten ze het een ander op knappen.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 6 november 2007 @ 18.57 uur

  107. eeuu her kivits dats ist mijn eeuu eigen taal,alhoewel lang geleden,en je wordt vervelend??,,eeu dat is precies wat ik wou,,een beetje tegen gas tegen een westerling,en ze zijn in staat je te vermoorden,altand vervelend te worden,,eeuu gaan we martelen?of bv gaan we mijn achtertuin bezetten,
    moeten ze wel eerst opdracht krijgen natuurlijk,anders staan ze er als patrik van sponsbob bij te kwijlen eeuuudrup drup,,
    pas maar op anders worden wij!! vervelend,

    ps cloria ik ben geen atheist, maar ben geen gelovige die das cda stemt en de cu,dat zijn geen christenen die willens en wetens voor moorden en verkrachten en martelen kiezen,en met alle macht dat terror staatje israel blijven steunen,en homos wijgeren,en zoals de cu dat een ziekte vinden,en ondertussen in de gpd site inbreken en proberen het schrijven te veranderen,de eu door je strot duwen terwijl de grote meerderheid nee heeft gezegt,
    en oo ja onderandere johan daarom vind ik het spul wat zogenaamd de wereld veiliger maakt met hun ducati,herzenloos,dat je gaat ahum opbouwen terwijl je weet dat er medewerkers van martelen/ciavluchten naar polen//buren van israel uitmoorden met klusterbommen ook van nl bodem ,,afrika,,willens en wetens arm probeert te houden pakistaanse dictator bij op de thee gaan en met euries doneren,maar dat zijn toch immers vrindjes van her von boes,in nl rondloopt/regeert dat je daar voor vechten wildt wat zelf sterven wil,eeu denken ze dan na,nee,dan is het beveel ist beveel,ook al komt het bevel van gevaarlijke gekken.
    en daar ga jij?jullie voor vechten,dan heb je echt te dicht bij een draaiende heli gestaan die achter de russiese toepoljef? of zo? bij het starten neer gezet werdt en omdonderde,
    jaha de soldaten van oranje/hoe verzin je het!
    en eeuu het leger/marine/leiding moet eerst maar eens excuses maken en open zijn,omtrend verkrachtingen,op spaanse/portugese meisjes(20 jaar geleden)en op de nederlandse antillen met minderjarige meisjes eeuu omgang hebben zullen we maar zeggen,,enz enz,en niet alles in de doofpot stoppen,zolang ik daar geen woordt over gehoordt heb blijven het rotte vissen.

    Reactie door ad — dinsdag 6 november 2007 @ 20.01 uur

  108. @103 106 De Hakker,

    Dan is er veel veranderd, in een paar maanden.
    Ten eerste word er een diploma vereist.
    Ten tweede word je gescreent.
    Ten derde Trauma 70%? dit is interne medical gegevens dus kan wezen dat jij gelijk hebt.
    Ten vierde zou ook best kunnen, weet ik ook niet.
    Ten vijfde onzin velen verlaten momenteel omdat zij juist een goede burgerbaan krijgen aangeboden en 3% van de mensen die de dienst uitzitten, vallen inderdaad buiten de boot, maar dan zijn ze ook al vaak op leeftijd dat het moeilijk is om een baan te krijgen.
    Met uw standpunt van het CDA, CU en SGP zijn wij/ik het roerend eens, het zijn ook niet de partijen waar een militair op zou stemmen.
    60-65% stemt VVD.

    Reactie door SoldaatvanOranje — dinsdag 6 november 2007 @ 20.26 uur

  109. @105 Harrie,

    Ons vorstenhuis heeft inderdaad haar eigen regiment Huzaren.
    En eigelijk valt ieder militair onder direct gezag van de koning of koningin.
    Voor ons regiment kunt u het beste even kijken op google.

    Met vriendelijke groet,
    R. M.
    SvO-ISAF

    Reactie door SoldatenvanOranje — dinsdag 6 november 2007 @ 20.31 uur

  110. @101 “Maar dit zal dan wel weer vallen onder propaganda van defensie.,”

    Waarom moet je steeds direct opbiechten wat je doet?
    Zie je wel, je ben toch een christen in je hart!

    Reactie door walking bull — dinsdag 6 november 2007 @ 20.36 uur

  111. @101 “Maar dit zal dan wel weer vallen onder propaganda van defensie.,”

    Waarom moet je steeds direct opbiechten wat je doet?
    Zie je wel, je ben toch een christen in je hart!

    Reactie door walking bull — dinsdag 6 november 2007 @ 20.36 uur

  112. De Hakker — dinsdag 6 november 2007 @ 18.57:

    Goedenavond,

    Die schijnheiligheid is vaak waar, maar:
    Realiseer jij je dat er dus ook christenen zijn die op basis van hun christenzijn de conclusie trekken dat ze daar niet thuis horen: zo zou je ook die 13 % kunnen verklaren.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 6 november 2007 @ 21.48 uur

  113. @112
    Terwijl het bewijs is geleverd door de Soldaat van Oranje en de verkiezingsuitslag en de doelen van die partijen met het geloof in het vaandel kom jij hier met een draai die ongekend is.
    Het bewijs is duidelijk de Christelijken partijen wilden die oorlog (ze waren er met 100% voor geen enkele twijfel)maar niet met hun dochters en zonen of met hun moeders en vaders.
    Die conclusie die jij wil trekken is natuurlijk fout en wordt je ingegeven door ongeloof.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 6 november 2007 @ 22.35 uur

  114. @107 Ad,

    Als jij een duitser bent zoals jij je voordoet leer eerst even de naamvallen.
    En waarom moeten de NL Militairen zich verontschuldigen voor wat een ander doet?
    Verontschuldig jij je ook voor de wandaden wat de burger doet tegen een andere burger.
    Maar als jij inderdaad een duitser bent, vind ik jammer dat mijn familie en hun leger niet voorbij Berlin zijn gewalst, want dan hadden ze de Tipolev kunnen bouwen in Munster.

    @110 Walking Bull,

    Ik ben inderdaad een overtuigende Christenen en lid van de Russische Orthodoxe kerk, gedoopt en getrouwd in de St. Nicolas kathedraal in St. Petersburg.
    Wat is daar mis mee Walking Bull?

    Reactie door Tukkersterror — dinsdag 6 november 2007 @ 22.52 uur

  115. @112 Harry,

    Misschien verzwijgen deze jongens hun geloof?

    Of me moeten gaan denken aan een complot theorie;
    Christelijke partijen Bush/Balkenende ongelovige zieltjes die vechten tegen de terroristen en links en recht ook nog eens een moslim burger meeneemt.

    Het zou een C.Th. kunnen wezen.

    Reactie door Tukkersterror — dinsdag 6 november 2007 @ 22.58 uur

  116. @ad ..wordt maar zo vervelend als je wil. Jij “dist” hier mijn collega’s en daar ga ik tegenin…doe wat je niet laten kan…ben niet bang van de eerste de beste loser op dit log….Leer eerst NL praten en doe dan je muil open. Als je het niet eens bent met Uruzgan ga lekker het CDA lastig vallen…en weet een ding…blijf af van hen die dat doen wat ieder ander niet durft

    Reactie door Johan Kivits — dinsdag 6 november 2007 @ 23.37 uur

  117. De Hakker — dinsdag 6 november 2007 @ 22.35:

    Al weer dat misverstand: Hakker, ik bedoelde dus Christenen, geen aanhangers van en stemmers op het DA en de U…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 7 november 2007 @ 0.22 uur

  118. @113 De Hakker,

    Ik denk dat jij een kleine inschattings fout maakt over de beslissing om militairen te sturen naar Afghanistan.
    Deze beslissing word eigelijk genomen door diverse andere organisatie’s die overleggen wat te doen in een bepaalde situatie zoals Afghanistan.
    Deze waarnemers brengen verslag uit aan de veiligheids commisie van de VN.
    Deze nemen op een gegeven moment een beslissing, zoals een embargo of in sommige gevallen keuren zij het militair ingrijpen goed.
    Voor militair ingrijpen worden diverse militaire bondgenoten geraadpleegt waarbij de GOS-staten eigelijk direct al buiten de boot vielen gezien het verleden van Rusland in Afghanistan dan blijven er twee over NAVO de grootste en NATO waarin de NAVO via een zijdeur weer verbonden is.
    De NAVO heeft aangeboden om troepen te leveren voor Afghanistan, dit kan alleen gebeuren door een 2/3 meerderheid van stemmen en is goedgekeurd door iedereen al was er één tegenstem en 3 onthoudingen meende ik (dit kan ook anders zijn geweest weet de stemverhoudingen niet zeker meer).
    Na deze goedkeuring (die onze minister van defensie heeft gegeven)komt het verdrag die ook nederland heeft ondertekend te gelden.
    Dus levering van troepen als de bondgenoten daar om vraagt en dan maakt het niet uit of er nu een regering is van CDA/CU/PvdA of een regering van GL/SP/PvdA, want de toestemming en de plicht om te helpen is al gegeven toen de NAVO werd opgericht.
    Alleen de hoeveelheid militairen die rieel kan worden vrijgemaakt zonder dat de eigen veiligheid in gedrang komt is nog bepalend.
    En dit laatste vind ik wel een discussie punt, gezien het feit dat er ook in Nederland terroristische cellen waren die aanslagen aan het voorbereiden waren.
    En ook nu kun je deze discussie weer gaan voeren omdat wij 5000 man direct te kort komen in onze defensie.
    Maar deze laatste discussie zou ik niet graag aangaan omdat dan met onmiddelijke ingang de dienstplicht weer wordt ingevoerd.
    Dus het is niet de vraag of je voor of tegen bent, maar of Nederland lid moet blijven van de NAVO en dan zeg ik JA om de veiligheid van de burgers in Europa en Nederland te kunnen garanderen.
    Want het NL-Defensie die behoord tot de besten van de wereld stelt zonder de NAVO niets voor, net zoals de NAVO niets meer zou voorstellen als Nederland eruit zou stappen.

    Reactie door TT — woensdag 7 november 2007 @ 13.01 uur

  119. @116 Johan Kivits,

    Jammer dat jij een persoon aanvalt op zijn taalvaardigheid.
    Ook mijn Nederlands is ondanks mijn opleiding slecht, omdat het niet mijn echte moedertaal is.
    Het beste kun je personen aanvallen op hun uitlatingen, zoals jij het de eerste keer deed toen hij kwam met het Jawol herr naar jou toe.
    Ik heb ook mijn twijffels omtrend zijn afkomst maar gezien zijn geblaas kan het inderdaad “made in Germany” zijn.
    Maar val hem aub aan op zijn denken en niet op zijn taalvaardigheid, want anders word het helemaal druk op dit blog, met alle verbeterde fouten ;)

    Reactie door TT — woensdag 7 november 2007 @ 13.08 uur

  120. @107 Ad,

    Als jij zo bang bent dat de westelingen uw achtertuin bezetten of u willen vermoorden, zou het dan niet makkelijker voor u wezen om asiel aan te vragen in misschien Iraq,Iran of Afghanistan waar het volgens u veiliger is als nederland gezien uw schrijven?
    En gezien de stelling van u over de “Soldaten van Oranje” waarin u hen verantwoordelijk stelt voor de verkrachting van meisjes?
    Kan ik u slechts twee dingen adviseren;
    1. Leer beter de Nederlandse geschiedenis zodat u weet waar dit regiment voor staat.
    Want dan weet u misschien ook dat er geen mogelijkheid meer was voor u om antwoord te geven, omdat u dan ergens werd vast gehouden voor verhoor.
    2. Maak eens een afspraak op de PAAS van uw plaatselijke ziekenhuis, om u te laten helpen aan uw waanideeen.

    Reactie door TT — woensdag 7 november 2007 @ 13.20 uur

  121. Reactie door Soldatenvanoranje — dinsdag 6 november 2007 @ 11.48

    Citaat:
    ” Met vriendelijke groet luitenant R. M….
    SvO-ISAF”

    U geeft op een openbaar blog wel ontzettend veel informatie vrij!

    Met vriendelijke groet
    TT

    Reactie door TT — woensdag 7 november 2007 @ 13.26 uur

  122. en zo ontstaan oorlogen.en erger.

    Reactie door ad — woensdag 7 november 2007 @ 19.00 uur

  123. Moet je dat lulletje nou eens zien staan. Duizenden mensenlevens op zijn geweten en de verwoeste nog niet meegeteld. Boudewijn de Groot heeft er ooit eens een mooi liedje over geschreven dat juist dit soort gewetenloos de trekker overhaald. Nog 92 jaar geworden. Ik moet eventjes braken.
    Christof

    Reactie door Chris Sandee — woensdag 7 november 2007 @ 19.42 uur

  124. TT jouw NL is misschien minder…maar wel te volgen….Maar hoe dan ook…men mag iets mededelen als men weet waarover!

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 8 november 2007 @ 0.08 uur

  125. @Ad…Oorlogen ontstaan…door ontwetenheid!

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 8 november 2007 @ 0.08 uur

  126. @123
    Misschien weet TT dat wel,hoe zou deze man boven ontvangen worden.

    Reactie door De Hakker — donderdag 8 november 2007 @ 0.10 uur

  127. @124 Johan,

    Inderdaad, helemaal met je eens, maar zoals jij ook weet krijg je op elke actie een reactie.
    Ik vergelijk hem dan ook een beetje met Adje die in de show zit van die bolle waar ik nu de naam even van kwijt ben.
    Daarom moet je niet iedereen serieus nemen.

    PS. De naam was Paul de Leeuw!

    Reactie door TT — donderdag 8 november 2007 @ 11.52 uur

  128. @126 Hakker,

    Ik neem aan dat het gaat om Bush, maar de naam maakt eigelijk niet uit in mijn opvatting.
    Ik geloof namelijk niet in een hel, want de enigste hel die bestaat is hier op aarde.
    Dus hij zou ook naar de Hemel gaan en zijn verantwoording moeten afleggen tegenover God/Allah en vermoedelijk zal hij hem terug sturen naar de aarde om zijn taak te vervullen zoals God het behaagd.
    Het mooiste zou dan zijn als hij terug kwam op aarde in één van de landen waar hij zijn aardse misdaden heeft gepleegd.
    Maar dit antwoord is voor mij een gok, omdat niemand weet hoe het in de Hemel is, al hebben sommige flatliners (hartstilstand)de zelfde verklaringen gegeven tijdens de operatie of het bijkomen in de uitslaapkamer.
    Of dit nu komt door de narcose (tunnelefect in combinatie van de ok-lamp) of dat zij echt even een kijkje hebben mogen nemen?
    Maar ze zien allemaal het zelfde zelfs moordenaars en militairen.

    Reactie door TT — donderdag 8 november 2007 @ 12.05 uur

  129. @127 TT

    Ik zou toch maar beginnen om ad serieus te nemen. Het is volkomen onterecht om zijn mening zo te onderschatten. Zo kan je iemand niet afdoen die zich ernstige zorgen maakt over de militaire (wraak)akties in de wereld.
    Ik heb met interesse zijn stukjes gelezen en ik vind dat hij een goed gevoel voor menselijkheid heeft. Iedere pro voor een oorlog en diens afterparty’s is een min in de menselijke geschiedenis.

    @128 TT
    Geloof zoals je zelf wilt. Maar het Christelijk geloof leert NIET van re-incarnatie. Het is stagetijd hier en nu en zo kan de som tenslotte worden opgemaakt. HIER leert God zijn pappenheimers kennen in ziel, geest en lichaam en zie dat we ieder afzonderlijk 1x de kans krijgen om wel of niet het goede aan ‘de gehele mens’ toe te voegen. Een weg terug is er niet. Juist iedere mens op aarde IS de herkansing.
    Laten we blij zijn dat Christus de God van vergeving is!!

    Reactie door Gloria — donderdag 8 november 2007 @ 16.29 uur

  130. gloria ;-) laat maar.
    zoals voor +- twintig jaar terrug de rotzooi in de doofpot gestopt werdt,,nederlandse antillen/portugal/spanje enz in de marine,
    zolang dat soort nu nog steeds de grotendeels de lijding nu hebben,en nog nooit vervolgt zijn,,ook niet na al de protesten van onze kant,bv gewoon zijn overgeplaatst,en het afgedaan werdt met een insident,en je als soldaat daar achter wil staan?afijn laat maar,als je dat afkeurt dan wordt je er geen lid van,,ben je voor dat soort dan ga je toch lekker het leger? in.

    en zoals israel alle steun krijgt om de buurlanden bezet/en plat te bombarderen enz.en zodoende hun gehate terroristen kweekt.
    zolang de waarheid over irak niet wordt verteld.en de misselijke beelden van de zogenaamde bevrijder,wat ook de gematigde tegenstander over de streep trekt om te gaan bermbommen,dat zien dus ook de redelijk pro bewoners,
    en ja 1/3 van de wereld haat de usa en wat ze moeten/willen voorstellen, en dat groeit met sprongen en als je daar bij gezien wordt,tja dan kun je nog zoveel goeds?in de zin hebben maar 1 mistap en je bent hun vijand.
    en dat de usa/met hulp van de nl regering,(het laten landen van de cia,),en het toestaan om op eu bodem te martelen(bv polen) en je gaat in opdracht van dat soort ergens oorlogje spelen,,dan blijf ik bij mijn mening ,,dat je niets waardt bent.dan blijft het gewoon bevel is bevel.
    ik heb het al vaker gezegt vermoordt je mijn familie met een zogenaamde bevrijdings bom,dan kom ik je zoeken,dat heet gewoon wraak/wat ik gevoelt heb zullen jullie steuners van die landen/usa ook voelen.goed of niet goed maar erg begrijpelijk.

    Reactie door ad — donderdag 8 november 2007 @ 18.49 uur

  131. @130 ad

    Precies, de oorlogen en de ‘afterparty’s’ zetten haat op haat en ik kan het goed begrijpen als wij een koekje van eigen deeg zullen moeten smaken.
    De ‘vijand’ zo smartelijk ongenadig te willen raken zegt iets van de gemiddelde geesten van soldaten. In mijn hele ziel, geest en lichaam gruwel ik mijn hele leven van dit geweld en blijft het voor mij van een volkomen vreemde mensenwereld dat iemand zich vrijwillig aan gaat melden om beroepsmoordenaar te worden.
    In mijn ogen ben je dan rijp voor een fikse psycho-analyse om te zien waar het vanaf de oerkreet is misgegaan. Er zijn mensen die er beter vanaf zijn gekomen. Zij hebben leren inzien, ondanks een gestoorde jeugd, dat het leven een Gift van God is en wij niet het recht hebben om dit een ander afhandig te maken.
    Je zou wel helemaal niet goed wijs zijn om voor kwien, vlag en vaderland zo over je eigen schreef te gaan en medeplichtig te worden aan massamoord.
    Het is natuurlijk een wereld van verschil of je bij de soldaten van Oranje wilt horen of bij de soldaten van God. Daar is iedere dag opnieuw keuze in te maken.
    Enfin ad, ik ben het gewoon met je eens.

    Reactie door Gloria — donderdag 8 november 2007 @ 20.51 uur

  132. Gloria…ben ht af en toe met je eens geweest maar nu niet….de mensen in Uruzgan doen wat ze geleerd hebben, waar ze voor opgeleid zijn…Dat het niet loopt zoals het moet ligt aan Den Haag, en hun honger naar de USA. Jij en Ad (loser ten top) weten niet waar jullie over praten…of zijn jullie niet alleen betweter maar ex-soldaten? Het aanvallen op een luie manier van de overheid vind ik prima, maar niet het aanvallen van mensen die in een week harder werken dan jullie in een jaar…of doe je meer dan zeiken
    op dit blog

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 8 november 2007 @ 23.38 uur

  133. En nog iets,….een soldaat van God…we leven niet in de Bijbel of The Da Vinci Code…

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 8 november 2007 @ 23.39 uur

  134. Gloria, wat als wij weer aangevallen worden….zijn de soldaten die jou willen beschermen dan oook verkeerd bezig? Als jouw familie wordt uitgemoord, jij geen eten hebt en er komt dan een soldaat…heeft God die dan gestuurd?

    Reactie door Johan Kivits — donderdag 8 november 2007 @ 23.40 uur