Een betere wereld begint nu

Een betere wereld begint nu

Nederlandse ontwikkelingshulp moet veel meer worden geconcentreerd op de allerarmste landen in de wereld. Dat is één van de 65 voorstellen die de SP lanceert voor een beter ontwikkelingsbeleid. Tweede Kamerlid Ewout Irrgang: “Zuid-Afrika is 34 keer rijker dan Sierra Leone, maar dat laatste land geven we geen directe hulp en het eerste wel. Dat moet andersom.”

In de notitie ‘Een betere wereld begint nu’ zet de SP haar visie uiteen op een beter Nederlands beleid voor internationale solidariteit. Er staan voorstellen in voor democratisering van internationale instituties, betere en eerlijke handel en betere financiering. Volgende week behandelt de Tweede Kamer de begroting Buitenlandse Zaken en ontwikkelingssamenwerking.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 03 november 2007 :: 11.42 uur

71 Comments

71 reacties

  1. Ontwikkelingshulp is vooral een “hobby” van socialisten die andermans geld over de balk smijten ! Kijk eerst maar naar de burgers in eigen land, daar is nog genoeg ontwikkelingshulp te doen .

    Reactie door Teun — zaterdag 3 november 2007 @ 12.37 uur

  2. Ja hoor, Nederland moet weer voor Sinterklaas spelen?

    Je weet toch, dat ontwikkelingshulp geen enkel nut heeft in dat soort landen!

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 3 november 2007 @ 12.44 uur

  3. @1 Teun

    Met zo’n reactie illustreer je hoe júist je twee laatste zinnen zijn.

    Reactie door Wattenstaafie — zaterdag 3 november 2007 @ 12.53 uur

  4. WAKE UP!!!

    Een betere wereld komt er echt niet. Er komen steeds meer mensen bij op dit planeetje. Moeten wij die als klein klootelandje allemaal onderhouden? SP, ga je druk maken om eigen land!

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 3 november 2007 @ 12.53 uur

  5. Beste Jan,

    Hulp aan andere landen is een goed streven, maar ik plaats daar twee vraagtekens bij??

    1. Zonder veiligheids garantie is hulp in deze landen niet mogelijk, het land dat jij als voorbeeld gaf, Siera Leonne weigeren de overheden om hulp goederen de douane te laten passeren en een beschermde doorgang naar de plaatsen waar zij nodig zijn.
    Zelf waterputten die al zijn geplaatst bij diverse dorpen zijn een week later gestolen en zijn de pompen te koop op een locale markt een 50km verder op.

    Ten Tweede,

    Zolang jou eigen burgers morren en honger lijden, zij elke dag weer ieder dubbeltje moeten omdraaien om rond te kunnen komen.
    Gezinnen het huis worden uitgezet, afgesloten worden van Gas licht en water, zou een hulp actie hier in Nederland eerst gewenst zijn om deze burgers te helpen.

    Mijn conclussie heb ik getrokken uit het feit dat de saldo’s van diverse hulp organisatie’s in Nederland bestemt voor hulp aan het buitenland miljarden bevat.

    Dus verwijder eerst het gezwel in Nederland voordat u een operatie verricht in het Buitenland.

    Reactie door TT — zaterdag 3 november 2007 @ 13.18 uur

  6. Volgnes mij hebben we hier in Nederland, door het beleid van de laatse jaren, ook een berg ECHT ARME mensen. Mensen die amper rond kunnen komen, en dus weing te eten hebben, en amper nieuwe kleren kunnen kopen.

    Als je dat ziet in je eigen maatschappij, krijgt het allemaal toch een wrange smaak..

    Reactie door Redstar — zaterdag 3 november 2007 @ 13.45 uur

  7. Hebben we niet genoeg kosten aan oa. onze Marokkanse immigranten?

    Reactie door n de vries — zaterdag 3 november 2007 @ 13.50 uur

  8. Beste SP,

    Voordat we ons weer druk gaan maken over ontwikkelingslanden, moeten we eerst ons eigen maatschappij op orde hebben. Ga eens strijden voor herinvoering van het Ziekenfonds i.p.v, deze actie. Als Nedrlandse burgers het goed hebben, gaan ze vanzelf meer geven aan ontwikkelingslanden.

    Mvgr.

    Reactie door Niek van Aurich — zaterdag 3 november 2007 @ 13.55 uur

  9. “Een betere wereld begint nu” geeft in elk geval een betere inhoud aan de huidige ontwikkelingshulp. Dat is eigenlijk een voortzetting van het aloude koloniale beleid, waar de mensen in de allerarmste landen niets mee opschieten.
    Natuurlijk is er in eigen land nog veel te verbeteren, maar het het een hoeft het ander niet uit te sluiten. En bovendien, we leven met zijn allen op deze ene aarde en we kunnen alleen samen streven naar een betere wereld.

    Reactie door margriet — zaterdag 3 november 2007 @ 14.22 uur

  10. Zolang er geen en ik benadruk geen toezicht is op de verstrekte gelden is en blijft het een bodemloze put.
    Zolang men hier in dit kikkerlandje met het oog op een goede doel een stichting kan op zetten met als doel eerst de zelfverrijking en wat we overhouden kan dan misschien wel eens besteedt worden aan het goede doel, lijkt het mij dat we eerst hier eens maatregelen moeten treffen!
    Daarnaast een evenredig deel wat aan ontwkkelingshulp wordt geboden dit in eigen land aan armoede bestrijding te spenderen!

    Reactie door Sinne Tolsma — zaterdag 3 november 2007 @ 14.32 uur

  11. zet 2 mensen in een grote supermarkt.

    waarvan de 1 alles mag kopen wat tie wil .plus nog meer , nog meer kan kopen…

    en de ander overal vanaf moet blijven ,simpelweg omdat die persoon geen geld heeft ,en maar beschimmeld brood van de voedselbank moet eten.

    mijn motto is verbeterd de wereld , maar begin in eigen land.
    als je de armoede in eigen al niet kan zien, hoe moet je dan een ander land gaan helpen.

    Reactie door anna — zaterdag 3 november 2007 @ 14.34 uur

  12. @5 aanvulling,

    Waar de strijd hier om zou moeten gaan is.

    Zorgverzekering
    Huur prijzen van woningen
    Energie rekeningen die de pan uitvliegen
    Uitkeringen die jaren bevroren zijn
    Wao herkeuringen terug draaien
    Zorgsector weer gezond maken
    Schoolgeld afschaffen of koppelen aan inkomen
    Boekenfonds weer in ere herstellen

    En zo kan ik uren doorgaan met zaken te noemen die de laatste jaren door de regeringen zijn uitgekleed en direct weer in ere moet worden hersteld, dus ook het uitbetalen van achterstallig verlies die door de burger is geleden zoals de last die de burger heeft door onderwaardering van de Gulden ten opzichte van de euro, het verlies wat ieder jaar meer voelbaar word en nu staat op gemiddeld 1000 gulden per inkomen per maand.
    Het is een grote schande dat de overheid blijft doorgaan jaar in jaar uit met deze bekende diefstal van de burger door de overheid, net als de kopeling van onze aardgas prijzen waardoor onze burgers toren hoge prijzen betalen voor de energie terwijl ons Gas voor een fraktie word geexporteerd naar het buitenland door een wurgcontract afgesloten in de periode van den Uil.
    Het land waar wij aan leveren heeft toch ook geen moeite om contracten te ontbinden in het voordeel van de burgers, daarin tegen moet er gekeken worden of het contract van 25cent per kub nog wel rechtsgeldig is daar dit bedrijf is terug gevorderd door de Russische overheid.
    Hier ligt een opendoel om de burger zijn leven 25% meer geld te geven.

    Reactie door TT — zaterdag 3 november 2007 @ 14.34 uur

  13. Mediavoorlichting is effectiever
    Geef ontwikkelingshulp vooral in de vorm van radiovoorlichting en films op internet, samen met veel andere rijke landen. En deel zonodig radiootjes uit in ontwikkelingslanden met een klein zonnepaneeltje.

    Diezelfde voorlichtingsprogramma’s kunnen dan na vertaling of in het Engels in zeer veel ontwikkelingslanden tientallen jaren lang worden benut. Daardoor kunnen alle ontwikkelingslanden er zeer langdurig van profiteren en hoeven we daarvoor geen landen te selecteren. Bovendien kan een deel van die voorlichtingsprogramma’s worden gebruikt voor voorlichting in eigen land. Bijvoorbeeld voorlichting over gezondheid, veilig werken en geweldloos samenleven.

    Ook kunnen veel Nederlandse vrijwilligers via hun woonhuis meewerken aan het produceren van dat voorlichtingsmateriaal vanuit hun eigen beroepskennis.

    Mediavoorlichting is veel efficiënter en goedkoper dan persoonlijke voorlichting door ontwikkelingswerkers in terreinauto’s. Maar het is de vraag of de ontwikkelingwerkers dat net zo leuk vinden. De overheid moet daarom daarin sturen vind ik.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zaterdag 3 november 2007 @ 14.55 uur

  14. De laatste woorden van de Grootste Nederlander aller tijden waren :

    ” Als je dweilt, dan doe je de kraan dicht “.

    Degene die van die woorden een daad maakt wordt de volgende Grootste Nederlander.

    Aan alle bezoekers hier :

    Vraag niet aan de heer Jan Marijnissen wat hij voor jullie kan doen, maar vraag jezelf af wat jij voor de heer Jan Marijnissen en dus voor Nederland kan doen.

    Nederland en later misschien de hele wereld heeft antwoorden nodig dus beter een verkeerd antwoord dan helemaal geen antwoord.

    Reactie door Peter Mink — zaterdag 3 november 2007 @ 15.10 uur

  15. Ook ik schaam zeer voor de armoede die wij hier in Nederland hebben. Maar dit neemt niet weg dat ik mij ontzettend erger aan sommige reacties op dit weblog. Betekend het begrip internationale solidariteit niets meer voor jullie? Wij als rijke westen hebben een verantwoordelijkheid ten opzichte van inwoners van arme landen en wel om de reden dat zij armoede leiden zodat wij in onze rijkdom kunnen verdrinken. Nee beste mensen, wij hebben het door zo’n hel gemaakt, dus wij zullen het ook moeten oplossen. En daarbij komt ook nog eens dat de armoede die hier heerst volledig in het niet valt bij de armoede die men daar kent. Denk daar maar eens aan als je in de supermarkt keuze hebt tussen twaalf verschillende merken hondenbrokken.

    Reactie door Anthony — zaterdag 3 november 2007 @ 16.45 uur

  16. Het valt zeker niet mee om met z’n tweetjes van een AOW-tje rond te komen doch wij voelen ons rijk als we zien hoe de situatie in de ontwikkelingslanden is. Wij gaan nog niet dood van de honger. Beste mensen er is zoiets als solidariteit en delen met elkaar. Alles wat de aarde opbrengt is van ons allemaal.

    Reactie door diny — zaterdag 3 november 2007 @ 17.30 uur

  17. @13 Jaap,

    Beste Jaap, dit is al eens geprobeerd in o.a. Somalie.
    Radiotjes zonder baterijen maar met kristallen en een frictie systeem die genoeg stroom gaven om een half uur te luisteren naar een frequentie die wij hadden gekregen van de wereldomroep wij zonden op 8 track banden ieder uur de zelfde boodschap uit.
    Maar dit werkt niet of je moet eerst een ieder gaan uitleggen hoe die radio’s werken wat meer werk is dan een simpele injectie.
    Het ging toen om een geval van open TBC en we hadden zelfs de steun van iedereen.
    Maar het werkt gewoon weg niet.
    Dit zou het zelfde wezen als een medicijnman te leren om een apendix operatie te laten uitvoeren, de patient zou komen te overlijden aan complicatie’s.

    Reactie door TT — zaterdag 3 november 2007 @ 18.01 uur

  18. Het gaat hier om de visie van de SP op een beter Nederlands beleid voor internationale solidariteit.
    Dit punt is volgende week aan de orde als de Tweede Kamer de begroting ‘Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking’ behandelt. En zo komt alles punt voor punt aan de orde.

    Het is een kwestie van en/en.
    Zeker zullen we in het oog moeten houden dat de armste landen van de wereld niet nog verder verkommeren door corruptie van eigen regeringen en verkeerd ontwikkelingsbeleid.
    Tenslotte zijn we met elkaar verantwoordelijk dat een betere wereld NU begint! Wie kan nog smakelijk eten in de wetenschap dat anderen sterven van honger en volkomen aan de kant staan doordat de begerige geldwolven hun nietsontziende tentakels misbruiken voor eigen gewin en aanzien?

    En zeker zal het armoedebeleid in ons land drastisch bijgesteld moeten worden. Dat staat op zich en mag niet vermengd worden met de armoede elders.
    HIER en NU is wel degelijk armoede! Abnormale vaste lasten spekken de marktjongens en de overheid. Ook HIER is de overheid corrupt en heult met de rijken. Het volk is opgezadeld met abnormale vaste lasten die een ernstige bedreiging zijn voor het eerste levensonderhoud. Desondanks kwamen er nog talloze accijnsverhogingen…
    Dit kabinet houdt niet op de armen vel over been te halen. ASOCIALER kunnen we het niet hebben in dit schatrijke land dat beheerd wordt door potentiele voccers.
    Zij zijn het die velen in het nauw brengen en die 12e maand er al HELEMAAL niet bij kunnen hebben. Die feesten zijn voor de vroomchristelijke loeders en hun ziekelijke kerstviering van een Man die zich NIET gevierd weet. INTEGENDEEL!

    F*ck you Balkenende en al die sh*tleiders die met hun arrogante koppen en volgevreten buiken vanuit hun breeduitgemeten villa’s en paleizen volkeren lopen te knevelen en uit te buiten.
    SCHAAMT U voor de tirannieke geest die waaiert door uw wereld en mensen op de knieen dwingt in hun bede en schreeuw om hulp. Rot op uit die kerken die borg staan voor opiumschuivende preken en rituelen om de gelovige slaap in dieper coma te sussen.

    STA OP en kom uit uw zetels! Laat het VUUR van liefde en solidariteit u het huis uit branden en de straat doen opjagen om die wereld HIER en NU te veranderen.
    STRIJD moet geleverd worden om EENSGEZIND de SCHULDIGEN van de Aarde te verdrijven en ze op te sluiten in de spelonken van hun waanzinnige geest.
    GO HOME en verroer je niet meer! Blijf af van onze wereld waar IEDER mens recht heeft op leven in welzijn!

    Het is tijd, ja hoog tijd om het regerende TUIG van de Aarde de plaats te geven die hen toekomt: GA ACHTER ONS!

    Reactie door Gloria — zaterdag 3 november 2007 @ 18.01 uur

  19. Ik denk dat,door slim omgaan met het ontwikkelings geld,meer gedaan kan worden met dat geld.
    -Geef geen geldelijke steun,maar kennisoverdracht.Een stage voor HBo-studenten in een veilig ontwikkelingsland zou toch mooi zijn.
    -in geval van materiele steun ,geef nederlandse produkten,zoals grondwaterpompen ed.
    Deze dingen komen voornamelijk de bevolking ten goede.
    Stuurt men echter een hoop dollars,steunt men corruptie en de wapenhandel.

    Reactie door tom — zaterdag 3 november 2007 @ 18.06 uur

  20. @14 Peter Mink — zaterdag 3 november 2007 @ 15.10,

    “Vraag niet aan de heer Jan Marijnissen wat hij voor jullie kan doen, maar vraag jezelf af wat jij voor de heer Jan Marijnissen en dus voor Nederland kan doen.”

    Wat ik voor Jan kan doen? Och, onze Jan Marijnissen red het wel met af en toe wat massage voor zijn rug. En je had beter Jan Marijnissen in je stukje kunnen vervangen door de SP, het is geen eenspersoons partij.

    En het zou beter zijn om te zeggen: “Wat kan de SP voor u of samen met u doen?”.
    De SP is er voor de mensen, niet andersom.
    Anders komt het meer in de richting van andere partijen die in verkiezingstijd bij de mensen gaan schooien om hun stem.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 3 november 2007 @ 18.35 uur

  21. @14 Peter Mink

    dus die 25 zetels dat hebben de kiezers niet voor Jan Marijnissen gedaan?!
    daar hoeft de SP dus niets mee te doen?

    de mensen doen in uw ogen niets, of niet genoeg?

    denkt u dat als ik met een toeter op straat ga lopen of staan dat de mensen naar mij luisteren?

    of zou de SP met een toeter en 25 gekregen zetels dat beter voor elkaar krijgen?
    ik denk namelijk van wel!

    de zaken benoemen kunnen we allemaal,maar ik kan in de media niets…
    en zolang de SP “te braaf” blijft gaat het nog decennia door zoals het nu gaat.

    blablablabla en er veranderd helemaal NIETS.

    Reactie door iew — zaterdag 3 november 2007 @ 18.43 uur

  22. Persbureau GPD beschuldigt Nederlandse overheid van hacken.

    http://tweakers.net/nieuws/50176/persbureau-gpd-beschuldigt-nederlandse-overheid-van-hacken.html

    en achter de schermen gaat het nog veel meer stinken hier in ons land!
    een betere wereld? GRAAG! maar eerst een beter Nederland.

    want hoe rotter het hier gaat,des te minder kunnen wij straks voor anderen doen.

    Reactie door iew — zaterdag 3 november 2007 @ 18.47 uur

  23. In Nederland hebben we zeker ook problemen als armoede maar we moeten onze internationale blik als socialisten niet verliezen.

    Ontwikkelingsladen moeten van de wereld hun markt meer openzetten voor vrijhandel, maar dat is slecht voor die landen. Ontwikkelingslanden kunnen de concurentie niet aan tegen grote meestal westerse bedrijven.

    Er zou eerder een beperking moeten komen op producten uit het westen waarin ze zelf kunnen voorzien zodat ze zelf hun producten kunnen verkopen. Zorg er voor dat ze hun eigen potje kunnen koken, geef ze middelen landbouw te kunnen doen, hebben ze ook werk.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 3 november 2007 @ 18.52 uur

  24. “Zuid-Afrika is 34 keer rijker dan Sierra Leone, maar dat laatste land geven we geen directe hulp en het eerste wel. Dat moet andersom.”

    Oplossing: Zuid Afrike heeft 34 x meer bodem schatten dan Sierra Leone…

    Reactie door @bacus — zaterdag 3 november 2007 @ 18.57 uur

  25. Radio’s uitdelen
    @ 17 TT In de meeste dorpen in ontwikkelingslanden is vast wel minstens één persoon die een heel duidelijke gebruiksaanwijzing kan begrijpen van een heel simpele radio met drie knoppen. En waar dat niet het geval is moet er af en toe iemand langs met een Landrover om dat goed uit te leggen. En meer informatie over het gebruik van de radio kan natuurlijk worden gegeven in de radioproagramma’s.

    Dat is veel goedkoper dan al het onderwijs mondeling te geven. Er kunnen dertig mensen tegelijk luisteren naar één radio.

    In ontwikkelingslanden wonen relatief net zo veel hoogbegaafde mensen als hier. Dus drie simpele knopjes op een radio zal volgens mij wel lukken. Voor ‘s nachts kan ook een opwindradio worden gegeven.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zaterdag 3 november 2007 @ 19.05 uur

  26. @25 Jaap,

    Dat is nu juist het probleem, wij kunnen niemand meer vinden die even met een auto langs de dorpen heen gaat.
    Misschien ken jij Nahib, die heeft een stukje over een stam die een radio krijgt, waar het nummer speelt van Rowhide, waar de kreet Yeeha wordt vertaald in Jihad.
    De zelfde reactie’s kregen wij toen wij radio’s gaven aan de mensen in de bush, alsof zij hun vingers branden.
    Wat voor ons simpel lijkt is voor deze mensen vaak een wonder en zou menig handelaar daar slapend rijk kunnen worden door alleen de wonderen te tonen of ze doden je ter plekke als monster.
    Was het maar zo simple in landen waar de oerinstinkten nog gelden.

    Reactie door TT — zaterdag 3 november 2007 @ 19.35 uur

  27. Je moet niet alleen geen geld geven, je moet voornamelijk kennis overdragen zodat die landen zelfvoorzienend kunnen worden.

    Vroeger was er o.a. de stichting Tool die voornamelijk kleinschalige technieken als waterputten slaan leerde en daarvoor ook materiaal, inclusief reservemateriaal leverde.

    Nu zijn het de grote bedrijven die liever geld geven, zodat er bij hen gekocht kan worden zonder dat er kennis overgeleverd wordt. Dat is niet zelfvoorziening, maar afhankelijkheid promoten!

    Reactie door Ineke van der Maat — zaterdag 3 november 2007 @ 19.44 uur

  28. @25 Jaap Veldkamp — zaterdag 3 november 2007 @ 19.05,

    Denk je dat gaat werken, opleiding via de radio geven, of krijgen ze er ook een telefoon bij zodat ze tijdens een vragen uurtje vragen kunnen stellen?
    Of wat te denken opdrachten maken, een dictee afnemen ofzo?

    Lijkt me beter om lokale mensen op te leiden tot docent zodat ze zelf later les kunnen geven.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 3 november 2007 @ 20.08 uur

  29. Het is zo, als je alles geeft wat je hebt, dan nog glijden ze weer totaal naar de afgrond dat soort landen in Afrika! Ze hebben geen kennis en hebben volgens mij er ook geen zin in.

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 3 november 2007 @ 20.39 uur

  30. Eerst ik zelf

    Een heel eind hier vandaan, dus ver.
    Kijkt een verschrompeld mensje hoopvol naar een ster.
    Dit uitgehongerde mensje ,
    heeft richting ster maar een klein wensje.

    Een heel eind van dit mensje vandaan.
    Zit een volgevreten mens dik en voldaan.
    Ook dit mens heeft zo juist haar wens gedaan

    Heel ver van dit mens vandaan .
    Heeft het mensje ervaren.
    Dat de ster niet met haar lot is begaan.

    Heel ver van dit mensje vandaan,
    is aan de wens van het mens voldaan.
    Het is zo juist op haar wens zitten gegaan.

    Heel ver van het mens vandaan.
    Weet het mensje, het is bijna met mijn gedaan.
    De dorst en de honger maken er een einde aan.

    Heel ver van dit mensje vandaan.,
    Heeft het mens op haar wens haar behoefte gedaan.
    En is van haar gouden wc opgestaan.

    Heel ver van dit mens vandaan.
    Laat het oog van het mensje nog een traan .
    Door haar dorst,
    wordt zelfs deze traan niet gemorst.
    Het mensje vangt deze op in haar mond,
    nog eenmaal gaan de lipjes van voldoening rond
    En zo kreeg ook dit mensje,
    toch haar wensje.

    Heel ver dit mensje vandaan.
    Heeft het mens ook zijn werk gedaan .
    En heeft zijn drol met schoon drinkwater door zijn gouden wc laten gaan.

    Heel ver van dit mens vandaan.
    Klink uit een mondje de laatste wanhopige gil,
    dan is het mensje muisstil.

    Heel ver van dit levenloze mensje vandaan
    Heeft het mens alweer zijn volgende wens gedaan.
    WC papier met een gouden randje en met een parfum reukje eraan.

    En tegen al dit onrecht zou er een God zijn.
    Maar de realist weet,
    dat is gewoon schijn.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 3 november 2007 @ 21.09 uur

  31. Accept als jij zo het wereld zie ,vraag jij toch af,is inteligentie de sleutel tot succes?

    Reactie door gaf — zaterdag 3 november 2007 @ 21.16 uur

  32. In veel ontwikkelingslanden zijn arme mensen dikwijls innovatief.Dat betekend b.v.dat vrachten niet meer gebruikte computers/monitoren etc.voor onderwijs kunnen worden afgeleverd.Voeg daarbij zonnecollectoren (zon is er genoeg voor electra)en je hebt een geautomatiseerd schooltje.Scholing is de beste medicijn tegen corruptie.Als er voldoende geschoold personeel is dan komen bedrijven vanzelf,zeker in landen waar de lonen laag zijn.Overigens gaat het in ontwikkelingslanden beter en dat komt omdat China hun grondstoffen ontdekt heeft.Deze landen moet onder ogen gebracht worden dat zij niet de grondstoffen moeten verkopen aan de b.v.de Chinezen,maar eerst hiervan op zijn minst half-fabrikaten maken moeten,zodat hun grondstoffen,werkgelegenheid schept.Een goed strategisch plan is beter dan bakken met geld brengen.De mensen moeten zichzelf uit de put helpen en dat kunnen ze best met spullen die wij hier weggooien.Wij moeten wel het transport betalen.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 3 november 2007 @ 21.48 uur

  33. @ 26

    @ 31 Maan Arkenbosch Als ze raad weten met een vracht oude computers, tweedehands auto’s en oude AK-47′s, zullen ze ook wel een radio kunnen aanzetten.

    @ 28 Evert Tigchelaar
    Puur radio-onderwijs is niet ideaal, maar is volgens mij wel de meest effectieve manier om met een uiterst beperkt ontwikkelingsbudget zo veel mogelijk arme mensen te bereiken. En via die radiouitzendingen moeten mensen uiteindelijk ook worden opgeleid tot leraar en adviseur. Scholen zijn veel duurder dan radio-onderwijs, omdat er dan een gebouw nodig is, boeken, meubels, en administratie, personeel, schoonmaak, reparaties, directie, onderwijsinspectie, enz, enz…

    Dat radio-onderwijs moet wel heel duidelijk zijn en telkens worden herhaald. Dus als ze iets niet hebben gesnapt, kunnen ze de lessen nog twintig keer beluisteren en met elkaar bespreken.

    Eventueel kunnen er aanvullend cd-spelers worden uitgedeeld met de belangrijkste lessen op audio-cd’s. Maar radio’s lijken me veruit het belangrijkst, omdat je daarmee veel meer informatie kunt overbrengen dan met cd’s en telkens recente informatie kunt geven.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zaterdag 3 november 2007 @ 22.42 uur

  34. @ mensen,

    Wij vergeten één ding, deze mensen hebben geen tijd, ze hebben all hun tijd nodig naar het zoeken en verkrijgen van voedsel en water.
    Vorig jaar bood iemand mij tea aan, wat ik na twee uur kreeg omdat de vrouw water moest halen wat haar bijna een uur lopen koste.

    Ik ben wel enigsinds met Jaap eens dat er iets moet gebeuren, misschien is het schenken van een portable dvd player een idea met cd’s die informatie geven over hygiene.
    Maar aan de andere kant hebben zij ook “pop” idolen en misschien ligt daar een open kans?

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 0.06 uur

  35. In ontwikkelingslanden wonen relatief net zo veel hoogbegaafde mensen als hier. Dus drie simpele knopjes op een radio zal volgens mij wel lukken. Voor ’s nachts kan ook een opwindradio worden gegeven.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zaterdag 3 november 2007 @ 19.05

    Is dat zo, vraag eens wat Albert Schweitzer daar over zei. Met een iq van 85 is het zwaar werken in afrika, ze zijn nu een maal niet zo slim, ze kunnen wel goed hardlopen, dansen, zich voortplanten, basket en voetballen, maar een zwart symphonie orkest dat Beethoven weet te spelen heb ik nog nooit gezien, in tegenstelling to Japan maar ja daar zijn ze dan ook veel slimmer!
    Ontwkkelingshulp naar afrika is de overdracht van belasting geld van midden en onderklasse europeanen en Noord Amerikanen naar steen rijke corrupte upper Class afrikanen, alleen herkolonialisering door de west of de chinees en verlaging van het geboorte overschot kan Afrika nog een beetje redden, de laatste blanke boer is bijna uitgeroeid in Rhodesia met dank aan de westerse Marxisten en in Zuid Afrika zal dat ook geen 10 jaar meer duren.

    Reactie door Schalkwijk — zondag 4 november 2007 @ 6.55 uur

  36. Armoedebestrijding in Nederlands staat los van ontwikkelingshulp. Er zijn genoeg manieren (bv hypotheekrente aftrek van hoge inkomens beperken) om extra geld te verwerven voor armoedebestrijding in Nederland. Het is ook belangrijk dat de handel met ontwikkelingslanden eerlijk wordt. Nu krijgen ze erg weinig voor hun grondstoffen en landbouwproducten en kunnen zichzelf zo niet uit hun armoede werken. Een stap in de goed richting is fair trade. Dat is een gelijkwaardigemanier van omgaan met mensen in ontwikkelingslanden: zij leveren een kwalitatief goed product en ze krijgen een loon dat genoeg is om ook de dokter en de school van hun kinderen te betalen. Veel supermarkten en de wereldwinkels verkopen producten met een max havelaar/fair trade keurmerk zoals chocola, thee, rijst, wijn, hagelslag, bananen, vruchtensappen etc. Deze producten zijn wel wat duurder natuurlijk, maar dat kunnen de meeste mensen (niet iedereen) best betalen.

    Reactie door Wouter — zondag 4 november 2007 @ 10.03 uur

  37. @30 Hakker,

    Mag ik deze kopieren en met bron vermelding plaatsen op andere site’s?

    Geef even een reactie aub.

    Goedemorgen trouwens beste SPers en aanhang.

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 11.27 uur

  38. @ Jaap & Schalkwijk,

    Als we het quotum nemen van jullie tweeen komen wij een heel eind.
    Natuurlijk hebben deze mensen een hoop kinderen want dat is voor hen een verzekering voor hun oude dag, alleen is het de vraag of deze kinderen oud worden gezien dat iemand in Africa gemiddeld 30-36 jaar word.
    Aan de nadere kant zijn er projecten waar wij mensen opleiden tot leraar(es), tot monteur, tot landbouwer, eigelijk tot alles.
    Alleen het probleem is dat deze mensen na hun opleiding wegtrekken naar de grote steden waar zij makelijk geld kunnen verdienen.
    Het enigste project wat goed loopt is het veeteelt project dank zij Alva-laval die ons honderden oude melk machines leverde compleet met monteurs, een tankwagen en een fabriekje.

    Verder word er vaak vergeten dat het grootste gedeelte van de bevolking een trekkend bestaan heeft en dus een opbouw zoals we gewend zijn niet haalbaar is.
    Want wij willen en mogen hun cultuur niet veranderen.

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 11.40 uur

  39. Nostalgie anno 2007
    Laats zag ik een stukje op tv over het Groningen van vroeger. Sappelen en ploeteren om het hoofd boven water te houden. Maar de mensen waren wel met elkaar verbonden. Als je dan kijkt dat in Nederland en overal ter wereld de huidige elite van creaturen hieruit ontstaan is hoef je niet trots te zijn. Stelen, plunderen en roven over de rug van anderen of het nu kennis of olie is maakt niet uit. Ongelimiteerde groei en grenzeloze ambities ten koste van milieu, bevolking en dierenwelzijn. De roof van grondstoffen gaat schaamteloos door. Oorlogen worden er onder valse voorwenselen om begonnen en volkeren schaamteloos voorgelogen. Kanibalisme viert hoogtij met de toverformules globalisering en vrije markt. Grotere bedrijven vreten de kleinere op en daarna elkaar. Wat uiteindelijk over zal blijven zijn verpauperde volkeren kaalgeplukt en leeggezogen. Op het politieke toneel zie je hetzelfde beeld. Naar de slachtoffers wordt niet meer omgekeken immers zij hebben geen enkele economische waarde. Ja ik ben in tegenstelling tot vroeger voor de doodstraf maar dan voor de verantwoordelijken die nu onze kinderen naar verre oorlogen sturen, een hele infrastructuur van de menselijke maat om zeep gebracht hebben en voor eigengewin bedrijven leeg roven. Egoisme verheven tot standaard waarmee je rijkdom, macht en status kunt vergaren. Tijd voor geweldloze revolutie. Tijd voor ommekeer!!! Tijd voor een betere wereld!!!!
    Christof

    Reactie door Chris Sandee — zondag 4 november 2007 @ 12.02 uur

  40. ik heb net even op de site: “Een betere wereld begint nu” gekeken, maar het is niet te lezen met die kleine lettertjes. daar span ik mijn ogen niet voor in. ik wil het best eens lezen, maar dan moeten de letters wel wat groter en duidelijker zijn. het is niet verkeerd om eens aandacht te schenken aan een betere wereld. Wat @14. schreef: Als men dweilt, doet men de kraan dicht.” vond ik wel een goeie. nu dweilt men met de kraan open. men moet, als men de armoede wil tegen gaan, eerst in eigen land beginnen, voordat men het in andere landen wil aanpakken. het klinkt egoistisch, maar toch is het zo, omdat men dan een betere kijk heeft op de situatie en kan men het andere land beter helpen.

    Reactie door maayke jong-doppen — zondag 4 november 2007 @ 13.01 uur

  41. @ 40 Maayke jong – doppen

    Het klinkt niet egoistisch maar strategisch beter !

    Ouders van een normaal gezin zorgt toch ook eerst dat zijn eigen kinderen het goed hebben en dan kijken ze of ze ook nog iets kunnen betekenen voor anderen ? NU, deze instelling moeten onze volksvertegenwoordigers ook hebben. Dus eerst zorgen dat alles in eigen land voor IEDEREEN goed geregeld is en dan pas over de grens gaan kijken, anders ben je gewoon simpelweg onrechtvaardig voor je eigen kinderen / burgers bezig.

    Wedden dat alle kinderen en ouders van onze volksvertegenwoordigers het meer dan goed hebben. Dat is niet egoistisch maar logisch, maar nu die andere kinderen en ouders van Nederland nog beste volksvertegenwoordigers !

    Reactie door Peter Mink — zondag 4 november 2007 @ 14.33 uur

  42. @40
    Je zegt het zelf al,het klinkt egoïstisch ,maar dan bescherm je eigen nogal, het is gewoon erg egoïstisch.
    Want hoe dikke pens wil jij hebben voordat je een boterham weg geeft.

    Reactie door De Hakker — zondag 4 november 2007 @ 15.11 uur

  43. De Hakker — zondag 4 november 2007 @ 15.11:

    Goedenavond,

    Ik vind dat je een veel te hard oordeel velt, jouw opvatting geeft eigenlijk voortdurend voedsel aan diegenen die “relativering van het armoedebegrip” maar al te graag aangrijpen om te beweren dat er in bijv. Nederland helemaal geen armoede is.

    Natuurlijk is het waar dat iemand in bijv. grote delen van Afrika er veel ellendiger aan toe is, maar het is wel zaak om die constatering buiten discussies over armoede in ons land te houden: ik vind dat ALLE armoede de wereld uit moet en constateer tevens dat aan ALLE armoede een onrechtvaardige verdeling van RIJKDOM ten grondslag ligt.

    Zo bezien -en anderen hier hebben dat ook al verwoord- is RIJKDOM (vooral uitzinnige rijkdom!) het grote probleem, ook omdat de rijken hun “probleem” eigenlijk nooit willen oplossen!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 4 november 2007 @ 18.18 uur

  44. @ 40 maayke jong-doppen

    Je kunt de lettergrootte instellen via de software waarmee je websites bekijkt. Zie de helpfunctie van deze ‘browser-software’.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 4 november 2007 @ 18.47 uur

  45. De Hakker ik wil jou dikke pens wel eens zien!!!!Je zit je zeker wel heel erg te vervelen om zo uit te halen naar loggers op dit web?

    Reactie door wem — zondag 4 november 2007 @ 19.00 uur

  46. De Hakker — zondag 4 november 2007 @ 15.11:

    Als aanvulling op mijn eerdere reactie:
    Moet je eens naar bepaalde documentaires op “Disc**overy Ch*annel” kijken, daar worden doorgaans gloednieuwe, dure en brandstofslurpende auto’s voorzien van allerlei dure en overbodige speeltjes en luxe, zodat de totale verbouwing vaak meer dan 1 miljoen dollar kost….!
    Ook is dan nogal eens te zien dat dergelijke “verbouwingen” gedaan worden voor lieden die al meerdere van dergelijke uitzinnig dure auto’s hebben.
    Kijk, als je DAT nu eens ging veroordelen, om maar eens een uitgesproken en uitdagend tentoongestelde vorm van egoisme te noemen…!
    Als ik daarnaaar wel eens kijk denk ik:
    “Wat kunnen mensen en techniek toch veel en al is het decadent en egoistisch tot en met, de kleuren zijn vaak prachtig…”

    Ik wil maar zeggen, al is het achterliggende gevoel van “wat een verspilling van geld, vernuft en techniek” overweldigend, er gaat een gevaarlijke “bekoring” van uit, zeker in eern maatschappij waarin zulke decadentie niet meer wordt veroordeeld.

    Als die knappe en kundige monteurs en ontwerpers vele oude auto’s nu eens technisch goed maar overigens sober opknapten en deze met een bescheiden en eeerlijke winst doorverkochten (bijv. via organisaties) aan arme landen waar deze vervoermidden vaak uitstekend van pas zouden komen om de bewoners vooruit te helpen?

    En….natuurlijk is het niet toevallig dat ook bovengenoemde uitwassen kennelijk hun oorsprong weer vinden in de v.s….

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 4 november 2007 @ 19.32 uur

  47. De vraag is of ontwikkelingshulp nog wel van deze dag is. Kennis en ontwikkelingen verspreiden zich razendsnel over de wereld. De voorraden grondstoffen zijn eindig en alleen door kennis en inovatie kan de wereld overleven (lees ook Alvin Toffler) De onwikkeling van kennis en inovatie kunnen waarschijnlijk in een arm derde wereldland sneller tot ontplooing komen dan in het rijke westen waar men kamt met de wet van de remmende voorsprong. B.v. in Londen kwam een electriciteitsnet later van de grond omdat men te kampen had met een verouderde infrastuctuur. Het superioriteitsdenken kunnen we maar beter achterwege laten en zorgen dat we aan de competitie mee blijven doen. De z.g. arme landen redden zich uiteindelijk zelf wel.
    Christof

    Reactie door Chris Sandee — zondag 4 november 2007 @ 22.50 uur

  48. @45
    Wie haalt er hier uit met het toppunt van egoïsme,ik eerst en dan de rest.
    Probeer je verstand te gebruiken en het realisme om eens een vergelijking te maken met hier en daar.
    En hoever moet we hier gaan voordat we daar gaan helpen.

    Reactie door De Hakker — zondag 4 november 2007 @ 22.56 uur

  49. @47 Chris Sandee,

    Inderdaad, de hulpverlening zoals die classic bekend was , is er één uit het verleden en zal denk ik ook tot het verleden blijven behoren.

    Reactie door TT — zondag 4 november 2007 @ 23.04 uur

  50. @46
    Geef mij eens aan hoe goed of slecht iedereen het moet hebben in dit land voordat we genegen zijn om andere die niets hebben te helpen.
    Of wel ik herhaal het nog maar een keer hoe dik moet onze pens minimaal zijn.

    Reactie door De Hakker — zondag 4 november 2007 @ 23.27 uur

  51. @ De Hakker

    volgens mij hebben wij het hier al eens over gehad.
    als je ‘zo hoog van de toren denkt te moeten blazen zoals u,wees dan een vent en laat alles achter en GA er dan naar toe om DAAR te helpen,niet alleen maar HIER met een groot hoofd tegen anderen gaan zitten koeren van achter achter je pc’tje.
    slachtofferhulp kun je ook daar bieden nietwaar?!

    Reactie door iew — maandag 5 november 2007 @ 0.32 uur

  52. 15 Antthony en 16 Diny

    Dat is me uit het hart gegrepen. Ik heb daar niets aan toe te voegen.

    Reactie door Henny — maandag 5 november 2007 @ 4.29 uur

  53. @40 Maayke, pakt het thema bij de basis, net
    zo iets als dat mensen moeten leren eerst
    zichzelf lief te hebben, voordat zij ook naar
    de ander toe liefde kunnen geven….en het dan daarna ook weer terugontvangen, vaak ook
    heel onverwacht en onregelmatig in hun leven
    tegenkomen.
    Armoede is relatief, maar in de basis heeft
    Maayke dus wel degelijk gelijk. Mensen die
    tevreden zijn, met wat ze ook hebben, kunnen
    soms nog (uit-)delen en (weg-)geven, maar ik
    veronderstel dat Maayke doelt op het feit, dat menig inkomen zo onderuitgehaald is en er
    zoveel extra lasten zijn bijgekomen, dat de
    reguliere uitgaven de reguliere inkomsten on-
    geveer bijna overlappen, zodat er nog amper
    ruimte is voor:
    2e handskleding (en helaas ook schoeisel);
    alle aanschaffingen zoveel mogelijk uit Kring
    loopwinkels betrokken moet worden (als die er
    al in de buurt zijn, bazar’s, etc.);
    alle abonnementen op kranten etc. opgezegd
    moeten worden, waardoor dan met behulp van
    derden, de computer en tv mag blijven, maar
    er voor regulier voedsel nog amper geld over-
    blijft.
    We praten dan niet eens meer over, verjaar-
    dagskado’s, representatiekosten, kapper etc.
    en meegebrachte bloemen, ziet men dan zelfs
    liever vervangen door fruit- en zuivelpro-
    dukten.
    Voor alle categorieën geldt dan ook nog dat
    ook een orthopeed verplicht schoeisel kan
    voorschrijven, die op zich helaas peperduur
    kan zijn en er geen goedkopere alternatieven
    voor bestaan. Voor ouders met kinderen met
    een handycap, waarvan de voeten danook nog
    eens zeer snel groeien, een extra lastenpost
    als er schoenen, gymschoenen en laarzen aan-
    geschaft moeten worden.
    Overigens heeft niemand een probleem met UIT-
    DELEN aan ándere landen, óók Maayke niet,
    maar het geld moet er dan wel zijn! De oplos-
    sing kan idd niét gezocht worden in het nog-
    maals een gat aanbrengen in de portemonnee
    van de laagstbetaalden en minimale uitkering
    en nogmaals barbaars te korten.
    Ik herhaal: het gemiddelde kopje koffie bui-
    ten de deur was vóór de Euro, Ned.Fl. 1,60
    en nu m.i.v. van die Euro, dus € 1.70…..
    dát klopt toch niet? Dan hebben we het alleen
    nog maar over koffie. Thuis een bak ‘troost’
    drinken en langzamerhand in alle opzichten in
    een sociaal isolement geraken, is dus nu de
    verdienste van achtereenvolgende kabinetten:
    B-choice als voorbeeld voor de politiek?
    Heel goed van jou begrepen Maayke en al die
    anderen van wie je weet dat ze met splinter-
    riemen moeten roeien. Hartelijke groet voor
    jou speciaal vandaag, Madelief.

    Reactie door Madelief — maandag 5 november 2007 @ 9.21 uur

  54. @51
    Zoals zo vaak begrijp je er weer niets van ik sta verbaast dat jij de Wilders ideeën steunt eerst ons eigen land(ik) en dan de rest.
    Natuurlijk is het belangrijker voor jou om je hondjes te vreten te geven dan kindermondjes in het buitenland te vullen.
    Schijnbaar houd bij een hoop mensen en ook bij jou de armoe bij de grens op.
    Jou bewering dan moet je daar toe gaan is onzinnig,moet ik een pakje brood op de schouder mee nemen.
    Het gaat er om hoever of hoe goed moeten wij het hebben voor we andere helpen.
    Het is duidelijk dat voor jou en wat andere de regel is,ik eerst en dan goed eerst en mischien als we tevreden zijn de rest.
    Voor je weer over jezelf begint ik weet dat je alles tegen heb gezeten in deze wereld dus dat hoef je wat mijn betreft niet meer te noemen.
    Trouwens waar zit jij achter met je geklaag hier.
    Ik zou je net zo als Henny willen verwijzen naar 15 en 16.
    En ook aan jou zou ik willen vragen hoe dik moet jou pens en die van de hondjes natuurlijk zijn om mensen die niets hebben te helpen.
    Groet Hakker

    Reactie door De Hakker — maandag 5 november 2007 @ 9.29 uur

  55. @54 De Hakker

    zijn allemaal uw woorden,u weet niet hoeveel en wat ik voor andere mensen in binnen en buitenland doe.
    dus mij zomaar even dit in de schoenen schuiven,is niet alleen dat u een dikke pens heeft maar een nog veel dikkere kop.
    de betonnen plaat die u daar voor heeft moet dus enorm zijn.
    speel maar lekker verder hoor slachtoffertje.
    het is mij allang duidelijk dat u hier alleen maar woont op dit log om te zieken,en reacties uit te lokken voor uw zielige spelletjes.

    u vind het dus onzinnig om DAAR te gaan helpen,is mijn constatering.

    succes!

    Reactie door iew — maandag 5 november 2007 @ 10.12 uur

  56. @42. waarmee zou ik mezelf beschermen, als ik zeg, dat het nogal egoistisch klinkt, dat men eerst bij zichzelf moet beginnen, wil men een ander daarna kunnen helpen? als ik dat niet doe, kan ik de ander niet helpen. hoe raar het ook klinkt. er is toch een bekend gezegde: “Begin met de wereld, begin bij jezelf.” het gaat er niet om, hoe dik mijn pens moet zijn, maar juist hoe kijk je tegen de armoede aan, zowel in nederland, als in de rest van de wereld, maar ook, wat wil je daarmee?vorige week was er in het nieuws, dat de meeste schoolkinderen hun onbijt overslaan, omdat de ouders dat niet kunnen betalen en werd er dus op het binnenhof ontbeten. dat is toch van de gekke en zeker als men nu meer naar de gezondheidheid van kinderen, maar ook van volwassenen kijkt. dan zou de regering geld uit moeten trekken voor die mensen, die het niet breed hebben.dat betekent dan toch automatisch, dat ouders eerst hun kinderen verzorgen met behulp van, voordat zij een ander kunnen helpen.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 5 november 2007 @ 12.17 uur

  57. @56
    Dat vraag ik me af of ze het niet kunnen betalen.
    Het is vaak lamzakkerigheid om een ontbijt te maken en vader en moeder steken wel een rookstifje op en in de avond flink aan de borrel.
    Het is maar waar je de prioriteiten leg voor mij is dat duidelijk als je kinderen heb.
    Het tekent ook de instelling van die ouders om de kinderen zonder brood naar school te sturen hoe zit het met hun eigen buikje.
    Je hoort mijn niet zeggen dat een hoop mensen het zeker niet makkelijk hebben maar kom niet met die dramatische verhalen van geen geld voor een ontbijt.
    Wat kost een snee brood met beleg en een glas melk.
    Help de wereld en doe het met ons allen.
    Als ik zie dat iemand mijn aanvalt op dit onderwerp terwijl deze zelf kapitalen aan hondenbrokken geeft dan zit er toch wel iets scheef bij sommige.
    En om hij het leuk vind om nog eens acht honden de wereld in te schoppen die ook hondenbrokken moeten dan is dat niet echt een goede bijdrage.
    Er is nog een spreek woord ikke ikke de rest kan stikken.

    Reactie door De Hakker — maandag 5 november 2007 @ 12.40 uur

  58. @56, Uiteraard Maayke, je redeneert echt niét
    met oogkleppen op hoor, maar vanuit de reali-
    teit van elke dag, ook namens mensen die geen
    van allen een homecomputer hebben en het moe-
    ten doen met de schaarse en soms te selectie-
    ve voorlichting via de verschillende media,
    helaas.
    Als we zelf niet door de zon worden beschenen
    is het moeilijk warm lopen, of het vuur uit
    onze sloffen om anderen behulpzaam te zijn!
    Met groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — maandag 5 november 2007 @ 14.21 uur

  59. 57. dan hebben we het over een geheel ander verhaal. die mensen heb je ook. die moeten dan ook niet zeuren. maar hier praten we over geheel iets anders.echte armoede en niet over mensen, die een huisdier bezitten en daarnaast nog eens kinderen. ze zullen er wel zijn, maar die kunnen zich blijkbaar toch bedruipen.

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 5 november 2007 @ 16.07 uur

  60. @53.ook dat speelt zeker een rol, het inleveren van geld. alles is duurder geworden, dan zou je zeggen: “De salarissen van de burgers moeten dan ook meestijgen en dat gebeurt juist niet.” dan kan ik wel begrijpen, dat mensen in de problemen komen. dan krijg je dat soort situaties.maar ook, wat je, madelief, bij je volgend stuk @59. zet, dat mensen de home-computer niet kunnen betalen, maar men moet wel alles via internet doen. dat klopt ook niet. dan heb ik al zoiets naar de instanties toe: “Zorg,dat die mensen een computer krijgen, of zorg, dat men nog op de oude manier zich kan inschrijven. zelf heb ik dan wel een computer, maar om nou alles via internet te doen, dan zeg ik : “Nee.” ik vind het geen vooruitgang. wat moeten de mensen, die het niet kunnen betalen, naast de lessen, die ze er dan bij moeten volgen, er dan mee?

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 5 november 2007 @ 16.41 uur

  61. @60 Zeker Maayke en het min of meer dwingen
    tot aanschaf van een p.c. is het al lang door
    TV willen doen integreren van dat apparaat,
    door er telkenmale naar te verwijzen, terwijl
    een TT nog wel wat uitgebreider zou kunnen
    zijn. Hierdoor raken mensen dus ook voor be-
    langrijke zaken achter v.w.b. bijv. noodzake-
    lijke Overheidsinfo, terwijl zij anderzijds
    geen dagelijkse krant meer kunnen betalen.
    Ook het digitaal bankieren is in wezen nog
    steeds niet echt waterdicht en oudere gene-
    raties kunnen hierbij ook ongewild, gemakke-
    lijk fouten maken. Stuk voor stuk zaken be-
    langrijk genoeg om goed te onderkennen.
    Bovendien weten een tig aantal ouderen onder
    ons niét wanneer het ze gaat mankeren aan
    in- en overzicht in hun reilen en zeilen.
    Raakt de machine dan nog ook eens defect is
    het drama compleet en de evt. chaos niet te
    overzien. Ook de Overheid begrijpt niet dat
    mensen een vrijblijvende keuze moeten kunnen
    maken. Nergens meer telefoonboeken te beken-
    nen in bibliotheken en hoogbejaarden zeggen,
    zelf maar even naar een computer te lopen om
    ‘een adres op te zoeken’. Heeft men dan ook
    nog andere fysieke klachten, dan betekent dit
    feitelijk dat de service naar ouderen toe
    flink onder de maat is geworden, schandalig!

    Reactie door Madelief — maandag 5 november 2007 @ 18.30 uur

  62. Ja,heel belangrijk die computer best armoedig zonder.
    Heel armoedig niet kunnen digitaal bankieren je kan er aan dood gaan.
    Mijn moeder van 85 heeft geen computer en digitaal bankieren laat ze nu nog leven, onbegrijpelijk.
    Iedere keer zeg ze ook ik voel me zo armoedig.

    Reactie door De Hakker — maandag 5 november 2007 @ 18.42 uur

  63. De Hakker — maandag 5 november 2007 @ 18.42:

    Zure Hakker,

    Dus pas als je zo ongeveer op water en brood leeft en heel armoedig gekleed gaat, heb je recht van spreken over je eigen en andersmans mogelijk gelijkaardige armoede: Ik heb zojuist bij een ander onderwerp opgemerkt dat de veel (ge)(mis)bruikte truc van “kijk eerst eens naar jezelf” vooral misbruikt wordt om groter kwaad niet te hoeven veroordelen, laat staan te verhelpen.
    Jouw “gerelativeer” heeft daar paralellen mee.
    Al dat gerelativeer van armoede, laat recht overeind staan dat er ook in tal van z.g. rijke landen veel mensen zijn wier levens- en sociale situatie dringend verbeterd moet worden.

    Je moet het een, de schrijnende armoede in de derde wereld EN het ander, de evenzeer onaanvaardbare armoede hier, BEIDE verhelpen.
    Al was het maar om, als je zou nalaten de armoede HIER te verhelpen, niet de betreffende mensen nog een trap na te geven en nog verbitterder te maken:
    Ik denk dat zo ook -met inachtneming van het bovenstaande- recht wordt gedaan aan het aloude gezegde: “het hemd is nader dan de rok”.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 5 november 2007 @ 20.44 uur

  64. @63
    Je zegt het juist je moet alle armoede verhelpen,de tendens is hier juist eerst ik en dan de rest.
    En wat zijn de grenzen wanneer hebben we genoeg een mens in immers zeer inhalig is het einde dan een computer,plat scherm,auto enz.
    Misschien kun jij dat eens aangeven tot wanneer helpen we ons eigen en daarna de rest.
    Want daar ging het over eerst hier de (armoede) weg en dan denken aan een ander.
    Als je het nog niet door heb daar was mijn bezwaar tegen gericht.
    Hoe ziet de door jou aanbeden god dat eigenlijk denk die ook in landgrenzen.
    En zoals Madelief het zeg, zolang ik de zon niet zie een ander ook niet.
    Alleen de vraag is hoe bruin moet ze worden voor een ander ook kan genieten van een paar zonnen straaltjes.

    Reactie door De Hakker — maandag 5 november 2007 @ 21.37 uur

  65. Armen die b.v. in het arme Afrika in armoede moeten leven is gewoonweg triest. Armen die ONNODIG in armoede moeten leven in het rijke Nederland is onacceptabel. Het feit dat het in Nederland onnodig is maakt de arme mens moedeloos, eenzaam en steeds vaker ongelukkig. Bejaarden mensen die nog nooit gestolen hadden beginnen nu zelfs met stelen, omdat zij ook eens een keer wat lekkers willen op hun oude dag, net als vroeger toen ze nog ploeterde voor hun centjes.

    Ja Hakker, ik roep het luid en duidelijk : ” eigen armen eerst, en ga dan pas door met het dumpen van miljarden euro’s belastinggeld in een bodemloze put “.

    Reactie door Peter Mink — maandag 5 november 2007 @ 22.48 uur

  66. @65
    Het argument was niet de armoede van de bejaarden althans volgens de radio,het was verveling en aandacht.
    Mensen stelen niet zoveel door armoede het is meestal hebzucht en gemakzucht.
    Dus jou bewering dat mensen met armoe direct een crimineel volgens de wet worden is wel erg hoog gegrepen en berust denk ik niet op de werkelijke cijfers maar meer op je eigen denken over het niveau van deze mensen.
    …………
    Eigen armen eerst,een vreemde uitdrukking trouwens.
    Maar ik ben wel blij dat je er voor bent dat alle armen nu naar Nederland kunnen komen of je moet het anders bedoelen.
    Want dan kunnen we die miljarden goed besteden.
    Want we zijn best een eerlijk volkje.

    Reactie door De Hakker — maandag 5 november 2007 @ 23.16 uur

  67. Misschien word het eens tijd dat de overheid publiceerd waar het geld heen gaat en voor welk doel en wie de controlle uitvoerd.
    Misschien is het een idee, om een oud idee van mij maar weer eens uit de kast te halen en deze controlle laten uitvoeren door de normale burger die op kosten van de overheid deze controlle uitvoerd, een rapportje maakt met zijn/haar bevindingen.
    De mens zal dan meer betrokken zijn bij het ontwikkelings werk, de burger heeft meer vertrouwen in de controlle en de instantie’s weten dat zij op hun vingers gekeken worden.
    Gewoon een familie met man vrouw en twee kinderen kost zo’n controlle 4000 euro, terwijl er nu 1 persoon heengaat en er 10.000 euro voor word gerekend.

    Reactie door Tukkerterror — dinsdag 6 november 2007 @ 11.00 uur

  68. bedankt @44. ik heb het gevonden, alhoewel ik totaal geen verstand heb van dat soort zaken. ik heb maar wat uitgeprobeerd.

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 6 november 2007 @ 12.21 uur

  69. @62. nu sla jij weer door naar de andere kant. geen computer hebben is geen kwestie van in armoede leven. het kan ook een keus zijn van jouw moeder, maar dat wil nog niet zeggen, dat zij in armoede leeft.

    Reactie door maayke jong-doppen — dinsdag 6 november 2007 @ 12.25 uur

  70. @ Margriet (9):

    Met jou en anderen ben ik het volledig eens. Al is er nóg zo veel te doen in Nederland, en bestaat hier ook armoede, op mondiale schaal kan het niet anders dan dat relatief rijke westerse landen steun geven aan ontwikkelingslanden. Dat is in het belang van iedereen.
    Uiteraard moet wel kritisch bezien worden waaraan en hoe precies het beschikbaar gestelde geld wordt besteed. Daarover is het laatste woord natuurlijk niet gezegd.
    Verder is het duidelijk dat iedere Nederlander naar vermogen bijdraagt (via belastingheffing). Wie weinigs of geen belasting betaalt, doet dat evenredig aan ontwikkelingshulp. Het is een kwestie van politiek prioriteitsstelling van de regering. Er zijn genoeg staatsuitgaven waarop wel bezuinigd kan worden. (Ik neem niet aan dat het nog nodig is dat hier verder te specificeren).

    @ Schalkwijk (35):

    Je bent gewoon een walgelijke racist. Meer commentaar is dat schrijfsel van jou niet waard. Ik schrijf dit op, omdat het anders erop zou kunnenn lijken dat anderen het ermee eens zijn.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 6 november 2007 @ 20.30 uur

  71. Teun, ontwikkelingshulp is geen hobby van socialisten..kijk eens wie in het kabinet zitten! Allemaal rechts! Er zal nooit gestopt worden met ontwikkelingshulp omdat de gevolgen enorm zijn! Teveel geld komt verkeerd terecht maar er wordt ook goed werk mee gedaan..waar kies je dan voor? Het stopzetten van ook dat goede werk? Het is maar 0,3 procent van het totale budget

    Reactie door cynthia — woensdag 7 november 2007 @ 11.43 uur