1 miljard.nl

Renske Leijten

Een grote groep studenten heeft vrijdag een sponsorloop gehouden rond het Binnenhof om minister Plasterk te hulp te schieten. De minister van Onderwijs heeft ruim een miljard euro nodig om het lerarentekort op te lossen. SP-Kamerlid Renske Leijten en Gijsbert Houtbeckers van ROOD liepen mee. Leijten: “Plasterk heeft voorgesteld 1 miljard euro bij weg te halen bij onder andere studenten. Dat is vestzak, broekzak want zowel de leraren als de studenten hebben geld nodig. De 1 miljard moet buiten de begroting gevonden worden.”

Zie ook 1 miljard.nl

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 10 november 2007 :: 0.12 uur

55 Comments

55 reacties

  1. Er is wel hard geroepen na het rapport van Rinnooy Kan, maar nu blijft het oorverdovend stil. Minister Plasterk verbergt zich voornamelijk achter een grote hoed.

    Reactie door henk — zaterdag 10 november 2007 @ 10.58 uur

  2. Er is wel hard geroepen na het rapport van Rinnooy Kan, maar nu blijft het oorverdovend stil. Minister Plasterk verbergt zich voornamelijk achter een grote hoed.

    Reactie door henk — zaterdag 10 november 2007 @ 10.58 uur

  3. Er is wel hard geroepen na het rapport van Rinnooy Kan, maar nu blijft het oorverdovend stil. Minister Plasterk verbergt zich voornamelijk achter een grote hoed.

    Reactie door henk — zaterdag 10 november 2007 @ 10.58 uur

  4. Henk: Na 3 x op verzenden te hebben geklikt staat je reactie er dan ook 3x.
    Wat belangrijk is dat de regering dat ene miljard nog is bij Defensie behoort weg te halen (is negatieve investering).
    Ons Onderwijs en Onderwijzenden moeten
    OOK IS AAN DE BEURT KOMEM, alleen al om het zo goed mogelijk in stand te houden.
    DUS: Geef Leraren de financiele stimulans voor hun zo belangrijke en TERECHTE WAARDERING, alsook de student.
    Investeren in en stimuleren onder ALLE lagen van de bevolking om te kunnen gaan studeren
    is zeer waardevol voor de Democratie.

    Reactie door olinda — zaterdag 10 november 2007 @ 12.47 uur

  5. En die staat hem ook helemaal niet!Zoals ook het ministerschap hem niet siert.

    Reactie door anne hilverda — zaterdag 10 november 2007 @ 12.49 uur

  6. #4

    Vreemd, want deze website blokkeert gewoonlijk dezelfde berichten.

    Sponsorloop….

    We kunnen wel met z’n allen elk jaar gaan lopen bij 1 of andere lastenverzwaring. Ik wil er wel even bijvoegen, dat de studenten, die NU aan het actievoeren zijn, LATER degenene zullen zijn die dit soort bestuurlijke maatregelen ZELF verzinnen. Kijk maar eens naar Meneer afgestudeerde bolleboos Hans Hoogervoorst. Het is toch niet te geloven.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — zaterdag 10 november 2007 @ 13.25 uur

  7. Wat mij niet bevalt in de verklaring onder
    http://www.1miljard.nl/ is de zinsnede:
    “Laat alle ministers naar extra geld zoeken”… dat zou kunnen betekenen dat bijv. dringend benodigd geld voor minder bedeelden etc. daarvoor gebruikt gaat worden: er is ten nadele van hen al veel te veel bezuinigd!

    Ik zou zeggen: als er bij andere ministeries moet worden gehaald: dan maar bij defensie, de Afghanistan”missie” kost immers honderden miljoenen euro’s per jaar…!
    En anders maar een belastingverhoging voor hen die de afgelopen tientallen jaren al genoeg in de watten zijn gelegd…!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 10 november 2007 @ 15.11 uur

  8. Als Links Nederland eens stopt met het gulste jongetje van de klas te zijn dan hadden we elk jaar structureel 1 miljard euro erbij voor onderwijs en zorg.
    Hoe? Heel simpel je gewoon houden aan het gemiddelde van de Europese unie op het gebied van ontwikkelingshulp.
    scheelt structureel 5,5 miljard!! op jaarbasis!!! Kunnen we leuke dingen meedoen in het onderwijs en de zorg vinden jullie niet SP? Hebben we het nog niet eens over de Chronische handophouders gehad van de Nederlandse Antillen,wordt het niet eens tijd dat de Antillen een grote Nederlandse provincie wordt onder streng toezicht van de Nederlandse regering. Of willen we over een paar jaar weer een schuld van 2,4 miljard kwijtschelden aan diezelfde chronische handophouders? Of wat dacht U van de bemoeienissen van ons land in Afganistan voor het lieve sommetje van 800000 Euro per dag? Kunnen we goed gebruiken in Nederland in de zorg,onderwijs en filebestrijding.
    Waar staat die S in de SP dan voor toch niet voor sociaal zeker?
    Subsidie partij U wildt toch geen tweede Pvda worden.
    De echte problemen in Nederland aanpakken dat is pas sociaal en prioriteiten durven te stellen ook al is dat tegen het zere been in het buitenland.Eerst hier de grote problemen oplossen,krijg je vanzelf meer begrip van de burgers voor Miljarden investeringen aan bijvoorbeeld ontwikkelingshulp!

    Reactie door R.M.Bras — zaterdag 10 november 2007 @ 15.18 uur

  9. R.M.Bras, dat is maar 0,3 % die ontwikkelingshulp.

    Reactie door cynthia — zaterdag 10 november 2007 @ 16.23 uur

  10. R.M.Bras — zaterdag 10 november 2007 @ 15.18:

    Goedemiddag,

    Natuurlijk moeten alle uitgaven kritisch worden bekeken.

    Maar, echt linkse mensen willen nu juist de belastingopbrengst deels gebruiken voor herverdeling van geld vanwege te ver uit elkaar gegroeide inkomens: de armeren en minder bedeelden kan zo worden gegarandeerd dat ze volwaardig deel kunnen nemen aan de samenleving, die niet voor niets zo heet.

    Een kenmerk van rechtse regeringen is, naast het beknotten en zelfs afbreken van de staatsmacht ten gunste van de rijken en grote ondernemingen, dat zij nu juist keer op keer de broodnodige belastingopbrengsten omlaag brengen door telkens de beter gesitueerden en rijken belastingverlaging op belastingverlaging te geven, bovendien strooien ze voor die groepen ook nog eens met subsidies etc. die nu juist zijn bedoeld voor diegenen die dat echt niet kunnen missen.

    Het gevolg is dat dan natuurlijk de belastingopbrengsten te laag zullen zijn voor de vele wensen die vervuld moeten worden en voor de broodnodige taken en diensten die vervuld en verleend moeten worden.

    Rechts gaat dan altijd verder bezuinigen op de toch al veel te lage bedragen die voor armeren en minder bedeelden zijn bedoeld en ik aarzel dan ook nooit om dit zeer onrechtvaardig te noemen, ook omdat rechts beleid nog een aantal andere zaken behelst die als gevaarlijk en onrechtvaardig kunnen worden beschouwd.

    Als je deze wezenlijke verschillen tussen links en rechts beleid kent, weet je dus, als je stemt, dat je kunt kiezen voor:
    1) eerlijk beleid dat zoveel mogelijk recht probeert te doen aan allen die een samenleving “bevolken”, LINKS beleid dus, of:
    2)voor “beleid” zoals al enkele tientallen jaren hier wordt uitgevoerd, dat eigenlijk -en zeker de laatste jaren- keihard onrechtvaardig is voor heel veel (minder bedeelde en armere) mensen, RECHTS beleid dus.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 10 november 2007 @ 16.54 uur

  11. Ik zeg maar een ding.

    Oorlog is geldverspilling.

    Reactie door jattinger — zaterdag 10 november 2007 @ 17.17 uur

  12. Harrie V dus U vindt het eerlijk om zoals Plasterk van plan is: de student te laten opdraaien voor de verhoging van de leraren salarisen?
    Terwijl ze in de Antillen over elkaar heen rollenbollen om belastinggeld over de balk heen te gooien,geld wat verdient is door hardwerkende burgers,en dit gebeurd daar jaar in jaar uit.
    Voor wie ben je dan sociaal voor die studenten of voor die corupte rotzooi in de Antillen?
    Je moet sociaal zijn als dat rechtvaardig is maar ook niet schromen om keihard in te grijpen als dat sociaal zou zijn voor mensen die dagelijks hun steentje bijdragen aan het overeind houden van onze verzorgingsstaat.
    Ontwikkelingshulp is belangrijk maar Nederland moet zich gewoon aan het gemiddelde houden dan kun je hier ook eens de problemen structureel aanpakken.
    Mijn stem gaat al sinds Fortuyn niet meer naar de oude Elite deze partijen hebben deze problemen veroorzaakt en het gekke is teveel mensen hebben dit nog steeds niet in de gaten.
    Mensen die net als U en ik zich verdiepen in de politiek trappen daar niet meer in.
    Begrijp me niet verkeerd ik zou Uw partij graag een keer in de regering willen zien alleen dat wordt geheid weer samen met een CDA of Groenlinks en erger de Pvda(partij van de afbraak) en ook de VVD heeft bij mij helemaal afgedaan.
    Omdat mijn partij de PVV is zal ik nooit akkoord gaan met een coalitie die gevormd wordt uit de Linkse partijen en de CDA.
    CDA is net een kamelion men past zich aan om maar te kunnen regeren.
    Dat Ton nu 19 zetels heeft in de peilingen getuigd niet van enige kennis van deze stemmers,Verdonk heeft in het vorige kabinet ook niets gepresteerd.In lichtelijke rem op het aantal asielzoekers dat via de gewone ingang naar binnen wilde meer niet,terwijl de huwelijksimmigratie de spuigaten uitliep.
    Heel veel illegalen die kan ze wel op haar naam zetten en dan zeggen dat de mensen het land uit waren gezet.Ze kan beter zeggen ik heb ze op straat gezet.
    Dus deze partij wordt het voor mij niet en de SP vanwege de andere partijen die je erbij krijgt.

    Groeten een Nederlander die teveel weet over het politieke klimaat in Nederland.

    Reactie door R.M.Bras — zaterdag 10 november 2007 @ 17.54 uur

  13. Het maatschappelijk probleem moet opgelost worden door de maatschappij. En de maatschappij dat ben jij. Dus ook ik ! Wel, laat ik eens gek doen en onze maatschappij eens proberen te helpen met het zoeken naar die 1 miljard euro.

    Laten we voor het gemak eens nemen dat die 1 miljard door 10 miljoen burgers bijeen gesprokkeld moet worden. Een rekensommetje leert dan dat ieder 100 euro moet betalen dus ongeveer 12 x 8.34 euro per maand. Maar
    omdat het eigenlijk jammer is dat je die 8.34 euro per maand zomaar kwijt ben kunnen we misschien ook jaarlijks een heel groot Mens Erger Je Niet toernooi organiseren.

    Kosten per deelname zou dan alleen het
    eerste jaar zijn : 15 euro per maand met een prijzenpot van slechts 800 miljoen. De volgende jaren daarna zijn de kosten per deelname b.v. 8.34 euro per maand met een prijzenpot van b.v. 700 miljoen euro. Die
    andere 100 miljoen euro gaat naar meer beveiliging en veiligheid op scholen en universiteiten en 200 miljoen euro gaan naar de 2 miljoen vrijwillige medewerkers ( de burgers met het minste inkomen ) van het
    Mens Erger Je Niet toernooi.

    Reactie door Peter Mink — zaterdag 10 november 2007 @ 18.22 uur

  14. Onderzoek heeft uitgewezen dat er maar een kleine groep leraren salarisproblemen heeft het is niet reeelom alle leraren hierbij te betrekken.
    Kijk hier even en constateer dat het allemaal niet zo slecht is (excl vacantiegeld en pensioenvoorzieningen)
    http://www.leraar.nl/leraar_01_01_arbvwd.html
    Veel nederlander moeten het met veel minder doen.
    Overigens de oorlog in afghanistan kost een veelvoud van het geld wat nodig is om het onderwijs gezond te maken.

    Reactie door che — zaterdag 10 november 2007 @ 18.25 uur

  15. Ik zou zeggen de ministersalarissen terugdraaien naar het oude niveau, de vermindering winstbelasting terugdraaien naar het oude niveau en vervolgens de ‘missie’ in Afghanistan stoppen zoals afgesproken was.
    En die belachelijke subsidie voor het promoten van het uit de kast komen van homosexuelen. Alsof geld daar iets mee van doen heeft.

    Reactie door Henny — zaterdag 10 november 2007 @ 18.26 uur

  16. Een miljard erbij?
    Het mag van mij nog wel een beetje meer zijn!

    Maar, wat gaan we er mee doen. Nog meer managers?
    In deze denk ik zeer sterk achter Jan Marijnissen te staan inzake verkleinen van de scholen.
    Als men scholen/klassen verkleint is de werksfeer voor leraren evident beter.
    Zeker ook de beloning voor de leraren zal omhoog moeten.
    De manager liever gezien als assistent van de leraar.

    Hiervoor is een masterplan nodig, gelijk, nee beter, dat een Mammoetwet die toch echt vandaag gezien mag worden als een fossiel uit een ver verleden.

    Dan een ander punt van de SP/Jan Marijnissen.
    We willen onze Ambachtscholen weer terug. (Bewust met hoofdletter)
    En dat mag best medegefinancierd worden door het bedrijfsleven.

    Reactie door Tim 76 — zaterdag 10 november 2007 @ 18.50 uur

  17. De leraren hebben helemaal geen miljard euro nodig… geld geven aan onderwijs doet het altijd goed bij de kiezer, maar dat is de afgelopen 40 jaar al constant gedaan. Het gaat helemaal niet om 9% loonsverhoging.

    Reactie door Marinus — zaterdag 10 november 2007 @ 19.12 uur

  18. De vorige week heb ik al gesteld,dat de overheidsschuld gedaald is van 600 miljard Gulden Naar 220 miljard Euro.Een eenvoudige rekensom geeft aan dat de gemeenschap door de partij-politieke overheid behoorlijk bestolen is.Nu wordt het tijd om in de vorm van goed onderwijs een heeeeeeeeel klein beetje aan onze toekomst/bevolking terug te geven.Onderwijs in de vorm van zelfstuderende computerprogramma-s is een fut oplossing.Er moet gedegen en kwalitatief onderwijs gegeven worden door gekwalificeerde leerkrachten,welke niet direct naar het bedrijfsleven lopen.Wanneer de z.g.inflatie (CBS)2,5% is,(hetgeen ik niet geloof,het is meer)dan verdiend de overheid op haar 220 miljard schuld een slordige 5,5 miljard aan koopkracht vermindering.De overheid moet niet zo krenterig doen en de bevolking bedriegen.Dat de staatsschuld versneld afgebouwd moet worden,vanwege de vergrijzing en de betaalbaarheid van de AOW is een kletskoek verhaal van de CDA/PvdA/Cr.U.partij politieke regering.De successierechten bij overlijden van ouderen zijn komeetachtig gestegen.De OUDEREN BETALEN EEN GROOT STUK en dan houd ik de BTW,accijnzen,ecotax,I.B.,B.V.B.en andere heffingen met daaroverheen weer BTW,maar buiten beschouwing,INDIRECT ZELF.Het is te gek voor woorden,dat ouderen nog lid zijn van het CDA,PvdA en Cr.U. en tegelijk door deze partijen bedrogen worden.Wees verstandig! en gooi geen goed geld naar kwaad geld en zeg je lidmaatschap op!

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 10 november 2007 @ 19.15 uur

  19. 17. Maan

    Ik heb gelezen dat de inflatie m.b.t. de eerste levensbehoeften en energie, veel zoals energie laten ze buiten beschouwing, 6% zou bedragen.
    Ze hebben m.b.t. die inflatie een systeem waarbij ze bepaalde zaken buiten beschouwing laten. Maar dat zijn allemaal zaken die eenieder raken juist de laagste inkomens.

    Reactie door Henny — zaterdag 10 november 2007 @ 19.28 uur

  20. Peter Mink ik denk dat de hardwerkende en goedwillende burgers al genoeg bijdragen en gedragen hebben aan dit land.Het wordt tijd dat Den haag stopt met nemen en eens wat gaat geven.Waar blijft het zoet van de CDA?
    De Burger verzuurd steeds verder maarja wat wil je,hard werken en inzet tonen voor ons Nederland en dan zien dat je geld verdwijnt aan Subsidies van Pvda hobbies zoals de 40 “prachtwijken” alsof het helpt je gedrag te veranderen met een nieuw kleurtje van je huis. Ga je daar Nederlands van spreken,je school afmaken,je kinderen beter van opvoeden,weer je daarmee radicale imams uit de moskeen,stop je daarmee de eerwraak,de haat tegen homo’s en de onderdrukking van vrouwen?Nee natuurlijk niet! Partijen zoals als de Pvda denken mensen te veranderen door ze vet te knuffelen met geld zonder dat men zelf enige moeite doet om ook hun handen uit de mouwen te steken.Chronische luiaards heeft men hiermee geschapen en honderd duizenden gelukzoekers volgden.
    Sociaal he? Vindt je het gek dat mensen op Wilders gaan stemmen?

    Reactie door R.M.Bras — zaterdag 10 november 2007 @ 19.36 uur

  21. 18 @ Henny
    Precies die componenten in het mandje voor levensonderhoud van het CBS cijfer die het sterkste stijgen,worden buiten beschouwing gelaten.Zoals reeds eerder gesteld m.i. zijn de CBS cijfers gemanipuleerd,om zo gerechtvaardigde looneisen te voorkomen,zodat de werkende klasse steeds m.b.t.koopkracht verder achterop raakt.Zo doet Bush dat ook.De financieele jamboel in de V.S.is nu niet meer te beheersen.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 10 november 2007 @ 20.15 uur

  22. R.M.Bras — zaterdag 10 november 2007 @ 17.54:

    Goedenavond,

    U moet geen eigen conclusies in mijn mond leggen, ik heb nergens gezegd dat “studenten ergens voor zouden moeten opdraaien”, maar vooruit, jij begon er over:
    Ik vind dat veel studentenouders, die vaak tot de beter gesitueerden behoren, best meer zouden kunnen bijdragen, omdat deze ouders vaak behoren tot de inkomensgroepen (met ook nog een gigantisch in waarde gestegen eigen huis!) die al genoeg “geknuffeld” zijn door achtereenvolgende regeringen.

    Het was bijv. in de 60-er en 70-er jaren van de vorige eeuw helemaal niet vreemd dat de partijen die nu het CDA vormen, vonden dat ouders naar DRAAGKRACHT dienden bij te dragen aan de studie van hun kinderen.

    Maar wat is sinds CDA-premier Lubbers gaandeweg praktijk geworden: bijdragen en tegemoetkomingen (o.a. de studietoelagen!) die er eigenlijk slechts waren voor mensen met geringere en echt lage inkomens, worden nu ook OPGEEIST door de beter gesitueerden en zelfs rijken tot schatrijken.
    Voeg daarbij hun waardevolle huizenbezit en de fors gedaalde belastingdruk (t.o.v. die 60-er en 70-er jaren) voor hen en je kunt van een bevoorrechte groep spreken.

    Wel TEN KOSTE van allen die het minder breed hebben.

    En…. mogen nu eindelijk ook eens de “gewone” hardwerkenden (ja zij vooral!!) een pluim krijgen: het is juist die grote groep van niet zo veel inkomen verdienenden die grotendeels dit land draaiend houden, maar zij laten zich daar, in tegenstelling tot veel profiteurs en rijkere de-kantjes-er-af-lopers, niet zo op voorstaan. (die “werken al hard” als ze hun lijfblad, de telegraaf, lezen)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 10 november 2007 @ 21.14 uur

  23. R.M. Bras, nogmaals,

    Overigens waardeer ik uw standpunt dat heel veel onvrede en wrevel vanwege de bestaande politieke partijen “meekrijgt”, ik denk dan ook dat er voor u niets anders op zit dan om zoveel mogelijk uw ongenoegen wereldkundig te maken en als de gelegenheid zich voordoet: SP stemmen!
    We gaan er dan maar van uit dat de stemmen eerlijk geteld worden en dat niet met stemcomputers is geknoeid: er is hier op dit weblog m.b.t. dit onderwerp al veel wetenswaardigs gezegd.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 10 november 2007 @ 21.25 uur

  24. Henny — zaterdag 10 november 2007 @ 18.26:

    Goedenavond

    Ik ben het weer helemaal met je eens.

    (en even terzijde: omdat dat meestal zo is, verbaast het mij nu nog dat wij af en toe “in onmin” moesten leven, maar, met hopelijk jouw instemming, liever zand daarover!)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 10 november 2007 @ 21.30 uur

  25. En nogmaals R.M. Bras,

    He,vervelend, ik had niet direct in de gaten dat er nog een reactie van jou stond, ik heb tamelijk impulsief en vertrouwend op aanwezige kennis gereageerd, maar:

    Wees je er wel van bewust dat die door jou genoemde “prachtwijken” grotendeels gefinancierd worden door het geld dat van veel te veel huur betalende huurders is afgetroggeld.

    Voorts: zie eens het grotere geheel, waarin dan ook duidelijk is dat heel veel zaken met elkaar samenhangen en met elkaar verweven zijn: ik bedoel, de wrevel die nu tal van onbevredigende zaken oproepen is ook het gevolg van voornamelijk RECHTS beleid en ik benadruk nogmaals -om allerlei rechtse lieden de wind uit de zeilen te nemen!- ook de pvda is in feite voornamelijk RECHTS!

    Dat leidt dan vervolgens tot de conclusie dat Nederland NOOIT LINKS is geregeerd en dat alle pogingen om dat te ontkennen en waarbij voor rechts de pvda eigenlijk een dankbare en PRACHTROL (!!!!) vervult, eigenlijk geniepige en sluwe methoden zijn om te voorkomen dat – als het aan datzelfde RECHTS ligt- dat ooit zal gebeuren…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 10 november 2007 @ 21.45 uur

  26. Waar de afgelopen decennia heel veel geld aan uitgegeven is, daarvan zie je nooit een verantwoording. Als schamel voorbeeld de dijken. Hoeveel geld is daar al ingestoken, en nu blijken de dijken op 40 plaatsen NOG niet veilig te zijn.
    Capabele mensen op de juiste plekken wegzetten,dan houden we dat miljard ook wel over.

    Reactie door G. — zaterdag 10 november 2007 @ 22.01 uur

  27. Wellicht is een klein deel van het genoemde bedrag te vinden in het “verzorgen” van junks die voor 6 ton weg gaan naar Suriname….kan hier ook hoor, en misschien moet je ook niet ieder hopeloos geval helpen!

    Reactie door Johan Kivits — zaterdag 10 november 2007 @ 23.48 uur

  28. Wellicht is een klein deel van het genoemde bedrag te vinden in het “verzorgen” van junks die voor 6 ton weg gaan naar Suriname….kan hier ook hoor, en misschien moet je ook niet ieder hopeloos geval helpen!

    Reactie door Johan Kivits — zaterdag 10 november 2007 @ 23.48 uur

  29. 1 miljard per jaar? Waar praten we over.

    In de grondpolitiek is een slordige 500 miljard verkwanseld aan de allerrijksten.

    Gerrit Zalm heeft ons met zijn euro-wisseltruc ook honderden miljarden euro’s ontstolen, via een gigantisch koopkrachtverlies en vooral via onze in waarde gekelderde pensioentegoeden, die de meeste mensen over het hoofd zien.

    Door het weggeven van alle goed renderende staatsbedrijven, van PTT tot kabels en energie, aan private zakkenvullers missen we elk jaar 10-tallen miljarden euro’s. Alleen al met de geprivatiseerde GSM markt wordt ons een slordige miljard per jaar te veel afgetroggeld.

    Die allerrijksten betalen in procenten nog niet een fractie van de belasting die arme sloebers moeten opbrengen. Hun belastingconstructies worden door een corrupte politiek, die zelf tot de nek in allerlei ‘constructies’ zit (zie bijv. de hypotheek van Donner) ongemoeid gelaten.

    En dan zijn er nog stommelingen die op die corrupte partijen stemmen.

    Reactie door Hermie Kreeft — zondag 11 november 2007 @ 0.34 uur

  30. @ 29

    Precies, 1 miljard per jaar. Waar praten we over? En maar doen alsof een keuze tussen studenten of leraren de enige optie is, Verdeel en heers. ‘t Werkt altijd.

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 11 november 2007 @ 3.03 uur

  31. @29 Hermie Kreeft

    Goed dat je hier wat meer aanwezig bent, Hermie. Ik kijk altijd uit naar je reacties want ze komen uit een waarlijk links hart en je kunt het zo voortreffelijk verwoorden.
    Je geeft ons ook les in brand- en zorgrekenkunde. Ha,ha! Zo steken we wat op!!

    Zag net je nieuwgeboren limerick op je weblog. Hermie, God zij dank dat linkje! Salafisme afgeleid van het Arabische Salaf.
    Is het niet vandaag dat de eerste aanzet tot carnaval gegeven wordt? Heb jij enig idee wat ‘Alaf’ betekent? Klinkt ineens zo puriteins.
    Graag nog een lesje in Alafkunde als je daar zin in hebt?
    Alaaf! En welterusten.

    Reactie door Gloria — zondag 11 november 2007 @ 3.23 uur

  32. Olinda, ben het niet met je eens… Vind het trouwens verschikkelijk onsocialistisch om nu 1 miljard bij defensie als onsocialistisch te zijn… Als je standpunt is dat de oorlogen in Irak en Afghanistan buiten het boekje waren, helemaal mee eens… Maar nu we er toch zijn (geschiedenis valt niet te veranderen) moeten we zorgen dar de mensen daar een beter leven krijgen. Als dat niet socialisme is weet ik het ook niet meer… Vergeet niet dat een deze oorlogen tot een gedowngen (lees, ‘bespoedigde’) revolutie leiden… En revolutie, zoals de geschiedenis bewezen heeft, leidt meestal tot een betere toekomst… Een coup niet…

    Ff p[ het topic terugkomend; Wat is de oorzaak dat studenten geen leraar willen worden? Omdat; A) het slecht betaald; B) Het systeem van onderwijs zuigt? U mag het antwoord zelf invullen…

    Kiest U ‘A’, dan is het antwoord ‘ja’, doch is het niet de hoofdreden.
    Kiest U ‘B’, dan is het antwoord ook ‘ja’!

    Ik kan er behoorlijk over meepraten, aangezien ik midden in de overgangsfase heb gezeten, maar de 2e fase in het onderwijs is de meest verschrikkelijke uitvinding ooit!
    Niet alleen gaan leerlingen er op achteruit, ook de leraren.

    Leerlingen; De leerling wordt gediscrimeerd omdat hij in een van de ‘vier hokjes’ wordt geplaatst (de stromingen in ‘Maatschappij’ en ‘Natuurkunde’).

    Leraren: Minder diverse leerlingen dus eentoniger werk… + meer administratie (ooit een klein onderzoekje gehouden op mijn voormalige school).

    Hoezo meer geld? Laat de leerling zelf bepalen wat ze kiest! zo leert men zichzelf ontdekken en betere keuzes te maken…

    Sorry haar, maar al dat slappe ge*** over pleisters op een niet te genezen wonde in de tweede kamer maakt me soms misselijk…

    Kijk eens met een andere blik naar een situatie dan voortbreiene op wat een ander zegt…

    Reactie door Koen — zondag 11 november 2007 @ 4.00 uur

  33. @ R.M. Bras…

    Mee eens, het simpele antwoor dop je al je vragen is: Als je zorgt dat dat enige voorkeur/afkomst/seksuele geaardheid wordt stlgezwegen, dan los je het porbleem op. Voorbeeld:

    Media; Homofiele man mishandeld door Marrokaanse jongeneren.

    Mijn idee; Man mishandeld door jongeren.

    Wat ik bedoel te zeggen is: Des te minder je men van elkaar onderscheidt, des te minder onderscheid er is…

    Reactie door Koen — zondag 11 november 2007 @ 4.08 uur

  34. Het is laat maar in verband met @29 en @30 zomaar even een paar opgeslaqgen links:

    http://www.sdnl.nl/dessing-euro-schande.htm

    http://www.indischebuurt.nl/index.php/weblog/comments/1787/

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 11 november 2007 @ 4.21 uur

  35. En dan nog deze, wellicht de meest veelzeggende:

    http://www.parool.nl/nieuws/2005/APR/30/p1.html

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 11 november 2007 @ 4.26 uur

  36. @32 t/m @34

    Ja Wattenstaafie, het is laat. Maar dat mag de pret niet drukken…

    Het is duidelijk: WE ZIJN BELAZERD!

    En nu SP?

    Reactie door Gloria — zondag 11 november 2007 @ 5.02 uur

  37. @33 Nu snap ik ook dat de ministers hun eigen salaris wel lieten stijgen zij hebben dan n.l geen last van zorgpremies,inflatie en onderwaardering van de gulden t.o.v de euro.
    Terwijl iedereen er in koopkracht op achteruit ging,het is schandelijk.

    Reactie door che — zondag 11 november 2007 @ 7.39 uur

  38. Nu het om onderwijs gaat, wordt de overheid opeens weer knijpstuiver. Pennywise en pound-foolish?

    Reactie door reint — zondag 11 november 2007 @ 9.42 uur

  39. @ 20 R.M.Bras

    Ik bespeur toch een beetje rechts extremistische trekjes bij u, maar voor wat de PvdA betreft heeft u gelijk, ze knuffelen hun achterban en leden om niet helemaal uit het politieke gezichtsveld te moeten verdwijnen.
    Inderdaad stoppen met hulp aan Afghanistan en stoppen om geld in de bodemloze put van ontwikkelingshulp te gooien en de EU de rug toe keren, zijn de beste opties om de problemen in eigen land op te lossen, pas dan kan je geld over de balk gaan smijten en niet zoals he nu gaat, er gaat nu veel te veel geld naar onzinnige dingen.

    Wilders en Verdonk zijn one-liners en politiek gezien hebben ze niets in de melk te brokkelen, als alleen een beetje van de zijlijn te lopen schreeuwen en voor onze medelanders een zo slecht mogelijk leefklimaat te scheppen.

    Reactie door Pool — zondag 11 november 2007 @ 15.48 uur

  40. Pool,
    Waarom noemt U mij rechtsextremistisch?
    Hebt U mij horen zeggen dat ik een hekel aan buitenlanders heb?
    Vluchtelingen zijn hier van mij van harte welkom.Gelukzoekers dan zeg ik ho!!
    Bij deze mensen kun je ook nog mensen hebben die graag een beter leven willen dan mogelijk is in hun land van afkomst en daar(voor mij doorslaggevend)hard voor willen werken,onze taal zo snel mogelijk willen leren en samenvattend: dolgraag mee willen doen en een verijking willen zijn voor ons land. Iedereen die hier naar komt met het idee om te profiteren van ons met bloed,zweet en tranen opgebouwde verzorgingsstaat,maar wel met hun rug naar ons toe gaan staan,hand ophouden en ook nog eens allerlei eisen hebben omdat ze nu eenmaal graag hun geloof als leidraad zien van hun leven en daarbij voor het gemak onze wetten negeren,daartegen zeg ik: vertrekt U maar.Wat deze mensen al 3 generaties doen is niet meer uit te leggen aan al die anderen welwillende mensen.Dit standpunt van mijn kant heeft niets te maken met rechtsextremisme maar met de realiteit hedentendage in Nederland.Deze problemen met een grote groep moslims is harde realiteit die onder het tapijt wordt gehouden door de oude elite van Pvda,CDA,Groen links,D66 en toch ook de SP.Wil men in de toekomst door deze snel groter wordende groep geen stukje Iran,Irak in Nederland krijgen dan moet men in Denhaag een halt toeroepen aan dit probleem.Tip leest U het boek eens van kamerlid Fritsma “De Immigratieramp”!
    Wilders en zijn partijgenoten komen met genoeg uitgewerkte inniatieven alleen je moet je je daarin wel willen verdiepen.
    Men verdiept zich met veel inzet op alle onderwerpen die een beter en socialer Nederland opleveren.
    Rita Verdonk is voor mij totaal geen issue lees mijn mening er maar op na bij reactie 12!

    Groeten van een burger die graag zou zien dat Nederland sociaal is voor mensen die dat eerlijk verdienen,maar waar geen plaats is voor chronische handophouders en mensen die bewust voor problemen zorgen door hun rug toe te keren naar onze samenleving.

    Reactie door R.M.Bras — zondag 11 november 2007 @ 20.55 uur

  41. Nu we toch zo links en rechts op zoek zijn naar miljarden:
    Criminaliteit kost 31,5 miljard euro

    Per jaar is dat! Wat wil je ook als een corrupte CDA minister van justitie het slechte voorbeeld geeft.

    Reactie door Hermie Kreeft — maandag 12 november 2007 @ 0.15 uur

  42. R.M.Bras..zoek u niet ook geluk? Waarom u dan wel een een ander niet? Is het niet beter om oorzaken weg te nemen in plaats van te wijzen?

    Reactie door cynthia — maandag 12 november 2007 @ 0.15 uur

  43. @31 Gloria,
    Alaaf? Ik heb het geweten maar het schiet me even niet te binnen.

    Carnaval is trouwens een mooie truc hier in het zuiden om het volk koest te houden.
    Vandaag, 11-11 is het theater weer begonnen.

    Reactie door Hermie Kreeft — maandag 12 november 2007 @ 0.19 uur

  44. @43 Hermie Kreeft

    Alaaf:
    Het woordenboek geeft aan dat het een heilwens is.
    Toch nog een speels restant uit de boze tijd waar ‘heil’ en de rechterarm omhoog ging om het volk eronder te houden?

    Nou ja, laten we niet moeilijk doen! Alaaf, alive? Gewoon wat brood en spelen en het verstand op nul.
    Zo wensen regeringen en kerken dat nu eenmaal…

    En je weet… eerst de boel omploegen en daarna zoetjes kerk-laven. Alaaf!
    Typisch CDA. Katten in het carnavalsdonker knijpen… en de rest van het jaar OOK de boel BELAZEREN.
    Wat een christenbende!

    Good night, Hermie.

    Reactie door Gloria — maandag 12 november 2007 @ 2.21 uur

  45. @43 Je past trouwens best bij die gereformeerden in Den Haag met je uitspraak over Carnaval. Duivels feest niet? Je zult ook wel tegen Sinterklaas en de overige feestdagen zijn. Wat een treurwilg.

    Reactie door Johan — maandag 12 november 2007 @ 3.38 uur

  46. @40 R.M. Bras
    “Wilders en zijn partijgenoten komen met genoeg uitgewerkte initiatieven alleen je moet je je daarin wel willen verdiepen.”
    Je moet natuurlijk wel even vermelden, dat juist door toedoen van Wilders cs.(VVD-ers, per slot van rekening) deze mensen uit het stenen tijdperk hier uit winstbejag naar toe gehaald zijn. En om nu de linkse kerk er voor verantwoordelijk te stellen gaat iets te ver.
    Echt rechts: eerst een probleem veroorzaken en dan links de schuld geven.
    Wat voor de PVV een goede hint zou zijn: alleen kinderbijslag geven aan mensen die niet-mohammedaan zijn.Deze maatregel lost jouw probleem het snelst op.

    Reactie door Johan — maandag 12 november 2007 @ 4.01 uur

  47. Bras, 3 maanden geleden zag ik een winnende fot’bij world press fhoto’s

    Op die foto, genomen op een strand in Spanje lag een afrikaanse vluchteling geheel uitgeput na een boottocht, georganiseerd door mensensmokkelaars, de man was meer dood dan levend.
    3 meter verder op hetzelfde strand zaten 2 te dikke strandtoeristen van hun vakantie te genieten, ze zagen de man niet, de foto deed vermoeden dat ze hem niet wilden zien, ik weet niet of het truc was maar het gaat hier in beide gevallen om gelukzoekers, zowel de afrikaanse man als de toeristen waren op dat moment gelukzoekers.

    Wat is er dus mis met gelukzoekers

    Zijn we niet allemaal gelukzoekers?

    Reactie door Carla — maandag 12 november 2007 @ 9.19 uur

  48. Jullie reacties had ik toch iets inhoudelijker verwacht.Mensen die moeite hebben met de gigantische stroom aan gelukzoekers altijd maar gelijk extreemrechts te noemen is zo verschrikkelijk uitgekauwd en kortzichtig,en verhalen van meneer Bras u wil toch ook gelukkig worden. Als dat de manier is hoe de SPers tegen de mega grote problemen van de Immigratie aankijken dan ben ik blij dat ze niet in de regering zitten,wat een naieviteit.
    Kom op wees eens eerlijk Ome Jan wordt heus niet boos hoor:-)

    Reactie door R.M.Bras — maandag 12 november 2007 @ 10.01 uur

  49. aanvulling op 47 aan Bras

    Bras, ik vind je geen rechts extreemist,dat woord wordt hier te snel gebruikt. laat dat duidelijk zijn, jij schrijft ook punten waar ik het wel mee eens bent.

    Reactie door Carla — maandag 12 november 2007 @ 10.39 uur

  50. oeps, sorry voor de taalfouten hierboven, niet goed nagekeken.

    Reactie door Carla — maandag 12 november 2007 @ 10.40 uur

  51. R.M.Bras, wat is er mis met jezelf informeren?

    Reactie door cynthia — maandag 12 november 2007 @ 13.58 uur

  52. Cynthia,verklaar U nader?

    Reactie door R.M.Bras — maandag 12 november 2007 @ 14.12 uur

  53. Houdt jij ze dom, dan houd ik ze arm.
    En ik maar denken dat wij die tijd allang gepasseerd waren.
    Een te kort aan leraren, hoe is het mogelijk een eervol beroep zo te laten verpieteren. Het is voor mij een zeer lange tijd geleden dat ik op de schoolbank zat en ik zou niet weten wat de leerlingen nu bij gebracht wordt.
    Wat wordt er gedaan aan sociale kennis en vaardigheid. Ik denk niets, vandaar dat er figuurtjes op de scholen rondlopen met messen, boksbeugels en schietgerij.
    De nederlandse overheid neemt geen verantwoordelijkheid. Ga je schoolgeld terug halen.

    Reactie door d'olle Henk — maandag 12 november 2007 @ 21.11 uur

  54. goede morgen.
    De scholen hebben een aardig spaarpotje is het dan niet verstandig om een aan vulling te doen uit dat potje in plaats van het op te potten je zou bijna vergeten dat het belasting geld is.
    vg.jack

    Reactie door jack Heymans — dinsdag 13 november 2007 @ 5.23 uur

  55. [...] Ronald Plasterk moet een miljard euro bij elkaar halen om het salaris van leraren te verhogen, zodat het lerarentekort opgelost kan [...]

    Pingback door Weblog Eva en Louk » ‘Plasterks miljard’ is schande — donderdag 22 november 2007 @ 18.26 uur