Een betere toekomst voor onze schoonmakers

dinsdag 13 november 2007 :: 21.16 uur

Steun de Schoonmakers

Aanstaande zaterdag start de campagne ‘Schoonmakers voor een betere toekomst’. De CAO-onderhandelingen komen eraan, en de schoonmakers hebben samen met de bond een gloednieuwe CAO geschreven.

De schoonmaakbranche is ‘booming‘, maar daar merken de schoonmakers zelf maar weinig van. Hun werk is vaak op ongelukkige uren, en krijgt maar weinig respect. Onterecht helaas, maar dat zullen velen pas merken als er een tijdje niet wordt schoongemaakt in hun bedrijf, school of organisatie.

Eén van de eisen is een loonsverhoging. Een schoonmaker in de laagste loonschaal (en dat zijn er veel) verdient 8,90 bruto per uur. Maar dat is niet het enige. Ook scholing, een begrijpelijke CAO en reiskostenvergoeding zijn onderdeel van het eisenpakket.

Om uit te leggen waarom een betere CAO voor schoonmakers hard nodig is, heb ik gebeld met FNV-bestuurder Ron Meyer en schoonmaakster-voorvrouw Cynthia Kerkhoven. Hieronder te beluisteren.

Ron Meyer

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cynthia Kerkhoven

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

SP-Kamerleden Paul Ulenbelt en Sadet Karabulut zijn zaterdag bij de actiedag op Schiphol. Zelf heb ik een video-boodschap ingesproken voor de aanwezigen.

Meer informatie: www.steundeschoonmakers.nl

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

135 Comments

135 reacties

  1. Mijn persoonlijke ervaring met de schoonmaakbranche is dat er nogal een crimineel tintje aanzit, regelmatig verdwenen spullen uit m’n bedrijf en altijd ‘s avonds, toen besloot ik er maar eens wat verborgen camera’s op te stellen en zie wat er tijdens het stofzuigen en het schoonmaken van het meubilair allemaal in zakken en plastic tasjes verdween.
    Toen ik de leiding van het schoonmaakbedrijf hiermee confronteerde werd ik bedreigd, geintimideerd en voor van alles en nog wat uitgemaakt.
    Toen maar een tweede schoonmaakbedrijf laten komen,.. en ja hoor na drie avonden precies hetzelfde, er verdween weer van alles zelfs een laptop en na confrontatie ook hier de dreigende en intimiderende toon van de eigenaar van het schoonmaakbedrijf.

    Toen een derde schoonmaakploeg laten aanrukken, per slot van rekening is drie maal scheepsrecht, het was een starter van Turkse nationaliteit,… en … er is nog nooit iets verdwenen en hij heeft jaren perfect voor mij gewerkt.

    Zo zie je, je moet het maar treffen met je schoonmakers.

    In beide andere gevallen werd ik enige tijd later wel door die schoonmaakbedrijven schadeloos gesteld, als ik geen aangifte bij justitie zou doen.

    Reactie door Pool — dinsdag 13 november 2007 @ 21.44 uur

  2. strijd voor letterlijk ”schoon”maken.

    Reactie door pulcinella — dinsdag 13 november 2007 @ 22.29 uur

  3. Zo zout als mijn voorgangers wil ik het niet maken, maar ja, ons liberale beleid zegt nu eenmaal dat iedereen zich schoonmaakbedrijf mag noemen. De branche behoort zichzelf dus te controleren…laat me niet lachen.
    Als er ergens met het personeel, met de uren, de belasting en de secundaire voorwaarden kan worden aangerommeld, dan is het hier.

    Ligt dat alleen aan de bedrijven, of zijn het ook de opdrachtgevers? Wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op z’n neus.. of moet op een vieze wc-bril zitten..

    Het is de absolute sluitpost binnen ieder bedrijf. Ik heb ergens gewerkt bij waar de topbestuurders miljoenen toegeworpen kregen, maar waar de schoonmaakdiensten tot de laatste cent worden uitgespeeld door de keiharde inkopers.

    Het reinigen van een kantoor of wc wordt niet in minuten, maar in seconden gerekend, en maar al te vaak onhaalbaar gemaakt.
    Onbetaald overwerk is het gevolg. Niemand heeft een vast of full-time contract, dus niemand kan ervan leven of zich ziekmelden. De vakbond wordt buiten de deur gehouden.

    Het zou trouwens eens goed zijn voor de heer Wilders en mevrouw Verdonk, om ‘s nachts eens een kijkje te nemen op een tramremise of spoorstation. Dan zien ze een hele ploeg zo door hen verguisde mensen keihard werken voor een hongerloon. En ze doen nog hun best ook.

    Reactie door olav ten broek — dinsdag 13 november 2007 @ 22.45 uur

  4. Schoonmakers wordt toch door het merendeel van de bevolking gezien als laag.
    Ook Pool komt weer met zo verhaal door ze hier als dieven neer te zetten ik vraag me af of hij zelf met die camera’s niet in overtreding was.
    In elke beroeps groep wordt gestolen dus waarom dit verhaal Pool.
    Ook je vermelding over de nationaliteit is natuurlijk zoiets denk je nu echt dat dit wat betreft stelen uitmaakt het lijkt wel dat je verbaast bent dat deze Turk niet stal.
    Maar ieder geval een stukje positieve
    discriminatie is nooit weg.
    Ik zie alleen maar een groep die uitgebuit wordt en de stront voor andere op moet ruimen.
    Op de vervelendste tijden moeten werken en geschoffeerd worden door hun werkomgeving waar ze voor werken.
    En dat allemaal voor een achterlijk laag loon.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 13 november 2007 @ 22.49 uur

  5. @ 3 olav ten broek

    Ongezouten de waarheid die jij hier neerpent, landelijk gezien is het een ramp voor die werknemers en wordt het hoogtijd dat ze beter beschermd worden tegen hun(vaak criminele)bazen.
    Maar dat neemt niet weg dat mijn ervaring niet op zich staat, meerdere bedrijven werden en worden nog bestolen door de z.g. schoonmaakbedrijven en niet die ook bij mij hun diensten hadden aangeboden, nee er zijn er nog genoeg die het verschil tussen mijn en dijn niet kennen.

    Juist omdat het een vrij beroep is trekt het ook gespuis aan, het hele imago van de schoonmaakbranche is daardoor duister geworden.
    Het is goed dat daar nu paal en perk aan gesteld wordt.

    Reactie door Pool — dinsdag 13 november 2007 @ 23.17 uur

  6. Hakker ik doe niet aan positieve discriminatie, voor mij maakt het niet uit of het een Turk, Eskimo of een Duitser zou zijn, ik vertrouw ze allemaal voor de volle 100%, totdat ze het tegendeel bewijzen en ik hen ga wantrouwen.
    Even een stukje van jou schrijven aanhalen waar ik het volledig mee eens ben,….

    ….Ik zie alleen maar een groep die uitgebuit wordt en de stront voor andere op moet ruimen.
    Op de vervelendste tijden moeten werken en geschoffeerd worden door hun werkomgeving waar ze voor werken.
    En dat allemaal voor een achterlijk laag loon…

    Nu zal het bij de grote schoonmaakbedrijven wel iets beter geregeld zijn, maar bij de kleintjes die schoonmakers oppikken op de hoek van de straat zal jou redenatie zeker van toepassing zijn.

    Reactie door Pool — dinsdag 13 november 2007 @ 23.27 uur

  7. Inderdaad, mijn vrouw is ook schoonmaakster, en echt alle shit dient opgeruimd te worden…en dan voor een – om heel eerlijk te zijn – niet al te hoog uurloon! Lekker opruimen van shit van mensen die zich thuis nooit zo gederanen, of ze moeten in een varkensflat wonen!

    Reactie door Johan Kivits — dinsdag 13 november 2007 @ 23.30 uur

  8. Natuurlijk Hakker zo ken ik je weer, je hakt er geweldig op los en wel voor 1 van de vele onderbetaalde groepen!
    Ik wou eigenlijk nog wel graag een hint geven misschien kan Pool hier ook nog wat mee: het was rond half in de vorige eeuw had ik een buurman met een gereedschaps winkel, hij verkocht oa. ook schoppen (je weet wel daar kon je een gat mee graven) en ook de stelen daar voor.
    In die tijd maakten ze ook al reclame, wel voor de winkelramen, de reclame die m’n buurman had was::: “KLEINE STELEN MAAR GROTE STELEN HET MEEST”.

    Reactie door gonda — dinsdag 13 november 2007 @ 23.38 uur

  9. @4 De Hakker
    Pool was niet in overtreding wanneer hij camera’s op eigen grondgebied c.q. bedrijf ophangt hoor..dat mag jij bij jouw eigen voordeur ook doen.
    Ik heb er zelf ook ervaring mee dat ik ‘s-morgens bij aankomst op mijn werkplek ineens een rekenmachientje of asbak “kwijt was”…Tja, niet achter slot en grendel dus eigen schuld..Maar ik verdenk mijn eigen collega’s toch niet echt van diefstal, maar denk dan ook in eerste instantie aan de schoonmakers die ‘s-avonds zijn langsgekomen en hun (inderdaad veel te lage loon) via proletarisch winkelen een beetje hebben aangevuld..Ik kan het ze alleen moeilijk kwalijk nemen. Als ze wat meer gewaardeerd zouden worden, fatsoenlijk behandeld en met een loon dat in overeenstemming is met het nuttige werk dat ze doen, dan hebben ze dit soort methodes helemaal niet nodig!
    Ik denk zelf ook, wanneer je een willekeurige schoonmaker/schoonmaakster er naar zou vragen, ze het zelf allemaal niet doen, maar wel allemaal iemand in hun directe omgeving kunnen noemen, die het wel degelijk doet!
    Wie weet kan een beetje meer respect (zoals jij zelf ook aangeeft) en een fatsoenlijke beloning ook een eind maken aan het soort praktijken waar Pool het over heeft..

    Reactie door ToN — dinsdag 13 november 2007 @ 23.39 uur

  10. Tja de werkgevers haalden vroeger de eerste gastarbeiders binnen, Niet omdat de Nederlanders het werk niet meer wilden doen maar omdat de werkgevers niet meer wilden betalen en er geen respect was voor de mensen die het werk deden. Kijk maar naar Bergoss toendertijd ze hadden een pension ingericht, ik meen in Heesch, voor de buitenlandse arbeidskrachten uit de fabriek die later terug zouden keren naar hun land van herkomst. In de schoonmaakbranche anno 2007 hetzelfde beeld. De plaatsen die door Hollanders niet ingenomen worden omdat de betaling en de voorwaarden te slecht zijn daar staan Polen, Roemenen, Bulgaren etc. voor in de rij. Je ziet het overal in alle sectoren Hollanders zijn lui, kieskeurig hebben kapsones en stellen te hoge eisen. Dat is het motief van het grootkapitaal om de Nederlanders te vervangen voor goedkopere en willige arbeidskrachten van over de grenzen. Nu moeten diezelfde Holanders waarvan velen in armoede terecht gekomen zijn het opnemen voor degene die hun verdrongen hebben? Kijk eens in de achteruitkijkspiegel.
    Christof

    Reactie door Chris Sandee — woensdag 14 november 2007 @ 0.38 uur

  11. Schoonmakers voor een betere toekomst, laat me niet lachen.
    Christof

    Reactie door Chris Sandee — woensdag 14 november 2007 @ 0.48 uur

  12. aan het onderwerp wil ik niet veel woorden vuil maken,deze mensen moeten een fatsoenlijk beloning krijgen,ze zijn onmisbaar,deze mensen moeten zich verenigen,
    dan kunnen ze een vuist maken.
    maar met de open grenzen vrees ik het ergste
    door oostblokkers die via uitzendbureaus
    werk vinden,worden vakbonden buiten werking gesteld.
    het is een vorm van arbeids diefstal,in een
    land met een hoger levens standaard,
    onder de cao lonen gaan werken,waarbij het dan nog verdiende hoger is dan in het land van herkomst,maar vergeet niet de werkgevers
    die grijnzend en in de handen wrijvend de goedkope krachten te gemoet zien.
    tegelijk worden de nederlanders,gestigmatiseerd,die niet het schoonmaakwerk willen doen voor een fooi

    Reactie door hw. rademaker — woensdag 14 november 2007 @ 1.37 uur

  13. Weet waar je aan begint. Hogere lonen en betere voorwaarden zal betekenen dat:

    1. vraag voor schoonmakers naar beneden zal gaan (dus werkeloosheid onder schoonmakers omhoog zal gaan)

    2. de zwarte markt in buitenlandse, laagbetaalde werknemers zal toenemen

    3. kleinere bedrijven met minder geld om zomaar uit te geven voelen het ‘t meest

    Dit is geen rechtse liberale praat maar gewone logica. We willen mensen helpen, niet straffen.

    Reactie door Bas — woensdag 14 november 2007 @ 3.14 uur

  14. Hoezo, schoonmaken op ongelukkige uren?
    Kunnen die klagende bijstandsmoeders en Gloria’s eindelijk wat verdienen,als iedereen te eten heeft gehad thuis, is het weer niet goed. Een goede CAO is elke werknemer zijn goed recht maar zeur niet over “ongelukkige” tijden. Je moet je toch niet voorstellen Jan, dat je om elf uur in de morgen van je buro moet….

    Reactie door Johan — woensdag 14 november 2007 @ 3.45 uur

  15. In India is er het kastensysteem, maar wat wij hiet doen met de schoonmaak branche lijkt er wel een beetje op. Beroepen worden als laag gezien en ook zo beoordeeld. In bedrijven wordt bezuinigd meer schoonmaakwerk in minder uren en voor zo’n laag mogelijke prijs, het gaat over de ruggen van de werkers. Het vuilste werk voor het minste loon, maar ook nog eens op de onmogelijkste uren. En liefst 2x per dag komen opdraven “flexibel werken”. Werkgevers klagen dan dat ze niet genoeg personeel kunnen krijgen. Nu zijn de nieuwe aan de beurt uit de Oostblok landen om uitgebuid te worden voor nog minder geld. Dus kan er nog goedkoper ingeschreven worden ter meerdere eer en winst van de ondernemingen.

    Reactie door Harrry — woensdag 14 november 2007 @ 4.23 uur

  16. Natuurlijk is schoonmaken belangrijk werk en het wordt laag betaald omdat er veel aanbod is, helaas.
    In het kader van maatschappelijke stage zou het heel goed zijn als scholieren onder goede begeleiding zelf hun school zouden schoon houden. Krijgen ze meteen wat meer respect voor dat werk want er zit meer aan vast dan je denkt.

    Reactie door n de vries — woensdag 14 november 2007 @ 7.36 uur

  17. @9
    Nou dat weet ik niet Ton volgens mij mag de werkgever er niet zo maar camera’s neer zetten.
    En moet hij aangeven dat het pand bewaakt wordt door camera’s.
    Pas op wie de dief is,je staat voor velen verassingen ook jij zit met een vooroordeel in je maag.
    Ik heb begrepen dat jij ambtenaar bent kijk maar even hoeveel er in die branche gestolen wordt.
    Bij ons in het bedrijf bleek na de verdenking op de schoonmakers dat de bewaking er zelf met de spullen van door gingen.
    Het is net als met de hond van de buurman, zijn drol ligt nooit op straat.

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 november 2007 @ 8.27 uur

  18. Nou nog meer waardering voor full time MOEDERS die het huishouden bestieren…ik geef toe, je MOET werk, je MOET geld verdienen in deze tijd…maar geef eens credit aan degenen die het huis (schoon)houden!!!

    Moeilijk voor te stellen, hé, als je gewend bent daarop neer te kijken???

    Reactie door QuestionMaster — woensdag 14 november 2007 @ 8.48 uur

  19. Voorstel,
    Om de status van de schoonmakers op te waarderen stel ik voor dat de hele tweede en eerste kamerfractie van de S.P. wekelijks in blauwe overall de omgeving van het parlementsgebouw schoon gaan maken. Pak hem beet 2 tot 3 uur per week. De inkomsten die ze daarbij genereren kunnen naar een goed doel. Twee vliegen in één klap. Zij moeten het wel 3 jaar volhouden. Weten ze gelijk waar ze over praten in de kamer wat een grote voorsprong geeft op de andere parlementsleden. We kunnen dan gelijk zien dat het ware socialisten zijn. Aktie met de fractie.
    Christof

    Reactie door Chris Sandee — woensdag 14 november 2007 @ 8.54 uur

  20. De schoonmakers moeten aantal dagen gaan staken. Laat de zichzelf hoger geachte dames en heren eigen vuil opruimen. Want die dik betaalde normen en waardeloze directeuren en ministers steken hun handen nooit uit hun mouwen. De enige wat ze wel kunnen is creatieve manieren bedenken om de gewone burgers /werkers aan de touwen te houden en uitbuiten.

    Reactie door Khosrow — woensdag 14 november 2007 @ 9.16 uur

  21. Ja, je mag zeker spreken over ongelukkige tijden” als je in de nacht moet zien vervoer van en naar huis te krijgen, waar veelal weinig of geen vergoeding tegen over staat, of je werkgever je 10 dagen te laat uitbetaald !!! C.S.U, jullie deden dat toch regelmatig ?? Het bedondert worden door medewerkers is niet alleen in de schoonmaak aan de orde, kijk maar naar de fraude van de laatste jaren in grote bouwbedrijven!! Kortom, buitenlander, of binnenlander, iedereen heeft recht op een normaal uurloon, waar hij of zij normaal het gezin van kan onderhouden.

    Reactie door Petra — woensdag 14 november 2007 @ 10.03 uur

  22. Camera’s mogen worden opgehangen in een bedrijf zonder toestemming.
    Uitzonderingen zijn toiletten en douche en was ruimtes of kleedruimtes.

    Een ondernemer kan aanvoeren dat dit is voor een betere veiligheid op de werkvloer.

    Maar misschien kunnen wij deze schoonmakers van Pool inzetten in de tweede kamer en eens kijken wie er dan verdwijnt.

    Reactie door TT — woensdag 14 november 2007 @ 10.51 uur

  23. @20 Koshrow,

    90% van de schoonmakers ruimen de troep op die word achtergelaten door het publiek.
    Slechts 10% werkt op kantoren.
    Dus het zijn niet de directeuren en hoge heren, maar de gewone burgers die deze rotzooi veroorzaken en dan meestal scholieren die in de pauzes diverse horeca bezoeken.

    Reactie door TT — woensdag 14 november 2007 @ 10.54 uur

  24. Wacht eens even,
    Enerzijds wordt de troep veroorzaakt door verkeerde consumptie patronen en anderzijds door de industrie met name de verpakkingsindustrie. Giftige drukinkten, plastics etc. om de artikelen slijten. Probleem is dat er geen product meer maar een merk verkocht wordt. Blindelings leggen wij een te hoge prijs neer voor alle rotzooi die ze ons veel te duur aansmeren. Veel hoge heren zijn indirect mede verantwoordelijk door de verkeerde stratechische keuzes, politiek dan wel zakelijk en voor de rotzooi waarin wij leven. De afvalbergen waarin wij ons wentelen kunnen milieuvriendelijker en moeten minder. Uiteindelijk zal de wal het schip keren. Verder moet er een wet komen die schoonmakers net als papierprikkers vorstelijk laat belonen als de helden die de verloedering van de maatschappij te lijf gaan. Maar noch veel belangrijker is dat de status van degene die het werk doen omhoog gaat. Vandaar mijn herhaalde oproep fractie geef actie.
    Christof

    Reactie door Chris Sandee — woensdag 14 november 2007 @ 11.41 uur

  25. Schoonmakers zijn net kabouters, je ziet ze niet maar ze waren er wel.
    Als de kantoormensen binnen komen dan is alles schoon
    Wil wel eens zien als alle schoonmakers staken, dan is er toch een vet probleem.
    Op naar de 10 euro per uur en betere arbeidsvoorwaarden!
    Zaterdag ben ik met nog meer sp’ers ook bij de demonstratie in ‘Schiphol’.

    Reactie door Ben tarici — woensdag 14 november 2007 @ 13.18 uur

  26. @ 23,

    Hoe wel dat een lange termijn iets is en gezien het feit dat dit land niet tot de schoonste landen behoort, kan de publiek een heropvoeding(beter nog cultuuraardbeving) goed gebruiken. Maar de schoonmakers moten aan die zichzelf hoger geachte dames en heren en vooral die 10% laten weten dat de welzijn van de geprivilegieerde niet los staat van de harde werk die de arbeiders waaronder de schoonmakers verrichten. Ook de schoonmakers hebben recht op een deugdelijke loon, betere arbeidsvoorwaarden en omstandigheden.

    Reactie door khosrow — woensdag 14 november 2007 @ 13.28 uur

  27. @22
    Tussen toestemming of de verplichting tot het duidelijk maken dat ze er hangen zit nog wel een verschil.
    Natuurlijk mag de werkgever deze er neer hangen maar hij moet dit wel aan zijn personeel vermelden.
    Het achterbaks bespioneren mag volgens mijn niet misschien onder hele bijzondere omstandigheden daargelaten.
    Jij praat over veiligheid dat is wat anders dan je personeel bespioneren.

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 november 2007 @ 14.09 uur

  28. soms droom ik dat de Sp zich net zo druk maakt over onze bejaarden en wao-ers die niet meer in de wao zitten maar op weg zijn naar de bijstand en dan word ik wakker.

    In de eerste kamer geneuzel over het onder voorwaarden of zonder voorwaarden vervroegd vrijlaten van mensen die door onze maatschappij met een toch al heel korte straf voor een ernstig vergrijp tegen deze maatschappij beloond zijn. stel je voor dat je dat met terugwerkende kracht zou doen, dat kan niet. Sociale verzekeringen veranderen met terugwerkende kracht is geen probleem, want dat gaat over mensen die goed voor onze maatschappij waren en die hoef je niet te beschermen.

    Steun voor een vakbond die bewezen elke keer weer genoegen neemt met een verslechtering van arbeidsvoorwaarden in plaats van eens echt ballen te vertonen.

    25 mensen in de tweede kamer die nagenoeg onzichtbaar wachten op …… (godot?).

    Terwijl andere partijen zich dagelijks profileren is het weer stil bij de SP. De armen worden armer, de zieken en gehandicapten (het loon der zonde bij de gristenen) worden steeds meer de sluitpost van de maatschappij en worden tegenwoordig bijna wekelijks gekort op hun inkomen.

    Leuk voor de schoonmakers en unilever en al die andere die op microniveau gesteund worden door de SP terwijl op macroniveau de grote stilte heerst en niet een voor de storm. Of blijft de SP echt wachten tot de volgende verkiezingen voor ze weer eens aan de weg timmeren voor diegenen die het het echt nodig hebben?

    Reactie door ipuntje — woensdag 14 november 2007 @ 15.09 uur

  29. ipuntje, je zal ze de kost geven; bejaarden die zich druk maken om alles.Degenen die als buurtpolitie menen moeten te fungeren…gewoon omdat ze niks te doen hebben.Prima als het allemaal doorleeft hoor, maar andere gewone mensen lastigvallen met hun onzin en fictieve problemen? Dat snap ik niet…
    Zo vaak heb ik ze eens op hun bek willen slaan met hun irritante betweterige gedrag…maar dat mag helaas niet.

    Reactie door QuestionMaster — woensdag 14 november 2007 @ 16.09 uur

  30. Ben benieuwd of deze actie wel gaat werken. Ik heb jaren lang ervaring (10 + jaren) in de schoonmaakwereld, bij meerdere “grote” bedrijven.

    Ik ben uit dit werk gestapt (wat ik best wel jammer vond, als alles goed geregeld is is het leuk werk!!!!) omdat ik er jaar op jaar op achteruit ging in uurloon en arbeidsvoorwaarden. Als je reiskosten (die ik op een gegeven moment zelf moest gaan betalen) de baten van het loon gaan overstijgen moet je toch eens goed gaan nadenken.

    Heeft er wel voor gezorgd dat ik verwijtbaar werkloos was geworden volgens het CWI, maar goed.

    Ik ben helaas bang dat deze actie niet zoveel mensen in de schoonmaak gaat trekken. Mijn ervaring is dat deze mensen zichzelf echt niet gaan organiseren.

    Veel mensen werken er om een iets bij te verdienen die vinden alles wel best, zijn in ieder geval niet geïnteresseerde in het lot van hun medewerkers als ze maar iets extra’s in de vakantie met manlief kunnen uitgeven.

    De groep die afhankelijk is van deze baantjes zijn doodsbenauwd het te verliezen!! Een groot deel van deze mensen is half analfabeet (veel Marokkanen en Turken maar ook Chinezen)! Of een oproep in het Nederlands en Engels (zoals op de website staat) dan echt gaat doordringen ik denk het niet.

    Dit laat voor mij weer eens zien dat de vakbonden absoluut niet meer weten wat er op de arbeidsplekken van de laagstbetaalden gebeurd! En dat is jaren zo!

    p.s Het laatst genoten uurloon wat ik had was 7.94 euro bruto per uur! Dus die 8,90 euro in de actie oproep is nog erg optimistisch! Er wordt al jaren gewerkt met uitzendkrachten in de schoonmaak alleen de “oude” garde die nog niet versleten was is nog in vaste dienst bij de bedrijven.

    Reactie door Remco — woensdag 14 november 2007 @ 16.37 uur

  31. 28.
    SP-kamerleden zijn heel veel in het land.
    Kijk maar eens op de agenda van de 1ste en 2de kamerleden.
    Ipuntje, je vewacht natuurlijk dat dat op de tv te zien is.
    De sp heeft de media niet in de hand, daarvoor doen zij dat niet, het gaat erom dat men tussen de mensen staat.
    Met de verkiezingen gaat de sp oogsten wat zij gezaaid hebben. Als je wilt, kan je de sp altijd meehelpen, je bent welkom.

    Reactie door Ben Tarici — woensdag 14 november 2007 @ 16.59 uur

  32. ipuntje, wat vind je van deze media?
    SP-website is toch schitterend!

    Reactie door Ben Tarici — woensdag 14 november 2007 @ 17.24 uur

  33. @27 De Hakker,

    Sorry maar dit mag zonder toestemming, mits de opname direct worden gewist na controlle.
    Dit moet gebeuren binnen de 24 uur.

    Reactie door TT — woensdag 14 november 2007 @ 17.36 uur

  34. @28 i.puntje

    Wanneer komt de ommezwaai? Nu of….

    Reactie door Roodkapje — woensdag 14 november 2007 @ 18.25 uur

  35. Er is toch eens een uitzending geweest op de TV over een groep (jonge) mensen die zich internationaal hiermee bezig hield, de rechten van schoonmakers.Ze probeerden daar aandacht voor te vragen en te pleiten voor een Europoese vakbond maar kregen dat door intimidatie niet voor elkaar. Ze stonden aan de poorten van de bedrijven en niet een werknemer in de branche durfde te reageren voor de camera of ze werden door de leiding van het schoonmaakbedrijf bedreigd zodra ze wilden reageren. Ze gingen zelf aan de poort staan om erop toe te zien dat werknemers niet reageerden en dreigden de intervieuwers.
    Het was zeer intimiderend gedrag en de werknemers wisten dat als ze zouden reageren ze er meteen zouden uitvliegen. Geen rechten dus. Dus Donner geen aantasting van het ontslagrecht. Een rede temeer om ons tot het uiterste te verzetten, nee ons tot het uiterste in te zetten voor bescherming van eenieder en recht voor eenieder te eisen.

    Reactie door Henny — woensdag 14 november 2007 @ 19.08 uur

  36. Aanvulling: Met name in dit geval voor de veelal onzichtbare vergeten groep schoonmakers.

    Reactie door Henny — woensdag 14 november 2007 @ 19.10 uur

  37. Hier een schoonmaakondernemer. Ik stel voor:
    iedere schoonmaker geen 10,00 per uur , maar 20,00 euro per uur. Ik stel dan wel voor
    om ook GEZAMELIJK te demonstreren voor de kantoren van mijn klanten, die UITSLUITEND selecteren op basis van de alle,R aller, aller goedkoopste offerteprijs!!! Wie kan hier wat op inbrengen van de tomaten????

    Reactie door Jan — woensdag 14 november 2007 @ 20.05 uur

  38. Nu op het journaal.
    De landen om ons heen hebben te maken met sociale problemen.
    De manier waarop het wordt gezegd. De toon: zie je wel wees blij met Bakellende.
    Typisch de vazal Hans Laroes de spreekbuis van JPB.
    Walgelijk gewoon.
    En dan dat “links”alleen uit zou zijn op HUN EIGEN pensioen.
    Lekker het egoïsme bij links te leggen. Verketteren. Het heeft niet eens met LINKS te maken.
    Ziek wordt ik hier van.
    LAten we dit staatsjournaal TOTAAL in de ban doen tot 1 januari. Kijken wat er gebeurt.
    Maar kijkcuijfers kunnen ze toch uit hun hoge hoed toveren zodanig dat het gunstig is voor de verdraaiers van de werkelijkheid.
    Hans Laroes je begeeft je op de weg van ene Herman G.

    Reactie door Lef — woensdag 14 november 2007 @ 20.06 uur

  39. Problemen in Frankrijk in Duisland en België.
    HIER IN JPBAkellendeland BV. Daar is alles in optima forma natuurlijk…

    Reactie door Lef — woensdag 14 november 2007 @ 20.08 uur

  40. De schoonmaakster op mijn werk wordt gelukkig op handen gedragen. Als ze een WC tegenkomt die abnormaal vies is, mag ze het bij mij melden en laat ik hem eerst schoonmaken door de veroorzakers zelf. Het zijn geen voetvegen van de maatschappij. In een schone omgeving werkt het veel beter. Dit moet je samen met de schoonmakers in investeren.

    Reactie door robert rb — woensdag 14 november 2007 @ 20.08 uur

  41. 8,90 euro per uur is wel erg weinig. Dat is op fulltime basis een krappe 1.500,- euro. Net boven minimum en flink onder modaal. En het is maar de vraag of je er wel fulltime in kunt werken. Ik heb zelf altijd goede ervaringen met schoonmakers gehad. Omdat ik regelmatig overwerk zie ik ze ook vaak. Diefstallen door schoonmakers heb ik nooit meegemaakt. Wel een paar bedrijfsinbraken maar die waren het werk van anderen.

    Reactie door Martin van Rijnstraete — woensdag 14 november 2007 @ 20.14 uur

  42. QuestionMaster — woensdag 14 november 2007 @ 16.09:

    Ik denk dat ze jou o.a. nog wat elementair fatsoen en respekt voor ouderen moeten bijbrengen…snotneus!!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 14 november 2007 @ 20.14 uur

  43. En o ja dat gekanker over schoonmaakondernemers. Als jullie vinden dat wij het zo slecht doen en makkelijk verdienen, waarom beginnen jullie dan niet gewoon lekker voor jezelf…Verdient toch goed en is toch lekker makkelijk???

    Reactie door Jan — woensdag 14 november 2007 @ 20.15 uur

  44. @ipuntje:
    de strijd van 150.000 mensen (en een veelvoud daarvan als we hun families meerekenen) die 8,90 euro per uur verdienen, en dagelijks de werkvloer van de allergrootste bedrijven ter wereld schoonmaken, lijkt mij toch echt wel behoorlijk macro…
    Overigens: zichtbaarheid op ‘microniveau’ is altijd en overal essentieel voor mobilisatie.

    @Henny: check eens deze link:
    http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/30176141/media/30183088/

    Iedereen die wil weten waartoe schoonmakers in het afgelopen bereid waren. Zie hier:
    http://www.youtube.com/watch?v=IiAmjU7gL1M

    Reactie door Ron — woensdag 14 november 2007 @ 20.24 uur

  45. Hallo, ik hier Ali, iek vrag raat aan julie.
    Ik nu personeel zijn. Ik onderniemer willen worden. Maar ik sta voor dilema. Als iek blyf personel, iek blijf voetveeg. Maar als iek wort baas, ik ben rotbaas. Iek lees hier ale basen zyn rotbazen en alle personiel zielig wienig verdiendende voetveeg. Ik kan niet kiese. Jullie my helpen. Dank julie wel. Groentjes Ali

    Reactie door Ali — woensdag 14 november 2007 @ 20.25 uur

  46. johan waar slaan die eerste 4 zinnen op?
    moet je tegen je vrouw zeggen als ze de hele dag voor de twee kleintjes en meneer de huisvader aan het schoonmaken en bedden opmaken en afwassen,en het eten verzorgt heeft ook nog tussen half 7 en 10 uur jullie slagvelt op kantoor bv nog moet schoonmaken.ook de wc waar de grote heren nog niet het fatsoen hebben hun eigen remsporen en eventuele condooms gewoon laten plakken/liggen.en de maandverbanden van de trutten op kantoor achter de pot liggen,,laggen he met libresse.

    Reactie door ad — woensdag 14 november 2007 @ 20.40 uur

  47. Hé schoonmaakondernemer heb jij ook wel eens een stofdoek of bezem in je klauwen gehad? Of ben jij ook één van diegene die parasiteren over de rug van een ander. Waarschijnlijk kom je met een lulverhaal dat je er vroeger zo hard voor gewerkt hebt om te berijken wat je nu bent. Koop een pandje druk er een paar Oosteuropeanen in en laat ze maar schoonmaken, kun je mee met de offerteprijs en er ook nog wat van overhouden. Doe even normaal.
    Christof

    Reactie door Chris Sandee — woensdag 14 november 2007 @ 20.40 uur

  48. @37

    die UITSLUITEND selecteren op basis van de alle,R aller, aller goedkoopste offerteprijs

    Reactie door Jan — woensdag 14 november 2007 @ 20.05

    En waarom moet de aller, aller, aller laagste offerteprijs ten koste gaan van de aller, aller, aller laagst betaalden. U kunt zich ook met minder winst tevreden stellen. Winst blijft winst.

    10 + jaren ervaring als schoonmaker. Nooit een klacht over mijn werk gehad. Ben echt vertrokken bij diverse werkgevers vanwege de zelfde instelling die u hier als werkgever tentoonspreid. Lukt het nog een beetje om goed personeel te krijgen die zich extra willen inzetten voor u en loyaal blijven in de steeds krapper wordende arbeidsmarkt?

    Reactie door Remco — woensdag 14 november 2007 @ 20.42 uur

  49. @ 43 Schoonmaakmaffioos

    Aan je schrijven kan je al zien wat voor aso je bent, en weer met hetzelfde gezeik.
    Is de reintegratie cursus afgelopen, en is dat het enigste wat je geleerd heb,….. een grote bek en achterlijke vergelijkingen.
    Dat asogedrag had je ook al voor de cursus, dus weer weggegooid geld, trouwens mocht je de bezem en de stofdoek houden.

    Reactie door Pool — woensdag 14 november 2007 @ 21.05 uur

  50. @33
    Ik twijfel.

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 november 2007 @ 22.23 uur

  51. Nog een huis om schoon te maken in Tilburg..

    Een ronddraaiend huis. Verkwisting belastinggeld of kunst?

    lees het op:

    http://www.laathoren.nl/content.php?p=reacties&eid=346&op=1&r=9

    en geef je mening…

    Reactie door Rieks — woensdag 14 november 2007 @ 22.24 uur

  52. Eerst mensen vreselijk uitknijpen en als je rijk en oud bent een goed doel zoeken?
    Begin er eerder mee zou ik zeggen.

    Reactie door n de vries — woensdag 14 november 2007 @ 22.30 uur

  53. @28 ipuntje

    Fijn dat je ook die werkelijkheid onder ogen brengt. Waar ik van droom?
    Dat onze oppositieleider op een bus klimt en het juichende volk oproept zich te verzetten tegen die vreselijke braafburgerlijkheid in ons land en die rot streken van dit kabinet. En ja, misschien ook nog even gearresteerd wordt?
    Zou wel tof zijn…

    @46 ad

    You’re a gentleman! En dat komt niet veel voor in dit ploertige land!

    Reactie door Gloria — woensdag 14 november 2007 @ 22.39 uur

  54. @40
    Wat versta jij onder abnormaal vies.
    Men vindt het in Nederland normaal om een viervoeter zijn drollen op de stoep te laten leggen die vervolgens door schoonmakers opgeruimd moeten worden.
    Gelukkig doet de hond van Iew dat niet.
    @45
    In jou schrijven is duidelik te zien dat je bevalling moeizaam is verlopen en dat zuurstof gebrek op dat moment zijn sporen heeft achter gelaten.
    Ik ben in ieder geval blij dat je de naam Ali nog kunt schrijven.

    Reactie door De Hakker — woensdag 14 november 2007 @ 22.44 uur

  55. @45 Ali
    Kun je nou echt niet fatsoenlijk nederlands schrijven of doe je alsof? Je komt op mij in elk geval niet al te intelligent over! Ik kan je evt. wel een goeie inburgeringscursus aanbieden hoor..Mocht je interesse hebben, dan hoor ik het graag. Daarnaast lijkt het me handig dat je jezelf de volgende keer hier weer meldt, wanneer je ook een paar argumenten (of minstens eentje voor jou) te berde weet te brengen!

    Reactie door ToN — donderdag 15 november 2007 @ 0.09 uur

  56. @17 De Hakker
    Er is volgens mij inmiddels door anderen (die er misschien meer van weten) genoeg gezegd over waar je nu wel of niet camera’s mag ophangen. Eigenlijk gaat de discussie daar ook niet over toch? Ik wil met datgene dat ik hier neerpen alleen duidelijk maken wat ik over bepaalde dingen denk en voel..en daar is dit log volgens mij ook voor. Vooringenomenheid komt dan al snel om de hoek kijken, maar juist daarom is het goed om je mening te uiten en anderen de ruimte te geven om jouw oordeel/twijfel te weerspreken, daar doe je het juist voor toch? Ik ben niet bevooroordeeld, maar spreek wel graag de twijfels uit die velen met mij delen..Daarnaast blijf ik vooral openstaan voor kritiek, graag zelfs!
    Met vriendelijke groet (knipoog)..!

    Reactie door ToN — donderdag 15 november 2007 @ 0.24 uur

  57. Ton ,Ali is geert,een jij hebt een inburururing kursus nodig over internet fora voor dummies,
    “wanneer je ook een paar argumenten (of minstens eentje voor jou) te berde weet te brengen!”
    iek ben niet yooe,bedoel jij derde?

    Reactie door gaf — donderdag 15 november 2007 @ 0.40 uur

  58. @ Chris Sandee (19):

    SP-ers hebben sowieso al een voorsprong op andere Kamerleden, omdat ze goed weten waarover ze het hebben. Dat heb je nu eenmaal met praktische ervaringen met acties in bedrijven, woonwijken en onderwijsinstellingen.
    Jouw actievoorstel is ongetwijfeld “goedbedoeld”, maar dus overbodig. Met dank voor de erkenning van de betrokkenheid van de SP-ers.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 15 november 2007 @ 1.31 uur

  59. @ Henny (35):

    Over ontslagrecht gesproken: vanavond mocht de voorzitter van VNO-NCW, B. Wientjes, weer zijn riedel houden bij het TV-programma Pauw & Witteman. Opvallend was dat hij de SP ervan “beschuldigde” alles bij het oude te willen laten. Witteman had het ook over de SP en “in het verlengde daarvan” de vakbond! Opvallend hoezeer elke tegenstand tegenwoordig in de eerste plaats aan de SP wordt geweten. Een compliment.

    Wientjes had het erover dat “98 %” van de ontslagzaken bij de rechtbank (sectie kanton) toch in ontslag zou eindigen. Volgens deskundigen is dat 95 %. De preventieve toetsing betekent dus voor in elk geval 5 % geheel terecht te zijn. In werkelijkheid gaat het om veel meer, maar vaak wordt een arbeidsovereenkomst toch maar door de rechter ontbonden omdat de werkgever en werknemer niet meer door één deur kunnen. (“Incompatibilité d’humeurs”).

    @ ToN (55):

    Die “Ali” is duidelijk een provocatie. De taal in nr. 45 is geforceerd en stereotyp “verkeerd”. Het schrjfsel is vast en zeker afkomstig van een rechtse autochtoon.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 15 november 2007 @ 1.57 uur

  60. Ali — woensdag 14 november 2007 @ 20.25:

    Houd jezelf voor de gek en schaam je dat je met zo’n ernstig onderwerp de draak steekt:
    Dat pleit niet voor je sociaal gevoel, hier reageren doorgaans serieuze mensen met enige intelligentie!!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 15 november 2007 @ 2.11 uur

  61. 37. Jan

    Ik wil wel wat zeggen al ben ik geen tomaat maar vind ik ze wel heel erg lekker.

    Als jullie dan ook eens een keer onderlinge loonafspraken maken i.p.v. onderlinge prijsapspraken zoals zeer gebruikelijk is in werkgeversland dan kan een bedrijf nog steeds de goedkoopste nemen, al wordt de goedkopste dan wel een stukje duurder en efficienter.

    59. Olav

    Inderdaad ik ken het verhaal.
    Ik weet dat ook al is het ontslag onterecht de rechtbank het toch toekent met als motivatie dat door de aanvraag alleen al en het gebeurde de ‘werkverhoudingen’ er dermate onder geleden hebben dat het toch,….eigenlijk vind ik het een drogreden waar de werkgevers aardig gebruik van maken, om maar niet te spreken van misbruik.
    En Wientjes ach ja. Als er nu iemand altijd klaagt in Nederland en zeurt dan is hij het wel…. Hij is zoooo doorzichtig.

    Reactie door Henny — donderdag 15 november 2007 @ 7.03 uur

  62. Aanvulling. Afspraken wel dan om de lonen te verhogen natuurlijk.

    Reactie door Henny — donderdag 15 november 2007 @ 7.04 uur

  63. Worden de verwijslinks gecontroleerd of ze veilig zijn ivm. virussen?

    Reactie door n de vries — donderdag 15 november 2007 @ 7.34 uur

  64. Het neo-liberale Europa zal nog veel meer sociale problemen gaan opleveren, kijk in de landen om ons heen. Het egoisme dat in het liberalisme verborgen zit gaat namelijk nooit samen met respectvol samenleven.

    Reactie door Irma — donderdag 15 november 2007 @ 8.14 uur

  65. Actievoorstel
    58.Dat bedoel ik nou, wat is er op tegen dat de elite van de SP hier het voortouw neemt of zijn zij hier te goed voor? Juist om de afstand te verkleinen tussen gewone burger en politici kunnen zij met de voorgestelde actie laten zien dat niemand te goed is om rotzooi op te ruimen, tevens versterken zij het gevoel van eigenwaarde van de schoonmakers. Publicitair kan dat een enorme impact hebben op andere organisaties als goede voorbeeld. Kom even niet met J. M. aanzetten maar of veel parlementsleden incl. SP jarenlang ervaring hebben op de werkvloer trek ik sterk in twijfel. Fractie kom in actie.
    Christof

    Reactie door Chris Sandee — donderdag 15 november 2007 @ 8.29 uur

  66. @ 59 Olav Meier,

    “In werkelijkheid gaat het om veel meer dan 5%, maar vaak wordt een arbeidsovereenkomst toch maar door de rechter ontbonden omdat de werkgever en werknemer niet meer door één deur kunnen. (”Incompatibilité d’humeurs”)”.

    Dat is nu het punt. Ze zeggen dat werkgever en werknemer niet meer door 1 deur kunnen maar het betekent dat de werknemer de deur niet meer in komt ook al was het ontslag niet terecht. De rechter zorgt er gewoon voor dat de werkgever gelijk krijgt.

    Net zoals dat het volk een referendum wil en JPB zegt dat hij wel beter weet wat goed voor ons is.

    Hieruit blijkt dat hierarchie vóór alles gaat. Democratie? Kom nou.

    Als een afdelingshoofd iemand weg wil hebben uit de organisatie, bijv. iemand die kritische vragen stelt, dan gaat hij hem lullige klusjes geven net zolang tot de medewerker gedemotiveerd is en vervolgens daarover nog meer kritische vragen gaat stellen en dan kun deze medewerker gewoon ontslag krijgen, gefaciliteerd door de rechter en vooraf gegaan door een advocaat-rechtbank circus waar de gieren weer van leven.
    Maar stel dat die kritische vragensteller nu eens gelijk had? Jammer, weer een kritische medewerker weg bij de overheid. De belastingbetaler weer de klos, de hierarchie mooi gehandhaafd en versterkt. Onze overheid zou eens een lesje geleerd moeten worden. Ze handelen als verlichte despoten en niemand die ze ervan af kan houden.
    Kijk ze toch Bakellende, Middelkoop, Donner, ze gaan gewoon verder met hun opdracht die ze van een idiote en barbaarse Texaan hebben gekregen.

    Reactie door Lef — donderdag 15 november 2007 @ 8.39 uur

  67. Zit de FNV ook aan de onderhandelingstafel voor een betere CAO voor de schoonmakers?? Laat de FNV eens naar de Fransen en de Duitsers kijken, die weten hoe je actie moet voeren en zoals de Duitser hun looneis kracht bij zetten, kjk Agnes Jongerius die komen tenminste met een echte looneis van 30% dat is pas een eis, en waarom vraag jij niet meer dan 3% wat heb je tegen de arbeiders in ons land, moet je zien hoe de prijzen stijgen van levensonderhoud en vaste lasten en dan kom jij met je schamele vernederende 3% aanschijten, ga nu maar als de bliksem je looneis flink bijstellen wil je nog geloofwaardig overkomen bij je leden en de rest van werkend nederland.
    Je lidmaatschap van de VVD roept ook al twijfels op of jij wel de juiste persoon bent om een arbeiders vakbond te leiden, dus dit is een uitgesproken gelegenheid om te laten zien dat je er voor je leden bent en meeheult met de werkgevers.

    Agnes Jongerius, kom eens met goede plannen en een goed CAO voorstel voor deze schoonmakers, laat zien dat uitbuitng niet meer getolereerd wordt en dat de arbeiders in elk conflict de sterkdte partij is en niet zoals jij wil doen voorkomen, dat de arbeider de slaaf van de baas is en z’n mond moet houden.

    Reactie door Pool — donderdag 15 november 2007 @ 8.40 uur

  68. @ 65 Correctie

    Je lidmaatschap van de VVD roept ook al twijfels op of jij wel de juiste persoon bent om een arbeiders vakbond te leiden, dus dit is een uitgesproken gelegenheid om te laten zien dat je er voor je leden bent en NIET meeheult met de werkgevers

    Reactie door Pool — donderdag 15 november 2007 @ 8.42 uur

  69. @59
    Ontslag om onjuiste reden is een misdaad en daarom moet een ontslag in mijn ogen altijd getoetst kunnen worden door een rechter.
    De gevolgen voor het slachtoffer zijn enorm en het smartengeld moet in overeenstemming zijn met de aard van (on)rechtvaardigheid.
    Prima om dit door een rechter te laten doen.
    Wat Donner wil is om criminele handeling bij het geven van een onrechtvaardig ontslag mogelijk te maken.

    Reactie door De Hakker — donderdag 15 november 2007 @ 9.28 uur

  70. @56
    Jou gevoel zeg dat die schoonmakers hebben gestolen.
    Ga bij je zelf eens na hoe vaak gevoelens overeen komen met de werkelijkheid.
    Ook is jou gevoel omgeslagen in een beschuldiging richting de schoonmakers.
    Ga eens na in de geschiedenis hoeveel mensen uit fouten gevoelens het slachtoffer zijn geworden.
    Trouwens het zou bij jou niet de eerste college zijn die wat in de zak steek en de andere de schuld geven en dan vaak de meest kwetsbare.
    En probeer de mensen die jou kantoor schoonmaken ook te zien als collega’s dat werkt ook prima.
    Dus blijft realist en ga met je oordeel af op waarheden.
    Trouwens als ik wis als schoonmaker dat je zo over mijn dacht op jou bureau dan had ik al een keer een van je poten van je stoel los geschroefd dan moet je jij of een van je collega’s maar even flink op de bek gaan.
    Groet en natuurlijk met een ferme handdruk De Hakker

    Reactie door De Hakker — donderdag 15 november 2007 @ 9.45 uur

  71. PooL, je lult uit je nek. Agnes is helemaal geen lid van de VVD.

    Ze was aanwezig als genodigde op het congres, net zoals ze dat ook bij de PvdA was (waar ze volgens mij lid van is.

    Reactie door Rita — donderdag 15 november 2007 @ 10.30 uur

  72. De vrijemarkt zal in europa voor veel onrust zorgen.
    Welke kant het opgaat, dat ligt aan de bevolking.
    Het gas wordt weer duurder, en als men de tv opzet, dan hoort men dat het goed gaat.
    Voor wie?

    Reactie door Ben tarici — donderdag 15 november 2007 @ 11.30 uur

  73. Zolang bejaarden zich gedragen als imbeciele kleuters, met alle overlast van dien, krijgen ze van mij een koekje van eigen deeg…het zijn ten slotte net mensen.

    Reactie door QuestionMaster — donderdag 15 november 2007 @ 11.35 uur

  74. Ik snap alle ophef niet hier.

    Ten eerste word er een nieuw CAO vastgelegd voor de schoonmaak brance, waarbij een nieuw minimum word vastgesteld voor deze groep werknemers, deze kosten worden door de bedrijven door berekend naar de consument, wij dus.
    Verder is het aan deze werknemers of zij wensen te werken voor dit geld.
    Als ik zie dat sommigen moeten werken voor 9 euro dan is het aanbod heel hoog en kunnen zij werknemers genoeg krijgen.
    Wil je niet werken voor 9 euro in het uur moet je op zoek gaan naar een andere baan waar meer betaald word en eventueel een omscholing volgen.
    Als iedereen nu zijn ontslag neemt ligt het uurloon binnen een maand op 15 euro wat normaal is.
    Aan de andere kant kunnen wij ons afvragen waar het geld blijft gezien de meeste bedrijven een 2x-3x dit bedrag betalen om iets schoon te krijgen.
    Als ik in rusland zit heb ik ook een schoonmaakster die 3 uur in de week mijn huis bijhoud wat mij 102 euro kost per week.
    En de werkster, ach die is tevreden met deze 14 euro die zij krijgt per uur.

    Reactie door TT — donderdag 15 november 2007 @ 12.02 uur

  75. @tt

    en die andere 60 euro?

    Reactie door ipuntje — donderdag 15 november 2007 @ 12.54 uur

  76. Dat is ook de vraag die ik mijzelf stelde?
    Natuurlijk heeft het bedrijf waar zij is aangesloten ook kosten en gaat er een gedeelte naar de belasting.
    Maar als de bedrijfskosten hoger zijn dan dat de persoon op de werkvloer verdiend is er iets goed mis binnen het bedrijf.
    En dan zou een nieuw CAO alleen de kosten voor de burger hoger maken, terwijl het kleefgeld buiten schot blijft.
    En dit is denk ik niet wenselijk?
    Maar dit geld niet alleen voor de schoonmaak maar ook voor de zorg instellingen en vaak voor alle dienstverlenende beroepen.

    Reactie door TT — donderdag 15 november 2007 @ 13.42 uur

  77. @ 71 Rita

    Maar ze zat daar wel met een stemkastje in haar hand, en volgens mij heb je als genodigde niet het recht om te stemmen volgens de VVD richtlijnen.
    Maar dat neemt niet weg dat ze haar looneis flink mag opschroeven dan die schamele 3% waar ze mee gaat onderhandelen.
    Berekeningen tonen aan sat de kosten voor levensonderhoud met 9,3% zullen gaan stijgen dan is die 3% maar een slap aftreksel.

    Reactie door Pool — donderdag 15 november 2007 @ 15.31 uur

  78. Wantrouwen naar Agnes Jongerius is op zijn plaats.
    Werkt sinds haar studie al 20 jaar bij de FNV heeft nooit iets anders gedaan dus.
    Ik hoor haar niet, zie haar bij de…VVD.
    Was ze ook al niet bij het studentencorps? Voor een dwars iemand zou ik dat niet verwachten.
    Wat verdient ze eigenlijk? Beetje meer dan een schoonmaker?
    Zelf heb ik meer dan 3 jaar bij een schoonmaakbedrijf gewerkt tijdens mijn studie. Working class hero is something to be nietwaar Agnes? Kun je leuke zaken mee doen net als die zogenaamde linkse PvdA-ers met hun kaderbaantjes hun betweterige buurtopknapprogrammaatjes, etc. wat zijn we toch sociaal… Casht lekker hè Agnes?

    Reactie door Lef — donderdag 15 november 2007 @ 16.54 uur

  79. Question Master@73

    Waar slaat dit op ? het gaat helemaal niet over bejaarden maar over schoonmakers.

    Reactie door Carla — donderdag 15 november 2007 @ 16.58 uur

  80. Zou zeggen, kom allemaal naarde demonstratie van de schoonmakers in Amsterdam-’Schiphol?’

    Reactie door Ben tarici — donderdag 15 november 2007 @ 17.51 uur

  81. @54 nou, gewoon ff omkijken als je gescheten hebt. Zie je nog een deel van je scudraket, dan pak je even de borstel. De schoonmaker is geen voetveeg. Je moet het samen schoon houden.

    Reactie door robert rb — donderdag 15 november 2007 @ 18.24 uur

  82. @81
    Waar het mij even om ging is dat half Nederland via zijn viervoeter op straat piest en poept en dat andere dit wel schoon moeten maken.
    Om moeilijk heden te voorkomen behalve de hond van Iew,die doet het op de po.

    Reactie door De Hakker — donderdag 15 november 2007 @ 18.37 uur

  83. rita 71 dat ze lid is van de pvd/a wat voor verschil zit daar in,,het is zijn misdadige organisatie’s,,
    2 en kun je me vertellen wat die omhoog gevallen russiche olga krijgt?van mijn/onze contrebutie,200.000++??dat hele fnv/cnv is precies gelijk aan de pvd/a/cda een slap draaikonterig aftreksel van 30 jaar geleden.
    waar zijn de knuppels voor de auto voorruiten van stakings brekers.waar zijn de echte stakingen,waar oom agent nachtmerries van krijgt.jiehaa rammen op die blauwe pakken,en busjes,,hehe hijg hijg.heerlijk die oude goede tijd.

    Reactie door ad — donderdag 15 november 2007 @ 21.06 uur

  84. @71.Rita
    Ik heb haar daar ook gezien met een stemkastje.

    En 3% staat in geen verhouding tot 30%.

    Reactie door Rob de Kuster — donderdag 15 november 2007 @ 21.24 uur

  85. @ 83 ad

    Precies het maakt geen donder uit of ze lid van de VVD of PvdA is, het is allebei draaien, liegen en verraden en linksom en rechtsom de burger en het land naar de kloten helpen, en wat nog erger is dat er nog een kudde schapen is die deze partijen nog volgen.
    De VVD heeft al aangegeven nog extremer te worden dan Wilders en Verdonk samen, ze willen dus duidelijk via facisme de kiezers terug te winnen, en de PvdA…. zucht ..zucht.

    @ 84 Rob de Kuster

    Heel veel mensen hebben haar zien zitten met een stemkastje, vandaar dat ze meeheult met de VVD om de lonen te blijven matigen.
    Dat mens moet zo vlug mogelijk van die positie verdwijnen en daar moet een krachtig iemand met charisma komen te zitten en niet zo’n slap aftreksel van een combinatie PvdA/VVD.
    Haar credo… Links lullen en rechts de zakken laten vullen.
    Ik had haar een jaar lang het voordeel van de twijfel gegeven, maar mijn vermoedens zijn onderhand toch bewaarheid,… ze werkt er aan mee om het FNV zijn daadkracht te ontnemen ten gunste van de werkgevers en natuurlijk voor haar zelf als ze de FNV verlaat zoals ze al eens in de wandelgangen heeft aangekondigd.

    Reactie door Pool — donderdag 15 november 2007 @ 22.03 uur

  86. Wat een gelul allemaal !!! Het gaat gewoon over de slechte voorzieningen in de schoonmaak, en het te lage “salaris” wat daar tegen over staat !! Bij C.S.U en Asito worden werknemers al onder druk gezet, om zaterdag niet naar de bijeenkomst van het F.N.V te gaan, waar slaat dit op ?? Mensen van deze en andere bedrijven, negeer jullie chef, en kom ook naar de Holiday Inn. Krijgen jullie misschien eindelijk een normaal, begrijpelijke loonstrook, met in ieder geval een vast basisloon. En hopelijk krijg je dan ook gewoon op tijd je salaris, en nooit meer 10 dagen te laat !! Ik vraag me trouwens af, of manager Thomson en kornuiten hun salaris ook wel eens enkele weken te laat ontvangen, en of er met hun uren ook wel eens wordt geknoeid !!!

    Reactie door Petra — donderdag 15 november 2007 @ 22.07 uur

  87. @70 De Hakker
    Wie is er hier nou werkelijk bevooroordeeld? Jij of ik…?!

    Reactie door ToN — donderdag 15 november 2007 @ 22.52 uur

  88. @ 86 Petra

    Precies zoals jij het beschrijft, kom mensen met z’n allen naar die bijeenkomst en laat je niet intimideren door de ratten van werkgevers.

    Reactie door Pool — donderdag 15 november 2007 @ 23.02 uur

  89. wel altijd leuk om te zien dat Gloria alleen reageert als ze god kan gebruiken of wanneer mensen haar een veer in haar reet steken! Waarom geen reactie op de opmerking dat ook jij via wellicht schoonmaakwerk wat kan beuren?

    Reactie door Johan Kivits — vrijdag 16 november 2007 @ 0.01 uur

  90. @ 89 Johan Kivits

    Waarom op mensen trappen is toch nergens voor nodig, en Gloria weet echt wel raad met figuren zo als jij, daar heeft ze god niet voor nodig.
    Gelukkig dat men haar nog waardeer voor al haar inbreng op deze weblog, en trouwens nu je over schoonmaakwerk begint, wordt het geen tijd voor je pilletje, tandjes poetsen en dan slapen want het is morgen vroeg dag en iemand moet toch de kost voor ons allemaal verdienen, dus kom op naar bed jij want het busje komt zo.

    Reactie door Pool — vrijdag 16 november 2007 @ 0.47 uur

  91. @ Johan Kivits

    Ook altijd leuk om te zien dat jij in sommige zaken een verband meent te zien, terwijl dit inzicht in andere situaties totaal bij je ontbreekt. Wellicht heeft de provocerende opmerking van ene Johan niet haar prioriteit.
    Kan ik me nog goed voorstellen ook…

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 16 november 2007 @ 0.55 uur

  92. 90+ @Johan Kivits.

    Evenzo zou ook jij in dit verband geen reactie verdienen.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 16 november 2007 @ 1.00 uur

  93. Mijn vrouw werkt als schoonmaakster op enkele scholen, ze moet daar binnen een bepaalde tijd haar werk doen, maar dat is soms onmogelijk.
    Overheden zoals gemeenten gunnen een schoonmaakbedrijf met de laagste inschrijving het onderhoud van een school zodat vaak de laagste lonen worden betaald met het maximale aantal uren.
    Vaak gaat mijn vrouw dan ook extra werk doen die volgens een beheerder moet worden gedaan waarvoor ze geen beloning krijgt.
    Ook chefs van bedrijven proberen deze mensen te bevelen met opdrachten die buiten die uren vallen.
    Meestal gaat een schoonmaakster er mee akkoord omdat ze bang is dat ze anders wordt ontslagen als ze de wens van de opdrachtgever niet navolgt.
    Asito biedt haar werkneemster een 13de maand uitkering aan met een belasting voordeel.
    Het is aantrekkelijk om daaraan mee te doen maar het voordeel in een salaris wordt te niet gedaan op pensioenrechten, die worden namelijk niet meegenomen in een uitkering naast een AOW uitkering.
    Vele mensen werken op scholen en tijdens school vakanties wordt er geen salaris uitbetaald, wat in het inkomen wordt gevoeld.
    Om deze inkomsten te gaan vergoeden moeten er in de cao onderhandelingen een basis bedrag worden vastgesteld voor niet werkbare dagen waar een schoonmaakster niet schuldig aan is.
    Tevens zou een schoonmaak bedrijf een alternatieve tijdelijk werk moeten aanbieden vanwege de verloren uren.
    Er zijn genoeg bedrijven die tijdens de schoolvakanties wel genoeg werk hebben om hun kantoren te onderhouden.
    Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die het werk van een schoonmaak ploeg erg waarderen en deze mensen ook belonen met iets extra’s zoals een kerstpakket!
    Hulde voor deze bedrijven.

    Reactie door Hendrik — vrijdag 16 november 2007 @ 1.50 uur

  94. Gloria, bedankt voor je mooie gedichtje,

    Reactie door n de vries — vrijdag 16 november 2007 @ 6.17 uur

  95. @93
    zogenaamd intelligente mensen heben normen opgesteld voor onder andere de schoonmaak van scholen. Dat deze normen beneden minimaal zijn lijkt logisch, want ze werden alleen maar ingesteld om geld op de onderwijsbegroting vrij te maken. Zo mag er normaal gesproken maar éen keer in de week echt gezogen worden en verder zogenaamd tipzuigen, alleen zichtbaar vuil weghalen. Voor een “grote schoonmaak is sowieso geen geld en op het moment dat er iets meer vuil veroorzaakt wordt door welke omstandigheid dan ook ga je achter lopen. Natuurlijk probeer je als school binnen het ter beschikking gestelde budget toch meer voor elkaar te krijgen als de norm voorschrijft, omdat je gebouw anders vervuilt, wat vooral niet ten goede komt aan cara patienten. Dat op dat moment voor een schoolbestuur de CAO van de schoonmaker niet de prioriteit heeft lijkt mij logisch. Als je al bezwaar wil maken tegen het goedkoop betalen van schoonmaaksters van schoolgebouwen, dan zal je toch bij de politici moeten wezen die vinden dat geld belangrijker is als mensen.

    Reactie door ipuntje — vrijdag 16 november 2007 @ 11.11 uur

  96. @87
    Ton lees je reactie van @9 nog eens een keer, en denk dan diep na.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 16 november 2007 @ 12.39 uur

  97. Ik lees wel eens dat scholen veel geld oppotten of besteden aan leuke uitjes voor het team.
    Hoe is dat te rijmen met geen geld voor goede schoonmaak??

    Reactie door n de vries — vrijdag 16 november 2007 @ 12.47 uur

  98. @96 De Hakker
    Nadenken is mij op het lijf geschreven hoor, doorgaans doe ik dat zelfs meer dan mezelf lief is…! Maar hoe dan ook, volgens mij zijn we het helemaal niet zozeer oneens..De meningen zijn hetzelfde, de interpretatie en verwoording verschilt..Zullen we het daar gewoon bij laten,want we kunnen allebei onze energie (denk ik) aan nuttiger zaken besteden!

    Reactie door ToN — zaterdag 17 november 2007 @ 0.29 uur

  99. @96 De Hakker
    Nog ff alleen maar voor jouw eigen geruststelling..Ik heb in het verleden vaak ‘s-avonds overgewerkt en heb daarbij meerdere malen met die schoonmakers/schoonmaaksters (al of niet van allochtone afkomst) kennisgemaakt hoor..En onder het genot van een bakkie leut heel wat ervaringen uitgewisseld..Ik weet dus heus wel een heel klein beetje waar ik het over heb…!

    Reactie door ToN — zaterdag 17 november 2007 @ 0.54 uur

  100. @94 n de vries

    Ik ga het nog een keer proberen, want ik zie het niet meer terug:

    Graag gedaan en ook bedankt.
    Groet!

    Reactie door Gloria — zaterdag 17 november 2007 @ 2.35 uur

  101. Beste Gloria, Hakker, Pool, of God mag weten hoe jullie jezelf nog meer noemen, het gaat hier om een betere C.A.O, 10 eurie’s minimum, etc !!! Waren jullie vanmiddag op de bijeenkomst in Holiday Inn ?? Ik wel !! Werken jullie zelf, of hebben jullie familie of vrienden die in de schoonmaak werken ? Mijn dochter doet dit werk al 17 jaar, en is geïntimideerd door managers van C.S.U. Ze is letterlijk en figuurlijk ziek geweest van intimidaties en leugens van criminelen in dat bedrijf. Ik ben blij voor alle schoonmakers, dat iemand het voortouw heeft genomen,en tot actie’s heeft aangezet.{ hoera }Maar het is óók tijd voor de klant, om schoonmaakbedrijven te controleren, op o.a. hun medewerkers. Mensen die bij K.L.M. zijn uitgescheten, omdat ze 6 maanden “in detentie “hebben doorgebracht “werden na hun vrijlating op het Mediapark in Hilversum te werk gesteld , ja toch, C.S.U.??? Ra ra hoe zit het met onze veiligheid ?? Na de vrijlating van deze personen volgden etentjes met de exgedetineerden, en de heer Thomson, manager bij C.S.U, ja toch ?? Kijk, als je wat hebt uitgevreten heb je recht op een nieuwe kans, maar die ándere werknemer, die met twee bazen, zonder strafblad, dié heeft zéker recht op een normaal salaris, en op respect van die zelfde heer Thomson !!! Waar bleven die C.A.O. boekjes destijds, meneer Thomson ?? Kom op iedereen, pak die lafaards aan, en zit niet te mierenneuken tegen elkaar !! Aanpakken die leugenaars, en bij de naam noemen, dat is waar het om gaat !!Groeten, Petra

    Reactie door Petra — zaterdag 17 november 2007 @ 21.09 uur

  102. Ook ik ben schoonmaakster (pardon tegenwoordig heet het met een deftig woord interrieurverzorgster)op werktijden die niet altijd gunstig uitvallen,maar alla daar heb ik zelf voor gekozen.
    Het is inderdaad heel erg ondankbaar werk,alleen op de scholen waar ik werk zien ze het wel als dankbaar werk en dan met name de leerkrachten.
    Iedere dag krijg ik wel een complimentje dat het er schoon uit ziet en zo lekker ruikt.
    Ook de leerlingen worden stevig aangepakt als ze er weer eens een zooitje van proberen te maken.
    Op mijn andere school krijg ik altijd een cadeautje met feestdagen.
    Met kerst kopen de leerkrachten onder elkaar een mooi kerststukje (terwijl ik gewoon een kerstpakket van de baas krijg)en met pasen en sinterklaas krijg ik ook altijd iets leuks,moois of lekkers.
    Dit zijn de dingen die je werk dan weer dankbaar maken.
    Ik heb heus wel door dat mijn baas dik aan mij verdient,wij krijgen heel weinig tijd om schoon te maken,goedbeschouwd is het in die aangewezen tijd niet te doen om alles schoon te krijgen.
    Mijn baas krijgt b.v door een school voor 3 uur per dag uitbetaald en ik moet dan de school schoonmaken in 1 uur en een kwartier.
    Maar ik ben ook niet helemaal gek en maak gewoon schoon wat ik in die tijd schoon kan maken red ik het niet? jammer dan morgen weer een dag.
    Gaat de baas klagen dan zoekt hij maar een ander,want ik heb nog steeds het voorrecht dat ik dit baantje doe om mijn tijd een beetje te verdrijven en voor een leuk zakcentje erbij,gelukkig heeft mijn vriend een goede baan en hoef ik er niet bij te werken om een boterham meer te eten.
    Het is voor mij gewoon om de dag te breken en een beetje te doel te hebben.

    Reactie door jacqueline — zondag 18 november 2007 @ 10.26 uur

  103. Ik ben blij dat medewerkers eindelijk eens opstaan, zeker in deze branche waar veel angst was omdat intimidatie aan de orde van de dag was zogauw er publiciteit kwam of de internationale club die het voor deze mensen opnam in verschillende landen in het geweer kwam.
    Ik heb bijvoorbeeld ambtenaren en anderen wel voor minder zien staken en kabinetsleden zien opkomen voor hun RECHTEN op nog meer salaris, pensioenen en wat dies meer zij.
    Juist door de kwetsbaarheid van deze groep in het huidige marktwerkende bestel en de eerder heersende angst voor zichzelf op te komen zouden we blij moeten zijn dat ze deze eindelijk overwonnen hebben.
    Waar een schaap over de dam is volgen er mogelijk meer.

    Reactie door Henny — zondag 18 november 2007 @ 16.57 uur

  104. @ 101 Petra

    Het is droevig gesteld met de schoonmaakbedrijven althans met de leiding ervan en dat is een landelijke trend, overal is het zeer slecht gesteld met de betalingen terwijl de heren zich in bordelen vol zuipen.
    Ik wens je dochter veel sterkte in de toekomst en hoop vurig dat alles eens goed geregeld gaat worden.

    Reactie door Pool — maandag 19 november 2007 @ 0.05 uur

  105. Hoi Pool, Het gaat hier jammer genoeg niet alleen om mijn dochter, maar om vele, vele méér . Míjn dochter heeft gelukkig, mede door hulp van het F.N.V, geleerd haar mond open te doen. Ook kan ze op support van haar moeder rekenen. Veel mensen hebben die steun jammer genoeg niet, en óók voor deze mensen geldt het zelfde; Meer loon, betere arbeids voorzieningen, respect, en een goeie, begrijpelijke C.A.O ! Hopelijk gaan we er uitkomen, zonder harde maatregelen !!Het zijn ook niet alleen de grote schoonmaakbedrijven die er een zooitje van maken. Firma Dick Groen in’t Woud in Nieuwkoop ? Ja, die geeft de laatste jaren een labiele medewerker voor het gemak maar geen loonstroken meer ! Deze medewerker van Groen, moet van 1000 euro zien rond te komen. Daar werk je dan héél hard, 40 uur per week voor. Ja, het kan altijd nog erger, is’t niet zo ???

    Reactie door Petra — maandag 19 november 2007 @ 12.28 uur

  106. 104-105

    Nee hoor Pool en Petra het gaat veel verder. Het is een Europese trent. En het zijn vaak ook nog de bedrijven, ik zeg niet in dit specifieke geval want dat weet ik niet, die ontzettend veel illegalen in de nachtelijke uurtjes hebben werken.

    Reactie door Henny — maandag 19 november 2007 @ 15.16 uur

  107. @POOL moet ik je toch teleurstellen…ben al 7 jaar WAO-er maar zie het leven zonnig in! En een pilletje..er zijn er op dit log wel anderen die er meer aan hebben…zelfs met twee hernia’s een versleten heup en wat nog meer mogen zommige hier mijn morfine hebben…wellicht worden ze daarna zo eerlijk dat verstoppen achter cliches niet meer helpt!

    Reactie door johan kivits — dinsdag 20 november 2007 @ 0.50 uur

  108. Heeee, Johan, Misschien heeft het U.W.V. nog een klein baantje voor jou, achter een computer of zo iets !! Daar krijg jij misschien dan rond de 7 eurie’s voor, en laat ze dat dan aftrekken van je W.A.O. uitkering !! Dat typen is echt iets voor jou, en tijd heb je genoeg, of ben jij óók een uitbuiter ??????

    Reactie door Petra — dinsdag 20 november 2007 @ 18.09 uur

  109. @ Petra…ook lekker gebekt zie ik…Tijd genoeg..ik reageer altijd pas laat op de dag…ben huisvader nml….en ik volg een studie HBO Vertaler Engels…wat doe jij, behalve zeiken? Oh ja,…mensen achterna lopen wie je eigenlijk niet kent! En nee, uitbuiten…nooit gedaan, zal het nooit doen! Dit in tegenstelling tot sommige anderen hier!!!!!!!

    Reactie door johan kivits — woensdag 21 november 2007 @ 0.00 uur

  110. Lekker makkelijk, Johan, met al je medicijnen tóch de huisvader spelen,een H.B.O cursus vertaler, en dat is allemaal mogelijk doordat jij in de W.A.O. zit, Toch ??!!! {Lekker makkelijk} Als je een baan van 9 uur per dag zou hebben, zou dit allemaal niet kunnen beste Johan. Is het grut nog erg klein waar je de huisvader voor speeld ? Je bent zeker ook nog nooit opgeroepen voor een herkeuring, of ben je bij een dergelijke keuring op krukken naar binnen gegaan ??????

    Reactie door Petra — woensdag 21 november 2007 @ 8.44 uur

  111. Petra…dus ik zou geen kans kunnen krijgen na 4 operaties? Geen herkeuring? Toch wel hoor, en nee geen krukken nodig gehad..gewoon echt beperkt. Als ik 9 uur per dag zou kunnen werken (met schoon water en droog brood!) zou ik wel zelf geld hebben om een studie te betalen…Dus wil jij ook iets bereiken….dan moet je (volgens jouw reactie) lekker in de WAO gaan. Neem je wel effe het inkomensverlies mee in je gedachtegang? Oh, nog iets …als je mij wil corrigeren…SPEELT is met een T. En ik speel geen huisvader…Oh nog iets….ga zelf op krukken lopen, je lijkt me redelijk gemankeerd!

    Reactie door johan kivits — woensdag 21 november 2007 @ 23.21 uur

  112. Nog iets…wie denk jij te zijn om mijn kind te betitelen met “grut”? Effe denken he?

    Reactie door johan kivits — woensdag 21 november 2007 @ 23.27 uur

  113. @Petra
    Ik hoop dat de terechte kritiek van Johan aanleiding zal zijn om jouw mening enigszins te nuanceren! Voor mijn gevoel is jouw mening nogal ongenuanceerd en doe je daarmee onrecht aan mensen die dat niet verdienen! Wees vooral voorzichtig met het posten van meningen t.a.v personen, die je misschien niet of nauwelijks kent! Hou het dan op z’n minst algemeen!
    Met vriendelijke groet, Ton.

    Reactie door ToN — donderdag 22 november 2007 @ 1.25 uur

  114. Hallo allemaal,

    De cao onderhandelingen zijn vanmorgen begonnen. En nu maar even afwachten, of goedbetaalde werkgevers overstag gaan. Dit zal nog wel even duren…Raymond Joval(3x wereldkampioen boxen)kwam de vakbond supporten!!!Alvast bedankt Raymond! En we blijven deze strijd volgen.Ook wil ik iedereen feliciteren,omdat het ontslagrecht in de ijskast is gezet. Gelukkig maar.We gaan door, voor die 10 euro. Groetjes Chantal.

    Reactie door chantal — donderdag 22 november 2007 @ 18.09 uur

  115. Hoi Johan, Ook aan het corrigeren geslagen ?? Ja, een stomme fout, maar je begrijpt ‘m volgens mij wel. Enne…..Het is “sommige” en geen “zommige” beste kerel!! Je geeft zelf nu aan dat je de lessen in vertalen niet zelf hoeft te betalen. Ik maak hier uit op dat er, ook voor jou, licht klaart aan de horizon, in de vorm van een nieuwe baan terzijner tijd !! Vertaler wordt volgens mij beter betaald dan schoonmaken!!Enne…. ToN, waarom nuanceren ??Ik vermoed dat je matigen bedoeld, wat ik niet van plan ben trouwens !!

    Reactie door Petra — vrijdag 23 november 2007 @ 12.13 uur

  116. Hallo Chantal, En nu maar afwachten wat de onderhandelingen gaan op brengen !! Ja, gelukkig staat het plan om ontslagrecht te versoepelen in de ijskast, maar blijf alert, één of andere Donner aanhanger/ sympathisant, kan het er zo weer uithalen ook !! En nu maar doorknokken voor die 10 eurie’s {12 mag ook } veel succes !!

    Reactie door Petra — vrijdag 23 november 2007 @ 15.10 uur

  117. Enne…. Johan, Volgens de dikke van Dale is “grut” ook wel “kroost” te noemen. Of, gewoon “kleine kinderen” Niet zo’n raar woord dus !! Je ben trouwens best wel snel op je staart getrapt, voor zo iets piet luttigs !!!!

    Reactie door Petra — vrijdag 23 november 2007 @ 15.16 uur

  118. Een typfout is geen schrijffout en “grut” komt niet zo aardig over…Ik snap dat jouw “grut” niet al te stevig in haar schoenen staat…En snel op mijn tenen getrapt? Jij doet net of het makkelijker is om in de WAO te zitten als te werken….Ik denk dat je niet al te bijster bent….Of doet lichamelijke pijn en bijvoorbeeld loonderving je niets? En trouwens, mijn vrouw is ook schoonmaakster en daarom weet ik hoe deze beroepsgroep er soms aan toe is…Dat heet kennis van het onderwerp en ook inleving. Verder dit, jij kent mij totaal niet en wil je onvrede over de situatie op iemand botvieren…als je een sterk persoon was deed je dat wel bij hen die de situatie hebben veroorzaakt! Niet bij iemand op een log waarvan je niets weet…En snel op mijn staart getrapt…als vreemde heb jij geen enkel recht mijn kind op welke manier dan ook te bestempelen. Daar blijft men vanaf…maar ach…wees lekker gefrusteerd, ga ik lekker een toekomst maken! Slaap ze

    Reactie door johan kivits — vrijdag 23 november 2007 @ 23.22 uur

  119. Hoe dan ook …mensen die rotzooi van een ander opruimen dienen veel meer inkomsten te krijgen!

    Reactie door johan kivits — vrijdag 23 november 2007 @ 23.39 uur

  120. Petra, reageer even op het gedeelte van herkeuring welke ik volgens jou niet gehad heb!

    Reactie door johan kivits — vrijdag 23 november 2007 @ 23.57 uur

  121. [...] Een betere toekomst voor onze schoonmakers Aanstaande zaterdag start de campagne ‘Schoonmakers voor een betere toekomst’. De CAO-onderhandelingen komen eraan, en de schoonmakers hebben samen met de bond een gloednieuwe CAO geschreven. De schoonmaakbranche is ‘booming‘, maar daar merken de schoonmakers zelf maar weinig van. Hun werk is vaak op ongelukkige uren, en krijgt maar weinig respect. Onterecht helaas, maar dat [...] Tue, 13 Nov 2007 20:16:40 +0000  in  Actie!  on  Weblog Jan Marijnissen    http://www.janmarijnissen.nl/2007/11/13/een-betere-toekomst-voor-onze-schoonmakers/  -  Original Article [...]

    Pingback door Feed Search Engine - All Fresh Articles And News Are Here — zondag 25 november 2007 @ 17.41 uur

  122. Beste Johan, {met of zonder kievit} Of je nu wel of niet één of andere keuring mocht hebben ondergaan, laten we deze zinloze discussie maar stoppen. Ik wens jou van harte beterschap, en succes met je studie, je schoonmakende vrouw een uurloon van minimaal 10 euries, en je grut een zonnige toekomst !!!

    Reactie door Petra — zondag 25 november 2007 @ 23.55 uur

  123. Nee Petra..hoe te stoppen…je dacht dat ik geen herkeuring heb gehad…die heb ik wel gehad en dan geef je geen antwoord…Jij ook een zonnige toekomst, maar je hebt nog steeds geen recht mijn zoontje “grut” te noemen!

    Reactie door johan kivits — maandag 26 november 2007 @ 1.02 uur

  124. Johan toch!!!!1 Grutegrutegrut !!!!!

    Reactie door Petra — maandag 26 november 2007 @ 9.56 uur

  125. Sorry Johan, Moet zijn Gruttegruttegrut ! Enne….Chantal, Als jij contact mocht hebben met een vakbond ??? Misschien is het een leuk idee om ook eens een bonafide schoonmaakbaas in het zonnetje te zetten. Kijk even op de reacties van Johan {Kievits}, want zijn vrouw heeft een salaris van 900 eurie’s voor 20 uurtjes werken in een week. Verdient toch een pluim, dacht ik zo…….!!!!

    Reactie door Petra — maandag 26 november 2007 @ 10.19 uur

  126. @Petra…ja mensen die echt goed zijn verdienen wat meer…er is geen enkel mens dat gaat schoonmaken voor de door jou benoemde bedragen!!!! En mijn vrouw heeft de leiding over de schoonmaak..wellicht ook een verschil! verder reageer ik er niet meer op want jij hebt mij aangevallen voor niets en ook ik vind dat mensen beter betaald moeten worden. Maar als jij je rancune door wil zetten…ga je gang. Werkt je dochter al?

    Reactie door johankivits — dinsdag 27 november 2007 @ 0.04 uur

  127. Als men 80 uur per maand werkt..en men verdient 900 euro (incl. reiskosten) dan is het toch niet een al te groot uurloon? Wie kan er iets aan doen dat sommige mensen al verdienen wat jullie willen bereiken?

    Reactie door johankivits — dinsdag 27 november 2007 @ 0.05 uur

  128. Hoi Johan, Ja, jou vrouw heeft een goed salaris, net zo als mijn dochter. En Johan, mijn dochter is ook nog nooit zonder werk geweest, en is , net zo als jou vrouw, voorvrouw, zoals dat genoemd wordt !!Maar…. de redenen dat er nu een campagne van start is gegaan is omdat er in dit land héél veel mensen zwaar worden onderbetaald, de c.a.o. niet of nauwelijks wordt nageleefd, en mensen niet het respect krijgen wat ze verdienen !!!! Begrijp je het nu Johan, of gaan we hier ook over debatteren ??

    Reactie door Petra — dinsdag 27 november 2007 @ 12.00 uur

  129. @Petra..ja! Die mensen kunnen dat toch ook zelf voor elkaar krijgen? Of moet de overheid zich overal mee bemoeien?

    Reactie door johankivits — dinsdag 27 november 2007 @ 23.45 uur

  130. petra, wat ik nog steeds niet begrijp is waarom jij op mijn reactie wilde reageren? waarom aankomen met een baantje bij het UWV?

    Reactie door johankivits — woensdag 28 november 2007 @ 1.55 uur

  131. heb ik volgens jou teveel gekregen als wao-er?

    Reactie door johankivits — woensdag 28 november 2007 @ 1.56 uur

  132. Jeetje Johan, heb je me toch weer zo ver dat ik jou ga antwoorden !!! De inhoud van de campagne gaat verder dan alleen geld verdienen. Maar…., kom ik toch weer terug bij jou. Jij doet die cursus “vertaler” toch ook omdat deze jou werd aangeboden ? Dat maak ik tenminste op uit je antwoord in nr.111. Johan, jíj hebt toch zelf ook een instantie nodig om jou van het één of ander te voorzien ? Er is toch een óverheid voor, om achtergestelden te helpen, of tegemoet te komen ? Stel dat er bij jou herkeuring was besloten dat jij uit de w.a.o. was gegooid……dan had je het nu van die 900 euries van je vrouw moeten doen, en was jou ook geen cursus vertaler, op H.B.O. niveau aangeboden!!!! De overheid was ook goed voor jou Johan !!! Gun dat ook aan al de vét onderbetaalde schoonmakers in dit land. Jij je translation job, de schoonmakers het hunne !!

    Reactie door Petra — woensdag 28 november 2007 @ 9.12 uur

  133. @Petra..ik gun de hele wereld het beste..maar even dit..mij is iets aangeboden? Daar heb ik vanaf 2001 voor geknokt, omdat ik niet afhankelijk wil zijn van anderen…maar bij het UWV loopt het echt niet makkelijk…Daarom moet ik nu ook een 4-jarige studie binnen twee jaar afronden! En een ding wil ik je meegeven..ook al ben ik straks – heel misschien, als het me lukt, vertaler – ik heb buitengewoon veel respect voor mensen in de schoonmaak of vergelijkend werk..Hoop dat al die mensen die te weinig krijgen inderdaad goed beloond worden. Maar je moet niet denken dat iemand met een beperking van alles aangeboden krijgt, zo werkt het niet. En ja, ik heb zoveel “geluk” gehad dat ik opnieuw 100% ben afgekeurd…Ik had liever ook morgen gaan schoonmaken, voor welk geld dan ook…Dat kun je toch begrijpen? Ik zorg voor de middag voor de kleine, en dan moet ik eerst 3 uur rusten voor ik verder kan met mijn studie…zou graag 100% goedgekeurd zijn! Ik wens je heel veel succes met je “strijd” en hoop voor alle mensen dat het goedkomt, want daar hebben ze recht op! Maar ik hoop dat je inziet dat WAO-ers niet zomaar hulp krijgen, dat is echt een gevecht hoor! Het beste!

    Reactie door johankivits — donderdag 29 november 2007 @ 0.02 uur

  134. @Petra, de overheid kan je helpen, maar zoals je nu merkt gebeurt dat praktisch nooit…Daarom denk ik dat we uiteindelijk op deze site zitten!

    Reactie door johankivits — donderdag 29 november 2007 @ 0.03 uur

  135. [...] te horen dat door de SP op ‘Radio Tomaat’ (op radio 5) is uitgezonden. Check het hier: http://www.janmarijnissen.nl/2007/11/13/een-betere-toekomst-voor-onze-schoonmakers/ Stuur me de e-mail [...]

    Pingback door Schoonmakers Voor Een Betere Toekomst - Archive » Weblog Jan Marijnissen, 13-11-2007 — donderdag 29 november 2007 @ 15.34 uur