Zorg dichtbij

Zorg Dichtbij

De SP pleit al jaren voor zorg dichtbij de mensen. Dat pleidooi leek in de verkiezingen aan populariteit te winnen, ook bij andere partijen. Maar uit eigen onderzoek kan de SP melden dat kleinschalige zorg op dit moment nog flink wordt tegengewerkt.

Huisartsen die niet willen deelnemen aan grootschalige huisartsendiensten voor zorg buiten kantoortijd, worden gehinderd en financieel benadeeld. De uurlonen van huisartsen in kleinschalige diensten zijn veel lager dan die van huisartsen in grootschalige diensten. Ook afspraken met zorgverzekeraars over de financiering van kleinschalige zorg blijken lastig.

Kijk hier voor het onderzoek, en het bijbehorende nieuwsbericht.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 13 november 2007 :: 21.15 uur

71 Comments

71 reacties

  1. Ach, voor vele zal het na 1-1-2009 niets uitmaken waar deze huisartsenzorg zal zijn.
    Ruim 300.000 gezinnen worden dan uit de verzekering gegooid omdat men de premie niet kan betalen.
    Ik denk dat de SP zich daar eens om moet bekommeren en kritisch moet opstellen naar dit kabinet, zo ook het laatste meest bezopen voorstel van Klink,…

    …Extra premie voor wanbetalers zorg

    Minister Klink van Volksgezondheid wil de zorgpremie van wanbetalers met zeker 30% verhogen. Een speciaal orgaan moet de hogere premie gaan inhouden op het inkomen, de zorgtoeslag en eventueel het vermogen, vindt de minister.

    In een brief aan de Tweede Kamer staat dat de opbrengst van de maatregel ten goede moet komen aan de verzekeraars die met gederfde inkomsten te maken hebben. Maar de verzekeraars moeten wel zelf blijven proberen de achterstallige zorgpremies te incasseren.

    Op 1 oktober hadden 250.000 verzekerden zeker zes maanden geen premie betaald. Dat komt neer op ruim 370 miljoen euro..

    Deze mensen hebben al geen geld om de zorgpremie te betalen, en dan ga deze Klink er nog eens 30% premie verhoging bovenop gooien omdat je niet in staat bent je premie te voldoen.
    Dat betekent dat de verzekeringen niets binnenhalen en in 2009 ruim 400.000 mensen met een nog grotere schuld blijven zitten, die ook niet door de verzekeringen te incasseren valt.
    Het bewijst weer eens dat de grootste imbicielen toch in dit kabinet zitten.

    Reactie door Pool — dinsdag 13 november 2007 @ 21.23 uur

  2. is het nu niet mogelijk om er nu al mee te stoppen te betalen,,
    even geen huisarts maar tandart periekelen,
    tand boren,weer niet goed,tweede keer weer niet goed,dus totaal drie keer betalen,waarvan twee keer voor een ahum fout,en dit is niet de enigste tand,vorige ook al,,en het vreemde is,dit heb ik/wij nog nooit gehad voor de invoering.
    jaha er zijn er bij die verdienen nu goud geld en geen 1 zorgverzekering kan het wat schelen of niet MENZIS maar overstappen das nagenoeg onmogelijk.
    ietsepietsie oftoppic?

    Reactie door ad — dinsdag 13 november 2007 @ 22.02 uur

  3. Ik heb ook weleens geprobeerd een arts te bereiken in het weekend mijn conclusie is een bijna dood ervaring.
    De afstand tussen artsen en patienten wordt alleen maar groter.
    Als voorbeeld een bezoek aan de tandarts in het weekend,eerst 50 euro contant betalen met de mededeling :die kunt u volgend week declareren bij het ziekenfonds.
    De keuze tussen kiespijn en een week niet eten was niet moeilijk.

    Reactie door che — dinsdag 13 november 2007 @ 22.19 uur

  4. strijd voor letterlijk ”beter”.

    Reactie door pulcinella — dinsdag 13 november 2007 @ 22.26 uur

  5. Ja Pool, ik wist ook niet wat ik hoorde! Het innen via de belastingdienst wordt al een drama voor die gezinnen en dan maar even een boete van 30%. Direkt loopt half nederland dakloos rond met nog 2 of 3 tanden in de mond en worden er op de hoeken van de straten nieren verwijderd door een stelletje louche figuren.

    Nederland, de arme man van europa. Maar misschien in verhouding wel de meeste miljardairs.

    Reactie door anne hilverda — dinsdag 13 november 2007 @ 22.28 uur

  6. @1 Pool — dinsdag 13 november 2007 @,

    Ja, mooie boel zeg. Het rare is dat er niet na gekeken wordt waarom sommige mensen niet betalen. Als ze nou dom weg niet betalen of niet kunnen betalen. Wel wat begrijpenlijk voor het kabinet omdat ze dan hun eigen beloften onderuit halen, dat de zorg beter zou worden.

    Het zou wel goed zijn als de SP dit zou aankaarten en eventueel zelf een onderzoek na te doen als het mogelijk is.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 13 november 2007 @ 23.02 uur

  7. @2
    Ad,ik weet niet waar je woont maar weet je zeker dat het een tandarts is.
    Ook goede zaken is tegenwoordig dat je door gestuurd wordt naar een tanden hygiënisten die zitten dan bij de tandarts in de praktijk.
    Die jensen dan met een hogen druk spuit er doorheen en binnen zijn de 65 Euro.
    Mijn tandarts wordt altijd wat kribbig als ik zeg dat ik het niet nodig vindt het is net of hij er ook aan verdiend?

    Reactie door De Hakker — dinsdag 13 november 2007 @ 23.02 uur

  8. @1
    Ze zijn in den Haag wel helemaal in de ban van 30%.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 13 november 2007 @ 23.16 uur

  9. @1 Pool,

    Inderdaad, deze onzin moet inderdaad gestopt worden.
    En laten ze dan direct de 1500 BOA’s uit Salland en twente een gewone baan geven en ze niet met een autootje laten rond rijden en kenteken voor kenteken noteren om te zien of er nog een boete of belastingschuld openstaat, waarna het voertuig direct word afgesleept en gestald voor 8,50 per dag, die je ook moet betalen als je wagen onterecht is afgesleept.

    Reactie door TT — dinsdag 13 november 2007 @ 23.26 uur

  10. Het zou beter zijn eens te kijken naar de redenen waarom er niet betaald wordt! Ik zelf betaal voor mijn huishouden 260 euro per maand…dat is toch wel even een bedrag hoor… Maar om mensen die het over het algemeen toch al moeilijk hebben ook nog eens te straffen…laat maar doen dit onrealistische kabinet!

    Reactie door Johan Kivits — dinsdag 13 november 2007 @ 23.32 uur

  11. @ 6 Evert Tigchelaar jr

    Het schijnt dat er maar een handje vol mensen zijn die het vertikken om de premie te betalen terwijl ze dat wel kunnen.
    De grootste groep kan echt zijn premie niet betalen, men moet maandelijks een keuze maken tussen dakloos worden of een zorgverzekering, de keuze is dan gauw gemaakt zeer zeker als je kinderen heb.
    In plaats van de premie inkomensafhankelijk te maken gaat deze Klink, (hij is bijna de buurman van Bakellende) ook nog eens de mensen bestraffen omdat hun inkomen niet toereikend is om uberhaupt die premie te kunnen betalen.
    Dat is nou weer zo’n CDA actie,.. uitzuigen tot op het bot.
    En christelijk nederland vaart er wel bij.

    Reactie door Pool — dinsdag 13 november 2007 @ 23.40 uur

  12. @ad als je tandarts, je garage, de winkel waar je je schoenen koopt het niet goed doen, dus een product leveren waar niets van deugd, hoef je niet te betalen. Je betaald enkel voor een goed product

    Reactie door Johan Kivits — dinsdag 13 november 2007 @ 23.45 uur

  13. En nog iets…artsen in het weekend….leuk, veel betalen voor telefonische k.t zorg!

    Reactie door Johan Kivits — dinsdag 13 november 2007 @ 23.52 uur

  14. Groepspraktijken zijn nodig
    Ik ben voor kleinschaligheid , waarbij stadswijken zoveel mogelijk zelfstandig gaan functioneren als dorpen, met allerlei zelfstandige eigen voorzieningen, zoals uitgaansgelegenheden, eigen stadskantoor, eigen politiebureau, eigen ‘dorpskern’ met kledingwinkels, enz… Ik ben ook voor in principe kleine ziekenhuizen, één ziekenhuis per honderdduizend inwoners, zodat oude mensen zonder auto makkelijk familie en specialisten kunnen bezoeken en zodat hun ziekenhuisbezoeken minder bijdragen aan files en milieuvervuiling.

    Maar het is nodig dat huisartsen zich organiseren in groepspraktijken per wijk of buurt. Dat is nodig in verband met de zeer ongezonde en vermoeiende onregelmatige nachtdiensten, het enorme en groeiende huisartsentekort!, de ziekmakende overbelasting van veel huisartsen en de zeer snelle groei van de medische kennis.

    In een groepspraktijk kunnen gespecialiseerde medewerkers de huisarts veel taken uit handen nemen. Bijvoorbeeld een huisartsverpleegkundige, maatschappelijk werker, apotheker, fysiotherapeut, ambulanceverpleegkundige, vroedvrouw, pedagoog, psycholoog, gediplomeerd alternatief genezer, ICT-er, financieel administrateur, enz…

    Daarnaast moeten er veel betere en uitgebreidere medische websites komen, waar patiënten gratis deskundige medische info vinden via teksten, webforums en informatievideo’s. Patiënten moeten daardoor veel sterker worden betrokken bij de preventie en behandeling van lichamelijke, geestelijke en sociale problemen.

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 14 november 2007 @ 1.36 uur

  15. Hier in het lieflijke smalste strookje Zuid-Limburg hadden wij vroeger een prima ziekenhuis in Sittard en een even prima in Geleen. Ruim baan voor de broodheren van het corrupte CDA, de projectontwikkelaars, aannemers, banken en makelaars. De oude ziekenhuizen worden letterlijk gesloopt om plaats te maken voor dure appartementen, waarin rijke medelanders hun oude dag in weelde kunnen gaan slijten.

    Maar nu komt het:

    Er rijst nu iets nieuws uit de grond en dat is geen gewoon ziekenhuis maar een zorgboulevard die een slordige 360 miljoen euro moet gaan kosten. U leest het goed al zal het budget inmiddels wel weer overschreden zijn. Het nieuwe ziekenhuis gaat in totaal 5 streekziekenhuizen opslokken, krijgt alleen maar 1-persoons kamers met eigen badkamer (!) en krijgt een Schiphol-achtige uitstraling. Het staat er (Bonnema architecten) echt.

    De idee achter deze aanpak is natuurlijk dat hier nieuwe wegen gezocht worden om aan de zieke medemens veel, heel veel geld te gaan verdienen. Zo komen er apotheken, fysiotherapeuten en restaurants en gaan snelle jongens zich bijv. bekommeren om uw ogen en oren en uw zieke geest.

    Ik raad de experts aan om zich goed in de PPS in de zorg te verdiepen.

    En u? Bereid u maar vast voor op de zorg anno 21ste eeuw en gaat u maar flink sparen!

    Reactie door Hermie Kreeft — woensdag 14 november 2007 @ 2.01 uur

  16. Beste Jan,

    Alles goed en wel. De eerste tekenen zijn er al. Ze willen de mensen die geen premie kunnen betalen, 30% meer laten betalen. Er is maar één oplossing “TERUG NAAR HET ZIEKENFONDS!!!!!!!”

    Mvgr,

    Reactie door Niek van Aurich — woensdag 14 november 2007 @ 2.34 uur

  17. @8 inderdaad terug naar af dit moet een verkiezing belofte worden ,want dit kijkt werkelijk nergens op.
    Twee keer per jaar naar de huisarts en 1100 euro armer.
    Of die arts nou 550 euro verdient in 7 minuten.
    Ik denk het niet,maar het geeft wel iets aan.

    Reactie door che — woensdag 14 november 2007 @ 6.32 uur

  18. een pleidooi…
    is dit nu wat men noemt “constuctief oppositie voeren” ?

    pfffffff

    Reactie door iew — woensdag 14 november 2007 @ 10.50 uur

  19. Groepspraktijken geven op platteland te lange reistijden

    @ 14 Ik ben voor groepspraktijken in de steden en middelgrote gemeentes. Maar op het platteland kunnen groepspraktijken problemen geven met te lange reistijden voor patiënten en huisartsen.

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 14 november 2007 @ 11.08 uur

  20. @1 Pool
    Als dit nu geen voorbeeld van een ‘democratische’dictatuur is
    weet ik het ook niet meer.
    Voor dit scenario van onverzekerden is reeds bij aanvang door de SP gewaarschuwd.
    Ze werden weggehoond.
    Nu is dat een voldongen feit.
    Honderdduizenden in inkomen afgeknepen mensen,(euro, zorg, energielasten) kunnen basale lasten zoals de huur en eerste levensonderhoud niet meer betalen.
    Maar dat doet de belastingdienst nu wel even geforceerd op insignatie van de bedenkers van dat al bij voorbaat onzalig plan, eerst ‘alleen’ gedwongen en nu zelfs met een 30% hogere gedwongen premieheffing.
    Dubbelblinde autisten die zoiets bedenken.
    Ik kijk vandaag met een weemoedig oog naar Frankrijk.
    Daar kent men de juiste medicatie voor die kwaal nog in de enig juiste dosering.

    Reactie door Alex — woensdag 14 november 2007 @ 12.01 uur

  21. @1 Pool,

    Ik erger me net zo hard aan dat voorstel.
    Pas plaatste ik nog een reactie op “Tegenspraak” hier volgt een stukje daaruit:

    “Ik kan legio voorbeelden aanhalen van gezinnen die door onvoorziene toestanden plotseling hun bestedingpatroon drastisch moesten veranderen. Echter allerlei “toen nog mogelijk” af te sluiten contracten kunnen niet naar draagkracht worden aangepast. Vangnet om incasso’s te voorkomen is er niet.”

    Kortom, de regering creeerd meer ene meer ruimte om de mens met al niet te veel geld, te straffen met inhoudingen of incasso-sancties. Het is dus duidelijk dat de regering domweg niet wil weten dat er mensen zijn die het niet kunnen betalen. Dit is pure ontkenning. Gewoon een grote groep van de bevolking uit maken voor leugenaar. Een grote groep over een kam scheren met de rotte appels die er altijd zullen zijn.

    Preventief is men in Nederland niet meer in staat je te begeleiden.
    De technologie binnen de gezondheid wordt alsmaar beter, maar nu zit men met een vergrijzing te kijken, pensioen en kwaaltjes en ouderen zorg.
    Mensen met een handicap kunnen onafhankelijker worden door deze vooruitgang, maar wat moet je ermee. En mensen die totaal afhankelijk zijn worden ook niet gauw meer ziek.
    Alles wat mogelijk een verzekeringsuikering veroorzaakt wordt tot “ground zero” gedreven. NU, vindt de regering het schijnbaar welletjes dat van de vruchten hebben meegegeten.

    Dus wat kan de regering “achteraf” nog wel? Eerst laten ze je flink zwemmen. Als je niet verdrinkt en je krabbelt aan wal, gaan ze deze mensen/ouders verplicht opvoed lesgeven. Zoiets als een inburgers certificaat.
    Je kinderbijslag invorderen, als je kind is ontspoord.
    30% verhoging vanwege je betaalgedrag invorderen met verplichte arbeid, voorruit wassen bij een stoplicht bijvoorbeeld.
    We zetten de nog niet pensioenen gerechtigden aan de lopende band.
    We verhogen de premies en vergoeden minder. Dus moet je je duurder inkopen.

    We versoepelen het ontslag recht, maw, plots kan er op dit niveau wel contract breuk plaatsvinden. ETC ETC!!!!!

    Gezinnen/individuen die dus nu hard hulp nodig hebben, worden aan hun lot overgelaten, of krijgen een totaal onleesbare route beschrijving mee, waar zij met elk probleem waar ergens terecht kunnen. Dit resulteert bijna altijd in totale ontreddering en dus nog verder van huis.

    Hier in Nederland is het dan ook net vreemd dat wij een democratie tolereren die 70% van de bevolking net binnen de grens van onafhankelijkheid houdt en 30% die we legaal kei hard mogen natrappen.
    Dit zijn de normen en waarden van deze tijd. Iets wat de regering oogluikend toelaat. Deze mentaliteits verandering speelt de politiek in de kaart ooit de verplichte zorgverzekering af te schaven.

    Ik denk dat het tijd wordt voor een CAD voor kapitaalsnuivers, het worden egoisten, ze gaan over lijken, komen dus met geweld aan hun geld, en zijn onbereikbaar geworden voor enige vorm van redelijkheid.
    Haal ze van straat, deze junks!

    Reactie door Kbo — woensdag 14 november 2007 @ 12.29 uur

  22. Ik vraag me honderd keer af hoe ik in godsnaam als ik echt iets krijg bij de huisartsenpost moet komen ‘s avonds of in het week-end.
    Met het openbaar vervoer? Dan moet ik wel heel goed in staat zijn te lopen.
    11 minuten om bij de dichtbijzijnde bushalte te komen, overstappen en afhankelijk van de tijd vroeg avond of laat ben ik 1 tot twee uur per rit kwijt, dus niet heen en terug maar enkel heen of terug.
    Bijvoorbeeld terug van de huisartsenpost naar huis na acht uur ‘s avonds: 14 minuten lopen naar dichtsbijzijnde bushalte half uur wachten voor overstap.tot laatste bushalte en dan naar huis 11 minuten lopen.
    20.58 vertrekken bij de huisartsenpost betekent dan 22.45 thuis incl. 26 minuten lopen en een half uur wachten.
    Hoe je dat allemaal moet doen als je echt iets mankeert is mijn vraag. Taxi is niet te betalen en krijg je niet vergoed. Je zou maar met je voet ergens ingetrapt zijn.
    in feite betalen wij de rekening die vroeger als geringe kosten bij de huisartsen lagen die 5 minuten moesten rijden binnen het dorp voor een noodgeval of waar je nog zelf kon komen.
    Huisartsen hier doen steeds minder en klagen steeds meer. Ik kan me voorstellen dat het in de grote steden anders gaat. In ieder geval zijn mijn ervaringen zowel met huisartsen als ziekenhuizen geheel anders dan de door EO en SBS6 uitgezonden inkijkjes doen vermoeden…….
    Met de camera erbij krijg je m.i. een geheel verwrongen beeld van de werkelijke praktijken en gedachten… in vele delen van het land.
    Ik ben opgehouden van de gezondheidszorg ook nog maar iets te verwachten dan kan het hoogstens nog meevallen. Als…indien….. daar denk ik maar niet meer over na.
    Ik meen vernomen te hebben dat in ieder geval een huisartsenpost voor buiten normale tijden, in de kempen is verdwenen of gaat verdwijnen. Eerlijk gezegd weet ik er niet het fijne van, ik heb het van horen zeggen.
    Overigens dat rapport van de SP is zelfs na vergroting niet te lezen voor mij, wat een kleine lettertjes!!!!!!1

    Reactie door Henny — woensdag 14 november 2007 @ 13.11 uur

  23. Gaat de overheid zelf weer innen ??
    Lees ik hier de eerste haarscheurtjes van het zorgstelsel.
    Tzal niet lang meer duren of we zijn weer terug bij af (ASAP) als het kan.

    Maar terug naar het onderwerp, wat ik niet begrijp is dat vroeger (help ik wordt oud) een huisarts zijn vak als een roeping zag, helaas tegenwoordig 9-5 baantjes en vaak een kastje muur verhaal en geen betrokkenheid.
    Ik kan me herinneren dat de huisarts op zijn route, spontaan wel eens langs reed bij een van zijn patienten om te zien of alles goed ging.
    Toen had je er ook begrip voor dat de huisarts iets vaker een week vrij was, maar niet zonder dat er goede vervanging geregeld was.
    Maar ja door een of ander vaag werktijden besluit mag de huisarts zijn werk niet meer naar behoren vervullen en is de functie huisarts van een status baan naar een loonslavenfunctie van de zorgverzekeraars gegaan.

    Reactie door Sinne Tolsma — woensdag 14 november 2007 @ 13.44 uur

  24. @ Sinne Tolsma. Vroeger (ik wordt ook oud) had de huisarts 7×24 uur dienst per week en kon je middenin de nacht bij hem aanbellen. Telefoon hadden wij niet zoals de meeste mensen in die tijd. Nu hanteren de heren kantooruren van 9 tot 5 alles uitsluitend volgens afspraak. Je hebt echt geluk als je dezelfde dag terecht kunt.

    Reactie door Dik Evertse — woensdag 14 november 2007 @ 15.32 uur

  25. 24. Dik Evertse

    Inderdaad ook ik word oud. Vroeger was er ‘s ochtends spreekuur, ‘s middags bezoek aan huis (voor mensen die te ziek waren om te komen) en de avond-en week-enddiensten werden ook toen al verdeeld over de huisartsen die in een plaats praktijk hadden. En ze waren ook veelal nog betrokken bij het vak en de patienten, alhoewel er was ook toen wel een verschil tussen de een en/of de ander. De een betrokken, de ander meer belust op de centen. Het grote verschil het was in ieder geval toegankelijk voor eenieder. Nu heb ik weleens het gevoel dat de patient er is voor de arts i.p.v. andersom.

    Reactie door Henny — woensdag 14 november 2007 @ 18.43 uur

  26. 12 behalve als die artsen?slim zijn en hun rekeningen via een bureau laten sturen,,die moeten eerst geld hebben,,dan pas kun je het terrug proberen te krijgen,,effe 470 euri of we ????,,das wat anders als een paar ondeugdelijke schoenen waar je mee terrug gaat,,dan haal je ze gewoon over de toonbank zeg maar.en zover laten het die doorgaans niet komen,,iedem met de garage,,
    maar een bureau heeft daar geen bootschap aan ,,eerst betalen dan naar je tandarts je gelijk halen ,dan weer terrug ;aten storten,,ps en dat duurt door de regel iets meer als een maand++,en voor 5 uur,en meestal haal ik dat niet ivm werk he.,en hoeveel denken er niet aan dat te doen bv die tand pakket 3-4 hebben,ach de verzekering dekt dat wel.maar veel mensen hebben dat niet en mogen maar een paar behandelings onderdelen hebben per jaar,jaha het is opgezet voor de rijken en tenbehoeve van de dikblepen,waarvan de gewone burger de voorheen partikuliere verzekering voor zijn gaan betalen immers de dikblepen zijn 300% gezakt vergeleken met voor de invoering,de gewone jan met de pet effe rekenen omrekenen 34 gulden is +-16 eurie nu +- 200 weer omreken +-98 eurie.tja.

    Reactie door ad — woensdag 14 november 2007 @ 19.04 uur

  27. zie ook:

    http://dongen.sp.nl/woudrichem/Rapport_huisartsenpost_Gorinchem.pdf

    Reactie door johan scholte — woensdag 14 november 2007 @ 20.07 uur

  28. @22 Henny ik heb ook de indruk dat huisartsenposten meer op eilandjes beginnen te lijken,onbereikbaar en onderbezet.
    Als patient moet je kunnen praten als brugman wil je overkomen.
    Vooral mensen met spraakmoeilijkheden door b.v een TIA kunnen het helemaal wel vergeten.
    Neem maar twee paracetamols en als het dinsdag nog niet over is even langs de huisarts is het advies.
    in en in triest.

    Reactie door che — woensdag 14 november 2007 @ 20.08 uur

  29. Jan,

    Sterker nog, iedere wijk of dorp een eigen EHBO-post waar men met allerlei kwaaltjes en kwetsuren terecht kan.Is de kwaal of kwetsuur ernstig een verwijzing naar de huisarts.Mocht de kwaal of kwetsuur ernstiger zijn een directe verwijzing naar de Eerste Hulp in het ziekenhuis.
    Het hele zorgsysteem wordt op deze wijze ontlast
    De huisvesting van een ehbo-post kan in een wijkgebouw,of dorpshuis.De bezetting van de post kan overdag op basis van een betaalde baan,stage of vrijwilligers,en in de nachtelijke uren middels een telefooncentrale en oproepbasis.

    Meer medicijnen vrij verkrijgbaar en de apotheker de bevoegdheid om een recept te verlengen.

    Reactie door tom — woensdag 14 november 2007 @ 20.52 uur

  30. Huisartsen dichterbij
    De hele Zorg dichterbij

    Mega is niet altijd beter.
    Het betekent soms dat de patiënt zegt; sorry, ik denk dat ik niet mee ga.

    De persoonlijke relatie tussen huisarts en ‘patiënt’ is gebaseerd op vertrouwen.
    En multifunctionele centra met een legertje aan artsen kunnen deze taak nooit volbrengen.
    Wie bent u? Wat heeft u? Liever dit vooraf ingevuld zien en opgestuurd via internet.
    Een stapje verder is dan natuurlijk de via internet teruggestuurde analyse en medicatievoorstellen/receptuur

    Persoonlijk contact is essentieel voor de relatie tussen zorgverstrekkers en eventuele patiënten. En dit kan alleen maar door een vertrouwensrelatie die zich slechts laat vertalen in kleinschaligheid en niet in zorgfabrieken.

    Reactie door Tim 76 — woensdag 14 november 2007 @ 21.25 uur

  31. 22,23,24,25

    Een beetje kortzichtig, en niet wetend waar men over spreekt. Ten eerste, de huisartsen bepalen niet hoeveel artsen er op een huisartsenpost werken maar de zorgverzekeraar want die hebben de grootste vinger in de pap. Voorbeeld, Almere 185000 inwoners tussen 24:00 uur en 08:00 uur aanwezig op de post 1 huisarts 1 doktersassistente 1 chauffeur.En uitspraken als vroeger werkte ze 7*24 uur slaan echt nergens op.Vroeger moest je als arbeider ook 6 dagen werken en geen vakantie en het ontslagrecht moest nog uitgevonden worden.Ik vind dit soort ongenuanceerde uitspraken van SP ers verontrustend.En de door 24 genoemde heren zijn hoofdzakelijk partime werkende vrouwelijke huisartsen.En voor de duidelijkheid vroeger was het slechter.

    Reactie door Hans — woensdag 14 november 2007 @ 21.26 uur

  32. 31.Hans

    Het is maar wat je vroeger noemt. Voor iedere leeftijd is vroeger anders en eenieder heeft een andere ervaring en ja artsen zijn net mensen allemaal anders dan de ander zowel vroeger als nu, goede en sslechte. Maar de bereikbaarheid was stukken beter en de communicatie omdat je elkaar door en door kende alsmede de kwalen van elkaar zowel medisch als anderszins een voorwaarde voor goede inschatting EN bereikbaarheid letterlijk en figuurlijk en daar hadden we het toch over.

    Reactie door Henny — donderdag 15 november 2007 @ 7.17 uur

  33. Hi Pool,

    Tja wie zijn die wanbetalers? In de avro nachtdienst waren er veel op de radio. Ook was er iemand die serieus geloofde dat als hij betaalde dan er op hem ge-experimenteerd zou worden. Dat is al een falen van die gezondsheidzorg, voor gekken hebben we geen doctors. En ik ben er ook een. Wanbetaler. Bij Menzis. Het begon toen me geld op was bij de kassa van de aldi. Automatische afschrijving van Menzis. Gelijk teruggedraaid. En nu loop ik graag achter in rekeningen betalen.(Uit levensbehoud) Menzis heeft dat ook door. En heeft de DEURWAARDER ingeschakeld. Nou voor niks, HI heb natuuurlijk alles al betaald. Kost de anderen ook weer geld onterecht de DEURWAARDER inschakelen voor mij. Het lijkt op UPC of andere klootzakken. Na de deurwaarder zit er weer een gat van twee maanden. Ben toch wel een beetje bang. Ze proberen me steeds VOORUIT te laten betalen. Vandaag is dit opgelost. Ze komen nu met de achterstallige rekeningen. Hoi!Heb trouwens erg genoten van de verzekering dit jaar. Kon namelijk niet meer plassen. Okee zegt de huisarts, haal die spullen bij de apotheek en kom hier naar toe.
    Moest echt zo nodig, iedereen kan dat zich voorstellen, maar niet als je blaas bijna ontploft. En men weet niet wat wel of niet vergoed wordt voor jou. Zo een rustig halfuurtje discussie wat men mee mag geven.
    En ik met echt heel veel pijn op me fiets, lopen duurde te lang, naar mijn arts.

    Reactie door pjotter — donderdag 15 november 2007 @ 7.50 uur

  34. Ja Hans,
    is je pamper al verschoond jongen, als je goed gelezen hebt, maar ik neem het je niet kwalijk, dat heb je op die leeftijd, schreef ik al over de loonslaven van de zorgverzekeraars.
    Daarnaast wordt niet gesteld dat men 24*7 uur werkte, maar dienst hadden, daar zit een wereld van verschil in.
    Huisarts zijn of worden was een roeping, ik heb het geluk dat ik mijn huisarts niet eens meer ken, maar ik kan je op een briefje geven als ik deze nu op bel dat hij weer eens niet aanwezig is en dus weer ergens naar een vervanger moet.
    Als huisarts behoor je daarnaast ook nog als vertrouwenspersoon te functioneren en nu mag jij mij uitleggen hoe je een vertrouwens relatie met iemand kunt hebben die je niet kent en als je hem nodig hebt je weer eens doorverwezen wordt naar een vervanger in het kader van vakantie of bijscholing?

    In dat kader mag een huisarts best wel een behoorlijk inkomen hebben, mits deze ook daadwerkelijk zijn werk verricht waarvoor hij die functie bekleedt en niet zoals nu dat de zorgverzekeraars meer geld van een consult in hun reet stoppen voor iets waar ze zelf geen bemoeienis in hebben.
    Maar ja door al die dure kantoorgebouwen en al dat personeel dat mee moet eten wordt de zorg hier onbetaalbaar.

    Ik vergelijk veel zaken hier in nederland tegenwoordig wel eens met het call-girl syndroom,
    zij(in deze de huisartsen) verdienen het geld(uitvoerend) en houden er misschien net een kwart aan over, ook de pimp(in deze de zorgverzekeraars) en de drivers(het personeel)moeten mee eten!
    Het meest genante is nog wel dat de overheid hier de regie over voert!

    Reactie door sinne tolsma — donderdag 15 november 2007 @ 12.39 uur

  35. Sinne,Henny,Tom,Che, inderdaad vroeger had je altijd twee spreekuurtjes en het ging snel en vlot.De huisartsen woonden dicht bij de mensen en kwamen ook wel eens op de fiets op huisbezoek.En ook wel eens gewoon, zelfs als je er niet om had gevraagd.Dat waren HUISartsen. Het woord HUIS moet weggestreept.Ze komen alleen nog als je dood bent voor het overlijdensbriefje en geven weduwe of weduwnaar een valiumpje.Aju paraplu.
    Waarom moeten wij eigenlijk zo veel betalen, je krijgt er niets meer voor.

    Ik vind ook dat er in elke wijk of dorp een centraal gebouwtje moet komen, hoeft niet luxe, als er maar elke dag een wijkzuster een tijdje spreekuur houdt,een jurist, een arts (elke dag) en in de nacht een of twee hulpverleners die kunnen ingrijpen of alarm slaan.

    En de overheid moet dat betalen , van al die belastinggelden die ze opstrijken.Denk eens wat ze “verdienen”aan een liter benzine.En wie hebben die benzine nodig, de loonslaven die voor een karig loon op hun werk moeten zien te komen.

    Je ziet nu wat er gebeurt als een deel van die loonslaven in opstand komt.Duitsland heeft 50 miljoen schade per dag als de goederentreinen stilstaan.Rondom Parijs 400 km file!!!!!

    Gans het raderwerk staat stil, als uw machtige arm dat wil!
    Waar wachten we nog op.
    De mensen die het ECHTE WERK DOEN (zoals machinisten en buschauffeurs,ambachtslieden) ze kunnen amper het hoofd boven water houden/
    En de lui met middelmatig verstand die met zesjes door uni komen, strijken dikke sommen op voor uit het raam staren en vergaderen.
    Onderzoek: vergadercultuur kost Nederland 60 miljard per jaar!
    En wat zeggen de vergaderaars: 44 % zit te denken aan thuis, aan sex en aan geld.
    Asjemenou,waar wachten we op.

    Reactie door anne hilverda — donderdag 15 november 2007 @ 14.14 uur

  36. het ergste is we weten het allemaal,en iedereen wil wel maar kan niet.
    en geen politieke partij die het voortouw durft te nemen.

    nee “steun” uitspreken daar blijft het dan ook bij…
    en de verloedering gaat gewoon verder.

    nu gemiddeld per dag al 4 topics over de ellende en zaken die verkeerd gaan,ipv 2.

    dat zegt ook al iets zou ik zo denken.

    Reactie door iew — donderdag 15 november 2007 @ 15.22 uur

  37. 35. Anne hilverda.

    Nee Anne zelfs niet meer als je dood bent. Toen mijn schoonmoeder overleed en wij de huisarts een bericht stuurde hebben wij helemaal niets van hem vernomen, nul nada.
    Ik wil het soms niet meer weten want als ik echt openbarst (wees gerust ik zal dat hier niet doen) is het niet meer te overzien.

    Reactie door Henny — donderdag 15 november 2007 @ 16.31 uur

  38. Henny, ik word hier treurig van. Je kunt je inderdaad maar beter helemaal van alles afkeren.Dat zeggen andere mensen ook tegen mij en inderdaad hebben die een veel vrolijker leven.
    Dansen op de rand van de afgrond en ze beseffen het kennelijk niet,ze zijn gelukkig.

    Reactie door anne hilverda — donderdag 15 november 2007 @ 17.44 uur

  39. idd Anne

    met dank aan de egocentraliserende overheid,

    Nederland gaat naar de klote van al die meeëters (en dan heb ik het niet over uitgeprocedeerde asielzoekers en andere die noodgedwongen van een uitkering afhankelijk zijn) maar over al die door de overheid in het leven geroepen bureautjes met veel managers die niks doen veel beloven en nog veel meer opstrijken.
    Niet alleen de kleine zelfstandigen gaan daardoor naar de verdommenis maar de gehele maatschappij zal daar in mee getrokken worden.

    Reactie door sinne — donderdag 15 november 2007 @ 18.30 uur

  40. @ 36 iew

    Wat hebben de Fransen en de Duitsers wat wij niet hebben.
    Ze leggen gewoon het land plat om hun eis kracht bij te zetten, en men laat zich niet murw maken en willen ook hebben wat ze eisen, maar hier in ons land beweegt er niemand als z’n middelen van bestaan elke dag minder en minder worden.
    En inderdaad alleen maar klagen en klagen hoe we uitgezogen worden maar actie voeren zoals de Fransen en Duitsers forget it, en dat weet dit kabinet ook, daarom drukken ze alle beslissingen en regeltjes en bezuinigingsmaatregelen probleemloos door de strot van de burger.
    Soms denk ik dat de SP te bang is om actie te voeren, maarja zonder een sterke vakbond of vakbondsleider begin je ook weinig, vandaar die vernederende schamele 3% looneis.

    Geloof me iew, zodra er een partij opstaat die dit land plat wil leggen dan sluit ik me daar terstond bij aan.

    Reactie door Pool — donderdag 15 november 2007 @ 20.59 uur

  41. @36 Iew @40 Pool

    Zullen we Pool, Iew….?
    De PP (Platlegpartij) beginnen?
    En daar sluit de SP zich vast wel bij aan, dachten jullie niet?

    Jammer he, dat de arbeiders zo tevreden zijn geworden… de lamlendelingen! Vroeger waren het nog de studenten… maar ook die hebben geen ruggegraat meer.
    Dit land gaat naar de knoppen door te weinig MANKRACHT. No Heroes!!
    Soft, soft.

    Reactie door Gloria — vrijdag 16 november 2007 @ 3.39 uur

  42. Pool en Iew en Gloria

    Waarschijnlijk hebben de Duitse en Franse arbeiders en toch slechter dat wij, anders heb ik er geen verklaring voor.

    Vergeet niet dat ook veel arbeiders hier een redelijk salaris verdienen dus waarom zullen zij staken?

    van de 15 miljoen Nederlanders hebben rond 500.000 mensen het minimum, daar zitten veel mensen bij met een uitkering en wat moeten die platgooien?

    De meeste mensen die werken ( die dus zouden kunnen staken) hebben dus niet echt een rede om te staken.

    Reactie door Carla — vrijdag 16 november 2007 @ 12.14 uur

  43. Hirsch Ballin gaat de verkeersboetes nog eens met 20% verhogen. 30% boete voor “wanbetalers zorgpremie”(vertaal:uitgeknepen citroenen die niet meer te eten hebben als ze zorgpremie betalen).
    Ik wou dat die voorspelde vloedgolf op de kust nu eens kwam en net toevallig als de ministerraad aan de gang is.
    En dan redden we ze niet. Toevallig weigeren alle helicopters.
    Dat zal ze leren.De rentmeesters.
    Ga dijken verhogen,heren regenten,ipv burgers uit te knijpen.Het luie zweet er uit, zandzakken sjouwen tijdens al die recessen die jullie je zelf toebedelen.

    Reactie door anne hilverda — vrijdag 16 november 2007 @ 12.55 uur

  44. Carla ik denk dat veel meer mensen in de problemen zitten, de een door een te hoge huur, de andere door ziekte of door te hoge hypotheek (woningnood,echtscheiding,alimentatie).Niemand wil met zijn ellende te koop lopen.
    De vakbonden moeten voorop gaan met een hele grote demonstratie tegen dit kabinet en bussen beschikbaar stellen.Niet voor loonsverhoging, wel voor behoud van werk en voor een beperking van de vaste lasten,want daar gaat iedereen kapot aan.

    Het goedkoopste is ,blijf maar in je huis, geen stap buiten de deur, want elke stap kost geld.
    Ga maar l keer winkelen en probeer het daarbij te houden.Het is saai,maar het is de enige manier als je van zo’n klein inkomen moet leven.

    Reactie door anne hilverda — vrijdag 16 november 2007 @ 13.02 uur

  45. @42 Carla

    en de verborgen armoede? die word maar even vergeten voor het gemak?
    men heeft genoeg redenen om te staken,het feit is dat de arbeider die een staking wil organiseren van te voren al monddood gemaakt word,of gedreigd met ontslag.

    de BONDEN zijn de aangewezen partij om voor die arbeiders op te komen,maar die likken liever de reet van het kabinet.
    ook oppositiepartijen doen niets anders dan de zaken benoemen en steun uitspreken,maar stelling nemen en zorgen dat de mensen massaal op de been gebracht worden ho maar…!

    nu komt Donner en het CDA met de ontslagrechtversoepeling en niemand durft daarna z’n mond nog open te doen,daar is het namelijk een prachtig instrument voor,om mensen het zwijgen op te leggen.

    VOC en slaven zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.
    daar komt nog bij dat vanaf 2008 de boel NOG meer verslechterd.

    dagelijks kloppen mensen bij mij aan die het niet meer rond kunnen breien,ja OOK mensen met een baan!
    u moet de boel niet zo baggatelliseren op grond van cijfertjes die men ons probeert door de strot te duwen als ware dat de werkelijkheid.

    u bent dus al één van die slachtoffers van die MEDIA volksverlakkers,die vertellen de waarheid namelijk niet,maar dat merk je pas als je er daadwerkelijk iedere dag mee werkt met deze mensen die hetniet meer zien zitten.

    Reactie door iew — vrijdag 16 november 2007 @ 14.53 uur

  46. iew, ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, integendeel in constateer alleen dat wat ik schrijf (helaas) realiteit is,
    .

    In de jaren 80 werd er nog uit solidairiteit gestaakt, dat is helemaal verdwenen.

    Mensen zijn juist meer meer zichzelf bezig, eigen verantwoordelijkheid noemt dit kabinet het.

    Op de laatste staking kwamen rond 200 mensen opdagen, dat spreekt voor zich, je krijgt mensen niet meer de straat op omdat de meerderheid het goed heeft.

    Reactie door Carla — vrijdag 16 november 2007 @ 15.21 uur

  47. @46 Carla

    dat is nu precies dat vertekende beeld dat u heeft,gebaseerd op cijfers en de fabels die dit kabinet via en met medewerking van de media zo word gecreerd.

    de werkelijkheid is anders.
    het staat u vrij om de staatspropaganda te geloven en te volgen via tv en/of kranten.
    maar dat is nog steeds niet de werkelijkheid.

    solidairiteit is er niet meer omdat de politiek de mensen in verdeeldheid heeft gestort door leugens te verkondigen.

    nou ja, leugens… “het onthouden van de waarheid”
    het is maar hoe je het noemt,net zoals bv “we korten de mensen niet,ze gaan alleen minder terug krijgen”

    wij kunnen de politiek alleen maar veranderen als de oppositie daar het voortouw in neemt en niet anders om.
    maar ze pikken alles van het kabinet,anders kwamen ze niet overal zo makkelijk mee weg.

    hoe vervelend ik het ook vind ben ik van mening dat Wilders en Verdonk met de volgende verkiezingen de SP achter zich gaan laten.

    Reactie door iew — vrijdag 16 november 2007 @ 17.39 uur

  48. 31. Hans

    Zou je je beweringen even willen nuanceren en feiten aandragen dan weet tenminste ik waarop jij je mening baseert.

    Reactie door Henny — vrijdag 16 november 2007 @ 19.07 uur

  49. 42. Carla

    Ik weet wel dat de armoede OOK in Duitsland evenals in Nederland fors is gestegen.Steeds meer kinderen groeien op in armoede. Misschien iets te maken met de marktwerkende EU?
    Engeland op BBC news hoor je exact hetzelfde verhaal. De andere kant van de medaille is in die landen precies hetzelfde als hier in Nederland, de kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter, gezondheidszorg en bereikbaarheid hollen achteruit juist de bereikbaarheid van, wonen is niet meer te betalen, postkantoren niet meer bereikbaar etc…etc… Dat is het gevolg van de beslissingen van de marktwerkende EU-elite en dus onze marktwerkende overheden, die net als vroeger wederom de bovenkant (lees vooral zichzelf) bedienen tegen steeds lagere lonen en slechtere arbeidsvoorwaarden en leefomstandigheden. Alles hangt met alles samen.
    TNT post heeft al gedreigd de overname in Duitsland danwel de investering, dat mag ik even kwijt zijn, niet door te laten gaan als Duitsland het minimumloon te hoog maakt.
    Zo dreigen en lobbyen ze over de rug van de werkende mens om forse winsten te behalen. Ook daar zijn ze volop met privatiseringen bezig met een stijgende armoede in een tijd van teruglopende werkeloosheid. Juist dan zou normaliter OOK armoede moeten teruglopen. dat dat juist niet het geval is zou je te denken moeten geven.
    In de landen van de EU zien we echter precies het tegenovergestelde gebeuren.

    Maar we hadden het over de bereikbaarheid van de gezondheidszorg en die staat nooit op zichzelf. De bereikbaarheid qua plaats en de achteruitgang van en dus de bereikbaarheid m.b.t. het openbaar vervoer etc… holt achteruit en versterken elkaar op alle fronten en ook dat is bijv. in Engeland een groot probleem. Steeds meer sluitingen en concentratie van… Steeds meer ouderen zitten daar in de winter met jassen aan binnen en stoken een kacheltje in een vertrek omdat ze de energiekosten niet meer kunnen betalen. Het aantal overlijdens van ouderen in de winter tengevolge hiervan stijgt fors.
    In Nederland gaan we precies dezelfde kant op omdat Europa het model UK omarmt.

    Reactie door Henny — vrijdag 16 november 2007 @ 19.34 uur

  50. In de landen van de EU zien we DUS….etc.

    Reactie door Henny — vrijdag 16 november 2007 @ 19.36 uur

  51. IEW 47. Bang dat bij de volgende verkiezingen Wilders en Verdonk groter worden dan SP.
    Daar ben ik ook heel bang voor,ik hoorde vanmorgen op de radio dat er l700 SP leden zijn weggelopen, dat is een veeg teken.SP stemmers klagen, je hoort de SP niet meer, waar is Jan Marijnissen.Als de media hem bewust uitsluiten (en dat doen ze) dan moet de SP op een andere manier weer in het nieuws komen.
    Kamp komt met zijn vreemdelingenverhaal.
    Laat de SP dan met grote plannen komen voor aanpak armoede, dan maar buiten kabinet en politiek om.De daad bij het woord voegen.
    Waarom geen kerstpakketten brengen in armoebuurten bij gezinnen met inderen of alleenstaande ouderen?

    Ik denk dat veel SP stemmers daaraan mee willen werken. Er gaan nu ook veel kerstpakketten
    naar Roemenie en Rusland via de kerken. Dan kan dat binnenlands toch ook gebeuren. Het is een begin.

    Reactie door anne hilverda — vrijdag 16 november 2007 @ 20.32 uur

  52. @Carla en Iew

    Ook ik zit aan de grond en begrijp niets meer van de SP en haar beleid. Ik kan niet meer meehelpen om de partijkas te spekken. Lidmaatschap opgezegd ivm ziektekostenverzekering en dat stupide eigen risico. Links is weggezakt met haar 25 zetels. Zal SP stemmen, maar heb geen vertrouwen meer. Zit letterlijk en figuurlijk in de kou en als graadmeter van onze maatschappij zie ik hoe ze met de armen omgaan. Het is van links tot rechts een grove schande!
    Zolang ik nog dit krijgertjes-laptopje heb zal ik blijven reageren en zo op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen de SP.
    Maar zien wanneer dit ook wegvalt.

    Reactie door Gloria — vrijdag 16 november 2007 @ 21.10 uur

  53. Gloria, de SP is niet meer de partij van 10 jaar geleden, gaat ook mee in de vaart de volkeren.

    Ik weet trouwens niet wat de SP op dit moment kan doen, oppositie voeren is er ook al niet meer bij.

    Het is een beetje een lauw zootje aan het worden, het vuur is er uit.

    Maar Gloria, laat je kopje niet hangen, als je laptoppie kapot gaat is er misschien en nieuwe weldoener die voor jou een laptoppie bij elkaar lapt, komt tijd, komt raad.

    Reactie door Carla — vrijdag 16 november 2007 @ 21.47 uur

  54. 53. Carla

    Maar wat konden ze 10 jaar geleden dan voor je betekenen?

    Er is nog steeds aktie maar er komt bijna niemand op af. het gevolg is dan dat het bijna averechts werkt, het krijgt geen aandacht dan een berichtje op teletekst dat er 200 mensen waren, geen beelden.
    Bovendien is het wel nodig te beseffen dat de SP nu op 21 zetels staat in de peilingen. (overigens weer 1 meer dan vorige week) Van de hoeveel? Daar kun je HEEL NEDERLAND niet mee platleggen en zeker niet ongericht.

    Wil je echt iets bereiken met de SP dan zou je beter kunnen promoten i.p.v. de steeds weer negatieve reactie waarmee je juist het tegengestelde bereikt van wat je zou willen, denk ik.

    Reactie door Henny — zaterdag 17 november 2007 @ 0.23 uur

  55. @51 anne hilverda

    Ik zal het nooit vergeten. Me and my 3 children.De dag voor Kerstmis… gevraagd waarom ons BROODnodige ‘extraatje’ was teruggetrokken in die verdomde Decembermaand, waar het volk schranst en de botten afkluift van de slachtoffers. Lieve dieren… zij hielden Jezus warm op die koude plaats, omdat ‘het volk’ geen plaats wilde maken voor een hoogzwangere moedervrouw…
    Enfin, het staartkwispelende ambtenaren-jaknikkerscultuurtje had er geen antwoord op. Te druk om mij te woord te staan en vertrokken naarstig met hun overvolle kerstpakket om daarna vroomjubelend de Nachtmis te gaan vieren.

    Tenslotte, zij hadden een JOB! TOCH?

    Viva het feminisme, de kerk en haar gangers!
    En de meeheulende POLITIEK.

    Reactie door Gloria — zaterdag 17 november 2007 @ 0.30 uur

  56. @53 Carla

    De SP is mensen aan het opleiden…
    En voor wat betreft de Tweede Kamer, je weet! Met een motie van wantrouwen moet je HEEL, HEEL ZUINIG zijn. Anders ben je niet meer geloofwaardig…
    Nee, de nood is nog lang niet aan de man. Eerst maar wat kalveren laten verdrinken en met de rest zonder OPSTAND de EU in. Totdat het steeds meer nijpt en nijpt en nijpt… dat kan zetels opleveren. Joepie!!

    Reactie door Gloria — zaterdag 17 november 2007 @ 0.46 uur

  57. Gloria,ik begrijp je verbittering. Maar er zijn buiten de kerken om en ook echte christenen die proberen in hun eigen omgeving iets te doen.Ik kom ook allerlei mensen tegen die aan de grond zitten, keurige beschaafde mensen, altijd hard gewerkt,maar die verdomde omstandigheden waardoor ze in de problemen zijn geraakt.B.v. voor een moeder zorgen en daardoor langzamerhand baan en dus pensioen verliezen.
    Er wordt veel gedaan door mensen,vroeger ook. Wij moesten als kinderen al kleine pakjes neerleggen bij oudere en eenzame mensen.Als je dat leert, dan blijf je dat doen.Nu moeten het helaas complete voedselpakketten zijn.In de jaren vijftig was een attentie al voldoende.Maar ik zie in de supermarkten soms ook wel hoor dat mensen voor drie gezinnen kopen,van alles drie.Ik ken mensen die van hun magere WAO buren in de straat helpen,pakjes brood, pannetje soep.Het is te weinig, ze doen wat ze kunnen.
    Als iedereen dat nu eens zou gaan doen, vooral de rijken en de tweeverdieners,dan zou er al een heel andere geest door het land gaan.

    Het moet zo allesoverheersend worden en zp overduidelijk dat er honger wordt geleden in dit land,dat er dan vanzelf een grote volksbeweging ontstaat.Als mensen de armoede van dichtbij zien of bij de familie en ouders, ja dankomt er pas wat los.

    Laat ook de VOLWASSEN KINDEREN
    eens meedenken. En vooral IETS DOEN, kinderen.Want jullie welvaart heb je wel aan je ouders te danken.

    Reactie door anne hilverda — zaterdag 17 november 2007 @ 13.03 uur

  58. Henny
    10 jaar geleden was de SP nog een luis in de pels, misschien had de partij niet in 1 keer zo groot moeten worden, SP stemmer waren vroeger nog echte idealisten, van wat ik heb gelezen dat er een aantal mensen van SP en CPN een nieuwe partij hebben genaamd Nieuwe Communistische Partij.

    Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat nu de SP zo groot is ze ook principes hebben laten varen zoals afschaffen van de monarchie en lidmaatschap NAVO.
    Wetende dat , als je zegt dat het koningshuis weg moet(waar ik het wel mee eens ben)je de helft van de stemmers kwijt bent.

    Al met al is de SP ietsje rechtser geworden.
    Voor mij totaal geen probleem maar er zijn mensen die daar weer veel moeite mee hebben zoals die NCPers.

    Reactie door Carla — zaterdag 17 november 2007 @ 13.45 uur

  59. 58. Carla

    Oke nu spreek je duideelijke taal. Maar dan nog begrijp ik dat niet geheel in het kader van je reactie op….. Voor mij mag dat koningshuis weg, hoe eerder hoe liever en de Navo hoeft voor mij al helemaal niet. Maar wat is nu het belangrijkste m.b.t. mensen die nu op het bestaansminimum leven waar je op reageerde. Mensen kunnen van puur idealisme wat dat dan ook moge zijn dat is zeer dubjectief, niet eten. De realiteit vraagt om bewustwording-making en ingrijpen op ALLE fronten.

    Reactie door Henny — zaterdag 17 november 2007 @ 16.00 uur

  60. @57 anne hilverda

    Bedankt anne!
    Ik ben niet verbitterd hoor. Ik heb alles heel bewust gedaan, voor kinderen en daarna voor ouders gezorgd. Dat was mijn keuze! Wetende dat ik hierdoor ook een arme oude dag ga krijgen als de tijd daar is. En aan die toekomst’muziek’ lijkt niet veel te veranderen…
    Wel neem ik het de politiek kwalijk dat er niet voorzien wordt in dit soort werken. Zij zijn essentieel voor een sociale samenleving en daar hoort opnieuw naar gekeken te worden
    En dat is wat ik hier aan het doen ben. Niet voor mijzelf, maar voor al die moeders en zorgenden na mij. Daar vecht ik voor!
    Maar ook binnen het socialisme zie ik keiharde mentaliteiten. Lees de reacties goed en zie…
    Anne, sinds mijn moeder 2 jaar geleden is overleden en mijn jongste nu ook de deur uit is neem ik mijn vrije tijd om mij op dit weblog te begeven. Natuurlijk werk ik, alle dagen ter ondersteuning van mantelzorgers in een actief project van het CWI.
    Ik geef toe dat ik mij hier kwetsbaar opstel, omdat ik mijzelf heb ingezet als voorbeeld en het effect van wanpolitiek. Zij gaan zeer onzorgvuldig om met de oudsten en de jongsten en daartussen jagen ze het volk op om steeds meer en meer goede waarden en essentiele normen te verwaarlozen. Zelf ben ik op mijn post gebleven en dat zijn de vruchten die ik pluk. Welverdiende armoede in een maatschappij die over lijken gaat. Ik ben er eerlijk gezegd trots op.

    Roep niet te hard met dat hele families zich in moeten gaan zetten voor de armen. Dat komt de regering wel uit! Zelf probeer ik onder ogen te krijgen hoe het is om van louter 830 euro te moeten leven. Als ik mij met regelmaat door mijn familie laat helpen, heb ik geen recht van spreken meer hier. Ik WIL weten waarover ik spreek!
    Het is de politiek die aangesproken moet worden!!

    Groet!

    Reactie door Gloria — zaterdag 17 november 2007 @ 17.08 uur

  61. Gloria, dank je wel voor je antwoord. Je hebt natuurlijk gelijk,ook bij de mensen die nog wel iets hebben raakt de rek er uit. Een oud gezegde: het moet eerst erger,wil het beter zeiden ze vroeger.
    Het moet ook van de staat komen.

    Wat ik niet begrijp is dat er niet een partij voor alleenstaanden komt, want het blijkt iedere keer dat die de zwaarste lasten dragen. De SP moet zich daar heel sterk voor gaan maken. Dat zou ook nog eens heel veel stemmen opleveren.

    En Gloria, je moet toch heel veel kennissen en vrienden hebben.Neem hun uitnodigingen aan en maak er toch iets moois van.

    Ik hoop dat je een goed weekend hebt.

    Anne

    Reactie door anne hilverda — zaterdag 17 november 2007 @ 17.57 uur

  62. Den haag is goed bezig?
    steeds meer betalen steeds minder zorg , steeds meer bureaucratie!
    gehandicapten die nog zelfstandig wonen kunnnen niet de zorg op oproep krijgen die ze nodig hebben, worden gek van de bureaucratie,worden gek van al die mensen waar ze mee van doen hebben.
    de thuiszorgorganisaties werken niet vraaggericht, vraaggestuurd, zorg op maat, dit zijn enkel loze kreten.
    als client heb je geen keus , je kan met veel zorg niet overstappen naar een andere zorgaanbieder, omdat deze weer niet de zorg kunnen geven die je nodig hebt , tenzij je genoegen neemt met de planning die zij hebben.
    daarbij zijn het de zorgaanbieders die in de thuissituatie en ziekenhuissfeer crieeren van uniformen en papieren ,het enige waar zij het steeds over hebben zijn de protocollen waar dan regelmatig niets van klopt.
    en als mondig mens wordt je gezien als moeilijk mens.
    en zo kan ik nog uren doorgaan.

    laten we blij zijn hoor ik balkenende zeggen, hij en zijn team staan ver van de burger af ver van de realiteit zien alleen wat ze willen zien.
    Maar dat voor gehandicapten die zelfstandig wonen en waarvoor het participeren haast onmogelijk is daar hebben ze kleppen voor de ogen voor zitten.
    De zieke in Den Haag
    de verzieking in de zorg , waar steeds meer mensen die er werken de rug toekeren , dat is wat Den Haag veroorzaakt!
    diepdroevig

    Reactie door joep — zondag 18 november 2007 @ 20.46 uur

  63. @58
    Wetende dat , als je zegt dat het koningshuis weg moet(waar ik het wel mee eens ben)je de helft van de stemmers kwijt bent.???????????

    Reactie door De Hakker — maandag 19 november 2007 @ 10.37 uur

  64. De Hakker, er konden wel eens meer stemmers bij komen. Ik kom bijna nooit meer een fervente oranje-aanhanger tegen, ze denken hoogstens dat het met voetbal te maken heeft.

    maar de “royals”hebben wel het klimaat mee. Het oudholl instituut tegenover de moslims en taliban.Het is net zo vertrouwd als zuurkool en hema-worst.Een soort vals gevoel van veiligheid, want als er poep aan de knikker is, zijn de”oranjes”altijd heel verweg.

    Reactie door anne hilverda — maandag 19 november 2007 @ 13.56 uur

  65. 64. Anne hilverda

    Dat betwijfel ik zeer. Het grootste deel van Nederland gelooft nog steeds in ‘sprookjes’.

    Reactie door Henny — maandag 19 november 2007 @ 15.19 uur

  66. Henny,langzamerhand worden ze hardhandig wakker,ben ik bang. Als je met een lege maag naar een sprookje op een oude gammele tv mag kijken,ga je toch onwillekeurig nadenken. Wie betaalt die bloemen en pracht en praal.En daar lopen ze dan weer met hun glaasje champagne te pronken in grote gewaden.Mensen zijn toch niet meer achterlijk?

    Ik vind het een grote miskleun van Jan Marijnissen om de monarchie weer te omarmen.Dat past niet bij een zich zelf respecterende democratische partij.

    Misschien zeggen sommigen nu weer: het is niet omarmen, maar er geen issue van maken.
    Maar het is een principiële kwestie en dan hoor je geen water in de wijn te doen.
    Kijk nu Rouvoet weer eens spartelen met zijn homokwestie.Kom er dan eerlijk vooruit,dan weet iedereen waar hij aantoe is. Rouvoet zou zijn zetels dan wel houden denk ik.
    En als de SP er een paar zou verliezen, nou dan volop oppositie voeren,En niet iedereen proberen te vriend te houden.

    Reactie door anne hilverda — maandag 19 november 2007 @ 17.36 uur

  67. anne, vergeet niet de grote meerderheid van ‘het volk’met vlaggetjes staat te zwaaien op 30 april en jawel ook sp stemmers.

    Jan M. heeft sinds hij in de running is, het niet meer over de monarchie gehad, veel jonge mensen weten waarschijnlijk niet eens dat SP expliciet tegen de monarcie was, ze maken er in elk geval nu geen punt meer van, was dat wel zo dan denk ik echt dat SP met 10 zetels daalt.

    Reactie door Carla — maandag 19 november 2007 @ 17.55 uur

  68. Quality gaat boven quantity,Carla. En ik weet niet waar jij woont, maar in het noorden des lands is van koniginnedag niets te merken.In de kleine dorpen zie je nauwelijks een vlag.Wel is er hier en daar een braderie van zolderspullen.
    De heisa is alleen in de twee plaatsen waar de stoet zich naar toe begeeft.Daar zijn de straten gerepareerd en de stoepen geschrobd.Nou ja, dat is dan toch iets.

    Reactie door anne hilverda — maandag 19 november 2007 @ 23.38 uur

  69. 68. Anne hilverda.

    Denk je dat heus?

    Weet je wat ik denk. Dat vele van de oudere mensen met een lege maag die niet meer buiten komen wegens gebrek aan…. prinsjesdag, de princesjes zien als een welkome afwisseling in hun dagelijkse bestaan, een gratis voorstelling van……in een uitzichtloze situatie…. Ze denken echt niet dat dat veroorzaakt wordt door het koningshuis maar door het kabinet…..
    Ooit gezien hoe Balkenende en de Koningin op de vrijwilligersdag ontvangen werden……
    En weet je wat ik denk
    Dat vele jongeren volkomen gecharmeerd zijn van het jonge sprookjesgezin en al hun wel en wee, er staat nl. steeds meer jeugd met vlaggetjes langs de weg en dan bedoel ik niet de opgetrommelde klassikale basisschool…
    En zoveel zetels halen dat je werkelijk wat aan echte kwaliteit voor die mensen zelf kunt winnen zou weleens meer wonderen kunnen verrichten voor die mensen zelf en belangrijker blijken te zijn.

    Of moet ik met een lege maag naar een kabinet zitten kijken op een gammel TV-tje met de gedachte blij dat ze tegen het koningshuis zijn maar nu overleef ik de komende kabinetsperiode helemaal niet meer.
    Blij dat de SP voet bij stuk heeft gehouden.
    Kwaliteit heeft vele aspecten, ik vind die van leven nog ‘net’ iets belangrijker.

    Reactie door Henny — dinsdag 20 november 2007 @ 18.53 uur

  70. Ja Henny je kunt het van vele kanten bekijken.Maar vanmorgen stond er in de krant dat door een vraag van de Partij voor de Dieren nu bekend is gemaakt dat de oranjes nog eens l60.ooo euro(x 2,2 is zoveel gulden!) voor de kroondomeinen en daarvan is 500.000 voor de JACHT van de betreffende familie,Bovendien nog een 80.000 voor rasters en vervolgens haalt bea als prive persoon nog eens 700.000 subsidie binnen.Dat zijn een deel van de verborgen kosten,dus niet van wat er al bekend was.
    Tel dat nu eens op,moet dat niet naar de arme mensen dan?
    En dan te weten dat Willem 1 zonder een cent weer werd binnengehaald.In l8l3. Toen hij dood ging had hij 30 miljoen en Nederland had 30.000 miljoen schuld. Dit verhaal gaat de hele familiegeschiedenis door.

    Al die jonge mensen moeten GESCHIEDENISLES hebben en niet de geflatteerde verhalen maar de naakte waarheid.Daar is geschiedenis toch voor?De kennis is er.Je hoeft op internet maar op zoek te gaan.

    Het absurde van erfopvolging moet worden aangetoond.Dat is pas echt dom.

    Ik denk dat er toch een echt puur socialistische partij bij moet komen!

    Reactie door anne hilverda — dinsdag 20 november 2007 @ 19.48 uur

  71. 70. anne hilverda

    Ik begrijp je. Ze zitten er puur voor zichzelf en hebben een volk nodig om hun eigen wandaden en pleziertjes te bekostigen, alleen denk ik dat je perceptie van het volk niet geheel klopt, het is totaal onbegrijpelijk dat ze dit blijven pikken. Dus ik denk dat we niet verschillen in de essentie.

    Reactie door Henny — woensdag 21 november 2007 @ 18.18 uur