Kappen nou

Boom

De Anne Frankboom heeft inmiddels wereldwijd de aandacht. Kappen of niet kappen? De rechter heeft de kap voor enige tijd uitgesteld.

Wat mij betreft is het heel simpel. Als de kans er is om hem te laten staan, moeten we hem laten staan, zo niet, dan niet.

(foto: Flickr)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 21 november 2007 :: 18.23 uur

50 Comments

50 reacties

  1. Alles is tijdedelijk : ook een boom : een zieke boom is een zieke boom .

    Reactie door Fred — woensdag 21 november 2007 @ 19.39 uur

  2. ook al is de boom ziek, als hij niet in de weg staat, en geen schade veroorzaakt lekker laten staan, voor de nabestaande of mensen die er aan gehecht zijn. Alles moet hier in Nederland zo gouw weg.
    bij ons ook een oud sluis je, gemaal hij werd niet meer gebruikt, dus maar gelijk weg er mee, ze hadden daar een leuke attractie van kunnen maken, en van het gemaal huis een koffie huis, met geschiedenis van het gemaal.

    Reactie door Herman — woensdag 21 november 2007 @ 20.02 uur

  3. Ook een boom gaat uiteindelijk dood. Hoort gewoon bij het leven.
    Heeft iemand eraan gedacht om een nakomeling van deze boom hier te gaan planten?
    Lijkt me de meest natuurlijke oplossing, het leven van de boom gaat verder in de nieuwe generatie, daar waar Anne niet kon.

    Reactie door Helma D. — woensdag 21 november 2007 @ 20.32 uur

  4. Als er zo’n ophef wordt gemaakt over een boom moet je je afvragen of de wereld niet gek aan het worden is.

    Reactie door Jan Pruimboom — woensdag 21 november 2007 @ 20.46 uur

  5. Jan Pruimboom reactie 3

    U zou wel anders praten als het een pruim(en)boom betrof ??

    Reactie door gerrit — woensdag 21 november 2007 @ 20.50 uur

  6. De boom heeft afgelopen zomer nog vol in het blad gestaan,vormde vruchten.
    Er bestaan genoeg mogelijkheden om de boom te ondersteunen.

    Reactie door tom — woensdag 21 november 2007 @ 20.59 uur

  7. Vanuit de grote boze wereld kun je zeggen,dat dit echt typisch Nederlands is..dat gezeur over die boom..maar okay,Jan..inderdaad simpel,en je visie ben ik wel mee eens,maar toch,waarom dan al die ophef,he..

    Reactie door eric — woensdag 21 november 2007 @ 21.09 uur

  8. @ Herman

    Ze moeten dat ding dadelijk met dikke kettingen stabiel houden. Wat denk je dat het beste is?

    Reactie door Jan Pruimboom — woensdag 21 november 2007 @ 21.15 uur

  9. Bomen zijn erg belangrijk vooral in de tijd van milieu problemen. Bomen zuiveren de lucht.
    Maar een bouw heeft op een dag zijn leven gehad. Als de bouw enkel met ondersteuning nog kan blijven staan is het misschien beter om er over te denken om hem te kappen.
    Maar dan wel direct een nieuwe boom planten.
    Die nieuwe boom kan dan als symbool dienen voor een nieuwe begin, voor de toekomst.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 21 november 2007 @ 21.49 uur

  10. Beste dames en heren ik ben toevallig hovenier van beroep en in helmond is een aantal jaren geleden ook al eens zoiets voorgevallen en toen het eens echt hard begon te waaien tijdens een kunstmarkt in dezeplaats brak er een hele flinke tak af gevolg 2 doden enkele dagen later werd de boom gerooid zoals ik het kon horen klonk die ANNE fRANK boom zo hol als het maar zijn kan en moet ik tot de conclusie komen dat die boom zo rot als een mispel is en dient ie gerooid te worden VOOR dat er doden vallen en bovendien gaat men een jonge loot van die boom er voor in de plaats zetten dus in feite blijft die boom er dan toch staan omdat men hier praat over een vegetatieve vermeerdering wat dus inhoud dat de boom die eruit zal ontstaan identieke genen heefd en dus toch blijfd bestaan

    Reactie door Dre — woensdag 21 november 2007 @ 22.26 uur

  11. voorkomen is tenslotte beter dan genezen en ik neem aan dat die bomenstichting de verantwoording over die boom ook niet op zijn/haar nek neemt

    Reactie door Dre — woensdag 21 november 2007 @ 22.28 uur

  12. Snap het voor sommige mensen, maar…wat een gezever over een boom. Is er niks belangrijkers op de wereld? Zoals het geweld in NL? Darfur? Kom op zeg…

    Reactie door johan kivits — woensdag 21 november 2007 @ 23.28 uur

  13. Tegelijkertijd maakt Nederland zich minder zorgen over de dagelijkse menselijke jonge boompjes die geveld worden, die nog wel tachtig jaren zouden kunnen leven als ze niet vroegtijdig van het leven beroofd werden.

    Reactie door Henny — woensdag 21 november 2007 @ 23.30 uur

  14. @johan kivits — woensdag 21 november 2007, 23.28

    De één vindt een boom belangrijker dan geweld in Nederland.
    Een ander vindt geweld in Nederland belangrijker dan geweld in Darfur.
    Wéér een ander vindt geweld in Darfur belangrijker dan een boom.

    “Goh”, denk ik dan.

    Wat voor mij op enig moment belangrijk is, dient zich gelukkig steeds vanzelf aan.
    Wat een bofferd ben ik dan dus eigenlijk!

    Reactie door Wilbert — donderdag 22 november 2007 @ 0.44 uur

  15. Anne Frank zou denk ik niets van deze nonsens hebben begrepen. Er waren (in haar tijd) en er zijn (nu) wel belangrijker zaken, toch?

    Reactie door olav ten broek — donderdag 22 november 2007 @ 0.57 uur

  16. Ik vond het prima verwoord bij Pauw en Witteman gister: “Stadsmensen moeten eens leren dat bomen ook gewoon dood gaan.”

    Je ergert je groen en geel aan al die boomknuffelende veganisten die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn. De boom is rot. Een paar spankabels door de tuin van de buren lost geen reet op.

    Reactie door Jory — donderdag 22 november 2007 @ 1.30 uur

  17. arme wereld, waarin het leven van een oude boom meer aandacht krijgt als het leven van mensen.

    Reactie door ipuntje — donderdag 22 november 2007 @ 7.18 uur

  18. Laat iedereen in zijn waarde dat gehak op elkaar,respecteer andermans mening!!!

    Reactie door wem — donderdag 22 november 2007 @ 7.59 uur

  19. Anne Frank leeft niet meer, haar zware periode in het achterhuis is door deze boom misschien iets leuker geweest. Maar in haar verhalen en in de loot die zal worden geplant, leeft de boom altijd voort. De dood hoort bij het leven, op deze aarde heeft de een een langere levensduur dan de ander maar uiteindelijk gaan we allemaal een keer dood. Hebben we het recht ons zo druk te maken om een boom die nooi ècht zal sterven terwijl er zoveel mensen moeten vechten voor hun dagelijks bestaan?

    Reactie door Chantal P — donderdag 22 november 2007 @ 8.08 uur

  20. Dus omdat de ogen van Anne Frank ooit keek naar deze boom, mag het niet gekapt worden? Ik vraag me af of aan alle andere zaken waar ze ooit naar keek – huizen, straten enz. dezelfde lot is toebedeeld – geen enkel wijziging toegestaan?
    Nee?
    Ach, wat een nonsens.
    Als een boom ziek is, plegen wij onderhoud: zieke boom eruit, gezonde boom in de plaats.
    En zo hoort het ook.

    (wou dat dit ook gold voor politici, bedrijfsleven: ‘foute’ eruit, ‘gezonde’ erin…)

    Reactie door Anja — donderdag 22 november 2007 @ 10.43 uur

  21. Doet me denken aan de woorden “Kappen nou”.

    Maar om serieus te blijven, als de boom te helpen is, probeer hem dan te redden, want voor de mensen die hem willen behouden is deze boom meer dan een boom.
    En ik denk dat een goede boomchirurg nog wel mogelijkheden ziet voor deze boom.

    Reactie door TT — donderdag 22 november 2007 @ 11.18 uur

  22. Ergens vind ik het mooi hoor zo’n symbool. egrsn bij stil staan waar het voor staat.
    De boom o.a staat voor het verhaal van Anne Frank. Natuurlijk staat ook het achterhuis zelf symbool daarvoor en willen we zoveel mogelij tastbare symbolen hebben.

    Als er een museum is en blijft van Anne frank waarom dan niet een deel van de boom conserveren? En verwijzen naar de nieuwe boom die er geplant is met hetzelfde zaad.Je kunt het toch niet blijven rekken?

    Er zijn ontelbare anderen die hebben geleden en nog tot voor kort. Waar zijn hun symbolen en erkenning?…die staan in het niet bij Anne Frank.

    Ik weet het toen kon het nog toen was het nog bijzonder, nu niet meer…

    Reactie door Ingeborg vv — donderdag 22 november 2007 @ 12.48 uur

  23. “Als de kans er is om hem te laten staan, moeten we hem laten staan, zo niet, dan niet.”

    Tsja, zo lust ik er nog wel een paar. Maar de crux zit hem nou juist in het feit dat de rechter er aan te pas moet komen om dit te constateren, omdat er zoals gebruikelijk weer deskundigen bij gesleept worden die het niet met elkaar eens zijn. En zoals meestal zegt de rechter, die het ook niet weet, onderzoek nog eens de mogelijkheden en stel de beslissing uit. Deze boom is een symbool voor het gebrek aan slagvaardigheid in de Nederlandse samenleving. De beslissing om het nog even aan te kijken is synoniem aan de beslissing om een commissie van wijzen aan te wijzen om het ontslagrecht nog eens te bekijken. Deze boom staat voor de Nederlandse stroperigheid.

    Reactie door Gerrit (die andere) — donderdag 22 november 2007 @ 13.57 uur

  24. Pfff laat heel die lading nou ‘s los en behandel die boom als een boom. “Anne Frank Boom”… eigenlijk is dát pas schande. Dat we het belang van Anne Frank vertalen in een boom. Al die mensen die hiermee bezig zijn, die er ruzie voor maken, die hebben het NIET begrepen.

    Reactie door Roland — donderdag 22 november 2007 @ 14.01 uur

  25. Hadden de Nederlanders zich in de Tweede Wereldoorlog maar zo druk gemaakt over de Jodenvervolging…..!

    Reactie door Maarten Legêne — donderdag 22 november 2007 @ 14.24 uur

  26. Misschien gaat het helemaal niet om de boom.
    Maar om wat die boom vertegenwoordigd.
    Daar kan die boom niets aan doen natuurlijk.
    En de mensen waarschijnlijk ook niet.
    Maar aandacht voor de natuur is ‘natuurlijk’ nooit weg.

    Reactie door Alex — donderdag 22 november 2007 @ 14.36 uur

  27. Zo zou je kunnen zeggen, dat iets betekenis
    krijgt wanneer er een zekere aandacht is.
    Die boom is er nu door omringd.
    Niet dat het hem iets zal kunnen schelen.
    Maar goed toch dat ie er staat om wat ie vertegenwoordigd.
    Tegen wil en dank.

    Reactie door Alex — donderdag 22 november 2007 @ 14.58 uur

  28. Ik hoop oprecht dat de boom nog lang blijft staan.
    Er zijn de laatste tijd al zoveel gezonde bomen gekapt dat we de zieke heel hard nodig hebben.
    Neem nou bijvoorbeeld de bomenkap in Schinveld en dat alleen voor een paar stinkende AWACS.
    Nee dee boom is geen zieke boom maar een krachtige boom.
    Deze boom staat voor iets !
    Deze boom is van allen die het fascisme verafschuwen.
    Deze boom was van veel waarde voor Anne.
    En nu is deze boom van veel waarde voor ons antie fascisten.
    Het is een symbool dat de herinnering aan de misdaden die toen tegen de mensheid werden gepleegd.
    En ook nu worden er nog veel misdaden gepleegd tegen de mensheid.
    En net als toen keken we ook passief toe net als nu.
    En ook al zal deze boom sterven laat hem dan tenminste waardig sterven en zaag hem niet om.
    Anne kreeg die kans niet om waardig te sterven.

    Reactie door Peter Grootheest — donderdag 22 november 2007 @ 20.16 uur

  29. Jan schrijft.
    Wat mij betreft is het heel simpel. Als de kans er is om hem te laten staan, moeten we hem laten staan, zo niet, dan niet.
    ………..
    Duidelijke Hakkers taal Jan.
    Al lijkt het meer op stoere mannetjes taal die gaat over ons eigen boompje.

    Reactie door De Hakker — donderdag 22 november 2007 @ 20.54 uur

  30. Die boom moet maar blijven staan, want hij staat symbool voor dit land.

    Dood en doodziek en verrot.

    Reactie door ReneR — donderdag 22 november 2007 @ 20.57 uur

  31. Citaat: “Wat mij betreft is het heel simpel. Als de kans er is om hem te laten staan, moeten we hem laten staan, zo niet, dan niet.”

    Het probleem was nu juist, dat men het niet eens was over die “kans”. De haast waarmee het stadsdeel Amsterdam-Centrum nu te werk ging was sowieso opmerkelijk. Internationaal bekend staande boomdeskundigen hebben geoordeeld, dat de boom het zeker nog wel met de nodige maatregelen zo’n 30 tot zelfs 100 jaar zou kunnen volhouden.
    De verdenking is misschien gerechtvaardigd, dat de Anne Frank-Stichting -welke eigenlijk degene was, die zo’n haast wilde maken met de kap, is ter terechtzitting gebleken- een andere agenda heeft, nl. het verwezenlijken van een horeca-gelegenheid in de achtertuin van het Anne Frank-Huis.
    Zelf begrijp ik de emoties goed die het voornemen tot omhakken van de kastanje teweeg brengt. Niet iets om meewarig over te doen.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 23 november 2007 @ 2.03 uur

  32. @31
    Dat zou helemaal schandalig zijn om lekker te gaan zitten eten op de plaats waar een drama zich heeft afgespeeld.
    En waar je tegen de ober roep mag ik een lekkere Duitse biefstuk.
    En proosten op Anne Frank.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 23 november 2007 @ 8.53 uur

  33. 31. Olav Meijer.

    Ik begrijp de emoties ook goed al doet het niets af aan de ‘betrekkelijkheid’ van de werkelijkheid op dit moment t.a.v. de slachtoffers die nu vallen. Ik zou willen dat de emoties daar ook wat verder opliepen.

    Voor mij moet hij zo lang mogelijk blijven staan, daar gaat het niet over.
    En wat dat laatste betreft, daar wist ik niets van waarom houden ze dat geheim omdat het niet in hun ‘achtertuintje’ van pas komt?
    Wat wordt momenteel niet ‘economisch’ vertaald zou je je af kunnen vragen. Hele oorlogen worden ervoor gestart.

    Reactie door Henny — vrijdag 23 november 2007 @ 9.06 uur

  34. Er is een tijd van komen, en een tijd van gaan; eens zullen we afscheid moeten nemen.

    Ik kan me goed voorstellen dat die boom een deel is van het bestaan van velen. Laat het geen kunstmatig, geforceerd afscheid worden, maar laat het ook geen gevaar vormen voor de omwonenden. (En ga ook geen castanjes verkopen.) Laat de boom door deskundigen onderzoeken (wat gebeurt), en verlies de realiteit niet uit het oog.

    Hopelijk komt die tijd snel, zodat we het verleden snel achter ons kunnen laten.

    Reactie door Bas Schoutsen — vrijdag 23 november 2007 @ 17.46 uur

  35. @ 21 TT Als een boom van binnen helemaal is weggerot dan is er zelfs voor de beste boomchirurg geen eer meer aan te behalen geloof mij nou maar want ik ben op dit gebied deskundiger dan de meeste hier enzoals ik al eerder heb verklaard meg zet een jonge loot van de zelfde boom terug dus in principe staat die boom er dan nog

    Reactie door Dre — vrijdag 23 november 2007 @ 18.49 uur

  36. moest natuurlijk men zijn. sorry foutje bedankt

    Reactie door Dre — vrijdag 23 november 2007 @ 18.50 uur

  37. @ 28 neem jij de verantwoording dan op je als er door die zelfde boom doden vallen ? want dat kan namelijk wel een van de gevolgen zij als men een rotte uitgeholde boom laat staan . die boom is al praktisch dood en laten staan is onverantwoord .

    Reactie door Dre — vrijdag 23 november 2007 @ 19.00 uur

  38. Kijk , dit bedoel ik nou. Als we ons geeneens meer druk maken over onze eigen sores in het land, is het wel heel slecht gesteld met de nederlandse mens.
    Ik zeg altijd, regering….eerst in je eigen tuin spitten en dan pas in die van de buurman.
    Mensen zijn angstig gemaakt in de loop van de jaren en nu gebruiken ze die angst voor alles.
    Als iedereen zo bang is dat er doden vallen….nou dan weet ik er nog wel een paar.
    Dus aktievoerders……ga zo door…er is vast wel een oplossing.

    Reactie door Anna — zaterdag 24 november 2007 @ 10.25 uur

  39. Om in dezelfde symboliek verder te gaan zou je een kastanje van diezelfde boom kunnen laten kiemen en het piepjonge boompje op diezelfde plek kunnen planten.
    Dan is de circel weer rond want oude bomen vertellen van oude verhalen en als zij vallen en wegrotten nemen ze de zwaarmoedigheid ervan mee.
    De jonge spruit is de esprit van de jeugd het nieuwe begin vanuit de oude schoot van waaruit de hoop verder groeit.

    Reactie door Rob van der Zon — zaterdag 24 november 2007 @ 11.45 uur

  40. Wat een discussie zeg.
    Kijk nu eerst eens goed naar die boom.
    Is hij terminaal ziek, ‘omhakken’, is hij dat niet, ‘gewoon laten staan’.

    Reactie door Gjan — zaterdag 24 november 2007 @ 11.48 uur

  41. Het is een boom………….er zullen meer slachtoffers naar bomen hebben gekeken ….maar NL moet weer een discussie zoeken, weer zeuren over iets dat er niet is!

    Reactie door johan kivits — maandag 26 november 2007 @ 0.47 uur

  42. @31 Olav, een iegelijk projecteert de eigen
    gedachtenwereld op dé boom en wát Anne er toen ook over geschreven heeft, doet me toch
    afvragen hoe ze evt. ten diepste over de door
    haarzelf zo geadoreerde boom zou denken, als
    ze haar dagboek overleefd mocht hebben.
    Zou een nuchtere Anne geen pleidooi gevormd
    hebben voor een ‘bezinningsruimte/politiek
    café’tje’ of ‘kinderBEWAAR-plaats’?
    De evt. ‘rondleidingen’ zullen het aspect
    ‘boom’ moeten missen en voor deze ‘publieks-
    trekpleister’ zal men binnen een nog ons on-
    bekend zijnd ‘bestemmingsplan’ ongetwijfeld
    een ons nog onbekend zijnd ánder ‘plan van
    aanpak’ in petto hebben, dat vooral Amsterdam
    en Nederland op de touristische kaart weet te
    houden! Tja, wie weet is op die plek een
    breed gesorteerd ‘schrijversoptrekje’ wel de
    verrassende bedoeling en het heeft m.i. al
    een naam het Dagboekcafé, maar er een uitstra
    ling voor bezinning te creëren heeft vele mo-
    gelijkheden en niét in de laatste plaats een
    speelmogelijkheid voor jonge kinderen die er
    naar hartelust ontspanning zouden kunnen vin-
    den. Wat zou ANNE NU gráág hebben gezien?
    Loslaten Olav, valt om den donder niét mee:
    ik ben het daarin geheel met je eens, maar
    verandering en/of vernieuwing hoeft geenszins
    het ‘niét-vergéten’ in de weg te staan.
    Vrólijke kinderstemmen overdag die s’avonds
    vervangen zouden kunnen worden door een heel
    ‘serene’ rúst, waarop onwonenden moeten kun-
    nen rekenen!

    Reactie door Madelief — maandag 26 november 2007 @ 9.14 uur

  43. @ Madelief (42):

    Niemand kan iets zinnigs zeggen over wat Anne Frank zelf ervan zou hebben gevonden. Dat is dan ook voor niemand een argument.
    Mijn eigen gezonde verstand zegt: de boom behouden, zo lang dat mogelijk en verantwoord is. Als internationaal bekend staande boomchirurgen menen dat de kastanjeboom met de nodige maatregelen nog geruime tijd mee kan, dan vind ik het verantwoord op dat oordeel te vertrouwen.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 27 november 2007 @ 3.33 uur

  44. @43 Goed Olav, en nu lekker gaan slapen, waar
    voor ik dus nog even terugkom om je een goede
    nachtrust te wensen! Wélterusten!

    Reactie door Madelief — dinsdag 27 november 2007 @ 3.46 uur

  45. @41
    Wat is er dan niet Johan?
    Volgens mijn staat die boom er echt.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 27 november 2007 @ 21.02 uur

  46. De hakker …haha..natuurlijk staat die boom er echt! wat ik bedoel is dat er meer mensen zijn geweest die ergens iets aan gehad hebben! Maar omdat Anne Frank een dagboek bij hield wat gevonden is telt deze boom ineens meer aanhang dan andere – vergeten?- slachtoffers. Die extra “lading” wordt nu uitgemolken. Wie weet waar andere houvast aan hebben gehad..dat is toch net zo belangrijk? En trouwens, alles is vergankelijk..ook een boom waar een bekend persoon op uit gekeken heeft!

    Reactie door johankivits — dinsdag 27 november 2007 @ 23.32 uur

  47. Ieder oplossing kan heel simpel zijn als je er geen probleem van maakt. Toch is het een feit dat het laten staan of kappen van deze ene boom nogal wat emoties in beroering brengt en de oplossing in essentie om een discussie over palliatieve zorg, rouwverwerking en euthanasie vraagt, want als 1 boom zoveel emoties oproept dan zegt dat denk ik o.a. dat er nog heel veel over het leed, het oude en wellicht ook nieuwe zeer dat met de dreiging van kap bij heel veel mensen wordt opgeroepen, zodat de oplossing misschien toch niet zo eenvoudig is als men in eerste instantie kan denken en dus nogal wat wezenlijke aandacht kan gebruiken.

    Reactie door tineke van der haar — woensdag 28 november 2007 @ 10.49 uur

  48. @46
    Ik denk dat we in Nederland het dappere verhaal van een meisje gebruiken om het geweten tegenover de Joden in de oorlog te verzachten.
    Want zo geweldig was dat verweer niet.
    En daar heeft men symbolen voor nodig om deze schaamte te verdoezelen.
    Misschien eens goed ik dacht om voor de 240000 vermoorde Nederlandse Joden waarbij Nederland best een meegaand beleid in voerde om voor elk een kastanjeboom neer te zetten.
    We kunnen daarvoor de jachtgebieden ,de tuinen van hun paleizen van het koningshuis gebruiken ,omdat die moeder van het vaderland de benen snel had genomen.
    Kunnen ze nog wat terug doen.

    Reactie door De Hakker — woensdag 28 november 2007 @ 11.44 uur

  49. @de Hakker…compleet mee eens!

    Reactie door johankivits — woensdag 28 november 2007 @ 23.51 uur

  50. @ olav die zogeheten trekproef die men op die boom heeft uitgevoerd meet de sterkte van die boom bij een GELEIDELIJKE belasting oftewel een flinke windstoot cq rukwind en die boom kan omkieperen en daar is geen enkele ondersteuning tegen bestand en als er doden vallen dat heb je de zooi pas echt aan ‘t schijten die zogenaamde boom chirurg waar jij het over hebt heeft die boom niet eens aan een grondig onderzoek onderworpen hij heeft ‘m alleen op tv gezien oftewel die vent lult uit z’n nek want op die manier kan je geen goed oordeel vellen over de gehele situatie de mensen van Pius Floris heeft die boom wel grondig onderzocht en zijn tot de conclusie gekomen datr het niet verantwoord is die boom langer te laten staan

    Reactie door Dre — zondag 2 december 2007 @ 22.29 uur