Nuna

NuNa

De Nederlandse zonnewagen Nuna heeft gisteren een ererondje over de A10 gereden. Prachtig gezicht. Nogmaals mijn complimenten aan het team van de universiteit van Delft dat voor de vierde keer de World Solar Challenge won. Het zijn dergelijke innovaties – maar ook de competitieve race zelf – die van groot belang zijn om het milieuvraagstuk te tekkelen.

(Zie voor de hele foto het NRC Bas Czerwinski)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 21 november 2007 :: 18.22 uur

17 Comments

17 reacties

  1. Knappe prestatie weer, ik blijf het een mooi gezicht vinden ook.

    Reactie door Helma D. — woensdag 21 november 2007 @ 20.35 uur

  2. Waarom kan wel een zonnewagen gebouwd worden,doch het massal introduceren van zonnecollectoren niet?De brandstof/olie/electriciteit/gas prijzen schieten scherp omhoog.Iedereen heeft voordeel aan die hoge energie-prijzen,behalve de consument,welke niets te vertellen heeft.Alternatieve schone energie wordt door het groot-kapitaal/oliehandel en de regering stelselmatig tegen gehouden,aangezien anders,o.m. miljarden niet “geinvesteerd” kunnen worden in “onze opbouwmissie”in Afghanistan.Daarmee wil ik geen afbreuk doen aan de studenten van Delft,welke ook uit de belastingpot gedeeltelijk betaald worden.Nuna is een speeltje/PR stunt van NUON.NUON zit echt niet op massale toepassing van zonnecolectoren te wachten.De belasting-winsten moeten ieder jaar met tientallen procenten blijven stijgen,om zo de (gemeentelijke en provinciale)aandeelhouders van dienst te zijn.

    Reactie door Maan Arkenbosch — woensdag 21 november 2007 @ 21.32 uur

  3. Jammer dat het solar team Twente niet meereed, toch net zo’n knappe prestatie!!

    Reactie door olav ten broek — woensdag 21 november 2007 @ 23.44 uur

  4. maan, zooo juist! ook je andere bijdrage op ‘t kingma topic.
    silicium is er genoeg..
    tud is wel bezig natuur structuren na te bootsen enzo, regering houdt overall belangrijke researches tegen, focust plaszwak op foute issues.., ach, maan, op naar die zon.

    Reactie door clemenza di .. — donderdag 22 november 2007 @ 0.11 uur

  5. Wanneer komt de auto op water of zon? Techniek is er….maar ja, lekker uitmelken, de wereld vernbielen, terwijl de oplossing er allang is………….

    Reactie door johan kivits — donderdag 22 november 2007 @ 0.12 uur

  6. Toch een lichtpuntje en het bewijs dat Nederland nog steeds mee kan met de top. Het begint wel bijna saai te worden om ieder jaar die wedstrijd te winnen ;-) Maar ik ben het volledig met Maan eens. Leuk dat de TU alle middelen heeft om deze auto te maken. Het werkt, want we hebben tot nu toe alle jaren gewonnen. Maar waarom is zonne-energie nog maar zo kleinschalig toegepast voor de consument? Zoveel hoogbouw, wegen, oppervlakken genoeg waar collectoren op kunnen worden geplaatst. De tijd om te handelen is niet vandaag, maar gisteren! Fossiele brandstoffen raken in razend tempo uitgeput, de tijd om alternatieven tot norm te verheffen dringt. Mijn uitdaging voor de studenten van de TU en andere universiteiten: bedenk hoe je de Luna technologie binnen 15 jaar algemeen kunt toepassen in het dagelijsk leven op een manier die betaalbaar is voor de consument.

    Reactie door Chantal P — donderdag 22 november 2007 @ 8.19 uur

  7. Excuus, Luna moet natuurlijk Nuna zijn.

    Reactie door Chantal P — donderdag 22 november 2007 @ 8.26 uur

  8. Hier kan je oprecht als nederlander heel erg trots op zijn en aan de hele wereld laten zien!

    Lof aan iedereen die eraan bijgedragen heeft.

    Reactie door walking bull — donderdag 22 november 2007 @ 10.23 uur

  9. @8
    In de meeste landen weten ze niet eens waar je heb over heb met deze auto.
    Het is het zelfde als je praat over dat we zo goed korfbal spelen in dit land.
    Ook jij wordt opgeblazen door de Telegraaf die sprak over een VOC gevoel bij deze auto.
    Er worden wel grotere prestaties geleverd dan dit.
    Het is een redelijke prestatie maar ook niet meer dan dat.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 24 november 2007 @ 1.28 uur

  10. @de Hakker…ik reageer niet vanuit een VOC gevoel..die regel herhaalt iedereen die graag met modder gooit. Ik zeg alleen dat er allang auto’s kunnen rijden op water…maar dat zal nooit gebeuren vanwege de financiele gevolgen. De miljardairs willen geen water, alleen meer geld! Ik blijf niet in herhaling vallen zoals de meesten hier. Ik lig er toch niet wakker van dat Balkenende het ooit over de VOC heeft gehad? Dan gebruik ik het ook niet als kul argument! Want ook die opmerking is uit zijn verband getrokken! Auto’s kunnen op water, beter voor het milieu, maar helaas…dan valt er niks te verdienen…Die bedrijven hebben wellicht een bepaalde VOC mentaliteit, maar daar moet je mij niet van betichten Hakker!

    Reactie door johan kivits — zondag 25 november 2007 @ 0.22 uur

  11. @10
    Mijn reactie was op @8, ik verwoorde wat de Telegraaf over dit onderwerp schreef,en dat deze auto in een keer wordt gebracht als een wereld wonder ,en dat we daar door de wereld weer een poepje laten ruiken?

    Reactie door De Hakker — zondag 25 november 2007 @ 10.16 uur

  12. @9 De Hakker,
    Ik kan niet trots zijn op de oorlog dat we voeren tegen de Afghanen. Nog kan ik trots op de heersende xenofobie en vereemdelingenhaat dat onze maatschappij uitstraalt.

    Dan denk ik – kijk daar is iets om echt trots op te zijn dat je inde techniek zo goed ben. Als het onvoldoende aandacht krijgt, laat het maar dan promoten en reclame mee voeren.
    Dat geeft een veel beter indruk dan alle oorlogen klakkeloos steunen.

    Reactie door walking bull — zondag 25 november 2007 @ 10.54 uur

  13. Hakker niets gezegd…dan klopte gister de nummering niet!

    Reactie door johan kivits — zondag 25 november 2007 @ 13.18 uur

  14. johan kivits — zondag 25 november 2007 @ 0.22:

    Goedemiddag,

    Sjonge jonge, “op water”:
    Net zo min als ik ooit water zag branden, is water zonder meer als energiebron te gebruiken, immers:
    Het chemisch afsplitsen van de waterstofatomen tot waterstofmoleculem (H2) die dan weer het -inderdaad zeer brandbare- waterstofgas gaan opleveren, kost meer energie dan de omgekeerde reactie (2H2 + O2 (zuurstof) = 2H2O) zou kunnen opleveren: Want er zijn immers altijd energieverliezen, een rendement van 100% bestaat niet!

    Wil waterstof echt een bruikbaar alternatief zijn dan:
    1) De energie die het vergt om H2 te produceren, moet LOUTER en alleen komen van bronnen als zonne-, getijden- of windenergie, om maar er maar enkele te noemen. (Uit echt duurzame energie dus.)
    2) omdat H2 zo’n laag soortelijk gewicht heeft en de energie echt geput moet worden uit vele kilo’s (!!) daarvan, dient dit zeer sterk samengeperst te worden, wat dan ook weer tal van problemen oplevert (veiligheid en gewicht) met betrekking tot de opslag en vervoer daarvan.

    Tenslotte, het valt me telkens weer op hoe slecht veel mensen geschoold zijn in elementaire natuurkunde (onderwijs van tegenwoordig…?!)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 25 november 2007 @ 16.14 uur

  15. @14 Een auto op water is een normale term in de volksmond…het zal best anders werken maar de mogelijkheid is er gewoon….Hoe het ook allemaal precies heet! U zal het met mij eens zijn dat “natuurlijke motoren” beter zijn als wat er nu is. En dat de grote jongens van de olie er niet op zitten te wachten dat er een “water-auto” komt!

    Reactie door johan kivits — maandag 26 november 2007 @ 0.17 uur

  16. @15
    Waterstof is de oplossing niet.
    Eerst moet waterstof gemaakt worden door apparaten (zonnecellen, windmolens) voor welke het jaren kost voordat de energie die nodig was om ze te maken, terug verdient is. het maken van waterstof kost meer energie dan het waterstof zelf opslaat, en dan is het rendement van een brandstofcel ook nog eens heel laag. Een waterstofauto is nog lang niet klaar.
    Of we maken de waterstof door electriciteit te maken door fossiele brandstoffen en die electriciteit gebruiken we om waterstof te maken. Lijkt me niet heel efficient of wel?

    Reactie door Jaap — dinsdag 27 november 2007 @ 14.51 uur

  17. Oke, technisch weet ik er niets vanaf…Maar het is toch wel mogelijk om beter te rijden? Daarbij moet men het eens zijn dat goedkope, goede voortdrijving altijd tegengehouden zal worden door de grote olie-bazen! Daar gaat het mij om…

    Reactie door johankivits — dinsdag 27 november 2007 @ 23.34 uur