Geen kernwapens in Iran

Iran is zo goed als zeker al in 2003 gestopt met een programma om kernwapens te maken. Sindsdien heeft het islamitische land, in tegenstelling tot wat de Amerikaanse regering beweert, ook geen pogingen meer gedaan om actief nucleaire wapens te ontwikkelen. (Nu.nl)

Aldus zestien Amerikaanse inlichtingendiensten. De acute dreiging die Bush progageerde is hiermee niet vol te houden. Hij probeerde het echter wel.

Het bezit van nucleaire wapens moet worden teruggedrongen of voorkomen, zoals al lang geleden is afgesproken. Dat is tevens de enige manier om de hypocriete opstelling, wij wel, jullie niet, te doorbreken.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 04 december 2007 :: 15.58 uur

58 Comments

58 reacties

  1. Bush valt steeds meer door de mand. Steeds meer ballonnen worden lekgeprikt.
    Na het debacle over de vermeende massavernietigingswapens in Irak en de daaruit volgende oorlog met alle gevolgen van dien is dit slechts meer van hetzelfde.
    Hoe die man na 8 jaar nog steeds op zijn stoel kan zitten is mij nog steeds een raadsel

    Reactie door Danny — dinsdag 4 december 2007 @ 16.43 uur

  2. In Afghanistan zijn ze ook al niet meer blij met de NAVO,er vallen teveel doden onder de burgers.
    Gelukkig schieten onze jongens niet,en zijn deze met de opbouw bezig.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 4 december 2007 @ 17.09 uur

  3. Nog een oorlog op dit moment zou op een ramp afstevenen.

    En natuurlijk laten ze zich niet meer voor het karretje van de wapenkruideniers nu precies aanspannen.

    Reactie door walking bull — dinsdag 4 december 2007 @ 18.06 uur

  4. Hakker heb je het gelezen. Er zijn door onze jongens en meisjes alweer een aantal nette begraafplaatsen opgeleverd.

    Reactie door Harry Scheltema — dinsdag 4 december 2007 @ 18.09 uur

  5. De Nederlandse politiek zou alle banden met de criminele Bush administratie moeten verbreken. En dan Balkenende die medeplichtig is, arresteren natuurlijk.

    Reactie door koen — dinsdag 4 december 2007 @ 19.02 uur

  6. Bush zegd dat Iran moet in de gaten gehouden worden om te voorkomen de 3e Wereldoorlog. Oorlog dat hij zou beginnen omdat de VS is de enig die de wereld bedreigd met een totaal oorlog. Iran aanvallen zou inderdaad zo meteen het einde van de 5e vlot di gestationeerde is in de persische golf. Het is al een tijd dat de generalen hebben verklaard dat zij niet accord zijn om alle meer dan 5000 soldaten op te offeren. De enorme economische crisis die ten gevolge van de stopzetting van de olieimport uit Iran, zal de VS een reden geven om een totaal aanval op alle landen van de regio. Maar er zal ook plaatsvinden de reactie van China,Russia. In feit een catastroof.
    Het probleem is dat in de VS er is een stroming van de neocon die vindt een catastroof niet zo een probleem: dan zouden zij op een clean gebied hun uiterste liberale economie kunnen bouwen. (zie ‘De shockdoctrine’van Naomi Klein). Het feit dat deze rapport nu uitkomt bewijs dat een harde strijd is gaande tussen de hoge sferen van het capitalisme in US. De tendence die geen catastroof wil heeft geen andere keuze gehaad dan het openbaar maken van de rapport over de de Iraanse plannen.

    Reactie door Nicolai — dinsdag 4 december 2007 @ 19.17 uur

  7. Was het niet Israel die een centrale bombardeerde in Iran, en daarna zich op dat terrein toen terugtrok op advies van de Yanks. Jullie tijd komt wel zal er gezegd zijn. Welnu die tijd zal zeer zeker komen met de zelfde argumentatie als met Irak.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Mass.jpg

    Ook deze site in interessant om te bekijken:

    http://www.daanspeak.com/iranAttack07.html

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 4 december 2007 @ 19.35 uur

  8. Alle twee adressen doen het niet, ik moet nodig een paar weken naar Bali.

    http://members.home.nl/h.hiensch/Div/Mass.jpg

    http://www.daanspeak.com/IranAttack07.html

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 4 december 2007 @ 19.48 uur

  9. Tel uit de winst,the dollars is tegen over de Euro gezaakt,de dollar is goedkoper geworden,61 % of all transaction are made in dollar,de rest is nog te koop,the yuan heeft veel invloed op de dollar,etc etc…
    what is in the horizon te zien is Kapitalism,
    Steel jij voor jou ,printing (private) industrie making paperchange whith interest and whithout control,with interest…

    Reactie door gaf — dinsdag 4 december 2007 @ 19.55 uur

  10. De betrouwbaarheid van de inlichtingendiensten is in de loop der jaren uiterst twijfelachtig gebleken.

    Lijkt me geen goed idee om dit zomaar aan te nemen.

    Reactie door Jan Pruimboom — dinsdag 4 december 2007 @ 19.58 uur

  11. d’olle Henk — dinsdag 4 december 2007 @ 19.35:

    Goedenavond,

    Het lijkt raar, maar ik ben, door die toch wel onverwachte mededeling uit de v.s., geen greintje geruster dat de boel in het M.O. niet tot een gigantische en alles verwoestende climax zal komen:
    Kun jij je nog herinneren dat een aantal jaren geleden, in de nasleep van alles wat met de aanslagen op de “Twin Towers” had te maken, een officiele zegsman van de Amerikaanse regering “unverfrohren” toegaf dat zij de massamedia en dus ook de nieuwsvoorziening DESNOODS (!) zouden gaan gebruiken om DESINFORMATIE te verstrekken!

    Volgens mij was dat minstens tientallen jaren toch al het geval, maar het is veelzeggend dat dat met zoveel nadruk werd gezegd.

    Voor mij is deze mededeling, in een wereld waarin leugens de “orde van de dag” bepalen, alleen veelzeggend in relatie met bovenstaande en -in mijn specifieke situatie- met mijn rotsvaste christelijke geloof!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 4 december 2007 @ 20.02 uur

  12. Het is niet te geloven dat die Bush nog steeds wordt geaccepteerd.Hoe lang gaat dit nog door?Wanneer gaan nou de ogen van deze regering open en zien ze hoe deze man elke keer de wereld aan de afgrond weet te drijven met zijn onzin en zijn retoriek die werkelijk volledig de plank mis slaat.

    Reactie door dave — dinsdag 4 december 2007 @ 20.04 uur

  13. Dear MoveOn member,
    Have you seen the headlines? President Bush is quietly negotiating an agreement with Iraqi Prime Minister Nouri al-Maliki to keep our troops there indefinitely–an agreement that could include permanent bases and a massive military presence for years!1 Bush is trying to tie the hands of the next administration to keep us in Iraq for the foreseeable future.
    en de andere heb ik per ongeluk verwijdert,,maar komt er op neer dat het monster ook iran wil aanvallen,.,en waar voor gevreest wordt dat daardoor meer landen er bij betrokken wordt,,nederland natuurlijk met hun storm troepen aan us zijde,, maar dat er een derde wereld oorlog kan ontstaan,,door het betrekken van de omliggende landen,waaronder terrorstaat israel,en daar weer de tegenstanders van,,immers waarom is het mannetje aan het proberen om permanent in irak/q te blijven,,omdat de zon zo lekker straalt zeker.

    Reactie door ad — dinsdag 4 december 2007 @ 20.33 uur

  14. Het lijkt wel truth-day. Ik zit nog te wachten op het addertje onder het gras. Nu ook meer informatie over 9/11 en de (Amerikaanse) inlichtingendiensten.
    http://deepjournal.nl/p/7/a/en/1131.html

    Reactie door Martijn — dinsdag 4 december 2007 @ 20.48 uur

  15. Er moet toch wel iets zijn om dat land binnen te vallen : geen gasjes , geen kernwapens : misschien verdachte eikels ?

    Reactie door fred — dinsdag 4 december 2007 @ 20.55 uur

  16. Amerika bezit geen kernwapens (meer)
    Amerika heeft nooit kernproeven gedaan.
    Amerika smeet nooit atoombommen op Hiroshima en Nagasaki.

    En Nederlandse regeerders, hoeders van Andermans atoombommenarsenaal, dat zijn desondanks geen smerige atoombomterroristen.

    Ps:
    Onze Koningin is ook niet gek en geen stomme trut.
    En dat geldt ook voor Haar lievelingsregering: Balkenende en Co.

    Groeten van Haras en welterusten!

    Reactie door Haras — dinsdag 4 december 2007 @ 20.58 uur

  17. Het is een raar verhaal, 16 inlichtingendiensten die nu eensgezind zeggen dat Iran geen kernwapens meer ontwikkelt sinds 2003. De zelfde inlichtingendiensten die beweerden dat Irak over massavernietigingswapens beschikte of in ieder geval hun mond niet open deden om dat te ontkennen toen de Bush-regering dit gebruikte om Irak aan te vallen. Twee mogelijkheden: 1) er is nu duidelijk sprake van een afstand nemen van de regering Bush door de inlichtingendiensten en daaraan verbonden politici.2) Bush c.s. zelf heeft dit naar buiten laten brengen met een of andere bedoeling, die nu nog niet duidelijk is. Misschien om Israel het zaakje in eerste instantie alleen op te laten knappen ? Israel heeft al gezegd weinig waarde te hechten aan de verklaringen van de inlichtingendiensten. Het blijft gissen.

    Reactie door simbro — dinsdag 4 december 2007 @ 21.02 uur

  18. Deze plotselinge openheid is verdacht.
    Er moeten inderdaad bepaalde motieven een rol spelen.
    Zoals de media instrument is voor propaganda is het moeilijk pro van contra te onderscheiden.
    Het spel wordt gespeeld volgens de regels en desnoods worden deze aangepast.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 4 december 2007 @ 21.42 uur

  19. @11 Harrieke.

    Goeden avond. Ik ben niet overtuigd of de verhalen na de 11-9 op volle waarheid berusten. Ik heb weleens iets gezien en heb mij toen afgevraagd wie heeft die aanslag bekostigd. Mensen die misbruik van het Chritelijk geloof maken heb je al sinds het begin van het Christendom.
    F. Domela Nieuwenhuis had er al een duidelijke mening over in het boek van hem
    uit 1903 “Vertellingen voor het Volk” geeft hij twee Bergreden. Ik hoop dat werkt.
    http://members.home.nl/h.hiensch/Bergrede

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 4 december 2007 @ 21.46 uur

  20. @13 ad
    Op globalresearch.ca was maanden geleden al een artikel te vinden waarin vastgesteld werd, dat de VS 6 of 7 bases aan het bouwen zijn in Irak, die dusdanig groot en sterk zijn (en met heel erg veel beton) dat deze alleen maar bedoeld kunnen zijn om heel erg lang te blijven. Het is duidelijk dat de VS in Irak een marionettenregime willen houden, zodat er een behoorlijke strijdmacht permanent in die bases aanwezig kan blijven.

    Reactie door simbro — dinsdag 4 december 2007 @ 22.00 uur

  21. Het lijkt er wel op dat de ratten (de inlichtingendiensten) het zinkende schip (de Bush-administratie) verlaten. Ze willen natuurlijk ook hun baantjes behouden onder een nieuwe regering.

    Reactie door simbro — dinsdag 4 december 2007 @ 22.04 uur

  22. ‘Wij wel, jullie niet’ geeft inderdaad heel scherp aan hoe en waar de belangen liggen.
    Wie wat bepaald en wie onderhorig dient te zijn. Er zijn legio landen die de beschikking hebben over kernwapens of beschikken over de technologie tot vervaardiging hiertoe.
    Deze landen worden nooit met dezelfde kritiek geconfronteerd omdat ze zogenaamd aan ‘de goede kant zouden staan’
    De geschiedenis heeft ons echter geleerd dat die vermeende ‘goeden’ wel de enigen zijn die deze technologie ook daadwerkelijk hebben ingezet.
    Deze ‘goeden’ welke naar anderen wijzen als zijnde gevaarlijk, hebben niet geschroomd om deze wapens in te zetten en schromen ook niet om propaganda als wapen in te zetten.
    Propaganda welke ten doel heeft om ontwikkeling elders te remmen en zodoende eigen macht te consolideren.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 4 december 2007 @ 22.07 uur

  23. Dat Bush ineens verklaard dat Iran niet aan een atoombom werkt,is gewoon een strategisch tactische zet.Bush kan gewoon niet,binnenvallen zonder de hele olievoorziening in de war te schoppen,waardoor hij zich in zijn eigen been schiet.Bovendien heeft hij de handen vol aan Irak en Afghanistan.Door weer een oorlog te beginnen kan er een conflikt ontstaan met China de grootste importeur van Iraanse olie.Vervolgens zou de $ helemaal in elkaar storten,wanneer China als represaille zijn 1400 miljard $ op de markt zou gooien.Tenslotte zal de E.U.deze keer niet mee doen.Voorts zou (vriend)Saudie Arabie wel eens instabiel kunnen worden.Ik geloof dat ik er niet ver naast zit,dat de adviseurs van Bush,hem zulk scenario in zijn oor gefluisterd hebben.

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 4 december 2007 @ 22.18 uur

  24. @23 Maan A
    Dat zou inderdaad goed kunnen.Maar dat houdt dan ook in, dat Israël wel op eigen houtje een actie zou kunnen ondernemen in de toekomst. Daar zijn ze (begrijpelijk) bang voor een tweede holocaust en zullen zich niet door de VS laten tegenhouden als ze er van overtuigd zijn werkelijk bedreigd te worden door Iran.

    Reactie door simbro — dinsdag 4 december 2007 @ 22.59 uur

  25. Tja, Maan (23)

    Dit zijn allemaal ‘dingetjes’ die nu spelen. En je -kunt- ze op deze manier aan elkaar knopen. Maar net zo goed spelen er dingen mee op de kapitaalmarkt, Israel, uraniummarkt, olie, Irak en Afghanistan, Olie, Syrie, en honderdduizend andere zaken. Laten we zo realistisch zijn (hoeveel je ook van het MO af weet, of van de geschiedenis of wat dan ook) dat we met al deze desinformatie eigenlijk nog niets weten over wat er speelt en wat er gaat gebeuren.

    Reactie door Martijn — dinsdag 4 december 2007 @ 23.00 uur

  26. Tja,

    “ze kunnen hun programma altijd weer starten, dus Iran was, en is, en blijft een gevaar”
    Als de V.S, nou eens zelf zijn kernwapens zou ontmantelen en zijn kerngeleerden zou onthoofden, dan hadden ze recht van spreken…

    Als Nederland nou eens geen Pakistaanse kerngeleerden meer zou voorzien van alle atoomwapenkunde, dan kan Balkenende gerust over Normen en Waarden praten.

    Maar zo is het helaas niet.

    Ook raar: op het 8 uur journaal: “In 2003 kwam men erachter dat Iran nucleaire plannen had”. Belachelijk. De centrale in Busher was al gepland onder de Sjah (VS-vriend). Na de revolutie werd het programma in uitvoering gezet door de Ajatollah Khomeini (geen VS-vriend), uit te voeren door het Westduitse Siemens.

    Na het bombardement door Israel durfde Siemens de klus niet meer aan cq Duitsland trok zich terug. Toen werd aan Rusland gevraagd het karwei te klaren.

    Dit is waarschijnlijk het langstlopende en meest internationale kernenergieprogramma ooit, niks nieuws onder de zon… het journaal liegt er desondanks vrijelijk op los.

    Reactie door olav ten broek — dinsdag 4 december 2007 @ 23.15 uur

  27. @Olav (26)

    Israel was er ook erg vroeg bij hoor.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_and_weapons_of_mass_destruction
    Maar… dat programma bestaat eigenlijk niet. Maar als het onverhoopt toch blijkt te bestaan (…) dan mag dat want Israel is vredelievend en heeft ook enkel een leger om zichzelf te beschermen (Israeli ‘Defense’ Force). Dus. Ofzo.

    Reactie door Martijn — woensdag 5 december 2007 @ 1.06 uur

  28. Toch als je alle feiten samenvat zoals Israel die libanon platgooit en met name de havens.Zodat bevoorading via dit land niet meer kan voor landen zoals Syrie en bevriende staten.
    De miljarden die uitgetrokken zijn om Israel te bewapenen.
    De aanwezig heid van Navo troepen in de achtertuin van Iran.
    Dan zou je kunnen verwachten dat een aanval op Iran niet uitgesloten is.

    Reactie door che — woensdag 5 december 2007 @ 4.05 uur

  29. bekijk deze documentaire eens over massamoorden
    in Afghanistan
    http://video.google.nl/videoplay?docid=-8763367484184611493&q=genre%3ADOCUMENTARY&total=289133&start=120&num=10&so=0&type=search&plindex=4

    Reactie door Herman — woensdag 5 december 2007 @ 10.09 uur

  30. Het rapport is al een jaar oud en past prima in de huidige VS-politiek om wat minder agressief tegen Iran te zijn. Ondanks dat wordt er nog steeds op een change of rgime ingezet.

    In de Metrotimes staat een interview met voormalig VN-wapeninspecteur Scott Ritter. Die zegt dat levertijden aan het leger van nieuw materiaal en de termijn voor het op peil bengen van de benodigde brandstofvoorraad, op een aanval in april wijzen.
    http://www.metrotimes.com/editorial/story.asp?id=12059

    Maar pas op: die aanval zal wel eens een aantal duveltjes uit doosjes kunnen laten springen. Ik wijs hier alleen maar op een krantenkop uit de Asia Times van 25 oktober
    “Attack Iran and you attack Russia”.

    Er zijn gelukkig ook nog steeds mensen die denken dat je vreedzaam Iran naar een democratie kunt zingen net als met Griekenland in 1967-1974 en dat ook nog met dezelfde liederen: Kijk even you tubehttp://www.youtube.com/watch?v=u07KXlRDuU4 Eerst komt een Arabische tekst met griekse muziek

    Ter vergelijking: http://www.youtube.com/watch?v=3-X3XbDORfk een concert kort na het einde van de dictatuur in Griekenland.

    Vrijwel al het oudere materiaal is in de juntatijd door de Griekse omroep vernietigd.

    Reactie door Ineke van der Maat — woensdag 5 december 2007 @ 10.56 uur

  31. het adres van de eerste video in bijdrage 30 moet zijn: http://www.youtube.com/watch?v=u07KXlRDuU4

    Reactie door Ineke van der Maat — woensdag 5 december 2007 @ 10.59 uur

  32. In Marokko bestaat een uitdrukking die zegt: “wanneer een wolf een lammetje likt, beschouw dit als een slechte voorteken.”

    Bush is weer volop aan het likken.

    Reactie door RonaldD — woensdag 5 december 2007 @ 11.36 uur

  33. Wel een dag voor veel speculaties.

    Reactie door simbro — woensdag 5 december 2007 @ 11.59 uur

  34. @2 Hakker,

    Even een korte reactie op uw schrijven het volgende bericht van;

    Bron:http://www.depers.nl

    Gepubliceerd: vrijdag 3 augustus 2007 15:53
    Update: vrijdag 3 augustus 2007 18:05

    Bij Amerikaanse luchtaanvallen in de Zuid-Afghaanse provincie Helmand zijn tientallen Taliban-strijders en burgers omgekomen of gewond geraakt. Dat hebben de Afghaanse autoriteiten vrijdag gezegd.

    Volgens een plaatselijke politiechef kwamen donderdag enkele Taliban en burgers om het leven bij een bombardement in het gebied Shah Ibrahim in het district Baghran, in Helmand.

    De door de Verenigde Staten geleide coalitie bevestigde dat donderdag in Baghran, waar een bijeenkomst gaande was van Talibanstrijders, precisiebombardementen zijn uitgevoerd op twee Taliban-leiders, maar gaf geen informatie over slachtoffers.

    Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van defensie zei dat drie Taliban-leiders zijn gedood, evenals zo’n tien strijders.

    Taliban-strijders waren juist bezig twee dorpelingen op te hangen die waren beschuldigd van spionage voor de Afghaanse regering, zei de politiechef. Andere dorpelingen waren komen kijken toen de bombardementen begonnen. Zeker twintig gewonden zijn naar het ziekenhuis in de provinciehoofdstad Lashkar Gah gebracht, zei hij.

    Volgens het hoofd van de gezondheidsdienst in Helmand was het jongste slachtoffer 8 jaar oud. Een arts in een ziekenhuis in Kandahar zei dat daar nog eens twaalf mannen waren binnengebracht die bij de luchtaanvallen gewond raakten.

    Reactie door TT — woensdag 5 december 2007 @ 11.59 uur

  35. We zijn weer gewaarschuwd: één false flag/psyop-incidentje tegen Kerst met filmpjes van Amerikaanse infanteristen in `gijzeling’ te Teheran of de sentimenten worden weer opgeklopt op traditioneel Republikeinse wijze: met foto’s van familie en kinderen die thuis wachten achter de kalkoen en tv-dominees die masaal tot bidden tegen het Kwaad aanmanen.
    Bovendien zal Israël in geen geval het Iran-vijandbeeld loslaten, Bush gaat er niet voor niks naartoe begin januari, zoals vandaag bekend gemaakt.

    Ondertussen maken de gristenfundamentalisten
    in God’s own country zich weer compleet belachelijk door een kínderfilm te verbieden in 60 US bioscopen, `The golden compass’, met Nicole Kidman, waar ik ook van plan was heen te gaan met kroost.
    http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/entertainment/articleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2007/12_december/04/entertainment/1204_0705_Kritiek_Nicole_Kidman_christenen.xml
    Ik mag wel opschieten voordat Rouvoet hier ook de bioscooptheaters onder druk zet.

    Reactie door Haq — woensdag 5 december 2007 @ 13.15 uur

  36. Laat me raden!!!!
    euh…olie?

    Reactie door tom — woensdag 5 december 2007 @ 14.00 uur

  37. dat Bush niet betrouwbaar is wisten we al een tijdje. Een ongeleid projectiel eigenlijk.
    Neemt niet weg dat Iran een destabiliserende factor is in die regio, geleid door dwazen die met vuur spelen. Reden genoeg om alert te blijven.

    Reactie door HARSAN — woensdag 5 december 2007 @ 15.34 uur

  38. @37 (Harsan)

    Dat hoor je wel vaker, dat Iran een ‘destabliserende factor is’. Maar… kunt u mij zeggen wat dat is? Destabiliserend, dat betekent dat Iran dingen doet die zorgen dat iets wat (blijkbaar) stabiel is, daar verder vanaf wordt gebracht. Maar… wat is stabiel? En wat doet Iran dan? In de context van de Navo, en de VS in Afghanistan, in Irak, met Israel dat in Syrie, Gaza, Westbank en Libanon nogal lomp doet, met buitenlandse zakenbelangen ivm olie, geldmarkt, afzetmarkten. Verder heb je nog China, Rusland, en allerlei andere regimes die min of meer stabiel zijn omdat ‘wij’ toelaten dat ze binnenlands lomp optreden.
    Is het de steun aan Hezbollah? Die lijken in Libanon wel een punt te hebben (zeker met de geplande basis van de VS, en wat Israel vorig jaar deed). Zijn het de ‘vermeende’ kernwapens? Zijn wel meer landen mee bezig (en we hebben gezien dat India, Pakistan, Israel enzo het wel mogen).
    Wat is nu eigenlijk destabiliserend? Zo makkelijk gezegd, maar zo lastig beargumenteerd.

    Reactie door Martijn — woensdag 5 december 2007 @ 15.57 uur

  39. Onder “De kogel is door de kerk…” schreef ik (nr. 137):

    “De kogel door de kerk? Neen, die is al lang geleden afgeschoten door een verstandelijk beperkte, verslavingsgevoelige (wat betreft alcohol resp. rechts-Christelijke ideologie), autistische cowboy. Bij gebrek aan Indianen mikt hij op islamieten. Zijn “missie”? Verovering van land en hulpbronnen.”

    Eigenlijk dus nog te vriendelijk. Want het recente rapport van 16 Amerikaanse inlichtendiensten circuleert volgens de Washington Post al minstens twee maanden in de hoogste regeringskringen.
    Bush is een onverantwoordelijke gek, die welbewust met leugens erop uit is een sfeer te creëren, waarin hij opnieuw een oorlog kan beginnen. Met de illusie nog aan het oordeel te kunnen ontsnappen, de slechtste Amerikaanse president ooit te zijn geweest. De inlichtendiensten hebben dit natuurlijk ook ingezien, en hebben ongetwijfeld daarom het rapport weredlkundig gemaakt.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 5 december 2007 @ 16.51 uur

  40. @ 37 Harsan. Ik sluit me bij Martijn 38 aan:
    laatst oreerde hier iemand van de Israëlische lobbie, dat Chavez ook een destabiliserende `factor’ was, let wel voor Israël nota bene! En dan heb je die die VVD-bovenlip van een Kamp die dicteerde dat Venezuela-Chavez zelfs voor `ons’ Curaçao een bedreiging was. Ik meende altijd dat het eilandje al lang onafhankelijk was, dat leerde ik vroeger op school, mis dus want het werd niet lang geleden door het Het Koninkrijk der Nederlanden op sneaky wijze een Amerikaanse marinebasis in de maag gesplitst, zal wel weer zijn onder het mom `veiligheid & werkgelegenheid’. En nu blijkt dat zo’n Chavez best meevalt. `t Is tragisch dat mensen zo weinig zelf nadenken als de propaganda der rechtse elementen weer een portie voorgeprogrammeerde Angst rondtoetert per aandeelhoudersmedia.

    Reactie door Haq — woensdag 5 december 2007 @ 17.08 uur

  41. Simbro, ik denk dat je gelijk hebt: de veiligheidsdiensten zijn als de dood dat onze geestelijk onvolwaardige maniak in white House met het zieke brein (loodvergiftiging) van een Nero, weer iets zit te bedenken om alsnog als HERO terug te keren naar zijn ranch en van zijn groot pensioen te genieten, terwijl de opvolgenden dan met de catastrofe zitten.
    Geniet van het het heilig avondje met de oude Sint nu het nog kan!

    Reactie door anne hilverda — woensdag 5 december 2007 @ 17.59 uur

  42. anne, Simbro maakte gewoon een typefoutje… hij bedoelde natuurlijk speculaasjes… ‘t Is tenslotte Sinterklaas! ;)

    Reactie door Martijn — woensdag 5 december 2007 @ 20.01 uur

  43. che — woensdag 5 december 2007 @ 4.05:

    Goedenavond,

    Dan zal je waarschijnlijk ook de welhaast totale omsingeling van de voormalige SovjetUnie zijn opgevallen, wie had, nog zo’n 15 jaar geleden nog maar, ooit kunnen denken dat er zelfs Amerikaanse bases in minstens 1 van die voormalige Sovjetrepublieken zouden liggen…?!! (Volgens mij, ik moet wat naslagwerk doen, zijn het er al meer.)

    Ik vind dit minstens zo veelbetekenend als de voortdurend (en terecht!) in de belangstelling staande gebeurtenissen in het MiddenOosten.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — woensdag 5 december 2007 @ 20.06 uur

  44. Ze hebben ook niet in de gaten dat het gaat om kolonisatie. Het hele proces herhaalt zich gewoon weer:

    1) Vestigen van factorijen, steunpunten (lees: bases), al dan niet met toestemming, dat is irrelevant, het gaat er om dat op allerlei plaatsen garnizoenen worden geplaatst.

    2) Door je superieure wapens een zeer gewilde bondgenoot zijn, en vervolgens in regionale conflicten betrokken raken. Als die lokale bondgenoten het zelf niet redden doordat ze aan de grond zitten, dan zal het Westen ze wel even “erbovenop helpen” (invloed uitbreiden door bijvoorbeeld bepaalde regeringstaken in een land over te nemen en er op toe te zien).

    3) Bij genoeg lokale conflicten is een keer de maat vol en moet het structureel worden opgelost in de hulpbehoevende landen. Dus cultuurstelsel, protectoraat, mandaatgebied als het geen kolonie genoemd mag worden van het thuisfront. En ze zo lang mogelijk proberen vast te houden in de hoop dat de publieke opinie omslaat pro imperialisme, dan ben je er al vast aanwezig als de koek van de derde wereld continenten opnieuw te verdelen valt.

    Reactie door W6969 — donderdag 6 december 2007 @ 1.27 uur

  45. Bush is niet alleen een hypocriet, maar zeker ook een dubieuze wandader. De echte hypocriet zijn de slaafs, meelopend en jaknikkende regeringen die zich net zoals schothond van Bush gedragen. Daar wordt je niet trots van.

    Let me tell you something. I am neither a fan of the Islamic republic nor Ahmadinejad, but generally speaking, Persians are ancient, proud and peaceful people. Their history and civilisation is thousands of years older than the so-called “western” civilisation. Industrialisation may have begun in the “west”, but civilisation begun in the old Persia, China, India(the East). Even the poorest, and the least educated Persians are more civilised than Bush and his Texas clan. One thing that most Iranians have in common, is that they never give in to foreign bullies regardless of the costs.

    I don’t carry an Iranian passport, I don’t even use my Dutch passport, but I am a Persian at heart, proud to be one and will always remain one. When I look at people like Jan Marijnissen, Ronald van Raak, Jan de Wit,,,,,I am also proud to be Dutch. However, when I look at the pictures of the meeting between Balkenende and Bush before their breakfast at the White house, I feel ashamed. I also feel ashamed of the Dtchbat as well as those who betrayed Anna Frank and others.

    Bush was a threat, is a threat and remains a threat to every civilisation. It is the duty of any civilised person to stand up to that uncivilised cowboy.

    Reactie door khosrow — donderdag 6 december 2007 @ 10.12 uur

  46. Slavernij vond zijn oorsprong in het “west”. Dat geldt ook voor missdaden tegen de menselijkheid waaronder in het eerste, tweede en bijna alle oorlogen daarna.

    Reactie door khosrow — donderdag 6 december 2007 @ 12.28 uur

  47. How much was/is the cost of sell out of Democracy? How many more lives dos it have to take?

    Was it/ is it all worth it?

    Not only the liars but also those who buy their lies recycle those lies and resell thelies are equally responsible for the situation on this planet.

    I don’t consider myself to be holy. I am far from that. But I know that there is a higher might above us all. He watches over us and he shall make sure that de plans of the evil liars backfires on their faces. It is already happening. Those who are alert enough and don’t look away, can see it happening already.

    Everything has a price. Warmongering too, has a price.

    Reactie door khosrow — donderdag 6 december 2007 @ 14.29 uur

  48. “How high are the stakes
    How much fortune can you make”,

    “Was it all worth it”

    IS IT ALL WORTH THE PRICE?

    Reactie door khosrow — donderdag 6 december 2007 @ 14.36 uur

  49. 20 simbro,,het waren ook al oude berichten,,maar als je kijkt op hun pagina,dan vind je heel veel links naar van alles en nog wat,of je krijgt auto een email wekelijks hoe de stand van zaken zijn/is.

    Reactie door ad — donderdag 6 december 2007 @ 16.43 uur

  50. Iran,Geweldig dat ze daar mee gestopt zijn die kernwapens.(kunnen we weer rustig slapen en consumeren).
    Laat Iran maar liggen!!, toch wrikt er iets maar wat kan je er als kleinburgerlijke SP- mens aan doen??.
    Antwoord, Laten liggen (alternatieven zijn nooit geboren ze moeten gemaakt worden, nou,nou dat is moeilijk, oplossing; Laten we gewoon tegen zijn , gewoon tegen zijn, de vraag reist tegen wie? ).
    Het antwoord is weer geboren namelijk; Amerika.

    We verbreken even de connectie tussen ons “kleine wereldje en de hunne”.

    Iran, leuk land , gellukkige mensen, vrouwen binnen houden.

    Reactie door bert — donderdag 6 december 2007 @ 17.40 uur

  51. Na alle inbrengingen gelezen te hebben is er weinig ruimte voor de slachtoffers.
    Of te wel, we zijn meer bezig met onszelf, de mensen waar het omgaat (de armen) zijn “absracte marionetten”.
    We hebben het nog niet door, maar dat komt nog wel, ook wij zijn gestuurde “egoisten”.
    Ik blijf erbij, de mens is “gellukkig” een uitzonderlijk wezen.

    Reactie door bert — donderdag 6 december 2007 @ 18.10 uur

  52. Iran, vrouwen binnenhouden???? Hahaha. Zo is het dus niet. Sommige man en vrouw rechtrelaties kunnen niet zo simpel verklaard worden zonder de contexten en achtergronden te kennen en bij te melden. Dat Iran in politieke zin geen ” democratische” land is door ons allen is bekend. Maar dat is ook relatief en afhankelijk van de aard en de omstandigheden. Maar als democratie ooit bestond, is de democratie overal dood gegaan door de gebeurtenissen van afgelopen jaren.

    Ter info: er studeren veel meer vrouwen dan mannen aan de Iransse universiteiten. Daar zijn de Arbeidsparticipatie van vrouwen groot en aan het toenemen.

    Nu dit is geen discussie over welke land wel of niet democratisch is, maar vooral om de leugens uit witte house(warmongers).

    Reactie door khosrow — donderdag 6 december 2007 @ 19.06 uur

  53. @ Khosrow (45):

    I couldn’t agree more!

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 7 december 2007 @ 2.12 uur

  54. Je zou bijna gaan geloven dat Saddam Hoessein voor niets is opgehangen, als zo’n Boesj alles blijft ontkennen en negeren.

    Reactie door Pool — zaterdag 8 december 2007 @ 15.48 uur

  55. Maar helaas Merkel en Sarkozy volgen en vervolgen gewoon de sporen van Bush en houden vol aan druk en sancties heb ik begrepen.

    Khosrow

    Inderdaad, dat van dat studeren etc.. heb ik gezien in een documentaire onder commentaar van een journalist ook afkomstig van Iran. Daarin is dit ruimschoots aan bod gekomen en uitgelegd. Ook dat de democratisering etc… voor wat je er ook onder verstaat vanonderaf opgebouwd wordt door de studerenden zelf. En zo zou het moeten zijn wil het slagen denk ik.
    Wat het westen doet is m.i. dus geheel contraproductief.

    Reactie door Henny — zaterdag 8 december 2007 @ 20.07 uur

  56. Beste Henny,
    Ik ben geen fan van Sarkozy noch Merkel. Qua presentatie en opkomen voor eigen land zie ik ze wel positief. Onze normen en waardeloze slaaf van Bush Balkenende is niet te vergelijken met ze.

    U hebt gelijk, het moet van onderop en van mensen zelf. Verandering moet van binnenuit en niet van buitenaf. De contraproductiviteit van Bush belemmert veranderingen die nu aan de gang zijn. Dat werk juist de fanatieke elementen in de hand. Maar ik maak me niet veel zorgen over Iran, want die zijn geen makkelijke target voor Amerika. Zelfs als ze aangevallen worden, komt Amerika niet zo makkelijk van af. Bovendien de ellende in Afghanistan en Irak zijn nog lang niet voorbij. De klok tikt en de kosten zijn aan het toeneem.

    Prachtig is dat natuurlijk zelfverwerkelijkheid. Niemand en zeker niet Bush is boven de natuurlijke wetmatigheid. Alles heeft een prijs dubieuze oorlogen ook.

    De onzichtbare kosten aan de daders en de wegkijkers zijn nog veel hoger dan de waarneembare ellende die ze creëren. Huilen doe ik niet voor de kosten die de oorloogmisdadigers bewust en onbewust moeten dragen.

    Reactie door khosrow — zondag 9 december 2007 @ 14.54 uur

  57. Je moet natuurlijk wel een ARGUMENT blijven hebben om de oorlogsindustrie op poten te blijven houden : na het wegvallen van de Koude-oorlog en Communistenjacht moet er weer iets nieuws bedacht worden, zoals terrorristen te bestrijden met DUIKBOTEN ; dus worden er wil nieuwe duikboten gebouwd …..( eigenlijk toch wel gillen , nietwaar ? )

    Reactie door Fred — maandag 10 december 2007 @ 18.17 uur

  58. Fred

    Het is meestal andersom.

    Men is trots op het leger en investeert erin en als men dan niet aangevallen wordt wil men eindelijk ook wel eens iets doen met wat men geleerd en geoefend heeft
    Anders wordt het wel erg frustrerend.

    Als een sporter die iedere dag traint maar niet aan het begin van een wedstrijd toekomt.

    Reactie door Henny — maandag 10 december 2007 @ 23.15 uur