Arnold Karskens over Uruzgan

Arnold Karskens

De hoorzitting van vandaag over Uruzgan – georganiseerd door SP en GL – werd druk bezocht door publiek en pers. Eén van de sprekers was Arnold Karskens, onafhankelijk en niet-embedded journalist. Hij deed harde uitspraken over de ware aard van de missie en haalde uit naar media die een te positief beeld geven van de situatie. In zijn betoog haalde hij zijn ‘excessennota’ aan. Die nota is te lezen op zijn weblog.

Luister hieronder naar zijn bijdrage.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Alle bijdragen zijn via de SP-website terug te luisteren.

Morgen is de hoorzitting van de meerderheid van de Tweede Kamer. Dan komen vooral de voorstanders van de verlenging aan het woord.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 06 december 2007 :: 17.33 uur

102 Comments

102 reacties

  1. Een goede stap in de herontdekking , dat de balkenelende kolonisatie maar eens GESTOPT moet worden , deze stapt uit de VOC tijd en is niet meer van toepassing in deze tijd : Dus Volk wordt WAKKER !

    Reactie door Fred — donderdag 6 december 2007 @ 17.37 uur

  2. weeden dat TT ,het afganse volk als onderdanig zal bevrijd.

    Reactie door gaf — donderdag 6 december 2007 @ 17.47 uur

  3. Nu valt ook meteen die militaire propaganda via Discovery e.d. aan diggelen dat je van die pinpoint accuracy kunt bereiken met die GPS. Of het wordt klungelig gebruikt. Op die propaganda-filmpjes op Youtube (kopie van een publiek TV programma) zie je bijvoorbeeld een commentator ook effe meedoen aan een luchtbombardement, om te laten zien hoe exact ze een jeep raken. Dit is DUS PROPAGANDA.

    Zo langzamerhand geloof je echt niks meer als er ALLEEN MAAR positief nieuws wordt gebracht van dit soort aard is het juist verdacht. Keer het DUS om en je krijgt de werkelijkheid, helaas.

    Bij een artilleriebeschieting hoor je eigenlijk in deze tijd met een zero tolerance naar burgerdoden, een waarnemer te hebben die met geavanceerde meetapparatuur accuraat de plek weergeeft waar het doel is, en dat kan best op de meter nauwkeurig. Zo niet dan laten ze die beschieting maar zitten. Het is dan wel immoreel om een stad of dorp als menselijk schild te gebruiken, maar nog erger om daar op te schieten.

    Reactie door W6969 — donderdag 6 december 2007 @ 18.01 uur

  4. Knap staaltje werk van de door de regeringspartijen georganiseerde hoorzitting om dit soort personen niet toe te staan.
    Positieve beeldvorming, is waar het omgaat.
    Goed dat GL en SP dit georganiseerd hebben en ook de realiteit belicht wordt.
    Waarvoor lijkt onze JP steeds meer op Bush, die heeft uiteindelijk zijn ongelijk ook gekregen over de nucleaire affaire in Iran !

    Reactie door Sinne Tolsma — donderdag 6 december 2007 @ 18.03 uur

  5. Onze overheid is een meelopende schothond van Amerika geworden. Die luistert niet naar de burgers.

    Politieke verzet moet nog harder en onophoudelijk opgevoerd worden.

    Reactie door khosrow — donderdag 6 december 2007 @ 19.11 uur

  6. Nou Frank van de promissieprop, (zie vorige topics) er ligt weer een nieuw veld voor je open, if you can’t beat them, join them!

    Reactie door Haq — donderdag 6 december 2007 @ 21.49 uur

  7. Vandaag ook deze hoorzitting beetje gevolgd waaronder de heer Karskens. Ook al ben ik het niet altijd met hem 100% eens (dat ben je alleen als het goed is met jezelf toch), ik vind het top dat hij dit allemaal naar buiten brengt.
    ALs kind van een veteraan die altijd die veteraan-krantjes etc ontvangt vraag ik me -ook namens mijn vader- af waarom Karskens niet meer in deze tijdschriften schrijft? Is hier een reden voor omdat hij wellicht te kritisch schreef over bepaalde zaken? Wie weet dit? Harry, jij misschien? Zijn bijdrages werden immers altijd zeer gewaardeerd omdat ze altijd de spijker op zijn kop sloegen en worden gemist!

    Reactie door kalk — donderdag 6 december 2007 @ 22.54 uur

  8. @ Gaf,

    Nee jongen, zoek het lekker uit met jullie anti afghanistan gevoel.
    En zeg alleen nooit meer tegen mij dat socialisten mens lievend zijn door 30 miljoen mensen over te laten aan hun lot.

    Reactie door TT — donderdag 6 december 2007 @ 23.26 uur

  9. @ 1 Fred,

    Je bent zo tegen het VOC gevoel, maar wat doe jij aan de mensen die door de taliban-strijders als slaven worden gebruikt?

    Reactie door TT — donderdag 6 december 2007 @ 23.27 uur

  10. Onze mensen, die er nu zijn, zijn wederom verplicht om mee te doen aan een missie. dat ik denk dat dit niets helpt doet daar niets aan af…Maar men mag het onze soldaten niet verwijten dat ze datgene gedaan hebben…en blijven doen wat ze moeten…Men kan nu niet weggaan…hoe graag ik dat ook zou zien..Het lligt niet aan soldaten maar aan hen die deze groep daar heeft heen gezonden! Maar een bevolking helpen af te komen van een van bovenaf opgelegde levensstijl…daar waren wij toch ook blij mee?

    Reactie door johankivits — vrijdag 7 december 2007 @ 1.10 uur

  11. Het onafhankelijke geluid van de enige echte Nederlandse niet-embedded journalist in Afghanistan (en tevoren in Irak) kunnen we niet genoeg op waarde schatten.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 7 december 2007 @ 1.57 uur

  12. Ook de bijdrage van Jan Pronk was steengoed,
    http://www.nrc.nl/binnenland/article848811.ece/Pronk_strijd_in_Uruzgan_niet_te_winnen.

    Reactie door joseph h. — vrijdag 7 december 2007 @ 2.30 uur

  13. moet niet zo langzamerhand de discussie in tweeën gesplitst worden? de eerste discussie, namelijk of de aanwezigheid van militairen in afghanistan zinvol is, is op dit log zo langzamerhand uitgeput en vervalt al maanden in herhalingen. Een grote groep vind dat de aanwezigheid van militairen contraproductief werkt een andere groep niet. Dit heeft trouwens niets te maken met het feit dat de afghaanse bevolking al dan niet hulp nodig heeft.

    De tweede, wat mij betreft belangrijker discussie, is of het speciaal Nederland moet zijn die nog een keertje zijn spierballen laat zien. Er zijn 194 landen op de wereld, de meeste aanmerkelijk groter dan Nederland en een meerderheid van deze landen leunt achterover en kijkt naar die idioten uit dat kleine landje die elke keer weer vooraan staan om de “wereld te redden” en geld in een situatie te stoppen waarvan het nut discutabel is.

    De dank is uiteidelijk dat onze soldaten uiteindelijk nog uitgelachen worden omdat de zaak volkomen misgelopen is (bosnië), aangeklaagd worden omdat ze een schot gelost hebben of utieindelijk geen enkel positief resultaat te melden is.

    Andere landen zijn allang blij als ze hun handen niet hoeven te branden aan dit soort missies. Gelukkig is er altijd “gekke Henkie (jan peter)”, die er geen probleem mee heeft Nederland voor paal te laten staan en met geld kan smijten, dat zijn armste burgers moeten opbrengen.

    Reactie door ipuntje — vrijdag 7 december 2007 @ 6.50 uur

  14. Ik kan me volledig bij ipuntje aansluiten. De bevolking van Afghanistan verdient heus wel hulp, maar ik geloof niet dat Nederland daarvoor de aangewezen “macht” is. Zo’n klein landje met een leger dat nauwelijks iets voorstelt, wij kunnen daar de problemen niet oplossen. Weer een tribunaal over 10, 15 jaar omdat de Nederlandse militairen geen drama konden voorkomen?

    Reactie door Chantal P — vrijdag 7 december 2007 @ 8.30 uur

  15. @ 9 TT,

    Slavenhandelaars in Afghanistan zijn zelf de slaven van de slaven van de slaven van de slaven.Hun opvoeding en de training hebben ze aan CIA te danken.

    De Bron van de slavernij zit niet in Afghanistan zelf maar in Washington, Londen en Haagse medeplichtige achterkamers.

    Medeplichtigheid aan misdaadmissies levert geen trots op noch voor de volk in dit land noch voor de troepen zelf.

    Reactie door khosrow — vrijdag 7 december 2007 @ 9.33 uur

  16. @TT

    vervelend hé als uw standpunt zo goed als geen steun krijgt.
    en wij hebben geen anti Afghanistan gevoel,maar een anti geweld/oorlog gevoel.

    hulp voor de Afghanen, NATUURLIJK!
    maar niet op de manier zoals we er nu aanwezig zijn,want dat is zinloos…
    dat mag nu wel duidelijk zijn,en word overal ter wereld ook steeds duidelijker,alles verslechterd daar namelijk alleen maar,ook dat is nu duidelijk naar buiten gekomen.

    moeilijk hé om uw ongelijk te moeten slikken?
    waarmee ik overigens niet wil zeggen dat u geen goede bedoelingen heeft.

    Reactie door iew — vrijdag 7 december 2007 @ 9.45 uur

  17. Ach kom Khosrow en Iew,

    De ene zegt veel van Afghanistan af te weten omdat hij deze taal beheerst, maar denkt op het zelfde moment dat 30 miljoen mensen zijn gehersenspoeld door de CIA.

    De andere zegt voor Afghanistan te wezen maar tegen het geweld, terwijl de talibanstrijders juist de gene zijn die het geweld gebruiken.

    Wie zit er nu wie te verneuken?

    En dan komt er toevallig eens een journalist die spreekt in jullie straatje en dan prijsen jullie hem regelrecht de hemel in.

    Jullie gebruiken mensen naar jullie goed denken en vergeten te kijken naar de achtergronden van deze journalisten.
    Ieder journalist schrijft namelijk naar zijn eigen bevindingen en laten zich geen regeltjes opleggen van bovenaf.
    Ook Arnold doet dit niet ook al werd hij zwaar tegen gewerkt door het leger in Afghanistan.
    http://arnoldkarskens.blogspot.com/2007/11/mijmeringen-op-de-zondagochtend.html volgens zijn eigen zeggen en dan word een journalist al snel kwaad en voelt zich op zijn teentjes getrapt.
    Dat jullie Arnold geloven en de duizenden andere journalisten niet die dagelijks aanwezig zijn, zegt meer over jullie dan over Arnold.

    Reactie door TT — vrijdag 7 december 2007 @ 10.06 uur

  18. @16 Iew,

    Waarin krijg ik dan geen gelijk, leg mij dit eens uit?
    Het enige wat ik stel en heb gezien is dat de bevolking in Afghanistan na de komst van de militairen het beter hebben gekregen, dat het aantal sterfgevallen is terug gedrongen met 40%, dat het aantal aanslagen en moorden is terug gedrongen enz. enz. enz.
    Ik weet ook en had het ook liever anders gezien deze oplossing voor de problemen met Afghanistan en deze Talibanstrijders.
    Maar ik ben ook van mening als je een kar probeerd te duwen en het lukt niet, je er een paard voor moet spannen om deze kar te bewegen.

    Reactie door TT — vrijdag 7 december 2007 @ 10.11 uur

  19. Khosrow reactie 15
    In de westerse wereld ( zelfs in Amerika) is de slavernij al een paar eeuwen afgeschaft ! Alleen in socialistische dictaturen en in Islamitische dictaturen wordt nog slavernij gedoogd en gepleegd ! Dus waarom altijd naar het westen m.n. Amerika wijzen ? Vooroordeel !!

    Reactie door teun — vrijdag 7 december 2007 @ 10.32 uur

  20. TT
    Pas als de misdadige krijgsheren en de door Amerika opgeleide Talibans hun wapens strekken komt er vrede in dat land. Maar helaas. De Amerikanen hebben een vijand nodig om hun oorlogsindustrie draaiende te houden, dus… En nu Iran en Korea hun kernwapenprogramma’s hebben stilgelegd, rest nog slechts het Afghaanse slagveld. Ik snap trouwens niet goed waarom jij alleen de Taliban noemt als onderdrukkende factor. De krijgsheren zijn toch geen haar beter, om nog maar te zwijgen over de zogenoemde bevrijders/opbouwwerkers. De laatsten gooien immers meer kapot dan dat ze kunnen opbouwen. Het verbaasd mij overigens dat er op het platteland nog iets overeind staat.

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 7 december 2007 @ 10.44 uur

  21. Met ipuntje 13 ben ik het helemaal eens.
    Waarom Nederland zich meteen te grabbel moert gooien als Bush dat vraagt, waarom Nederland als eerste een lelijke dure US-JSF op de pof kopen terwijl het vleugellamme ding aan de grond staat te roesten, en Europees/Russiche opties goedkoper en luchtwaardiger waren geweest. Waarom moet Nederland Echelon Pentagon afluisterschotels in Buren? Waarom was burgerkade Eemshaven direct na de US blitzkrieg op Irak tijdelijk een US militaire overslaghaven waar jan boer moest oprotten?
    Waarom een US marinebasis op Curaçao dankzij het Koninkrijk der Nederlanden?
    En dit alles zonder noemenswaardig debat van de volksvertegenwoordiging. Met democratie heeft het niks te maken maar alles Hoop Schepper’s navotopbaantje zo te zien.

    Reactie door Haq — vrijdag 7 december 2007 @ 10.59 uur

  22. Luister eens naar het nummer Empty walls, staat momenteel op nummer 9 bij MTV.
    Goeie tekst en goeie clip.

    Reactie door TT — vrijdag 7 december 2007 @ 11.18 uur

  23. @20 Harry,

    Helemaal met je eens, alleen deze krijgsheren worden slapende rijk dankzij de Taliban en de Papaverteelt en de onderbezetting van de NAVO militairen.
    De drie eenheid die niet thuis horen in een vredige wereld.
    Mijn idee wat ik ooit eens heb geopperd in een congres en ook hier geloof ik eens heb gezegt.

    Besteed de miljarden die nu worden uitgegeven aan oorlogen aan de werkelozen en arme mensen door deze hier met miljoenen tegelijk naar deze landen te sturen voor wederopbouw en economische en touristische belangen, zodat deze mensen geen tijd meer hebben om naar hun wapens te grijpen.

    Reactie door TT — vrijdag 7 december 2007 @ 11.27 uur

  24. @17 TT
    Ik wil me eigenlijk niet mengen in deze uitzichtloze discussie maar je zegt:

    “Ieder journalist schrijft namelijk naar zijn eigen bevindingen en laten zich geen regeltjes opleggen van bovenaf.”

    Geloof je dat werkelijk? Het tegendeel blijkt toch telkens weer. In vorige oorlogssituaties
    en ook in deze. Er wordt gewoon gefilterd door diegene die aan de touwtjes trekken en dat weet je best.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 7 december 2007 @ 11.59 uur

  25. TT Ik lees dit net op Teletext
    De Amerikanen, de Duitsers en de Fransen blijven de Iraniers zien als het grootste gevaar voor het Midden-Oosten en de EU en de NAVO denken er net zo over. Dus is de militaire aanwezigheid van die landen in Adghanistan nog enige tijd nodig. Zij zullen Afghanistan en de regio gaan herinrichten tot de allerlaatste Afghaan en Iranier is vernietigd. Naar Irakees voorbeeld. En wij ons maar afvragen waarom die Talibanstrijders op een geniepige manier terugslaan. Middels bermbommen en het executeren van landveraders. Ik heb een grapje gehoord over onze opbouwmissie: ‘Nederlandse opbouwwerkers hebben twee kerkhoven opgeleverd.’

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 7 december 2007 @ 12.03 uur

  26. @TT

    als u het allemaal zo goed volgt,dan had u nu gestopt met het klakkeloos overnemen van de staatspraatjes.

    en uw ongelijk toegegeven.
    ze komen er allemaal inneens op terug,zelfs in het kabinet.
    het is niet meer vol te houden wat u hier verkondigd.

    zelfs de Afghanen zeggen het nu.
    evenals de militairen zelf.
    en de meerderheid heeft zich daar ook achter geschaard.
    en als u denkt dat dit allemaal komt door “die ene journalist” dan bent u nog kortzichtiger dan ik dacht.

    als alle feiten,cijfers en geluiden uw stellingen nu tegenspreken,wees dan zo sportief en geef gewoon toe.
    of heeft u alléén de wijsheid in pacht omdat u zegt daar geweest te zijn…?

    Reactie door iew — vrijdag 7 december 2007 @ 12.04 uur

  27. hoe positief de media ook schreef, ik wist wel, dat ze het dan net negatief bedoelde. je zag het op tv, dat het positieve verhaal niet klopte.zou de media misschien geld hebben ontvangen van de politiek om het wat rooskleuriger te maken dan het in feite is?

    Reactie door maayke jong-doppen — vrijdag 7 december 2007 @ 12.20 uur

  28. Ik heb geen vooroordelen over het “west”. Eigenlijk vind ik de indeling west en oost zeer irrelevant want waar begint het oost en west hangt af van waar u zich bevind en waar u naar toe verwijst en diens verband met waar u staat. In vele opzichten is Amerika wel een prachtig land. Dat heb ik altijd gevonden. Vandaar wijs ik de beschuldiging van vooroordeel stellig af. Natuurlijk komen slavernij in verschillende vormen overal voor. Maar grondbeginsel van geen enkele religie noch socialisme, staat de slavernij toe. Grondbeginsel van onbegrensd kapitalisme staat de slavernij wel toe. Slavernij leeft nog niet ver van waar u en ik woon. Eigenlijk zijn we allen slaven geworden van consumptie maatschappij/ een wereld die draait om macht boven macht en multinational zakkenvullerij. Sommigen onder ons hebben het door en proberen zich te verzetten tegen kapitalistische wandaden. Terwijl de anderen spelen mee om eigen zakken te vullen.

    Reactie door khosrow — vrijdag 7 december 2007 @ 13.26 uur

  29. Haq — vrijdag 7 december 2007 @ 10.59:

    Goedemiddag,

    Ik begrijp je goede bedoelingen en ben het daarmee eens, maar:
    Tot nu toe heb ik me niet of nauwelijks in deze herhaaldelijk terugkerende discussie gemengd omdat daarin wel zo ongeveer alle standpunten worden uitgewisseld, echter: het lijkt mij wat oppervlakkig om aan te nemen dat men voor zo’n de Hoop Scheffer zoveel over heeft, voor hem staan in een mum van tijd vele andere Amerikaansehielenlikkers klaar.

    Veeleer is het zo dat dat “argument” een prachtige aandachtafleider is van natuurlijk veel grotere en schimmiger belangen (de vele Nederlandse miljarden die “vastgeklonken” zitten aan vrij waardeloos Amerikaans geld- en schatkistpapier en natuurlijk ook oliebelangen, zoals van de KONINKLIJKE (!!) Shell.

    Bepaalde Nederlandse zakenbelangen willen -in volkomen harmonie met het wereldwijd opererende grootkapitaal- ten koste van alles Amerika als de overheersende wereldmacht handhaven: ongeacht wat rechtvaardiger, verstandiger en VOORAL zachtmoediger mensen daarvan denken en vinden…!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 7 december 2007 @ 13.38 uur

  30. TT,

    You still don’t get it.

    There are many ways to find out what you want to know. That is if you really want to know what you have to know.

    No I haven’t surveyed 30 million people nor has America or anybody else for that matter. But there is a sea of difference between what I want to know and the sources that I believe than the pretty pictures you choose to see and present(reproduce).

    Reactie door khosrow — vrijdag 7 december 2007 @ 13.47 uur

  31. In the eyes of the invaders (war criminals), the real truth Doesn’t Really Matter. What matters to them, is putting up a front (a hypocritical sort of pride and scene fake justice which I would call revenge justice.

    Reactie door khosrow — vrijdag 7 december 2007 @ 14.30 uur

  32. Zelfs de spellingcontrole functies zijn waardeloos.

    I typed in, ‘sense’ of justice and the program changed it into ‘scene’ of justice. Oh well ……
    We know that Afghanistan is not the scene of justice.

    Reactie door khosrow — vrijdag 7 december 2007 @ 14.47 uur

  33. Who are the real slaves? Those who are forced into slavery or the unconscious postmodern slaves? The biggest losers (slaves) are WE. That = YOU and ME.

    To some degree, we all bought the lies and indirectly we all pay for our naivety.

    Reactie door khosrow — vrijdag 7 december 2007 @ 14.58 uur

  34. En laten we toch vooral geen enkel historisch besef hebben of krijgen!

    BE DUMB BE BUSH BE BALKENENDE!

    BE BE BE BEH BÉ DAH DUH DAH BEHÉ!

    WHATEVER!

    DOEI, HOUWDOE, HOUDOE, DAG, HALLO & GOEIESMORREGENS NOG ANTOE!

    1. Geen bevragingen en werkelijke onderzoekingen door die media die het nieuws claimen te bieden. Kranten en TV leveren wanprestaties in Europa en Amerika en in Nederland! Geen wonder dat Google en U-Tube en en en en en en, in een zo korte tijd zo (succesvol) zijn geworden?!

    2. Geen, voor Nederlandse belasting-betalers, geen inzicht in de eh-tiek en/of mores van het proces dat van Balkenende en een ieder die zich daar mee identificeert, een medeplichtige maakt aan de “MASSASLACHTING” “DE OORLOGSMISDADEN” in Irak & Afghanistan!

    3. Geen enkele (juridisch effectieve) vraag/mening werd tot dusver uitgesproken en tot daad gesteld over de misdaad van de illegale oorlog waaraan het CDA en de VVD, nu samen met Pvda en de C.U. tot aan de dag van vandaag meewerken!

    4. Alsof er geen MENSENRECHTEN bestaan, alsof er geen ” NEURENBERG-PROCES ” heeft plaatsgevonden in na en tijdens een lange, bloedige en verschrikkelijke traditie, alsof er geen hoop is!

    5. Alsof, dit is een tijd als en van alsof, gevaarlijk omdat alsof nog al eens alsof in brand vliegt alsof dat normaal is is is is is is ssiss.

    6. Alsof we niets beters te doen hebben!

    7. Geen vragen, geen directe geschiedenis, geen echte geschiedenis, geen onderzoek, geen werkelijkheid, geen eerlijkheid! geen onschuld! geen inhoud! geen, niets!

    8. Alsof het Nederlandse, zoals Maxima al zei, alsof het Nederlandse deelnemen aan de INTEGRATIE, in de wereld van belang en voorspoed ook maar enige invloed zou kunnen hebben!

    9. Geen ‘volksvertegenwoordiging’ die zich daaraan in vingers wil snijden, ‘t is zo makkelijk, “JE ZIT IN DE OPPOSITIE, OF JE ZIT IN DE REGERING”, stelletje laffe honden!

    10. Maar, treurniet beste mensen, wij zijn zorgvuldig en met grote mate van aandacht bezig om deze/onze Wereld, zoals god ‘t ons zeide naar de apocalypse te brengen, dit armagendem hebben wij mede bereikt door 800.000.000 Euri van jullie centen(oude centen)in de JSF duivel te investeren die ons sneller bij onze HERE zal brengen!

    SALAMI ALIJKEM.

    Reactie door Jacoba Treurniet. — vrijdag 7 december 2007 @ 15.18 uur

  35. @17, Beste TeeTee, wat ben je overingenomen met Afghanistan alsof het de ene meest belangrijke plekje ter wereld is. Waarom?

    30 mln.? Weet je hoeveel mensen smeken nu in Darfoer om westerse hulp? 1 miljoen leven op dit moment in het modder, zonder iets. Twee miljoen zijn op de vlucht. Elke dag gaat daar de oorlog verder en de ellende wordt steeds groter en mensen als “jullie” kijken steds de andere kant op.

    Waarom steeds maar Afghanistan?

    Reactie door walking bull — vrijdag 7 december 2007 @ 15.34 uur

  36. ISAF opent aanval op Taliban-stad Musa Qala.
    http://www.ad.nl/buitenland/article1879868.ece?nscategory=etalageKoppen

    ISAF… daar zit Nederland toch ook bij?

    ik dacht dat Nederland alleen maar terug schoot als er op ons geschoten werd…
    o ja,de Taliban moet eerst dood voor dat er aan opbouw begonnen kon worden,wat ben ik toch dom….

    Reactie door iew — vrijdag 7 december 2007 @ 16.26 uur

  37. Verhagen geeft uitsluitsel over Uruzgan.

    “Ik heb gezegd dat we in augustus 2010 weggaan. Het is dan een verantwoordelijkheid van de NAVO om een opvolger te vinden”, aldus Verhagen.
    http://www.nu.nl/news/1347002/11/Verhagen_geeft_uitsluitsel_over_Uruzgan.html

    en nu moeten we het weer geloven?! dat werd vorige keer ook zo gezegd en afgesproken.
    stelletje smerige leugenaars!

    Reactie door iew — vrijdag 7 december 2007 @ 16.53 uur

  38. Wie herinnert zich niet Ali Sahaf ” There are no American infidels in Baghdad. Never!” terwijl op hetzelfde moment dat hij deze woorden voor de televisie uitsprak, op de achtergrond de geluiden van raketten, bommen en kanonnen te horen waren? De vele persconferenties die hij gaf werden hoe langer hoe ongeloofwaardiger en lachwekkender.

    Het Afghanistan debacle krijgt zo langzamerhand eenzelfde dimensie wanneer je de voorstanders over wederopbouw hoort en daarnaast de realiteit in ogenschouw neemt.

    Reactie door Wattenstaafie — vrijdag 7 december 2007 @ 16.54 uur

  39. @17 TT en verdere of eerdere inzendingen

    Ik heb bij vol verstand besloten niet meer op U te reageren.

    Uw intenties zijn, bij mijn wete, goed. Maar zoals mijn oma al zei: De praatjes deugen niet.

    Verder een tip. Praat niet over ‘jullie’, ook dat geeft een nare bijsmaak bij enkelen.

    Reactie door Roodkapje — vrijdag 7 december 2007 @ 17.47 uur

  40. aanvulling op @37

    mijn oma noemde een dusdanige formulering, praatje pot.

    Reactie door Roodkapje — vrijdag 7 december 2007 @ 17.49 uur

  41. Houwdegen Jack (draaikont)de Vries wordt de nieuwe propaganda-ijzervreter bij Defensie.Hij moet als lijfs-vazal van Balkenende de rechtse balkende bende laten overschreeuwen,dat de opbouwmissie zo succesvol is en dat er geen belastinggeld via corrupte kanalen verknoeit wordt.Samen met Herman Wijffels en Maxim Verhagen heeft hij inhoud gegeven aan de harde CDA regentenlijn.

    Reactie door Maan Arkenbosch — vrijdag 7 december 2007 @ 17.52 uur

  42. @24 Gandalf,

    Ik denk dat er weinig gefilterd wordt op een verslag van een verslaggever, althans op de werkelijke inhoud.
    En net als hier, word er ook in de media geschreven door personen die hun eigen inzicht en gevoel laten meespelen en dat is denk ik voor een mens normaal.
    Zou niemand zijn gevoel laten meespelen zou er verdomd weinig worden geschreven op een weblog als deze.

    @ 25 Harry,

    Dit zijn jouw woorden Harry dat ze doorgaan tot de laatste Afghaan en Iranier is gedood.
    Ik had trouwens het stukje over het kerkhof al eerder gehoord, vond het de eerste keer al ongepast om mopjes te maken over de dood van een ander.

    @25 Iew,

    Waarom beantwoorde je mijn vragen niet onder @18 en gaat u gewoon door met beschuldigingen/

    @30 Khosrow,

    Khosrow, dear friend to understand the world you have to live on it, not stay on one point look around and try to find a new punchball.
    En alleen als je vrij denkt kun je vrij zijn Khosrow, dit geld voor jou en mij maar ook voor mensen die worden onderdrukt.

    @35 Walking Bull,

    Walking ik kan me herinderen dat ik vaak Soedan en Dafur in het bijzonder meeneemt in mijn betoog, omdat er weinig of geen verschil zit in de omvang van de ramp die zich voltrekt in deze beide gebieden.
    Maar zou ik alleen praten over Dafur word het schrijven een off topic.
    Een kort overzicht van de overeenkomsten.
    1. Beide bevolkingen worden onderdrukt, verkracht, vermoord door rebellen/terroristen.
    2. Beide bevolkingen lijden door ondervoeding en geweld.
    3. Beide landen staan het aantal slachtoffers door deze vorm van geweld en die dus rechtstreeks zijn terug te voeren op het geweld ver boven de 1 miljoen.
    4. In beide landen zijn 2-3 miljoen mensen op de vlucht
    5. In beide landen hebben 2-3 miljoen mensen direct hulp nodig.

    En zo kan ik uren doorgaan, maar ik denk dat ook jij weet wat en welke problemen deze burgers hebben.

    Reactie door TT — vrijdag 7 december 2007 @ 17.54 uur

  43. Koshrow Het Westen staat voor landen die het kapitalisme omarmd hebben. Omdat het woord kapitalisme weerzin oproept, spreekt men liever over de democratie wereldorde. Heelveel landen zien de USA als leider van die orde. Die landen worden gepaaid met titels als meest bevoordeelde handelspartner, of door onderdrukking onder de duim gehouden. Iran is nu aan de beurt om geslachtofferd te worden, door de USA en door de rechtse krachten in de EU.

    Reactie door Harry Scheltema — vrijdag 7 december 2007 @ 18.20 uur

  44. @41 Maan

    Laat ik nu ook een pr-opleiding hebben gevolgd.

    Reactie door Roodkapje — vrijdag 7 december 2007 @ 18.23 uur

  45. @42 TT

    heel erg flauw,uw antwoord/antwoorden heeft u allang gehad in de eerdere bijdrages aan u gericht.

    en wat is dan mijn beschuldiging? dat ik u kortzichtig noem?

    laat ik u dan nu ergens van beschuldigen: u gebruikt de zelfde strategie/tactiek als JP Balkenende,namelijk het zelfde plaatje telkens maar weer monotoon af draaien al spreken de feiten en cijfers,deskundigen en zelfs de militairen en Afghanen het tegen.

    hij omdat hij MP is en u omdat u er zegt geweest te zijn,en er iets goeds gezien heeft dat in uw beleving dus maakt dat het ok is,zeg maar blind voor het grote geheel.

    toch raar dat mijn overbuurjongens die militair zijn, bang zijn om uitgezonden te worden omdat de kameraden in hun peleton die terug komen het over heel andere zaken hebben dan opbouw en ook niet meer terug willen.

    lees dit ook eens:
    http://www.vrijspreker.nl/vs/item/2007/12/slimme-afghanen

    http://www.vrijspreker.nl/vs/item/2006/11/wespennest-afghanistan-2/catid/13

    en zo kan ik ook nog uren doorgaan…

    Reactie door iew — vrijdag 7 december 2007 @ 18.38 uur

  46. Ondertussen voerde het kabinet per Nos een smekeling op uit Afganistan, een hoogwaardigheidsbekleder aldaar, die het Nederlandse volk eeuwig dankbaar was en smeekte niet te vertrekken. Ja, begrijpelijk,
    maar helaas werkt het nog niet op míjn sentiment.
    1 Lekker makkelijke propaganda, er was vast in Apartheid Zuid Afrika jaren zeventig vast ook wel een hooggeplaatste neger te vinden geweest die op z’n knieën ons bedankte als Nederland de ballen had gehad om tegen het regime van Vorster in te gaan. Er was vast in `47 wel een Pasha in Jakarta te vinden die voor de radio aan G.B.J Hilterman ons eeuwig bedankte voor Knil- en nl-dienstplichten troepenvertoon tegen de extremisten van Soekarno.
    2 De bedoeling lijkt om op de sentimenten van kijker en volk te werken. Okee. Maar waarom stelt een journalist per Nos zo’n man de vraag niet wat hij ervan vindt dat `wij` (laat ik dan ook eens in wij-termen praten)alleen als Europeeërs, Hollandse patjepeeërs het kwarwei moeten opknappen?
    3 Ik zou zeer graag zien dat omwille van evenwichtige informatie aan kijker & kiezer ook eens een Taliban uit Uruzggan aan het woord komt. Of is dat teveel gevraagd of zelfs een onpatriottisch voorstel?
    Op het gevaar af weer reacties op te roepen dat ik een ondankbare hond ben dat ik nog steeds niet voor eeuwig de Amerikanen bedank voor `44, hoe blij ik daarmee ook ben…

    Reactie door Haq — vrijdag 7 december 2007 @ 18.45 uur

  47. @43 Harry Scheltema,
    Dank u wel voor mooi en bondage toelichting. Het heeft mij wat extra uitleg bespaard. Op een rare manier voel ik me minder angstig dan velen in het “west”. Ik ben geen aanhanger van een religie, maar ik geloof dat de wandaden in dit wereld gaan nooit onbeantwoord. That is the law of the nature. Alles wat wij doen komt uiteindelijk op een zelfverwerkelijk manier terug naar onszelf. Niemand is boven de hoger macht, niemand is boven de wet van natuur. Daar geloof ik in. Het winnen van een oorloog levert nog lang geen vrede. Geen vrede draagt met zich enorme kosten. Niemand kan om die kosten heen. De kosten zijn veel meer dan fysieke kosten. De innerlijke morele kosten zijn de hoogste. Wij kunnen ze niet berekenen omdat wij zijn niet in staat om die kosten te zien. Maar die zijn er wel. De macht van Amerika werd niet bevestigd door aanval op Irak. Hun macht was juist ondermijnd. Irak was the droppel in de volle bak. Amerika is al lang niet klaar met de prijs voor hun misdaden tegen menselijkheid.

    The day that America choose to attack Iraq, was the beginning of the end for American domination. The war in Iraq was lost the minute it begun. There are three kinds of people and countries on this planet. Those who choose to be independent, those who choose to be followers and those who choose to be tyrants. Tyrants don’t survive for ever. Those who choose to be followers(I consider this group to be already dead since they have no sense of pride and dignity). The ones that survive are the independent ones. The independence is what counts. The true freedom is in the ability to stand up and say no to tyrants.

    Reactie door khosrow — vrijdag 7 december 2007 @ 20.10 uur

  48. @ 43 Harry Scheltema,

    Sorry voor de typfout. Ik bedoelde te schrijven dank u wel voor de Bondige toelichting.

    Reactie door khosrow — vrijdag 7 december 2007 @ 20.15 uur

  49. hag werdt hij betaald,zoals zoveel,voor de cda/pvd$/cu oftewel de drie gees,oorlogs propaganda.
    ps kan iemand mij vertellen waar op dit ogenblik de talli vandaan komt?is dat niet uit een gat dat vriendje is met de usa?door een pasje waar hevig gevochten moet zijn?
    en wat het verschil is tussen een afgaan en een talli,,als hij geen wapens draagt,buiten het mesje om dan.

    Reactie door ad — vrijdag 7 december 2007 @ 20.22 uur

  50. @43 Harry Scheltema:

    In je omschrijving van een kapitalistische orde kan ik zo een aantal dingen zien die ook gelden voor socialisten. Je kunt dus de hand in eigen boezem steken, of anders gezegd: je herkent het goed omdat het een deel is van je eigen mentaliteit!

    Een leider van een wereldorde kan net zo goed ook binnen het socialisme gelden.
    Meest bevoordeelde handelspartners: is een staatsmonopolist dat ook niet??
    Door onderdrukking onder de duim gehouden: dat geldt natuurlijk ook voor ieder die het met een privé bedrijf beter denkt te doen, het leveren van een product. Bij een monopolie heb je daar natuurlijk geen kans toe wegens een met geweld afgedwongen verbod op concurrentie door anderen.
    Iran is nu aan de beurt om geslachtofferd te worden: Vertel mij wat over het atheïsme van socialisten! Iran zal geen haar populairder zijn in de ogen van socialisten en verkapte communisten dan het nu bij de USA is onder Bush.

    Reactie door W6969 — vrijdag 7 december 2007 @ 21.20 uur

  51. Beste TT

    Ik heb me even verdiept in het verleden van Afghanistan en hier en daar mijn oor eens te luister gelegd, maar nu komt het….

    Ondanks alle promotie en comotie blijkt dat onze militairen daar in Uruzgan alleen maar de papavervelden aan het verdedigen- en terug aan het winnen zijn van de Taliban, per slot van rekening is de opium en heroine Afghanistans nationale trots en de allergrootste bron van inkomsten, zelfs de hele economie van dat land draait om die papavervelden met als eindproduct de heroine.

    In feite kun je stellen dat wij militair meewerken om de wereld te voorzien van heroine met alle gevolgen van dien.

    Blijft nog alleen de vraag over,…. waarom moet de nederlandse belastingbetaler daar voor boeten, terwijl de kopstukken in Afghanistan miljarden en miljarden dollars in hun zakken laten verdwijnen.
    Wordt het niet eens tijd voor een parlementair onderzoek van deze “opbouwmissie” in samenhang met hun export product n.l. de heroine.
    Ik moet er niet aan denken dat evt. een van mijn kinderen daar voor heroine het leven zou laten.

    Reactie door Pool — vrijdag 7 december 2007 @ 21.58 uur

  52. @51 Pool.

    Wij vergeten iets, de Film Dr. Pulver zaait papavers. Ik denk dat daar de hypocrisie vandaan komt.
    Gr. Henk en Dee.

    Reactie door d'olle Henk — zaterdag 8 december 2007 @ 0.05 uur

  53. W6969
    Ik ben weliswaar atheïst, maar dat wil niet zeggen dat ik iets heb tegen godsdienstige mensen. Ik heb respect voor mensen die gelovig, ongelovig, liberaal en socialistisch zijn; voor rechtse denkende mensen kan ik geen respect opbrengen. Die zijn alleen maar uit op macht en hebben er moeite mee om die met anderen te delen. Natuurlijk zijn er ook tal van linkse mensen die een scheve schaats hebben gereden. Neem iemand als Stalin. Hij gedroeg zich als een tsaar, omdat hij niet beter wist. Maar desondanks heeft hij het voor elkaar gekregen dan de industrie van de Sovjet Unie sterk genoeg was ontwikkeld om de Duitsers een halt toe te roepen. Vraag niet naar de prijs, want nog nooit heeft een volk zo geleden. Nu terug naar Afghanistan. Dat het daar een rotzooitje is, is niet alleen de schuld van Taliban. Het geloof dat die mensen belijden heeft die rotzooi ook niet veroorzaakt. Vanwege de veroveringdriften van Britten en Russen is daar een soort van bandietenstaat ontstaan. De macht van roverhoofdmannen is onaangetast, omdat die lieden papaver uit en wapens en (smeer)geld invoeren. Dat dit mag kun je niet terugvinden in de Koran. Als onze troepen de nu eens de krijgsheren gaan ontwapen, dan wordt de papaverteelt wel weer ingeperkt door de Taliban. Maar dat willen de Amerikanen weer niet, want papaver levert geld op. En met geld kun je mensen en wapens (om)kopen.

    Reactie door Harry Scheltema — zaterdag 8 december 2007 @ 10.45 uur

  54. @51 Prettige dag gewenst en v.w.b. dié ge-
    dachtengang is dit niet verwonderlijk. Die
    suggestie werd al eerder gedaan:
    zelfs met eenvoudig wiskunde a=b, b=c, a=c
    komen we er al uit. Overigens is onze handels
    afzet áán de USA dusdanig groot, dat wij ge-
    acht worden ook wat van hun produkten af te
    nemen. De uitgebreide oorlogsindustrie, waar al tijden lang te weinig afzet voor was/aan
    verdiend werd, is dus nu, met een clevere
    move verschoven naar de inzet van ‘onze jon-
    gens en meisjes’, een werkelijk ‘superpro-
    dukt’ wat Nederland zónder pardón weet UIT te
    voeren, letterlijk én figuurlijk!
    Voor een ‘opbouwmissie’ is verhoudingsge-
    wijs op de diverse fronten minder toestemming
    nodig dan wanneer men het ‘produkt’ door Ka-
    binetsogen gezien, zou betitelen als ‘mili-
    taire hulp aan een grootmacht’….
    By the way, hoe zit het nu met die order op
    het gebied van Waterwerken in New Orleans?
    Hoe groot is die intussen geworden?
    Alles draait intussen al dik 25 jaar om een
    wel degelijk ‘economische oorlog’ waaraan na-
    tuurlijk Nederland ‘geen centje teveel’ wil
    betalen, maar ‘gewoon de ménsen “ter beschik-
    king” stelt’. Je moet maar durven als Kabi-
    net, je ‘spanwijdte vergroten’, exspansie be-
    nutten in ook dat jargon, heel ergerlijk!
    Zovelen overkomt het, en in dat licht dus ook
    Arnold, nl., dat men de ‘boodschapper’ weet
    te nagelen en te veroordelen om zijn objectie
    ve “boodschap”. Als die onplezierig is, wor-
    den beide met elkaar vereenzelvigd. Hoe kort-
    zichtig ben je dan wel als je dat niet ‘door’
    hebt. m.v.d.!
    Geen kinderen van mij die in een dergelijke
    missie zullen kunnen belanden, maar wat heb
    ik het ontzéttend te doen met ouders/familie/
    geliefden van deze zich opofferende figuren,
    die zich nadien misbruikt zullen voelen.
    Ongewenste intimidatie binnen de beroepsgroep
    die zich een andere taakstelling voor ogen
    had, dan lijkt het opnieuw te gebeuren:
    in goed Nederlands: bevel is bevel!
    Maak voor de historie een supergrote maquette
    en probeer dan maar te verdedigen tot hoe vér
    en op welke manier, en met welke rugdekking
    etc. de Nederlanders ingezet zouden worden,
    zodat ze niet direct in een aanval zouden
    worden betrokken, maar alleen het wapen trek-
    ken ter zelfverdediging, door opwaaiend zand
    en stof misschien niet eens goed ziénde op wie ze zouden schieten, collega of burger !
    Grote waanzin natuurlijk en een volstrekt niet relevante voorlichting vanuit dit Kabi-
    net. Nu een staatssecretaris voor Defensie
    erbij om de dialogen gaande te houden..tja !

    Reactie door Madelief — zaterdag 8 december 2007 @ 11.00 uur

  55. Ja ja, onze mensen zijn echt met de opbouw bezig daar, ze timmeren en metselen. Zou er nog een miljard euro in steken als ik het CDA was. Want God zegent ons, toch????
    http://nl.youtube.com/watch?v=bX01miySwkI&feature=related

    Reactie door cor — zaterdag 8 december 2007 @ 11.32 uur

  56. http://nl.youtube.com/watch?v=YLYiwI5g9nI
    De beelden spreken voor zich.

    Reactie door cor — zaterdag 8 december 2007 @ 11.46 uur

  57. Harry V. die reactie had ik ook op de opmerking van Hacq.
    Hoop Scheffer is maar een pion/schildknaap/vazal/onderdaan/slaafse hond van grootmachten als het militair-industrieel complex/de Shell/de Bilderberg (met bea als Lady Shell vanwege haar aandelen!) en het cda als uitvoerend orgaan,zich omringend met vriendjes op de billen op pluche te houden door vooral niets te zeggen EN NIET TE REAGEREN OP WAT WELDENKENDE MENSEN NAAR VOREN BRENGEN.

    34. Goed stukje van Jacoba Treurniet;ik dacht even dat Gloria terug was.

    Algemene opmerking: Zembla komt zaterdag weer met een documentaire over Uruzgan;ik weet niet zeker of hij al op Canvas is geweest.
    O nee,sorry,het is zondagavond.

    Reactie door anne hilverda — zaterdag 8 december 2007 @ 13.49 uur

  58. @45 Iew,

    Hoe kan ik en waarom moet ik mijn woorden bijstellen, als ik wat ik hier schrijf zelf heb waargenomen?
    Moet ik dan om jou en anderen te behagen mijn ondervindingen die ik op raport heb gesteld veranderen in een leugen om zo mee te lopen met de massa?
    Nee, Iew zo werk tukkertje niet, ik heb in Augustus van dit jaar een gedegen onderzoek gedaan met een team specialisten, naar de veiligheid in de gebieden die door de NAVO militairen worden gedomineerd.
    Door gespreken met de burgers/militairen/besturen/talibanleiders een redelijk beeld kunnen vormen wat er afspeelt in Afghanistan.
    Het beeld wat ik daar heb gekregen is een moment opname maar zijn ook de verwachtingen in meegenomen voor de toekomst.
    Het beeld wat ik heb probeer ik hier te vertalen rekening houdende met de standpunten die de mensen hier hebben.
    Maar als ik dan verhalen hoor dat onze militairen verkeerd bezig zijn, terwijl 90% van hun taak momenteel is bescherming te bieden aan onderzoekers en burgers en slechts 10% deel kan nemen aan een gevecht, dan gaan mij de haren overeind staan, want het is niet de schuld van deze militairen, maar van de overheid en NAVO die niet meer gevechts troepen wenst te sturen.

    Natuurlijk heb jij het recht om aan mijn kwaliteit te twijfelen, maar verzoek mij niet om hier leugens te gaan neer te zetten, omdat mijn ondervindingen niet strook met uw waarheid!

    Reactie door TT — zaterdag 8 december 2007 @ 14.00 uur

  59. @51 Pool,

    Papavervelden kun je vandaag innemen maar de volgende dag is er alweer een nieuw veld ingezaaid, Papaver of terwijl de klaproos kan zelf groeien op de schraalste grond en heeft weinig of geen onderhoud nodig.
    Ik weet niet of jij het stukje heb gelezen van P. Wit, die de boeren heeft benaderd en een cooperatie heeft opgericht voor deze boeren?
    Dat de boeren papaver teelden komt voort uit armoede en druk van bovenaf.
    En het is afwachten of de controle op deze boeren goed genoeg is om inderdaad af te zien van deze papaverteelt.
    Maar om deze teelt in handen te krijgen zouden er meer controlles moeten plaats vinden en dit is haast onmogelijk met het kleine aantal militairen die daar nu zitten en eigelijk het terrein 100km vanaf hun basis niet kennen en niet kunnen verkennen omdat hun tijd nu inbeslag word genomen door enigsinds bescherming te bieden aan de bevolking en het organiseren van transporten en beveiliging hiervan met hulpgoederen voor de bevolking in het zuiden van Afghanistan.

    Reactie door TT — zaterdag 8 december 2007 @ 14.14 uur

  60. Olav Meijer en Maan

    Ben het met jullie eens, ik ga hier mijn pleidooi voor stoppen niet meer uiteenzetten maar ik moest wel lachen dat ze de Afghaanse vertegenwoordiger lieten zeggen:
    ‘De media laten wel altijd de rotte en negatieve zaken zien, maar nooit de positieve!!!!1′
    Dit is toch een paradox bij uitstek en heel gewillig voorgeschreven door van Middelkoop, Balkenende. Koenders en consorten. Zouden ze nu echt denken dat de nederlandse bevolking niet verder is gekomen dan groep 2 van de basisschool, nou ja 3 mag ook.

    Reactie door Henny — zaterdag 8 december 2007 @ 14.31 uur

  61. @ 59 TT

    Mijn beste sinds mijn hippie periode is Afghanistan al betrokken geweest bij drugshandel (de Afghaanse hasj) dus je hoef hier geen verhaal neer te pennen dat op de dorre grond alleen maar de mogelijk was om papaver te telen, nee TT men zag dat er een miljarden industrie opgezet kon worden en is men daar vlijtig mee aan de gang gegaan.
    Dat de herrie met de Taliban om die papavervelden tot div. oorlogen heeft geleid staat voor mij buiten kijf, waar het hier in werkelijkheid omgaat is dat onze militairen als missie hebben de papaver velden te verdedigen en terug te winnen op de Taliban per slot van rekening is de opium en heroine Afghanistans nationale trots en de allergrootste bron van inkomsten, zelfs de hele economie van dat land draait om die papavervelden met als eindproduct de heroine.

    Je denkt toch niet dat die boeren daar blij zullen zijn als hen die papavervelden zouden worden afgenomen of dat men blij zal zijn dat hun enigste bron van inkomsten zal worden ontnomen,… je maak je dan schuldig aan genocide of te wel die boeren en hun gezinnen zullen omkomen van de honger en door deze ellende speel je ook weer de Taliban in de kaart.

    Nee TT je moet niet zo slap om de waarheid heen draaien.

    Reactie door Pool — zaterdag 8 december 2007 @ 15.04 uur

  62. @61 Pool,

    Nee mijn beste Pool, de boeren die gaan meewerken in het project die word opgezet, krijgen een gegarandeerd bedrag per hectare die zij bebouwen met landbouw produckten op basis van twee opbrengsten per jaar.
    De uitbetaling die zij krijgen ligt op het gemiddelde van het voormalig oostblok en is dus voor hun begrippen zeer hoog.
    Tevens krijgen deze boeren landbouwmachines in bruikleen van deze cooperatie en word de opbrenst van de gronden gebruikt om de bevolking te voeden.
    ADA en CADG zal deze organisatie ondersteunen en samen met de hulporganisatie’s een credietfonds opzetten.
    Deze Piet Wit heeft al eerder in andere landen projecten opgezet zoals in de Sahellanden, Nigeria en Kameroen.
    Het is alleen jammer dat hij deze onderzoek en het project opzetten heeft gedaan onder de vlag van de ISAF en moest rapporteren aan de CIMIC waardoor zijn onafhankelijkheid in twijfel kan worden getrokken.
    Maar ik ken hem als een betrouwbaar persoon die vaker voor non-profit organisaties projecten opzet en zijn sporen in de akker en weidebouw ruimschoots heeft verdiend.
    Ik denk als je op google zijn naam intikt dat je genoeg zult vinden over hem en zijn bedrijf.

    Reactie door TT — zaterdag 8 december 2007 @ 16.32 uur

  63. Klaprozen, een noordelijke variant van de papaverplant, groeien het beste op proteïnerijke grond, daar waar de meeste lijken in liggen begraven. En dat is in Afghanistan niet anders. Zoals liftenant Mc Crae in WO1 al dichtte:

    In Flanders fields (Lieutenant Colonel John McCrae, 1872-1918)

    In Flanders fields the poppies blow
    Between the crosses, row on row
    That mark our place; and in the sky
    The larks, still bravely singing, fly
    Scarce heard amid the guns below.
    We are the dead. Short days ago
    We lived, felt dawn, saw sunset glow
    Loved, and were loved, and now we lie
    In Flanders fields.
    Take up our quarrel with the foe:
    To you from failing hands we throw
    The torch; be yours to hold it high.
    If ye break faith with us who die
    We shall not sleep, though poppies grow
    In Flanders fields.

    Reactie door Haq — zaterdag 8 december 2007 @ 17.12 uur

  64. En nu komen de bonden voor de militairen er nog eens mee aan dat ze tegen verlenging zijn. Net zoals het CNV bij de scholierenstakingen, dat leerkrachten ook moesten staken. Straks gaan de militairen ook nog staken in navolging van scholieren en op dit moment de politie. Nederland verkeert aardig in chaos, of niet. Hoe zou dat nu komen? Geen leider, geen orde

    Reactie door J Vrolijk — zaterdag 8 december 2007 @ 18.28 uur

  65. @53 Scheltema

    Natuurlijk kan ik je standpunt begrijpen. Heel herkenbaar. Gereformeerden zeggen dat ook over zichzelf. Diezelfde gereformeerden die de SP-aanhangers zo afkraken om hun oorlogszuchtigheid in Irak en Afghanistan. Ook zij gebruiken hetzelfde soort argumenten, wijzend op extremisten als Stalin (links) of Hitler (rechts) en Islamisme (godsdienstig) en verder niets. Daarmee dus aangevend dat ze qua eigenlijke mening juist ietsje onder het extremisme zitten als ze de rest wel best vinden.

    Daarmee geef je dus aan wat dat betreft bij de SP op de plek te zitten die past bij je huidige mate van fanatisme voor het linkse gedachtengoed. Flink links, maar niet extremistisch.

    Reactie door W6969 — zaterdag 8 december 2007 @ 19.05 uur

  66. Wat nog wel vermeld moet worden is dat de afstand van waaraf die kritiek wordt gegeven zodanig groot en vrijblijvend is dat er wel eens boude dingen worden gezegd, waardoor je in je daden waarschijnlijk een doorsnee burger bent en niet zozeer opvalt als flink links in je gedachten.

    Reactie door W6969 — zaterdag 8 december 2007 @ 19.10 uur

  67. @ 62 TT

    Ik kan geen Piet Wit ontdekken via Google, maar ik ga even in op jou informatie die jij schreef,…

    Deze Piet Wit heeft al eerder in andere landen projecten opgezet zoals in de Sahellanden, Nigeria en Kameroen

    Vergeet niet dat Adghanistan een steenrijk land is, en dat zijn de door jou genoemde landen niet, daarom is het simpel om daar in arme landen projecten op te zetten.

    Deze Piet Wit is toch niet dat figuur dat papavervelden wil vernietigen en daarvoor safraan te gaan verbouwen, m.a.w. hij gaat de gehele economie (opium en heroine) van Afghanistan omturnen in een safraan economie.
    Hoe lang denkt deze man nog te leven.
    Kom TT wel een beetje realistisch blijven, onze militairen verdedigen daar gewoon de heroine handel zonder dat ze het zelf weten.

    Reactie door Pool — zaterdag 8 december 2007 @ 20.18 uur

  68. @ Pool,

    Nee dat wil hij gelukkig niet ik heb ook even gegogeld en kon alleen een stukje over hem terug vinden op het brabantsdagblad.
    http://www.brabantsdagblad.nl/berichtuituruzgan/dosuruzgan/1717661/De-specialisten.ece

    Reactie door TT — zaterdag 8 december 2007 @ 22.10 uur

  69. @ 68 TT

    Bedankt voor de link, ik had me al suf gezocht.
    Ik ga het artikel even aandachtig lezen.

    Reactie door Pool — zaterdag 8 december 2007 @ 22.50 uur

  70. Pool

    Het bericht was van Google verwijdert… vreemd!

    Toch gevonden!

    http://www.mindef.nl/binaries/LR%20PDF%20DK42_tcm15-78784.pdf

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 9 december 2007 @ 2.59 uur

  71. Lees en huiver: Australie heeft helemaal niet toegezegd om tot 2010 te blijven in Uruzgan. De Nederlandse regering heeft dit wel aan het parlement verteld. Maar de Australische regering heeft nog niet besloten. Zij helpen de Nederlandse militairen daar met maar liefst 900 man.

    Reactie door J Vrolijk — zondag 9 december 2007 @ 10.13 uur

  72. Nog even verder gezocht: na het aanstellen van de nieuwe regering maakte premier Kevin Rudd al bekend ook een deel van de Australische troepen uit Irak terug te trekken.

    Reactie door J Vrolijk — zondag 9 december 2007 @ 10.49 uur

  73. @70 Wattenstaafie,

    Bedankt voor jou link hierin staat ongeveer het zelfde al is het hier is mooier verwoord dan de werkelijk zoals het was in Augustus 2007.

    Reactie door TT — zondag 9 december 2007 @ 11.19 uur

  74. Misschien geeft deze link van ZOA nederland het nog iets beter weer met foto’s

    http://www.zoa.nl/home/projecten/projectfoto-s/afghanistan/?p=2

    Reactie door TT — zondag 9 december 2007 @ 11.23 uur

  75. Australie heeft een sociaal-democratische regering dus ik vrees dat Balkie geen steun van hun hoeft te wachten

    Reactie door Macros — zondag 9 december 2007 @ 12.20 uur

  76. verlenging missie,het vechtsoldaten
    missionaris,huurlingen leger mag nog een
    paar jaar blijven.
    misschien dat de olie pijplijn er ooit komt
    voor die tijd zullen er nog heel wat doden vallen.
    de beloning van de ellende kan alleen maar
    een dictatuur zijn.

    Reactie door hw.rademaker — zondag 9 december 2007 @ 13.04 uur

  77. @76 Rademaker,

    Welke oliepijpleiding bedoeld u die er nog moet komen?

    Reactie door TT — zondag 9 december 2007 @ 14.53 uur

  78. Psychologen (afgelopen week op de TV) en veel politici zeggen ongeveer dit: “we zijn het aan de 12 doden én aan de militairen die in Uruzgan geweest zijn en er nu nog zitten, verplicht om er te blijven. Dat is beter voor de psychische verwerking van die militairen want anders hebben ze het gevoel dat al hun ellende voor niets is geweest.”
    Mijn oren vielen me van het hoofd. Als Nederland zich over twee jaar terugtrekt, nadat er nog meer Nederlandse doden zijn gevallen en nog geen enkele opbouw heeft plaatsgevonden, krijgen onze jongens en meisjes het NOG moeilijker.
    Wegwezen uit Uruzgan als militar. Stuur, op hulpvragen van Pakistan of bied het ze aan, wegen-scholen-huizen-opbouwers en ander soort hulpverleners in gewone kleding en zeker zonder wapens. Want wapens en militairen wekt nog meer aggressie op in arme landen.

    Reactie door G.ten Caat — zondag 9 december 2007 @ 15.19 uur

  79. w6969 Mijn huidige linkse standpunt is niet verandert sinds 1956. Ik weigerde toen in mijn tank te stappen om de Hongaren ‘te bevrijden’. Ik werd als een landverader opgesloten. Ik vind het namelijk terecht dat een vent zijn vaderland verdedigt, maar zo gauw hij gewapend zijn landsgrens overschrijdt verdient hij het niet om terug te keren. Ik was ooggetuige van de allerlaatste oorlogshandeling in ons land. Van die op Texel, van april tot 20 mei 1945. Na mijn diensttijd heb ik gezien hoe Franse legionairs Algerijnse opstandelingen als dolle honden afmaakten. Nee, ik ben niet verandert, maar toch heb ik respect voor mensen als Ben Bot. Want hoe je het ook wendt of keert, hij zet wel de handlanger van een oorlogsmisdadiger te kijk. Het is aan ons -aan jou en mij dus – om die bandiet op te pakken en te berechten. Ik heb de eerste zet al gedaan in 1956 en draaide de bak in. Verwacht nu niet van mij dat ik als 70 jarige als eerste optrek naar Den Haag. Ik verwacht dat ook niet van jou, want volgens mij ben jij alleen maar een anonieme toetsenbordenactivist. Zeg mij hoe jij heet en ik zeg je wie je bent.

    Reactie door Harry Scheltema — zondag 9 december 2007 @ 15.53 uur

  80. 77 tt
    zie olie belangen afghanistan

    Reactie door hw.rademaker — zondag 9 december 2007 @ 16.16 uur

  81. @80 Rademaker,

    Daar heb ik namelijk gekeken, maar zover ik weet liggen de leidingen die nodig zijn voor de olietransport er al een 30 jaar, aangelegd door Stat Oil, vandaar mijn vraag.
    Maar hoogstwaarschijnlijk bedoel je de pijplijn van Afghanistan naar China?
    Deze is slechts denkbeeldig, omdat geologische ligging onmogelijk maakt om een pijpleiding te leggen zoals wij ze kennen in onze noordzee die lopen van Rusland tot Frankrijk.
    Maak je niet druk, ik werd ook uitgelachen toen ik deze vraag stelde.

    Reactie door TT — zondag 9 december 2007 @ 18.21 uur

  82. Eenieder die oog heeft voor de politiek-economische effecten, die behoren bij het voeren van oorlogen (d.w.z. wie wordt er financieel beter van), trapt toch ondertussen niet meer in de verhalen over hulp aan verdrukte volkeren?

    Als we, o.a. waar het de ‘wederopbouwhulp’ aan Afghanistan betreft, de overheersende internationale politiek-economische belangen in ogenschouw nemen, draait de huidige strijd hoofdzakelijk om de macht over de energiebronnen. Met name de strijd om de afnemende olie- en aardgasvoorraden. Alle imperialistische en opkomende machten (de VS, de EU, Japan, China, Rusland, Australië, India en de rest van Z.O. Azië), zijn ook bij deze strijd betrokken.

    De nu bekende belangrijkste bronnen qua olie en aardgas, bevinden zich in en het gebied rondom de Kaspische Zee. Als we op de wereldkaart bekijken waar zich de buitenlandse VS-bases bevinden, dan zien we een belangrijke concentratie ten oosten van diezelfde Kaspische Zee. Van daaruit controleren ze namelijk ook de belangrijkste energie-transportroute richting China, Japan, India en de rest van Z.O. Azië inclusief Australië. Tegelijkertijd oefenen ze (de VS dus) druk uit op hun ‘bondgenoten’, om hun oorlog ‘tegen het terrorisme’ (een door hen zelf gecreëerde vijand) te ondersteunen. De zwakkeren onder hun bondgenoten (dat zijn ze tot nog toe allemaal) kunnen ‘nog’ niet anders dan meegaan in deze politiek van de VS, omdat ze militair zwakker zijn.

    Waarom Afghanistan
    Afghanistan zelf beschikt, naast wat olie, koper en Lapis Lazuli, niet over grondstoffen. Het land is straatarm en zal zelf nooit voor de wederopbouw kunnen betalen.
    Wat Afghanistan echter wel belangrijk maakt is dat over zijn grondgebied een gas- en oliepijpleiding richting Pakistan en de Arabische zee moet gaan lopen. Daarom moet de Taliban verslagen worden en een Westerse marionettenregering geïnstalleerd. Dat is de enige reden waarom ook Nederlandse militairen daar vechten.

    Oneindige oorlog
    Het mag duidelijk zijn dat de voornoemde olie- c.q. gaspijpleiding, als hij al ooit aangelegd kan worden, voortdurend beschermd zal moeten worden tegen aanslagen. Daarvoor zullen voortdurend troepen aanwezig moeten blijven. En het valt niet te verwachten dat de plaatselijke bevolking daar ooit profijt van zal hebben.
    Ook daarom: TROEPEN TERUG UIT AFGHANISTAN!

    http://afvn.nl/actueel/Troepen_terug_uit_Uruzgan.htm

    Reactie door Wattenstaafie — zondag 9 december 2007 @ 20.01 uur

  83. De VVD stemt niet in met verlenging wanneer Australie niet ook blijft. En de brief waarin stond dat de Nederlandse militairen in augustus volgend jaar zouden vertrekken was zoekgeraakt bij het hoofdkantoor van de NAVO in Brussel

    Reactie door J Vrolijk — zondag 9 december 2007 @ 21.37 uur

  84. @ 82 Wattenstaafie

    Nog bedankt voor de link in je reactie @ 70 en dan wat je nu schrijft kan ik alleen maar onderschrijven.
    ‘t Is heel verdrietig dat 12 jonge mensen daar in Afghanistan hun leven hebben verloren voor een leugen van dit kabinet.

    Reactie door Pool — zondag 9 december 2007 @ 21.41 uur

  85. @84 Pool

    Verdrietig? Niks verdrietig! Ja, wel verdrietig, ik snap je wel!
    Maar het valt deze toerekeningsvatbare gewetenloze verantwoordelijken aan te rekenen!
    Het heeft niets maar dan ook niets te maken met het ‘Wir haben es nicht gewubt’ Het ís en wás een overwogen calculatie! Men weet waar men mee bezig is. Ofschoon wij óók weten waar men mee bezig is worden wij als subversief weggezet.
    Laat de groep weggezetten maar groeien! Ik raad deze regering aan nog even zo door te gaan. Laat ze maar nog meer lijken op hun conto bijschrijven, ja sorry voor al die zinloos gestorven en nog te sterven jonge mensen c.q. gemanipuleerde instrumenten, maar uiteindelijk is dit blijkbaar nodig voordat het Nederlandse volk bij zinnen valt te brengen, wakker wordt.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 10 december 2007 @ 1.50 uur

  86. @82 Wattenstaafie

    Goed link zeg! Bedankt dat je ‘m hier helemaal opgeschreven hebt.

    De volgende link is wel heel erg lang, dus ik zal het niet doen.
    Maar dit kreeg ik vandaag toegestuurd en geeft te denken!:

    http://www.deepjournal.com/p/2/a/nl/1139.html

    Reactie door Gloria — maandag 10 december 2007 @ 2.12 uur

  87. En om het allemaal nog maar eens op een verhelderend rijtje te zetten de volgende link:

    http://www.deepjournal.com/p/2/a/nl/1084.html

    Reactie door Gloria — maandag 10 december 2007 @ 2.31 uur

  88. @82 Wattenstaafie,

    Inderdaad moeten en worden oliepijpleidingen bewaakt, maar het is onzin om te stellen dat dit zou moeten gebeuren door buitenlandse militairen.
    In Rusland zijn ze nu zover dat de overheid toestemming heeft gegeven aan de grote bedrijven met meer als 1000 werknemers dat zij een eigen priveleger mag opzetten om hun eigendommen te bewaken met wapens.
    In landen als Iraq gebeurde dit al langer dat prive bedrijven de olie installatie’s bewaakten.
    Ik vind het dan ook nog steeds onzinnig om te stellen dat deze oorlogen de oorlogen om olie zijn.
    Het maakt immers niet uit wie de macht in het land heeft, want de olie moet toch wel verkocht worden en komt toch wel op de markt.
    Berekeningen laten zien dat over een paar jaar wij ongeveer 200 dollar voor een vat gaan betalen, als je dit afzet tegen de kosten van de oorlogen is deze 200 dollar een schijntje.

    Reactie door TT — maandag 10 december 2007 @ 10.28 uur

  89. ieder , is een of nadere manier een slaaf :bekijk maar Nederland BV : vind je geen werk , dan ben je een economisch delict en meot je voor “straf “papierprikken of andere lullig werk gaan doen tegen bijstand tarief : heb je wel werk , dan weet de belastingen je wel te vinden , en levert een behoorlijk deel in om o.a. goddienstles te finacieren op OPENBARE scholen : dus ….

    Reactie door Fred — maandag 10 december 2007 @ 17.41 uur

  90. Die soldaten , die daar sterven zijn slaven van das Kapital ,…..

    Reactie door Fred — maandag 10 december 2007 @ 17.42 uur

  91. Nederland BV heeft in het verleden zijn eigen gasvoorraden tegen dump prijzen VERKOCHT aan omringende landen en moet nu gas krijeven van de Russen via de pijpleidingen .

    Reactie door Fred — maandag 10 december 2007 @ 17.45 uur

  92. Fred — maandag 10 december 2007 @ 17.45:

    Goedenavond,

    Inderdaad, en het zou verhelderend zijn, met name voor de verstokte CDA-stemmers, dat ze goed in hun oren knopen dat in de jaren 60 van de vorige eeuw KVP-minister Luns (KVP is nu dus opgegaan in het CDA) een voor ons land uiterst onvoordelig contract heeft gesloten voor de levering van gigantische hoeveelheden aardgas aan Italie (slechts enkel guldenscenten per m3 …. en wat betalen wij nu, zowat de hoogste prijs van heel Europa, grote schande!)

    Waarom…? om te voorkomen dat Italie -dat zelf geen fossiele energie heeft- dat gas zou gaan betrekken van de SOVJETUNIE…
    En, dat “kon” dus in de koude oorlog niet, temeer daar Italie een communistische partij had (de PCI) die ooit tot 40% (!!) van de stemmen wist te behalen.

    Om die reden is er in het geniep daar heel wat illegaal en amoreel afgerotzooid door de CIA die het ongelooflijke scenario wist te bewerkstelligen dat zo’n machtige partij (natuurlijk mede op aandringen van Christendemocraten en Vaticaan) NOOIT regeringsmacht kreeg…
    (Dat ging zelfs tot bomaanslagen en andere het land destabiliserende methoden met in totaal meer dan 100 doden, die dan deels weer aan links werden toegeschreven!: als je je wereldgeschiedenis een beetje kent, is het bijna onvermijdelijk dat je van Amerika geen goede indruki krijgt!))

    Zo zie je maar, wil je de wereld begrijpen, doorvors dan eerst de motieven van de machthebbers (niet zo moeilijk: die komen nagenoeg altijd uit verregaand egoisme voort en zijn gebaseerd op machtswellust, ongelooflijke hebzucht en gewetenloosheid)
    Bovendien werkt het verhelderend als je dan vervolgens de samenhang van de meeste belangrijke zaken gaat zien.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 10 december 2007 @ 20.25 uur

  93. @41 Maan. `Houwdegen Jack (draaikont)de Vries wordt de nieuwe propaganda-ijzervreter bij Defensie.’

    Ja Maan, helaas inderdaad. Deze knar van 39 is tweede man van CDA na Balkenende heb ik gelezen. Nu volgt hij die staatsecretaresse van een van der Knaap op, ik zie Knaapje nog zitten per Nossjoernaal in de kokpit van een Miraazje alvorens hij de JSF erdoor jaste. Met de Vries mag je helemaal niks meer aanmerken op deze lelijke Pentagon luchtfiets.

    Maar dat is nog niet eens het ergste: Het ultieme schrikbeeld is dat deze socialistenvreter uit Lemmer (hij adviseerde Dzjeepeebee zelfs de PvdA als vijand te promoten) straks de opvolger wordt van premjee Balkenende!
    Die flapoor de Vries maakt goede kans en hij zal er naast Bush zeker niet zo klootvegerig bij staan als zijn bebrilde CDA-baas…

    Reactie door Haq — maandag 10 december 2007 @ 21.45 uur

  94. Misschien is het ook verstandig dat ieder individu eerst zijn eigen motieven doorvorst.

    Reactie door Henny — maandag 10 december 2007 @ 22.49 uur

  95. @88 TT

    Je zegt:
    ‘Ik vind het dan ook nog steeds onzinnig om te stellen dat deze oorlogen de oorlogen om olie zijn.
    Het maakt immers niet uit wie de macht in het land heeft, want de olie moet toch wel verkocht worden en komt toch wel op de markt.’

    -Interessante discrepantie in deze paar bovenstaande zinnen TT!
    Je laatste zinnen weerspreken je eerste zinnen en geven bovendien de reden van deze oorlog goed weer.

    ‘Berekeningen laten zien dat over een paar jaar wij ongeveer 200 dollar voor een vat gaan betalen, als je dit afzet tegen de kosten van de oorlogen is deze 200 dollar een schijntje.’

    -Is er ook al berekend hoeveel bloed er dan zal gaan vloeien voor de zekerheidstelling van die oliestroom?

    -Al die doden die al zijn gevallen en die nog zullen vallen door de Westerse zucht naar olie; als je straks al die doden dan afzet tegen de doden van nu, hebben we nu al die vaten nu toch voor een schijntje?!

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 10 december 2007 @ 23.51 uur

  96. @wattenstaafie..Heb jij een auto op water dan?

    Reactie door johankivits — dinsdag 11 december 2007 @ 0.49 uur

  97. @95 Wattenstaafie,

    Vind jij het dan een logische verklaring, om te stellen dat ze een oorlog voeren om de olie, als je ervan uitgaat dat er wereldwijd nog voor een 18-20 jaar olie aanwezig is, inclusief de olie onder de noordpool?
    Als je deze gegevens afzet tegen de kosten van de oorlogen in Irak en Afghanistan die maar een fractie van alle olie leveren, dan mogen wij als Nederland wel op onze hoede zijn, want de Gas en olie voorraad die wij hebben is groter dan die van Afghanistan.
    Er spelen meer dingen mee in deze oorlogen, onderanderen macht en positie bepalingen voor een latere strategie en dan valt er te denken aan het binnen vallen van Iran of Pakistan.

    Reactie door TT — dinsdag 11 december 2007 @ 1.48 uur

  98. @96 johankivits

    Nee, ik heb geen auto.
    Trouwens, reden auto’s maar op water dan zaten Nederlandse militairen nu niet in Afghanistan.
    Je geeft zonder dat je het beseft (heb jij een auto op water dan?) impliciet ook de reden van deze oorlog goed weer.

    @TT

    Ik verspil niet langer energie aan een dialoog aangaande dit onderwerp met jou.
    Je blijft door je cognitieve dissonantie ondanks onweerlegbare feiten maar steeds dezelfde grammofoonplaat afdraaien. No hard feelings en met respect, maar je ‘oorlog voor vrede’ praatjes zijn aan mij niet besteed.

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 11 december 2007 @ 11.43 uur

  99. @98 Wattenstaafie,

    Dan zou het water nu ook 2 euro de liter kosten en niet meer vrij verkrijgbaar zijn.

    Reactie door TT — dinsdag 11 december 2007 @ 14.04 uur

  100. TT.

    Daar zal best nog eens een oorlog over uitgevochten kunnen worden. Bij grensoverschrijdende rivieren is het nu al zo dat waterwerken etc… en gebruik van het andere land verstoken blijft van of gedeeltelijk droogvalt. Zonder water is leven onmogelijk.

    Reactie door Henny — dinsdag 11 december 2007 @ 16.01 uur

  101. @100 Henny,

    Over 20 jaar zal schoon en zuiver drinkwater inderdaad schaars en duur zijn, voor de gemiddelde burger onbetaalbaar.

    Reactie door TT — dinsdag 11 december 2007 @ 16.15 uur

  102. @Wattenstaafie….wellicht is deze oorlog begonnen vanwege olie….Maar waarom dan geen enkele steun aan de NL soldaten? Ik begrijp dat echt niet….Als soldaat weet je waar je voor kiest, dat klopt. Maar je kiest er niet voor om bedonderd te worden door je eigen regering! En gewoon weglopen, zoals sommige domme mensen hier zeggen is geen optie!! Of wil u graag de bak in?

    Reactie door johankivits — woensdag 12 december 2007 @ 0.11 uur