Stille motoren, zo moeilijk kan het niet wezen

Als de NAVO blijft weigeren de oude lawaaiige motoren van de AWACS-radarvliegtuigen te vervangen, moet Nederland zijn luchtruim voor deze toestellen sluiten. Dat heeft SP-Kamerlid Jan de Wit donderdag bepleit. Zijn voorstel heeft de steun van een Kamermeerderheid. (Nieuwsbericht SP)

De slepende discussie over de luidruchtige NAVO-verkenningsvliegtuigen boven Limburg dreigt uit te lopen op een krachtmeting tussen de Tweede Kamer en het kabinet. ‘Onaanvaardbaar’, noemde staatssecretaris Van der Knaap van Defensie donderdag de wil van een Kamermeerderheid om de NAVO onder druk te zetten iets te doen tegen de overlast. (Volkskrant)

Het blijft niet te begrijpen hoe de mensen in Onderbanken door de opeenvolgende regeringen behandeld worden. Vorig jaar nog werd het Schinveldse bos onder dwang gekapt door een ministrieel besluit. Een besluit dat later door de Raad van State werd herroepen. Maar dat was te laat. Door het gekapte bos vliegen de AWACS-vliegtuigen nu wel zwaarder beladen en lager. Met als resultaat, nog meer overlast.

De motoren van de AWACS komen uit de jaren zeventig. In de VS zijn ze verboden voor de burgerluchtvaart. Met alle miljarden die aan wapens worden besteed moet vervanging van een aantal motoren toch niet teveel gevraagd zijn.

Maar kennelijk schoffeert de NAVO zijn eigen bondgenoten/burgers liever, en staat dit kabinet daar helemaal achter.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 07 december 2007 :: 23.55 uur

40 Comments

40 reacties

  1. ik rij met me suzuki 1400 lekker onderuit gezakt over de weg tussen uitgestrekte eeuu open velden,,even een hijm,way aanval,,een liedje,,waar eens de hogebomen staan,zeg pak em beet 1 jaar geleden dan he,,
    me motorretje prutteld lekker met niet teveel lawaai door,oke de demper is al een jaartje oud,,
    tering tummis blaast er een golf gt nog wat, me voorbij met een race uitlaat,,100 db of zo,,ik denk nog och dan valt mijn net nog geen 84 db nog mee,,
    ,,,aha het bordje schinveld,
    krijg nou wat politie staat die gt weer en politie,,ik moet ook stoppen,,ik hoor nog net tot vanavond he???
    zo meneer we zijn aan het controleren,,
    ooo ja?,
    ja!
    papieren,en we gaan even meten wat het geluid is,,
    wat?
    we gaan even meten wat het geluid is van u motor!!!!
    waat?
    even geduld meneer,er vliegt een oorwacs over,
    zo nu kunnen we even meten,meneer,
    eeuu meet dan wel voor dat er weer 1 overvliegt,,ha ha eeeuu ha,
    ooo meneer is een comediant,,
    eeu ja?
    wil u even aan het gas draaien,
    zo zo is dat niet teveel,even kijken,mag bij invoering 82 db hebben is dus nu 85 db,dus meneer u krijgt een boete en u bent verplicht uw uitlaat te laten nakijken cq vervangen,,
    maar hij is maar een jaar oud en er is niets aan gedaan,de banden maken meer lawaai met rijden,
    oo meneer, zijn wij nu aan het rijden dan,ik dacht het niet,dus,kunnen we dat ook niet meten he,
    tja meneer regels zijn regels,he daar kunnen we niets aan doen he,of wel dan?
    en net als ik wat aardigs zeg klo,,,,vliegt er een awacs over,scheeld weer een boete,of niet drop,,, en weer 1,

    Reactie door ad — zaterdag 8 december 2007 @ 1.05 uur

  2. maar gelukkig is het gauw oud en nieuw,knipoog knipoog,en precies om twaalf uur vliegen ze ook??,net als er vanalles de lucht wordt ingeschoten,knipoog knipoog,lawienepijlen of zo?
    nnnkee

    Reactie door ad — zaterdag 8 december 2007 @ 1.18 uur

  3. Awacs vliegen nu vanaf Woensdrecht

    Na alle protesten in Schinveld, heeft de KLu nu kennelijk besloten de Awacs te laten opereren vanaf Woensdrecht.

    Ik woon daar vlakbij, in Wouwse Plantage, en het lawaai is niet te harden. De ramen staan te klapperen in hun sponningen, een gesprek is onmogelijk met zo’n ding in de buurt.

    Overigens, Jan: de Boeing 707 is niet van de jaren ’70, maar van de jaren ’50…

    Boeing onderhoudt deze oerdegelijke toestellen nog tot het jaar 2035, dus zolang zullen de Awacs wel blijven vliegen.

    Reactie door olav ten broek — zaterdag 8 december 2007 @ 2.14 uur

  4. Ronduit onbeschoft zoals de NAVO omgaat met de omwonende. Die Awacs zien we nogal eens gaan als we in zuid Limburg “Shin op Geul/ Wylre “zijn, als je over de heuvels loop hoor je die krengen, het zijn gewoon ouwe pokke dingen. Los van het feit van het nut.
    Waar ze stijgen en landen zal het veel meer ++ zijn.m geluidsmetingen doen kan ik niet, maar lawaai is heftiger dan de gelijksoortige toestellen die we in de ranstad horen. Het is dus gewoon schijt hebben aan mensen.

    Reactie door Harry Sangers — zaterdag 8 december 2007 @ 2.40 uur

  5. @4 Olav het klopt de Awacs vliegen nu regelmatig boven woensdrecht en West-brabant.
    Man ,man wat een lawaai.
    Je moet er toch niet aan denken dat er een neerstort.
    Soesterberg had ook een mooie lokatie geweest,maar gezien de vele plaatsen met villawijken in de omgeving wordt deze vliegbasis gesloopt.
    De macht van het kapitaal?

    Reactie door che — zaterdag 8 december 2007 @ 9.42 uur

  6. Praktisch toets om te kijken wie regeert nederland.

    Reactie door walking bull — zaterdag 8 december 2007 @ 10.43 uur

  7. Niet moeilijk, wel duur.

    Reactie door Ronald — zaterdag 8 december 2007 @ 11.08 uur

  8. Bij mij komen ze elke dag over.
    Maar ik hoor niet meer zo goed als vroeger.
    Dat kan door de AWACS zelf komen.

    Ik kreeg twee hoorapparaten.
    Dat was fantastisch!
    Ik hoorde de vogeltjes weer fluiten.
    En ik daarvoor maar denken:
    “Wat juammer, dat je tegenwoordig geen vogeltjes hoort!”
    Dat kwam natuurlijk door die KLUT-AWACS.
    “De vogeltjes zijn natuurlijk verhuisd!”
    Dacht ik.

    Blij, omdat ik alles weer goed kon horen en opnieuw plezier beleefde aan het getjilp, gefluit en gekwinkeleer in mijn tuin, werkte ik met de hoorapparaten in mijn oren aan mijn vijver.

    Maar in eens: Wat een vreselijk lawaai!
    Ik wist niet hoe vlug ik mijn hoorapparaatjes moest uitdoen!

    Het linkse viel toen in de vijver. En het andere, dat ik op de oever had gelegd, dat trapte ik daarna stuk.

    Dat kon nog gedeeltelijk worden gerepareerd. Maar het geluid is nu vervormd. Ik hoor er nu heel goed achtergrondgeluiden mee als ik met iemand praat.
    Maar hem of haar versta ik daardoor beter zonder dat verpeste apparaat. En kletsen, dat doe ik nu dus zonder hoorapparaat

    Het andere hoorapparaat bleef onvindbaar in mijn aquariumvijver met tiecduizend liter water. En het zal wel niet tegen zijn verblijf in de vijver hebben gekund.

    Niet alleen je oren worden door dat onbeschofte, intense NATO-lawaai beschadigd. Een hoorapparaat, dat kan er ook niet tegen.

    Met mijn nog ene hoorapparaat in mijn oor durf om die rot AWACS, niet goed buiten te zijn over straat te lopen. of in mijn tuin te werken.

    Pas over een paar jaar kan ik bij het ziekenfonds reductie krijgen voor twee nieuwe hoorapparaten.

    Het NATO-tuig, de Regering, de Majesteit of wie dan ook, die zullen mij de geleden schade wel niet willen vergoeden.

    En daarom schaf ik een heleboel luchtbalonetjes aan. Die vul ik met helium. Ik bind steentjes onder balonnen.
    En tegen de tijd dat onze gevleugelde pestkoppen, weer komen overvliegen, kan ik ze los laten.

    Dat werd tijdens de oorlog in Korea ook gedaan. Het was effectief en goedkoper dan afweergeschut met flak en zo, om vliegtuigen te beschadigen of neer te laten storten.

    Dat doen mensen in Irak en in Afghanistan nu misschien ook. Dat kunnen mensen hier, die last hebben de AWACS misschien, samen met mij, ook gaan doen.

    Als zo’n kist er niet direct door neerstort, dan krijgt hij in heel wat gevallen, wel enorme schade aan de motor(en) waar door hij een hele tijd buiten dienst is.

    Groeten van Haras de “Wreker(t)”

    Reactie door Haras — zaterdag 8 december 2007 @ 11.43 uur

  9. Duur is relatief, als we een miljard extra overhebben voor ‘onze missie’ in Afghanistan.

    Reactie door Roel — zaterdag 8 december 2007 @ 11.48 uur

  10. dan moeten ze ook niet zeuren over het feit, dat mensen gehoorklachten krijgen. daar werkt de regering dan wel aan mee. het zou verplicht moeten worden, dat er geluiddempers op lawaaierige toestellen komen. nou snap ik ook wel, waarom de regeringleiders doof zijn

    Reactie door maayke jong-doppen — zaterdag 8 december 2007 @ 12.22 uur

  11. 8. Haras de Wreker, wat een prachtig verhaal! Het is toch niet waar van die gehoorapparaten,want dan is het weer tragisch.
    Je moet toch maar een column hebben in een of andere krant,dat verlicht de donkere dagen!!!!

    Ik was al weer in een pesthumeur toen in het AD beschreven werd hoe Balk zich omringt met vriendjes van eigen kleur en eigen kring; doodeng.
    \hoe is dit allemaal mogelijk?
    En nu gaat uitgerekend onze dictatorindop Mugabe toespreken, hebben we daar niet een beter persoon voor?

    Reactie door anne hilverda — zaterdag 8 december 2007 @ 13.27 uur

  12. Met een glimlach lees ik de verhalen die hier worden neer geschreven.
    Van mij mogen ze vliegbasis Twente weer open gooien en deze vliegtuigen daar laten landen en opstijgen.
    Mijn reden hiervoor is simpel;
    Nu word hoogstwaarschijnlijk alles verkocht aan een project onwikkelaar en gaat en perfect stukje natuur naar de malemoeren.
    Ook het bouw verbod tussen de aan en afvlieg routes zullen komen te vervallen waardoor het stukje natuur die we hebben tussen Hengelo en Enschede snel zal worden vol gebouwd.
    Nee dan hoor ik liever een paar keer per dag de F16 en andere vliegtuigen waardoor ik wel rustig in een stukje natuur kan lopen en genieten van het natuurschoon.

    Reactie door TT — zaterdag 8 december 2007 @ 13.38 uur

  13. Je gelooft tegenwoordig je oren niet meer, zo je ze nog kunt gebruiken.
    Ik vind het zo hemeltergend, ongehoord en zo totaal onbegrijpelijk.
    En het ergste is dat de mensen daar niets mee opschieten en nu op dit moment en zodadelijk en morgen en overmorgen….. geteisterd worden en blijven worden zonder nog maar het begin van enige wil van een regering het nog maar te ‘erkennen’ het nog niet eens ‘willen aankaarten’ nb.
    Niet op willen komen voor de gezondheid en het welbevinden van je eigen mensen waarvoor je de verantwoording hebt gekregen als kabinet die leiden onder jouw genomen besluiten.
    Verantwoording zonder enig besef van de verantwoordelijkheid die dat met zich meebrengt t.a.v. je burgers.
    Maar voor de war on terror in het buitenland mag de war of terror wel in Nederland. Zoiets?

    Reactie door Henny — zaterdag 8 december 2007 @ 14.02 uur

  14. ‘lijden’ natuurlijk, letterlijk met een lange ij.

    Reactie door Henny — zaterdag 8 december 2007 @ 14.04 uur

  15. @12, twente is dicht en blijft dicht, dat is definitief en niet meer terug te draaien, leeuwarden is de volgende als de JSF komt, dan krijgt de luchtmacht nog minder toestellen en dan is leeuwarden ook overbodig, en aangezien de luchtmacht de opdracht heeft gekregen zich in het zuiden van het land te concentreren is het dus zeer aannemelijk dat leeuwarden ook dicht gaat.

    Reactie door Ronald — zaterdag 8 december 2007 @ 14.04 uur

  16. Off Topic

    nu.nl: Een op tien Nederlanders verdacht

    Reactie door Roodkapje — zaterdag 8 december 2007 @ 14.35 uur

  17. @12 en @15
    dezelfde siuatie in Soesterberg en dan hebben we het nog niet over de werkgelegenheid die verloren gaat.

    Reactie door che — zaterdag 8 december 2007 @ 15.35 uur

  18. @17, Che, tja, inderdaad ook soesterberg gaat dicht.

    De defensie staven zullen ook uit Den Haag vertrekken, Landmacht gaat naar Utrecht, Luchtmacht naar Breda en de Marine naar Den Helder.

    Hoop verlies van werkgelegenheid voor die regio.

    Reactie door Ronald — zaterdag 8 december 2007 @ 15.42 uur

  19. Beste Anne Hilverda @ 11.

    8. Haras de Wreker, wat een prachtig verhaal! Het is toch niet waar van die gehoorapparaten,want dan is het weer tragisch.
    Je moet toch maar een column hebben in een of andere krant,dat verlicht de donkere dagen!!!!
    = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
    Dat van die hoorapparaten is echt waar.
    Die waren na een week al naar de Filistijnen.

    Omdat door vervorming van het geluid, ik niet meer naar de TV kon luisteren, kreeg van de CZ een soort draadloze koptelefoon.
    Daarmee kan ik als hij aanstaat, helemaal achter in mijn grote tuin, de tv nog heel goed en zonder ongewenste bijklanken, horen.

    In juni kan ik via het ziekenfonds, weer nieuwe hoortoestellen bestellen.

    Maar daarna zal ik wel ervoor oppassen, om mijn oren en die dingen bloot te stellen aan de AWACS-SOUND OF HORROR!

    Groeten van Haras Pretttige zondag.
    En voor het geval je een vrouw ben ook nog een DIKKE kus.

    Reactie door Haras — zaterdag 8 december 2007 @ 18.12 uur

  20. Ik snap niet wat die Awacs überhaupt moeten rondvliegen, die zijn er ooit gekomen met het argument om troepenbewegingen in het Warschau pact o.a. met grondradar te kunnen volgen. Deze dreiging is nu niet meer relevant. Waarom vliegen ze dan nog zo vaak rond eigenlijk? Er is toch geen directe dreiging van een grootschalige verrassingsaanval met voorspelbare types materieel?

    Reactie door W6969 — zaterdag 8 december 2007 @ 18.23 uur

  21. De heer Bot oogt voor mij heel integer, idioot om hem zo te behandelen. Zegt wel iets over Balkenende. Awacs: Volgens mij valt er heel wat energie te besparen door die krengen aan de grond te houden. We hebben hier toch geen oorlogsgebied?

    Reactie door Nico de Vries — zaterdag 8 december 2007 @ 19.07 uur

  22. Het lijkt wel of die detectieapparatuur dus nodig is voor iets anders aan dreigingen, maar wat? Terrorisme kun je vanaf de lucht niet herkennen omdat dat in burger-outfit gaat, en dat is de enige dreiging die acuut kan gebeuren. Radar vanaf de grond is ook uitstekend in staat om vliegverkeer te volgen net als dat het dat al heeft gedaan nog voordat de Awacs was uitgevonden.

    Reactie door W6969 — zaterdag 8 december 2007 @ 19.19 uur

  23. Mijn ouders wonen in de grensstreek Heerlen-Aken; was daar afgelopen week een paar dagen. De herrie daar is gewoon belachelijk. De AWACS schijnen nu een andere route te vliegen ivm mutatie Luik-Belgie..

    Als het dorp waarin mijn ouders wonen al zoveel last hebben, wat wil dat dan niet zeggen van de mensen die nog dichter bij wonen?? Ik werd gek van de herrie, terwijl ik zelf heel lang i/d buurt van toenmalige Amerikaanse vliegbasis Soesterberg gewoond heb, dus heel wat vliegoverlast-lawaai gewend.

    Kan er in de regio Onderbanken t/m grens geen onderzoek gedaan worden onder de bewoners? Zo veel mogelijk reacties verzamelen om die rot vliegtuigen het land uit te bonjouren, voorgoed! Ze hebben hier niets te zoeken, weg ermee.

    IN ONderbanken zelf onderzoekt men nu de geluidsoverlast, maar dit gebied moet veel groter worden genomen!

    Reactie door kalk — zaterdag 8 december 2007 @ 19.58 uur

  24. Het is niet alleen het gebrul van de motoren,maar ook nog de kankerverwekkende keroziene uitlaat.Het bos was zo wie zo kapot gegaan aan de vervuiling.

    Reactie door Maan Arkenbosch — zaterdag 8 december 2007 @ 21.02 uur

  25. al zeer snel werdt duidelijk waartoe de kap van bossen rondom de navo basis heeft geleid,namelijk nog veel meer vliegtuiglawaai,zonder de dempende werking van deze bossen.
    v.w.b. de ontstane situatie:navo heeft eerder aangegeven niet te willen investeren in deze verouderde vliegtuigen,een andere basis misschien?? nieuwe vliegtuigen of minder vliegen of zelfs sluiting van de basis op termijn???
    resultaat:men gaat gewoon door met vliegen zo lang men wil en zo vaak men wil,de bevolking in de buurt van deze basis is zo vaak geschoffeerd,belogen en bedrogen door deze arrogante machthebbers dat een oplossing ver weg lijkt.
    alleen door harde actie van de gehele bevolking in de buurt gebaseerd op feiten en cijfers en zonder acceptatie van een onduidelijk compromis kan op termijn een oplossing worden geforceerd.

    Reactie door visgert — zaterdag 8 december 2007 @ 21.33 uur

  26. l9.Haras.
    Ja ik ben een vrouw hoor dus kus is aanvaard.
    Ben blij dat er toch een soort noodoplossing is voor jouw probleem.
    Sterkte met het lawaai en een kus van een deze vrouw uit het hoge noorden, prettige zondag.

    Reactie door anne hilverda — zaterdag 8 december 2007 @ 22.06 uur

  27. Als klap op de vuurpijl worden de inwoners van het gebied in grofweg Zuid-Limburg binnenkort nog meer getrakteerd op geluidsoverlast van vliegtuigen.

    Reden: het in Beek liggende vliegveld “Airport Maastricht Aachen” wordt uitgebreid…

    Over die gehoorapparaatjes: als het echt zo is zo als hierboven gesteld wordt, zou er eigenlijk eens onder de huisartsen een onderzoek moeten zijn hoeveel mensen in de regio daar zo’n ding dragen. Overigens nu je het zegt, mijn beide ouders zijn al vroeg zo doof als een kwartel geworden

    Reactie door kalk — zaterdag 8 december 2007 @ 23.35 uur

  28. Vroeger toen ik nog een baby was woonden wij onder de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan van Schiphol. Als ze op die baan aanvlogen en er werd naar de TV gekeken, zegt m’n moeder, dan had je elke anderhalf of twee minuten dat je een tijdje de TV niet meer kon horen zo’n herrie was dat. Elke week werden de ramen gewassen omdat ze helemaal goor waren van de kerosine dampen. Er gold ook een rookverbod in die hele flat, want voor je het weet: BOEEEEEMM!!! En als we met de hond een beetje uit de buurt gingen wandelen, dan viel hij opeens neer! De reden? Zijn kerosine was op.

    Reactie door W6969 — zondag 9 december 2007 @ 0.04 uur

  29. het woord vliegbelasting heeft bij dit kabinet vele dimensies

    Reactie door ipuntje — zondag 9 december 2007 @ 7.37 uur

  30. Tijd voor kamervragen:

    “Wat voor nut hebben die Awacs eigenlijk?”

    (en inderdaad – tegen terrorisme doen ze niks en deden ze op 11 september ook niks, zoals we gezien hebben).

    Reactie door olav ten broek — zondag 9 december 2007 @ 23.36 uur

  31. Awacs kunnen volgens mij lanceringen van raketten zien maar dat is alleen interessant in oorlogsgebieden zoals het nabije oosten, zoals onze oosterburen het terecht noemen.

    Reactie door Nico de Vries — maandag 10 december 2007 @ 10.05 uur

  32. [...] de weblog van Jan Marijnissen vind je meer info. [...]

    Pingback door Weblog SP afdeling Heerlen :: Stillere motoren — maandag 10 december 2007 @ 11.06 uur

  33. Overheid en afgeleide overheid MAG alles .

    Reactie door Fred — maandag 10 december 2007 @ 17.56 uur

  34. Maar technologies is het toch een beetje oudewts : worden Gluur-satelieten dan niet gebruikt ?

    Reactie door Fred — maandag 10 december 2007 @ 17.57 uur

  35. Defensie moet gewoon geld kosten , want anders raakt men de routine kwijt .

    Reactie door Fred — maandag 10 december 2007 @ 18.26 uur

  36. Buiten de herrie en de stank die de hevig verouderde AWACS-toestellen in het Limburgse produceren is er ook nog het gevaar van neerstorten van deze herrie bakken. Bedoeld is niet het reilen en zeilen bij een normaal vliegveld: na een korte tijd zijn die vliegtuigen uit het zicht. En is de kans op ongelukken (zeggen de vaklui) miniem.
    De basis Geilenkirchen is echter ook een basis om piloten voor die toestellen op te leiden. En het kritieke moment bij het vliegen van zo’n vliegtuig met puist is het landen en stijgen. En dat wordt dus stevig gepraktizeerd aldaar en dat betekent dat de vliegtuigen continue op een hoogte van ongeveer 400 mtr. boven NAP rond het op één na dichtstbevolkte gebied van Nederland vliegen. Het feit dat Limburg erg heuvelachtig is verklaart mede waarom zoveel mensen de ervaring hebben dat ze over hun daken scheren. Kan ook nog komen doordat het leerling-piloten zijn die fouten maken. Punt is dat mocht er iets mis gaan tijdens dit vliegen er geen marge is om erger te voorkomen. En bedenk eens dat dit gebeurt boven het chemisch terrein in Geleen. Dus: opzouten die basis.

    Reactie door Gerard — maandag 10 december 2007 @ 18.56 uur

  37. Het neerstorten zal wel meevallen..

    De Boeing 707 is oer- en oerbetrouwbaar. Het is een doorontwikkeling van de B49, van begin jaren ’50. Kinderziekten heeft dit toestel echt niet meer…

    Maar de herrie en vervuiling zijn ook van de jaren ’50. Niet voor niets mag de 707 in heel Europa nergens meer vliegen.

    Waarom mag de Navo dat dan wel? Wat maakt het mij uit of ik doof wordt van een luchtmacht- of burgerkist? Niks!

    En nogmaals, volgens mij is dat hele Awacs-programma, sinds we vrienden zijn met Rusland, flauwekul. Dat was het trouwens eigenlijk altijd al.

    En doe anders eindelijk eens iets nuttigs met al dat geld, alsjeblieft. Vlieg eten naar hongergebieden of zo.

    Reactie door olav ten broek — maandag 10 december 2007 @ 22.36 uur

  38. Het neerstorten zal wel meevallen…
    Denk dat de ravage enorm zal zijn. Kans is heel groot dat het een keer mis moet gaan:
    1) het betreft oefenvluchten met lerende piloten laagvliegend boven een dichtbevolkt gebied;
    2) zij vliegen hierbij zo laag dat herstelactie te laat is;
    3)met zo’n puist lijkt het totaal niet meer op een 707, ook het vlieggedrag zal geheel anders zijn;
    4)defensie moet al zoveel bezuinigen, zal ook het onderhoud wel treffen;
    5)morgen komt VROM in Onderbanken uitleggen waarom het op 1 oktober jl. bijna mis ging;
    6) in ’99 ging het al een keer mis.

    25 jaar met deze angst leven: ik geeft het je te doen!!

    Reactie door Gerard — maandag 10 december 2007 @ 23.51 uur

  39. @3 Olav ten Broek: Olav Jan zei dat de motoren uit de jaren 70 komen.

    Ik hoop dat de motie van Jan de Wit wordt aangenomen en uitgevoerd.

    Ik vraag mij wel wat anders af. De AWACS basis ligt op duits gebied. Op een bijeenkomst werd er verteld dat in Duitsland een vliegtuiglawaai wet is die ook van toepassing is op militaire vliegvelden maar dat de duitsers deze niet uitvoeren. Waarom wordt er geen nederlandse c.q europese politieke druk uitgeoefend op duitsland om die wet uit te voeren ? ook zou je je kunnen afvragen waarom Nederland geen juridisch maatregelen treft bij de duitse rechter of bij het Europese hof om uitvoering van deze wet af te dwingen. Maar dit zal wel niet mogen van JP die graag achter Bush aanloopt !!!

    Reactie door Frank — dinsdag 11 december 2007 @ 1.56 uur

  40. motie aangenomen,gefeliciteerd Jan de Wit

    Reactie door che — dinsdag 11 december 2007 @ 20.56 uur