De AWACS moeten zwijgen

Het kabinet moet het Nederlandse luchtruim sluiten voor AWACS-radarvliegtuigen als de NAVO blijft weigeren de oude lawaaiige motoren van deze toestellen te vervangen. Dat staat in een SP-voorstel waar de Tweede Kamer dinsdag, zeer tegen de zin van het kabinet, mee instemde. Vertrekkend staatssecretaris van Defensie Van der Knaap noemde het sluiten van het luchtruim voor AWACS-toestellen eerder “onaanvaardbaar”. Premier Balkenende zwakte dat dinsdag af door de motie “sterk te ontraden”.

Inwoners van Zuid-Limburg hebben al tientallen jaren last van ondraaglijke herrie en stank van laag overvliegende AWACS-vliegtuigen. De toestellen komen van de vlakbij gelegen Duitse vliegbasis Geilenkirchen en maken overdag, ‘s nachts en in de weekeinden hun rondjes boven bewoond gebied. De vliegtuigen zijn uitgerust met motoren uit de jaren ’70 van de vorige eeuw die zo verouderd zijn dat ze in de VS niet meer gebruikt mogen worden voor de burgerluchtvaart.

SP-Kamerlid Jan de Wit eist in zijn voorstel dat de NAVO uiterlijk in maart 2008 een besluit neemt over vervanging van de oude motoren door geluidsarme motoren. Gebeurt dat niet, dan mogen de vliegtuigen wat hem betreft niet meer over Nederland vliegen. Nadat een Kamermeerderheid zich achter hem had geschaard, verzocht De Wit het kabinet zo snel mogelijk per brief duidelijk te maken hoe het zijn voorstel denkt uit te voeren.

Minister Van Middelkoop van Defensie zei dinsdag de motie naast zich neer te leggen omdat die praktisch onuitvoerbaar zou zijn. De NAVO-lidstaten zullen volgens hem door het sluiten van het luchtruim juist minder bereid zijn om mee te werken aan de vervanging van de luidruchtige motoren. Hij wil langs “politieke weg” het draagvlak binnen de NAVO voor stillere motoren vergroten. (Nieuwsbericht SP)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 11 december 2007 :: 21.12 uur

18 Comments

18 reacties

  1. Dit is geen nieuw onderwerp. De datering is 7 december.

    Aan mijn laars ‘op diplomatieke’ weg en praktisch onuitvoerbaar. Draagvlak vergroten? an me zolen!

    Is er iemand die mijn idee kan ondersteunen dat Australie mee doet in een onzinnige oorlog omdat Nederland een opdracht heeft gekregen tot het leveren van een X-aantal voertuigen.

    Reactie door Roodkapje — dinsdag 11 december 2007 @ 21.25 uur

  2. Roodkapje, de motie is vanmiddag aangenomen. Vandaag kwam er iemand van VROM in Schinveld uitleggen waarom het vliegtuig dat in oktober Schinveld net miste, een doorstart maakte. De bewoners van Schinveld zijn echter niet meer onder de indruk van alle uitleg, ze zijn alleen nog maar bang. Het kalf moet zeker eerst echt verdrinken, er moeten eerst doden vallen, voordat men de put dempt, voordat men die oefenvluchten verbied boven de bebouwde kom.

    Reactie door Irma — dinsdag 11 december 2007 @ 22.00 uur

  3. Gefeliciteerd Jan, maar deze woorden lagen me al een aantal dagen op de tong.

    met vriendelijke groet,

    Reactie door Roodkapje — dinsdag 11 december 2007 @ 22.54 uur

  4. Gelet op het commentaar van Middelkoop,blijkt dat wij/de NAVO aan de leiband van Bush lopen.terwijl een heel regiment/stoet milieu”deskundigen” naar Bali is vertrokken,wordt nog vrolijk iedere dag via (milieu)technisch achterlijke motoren fors CO/Co2 uitgestoten. Langs “politieke weg” het draagvlak binnen de NAVO voor stillere motoren vergroten is een dooddoener welke Bush toch niet slikt.Daarvoor zit hij te krap bij kas.

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 11 december 2007 @ 23.28 uur

  5. @ 2 Irma,

    Volgens mij mag er totaal niet worden gevlogen boven bewoond gebied door vliegtuigen.
    Alleen in noodgevallen mogen de F16 het luchtruim boven de steden betreden en op stijgen of landen over een bewoond gebied.

    Reactie door TT — dinsdag 11 december 2007 @ 23.35 uur

  6. Hopen dat ze niet weer gaan sjoemelen en schuiven, het is ook overbodige uitstoot van die ingen. Ronduit onbeschoft zoals de NAVO omgaat met de omwonende. Die Awacs zien we nogal eens gaan als we in zuid Limburg “Shin op Geul/ Wylre “zijn, als je over de heuvels loop hoor je die krengen, het zijn gewoon ouwe pokke dingen. Los van het feit van het nut. Waar ze stijgen en landen zal het veel meer ++ zijn. Maar geluidsmetingen doen kan ik niet, maar lawaai is heftiger dan de gelijksoortige toestellen die we in de ranstad horen. Het is dus gewoon schijt hebben aan mensen.Als deze dingen boven de randstad zouden vliegen inclusief Capelle dan zou het al lang afgelopen zijn.

    Reactie door Harry Sangers — dinsdag 11 december 2007 @ 23.43 uur

  7. Op de weg terug van de bijeenkomst door VROM over het bijna-ongeluk 1 okt., denkend aan hun poging om de wind uit de zeilen van Defensie te houden, denkend aan de angst die leeft onder de bewoners van deze regio kreeg ik een visioen: het kabinet valt hierdoor, SP maakt weer een klapper en basis weg (3 voor de prijs van één).
    Jan en alle andere die-hard: proficiat.

    Reactie door Gerard — dinsdag 11 december 2007 @ 23.57 uur

  8. Laat Van Middelkoop eerst maar eens uitleggen wat die Awacs nou eigenlijk voor nut hebben.

    Straks komt ie nog aan dat het past in “the war on terror”. Ik hoop het, want dan is het antwoord snel gevonden.
    Op 11 september 2001 konden 4 gekaapte toestellen ongedeerd urenlang rondvliegen zonder dat ze werden gezien of onderschept. Helpt dus niet. Weg ermee.

    Reactie door olav ten broek — woensdag 12 december 2007 @ 0.04 uur

  9. Wel geven, maar niet nemen. Hoe makkelijk zou het geweest zijn voor Nederland om bij de onderhandelingen over het langer blijven van Nederlandse troepen in Uruzgan in ieder geval ‘iets’ daarvoor terug te vragen, nl. het beëindigen van deze Awacs-vluchten boven Zuid-Limburg.

    Echter het was te verwachten dat het kabinet Balkenende, als het gaat om NAVO-vraag-stukken Nederland het liefst in de positie wil houden van een altijd aan zijn baas gehoorzamend schoothondje. Want je zou maar als klein land het lef hebben om niet langer toe te staan dat die Awacs-vliegtuigen boven Nederland vliegen. De NAVO, met Amerika voorop, zou het Balkenende nooit weergeven. Nee, sterker nog, de relatie met Amerika zou er wel eens mee mee op het spel kunnen worden gezet. Alleen al van die gedachte moet Balkenende hebben gehuiverd, om het nog maar niet te hebben over de mogelijke komst van een invasiemacht van Amerikaanse Special Forces eenheden op Nederlands grondgebied, als gevolg van getoonde ongehoorzaamheid naar de NAVO toe om te laten zien wie er echt de baas is.

    Geheel in contrast daarmee heeft het kabinet Balkenende er schijnbaar met alle plezier mee ingestemd om nog eens drie jaar langer in Afghanistan te blijven. Want dat doe je als land toch voor de NAVO? Vanuit dat plichtsbesef richting die Noordatlantische alliantie dat in nog maar in weinig andere lidstaten van diezelfde NAVO zo sterk aanwezig is.

    Nederland wil graag zichzelf tot voorbeeld stellen voor andere NAVO-landen. Uit onderdanigheid stelt dit kabinet zelf geen vragen, noch staat het daarvoor open, die twijfel zouden kunnen oproepen over het nut van deze hele missie, maar biedt onze troepen gewoon aan en zegt erbij dat het dan voor niet langer dan drie jaar is. Een veilige periode, want tegen de tijd dat de NAVO zo onbeleefd mocht zijn om te vragen of Nederlandse troepen toch niet langer zouden kunnen blijven in Uruzgan, is al weer een ander kabinet aan zet. En dat duurt op de kalender van dit kabinet nog drie jaar.

    Over drie jaar is het nog steeds luidruchtig boven het dorp Schinveld. Het kabinet heeft het niet aangedurfd de in de Tweede Kamer aangenomen motie woord voor woord uit te voeren. Keer op keer heeft het kabinet tegenover de partijen die de motie hadden ondersteund verklaard dat de motie in die vorm praktisch niet uitvoerbaar is. En daarbij fijntjes opgemerkt dat het kabinet niet aangesproken kan worden op het niet uitvoeren van moties als het ondeugdelijk geformuleerde moties betreft.

    De cirkel is rond. Zo lang Nederland in Afghanistan blijft, blijven de Awacs als luidruchtige aasgieren boven onze hoofden scheren. En andersom: zo lang Nederland nog toe blijft staan dat Awacs-toestellen over Zuid-Limburg blijven vliegen, zal in die tijd Nederland niet vertrekken uit Afghanistan. Het laatste, zult u zeggen, is vreemde logica, maar dit is de logica van het huidige, dit land regerende kabinet Balkenende IV.

    Reactie door David Tompot — woensdag 12 december 2007 @ 0.19 uur

  10. In de vorige bijdrage stond abusievelijk “weergeven”. Hier had moeten staan het woord “vergeven”.

    Reactie door David Tompot — woensdag 12 december 2007 @ 0.25 uur

  11. 5. Helemaal mee eens.
    Ik ben nog steeds heel benieuwd wat Amerika over ons heeft, waardoor de politici zich uit alle kabinetten laten manipuleren.

    De enige keer dat er de kans was dat iemand daadwerkelijk dit land kon gaan leiden die lak had aan Amerika en de JSF, was hij ook plotsklaps dood.
    Ik vond Theo’s versie helemaal niet zo far-fatched, juist eerder plausibel.

    We hebben al jaren en jaren een amerka kontenkruip kabinet, maar komen er door alle internationale verplichtingen nooit meer onderuit.

    Face it, we zijn een globaal geintegreerd, minimaal landje.
    Tijd om onze eigen ondernemersgeest en humanisme weer op te pakken zonder beperkingen.
    Kortom; staken, kraken en revolutie (toch Renee R?).

    Reactie door kaatje — woensdag 12 december 2007 @ 3.24 uur

  12. plots schiet mij de titel van een liedje binnen: “over 25 jaar”.

    de motie naast zich neerleggen, misschien een commissie om het motorenprobleem te onderzoeken, wie vertelt het jaap (de H. S.).

    Het enige waar ze in den haag snel mee zijn is met het uitvoeren van rottigheid. De hangouderen in de tweede kamer zijn op zoek naar een volgend object om te vernielen. Slotervaart in het groot?

    Reactie door ipuntje — woensdag 12 december 2007 @ 6.27 uur

  13. Prima, nu nog de uitvoering!

    Reactie door Ben tarici — woensdag 12 december 2007 @ 8.33 uur

  14. Goed dat de SP hier wat aan doet.Je wil niet weten hoe vaak er aan geluidsterreur voorbij word gegaan.

    Reactie door QuestionMaster — woensdag 12 december 2007 @ 9.02 uur

  15. De overheid moet afdwingen dat de NAVO de awacs toestellen van stille moteren voorziet.De overheid kan gebruikmaken van het geluidsonderzoek schiphol door het CPB.
    Hier wordt aan de hand van metingen ,de geluidsbelasting voor de omgeving vastgesteld,compensatieregelingen voorgesteld,en de economische schade berekend.
    Dwing de Navo of binnen de normen te blijven met geluidshinder,of stel ze aansprakelijk voor de ontstane schade.
    De nieuwe stille motoren zullen goedkoper zijn.

    Reactie door tom — woensdag 12 december 2007 @ 9.56 uur

  16. Voor het verhalen van de ontstane schade,kan de financiele bijdrage aan de NAVO worden gekort,het toverwoord Uruzgan mag van mij ook een paar keer vallen.

    Reactie door tom — woensdag 12 december 2007 @ 10.02 uur

  17. Mede namens mijn gehele familie wonend in ZuidLimburg: super bedankt Jan! Dit hadden we nooit kunnen denken dat het door de Kamer zou worden goedgekeurd.

    Klasse Jan!!!!

    Nu komt het natuurlijk dadelijk in de praktijk en fingers crossed of de PvdA-kontendraaiers bij haar standpunt blijft.

    Nous avons gagne une bataille, mais nous návons pas gagne la guerre”.

    Doorgaan zo!!!Weg met die rot dingen die in plaats van minder vliegen sinds het verdwijnen v/h ijzeren gordijn, alleen steeds vaker vliegen. Waarom mag Joost weten. Ik word bij mijn ouders s’ochtends wakker van die krengen door het monotone geluid (met oordopjes i/d oren!).

    Door Jan, je hebt de steun van de bevolking. Een dingetje is wel dat wellicht al geanticipeerd kan worden aan het verlies van toch wel wat arbeidsplaatsen van Limburgers. Deze factor is ook zeer belangrijk en kan voor de SP ook goed uitpakken als er vantevoren over gedacht is: dan sla je 2 vliegen in 1 klap.

    Waak ervoor dat Limburgers dadelijk weer herhalen “mijnen dicht: geen alternatief, auto-branche geslonken: geen alternatief”, er heerst daar al zoveel werkloosheid. Dus als je hier ook al een oplossing voor zou creeren: NOG BETER!!!

    SUCCES

    Reactie door kalk — woensdag 12 december 2007 @ 12.06 uur

  18. http://www.defensie.nl/actueel/parlement/kamerbrieven/2007/12/20071210_motieawacsbinnenvliegregeling.aspx

    Tja, als ik de motie (zie link hierboven) zo allemaal lees, alswel de kamerbrieven en TNO onderzoeken, dan lijkt het mij verstandig om eens te gaan peilen bij de bevolking van de NAVO-bondgenoten.
    Want als ook zij het sluiten van het luchtruim een optie vinden, dan KOMT er een “strijdt met het beginsel, en is er niks meer in strijd met het beginsel.
    Dan heeft meneer Knaaps, knap stukje werk, geen poot meer om op te staan.

    Reactie door Kbo — woensdag 12 december 2007 @ 12.44 uur