Het einde van de ophokplicht?

Scholierenstaking

De 1040-urennorm: het ministerie van onderwijs wil het, de Tweede Kamer ook. De meeste scholen zijn er fel tegen. Maar met de vertegenwoordiger die die scholen vertegenwoordigt in Den Haag valt er wel over te onderhandelen. En dus zet de politiek door. (Trouw)

Met ‘de Tweede Kamer’ en ‘de politiek’ bedoelt Trouw de coalitie en de VVD. De SP heeft steeds aangegeven dat de urennorm contraproductief is, en de bijbehorende boetes onrechtvaardig. Of zoals SP-Kamerlid Jasper van Dijk het verwoordde: “Jarenlang is er bezuinigd op onderwijs. Nu zijn er te weinig leraren en worden onbevoegde krachten voor de klas gezet. Dát is het probleem. De leerplicht is een ophokplicht geworden. Daarom wil ik niet dat scholen nu boetes krijgen opgelegd. Er moeten nieuwe afspraken gemaakt worden, waarbij de kwaliteit centraal staat.”

In het debat, vandaag in de Tweede Kamer, bleek dat de posities weinig zijn veranderd. De scholen en de leerlingen hebben het nakijken. Scholen mogen de ophokuren niet meer meerekenen. Maar daarmee zijn de problemen natuurlijk niet opgelost. Daarom roept het Laks op om de nutteloze uren te boycotten Al twintig middelbare scholen hebben zich bij die oproep aangesloten.

Binnen enkele weken zal de parlementaire onderzoekscommissie ‘onderwijsvernieuwingen’ haar resultaten presenteren. Trouw neemt in het genoemde artikel alvast een voorschot: ‘Het eindrapport van het parlementair onderzoek verschijnt over een paar weken, maar één conclusie laat zich al raden: zo moet het nooit weer. Toch heeft het er alle schijn van dat zich nu iets dergelijks afspeelt rond de zogeheten urennorm in het voortgezet onderwijs. Opnieuw staan de scholen en de politiek lijnrecht tegenover elkaar. En opnieuw lijken de scholen aan het kortste eind te trekken.’

Zie ook: Scholieren verhogen druk op regering

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 16 januari 2008 :: 21.04 uur

15 Comments

15 reacties

  1. Het kabinet wil met steeds meer gezichtverlies verder in het schuttersputje kruipen.Hun drammerige regenten politiek gaat zich steeds meer wreken.Het is de vraag of de parlementaire onderzoekscommissie ‘onderwijsvernieuwingen’ wel objectief te werk gaat.Dat deze regering nutteloze uren propagendeerd,betekend dat zij bureaucratisch te werk gaat.Doch bureaucratie zou toch uitgebannen worden?Deze CDA/PvdA/C.U.partij-politieke netwerk regering maakt zich binnen de bevolking en zeker bij de jongeren steeds gehater!Door slecht onderwijs staat straks onze concurrentie positie,werkgelegenheid,inkomen en sociaal vangnet op het spel.Vooral het CDA en de PvdA zetten vunzige partij-politiek boven landsbelang!

    Reactie door Maan Arkenbosch — woensdag 16 januari 2008 @ 21.20 uur

  2. E-learning
    Bij e-learning wordt geld bespaard en houden de leraren veel meer tijd over voor persoonlijke begeleiding van leerlingen. En de onderwijsfilms van e-learning kunnen (vertaald) worden uitgewisseld met andere landen en ook worden gebruikt voor nascholing en ontwikkelingshulp.
    http://www.janmarijnissen.nl/2007/08/04/lerarentekort/#comment-379981
    http://www.janmarijnissen.nl/2007/08/04/lerarentekort/#comment-380124
    http://www.janmarijnissen.nl/2007/08/04/lerarentekort/#comment-380125

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 16 januari 2008 @ 21.30 uur

  3. Langer leren. 1040 uur? Waar praten wij over! Ophokken? Nee, echt leren!
    Ik denk eerder aan ongeveer 1.500 uur. Het onderwijs in Nederland is ziek. Letterlijk bewezen door de uitvaluren van leraren. In en uit elkaar geramd zijn onze leraren en leraressen. Wie heeft nog trek om voor de klas te staan om door ongure jeugd te worden vernederd, en na zelfs mishandeling te mogen aanschouwen of ondergaan dat dit smerig zootje binnen enkele uren weer heerlijk vrij rondloopt om te herhalen. Sterker, Deze mensen hierna ongestraft in de privésfeer opzoekt om duidelijk te maken dat ze voortaan “RESPECT” moeten hebben.

    Reactie door Otto — woensdag 16 januari 2008 @ 22.17 uur

  4. Scholen worden betaald om met hun budget zoveel mogelijk uit de leerlingen te halen.

    Dit is echt iets anders als wat ik één van deze rectoren heb horen zeggen: “Onze leerlingen halen prima resultaten en onze school scoort goed bij de inspectie”. Maw. Wij zijn te goed voor een norm.

    De overheid MOET eisen stellen om te voorkomen dat een school wegkomt met het toewerken naar de eindtermen. Een school is meer dan een lijstje eisen waar een leerling aan moet voldoen om een diploma te halen.

    Sommige scholen lijken niet aan die normen te komen, dat kan zo wezen maar dan dienen ze maar te gaan klagen over de oorzaak van deze tekortkoming en niet zoals nu te klagen over de norm. Die norm is redelijk en veel lager dan een paar jaar geleden.

    Reactie door Wester — donderdag 17 januari 2008 @ 0.56 uur

  5. Veel mensen hier in Brabant en Limburg sturen hun kinderen naar een Belgische school. Daar marcheert alles op rolletjes. De kinderen zelf bevalt het daar ook veel beter.

    Trouwens, ook als wij naar een ziekenhuis moeten kunnen we vaak beter in België terecht. Geen wachtlijsten en een vriendelijke en uitstekende behandeling.

    En nu ik toch bezig ben: in België kun je nog aan een betaalbaar huis komen.

    De Belgen zijn niet zo stom dat ze in Afghanistan aan het knokken zijn.

    Als normaal burger vraag je je in Nederland voortdurend af waar de politiek hier toch mee bezig is.
    Niet met onze belangen, dat is duidelijk.
    En het lijkt wel alsmaar erger te worden.

    Reactie door Hermie Kreeft — donderdag 17 januari 2008 @ 1.25 uur

  6. Ophokken is één maar niemand heeft het over het schrijnend gebrek aan pedagogische kennis op scholen! Gisteren ontvingen wij, ouders, daar weer een schrijnend voorbeeld van.Onze kinderen hadden een liedje geleerd waarin het oa blijkbaar normaal is om iemand voor ‘hondekop’ uit te maken, en schoppen en slaan worden verheerlijkt. En dat bij Speciaal Onderwijs!!! Noem mij maar ouwerwets maar ik vind dit absoluut niet goed te praten…ben eerlijk gezegd verbijsterd dat andere ouders hier niks van zeggen.Geen wonder dat school personeel geen respect meer krijgt van kinderen als je ze dit soort dingen leert.En dan naar de ouders toe de mond vol hebben over ‘normen en waarden’…belachelijk.Ik ben zooo boos, maar sta met de rug tegen de muur want alles zal wel weer door de school goedgepraat worden…ik kan net zo goed ophouden met opvoeden, de school verpest toch alles.

    Reactie door Magriet — donderdag 17 januari 2008 @ 9.18 uur

  7. Ja Hermie Kreeft, wij waren hier in de huiselijke kring na wikken en wegen en eigenlijk ook wel een beetje tot onze verbazing tot de konklusie gekomen dat Belgie een beter land is om te wonen,op alle gebied.
    Er is hier in Nederland iets vreselijks mis gegaan, dat blijkt steeds weer.

    Reactie door anne hilverda — donderdag 17 januari 2008 @ 9.30 uur

  8. niet alleen het onderwijs is ziek,maar er is hier in Nederland nog nooit iets “geleerd” en waarschijnlijk zal niemand het leren,men stemt toch weer op dezelfde volksverlakkers.
    zo was en is het toch ?
    de oppositie weer 4 jaar jammeren en foei roepen,en dan begint de hele riedel weer van voor af aan.
    en of je dan 9 of 25 zetels hebt,dat maakt geen bal uit…
    de bestuurders van ons land mogen zelf eerst wel eens terug naar school,en dan graag eerst de lessen over NORMEN en WAARDEN eens 10x over doen!

    Reactie door iew — donderdag 17 januari 2008 @ 10.46 uur

  9. De problemen die er nu zijn vinden hun oorsprong in het ‘Studiehuis’ bij de invoering van de Tweede Fase.Toen werd een gedeelte van de verplichte lesuren vervangen door uren voor zelfstandig leren/werken onder toezicht van een docent. Bij deze docent kon je alleen terecht voor hulp in zijn vak, niet voor andere vakken. Deze uren werden dus vooral voor huiswerk gebruikt, dan had je thuis haast niks meer te doen. Op steeds meer scholen werd door het lerarentekort het toezicht niet eens meer door docenten gedaan maar door assistenten of zelfs conciërges. Deze konden je op geen enkele manier meer helpen als je vragen had. Dan is dat inderdaad ‘ophokken’ van leerlingen, een beter woord is er niet voor te bedenken. Dat de leerlingen met die situatie geen genoegen meer nemen is heel begrijpelijk. Als deze uren niet meer mogen meetellen als onderwijstijd wordt het nog veel moeilijker om aan de norm van 1040 uren te voldoen. De leden van de Tweede Kamer weten totaal niet waar ze het over hebben als ze wél aan de norm willen vasthouden en ‘ophokuren’ niet mee willen tellen. Dan wordt het lerarentekort pas écht heel duidelijk zichtbaar. Het zijn de onderwijsministers die het onderwijs in dit land totaal verziekt hebben. Door de salarissen drastisch te verlagen (zoals Deetman) dan wel door idiote, niet
    onderzochte onderwijskundige veranderingen inte voeren (zoals Netelenbos e.a.)
    Laten we Nederland maar opheffen en ons aansluiten bij België !

    Reactie door simbro — donderdag 17 januari 2008 @ 13.28 uur

  10. Tijd om deze regering 10.o00 strafregels te laten schrijven: Kwaliteit voor Kwantiteit.

    Reactie door Joop — donderdag 17 januari 2008 @ 14.10 uur

  11. Ophokken is onzinnig.40 werkweken van 26 uur was vroeger heel normaal.
    Vanzelfsprekend moeten er goed geschoolde leerkrachten aanwezig zijn.
    Les krijgen is niet fout.Alleen begeleiden is van zeer twijfelachtige waarde.
    Leerlingen ,die het onderwijs verzieken moeten op een andere manier aangepakt worden.Er valt te denken aan ontheffing van
    leerplicht en intrekking kinderbijslag.
    Geen paarlen voor de zwijnen werpen.

    Henri

    Reactie door henri — donderdag 17 januari 2008 @ 14.13 uur

  12. Niet als rijken maar als geïmmigreerde Brabander naar Vlaanderen leef ik in dit levenslustige land wat eens Nederlands was.
    Nu staat dit Vlaanderen ons in vele opzichten ten voorbeeld. Dat Nederlanders soms de kwalificatie “”dom”" aan dat Vlaanderen gaven is beslist onterecht. Immers hier begrijpt de Overheid dat de jeugd de toekomst heeft. Zij beseft dat alles wat je daarin investeert de toekomst van een land ten goede komt.
    In Nederland heeft men de jeugd laten verwilderen zonder duidelijk houvast.
    De vruchten van dit beleid zien Nederlanders dagelijks om zich heen. Ze sturen ten einde raad hun kinderen naar scholen in Vlaanderen
    Laten we zuinig zijn op onze Zuiderburen
    Pierre Hoendervangers.

    Reactie door Pierre Hoendervangers — donderdag 17 januari 2008 @ 17.25 uur

  13. Nederland begint een beetje in opstand te komen tegen de verloedering van de samenleving : Ik geef ze groot gelijk , veel scholen hebben veel uitval , NIET door docenten tekort , maar door te veel vergaderen : wat ja de managers moetn toch ook hun invloed laten voelen : Bij de mon3aan Den Haag zitten meer :”studenten “in de pub door lesuitval en zwerven over straat : mmoi dat dit type “student “al wat biertjes zuipt en dan naar school gaat als er wel les is .

    Reactie door fred — donderdag 17 januari 2008 @ 17.30 uur

  14. Hermie Kreeft — donderdag 17 januari 2008 @ 1.25 uur:

    Ik ben het met je eens en jouw overpeinzing deed me denken aan een (engelstalig) studieboek dat ik ooit “moest doen” en waarin redelijk overtuigend werd aangetoond dat er een sterk verband is tussen Calvinisme en de mate waarin dan kapitalisme (uiteraard met al zijn dan onvermijdelijke bij- en neveneffecten! {opm.van mij} “tot bloei komt”.

    Je zou kunnen zeggen dat het katholicisme, dat een sterk stempel drukte op zuidelijk Nederland (Brabant, Limburg) en natuurlijk Belgie, meer een religie is die samen wordt beleefd, terwijl het Protestantisme -en zeker het Calvinisme- de mensen meer op zichzelf terug werpt, individualistisch is.
    En een nogal zwaarmoedige (verkeerde!) bijbeluitleg doet dan de rest…!

    Zo hebben Calvinisten hun geldzucht vaak verdedigd met een (volkomen onjuiste, maar wel opportunistische!) verwijzing naar een bijbelpassage over rentmeesterschap.

    Mogelijk wortelt daarom gemeenschapszin en een daardoor natuurlijker solidariteit meer in streken die niet door Calvinistisch denken zijn “vergiftigd”.

    Persoonlijk lijkt mij de schrijver van dat bewuste studieboek gelijk te hebben: juist het Angelsaksische (keiharde!!) kapitalisme is op zijn Calvinistische manier met “de bijbel op de loop gegaan”…! en de gevolgen van deze -aldus “gerechtvaardigde” heb-regel- en controlezucht (nieuw leven ingeblazen door het nu overheersende neoliberalisme) overwoekert nu al jarenlang ons eens zo beschaafde land, toen met name de KVP de Calvinisten nog “in bedwang” hield.

    Overigens, ook in de KVP-tijd was er ook genoeg mis, maar vergeleken met tegenwoordig zou je naar die tijd heimwee krijgen!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 17 januari 2008 @ 17.42 uur

  15. Allereerst valt me op ,dat de reden waarom er geprotesteerd wordt tegen de “1040-urennorm” verdraait wordt.Tijdens de eerste protesten werd niet duur ,maar de invulling van die 1040 uur aangevochten.

    Ten tweede,probeert een groep mensen voor hun recht en onze samenleving op te komen.Dit gebeurt in het algemeen zeer fatsoenlijk en mag er wel een beetje solidariteit uit de samenleving komen (samen sta je sterk,en het conflict duurt korter)

    Tot slot; Naar het verleden blijven kijken,(vroeger was het zus en zo…..) zal nooit iets vernieuwends brengen voor de toekomst.
    Ik hoop dat de solidariteit in onze samenleving groeit ,zodat er eindelijk naar ieders zin verbeteringen komen.

    Reactie door taardje — donderdag 17 januari 2008 @ 18.32 uur