Investeer in veiligheid

donderdag 17 januari 2008 :: 20.47 uur

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

Het Korps Landelijke Politiediensten heeft ook vandaag het werk onderbroken. SP-Kamerlid Ronald van Raak was gisteren bij de estafette-acties in Brabant. De dienders gingen tijdens hun werkonderbreking naar verzorgingstehuizen om daar een handje te helpen.

De SP steunt de acties van de politie. Er is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in veiligheid, maar niet in die mensen die het land veiliger moeten maken. Agenten verdienen beter.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

43 Comments

43 reacties

  1. Als het geld wat verknoeid is aan OV Chipkaarten,Afghanistan,Hogesnelheidslijnen
    en nog tientallen andere (toekomstige) mislukkingen.
    Maar gebruikt was voor o.a deze salarissen,AOW,zorgverzekering,betaalbare huurwoningen en niet te vergeten de zorginstellingen dan leggen deze agenten hun vinger op de zereplek met hun acties ,er is veel mis in ons land.
    Ik wens ze succes.

    Reactie door che — vrijdag 18 januari 2008 @ 4.33 uur

  2. Was de politie maar zo solidair met vele andere bevolkingsgroepen in de samenleving. Daar heb ik verdomde weinig van gemerkt moet ik zeggen. Ik heb derhalve lang geaarzeld hier een antwoord op te geven.
    Laat ik het dan maar zo zeggen. Een goed functionerd politie-apparaat dat er is voor EENIEDER in deze samenleving, zonder aanziens des persoons, mag van mij veel méér verdienen. Maar m.i. zijn we daar heel ver vanafgeraakt. Misschien zouden ze eens kunnen beginnen met de dagelijkse en daadwerkelijke bedreiging van mensen die geen enkele macht hebben op een even hoog plan te zetten als de verbale bedreiging naar henzelf toe.
    Ik heb niet zo’n hoge pet op van het functioneren van het politieapparaat momenteel en kan natuurlijk alleen maar spreken van de eigen omgeving en de verhalen die ik ken en dat waarvan ik weet heb waaronder het door Ronald van Raak bezochte regionale politiebureau mede valt.

    Reactie door Henny — vrijdag 18 januari 2008 @ 8.36 uur

  3. Agenten verdienen inderdaad beter.
    Want:
    *De agents’ werkterrein is vaak in de onveilige, soms levensbedreigende criminele wereld.
    Dus voor de agent zelf niet zonder risico.
    *Hun werk vergt, vooral in opleiding maar ook erna, vele overuren.
    *De agent heeft vaak wisseldiensten, ook s’avonds, s’nachts en weekenden; niet bevorderlijk voor zijn/haar sociale leven.
    *Er wordt zeer veel van de agent gevraagd:
    -naast het opgeven van z’n normale sociale leven moet de agent wél sociaal zíjn..,
    -zeer veel inzet hebben,
    -doortastend en erg sportief zijn,
    -verantwoordelijkheid en lef hebben,
    -doorzettingsvermogen hebben, en méér..
    *Kortom: Zeer veel wordt van deze belangrijke mensen gevraagd; beloon ze uit RESPECT daar dan voor!
    Dan wíllen agenten zich actief blíjven inzetten.

    Reactie door Olinda — vrijdag 18 januari 2008 @ 8.54 uur

  4. Gisteren is door de fractievoorzitter van de afdeling Almere, aan de politie een doos lolly’s overhandigd.
    De districtschef Hans Lesscher was bereid deze namens het personeel in ontvangst te nemen. Zie voor de onderbouwing de website van SP Almere.

    Reactie door Marcel — vrijdag 18 januari 2008 @ 10.07 uur

  5. Er is veel geïnvesteerd in de veiligheid van de zichzelf hoger geachte dames en heren, Islamhaters zoals Wilders, bestuurders, belangrijke gebouwen en het bijstaan van RET personeel tijdens de kaartjescontroles. Ze beveiligen kapitaal, kapitaal krachtige en geldinstroom voor niet geleverde of gebrekkig geleverde diensten.

    De gewone burgers in dit land hebben geen veiligheid. Voor de gewone burgers, de handen van politie blijven altijd in de mouwen. Zelfs de aangiftes worden niet aangenomen. En als ze aangenomen worden, komen ze in een vervuilde databestand terecht. Je gaat informeren over je fiets die pas geleden verdwijnen is, maar je krijgt te horen over een lang verloren/ lang verlopen busabonnement. Poeffff over mostaard na de maaltijd, ondeskundige en inefficiënte politieapparaat gesproken. De overlast van dealers, asociale buren en hang jongeren bij de metro stations blijft bestaan.

    Zowel informatie over alles en iedereen wordt bewaard en bekend, maar toch nog steeds onveilig. Ik denk dat Nederlanders moeten goed nadenken en vergelijken tussen wat ze hebben ingeleverd en wat ze terug hebben gekregen. Privacy en heel veel belastingcenten zijn ingeleverd. Maar de gewone burgers hebben geen veiligheid gekregen.

    Ik denk dat iedereen verdient een deugdelijke inkom om zijn gezin te kunnen onderhouden. Dat geld zeker ook voor politie agenten. Maar ik denk ook dat politieapparaat in dit land heeft verkeerde prioriteiten en handelt inadequaat.

    Ik ga vanuit dat de politie niet bestaat. Want ik zie ze amper op de plekken waar ze meest nodig zijn. Om even hun tunnelcultuur te verzwijgen.

    Reactie door khosrow — vrijdag 18 januari 2008 @ 10.25 uur

  6. Ik heb geen mededogen met de politie, het zijn over het algemeen marionetten van de regering. Als ze je bekeuren om de hun opgelegde quota,s te halen, zijn ze het respect van de burger niet waard. Ik ben dan ook tegen bevel is bevel, de politie niet, op een enkeling na zijn ze niet menselijk.

    Reactie door Antoon — vrijdag 18 januari 2008 @ 12.06 uur

  7. Even een paar zaken rechtzetten voor khosrow hierboven.

    De politiek bepaald wat de politie als prioriteiten heeft. Vaak zijn de individuele agenten, die precies weten waar de schoen wringt, het daar niet mee eens maar ze zijn als werknemer verplicht zo’n jaarplan te volgen. M.a.w. Als de politie tig snelheidsbonnen wil en wij liever willen investeren in (hang)jeugdproblematiek dan weet je het wel.(voorbeeld)

    Verreweg de meeste agenten hebben helemaal niks op met de bonnenfabriek en de topzware bureaucratie die erbij hoort. Ze moeten het wel uitvoeren maar hun hart zit er echt niet bij. Maar ja het is erg makkelijk de radar te laten draaien terwijl een burenruzie of een zelfmoord helpen voorkomen zich nou eenmaal niet in euro’s laat vertalen.

    M.a.w. schets geen eenzijdig beeld als je niet over de juiste feiten beschikt. Je bevind je overigens in goed gezelschap want dat doet zowat heel Nederland. En als je de politie niet ziet wil nog niet zeggen dat er ze er niet zijn of het probleem niet onderkennen en/of ermee bezig zijn.

    Tenslotte. De politie vindt wel veel fietsen terug maar de meeste burgers nemen vaak niet de moeite aangifte te doen en als het wel gedaan wordt heeft men onvoldoende gegevens waar de politie wat mee kan.
    De gehele opsporing van gestolen fietsen wordt dit jaar op een hoger plan gebracht door nationale signalering en de anti-diefstalchip.

    De gemiddelde agent op straat weet heel goed wat er in de maatschappij fout gaat en wie daar vaak verantwoordleijk voor zijn. Hij werkt namelijk dagelijks op straat en in de wijk. Echter de feiten zijn vaak niet zo leuk of passen niet bij bepaalde politieke opvattingen. Maar feiten – hoe vervelend ook -zijn wel vaak de harde waarheid. En dat moet men nou in Den Haag inzien. Dan kun je ook adequate maatregelen treffen. De term “politiek correct” mag in de prullenbak.

    Reactie door Hans — vrijdag 18 januari 2008 @ 12.16 uur

  8. het is eigenlijk schandalig, dat de politie zo weinig verdiend. van de week hoorde ik, dat ruud van nistelrooy 2 miljoen euro boven op zijn salaris krijgt. hij voetbalt dan wel in het buitenland, maar toch… dat kan wel. daar is wel geld voor. zo ook in nederland voor de voetballers. maar er wordt keihard aan voorbij, dat de politie altijd klaar moet staan bij supportersongeregeldheden. dan zou ik zeggen tegen de sponsors: “Geef de politie ook een belangrijk deel van dat geld.

    Reactie door maayke jong-doppen — vrijdag 18 januari 2008 @ 12.28 uur

  9. Agenten verdienen zeker een beter salaris!
    Als hulpverleners en de risico’s die je daar tegenwoordig mee loopt en de onregelmatige werktijden.

    Net als bij de gezondheidszorg en onderwijs komt extra geld vaak niet terecht bij mensen op de werkvloer maar worden nieuwe computers, auto’s en nieuwe inrichting en gebouwen en dure overhead en ingehuurde dure consultants mee betaald is mijn stellige indruk.

    Ik kom ook nauwelijks agenten tegen op straat….zonder nu te pleiten voor een agent op elke hoek van de straat overigens.

    Ik ben voor herkenbaarheid en autoriteit van gezagdragers dus ten alle tijden pet op!
    Komt ten goede aan het respect jegens politiemensen op straat. Want haal ze maar eens uit elkaar private beveiligers van winkelcentra en bedrijventerreinen en en echte politieagenten als ze geen pet dragen of anderszins informeler gekleed gaan.

    Reactie door hugo freutel — vrijdag 18 januari 2008 @ 12.33 uur

  10. Bewaking door randgroepjongeren
    Ik vind dat er te eenzijdig gepraat wordt over geld. We moeten veel meer creatieve en goedkope oplossingen zoeken om het werk van de politie lichter te maken. Dan zijn er minder agenten nodig en kunnen ze per persoon meer salaris krijgen uit hetzelfde budget.

    De politie moet bijvoorbeeld veel vaker worden ondersteund door bewakingsteams die bestaan uit randgroepjongeren. Die kunnen surveilleren in beschermende veiligheidskleding op winkelcentra, NS-stations, in zwembaden enz… Dat kan in het kader van een straf en/of met behoud van uitkering.

    Een internationaal project op dat gebied heet “Guardian Angels” opgericht door Curtis Sliwa. http://www.guardianangels.org

    De ervaringen met dergelijke projecten in ons land zijn bijzonder goed. Die jongens moeten in diezelfde periode een uitgebreid voorlichtingsprogramma volgen via films op internet over allerlei levensproblemen, zoals schulden en geestelijke problemen.

    Video’s
    Je ziet hieronder video’s van Curtis Sliwa. Hij spreekt met een geweldige overtuigingskracht en kan de hardste penozejongens aan het huilen maken.

    De eerste video is pas interessant vanaf tijdstip 10.40.

    1. http://www.youtube.com/watch?v=uBEoBeSD_EE

    2. http://www.youtube.com/watch?v=9sj49T8sn-Q

    3. http://www.youtube.com/watch?v=2ZVPBCufkJw

    Ik stem op de SP.

    Reactie door Jaap Veldkamp — vrijdag 18 januari 2008 @ 12.45 uur

  11. Ik ben het ermee eens dat de agenten beter verdienen. Waar ik echter aan stoor, zijn de volgende dingen:

    1) de wijze waarop de politie van de onderhandelingstafel is weggelopen en weigerde terug te keren, ook niet toen 6,25% loonsverhoging geboden werd

    2) het door de politie gehanteerde argument dat er een inkomensachterstand bestaat t.o.v. ‘het bedrijfsleven’. Ik werk zelf in het bedrijfsleven, moet 40 uur per week werken en tot mijn 65ste door. Meer salaris voor de politie prima, maar dan ook 40 uur per week werken i.p.v. 36 en door tot je 65ste i.p.v. VUT-regelingen.

    Reactie door GJH — vrijdag 18 januari 2008 @ 12.51 uur

  12. @5
    Het vrije woord niet aan kunnen en dan reageren met geweld is natuurlijk schandalig.
    Dit mag niet gebeuren we zijn dit niet gewend in ons land en mag door instroom niet om zeep geholpen worden.
    Als je vindt dat uitlatingen van iemand niet deugen dan is daar de weg van de rechtbank voor.
    Dus het inderdaad schandalig dat dit ons een hoop geld kost om dat deze groeperingen zich niet kunnen beheersen.
    Natuurlijk is dit land het spoor zo bijster
    dat men wel het politie korps twee keer zo groot mag maken om alles in behandeling te nemen.
    Als hulpverlener ben je al vrij wild in dit land.
    Verder is het voor de politie dweilen met de kraan open de meeste criminelen zijn zielig en die moet je niet te lang vast zetten want ze kunnen gaan huilen of verdrietig worden.
    Dus de crimaliteit kan een stuk minder door het tuig langer vast te zetten.
    De oplossing in Duitsland naar Siberie is een door mijn zeer toe te juichen oplossing als er tenminste gewerkt moet worden.
    Ook het bezit van een tweede paspoort is een uitweg om ze maar eens naar het tweede land te sturen en het daar te proberen.
    Ik zie heel veel plekken waar de politie optreed maar niet veel plekken waar de ouders eens hun verantwoording nemen.
    Als ik de politie op straat zie want de hogere jobs die hebben de centen wel verdienen dan is dat schandalig en ik zou voor die paar centen niet de stront in dit land willen opruimen.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 18 januari 2008 @ 13.13 uur

  13. Wie kent het boek ‘Anatomie van de gummiknuppel’ van Wolf Kielich nog?
    Hierin wordt haarfijn de functie van het politiesysteem uitgelegd als een organisatie die het establishment in stand zou houden(…)
    Hoewel ik ook vind dat de poltie beter betaald moet worden, moeten we ook oog hebben voor de opdrachtgevers en achterliggende politiek.
    Mocht het zo zijn dat (ook) in Nederland de politie zich als een stel ‘hersenloze staatshonden’ op de burger af laat sturen, trek ik mijn steun direct weer in.
    Ik zie de politieman/vrouw het liefst als sociaal aanspreekpunt voor misstanden met het recht om te mogen optreden als de situatie daarom vraagt.

    Reactie door Joop — vrijdag 18 januari 2008 @ 14.42 uur

  14. Niet zo lang geleden hoorde ik dat een postbode (wel eentje bij TNT !)1800 euro bruto verdient. Een postbode is iemand die op straat zijn werk doet en ook nog een gedeelte op kantoor, net als een politieagent. Maar: een postbode loopt geen enkel gevaar, een politieagent wel degelijk. Dus: salaris agent = salaris postbode plus 500 euro gevarengeld, ofwel 2300 euro bruto voor de ‘gewone’ agent die je op straat tegen komt. Succes mannen en laat me voor deze berekening (waar geen speld tussen te krijgen is) de volgende keer gaan als ik weer eens geen licht heb.

    Reactie door simbro — vrijdag 18 januari 2008 @ 15.48 uur

  15. Ja, ben het ook eens met Hakker eens: `Het vrije woord niet aan kunnen en dan reageren met geweld is natuurlijk schandalig.’

    De politie maakt zich toch wel onsterfelijk belachelijk door mensen op te pakken met een komisch bord `Wilders extremist’. Als er `Wilders racist’ op had gestaan, wat hij ook is, hadden die wouten wellicht ook deze meningsuiting met geweld van straat gehaald.
    Als je als politievakbond publieke sympathie zoekt voor stakingsacties om wat extra wedde, moet je ook linkse actievoerders wat gunnen en niet alleen maar oa. boetetolerantie-acties houden om te slijmen bij gewone `nette’ burgers.

    En als er straks massaal gestaakt wordt door gewone arbeiders, staat de ME toch immers ook klaar met knuppel, schild & traangas om bij piketacties werkwilligen door te laten als het grootkapitaal zulks vraagt? Zou niet de eerste keer zijn.

    Dus zolang de politie haar rechtse tunneldenkstructuur niet loslaat en niet eens een keer zelf nadenkt en bv. groepen als Hell’s Angels en aso voetbalsupporters adequaat aanpakt, hoeven ze er van mij geen kwartje bij.

    Reactie door Haq — vrijdag 18 januari 2008 @ 16.06 uur

  16. Als de vraag moet worden beantwoord, wat is een goede politieman of vrouw als wijkagent? Dan heeft de politieleiding daarop maar één antwoord. Een goede poltieman verschijnt om 2 voor 12 in een café en zegt het is sluitingstijd! De echte dienstklopper oplossing dus. Een probleem?
    Een minder goede politieman komt om 5 voor 12 en zegt het is om 12 uur sluitingstijd. Ik kom om kwart over twaalf nog even kijken (en doet dat dan ook!) of de zaak gesloten is. Natuurlijk levert het geen probleem op.
    Wie is als wijkagent dan populair bij het gewone publiek? De goede of de minder goede?
    Juist, de minder goede, dat is dus niet tevens het antwoord op de vraag wie er door de leiding het beste wordt beoordeeld! Jammer, heh?

    Reactie door Peter — vrijdag 18 januari 2008 @ 19.45 uur

  17. Sommige reacties zijn mijn inziens nogal kort door de bocht,de een klaagt dat z’n gestolen fiets niet gevonden wordt en de ander zegt dat de politie alleen maar bonnen uitschrijft,ja als je door rood of te hard rijdt of fout geparkeerd staat ect,ect,overtreedt je de wet en krijg je een bon,dat ligt niet aan de politie,dat ligt aan de persoon in kwestie,want de politie houdt zich aan de wet,want daar heeft hij n.l. een eed voor afgelegd.En Haq wat jij schrijft over rechtstunneldenken en dat ze groepen zoals Hell’s Angels en aso voetbalsupporters niet aanpakken,dat doen ze wel degelijk,dragen ze over aan justitie en de rechter doet de rest,waar heb je het over.
    Waar het om gaat is ,deze mensen staan bloot aan zoveel gevaar,moeten zich houden aan allerlei stomme bureaucratische regeltjes o.a. het invullen van 80.000 formulieren,overuren maken,hun sociale leven naar de knoppen gaat en het erge is dat het vanuit Den Haag wordt geregeld,inclusief Guusje Ten Horst,zo’n omhooggevallen PvdA mevrouw.Haq ik weet niet of je weet wat omhooggevallen betekent ,maar dat is dat je niet meer met je voeten op deze aarde staat.Ik heb respect voor deze mensen die het vuile werk opknappen voor de de bewoners van dit land die in de fout gaan.En natuurlijk zullen ze wel eens een foute beslissing nemen,maar ook zij zijn mensen en waar gewerkt wordt,worden fouten gemaakt zo simpel is het.
    Van jou krijgen ze er geen kwartje bij,maar van mij mogen ze er 1000 euris NETTO bij krijgen.

    Reactie door Lezjair — vrijdag 18 januari 2008 @ 19.54 uur

  18. Nou van mij motten ze er helemaal NIKS bij.

    De politie daar heb ik me mateloos aan geergerd vanwege die zogenaamde quota bekeuringen en het vuile spelletje met de flitsertjes. Dat terwijl de dikste criminelen en de reltrappers in de achterstandswijken gewoon fastsoenlijke mensen het leven zuur kunnen maken en wegpesten. Laten we maar eens flink gaan bezuinigen op het politieapparaat en wat meer doen aan preventie zoals camera’s zetten op plekken waar dat gespuis graag drugs dealt.
    Laten ze de jeugd maar eens een keer met rust als die een keer wat harder willen rijden op een brommertje.

    Reactie door ReneR — vrijdag 18 januari 2008 @ 20.43 uur

  19. Natuurlijk mag de politie beter verdienen. Ze zijn wel weinig solidair met andere beroepsgroepen als de zorg en bv de brandweer. ten eerste verdienen ze geen 1500 euro maar ongeveer 1700 euro. Ambtenaren werken met functiejaren en schalen. de bonden laten de loonstroken van agenten zien. Kom eens met de loonstrook van een hoofdagent op zijn max? vergeet ook niet dat je met VMBO TL al naar de politieschool kan. Dan direct salaris verdient in tegenstelling tot andere MBO studenten. Wat erbij mag. maar 200 euro netto willen we allemaal wel. Vergeet de mensen in de zorg niet, de pot kan maar éénmaal verdeeld.

    het max salaris van een hoofdagent is 2664 euro per maand.hier komt 5,64 euro ORT per onregelmatig uur bovenop en een 13e maand.

    Reactie door ronald — vrijdag 18 januari 2008 @ 21.19 uur

  20. Ik ben het er mee eens dat de bureaucratie op het politieburo moet worden afgeschaft. Terug naar de jaren vijftig en het eenvoudige opschrijfboekje.Dan kan de agent op de straat en in de wijk zijn werk doen en vooral zichtbaar zijn. Belachelijk dat ze voor elke gereden km verantwoording moeten afleggen in opdracht van Den Haag.
    Zoals de waard is vertrouwt hij zijn politiegasten.

    Ik hoorde in diverse uitzendingen dat veel agenten met toeslagen en al met netto l400 thuiskomen. En dat bewijst maar weer dat die euro ons met zijn allen de das heeft omgedaan.Want l400 x 2.2 = 3080,– guylden en dat bedrag netto,daar kon je echt wel je gezinnetje van onderhouden.
    Maar van l400 euro netto is dat dikke armoe.

    Wat zijn wij vernacheld. En iedereen is mat en onderdanig.
    De agenten hebben gelijk, ze verdienen te weinig. We all do!!!

    Reactie door anne hilverda — vrijdag 18 januari 2008 @ 22.24 uur

  21. Staken… als iets een niet democratisch middel is dan is het staken. Het onschuldige publiek wordt gegijzeld en een pistool tegen het hoofd aangezet, de eisen moeten ingewilligd worden anders… Dat is écht alleen voor de sterkste. In dit geval dus voorbehouden aan hen die een functie hebben die vooral het publiek treft.

    Als de politie inderdaad de aandacht moet hebben dan is het het falen van de politiek die dat dus niet voldoende geeft (de regering én de kamer) nadat de politie daar netjes om heeft gevraagd.

    Vervolgens kan de politie op hun vrije dag met z’n allen protesteren op het binnenhof, net als ieder ander. Wel zónder uniform natuurlijk, anders overtreed je de wet.

    Reactie door Ben — vrijdag 18 januari 2008 @ 22.31 uur

  22. @11 GJH
    Volgens mij heb jij, op het gebied van arbeidsvoorwaarden, nogal wat ontwikkelingen gemist!
    Jouw opmerking zou hooguit een fiks aantal jaren geleden misschien relevant geweest zijn, nu niet meer! Zowel qua arbeidsvoorwaarden, danwel politieke inzichten, loop jij hopeloos achter! De jarenlange loonmatiging hebben vooral diegenen in overheidsdienst getroffen, maar het bedrijfsleven ging intussen vrolijk door!! Daarmee zijn de verhoudingen nu hopeloos scheefgegroeid en zal de overheid ook qua beloning over de brug moeten komen..Zoniet, dan zal dat op wat langere termijn leiden tot een personeelstekort bij alles wat met overheid te maken heeft..Waar denkt dit kabinet haar personeel dan nog te werven? Het zal in elk geval zeer zeker niet “stormlopen”..!!!

    Reactie door ToN — zaterdag 19 januari 2008 @ 2.35 uur

  23. te weinig vedienen, het komt in vele sectoren voor gezondsheidszorg en nog vele andere die voor welzijn van mensen zorgen. Als de meeste mensen liggen te slapen werken zij. De betaling is beter dan alleen op de dag werken, maar over de onregelmatigsheids toeslagen wordt meer premie betaald. Voor politie is het nog erger lastiger omstandigheden. Zij mogen voor mij best wat meer verdienen. maar dat zou “wat mij betreft” voor heel veel mensen moeten..

    Reactie door Harry Sangers — zaterdag 19 januari 2008 @ 3.56 uur

  24. Hier is het politiebureau al lang verdwenen. Ik zie ze nauwelijks nog op straat. Zo nu en dan zie ik er rond 4 uur bij mooi weer één richting het centrale bureau fietsen in een andere plaats of een auto staan bij het gemeentehuis waar één agent aanwezig is in bepaalde uren voor twee kerkdorpen.
    Een paar jaar geleden kwam er in het dorp een alleenstaande moeder wonen met twee kleine kinderen.
    Na een tijd werden zij en haar kinderen bedreigd door de buren. Als er visite kwam met een auto gingen die geheid met een beschadigde auto terug. Aangifte leidde tot de reactie; “Dan moet je de woningbouwcorporatie bellen”. De politie heeft helemaal niets ondernomen. Het gevolg was vele autobeschadigingen van visite, dat als je daar in de zomer op visite ging je bij 30 graden binnenzat vanwege de buren. Kinderen die er op school en bij het buitenspelen last van hadden.
    De uitholling is al lang bezig. Ik had dit vroeger niet voor mogelijk gehouden, als je zonder licht reed ‘s nachts werd je 9 van de 10 keer aangehouden. Je zag door de dag heen altijd wel ergens een agent in het dorp, nu zijn ze ver te zoeken.
    Inzet is m.i. nog altijd te koop.

    Reactie door Henny — zaterdag 19 januari 2008 @ 9.58 uur

  25. Investeren in veiligheid in een maatschappij die steeds meer verhard en waar o.a. de onderwereld steeds meer grip krijgt op de bovenwereld is natuurlijk in het belang van een ieder.

    Maar die investering in veiligheid moet niet alleen bestaan uit loonsverhoging voor het politie personeel van b.v. 100 miljoen euro per jaar want daarmee ben je nog lang niet klaar.

    Want iedereen weet dat o.a. de maffia geinfiltreerd is in het politie apparaat en natuurlijk alles in het werk stelt om die infiltratie uit te breiden. Als antwoord daarop moet een speciaal opsporingsteam ( 75 miljoen euro per jaar ) in het leven geroepen worden om die zeer schadelijke praktijken voor onze maatschappij een halt toe te brengen en natuurlijk keihard aan te pakken.

    Dat natuurlijk voor het grootste gedeelte undercover opsporingsteam stelt met name het politie personeel op de proef om te kijken of zij wel betrouwbaar zijn. Iets wat natuurlijk uiterst preventief werkt, want niemand wilt natuurlijk zijn of haar baan kwijt raken. Heel interesant is natuurlijk ook om te kijken of dat politie personeel die schadelijke praktijken uitgelokt door het opsporingsteam ook meldt aan hun korpschef, iets wat natuurlijk een logische gang van zaken moet zijn.

    Als derde gedeelte van de investering heb ik een bedrag van 25 miljoen per jaar in gedachte om daarmee de interne financiele problemen van het politie personeel aan te pakken. Want duizenden agenten hebben te kampen met grote schulden en zijn daardoor extra kwetsbaar om dingen te gaan doen wat je natuurlijk niet van een agent zou verwachten.

    De investering van 200 miljoen euro per jaar moet b.v. maar bij Defensie, Buitenlandse Zaken of Ontwikkelingshulp gehaald worden want binnenlandse veiligheid moet natuurlijk boven buitenlandse zaken gaan anders dweil je natuurlijk weer met die bekende kraan open.

    Reactie door Peter Mink — zaterdag 19 januari 2008 @ 10.24 uur

  26. @22 ToN

    40 uur per week is in heel veel organisaties in ‘het bedrijfsleven’ nog heel normaal, en veel bedrijfstakken denken erover om weer van 36/38 uur naar 40 uur te gaan. Volgens mij begrijp je mijn punt niet helemaal. Ik geloof gewoon niet dat een agent zo ontzettend veel minder verdient dan in ‘het bedrijfsleven’. Met welk onderdeel van het bedrijfsleven vergelijken ze zich dan? Een taxichauffeur, stratenmaker of schilder werkt ook in het bedrijfsleven, maar verdient heel wat minder dan een gemiddelde agent.

    Weet je waar de houding van de politie mij aan doet denken? Aan een klein kind dat vindt dat-ie te weinig zakgeld krijgt. Dat kind weet altijd precies de vriendjes op te noemen die meer zakgeld hebben, maar houdt zich stil over de vriendjes die minder zakgeld krijgen.

    Verder vind ik het een prima zaak als mensen in de publieke sector gelijke arbeidsvoorwaarden hebben als in het bedrijfsleven. Maar dan ook inleveren op het gebied van secundaire arbeidsvoorwaarden (vakantiedagen, wachtgeld i.p.v. WW, VUT-regelingen) en niet alleen kijken naar het salaris.

    Reactie door GJH — zaterdag 19 januari 2008 @ 10.49 uur

  27. politie…
    veel mensen vinden dat ze alleen nog bezig zijn met het halen van de boetequota’s,waardoor veel politiewerk blijft liggen.
    de meeste agenten grijpen dit ook gelijk als excuus aan als je ze aanspreekt op de andere taken die blijven liggen.
    “wij moeten van de politiek” is het bekende zinnetje.

    als de agentjes nu eens net zo hard gingen staken voor echt politiewerk ipv zich te verschuilen achter de politiek en hun beslissingen, dan mogen ze er van mij best geld bij krijgen.

    mijn moeder heeft een behoorlijke tijd op een groot politiebureau gewerkt [catering]
    maar de verhalen waar zij mee thuiskwam heeft mij erg veel respect voor de agenten doen verliezen.
    zoals men daar met elkaar omgaat,en met elkaar over burgers spreekt is gewoonweg schandalig!

    buurtagenten,clubhuizen zijn wegbezuinigd en dan vind men het raar dat de jeugd ontspoort na school,er zijn immers nog maar weinig ouders thuis na schooltijd.
    en de naschoolse opvang?! die durft opvoedkundig niet in te grijpen,want die zijn bang voor boze ouders en mogen eigenlijk niets…

    en als de boel dan fout gaat en ze een paar keer met de politie in aanraking zijn geweest mag de jeugdzorg het opknappen,worden ouders gekort op bv kinderbijslag want die kunnen het dan inneens niet aan.
    maar de jeugdzorg heeft geen tijd en is onderbezet en daardoor dus ook onbekwaam.

    en dus komt Rouvoet met de jeugd/opvoedkampen,want de boetequota’s die MOETEN gehaald worden…

    wat betreft de jeugdproblemen: kunnen we niet beter een beloningssysteem creeren voor kinderen/leerlingen die het WEL goed doen ipv een strafsysteem voor kinderen die door deze omstandigheden ontsporen vanwege de slechte begeleiding en toezicht van de overheid?
    de overheid heeft in mijn ogen namelijk deze problemen zelf gecreerd door de opvoeding van kinderen te ontrekken aan de ouders.

    een pedagogische tik op de billen mag je als ouder niet meer geven,maar de politie met een knuppel mag dat wel !

    Reactie door iew — zaterdag 19 januari 2008 @ 11.52 uur

  28. Opmerkelijk dat terwijl onze veldwachters
    strijden voor een betere CAO,dat juist vandaag de krant (stem-westbrabant), twee pagina,s beschrijft over het artikel dat bewakingsbedrijven staan te popelen om taken van de Politie over te nemen.
    Het gevoel dat ik hierbij had was iets van de een z,n brood en de ander z,n …

    Reactie door che — zaterdag 19 januari 2008 @ 14.07 uur

  29. Effectievere straffen en betere politieuitrusting nodig
    Vaak zijn creatieve onderhandelingsvoorstellen het meest effectief om conflicten op te lossen. Bij doorvragen blijkt vaak dat conflictpartijen allerlei achterliggende motieven en wensen hebben.

    Mogelijk nemen de politieagenten genoegen met een minimale symbolische loonstijging, naast een aantal andere toezeggingen door de overheid. Ik noem een paar voorbeelden:

    - Elke agent krijgt een videohelm en een zak-pc (PDA). En een MP3-speler voor bijscholing via audiobestanden.
    - In elke politieauto komt een kevlar helm met kogelwerend vizier, een pepperspray-bus van een liter en een kluisje met daarin een pistoolmitrailleur (Heckler & Koch MP5).
    - Eén op de vier politieagenten krijgt in plaats van de pepperspray een ander ‘less lethal weapon’. Bijvoorbeeld een elektrische stungun of beanbag gun.
    - De kleine rubber wapenstok wordt vervangen door een telescopische aluminium tonfa.
    - Elke politieagent krijgt militaire gevechtskleding en een helm met ingebouwde videocamera. De huidige politiekleding kan dan worden geschonken aan een arm land.
    - Er komen permanent 35 politiehelicopters met nachtzichtcamera beschikbaar.
    - Elke criminele veelpleger krijgt een GPS-tracking device om zijn enkel en een passieve RFID-tag in zijn arm. Dit voor opsporing respectievelijk voor identificatie bij checkpoints.
    - Op strategische locaties rond steden komen vaste politiecheckpoints.
    - Elke verkeersaso krijgt een actieve RFID-tag in zijn auto voor snelle herkenning.
    - Er komen nieuwe alternatieve straffen die strenger en veel effectiever zijn.
    - Stadswachten en OV-personeel krijgen een pepperspray en handboeien.
    - Er komt buiten elke stad een omheind en bewaakt terrein voor de woningen van bedreigde personen, zoals bepaalde politici en bepaalde politieagenten.

    Voor een toelichting op deze voorstellen:

    1. http://www.janmarijnissen.nl/2007/07/17/herhaling-voorkomen-is-beter-dan-genezen/#comment-376754

    2. http://www.janmarijnissen.nl/2008/01/11/snelrecht-voor-a-socialen/#comment-408773

    Als politieagenten schulden hebben, kunnen ze baat hebben bij adviezen over budgettering. De overheid zou hen daarop kunnen wijzen.:
    http://www.consuminderen.startpagina.nl

    Ik stem op de SP.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zaterdag 19 januari 2008 @ 17.08 uur

  30. Of er zijn te weinig agenten of ze verdienen te weinig , zo is er elke keer wel iets om over te klagen. Wij hebben allemaal te maken met inleveren en het salaris van de gemiddelde Nederlander is echt geen vetpot meer dus als je meer loonsverhoging wil hebben, vraag dat dan ook aan voor Jsn Modaal. Dan ben je solidair met je medemens en kun je respect verdienen voor wie je ben, want dat respect ben je misschien dankzij de politiek kwijtgeraakt.

    Reactie door lefebera — zaterdag 19 januari 2008 @ 18.06 uur

  31. Ik heb het een beetje gehad met social democratie,waarom zal ik geloven dat politie een social gaat vervulld.
    Wie ,maar wie, kan zegen dat politie een waak hond van de ambternaar (apparaat)macht niet is?
    Wie?

    Reactie door gaf — zaterdag 19 januari 2008 @ 20.33 uur

  32. Ik sluit mij volledig aan de bijdrage nummer 27 van iew.
    Politie moet stoppen met doorschuiven van verantwoordelijkheid. Bilindeling jaknikken tegen politiek maakt geen onafhankelijke politie. Politie moet voor de burgeres dienstbaar zijn en niet dienstbaar aan de politiek. Hun salaris worden door de burgers opgehoest en niet door de gelegaliseerde Haagse dieven. Ik vind het schandalig dat Politie zich als slaaf van Den Haag en Burgemeester opstelt.

    Beter een waakhond gaan kopen. Want de politie is alleen maar bezig met jaknikken tegen Den Haag en zichzelf hoger geachte dames en heren.

    De rest van de bijdrage van iew raakt wederom de spijker op zijn kop. Ik ben een ex welzijnswerker en ik weet dat die sector is alles behalve wel. Grotendeels van dat sector is een natte subsidiepot(geen waarde voor geld dus).

    Reactie door khosrow — zaterdag 19 januari 2008 @ 21.20 uur

  33. @29
    Beste Jaap
    Terwijl ik er best sterk voor ben om criminelen hard aan te pakken komt mij de door jou genoemde voorstellen wel griezelig over.
    @26
    Hallo Ton
    Ik denk dat jij even bevangen bent door het spreekwoord,bij de buren is het gras altijd groener.
    Ik denk namelijk als je kijkt in het bedrijfs leven dat de gewone man ook niet vrolijk verder gaat.
    En deze mede door de belachelijke onderkruip acties van het FNV in salaris niet zoveel beter zijn geworden als de ambtenaar.
    Ik hoop dat jij je niet even van de wijs heb laten brengen door de super hogen bonussen in het bedrijfsleven

    Reactie door De Hakker — zaterdag 19 januari 2008 @ 21.34 uur

  34. Helemaal eens met Iew en Khosrow!
    En ach ja… wel staken voor meer poen, om daarna weer dartel mee te galopperen met de gewelddadige maatregelen van dit kabinet.
    Politie hoort zich niet te misdragen naar protesterende scholieren die zich verzetten tegen de ophokplicht!
    Meer investeren in ‘veiligheid’ lijkt de veiligheid van de burger niet ten goede te komen.
    Ik zie ze al staan met schilden, knuppels, waterkanonnen en de geliefde spraytjes als de tijd voor REVOLUTIE eindelijk daar is…

    En Jaap Veldkamp? CRAZY!

    Reactie door Gloria — zondag 20 januari 2008 @ 2.33 uur

  35. Ik vind, dat politieke partijen of hun vertegenwoordigende leden zich hier te lande helemaal niet moeten bemoeien met de arbeidsvoorwaardenvan van met elkaar in de clich liggende partijen. Jan, voor dat je het weet ben je hoofd van Justitie of Binnenlandse Zaken en zul je tot de conclusie komen, zie Plassterk, dat de poen voor dit jaar al verdeeld is en dat de tering naar de nering gezet moet worden.
    Ik zie het al voor me, de SP in de regering en Nederland staakt zich rot, want iedereen “verdient beter”.
    Trouwens de groep waar je nu zo achter aan schijnt te hollen, is en was altijd de ultieme stakingsbreker en gezien hun gezagstrouwe (CNV, de bond zie zoveel werkgever in de wijn doet)) uitstraling dien je je er helemaal verre van te houden.

    Reactie door Johan — zondag 20 januari 2008 @ 7.51 uur

  36. Wat mij betreft mag de politie er best wel een paar € bij krijgen. Helaas pakt een procentuele verhoging het best uit oor de hogere en dus beter betaalde functies. Zo gaat het altijd en daardoor trekt de laagstbetaalde altijd aan het kortste end.

    Jaap Veltkamp, als ik uw oplossingen voor de hier – en eerder bij andere items – naar vorengebrachte problemen lees en die zouden daadwerkelijk uitgevoerd worden, dan ga ik emigreren. Misschien dat vanuit uw optiek de film “The Invasion of the Bodysnatchers een wenselijke wereld is.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Bert — zondag 20 januari 2008 @ 8.25 uur

  37. @20 Goede zondag allemaal en bij deze onder
    schrijf ik anne’s woorden: ‘n heel juiste
    conclusie ! Talloze inkomens tussen de Ned.
    Fl. 2500-3000 konden het toen zelfs prima
    redden, wel met overleg, maar toch. Zij kwa
    men hooguit in de problemen door schoolgaan
    de kinderen die aan ‘schoolkosten’ handen
    vol éigen geld kostten incl. lesmateriaal!
    Ook politie en mensen die werken voor de
    veiligheid van mens en staat dienen naar be
    horen beloond te worden.
    Om met de woorden te spreken in een variant
    van wat ik vanmorgen een bekende voorvech-
    ter voor de Vrede bij “Soeterbeeck” hoorde
    zeggen, kun je nu zeggen, dat hun deels
    hárde aanpak door óns (gemeenschappelijke
    verantwoordelijkheid) is veroorzaakt:
    ‘they are who they are, because of us’ en
    het is derhalve ook een zaak van de poli-
    tiek dat niet alleen allerlei levensbe-
    schouwelijke visies/geloven/religies en
    niét-religies naar elkaar op zoek dienen te
    gaan (zoals de Samen-op-weg binnen een aan-
    tal kerkgenootschappen) maar ook dat binnen
    de 1e en 2e Kamer er getracht wordt een
    voorbeeldfunktie te doen uitgaan in veel
    minder competatieve zin.
    Als Staat en Kerk gescheiden dienen te blij
    ven en elkaar niét weten te benaderen in po
    sitieve zin, dan is het meer door structu-
    reel verschil waardoor de ‘politiek’ het
    uiteindelijk gaat verliezen van hen die
    trachten te léven en te laten LEVEN!
    Magic moments komen er alleen maar als we
    die met de grootste zorg aan beide zijden
    goed willen voorbereiden.
    De Vrijheid voor de ÉÉN mag nóóit een abso-
    lute Onvrijheid voor ánderen inhouden!
    Laat het een oproep zijn aan hun die er op
    die manier nog nooit eerder zo over hebben
    willen dénken! Goede Zondag allemaal !
    Vrede en Veiligheid gaan létterlijk hánd in
    hánd !

    Reactie door Madelief — zondag 20 januari 2008 @ 11.23 uur

  38. Heeft iemand wel eens stilgstaan bij de salarissen van de ziekenverzorgende in verpleeghuizen cq verzorgingshuizen, schandalig laag voor de verantwoording,onaanvaardbare werkdruk en werkomstandigheden,personeelstekort etc etc,en die staken niet omdat zij ,,hun,, bewoners niet willen laten ,,stikken,, dus lijden ze in stilte en als ze het niet meer trekken wordt er door de overheid instantie lees sociasle dienst ambtenaren gezegd, dan had u maar een ander beroep moete kiezen.Dus dubbele gevoelens bij dit onderwerp.

    Reactie door kebe — zondag 20 januari 2008 @ 13.17 uur

  39. Leger moet politie helpen
    @ 36 Bert schreef: “als ik uw oplossingen voor de hier – en eerder bij andere items – naar vorengebrachte problemen lees en die zouden daadwerkelijk uitgevoerd worden, dan ga ik emigreren.”

    Je kunt eerst de resultaten afwachten van een proefproject van twee jaar, waarin deze maatregelen kunnen worden uitgeprobeerd in drie sterk verschillende Nederlandse gemeenten.

    Deze maatregelen moeten via die proefprojecten wetenschappelijk worden onderzocht op effectiviteit en mogelijk ongewenstee neveneffecten op uiteenlopende gebieden.

    Ik vind ook dat boswachters, duinwachters, douane, ME, AT’s en lijfwachten van politici moeten worden ondersteund door militairen met lichte terreinvoertuigen. En door militaire verkenningshelicpters van de luchtmacht. Ook dat zal het werk van de politie sterk ondersteunen.

    Maar effectieve opsporing en bestraffing van criminaliteit in een democratie is wezenlijk iets anders dan een politiestaat zoals sommigen denken. Want dat is een militaire dictatuur. http://en.wikipedia.org/wiki/Police_state

    Ik vind dat ook de moraal verbetert moet worden via de media. Dan kunnen deze repressieve maatregelen twintig jaar later hopelijk weer worden afgebouwd. Als we deze maatregelen niet nemen kan de (georganiseerde) criminaliteit volgens mij uiteindelijk oncontroleerbaar worden en zelfs leiden tot etnische onlusten en onverhoopt tot een rechts-radikale regering.

    We moeten Bromsnor meer steunen, maar niet vooral via het loonzakje.

    ………………..
    Ik stem op de SP.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 20 januari 2008 @ 17.34 uur

  40. Veldkamp 29. O ja? Stem jij SP? En dat moet ik geloven? De politie die jij ambieert is is de natte droom van Verdonk,Wilders en Amerikaanse neocons. En jij denkt dat jij niet geteased gaat worden door deze enge superwouten met stroomstootknuppels als jij tegen die tijd demonstreert op de Dam in SP-verband voor bv. meer democratie?

    Reactie door Haq — zondag 20 januari 2008 @ 18.46 uur

  41. @39 Jaap Veldkamp
    Zo Japie stem jij op de SP nou dat kan best,dat is goed maar je bent toch echt niet de enige hoor,leuk dat je het hier even meld maar zou je nou niet even in je eigen omgeving propaganda voor onze club gaan maken,flyers,etc.etc. p.a. Vijverhofstraat/Rotterdam en als je eventueel steun nodig hebt,geef een gil,wij zijn zo bij je, als je in de buurt van Rotterdan woont.
    Sterkte Jaap.

    Reactie door Henk c.s. — zondag 20 januari 2008 @ 20.14 uur

  42. @ 29 Jaap,

    En als dat allemaal niet helpt dan schaffen we zeker een paar ROBOCOPS aan?

    Reactie door Ed Sorrento — zondag 20 januari 2008 @ 21.28 uur

  43. Ben het eens dat agenten meer moeten verdienen gezien hun zware taken.
    Dat het 200 Euro netto per maand moet zijn is in mijn oog niet echt noodzakelijk.
    Politie agenten die de rang van brigadier hebben bereikt mogen die verhoging ontvangen.
    Het moet vooral erg aantrekkelijk worden gemaakt voor mensen die een baan bij de politie willen krijgen en juist deze mensen moeten door een aantrekkelijk begin salaris worden gestimuleerd om te gaan solliciteren.
    Meer Blauw op straat?
    Bied jonge mensen een salaris die stimulantie biedt en velen zal kiezen voor een baan bij de politie.
    Aan de andere kant moet de SP Niet volledig
    meedoen met hun steun aan de agenten die willen staken.
    Binnenkort komen er weer akties van de sp voor het een of ander endaar bij zijn natuurlijk weer politie agenten die de meute inelkaar gaat timmeren zonder reden.
    Agenten gaan dan zeggen dat zelfs de SP hun steun heeft terwijl de democratie van staken en demos gegarandeerd is.
    Diezelfde agent doet wel aangifte of mept mensen het ziekenhuis in!
    Ik vindt niet dat de sp de akties moet steunen want later worden die agenten de vijand van de SP!

    Reactie door Hendrik — zondag 20 januari 2008 @ 22.49 uur