Het EU-verdrag. Gewoon hetzelfde

Nee hoor, totaal ander verdrag, aldus de meeste regeringen. Gewoon hetzelfde, aldus de meeste kenners die zich verdiepen in de verschillen tussen de oude grondwet en het ‘nieuwe verdrag’.

De laatste in deze rij is een commissie van het Britse Lagerhuis. Volgens hun rapport zijn de belangrijkste delen van het nieuwe Europese verdrag identiek aan de eerdere Europese Grondwet. In dit geval gaat het om de commissie die keek naar de implicaties van het nieuwe verdrag met betrekking tot het buitenlands beleid van de EU.

Eén van de onderhandelingspunten van Blair was dat niets in het nieuwe verdrag het Britse buitenlandbeleid en de positie van hun minister van Buitenlandse Zaken mocht aantasten. In de oude grondwet was dat wel degelijk het geval, en in het nieuwe verdrag dus ook, aldus de commissie.

Al eerder stelde een commissie van het Brits Lagerhuis vast dat het nieuwe verdrag ‘in wezen gelijk is‘ aan de verworpen grondwet van 2005.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 21 januari 2008 :: 11.59 uur

47 Comments

47 reacties

  1. NU is het aan jullie en anderen, om dit onder de aandacht te brenegen. De molen van de EU propaganda draait namelijk op volle toeren, en volgens mij stappen er een berg mensen in…

    Reactie door Redstar — maandag 21 januari 2008 @ 12.34 uur

  2. dan kun je nagaan, wat voor oplichters er in ons kabinet zitten. net doen, alsof ze naar de burgers hebben geluisterd en toch ons een rad voor ogen draaien. wordt het niet eens tijd, dat hierover een referendum komt?

    Reactie door maayke jong-doppen — maandag 21 januari 2008 @ 12.40 uur

  3. En dat wisten wij allemaal en niemand deed iets ………

    Reactie door anne hilverda — maandag 21 januari 2008 @ 12.54 uur

  4. voor de meeste mensen hier was dat al lang duidelijk,ook is dit via onderzoeken van anderen ook al gebleken.
    ook in het buitenland is men het daar al een tijd over eens.
    nu dit dus “DUIDELIJK IS” blijkt dus maar wéér dat de Nederlandse burger word en is belazerd door dit kabinet,en heet dat dus officieel “volksverlakkerij” of spreken we nu van Landverraad omdat men heel Nederland inclusief de oppositie,moedwillig [zoals blijkt] heeft voorgelogen?!

    goed,nu het IS geconstateerd en ook benoemd gaat er nu dan ook eens werkelijk iets gebeuren?!
    of laat iedereen in de kamer zich weer dwingen om het te zien zoals men het straks gaat uitliegen erm… leggen.

    ons NEE staat dus nog als een paal boven water,en dient die grondwet/verdrag verworpen te worden of er moet een NIEUW referendum komen!

    en waarom lees ik hier niets over in de kranten?!

    Reactie door iew — maandag 21 januari 2008 @ 14.13 uur

  5. De Engelsen zijn helemaal niet tegen de Europese “Grondwet” en ze hebben hem ook nooit verworpen. Ze weten niet eens wat een grondwet is, want ze hebben iets dergelijks niet. En Blair is al opgehoepeld, dus hebben we met Brown te maken wat weinig uit zal maken, want net als hier te lande is Labour synoniem aan de PvdA cs. Dus Engeland is voor. Deze strijd is een verloren zaak voor ons. Lik de wonden en kijk vooruit.

    Reactie door Johan — maandag 21 januari 2008 @ 14.51 uur

  6. En? Watnu? Is de SP niet te politiek correct?
    Is het nu nog geen tijd om hier iets tegen te ondernemen? Heeft het nog wel zin om lid te zijn van een poliotieke (leuketypefout)
    partij? Zijn wij dan nog steeds het klootjesvolk?

    Reactie door herman — maandag 21 januari 2008 @ 15.06 uur

  7. Wij schreven het al meerdere malen, O N S
    L A N D wordt geteisterd door een kwazie
    sociaal democratisch ,zich onze, regering ,noemend stelletje miskleunen,leugenaars,profiteurs en ons goudkostende MEELOPERS.
    Men zou toch ,onnozelaars als wij zijn,denken dat die nonfiguren in vak K, onder leiding van een figuur ,waarvan wij dachten dat die in deze tijd niet meer bestonden,gewoon netjes en fatsoenlijk ons
    klein landje zouden regeren MAAR NIETS IS
    MINDER WAAR!!!! We zijn op een enorme
    wijze op een dwaalspoor gezet ons land is
    zoalang ,dat spul zich regering kan noemen,
    niet meer te redden.
    Maar wie D O E T er wat aan, onze handen jeuken!!!!!!!!!!!
    Anne Hilverda je uitlatingen dat niemand iets deed is oeverloos,beste man dan heb je toch niet de SP gevolgd, maar wat moeten we JPB en zijn door hem aangestelde vriendjes doen ALLES om ons om de tuin te
    leiden.
    Wees een grote jongen en neem het voortouw,op ons kan je rekenen!!!

    Reactie door Henk c.s. — maandag 21 januari 2008 @ 15.54 uur

  8. Deze farce met de grondwet is echt treurig. Als de leiders van Wit-Rusland of Venezuela ofzo zoiets flikten zou men schande spreken over het gebrek aan democratie en klagen over kiezers bedrog etc. Niet vergeten; tzt zal Balkenende en de zijnen hier de rekening voor krijgen gepresenteerd.

    Reactie door federico — maandag 21 januari 2008 @ 16.26 uur

  9. Als dit inderdaad zo is kan de regering dus vervolgd worden begrijp ik. Of kan men zonder instemming van het Nederlandse volk de Nederlandse grondwet onruilen voor een Europese.

    Reactie door Leen — maandag 21 januari 2008 @ 16.42 uur

  10. En Jan(met de pet had zeker verwacht dat hun show zal stoppen after een referendum.no is no,waarom is SP so naief of braaf in dit respect?,waarom zo veel tegen 1 referendum zijn,terwijl wij allemaal weten dat social democratie een illusie is.
    AUB, SP doe niet aan vaseline en stop dit ontwetend attitude.
    Unless de SP is ook besmet
    ik vergeet te zeggen, het is niet mijn land want ben ik Heimat Los,maar ben ik niet eens met mensen die schamteloos Vrijheid en menings uiting gebruijken onder het moto,ik weet het better.
    Emancipatie is ver te zoeken

    Reactie door gaf — maandag 21 januari 2008 @ 16.48 uur

  11. Het is inderdaad zo wat er geschreven wordt eerst met een bus in de rondte wat de burger al een boel geld kost en dan worden wij als slachtvee door Balkenende aan de eu verkocht ik denk niet dat dit had mogen gebeuren mijn stem zal ook nooit meer voor het CDA zijn dus Jan je kunt op mijn stem rekenen

    Reactie door John van der Wolf — maandag 21 januari 2008 @ 17.09 uur

  12. Ach we worden toch genaaid waar we bij staan door dit soort uitschot wat nu uw en mijn land regeerd, salonsocialisten en gristelijken het kan bijna niet erger, maar nog even doorbijten want ik hoop op betere tijden, want de volgende keer, misschien sneller dan ik zelf kan bedenken, kunnen ze niet meer om ons heen en natuurlijk op een echte socialistische grondslag.

    Reactie door kebe — maandag 21 januari 2008 @ 17.36 uur

  13. Wanneer wordt de Nederlandse kiezer eindelijk eens wakker. We worden hier voor de zoveelste keer bedrogen, belogen en gepiepeld door Balkenende cs. Ik vrees echter dat de gemiddelde kiezer dit bij de volgende verkiezingen zich weer niet zal herinneren. En zo blijft de gevestigede Haagse politiek weer fier overeind.

    Reactie door Gert — maandag 21 januari 2008 @ 17.48 uur

  14. Nog maar eens een pleidooi voor het organiseren van een eigen door Burgers georganiseerd Referendum. Ik krijg er geen reactie op. De politiek wil het niet en sociale organisaties zeggen, het momentum is voorbij dus het heeft geen zin. Zijn er mensen die dit mee willen organiseren?

    Reactie door Elbert — maandag 21 januari 2008 @ 17.53 uur

  15. Dit “onder de aandacht brengen”, zoals Redstar zei, betekent wel een hoofd-en sleutelrol voor de massamedia en de pers, maar:
    De politieke realiteit in westerse maatschappijen is er een die zich eigenlijk heel slecht verdraagt met een waarlijk vrije pers en vrije meningsuiting:
    Met name het verlangen van machthebbers om neoliberalisme (gewoon “ouderwets”, keihard kapitalisme) de grondslag te laten zijn van deze maatschappijen, dreigt hun in toenemende mate met “onthullings” journalistiek te confronteren, waarin steeds vaker het meedogenloze cynisme, drang tot wereldoverheersing, de daaruit voortvloeiende oorlogen en alle ellende die daarmee samenhangt, aan de kaak worden gesteld.

    Maar…. juist het besef van de bijna onaantastbare positie van de elite (vooral mogelijk gemaakt door moderne technologie, die dus een zeer donkere schaduwzijde heeft!) doet bij veel –zeker bewuste- mensen een gevoel van haast machteloze hopeloosheid ontstaan en ook angst, indien de terechte verontwaardiging daarover in daden dreigt om te slaan: zo ontstaat haast “als vanzelf” een mechanisme dat bekend staat als “zelfcensuur”: heerlijk voor de elite, want die kan dan -grotendeels waar (!!)- beweren dat er “vrijheid van meningsuiting is”.
    Journalisten weten echter dat het ONBEVANGEN gebruik daarvan maken gevaarlijk kan zijn, dus zo kan de pers en overigens alle wezenlijke kritiek, toch gebreideld worden.
    De enkelen die desondanks moedig zijn, zijn door hun uitzonderingspositie door het systeem “gemakkelijk af te vangen”…

    Dat gevoel van gevaar zal zeker aanwezig zijn bij “gewoon” duidelijk en feitelijk aantonen dat de Europese bevolking met het zogeheten “verdrag” besodemieterd wordt, maar:
    Heb daar maar eens eens kritiek op, dwars tegen alle OVERWELDIGENDE propaganda in, die duidelijk uitstraalt geen WEZENLIJKE tegenspraak te dulden…!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 21 januari 2008 @ 18.03 uur

  16. Tja, we weten het allemaal.
    We staan erbij en we kijken ernaar.
    De SP staat tamelijk alleen.

    De machthebbers gebruiken tegenwoordig moderne middelen om hun macht te handhaven en om de onderklasse (het proletariaat; de ‘gewone’ mensen) niet in opstand te laten komen. Waar het erg op lijkt is dat het hele proces van de doorontwikkeling van de EU, met steeds meer markt, steeds meer macht voor de grote bedrijven en steeds minder democratie onderdeel is van dit machtsspel. Het gedoe met grondwet of ‘verdrag’, zonder dat ons nog iets gevraagd wordt, past perfect in de toegepaste propaganda en manipulatie.

    Het heeft ook wel zo zijn voordelen.
    Het is allicht beter dan dat er oorlogen gevoerd worden om de macht, zoals vroeger.
    Maar we moeten erg oppassen dat we niet alsnog via een omweg onze vrijheid kwijtraken.

    Reactie door Hermie Kreeft — maandag 21 januari 2008 @ 18.42 uur

  17. Tja je ziet het hè Hermien, het iets minder erge waarmee je dit vergelijkt is het verlies van je vrijheid door een bezetter. Kennelijk is er geen beter vergelijkingsmateriaal voorhanden. Dat zegt dus genoeg. Het is net ietsje beter dan dat je door de Nazi’s of de commies bezet wordt.

    Reactie door W6969 — maandag 21 januari 2008 @ 19.14 uur

  18. @ 5 Johan,

    De Engelse bevolking heeft zich helemaal niet tegen het Grondwettelijke Verdrag kunnen uitspreken omdat het aangekondigde referendum dieaangaande ijlings werd geschrapt nadat de Franse en de Nederlandse bevolking zich het verdrag hadden uitgesproken.

    Een overweldigende meerderheid van de Engelsen is voor een referendum over het nieuwe wijzigingsverdrag maar dat wordt ze door de zittende regering niet gegund omdat dat verdrag, althans volgens de regering, geen grondwettelijke elementen zou bevatten.

    http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/07/03/weu103.xml

    Reactie door Ed Sorrento — maandag 21 januari 2008 @ 19.14 uur

  19. Ja lieve mensen,
    Van dit kabinet moeten we het niet hebben en de SP kan ook niet alles. Ook zij zijn gebonden aan de regels van het politieke spel.
    Wie weet is het tijd voor actie vanuit de burger zelf. Zelf de handen ineen slaan en manieren verzinnen om dit kabinet een voet dwars te zetten en te laten weten dat de onvrede bij het volk aan het overkoken is. Een kennis van mij heeft een actieplatvorm geopend op: http://www.deburgervechtterug.nl/
    Hopelijk komen er reacties en kunnen we op goede initiatieven rekenen vanuit het volk om dit neoliberale kabinet het eigen zuur door de strot te duwen.
    Het is maar een ideetje.
    Laten we Wakker worden, Wakker blijven en Opstaan!

    Reactie door robbierobson — maandag 21 januari 2008 @ 19.23 uur

  20. Europa, een verenigd Europa dat is niet meer tegen te houden, en als dat toch moet gebeuren dan een socialistisch Europa. Daar waar het europese leger onder supercontrole komt te staan anders vrees ik het ergste. Een Europa waar de europeaan de dienst uit maakt en niet de US. Ik las kort geleden dat Blair,(de bedenker van de derde weg) tot het Rooms Katholieke Geloof bekeerd is, dus ook geen Roomse macht.
    Er is een mooie website over Europa te vinden op:
    http://europa.eu/abc/12lessons/lessen_1/index_nl.htm

    Reactie door d'olle Henk — maandag 21 januari 2008 @ 21.30 uur

  21. De media en de pers behoren allang zelf tot de elite en zijn grotendeels kleine neo-liberaaltjes geworden. Die kunnen met gemak ‘groot’denken, ze hebben grotendeels hun schaapjes al op het droge en spreken en denken nog voornamelijk in abstracties.

    Reactie door Henny — maandag 21 januari 2008 @ 21.48 uur

  22. Sinds een tijd volg ik dit weblog. Alles wat gezegd moest worden is volgens mij al verteld, door de jaren heen.
    Prima dat er een andere site is opgericht voor J.M.,…maar gaan we nu de medevechters laten vallen? Richt de S.P. zich op een ander soort publiek?
    Wanneer de SP zich NU niet gaat profileren dan is er binnen Nederland geen socialisme meer. Dan komen er andersdenkenden die ‘De Vijand’ gaan worden.
    Beste J.M. en c.s. binnen de Tweede Kamer, het is NU of nooit!!!

    Bij de eerstvolgende demo tegen deze wijze van regeren nodigen wij een ieder uit zich uit te dossen in het sprookje waar hij/zij niet meer in geloofd.

    Wij geloven niet meer in SPROOKJES.

    met groet,
    Blauwbaard, de Wolf en Roodkapje!!!

    P.S. Weg met DE HOUTEN KLAAS met de immer groeiende neus.

    Reactie door Roodkapje — maandag 21 januari 2008 @ 23.23 uur

  23. Doe er dan wat aan….het lijkt de laatste tijd wel of de SP er niet meer is!

    Reactie door johan kivits — dinsdag 22 januari 2008 @ 0.41 uur

  24. Als ik het goed begrijp leveren de nationale volksvertegenwoordigers macht in ten gunste van hun europese collega’s…..( heeft Nederland ook al getekend?)

    Een machtsverschuiving. Hadden de de kamerleden een reeele keus? Is er gedacht aan alternatieven of was het risico van een geisoleerd Nederland te groot?
    Het is in hun eigen belang en in ons belang dat ze ons goed voorlichten over dat gedetailleerde boekwerk waarover nu Europa gaat beslissen en ik heb daar weer weinig van vernomen….
    Of ik heb zitten slapen of we zijn misleidt door de regering…en dat laatste gebeurt wel vaker.

    Want hoeveel macht kan Nederland uitoefenen in Europa als langs de zijlijn staat?
    Kom dan eens met een vergelijking tussen bijvoorbeeld Frankrijk en Engeland? Is Zwitserland achterlijk?
    Ik mis zoals eerder gezegd een groot stuk voorlichting vanuit de media en de Tweedekamer….

    Reactie door hugo freutel — dinsdag 22 januari 2008 @ 0.49 uur

  25. oude wijn in nieuwe zakken.
    de mening van de bevolking doet niet meer ter zake,er wordt voor u gedacht.
    referendum,is als een fopspeen voor de baby
    een zoethoudertje.
    en de bevolking slaapt verder,slaap kindje slaap,als er straks weer verkiezingen zijn
    gaat balkie met zijn zoet strooien.
    de almacht de europese regering begint nu gestalte te krijgen,natuurlijk hangt daar een prijskaartje aan.
    dat zullen we wel merken,als groot donor

    Reactie door hw rademaker — dinsdag 22 januari 2008 @ 0.52 uur

  26. Het gaat er om dat het zelfde is als het niet eerder afgesproken andere, Het is hetzelfde
    maar ietsje anders, Maar alles is NU in kannen en kruiken, volgens J.P.B. en consorten.
    Slaap zacht NL. Droom zoete dromen.

    Reactie door Alex — dinsdag 22 januari 2008 @ 3.57 uur

  27. “Gaat u rustig slapen, de regering waakt over u.” Dit zei de Nederlandse minister-president Hendrik Colijn in een radio-uitzending (tv bestond nog niet) tegen de Nederlandse bevolking,Balkenende zet deze Christelijke traditie voort. Economische crises, Europees verdrag , Gekke Geert, Gaat u rustig slapen ?

    Reactie door Harry Sangers — dinsdag 22 januari 2008 @ 6.02 uur

  28. @16 Hermie,
    “Maar we moeten erg oppassen dat we niet alsnog via een omweg onze vrijheid kwijtraken.”
    Nee hoor, het is niet met een omweg, het is rechtstreeks. Alleen al door de weigering van een enquête voor die nieuwe grondwet ( en dat is het) is de democratie om zeep geholpen. De burger is de mond gesnoerd door JP en trawanten. De media heeft er geen probleem mee.
    Gisterenavond bij Pauw en Witteman werd de SP nogal flink onderuit gehaald door aanwezige gasten en Witteman zat er gniffelend bij. Mensen als Wilders en Marijnissen hebben niets te bieden. En dat in één adem, Wilders en Marijnissen. Schandalig, maar het moet vooral gezellig blijven. Langzaam maar zeker voltrekt zich het plan van rechts. Blijf vooral opletten.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Bert — dinsdag 22 januari 2008 @ 6.46 uur

  29. Ik lees een hoop teleurgestelde mensen hier.
    Ben ik ook.
    Er schrijft hier iemand over een momentum.
    Dat is er nu inderdaad niet.

    Mensen doen alsof het niets meer uitmaakt.
    Iedereen staart naar de navel van Geert.

    Zonder draagvlak komt een protest niet van de grond. Hoeveel mensen namen de moeite om enkel een handtekening te zetten om het refererendum te ondersteunen? De meest simpele van alle acties, achter je luie stoel.

    De SP kan het niet alleen. De SP deed het in 2005 ook niet alleen. Toen stond iedereen op. Waar is iedereen nu?

    Reactie door rita — dinsdag 22 januari 2008 @ 7.54 uur

  30. In GB zijn ze naast petities, bezig een rechtszaak voor te bereiden tegen zittende regering, Brown en impliciet Queen om wel een referendum te verkrijgen.
    Dat is nog eens andere koek!
    Daar moeten toch ook hier genoeg juridische expertise voor aanwezig zijn?
    Ons land word toch ook zonder toestemming van de burger overhandigd aan een gezamenlijke grondwet met voorals nog 26 vreemde mogendheden? En dit ook nog zonder dat de burger daar een directe stem over de EU bewindslieden uit kan brengen.
    Het is voor mij verder onbegrijpelijk waarom de SP niet luidkeels de publiciteit heeft opgezocht, een motie van wantrouwen heeft neergelegd na het verkondingen dat een 2e ref. niet meer nodig was.
    Verdrag is immers voor 96% even grondwettelijk als de verworpen grondwet.
    Hoe gaat een handtekening actie helpen?
    Komt er nog een oproep tot staken/ massaal protest?

    Reactie door Maria — dinsdag 22 januari 2008 @ 9.56 uur

  31. @ Maria,

    Onze “?recht?staat?” is verstrengeld door dezelfde clan die probeert de EU verdrag met kleine cosmetische aanpassingen aan ons opdringen.

    In Nederland Recht is nooit geweest. Alles die krom is, wordt uiteindelijk recht. Zelfs de rechters worden naar voren geschoven door de regering. Dus van onafhankelijke rechters is er ook geen spraak.

    Ik vind het schande dat de gewone burgers worden gepasseerd door de achterkamer besluiten in denhaag. Volgens mij zijn de meerderheid in de tweede kamer uitverkochte zielen. Ze hebben hun ziel, loyaliteit en beroepsethiek uitverkocht aan buitenland. De grootste verraders bevinden zich toch in de tweedkamer en spelen mee met de Balkenende en draaikont Bos.

    @ Gaf,

    Ik ben het met u hartelijk eens; dat het is hoog tijd om te stoppen met de show en tevens ook met de vaseline. In dit land zijn we te lang bezig geweest met relativeren en zachtjes zachtjes politiek. Het is tijd voor harde acties en ik bedoel ongehoorzaamheid en platleggen van de zaken die voor dit overheid van belang zijn. Ik heb als protest tegen zachtjes zachtjes politiek mijn lidmaatschap opgezegd. Waakhonden moeten wel hard bijten anders verdienen ze de naam waakhond niet meer.
    Als ik een bijtende waakhond zie dan zal ik weer lid worden.

    Genoeg is genoeg met zachtjes zachtjes politiek en tevens importslaven uit andere EU landen. Wij zijn gewoon overspoeld niet door asielzoekers maar door mensen die door korte EU weg de arbeiders in dit land mogen onderuithalen.

    Reactie door khosrow — dinsdag 22 januari 2008 @ 11.46 uur

  32. Alleen al om art. 3 en art. 11-14,waarin bepaald is dat alle rechters,advocaten-generaal,griffiers en amtenaren van de Unie vrijgesteld zijn van rechtsvervolging ( voor het leven )is deze grondwet onacceptabel en discriminerend ten opzichte van burgers.Het is de opmaat voor de totalitaire macht en grenzeloze corruptie.

    Reactie door gerard — dinsdag 22 januari 2008 @ 11.58 uur

  33. Het niet doorgaan van het referendum was voor mij de meest zwarte bladzijde van het afgelopen jaar. Het schijnt niet door te willen dringen dat dit zo’n cruciaal besluit is dat het vrijwel alle andere politieke issues tot non-issues maakt.

    “Zorg geen markt!” slaat nergens op als je de besluitvorming hierover overdraagt aan Europa.
    “Bescherming ontslagrecht” heeft geen zin als Brussel besluit tot “flexibilisering” van de arbeidsmarkt.

    “Sociaal en rechtvaardig”, vergeet het maar als wij als “Europa” de concurrentie met China en India aan moeten gaan.

    Europa is de EEG, de Europese ECONOMISCHE Gemeenschap. Daar gaat het in Brussel om, de economische belangen. Menselijkheid en onze sociale verworvenheden zijn dan alleen maar lasten die ze zo snel mogelijk zullen opdoeken.

    Samenwerking in Europees verband is prima, daar zijn we allemaal beter van geworden, maar we moeten stoppen met het overdragen van bevoegdheden aan Brussel!

    Reactie door Janneman — dinsdag 22 januari 2008 @ 12.23 uur

  34. Het feit dat het referendum gewoon niet uitgeschreven werd omdat JPB geen zin had in dat gedoe en gezichtsverlies wilde vermijden, heeft onze democratie, voor zover het er nog was, volledig onderuit gehaald. Ik baalde als een stekker want mijn antwoord is het zelfde als 2 of 3 jaar geleden.
    Maar Boudewijn de Groot zong hier al een lied over. Dus hele oude koeien …

    Wanneer staan we op en gaan we naar De Dam?
    Laten zien dat we het er echt niet mee eens zijn.
    Want Sociale Zekerheden zijn ook onderuit gehaald. Een van de weinige dingen, zoals het ontslagrecht, staat nog overeind.
    Ken je de tactiek al van JPB en WB ? Nu is het niet bespreekbaar, dus we zwijgen of geven ontwijkende antwoorden, schuiven het naar een volgende regeerperiode en dan blijkt er in eens als een duveltje uit een doosje al ergens een “intentieverklaring” te liggen. En aan die “intentieverklaring” wordt dan een besluit gehangen … net zoals rekeningrijden. Dat komt er het is alleen de vraag wanneer.

    Reactie door Anex — dinsdag 22 januari 2008 @ 16.35 uur

  35. @ Ed Sorrento (18):

    Er is nog een sprankje hoop. Eerder heb ik hier al eens de vraag gesteld, of de Britten zich inderdaad het door Blair toegezegde EU-referendum zouden laten afpakken door Brown. Wellicht lukt het nog, dankzij het Lagerhuis en/of juridische acties, hierover een referendum in het VK te organiseren. En dat zal zeker ook nog in Ierland gebeuren, omdat het daar grondwettelijk verplicht is. Als de bevolking van één van deze landen het nieuwe EU-Verdrag (in meerderheid) afwijst, is een geheel nieuwe sitautie ontstaan…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 22 januari 2008 @ 18.12 uur

  36. “Gaat u rustig slapen, de regering waakt over u.” Dit zei de Nederlandse minister-president Hendrik Colijn in een radio-uitzending (tv bestond nog niet) tegen de Nederlandse bevolking,Balkenende zet deze Christelijke traditie voort. Economische crises, Europees verdrag.

    Inderdaad, een rampzalige neoliberale houding van’laissez faire, laissez passer’ die zich opnieuw dreigt te herhalen!

    In tijden van crisis, leer je je leiders kennen, het is bar en boos, wat een incompetentie!

    Reactie door joseph h. — dinsdag 22 januari 2008 @ 18.12 uur

  37. Mijn cynische (of is het sarcastische?) antenne lijkt me steeds feilloos de juiste weg te wijzen. Dat van die transformatie van EU-Grondwet naar iets hapklaars voor het gewone plebs wist ik 2 jaar geleden al. Netzogoed als ik nu al weet dat dit jaar Iran door US wordt aangepakt, de Democraten in dat shitland de verkiezingen verliezen en wij dat van Balkenende correct moeten vinden op straffe van extra controle op privacy omdat je twijfelt.

    Reactie door Haq — dinsdag 22 januari 2008 @ 19.56 uur

  38. haq in 1871 zegt al iemand ,”la democratie a pour principe d’elever le proletair au niveau de betise du bourgeois”,he is like guy roux who said the power of the few(representative)is worst dan the power of one ,the difference is een andere illusie.

    Reactie door gaf — dinsdag 22 januari 2008 @ 21.24 uur

  39. @ Olav Meijer

    Ierland is onze laatste strohalm omdat de grondwet daar een referendum voorschrijft. Inmiddels ben ik echter wel zo cynisch te geloven dat, zelfs als de Ieren het wijzigingsverdrag per referendum afschieten, de eurocratie zich er niet door laten tegenhouden.

    Overigens staat de EU wellicht en al zeer binnenkort een nieuwe uitbreiding te wachten. Google eens op Eurabia (bijvoorbeeld in combinatie met Bath Y’eor) je vindt een samenzweringsplot die z’n gelijke niet vindt in de geschiedenis.

    Reactie door Ed Sorrento — dinsdag 22 januari 2008 @ 22.13 uur

  40. Mijn link aangegeven op @20 werkte niet goed, als men belangstelling heeft het moet zijn:

    http://europa.eu/abc/12lessons/lesson_1/index_nl.htm

    Om kritiek te hebben moet je de historie kennen, men werkt al jaren aan de EU/ verenigd Europa.
    Straks is er een verenigd Europa waarin de arbeidersklasse teruggevallen is naar het niveau 19e eeuw. Reden het socialisme heeft zichzelf de strop omgedaan.

    Reactie door d'olle Henk — dinsdag 22 januari 2008 @ 22.54 uur

  41. Echt verheffend al die vingerwijzingen en de hoogstandjes aan analyses! Wat zijn we toch schrander zo met ons allen…

    Maar ik mis EEN ding: wat gaan we eraan doen SP?
    25 zetels en anderhalf miljoen kiezers… voldoende stemmen om in OPSTAND te komen toch?

    Wat is erger? Een neoliberaal kabinet dat niet luistert naar het volk, of mijn partij die wel luistert naar het volk en geen OPLOSSING biedt?

    Ik voel mij reschtsom en linksom zwaar vernaggeld! De ‘democratie’ is dood omdat de zetels bezet worden door jobbeluste politici die zich te pletter vreten van het volk en een oppositie die het volk lamlegt door geen VERZET te plegen.

    Wat heeft socialisme nog voor waarde als we de klauwen niet uit de mouwen steken door EENSGEZIND een vuist te maken en de benen zich niet bewegen naar de plek des onheils?

    GA ONS VOOR, SP! Nee nu niet: wat doe jij?
    Wat ik hier en NU doe is mijn partij oproepen in BEWEGING te komen. Want u heeft niet mij gekozen, maar ik u!

    Ook door mijn stem wordt de SP in leven gehouden en door AL die stemmen die een onderzoek Irak willen, TEGEN het EU-Verlakkersverdrag zijn en fel gekant zijn tegen dit verprivatiserende abjecte kapitalistische kabinetsbeleid.

    Dus verzamel ons, SP! En laten we die protestvuist gaan maken naar het totale beleid van de Balkenendebrij.
    We zijn het verplicht: Uit liefde voor vrijheid en democratie.
    Ik ga mij doodschamen als wij het recht van de sterkste ‘democratisch’ op z’n beloop laten en niet de tegenstand komen bieden die het verdient.

    Laat het socialisme niet doodbloeden, maar laat het herleven door onze stem te verheffen en op te trekken naar het Binnenhof. Europa heeft een nieuwe impuls nodig. Zij moet gewekt worden uit haar braafburgerlijke slaap. Laten WIJ nu eens beginnen om het ‘stoutste jongetje’ uit de neoliberale klas te zijn!

    Reactie door Gloria — dinsdag 22 januari 2008 @ 22.55 uur

  42. Iedere burgeractie wordt in de kiem gesmoord door dit kabinet dat nog steeds teert op een voorbije meerderheid.
    Petities, handtekeningen blijven bij Balkenende in de la liggen zo is gebleken. Hij doet er gewoon helemaal niets mee, nam ze niet eens mee naar de Raad van Europa.
    Ik vind ook dat er wat moet gebeuren maar ik ben het eerlijk gezegd een beetje beu dat er alleen nog maar verwijten gaan naar de SP. Ik word hier niet echt vrolijk van het begint energie te kosten i.p.v. de samen staan we sterk energie-gevende en ondersteunende woorden voor al die SP tweede-kamerleden die hard bezig zijn zich in te werken. Dacht iemand werkelijk dat die mensen in die Tweede Kamer niet gefrustreerd raken en onze steun niet dubbel en dwars kunnen gebruiken?
    We hebben geen 51% meerderheid ook nog niet in het land. Zal al dit afgeven op dan helpen dat te worden?

    Reactie door Henny — woensdag 23 januari 2008 @ 8.28 uur

  43. @42 Henny

    die frustratie duurt nu al dik 4 jaar,en de SP heeft heel veel steun gekregen al die tijd,wat te denken van de 25 zetels ?! of is dat geen steun…?

    het is gewoon een feit dat er te weinig tegengas is gegeven op de belangrijke onderwerpen.
    de uitleg die Jan Marijnissen hier voor gaf deze week op tv snapte ik wel,daarom wacht ik nog even af.
    2008 moet het jaar van de SP worden is er gezegd.

    maar beter laat dan nooit gaat nu niet meer op,want als er nog langer gewacht word is het straks te laat!
    dat is nu op een aantal vlakken al zo,lees bv dit maar eens dan ziet u hoe het al is doorgeworteld wat betreft de EU en de grondwet/verdrag: http://www.vrijspreker.nl/vs/item/2008/01/schoolboeken-gratis-eerst-aan-de-eu-vragen-of-het-mag

    Reactie door iew — woensdag 23 januari 2008 @ 11.03 uur

  44. Na WO2 is europa opgebouwd uit de ruines, een tijd van vrijheid democratie en welvaart, gesteund door het besef dat een maatschappij en vrijheid zaken zijn waar voor gevochten moet worden. De stasi herrinderde mensen dat privacy een groot goed is. Ging het toen goed? Ja en nee. Ja het ging goed. Nee want het ging alleen goed omdat alles in opbouw was, opbouwen is een fluitje van een cent alles wat je doet is een verbetering, handhaven is moeilijk. Onze landen zijn al tientallen jaren af en de verschrikkingen van de oorlog net zo lang vergeten. Geen besef dat een vrije samenleving iets is waar je elke dag voor moet vechten, heeft voor de algemene laconieke houding gezorgd. Als je toch niets verkeerd gedaan hebt en we hebben het toch goed zijn de algemeen aanvaarde misvattingen allemaal gebaseerd op de gedachte dat de waarheid regeert. Angstbeeelden over terrorisme, klimaat, economie samen met de naieve, ingedutte bevolking en de eerlijke leugens van de politiek zorgen ervoor dat de meeste mensen totaal niet in de gaten hebben hoe gevaarlijk de inrichting van ons land geworden is. Wee o wee als er een regering met onfrisse motieven komt, zij hebben instrumenten waar Hitler, Stalin, Mao, de stasi enz enz, alleen maar van konden dromen. We leven in een vrije samenleving die net zo vrij is als de kleurkeuze van henry’s T-Fords (elke kleur als het maar zwart is)

    Reactie door Frank — woensdag 23 januari 2008 @ 12.46 uur

  45. Het ‘Eurabia’ spookverhaal @39 vraagt nog om een reactie. Flauwekul. Alsof het een ‘complot’ is om Europa uit te leveren aan de Arabieren. Rechts Nederland en rechts Europa cultiveren deze mythe zorgvuldig om hun strategie te versterken. Zij zoeken in feite de macht. Daarbij passen zij een aloud wondermiddel toe: het demoniseren van een zondebok: de buitenlanders, de Islam, de Arabieren, die met hun olie de wereld in hun macht hebben.
    Dat laatste is alleen in zoverre waar dat het Westen verslaafd is aan die olie. Eigen schuld, dikke bult.
    Vrijwel alle slechte eigenschappen van die ‘andere cultuur’ waarmee gebotst wordt (de ‘clash of civilizations’) zijn echter door hetzelfde Westen in het leven geroepen: dictaturen en schoffering van mensenrechten, om deze gebieden in een imperialistisch machtsspel onder controle te houden.

    Wat ik het meest kwalijk vind is dat die rechtse krachten zélf destijds de gastarbeiders hierheen gehaald hebben. Daarbij hebben ze opportunistisch hun zakken gevuld zonder om te kijken naar de maatschappelijke gevolgen van hun hovaardij.
    Kolonialisme: het zelfde principe, dezelfde gevolgen.
    De bourgeoisie de lusten; het proletariaat de lasten.
    Rechts huilt dus krokodillentranen.
    Intussen zet rechts weer een nieuw migratiedrama in de steigers.

    Nu er een aantal zaken – voorspelbaar – mislopen worden de slachtoffers tot daders gebombardeerd en wordt de arbeidersklasse gepaaid dat het de schuld is – neen, niet van rechts of het kapitalisme! – van boze krachten die onze Beschaving ondermijnen.

    Mensen, trap daar toch niet in!

    Reactie door Hermie Kreeft — woensdag 23 januari 2008 @ 15.25 uur

  46. @32 Gerard (Alleen al om art. 3 en art. 11-14)
    Als je daarom tegen de GW. (ik kan het woord niet uit de mond krijgen) bent, kan ik je vertellen, dat dit in Nederland reeds geldt (Pikmeer-arrest Hoge Raad).

    De laatste strohalm? Ierland.
    Overigens denk ik niet dat de Ieren tegenstemmen. Voordat ze bij de EU kwamen, was het ene grote (Drentse) veenkolonie en daar is na toetreding het een en ander ten gunste van de Ieren gewijzigd. Dus die tellen hun knopen wel.

    Reactie door Johan — woensdag 23 januari 2008 @ 16.29 uur

  47. A46 Johan

    Dat de Ieren voor het verdrag zullen stemmen is nog helemaal geen uitgemaakte zaak.

    http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/7079465.stm

    Reactie door Ed Sorrento — woensdag 23 januari 2008 @ 18.28 uur