Burgerlijke ongehoorzaamheid

Actievoerende scholen die de 1040-urennorm aan hun laars lappen, riskeren een fikse boete. ‘De inspectie blijft de wet handhaven, en in de wet staat 1040 uur’, stelt staatssecretaris Van Bijsterveldt. (Volkskrant)

Het is typerend voor Van Bijsterveldt en de regeringspartijen dat ze maar niet willen reageren op het werkelijke probleem. Jarenlange bezuinigingen hebben ervoor gezord dat er te weinig leraren zijn en onbevoegde krachten voor de klas worden gezet. Het beboeten van een overtreding van een norm die niet voor kwaliteit staat, maar voor kwantiteit is belachelijk. Scholen die wel kwaliteit leveren, maar de 1040-urennorm niet halen krijgen een boete van de staatssecretaris.

Mede-initiator Marten Elkerbout, rector van het Amsterdamse Barlaeus Gymnasium, hoopt desondanks dat de politiek snel inziet dat de 1.040-urennorm zijn doel voorbij schiet. ‘De norm is bedacht bij de introductie van het studiehuis. Met een traditioneel lesrooster kun je er onmogelijk aan voldoen. We zoeken geen conflict, maar de idiotie moet ophouden.’

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 26 januari 2008 :: 14.13 uur

19 Comments

19 reacties

  1. hoe wil men die uren invullen? met leraren die er niet zijn?! of moeten de leraren nu verplicht gaan overwerken?

    en ondertussen worden de Antillen zelfstandig en een paar eilandjes daar een gemeente van Nederland maar Nederland geeft onderwijs Antillen WEL 24 miljoen.

    en “hopen dat de politiek” snel inziet dat de 1.040-urennorm zijn doel voorbij schiet is een illusie.

    als het fout loopt maakt men toch gewoon z’n excuses,want daar kom je altijd mee weg als politici…

    Reactie door iew — zaterdag 26 januari 2008 @ 15.01 uur

  2. De idiotie moet ophouden! Helemaal mee eens. Afgelopen week heeft mijn kind tijdens economieles naar een horrorfilm gekeken, dat is te gek voor woorden. Verder een prima school maar door dit soort regels ( 1040 uren en wat je doet maakt niet uit) van onze overheid krijg je problemen. Een overheid die toch sch… heeft aan de bevolking en aan de volksvertegenwoordiging. Bos vindt Kamerdebatten tijdverspilling, volgens de Telegraaf van vandaag. We zijn mooi in de aap gelogeerd met dit kabinet Balkenende 4. Hoeveel volgen er nog.

    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Bert — zaterdag 26 januari 2008 @ 15.12 uur

  3. Ik van mening dat er minder uren op de scholen moet komen omdat het onderwijs zodanig verslechterd is en onze kinderen amper nog iets van normen en waarden meekrijgen.
    Ouders worden uiteindelijk hierop aangekeken en zijn ook schuldig aan het niet of slecht opvoeden van onze kinderen volgens de politiek. Ze vergeten wel dat de zorg van onze kinderen grotendeels in de handen ligt van die leraren.
    Laten we eerst eens kijken naar de kwaliteiten van de leraren voordat we een discussie gaan voeren over meer lesuren.
    Ik vraag mij af waar de politiek in dit land mee bezig !!! Er word op deze manier meer schade toegediend dan hersteld.
    Er moet eens verder gekeken worden dan de neus lang is.

    Reactie door Annette — zaterdag 26 januari 2008 @ 17.51 uur

  4. Inplaats van burgelijke ongehoorzaamheid zou ik het liever politieke ongehoorzaamheid willen noemen. Het is de politiek die niet luisterd. En het financieel straffen lijkt mij geen goed idee. Je zou eerder juist met extra geld moeten komen waar de kwaliteit slecht is.
    Dus heeft een school slecht wiskunde onderwijs, steek daar geld in om dat te verbeteren.

    Gewoon een kwestie van inversteren.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zaterdag 26 januari 2008 @ 18.00 uur

  5. Ja…nou kunnen we er wel moeilijk over gaan doen maar als je nu een “regering”hebt die dom geboren is en niets heeft bijgeleerd.
    Ho…Ho…Ho…natuurlijk hebben ze wel wat geleerd de democratie totaal in de vernieling helpen en de zakken,op welke wijze dan ook,vullen.
    Dik, duur en intelligent doen , je gedragen alsof je het fatsoen hebt uitge-
    vonden maar fatsoenlijk doen is nog niet fatsoenlijk zijn.
    Wij vloeken zelden of nooit maar het spul
    in het torentje moet toch echt oppleuren.

    Reactie door Henk c.s. — zaterdag 26 januari 2008 @ 18.33 uur

  6. Het is algemeen bekend dat bij ieder mens op een gegeven moment z,n aandacht om kennis op te nemen verzwakt en door meer lesuren te draaien zal de kwaliteit van het onderwijs niet vooruit gaan omdat het Break even point van Kennis opname na al die jaren wel uit gekristaliseert is.
    Het heeft daarom geen pas zo door te drammen op de 1040 norm.
    Er zij meer Politici die zo kunnen drammen.
    En er zijn er ook die zo geschiedenis (willen)schrijven.
    Jammer van de tijd en de verspilde capaciteiten.
    Hier is het onderwijs niet mee gedient

    Reactie door che — zaterdag 26 januari 2008 @ 20.12 uur

  7. Ik ben dol op burgerlijke ongehoorzaamheid, mijn hele leven lang al. Waarom? Omdat het leven zo ontzettend vervelend en voorspelbaar is als je anderen hun zin geeft. Helaas luidde sinds de jaren zeventig het linksige protocol dat participéren sociaal is, dat leidde tot draconische toegevingen waar brallend rechts nu met grove knuisten de oogst van trekt! Nu staan wij met lége handen….
    tenzij we ons geen ruk aantrekken van wat Balkenende dicteert, maar dan moet ik niet de enige zijn uiteraard. Ik wil wel.

    Reactie door Haq — zaterdag 26 januari 2008 @ 22.15 uur

  8. Wat is burgerlijke gehoorzaamheid dan?
    Dat we zoetjes luisteren naar stupide wetten die het volk geen goed doen? Zo zorgt het volk zelf voor neo-dictatuur in het neoliberale jasje. Eigen aan verkeerde politiek is de grenzen opzoeken van het volk. Geen krimp moesten we ze geven, want als je ze een vinger geeft jatten ze je hele hand! En zo kwam het dat alles ONdemocratisch over onze grens is gejast en zitten we tot onze nek in het Europese ongehoorzaamheids-verdrag. Want hoe ongehoorzaam moet je als regering wel niet zijn als je het volk foeft met wat wisselingen van de alfabetmacht! Er zou eigenlijk een opvoedkamp voor ministers moeten komen, want zij staan borg voor verloedering van de democratie.
    En een beschaafd volk heeft de plicht dat niet te tolereren!

    Waarom geven leerkrachten geen leerkrachtig voorbeeld? Iets wat niet werkt moet afgeschaft worden! Als de politiek dan oost-indisch-doof blijft dan moet er gestaakt worden. Dus scholen dicht en het voorbeeld van de politie volgen. Netzolang totdat er geluisterd wordt.
    Dit beleid verdient VERZET.

    Reactie door Gloria — zondag 27 januari 2008 @ 2.08 uur

  9. Burgelijke ongehoorzaamheid????
    Schaamteloze,onfrisse,ongehoorzaamheid !!!
    De ongehoorzaamheid van dat kleine kwazie
    sociaal democratisch ventje Bos, die onze
    volksvertegenwoordigers op schaamteloze wijze in hun hemd liet staan ondanks dat er een afspraak was.
    Zo’n mafketel zou de minister president zijn van ons land,je kunt je toch geen grotere ramp voorstellen, gelukkig heeft hij niets te zeggen maar je zou er toch op
    mogen rekenen dat die engerd even door de ministerraad op zijn vingers zou zijn getikt…of zouden zij vrijdag even lekker hebben zitten gniffelen.
    Zo’n kwazie sociaal democraat moet mee beslissen over de tacktiek die zij gaan voeren om onze studerende jeugd en de broodnodige docenten in de tang te nemen.
    Wat een regering,wat een land!!ANGSTIG!!!!
    Laat ons het nog maar even van nemen….
    een goede voortzetting van deze zondag.

    Reactie door Rinus c.s. — zondag 27 januari 2008 @ 10.02 uur

  10. Een oud spreekwoord zegt:
    Nieuwe bezems vegen schoon.

    En wat hierboven door anderen al werd gezegd: dat krijg je als een nog goede bezem telkens weer wordt vervangen, die ook nog lang niet zo goed is als de oude.

    Daarmee zegt de Regering: “Onze (verre) voorgangers, (die in principe van onderaf, goed onderwijs hadden opgezet) dat zijn stomme hufters!)

    Hoe moet men de lui noemen, die HUN vuil bij de straatjes van het onderwijs naar binnen vegen?
    En het helemaal hebben verpest?

    Tussen mijn zevende en twaalfde jaar, heb ik, al was het toen oorlog, op een lagere school, misschien meer kunnen leren dan menigeen nu bij het voortgezet onderwijs krijgt voorgeschoteld.

    Daar worden nog dikwijls zaken behandeld die bij het basis onderwijs thuishoren
    Wij hoefden niet zelf uit te zoeken, hoe alles in elkaar stak.

    Meer, dan alleen lager onderwijs, kon ik niet volgen in mijn jeugd. Maar mee dank zij leerkrachten van toen, was het toch een goede basis om naar mogelijkheden van mijn begrip, toch alleen verder te kunnen gaan, met wat mij interesseerde.

    Ik ben blij, dat ik nu geen slachtoffer hoef te zijn van het gesjoemel in het onderwijs, waardoor zelfs doctorandussen soms geen goed Nederlands kunnen schrijven.

    Al heeft men bij het ministerie aangaande het onderwijs een hoge dunk over zich zelf. In de geschiedenis zullen hun ministers en staatssecretarissen hooguit voortleven als prutsers.

    Haras

    Reactie door Haras — zondag 27 januari 2008 @ 11.24 uur

  11. Het feit is dat onderwijs dient aan minimum aantal uren te voldoen om de stof te kunnen doceren en op te nemen.

    Het probleem is de invulling van die lesuren en niet de minimum aantal lesuren. Als die aantal uren nog verder naar beneden getrokken worden, dan is het eind zoek. Waar ligt de grens? Waar en hoe moeten de jongeren de lege uren buiten hun studietijd gaan invullen? Of moeten ze het maar weer zelf gaan uitzoeken?

    SP maak wat je roept waar. Pas de burgerlijke ongehoorzaamheid op andere terreinen en niet op onderwijs.

    Reactie door khosrow — zondag 27 januari 2008 @ 11.42 uur

  12. de gevolgen beginnen nu al steeds zichtbaarder te worden,hier is zo,n bericht…
    http://nu.nl/news/1408907/36/%27Vier_op_de_tien_docenten_mogen_niet_op_cursus%27.html

    Reactie door iew — zondag 27 januari 2008 @ 15.05 uur

  13. @ Khosrow (12):

    Zoals velen al hebben gezegd, gaat het zeker in het onderwijs niet zo zeer om kwantiteit, maar veel meer om kwaliteit. Het absoluut aantal lesuren zegt niets. Wat echt belangrijk is: hoe worden de lesuren ingevuld? Jongeren kunnen hun tijd beter besteden aan sport, cultuur, of internet BUITEN schooltijd, dan verplicht opgehokt bij elkaar de tijd uitzitten BINNEN schooltijd.
    Daar waar kwantiteit de norm wordt, gaat de kwaliteit naar beneden.

    Het kabinet is niet zozeer “ongehoorzaam”, maar regentesk en autistisch bezig. Dit is bij uitstek het karakter van de kabinetten-Balkenende.

    “Burgerlijke ongehoorzaamheid” -wat ik overigens een nogal autoritaire term vind, maar die is nu eenmaal “ingeburgerd”-is altijd van groot belang geweest om maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen die op een andere manier maar moeilijk tot stand komen. Zeker bij het verzet tegen oorlogen e.d. en bij het doorbreken van verkalkte structuren (bv. in het hoger onderwijs) heeft deze een grote rol gespeeld. Zo nodig ook met overtreding van strafrechtelijke bepalingen (lokaalvredebreuk, belediging e.d.). Het wordt tijd dat “burgerlijke ongehoorzaamheid” weer de plaats krijgt die ze behoort te hebben.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 27 januari 2008 @ 16.45 uur

  14. als het debaat blijf om die 1040 uren dan is het hopeloos(rook scherm) want daarmee maken zij de jeugd klaar voor een slavernij maatschapij,waar CAO’s het hebben te zeggen,niet de mens.
    En daarmee ben ik met khorsrow eens.

    Reactie door gaf — zondag 27 januari 2008 @ 17.03 uur

  15. De scholen welke het niet lukt om aan de 1040 uren norm te voldoen presteren gemiddeld beter. Hoe dat komt ? Omdat deze scholen gewoon les zijn blijven geven toen andere scholen het studiehuis en het zelfstandig leren invoerden. Daarbij werden veel leerlingen met een leraar als surveillant ‘opgehokt’,omdat bij zelfstandig werken geen leraar nodig zou zijn. De docent moest eigenlijk zo min mogelijk les geven. Eigenlijk was de tweede fase gewoon een bezuinigingsmaatregel waarbij minder leraren nodig waren. Het is hypocriet om nu ineens 1040 uren te willen vullen met ‘gewone lessen’, want dan zijn er nog veel meer leraren nodig en die zijn er niet. Of de zittende leraren moeten ineens veel meer lessen gaan draaien en in Nederland worden per leraar gemiddeld al het meeste lessen gegeven. Dat de onderwijspolitiek tot deze failliete boedel geleid heeft is heel erg, maar dat er nu ook nog verwacht wordt dat de scholen/docenten de rommel zelf opruimen (door meer lessen te gaan geven) is helemaal het toppunt. Er zitten veel kneuzen in de politiek, maar onderwijs spant verreweg de kroon wat dit betreft in de laatste decennia.

    Reactie door simbro — zondag 27 januari 2008 @ 17.11 uur

  16. Mijn eigen middelbareschooltijd (voordat de z.g. “Mammoetwet” verwoestend toesloeg:
    1)Schooltijden (z.g. “continurooster”) waren: maandag dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 t/m 14.15 en woensdag en zaterdag(!!) van 8.30 t/m 12.10: 39 a 40 lesweken/jaar.
    Dat zijn dus meer -en puur les- uren dan nu worden voorgesteld: tevens (omdat vroeger alles “degelijker” en minder hectisch en paniekerig verliep) werden wij uiterst zelden geconfronteerd met lesuitval en al helemaal niet met langdurige (weken en zelfs maanden) lesuitval: ook de kwaliteit van de leraren stond niet ter discussie. (die hadden eigenlijk en vaak feitelijk een academisch niveau.)
    Bovendien, echte lesuren en geen preturen waarin bijv. schaken wordt bijgebracht, dat moest maar in je eigen vrije tijd!

    2) Naast Nederlands, 3 vreemde talen: Engels, Frans en Duits en daardoor 14 a 15 vakken, kom daar tegenwoordig maar eens om.

    3) T.V. en andere multimedia-”speeltjes” en de “vermaakstempels”, die onze arme jeugd nu worden opgedrongen als zijnde het summum van uitgaans”genot”, waren er niet.

    Waarschijnlijk vooral als gevolg van 3) en ook de toen kalmer, degelijker en rustiger tijdsgeest .(die sloot hoogstwaarschijnlijk ook “naadlozer” aan op de eeuwen daarvoor), lazen wij nog wel eens wat, zodat belezenheid en algemene ontwikkeling beter waren gewaarborgd.

    Ik denk dat we er niet komen met slechts wat gerommel met uren en dergelijke:
    Het is de tijdsgeest en het nagenoeg onbeteugeld laten van allerlei menselijke zwakheden (die worden niet vermeld of zelfs “gewoon” ontkend!) die, naast een verpesten en ontwrichten van zowat alles wat ooit als waardevol en FUNDAMENTEEL werd ervaren, ook het onderwijs in een rampzalige neerwaartse spiraal hebben doen belanden.

    Ik hoop echt dat ik (misschien door mijn kinderloosheid, maar WEL door observaties van en gesprekken met huidige jeugdigen!) een en ander te zwartgallig zie, maar ik vrees het ergste…!

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 27 januari 2008 @ 18.12 uur

  17. Mopperen is vaak een uiting van ongenoegen zonder concrete vraag en suggestie voor veranderen van de situatie. De achtergrond van mopperen is vaak een uiting van onvrede met zichzelf of een gevoel van onvrede over een heel ander onderwerp. Vaak heeft de persoon die moppert niet eens de ware reden van de onvrede door of kan deze over de ware reden van de onvrede niet praten.

    Reactie door van den Domme — zondag 27 januari 2008 @ 22.04 uur

  18. @13
    Het kabinet is wel degelijk ongehoorzaam, omdat zij de waarheid niet gehoorzaamt!
    Door de (zie @8) ‘wisseling van de alfabetmacht’ werden de letters Grondwet listig verwisseld voor Verdrag.
    Hierdoor heeft zij de macht genomen het volk buiten te sluiten van diens waarheid:
    2/3e zegt NEE!
    En zeg daar maar eens JA tegen! ZO ongehoorzaam is dit kabinet, Olav.

    Reactie door Gloria — maandag 28 januari 2008 @ 2.38 uur

  19. @17
    van den Domme,je moet er maar opkomme!
    Wat bedoel je nou eigenlijk,wat een onzin!
    Eigenlijk mopper je over het mopperen van
    andere mensen op zaken die zij zelf niet zouden kunnen definieren,je onderschat toch echt de scribenten van de SP site.
    Nou ja je postje is nogal laat op het log geplaatst dat kan als excuus gelden.

    Reactie door Joop1 c.s. — maandag 28 januari 2008 @ 9.48 uur