De digitale betuwelijn

ICT

Efficiency en kostenbesparing worden vaak gevonden in automatisering. Maar automatisering kan ook een zeer kostbare aangelegenheid zijn, vooral als projecten mislukken. En dat doen ze helaas vaak. Schattingen over hoeveel geld er over de balk wordt gegooid lopen uiteen, maar er wordt gesproken over 5 miljard euro per jaar. November vorig jaar vroeg de SP daarom om een parlementaire onderzoek naar ICT-projecten bij de overheid. Een Kamermeerderheid steunde dit verzoek.

SP-Kamerlid Arda Gerkes wil in aanloop naar het parlementair onderzoek zo veel mogelijk informatie over deze verspilling, vooral van mensen die er op hun werk tegenaan lopen. Heb je informatie, vul dan het formulier in bij het vandaag geopende meldpunt ICT-verspilling.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 27 januari 2008 :: 15.09 uur

22 Comments

22 reacties

  1. Indirecte verspilling vind ik persoonlijk het volgende:
    Providers in het kader van terrorismebestrijding gegevens onzalig lang laten bewaren.
    Iedere idioot weet dat als je wat wilt versturen wat niet door de beugel kan je dit via een wifi punt moet doen of internetcafé.

    Dit is natuurlijk geen project, maar die kosten worden wel betaald door de burger.

    Verder denk ik dat men buiten de project miskleunen er een hoop kan besparen in de normale gangbare processen.
    De computersystemen braken oneindig veel gegevens uit.
    Zet per organisatie eens 1 man/vrouw op het volgende.
    Wie krijgt welke gegevens en wanneer.
    Bij een beetje grote instelling krijgt minimaal de helft van v.d. medewerkers gegevens, die ze nooit gebruiken op papier. Hele bossen verdwijn in het ronde archief. Over de papierkosten zullen we maar zwijgen.
    Stuur iedere medewerker een lijst met wat hij/zij krijgt en vraag of dit echt gebruikt wordt. Zo ja of een link per interne email (gegevens op scherm) ook voldoet.
    De grootste grap die zo’n exercitie oplevert is het volgende:
    Een behoorlijk aantal van de gegevens die in de computer worden gestopt, worden door niemand gebruikt.
    Wat het meldpunt ICT-verspilling betreft:
    Dit zou m.i. een website van de rekenkamer behoren te zijn.
    Succes!

    Reactie door Henk van S tot S — zondag 27 januari 2008 @ 16.21 uur

  2. Inderdaad. ICT is tegenwoordig een schuilplaats geworden voor veel misstanden. Datavervuiling en datamanipulatie over mensen en situaties zijn orde aan de dag. Als er iets misgaat dan kunt u niemand daarop aanspreken. De overheid en de instanties wilden ICT inzetten om efficiënter, goedkoper en doeltreffende te werken. Nu vervangen ze de ICT om de paar jaar, de informatie die ze gebruiken en aan elkaar doorspelen zijn vervuild en onrechtmatig verkrijgen, het bijhouden van de informatie neemt mankracht in beslag. De mensen die de data in en uitvoeren of de technische aspecten van ICT behandelen hebben geen idee wat ze met die informatie moeten of kunnen en de mensen kunnen analyseren weten niet meer hoe die informatie verkregen zijn noch of die daadwerkelijk kloppen ja of nee.

    Uiteindelijk zijn we allemaal duurder uit. Bepaalde type werk blijven altijd mensenwerk en daardoor niet vervangbaar met door ICT.

    Kijk nu naar de politie. Ze hebben allerlei apparaten en ICT ter beschikking maar niet genoeg deskundige mensen noch genoeg agenten.

    Wat op korte termijn goedkoop lijkt wordt uiteindelijk duurkoop op lange termijn. Wat heb je aan doen van een aangifte als er niemand is om het te gaan onderzoeken en volgen? Wij hebben allemaal een ID code. In de ogen van zichzelf hoger geachte dames en heren(regering) zijn wij niet meer dan een nummer/ belasting betalende slaaf en ook tevens bij voorbat verdacht. Daarom houdt de overheid iedereen in dit land toch in de gaten.
    De web die de overheid heeft onder ons neus gecreëerd heeft ideeën opgenomen. Wij zijn allemaal in een soort open gevangenis opgenomen en direct of indirect de overheid controleert zelfs de kleinste details in onze leven. ICT is niet efficiënte, wel duurkoop, privacy en rechtsbescherming van de burgers aangetast en controleert de levens van de burgers.
    Dankzij de ICT, hoeft minister Donner geen verantwoordelijkheid af te leggen voor de misstanden bij zijn ex en ook huidige departement.

    Reactie door khosrow — zondag 27 januari 2008 @ 16.30 uur

  3. Verspilling? Vaak is het pure oplichterij. Te vaak loopt de overheid te ver achter de feiten aan. Neem bijv. (de C hoort er toch ook bij) het GSM circus. Iedereen met een klein beetje verstand van ICT weet dat een telefoontje naar of vanuit een ander land niet meer dan 1 of 2 cent per minuut duurder hoeft te zijn. Maar jarenlang hebben de telecommaatschappijen ons voor ca. 1 euro per minuut een oor aangenaaid. Over de gehele EU gaat het om honderden miljarden euro’s. De overheid stond erbij en keek ernaar. Als ze de netwerken in eigen hand hadden gehouden hadden ze die miljarden in eigen zak kunnen houden en de belastingen kunnen verlagen. Er is nu eindelijk ingegrepen maar alleen binnen de EU en veel en veel te weinig.
    Zie ook hier.

    Hoe dit op te lossen?
    1. Zorg dat er bij de overheid voldoende mensen werken die verstand hebben van ICT.
    2. Moeilijker: probeer de vingers te krijgen achter het corrupte circuit, waarbij bestuurders en politici de commerciële zakkenvullers de hand boven het hoofd houden. Vaak om er zelf beter van te worden. Hetzij direct of later via een netwerk van baantjesjagers.
    3. Informatie verzamelen. Prima initiatief dus van Gerkens! Succes ermee!

    NB Er is ook veel verspilling (en oplichterij) bij het bedrijfsleven.
    Ze zijn daar vaak wel alerter.

    Reactie door Hermie Kreeft — zondag 27 januari 2008 @ 16.50 uur

  4. Bekend is, dat bij de politie in het verleden enorm veel geld over de balk is gesmeten omdat elk district zo’n beetje zijn eigen gang ging met automatisering.
    Dit alles is ten koste gegaan van de personeelssterkte, de arbeidsvoorwaarden, deskundigheid(sbevordering) en dienstverlening.
    Ik vrees dat het komende parlementaire onderzoek nog een heleboel dergelijke zaken aan het licht zal brengen.

    Reactie door Olav Meijer — zondag 27 januari 2008 @ 17.01 uur

  5. Digitale infrastructuur dringend nodig.
    Bij overheidsprojecten rond ICT, milieu en geneesmiddelen bestaat vermoedelijk veel fraude. Want ze zijn te ingewikkeld voor eenvoudige fraudecontrole. Op die gebieden moeten under-cover-rechercheurs met afluisterapparatuur continu onderzoeken op overheidscorruptie.

    De overheid moet verder dringend een digitale infrastructuur organiseren voor burgers! Voor bijvoorbeeld onderwijs, gezondheidszorg en overheidsvoorlichting via internetvideo’s.

    Veel intensiever internetgebruik vermindert sterk het aantal nodige gebouwen en vervoerskilometers en vergroot arbeidsproductiviteit en welzijn.

    De overheid moet iedereen gratis beveiligingssoftware geven (virusscanner plus firewall). De licentie daarvoor moet worden gekocht in Europees verband. Dan wordt dat heel goedkoop.

    De overheid moet objectieve consumentenvoorlichting geven over specifieke hardware- en softwareproducten op basis van gebruikstests.

    Er moet veel meer standaardisering komen in hardware en software. Dan kunnen computergebruikers elkaar beter helpen daarmee.

    Alle (semi-)overheidsorganisaties moeten veel betere ICT-ondersteuning krijgen. Bijvoorbeeld scholen en buurthuizen.

    De (Europese) overheid moet software ontwikkelen die veel gebruiksvriendelijker en stabieler is. Vooral een vervanger voor MS-Windows, tekstverkingssoftware en email-programma.

    Er moet een apart ICT-ministerie komen.

    De overheid kan per jaar miljarden uitsparen voor externe adviseurs op allerlei gebieden, als hun kennis zoveel mogelijk gratis beschikbaar wordt gemaakt door films op internet. Via video’s van voorgelezen boeken, lezingen of documentaires, geordend via overzichtelijke webportalen.

    De overheid moet dringend gratis aantrekkelijke computercursussen aanbieden op alle niveaus via radio, tv, MP3 en films op internet. Die films kunnen gratis worden uitgewisseld met veel andere landen.

    http://www.maurice.nl/boek_dimensie.htm

    http://e-government.startpagina.nl

    Computerproblemen leiden vaak tot ernstige stressklachten.
    http://www.google.com.au/search?hl=nl&rls=RNWE%2CRNWE%3A2005-04%2CRNWE%3Aen&q=%22Marleen+Brinks%22+computer+onderzoek+stress

    http://64.233.183.104/search?hl=nl&gl=au&q=computerproblemen+onderzoek+procent+stress&btnG=Zoeken&lr=

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 27 januari 2008 @ 17.37 uur

  6. Als ICT’er kan ik alleen maar een en ander
    bevestigen.
    Als mens weet ik dat automatisering een groot gevaar in zich herbergt.
    Dat gevaar is n.l. dat er buiten de automatisering in de ICT ook een op hol geslagen automatisering in onze hoofden heeft plaatsgevonden.
    Even voor de duidelijkheid een vergelijk.
    Kijk en luister eens wanneer je het nog uithouden kunt tenminste, naar onze allereigenste ‘Minister President’ J.P.B.
    En zie wat automatisering kapot maakt.

    Reactie door Alex — zondag 27 januari 2008 @ 18.15 uur

  7. Eén van de belangrijkste zaken is mijns inziens het zorgen voor een positieve prikkel om efficient te werken.

    Nu is het zo dat indien je het geld van je budget niet op hebt gemaakt, je het jaar erop minder krijgt. Negatieve prikkel, wordt ervaren als strafmaatregel. Dat moet dus koste wat kost voorkomen worden. Een krankzinnig systeem, dat verspilling in de hand werkt!

    De overheid heeft in deze geen zelfreinigend effect, waar dit wel bij een normaal bedrijf zo is.

    Hierin moet verandering komen. Zorg voor een positief effect indien je als afdeling, of overheid kostenbesparend en efficient hebt gewerkt!!!

    Dit kan gegarandeerd miljarden besparen, als ik extrapoleer wat er bij de lokale overheden alleen al over de balk gaat….

    Reactie door George — zondag 27 januari 2008 @ 20.05 uur

  8. ICT= Interne computer tragedie.

    Dat zegt een oude computer idioot, zo mag ik mijzelf wel noemen. Ruim dertig jaar gewerkt met die handel. Begonnen met de ponskaarten, met de eerste computer in het land. een IBM 650 met ponskaarten invoer en uitvoer. IBM 1400 series, IBM 360 series, daarna met de kleine systemen. Mijn werk bestond uit het realiseren van de software. Van begin af heb ik mij aangeleerd, dat slechts geduld en kalmte redding brengen, want echt het gaat niet altijd zoals je denkt dat het moet gaan.
    Het is ontzettend moeilijk mensen te overtuigen dat wat zij willen, het systeem nadelig beinvloeden. Er zijn mensen die denken alles van de computer te weten.
    Als hobby heb ik mijn PC’tjes na mijn pensionering veelal gebruikt voor het ontwikkelen van programma’s met assembler een hele mooie machine taal. De eenvoudige programma’s deed ik met COBOL. Maar die tijd is nu al lang weer voorbij.
    Dat mensen in een strech raken voor de buis is de machteloosheid veelal door onvoldoende kennis van het systeem en het slachtoffer zijn deze moderne tijd en dat staat zo mooi beschreven op deze site:
    http://xs4all.nl/~jeroenvu/overig/markt1.htm#inleiding

    Reactie door d'olle Henk — zondag 27 januari 2008 @ 20.10 uur

  9. Het is niet alleen bij de overheid. De Grondmij is ook een grote organisatie. Compleet foute aanschaf van systeem computers die niet werkte rekeningen die niet verstuurd werden omdat systemen niet konden communiceren met elkaar. Overspannen medewerkers boze klanten enz enz degene die het mogellijk maakte zit thuis met vette oprotpremie en wie weet wat hij ving omdat hij het aankocht..Te veel wordt er vertrouwd op een persoon binnen bedrijf/overheid of dat de trein in werking is gezet en niemand durft het te stoppen. We laten ons gek maken door telkens andere betere en nieuwere systemen te bedenken. zorg eens dat er iets goed werkt. voorbeelden ten over die Franse bank, Betuwelijn , communicatie systeem van hulpdiensten we laten ons gek maken en betalen er veel te veel geld voor.

    Reactie door Harry Sangers — maandag 28 januari 2008 @ 1.34 uur

  10. @ D’olle Henk [8]
    Dus nog van de tijd dat deze kwestie nog niet speelde:
    “Microsoft is not the answer, Microsoft is the question, the answer is no”
    ;-)
    Ik zal uw link even blijven propageren in mijn “websitevakje”

    Reactie door Henk van S tot S — maandag 28 januari 2008 @ 2.25 uur

  11. @8 ICT = Is Collectieve Trick
    geweest, d’olle Henk, goede morgen, in de
    tijd, dat men in de baas z’n tijd niet ande
    re electrische speeltjes mocht hanteren, en
    zeg zelf als die apparaten, konden lopen als ‘een trein’ had iedereen het grootste
    plezier, en werden er div. kopjes koffie met daarna (nodige !) ontspannen gesprekjes
    gevoer. De afdelingschef moest de produktie
    maar gaande zien te houden en met wat ‘over
    werk’ wilde dat wel lukken.

    Zelf heb ik een team van 5 man tientallen
    jaren terug een ‘half-automaat’ de Bull zien bestuderen, toen die het met veel heel
    belangrijke financiële gegeven en klanten-
    bestanden het liet afweten.

    Bleek het een warme zomer te zijn en de ma-
    chine op hol te slaan of uit te vallen bij
    een te hoge temperatuur op de grote afde-
    ling waar die ge plaatst was, n.b. nieuw-
    bouw. Veel geld zal aanvankelijk inderdaad
    besteed zijn bij onderzoek naar de kinder-
    ziekten van het apparaat in de beginfase.

    In die tijd fascineerde de werking ervan nog iedereen, maar dat was danook 40 jaar
    terug. Nadien kreeg de ontwikkeling een heel grote vaart en naar allemogelijke toe-
    passingen een reuze vlucht.
    Wie er soms bijna gek werden waren de sy-
    steemanalist en de operator die de proble-
    men samen moesten zien op te lossen in de
    reële bruikbaarheid ervan.

    ICT= In Concreto Toepassen,
    werd m.i.ook een ‘statussymbool’ om mee te pochen hoé funktioneel het wel kon zijn en daarmee hielden de wedstrijden op van ‘pons
    plaatjestikken’ die met veel lawaai door een machine werden gehaald t.b.v. bijv. adressering. De stencilmachines de tijdge-
    noten van deze tak van vermenigvuldigen en administreren.
    ICT=In Cordiale Termen, Madelief.

    Reactie door Madelief — maandag 28 januari 2008 @ 8.44 uur

  12. En dan nog maar te zwijgen over de licentiekosten.
    U KOOPT een pakket ,en moet over het gebruik ook weer betalen. Natuurlijk wel per gebruiker/jaar en na een jaar of twee,wanneer iedereen er mee kan werken…… moet u weer de vernieuwde versie kopen.

    Reactie door t.aardje — maandag 28 januari 2008 @ 9.09 uur

  13. Openbaarheid van kosten en baten op grond van een goede accountancy zou niet meer dan normaal zijn.

    Burgers en bedrijfsleven moeten of straffe van boetes elke belastingcent verantwoorden en de overheid maakt er een potje van….hoe zit dat toch?
    JSF jagers, Betuwe route, EU aanbestedingsregels en projecten, autowegen, “Enduring oorlog in Irak en Afghanistan” en nu dus ICT investerings-mislukkingen.

    Het sturende en lerende effect van “Enduring Accountancy” is een publiek geheim in het bedrijfsleven, voor een gezond investeringsklimaat!

    Goede actie SP!

    Reactie door Hugo Freutel — maandag 28 januari 2008 @ 12.16 uur

  14. UWV en de belastingdienst verprutsen hun samenwerking (200 miljoen). De gezondheidszorg blijkt niet in staat hun systemen te koppelen zodat het Elektronische Patiënt Dossier voorlopig een utopie blijft (onbekend bedrag). De politie laat haar opsporingssysteem niet verder ontwikkelen (430 miljoen). Het centrale personeelsadministratiesysteem van de overheid P-Direkt moet leveranciers uitkopen (20 miljoen).

    Reactie door Andre — maandag 28 januari 2008 @ 12.27 uur

  15. Het UWV CWI en de Belastingdienst zijn goed voorbeelden van verspilling in de ICT. Daarnaast worden er door de verschillende ministeries kapitalen uitgegeven aan het ontwerpen en ontwikkelen van websites, en het zou me niets verbazen als het hier om wederdiensten gaat. aarom moet het een ton kosten om een website te ontwikkelen?

    Reactie door Redstar — maandag 28 januari 2008 @ 15.49 uur

  16. @Hugo Freutel

    ja goeie actie inderdaad,maar wat hebben wij er aan zolang wij op straffe van boetes elke belastingcent moeten verantwoorden en de overheid overal mee wegkomt door een excuusje te maken of een rookgordijn op te trekken?!
    en dit is niet enkel en alleen maar in de IT sector zo.
    u spreekt over het bedrijfsleven? bedoelt u niet alleen de kleine ondernemer,want ook grote ondernemingen ontspringen vaak lang de dans…

    daarbij mag de belastingdienst 3 jaar doen over het verstrekken van een definitieve beschikking betreffende opgave inkomstenbelasting bij burgers,maar wij moeten wél IEDER jaar aangifte doen.

    Reactie door iew — maandag 28 januari 2008 @ 16.22 uur

  17. Weten jullie waardoor de grootste ICT verkwisting veroorzaakt?

    De politiek, die om de haverklap nieuwe regels verzint waardoor de ICT weer moet worden aangepast.

    Laatste stompzinnige plan, dat opensource plan van de SP zelf, vraag een willekeurige ICT die in dienst is van de overheid (eentje van de werkvloer en geen stropdas) en die zal je feilloos kunnen vertellen waarom dat een dom idee is en dat het totaal onhaalbaar is.

    Neem als ander voorbeeld de belastingdienst, die door de jaarlijks wijzigende regels van het ene ICT project naar het andere ICT prject rent.

    Reactie door Ronald — maandag 28 januari 2008 @ 17.22 uur

  18. Mijns inziens spelen een aantal algemene oorzaken een rol, zaken waardoor ook bij niet ICT projecten vaak de eindstreep niet wordt gehaald:
    - geen goed probleem onderzoek /probleembeschrijving,DUS geen heldere reden waarom men een proces wil veranderen/ICT inzetten. Geen tijd voor, schreeuwerige opdrachtgever, met haast en scoringsdrang, politiek moeten overleven.
    - niet goed uitzoeken wat men wil weten en waaron: brij aan gegevens. Keep it simpel geldt nog steeds.
    - te technocratische benadering van organisatie vraagstukken. Uiteindelijk draait een organisatie om mensen.
    - geen tijd om eerst proces in kaart te brengen met gebruikers
    - overdreven verwachtingen ( lees formatie reductie )

    Reactie door J.Persz — maandag 28 januari 2008 @ 18.52 uur

  19. Suggesties voor parlementair onderzoek
    @ 5
    ICT-misstanden kunnen worden gevonden via oproepen op webforums voor ICT-ers en overheid.

    De politie moet tijdig invallen doen bij verdachten, voordat bewijsmateriaal is vernietigd.

    Gezien de geweldige omvang van de vermoede misstanden kan zelfs een parlementaire enquête worden overwogen. Bij eerdere parlementaire enquêtes had de enquêtecommissie te weinig deskundigheid in ondervragingstechnieken. Daarom moet een ondervragingsspecialist lid worden van de enquêtecommissie. Bijvoorbeeld een uitstekende politierechercheur of officier van justitie, beiden met ICT-deskundigheid. Ook moet er een topexpert in de commissie op het gebied ICT en overheid.

    De overheid kan veel ICT-geld besparen door zo mogelijk aanbesteding van ICT-projecten in Europees verband. Schaalvergroting geeft veel lagere kosten. Ook de Amerikaanse overheid kan meedoen.

    De bouwfraude suggereert een veel breder handhavings- en integriteitsprobleem binnen de overheid. Dat probleem speelt geweldig bij arbo- en milieuwetten. Vermoedelijk ook bij geneesmiddelentoelating en farmacologisch onderzoek.

    Overheidscorruptie rond ICT
    http://www.google.com/search?hl=en&q=corruptie+ICT-projecten+overheid+&btnG=Search

    Bekijk film over succesvol Fins ICT-beleid
    http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/13908136/

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 28 januari 2008 @ 20.26 uur

  20. UWV ELECTRONISCH PATIENTENDOSSIER; EEN WARE FLOP WAAR MEN AL EEN PAAR KEREN DE STEKKER HEEFT UITGETROKKEN EN STEEDS DEZELFDE KLOJO’S OPNIEUW MOGEN VERDERGAAN.

    Kosten: een paar miljoen per jaar maar, zou je heel wat WAO-ers mee kunnen voeden….

    Reactie door kalk — maandag 28 januari 2008 @ 21.27 uur

  21. Goede link heb je doorgegeven, d’olle Henk!
    “De geschiedenis van de hebzucht”…die de toekomst zal domineren.

    De mens ten top? Maar goed dat ‘de mens’ gemiddeld zo’n schrepele 6% van het breinvermogen ter beschikking heeft… daar draait de hele technologie op!
    Het ‘brein’ van een computer is niet meer dan het menselijke brein. En zoals we all over the world kunnen zien: Het heeft weinig goeds opgeleverd!
    Technologie is op zich neutraal… maar hoe wordt het geinterpreteerd?
    Iedere vooruitgang in deze ontwikkeling kan op een disaster uitlopen…
    Technologie houdt ons iedere dag een spiegel voor: Hoe gaan we ermee om!
    De reality van de digitale wereld bewijst het dag in, dag uit: Het kaf groeit rijkelijk tussen het koren.
    En als we intelligentie niet weten te combineren met integriteit (van sapiens naar conscience!) zal het op hol geslagen paard niet worden gemend. Het kaf zal het koren vanzelf doen verstikken.
    Dat is de 100% zekerheid die we hebben binnen de 6%!
    Want de kunst is niet DAT we denken, maar HOE we denken.
    En dag en nacht staat er Iemand klaar om ons hierin GRATIS te ondersteunen… maar Die is door velen allang ‘dood’ verklaard.
    Gevolg? Dode werken!
    Laat de illusie maar gauw compleet zijn!

    Reactie door Gloria — dinsdag 29 januari 2008 @ 3.33 uur

  22. @8 Henk,

    Ik zit momenteel met een vraag die me bezig houdt. Jij noemt jezelf een oude computer-idioot, als ik lees wat voor werk je allemaal hebt gedaan, (ik ben zelf ook in die branche werkzaam geweest, misschien herinner je je nog Kik stokhuijzen IBM) weet jij misschien wel een antwoord op mijn vraag.
    Laatst had iemand het over een dynamisch IP-nummer.
    Ook zouden IP-nummers zomaar kunnen veranderen zonder datje van een provider verandert, zonder dat je daar zelf van in kennis wordt gesteld of ook maar iets van merkt.
    Ik kan me dit niet indenken en me daar dan ook werkelijk niets bij voorstellen. Misschien kun jij me wat wijzer maken?
    Vast hartelijk dank Henk.
    met groet, Anja

    Reactie door Anja (B) — dinsdag 29 januari 2008 @ 11.39 uur