‘Onder de Gordel’

dinsdag 29 januari 2008 :: 17.04 uur

Het bouwbedrijf Strukton komt met het plan van 10 miljard euro om onder de grachtengordel van Amsterdam een ondergrondse wereld te bouwen. Dit ter bevordering van de bereikbaarheid en het milieu. Wat vind jij?

Een stad onder de stad Amsterdam
Bekijk Resultaten
Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

29 Comments

29 reacties

  1. Als oud-Amsterdammer wijs ik dit plan af. Amsterdam heeft een eigen ponem en dat moet zo blijven. Ik vind het al verschrikkelijk dat er zo modern is gebouwd op het KNSM eiland en zo. Roodkleurige gebouwen met blauwe ramen staren je aan. Die gebouwen hadden wellicht niet misstaan in het ondergrondse plan. Nee, geef mij maar het Amsterdam zoals het ooit was. Wel opgeknapt natuurlijk, maar met een eigen smoel.

    Reactie door Harry Scheltema — dinsdag 29 januari 2008 @ 17.52 uur

  2. Vooruit laat ik nog eens reageren.
    Amsterdam is gebouwd op palen. Waarom? Het is een oud moeras. Als je daarin wilt gaan graven graaf je je eigen graf.
    Mensen wordt wakker en denk eens ecologisch dus als een indiaan en niet als een cowboy die denkt dat werkelijk alles maakbaar is.
    Dit land is inmiddels totaal weggezakt. De hele elite deugt niet. Van Bakellende al lang niets meer gehoord. Het is totaal treurig hier.
    ACTIE! MENSEN LAAT JE TOCH NIET VERDER VERNAGGELEN. OK eigen parochie…

    Reactie door Lef — dinsdag 29 januari 2008 @ 19.27 uur

  3. misschien ligt het aan mij maar is het nou de hoofdstad van Nederland of is Nederland de hoofdstad van Amsterdam?!
    alles word altijd en eeuwig maar afgespiegeld aan A’dam,voorbeelden in de kamer bv als het gaat om projecten,proefballonnen etc etc.
    Ga eerst maar eens boven A’dam bouwen zo langs de kust en richting Den Helder bv,daar wonen namelijk ook nog mensen.
    ga je maar eens concentreren op de buitengebieden die vaak veel zaken moeten missen,keuze tussen providers bv om maar eens een voorbeeld te noemen,waardoor deze mensen vaak duur uit zijn en beperkt in keuzes.
    ook is het vaak ver reizen naar de werkplek vanuit dit soort gebieden,werkgelegenheid?!
    waarom bedenkt zo’n bedrijf niet iets waar Nederlanders echt iets aan hebben?
    en wie zou dat dan moeten financieren? de overheid?

    Reactie door iew — dinsdag 29 januari 2008 @ 19.32 uur

  4. Als je een beetje een ervaren Sim-City verslaafde bent, dan kun je dat alleen maar volmondig goedkeuren. Mensen kunnen zich dan toch transporteren, zonder dat je dat aan het uiterlijk van de stad echt merkt, het gaat toch om monumantale, nostalgieke straten, en een stadscentrum als een van de weinige in Nederland, dat nog echt ALLURE heeft, of ooit heeft gekend.

    Reactie door W6969 — dinsdag 29 januari 2008 @ 19.48 uur

  5. Ik word moe van al die plannen die Amsterdam kapot proberen te maken. Vooral de bijna fascistoide planeconomie die de pvda aan het loslaten is op de belangrijkste toeristische trekpleister de Wallen. Wie moet straks de belastingcenten ophoesten als de pvda klaar is met er een Anton Pieckpoppenhuis van te maken en er niemand in deze ‘hoogwaardige’ snobistische pvda-wijk geintresseerd blijkt? Erger: Nu is de prostitutie daar goed te controleren, maar straks verdwijnen die dames naar morsige, oncontroleerbare bordeeltjes, verspreidt over de stad.
    Als die ondernemers daar de belasting beduvelen pak je ze via de belasting aan, maar nu wordt heel selectief de Bibop-wet toegepast om ze weg te krijgen. Als deze wet echter op de Zuidas wordt toegepast kan je de hele boel daar ook wel platgooien. Maar deze witwas-bedrijven worden natuurlijk ongemoeid gelaten, zodat de pvda’rs zich lekker via deze toko’s kunnen zelfverrijken. De Jordaan hebben ze al kapotgemaakt, maar ze hebben er niets van geleerd.

    Reactie door Jip — dinsdag 29 januari 2008 @ 21.04 uur

  6. Amsterdam moet eerst maar eens herstellen van de ravage die de binnenstad door de aanleg van n-z lijn(o.a.) tegenwoordig is ipv er weer een nieuwe bouwput van te maken.

    Reactie door De Reder — dinsdag 29 januari 2008 @ 21.34 uur

  7. Deel steden op in gescheiden gemeentes
    Dit ondergrondse systeem is totaal onverantwoord, vanwege kans op verzakkingen aan oude panden door heiwerkzaamheden, lekkages door grondwater, overstroming, branden, (chemisch) terrorisme, criminaliteit en zwervers.

    Bouwkosten, bouwtijd, beleidsproblemen en winstderving bij de Amsterdamse middenstand door het bouwen blijken mogelijk een veelvoud van de raming. Bouwlawaai is een ernstige stressfactor.

    Over twintig jaar is de autohoeveelheid gehalveerd door aardoliegebrek en videoconferencing via internet! Fileproblemen en parkeerproblemen zijn dan daardoor opgelost.

    Beter plan: Benut de beperkte bouwcapaciteit voor het efficiënter oplossen van de woningnood buiten de bestaande agglomeraties.

    Deel bovendien grote steden op in zelfstandige gemeentes van elk tachtigduizend inwoners. Verspreid daarbij alle voorzieniningen gelijkmatig over álle stadswijken. Inclusief uitgaansgelegenheden, kledingzaken, culturele activiteiten, gezondheidsvoorzieningen en overheidsgebouwen.

    Dat geeft veel betere verkeerstoegankelijkheid, luchtkwaliteit, sociale cohesie en sociale veiligheid.

    Besteed de tien miljard aantoonbaar effectiever aan onderwijs en voorlichting via radio, tv, MP3 en internetfilms.

    ………………….
    (Bovenstaande poll-resultaten lijken me moeiljk te interpreteren, want de antwoordcategoriën zijn niet elkaar ‘uitsluitend’ en ‘uitputtend’.)

    Ik stem op de SP.

    Reactie door Jaap Veldkamp — dinsdag 29 januari 2008 @ 23.06 uur

  8. Infrastructuur is nooit te duur, het betaalt zich in de komende generaties terug. Zo ook dit plan. Alhoewel ik me af vraag of het echt voor 10 miljard kan, voor je het weet zit je straks op een veelvoud. En of die paar honderduizend amsterdammers dat nou waard zijn, misschien kun je met het geld wel iets realiseren waar miljoenen nederlanders profijt van hebben.
    Belangrijkste technische vraag die ik heb betreft de fundering op houten palen die in het oude deel nog zo veel in gebruik is. Wat heb je er aan als er straks allerlei oude gebouwen gaan verzakken door het gesleutel aan de grondwaterstand.

    Reactie door twijfelaar — dinsdag 29 januari 2008 @ 23.16 uur

  9. 10 miljard het lijkt wel een sprookje van
    moeder de gans.
    misschien kan onze minister van financien
    een toelichting geven,op deze ballon.
    en dan ook nog ettelijke miljarden,voor inpolderingen,in amerika worden de dollars gedrukt als kranten papier,doen ze dat ook al met de euro.

    Reactie door hw.rademaker — woensdag 30 januari 2008 @ 0.12 uur

  10. Fantastisch plan, als je kennelijk zoveel geld over hebt voor de bouwboeven.

    Die 10 miljard wordt naar HSL- en Betuwelijn-traditie natuurlijk vanzelf 100 miljard. Maar een schoolboek of een uurtje thuiszorg is natuurlijk onbetaalbaar.

    Het bouwhemd is tenslotte nader dan de zorgrok.

    Reactie door olav ten broek — woensdag 30 januari 2008 @ 2.41 uur

  11. De hoofdstad van ons land is deels van ons
    allemaal en niet zonder reden gebouwd op
    palen. Utrecht heeft langs de gracht aan-
    grenzend bijv. horecabedrijven, die onder
    de weg (naast de gracht) gelegen zijn. De
    souterrains met eigen ingang kunnen evt.
    zelfs met ‘scheepsvervoer’ worden bediend.
    In Amsterdam kon dat vroeger ook, maar te-
    genwoordig gaat men ‘een trapje áf’ naar
    die lokatie en werd de weg lángs de gracht
    opgehoogd, waardoor je in het schemerdonker
    je een breuk kunt vallen als je in zo’n
    zwart gat terecht komt en het IS al velen
    overkomen. Ook ik lag ooit naast zo’n ge-
    veltjes bewonderende ‘tourist’ die zich
    daardoor een meervoudige breuk was overko-
    men.
    ZES verdiepingen ONDER de grond? Zo en hoe
    dacht men de vrijkomende UITLAATgassen te
    verwérken? Kijk naar de pijptorens boven de
    aangelegde tunnel onder Het IJ!
    Waar is straks die ‘straat’-orgelman, óp de Dam? De ‘waterpijp’-orgelman er ónder?
    Binnen 20 jaar de COPD-klachten in de stad
    verZESvoudigd? Wel ‘eerste klas’-reizen,
    en ook ‘eerste klas’-liggen? Worden er dan
    eerst preventief een aantal sanitoria langs
    de Nederlandse kust aangelegd? Tja en die
    traumahelicopters hebben een aanvoer- en
    afvoerplek op de BINNENplaatsen van het Pa-
    leis op de Dam? Tja bovengronds heeft al
    veel ‘betonrot’ plaatsgevonden en men denkt dat ondergronds te kunnen vermijden
    en zelfs igv nood te repareren?
    Het voelt als die enorme kathedralen die in de Middeleeuwen gebouwd moésten worden
    ten koste van armoede in veel burgergezin-
    nen en de kathedralen liepen niet vol, maar
    leeg, men mag er tegenwoordig letterlijk
    z’n tenten opslaan. Zo en wie gaat dit
    keer het gelág betalen of beter:’t gelach!

    Reactie door Madelief — woensdag 30 januari 2008 @ 4.14 uur

  12. Goedemorgen.

    Ze kunnen nog geen ondergrondse parkeergarage bouwen zonder dat de boel inzakt en bovengronds alle daarop geplaatste nieuwbnouw ontzet raakt, mensen hun pas betrokken woningen weer uit moeten. Zodadelijk zakken alle oude panden in en lopen de grachten leeg…….
    Het zou hoogstens een mooie recontructie van de ramp opleveren bij national geographik. Je kunt natuurlijk i.p.v. terug naar de jaren 30 ook terug naar het tijdperk van de holbewoners.

    Reactie door Henny — woensdag 30 januari 2008 @ 8.08 uur

  13. Gezien dat men verwacht dat de zeespiegel in de komende jaren maar zal stijgen vind ik een stad met een “twede verdiepeing”, dus bouwen hoger, als het ware op een tweede niveau de betere oplossing.

    Reactie door walking bull — woensdag 30 januari 2008 @ 10.27 uur

  14. Wat een negatieve reacties.

    De bedoeling van het plan is de autos’s van de grachtengordel radicaal te verwijderen. Ik kan dat alleen maar waarderen, het is nu een grote ellende als je daar wil lopen of fietsen. En van die mooie grachtenpanden zie je ook geen flikker als je voortdurend door dat ellendige blik van de sokken wordt gereden. Zelfs op de trottoirs ben je niet veilig als er niet van die misbaksels van zgn. amsterdammertjes geplaatst zijn. Met het plan wordt het beeld van de negentiende eeuw weer hersteld, ware het niet dat de fietsen een anachronisme vormen.

    Er hoeft niet geheid te worden, want het is de bedoeling dat in meerdere verdiepingen gebouwd wordt op de zandlaag die zich op ongeveer 20 meter diepte onder de Amsterdamse modder bevindt. Wel vraag ik me af of de grondwaterstand tijdens de bouw gehandhaafd kan worden als men een grachtdeel tijdelijk leeg wil pompen. Daar heb ik wel zo mijn zorgen over. Maar voor de rest lijkt het me een goed plan om de leefbaarheid en de pracht van de grachtengordel weer te herstellen.

    Reactie door Drob — woensdag 30 januari 2008 @ 11.00 uur

  15. `Het bouwbedrijf Strukton komt met het plan van 10 miljard euro om onder de grachtengordel van Amsterdam een ondergrondse wereld te bouwen.’

    Is de onderwereld in Amsterdam nog niet groot genoeg dan?

    En maakt Strukton uit of dit kerkhof er komt of wordt zulks nog democratisch beslist? Referendum a.u.b., en mèt rood potlood!

    Reactie door Haq — woensdag 30 januari 2008 @ 11.13 uur

  16. Mensen, laat je niet gek maken – dit gaat nooit lukken! Het is het zoveelste krankzinnige plan: laat ze eerst die NZ-lijn maar eens afbouwen. Toevallig woon ik in A’dam-centrum en volg het nieuws hier, en er zijn al tekorten genoeg. Nog een paar miljard erbij? Laat me niet lachen!

    Reactie door Marjolein — woensdag 30 januari 2008 @ 11.15 uur

  17. ik denk, dat het weggegooid geld is, als men onder de grond gaat bouwen. zorg eerst maar eens, dat het bovengronds goed in orde is.

    Reactie door maayke jong-doppen — woensdag 30 januari 2008 @ 11.24 uur

  18. Walking Bull, je hebt helemaal gelijk, de boel stroomt onder en dat zal niet lang meer duren.Het wordt Amersfoort aan Zee. Dus geen goed geld naar kwaad geld gooien.

    Ach het zijn allemaal sprookjes en afleidingsmanoeuvres om de mensen niet te laten denken aan de echte problemen die op ons afkomen.
    De hele regering zou op de dijken moeten staan en toezicht houden op het verhogen daarvan!

    Reactie door anne hilverda — woensdag 30 januari 2008 @ 15.02 uur

  19. Dit is al een voorbode op wat ons in de toekomst te wachten staat….De rijkeren die kunnen het betalen om boven te blijven en de arme ratten die verstop je gewoon onder de grond

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — woensdag 30 januari 2008 @ 21.56 uur

  20. Als ik de naam strukton hoor gaan mijn haren al omhoog staan.in Roosendaal is strukton bezig een parkeergarage te bouwen en die zou in november al opgeleverd worden, door problemen is de oplever datum nu doorgeschoven naar april,ze hadden heel veel lekken die ze niet dicht kregen het leek wel een ondergronds zwembad.
    maar nu ligt de bouw helemaal stil omdat er met de gemeente problemen zijn.ze verwijten elkaar dat ze nalatig zijn geweest,resultaat is dat het nu weleens eind van het jaar kan worden voor dat er ook maar één auto gebruik van kan maken.
    en wie wou die parkeer garage,niet de burgers en niet de kleine ondernemers maar de groot winkelbedrijven met voorop de vvd cda en PvdA.nu zitteen we met een binnenstad die eruit ziet als een grote bouwplaats en kleine ondernemers die bij bosjes hun winkels moeten sluiten en de grote claims die weer van de belasting centen van de burgers moet worden opgehoest.één grote ellende dus STRUKTON

    Reactie door Tineke — woensdag 30 januari 2008 @ 23.31 uur

  21. Haha Tineke, je hebt gelijk.

    En in Roosendaal gaat het om een simpele parkeerkelder onder een braakliggend terrein. Net als die beruchte tramtunnel in Den Haag.

    Amsterdam is een eeuwenoude stad, die gebouwd is op een veenpakket van 20 meter dik. Er zijn miljoenen eikenhouten heipalen. Dat gaat gegarandeerd mis, en dan moet er meer geld komen, en een noodplan, en er ontstaat weer een bodemloze put.

    In ieder geval: het geld van de belastingbetaler komt in de verkeerde zakken. Dat is wel weer de bottom line.

    Reactie door olav ten broek — woensdag 30 januari 2008 @ 23.52 uur

  22. De reacties hier zijn voorbarig negatief. Ik ben dat met Drob @14 eens. Kritiek is welkom maar benader het wel constructief. Verplaats je in gedachten naar de Middeleeuwen. Zouden jullie dan ideeën om een ondergrondse riolering aan te leggen ook de grond in boren? Nergens goed voor, laat de drollen maar gewoon door de goot lopen? Zo hebben we het altijd gedaan?

    Je moet je protest niet richten tegen de vooruitgang maar tegen de huidige rijken die een onderklasse uitbuiten en marginaliseren. Technologische vooruitgang maakt juist een menselijker en socialer maatschappij mogelijk, mits we het ontspoorde kapitalisme overwinnen.

    Ik heb nog wel een suggestie. Prima plan om het verkeer (deels) ondergronds te brengen maar regel dan direct dat er alleen elektrische aandrijving is toegestaan (waterstof zal te gevaarlijk zijn). Dan sla je twee vliegen in een klap. Want er zijn hard impulsen nodig om modern vervoer van de grond te krijgen.

    Reactie door Hermie Kreeft — donderdag 31 januari 2008 @ 1.47 uur

  23. Wat een rattenplan! Noem dat maar vooruitgang om tussen de riooldrollen van Amsterdammers 6 etages auto’s op te hokken.
    Bouw toch gewoon een stel wolkenkrabbers rond Amsterdam met autoliften en zo’n 300 etages hoog met rechtstreeks GRATIS vervoer naar het centrum via trams, bussen en grachtenboten. Dat water ligt er ook maar te zijn. Daar moet maar eens intensief gebruik van gemaakt worden.
    Kom op, niet zo moeilijk doen over dat ijdele stadje!

    Reactie door Gloria — donderdag 31 januari 2008 @ 3.25 uur

  24. Al eerder en vaker zijn er problemen ont-
    staan door het al dan niet tijdelijk ver-
    lagen van het grondwaterpeil, waardoor dat
    voor menig huis in Amsterdam de doodklap
    zal betekenen. Autoloos Amsterdam zal om
    zeer eenvoudige praktische redenen niet ver
    wezenlijkt kunnen worden, parkeergarages
    boven de grond wel, maar omwonenden zullen
    begrijpelijke bezwaren hebben tegen te ver-
    wachten luchtverontreiniging en speelplek
    voor de jeugd is er toch al minimaal !
    Dit thema maakt veel los in onze samenle-
    ving en lijkt wel bedoeld om de aandacht af
    te leiden van véél belangrijkere zaken die
    niet in de volle openbaarheid worden ge-
    bracht. Ik verwacht dan ook weer een steek
    onder de gordel die duidelijk maakt dat
    mogelijk ook de grachtenwanden poreus aan
    het worden zijn, rioolbuisinhoud zich met
    grachtenwater aan het vermengen is. Men
    er geen flauw benul van heeft hoe dat te
    moeten herstellen en ja, dan is het dempen
    van de grachten bijna een must en dat het
    volgende schandaal door ‘gebrek’ aan regu-
    lier onderhoud: de bruggen die het, de één
    naar de ander niet meer trekken en waar men
    nog steeds overheen mag rijden met ‘zwaar’
    verkeer. The worst case scenario? Zeg me
    dat dát niet zo is, zeg me dat dát niet
    waar is: het Venetië van het noorden heeft
    mogelijk zijn langste tijd achter de rug en
    is al vergeven van monsterlijk bouwwerk dat
    men mooi dient te vinden in samenhang met
    bestaande oudbouw en stijl.
    Nee, er moet weer een prestigieus plan ge-
    lanceerd worden, brede maatschappelijke dis
    cussie afdwingen, mensen brood op de plank
    te doen houden, waarna de plannen bij refe-
    rendum door de bevolking kunnen worden AFge
    stemd. Investering van al die langdurige
    praterij heeft op veel terreinen al veel te
    veel geld gekost en niets constructiefs op-
    geleverd. Verantwoording naar de burger toe
    acht men doorgaans niet eens nodig.

    Reactie door Madelief — donderdag 31 januari 2008 @ 8.14 uur

  25. In Zuid Limburg, waren wij vele jaren ondergronds. Daar reden, tussen Kerkrade en Geleen, op meerdere verdiepingen treinen waarvan de locomotieven veelal werden aangedreven door perslucht.

    Op de meeste plaatsen was het er droog en behaaglijk warm. En zelfs heel gezellig.

    Maar Joop de Uyl en co hebben daar een einde aan gemaakt. Dit vaak mooie ondergrondse gebied, is nu niet meer toegankelijk. De sporen ervan zijn nu grotendeels uitgewist.

    Groeten van Haras.

    Reactie door Gerrit — donderdag 31 januari 2008 @ 10.15 uur

  26. Ze hebben het op de grond en in de lucht een zooitje van gemaakt, nu is de ondergrond aan de beurt. Niks is off limit voor de zakkenvullende bouwbedrijven, met die onchristelijke Brinkman(CDA) als voorzitter. Waardeloos Waardeloos die bouwbedrijven en hun poppen in denhaag. Ondertussen gaat de fraude in de bouw, makelaars en woningcorporatie wereld gewoon door. Een doorsnijd woning die niet lang geleden 100000 gulden kostte, nu wordt het verhandeld voor 300000 EURO. De manier dat die bedrijven de gewone burgers aan de hypotheek schuldtouwen houden, terwijl ze eigen zakken blijven nog verder vullen. Tevens een grote aantal bouw bedrijven nemen illegale en of legale geïmporteerde slaven in dienst en daarmee laten ze de Nederlandse werknemers en werkzoekenden ook in steek.
    Waardeloos waardeloos, bouwbedrijven zijn ethiekloos.

    Reactie door khosrow — donderdag 31 januari 2008 @ 10.18 uur

  27. Een typisch neo-liberaal idee. Maar wel ten koste van de leefbaarheid voor de bewoners, die overspoeld zullen worden door nog meer vermakelijkheden, nog meer drukte, nog meer toeristen, – nog meer overlast door afval, lawaai, drukte en stank.
    Erg eenzijdig bedacht, – erg ondoordacht, – erg ondergronds, – erg ongezond.

    Het zou nuttiger zijn om deze energie te steken in de verbetering van het verkeer en openbaar vervoer in Amsterdam. Hiervoor zou dan wel ondergronds kunnen worden gegaan, maar daar moet het dan ook bij blijven.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — donderdag 31 januari 2008 @ 11.03 uur

  28. Dit is weer een plan wat uit de koker van de bouwlobby onder aanvoering van het CDA/Elco Brinkman komt.Hoe moet dit miljarden project bekostigd worden? Nu de economie in een neerwaartse glijbaan dreigt te komen,komt het CDA met oppep-plannetjes,om de werkgelegenheid voor lager geschoolden een rad voor de ogen te draaien.Hoeveel leugens zijn er al van de hervormde regerings kansel geschreeuwd?

    Reactie door Maan Arkenbosch — donderdag 31 januari 2008 @ 11.35 uur

  29. Luchtkastelen onder Amsterdam.
    En de bewoners zitten weer jaren in de puinhoop.

    Reactie door Joop — donderdag 31 januari 2008 @ 12.55 uur