Ringtone-maffia misleidend

Ringtone

De Reclame Code Commissie heeft vandaag geoordeeld dat de zogenaamde ringtone-reclames misleidend zijn. De commercials doen valse beloftes en op kinderwebsites is het vaak niet eens duidelijk dat bepaalde uitingen reclame zijn.

SP-Kamerlid Arda Gerkens is al lang bezig met het aanpakken van deze misleiding. Ze weet niet of de uitspraak al genoeg is om de reclames een halt toe te roepen. Staatssecretaris van Heemskerk heeft echter beloofd om naar de rechter te gaan bij overtredingen, en daar zal ze ‘m ook aan houden.

Tijd om een einde te maken aan deze praktijken. Net als bij de belspelletjes.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 07 februari 2008 :: 23.06 uur

5 Comments

5 reacties

  1. Onzin, ik heb nooit een ringtone gekocht, en de link met belspelletjes slaat ook nergens op.Mensen zijn toch vrij om hun geld te besteden hoe het ze goeddunkt???
    Ada Gerkens heb je niks beters te doen? Hondepoep probleem oplossen bijv. Ik bedoel, wat kan het je schelen hoe mensen zich vrijwillig laten oplichten…dit is een never ending story voor de SP aan het worden, een partij onwaardig.

    Reactie door Magriet — vrijdag 8 februari 2008 @ 10.17 uur

  2. Ach Magriet,

    Enkel alle consumentenorganisaties zijn het met de SP eens, dus ik denk dat ook de SP wel ergens een punt heeft, of vindt je het normaal dat kinderen opgelicht worden met knallende gratis reclames, en daarna hun ouders per ongeluk opschepen met torenhoge rekeningen?

    Reactie door rita — vrijdag 8 februari 2008 @ 11.41 uur

  3. Reclame is manipulatief en misleidend in de zin van dat het de mensen onopgemerkt “bewerkt” zodat ze tot aankoop van de gereclameerde produkt worden aangezet. Vaak onbewust.

    Kinderen en jonge mensen zijn zeer vatbaar voor manipualtie en dat is tijdens de processen tegen de tabakindustrie in de VS heel duidelijk naar voren gekokmen.

    De manipulatieve, hersenspoelende reclamestroom op tv en overal heeft zulke proporties aangenomen dat het geen kwaad zou zijn om de reclameboodschappen telkens weer te proberen overzichtelijk te rangschikken en/of een duidelijke label zoals op pakjes cigaretten aan elke reclameboodschap te koppelen.
    Zoals bijvoorbeeld dat het hier weer een reclame boodschap betreft met zekere financiële gevolgen.

    Reactie door walking bull — vrijdag 8 februari 2008 @ 12.22 uur

  4. niet alleen de reclames maar bijna alle media is misleidend tegenwoordig.
    ook word veel nieuws [dat men liever niet verteld] gewoon weggelaten.

    ik dacht vandaag laat ik even de aflevering van DWDD met Jan Marijnissen kijken op uitzendinggemist want die had ik gemist gisteren,maar zodra ik die aan klik krijg ik dit: “Wegens een technische storing in Hilversum is deze uitzending op dit moment niet beschikbaar. Excuses voor het ongemak.”

    maar alle andere afleveringen van de dagen daarvoor doen het wel gewoon.
    helaas IK geloof niet meer in de vele “toevalligheden” en/of incidenten.
    de media is het speluhdingetje van het kabinet waarmee men de boel goed kan maskeren en manipuleren.

    en zolang de SP zich lekker druk blijft maken om de belspelletjes is het kabinet tevreden.

    ik hoop dat de “ringtone” eens een belletje laat rinkelen bij de SP…

    Reactie door iew — vrijdag 8 februari 2008 @ 13.57 uur

  5. Niet alleen jongeren maar ook ouderen stinken er vaak in bij die misleidende reclame-commercials en zonder erg zit je eraan vast.Alles wordt zogenaamd voor niets weggegeven,maar overal zitten gemene addertjes onder het gras.Als je op de computer aan het werk bent verschijnen er opeens de meest mooie aanbiedingen.Mij gebeurt het herhaaldelijk dat mijn muis verdwaald uitschiet en plotseling verschijnt er een leuk telefoontje, een spelletje of dies meer.Vaak blijft die indringer nog plakken ook en ben je verplicht om de computer af te sluiten door de stekker uit het stopcontact te nemen.Als je iets besteld hebt zit je er volgens de nu wettelijke voorwaarden met de gebakken peren te kijken.Door het wettelijk inbouwen van een langere opzichttermijn moeten afnemers van dergelijke artikelen beschermd worden.Bij jeugdigen onder de zestien moet het zo wezen dat ouders of voogden van die kinderen de bevoegdheid krijgen te allen tijde te kunnen ingrijpen bij schadelijke of financieel belastende consequenties, waarbij het desbetreffende leverbedrijf wettelijk verplicht is het geleverde artikel terug te nemen en de ondervonden schade geheel te vergoeden en dit alles op korte termijn.

    Reactie door Eef Hübbers — vrijdag 8 februari 2008 @ 16.18 uur