Scholen willen uren zelf bepalen

Scholierenstaking

Middelbare scholen willen voorlopig zelf kunnen bepalen hoeveel lesuren ze per jaar geven. Dat aantal moet liggen tussen de 890 en 1040 uur, zegt de overkoepelende VO-raad. (NOS)

SP-Kamerlid Jasper van Dijk heeft een debat aangevraagd over deze frontale botsing tussen de scholen en de regering over de 1040-urennorm. De SP heeft steeds gehamerd op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Veel lesuren staan immers niet gelijk aan goede prestaties. Helemaal als daar simpelweg de middelen niet voor zijn.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 12 februari 2008 :: 17.52 uur

12 Comments

12 reacties

  1. Schandalig dat men de 890 uur als minimum neemt.
    Wat denkt men toch nog in die paar uren te kunnen gaan doen.
    Nee,de uren niet omlaag,inspanning van de scholen omhoog om het max uren les te geven.
    Men zegt,veel les uren staan immers niet gelijk aan kwantiteit,de vraag is dit bij 890 uur nog wel zo.
    Men gaat lui worden als men de uren nog lager omlaag brengt en over een paar jaar is 890 uur weer te veel.
    Wat hebben ook deze scholen nog in kas vanmorgen ik dacht de scholen voor bijzonders onderwijs ,gezamenlijk 2,4 miljard in kas.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 12 februari 2008 @ 18.13 uur

  2. deze regering botst met alles en iedereen.
    geef de scholen terug aan het onderwijs,en het onderwijs terug aan de scholen.
    die 1040 is toch ook helemaal niet realistisch? we hebben verdorie een leraren tekort…
    overwerken dus voor de leraren en leraressen,dat geeft niet maar daar hoort dan wel een “overwerk” beloning tegenover te staan en dat geld is er niet natuurlijk.
    met andere woorden,het is een belachelijke regel!
    veel jongeren zouden al op Wilders stemmen las ik in sommige kranten,en zo stuit ik nog wel eens op een peilinkje,erg verontrustend welke kant het op gaat.
    zie hier: http://nieuwsbrief.geld-info.nl/artikel.php?uid=71399&key=8b347b0a0b809049b077376646df81d4&artikel=1041

    Reactie door iew — dinsdag 12 februari 2008 @ 18.46 uur

  3. Wat ik me al een tijdje afvraag is hoe het eigenlijk zit met die boetes: waar worden die eigenlijk van betaald? Is het niet zo dat wanneer je een school geld ontneemd dat dit dan ook weer ten koste gaat van de kwaliteit, of krijgen de ouders deze boete gepresenteerd in de schoolnota? Zeker nu ook nog blijkt dat de scholen in de eerste plaats toch al niet genoeg geld krijgen om aan de urennorm te voldoen is er dus al een tekort aan financiele middelen.

    Reactie door J Vrolijk — dinsdag 12 februari 2008 @ 19.07 uur

  4. Een reeks incompetente CDA en PvdA ministers van onderwijs hebben het onderwijs/opleiding decenia-lang naar de knoppen geholpen.De regenteske bemoeizucht heeft zijn destructieve sporen nagelaten in onvoldoende opgeleide jongeren en hoge uitval,welke uiteindelijk zorgt voor een nadelige concurrentie-positie en miljarden verliezen via weggegooid belastinggeld.De politiek laat de een na de andere dure en nutteloze opgetuigde (partij-politieke vrienden)onderzoekscommissies opdraven.Het is treurig dat de jongeren en leraren zelf moeten aangeven waar het niet goed zit.Het onderwijs hoeft niet meer zoveel gesubsidieerd te worden,als de overtollige dure managers en bureaucraten er maar uitgegooid worden.Laat de leraren en jongeren zelf hun verantwoording dragen.Op de werkvloer weten ze sneller en beter hoe problemen efficieent opgelost kunnen worden!!

    Reactie door Maan Arkenbosch — dinsdag 12 februari 2008 @ 20.05 uur

  5. Leren kan leuker met games
    Het is goedkoop en effectief om kinderen een deel van hun onderwijstijd te laten besteden aan leergames. Dat lost het budgetprobleem op.

    Veel leerlingen zijn dol op computergames. Het lijkt me daarom belangrijk om een deel van de onderwijsbegroting te besteden aan educational games. Die kunnen op school of thuis worden gebruikt.

    Video’s over leergames
    1. http://video.google.com/videoplay?docid=6117726917684965691&q=%22educational+games%22+duration%3Along&total=3&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0

    2. Een voorbeeld
    http://video.google.com/videoplay?docid=-2057809411124796893&q=%22learning+games%22+duration%3Amedium&total=23&start=10&num=10&so=1&type=search&plindex=6

    3. Discussie over leergames
    (In het eerste filmpje worden de deelnemers alleen voorgesteld.)
    http://video.google.com/videosearch?q=%22Learning+in+Games%22&so=1&sitesearch=

    Reactie door Jaap Veldkamp — dinsdag 12 februari 2008 @ 22.22 uur

  6. ik heb een vraag?
    wat is onderwijs?

    Reactie door gaf — dinsdag 12 februari 2008 @ 22.59 uur

  7. De urennorm moet NIET omlaag. Niet alleen zakken in Nederland de onderwijsprestaties gemiddeld – toevallig niet op een van de beboete scholen, maar dat is dan ook een eliteschool – ook is er nu al veel lesuitval, niet-ingevulde tussenuren, de twee weken voor de zomer en de eerste week er na, enz. Redelijk goed betaalde leerkrachten (ik vind 50.000 euro-plus, voor een eerstegraads echt niet slecht)mogen ook best wat presteren. Een ander punt: waarom moet de samenleving weer opdraaien voor al die uren die niet op school worden doorgebracht? Met twee werkende ouders wéér 150 uur extra opvangen, naast al die loze weken rond de zomervakantie, is echt teveel van het goede. Handhaven die 1040 urennorm dus. Dan maar huiswerkuren of zo.

    Reactie door dirk — dinsdag 12 februari 2008 @ 23.43 uur

  8. HAKKER ,weer een goeie,!!
    VROLIJK;lees de laatste zin van Hakker!
    GAF: leuk vraagje!!
    Tot lees

    Reactie door Rinus c.s. — woensdag 13 februari 2008 @ 9.30 uur

  9. Onderwijs is het vanuit een menselijke behoefte opdoen van vaardigheden en kennis ter ontwikkeling van jezelf om datgene te bereiken wat je voor ogen hebt en wat binnen je mogelijkheden past. Daarbij is het van belang respect te hebben voor de overdracht van die kennis, de meester!

    Reactie door Piet — woensdag 13 februari 2008 @ 10.28 uur

  10. @6 Gaf.

    Wenn alles slaft und einer spricht, die Zustand nennt man unterricht.

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 13 februari 2008 @ 10.49 uur

  11. Doorschuiven van verantwoordelijkheid en afkorten daarvan is makkelijke uitweg. Maar het is niet de beste oplossing.
    Die urennorm en adequate invulling daarvan is noodzakelijk voor een goede onderwijs. Nee de scholen moeten zelf niet beslissen. Want vaak keizen de schooldirecteuren voor hun eigen zakken i.p.v verzorgen van deugdelijke onderwijs door het efficiënte te werken en door aannemen van meer leerkrachten.

    De overheid moet zorgen dat die urennorm blijft bestaan en ook zorgen dat het goed ingevuld wordt.

    Reactie door khosrow — woensdag 13 februari 2008 @ 11.33 uur

  12. Het rapport van de commissie Dijsselblom zegt genoeg. Overigens is dit natuurlijk niet helemaal een bevestiging van de SP-kritiek. Maar wel voor een deel. Misschien dat dit het begin is van het einde van het VMBO. Wat zou dat mooi zijn. Begin weer eens met het oude Gymnasium te herwaarderen en draai terug wat niet gewerkt heeft.

    Reactie door fambelonje — woensdag 13 februari 2008 @ 12.18 uur