Rapport onderzoekscommissie onderwijs is vernietigend

Nathalie de Rooij

“In het rapport van de Commissie Onderwijsvernieuwingen staat zeer terechte kritiek op het onderwijsbeleid van de afgelopen twintig jaar,” concludeert SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen. “De kritiek op vernieuwingen als het Studiehuis en het Nieuwe Leren is opvallend vergelijkbaar met die van de SP. Ik zie uit naar een stevig debat over het rapport. Vanaf vandaag moet het gaan om de onderwijzer en de leerling in plaats van de onderwijsyuppen op het ministerie en in de politiek.”

Uit het onderzoek blijkt dat door de politiek onderwijsvernieuwingen werden ingevoerd zonder dat er sprake was van draagvlak in het onderwijs. Het Studiehuis en het Nieuwe Leren zijn niet gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maar op ‘eigen ervaringen’ van fanatieke onderwijsvernieuwers. Zonder wetenschappelijke basis zijn de vernieuwingen opgelegd aan de scholen, docenten hadden nauwelijks inspraak.

Marijnissen: “Voor leraren en leerlingen vormt dit onderzoek een enorme opsteker. Het is beschamend om te lezen dat bewindspersonen meer bezig waren met politiek draagvlak dan met draagvlak in het onderwijs. Daarbij ging het ook nog eens om tekentafelplannen waarvoor geen enkele onderbouwing bestond. De overheidsfinanciën waren altijd belangrijker dan de noden van het onderwijs. De kwaliteit verdween dus volledig naar de achtergrond en naar de leraar werd niet geluisterd.”

De commissie trekt scherpe conclusies en doet een aantal goede aanbevelingen. Zo mogen onderwijsvernieuwingen niet meer zomaar worden opgelegd, ze moeten wetenschappelijk onderbouwd en getoetst worden. De betrokkenheid van vakdocenten wordt verplicht en er dient extra budget voor te komen.

De SP mist wel enkele cruciale aanbevelingen in het rapport, zoals de noodzaak van meer investeringen. Onderwijswoordvoerder Jasper van Dijk: “De dalende kwaliteit en het lerarentekort rechtvaardigen dat Nederland meer gaat investeren, zodat we uitkomen op het gemiddelde uitgavenniveau van vergelijkbare landen. Nu geeft Nederland 5% van het Bruto Nationaal Product uit aan onderwijs, daarmee bungelen we onderaan in Europa, het gemiddelde ligt op 6%, dat scheelt 5 miljard euro per jaar.”

De SP wil ook dat voortaan alleen bevoegde leraren voor de klas staan. Daarnaast dient de lumpsumfinanciering, waarbij scholen één bedrag krijgen, te worden aangepast. “Voorkomen moet worden dat scholen op leraren kunnen bezuinigen om andere kosten te dekken,” stelt Van Dijk. “Het onderwijsgeld moet gegarandeerd in de klas komen, niet in de overhead.”

Met betrekking tot de omstreden 1040-urennorm adviseert de commissie om onderzoek te doen naar een haalbare onderwijstijd. Er moet een ‘heldere definitie van lestijd door bevoegde docenten’ komen. Van Dijk: “Dat is precies wat de SP wil en daarom zal ik dat aanstaande donderdag ook voorstellen bij het door mij aangevraagde spoeddebat met staatssecretaris Van Bijsterveldt.”

(persbericht SP)


SP-Kamerlid Nathalie de Rooij zat voor de SP in de onderzoekscommissie. Ik sprak met haar over het onderzoek, de conclusies en de vraag, wat nu? Hieronder te beluisteren.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 13 februari 2008 :: 12.27 uur

27 Comments

27 reacties

  1. heel erg veel boven tafel gekregen! mijn complimenten.
    Eindelijk word duidelijk dat wat velen al jaren roepen “de waarheid” is wat betreft het onderwijs.
    maar…. helaas MOET iedereen het straks zien zoals het kabinet dit rapport gaat uitleggen,wegnuanceren en baggatelliseren.
    want dat is het enige dat er tot nu toe met ieder hekel onderwerp of standpunt gebeurd.
    met andere woorden: we zullen eerst wel eens zien of dit rapport er toe doet.

    en daarna? handjes in de lucht maar weer?!

    Reactie door iew — woensdag 13 februari 2008 @ 12.50 uur

  2. Merkwaardig is dat met vindt dat het VMBO wel redelijk geslaagd is terwijl juist hier zoveel fouten zijn gemaakt, kennelijk is men blij dat deze leerlingen slecht onderwijs krijgen en dat ze in grote anonieme leerschuren worden opgeborgen.
    Op het eindexamen had ik veel hogere cijfers dan de tentamens die door school werden afgenomen. Met de voorstellen van deze commissie had ik geen diploma gehaald.
    Ze vegeten dat scholen ook wel eens veel te lage cijfers geven. Het voorstel dat je alleen een diploma kan krijgen met voldoendes voor zowel de tentamens als het examen moet van tafel. Laten ze eerst maar eens zorgen dat het onderwijs op een goed niveau komt, dat het betaalbaar blijft voor ouders en dat leerlingen de kans krijgen om door te stromen en dat de kinderen niet gek worden van nog meer toetsen en examens.

    Reactie door Dirk — woensdag 13 februari 2008 @ 13.16 uur

  3. Op alle gebied is de maatschappij aan het verloederen.Elke dag staan er mensen op die het wiel opnieuw uitgevonden hebben en zodanig verfraaid met allerlei tierelantijntjes dat het niet meer rond draait.4 kabinetten Balkenende hebben nu als trainers op het veld gestaan en zulke ingewikkelde tactische concepten ingevoerd dat de spelers het doel niet meer weten te vinden en meer bokken schieten dan doelpunten.Op onderwijsgebied is alles mis gegaan en dat komt, omdat men steeds voor het verkeerde ontwerp gekozen heeft.Met inspraak staan ervaren leerkrachten al jaren buitenspel, daarom is het onderwijs niet alleen voor leraren maar ook voor leerlingen geworden tot een hel!Wie kan daar nog verandering in brengen? We zullen tot de basis moeten terugkeren, want de Tom Tom uit Den Haag heeft ons verkeerd geprogrammeerd.

    Reactie door Eef Hübbers — woensdag 13 februari 2008 @ 14.12 uur

  4. Socialisten zouden wel eens de schuld kunnen krijgen voor dit drama, vanwege hun ‘gelijkheidsdenken’. Gelukkig is de SP altijd opgekomen voor gelijkwaardigheid en niet voor gelijkheid. Onderwijs moet veel meer toegesneden zijn op de verschillen tussen mensen. Diversiteit is een van de mooiste en vruchtbaarste eigenschappen van de mens en een mirakel. Hoe vreemd zou de wereld eruit zien als iedereen een Einstein zou zijn. Of iedereen een Michelangelo, of een Mandela, of een loodgieter. Al die verschillende talenten maken de mensheid als geheel zo krachtig en creatief.

    Maar dan moeten we ook wel een hulp in de thuiszorg evenzeer waarderen als een CEO van een multinational. Daar gaat het neoliberalisme in de fout. Men gaat voor het grote geld, de economie is heilig en alles wordt daaraan ondergeschikt gemaakt. Het rendement van onderwijs wordt afgemeten aan de materiële opbrengst, waarbij dan ook nog ecologie en duurzaamheid buiten het economisch stelsel gehouden worden. De overheid wordt uitgekleed tot een huurlingenleger en een ambtenarenapparaat die de financiële belangen van een kleine kaste van machthebbers veilig moeten stellen. Grote groepen worden zo opnieuw tot slaven. De ‘middengroepen’ worden zorgvuldig ingepakt om nog een soort maatschappelijk bouwwerk overeind te houden. Het gepeupel wordt via moderne massa-indoctrinatie koest gehouden.

    Onderwijsvernieuwing blijft wel nodig omdat door de technologische ontwikkelingen andere behoeften ontstaan. Maar zo’n afspraak in Lissabon dat x % van de mensen een bepaald niveau moet halen of een bètarichting moet kiezen is niet haalbaar als de talenten daarvoor tekort schieten. Forceren leidt dan alleen tot verlaging van de referentieniveaus. Dat is voor een deel ook wat we nu zien.

    Reactie door Hermie Kreeft — woensdag 13 februari 2008 @ 14.50 uur

  5. Het verbaast mij dat pedagogen en onderwijsdeskundigen nog steeds geen reactie hebben gegeven over ‘Studiehuis’ versus ‘Klassikaal onderwijs’.
    Zelfstudie is desastreus voor pubers.
    Hier is onderzoek naar geweest waar dit uit blijkt.
    Jonge mensen leren aanzienlijk beter als er ‘ouderwets’ klassikaal onderwezen wordt. Ook bij de SP wordt dit niet ingezien.

    (Slecht op de hoogte, Joop! JM)

    Reactie door Joop — woensdag 13 februari 2008 @ 15.33 uur

  6. Er is helemaal geen onderzoek nodig om te bepalen welk onderwijs er nodig is. 30 uur forntaal les, bergen theorie met geschiedenis als speerpunt zodat de onverschilligheid over de situatie waarin we langzaam maar zeker terecht komen verdwijnt. Pubers willen niet in de schoolbanken haha, net of dat vroeger wel zo was, pubers willen dat niet omdat ze puber zijn, die willen niets!

    Reactie door Frank — woensdag 13 februari 2008 @ 15.46 uur

  7. Het is van de gekke,dat zoveel ministers en staatssecretarissen van onderweijs,na hun destructief werk via partij-politiek netwerk in van allerlei lukratieve functies geplaatst zijn.Ook duiken zij steeds weer op als er dure commissies en adviseurs benoemd moeten worden.In het bedrijfsleven hadden zij al lang een schop onder hun……….gekregen.Waarom moeten deze incapabele figuren steeds financieel geknuffeld worden?

    Reactie door Maan Arkenbosch — woensdag 13 februari 2008 @ 16.40 uur

  8. Voor hen die de draad kwijt zijn, waaroder ik mijzelf ook reken.
    Er is een goede website van de VPRO : Voor de klas. Overzicht van 1888 tot nu.

    http://www.vpro.nl/programma/voordeklas/artikelen/21612988/

    Reactie door d'olle Henk — woensdag 13 februari 2008 @ 17.07 uur

  9. Recente positieve onderzoeksresultaten over leren via ICT
    De onderzoekscommissie heeft de onderwijsproblemen van de afgelopen twintig jaar in kaart gebracht. Maar daarbij is helaas niet veel aandacht voor de nieuwste digitale onderwijsoplossingen die sinds kort met succes worden toegepast. Zoals onderwijsfilms op internet en educatieve simulatie-games. Die digitale onderwijsmethoden zullen bovendien de komende jaren exponentieel verbeteren qua hardware en ‘content’.

    Volgens veel recente wetenschappelijke onderzoeken kan leren via ICT nu al effectief, aantrekkelijk en goedkoop zijn. Dat blijkt uit de onderstaande weblinks.

    1. http://essay.utwente.nl/57614/1/Scriptie_ter_Huurne.pdf

    2. http://www.eur.nl/few/economieopinie/artikelen/januari_2008/rol_van_ict_voor_levenslang_leren_is_onderbelicht/

    3. http://www.google.com/search?hl=en&q=%22voordelen+van+e-learning%22+internet+2007&btnG=Search

    4. http://www.google.com/search?hl=en&q=%22effects+of+e-learning%22+2007+research+study+advantages&btnG=Search

    Bekijk leervideo’s natuurkunde
    http://youtube.com/results?search_query=physics%20lesson&search=Search&sa=X&oi=spell&resnum=0&spell=1

    Bekijk video’s over e-learning
    http://video.google.com/videosearch?q=e-learning&num=10&so=1&start=0

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 13 februari 2008 @ 17.46 uur

  10. Nederland staat bol van onderzoeken het vreet kapitalen.
    Vervolgens doe we er geen flikker mee de politiek in dit land is het spoor bijster en is alleen maar bezig met hun eigen ego.

    De SP wil ook dat voortaan alleen bevoegde leraren voor de klas staan.
    Ook weer zo theoretische benadering en geil van diploma’s.
    Ik hoop dat het masterclass gevoel niet te veel toeslaat.
    Het gaat niet om bevoegd maar om de kwaliteit,inzet en bevlogenheid.
    Met name in de techniek en praktisch onderwijs kunnen velen geschoolde pennenlikkers een hoop leren van mensen uit de praktijk.
    Erken dat nu eens een keer.

    Reactie door De Hakker — woensdag 13 februari 2008 @ 19.21 uur

  11. Dat het huidige onderwijs systeem niet deugd weten we al tijdje,het is geloof ik begonnen met de Mammoutwet,ben dan ook blij dat de SP er in duikt en er een serieus punt van maakt,het is n.l. de enige partij die dat doet ,want de rest hoor je niet,want hun naam is Haas.Wat mij het meest verbaast en irriteerd is,dat de overheid zich niet afvraagt ,hoe het kan zijn dat scholen miljarden op de bank hebben staan,zogenaamd voor de overhead,maar hun leraren niet kunnen betalen.Dit fenomeen is niet nieuw,ik heb het al jaren geleden in de krant gelezen en wat doet de overheid,niets dus.Want hun naam is Haas.Ze geven geld uit,maar weten alleen niet waaraan,conclusie:Wouter Bos is een hele slechte boekhouder.Ik denk dat hij terug naar school moet.
    In ieder geval,het onderwijs moet op de schop!!!
    Schoolfabrieken :weg er mee
    Kleinere klassen en meer gericht onderwijs,plus dat de docenten beter betaald moeten worden.
    Waar zijn de ambachtscholen gebleven??Zoals in één van de reacties werd geschreven,we kunnen niet allemaal een Einstein worden.Misschien kunnen we dat wel,maar willen het niet.Wat doen wij zonder,timmerlieden,metselaars,wegwerkers,loodgieters,stratenmakers,electriciéns,verpleegkundigen, ect,ect,geloof me ,we kunnen wel inpakken.En ook daar is goed onderwijs voor nodig,met gekwalificeerde docenten.
    Als ze ICTer willen worden ,ook goed,maar daar heb je ook een docent voor nodig en niet alleen maar internet.Daar kan je een hoop van opsteken,maar niet alles.
    Nogmaals het huidige onderwijs systeem moet op de schop!!!

    Reactie door Lezjair — woensdag 13 februari 2008 @ 19.57 uur

  12. @ hakker,

    indeed. Maar die mensen zouden dan ook zo een papiertje krijgen, dus dat is het probleem niet.

    Het gaat om mensen die die bevlogenheid niet hebben, en de kennis niet, maar toch voor de klas staan…

    Reactie door rita — woensdag 13 februari 2008 @ 20.43 uur

  13. Onderzoek is een nodige instrument om feiten boven de tafel krijgen. Maar helaas in Nederland is er geen behoefte aan waarheden. In Nederland de waarheden worden juist begraven. De waarde van een onderzoek hangt af van de waarden van de onderzoeker.

    In Nederland tekstreproductie volgens de ons kent ons normen en bevindingen voeren de boventoon. Het is allemaal gebakken lucht van A tot met Z. dat geldt voor de politiek ook.

    Reactie door khosrow — woensdag 13 februari 2008 @ 21.16 uur

  14. Voor mij was het al duidelijk,..
    De knapste koppen van Nederland verkopen achteruitgang als vooruitgang.
    Iets negatiefs vermenigvuldigen met iets anders negatief ,moet er toch positief uitkomen…….toch…..

    Helaas voor die knappe koppen ,dat er ook statistiek bestaat.

    Reactie door taardje — woensdag 13 februari 2008 @ 21.38 uur

  15. Het ministerie van onderwijs, verkeer en waterstaat, justitie en ga maar door….
    Wat hebben we allemaal niet aan wanbeleid, zogenaamde hoogstandjes, die een totaal fiasco inhielden en/of ‘voorspeld’ falen inleidden, voorbij zien komen.
    Het bij hoog en laag ontkennen van…en het rigide vasthouden aan…. de (hun) ‘erezaak’.
    Zolang er in een regering en op ministeries zoveel mensen zitten die evenzovele narcistische trekjes vertonen, die menen dat enkel zij de waarheid in pacht hebben en eenmaal gekozen (lees uitverkoren) zich van de bevolking en geluiden uit de samenleving helemaal niets meer aan behoeven te trekken en niéts maar dan ook niéts transparant is, alles voortdurend ontkend wordt en kán worden wat in de praktijk buiten hun elitaire groepje én vanuit een Tweede Kamer geopperd wordt en/of verondersteld, vraag ik me af of er ooit iets verandert.
    Zij willen vooral iets zelf ‘neerzetten’
    Zo.. dat is een lange zin.
    Hoeveel leugens en ‘bewuste’ misinformatie hebben parlementaire enquetes op ieder vlak al niet aan het licht gebracht.
    Velen zijn zo verguld met en vervuld van zichzelf dat ze niet daarbuiten kunnen treden en wensen geen moment aan zichzelf te twijfelen, onaantastbaar… voelen ze zich vooral ‘onfeilbaar’.
    Horende doof en ziende blind WILLEN zijn ter meerdere eer en glorie van en ‘hun’ project.
    Een regerend politicus heeft altijd gelijk volgens Bos en Balkenende. Het volk heeft gekozen en moet klakkeloos accepteren wat zij doen en vooral ‘de kop houden’.
    De gevolgen van deze gedachte zien we hier.

    Reactie door Henny — woensdag 13 februari 2008 @ 21.43 uur

  16. Minstens zo verbazend vond ik het nieuws dat de basisscholen 2,5 miljard opgepot hebben. Tel daar bij op wat voortgezet onderwijs, HBO en universiteiten weggezet hebben en er is nergens meer tekort aan geld in het onderwijs.
    Ook algemeen bekend is dat er bij de woningcorporaties miljarden in de oude sok zitten.
    Wat voor verborgen kapitaal huist er nog meer bij de publieke sector zoals bijvoorbeeld zorginstellingen?
    Tijd voor een degelijk parlementair onderzoek lijkt me. Je moet de kat niet op het spek binden, ik denk dan aan de managerscultuur waar men elkaar de bal toespeelt en de grote jongen uithangt met “marktconforme” bonussen en beloningen.
    Ik ben overigens van mening dat de diepere achtergrond ligt bij de onbetrouwbare rijksoverheid. Het kan immers maar zo gebeuren dat niet-opgemaakt geld definitief verdwijnt en dat instellingen op deze manier proberen een appeltje voor de dorst te houden.

    Reactie door twijfelaar — woensdag 13 februari 2008 @ 21.57 uur

  17. Hij was een fantastische timmerman met gouden handen maar kon niet zo goed met zijn engelse taal overweg.
    Daardoor is hij nu zonder diploma van school.
    Weer knap gedaan van dit dom-makend onderwijs!
    De nadruk moet op talenten leggen en niet op wat Den-Haag in zijn voorbij gaande waan van de dag voorschrijft wat je zou moeten kunnen.

    Reactie door Willem C. — woensdag 13 februari 2008 @ 22.03 uur

  18. Alle ministers van meer dan de laatste decenia hebben het onderwijs kapot gemaakt! Wanneer je goed wilt scoren als regeren dan moet je juist aan het onderwijs gaan doen in plaats van miljarden aan de zinloze oorlog in Uruscan uit te geven van onze euro centen. Terug naar het onderwijs van de jaren zestig en zeventig vorige eeuw! Kleuterschool, lager en middelbaar onderwijs! Het is broodnodig om de tafeltjes klassikaal herhalen en herhalen, dan hoeven studenten niet meer opnieuw leren rekenen uit hun hoofd. En praat me niet over het Nederlands wat een mooie maar een moeilijke taal is. Het is toch van de gekke dat de Belgen de Nederlandse taal beter beheersen dan de Nederlander die in gebrekkig verengelst Nederlands. Zels in Universiteiten, waar buitenlanders studeren kunnen hun lessen niet volgen omdat vele docenten geen fatsoenlijk Engels kunnen spreken. Op wanneer ik televisie kijk of naar de radio luister dan krimpen mijn tenen in mijn schoenen.
    De oude kleuter-, de lagereschool weer in ere herstellen. Dit is niet ouderwets, nee juist nieuwerwets!

    Reactie door Els — woensdag 13 februari 2008 @ 22.56 uur

  19. Wat als je de afgelopen 20 jaar je studie gedaan hebt, en een enorm gevoel hebt dat je er meer uit had kunnen halen dan dat je eruit gehaald hebt?

    Krijgen die mensen nu het recht de opleiding over te doen als alles weer een beetje op orde is gebracht? Of hebben ze pech gehad dat ze in de verkeerde periode geboren zijn?

    Voor mij is het nu in ieder geval duidelijk waarom Nederland kennisland niet echt van de grond komt!!! Ik had al zo’n vermoeden dat het onderwijs dat ik genoten heb niet helemaal je van het was.

    Reactie door Remco — woensdag 13 februari 2008 @ 23.17 uur

  20. Weer terugverlangen naar 30 uur frontaal les is ook geen oplossing. Het doorgeslagen nieuwe leren ook niet. Maar laten we vooral niet zo zwart-wit denken. Aan veel onderwijsvernieuwingen zitten naast slechte dingen ook goede kanten. Die moeten niet met het badwater worden weggegooid. Laat scholen, leraren, zelf bekijken voor welke manier van lesgeven ze kiezen. dit kun en moet je niet van bovenop opleggen, zeker niet als het eigenlijk een ordinaire bezuinging is.

    De aanpak moet kindgericht zijn, niet elk kind is hetzelfde, leert op dezelfde manier. Het ene kind vaart heel goed bij het Nieuwe Leren, het andere kind heeft meer aan klassikaal les. Dan moeten we dus niet alles gelijktrekken, massaal invoeren of afschaffen.

    Laat de leraren hun werk doen, laat de dure managers en op scoren gerichte politici aan de tekentafels ander werk doen, zorgen dat er voldoende geld beschikbaar komt zodat er kleinere klassen komen, leraren beter beloond worden, hun werk goed kunnen doen en de kwaliteit van onderwijs verbeterd!

    Reactie door Jan — woensdag 13 februari 2008 @ 23.18 uur

  21. Wordt het niet een tijd dat de verantwoordelijken voor het huidige waardeloze onderwijs bestraft worden.

    Reactie door Ben — donderdag 14 februari 2008 @ 0.10 uur

  22. De halve waarheid van de Commissie Dijsselbloem.

    Het is waar, het onderwijs in Nederland is om te janken zo slecht.
    De Commissie Dijsselbloem maakt een mooie opsomming van WAT er allemaal fout is gegaan, maar weet heel zorgvuldig te verbloemen WAAROM het zo heeft kunnen gebeuren.
    De onderwijsvernieuwingen van de afgelopen 25 jaar waren niet het DOEL, maar het MIDDEL om structurele bezuinigingen in het onderwijs door te kunnen voeren.
    Er zijn in die periode enkele tientallen miljarden op het op het onderwijs bezuinigd.
    Goed onderwijs kost geld, heel veel geld zelfs, maar dat is absoluut geen enkel probleem als je beseft dat goed onderwijs zo ongeveer de beste investering is die je in de toekomst kunt doen.
    Bij het maken van regeeraccoorden en het invullen van de financiele plaatjes is de onderwijsvernieuwing gebruikt om rigoreus te kunnen bezuinigen.
    Bijzonder Onderwijs was te duur dus moesten de kinderen weer ‘Samen naar School’.
    Zitten blijven was te duur dus werd het systeem van DLE’s uitgevonden om de kinderen door het onderwijs te proppen.
    Kleine scholen waren te duur dus werd de schaalvergroting in het basisonderwijs doorgevoerd.
    Gedifferentieerd vervolgonderwijs was te duur dus werden de LTSsen, MAVO’s, LEAO’s en dergelijke allemaal bij elkaar gegooid in VMBO’s.
    Gedifferentieerd Middelbaar onderwijs was te duur dus werden ze allemaal bij elkaar gegooid in ROC’s.
    Leraren zijn te duur, dus werd onder het mom van ‘het nieuwe leren’ de leerling zelf verantwoordelijk gemaakt voor het leren.
    Kostendekkende studiefinanciering was te duur dus kwam er een fooi met een OV-kaart.
    Deze lijst kan probleemloos nog een paar meter langer worden gemaakt.
    Stuk voor stuk bezuinigingen die zijn ‘verkocht’ als onderwijsvernieuwing.
    Nederland moest zo nodig een belastingparadijs worden voor ondernemers.
    Nederland moest zo nodig de Euro invoeren.
    Miljarden moesten ervoor worden bezuinigd en het onderwijs was voor alle regeringen in de afgelopen vijfentwintig jaar de grote melkkoe.
    Nederland heeft op dit moment het laagste budget voor onderwijs in de hele EU.
    De kinderen zijn het kind van de rekening.

    Reactie door Andre Kortland — donderdag 14 februari 2008 @ 1.26 uur

  23. na 20 jaar een snoeihard rapport,het ging niet goed dus er moesten koppen rollen.
    er wordt een beste bak met geld tegen aan gegooid,en dan zal het wel beter worden.
    maar pet en muts zitten nog steeds in de klas,met de rug naar de onderwijzer.
    en daar ligt ook de kern van het probleem.
    en dat is opvoeding.

    Reactie door hw.rademaker — donderdag 14 februari 2008 @ 11.01 uur

  24. Open deur intrappen en cliché’tje Marijnissen ; power to the people

    Het is een open deur intrappen omdat iedereen het weet : Onze politieke leiders zijn volledig incapabel en hebben volstrekt geen voeling met de maatschappij.

    Fnuikend was het om te zien dat bijvoorbeeld Tineke Netelenbos slechts enkel narcistisch haar imago trachtte te beschermen, in plaats van empathie op te brengen voor de gigantische ellende waarmee zij de maatschappij heeft opgezadeld.

    Politieke onschendbaarheid moet worden ingeperkt ; indien wetgeving uitsluitend op basis van coalitiesteun tot stand komt moet de minister hoofdelijk verantwoordelijk worden gehouden. In het geval van Netelenbos krijg je dan een crimineel met tientallen jaren gevangenisstraf ipv een ereburgemeestertje.

    Het rapport Dijsselbloem toont het faliekant foutief handelen van ministers schrijnend is; en heeft daarmee precedentwerking : Het gaat op alle ministeries exact even fout natuurlijk, geen twijfel.

    Jan Marijnissen meende gisteren op tv te moeten zeggen dat idealen door een zeef van pragmatisme moeten : fout Jan , lees je hier het log af en toe wel eens ? Je doet ons te kort met die uitspraak :

    De maatschappelijke beslissingskracht moet terug naar waar hij behoort : het volk; dat is wat je had moeten zeggen, niks nuance, dat is de kern.

    Laten we eens beginnen met JPB naar huis te sturen ; dat feit op zich al is voor onze maatschappij een verbetering van jewelste ; andere incestueze incapabelen mogen volgen; Parkslet en Vogelaar : De rotte appels uit de mand; moet je eens zien wat dat voor verbetering brengt !

    Ons land is zonder regering talloze malen beter af dan met dat stelletje in en in verziekte, de maatschappij verrottende, zielige onderkruipers.

    Frustratie? : Nee, de dooretterende verzieking benoemen; Je moet de ontsteking eruit snijden, niet de patiënt beklagen, dat is alles.

    Reactie door ACE — donderdag 14 februari 2008 @ 11.21 uur

  25. Al zeker 20 jaar roep ik dat het slecht is gesteld met het onderijs. Gek dat ze er nu pas achter komen. Ben ik dan zo slim?
    Nee dus maar wel tamelijk onafhankelijk denkend en dardoor ok gevaar lopen om in botsing te komen met de bloedhonden van het hogere echelon: de managers (ze heben liever personeel dat ze kunnen aansturen en met weinig kritische argumenten komen dus liever slecht opgeleiden)
    Nu meteen alle verantwoordelijken al die tientallen miljarden laten terugbetalen aan de belastingbetaler.
    Vanaf Deetman is het echt pas echt erger geworden. Toen hij midden jaren ’80 ging bezuinigen is er juist 20% meer personeel bij het ministerie gekomen. Wat doen die mensen? Vergaderen en nieuwe oekazes rondsturen om zelf hun baantje te behouden?
    Het ging al heel lang niet meer om onderwijs maar om partijpolitiek, vriendjes met vriendjes zeg maar totale Kafkaiaanse toestanden voor mensen die er niet aan wilden meedoen, die wel kritisch waren en die zijn afgevoerd en nu op bijstandsniveau zitten of zo. En zoals met het onderwijs is het ook met de woningbouw gegaan, het immigratiebeleid, volksgezondheid, de ziekmakende gezondheidszorg, allerhande voorlichtingscampagnes, met het verkeer en andere van die “prachtige” infrastructurele werken.
    Hoe nu verder? Gewoon belasting verhogen? Gewon ontkennen? Of zoals de hogere elite: maken dat je naar een ander land komt waar het goed toeven is met de centen die je in ons land hebt gekaapt.
    Maar vroeg of laat zal blijken dat het daar ook fout gaat. De internationale crisis van het kapitalisme en de laatste jaren versneld veroorzaakt door het gokkende flitskapitaal. Zelfs scholen doen er aan mee. Het is de laatste maffiadans voorafgaand aan de ‘danse macabre’. En de PvdA viert dat ze een jaar in de regering zitten. Volgens Judas kon de SP geen compromissen sluiten. Welnu je ziet wat ervan komt als je geen regte rug weet te houden Woutertje, Kokkie, Deet, Lubbersje, Wiegeltje, Van Achtje, Brinkmanetje. Lang leve de aandeelhoudersvereniging van de BV Nederland.
    Amice stuur jij je kinderen ook naar een private school in Engeland? Hahaha

    Reactie door Lef — donderdag 14 februari 2008 @ 12.22 uur

  26. Dijsselbloem stelt voor de examens te verzwaren. Kinderen zullen hierdoor eerder zakken. Opnieuw wil de politiek ervoor zorgen dat kinderen die minder goed kunnen leren -om wat voor reden dan ook- uit de boot zullen vallen.
    Eerst werd dat gedaan door het lesgeven af te schaffen later door heel veel vakken te geven waardoor kinderen weinig wisten van veel en heel veel energie verspliden aan vakken die ze later zouden laten vallen.
    Eerst het onderwijs verbeteren voor je de examen eisen gaat verzwaren.
    Ik heb er niet veel vertrouwen in.
    De behoefte aan goedkope arbeidskrachten is groot en die groep wordt op peil gehouden door immigratie en slecht onderwijs.

    Reactie door Dirk — donderdag 14 februari 2008 @ 13.27 uur

  27. het enige dat kinderen nog steevast mee zullen krijgen [maar niet op school] is dat de Haagse kerkkliek in de 2e kamer NOG steeds de VOC slavendrijvers mentaliteit bezigd.
    en niets anders doet dan de boel belazeren en het vergaarde kapitaal naar Brussel verhuisd.
    we worden behandeld als een kolonie,niet als Burgers.
    ik ben het helemaal eens met ACE@24.

    Reactie door iew — donderdag 14 februari 2008 @ 15.54 uur