De opmaat tot..?

woensdag 26 maart 2008 :: 18.44 uur

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

Vanmiddag waren enkele honderden leraren aanwezig op de demonstratie ‘leraren in actie’. Hierboven kun je de toespraak die SP-Kamerlid Jasper van Dijk hield bekijken. Zelf was ik ook aanwezig om enkele gesprekken op te nemen met leraren, rectoren en andere deelnemers. Die zullen morgen te zien zijn.

Ik heb goede hoop dat nog voor de zomer niet het Plein maar het Malieveld vol staat. Niet alleen met leraren, maar ook met leerlingen en ouders. Onderwijs raakt de hele samenleving. Wanneer we daar niet in investeren, dan merken we dat altijd en overal.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

14 Comments

14 reacties

  1. Het is van de krankzinnige in dit land. De dames en heren regenten regelen even snel 30% opslag voor zichzelf lopen aan het handje van de VS een tweetal oorlogen binnen maar geld voor veiligheid in eigen land lees politie en onderwijs is er dan ineens niet. Want is goed onderwijs niet het begin van gelijkwaardigheid van mensen en daarmee het begin van een goede start zonder schooluitval? Maar goed ik zal wel weer te eenvoudig denken…..

    Reactie door Ton — woensdag 26 maart 2008 @ 19.54 uur

  2. GRATIS HONDERDDUIZENDEN LEERVIDEO’S OP INTERNET
    Inspirerend betoog. Maar bouw liever de spanning geleidelijk op tijdens de speech. En noem liefst elke minuut het woord ‘SP’.

    Ontsla inactieve leraren (is een minderheid). Besteed de jaarlijkse onderwijsbegroting (25 miljard) doelmatiger. Op internet staan honderdduizenden Engelstalige leervideo’s en leergames, ook praktijkdemonstraties. De meeste gratis te gebruiken. (Zie weblink hieronder.)

    Die digitale lessen beslaan bijna ons hele onderwijs. Maar ze moeten gratis Nederlands worden ondertiteld door studenten op initiatief van de overheid. Of Nederland moet Engelstalig worden. Maar zelf lessen opnemen op video is doodsimpel en goedkoop.

    Deze digitale onderwijsvormen kunnen klassikaal onderwijs vervangen of aanvullen. Dan vermindert het aantal benodigde leraren en hun werkdruk fors. Met 30% minder leraren kunnen lerarensalarissen flink stijgen.

    Besteed tien radiokanalen en tien tv-kanalen permanent aan onderwijs. Ook voor leren in de file.

    BEKIJK TALLOZE LEERVIDEO’S
    http://www.google.com/search?num=100&hl=en&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=%22educational+videos%22+free+online&spell=1

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 26 maart 2008 @ 20.08 uur

  3. het gaat weer over de bijzaken van het onderwijs, over gevolgen, maar nooit over de oorzaken. Waarom hebben wij StaatsOnderwijs ? Onderwijs is toch helemaal geen overheidstaak ? Onderwijzers etc horen helemaal geen ambtenarenstatus te hebben toch ? Waarom mogen scholen hun eigen zaken niet regelen, maar doet een Ministerie van Onderwijs dat. Een dergelijk Ministerie is toch helemaal niet nodig ?
    Waarom kan er in dit land nooit gediscussieeerd worden over de werkelijk belangrijde basis-zaken, maar gaat het altijd over de bijzaken en details van bijzaken ?

    Reactie door schenkels mjjm — woensdag 26 maart 2008 @ 20.29 uur

  4. Nog tien tv kanalen erbij? Of minder? Hoe dan ook…waarom betaal ik dan Kabel? Of hoeft men dan geen college geld meer te betalen? Hoe los je dat dan weer op? Een nieuwe lijst van sites?

    Reactie door johankivits — woensdag 26 maart 2008 @ 23.16 uur

  5. @schenkels mjjm — woensdag 26 maart 2008

    Jij en ik worden er niet slechter van als onze jeugd z’n talenten weet te ontwikkelen. Integendeel. Ik heb liever ontwikkelde buren die wat kunnen, daar zelfrespect aan ontlenen en daardoor misschien ook wat voor hun omgeving kunnen betekenen dan ieder ander denkbaar alternatief. Onderwijs en opvoeding worden alleen al door dit soort overwegingen een collectief belang dat het individuele belang overstijgt: een individu dat zijn talenten niet benut of kan benutten doet niet alleen zichzelf, maar ook de samenleving tekort. In zo’n situatie kan de Staat bijspringen. Dat verhoogt de welvaart van het individu en de samenleving als geheel. Gewoon een kwestie van efficiency. Zijn economen het eigenlijk al heel lang over eens.

    Hooflijn genoeg?

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 27 maart 2008 @ 0.33 uur

  6. schenkels mijm
    Onderwijs lijkt mij wel degelijk een overheidstaak! Niet alleen omdat er heel veel (belasting)geld voor nodig is, maar onze nationale belangen (economie) zijn er bij gebaat..Goed onderwijs is voor zowel burgers als bedrijfsleven absoluut belangrijk! Zonder goed onderwijs zakt onze concurrentiepositie al gauw tot het niveau van een ontwikkelingsland en daar worden zowel burgers als bedrijfsleven uiteindelijk de dupe van..Onderwijs moet je volgens mij vergelijken met noodzakelijke investeringen die het bedrijfsleven ook regelmatig doet (die snappen ook dat ze zonder investeringen in de toekomst ooit een keer het nakijken hebben en dan niet meer kunnen concurreren)! En dan gaat het heus heel erg snel bergafwaarts met de BV Nederland..
    Vorige kabinetten hadden alleen de korte termijn en bezuinigingen voor ogen. Daardoor hebben ze, onder het mom van bezuinigen, noodzakelijke investeringen ook als bezuiniging verkocht..Echter goed onderwijs, alsmede nog veel meer zaken, lenen zich op korte termijn misschien als z.g. “bezuiniging”, maar blijken altijd acheraf geen bezuiniging, maar slechts als uitgestelde en noodzakelijke investeringen gezien te worden! Helaas wordt de zo noodzakelijke inhaalslag dan vaak doorgeschoven naar volgende kabinetten en die mogen dan weer de rommel opruimen waar het voorgaande kabinet dan inmiddels niet meer verantwoordelijk voor behoeft te zijn!

    Reactie door ToN — donderdag 27 maart 2008 @ 1.13 uur

  7. Onderwijs is een noodzakelijke investering, iedereen maakt er gebruik van.

    Als mensen niet meer kunnen rekenen, lezen en hun geschiedenis niet meer kennen, dan is er sprake van cultuurafbraak die grote gevolgen heeft voor de arbeidsproductiviteit.

    Jarenlang bezuinigen op onderwijs staat voor mij gelijk aan cultuurbarbarisme!

    Stop de uitverkoop van onze Nederlandse cultuur! Stop de uitverkoop van ons onderwijs!

    Reactie door joseph h. — donderdag 27 maart 2008 @ 8.26 uur

  8. De volgende zijn wij van de verpleging, schandalig hoe ze ( lees de regenten van deze regering ) profiteren en rekenen op onze solidariteit met de patienten. Ook wij zijn onmisbaar in deze samenleving.

    Reactie door kebe — donderdag 27 maart 2008 @ 10.56 uur

  9. Het onderwijs was altijd al selectief. Althans: wat aan te reiken kennis betreft. En voor wie die kennis wel of niet bestemd is.

    Heel wat bronnen voor kennis en talent, worden naar ik meen, zeker op basisscholen, gewoon afgedekt. Het is een geluk, dat er tegenwoordig computer zijn. Kinderen kunnen daar goed mee omgaan.

    Kinderen komen te weinig in aanraking met zaken, die prettiger zijn dan rekenen en zo, en waar zij meer plezier in konden hebben.

    Want stel je voor, dat die dubbeltjes kwartjes of guldens worden! Die zijn dan in onze huidige economie via een CITO toets, niet meer geschikt voor onderbetaald slavenwerk.
    Daar bij is zelfstandig denken en wat meer weten dan over het pippeltje en het nippeltje in fabrieken op kantoren en zo, niet gewenst.

    De functie van huidige scholen, van basisonderwijs tot Universiteit, is er in hoofdzaak op gericht, om mensen selectief om te vormen tot slaven, slavendrijvers en parasieten.

    Wie naast zijn lessen op school iets er bij wil leren, waar hij plezier in heeft, en waardoor hij creatief kan leven en zijn talenten ontplooien, die moet daar veel voor betalen. Dat is alleen maar op te brengen voor kinderen van rijke mensen.

    Wat ik vroeger op school wilde leren kennen, kunnen en weten, dat werd mij onthouden. En verboden. Een acht voor Godsdienst, die werd meer gewaardeerd, dan een tien voor rekenen.
    Naar mijn gevoel achteraf, werden met opzet, mijn mogelijkheden, wensen en talenten, tegengewerkt.
    Pas laat kwam ik er achter, dat ik werd misbruikt en onderdrukt.
    Maar gelukkig merkte ik, dat ik toch ook wel een beetje talent heb.

    En daardoor was ik in staat, om wat hier boven staat, op te schrijven. Maar op een school, die alleen maar clichékennis uitdeelt, kon ik dat niet leren.

    Groeten van Haras Mormolus.

    Reactie door Haras — donderdag 27 maart 2008 @ 12.26 uur

  10. Wij generaliseren ons de afgrond in; socialisme is niet synoniem aan geldsmijten,

    in tegendeel zelfs, meen ik.

    De leraren hebben recht op een fatsoenlijk salaris, dat is buiten kijf.

    Mensen met een vergelijkbare opleiding in het bedrijfleven verdienen gemiddeld 10 tot 15 % meer dan de gemiddelde leraar echter zij hebben dan 5 weken vakantie per jaar tov van 12 weken voor de gemiddelde leraar.

    Deze 7 extra vakantieweken vertegenwoordigen in geld : 7/52ste= 13,5 %

    Het verschil tussen bedrijfsleven en leraar is dus helemaal niet zo groot als wordt voorgesteld.

    Bovendien indien JPB de prijsloonspiraal niet zo bruut in werking had gezet, stond de looneis van de leraar pas op plaats 5 of 6 van het leraarwensenlijstje.

    Wat er nu gaat gebeuren : de gehele onderwijssector krijgt er geld bij ; ook de voornamelijk parasitaire bureaucratische functies.

    En deze verdienen het in het geheel niet.

    De uitvoerenden verdienen loonsverhoging, de bureaucraten niet ; Het onderwijs moet effectief en efficiënt zijn om onderwijskwaliteit te kunnen garanderen.

    De onderwijsbureaucraten zijn de nagel aan de doodskist van het onderwijs.

    Uit efficiëntieverbetering en een loonstop voor de onderwijsbureaucraten kan eenvoudig de loonsverhoging voor de leraren worden bekostigd : ruimschoots zelfs.

    JPB heeft in zijn periode onze rijksuitgave met een kleine 25 miljard ofwel 18 % verhoogd zonder dat er meer welvaart voor terug is gekomen.

    Kortom het onderwijs moet lean and mean worden met een redelijk salaris voor de uitvoerend maar : politie en de medische zorg hebben ethisch meer recht op loonsverhoging.

    Laat de loonsverhoging van de leraar uit de zak van de onderwijsbureaucraat komen.

    Tenzij de SP kan garanderen dat de politieagent en de verpleegster een forse loonsverhoging krijgt moet de SP in deze kwestie ongenuanceerd populisme achterwege laten.

    Waar socialisme is een enorme verantwoordelijkheid die met waardigheid moet worden gedragen

    Reactie door ACE — donderdag 27 maart 2008 @ 14.39 uur

  11. mijn dochter mag niet mee gymnastieken als zij geen eigen fiets bij zich heeft.
    zij moet dan zelfs strafregels schrijven.
    op school krijgen de kinderen blokfluitles,waar de ouders zelf extra voor moeten betalen en de blokfluit van word gekocht.[de blokfluitjuf moet ook betaald!]
    de helft van de blokfluitlessen ieder jaar gaan niet door,omdat de blokfluitlerares vaak afzegd.
    maar als mijn dochter een keer de blokfluit vergeet,mag ze ook die les niet volgen en moet ze strafregels schrijven.
    er vallen vaak uren/dagdelen uit en wij ouders krijgen dat dan vaak pas een dag van te voren te horen,soms zelfs op die dag zelf.
    de concierge [de zoveelste] komt van de sociale werkplaats,want daar heeft de school een contract mee,en mensen met een bijstandsuitkering worden gedwongen om op sociale werkplaatsen te werken.
    zo arm,en uitgehold is ons onderwijs,het is kapot gemanaged met idiote regels die ertoe hebben geleid dat we nu SLECHTE SCHOLEN en onderwijs hebben.
    die managerslaag eruit en er blijft voldoende geld en kennis over [leraren/essen] om de scholen weer te maken tot wat ze waren.

    onderwijs/zorg/veiligheid. als een regering daar niet in wil investeren ipv een JSF, dan heeft zo’n regering echt niet het beste voor met de burgers.
    en al helemaal niet als men zichzelf wel even 30% toebedeeld!

    Reactie door iew — donderdag 27 maart 2008 @ 15.20 uur

  12. de opvoeding ligt grotendeels op school.
    als het op school niet goed gaat lukt het thuis ook niet.
    respect behoort tot een pre omdat een kind te leren, dat begint op de kleuterschool al.
    maar als leraren niet genoeg aandacht per individu kan geven omdat de lokaalen te vol zitten, wordt het hoog tijd dat zij een loonsverhoging gaan krijgen.
    hoe kan iemand nou goede les geven als er kinderen in de klas zitten uit achterstands wijken bv?
    met gemiddeld 30 kids in de klas en hun probleempjes thuis mischien, waar ook een leraar gevoelig voor is maar er gewoon de tijd en de cappaciteiten niet voor op kan brengen.
    ik heb respect voor iemand die het echt kan.
    daarom verdienen ze ook meer salaris, verschil moet er zijn.
    maar de vakbonden moet ik ook steunen, iedereen moet met zn salaris omhoog!
    die euro heeft alles kapot gemaakt, waardoor averrechts is gaan werken hier in nederland.
    dit cabinet maakt alles kapot, de economie gaat vooruit zeggen zij!???
    ik heb nog geen vooruitgang gehoord of gezien.

    Reactie door sjan van rooij — donderdag 27 maart 2008 @ 16.27 uur

  13. @ 10 ACE

    Leraren hebben bij een fulltime dienstverband, net als alle ambtenaren, een jaartaak van, formeel althans, 1659 klokuren. Die extra vakantieweken wordt de leraar daarom verondersteld in het loop van het jaar te verdienen met werkweken van 1659 : 40 weken = circa 41 uur, waar andere ambtenaren formeel een werkweek kennen van 1659 : 47 = circa 35 uur.

    Probleem is o.a. dat leraren bij een fulltime baan in werkelijkheid werkweken draaien van 50 uur, met uitschieters(bijvoorbeeld in de examentijd of met toetsweken) die daar nog weer eens ver boven liggen. Dit alles uiteraard zonder overwerkvergoeding. De meeste leraren die het zich kunnen permiteren werken daardoor in deeltijd, het lagere salaris daarbij voor lief nemend.

    Als dit je ongeloofwaardig voorkomt moet je je bedenken dat er geen leraar in Europa is die wekelijks zoveel lesuren draait als de Nederlandse. Ter vergelijking : een Deense leraar geeft bij een volledige baan geeft wekelijks 18 lessen (aan kleinere klassen), een Nederlander heeft 26 uren op z’n rooster.

    Qua salarisontwikkeling is de Nederlandse leraar de afgelopen 25 net zo goed, of beter gezegd, even slecht af geweest als z’n collega ambtenaren bij bijvoorbeeld de politie of de gemeente: hij fietste er door heel magere cao’s zo’n 15% in koopkracht op achteruit. Waarbij ik nog afzien van de verslechteringen in (pre) pensioen en lagere inschalingen voor nieuwkomers. Denk wat dat laatste betreft bijvoorbeeld aan het beruchte HOS- akkoord uit 1985.

    Zie bijv (onderaan pagina):

    http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2006/2006-1980-wm.htm

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 27 maart 2008 @ 19.54 uur

  14. @1 Ton

    Pardon Ton, maar het zijn inmiddels 3 oorlogen geworden….

    Ik weet het niet, maar het lijkt alsof ze bij Balkenende en Verhagen een potje zitten te kwartetten met de rest van de wereld om maar zoveel mogelijk missies bij elkaar te spelen.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — donderdag 27 maart 2008 @ 22.41 uur