Gesprekken over het onderwijs

donderdag 27 maart 2008 :: 22.11 uur

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.
Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

12 Comments

12 reacties

  1. Sywert van Lienden is een politiek toptalent. Ik hoop dat de SP hem een heel goede baan aanbiedt.

    Reactie door Jaap Veldkamp — vrijdag 28 maart 2008 @ 12.52 uur

  2. sywert is de grote man van de toekomst.

    Reactie door Ellen — vrijdag 28 maart 2008 @ 16.44 uur

  3. dames/heren politici: sywert is vóór de leraren!! en ad spreekt terecht over ‘t scharniermechanisme van het leren, zelfs over scharnierconsequentberoepszeer overall!!
    duurzsaam is op rente, op zeggenschap over kapitaal kapitaal dus!
    jan, voor- (i.p.v. tegen)vechter:
    dank! voor de aandacht hier!!-aan!

    Reactie door qui-you-d — vrijdag 28 maart 2008 @ 22.49 uur

  4. Inderdaad super belangrijk dat onderwijs. Klinkt allemaal leuk, maar alleen jammer dat er met de SP aan de macht geen geld voor het onderwijs zal zijn, daar zij over een bodemloze geldput menen te beschikken. Het geld was dan allang gespendeerd aan “ontwikkelings”-hulp, een groot ambtenarenapparaat en torenhoge uitkeringen: pech voor de hardwerkenden. Je kunt wel geld van de burger blijven plukken, maar dat werkt (lange termijn) averechts. Je bent nl. als hardwerkende én Nederlander dubbel de lul met de SP. P.S. Werd er nou echt verwezen naar de Praagse Lente in 1968, waarbij de liberalisering door de communisten de kop werd ingedrukt? Wat is daar precies goed aan?

    Reactie door Bas Schuiling — zaterdag 29 maart 2008 @ 4.24 uur

  5. Ik heb een interessant stuk gelezen in NRC Handelsblad wat ik als een bevestiging zie van dat wat ik reeds lang zie gebeuren.
    De Amerikaans journalist Mickey Kaus schrijft in zijn boek “The end of equality”;
    “In een democratie krijgen nieuwe elites er op den duur belang bij de principes van meritocratie (de macht aan de getalenteerde) genadeloos toe te passen. Hij noemt dat de ingebouwde uitputting van emancipatie- en sociale stijgingsideaal.
    Het succes van emancipatie en van onderwijsbeleid via de natiestaat brengt op zeker moment een groep naar boven die het vervelend vindt dat iedereen manager en notaris kan worden en denkt; nu is het genoeg, nu moet iedereen het maar voor zichzelf doen.”
    De reactie van politocoloog Jos de Beus is ook helder.
    Volgens de Beus worden in rijpe democratieën sociale verschillen weer maatschappelijk aanvaardbaar. Er ontstaan nieuwe meerderheden die zeggen: Wij willen behouden wat wij aan voordeel hebben in het onderwijsbestel. Nu blijkt een meerderheid ineens geen belang te hebben bij voltooing van het onderwijsproject.
    En dat is m.i. exact wat er nu aan de hand is. Ik heb al eens gezegd dat de PvdA tenonderging aan haar eigen succes en voeg toe dat ze het goed onderwijs voor eenieder hierin meegesleept heeft.
    Goed onderwijs voor EENIEDER is inderdaad de basis voor een goed-functionerende democratie.
    Ik steun de onderwijzers en de leerlingen heb het verval en de gevolgen meegemaakt.
    Een leraar is inspiratie zou dat moeten zijn en geen transpiratie.
    Juist aan de basis moet overdracht plaats vinden, moet interesse ‘gewekt’worden en dat is zonder de bevlogenheid voor zijn vak en de tijd dit te realiseren onmogelijk.Zet daartegenover de weinige waardering die weldegelijk ook speelt in de beloning en alle ingredienten voor afbraak en frustratie zijn aanwezig. De leraar is geen IT consultant. Een leraar wekt lettertjes tot leven en daarmee de aandacht en interesse van de leerling.
    Ook die voelt dat hij steeds meer een ‘verplicht’ nummer is in het geheel.

    Reactie door Henny — zaterdag 29 maart 2008 @ 7.28 uur

  6. Reactie door Bas Schuiling — zaterdag 29 maart 2008 @ 4.24 uur

    Als de “hard werkende Nederlander” de afgelopen jaren gepukt is, dan is dat toch wel in de eerste plaats het gevolg van 25 jaar neoliberaal beleid onder verantwoordelijkheid van PvdA, CDA en VVD: loonmatiging in combinatie met privatiseringen, een heffinkje hier en een accijnsje daar.

    En als er één partij de afgelopen jaren te hoop heeft gelopen tegen verspilling in de collectieve sector, dan is het trouwens wel de SP geweest. Te binnen schieten me o.a. de oppositie tegen de bureaucratisering van onderwijs, gezondheidszorg en politie, de geldverspilling van het reintegratiecircus, de alsmaar mislukkende ICT projecten,de Betuwelijn, de Eurocratie en de bodemloze put van het JSF-toestel.

    Reactie door Ed Sorrento — zaterdag 29 maart 2008 @ 15.21 uur

  7. @6 Ed Sorrento

    natuurlijk heeft u daar gelijk in.
    maar…

    ik vind dat de gehele oppositie als eerste de taak heeft om na verkiezingen,de gekozen partijen,die gekozen zijn om hun verkiezingsbeloften in hun campagne,te houden aan deze beloften.
    dit is dus wat men NIET hard genoeg doet en een nieuw kabinet weer eerst laat begaan onder “het voordeel van de twijfel”
    welnu,dat is een logische houding als het daadwerkelijk een nieuw kabinet betreft.
    dit is NU niet het geval,het is namelijk een Balkenende 4 kabinet dat in de zelfde lijn door gaat als B1,2,3.
    en hoort men dit kabinet dus naar huis te sturen.
    dit kabinet heeft eigenlijk geen enkel bestaansrecht meer.
    doet een oppositie dat in eerste plaats namelijk niet “ze houden aan de verkiezingsbeloften” dan kunnen we oppositie wel opheffen,want dat heeft dan geen enkele zin meer.
    belofte maakt schuld!

    alleen wij worden nu opgezadeld met de schuld en het kabinet breekt alle beloften.
    is dit nu democratie?!
    NEE, dat heet volksverlakkerij!
    dus mijn mening is: als een regering overal mee weg komt,is dat voornamelijk de schuld van de oppositie en niet van de “keuze van de mensen” want die hebben namelijk gekozen op die beloftes…

    Reactie door iew — zaterdag 29 maart 2008 @ 17.53 uur

  8. De reden dat wij democratische leugens blijven kopen heeft te maken met slechte onderwijs. Onderwijs in dit land is grotendeels bedoelt om leugenfabriek en lopende band (tekst)productielijn draaibaar te houden.

    Onderwijs in dit land is niet bedoeld om denkende burgers op te leiden maar vooral reproductie en calculerende burgers.

    Dacht dat economische richtingen concreet waren. Niets is minder waar. de enige concreet die ze leren is geïmporteerde Engelse termen om economische diefstal in een glossy verpakking objectief te rechtvaardigen. Ook leren ze met bedrijfsgetallen te goochelen. Personeel en Management opleidingen zijn nog erger want die leveren asozawe en uitzendbureau- reïntegratie managers(WAARDELOOS DUS).

    Ik dacht dat de taalachterstand van allochtonen erg was, tot dat ik de taal en vooral verstand achterstand onder dikbetaalde managers tegen kwam. Onderwijs in dit land is om te huilen.

    Onderwijs heeft toch de huidige niet functionerende beleidsmakers/ regering opgeleid. Dat moet toch genoeg zeggen.

    Reactie door khosrow — zaterdag 29 maart 2008 @ 22.35 uur

  9. Even een opmerking over de SP die ‘al het geld over de balk zou gooien’. Hmm… wat dacht u van een oorlog in Irak wegens massavernietigingswapens (die er niet waren)? Het vruchteloze zoeken naar Osama b.L. in Afghanistan? Het geldverslindende belachelijke ‘verhuizen’ van het EP naar steeds weer een andere plaats omdat anders Frankrijk niet blij is?
    En… is er dan een andere partij die daadwerkelijk de werkdruk (hoogste van Europa!) omlaag wil brengen en de salarissen omhoog?
    Lang leve de SP!

    Reactie door petra — zondag 30 maart 2008 @ 19.29 uur

  10. Ik spreek mensen van scholen waar leraren en leerlingen geterroriseerd worden door groepen die samengesteld zijn uit allochtonen.
    Men durft geen aangifte meer te doen of wel men is niet meer de baas in eigen huis.
    Zowel de leraren als de leerlingen zijn bang voor wraak.
    Deze toestanden zorgen zeker niet voor beter onderwijs.
    Of zwijgen we hier weer over.

    Reactie door De Hakker — zondag 30 maart 2008 @ 20.25 uur

  11. @10 de Hakker

    natuurlijk zwijgen we hier over!
    dat is namelijk koren op de molen van Wilders…

    Reactie door iew — maandag 31 maart 2008 @ 8.49 uur

  12. “Inderdaad super belangrijk dat onderwijs. Klinkt allemaal leuk, maar alleen jammer dat er met de SP aan de macht geen geld voor het onderwijs zal zijn, daar zij over een bodemloze geldput menen te beschikken. Het geld was dan allang gespendeerd aan “ontwikkelings”-hulp, een groot ambtenarenapparaat en torenhoge uitkeringen: pech voor de hardwerkenden. Je kunt wel geld van de burger blijven plukken, maar dat werkt (lange termijn) averechts. Je bent nl. als hardwerkende én Nederlander dubbel de lul met de SP. P.S. Werd er nou echt verwezen naar de Praagse Lente in 1968, waarbij de liberalisering door de communisten de kop werd ingedrukt? Wat is daar precies goed aan?

    Reactie door Bas Schuiling — zaterdag 29 maart 2008 @ 4.24 uur”

    Bas,

    Heel leuk dat je je liberale gedachtegoed hier wilt verkondigen, maar daar gaat het nu volgens mij helemaal niet over. Maar als je toch op die tour wilt. Een bodemloze geldput? Als we NU investeren
    in onderwijs zodat jongeren (de toekomst) later aan de baan komen zal het deze “bodemloze geldput” waarschijnlijk ten goede komen.
    De SP denkt niet op de korte termijn.

    PS: Zullen we het nu weer over het onderwijs zelf hebben i.p.v algemene politieke idealen?

    Reactie door Arjen — maandag 31 maart 2008 @ 23.02 uur