Balkenende-norm voor MBO-bestuurders

Bestuurders van mbo-instellingen mogen voortaan niet meer verdienen dan premier Balkenende. De Tweede Kamer nam dinsdag een voorstel van SP-Kamerlid Nathalie de Rooij over om de hoge salarissen en bonussen van de bestuurders in het middelbaar beroepsonderwijs aan banden te leggen.

De Rooij: “De bobo’s van de mbo’s krijgen een bonus als hun instelling een grote onderwijsprestatie heeft geleverd. Maar wie zorgen voor goed onderwijs? Dat zijn de leraren, assistenten en conciërges. En die krijgen al jarenlang veel te weinig betaald, terwijl de werkdruk heel hoog is. Dat is toch niet uit te leggen?”

De Rooij haalde ook een aantal toezeggingen binnen over de interne raden van toezicht van mbo-scholen die de eigen bestuurders controleren. Medezeggenschapsraden kunnen dankzij De Rooij nu meepraten bij het opstellen van een profielschets voor leden van die raad en zij mogen één lid bindend voordragen. Een ander punt is dat de vakbonden en de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) moeten worden geraadpleegd als de werkgevers codes opstellen, die gelden voor het hele mbo. De Rooij: “Ook dat zijn maatregelen om te voorkomen dat er bobo-zelfbestuur gaat plaatsvinden. Wij willen dat zij rekening houden met de mensen op de werkvloer en met de studenten.”

(Nieuwsbericht SP)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 09 april 2008 :: 13.40 uur

10 Comments

10 reacties

  1. Goh !

    En wat gaan die bobo”s dan doen?

    Bijles geven aan hun die geen voldoende onderwijs kregen misschien, daar lopen twee decennia jeugd van rond.

    Reactie door Sjuad Kirosat — woensdag 9 april 2008 @ 16.04 uur

  2. Het is al treurig dat deze zoveel mogen verdienen
    Dus niet meer verdienen als een kamerlid was beter geweest.
    Ik las vandaag dat er een motie van treurnis bestaat in de kamer.
    Dat is niet nodig Jan de burger heeft al beslist dat de hele politiek treurig is op dit moment.
    En de huidige regeringspartijen het treurigst.

    Reactie door De Hakker — woensdag 9 april 2008 @ 18.30 uur

  3. Nathalie de Rooy.
    Goed voorstel,actueel en broodnodig want het hele zooitje loopt gewoon uit de klauw.

    Reactie door Rinus c.i. — woensdag 9 april 2008 @ 18.41 uur

  4. NEDERLANDSE ONDERWIJSVERNIEUWING LOOPT ACHTER OP ENGELSTALIGE LANDEN
    Nederland geeft elk jaar 26 miljard uit aan klassikaal onderwijs, uit traditie. Dat is in dertig jaar 780 miljard euro!

    Maar er is nooit wetenschappelijk aangetoond dat dat beter is dan video-onderwijs via internet.

    Voor het aanbieden van bewezen effectieve onderwijsvideo’s op internet is nauwelijks overheidsgeld beschikbaar, terwijl dat erg goedkoop is. Daarmee lopen we ernstig achter op Engelstalige landen. Want daar is dat wel georganiseerd.

    Onderwijsvideo’s kunnen goed worden gecombineerd met traditioneel onderwijs. In elk geval moeten hoorcolleges door de zeer kostbare hoogleraren worden vervangen door internetvideo’s.

    VIDEO’S
    Hier een webportaal met duizenden gratis Engelstalige onderwijsvideo’s, Teachertube. Daarop een video over de explosieve ICT-ontwikkeling: ‘Did You Know? 2.0′. Ook voor dure onderwijsmanagers.

    http://www.teachertube.com/view_video.php?viewkey=ef7f38a3e95fc98c2a66

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 9 april 2008 @ 19.00 uur

  5. Het bedrag van de Balkenende-norm vind ik behoorlijk veel geld voor iemand die een scholengemeenschap moet besturen.
    Het gaat hier wel om belastinggeld, ja.

    Overigens vind ik het woord Balkenende-norm een contradictio in termino. Oorlogsmisdadiger zijn kan je echt niet als norm stellen dat begrijpt een ieder.

    Reactie door koen — woensdag 9 april 2008 @ 22.22 uur

  6. @5 Koen

    Op de Tweede Kamer na! Die zorgt er wel voor dat premiers medeplichtigheid aan genocide de komende 2 jaar verzekerd kan blijven van topinkomen + 30%.
    En dat allemaal uit de zak van het volk. Gotspe!

    Balkenende’s kaasmeisje gezien bij P&W?
    Jong en ongezouten voornemens menslievend en respectvol met elkaar om te gaan…
    En DAT bij het (C)DA! WIE TRAPT DAAR NOU IN!!

    En zie: geloofsmeisje werd ingezet om de SP zwart te maken. Dat heb je met die ‘christelijke’ kaaskopintegriteit!

    Reactie door Gloria — donderdag 10 april 2008 @ 0.51 uur

  7. @4: “In elk geval moeten hoorcolleges door de zeer kostbare hoogleraren worden vervangen door internetvideo’s.”

    Bull!

    Ten eerste heb je die hoogleraren hard nodig om die video’s te maken, anders worden ze inhoudsloos zoals Het Nieuwe Leren dat al is. Wie denk je dat al die colleges geven die op iTunes U te vinden zijn?

    Ten tweede zullen die video’s maar in beperkte mate langere tijd onveranderd online kunnen staan. Feitenkennis en wetenschappelijke inzichten ontwikkelen zich voortdurend en dat dient in nieuwe colleges tot uiting te komen, ieder jaar opnieuw.

    Ten derde: Wie gaat het wetenschappelijk onderzoek doen als al die “zeer kostbare hoogleraren” weg zijn?

    Ten vierde: Op onze universiteiten worden de kennis en inzichten waarop onze maatschappij is gefundeerd ontwikkeld en overgedragen op de volgende generaties. Dat is een zeer wezenlijke intermenselijke aktiviteit die deel is van ons cultuurgoed. Voorkomen dat de hoogleraren persoonlijk in kontakt komen met hun studenten doet hier ernstig afbreuk aan.

    Het is duidelijk dat online colleges nut hebben, maar dan wel als deel van het gehele palet van middelen die het onderwijs ten dienste staan, niet als de enig zaligmakende oplossing.

    Deze reactie #4, die ik overigens al eerder in een andere draad voorbij heb zien komen, vind ik even simplistisch als: “plastic is goedkoper”.

    Ergo: Bull!

    Reactie door pablito — donderdag 10 april 2008 @ 1.47 uur

  8. Ik ben er voor om deze “norm” voor alle scholen te laten gelden:

    Even veel verdienen als de ministerpresident is een heel hoog salaris voor dergelijke banen, zeker als men bedenkt dat het vaak niet de enige betaalde bezigheden zijn van de betrokken bestuurders.
    En, ik kan zo langzamerhand het woord “bonus” niet meer aanhoren omdat dat gewoon een excuus is voor excessieve en eenzijdige beloningen voor de “top”.
    Nog niet zo lang geleden (toen beschaving nog een kans kreeg om zich te doen gelden…) hoorde je in overheids en semi-overheidsinstellingen daar NOOIT van.

    Overigens kun je in het algemeen zeggen dat een door “marktwerking” verziekt land een wettelijk verankerd klimaat heeft geschapen waarin handige graaiers uit het “ons-kent-ons”-circuit het voor elkaar hebben gekregen dat overal waar zij opduiken “marktconforme” vergoedingen worden betaald….van GEMEENSCHAPSGELD.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — donderdag 10 april 2008 @ 13.56 uur

  9. plunderen van ons Land en via een Cristelijke Sharia word de slavernij weer lustig ingevoerd.

    nog een bonusje?!
    eerst de eigen norm verhogen over de rug van de bevolking en er dan nu politiek een voorbeeld mee willen stellen? wat een huigelachtig zooitje!

    gekielhaald worden we…

    Reactie door iew — donderdag 10 april 2008 @ 15.36 uur

  10. PESTPREVENTIE EN YOUTUBE-ONDERWIJS ONTBREKEN
    @4, 7 Ik vind dat onderwijsbestuurders hun veel te hoge salarissen niet waarmaken. Zij verzuimen om het gehele lesaanbod (ook) aan te bieden via internetvideo, zodat iedereen er altijd gratis van kan profiteren, eventueel naast klassikaal onderwijs. Dit zeer goedkope en effectieve systeem ontbreekt ook in het recente eindrapport van de zware commissie Dijsselbloem.

    Hoogleraren moeten onderzoeksprogramma’s en vakgroepen leiden. Alleen de hoogleraren die het allerbest onderwijs kunnen geven kunnen internetvideo’s maken van hoorcolleges en van discussies met studenten.

    Verdere vragen aan hoogleraren kunnen studenten stellen via webforums en video-webforums zoals Youtube.

    Onderwijsmanagers verzuimen ook om de nieuwe bewezen effectieve aanpak tegen pestgedrag massaal in te voeren. Op de onderstaande website van Bob van der Meer wordt die methode precies beschreven. De zwijgende meerderheid in de schoolklas moet daarbij regelmatig worden gestimuleerd om samen pesters terecht te wijzen.

    De gebruikelijke zeer kostbare weerbaarheidstrainingen voor pestslachtoffers werken vaak niet en kunnen leiden tot schuldgevoelens bij de slachtoffers en het kiezen van zwakkere slachtoffers. Iedere Nederlander moet zeer uitgebreid worden voorgelicht via gratis internetvideo’s over alle aspecten van pesten.

    EFFECTIEVE ANTI-PESTMETHODE (Nederlandstalig)
    http://www.pesten.net/ouders/w_s_k_doen.html

    Reactie door Jaap Veldkamp — donderdag 10 april 2008 @ 21.05 uur