Marktwerking, het OV is er niet beter van geworden

Geen Dienst

Het openbaar vervoer is door de toegenomen concurrentie veel minder betrouwbaar geworden. Het is al vaak gezegd, maar door gegoochel met cijfers willen besturen op landelijk en provinciaal niveau je vaak anders doen geloven.

Het Wetenschappelijk Bureau van de SP heeft een diepgaand onderzoek ingesteld naar de gevolgen van marktwerking in het OV. Resulaat? Het heeft geleid tot veel onzekerheden voor reizigers en personeel. Lijnen sluiten minder goed op elkaar aan, veranderen sneller en er vallen vaker bussen uit. Lees het onderzoek, en het begeleidende bericht op de SP-site.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 19 april 2008 :: 11.11 uur

26 Comments

26 reacties

  1. Je bent in een dorp,de bus zal om zo laat komen ,alleen ze hebben er vergeten bij te zetten welke dag hij komt
    Het komt geregeld voor in de Noordoostpolder dat bussen niet eens komen op dagen in de dorpen

    Reactie door theo — zaterdag 19 april 2008 @ 12.57 uur

  2. In de randstad is het openbaar vervoer perfect.Maar in het landelijke is het een drama.Twee bussen per dag, of op belbasis die een wegens inplannen gewoon een uur of 3 te laat komt(als deze komt).Geen wonder dat men de eigen auto neemt om te reizen.

    Voorbeeld ;
    Van de Markt in Biervliet naar de Marsumerweg in Appingendam ,Met de auto +/- 4 uur heen en 4 uur terug dit kan dus in een dag.
    Nu met openbaar vervoer;Zie
    http://www.9292ov.nl

    Reactie door taardje — zaterdag 19 april 2008 @ 13.22 uur

  3. Er is nog nooit iets beter geworden van marktwerking. Het is een sprookje net als “de economie”. Het zijn abstracte begrippen die als laboratorium model misschien werken, maar in de praktijk niet, daar je invloed hebt van onbekende variabelen en manipulatie.

    Reactie door patrick — zaterdag 19 april 2008 @ 14.46 uur

  4. Ik vind dat het nu tijd is en dringend nodig om niet aflatend, oorverdovend hard en met hardnekkige regelmaat vooral te benadrukken, dat de veelgeprezen (door machthebbers dan…!) “marktwerking” de hele “samen”leving fundamenteel dreigt te ontwrichten.

    Hoe is het in Godsnaam (!!) mogelijk dat niet iedereen op zijn achterste benen gaat staan als vetbetaalde en verwende bobo’s steeds meer “gewone” werknemers een levenslot opdringen met slecht betaald werk…..
    ….. En dat -o.a.- zelfs daarin niet eens meer plaats is voor al tientallen jaren geleden afgesproken pensioenopbouwrechten…??!!!
    Mijn opa bouwde nota bene VOOR de oorlog al pensioenrechten op…!!

    En, “rationeel” argumenterende vakbondsbonzen die vooral willen onderhandelen met weglating van “storende emoties”:
    Zijn jullie helemaal gek geworden, of ontbreekt het jullie gewoon aan tenmiste een beetje karakter dat jullie dit allemaal “gewoon” vinden…?
    Het “werkgelegenheidsargument” is werkelijk een magere en flauwe smoes om telkens maar weer in weelde badende werkgevers te gerieven.

    Weten jullie nog wel wat moed en “staan voor je achterban” betekent…??

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zaterdag 19 april 2008 @ 16.24 uur

  5. Wie wil beweren dat het OV in de randstad perfect is moet hoognodig vaker met het OV in de randstad gaan reizen. Bussen die uitvallen, te laat komen of gewoon opgeheven worden midden in het jaar. Bussen en treinen die elkaar constant net mislopen omdat de vervoersarchitecten weigeren met elkaar met elkaar samen te werken. Er zijn voorbeelden zat waarbij de bus enkele minuten eerder vertrekt dan de trein aankomt en je gerust een half uur mag wachten op de volgende.

    Marktwerking? Elk openbaar vervoersbedrijf kijkt alleen naar zijn eigen inkomsten en enige service naar de klanten bestaat er gewoon niet. Ze willen alleen maar de zakken vullen en dat ze daarmee de klant UIT het OV sturen boeit ze niet, op de korte termijn worden ze er toch wel rijk van. Ik verlang weer naar de tijd dat het OV door de staat geregeld werd. Toen was het ook niet ideaal, maar de verschillende maatschappijen hielden tenminste rekening met elkanders dienstregeling en sloten gewoon op elkaar aan.

    Reactie door Godpipo — zaterdag 19 april 2008 @ 16.43 uur

  6. MAAK OVERHEIDSORGANISATIES EFFICIËNTER
    Geprivatiseerde overheidsdiensten moeten terug in overheidshanden, inclusief woningbouwverenigingen en vervoersbedrijven.

    Privatisering werkt vaak negatief door stiekeme mondelinge prijsafspraken, waardoor concurrentie feitelijk ontbreekt. En door misleiding en uitbuiting van consumenten, ten gunste van extravagante directiesalarissen. Door grote woningschaarste ontbreekt de marktwerking tussen woningbouwverenigingen in steden.

    Overheidsorganisaties daarentegen hebben vaak te weinig stimulans tot kosteninefficiënt en innovatief werken. Maar overheidsorganisaties kunnen kostenefficiënt worden door alle medewerkers en werkprocessen regelmatig te laten onderzoeken door een onafhankelijk controle-instituut in overheidshanden. Dat controle-instituut moet ook under cover-controleurs inzetten (mystery guests) en anonieme enquêtes onder personeel en consumenten. En moet digitaal inzage hebben in alle klachtenprocedures van consumenten en werknemers.

    Ook werknemers kunnen sterk profiteren van een efficiënte en gezonde organisatie! Dat controle-instituut moet ook waken voor te hoge werkdruk en gevaarlijke en ongezonde werkomstandigheden, zoals pesten, ernstige conflicten en gevaarlijke stoffen. En moet controleren of ICT voldoende efficiënt wordt toegepast en gemoderniseerd.

    Ook moet het kennisniveau van staf en medewerkers van alle overheidsorganisaties voortdurend worden verbeterd via MP3 en talloze leervideo’s op internet en tv.

    Mystery guests zijn in het bedrijfsleven al ruim tien jaar een onmisbaar instrument voor kwaliteitscontrole en organisatieadvies-diagnose. Onderstaande Nederlandse tekst geeft een eenvoudige toelichting op kwaliteitscontroles door mystery guests.

    http://www.dealerinfo.nl/1997/710/mystery.htm

    Reactie door Jaap Veldkamp — zaterdag 19 april 2008 @ 17.35 uur

  7. Ieder mens op de aardbol klaagt over de kwaliteit van hun OV, wat dat betreft niets nieuws onder de zon alhier.
    Wat ik wel mis zijn constructieve suggesties over ‘hoe dan wel’….
    Simpelweg iets brullen over “alles weer NS” is veels te kortzichtig.
    Persoonlijk vind ik openbare aanbesteding van OV trajecten ook niet geweldig, maar is wel eerlijker dan gemeenschapsgeld aanwenden voor dit item.

    Reactie door Ach ja — zaterdag 19 april 2008 @ 20.26 uur

  8. Marktwerking is voor de bakker. Als klant zoek je het lekkerste brood voor een redelijke prijs. Bakker worden die mensen die goed kunnen bakken, plezier hebben in dit werk en daarmee hun brood kunnen verdienen. Gaat er iets fout, er zitten bijv. muizen in het brood, dan zal de bakker beter zijn best moeten gaan doen of de klanten lopen weg en hij gaat failliet.

    Nu de bus. Dat is overzichtelijk. Het gaat om 4 punten:
    - Goed materieel. Dat koop je in een goede fabriek.
    - Goede chauffeurs; die zijn er genoeg, net als bakkers.
    - Goede dienstregeling. Kwestie van goed organiseren.
    - Klantvriendelijk opereren tegen een schappelijke prijs.

    Voor alle 4 punten is geen enkel argument aan te voeren waarom een commercieel bedrijf dit beter zou doen dan een overheidsbedrijf.
    (NB er kan wel sprake zijn van ‘ambtenarij’ maar die moet en kan apart aangepakt worden.)
    Concurrentie speelt hierbij geen enkele rol; er is dus geen commerciële marktwerking.
    Er is dan ook geen enkele reden om dit monopolie te verkwanselen aan zakkenvullende ‘managers’.
    Als ‘aanbesteding’ de truc is om de kosten te verlagen kan dit alleen komen, hetzij uit verslechteringen van die 4 punten, hetzij een loon op uitbuitersniveau voor de chauffeurs.

    Ten slotte kan alleen de overheid een beleid voeren om bereikbaarheid voor alle mensen te garanderen en afwegingen te maken tussen privé en publiek vervoer. Om deze aspecten via de concessievoorwaarden te regelen is onnodig gekunsteld en leidt vaak tot leeg rondrijdende bussen, zonder dat de betaler, die wel nog grotendeels de overheid is, dat goed in de gaten heeft.

    De klant is zo niet koning maar de klos.

    Reactie door Hermie Kreeft — zaterdag 19 april 2008 @ 22.13 uur

  9. Voor de vakbondsleden (FNV)mag dit best een verontrustend bericht zijn.
    Hun voorzitster is ieder geval op een lijn met de idiote Wientjes.
    Met andere woorden ze verraad en verkoop haar leden, alleen die klote achterban met de SP zit in de weg.
    …………..
    Wientjes zei geen problemen te hebben met de ideeën van Agnes Jongerius van de FNV. „Het probleem ligt bij haar achterban.” FNV-bondgenoten staan volgens hem zwaar onder invloed van de SP. Wientjes riep D66-leider Alexander Pechtold en zijn partij op de bondgenoten naar zich toe te trekken. „Dan hebben we dat ontslagrecht zo geregeld.”

    Ja Wientjes,die klote achterban ,dat is best lullig,die moet de bek gesnoerd worden en dat de achterban zich gaat roeren is logisch ,die weten allang dat jij de zaak wil afbreken en dat je de voorzitster van het FNV als kompaan mag rekenen.
    Dat is een tegenvaller voor jullie twee natuurlijk, want de afgelopen jaren waren jullie flink verwend .Best wel lullig van de SP om de mensen wegwijs te maken en natuurlijk heb je daar een meeloop partij voor nodig D66.
    Maar maak je niet druk, FNV weet best in een leuk jasje zijn leden weer in de maling te nemen. Want velen ogen in de top van de FNV staren naar boven.

    Reactie door De Hakker — zondag 20 april 2008 @ 0.04 uur

  10. Marktwerking heeft tot nu toe nog geen enkel voordeel op geleverd voor de consument ,alle prijzen blijven stijgen ,de kwaliteit van de geleverde producten of diensten laat te wensen over,goed opgeleide mensen moeten plaats maken voor ongediplomeerde deelwerkers al dan niet uit een Oosteuropese EU landen.
    Ik vind dat de basis behoeften van de nederlanders zoals wonen,openbaar vervoer,verwarming,(medische)zorg niet blootgesteld mag worden aan marktwerking of een verhoogd BTW tarief.
    Tenzij dit inkomens afhankelijk is.
    Nu is de situatie precies andersom.
    In de huidige situatie betalen de mensen met de laagste inkomens procentueel het meeste aan BTW dit zal ertoe leiden dat wij net als in de U.S spoedig tot de ,,working poor” gaan behoren omdat al je geld opgaat aan (onbetaalbare) eerste levensbehoeften en al dan niet verplichte zaken zoals o.a de zorgverzekering.
    Geld voor voeding is er niet meer en de voedselbanken kunnen overuren maken.
    Een betaalde baan en toch naar de voedselbank dat kan nu ook in nederland.

    Reactie door che — zondag 20 april 2008 @ 10.04 uur

  11. alles was of werd inneens te duur,de oplossing dacht men te hebben gevonden in marktwerking…
    alleen werd alles nog véél duurder en is alle kwaliteit verdwenen.
    en de mensen die nu onze voorzieningen moeten waarborgen en op hoog peil moesten houden,vullen nu de zakken over ieders rug.
    oplossingen? die helpen niet.
    afschaffen die marktwerking die alleen maar bestaat in het GELOGEN woord!

    Reactie door iew — zondag 20 april 2008 @ 11.06 uur

  12. @9De Hakker
    Dat stukje heb ik ook gelezen. Hij zei dit op het partijcongres van D66. Ik weet niet of deze partij daar zelf wel zo gelukkig mee is dat hun congres daarvoor misbruikt wordt. Ook denk ik dat de FNV hier behoorlijk door beledigd is wat er alleen maar voor zal zorgen dat ze hun hakken nog steviger in het zand zullen zetten. En eerlijk gezegd vindt ik het voor de SP alleen maar goede reclame. Maar wat te denken van Maria van der Hoeven die wil dat we weer 40 uur gaan werken en daarnaast de verlofregeling in wil perken? En waarom? Zodat we zelf onze koopkracht kunnen herstellen. Dus wordt ineens een vooropgezet plan van deze regering duidelijk: we moeten het de burgers financieel zo moeilijk maken zodat ze wel meer moeten gaan werken om nog rond te komen. Jarenlang hebben ze ervoor gezorgd dat de lonen niet stegen dus eigenlijk mogen we nu 40 uur gaan werken voor een loon wat hoort bij een 36-urige werkweek en met een verlofregeling die bij een 36-urige werkweek hoort. Haar visie is: dan hebben de werknemers er zo 10% bij. Dit is natuurlijk niet waar: je krijgt alleen maar minder.

    Reactie door J Vrolijk — zondag 20 april 2008 @ 11.17 uur

  13. @9 De Hakker.

    Inderdaad er zit iets goed fout bij het FNV.
    Jaren geleden stelde het FNV dat zij voor het afsluiten van CAO’s zijn en belangenbehartiging voor hun leden en voor de rest moeten jullie bij de politiek zijn.
    Dus een soort ANWB.
    Zo’n 15 jaar geleden hoorde je nog andere geluiden uit de bonden. Nu is het of je langs een KERKHOF loopt, doodstil is het daar, men zit te wachten op een leuk baantje aangeboden door de highsociaty voor hun bewezen diensten in het niets doen.
    Hier iets om na te lezen toen je vakbondsmensen had met ballen.
    http://members.home.nl/h.hiensch/FNV-2.jpg

    Reactie door olle Henk — zondag 20 april 2008 @ 11.22 uur

  14. @taardje — zaterdag 19 april 2008 @ 13.22 uur

    … en dan hebben we’t nog niet over de kosten – ook bij 2 euro per liter benzine goedkoper en met LPG helemaal een schijntje.

    Reactie door jk — zondag 20 april 2008 @ 13.30 uur

  15. Die vakbondslieden met ballen ‘decoreren’ nu het bedrijfsleven. Ze komen 4 keer per jaar bij elkaar om een paar handtekeningen te zetten. Ze doen niets aan… en niets voor….en voegen bewust niets toe aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen, doen, alhoewel gemachtigd, niets tegen de exorbitante zelfverrijking aan de bedrijfstop omdat ze zelf voor weinig uren werk een fiks honorarium ontvangen. Bang als ze zijn dat ze dan zelf de wind van voren krijgen. Ze willen vooral niet in hun eigen vlees snijden. Want dát is het een fors betaald showbaantje waar amper een andere prestatie tegenoverstaat dan vier keer per jaar je neus laten zien en wat handtekeningen zetten. Gevraagd juist omdát je via je vakbondsverleden ‘ingangen’ hebt, in het hol van de leeuw hebt vertoefd. Het zijn overlopers geworden. Als je de tegenpartij wil uitschakelen moet je hun topmannen binnenhalen en voor geld is alles te koop zelfs vakbondslieden. Het aantal commissariaten van KOK al eens geteld? Tel dat maar eens bij elkaar op. Zij EU rapporten gelezen? Een neo-liberaal verkleed in een sociaal-democratisch pakje ofwel een wolf in schaapskleren. De metamorfose wordt al IN de vakbeweging in gang gezet.Wie met pek omgaat wordt ermee besmet.
    Het openbaar vervoer in andere provincies dan de randstad is een grote ramp. Een half uurtje wachten als de aansluiting gemist is in de randstad betekent daar niet zelden het dubbele aan wachttijd. Bovendien moet je vervolgens meer dan eens nog een half uur lopen om de dichtsbijzijnde bushalte te bereiken of het thuisfront. Als het dan regent, sneeuwt etc.. en je hebt ook nog een tas bij je hoe kom je dan in godsnaam fatsoenlijk aan. Dit terwijl het voor de bus amper vijf minuten kost om die wijken te bedienen. Zo wás het eens maar die haltes zijn allemaal opgeheven.

    Reactie door Henny — zondag 20 april 2008 @ 16.11 uur

  16. VEEL WEBSITES KRITISCH OVER GEPRIVATISEERD OPENBAAR VERVOER

    (Aanvulling op mijn bericht 6 hierboven.)

    Niet alleen de SP is heel kritisch over marktwerking in het openbaar vervoer. Op veel websites klinkt grote kritiek op deze privatisering. Ik vind die kritiek vaak terecht.

    Via de onderstaande weblink zijn veel Nederlandse websites te vinden die over dit onderwerp schrijven:
    http://www.google.com/search?num=100&hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=Olb&q=marktwerking+%22openbaar+vervoer%22+privatisering+2008+reizigers&btnG=Search

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 20 april 2008 @ 17.52 uur

  17. Met de marktwerking heeft alleen het groot-kapitaal de zakken gevuld.Dat kan ook niet anders,want deze parasieten strategie is uitgedokterd via de groot-kapitaal lobby in Brussel en het teletubbie parlement van de E.U. Balk&Bos en de VVD hebben de privatisering en de oligarchie bevorderd en opgelegd aan de bevolking.Deze miskleun heeft de inflatie bevorderd.Uiteraard is Jan Modaal met straks zijn verwaterd pensioentje,de gebeten hond.Waarom stemmen jullie nog op deze CDA/P.v.d.Armoede/VVD bedriegers????

    Reactie door Maan Arkenbosch — zondag 20 april 2008 @ 21.17 uur

  18. Harrieke vroeg zich af hoe lang mensen het “nemen”dat alle goed werkende systemen worden weggenomen of onbetaalbaar gemaakt, terwijl iedereen verzocht wordt om langer te werken. Hoe je op dat stomme werk moet komen, dat zoek je dan zelf maar uit. Of moet je je in de schulden steken om auto te financieren, die je je eigenlijk niet kunt veroorloven.

    Nederland is zogenaamd een zeer rijk land.Ja voor een deel van de bevolking dan, dat andere en grotere deel moet krom liggen, zorgen hebben, slecht of geen eten, een koud en tochtig huis, zonder vakantie of andere gezellige dingen om het troosteloos bestaan wat op te fleuren….

    Laten we eens terug gaan naar de jaren vijftig en zestig, zo weelderig was het allemaal niet, maar de mensen waren blij,het werk was geen ramp;je ging er graag naar toe.Het was ongecompliceerd. Het ziekenfonds werkte prima.De treinen en bussen lieten je nooit in de steek behalve misschien in de winter van l963 maar dat was echte OVERMACHT .
    WAren we rijk, nee gewoon. Konden wel eens op vakantie of hadden nog eens een andere hobby. WE kregen goed eten.want iedereen kookte!
    Tegenwoordig warmen ze wat merkwaardige fabriekstroet op en noemen dat voedsel.Ook nog in de magnetron!!!!
    VRoeger had je volop fruit,kersen, sterappels,ladingen bessen en aardbeien, schapekaas,betaalbare gerookte paling b.v.
    ER was welzijn.
    DAt is er nu alleen voor de rijken,die hebben alles,ook ons deel.

    Het is tijd voor de revolutie.

    Reactie door anne hilverda — zondag 20 april 2008 @ 21.48 uur

  19. Dit volk zeurt alleen maar en doet geen moer. Boycot dat openbaar vervoer en laat die bussen toch gaan. De treinen ook.
    Viva auto! Viva milieu! Viva file! Viva chaos!
    Speel hetzelfde spelletje als de regering: Maak het eerst erger! Zodat ‘ze’ ons met smeekbeden en allerlei gratis dagen weer tot de bus of de trein kunnen verleiden.

    Dus einde heilige koe! Leen je auto uit en/of stap in bij elkaar. Deukje meer of minder no problem. Help elkaar te vervoeren net zolang totdat er GELUISTERD wordt naar het volk:
    Openbaar vervoer goedkoper!! En stipt op tijd!! En terug met die koffie- en theekarren!!
    Niet? Toedeloe OV! Viva auto!!

    PAK NOU TOCH EENS DIE MACHT!

    Reactie door Gloria — zondag 20 april 2008 @ 22.53 uur

  20. Anne Hilverda @18.
    Wij schreeuwen het uit Anne BEGIN ER MAAR AAN!!!!
    Gloria19@
    Gloria we blijven het uitschreeuwen BEGIN ER MAAR AAN!!!!
    Wij zijn er klaar voor,wij moeten dan wel met het openbaar vervoer.
    Als er andere ondeugende mensen zijn die een actie willen opstarten,ROEPT U MAAR!!!
    Wij wachten in een klein beetje spanning af wie er gaat beginnen,vraag het niet aan
    ons wij ,de jongste is 78jr,kunnen het
    niet beschouw ons maar als knokkende meelopers maar we gaan er wel keihard tegenaan.

    Reactie door Rinuis c.s. — maandag 21 april 2008 @ 8.58 uur

  21. @18 anne hilverda
    Ben het met je eens, al loop je de kans al gauw in de categorie “vroeger was alles beter” te worden ingedeeld. Mijn vader had een baan bij Rijkswaterstaat, laten we zeggen op hbo-niveau. Mijn moeder werkte niet, toch hadden wij een groot twee-onder-een-kap huurhuis in een mooie villawijk. Het gezin bestond uit vijf kinderen, die konden ook nog lid zijn van een of andere (sport)club of muziekles krijgen of i.d.
    In de kersentijd gingen we met het gezin kersen eten in de Betuwe. We hadden het niet rijk (geen auto, dus alles met trein of bus, die waren er genoeg en betaalbaar,of op de fiets),maar ook niet arm. Vandaag de dag kan iemand met een vergelijkbare baan als mijn vader onmogelijk op die manier wonen/leven en een gezin onderhouden van één inkomen. Zijn we dan in vijftig jaar vooruit gegaan ?

    Reactie door simbro — maandag 21 april 2008 @ 9.13 uur

  22. @18
    Van de politiek hoef je niet veel meer te verwachten.Die is door en door corrupt.
    Tonnen aan euro’s voor privé gebruik van dienstauto’s,rechtszaken voor eigen belang,luxe appartementen en als klap op de vuurpijl reisje van honderden ambtenaren,burgemeesters,gemeenteraden naar de Olympische spelen in China.(met het belachelijke excuus, netwerk,ik veeg hier mijn achterste mee af )
    Miljoenen voor privé vlieg reisjes van de monarchie(dat krijg je als de schoonfamilie in Argentinië woont).
    Miljoenen voetbal B.V of mega projecten als ze er zelf maar geil van worden.
    Als ze maar mee kunnen slurpen.
    Miljarden in moordende opbouw missies om hun zelf op de kaart te zetten.
    Wel de BTW eind van het jaar opvoeren van 19 naar 20% wat de lage inkomens de nekslag geeft.
    Miljarden aan advies bureaus de vrienden club of wel het witwassen van de corruptie door de politiek en hun hogen ambtenaren
    Honderdduizenden euro’s voor een verjaardag feestje, geplukt uit de zak van de inwoners zodat de burgemeester en hun kliek met de jonge heertje uitgerekt naar voren kunnen gaan staan
    Dus willen we dit verander moet het volk ouderwets naar de wapens grijpen.
    Maar beste Gloria @19 we zijn nu eenmaal het volk van de slaafsheid ,niet voor niets wordt er veel gesproken vanuit de monarchie over onderdanen.

    Reactie door De Hakker — maandag 21 april 2008 @ 9.50 uur

  23. Openbaarvervoer betekend naar mijn gevoel vervoer toegankelijk voor iedereen.
    Is dat zo, “Vroeger toen alles beter was” was het beter geregeld, hoewel vele mensen hadden het geld niet (jaren 30). In de jaren na de 2e wereldoorlog (jaren 60) kwam het eigen vervoer opgang ten kosten van het openbare vervoer. Het is nu wachten dat de auto niet meer te betalen is, dan zal het openbare vervoer opbloeien.
    Alleen laten wij hopen dat het een staatsbedrijf wordt, ontdaan van de huidige managerskliek en betaalbaar voor de gewone man. Er is een mooie website over de bus te zien op:
    http://www.openbaarvervoerinboskoop.nl
    Wij wonen in het Noorden van het land in een heel klein terpdorpje midden in het land, er rijdt een buurtbus met beperkte diensttijden zoals geen mogelijkheid met woonwerk/ recreatie verkeer, geen zondag/ feestdagen diensten en voor mensen die afhankelijk zijn van openbaarvervoer een heus probleem.

    Reactie door olle Henk — maandag 21 april 2008 @ 12.04 uur

  24. “vroeger was alles beter” Dat zal wellicht niet helemaal zo zijn, maar vroeger, niet héél vroeger, waren wél veel meer zaken voor velen meer, goedkoper; binnen bereik.
    Zo ongeveer gelijk met de invoering van de euro is het grote ondoorzichtige schimmenspel van de gebrekkige marktwerking als ‘het panacee’ omarmt. Men ging -en gaat nog steeds- uit van de veronderstelling dat marktwerking concurrentie bevordert en de prijs/kwaliteitsverhouding ten goede zou komen.
    De nuchtere constatering is helaas dat vrijwel alles door diezelfde marktwerking duurder is geworden en dat de beoogde kwaliteitsverbetering en prijsreductie er schromelijk bij inschiet.
    Marktwerking binnen dienstverlening kan niet anders dan ten koste gaan van óf het prijskaartje, óf de verlangde te leveren kwaliteit; het moet immers uit de lengte of de breedte komen. Maar al te vaak gaat het ten koste van beide.
    De tandenloze waakhond NMA ten spijt, is kartelvorming praktijk. Het bestaan van een dergelijk doekje voor het bloeden geeft al aan dat in de moderne tijd een grote mate van corruptie boventoon voert.
    De overheid stimuleert middels haar beleid van polariseren deze tendens. Men lijkt er bewust op uit te zijn om de tegenstellingen meer accent te geven. Zij bevordert een maatschappij van ignoranten die alles maar gelaten ondergaan, en de opportunisten die gedijen bij deze ignorantie.

    Het ultieme voorbeeld van deze ignorantie was de implementatie van de euro, dit was de meest charlatanistische kapitalistische manipulatie die weloverwogen vrijwel een ieder tot matiging, of ter compensatie, tot behoudende hebzucht heeft gedreven. Zie en weeg. De alsmaar en gestaag duurder wordende prijzen van producten omgerekend naar guldens zou geen enkel weldenkend mens accepteren.
    Marktwerking, het OV is er niet beter van geworden.
    De gemiddelde burger ook niet.

    Reactie door Wattenstaafie — maandag 21 april 2008 @ 12.32 uur

  25. @15 Henny,

    Wat is het probleem?
    In Eindhoven rijdt het openbaar vervoer volop en zijn er geen wachttijden van een half uur of meer. Ik kan me herinneren dat jezelf hebt aangegeven daar te wonen.
    Verder zou ik zeggen wat zeur je nu, liever ergens een half uurtje wachten dan dat er helemaal geen openbaar vervoer is.
    De groeten!

    Reactie door Anja (B) — maandag 21 april 2008 @ 13.56 uur

  26. “Marktwerking” prikkelt vooral z.g. “ondernemerszin”, die menigmaal -alhoewel zo NOOIT benoemd- ontaardt in ordinaire hebzucht…

    Ik erger me en ben voordurend verbaasd dat niemand het eigenlijk vreemd vindt dat een zeer verderfelijke menselijke ondeugd ALTIJD zou moeten leiden tot een daarvan afgeleid(e) -en dus niet VOOROP staande, want dat was de ondernemerswinst!!- klantvriendelijkheid en klantvoordeel…!

    Voor zover ik weet is er nooit bewijs geleverd (en mijn intuitie zegt dat dat ook nooit zal worden geleverd) dat zaken ten dienste van algemeen belang en daardoor complex, zoals: openbaar vervoer, energielevering, ziektekostenverzekering, en nog wat meer dienstverleningen die in BLINDE en RECHTSE ijver inmiddels zijn “geprivatiseerd”, in privehanden beter zullen werken…

    Integendeel, steeds vaker blijkt dat we beter alles bij het oude en vertrouwde hadden kunnen laten.

    Tenslotte, het getuigt van werkelijke botheid en voor wat mij betreft van regelrechte immoraliteit, als bobo’s dit ook nog durven beweren als voor iedereen zichtbaar vooral hun zakken worden gevuld.

    Volgens mij bewijst dit slechts 1 ding: het besef van hun bijna absolute macht en dat wij altijd alles maar moeten slikken en dat ook ZULLEN slikken.
    Democratie wordt steeds meer een excuus om in feite dictatoriaal handelen en besluiten de bevolking door de strot te duwen…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — maandag 21 april 2008 @ 20.06 uur