Geen filebelasting

De SP wil dat er een streep gaat door de kabinetsplannen voor een kilometerheffing, die de partij bestempelt als een filebelasting. “Zo lang er geen realistische alternatieven zijn, is het oneerlijk om mensen te treffen met hogere kosten voor het rijden in de spits in de Randstad,” zegt Tweede Kamerlid Emile Roemer. In zijn nieuwe verkeersplan Van stilstand naar vooruitgang lanceert hij een mix van maatregelen om de verkeersproblemen aan te pakken.

Filebelasting

Het kabinet moet zich meer richten op de aanpak van knelpunten waar files ontstaan. De SP verwacht veel van nieuwe technieken om de verkeersdruk beter te doseren, zoals meer informatieverspreiding via navigatiesystemen. Tevens moeten matrixborden en verkeerslichten beter worden ingezet. Er zal fors moeten worden geïnvesteerd in openbaar vervoer: meer spoor, meer treinmaterieel, snelwegbussen en een landelijk netwerk van snelle, interregionale bussen.

Het aantal autokilometers kan worden teruggebracht door in CAO’s afspraken te maken om mensen vaker thuis te laten werken en meer gespreide werktijden te hanteren. Ministeries en overheidsdiensten moeten het goede voorbeeld geven. “Iedereen weet dat dit kan bijdragen aan filebestrijding,” stelt Roemer. “Is het dan niet vreemd dat ook bij het ministerie van Verkeer vrijwel iedereen tussen 9:00 tot 17:00 werkt op een van de drukste plekken van Nederland?” Ministeries moeten een deel van de honderdduizend ambtenaren die in Den Haag werken de mogelijkheid geven om te werken in regionale dependances ten noorden, oosten en zuiden van de Randstad.

De plannen van de SP kunnen volgens Roemer betaald worden als het miljarden kostende kilometerheffingsplan van het kabinet wordt ingetrokken, en als een deel van de twintig miljard die is gereserveerd voor wegverbetering slimmer besteed wordt.

De SP wil verder dat de kosten worden verschoven van het bezit naar het gebruik van de auto. De partij wijst de kabinetsplannen af om autorijden op bepaalde plaatsen en tijden duurder te maken. Minister Eurlings wil rijden in de spits en in de Randstad – en daarmee dus het filerijden – duurder maken. Roemer: “Als mensen echt een keuze hebben, mag je voor verschillende keuzes ook verschillende prijzen vragen. Maar zolang die keuze er niet is en mensen eigenlijk verplicht in de file staan, moet je niet met een extra belasting komen. Dan beboet je eigenlijk mensen voor het jarenlange falen van de overheid om de verkeersproblemen goed aan te pakken.”

In de strijd tegen de filebelasting lanceert heeft de SP vandaag de actiesite www.geenfilebelasting.nl gelanceerd, die gepromoot wordt met onder meer radiospotjes en billboards. De verzamelde handtekeningen zullen aan het kabinet worden overhandigd.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 28 april 2008 :: 20.46 uur

64 Comments

64 reacties

  1. VIDEOCHAT IS OPLOSSING
    Het fileprobleem is een chronisch probleem dat met de huidige oplossingen niet kon worden opgelost. Bovendien leiden files volgens mij tot veel extra luchtvervuiling. De oplossingen liggen volgens mij vooral in het stimuleren van videoconferenties en videochat op allerlei gebieden.
    Meer oplossingen voor files zijn te vinden via het gebruik van creatieve denktechnieken.

    KREATIEVE DENKTECHNIEKEN
    In de onderstaande website wordt een systematisch overzicht gegeven van een aantal geavanceerde praktische creatieve denktechnieken. Hierbij wordt ook aangegevn in welke fase van het creatieve proces welke denktechnieken bruikbaar zijn.

    Die technieken worden gebruikt door onder andere bedrijfsmanagers. Maar ze zijn ook onmisbaar in de politiek. Deze website is in het Nederlands en heel begrijpelijk.

    Een voorbeeld van een creatieve denktechniek is om je af te vragen hoe een stripheld het probleem zou oplossen? Bijvoorbeeld hoe zou Donald Duck de files oplossen? Vervolgens ga je uit een lijst met duizend van die gekke ideeën selecteren en de meest kansrijke ideeën probeer je te vertalen naar de praktijk.

    WEBSITE OVER CREATIEF DENKEN
    http://www.beleidsimpuls.nl/creatieve_technieken.php

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 28 april 2008 @ 21.13 uur

  2. Beste Jaap,persoonlijk zou ik Donald Duck vervangen door Willie Wortel dat was in strip verhalen het figuur van de ideeën.
    Maar het probleem is niet zo moeilijk Jaap er moet een hoeveelheid water door een leiding geperst worden.
    Wil je de druk niet te hoog maken moet je de waterleiding diameter groter maken.
    Of je verandert de tijd van doorstromig voor de hoeveelheid gevraagd water.
    Of je maak het water zo duur dat de vraag minder wordt.
    Of je gebruikt in plaats van het water andere vloeistoffen hierdoor wordt de vraag ook minder.(regenwater)
    Dus ik zou de loodgieters in willen schakelen ,die weten alles van waterleidingen.
    En als we die leidingen niet aanpassen of ander maatregelen niet nemen Jaap dan kunnen we de plee niet meer doorspoelen over luchtvervuiling gesproken.
    Dus leve de loodgieter en niet de politiek die verzand in eigen belangen en nutteloze geldverslindende oplossingen

    Reactie door De Hakker — maandag 28 april 2008 @ 22.05 uur

  3. Komt wel sympathiek over, die stellingname tegen het betaald in de file staan.
    Ook de oude stelling “betalen voor gebruik i.p.v. het bezit van een auto” klinkt wel logisch.
    Maar is dat laatste nog wel van deze tijd? Zit er nog wel rek in ?
    Vaste banen bestaan niet meer, huizen zijn onbetaalbaar dus het achter je werk aan verhuizen is zinloos.

    Ik woon op het platteland en dat betekent: weinig mensen, weinig files, weinig werkgelegenheid en weinig OV per vierkante kilometer.
    Ik rijd dus met mijn eigen auto naar het werk en dat kost me elke maand 250 euro aan benzine (waarvan 150 direct de schatkist ingaat). Dit is al fors door de pijngrens, terwijl mijn inkomen prima is.
    Hoezo nog verder verschuiven van de autokosten van bezit naar gebruik?

    Reactie door twijfelaar — maandag 28 april 2008 @ 22.12 uur

  4. Het thuiswerken zou ook meer gepromoot moeten worden. Het is gewoon belachelijk hoe moeilijk het is een thuiswerkbaan te vinden. Dit zou een berg fileleed besparen…

    Reactie door Burger 0 — maandag 28 april 2008 @ 22.58 uur

  5. Er zitten een paar goeie dingen tussen.
    Het is ook belangrijk om de extra kosten te verhalen op de werkgevers en vooral ook op de overheid die de weg kwijt is en alleen bezig is macht te behouden. Wanneer ik op een afstand van 65 km moet werken dan rij ik 130 km per dag. Wanneer ik dicht bij huis kon werken dan fietste ik gewoon. Dat is geen vervuiling en besparing van tijd en energie. Die zaken verdisconteren in de baan. Verder en dat heb ik al zo vaak gezegd standplaats Nederland is veel te duur. Ja exporteur nr. 3 van Europa stond vandaag in de krant ja dat is gemakkelijk. Invoer uit China doorvoeren naar Duitsland telt ook mee…
    Gigantisch veel belasting betalen voor een krankzinnige overheid die het geld wegsmijt. Voorbeeld Nijmegen Waalkade. De afgelopen 20 jaar is er vrijwel dagelijks gewerkt aan het oppimpen van die façade. Stenen werden vervangen voor andere stenen, kabels voor andere kabels lantaarnpalen voor andere, muren voor andere muren, etc. In slechts 20 jar tijd!Dit is tekenend voor de over(heid-head).
    Dan nog een tip. Kijk even naar Duitsland. Stoplichten: groen, oranje, rood OK hebben wij ook. Maarrrr je hebt ook rood, oranje, groen. Dat snellere optrekken scheelt zeker in de spitsuren in de stad kilometers file reken maar eens uit. Want we staan hier veel te vaak stil. Altijd al boern op klompn gewest.
    En die DOORSTROMING scheelt enorm veel uitbraak van fijnstof en andere giftige wolken. Kostenloos advies van een kritische ecoloog en daardoor niet welkom bij de overheid. En toch zo gemakkelijk in te voeren. Na al die jaren van onderzoek en vergaderen. Wat een verspilling wat een non-valeurs. We zijn echt verloren hier.

    Reactie door Lef — maandag 28 april 2008 @ 23.18 uur

  6. Ja en misschien zouden mensen beter kunnen verhuizen dichter naar werk als ze vrijstelling kregen van overdrachtskosten bij verkoop van hun huis. die minister Bos mag ook wel eens creatiever in zijn denken worden, dat Shell mannetje met dollartekens (o nee,nu moet je euro zeggen) in de ogen.

    En het kwartje van Kok moet nu toch echt komen,laaienlichters!!!

    Reactie door anne hilverda — dinsdag 29 april 2008 @ 0.14 uur

  7. Het is allemaal dweilen met de kraan open.
    Er moet allereerst heel veel rechtgezet worden in het volume. Er zijn te veel mensen te vaak en te lang en te alleen op de weg. Files zijn dan ook een zegen; zonder die files waren er nog twee keer meer (vracht)auto’s onderweg en zouden we met de dubbele snelheid op de ecologische afgrond afstormen.
    Stop met het rondrijden van flessen leidingwater en het transporteren van het veevoer naar de CDA-stallen, van de varkens naar Parma en de hammen weer terug naar onze winkels.
    Doe iets aan ruimtelijke ordening, betaalbaarheid van wonen en verhuizen en aan arbeidsmobiliteit. Schop niet alle moeders de kantoorfabrieken in om met alsmaar onzinniger functies anderen aan of van het werk te houden. Verplaats niet alle fabrieken naar China en de Polen naar de CDA-kassen om niet te vreten waterige tomaten te telen.

    En dan het openbaar vervoer. Dat is om te huilen. Totaal verkwanseld aan de markt en ten prooi aan de meest walgelijke marketingtrucs. Als automobilist kijk je wel uit om met de trein te gaan. Je betaalt je blauw en bent omringd door hele hordes gratis rondrijdende studenten en dagjesmensen met lentetours of kaartjes van het Kruitvat.
    Om de haverklap word je als vee een bus in gedreven.

    Als we nou eens de helft van die 20 miljard voor wegen tot 2020 plus 5 miljard aan km-heffing in een echt modern openbaar vervoer steken. Maar dan wel eerst weer nationaliseren. Anders gaat het grootkapitaal er met de poen vandoor.

    Reactie door Hermie Kreeft — dinsdag 29 april 2008 @ 0.54 uur

  8. Hallo , Emiel.
    Ik denk dat meer als 40% van de files opgelost kunnen worden door. simpel tegelzetters uit brabant in brabant te laten werken, tegelzetters in zh in zh te laten werken.
    Ik ben onderhoudsmonteur en heb totdat ik het domweg verrekte een jaar lang van tilburg naar zoetermeer gereden om een paar machines te verplaatsen, en boeken over te sjouwen van een pand naar een ander.
    Nou in zoetermeer wonen ook onderhoudsmonteurs die machines kunnen verplaatsen, ook zijn daar zat uitzendkrachten om boeken te sjouwen.
    Daarvoor hoef ik toch niet om 6 uur smorgens al in de file te staan en om 16.00 weer!!!!!!!
    Die zelfde vakmensen zijn in de regieo ook aanwezig, dus het is simpel laat iedereen in de buurt werken en de helft van de files is weg. Ik snapte er niks van , dat ik van zuid naar noord en smiddags van noord naar zuid allemaal collegas tegenkwam.
    Totdat de man in zoetermeer mij eens vroeg hoe de factuur in elkaar zat.
    Dat kon ik hem niet meteen vertellen maar nadat hij mij eeen kopie gaf snapte ik het.
    Mijn baas liet mij elke dag weer met mijn eigen auto naar zoetermeetr rijden, en betaalde mij daar de Zogenaamde wettelijke toelage van 18 cent per km voor.
    Maar hij berekende de klant 75 ct per km, ergo mijn baas verdiende 57 cent per mij met mijn eigen auto gereden km, zo betaald hij zijn leasebak.
    Ook de reisuren , bij mij werd 1 uur per dag afgetrokken zeinde gewoon wwon werk afstand, maar 4 uur filestaan is niet te deklareren of je moet sjoemelen met overwerk briefjes.
    Te weten dat mijn baas zeker 20 autos op de weg heeft en samenrijden niet stimuleert .(logisch hij vangt van elke prive rijder 55 ct per km) dus nu 20 keer 55ct dat loopt leuk op hoor>
    En wij werknemers betalen zelf onze belasting verzekering ,banden olieverversen, etcetc.
    En hij lacht zich kapot in een dikke leasevolvo v80 om de 2 km van huis naar kantoor te rijden.
    DOE HIER EENS IETS AAN?

    Files zijn simpel terug te dringen door wekgevers die rijk worden van de km kosten van hun werknemers aan te pakken,
    en door wek in de buurt door de buurt te laten doen

    Reactie door Rogier Ooms — dinsdag 29 april 2008 @ 1.54 uur

  9. Waarschijnlijk een oplossing: Wijs gebieden aan waar die k**t bedrijfjes zich mogen/moeten vestigen, net zoals er ook groeigemeenten zijn. De concentratie van al die bedrijfjes maakt het natuurlijk stukken simpeler openbaar vervoer te organiseren.Het is misschien nog niet te laat om dit te realiseren. En anders gaan file-veroorzakende bedrijfjes maar naar streken waar de ruimte is, inclusief hun werknemers.(Bulgarije, Roemenië, Hongarije.)

    Reactie door Johan — dinsdag 29 april 2008 @ 2.24 uur

  10. @5
    Voor jou LEF:

    Dit kabinet van boern op klompn
    Zien we met de dag meer afstompn
    Heffing en boete
    Is vaste route
    Van visieverdwaalde pluchesjompn

    Reactie door Gloria — dinsdag 29 april 2008 @ 2.38 uur

  11. Het probleem van de files valt niet op te lossen. We wonen met veel te veel mensen op een kluitje en dus zijn er veel te veel auto’s op de weg. Het is wel zo dat de filebelasting een bron van inkomsten kan zijn voor de overheid en daar ben ik niet tegen. Tenslotte kost het autogebruik ook een hoop geld door luchtvervuiling en ongelukken op de weg waardoor sommige mensen extra veel medische zorg nodig hebben. Dat moet ook betaald worden. Laat de mensen dan maar verhuizen, zodat ze dichter bij hun werk gaan wonen en minder autokilometers hoeven te maken. Overigens vind ik de kilometerheffing wel een goede oplossing, want daardoor verschuiven de kosten van bezit naar gebruik van de auto. Maar je zou ook nog kunnen denken aan tolheffing op bepaalde trajecten zoals in Frankrijk gebeurt.

    Reactie door reint — dinsdag 29 april 2008 @ 8.36 uur

  12. duurzame zelfvoorzienendheid in alle extensies.

    geen exra wegen, geen congestieheffing/tol,
    o.v. o.k. maken,

    infra-structureel energie-0 ad woon- en bedrijvenclusters.
    lef, alex, rob de kuster: groet!

    Reactie door svegliate mia.. — dinsdag 29 april 2008 @ 8.38 uur

  13. @8 Rogier Ooms
    Tja zolang werkgevers op deze manier grof geld eraan kunnen verdienen gaan ze echt niet meewerken aan een oplossing. Wat ik overigens niet begrijp is dat de klant hiermee akkoord gaat, het kost hem toch een aardige duit.

    Verder denk ik dat er tussen met de eigen auto naar het werk gaan of met het openbaar vervoer een derde vorm moet komen speciaal gericht op het woon-werk verkeer. En dan van deur tot deur. Best wel een gat in de markt. Ik denk dat er wel genoeg particulieren zijn die dit als beroep willen doen. Het probleem is echter wel dat het vanaf de start grootschalig georganiseerd moet zijn. Maar als het eenmaal loopt dan loopt het volgens mij beter dan een trein. Waarom maar altijd wachten op een regering die niet bezig is de problemen op te lossen maar er aan te verdienen? We kunnen het zelf toch wel?

    Reactie door J Vrolijk — dinsdag 29 april 2008 @ 8.43 uur

  14. Hoe kan nou een regering die zelf
    de weg kwijt is de files oplossen.
    Om te beginnen zouden zij zichzelf
    moeten oplossen.
    Er rijdt b.v. een trein van Capelle
    aan de Ijssel naar den Haag, dan is
    het vijf minuten lopen naar het torentje,nu rijdt “onze m.p.” met een
    brandstofslurpende,luchtverziekende
    BMW gratis naar zijn stekkie en zo zijn
    er tientallen in zijn hobbyclub die regering wordt genoemd.
    En…Eurlings, weet hij veel!!!!!!

    Reactie door Henk c.i. — dinsdag 29 april 2008 @ 9.21 uur

  15. Files, zijn mee een gevolg van overproductie en het maken van nutteloze dingen.
    Als nou eens in en rondom Zaandam en op andere plaatsen bedrijven worden gesloten die wapentuig vervaardigen, en ook die, welke met dergelijke bedrijven een economische relatie hebben. Dat scheelt alweer heel stuk in het fileleed.
    Het is per slot van zaken een wereldvervuilende industrie, waar zijn aandeelhouders, maar vooral de leiders, rijk worden, door gelegaliseerde moorden en moordplannen te helpen uitvoeren.
    En al die werklozen dan uit dat circuit van werkgelegenheidsvervalsing?
    Moeten wij met zulke domme lui, die zich voor de smeerlapperij van de wapenfabrikage laten misbruiken medelijden hebben?
    Kom nou!
    Trouwens; Er blijft meer geld over door geen wapens te bouwen en te gebruiken, en oorlogshitsers, als Bush en Balkenende hun kont niet na te dragen om hen bij hun oorlog te helpen, dan wanneer wij dat wel zouden doen.
    En wie in deze lafhartige industrie, geen werk meer vinden, die kunnen door dat nu niets meer kan worden vernield en verspild, ruimhartig met een uitkering worden bedeeld. En dan blijft er nog veel gemeenschapsgeld over.

    Wanneer ik nu nog zou in een nederige baan zou moeten werken, (iets dat ik nooit graag heb gedaan; ik vond muziek maken en naar de kroeg lopen veel fijner) dan zou ik tegen mijn (toekomstige) baas zeggen:
    Ik kan niet goed lopen, ik heb geen fiets en ook geen auto. Je moet mij elke dag thuis komen halen en mij ook weer naar huis brengen. En als dat soms niet kan, dan is dat niet mijn risico. Maar het zijne. En dan moet hij maar dokken.
    Harde werkers: Zetten jullie je daarom maar lekker in de schuld voor een auto die steeds minder waard wordt en een eigen huis dat levenslang het eigendom blijft van de bank.

    Haras.

    Reactie door Haras — dinsdag 29 april 2008 @ 11.04 uur

  16. en we krijgen ook meer leraren in de file.
    bedankt hé Plasterk!
    http://www.nu.nl/news/1546585/36/Scholen_kopen_leraren_bij_elkaar_weg.html

    het is allemaal dweilen met de kraan open.
    prettige discussie weer allemaal…

    Reactie door iew — dinsdag 29 april 2008 @ 11.09 uur

  17. Alle instellingen (bedrijven, kantoren, ministeries etc) waar meer dan 100 mensen werken (is arbitrair, misschien meer misschien minder) worden verplicht zelf het vervoer van hun personeel te organiseren. Daarbij moet het financieel gunstiger worden voor het bedrijf(b.v. via belasting, bonus/malus regeling))naarmate er meerdere personen per voertuig worden vervoerd. Dus een bedrijf dat er voor kiest werknemers een lease-auto te geven waarin ze alleen naar het werk komen krijgt een heffing opgelegd, terwijl het bedrijf dat een bus laat rijden voor zijn personeel juist aftrek krijgt.
    Daartoe moet een vervoersplan worden ingediend, waarop dan wel controle moet zijn. Klinkt misschien bureacratisch, maar als bedrijven ergens mee kunnen verdienen zijn ze er als de kippen bij !

    Reactie door simbro — dinsdag 29 april 2008 @ 11.29 uur

  18. Er was eens iemand die heette Pim en hij zei: Nederland raakt vol en toen was hij er niet meer. Wat hier aan de hand is dat wij met te veel mensen op een kluitje zitten. Dat kun je in de hand hebben maar dan is het over met de pret. Te veel mensen van A naar B of van B naar A.
    Je kunt een behoorlijk openbaarvervoer er neer zetten maar eens is het over. Wie herinner zich niet die beelden dat mensen elkaar in de trein duwden.
    Als je te veel witte muizen in een bak hebt dat vreten zij zich elkaar op, dit muizen gedrag gaat zich ook onder de mensen zich voordoen.
    In China werd het zo erg dat per gezin maar één kind was toegestaan.
    Nu loopt Rouwvoet te opperen voor meer kinderen, waar zit zijn verstand?
    Maar ook dank zij de RK kerk zitten wij nu op zo’n kleine 17.000.000 mensen in een landje wat hooguit zo’n 10 miljoen christelijk kan bergen. Maar dat is niet alles, idioten roepen nu lang leve de globalisering en de marktwerking en een ieder die onder het minimum wilt werken is welkom. Open die grenzen! Er komt een tijd dat er weer vrezelijke besmetlijke ziektes uitbreken en dat er weer poortersgeld betaald moet worden om in een stad te wonen, daar je op het platteland niet veilig meer kunt wonen vanwege struikrovers en ander ongedierte.
    Nu zullen er zeer zeker mensen zijn die zeggen, die olle Henk is knettergek maar troost je er lopen meer gekken rond dan er vastzitten dus het alternatief is lekker in de file staan of emigreren.
    Ik ga maar weer een oude plaat opzetten, “Vluchten kan niet meer, ik zou niet weten waar naar toe”.

    Reactie door olle Henk — dinsdag 29 april 2008 @ 11.30 uur

  19. Files zijn een zegen voor de commercieele consumptiemaatschappij.
    In files word er alleen maar geconsumeerd wat geconsumeerd moet worden; fossiele brandstoffen, junkfood, stress, lawaai, luchtvervuiling, afzondering, ontmenselijking.
    Het consumeren van al deze zaken is ongezond, het drijft de burger die in de file staat in de armen van de bedrijven met de commercieele oplossingen van de problemen die het in de file staan veroorzaken; pilletjes, dieetjes, therapieen, vakanties, loodvrije brandstof, mobieltjes, smsjes, verkeersdrop, light frisdrank, Idols.
    Files zijn een symptoom van de consumptiemaatschapppij, het heeft weinig zin ze te bestrijden zonder iets te doen aan de oorzaak.

    Reactie door koen — dinsdag 29 april 2008 @ 12.33 uur

  20. Door de SP en hier zijn al een aantal goede suggesties gedaan.
    Ik denk dat vooral gelet moet worden op mogelijke “onwrikbare” afspraken tussen bepaalde belanghebbenden uit het bedrijfsleven en de regering:
    Gezien de miljardenbedragen die worden genoemd bij invoering en handhaving van een kilometerheffing zoals gepland, is zeer groot wantrouwen op zijn plaats: mijns inziens wordt hier door die belanghebbenden grof aan verdiend en dan zouden we ter wille van een handjevol begerige zakenlieden ons daarmee moeten laten opzadelen… en bij terecht niet doorgaan daarvan hun “schadeloos” moeten stellen…??!

    @8 Rogier Ooms: Ik als christen benadruk telkens weer dat mensen onvolmaakt zijn (in “de economie” en -wetenschap überhaupt- een gemeden begrip…!) en juist dat heilloze neoliberale kapitalisme zet nauwelijks of geen remmen op uit egoïsme voortkomende hebzucht:
    Nee, sterker nog, je kunt nu in de hele “samen”leving zien dat dat een zeer prijsopdrijvend effect heeft, omdat het met verhullende termen als “ondernemerszin” juist wordt aangemoedigd: alsof je een bende dieven influistert dat ze heel goed bezig zijn en dat je zelfs behulpzaam wilt zijn bij hun rooftochten….
    Kijk bijv. maar eens naar de uurtarieven (altijd FOUTIEF uurlonen genoemd): die weerspiegelen deze vooral voor “gewone” mensen onbetaalbare en beangstigende ontwikkeling, want de lonen van de meeste mensen rechtvaardigen die vaak tot woekerhoogte gestegen bedragen totaal niet.

    En “kilometerheffing”, zoals ook al door de SP terecht opgemerkt: de benzineaccijns vervult grotendeels die rol en momenteel met beangstigende ijver, gezien de tot recordhoogte gestegen prijzen.
    Van een overheid voor de BEVOLKING zou men mogen verwachten dat ze eindelijk eens de oliemaatschappijen dwingende maatregelen oplegt, want een niet gering deel van de prijsopdrijving wordt door hen veroorzaakt.
    (Maar dat zal wel een taboe zijn, omdat men niet de moed schijnt te hebben om bepaalde grootaandeelhouders de voet dwars te zetten…!)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — dinsdag 29 april 2008 @ 13.01 uur

  21. Roemer stelt de kilometerbeprijzing (nieuwste term) voor als een soort eenzijdige, EXTRA “filebelasting”. Dit is onjuist. Want de opzet is, dat de toekomstige kilometerprijs in totaliteit “budgetneutraal” zal zijn, d.w.z. niet meer zal opleveren dan de huidige Wegenbelasting en BPM, die bij de invoering zullen worden geschrapt! Er is dus in principe alleen sprake van een herverdeling van lasten. Natuurlijk zullen sommigen nadeliger uit zijn dan anderen, bv. degenen die niet de spitsuren in het westen van het land kunnen vermijden. Maar dat zal dan in onderhandelingen met werkgevers gecompenseerd kunnen gaan worden, voor zover die niet sowieso al het woon-werkverkeer vergoeden. Het voordeel van de kilometerprijs is, dat daarmee GEVARIEERD kan worden al naar gelang plaats, tijdstip en mate van milieuvervuiling. (Dit in scherpe tegenstelling tot kilometertellers en brandstofaccijnzen). Dat vind ik in alle opzichten nuttig en redelijk.

    “Verkeersdosering” is geen werkelijke oplossing, want dat leidt natuurlijk tot verplaatsing van filevorming, nl. naar de toeleverende, secundaire wegen. Ook ritsstroken, snelheidsaanpassingen e.d. zijn geen voldoende oplossende middelen.

    Wel ben ik evenzeer voorstander van alle andere effectieve maatregelen om te bevorderen dat minder mensen tijdens spitsuren alleen in een auto van en naar het werk rijden (“mobiliteitsmanagement”), zoals verbetering van het OV, transferia, bevordering van thuis- en telewerken, flexibele werktijden, bevordering van fietsen naar het werk, carpoolen, meer goederenvervoer over water, enz., enz.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 29 april 2008 @ 17.36 uur

  22. Voor het oplossen van de files is slechts een beetje goede wil nodig.

    Het fileprobleem is redelijk eenvoudig op te lossen maar de goede en politieke wil en vooral de leiderschapskwaliteiten ontbreken.

    Dat Nederland vol is, is een feitelijke sociale constatering en niet een interpreteerbaar politiek standpunt.

    Op basis van dit feit is een stringent immigratiebeleid ethisch verantwoord.

    Nederland ontbreekt het echter helemaal überhaupt aan een immigratiebeleid ;

    er wordt maar wat willekeurig als een kip zonder kop ad hoc gedaan.

    Van een belangrijkere orde is het belastingbeleid :

    Het zou een grondrecht, zelfs een mensenrecht moeten zijn dat een overheid een mens niet meer dan totaal 5 belastingen mag opleggen :

    één belasting erbij dan zal er een andere moeten verdwijnen.

    Utopie : helemaal niet ; eerder de oplossing voor de wanorde waarin we ons bevinden en die met dag erger wordt.

    Voor pragmatici met hart voor ons land zijn problemen als het “allochtonenprobleem” en het “fileprobleem” een simpeltje,
    van nul en generlei moeilijkheidsgraad, een appeltje eitje.

    Zoniet voor JPB.

    Reactie door ACE — dinsdag 29 april 2008 @ 18.21 uur

  23. ik mis op dit vernieuwde log regelmatig zaken uit het nieuws die voor mij als aow-er belangrijk zijn.
    net als nu weer: in 2009 wordt de vergoeding voor bijzondere ziektekosten flink ingeperkt.toe maar, kabinet. haal het maar weer bij diegenen die toch al niet rond komen. het is nog een wonder dat ze het brood niet uit je mond halen voor je hebt kunnen kauwen. en dat bedoel ik letterlijk.

    Reactie door G. — dinsdag 29 april 2008 @ 19.52 uur

  24. Wakker worden wassen aankleden eten file staan werken thuiskomen eten slapen etc.
    Dat is het leven van de gewone werkende man/vrou anno 2008.
    Nu op ARTE een documentaire over werken, FYSIEK ZWAAR WERKEN. “WORKING MAN’S DEATH”
    MORGEN IS HET EEN ORANJEDAG, MAAR OVERMORGEN IS HET EEN ROOIE DAG MENSEN.
    Wat hebben mensen toch geleden en lijden ze nog steeds.
    Onze baasjes vieren lekker vakantie ergens in het zuiden. Ja een working class hero is something to be mr. Bakellende.

    Reactie door Lef — dinsdag 29 april 2008 @ 21.03 uur

  25. FACILITEER WONINGVERKOOP
    Schaf de overdrachtsbelasting af bij aankoop van een huis, zodat mensen sneller dichtbij hun werk gaan wonen. Dat geld kan worden gecompenseerd via hogere inkomstenbelasting en doordat er dan minder wegen nodig zijn. Ook kunnen makelaars en notarissen veel goedkoper werken bij de verkoop van een huis als ze mondelinge voorlichting deels vervangen door hoogwaardige en uitgebreide overheidsvoorlichting via gratis video’s op internet. En de vermoedelijke onderlinge prijsafspraken in die beroepsgroepen moeten worden doorbroken. Ook het wisselen van baan voor het verkleinen van de woonwerkafstand kan makkelijker en veiliger worden gemaakt op allerlei manieren. Schaf ook de belastingaftrek voor woon-werk-vervoer af, enz….

    INVENTARISEER ALLE BUITENLANDSE OPLOSSINGEN VOOR FILES
    Kijk in veel andere landen hoe daar het verkeer wordt verminderd op creatieve manieren. Bestaat daarover een internationaal Engelstalig webforum? Zoniet, dan zou het ministerie van V en W dat moeten starten, vind ik. Laten we ervoor waken dat we voor allerlei problemen zelf het wiel gaan uitvinden.

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 30 april 2008 @ 1.51 uur

  26. Het zal wel weer net zo gaan als met de zorgverz.iedereen rijk of arm het zelfde betalen wie is er dan de weer de lul.
    Toch beste Jan je had maar moeten toehappen om in de regering te gaan zitten dat je dan eerst daarvoor had moeten gaan liegen mooi meegenomen maar dan had je Balken.4 mooi kunnen laten ontploffen.

    Reactie door nic — woensdag 30 april 2008 @ 8.39 uur

  27. neem eens een voorbeeld aan meestal bouw verkeer,4-6 man..of niet bv nuon amsterdam?of de zogenaamde schoon rijdende leese rijder,met korting op de toyota die zogenaamd 1 op 24 rijd,in werkelijkheid rijd dat onoogelijke ding 1 op 17-18-19 want het gebruikt ook nog een elektro motertje om dat te halen dus wat een vervuiler?
    en heb je dan een beetje de file’s opgelost,dan gooien ze de grensen open en krijg je de stinkende half onderhouden(deels oude? vertrouwde auto’s weer eens te zien/van ,,he,, die komt mij bekent voor,alleen met geel kenteken)dus weer duizenden exstra auto’s,die geen zak betalen of het moet benziene/diezel zijn,mits niet,ook, mee genomen,
    files leveren geld op/benziene diezel maatschapijen,(net als al die overdreven drempels die miljoenen opleveren aan exstra onderhoud,en stoplichten die werken als er in een straal van 10 km geen auto te zien is)
    en kosten geld,bedrijven?waar ze schreeuwen de werker is te duur?maarja die vlieger gaat niet op,he met die miljoenen extra bonissen,of niet essent/nuon/post/etz
    eeuu ,foute, regering waneer wordt er een spoorlijntje gelegt richting het noorden,oooo geen geld,vandaar dat ze hier ruzie maken, wie de afkoop premie krijgt of een deel daarvan.wat alleen maar weer in de gemeente kast verdwijnt?ttssss

    Reactie door ad — woensdag 30 april 2008 @ 8.40 uur

  28. Is de file wel zo erg.
    Of wordt deze kunstmatig tot iets verschrikkelijks gemaakt om de belastingbetaler weer een poot uit te trekken.
    Persoonlijk vind ik het niet erg om in een file te staan met heerlijke muziek op.En alles wendt ,ook de file.
    Enigste waar je bezorgt over zou kunnen zijn is het milieu ,maar ja, hoe minder file hoe meer mensen de auto weer pakken.
    Denk dat de het gevaar meer bij de rokende zit,die uit verveling weer gaan zitten dampen in de auto(ook een groot belemmering van carpoolen dus een algemeen verbod van roken in de auto) en zo hun longen weer eens net zoals de weg waar ze opzitten hun regelmatige teer beurt geven,met alle gevolgen voor hun gezondheid en de kosten voor anderen.
    Ik zou me dan ook bij @23 aan willen sluiten
    En zou de site wat onderwerpen softie willen noemen het ontbreekt aan onderwerpen die mensen rechtstreeks in de portemonnee treffen en die ze echt niet kunnen ontlopen door b.v. de auto te laten staan.Het zijn kosten die je op geen enkele manier kunt ontlopen.
    Start daar maar een landelijke acties voor met reclame spots enz.

    Reactie door De Hakker — woensdag 30 april 2008 @ 9.47 uur

  29. @26Nic.
    Nou, nou Nic je hebt het allemaal wel goed gevolgd ten tijde van de vorming van het kabinet merk ik. Naar mijn mening wordt dit land geregeerd door het CDA. Van een coalitie met de PvdA en de CU is in de praktijk weinig sprake. Het CDA weet het altijd zo te spelen dat de andere coalitiepartijen, in dit geval met name de PvdA, de klappen krijgen. Wanneer het CDA niet in de coalitie had gezeten was er een heel ander beleid gevoerd. Een kabinet met CDA en SP in een coalitie zou geen enkele kans van slagen hebben gehad. Zolang het CDA de grootste partij blijft komt er geen verbetering ben ik bang. En ik vind het nog altijd heel verstandig van de SP om niet te gaan regeren op deze manier. Zij houdt vast aan haar standpunten en dat verdient alle respect. En dat is meteen ook de reden waarom zij niet in de regering zit. Juiste beslissing. En ik ben heel blij dat de SP zo is gegroeid en dus nu gelukkig wel in de positie is om nog enige oppositie van gewicht te voeren, dat dat zo moeilijk gaat ligt aan de verdeeldheid in de oppositie. De helft daarvan zijn waardeloze partijen waarmee je geen vuist kunt maken. De SP doet alles wat in haar macht ligt.

    Reactie door J Vrolijk — woensdag 30 april 2008 @ 10.09 uur

  30. Filebelasting zou bespottelijk zijn als je
    weet hoeveel mensen met een beperkt, tot
    buitengewoon beperkt inkomen en leefpa-
    troon volkomen afhankelijk zijnde van auto-
    vervoer, de krankzinnig dure parkeerplaat-
    sen niet kunnen betalen, maar nog erger,
    gewoon géén ándere oplossing hebben voor
    div. in elkaar grijpende problemen.
    DECENTRALISATIE die wél voorgesteld werd
    voor het bedrijfsleven is o.m. door de kie-
    zer tegen gehouden en werknemers zelf.
    Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet
    en uiteindelijk hebben o.m. Centraal Beheer
    en bijv. de Postbank de grote MOVE aange-
    durfd met tal van oplossingen voor mensen
    die anders echt ‘knijp’ zouden komen te zit
    ten, de rest van Nederland toonde zich vol-maakte eigenheimers en diegenen die het
    meest van die hete aardappels op hun per-
    soonlijk menu hadden en er uitstekend van
    konden léven, waren niet van plan hun luxe
    in het westen (én vermaak) te gaan missen.
    Het Haagse management kon en kan nog steeds
    niet grootschalig denken en het doén eraan
    koppelen, die typische calivinistische be-
    nepenheid viert nog steeds hoogtij.
    Betaalbare recreatie in het westen voor al
    die miljoenen mensen die ook vanuit het
    hier gelegen oosten van strand en zee zou-
    den willen genieten is er niet, of van generatie op generatie gepacht door de
    happy few die desnoods een Stichting in
    het leven riepen om de eigen belangen voor-
    al voor de volgende generatie weer te con-
    tinueren. Geen roulatie mogelijk en geen
    ingrijpende Overheid die dat soort ‘prak-
    tijken’ een halt toeroept.
    Het Zandvoortse circuit een heilig HUIS voor de ‘snelle jongen’ met zijn ‘snelle
    auto’, een terrein, dat al lang voor de
    Nederlandse burger tot recreatie had moeten
    worden omgebouwd. Drooglegging van het ge’
    bied onder de afsluitdijk, maar wij reser-
    veren dat voor heel vroege en laat voorbij
    komende vogels, ipv dáár dan een circuit op
    te zetten, maar alle vógels zijn gevlogen
    als het op hándelen aankomt, dan is de
    geest urenlang gewillig in commissies die
    ‘dat in voorbereiding bestuderen’, en hetg
    vlees blijkt wederom zwak! Moe wordt men
    ervan en niet zo’n klein beetje ook!
    Decentraliseren en werkgelegenheid ook in
    de noordelijke provincies nu eindelijk eens
    echt ter hand gaan nemen, incl. het aan-
    passen van de infrastructuur en het OV:
    de hoogste tijd.

    Reactie door Madelief — woensdag 30 april 2008 @ 10.35 uur

  31. Olle @18
    Goed stukje,duidelijk! Beste ouwe;de
    op een na laatste alinea “nou zullen er,etc.” is goed raak,kijk alleen maar naar de bewindvoerders in de kaasstolp.
    Nou horen ze het eens van een vreemde.Het gekke is Henk wij weten het van onszelf maar we proberen het wel te verhullen.
    Prettige “koninginnedag” en voor morgen een inspirerende 1 Mei viering,wij gaan naar Spiekman.
    Enorme groet,ook aan je thuisfront.

    Reactie door Joop1 c.i. — woensdag 30 april 2008 @ 12.22 uur

  32. Dat we met te velen op een kluitje zitten is niet de verklaring voor de files.
    In Londen zie je zelden een file staan, hoor.

    Nee, we hebben hier een ambtenarenbolwerk, dat heet VROM. Van die Volkshuisvesting en van het Milieu komt ook weinig terecht maar aan de Ruimtelijke Ordening wordt al tientallen jaren helemaal niets meer gedaan, behalve dat de speculanten ruim baan wordt gegeven.
    Daar zit het probleem.
    We kunnen niet kiezen tussen een stedelijke opzet en inrichting van het buitengebied. We bouwen massale industrieterreinen en kantorenparken en de mensen die er werken gaan heel ergens anders wonen.

    In een stad heb je openbaar vervoer nodig, zo simpel is het.

    Reactie door Hermie Kreeft — woensdag 30 april 2008 @ 14.15 uur

  33. Volgens mij wordt positief met negatief verwisseld.
    - Verkeers ontlasten wordt verkeer belasten.
    - Koopkrachtstijging is in werkelijkheid een daling
    -marktwerking bevorderd de concurentie, is alleen maar corruptie geworden(prijsafspraken)
    - De moslims zijn volgens sommige negatief,echter de meeste blijken zeer positief te zijn
    - voor de arbeid,blijkt meer voor de dollar te blijken

    Zo blijkt dat een directe aanpak van welk probleem dan ook geschuwt wordt.

    Reactie door taardje — woensdag 30 april 2008 @ 14.26 uur

  34. Filebelasting!
    Als je diep heel diep nadenkt dan is het te gek voor woorden. Als iets koopt of een goed inkomen hebt dan moet je belasting betalen. Dus in de file staan is een genot.
    Begin jaren 50 reed ik als motor liefhebber Europa door, wat een weelde op de weg. Ik herinner mij nog de rotonde bij Utrecht dat was toen een viersprong met stoplichten je stond maar een paar luttele minuten te wachten.
    Ik denk dat de kade het schip zal keren. Hoe lang zal er nog brandstof voor de tank zijn. Het steeds duurder worden en het steeds meer voertuigen op de weg, hoe lang nog? Wat zullen de gevolgen zijn? Hoe zullen wij als dienstverlenend landje dat overleven? Ik zie die toekomst somber in.
    In een landje met het minst aantal feestdagen lopen wij al met een chagrijnig
    gezicht rond.
    Morgen is het de dag van de arbeid, wij hebben ervan gemaakt de dag van de treurnis met ontheemde arbeiders.
    Uit het boekje “Flarden” (verzameling revolutionaire Poeezie) heb ik iets opgezocht, het is van Jan Brandt Corstius.
    Wie er met zijn ongewassen tengels eraan komt, verklaar ik de oorlog (revolutie).

    Reactie door olle Henk — woensdag 30 april 2008 @ 16.19 uur

  35. Eindelijk is de SP er ook achter. Geweldig!

    Reactie door ReneR — woensdag 30 april 2008 @ 20.07 uur

  36. @14 Henk c.i

    Goed gezegd, Henk c.i.! De regering is er niet voor oplossingen! Je kent het wel: Eerst alles helpen verzieken en dan: beboeten!
    En het volk? Ach dat helpt ook alleen maar zichzelf in de fake! Arbeiders? Wat zijn dat??
    Dit bericht speelde een goede bekende van mij door… wat een land, wat een volk!
    Kortom: miserabel.

    http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1363899

    Reactie door Gloria — donderdag 1 mei 2008 @ 4.04 uur

  37. Nu is het l mei 2008.
    Files, ik heb er de laatste dagen niemand over gehoord.
    De rijken waren met meivacantie.
    DE armen benutten het mooie weer om te wandelen en te fietsen en hun meegebrachte broodjes in de natuur op te eten.
    En de armen van geest lagen al of niet met hoedje van vreselijk lelijke kleur lallend en brallend in de goot of waren op pleinen verzameld om hun feestvreugde (waarover) te uiten door het drinken van sloten bier en af en toe een partijtje te knokken.

    Ik ben teleurgesteld. Ik had toch minstens op 30 april op deze website een gedegen kanttekening verwacht bij het zeer ondemocratisch instituut van de erfelijke monarchie!

    En op l mei een vlammend artikel over socialisme,hoe het zou moeten functioneren en wat te doen om het rechtse tij te keren.

    Nu moeten we op 2 mei weer door en de toestand is niet verbeterd,noch gloort er hoop.

    Reactie door anne hilverda — donderdag 1 mei 2008 @ 9.05 uur

  38. Gloria @36.
    Toevallig hebben wij in de bieb ook dat artikel gelezen.Nou moet het van ons hart dat Arie “hier en daar”ook een “paar stuivers”heeft verdiend en als je in dit
    land “een paar centjes” hebt, praat het toch gemakkelijker,alhoewel wij hebben wel respect voor van der Zwan.
    Het geinige zijn de aanhangels aan het bericht, van Hannie Peters en Herman de Haan,over ECHTE arbeiders gesproken, het werk dat Arie doet in de haven kennen wij
    van heel dicht bij en daar hebben wij
    toch even meer respect voor dan voor van
    der Zwan.
    Het bericht sloot lekker af;
    citaat”een deel van die partijen,etc.etc.”
    en citaat”Voor hen is Jan Marijnissen een
    alternatief,enz.enz.
    Gloria bedankt voor je postje,we prettige
    dag verder.
    Wij gaan straks naar het monument van Spiekman in Spangen.

    Reactie door Joop1 c.i. — donderdag 1 mei 2008 @ 9.34 uur

  39. @36
    Beste Gloria?
    Wat denk je zelf, komt toch prachtig uit Koninginnedag blijven vieren op 30 April.
    Ongelooflijk het volk viert een ondemocratisch sprookje wat nog eens met alle kosten 200 miljoen in het jaar kost.
    Wat een tegenstelling de ene dag een viering van een ongekende zelf verrijking met al hun villa vlaggende aanhang, de volgende dag de dag van de arbeid, dus de vlag weer op bergen.
    Zelfs nog geen officiële feestdag in dit land, men geeft de voorkeur aan de viering van het adel gepeupel.
    Zie je zitten de arme sloebers om hun oude spulletjes te verkopen voor een paar Euromuntjes.
    Wat een viering, dat ziet deze adel graag de onderdanen zittend op de grond of verkleed als een idioot om wat centjes er bij verdienen.
    Is het eigenlijk geen ergerlijk gezicht afstammeling van een oorlogsmisdadiger, onderwereld meisje zwaaiend naar een enthousiaste koek happende menigte.
    En die domme Friezen, zwaaien naar een valse held van de Elfstedentocht.
    Best wel een volgzaam onderdanig volkje.
    Voor mijn is het leve 1 mei, leven de koningin roep ik in mijn nachtmerries.
    Maar maak je niet ongerust dat ik bloeddorstig ben(want eerlijk is eerlijk dat ben ik niet) ze hoeven van mijn niet onder het hakmes of uit een vliegtuig gegooid te geworden.

    Reactie door De Hakker — donderdag 1 mei 2008 @ 9.50 uur

  40. “Maar je zou ook nog kunnen denken aan tolheffing op bepaalde trajecten zoals in Frankrijk gebeurt.” (Reint, nr. 11)

    Dat kan in NL nou nèt niet, die Franse manier. Voor elke tolweg bestaat in Frankrijk een alternatieve tolvrije (N)weg. Géén alternatief? Snelweg tolvrij, want da’s wel zo eerlijk. In NL is er simpelweg geen ruimte voor deze methode.
    Maar, zoals wel vaker, hier wordt alleen een stukje van een oplossing overgenomen en dan met name het stukje dat geld oplevert voor de staatskas (= de burger geld kost). In dit geval de kilometerheffing. Joepie, daarmee kunnen we gewoon in de file blijven staan, maar mogen we er ook nog (extra) voor betalen.

    Verhuizen om dichter bij je werk te wonen? Een hele aardige oplossing, zo is bijvoorbeeld Zoetermeer groot geworden. En wat gebeurde er toen? Toen moest het – indertijd met opzet in Zoetermeer gevestigde – ministerie van Onderwijs terugverhuizen naar Den Haag, want dat vergaderde zoveel makkelijker. Jammer voor die honderden ambtenaren die inmiddels in Zoetermeer waren gaan wonen …

    Bij (grote) bedrijven werkt het net zo, maar wat wil je ook: goed voorbeeld doet goed volgen, tenslotte. Leuk voor alle werknemers/ambtenaren. Want los van de overdrachtsbelasting zijn er nog wel wat andere “kostenpostjes” die aan een verhuizing hangen. Bedrijven/organisaties die dermate ver verhuizen dat hun medewerkers worden gedwongen mee te verhuizen (of in de file te gaan staan of worden ontslagen en in de WW belanden) zouden verplicht moeten worden ALLE kosten daarvan te betalen: overdrachtsbelasting, waardevermindering van de oude woning, verhuiskosten, inrichtingskosten van de nieuwe woning, enz.. Of in geval van file alle autokosten/tijd/vervuiling/enz. Of … Alle kosten, dus. Kijken of ze dan nog zo gemakkelijk besluiten te verkassen.

    Reactie door Renée — donderdag 1 mei 2008 @ 11.19 uur

  41. Arbeidersklasse is groter dan ooit en wordt grover uitgebuit dan ooit eerder tevoren.

    De groep die met zware persoonlijke inzet de economie draaiende houdt, daar zeer zwaar onder gebukt gaat, daarbij steeds weer wordt uitgebuit omdat ze geen invloed hebben of kunnen uitoefenen ;

    is juist uitgebreid :

    rechteloze arbeiders ook wel ZZP’ers en statusloze basisschoolonderwijzers vergroten bijvoorbeeld de klasse heden ten dagen.

    Het “oud geld” is inderdaad afgenomen echter de elite, de zogenaamde beslissers floreren ondanks hun nieuwe naam : “ NETWoRKERS “ als nooit tevoren.

    Ik heb ook af en toe moeite bij de SP het onderscheid te maken tussen een aalmoesuitdeelorganisatie en een socialistische partij. Regelmatig wijs ik hier op het log op de ontbrekende verantwoordelijkheid voor uit te delen waren en gunsten en bovendien voor het risico van bezoedeling van de waardigheid van de ontvangers. Toch wordt ik dan menigmaal door mensen die ik zelf als socialisten beschouw, neergesabeld.

    Er is daarentegen wel een zeer opvallende kenmerkend verschil in de sociale verhoudingen waarneembaar :

    De NETWoRKERS missen de klasse, de stijl, de persoonlijkheid, de ethische integriteit van de vroegere elite ;

    Telkens als ik opperNetworker JPB zie, krimpt mijn hart ineen van schaamte : als niemand maar ziet dat hij mij vertegenwoordigt, elke keer als ik maar een glimps van hem opvang : kruip ik weg en geneer me diep; heb ik kromme tenen van schaamte dat hij mijn “leider” is;

    hij en hij alléén maakt dat ik me schaam, me diep geneer Nederlander zijn ;

    dan nog liever Hitler of Wilders.

    De arbeidersklasse-metafoor voor elite : “ Zakkenvullers ” wordt steeds meer door het even ordinaire “ Bakellende “ vervangen hetgeen echter exact de evolutie van de elite weergeeft : ze beperken zich niet meer uitsluitend tot bestelen van de arbeidersklasse.

    “Bakellende” kenmerkt sociale stroming.

    Reactie door ACE — donderdag 1 mei 2008 @ 11.31 uur

  42. @36 Gloria,

    Bedankt voor de link.
    En wat je zegt:
    “Heffing en boete
    Is vaste route”
    De regering is er niet voor oplossingen maar voor het belangendenken van de elite.
    Dus files oplossen?
    Standplaats Holland is veel te duur. Ik zei dat jaren geleden al herhaaldelijk. We kunnen nooit meer concurreren. De elite zuigt weg wat we decennia lang hebben opgebouwd aan verworvenheden. Dat is hun dienstverlening. Verder hebben ze aandelen overal verspreid over de wereld. Ja de maakindustrie is hier vrijwel verdenen. Onze elite kan het niet eens. We zijn een land van “dienstverleners” geworden. HBO-ers worden beter gewaardeerd dan academici omdat ze beter “aanstuurbaar” zijn. Kritiek mag je niet hebben want de elite wil niet geconfronteerd worden met eigen falen.
    We zijn creatief!! We breken oude huizen in traditionele volkswijken af omdat de grond en plek duurder zijn geworden. Dat noemt men zelfs innovatief. Dan kun je geld verdienen. Ook met de landbouwgrond die nog nooit zo duur is geweest. Terwijl de landbouwproducten vroeger relatief veel duurder waren. Dat wordt vast een nieuwe toekomst vn de dienstverleners. Net na de oorlog betaalde men 50% van het inkomen aan voedsel. Dus waarom straks ook niet weer? Groeimarkt!
    Het gezonde verstand is weg. “We” zijn geen samenleving meer maar het is ieder voor zich in zijn eigen huisje zijn eigen tuintje. Een verzameling ikken. Dagelijks de strijd in het openbare veld voor ieder om zijn/haar plek op te eisen. Regelmatig worden fietsers express door automobilisten aangereden of de ene automobilist schiet de ander voor zijn kop. Ons sociale kapitaal is naar de kloten. De elite heeft alles. Ze hebben het geld maar ook het sociale en ecologische kapitaal met hun landgoederen in het groen en hun golfclubs waar ze het sociaal goed hebben. De losers zitten geïsoleerd thuis te piekeren hoe ze de week door kunnen komen. Maar voor hen is er minister Vogelaar die geld jat van de huurders (dus koekje van eigen deeg) via de woningbouwverenigingen. En voor de losers is er ook een “beweging” gecreeerd door de ex-directeur van de geheime dienst of ze noemen het BVD, AIVD. Ze kunnen het altijd zo mooi “verkopen” met een logo, een afkorting. De inflatie van de taal, de teloorgang van betekenissen. We noemen het geen oorlog maar “opbouwmissie”, geen huisjesmelkersclub maar woningbouwvereniging etc. Het zou toch interessant zijn om een nieuw nederlands woordenboek voor de vertaling van dergelijke begrippen samen te stellen.
    Het Nederlandse volk is de weg kwijt, het staat in de file op weg naar …

    Reactie door Lef — donderdag 1 mei 2008 @ 12.33 uur

  43. volgens mij is men al tijden bezig met het oplossen van verkeers knelpunten.
    maar als mensen allemaal op een kluitje gaan wonen,en steeds meer auto,s kopen,
    is het voorkomen van files,niet mogelijk.
    is er al gekeken,hoe men in andere landen omgaat met het probleem,wat er is hoef je niet uit te vinden,vervoer over water,is de meest simpele oplossing voor de vrachtwagens colonnes,die constand bezig zijn met inhalen,en het z.g.n harmonica
    effect veroorzaken,waarbij een enorme uitstoot van remmende auto,s en stoppen en optrekken,files,extra milieu last ontstaat.
    men is al jaren bezig met het pappen en nat houden,en zo weinig mogelijk investeren
    in wegen en openbaar vervoer.
    wat mij trouwens opvalt,ik bezit een peugeot 207 felini turbo uitvoering,op
    mijn boordcomputer kan ik het verbruik aflezen,kom ik tot de ontdekking,dat mijn verbruik met 50 km net zo hoog is als met 100 km,als dat bij elke auto zo is, bevordert een snelle doorstroming,een mindere milieu belasting.
    de steeds maar stijgende energie prijzen,
    zullen het rijgedrag zeker beinvloeden.
    men kan het schaap scheren, maar het vel moet er wel op blijven.
    rekening rijden,een overheids inplantaat in de auto,wordt door iedereen bestudeerd,
    om het te verlammen,misschien is een stukje alluminium folie al wel genoeg.
    ooit ontdekte men in politiek den haag,dat spreiding,van overheids diensten,gunstig kon zijn voor de werkgelegenheid,in de zwakkere regio,s dus er kwamen kantoren in de stad groningen,en er werden ambtenaren geport om te verhuizen,er waren een aantal die dat gedaan hebben,maar de top,was hiertoe niet bereid,die zetten na het werk de zonnebril op en vlogen via eelde boven de wolken in de zon naar huis.
    spreiding van industrie,en werkgelegenheid,
    in dit kleine landje kan een heleboel oplossen van bestaande problemen.
    en dan mag de directie met de zonnebril op
    elke avond naar huis.

    Reactie door hw.rademaker — donderdag 1 mei 2008 @ 12.54 uur

  44. 41 Ace
    Ging het hier niet over filles? Maar op 1 mei mag het wel even over de arbeidersklasse gaan. Iedereen die in loondienst is hoort in principe bij de arbeidersklasse. Alleen: heel veel mensen vinden dat ze daar niet bij horen, omdat ze zoveel verdienen dat ze niet bij de arbeidende klasse willen worden ingedeeld. Zij richten zich meer op de ‘heersende klasse’ om de terminologie nog maar even voort te zetten, zij denken daar ooit toe gerekend te kunnen worden en gedragen zich alvast maar als zodanig. Een ZZP-er is nu juist iemand die niet in loondienst is, maar ook geen kapitalist, want hij heeft geen personeel om uit te buiten. Hij is uit vrije wil ZZP-er geworden en vaak vroeger in loondienst geweest. Terecht wil hij zich niet laten uitbuiten, dat er zoveel ZZP-ers bijkomen betekent eigenlijk dat de uitbuiting van mensen in loondienst veel sterker is geworden dan vroeger en dat daardoor meer mensen zich ervan bewust worden dat ze worden uitgebuit. Het is alleen wel jammer dat de arbeidersklasse verzwakt door de opkomst van de ZZp-er, ik denk dat kleine zelfstandigen politiek gesproken van oudsher veel meer in de rechtse hoek zitten. De ZZP-er is opportunistisch, hij verdient meer zolang het goed gaat, maar op het moment dat de economie minder wordt krijgt hij het zwaar: moordende concurrentie en bij faillissement geen WW. Het hele verschijnsel ZZP-er is een logisch gevolg van het neo-liberale beleid dat nu eenmaal zoveel mogelijk economische activiteiten wil laten uitvoeren door kleine en grote ondernemers. Dat kan door overheidsdiensten te privatiseren, maar je ziet het ook op kleine schaal gebeuren,mensen met een bepaald specialisme die hun baas verlaten en voor zich zelf gaan beginnen. Ik vraag me alleen af hoeveel ZZP-ers er bewust zonder personeel willen blijven, volgens mij zijn er ook heel wat die bij succes eigenlijk best iemand in dienst willen nemen. Dan kun je die zeker niet meer tot de arbeidersklasse rekenen.

    Reactie door simbro — donderdag 1 mei 2008 @ 15.35 uur

  45. Aanvulling op mijn berichten 2 en 25.

    Denk creatief over files via een creatief denkplan in vier stappen:
    1. Probleemanalyse
    2. Genereren van ideeën
    Uitgangspunt hierbij: bekijk het van een andere kant en stel kritiek op nieuwe ideeën uit. Stimuleer gekke en onlogische gedachtensprongen.
    3. Selecteren van ideeën
    4. Realiseren van ideeën

    Dit creatieve proces wordt hier uitgewerkt:
    http://www.beleidsimpuls.nl/creatieve_proces.php

    LEERZAME RADIOPROGRAMMA’S IN FILE
    Benut files creatief. Dat kan door informatieve en aantrekkelijke talkradioprogamma’s, waarbij de luisteraars via de telefoon meepraten in de uitzending en een deskundige vragen van luisteraars beantwoordt. Bijvoorbeeld over softwaregebruik, Engelse taalles, opvoeding van kinderen, veilig autorijden, veilig werken, conflictbemiddeling, voorkomen van racisme of over creatieve denktechnieken. Maak zo’n programma aantrekkelijk door een populaire artiest als presentator.

    Reactie door Jaap Veldkamp — donderdag 1 mei 2008 @ 15.37 uur

  46. De kunst van het weglaten.

    Als rasechte Amsterdammer heb ik mij gisteren verbaasd. Wat feest? Een kudde doelloze mensen. Duwend van noord naar zuid. En waarom? Daar is het leuker?

    Wij zijn een volk geworden dat zich van noord naar zuid en van links naar rechts laat ‘Rommelen’.

    Vraag mij ook af waarom de SP de dag van de Arbeid links laat liggen. Tijd NU om velen uit deze samenleving samen te voegen.

    Gisteren hoorde ik een bi/homo zeggen: Zelfs flikkers durven nergens meer voor uit te komen! Zij begrijpen zo’n beetje als eerste het spelletje.

    Het is de kunst van het weg laten.

    Ook mijn verstand komt bijna mijn oren uit als ik Argentinie en Bruinsma om het hardst de spindoktoren zie uithangen.

    Stel dat stroom uitvalt.. dan ligt het complete neoliberalisme op de kont. Keuriger gezegd, de bips. Denk dat de thuiszittende losers genoeg kennis, verstand en style.. in huis hebben om de regering, koningshuis incluis, te verbannen naar een land waar ze smeken om dochters van oorlogsmisdadigers en liefjes van Mafia. Daar is het toch immers veilig. Wel graag met een eigen bootje of vliegtuig!!!

    Aan Gloria en c.s. Zullen we dan eens een plaats en tijd gaan afspreken. Of blijft het bij veel blaten en weinig geven?

    Reactie door Roodkapje — donderdag 1 mei 2008 @ 16.58 uur

  47. @36 Gloria.

    Mooi artikel “De ontheemde arbeider”, als je doordenkt, waar is het thuisgevoel gebleven? Mariëtte Hamer van de PvdA heeft het piekfijn aangevoeld.
    PvdA moet weer veilige haven worden voor burger in de knel.
    Maar het is niet alleen de burger maar ook het vervoer, de politie, onderwijs, mensen aan het bed, de energie voorziening, de postvoorziening. Heel Nederland zit in de knel. Dan heb je nog een domme overheid die denkt met de prijzen, belastingen te verhogen, het te kort kunt wegwerken. Gekke huizen zijn met bosjes gesloten, nu weet ik waarom.
    In plaats vandaag in stilte de dag van de arbeid te vieren ben ik mij gaan verdiepen in de historie. Anders weet straks niemand meer wat daar aan vooraf gegaan is. Citaat
    Een socialistische beweging die zich identificeert met de strijd van alle onderdrukten, die opkomt voor het behoud van natuur en de levende wezens die daar onderdeel van uit maken, kan dit verlangen vervullen. Een remake van de PvdA kan dat niet.(einde citaat grenzeloos)
    Dit kwam ik tegen op mijn zoektocht naar het gebeuren van vandaag, maar het is ook Hemelvaartsdag en hij heeft mij de helpende hand geboden. Je moet kijken naar deze website zei hij.
    http://www.hymn.ru/internationale/index-en.html
    en deze niet vergeten:
    http://www.marxists.org/nederlands/luxemburg/1894/1894oorsprong_1mei.htm

    Reactie door olle Henk — donderdag 1 mei 2008 @ 17.06 uur

  48. Roodkapje @46
    Op die ongein van je willen wij best ingaan,
    ROEPT U MAAR!!!!!!!!!
    Maar met ECHTE plannen komen,sterker nog
    vouw je plannen uit op dit blog,er zitten meer mensen in de starblokken om “iets” te ondernemen,Anne Hilverda b.v.
    Wij wachten rustig maar met belangstelling
    af.
    Prettige voortzetting van de 1 Mei viering(…)

    Reactie door Rinus c.i. — donderdag 1 mei 2008 @ 18.41 uur

  49. Roodkapje.
    Filevorming!
    In tegenstelling tot Rinus 47,hebben wij wel een strijdplan klaarliggen.Wij geven je dat hierbij onder strikte geheimhouding, embargo, dus tegen niemand zeggen. Jij bezet eerste paasdag Schiphol
    en stoot dan door naar het binnenhof,onze
    schertspremier is dan gelijk werkeloos.
    Vier van ons hebben een rollator dus wij komen heel langzaam in file naar den Haag en bezetten Madurodam.Wij zijn zwaarbewapend,wij hebben een proppenschieter en een aardappelschilmesje waar de punt vanaf is. Wij wachten dus op jouw orders.
    Afsluitend Roodkapje de mensen op het SP blog proberen serieus mee te discusieren,doe jij dat nou ook,dan wordt het geen sprookjesland van grootmoeder en roodkapje.en geen geblaat meer van je ,dus.
    Desalnietemin tot wederhoren.
    Groet van de openloempia company.

    Reactie door Alphons Verseyden — donderdag 1 mei 2008 @ 19.05 uur

  50. Als de overheid nou eens zou stoppen met het subsidiëren van het woon/werkverkeer door de belastingvrije kilometerheffing. Maar neen, men houdt zich bezig met het nutteloos rondpompen van geld. De ambtenaren in Den Haag moeten tenslotte ook wat te doen hebben.

    Reactie door reint — vrijdag 2 mei 2008 @ 7.05 uur

  51. Geen belasting extra, maar ook niet die
    belasting die mevrouw Hamer denkt te kunnen
    poneren aan het adres van de SP, om die zo
    zonder meer te koppelen aan Wilders en Ver-
    donk. Het zal de SP-er niét overdonderen,
    maar tekent dus nu het paniekvoetbal bij de
    P.v.d.A. Deze uitlating neem ik haar dan
    ook hoogst kwalijk. Er was een tijd dat de
    PvdA het goed kon vinden met de SP, maar nu
    drijft zij hoogst persoonlijk nóg een aan-
    tal kiezers regelrecht in de armen van de SP door deze niet opbouwende kritiek.
    Er is voor tal van PvdA-ers die er nog
    over zijn ook reden om over te stappen naar
    de SP, die zich na al dit geroezemoes wel
    weer weet te herstellen, naarmate er nog
    meer flaters van deze coalitie boven tafel
    komen en die komen er gegarandeerd.
    Recht-zo-die-gaat Captain Marijnissen en
    doe het de kiezers en burgers ook duidelijk
    weten op juist dit persoonlijke, veel be-
    zochte weblog. Bedankt! Madelief.
    P.S.
    Off topic? Ja, maar deze reactie zal niet de enige zijn van de week! Veel zin heeft
    men ook niet meer in de FILE van de ver-
    zinsels te blijven wachten, ‘rood licht’
    dan nu voor de PvdA: stoppen dat ‘gedoe’!

    Reactie door Madelief — vrijdag 2 mei 2008 @ 10.29 uur

  52. Ik bedoel, dat de kosten van het woon/werkverkeer aftrekbaar zijn van de belastingen. Waarom stopt men daar niet gewoon mee. Dan kan de filebelasting misschien achterwege blijven.

    Reactie door reint — vrijdag 2 mei 2008 @ 11.03 uur

  53. Het is een realiseerbaar initiatief dat door de overheid gestimuleerd zou kunnen worden. “De” tussenstap tussen op het kantoor werken en thuiswerken zou voor een groot deel van de deelnemers op de arbeidsmarkt een uitkomst kunnen bieden.

    De SP heeft het over regionale dependances, maar wij hebben het over regionale subkantoren die voor iedereen op de arbeidsmarkt toegankelijk zullen zijn. Daarbij maakt het niet uit bij welke organisatie/bedrijf je werkt. Helaas zijn er ook arbeidsverhoudingen die niet op afstand werkbaar blijken. Dit omdat de werknemer daadwerkelijk fysieke arbeid binnen het bedrijf van de werkgever dient te verrichten.
    Alle overige deelnemers op de arbeidsmarkt daarentegen kunnen bij goedkeuring van beide partijen (werknemer – werkgever) prima een arbeidsverhouding op afstand hebben.

    Reactie door PACT Consultancy - J. Dijkstra — vrijdag 2 mei 2008 @ 11.22 uur

  54. Met de huidige technische middelen kan de overheid best 20% van het kantoorwerk verplicht stellen als thuiswerk. Voila woonwerkverkeer met 20% verminderd.

    Volgende vraag.

    Reactie door KnapZak — vrijdag 2 mei 2008 @ 11.26 uur

  55. Koninginnedag of 1 mei? Op 1 mei waren de files opgelost want wie niet op vakantie was had een paar dagen vrij genomen. En op 30 april was het een gekkenhuis. Opvallend is altijd weer dat bij kritische vragen over het waarom van deze uitzinnige menigte in idiote uitmonstering, men je aankijkt of je van een andere planeet komt. Nou, was dat meer waar. Onze koningin ( voorheen prinses glimlach) ziet er ook niet al te vrolijk uit, ondanks haar Dagobert Duck status. Nee, was de oude koningin Juliana er nog maar. Misschien dat ik dan een heel klein vlaggetje zou uitsteken.

    Reactie door Bert Vanderslagmulders — vrijdag 2 mei 2008 @ 12.19 uur

  56. Alle deeloplossingen die hier worden voorgesteld, hoe goed op zich ook, moeten wel vergezeld gaan van het besef dat je in een klein en overvol land als het onze er niet aan kunt ontkomen dat ingrijpende maatregelen nodig zijn.
    Eigenlijk is het zo bejubelde neoliberale kapitalisme daarmee volkomen tegenstrijdig, omdat dat juist een zo klein mogelijke en afzijdige overheid bepleit en dus eigenlijk het monddood maken van hele samenlevingen:
    Omdat stemmen op een machteloze overheid dan ook niet veel meer voorstelt, de macht ligt immers bij grote ondernemingen waarin “gewone” mensen niets te zeggen hebben…!

    Alleen een goed georganiseerde, met voldoende macht toegeruste en daadkrachtige overheid is daartoe echt in staat, omdat die boven de partijen kan gaan staan en OOK aandacht kan geven aan kwetsbare natuur en ruimtelijke ordening en de mensen met een laag inkomen
    Daartoe zijn forse ingrepen nodig omdat nu vooral hebzuchtige speculatie met onroerend goed en “veel verdienen” (voor de beter gesitueerden, ja…!) de norm zijn en de overheid de vroeger bestaande reguleringsinstrumenten -juist op wens van het nu klagende “kapitaal”!- grotendeels uit handen heeft gegeven.

    Nu kan het bedrijfsleven grotendeels zijn gang maar gaan en wil het vooral de krenten uit de pap, het zou liefst ook weer aan de bestaande verkeersellende grof geld verdienen door het weer op ZIJN manier te doen, de huidige verrechtsing draagt daaraan fors bij omdat die eenzijdig de rijken en het bedrijfsleven aandacht geeft.
    Zo zouden lease-auto’s eigenlijk betaald moeten worden door de werkgevers, NIET door de “samen”leving, omdat “leasen” gewoon een belastingconstructie is die de gemaakte kosten voor een groot deel op andere belastingbetalers afwentelt:
    WERKELIJK de kosten betalen zou waarschijnlijk al aardig helpen.

    Het neoliberale kapitalisme kan geen alles en iedereen zoveel mogelijk recht doende oplossingen geven…

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — vrijdag 2 mei 2008 @ 13.21 uur

  57. Gewoon meer spoor en beter aansluitend openbaar vervoer. Dát is m.i. het enige wat eropzit.

    M.b.t. 1 mei dag van de arbeid en de PvdA. Mariëte Hamer al gelezen in de volkskrant?
    Wat een ‘populistische’ one-liners produceert ze daar m.b.t. de SP als zou het een beweging zijn a la…..

    Als ex-pvda stemmer word ik wederom afgeschilderd als iemand die achter een ‘populistische’ partij nl.de SP aanholt, als een niet-nadenkende domme bange burger en op een hoop gegooid met die vreselijke TON en PVV partij.
    Gelukkig vind ik de SP allesbehalve ‘populistisch’ maar realistisch en laat ik de arrogantie van de pvda ver achter mij.
    Ze hebben het nog steeds niet begrepen. De werkelijkheid is niet populistisch maar keihard en heeft een genuanceerde visie én programma.
    Des te harder ze dit roepen des te meer ik de SP een goed hart toedraag en ben en blijf ik allesbehalve een aanhanger van beide andere in een adem genoemde partijen, die totaal onvergelijkbaar zijn. Ze hebben het bij de PvdA nog steeds niet begrepen ook de zogenaamd ‘linkse’ tak niet, de Mariëtte Hamers zal ik maar zeggen.
    Geen inhoud maar populistische one-liners produceren doen ze zelf.
    Ik hoor het Wouter Bos nog zeggen in de krant. “Op eigen kracht”.
    Helaas het blijft zwartmaken van de ander, een partij danwel de kiezer daarvan.
    Ze weigeren genuanceerd op inhoud te reageren, de kiezer serieus te nemen,veinzen aha-momenten als ze erachterkomen dat ze zaken verwaarloosd hebben, problemen opduiken…die door de SP eerder benoemd maar destijds ontkend werden en nu wederom genegeerd en ontkend worden. Ze blijven de waarheid geweld aandoen. Ze vergelijken de SP met opzet met xenofobe partijen als die van Wilders en TON zonder daar enige ‘inhoud’ aan te geven. Hoe populistisch kun je zijn als PvdA?
    De middenklasse zal net als in de US de laatste 10 jaar gebeurd is steeds meer verdwijnen en er zal enkel een upper en underclass overblijven met dank aan de PvdA.
    Maak als Mariëtte Hamer de kiezer zwart, bezie hem als een zielig geval en je denkt daarmee jezelf te ‘verheffen’. Helaas niets is minder waar. Ik kies niet uit angst en ben niet bang, zeker niet voor de Partij van de arbeid die bestaat reeds lang niet meer. Zij zijn regenten geworden en zouden de kiezer het liefst willen ‘afschaffen’.

    Reactie door Henny — vrijdag 2 mei 2008 @ 15.28 uur

  58. Voor een ieder die een betere oplossing weet: Ik woon in Kruiningen Zeeland stap op de trein en rij in een uur exact naar het centrum van Rotterdam voor 25 euro 70 retour. Voordeel geen file en sneller dan vanuit Spijkenisse met de auto naar het centrum in Rotterdam. Zou het geen oplossing zijn openbaar vervoer gratis te maken. Misschien gaan de mensen ook wel wonen op een plek zo als ik midden in de natuur. Het probleem is denk ik dat de randsteden graag groeien zonder na te denken over infrastructuur om zoveel mogelijk mensen binnen de gemeente grens te halen om er als gemeente financieel lekker voor te staan belasting te kunnen innen. Het is wel zo dat alle files dan in een keer zijn opgelost we zoeken het veel te diep. Geen miljoenen aan de OV geen mensen meer nodig voor de controle en nog veel meer voordelen zoals bedrijven met gigantische schade aan de files. Tegen over nee zeggen tegen file belasting staat een verantwoordelijkheid het antwoord daarop te verbeteren.

    Reactie door Henk — vrijdag 2 mei 2008 @ 17.11 uur

  59. Filebelasting, is een middel om het aantal auto’s terug te dringen op snel/autowegen.
    Ook hier gaat het spreekwoord gelden vele varkens(auto’s) maken de spoeling(genot) dun. Het gebruik van snelwegen zal beter geregeld moeten worden, vrachtverkeer in de nacht zal al veel goeds doen. Caravanrijders naar de honderd kilometer snelheid. Niet langzamer mogen rijden dan 100 kilometer, kortom ga maar door zo.
    Als je niets te doen hebt, kijk eens naar:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer)
    1.170.000.000 hits dus je kunt je lol op.
    Ook deze link is best goed:
    http://www.kennislink.nl/web/show?id=128889
    Maar als je niet oppas dan krijgen wij deze oplossing.
    http://members.home.nl/h.hiensch/File01.jpg Er is een song genaamd “File”, dat zou wel eens het komende volkslied kunnen worden van de staat der Nederlanden.

    Reactie door olle Henk — vrijdag 2 mei 2008 @ 17.24 uur

  60. @41 ACE,

    Juist dat woord zocht ik om aan te geven dat de elite zich wel sociaal kan redden: NETWORKING.
    Wanneer je deel uitmaakt van het netwerk ben je van een baan verzekert. Anders ben je een te groot risico en kun je solliciteren tot je een ons weegt. UWV zou iets aan kunnen doen maar zit ook in complot.

    In Nederland gaat het niet om fileprobleem op te lossen, wanneer niet de elite er echt baat bij heeft.

    Hier werd een aantal malen geopperd om thuiswerken te stimuleren. Maar managers willen niet dat mensen thuis werken want dan hebben ze een aanstuurprobleem.

    Zolang de elite geen terugkoppeling voelt in de portemonnee zal het fileprobleem blijven bestaan als last voor de werknemer en als speeltje voor de politicus.

    Dat de file geld en tijd en milieu kost weet iedereen. Maar wie betaalt het gelag?
    Onder Bakellende zijn we van 28ct naar 18 ct gegaan terwijl de brandstofprijzen sterk stegen, maar ik ken hoger geplaatsten ook bij overheid,die toch 32 ct en meer per km krijgen. En @ 8 Rogier Ooms beschrijft nog veel lucratievere zaken. Ik ken een situatie bij de overheid waarbij de algemeen geldende CAO regels jarenlang niet werden toegepast op de laagst betaalden die juist vanwege hun werk duizenden kilometers per jaar moesten maken en honderdduizenden euro’s zijn misgelopen. Een klokkenluider bij ons wilde hier werk van. Raad eens wat er met hem gebeurd is o.i.v. CDA?

    Reactie door Lef — vrijdag 2 mei 2008 @ 18.03 uur

  61. @55
    Fout Bert.
    Door ze een vinger te geven pakken ze je hele hand.
    Dat kleinen vlaggetje van jou is al dodelijk.
    Vergeet niet Bert dat ook deze koningin vlucht gevaarlijk was.
    En ze is er niet meer Bert, dus blijf realistisch denken en verval niet in schlemieligheid.
    De grootste boeven zijn maar op twee momenten lief dat is als ze baby zijn en als ze oud en dement worden,dat laatste maak dat jij dit kleine vlaggetje nog uit wil hangen.
    Al denk ik wel dat deze koningin de minst slechte was.
    Je heb natuurlijk uitzonderingen denk aan de hier veel schrijvende Rinus,die slaan de tussen liggende jaren over en is altijd charmant.

    Reactie door De Hakker — vrijdag 2 mei 2008 @ 18.47 uur

  62. Ik denk dat er behalve belastingheffing (nu weer op verpakking van levensmiddelen) nooit meer iets uit Den Haag komt.Geen zinnig woord, geen zinnig plan. Status quo want iedereen vreest de verkiezingen.

    En het volk legt het hoofd in de schoot en leeft van de hand in de tand. De vierde week is schraalhans keukenmeester voor velen. Tip voor deze categorie. Zorg dat je uien in huis hebt en wat olie, daarmee kun je elke
    maaltijd lekker maken en dan krijg je nog vit. C. Brandnetel (vers) om thee te zetten.Na de oorlog moesten de mensen daarmee op krachten komen.

    Of laat de pasta met pakjestroep staan en koop ipv. daarvan grapefruits en eitjes bij de boer,adresjes te over. Daar kun je van leven hoor. Vele ziekten zullen verdwijnen bij bijna niets eten, maar wat je eet moet puur natuur zijn.

    En verder moet de wal het schip keren, het gaat grandioos mis in de VS. Er wordt weer bijgedrukt (dollars) en de olieprijzen stijgen.De FED stopt er maar monopolygeld in.
    De nederlandse “regering”doet niets,gaat lekker op pinkstervakantie.Het is weer als in de tijd van Colijn.
    De oranjes,uitgeput na 30 april, gaan naar de Gelukkige Olifant en bea telt haar centjes, want de Shell heeft 25% meer winst gemaakt,dus zij ook. En losse Mabel heeft weer een dijk van een baan, als voorzitter van de raad van wijze mensen op deze wereld.
    Klaas bescheurt zich daarboven.

    Het is niet wie goed doet, goed ontmoet; nee: de brutalen hebben driekwart van de wereld.

    Reactie door anne hilverda — vrijdag 2 mei 2008 @ 19.31 uur

  63. Nieuwe oplossingen files
    Aanvulling op 2, 25 en 45.

    Deel het probleem op in deelproblemen en zoek creatieve oplossingen voor elk. Bijvoorbeeld: Hoe ontmoedig je kinderen dat met de auto naar school worden gebracht? Hoe wordt het openbaar vervoer sociaal veiliger? Hoe gaan mensen dichter bij hun werk wonen? Hoe spreid je werkgelegenheid landelijk beter? Hoe verminder je het geboortenantal?

    Spreid werkgelegenheid landelijk. Verplaats ook de rijksoverheid en Schiphol naar hooggelegen en minder bevolkt gebied dan de Randstad. Dit vermindert files en gevolgen van overstroming.

    Een 24-uurs-economie of 12-uurseconomie lost files op en bespaart op gebouwkosten en andere productiemiddelen.

    Meer video-onderwijs via internet kan gebruik van auto en openbaar vervoer sterk verminderen.

    Nieuwe oplossingen voor files
    (Engelstalige websites)
    http://www.google.com/search?num=100&hl=en&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anl%3Aofficial&hs=iZe&q=%22new+solution*%22+%22traffic+jam%22+&btnG=Search

    Reactie door Jaap Veldkamp — vrijdag 2 mei 2008 @ 19.55 uur

  64. @56 Harrieke

    het nare is dat om al deze oplossingen er door te krijgen, de enige oplossing is om eerst dit kabinet naar huis te sturen.
    eerder valt er gewoonweg niets op te lossen.
    en hoe langer dat duurt,des te meer ONoplosbare problemen er straks achter blijven.
    men luisterd namelijk naar niets of niemand,zelfs niet naar deskundigen…

    Reactie door iew — vrijdag 2 mei 2008 @ 19.57 uur