Beter OV lost de files wel op

Volgens een recent onderzoek helpt gratis OV niet tegen de files. Dat klopt. Het OV moet namelijk een goed alternatief zijn voor de auto, en daar schort het hem nu juist aan tegenwoordig. Het moet comfortabel zijn, er moeten genoeg zitplaatsen zijn, en vooral fijnmazig en frequent. Daarom moet er ook veel meer geïnvesteerd worden in spoor en buslijnen.

Het afschaffen van belangrijke buslijnen in wijken is de doodsteek voor goed openbaar vervoer. In Rotterdam is de verdwenen buslijn 77 – waar onlangs nog actie voor werd gevoerd – daar een goed voorbeeld van. Immers, als de reis te lang duurt, en niet de juiste plekken aan elkaar verbindt, dan zullen mensen er geen gebruik van maken, gratis of niet.

Het is dan ook niet raar, dat daar waar het OV wel een goed alternatief is, op plaatsen waar aan de weg wordt gewerkt, er goed gebruik van wordt gemaakt. Als het onderzoek dus iets aantoont, dan is het dat het openbaar vervoer veel te lang rechts is blijven liggen.

De oplossing is dus van tweeën één. Kwaliteit en betaalbaarheid.

Zie ook: Van stilstand naar vooruitgang

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 02 mei 2008 :: 22.37 uur

38 Comments

38 reacties

  1. Precies…
    het rijdt niet op tijd,dienstregeling sluit niet aan,en het is veel te duur.
    Zelfs met de huidige brandstofprijzen,rij ik met de auto veel goedkoper naar mijn werk,kom er op tijd aan en heb ten alle tijden vervoer tot mijn beschikking.
    ( en met carpoolen is het nog gezelliger ook)

    Reactie door taardje — vrijdag 2 mei 2008 @ 23.20 uur

  2. STIMULEER ONTMOETINGEN IN OPENBAAR VERVOER
    Het lijkt mij uiterst belangrijk dat het openbaar vervoer sociaal veiliger wordt. En het openbaar vervoer moet ook meer worden gepromoot als manier om nieuwe contacten te leggen, want daarvoor is het in principe erg geschikt. Dat ontmoeten kan op allerlei innovatieve manieren worden gestimuleerd. Bijvoorbeeld met behulp van systemen voor ‘blue tooth dating’. Of door een speciale afdeling voor alleenstaanden in bus en trein.

    Nieuwe oplossingen files
    Hier vind je zeer veel Engelstalige websites over meer nieuwe oplossingen voor files:
    http://www.google.com/search?hl=en&q=%22new+solutions%22+%22traffic+jam%22&btnG=Google+Search

    Reactie door Jaap Veldkamp — zaterdag 3 mei 2008 @ 0.11 uur

  3. Gratis, dat is niks.
    Je moet gewoon een eerlijke prijs rekenen.
    Prima toch als mensen carpoolen en dan goedkoper uit zijn? Maar met 1 of 2 in de auto, dat zou duurder moeten zijn dan per OV. Ook binnen het OV moet je een te veel aan gebruik afremmen. Schaf de OV-studentenkaart af en laat ze voor de halve prijs reizen, net als vroeger. Verbied verder alle marketingtrucs, waardoor ‘normale’ gebruikers van OV zich wild ergeren aan alle omzittenden die gratis of voor een habbekrats hun reiscomfort vergallen. Gewoon een vaste km-prijs en geen tierlantijnen.

    Verder moet het stedelijk gebied heel anders behandeld worden dan het buitengebied. In een stad heb je een intensief en comfortabel OV nodig en daar kan dat ook. Belachelijk dat het er op te veel plaatsen nog niet is. In de regio kun je meer bereiken met een combinatie van goede treinverbindingen, aansluiting op autovervoer via P&R en transferia en een kleinschalig netwerk van treintaxi’s, bussen en busjes.

    Reactie door Hermie Kreeft — zaterdag 3 mei 2008 @ 0.41 uur

  4. De strijd voor terugkeer van de buslijn hebben we na jarenlange actie gewonnen. Zie http://rotterdam.sp.nl/bericht/25203/080429-mooi_succes_bewoners_en_sp_oplossing_voor_bus_77.html .

    Reactie door Daniël — zaterdag 3 mei 2008 @ 0.44 uur

  5. In navolging van mijn vorige reactie: Een verkeerd denkbeeld. De trein is geen auto en lux genoeg. Je hebt er je fatsoen en rekening te houden met medepassagiers wat mij betreft een geweldig vervoersmiddel overal bereikbaar waar je met je auto in de file staat. Je hebt er helaas voor de autobezitters geen ego gedrag. Duur is het wel maar over enkele jaren is de benzine toch niet meer te betalen onze regering moet wel met een ander denkbeeld komen als waar we nu mee bezig zijn. Openbaar vervoer gewoon gratis maken en regelgeving voor het aanleggen voor buslijnen niet aan bezwaarschriften en andere idiote regels blootstellen. Laat al die tunnels en ringbanen maar door die werkgevers betalen zij beheersen de economie zo niet dan is er in ieder geval een prachtig alternatief. Waar bedrijven het personeel gebruik bieden voor openbaar vervoer is het niet voor niets dat daar geen economische schade de kop opsteekt.

    Reactie door Henk — zaterdag 3 mei 2008 @ 2.14 uur

  6. Ik denk niet dat gratis OV de kwaliteit ten goede zou komen. Nu vind ik echter dat de kwaliteit niet in verhouding staat tot de prijs. Het kan allemaal wel wat beter voor die prijs. Ik reis zelf met de bus naar mijn werk, dit is zo’n acht kilometer. De bus rijdt echter een heel eind om om zoveel mogelijk dorpen aan te doen. Ik vraag daar niet om maar moet er wel voor betalen. Het kost 5 strippen. Reis ik in een andere richting naar de eerstvolgende wat grotere plaats dan is die afstand 9 kilometer en betaal je 4 strippen. Dit vind ik al heel lang niet kloppen. Het betalen voor zones zou er helemaal uit moeten, ook denk ik dat het OV op het platteland veel duurder is dan in de stad. Landelijk eerst maar eens de prijzen gelijk trekken, dacht ik.

    Reactie door J Vrolijk — zaterdag 3 mei 2008 @ 9.23 uur

  7. M.b.t. het stimuleren van thuis werken twee opmerkingen: 1) Niet alle soorten werk lenen zich daarvoor (= open deur).
    2) Niet alle huizen lenen zich daarvoor: in een klein twee-kamerflatje doe je alles in de woonkamer. De meeste mensen beschikken tegenwoordig weliswaar over een computer, maar niet iedereen kan een gezonde werkplek thuis cre?ren. Af en toe eens wat lezen of een brief typen is iets anders dan een behoorlijk aantal uren per dag werkprestaties moeten leveren d.m.v. de computer. Echt arme mensen zijn daardoor genoodzaakt elke werkdag naar en van het werk te reizen. En geld om te verhuizen hebben zij ook niet.

    Reactie door Vlammetje — zaterdag 3 mei 2008 @ 11.01 uur

  8. werdt het openbaar vervoer ook niet geprivatienogwat,zodat er delen in nl maar zelf moeten zien hoe er te komen,
    wat!!! bij ons in de polder werden zelfs de bushokjes verwijdert,omdat er iets niet betaald werdt,twee keer raden wie er niet betaalde!zeg maar de klonen van het huidige nl regiem.
    ps ik sta hier al 40 jaar te wachten,op de plek waar een treinstation zou moeten staan,naast de snelweg,nabij Eoord/nop.
    twee keer raden wat er nu staat,
    EEN AUTO VERHUUR BEDRIJF,
    fijn maandag weer naar amsterdam 86 km,gemiddelde snelheid 45 km,hoe dat kan omdat almere op de verkeerde plek gebouwt is,tja met een vvdér aan de top,die illegaal water oppomt,en er zonder straf/op staande voet ontslag,, mee weg komt,ok het moet nu de istalatie verwijderen,als dat echt gebeurt?het is immers getrouwt met een ,,bouwbedrijf,,die ook veel illegaal doet,steekje hier en daar zalk maar zeggen.
    wordt het niet eens tijd dat al de illegale/n(praktijken) in dat nieuwe?opvang centrum geplaats worden,(ik meen geopent door ook een voormalige foute vvdér)zit die binnen de korste keren vol,met cda/vvd spul.
    maarja de sukkels van nl blijven op (oorlogs en martelen misdadigers)schuldigen stemmen.
    maar laat het openbaar vervoer en dergelijken maar over aan emiel,dan komt het wel goed,ook een cdaér(schuldige) met zachte g,ps komt daar ook niet een andere ook zooooon foute cdaér vandaan,met ahum rug klachten,zeg maar vriend van israel,ook ncrv gisteren gezien/hebron,jaha dan blijf je wel stemmen op dat cda.nederland is nederland niet meer,het had netzogoed een duitse profincie kunnen zijn,de cda/vvd/cu mentaliteid is er wel voor.
    sorry voor de zwevende of de nu nog kiezende pvd$ kiezer,denken!of het er mee eens zijn dat je ook een foute burger? bent zoals cda/cu stemmers.

    Reactie door ad — zaterdag 3 mei 2008 @ 12.44 uur

  9. OK ik hou het heel kort.
    Even nog los van de politiek.
    Geef een aap een auto en zie wat er gebeurt.
    En dan de politiek. Gorilla’s? Chimpansees? Baviananen?
    Ze kunnen van mij allemaal de boom in want dat is toch zo goed als hun habitat?
    Geef iemand die qua fysiek en oerdriften nog steeds stamt uit het Stenen Tijdperk een technologisch wonder dat auto heet en wat gebeurt er?
    Dr. Brains maakt het, Mr. $$$ verkoopt het en Bakellende cs belast het.
    De wereld is ongebreideld ongeremd uitgegroeid tot formule nr. 1: garage, showroom, boortoren, tankstation, asfalt, file en NOx en CO2. En waar staat u in de pikorde?

    Reactie door Lef — zaterdag 3 mei 2008 @ 13.45 uur

  10. Deeloplossing ‘thuiswerken’ heeft m.i. schadelijke bijwerkingen, die per saldo niet opwegen tegen het stukje file, dat je ermee bestrijdt. Ik heb hier zelf al enige ervaring in op kunnen/mogen doen. Een belangrijk deel van mijn arbeidsvreugde ontleen ik persoonlijk in elk geval aan het samenwerken met anderen en niet aan een ‘klinisch’ dingen voor elkaar krijgen, als ware ik een robot.

    Hoe ‘dubbel’ en merkwaardig, dus, deze deeloplossing, wat mij betreft. Daar heeft het kabinet – in woorden – dat motto van “samen” (werken en leven, in die volgorde), waar de SP grosso modo weinig concrete gevolgtrekkingen in terugherkent, maar zelf komt ze met deze deeloplossing… Technisch gesproken kun je zo prima samenwerken, maar sociaal gezien ga je volgens mij met thuiswerken helemaal de verkeerde kant op.

    Een alternatief voor dit stukje had ik een tijdje terug ook al bedacht – maar nooit uitgesproken – en ik vond het leuk om te lezen, dat “PACT Consultancy – J. Dijkstra” dat alternatief ook leken te hebben bedacht. (Reactie #53 op de afgesloten discussie over ditzelfde onderwerp.) Als ik me tenminste niet vergis.
    In mijn eigen woorden zou ik het omschrijven als het inrichten van kantoorruimten, die – bijvoorbeeld in de buurt van NS-stations of (dichtbij) andere makkelijk bereikbare locaties – kunnen worden geleased. Als werknemer ben je dan lekker even de deur uit, met als voornaamste – psychologische – effect, dat je aan het eind van de dag de deur achter je kan dichtslaan. (Met thuiswerken heb je dat niet…) Bovendien heb je dan het m.i. positieve effect van dat je tóch dagelijks je sociale contacten hebt.

    Het is natuurlijk een beetje een basisidee…

    Reactie door Wilbert — zaterdag 3 mei 2008 @ 16.37 uur

  11. beste jan marijnissen
    en alle mensen die het ov project nietsnappen
    de ov moet onmiddelijk worden afgeschaft en vooraltijd in de prullenbak verdwijnen
    want bij het ov project hoort ook de ovpoortjes
    en beste mensen daar kan ik met mijn rolstoel niet door zijn te smal
    en mensen die spastisch zijn kunnen ook nooit met de ovkaart omgaan
    dus wordt het tijd voor de een debat metde staatsecretaris van verkeer en waterstaat om deze ov ramp van tafel te krijgen
    groeten cornelis een rolstoel gebruiker
    en jongstleden hiervoor station-cs in leiden bezet

    Reactie door cornelis — zaterdag 3 mei 2008 @ 16.44 uur

  12. met gratis OV zou het probleem wel degelijk opgelost kunnen zijn, maar dan moet je de mensen er wel eerst aan laten wennen, met 1 dat gratis schiet je niks op.
    en er moet overal een goede aansluiting komen, en als ik dan in de bus of de tram geen zit maar een staan plaats heb, dan heb ik daar vrede mee,ook in het weekend gratis en ik zal de eerste zijn die mijn auto weg doet,,,,,,,,,,,,

    Reactie door anna — zaterdag 3 mei 2008 @ 17.11 uur

  13. Lef In ieder geval niet op de miljonairsbeurs.
    Waar zagen we Balkenende verschijnen vóór de verkiezingen.
    Niet in trein of bus….niet populistisch genoeg.
    Maaaarrrr…. wel
    Juist bij DE Spijker, bij RTL Boulevard waar hij het had over…en zeer Europees bij een auto-showroom in Duitsland. Was het Berlijn? En dan ook nog een vette pint drinkend…..dat was voor de ‘gewone’ man.
    Wiens stemmen zocht hij?
    Alle gekheid in het catshuis.. ik kan me alleen maar volledig aansluiten bij het geschreven stuk, dat is reeds lang mijn mening en toen ze zeiden dat het ‘project’ mislukt was dacht ik precies hetzelfde.
    Ze zijn hartstikke blij dat ze deze uitkomst kunnen misbruiken ter legitimatie van meer asfalt etc…. zonder enige oorzaak te hoeven benoemen….
    Ze kunnen je net zo goed vragen kosteloos op een paard naar het werk te gaan als alternatief. Ook dan weten ze vantevoren de uitkomst en doen ze uiterst verbaasd hierover.
    Logica schijnt in de politiek ver te zoeken zo ook ‘gezond’ verstand.
    Maar ja de auto is wel een zeer populistisch middel gebleken om de kiezer voor je te winnen en die moet je net als de boeren niet te-eurlingsstellen….
    Een skateboard heeft ook vier wieltjes daarvoor was de reklame echter een stuk minder goed uitgevallen…dit vervoermiddel is dan ook nog niet stemgerechtigd.
    En dat heeft het over ‘rentmeesterschap’.
    Jaap Veldkamp, bespaar me dat zeg! Niets liever dan lekker wegmijmeren in het OV, als dat nog mogelijk is.

    Reactie door Henny — zaterdag 3 mei 2008 @ 17.38 uur

  14. We moeten eens ophouden met de kreten gratis vervoer want niets is gratis,
    De gebruiker moet betalen ik heb geen zin zoals voor kinderopvang ,gratis OV,schoolboeken enz. voor andere te betalen.
    Moet ik gaan betalen voor luie schooljeugd die dan geen meter meer fietsen of voor lui die voor elke snottebel in de bus stappen.
    Van al deze genoemde dingen maak ik geen gebruik, maar betaal me scheel zo langzamerhand.
    Zorg eerst er nu eens voor dat de onbeschoftheid van die buschauffeur afneemt want als de oudere niet snel genoeg naar hun plaats rennen is de bus opgetrokken en liggen deze op hun bek.
    Ze stralen een totale absurde vorm van onbeleefdheid uit, laat staan als de bus gratis is. Mijn niet gezien in deze bussen van verschrikking waar je eerst het braaksel weg moet vegen.
    Laat me heerlijk in mijn auto zitten, ik betaal daar al heel veel belasting voor die naar andere doeleinden gaan. Zadel mij nog niet keer op met kosten van vervoer voor andere deze betalen ook niet voor mijn auto.
    V.D. betaal al belasting om plakjes worst in een zakje te doen het zit me zo langzamerhand tot mijn strot al die waanzin.

    Reactie door De Hakker — zaterdag 3 mei 2008 @ 21.07 uur

  15. 1) Zowieso meer spoor en asfalt aanleggen (om de gegroeide frequentie en mazigheid op te vangen).

    2) Aanbestedingscontracten op de punten van toegezegde prestaties zwaarder en sneller beboeten.

    Met deze 2 maatregelen kom je al een heel eind.

    Reactie door Ach ja — zaterdag 3 mei 2008 @ 21.37 uur

  16. HOE WORDT THUISWERKEN LEUKER EN DOELMATIGER?
    @ 10 Wilbert en aanvulling op mijn bericht 2 hierboven.

    Thuiswerken via internet zal de files uiteindelijk doen oplossen volgens mij. En thuiswerken kan wel gezellig zijn als je daarbij veel gebruikt maakt van besloten webforums, videoconferenties via internet, speciale vergadersoftware en videochat. Dit alles om contact te houden met collega’s en andere beroepsmatige contacten. Een voorbeeld van gratis videochat is http://www.solomio.nl .

    Ook kunnen bijvoorbeeld internetcafés in woonwijken met aparte gezellige praatruimte een rol spelen bij het werken via internet en daarbij tevens de sociale samenhang in wijken versterken.

    Er zijn nog talloze ander manieren te verzinnen om telewerken prettiger en efficiënter te maken. Wie verzint daarover mee?

    WEBSITES TELEWERKEN
    Hier vind je Nederlandse websites over telewerken: http://thuiswerk.startpagina.nl

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 4 mei 2008 @ 1.27 uur

  17. ? 16 Jaap Veldkamp: De echt arme mensen op hun kleine 2-kamerflatje zouden (in de toekomst) in een internetcafé kunnen gaan werken, met als voordeel andere sociale contacten dan uitsluitend die op het bedrijf of de instelling waar je werkt. Daar de meeste banen nu al – en in de toekomst nog meer – voltijdbanen betreffen (die, als het aan Van der Hoeven ligt, z.s.m. 40 uur per week beslaan: niks ATV-uren) zou dit betekenen dat je per dag (minimaal) acht uur in dat internetcafé gaat werken. Ergonomisch moeten aan deze werkplekken eisen worden gesteld die wel te realiseren zijn. Maar wordt er dan gewerkt in af te sluiten “hokjes”, gezien de privacygevoelige informatie, ook in de vorm van documenten? Ik moet er niet aan denken! Ook denk ik dat je daar niet je meegenomen broodtrommeltje en thermosfles kunt leegeten en –drinken, dus dat kost weer geld. Bovendien komen er steeds meer werkende armen, dus die cafe’s moeten wel een behoorlijke omvang hebben om die allemaal te kunnen “ophokken”. Nou ja, niet iedere werkende arme woont in een 2-kamerflatje natuurlijk; in de sociale woningbouw wordt tegenwoordig uitgegaan van minimaal 3 kamers, dacht ik. Feit is echter dat momenteel niet iedereen daarover beschikt.

    Reactie door Vlammetje — zondag 4 mei 2008 @ 9.49 uur

  18. Iets waar ik steeds meer mee worstel:

    Niet helemaal on-topic maar, omdat ingewikkelde systemen zoals goed openbaar vervoer moeten wortelen in gedegen politieke beslissingen, ook op de zeer lange termijn:
    Ik vind het tekenend voor het morele, geestelijke en mogelijk ook intellectuele verval van Nederland dat er zo langzamerhand een verbijsterende, maar vooral ergerniswekkende spraakverwarring is bij heel veel mensen als het om de begrippen politiek “links” en “rechts” gaat.

    Ik denk dat de SP maar eens goed moet gaan uitleggen wat links en rechts is en daarbij mag gerust tegen “heilige huisjes” worden geschopt.
    Ik vind het zo langzamerhand onverteerbaar dat links telkens maar weer wordt verantwoordelijk gesteld voor allerlei nare maatregelen, waaronder vooral sociale afbraak, die (UITERAARD!!) gewoon door KEIHARDE RECHTSE politiek zijn veroorzaakt.

    Daarbij mag ook worden uitgelegd dat vooral de al jaren RECHTSE PVDA daarbij haast misdadig is te werk gegaan, het is niet niks als je de zwakkeren in de maatschappij en ook heel wat “gewone” hardwerkende mensen in de maling hebt genomen en in hun portemonnee “verkracht” en dan ook nog het klimaat zo grondig hebt verpest dat heel veel mensen in opperste verwarring niet meer weten waaraan ze toe zijn. Geen wonder dat je dan aan samenzweringen gaat geloven (en waarom eigenlijk NIET…??!)

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 4 mei 2008 @ 17.14 uur

  19. Een file is een verkeersbeweging waarbij de voorste rustig rijdt ,en de rest er nog harder dan hun voorgangers voorbij wil scheuren.Met uitzondering van in-, en uitvoegen, dan wil de linker (of rechter) er zo kort mogelijk voor proppen, waarbij de voorste rustig in de remmen kan en de rest nog harder, dan hun snelheid, in de remmen moet.

    (Zou het iets met mentaliteit zijn ????)

    Reactie door taardje — zondag 4 mei 2008 @ 18.53 uur

  20. @Jaap Veldkamp — zondag 4 mei 2008, 1.27 uur

    Ik zou eerst maar eens lezen, wat ik schrijf, voordat je op mij reageert.

    Reactie door Wilbert — zondag 4 mei 2008 @ 19.18 uur

  21. Als we nu eens de kinderbijslag afschaffen? En bus en trein (weer) in eigenbeheer van de staat nemen. Kunnen we trein, bus en taxi gratis aanbieden. Daarnaast gratis onderwijs, zoniet betaalbaar! En als klapstuk gratis professionele kinderopvang! Lijkt dat niet wat? (Ik heb het even snel uitgerekend op de achterkant van een sigarendoosje. Wouter Bos houdt geld over. Mogelijk voor nog meer leuke dingen.

    Reactie door Curly — zondag 4 mei 2008 @ 20.28 uur

  22. @21 Curly.
    Leg uit,vertel!!!!!!!!
    Heel,heel lang,geleden was er een burgemeester,oud minister,van Smallingerland,die had ook “iets”op de achterzijde van een sigarendoosje geschreven en berekend, die had het
    F O U T ,hij is later moeten aftreden,hij was ondeugend geweest.Tegenwoordig hebben we calculators dus moet het niet zo moeilijk voor je zijn om je verhaal waar
    te maken.
    Dus Curly, make our day, en leg uit.
    Prettige bevrijdingsdag en tot lees.

    Reactie door henk c.s. — zondag 4 mei 2008 @ 21.46 uur

  23. openbaar vervoer aan de staat en gratis, onderwijs (en bibliotheek) gratis en kinderopvang gratis.
    en dan de kinderbijslag a en kindertoeslag afschaffen.
    Ik vind het helemaal niet een gek idee. ALleen al de rompslomp weg, dat spaart heel veel geld. EN papier.
    ER komt rust in de tent.Bedrijven zouden dan iets voor hun werknemers kunnen doen b.v. bij geboorte van een kind, als het kind naar middelbare school gaat. Afhankelijk van de periode van dienstverband.

    Ja CUrly. dat moet maar doorgaan.Het lijkt mij ook goedkoper,

    Waarom doen “regeerders”(die toch vooruit moeten zien, nooit iets wat zo simpel is en voor de hand ligt?
    Omdat ze interessant en omslachtig willen zijn en zich zelf graag horen blaten.

    Reactie door anne hilverda — zondag 4 mei 2008 @ 22.38 uur

  24. ik word moe van het idee dat, zodra je de consumenten alleen maar laat voelen in hun portemonnee, je alle problemen oplost. Waarom kijkt de regering niet verder dan alleen maar naar geld. Zo vind ik dat ook van de verpakkingsbelasting. Ik kies altijd voor de minst vervuilende verpakking, maar vaak, en vooral bij vleesvervangers, zijn die toch nog erg vervuilend. Ik ben ook vegetarier voor een beter milieu, maar dat kan op deze manier niet. Zo is dat ook met het ov, ik voel me schuldig elke keer als ik in de auto zit, maar helaas moet dat soms, omdat ik voor mijn werk vaak naar plekken moet reizen die slecht per ov te bereiken zijn. Mijn vouwfiets biedt wel een deel van de uitkomst, maar nog kan ik niet overal komen.

    Reactie door Martine Meester — zondag 4 mei 2008 @ 22.43 uur

  25. @21
    Beste Curly,het steeds hier op de site propaganderen met het woord gratis is net zo vals als de bevolking in de maling nemen met de woorden van Nederland grootste bedrieger,,na het zuur komt het zoet,,
    Zelfs Henk c.s. toch geen domme jongen, trapt hier helaas nog in.

    Reactie door De Hakker — zondag 4 mei 2008 @ 23.18 uur

  26. Kinderbijslag en kindertoeslag afschaffen in ruil voor gratis OV, onderwijs en kinderopvang? Voor onderwijs en kinderopvang zijn toch andere regelingen voor de lagere inkomens? Dus kinderbijslag en kindertoeslag inruilen voor alleen gratis openbaar vervoer? Ik weet het niet hoor maar ik gebruik de kinderbijslag altijd voor kleding en voedsel voor mijn kinderen, of moeten ze verhongeren en in een jutezak rondlopen. Want met een laag inkomen heb je die extra ondersteuning al hard nodig om alleen al in leven te blijven. Voor mensen met een laag inkomen kunnen ze het beter: kinderbijstand noemen want zonder dat kom je er niet meer. Wat een dom voorstel.

    Reactie door J Vrolijk — maandag 5 mei 2008 @ 10.11 uur

  27. De verpakkingsindustrie, neemt samen met gebruikers van hun producten, voor zijn vervoer heel wat rijruimte in beslag.
    En heel wat verpakkingen die men over de weg vervoert, en welke al dan niet een product omhullen, die zijn overbodig:
    Potje met dit, potje met dat.
    Flesje zus, flesje zo.
    En dat geldt ook voor verpakkingen van karton of plastic.
    Toen ik nog een kind was, stond schuin tegen over ons huisje, in het armoedige kruidenierswinkeltje van Benders, in de oude Kerkstraat in Schandelen, en vat met stroop achter de deur.
    Dat was nog vlak voor de oorlog.
    Daar stuurde mijn moeder mij met de centen in de pot, dikwijls naar toe, om een kan stroop te gaan halen. Dat lieten ook andere moeders hun kinderen doen.
    Als men nu in de winkels, de stroop, de pindakaas, de jam en andere producten van cornflakes tot waspoeder waar bij dat mogelijk is, in vaten en containers zou stoppen, waar kopers ze naar behoefte zelf kunnen uithalen (en afwegen) dan zou dat heel wat fileleed kunnen besparen.
    En dan waren wij tegelijkertijd verlost, van heel wat overbodige, ongewenste en onnodige verpakkingen. En van onnodig werk.
    Dat zou natuurlijk zielig zijn voor reclamejongens en de verpakkingsindustrie.
    En dat zou ook een flinke schadepost kunnen opleveren voor de belasting. Maar op wat er niet is, daar kan geen belasting over worden geheven. Wat niet uitsluit, dat zoiets nooit gebeurt.
    In de huidige economie, daar is veel kunstmatige werkgelegenheid nodig, en daar moeten de mensen worden verleid.
    Wie worden daar het rijkst door?
    Die lui zorgen er wel voor, dat er heel wat onnodig werk kan worden gedaan.
    De wereld, die gaat ten onder aan onze economie, onze vlijt, onze kennis, en onze schadelijke vormen van creativiteit.
    En ons land vooral door mijnheer Balkenende en co!

    Haras.

    Reactie door Haras — maandag 5 mei 2008 @ 10.30 uur

  28. @ 18 Harrieke,

    De maakbare samenleving inclusief OV is een illusie gebleken.

    Er is een netwerk van belangdenkende elite die het volk en de overheid gebruikt om er zelf beter van te worden.
    Wil je een goeie baan dan moet je tot het netwerk toetreden. Wanneer je echter authentiek bent, ben je niet geschikt. Want je luistert naar je eigen ziel, je eigen gedachten, je originaliteit. Niet aanstuurbaar dus.

    De mensen die nu de beslissingen nemen en vooral de mensen op manager niveau en hoger zijn ja-knikkers en orders uitvoerenden die tot het netwerk behoren. In ruil daarvoor krijgen ze van de elite ook een stukje van de taart.
    Maar ECHTE oplossingen voor Nederland als samenleving worden niet of zelden bereikt omdat het daar dus niet ECHT om gaat. Feedback van onderaf is er DUS niet.

    Het gaat om netwerken, de juiste mensen kennen.
    Daarom is er een gigantische kloof ontstaan tussen laten we zeggen Jan met de Pet en de overheid.
    De rijken zorgen voor zichzelf. Dit gaat op voor het vervoer maar eigenlijk voor alles. Het publieke domein inclusied OV, school, etc. wordt uitgekleed.
    Opkomst condominiums, private schools, etc. Rijken willen geen OV. JPB kijkt weg.
    De nieuwe apartheid!

    Reactie door Lef — maandag 5 mei 2008 @ 11.44 uur

  29. @Curly
    Heb hartelijk om je stukje gelachen… het was toch een grapje?

    Reactie door Ach ja — maandag 5 mei 2008 @ 12.12 uur

  30. Een systeem van snelbussen met transferpunten aan de rand van de stad, waar lokale bussen weer op aan sluiten is in sommige andere landen zeer succesvol.
    Je zou ook de busverbinding tussen twee grote plaatsen A en B effectiever kunnen maken door vanuit plaats A de bus rechtstreeks naar punt C halverwege te laten rijden die dan daarna als boemel door naar het eindpunt B rijdt. Tegelijk laat je een boemel uit punt A naar punt C rijden, waar die de andere bus ontmoet, daarna rijdt deze door als snelbus. Je kunt dus met één overstap razendsnel van A naar B en tegelijk worden alle tussenliggende plaatsen optimaal bediend.
    Een monorail is ook aantrekkelijk, er hoeven alleen maar pilaren geplaatst te worden, met daarover betonnen delen. Scheelt het aanleggen van allerlei extra banen.

    Reactie door Eric — maandag 5 mei 2008 @ 14.11 uur

  31. - Een bus is ook een verpakkingsmiddel – je stopt er mensen in – Is dit een middel om vast vooruit te lopen dat het kaartje omhoog gaat?
    - Een huis, daar verpak je gezinnen in, alle taxes omhoog
    - Flats gaan extra betalen natuurlijk, dat is grootverpakking…
    - Op het zit het pluche op nieuwe stoelen en daar komt 30% (stilzwijgend natuurlijk, want niemand – zeker ik niet – hoort daar iets meer van.

    Jan, doe er es wat an ! Goede slogan voor de komende jaren….

    Reactie door Maurice — maandag 5 mei 2008 @ 14.51 uur

  32. ondanks alle goede plannen,demonstraties,moties,debatten,etc etc word er vooralsnog helemaal NIETS opgelost zolang we te maken hebben met volksverlakkerij regering Bak-ellende 4.
    en is discussieren enkel en alleen nog maar een weblog hobby…

    dan kan men wel gaan roepen dat mijn bijdrages niets bijdragen aan de discussie,maar waarom moet ik met goede plannen komen als er al heel veel goede plannen zijn die ook niets veranderen, omdat men er niet naar wil kijken/luisteren.

    de SP wilde niet mee regeren,zegt men.
    maar dat wilde de SP wel !
    de SP wilde alleen niet mee doen aan “Volksverlakkerij” waarna men door de achterdeur is afgeserveerd.

    BENOEM dat dan ook zo!

    Reactie door iew — maandag 5 mei 2008 @ 15.20 uur

  33. Wilbert ik kan me heel goed in je standpunt vinden. Een gezin of anderszins wordt steeds meer een eilandje. ‘Samen’ gaat verloren zo ook steeds meer van de sociale vaardigheden. Een mens is meer dan lettertjes op een witte ondergrond. Nog een probleem? Wie draait op voor de energiekosten die dit met zich meebrengt en hoe denk je dat te berekenen. Extra gas-verbruik in de winter voor sommigen, electriciteit voor het gebruik van de computer etc…Bovendien is enige scheiding tussen ‘thuis’en ‘werkplek’ook belangrijk. Werken met een computer oke maar we moeten er niet zelf een wórden. Lichaamstaal en andere non-verbale communicatie blijft essentieel voor een sociale gemeenschap.
    Niets is eenvoudig.

    Reactie door Henny — maandag 5 mei 2008 @ 18.39 uur

  34. Lef, fijn dat je dat aankaart want het is zo! Ons kent ons en handje boven handje..voor hun werkt liberalisme omdat ze sociaal zijn met gelijken..en de rest? Plebs, uitschot, dom volk

    Reactie door cynthia — maandag 5 mei 2008 @ 22.27 uur

  35. @Henny — maandag 5 mei 2008, 18.39 uur

    Dank je, Henny. ‘t Verbaast me niks, dat jij het in één keer snapt. En d’r zitten nog wel meer haken en ogen aan, die je met een gratis videochat-programma niet oplost.

    Maar ik denk dat ons punt inmiddels wel duidelijk is.

    Reactie door Wilbert — maandag 5 mei 2008 @ 23.02 uur

  36. Er was een tijd, dat er lijnbussen met fietsenrekken er achter- en bovenop rondreden, ook toen kwam het O.V. al niet overal. Een succes was het niet want til maar eens een degelijke Nederlandse fiets boven je hoofd. Vinden jullie het gek dat we met een eigen auto gaan? Ondertussen zijn we o.m. door een belachelijke import van buitenlandse stakingsbrekers gegroeid naar 16 miljoen inwoners, en hebben we een miljoenen-proletariaat geschapen, dat zijn hand ophoudt. Dat is het euvel. Daar gaat het geld heen en dat zal alleen maar meer worden, doordat velen in het verleden willen en wetens niet aan hun AOW-verplichtingen (inkoop van vroegere jaren)hebben voldaan, maar nu wel ten onrechte het volle deel willen opeisen en hierin ook door de SP gesteund worden.
    Logisch dat er geen geld is en komt voor OV en een redelijke uitkering, voor hen die het verdienen. Alle uitkeringen zullen alleen maar verlaagd worden op de meest slinkse wijzen om iedereen te kunnen bedienen. Schraalhans wordt keukenmeester.
    Een oplossing is b.v. de hoogte van een bijstandsuitkering afhankelijk te maken op een wijze zoals die nu ook voor de A.O.W geldt. In dit geval na je 15. hier komen wonen een gelijk deel korten van het aantal jaren, dat je hier niet gewoond hebt na je 15.e op de bijstandsuitkering
    En gelden voor een degelijk OV blijven er dan genoeg over.

    Reactie door Johan — dinsdag 6 mei 2008 @ 1.16 uur

  37. “Reistijd, de kans op een zitplaats, stiptheid en ritfrequentie vinden reizigers veel belangrijker dan het tarief van het openbaar vervoer, signaleerde het departement onlangs al”, meldt het AD. Inderdaad: daaraan moet nog veel verbeterd worden. En vooral moet de afbraak van regionale buslijnen worden gestopt, en een nieuw efficiënt net worden opgebouwd. Dat zal moeilijk zijn, want de privatisering heeft precies de verkeerde kant op gewerkt. Het gaat in de eerste plaats om kwalitatieve verbetering van het OV, maar vervolgens moet het natuurlijk ook betaalbaar zijn. (Niet perse “gratis”, wat het maatschappelijk gezien toch al niet is).

    “Vervoersautoriteiten” naar Duits model, die een hele regio aansturen, zouden een heel wat betere coördinatie kunnen opleveren, met betere afstemming op elkaar van de diverse vervoersmodaliteiten.

    Overigens ben ik het met Roemers voorstelling van de “filebelasting” niet eens (zoals al gezegd onder “Geen filebelasting”), en ik zal de petitie dus niet ondertekenen.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 6 mei 2008 @ 2.03 uur

  38. Naast TELEWERKEN zijn er nog andere mogelijkheden om de files te doen verdwijnen.
    EEN NETWERK VAN ONDERGRONDSE LEIDINGEN om in het dagelijks levensonderhoud te voorzien.
    ALLE VLOEIBARE LEVENSMIDDELEN naast de waterkraan in de keuken. Een melkkraan, koffiekraan en bierkraan, ets, etc.
    Vaste levensmiddelen via een HOGEDRUK PERSLEIDING.

    Bijkomend voordeel: minder verpakkingsmatriaal en men hoeft de deur niet meer uit.

    De scherpe geesten onder ons zullen begrijpen dat het bovenstaande uit mijn duim is gezogen. Ik bedoel te zeggen, er is geen oplossing. Je kan wel van alles bedenken om die ontwikkeling af te remmen zoals Jaap Veldkamp, maar een echte oplossing komt er niet. Nederland slipt gewoon dicht. Er is geen weg terug. Cynisch maar waar.

    @19 Taardje, files ontstaan o.a. door weggebruikers die te hard rijden, het z.g. harmonica-effect.

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Bert Vanderslagmulders — dinsdag 6 mei 2008 @ 6.54 uur