Het kan dus wel

De afgelopen week was ik een paar dagen in Londen. Het doel was vooral musea-bezoek en ideeën opdoen voor het Nationaal Historisch Museum. Omdat we een kamer hadden in een hotel in de buurt van Paddington Station moesten we ons steeds over een heel eindje verplaatsen.

En dat is in Londen dus geen straf. Ben je bemiddeld dan kun je gebruik maken van één van de 22.000 taxi’s. Heb je minder geld te besteden dan kun je kiezen tussen de bus of de metro. De stad beschikt over een zeer groot en fijnmazig netwerk van bushaltes en metrostations. En daar komt nog eens bij: maximaal drie minuten wachten, als we het over de metro hebben. Over de bus kan ik niks zeggen, want daar hebben we geen gebruik van gemaakt. Bus en metro zijn niet gratis, maar abonnementen zijn wel redelijk betaalbaar.

De metrostations zijn veilig en schoon. Inderdaad, overal camerabewaking maar ook toezicht door middel van zichtbare aanwezigheid. Je mag er niet meer roken, en alle afvalbakken zijn verwijderd. Dat laatste op de eerste plaats in verband met de veiligheid, maar het prettige bij-effect is dat er niemand meer rommel kan weggooien. Doe je dat wel, dan kun je een stevige prent verwachten.

De deze week weggestemde burgemeester, Ken Livingstone, heeft een dagelijks vijf pond (zo’n zes euro) toltarief ingevoerd voor iedereen die met z’n auto overdag de stad in wil. Daarmee zijn de opstoppingen goeddeels verleden tijd. Nu rijden er vooral bussen en taxi’s in de stad, en nog wat (vaak duurdere) auto’s. De bevoorrading van de winkels en de horeca vindt bij voorkeur ’s nachts plaats.

Goed en betaalbaar openbaar vervoer is hét antwoord op het file-probleem.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 11 mei 2008 :: 1.12 uur

36 Comments

36 reacties

  1. MUSEUM

    Het is commercieel en educatief gebleken om in musea veel vermaak en bezoekersparticipatie te verwerken. Veel bezoekers (kinderen) willen actief zijn en verrassend sensationeel spektakel ervaren. Pretparken kunnen daarbij creatief inspireren. Bouw er ook een kasteel.

    Arnhem is ver van de Randstad voor buitenlandse touristen.

    VEILIG OPENBAAR VERVOER

    Verplicht taxi’s met kogelwerend glas rondom de chauffeur, voor meer veiligheid.

    Geef openbaar-vervoerpersoneel, schoolconciërges, stadswachten en opbouwwerkers een portofoon, vuurwapen en telescopische tonfa of pepperspray plus wapentraining. Dat zijn ruim honderdduizend? uiterst goedkope extra politieagenten.

    Weer criminelen uit openbaar vervoer via een onderhuidse RFID-chip uitsluitend bij hen.

    Elke bezoeker van treinstation en bus moet bij ingang een scherpe digitale pasfoto laten maken door zijn hoofd tegen een automaat te drukken. Foto’s worden na een week gewist.

    Iedereen moet verplicht een plastic zakje bij zich hebben voor afval.

    Ook de 12-uurseconomie lost files op.

    Reactie door Jaap Veldkamp — zondag 11 mei 2008 @ 2.00 uur

  2. Leuk reisje.
    Het is denk ik juist een goed idee om de burgers hier in te betrekken en niet dat de politiek gaat bepalen hoe het weer gaat worden.
    Dan zet ik al een groot ?
    Jaap,Arnhem is een pracht plaats je weet wel we willen de randstad met verkeer toch ontlasten.
    Dat roken is ideaal dat dit niet mag,moet op veel groter schaal gebeuren of wel een totaal verbod op de openbare weg.
    De rommel dat wordt moeilijker zolang we nog in dit land de honden overal hun drolletje neer laten leggen is het moraal van een groot gedeelte wat dit betreft verrot.
    Jaap schrijft.
    ………….
    Geef openbaar-vervoerpersoneel, schoolconciërges, stadswachten en opbouwwerkers een portofoon, vuurwapen en telescopische tonfa of pepperspray plus wapentraining. Dat zijn ruim honderdduizend? uiterst goedkope extra politieagenten.
    ……..
    In mijn optiek is dit een toestand van totale verstandsverbijstering bij Jaap.

    Reactie door De Hakker — zondag 11 mei 2008 @ 8.20 uur

  3. In nederland hebben we het gewoon nog niet begrepen. Om het rendabel te maken maken we openbaar vervoer duurder. Waardoor minder mensen er gebruik van maken, dus maken we het ook minder intensief.
    Slimmer zou zijn het openbaar vervoer zowel te intensiveren alswel goedkoper te maken.
    Hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe rendabeler het is.
    In Engelse steden heb je ook Park and Ride. Dan parkeer je buiten de stad, en kunt voor de rest gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. In nederland hebben ze inmiddels wel dat systeem, zoals bij het Transferium, maar dan is het openbaar vervoer nog steeds schandalig duur.

    Reactie door Marrigje — zondag 11 mei 2008 @ 8.30 uur

  4. Maak nou es een grofweg kosten/baten plaatje van 2 modellen: ééntje waarin het OV aanbod in 10 jaar verdubbeld wordt, en ééntje waarin het OV aanbod in 10 jaar verdrievoudigd wordt.

    Neem daarin op een flink (maar reëel) stijgende benzineprijs en spreidt de investeringen voor infrastructuur en vervoersmiddelen over de periode van hun levensduur.

    Zet dat af tegen de te verwachten kosten en tijd nodig om het wegennet zeg 50% te ontlasten door wegenaanleg, en de milieuvervuiling en economische schade van de files over die periode en daarna. Natuurlijk zijn daar een aantal onzekere factoren bij. Maar dan weten we een beetje een idee waar we het over hebben.

    Volgens mij kom je met een investering in het OV van een kwart van de (ook toenemende) aardgasinkomsten per jaar een heel eind. En waarom zouden het bedrijfsleven en de pensioenfondsen daar niet tweederde aan kunnen bijdragen? Dan hebben we het over nog geen miljard per jaar aan OV investeringen.

    En op de totale investeringskosten voor dat prachtige museum (€100 miljoen) kan wat dat betreft ook wel €50 miljoen bespaard worden als Philips, Akzo, Shell ea Nederlandse bedrijven waar we zo trots op zijn een steentje bijdragen. Zo lang de gepresenteerde collectie maar onafhankelijk wordt samengesteld.

    Reactie door gastronic — zondag 11 mei 2008 @ 9.05 uur

  5. Jan, de randstad is geen Londen. We hebben het in Nederland wel over files op de hoofdwegen en niet over plaatselijk verkeer. Dus je toont enkel aan, dat je b.v. de files in een stad kunt verminderen door extra heffingen. Maar dat is oude koek.

    Reactie door Johan — zondag 11 mei 2008 @ 10.46 uur

  6. De randstad heeft anders wel de omvang van London ongeveer Johan. En London heeft ook een aardig inwonersaantal. Kortom, je kunt er wel een voorbeeld aan nemen….

    Reactie door Bart — zondag 11 mei 2008 @ 11.11 uur

  7. Wij hebben ook jaren geleden vlak bij Peddington een paar nachten in een hotel geslapen. Low budget en het was een zootje. Meer kon bruin niet trekken.Het is te hopen dat je het beter getroffen hebt.

    ….”maar het prettige bijeffect is dat er niemand meer rommel kan weggooien. Doe je dat wel, dan kun je een stevige prent verwachten.”

    Het zou prachtig zijn als dat bij ons ook het geval was. Ik vraag mij alleen af wie dat gaat controleren. Onze politie heeft altijd “andere prioriteiten.” En om anderen de bevoegdheid te geven om in te grijpen betreffende orde en gezag zoals @1 beschreven door Jaap Veldkamp ( conciërges met pistool en peperspray, bent u wel helemaal o.k., heer Veldkamp?) lijkt mij niet de oplossing en overduidelijk een pleidooi voor een politiestaat. Misschien dat bij de VVD, TON of Wilders er animo voor is.

    Ik vraag mij af of het openbaar vervoer in Londen nog in handen van de overheid is of dat het inmiddels geprivatiseerd is?

    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Bert Vanderslagmulders — zondag 11 mei 2008 @ 11.15 uur

  8. Aan ,,creatieve” oplossingen kennelijk geen gebrek .
    Doch de werkelijke oorzaak van het file leed is ontstaan door het falend beleid van de overheid om bedrijven gespreid te laten vestigen.
    Projectontwikkelaars bepalen wel waar de bedrijven zich dienen te vestigen en de overheid subsidieert wel.( A,dam zuidas)
    Dat de bedrijven later naar het buitenland vertrekken na alle subsidies geind te hebben is ook mede een oorzaak dat je voor werk naar een andere stad moet gaan om je brood te verdienen.

    Reactie door che — zondag 11 mei 2008 @ 11.26 uur

  9. Het openbaarvervoer in grote steden.

    Het middel heet “Trolleybus” in Arnhem rijden ze nog maar voor de rest zijn ze afgeschaft in de Nederlandse steden,
    reden: de opkomst van de auto.
    Trolleybussen zijn milieuvriendelijk, geen uitlaatgassen. Personenauto’s weren in de stad, parkeerterreinen buiten de stad.
    Vrachtvervoer na winkel en kantoortijden.
    Maar het meest belangrijke is niet meer dan twee kinderen per gezin want Nederland raakt vol.

    Reactie door olle Henk — zondag 11 mei 2008 @ 11.46 uur

  10. de auto op perslucht is een feit,dus waarom geen taxi’s op perslucht in de binnenstad? goedkoop en zeer milieu vriendelijk,kunnen de ritten ook goedkoper.

    er zijn goede millieu vriendelijke oplossingen,maar die worden tegen gehouden,zoals bv die auto op perslucht,ook zoiets waar ik de SP niet over hoor of zie…
    http://sync.nl/auto-op-lucht-een-feit/

    als we dus alle vervoersmiddelen op bv bedrijfsterreinen en dergelijke vervangen voor auto’s op perslucht,besparen we dus enorm op het millieu en dus ook de kosten daaromtrent.

    dat geld kan dan gebruikt worden voor verbetering van het OV.
    maar men wil volgens mij helemaal geen goedkope lange termijn oplossingen,men wil dure door te berekenen aan de burger oplossingen,want dat is “DIE MARKTWERKING” waar men zo graag de zakken mee vult!

    Reactie door iew — zondag 11 mei 2008 @ 15.23 uur

  11. Jan, het openbaar vervoer is in Londen wel geprivatiseerd he! ;-)

    Dus jouw betoog is ook gelijk een betoog VOOR marktwerking.

    Reactie door Ach ja — zondag 11 mei 2008 @ 15.52 uur

  12. Beste Iew,

    1) Als het totale rendement uit de energie voor de benodigde luchtcompressie gunstiger is dan dat uit energie gehaald uit fossiele brandstof voor de nu beschikbare zuinigste autos’s, (ik heb er zelf zo een, een Citroën C1) dan kan ik slechts razend enthousiast zijn voor zo’n innovatieve uitvinding. Ik denk dat de energiebalans best gunstig zal zijn, omdat bijv. moderne elektriciteitscentrales qua rendement altijd beter scoren dan de beste verbrandingsmotoren. Ik vraag me overigens af of een moderne en door intelligente elektronica geregelde elektromotor dan niet nog gunstiger zal scoren…maar daar heb je inderdaad een flink gewicht aan accu’s bij nodig en de productie en weer recycling daarvan moet je dus incalculeren bij die rendements- en milieu”toets”…
    2) En zelfs als dat rendement iets lager zou zijn, heb je nog altijd het voordeel van de emissieloosheid en de stille werking, bovendien kun je dan in alle rust werken aan goedkope apparatuur die de elektrisch aangedreven luchtcompressor middels zonne- of windenergie van “voedsel” voorziet: ik vind het wel “wat hebben” om dan -net als heel vroeger- je reis- en vervoerslust af te stemmen op dat wat de natuur wil geven…
    3) Het mooiste zou zijn als -vooral kleine en lichte- bestaande auto’s zouden kunnen worden omgebouwd, met NATUURLIJK een door de overheid verstrekte, grotendeels de kosten dekkende, subsidie(!!)

    Tenslotte: Vooral in Nederland veroorzaakt het verkeer veel te grote problemen (o.a. gigantische luchtverontreiniging, zichtbaar op speciale satellietfoto’s!) en KAN men er niet onder uit drastische maatregelen (die DUS niet de minderbedeelden het zwaarst moeten treffen!) te nemen:
    Uit algemene middelen bekostigd fijnmazig en op alle punten zo goed mogelijk uitgekiend openbaar vervoer is daarbij een belangrijk hulpmiddel, ook omdat dat gunstig is voor het WELZIJN, het milieu en de minder bedeelden en echt armen.

    Harrie V.

    Reactie door Harrieke — zondag 11 mei 2008 @ 18.19 uur

  13. 1 euro kaartje voor een heen en terug reis voor de stadsbus zal al een grote oplossing kunnen zijn. Vele steden kennen dit alternatief al voor het zogenaamde “uitbannen” van het autoverkeer in de binnenstad. Prima! Nu nog wachten op alle steden die dit gaan invoeren.. en doe de dure strippenkaarten dan maar in de “ban” maar ook dit heeft weer te maken met willekeur! Neem nu al die dure poortjes van het OV-vervoer (steek je kaugompapiertje erin en het poortje gaat open sorry hoor werkelijk nonsens) net zoals de rookpalen op open stations..ook een regelrechte giller. (allemaal geldverspilling) Ik neem voorlopig wel mijn snorbrommer en de fiets daar dat mij hooguit 5 euro per week kost aan benzine.

    Reactie door Pien — zondag 11 mei 2008 @ 19.49 uur

  14. ja inderdaad kan het dus allemaal wel Jan M. Als de politiek zich er maar niet mee bemoeit en de zaak door particulier initiatief wordt gerund lukt het blijkbaar wel ! Jammer dat we in nederland zoveel (te veel) politici hebben .

    (Pardon, particulier intiatief? Dacht het niet. JM)

    Reactie door geert — zondag 11 mei 2008 @ 20.18 uur

  15. En ook schrijft Jaap Veldkamp:

    “Elke bezoeker van treinstation en bus moet bij ingang een scherpe digitale pasfoto laten maken door zijn hoofd tegen een automaat te drukken”…

    En dat in combinatie met de buschauffeur en de stadswacht en de schoolconcierge die van Jaap met pistooltjes en pepperspray mogen ‘spelen’…
    En verplicht een zakje voor afval…

    Veldkamp? Concentratiekamp! Wat een fascisme in dat hoofd!!

    Reactie door Gloria — maandag 12 mei 2008 @ 1.57 uur

  16. Als het openbaar vervoer in Nederland volledig geprivatiseerd wordt, zou dat de oplossing zijn voor het fileprobleem? Dan moet er natuurlijk wel eerst heel wat overheidsgeld bij, net als bij de Betuwelijn.

    Reactie door reint — maandag 12 mei 2008 @ 7.59 uur

  17. Ad 6. Bart: De grootte van Londen doet niet ter zake; het blijft stadsgebied. JM neemt, denk ik, Londen alleen als voorbeeld voor het OV in onze grote steden. Hij weet zelf ook wel dat je, als je op het platteland woont, eerst naar die (grote) steden moet zien te komen en dat dat met het OV moeilijk gaat: 1 x per uur een bus (niet vlakbij huis) naar de dichtstbijzijnde stad is voor sommige dorpen al een luxe, waarna je nog een paar keer moet overstappen om in een van de grote steden te komen, vandaar weer verder met bus of tram en vervolgens nog een
    stuk(je) lopen om bij je werkplek te komen. Op die manier dagelijks naar je werk gaan is ondoenlijk. De verbreding van wegen op alom bekende knelpunten laat decennialang op zich wachten, vooral als daar twee provincies bij betrokken zijn. Maar gezien het bovenstaande blijft de auto dan toch de enige optie.
    Ad 1. Jaap Veldkamp: Wellicht had je deze opties al eens eerder bedacht voor bepaalde andere landen? Jouw innovatieve technocratische oplossingen voor van alles en nog wat hebben mij altijd al verbaasd, maar dit slaat alles!

    Reactie door Vlammetje — maandag 12 mei 2008 @ 10.03 uur

  18. Ja Gloria ik heb ook met verbijstering zitten lezen. Dan kunnen we beter maar allemaal wegwezen.
    Wordt het niet tijd voor een plaggenhut,een melkgeit, een vlierboom als medicijnboom op de grote stille heide.En vooral niemand “around”om ons WELZIJN te verstoren?

    Wijl de witgewolde kudde dwaalt de herder eenzaam rond ……

    of zo iets

    Reactie door anne hilverda — maandag 12 mei 2008 @ 10.14 uur

  19. Ja @6 Bart,
    Je begrijpt waarschijnlijk niet waarover geschreven wordt.
    We hebben het over de files in Nederland(Randstad) en London wordt er aan de haren bijgesleept om aan te tonen dat het wel kan(wat kan???) Nou, dat Londen beslaat in dit verhaal een afgebakend gebied van 20 (en nu misschien 30) vierkante KM.
    Het is een leuk reisverslag en niet meer. Tussen neus- en lippen door wordt nog even geschreven over de controle in dat gebied, nou het benadert daar al aardig wat Jaap Veltkamp schetst.

    Reactie door Johan — maandag 12 mei 2008 @ 11.18 uur

  20. Om Jaap toch niet helemaal af te vallen vind ik het een prima idee van hem dat ieder een plastic of nog beter een papieren zak bij zich moet hebben om afval in te doen.
    Als je op ze weg kijk dan zijn de meeste vervuilers ,hondenbezitters(afval hond in de vorm van stront en urine),rokers met hun enorme peuk afval en de uit blik en fles bier drinkende alcoholisten.
    Dus deze groepen ieder gevel stevig aanpakken.
    @13
    Pien,nog even en we gaan voor 1 Euro de wereld rond. Een sprookje dus,maar dat is jou suggestie ook, die Euro kost in werkelijkheid mischien wel 5 Euro of 10 Euro alleen het komt anders binnen.
    Ik zie het doem scenario al voor me,de melkkoe OV belasting.
    Want laten we eerlijk zijn wie had er ooit gedroomd dat men verpakkinsbelasting ging betalen.

    Reactie door De Hakker — maandag 12 mei 2008 @ 11.18 uur

  21. CONSTRUCTIEF RESPECTVOL DISCUSSIËREN NODIG VOOR PRETTIGE SAMENLEVING

    @ 15 Gloria,

    Er zijn nu al Nederlandse middelbare scholen waar permanent een politieagent rondloopt uitgerust met een pistool. De meeste leerlingen blijken dat daar te waarderen.

    Ik denk dat de kans op een dictatuur veel groter is als we de criminaliteit niet kunnen verminderen, dan wanneer conducteurs en schoolconciërges geweldsmiddelen krijgen.

    Er moet ook worden onderzocht om alle leraren op probleemscholen te voorzien van een pepperspray, uitsluitend ter afwering van ernstig dreigend gevaar. Dat kan ook helpen tegen het lerarentekort doordat het leraarschap dan minder gevaarlijk wordt. Ook metaaldetectors zijn hard nodig op probleemscholen om wapens daar terug te dringen.

    De beveiligingsmaatregelen die ik heb beschreven moeten in proefprojecten worden onderzocht op effectiviteit. En ze moeten weer worden afgebouwd, zodra Nederlanders meer empathie en medemenselijkheid hebben geleerd.

    Dat blijken we te kunnen leren via onder andere soapseries. Daarin moet ook worden uitgelegd hoe je constructief en respectvol kunt communiceren met logisch geldige redeneringen. Want daardoor kunnen ernstige conflicten worden voorkomen.

    Constructief discussiëren kan helpen bij het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor allerlei problemen door het uitwisselen van kennis, ervaringen, inhoudelijke argumenten en creatieve ideeën.

    Een discussie hoeft geen gevecht te zijn om te proberen elkaars reputatie te beschadigen. Dat misverstand zie ik als een van de belangrijkste oorzaken van maatschappelijke problemen. Ook dat misverstand hebben we deels te danken aan amusementsprogramma’s op tv. Veel tv-series verheerlijken nu verbaal en lichamelijk geweld, hebzucht, verspilling en egoïsme. Dat kan anders.

    ONDERZOEK: SOAPSERIES BEÏNVLOEDEN KIJKERS ENORM
    http://www.dag.nl/1070081/Nieuws/Artikelpagina-Nieuws/Soap-kan-levens-veranderen.htm

    Reactie door Jaap Veldkamp — maandag 12 mei 2008 @ 11.35 uur

  22. Beste Jaap Veldman, ik denk dat wij in leeftijd heel wat jaartjes verschillen, maar dat doet eventjes niets ter zake, of misschien wel.
    In iedergeval denk je naar mijn gevoel te makkelijk over het uitdelen van wapens.
    Alvorens daartoe over te gaan, zorg er voor dat eenieder weet wat wapenbeheersing is. Op wapengebied ben ik ondanks dat ik een hele tijd geleden drie jaar bij het Korps Commando Troepen heb gezeten een kleine jongen geweest, het ongewapend gevecht daar kwam meer bij kijken.
    De situaties die je aankaart kun je beter niet bestrijden met geweld of bedreiging.
    Ik geef toe het is een maatschappelijk probleem dat al jaren geleden is ontstaan door gebrek aan opvoeding en discipline.
    Herinner je de plak die de onderwijzer hanteerde en later als de schoolkinderen zich misdroegen dat die kinderen naar huis gestuurd werden om hun ouders te informeren wat zij uit gespookt hadden.
    Ik zelf heb ook een strenge maar rechtvaardige opvoeding gehad en dat was mooi meegenomen.
    Als tegenwoordig een onderwijzer een kind een draai om de oren geeft, staat de andere dag de vader van dat kind met een mes in de hand, die onderwijzer op te wachten.
    Onze zogenaamde christelijke samenleving is totaal verziekt en vervalt van kwaad tot erger.
    Ik denk dat het schrijven van 1000 strafregels, “Ik zal niet liegen” of een uurtje na blijven niet meer voorkomt.
    Het lesrooster zal moeten uitgebreid worden met het vak “Hoe ga je om met maatschappelijke verruwing”.
    Een concierge uitrusten met wapens, dan is het hek van de dam. Dan krijg je Amerikaanse toestanden, een ieder een pistool op zak (met vergunning). Winst voor de wapen industie.

    Reactie door olle Henk — maandag 12 mei 2008 @ 15.11 uur

  23. @Jaap Veldkamp — maandag 12 mei 2008, 11.35 uur

    KAPITALE ONZIN

    Je kan wel steeds in HOOFDLETTERS aanspraakmakende titeltjes voor je bijdragen verzinnen, maar verreweg vaker wel dan niet blijken die titeltjes dan ook KAPITALE onzin te zijn, omdat ze de lading van de rest van je – laten we vriendelijk zeggen – “betoog” niet dekken.

    Je hebt een geweldig bord voor je kop, denk ik. En volgens mij maak je jezelf alleen maar belachelijk.

    Reactie door Wilbert — maandag 12 mei 2008 @ 16.06 uur

  24. @21 Jaap schrijft: “Er zijn nu al Nederlandse middelbare scholen waar permanent een politieagent rondloopt uitgerust met een pistool. De meeste leerlingen blijken dat daar te waarderen.”

    Ik weet niet hoe je aan die informatie komt, maar zover ik weet is dat niet waar. Ik werk zelf als vrijwilliger op een middelbare school. Ik voer ook veel gesprekken met docenten en facilitaire medewerkers. Uit niets is gebleken dat jou verhaal kan bevestigen.
    Maar misschien komt het doordat ik in een uithoek van het land woon en dat de zware criminaliteit onder de jeugd hier nog niet is doorgedrongen. Dat wil ik ook graag zo houden. En ik weet ook dat indien conciërges worden uitgerust met gummiknuppels en/of peperspry, deze mensen zouden uitkijken naar een andere baan.

    Goedemiddag overigens.

    Reactie door Bert Vanderslagmulders — maandag 12 mei 2008 @ 16.13 uur

  25. en jan jouw social corectheid/politiek is meer plaats voor ons

    Reactie door gaf — maandag 12 mei 2008 @ 16.59 uur

  26. Natuurlijk kun je het fileprobleem grotendeels oplossen door middel van goed georganiseerd en goedkoop openbaar vervoer. Er zijn zoveel problemen in Nederland die op een vrij simpele manier zijn op te lossen. Maar zolang het allergrootste probleem in dit land een regering en bedrijfsleven blijft die koste wat kost evenveel moeten blijven verdienen als voor het oplossen van de problemen kun je wel oplossingen blijven aandragen maar verandert er niets. Als deze twee zelf niet willen investeren heeft het geen enkele nut. Ik denk dat het het beste zou zijn dat de oppositie in de Tweede Kamer de regering er eens onophoudelijk op wees dat ze vanwege de inhoud van de schatkist hun verantwoordelijkheid voor de problemen niet nemen. Pak eerst het niet functioneren van deze coalitie maar eens aan want zij brengt dit land en de burgers steeds meer schade toe.

    Reactie door J Vrolijk — maandag 12 mei 2008 @ 18.16 uur

  27. J Vrolijk — maandag 12 mei 2008, 18.16 uur

    Het bedrijfsleven promoot marktwerking, maar als de markt niet werkt, zoals het bedrijfsleven wil, passen ze kunstgrepen toe.

    Als marktwerking-adepten dan kunstmatig willen ingrijpen, als dingen niet naar wens verlopen, geloven ze dus kennelijk niet in hun eigen concept of ideologie van die marktwerking.

    Reactie door Wilbert — maandag 12 mei 2008 @ 18.53 uur

  28. Ben waarschijnlijk ongeveer op dezelfde tijdstip in Londen geweest en heb de hele tijd het gevoel van de Gouden Kooi gehad – overal hangen bossen observatie kameras.
    Het is gewoon niet normaal en op mijn navraag of het echt wat opleverd voor de veiligheid zei men dat de criminaliteit zou niet afgenomen zijn, toch wist mijn gesprekpartner niet echt veel over. Ze hangen daar blijkbaar meer voor de psychologische effect.

    De metro is wel prima.

    Ohja, de kranten waren vol met berekeningen over de instroom nieuwe eu-landers. Het schijnt dat na paar maanden zonder waarschuwing de meerderheid ervan zou al richting huis vetrokken zijn. Wel vond men dat ze economisch veel bijdroegen.

    Grappig op tv: standart engels verhaal onder stevig pools accent.

    Reactie door walking bull — maandag 12 mei 2008 @ 22.39 uur

  29. @21
    Jaap Strafkamp
    Constructief en respectvol discussiëren? Jazeker! Voor een prettige samenleving.
    WAAROM STA JE DAN MET PISTOOL EN PEPPERSPRAY IN JE HAND? Om schietend en sprayend empathie bij te brengen?
    Noem dat maar respectvol discussiëren met zoveel vooropgezet geweld in je mind.
    En ach Hakker, wel dubbel allemaal! De ene keer verstandsverbijstering noteren en de andere keer weer anders. Wiebel de wiebel voor je hang naar de grote Nederlandse schoonmaak: geen honden, rokers, drinkers en gelovigen.
    Moet Nederland nou echt een zondagse boerenhuiskamer worden met opgeprikte kinderen?
    Bah, wat een rotland! Om over samenzwerend Europa maar niet te spreken!! HET LIJKT WEL EEN GROTE SEKTE.
    Wat jammer Jan Marijnissen dat je zo gecharmeerd bent van het ‘schone’ Londen zonder auto’s en metrostations met camera’s zonder afvalbakken en een ‘prent’ voor als je wat laat vallen. Europa wordt steeds meer een gevangenis met bewakers.
    Wanneer komt er toch eindelijk een tegenpartij? Die Nederland weer wil bevrijden van deze collectieve waanzin? Een land waar het weer gezellig toeven is en waar de burgers niet in coma worden gesust door politiek Den Haag en diens Europese medetrawanten! Ik voel mij steeds meer ontheemd, terwijl ik tegen beter weten in mensen probeer te winnen voor de SP. Maar ook die maken het in EEN gevleugelde zin af: een grote pot nat!
    Smeuïger kan de politieke massa niet zijn. We zijn in een dieptepunt beland van meelopende politieke angsthazen. Langzaamaan doch welbewust wordt het volk meegevoerd via neoliberale ‘grazige’ weiden naar de wereld van het dodenrijk: afgeranselde slaven onder dictatuur van ‘schone’, ‘opgeruimde’ wereldheersers met moddertengels.
    Nog even… en ons land is een Nationaal Historisch Museum!
    Verdronken aan Verenigd Staatje spelen.

    @Anne Hilverda
    Eens! Of zoiets.

    Reactie door Gloria — dinsdag 13 mei 2008 @ 0.15 uur

  30. na de verschillende onderwerpen gelezen te hebben op deze site was het verband tussen de megabonus van conexxion en de staking van bus chauffeurs het meest opvallend een bonus van 800000 euro voor een vertrekkend bestuurslid en de staking voor loonverhoging van de busbestuurders.
    Een simpel rekensommetje geeft aan dat dit bestuurslid er met de gevraagde loonverhoging van de chauffeurs van door moet zijn.
    800 chauffeurs hadden 1000 euro per/jr meer kunnen verdienen.
    corruptie en wantoestanden regeren in nederland dus ik zie het fileprobleem vooralsnog niet opgelost.

    Reactie door che — dinsdag 13 mei 2008 @ 3.54 uur

  31. @29
    Gloria
    Gooi stront,flessen,blikken,peuken,spuiten maar op straat.
    Als dat je niveau is dan zeg dat genoeg over jou.
    Ik praat niet over geen maar over je verantwoording nemen en als je om je heen kijkt is die ver te zoeken.
    Het is nog niet zolang gelden dat de totale onbeschoftheid van rokers tot uiting kwam in het openbaar vervoer om even bij het onderwerp te blijven slechts door een verbod is men tot de orde gereopen.Schijnbaar is dit nodig.
    Ik vind zorg voor de netheid van je omgeving wat anders dan iedere taxi chauffeur met een mitrailleur uit te rusten.
    Ja en over gelovigen kunnen we kort zijn, je moet geloven wat je wil geloven.Maar helaas maken grote groepen misbruik hiervan en het zijn juist jou geloofsgenoten die andere niet gelovig beperkingen op leggen.
    Misschien dat je eerst in je eigen club de zaak op een rijtje moet gaan zetten wat verboden betreft.
    Ik heb jou niet gehoord hier over het verplaatsen van een dodenherdenking ivm met de zondagsrust.
    Hoe vertel je dat in de hemel aan die gestorven kinderen vergast,geslagen uit gehongerd.Wat zeg je dan,sorry maar we hebben de herdenking verzet onze zondagsrust werd verstoort.Dat is veel belangrijker dan jullie vroeg het leven uit geslagen zijn.Of ga je er van uit dat jou god dat prima vind.
    Het is toch misselijk om er van uit te gaan dat zo herdenking de zondagsrust kan verstoren
    Waar was je,hebben jullie deze gelovigen als club genoten niet terecht gewezen of staken jullie zoals zo vaak als deze club wandaden begaat de kop in het zand.
    Dus maak eerst in je eigen club de zaak voor elkaar om verboden uit te bannen.

    Reactie door De Hakker — dinsdag 13 mei 2008 @ 11.53 uur

  32. Ik heb een verhaal van gelijke strekking:
    Wij zijn plm 10 jaar geleden in Folkestone op vakantie geweest. Wij hebben daarbij op een dag een bezoekje aan Canterbury gemaakt. Daar aangekomen worden alle bezoekers vewezen naar een groot parkeer-terrein aan de rand van Canterbury. Je betaalde (toen) 1 pond voor bewaakt parkeren en busvervoer de hele dag. De bus brengt je in 10 minuten naar het centrum, maar je kan de hele dag even opstappen, een paar haltes verder rijden, weer afstappen etc. Aan het eind van je bezoek wordt je weer naar de parkeerplaats gebracht en kan je wegrijden met je auto. Ik vraag me nu al jaren af, waarom zoiets nou nooit in Nederland wordt ingevoerd bij plaatsen als bijv Alkmaar. Parkeren in het centrum is een ramp, kost bakken met geld en kost je minimaal 20 minuten op een drukke dag.

    Reactie door Rob Labruyere — dinsdag 13 mei 2008 @ 12.52 uur

  33. TOEZICHTTEAMS VAN JONGEREN OP NS-STATIONS EN SCHOLEN
    @ 24 Bert Vanderslagmulders
    Ik vindt dat er op alle scholen, NS-stations, zwembaden en uitgaanscentra ook toezichtteams van jongeren moeten functioneren. Op stations met beschermende en stoere SWAT-uniformen en portofoons en in zeer nauwe samenwerking met de politie. Die stoere kleding zal veel jongens vermoed ik extra motiveren om zich voor zo’n team op te geven en in te zetten.

    Die jongerenteams moeten na een uitgebreide cursus daarin, mensen zo vriendelijk en tactisch mogelijk aanspreken op ernstig wangedrag, ook tijdens de lessen.

    Het lijkt me buitengewoon vormend en goed voor de sfeer op scholen als veel leerlingen af en toe aan zo’n toezichtteam deelnemen op school. Er draaien al jaren een aantal zeer succesvolle van zulke jongerentoezichtteams in Nederlandse winkelcentra.

    Ook de schoolagent op Nederlandse middelbare scholen wordt ervaren als een duidelijk succes. Daarover gaan de volgende websites:
    http://www.google.com/search?num=100&hl=en&q=schoolagent+criminaliteit&btnG=Search

    Reactie door Jaap Veldkamp — dinsdag 13 mei 2008 @ 16.06 uur

  34. Jaap, ik denk (en ben hopelijk niet de enigste) dat jij de SP meer kwaad dan goed doe met je ‘politiestaat-achtige’ ideeen.
    Waarom start jij je eigen partij niet op?
    Vriendelijke groet.

    Reactie door Ach ja — dinsdag 13 mei 2008 @ 16.47 uur

  35. JM: “Goed en betaalbaar openbaar vervoer is hét antwoord op het file-probleem.”

    Wat is dat voor utopisch gez…? (Als je’t met het aantal puntjes niet al te nauw neemt kun je hier van alles invullen – ‘k weet er zo al vijf).

    Ze kunnen voor 120 mln nog geeneens een betrouwbaar kaartje maken.
    Dit volk is niet geschikt voor openbaar vervoer, ook niet qua service; je mag god op je blote knieën danken dat je mee mag. Net als in de horeca, overal dezelfde fabriekshapjes, die ze serveren met een blik van: “Ik doe dit nou wel, maar eigenlijk doe ik iets anders.” En dat alles zwaar overbetaald.
    Het hele land asfalteren en het verkeersreglement afschaffen, is mijn advies.

    Reactie door jk — dinsdag 13 mei 2008 @ 19.03 uur

  36. In de verharde maatschappij van tegenwoordig denk ik dat die toezichtsteams van jongeren van Jaap al snel hun leven niet meer veilig zouden zijn. Toch denk ik wel dat het nuttig kan zijn dat vanuit scholen meer aandacht wordt besteed aan een sociale omgang met elkaar. Dit kan al heel jong door de schoolkinderen de juf te laten helpen bij pleintoezicht en dergelijke. Wel op een speelse en veilige manier natuurlijk. De sociale controle moet weer terug en daar kunnen wij volwassenen ook nog heel wat bijleren of vroeger opgedane kennis weer ophalen. Jaap zijn idee gaat een stap te ver die alleen maar meer ergernis en vervelend gedrag zal veroorzaken.

    Reactie door J Vrolijk — dinsdag 13 mei 2008 @ 20.36 uur