PvdA, CDA en VVD weigeren referendum EU

De initiatiefwet van SP, D66, PVV, PvdD en Groenlinks voor een referendum over het nieuwe EU-verdrag is vandaag verworpen.

Ierland is nu het enige land in Europa waar de bevolking zich wel mag uitspreken over de nieuwe Europese grondwet. In de laatste peilingen is 41% van de Ieren voor, en 33% tegen, de rest van de Ieren beraadt zich nog.

In Ierland zien en horen we overigens dezelfde bangmakerij van de kant van de voorstanders als in 2005 in Nederland en Frankrijk. Gisteren brachten SP-Kamerleden Harry van Bommel en Sharon Gesthuizen hun felicitaties over aan de Ierse ambassadeur vanwege het – op zichzelf trieste – feit dat de Ierse bevolking als enige is die wel mag meebeslissen over de toekomst van Europa.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 03 juni 2008 :: 18.08 uur

48 Comments

48 reacties

  1. Ik was hier al bang voor,hopelijk doen ze het in Ierland beter daar krijgen ze in ieder geval de kans om hun stem te laten horen.Ik ben heel bedroefd dat het zo is gelopen!

    Reactie door wem — dinsdag 3 juni 2008 @ 18.35 uur

  2. Ach.. wie had er nou anders verwacht van die partijen, we kunnen nou wel weer hoog van de toren gaan blazen maar het denkvermogen van die verkwanselaars van ons steeds verder in het moeras zakkend landje is niet hoger dan een hoop stront van de hapjesklare voeding van een klein beetje staathond.Die non-figuren komen we heus nog wel eens tegen en dan zullen we laten zien wie we zijn.
    Nederland…oh…nederland je bent de kampioen…in het verkwanselen van je eigen land!
    Balkenende de premier van het nietsdoen zit weer op zijn togus in de states aan zijn toekomst te denken…Europa…neem van ons aan dat die miespoge net zo veel op heeft met ons NEDERLANDJE als Seys Inquart.
    Wat een land…wat een leiders…wat een democratie…wat een armoede.V E R Z E T!
    Eet smakelijk allemaal.

    Reactie door Henk c.s. — dinsdag 3 juni 2008 @ 18.35 uur

  3. We zijn genaaid. Hoe dan ook, Ierland zal niet dwars gaan liggen. Ik heb het gevoel dat de zaak al beklonken is/was.
    Zoals nu in de geschiedenisboekjes op school de belangrijkste zaken uit het verleden worden behandeld, zoals WO1, WO2, de tachtigjarige oorlog en weet ik veel wat allemaal nog meer, zo zal deze episode vermeldt worden als: 1990 tot 2008 democratie ondermijning en ontneming van opgebouwde arbeidsrechten door via de achterdeur verkwanselen van de soevereiniteit en de macht neerleggen bij Europa. Na de grote volksopstand in 2009 zijn de hoofdschuldigen veroordeeld. Nou, maken jullie hier maar een opstel over, sprak de meester.

    Goedenavond overigens.

    Reactie door Bert Vanderslagmulders — dinsdag 3 juni 2008 @ 18.55 uur

  4. Bij ons, en bijna overal, daar zijn regeerders bang voor de mening, maar vooral voor de nog sluimerende macht van het volk.

    Dat zijn een paar redenen, waarom zij zich verzamelen rond, en ingaan bij “de Grote Hoer (van de E.U.) die op vele wateren zit.

    Wat hierover nog meer wilde opschrijven, dat ben ik jammer genoeg ineens vergeten.

    Tot over 24 uur:
    Groeten van Haras.

    Reactie door Haras — dinsdag 3 juni 2008 @ 19.25 uur

  5. Daar gaat de democratie. We hadden een referendum, maar de uitslag viel te veel tegen, en nu duwen de hoge heren het ons alsnog door de strot. Tot nu toe kan ik niet veel positieve gevolgen van het nieuwe Europa zoals we het nu keen ontdekken. Een voordeel is dat de munteenheid in veel landen het zelfde is, maar dat heeft als nadeel dat de prijzen overal flink gestegen zijn. Het is nu soms goedkoper om bepaalde spullen in Denemarken te kopen, terwijl dat een paar jaar eerder wel anders was.

    Reactie door Burger 0 — dinsdag 3 juni 2008 @ 19.42 uur

  6. Dat weldenkende mensen –zowel voor als -tegenstanders- , accepteren dat hun mening niet gevraagd is…dat ze klakkeloos accepteren dat hun mening niet telt, verwondert en beangstigt mij nog het meest.
    Het besmuikt ondemocratische gehalte naar de totstandkoming riekt dusdanig dat de onverschilligheid van de massa collectieve lethargie doet vermoeden.
    Kom niet aan de heilige koe, dan loopt men te hoop.
    Maar daar waar het gaat om veel principiëlere zaken, haakt men af!
    De vakantie is immers geboekt: “mooi toch, betalen met de Euro?!”
    Zich niet bewust van… focust men zich op de “voordelen.”
    Echter er zijn andere consequenties:
    http://3rddimension.online.fr/EU_grondwet_kort.htm

    Reactie door Wattenstaafie — dinsdag 3 juni 2008 @ 19.57 uur

  7. Beste mensen, blijft ageren tegen de superstaat Europia. Het wordt op een ondemocratische aanpak door je strot geprakt, in hapklare brokjes.
    Laten wij eens kijken wat onze zuiderburen hier van zeggen. Maar die praten over gevolgen, ook wij moeten daar gevoelig voor zijn.

    Rood Alarm, de prijsstijgingen maken ons arm.
    http://www.vonk.org/content/view/2177/30/

    Reactie door olle Henk — dinsdag 3 juni 2008 @ 20.37 uur

  8. Volksvertegenwoordiging en dan bang voor het volk? Waarom?
    Als we allemaal positief zijn komen we er wel uit, aldus Bakellende vanavond op het staatsjournaal van 20:00 uur over de meningsverschillen met CU-PvdA inzake embryo selectie.
    Wat en ongelooflijke lulhannes.
    Met zijn allen naar het torentje en dan bestormen!!

    Reactie door Lef — dinsdag 3 juni 2008 @ 21.17 uur

  9. Moet je dit toch niet landverraad noemen? Of hoogverraad, waar nog niet zo lang geleden de doodstraf op stond? En nemen we dit dan voor kennisgeving aan? En gaan over tot de orde van de dag? Nestelen we ons achter onze beeldbuizen met een oranje kroon op ons hoofd en een paar pilsjes en zakken chips, geproduceerd volgens de laatste EU richtlijnen, om ons te laten vermaken door een paar duurbetaalde voetballers? Brood en spelen, zoals vanouds?
    Is dit het dan?

    Of zouden we ons nu toch achter de oren moeten krabben en denken:
    Hee, wacht even, hier gaat iets helemaal mis. De nekslag voor het laatste restje democratie en de overdracht van alle macht aan een ondoorzichtige mêlee van grootkapitalisten, regenten en bureaucraten?

    Wat zegt u? We hebben een vertegenwoordigende democratie en ons parlement kan dat zelf beslissen?
    Ho even, daar kloppen 2 punten niet:
    1. Als het gaat om het overdragen van soevereiniteit en de vorming van een nieuwe superstaat volstaan de ‘normale’ parlementaire procedures niet meer. Het accepteren van een nieuwe grondwet op een buiten-nationaal niveau gaat nog verder dan een wijziging van de eigen grondwet. Zelfs een 2/3 meerderheid van beide Kamers in 2 ronden, zoals bij een eigen grondwetswijziging, zou nog onvoldoende zijn. Zeker als uit alle onderzoeken blijkt dat een ruime meerderheid van de bevolking tegen is.
    2. Onze vertegenwoordigende democratie werkt al heel erg lang niet (meer), zoals ik hier heb uitgelegd.
    Met handige technieken wordt de macht uitgeoefend door een kleine minderheid. Het volk is geknecht, zoals in oude tirannieke dagen.

    Reactie door Hermie Kreeft — dinsdag 3 juni 2008 @ 21.54 uur

  10. Het gevoel bekruipt je, dat je machteloos bent, dat er krachten aan het werk zijn waar de burgers absoluut geen grip op hebben, dat er een weg is ingeslagen waarbij geen zijwegen zijn en ook geen weg terug , dat er een trein is gaan rijden die niemand kan stoppen , die doordendert en niemand weet waarheen. Is het gek dat mensen het vertrouwen in de politiek geheel verloren zijn ?

    Reactie door simbro — dinsdag 3 juni 2008 @ 22.01 uur

  11. De nieuwe Europese grondwet moeten we ondertekenen als een contract waarvan we de kleine lettertjes niet hebben gelezen.
    We leveren in “goed vertrouwen” stukken soevereiniteit in.
    Niet solide en niet gedragen door de bevolking.
    Ik houd het CDA, CU, PvdA verantwoordelijk voor deze gang van zaken.
    Europa leeft niet onder de burgers anders stond het Binnenhof wel vol met een protesterende meute.Europa leeft wel onder de internationale bedrijven die een grote professionele lobby hebben die veel wetgeving bedenkt. Als 80 % van de nieuwe wetten uit Europa komt dan weten we het wel waar die eigenlijk voor bedoelt is: de belangen van het bedrijfsleven. Burgerbelangen en bedrijfsbelangen zijn niet altijd dezelfde.

    Ik blijf bij mijn stelling: 1 parlement volgen is al een dagtaak voor de burger en voor de media/ journalistiek. Het Europees Parlement schiet bovenddien tekort in zijn controlerende taak en volmacht.
    De enige logische gevolgtrekking luidt dan: haal de democratische controle van Europese voorstellen terug in het nationale parlement.
    Dat is de enige legitieme volksvertegenwoordiging die in beeld is en die min of meer werkt.
    Bovendien is dat de enige manier om europese onderwerpen dichter naar de burgers te brengen en horen we ook nog eens een ander standpunt en gedachtes over europa van onze bondgenoten.
    Nationale politici moeten de ingewikkelde europese belangen wegen voor de nationale context.

    Misschien is een referendum het enige machtsmiddel om zo’n voorstel uberhaupt een kans te geven.
    Een referendum over europa werkt alleen met een uitgebreide helpdesk en uitleg wat in dat verdrag staat en wat kritische punten zijn.
    Dat kost al snel 2 dagen studie vrees ik? Wie doet dat?

    De race lijkt gelopen en Nederland is bang uit de EU geknikkerd te worden want de meerderheid van nieuwe EU bondgenoten kan niet wachten om door te stomen. Liever een slecht contract dan geen contract. Nederland wordt zowiezo gemargenaliseert qua invloed door de toegenomen aantal bondgenoten.

    Het laatse restje invloed dat Nederland had als mede oprichter en bedenker van de EU wordt niet uitgebuit.

    Reactie door hugo freutel — dinsdag 3 juni 2008 @ 22.28 uur

  12. @6 Wattenstaafie

    Bedankt voor de verhelderende link!
    In EEN woord: ONTHUTSEND!
    Dit onverbiddelijke totalitaire Grondwettelijke Verdrag…

    WAT HEBBEN WE MET ONS LATEN DOEN?
    We moeten ons DOODschamen dat we niet zijn OPGESTAAN!
    We zijn verraden en verkocht door de PvdA, CDA en VVD!
    OP naar de slavenmarkt! En vluchten kan niet meer.

    Ik heb de link even van je ‘geleend’ voor NRC’s reactiesite. Staat daar nog ‘ter beoordeling’. Ben benieuwd!

    Reactie door Gloria — dinsdag 3 juni 2008 @ 23.27 uur

  13. @6 Wattenstaafie,

    Over de het EU-verdrag maak ik me geen enkele illusie. ‘k Zie het als een, zoals ik ooit eens las, “fluwelen staatsgreep in slow motion”. En vele verontruste Europeanen met mij. Maar in Nederland stemde zo’n 2/3 van de bevolking tegen het grondwettelijke verdrag dat desondanks door 80% van de Tweede Kamer acceptabel werd gevonden. En nu gaat die volksvertegenwoordiging toch een nieuw en kwa inhoud vergelijkbaar verdrag doordrijven. Ik denk dat in vele lidstaten de situatie niet anders is.

    Het politieke establishment heeft klaarblijkelijk besloten dat Europa zo snel mogelijk een politieke federatie moet worden en verzet daartegen komt eigenlijk alleen van outsiders. In Nederland van Fortuyn, Wilders en de SP. Wie dat allemaal een beetje te radicaal en wild vindt wordt niet vertegenwoordigt in het parlement. Ik denk dat dat een belangrijker reden is voor de door jou geconstateerde apathie dan omverschilligheid.

    Reactie door Ed Sorrento — woensdag 4 juni 2008 @ 0.07 uur

  14. Beste Jan,

    We hebben altijd de mond vol over Wit Rusland. Het zal daar niet democratisch genoeg zijn. Wij zijn geen haar beter dan de Wit Russen. De PvdA en Groenlinks proberen in overleg de SP weg te duwen van het politieke toneel. SP laat je ballen zien. Jullie zijn de enigen, die nog ergens voor staan.

    Mvgr,

    Reactie door Niek van Aurich — woensdag 4 juni 2008 @ 0.30 uur

  15. Ach beste scribenten, ik denk dat Jan de ballen mist om de regenten kliek de biecht aan te zeggen. Er komen weer verkiezingen en dan is er de gelegenheid om deze lieden te dreigen met hel en verdoemenis. Verkoop die kamerverkiezingen als een referendum, krijg je niet + 50% hou dan op met zeuren en lik je wonden.

    Reactie door Johan — woensdag 4 juni 2008 @ 1.47 uur

  16. @ 10 Simbro
    De politiek is zowiezo niet te vertrouwen! Geldt eigenlijk voor ALLE politieke partijen, geen énkele uitgezonderd! Ik kies er voortaan voor om de stembus te mijden. Ik regel voortaan mijn eigen zaakjes en heb geen zin meer om door welke politieke partij dan ook op een onbeschofte en minderwaardige manier als ordinair “stemvee” misbruikt te worden!

    Reactie door ToN — woensdag 4 juni 2008 @ 2.38 uur

  17. http://www.irish-friends-vote-no-for-me.org/index.php?set_language=nl&cccpage=sign_petition

    maak ze wakker!

    Reactie door Gerrit — woensdag 4 juni 2008 @ 7.11 uur

  18. aan de sp de taak om na de gewonnen verkiezingen ons land te bevrijden van de eu grondwet, en het volk via een alsnog te houden referendum een stem en gerechtigheid te geven .misschien een verkiezings belofte waard

    Reactie door bert — woensdag 4 juni 2008 @ 7.31 uur

  19. Wat een volk om zich zo in de boot te laten nemen.

    Reactie door De Hakker — woensdag 4 juni 2008 @ 8.07 uur

  20. dit leverd anderhalf jaar “constructief oppositie voeren” nou op…
    geen moer!
    met het constant geven van het “zogenaamde voordeel van de twijfel” heeft de oppositie dit kabinet alle hulp gegeven om deze EU moordwet door onze strot te duwen.

    @18 Bert
    vergeet dat maar gerust,de SP zal nu alleen nog maar kleiner worden.
    binnen de SP vind men nog wel wat steun,maar daar buiten hoor ik toch echt alleen nog maar negatieve geluiden over de SP.
    vooral over het feit dat Jan Marijnissen zich zo makkelijk heeft weg laten zetten bij het vormen van de coalitie,en niet genoeg verdedigd heeft dat de SP op een smerige manier via de achterdeur buiten is gehouden.

    9 van de 10 mensen die ik spreek zijn al niet meer te overtuigen wat betreft de SP.
    het NU SP is veel te laat ingezet,sterker nog ik heb er weinig van gemerkt…
    en nu is het te laat!
    als we echt menen dat dit zeer slecht is voor ons land,hadden we het niet zo ver laten komen,maar nu dat toch het geval is zal men om geloofwaardig te blijven dit kabinet heel snel moeten laten vallen.

    NU is daar het JUISTE moment voor,Verdonk heeft haar beweging nog lang niet op orde en Wilders is men wel zat inmiddels,evenals de PvdA.
    een goede tijd dus voor nieuwe verkiezingen!
    nu nog een partij met ballen…
    [zoals PVDD bv die wel ongenuanceerd en wat minder politiek correct in oerhollandse bewoording durft te zeggen wat we denken]

    tot slot nog een vraag aan Jan Marijnissen:
    gaat u door als de SP met de volgende verkiezingen heel erg verliest?
    of geeft u het stokje dan over…?

    Reactie door iew — woensdag 4 juni 2008 @ 8.49 uur

  21. De klassieke vraag doemt op:
    Heiligt het doel de middelen?
    Als je niet scoort in scoringspositie gaat de tegenstander dat vlak voor tijd nog doen.
    De tien vrouwen met het gruwelijke
    borstkankergen hebben Balk IV doen
    imploderen.
    Alleen nog maar een motie indienen
    inhoudende steun aan de dappere
    staatssecretaris en de integere
    wetenschappers te Maastricht.
    Balk IV valt, niet op Europa maar
    op de vrijheid van ouders binnen strikt
    wetenschappelijke grenzen.
    Inenten tegen Polio betekent ook niet
    dat het zeker is dat je dood gaat als
    je het niet doet.
    We geven de CU-stemmers nog steeds de
    gelegenheid dit niet te doen, hoewel
    zulks de gezondheid van iedereen schaadt.
    Jan wint elke verkiezing, dus zeker
    die van 2008. Hij wint elk debat en de
    SP-fractie is in anderhalf jaar goed
    opgeleid.
    SP 35 CDA 34 CU 7
    Willen we dat?
    Of blijven we nog een aantal jaar
    hard werken in de oppositie?

    Reactie door jc kortekaas — woensdag 4 juni 2008 @ 9.49 uur

  22. @10 Simbro
    Nu zat ik al geruime tijd na te denken over hoe ik het gevoel zou kunnen omschrijven wat ook mij bekruipt. En jij geeft hier in een paar zinnen de perfecte omschrijving daarvan. Het woord dat bij mij boven komt drijven bij dit gevoel is: onderdrukking. En het gevoel wat onherroepelijk volgt op het gevoel dat jij omschrijft is: woede. Een hele sterke emotie die zich alleen maar kan ventileren door: verzet. Bij veel mensen is de onmacht al verandert in woede, je leest, hoort en ziet het al overal de kop op steken ongeacht politieke voorkeur. Wanneer er nu niet op korte termijn georganiseerde akties zullen komen om mensen de kans te geven hun verzet te tonen dan kun je erop gaan zitten wachten tot de woede uitgroeit tot blinde razernij. Wanneer de SP werkelijk wil uitgroeien tot de grootste partij van Nederland dan moet je dit verzet gaan regelen, je laten zien als de partij die het volk weer een stem gaf. Het is een gouden kans, laat niet Wilders of Verdonk hiermee weg lopen. Mensen willen niet meer wachten tot de volgende verkiezingen, ze willen niet meer wachten totdat het kabinet valt, ze willen het nu! Grijp die kans, oppositie voeren is niet meer genoeg daar dat ook steeds een groot toonbeeld van onmacht lijkt te zijn. Aktie, nu!

    Reactie door J Vrolijk — woensdag 4 juni 2008 @ 10.19 uur

  23. Het liegen en bedriegen gaat gewoon door.
    Bos noemde de SP op tv ook al een conservatieve partij.
    Waarschijnlijk zegt hij dit om z’n eigen partij te doen geloven dat de PvdA een ‘moderne richting’ volgt: oftewel een rechts liberale koers. Dit is precies wat de koers van het huidige Europa.
    Een heilloze asociale koers waar de gewone burger de dupe van is.

    Reactie door Joop Schouten — woensdag 4 juni 2008 @ 10.25 uur

  24. het zegt wel iets over die partijen, die het hebben verworpen. er is NIET naar de burger geluisterd. alles is gewoon hetzelfde gebleven.

    Reactie door Maayke Jong- Doppen — woensdag 4 juni 2008 @ 11.06 uur

  25. Op http://www.stand.nl kun je je stem uitbrengen op de vraag Nederland stemt terecht in met het verdrag van Lissabon.

    Reactie door Mystery Guest — woensdag 4 juni 2008 @ 12.44 uur

  26. VERZIN CREATIEVE OPLOSSINGEN VOOR EUROPA

    Ik vind de EU erg belangrijk, o.a. in de economische concurrentie met opkomende economieën buiten Europa. Maar er zijn nog veel problemen in de Europese samenwerking.

    Ik nodig iedereen uit om creatief mee te denken over nieuwe oplossingen voor specifiek gedefinieerde problemen in verband met de EU.

    In deze weblink vind je een systematisch overzicht van denktechnieken die je daarvoor kunt gebuiken.

    TECHNIEKEN VOOR CREATIEF DENKEN

    http://www.d-sciencelab.be/newpic/glossary/index.cfm?q=cache:Ky21av-jpIEJ:www.d-sciencelab.be/newpic/glossary/get_file.cfm%3Ffile%3DBRAINSTORMING.htm+brainstorming+technieken&hl=en&ct=clnk&cd=11&client=firefox-a

    Reactie door Jaap Veldkamp — woensdag 4 juni 2008 @ 14.24 uur

  27. Zou die Amerikaanse professor” Hupsakee”dan toch gelijk krijgen dat wij Hollanders die al eeuwenlang 26 meter onder de zeespiegel huizen binnenkort op een vlotje terecht komen en ons primitieve bootje met man en muis vergaat? Onze autocratische regering zag ik met een stelletje kapitaalvluchters aan boord gaan van het VOC-schip Batavia. Aan de kant stond een verenigd Europa-koor dat luidkeels het lied “Jetzt kommen die lustigen Tage” aanhief. Toen ik vanmorgen badend in het zweet wakker werd, stond Jan bij mijn bed die sprak:,,Wees maar niet bang Eef, wij zorgen dat de Democratie in Nederland gehandhaafd blijft”!

    Reactie door Eef Hübbers — woensdag 4 juni 2008 @ 17.05 uur

  28. Hoe zat het ook al weer ? de werkgelegenheid in NL. BV.is het laagst van de EU : Tja als je wat met de cijfers knoeit , door ook papier-prikkers als werknemers te beschouwen ; dan kunnen ze zo nog wel een tijdtje doorgaan , zodat de werkloosheid geheel opgeheven is ; en dan springt de gulp bij het trio geheel open .

    Reactie door Fred — woensdag 4 juni 2008 @ 18.18 uur

  29. Iew,@20, eigenlijk moet men jouw postje eerst lezen en dan de weer goeie one-liner van @19 De Hakker.
    Maar beste Iew je gaat wel heel erg kort door de bocht, de PvdD is een categorale partij,kan ook niet anders zij moeten keuzes maken.Maar van stokje overgeven na
    de volgende verkiezingen door JM is een leutervraag van je.
    Wij nemen aan dat je lid bent van de SP,
    zonee dan begrijpen wij je kritiekjes,zoja dan begrijpen we ze ook wel maar dan zouden
    we je willen adviseren/vragen ,”gooi je kont niet tegen de krib” maar sluit de rijen en ga er in je omgeving tegenaan…
    dan hebben wij wat aan je en zal jezelf zien/merken dat de door jou geponeerde
    stelling dat 9 van de 10 mensen,etc.etc.
    of een vergissing is,of onwaar is,of je kunt niet rekenen.
    Iew doe nou maar gewoon en niet zo stressy ,met onze partij komt het best goed,en zodra daar de tijd voor is dan is Jan er met zijn collegae,hoor,daar kan je op rekenen en wij proberen er ook bij te zijn,ook daar kan je op rekenen….en als
    jij er dan ook bent is het feest compleet.
    Iew voor straks een smakelijk eten en tot lees,beste man.

    Reactie door Henk c.s. — woensdag 4 juni 2008 @ 18.54 uur

  30. Moet je Timmermans maar eens horen fulmineren op de site http://www.nederlandineuropa.nl op zijn persoonlijke blog aldaar over het debat.
    Het is om te huilen zoveel arrogantie hij daar aan de dag legt en zoveel dedain t.o.v. kamerleden. Moet je de reactie van zijn meest fervente fan op zijn blog maar eens horen over het optreden van Jan Marijnissen in Buitenhof omdat hij Timmermans iets ‘persoonlijks’ toedichtte, Jan was ineens ‘altijd zeer goed’ maar toen ineens niet meer. Timmermans doet niet anders en wordt door dezelfde persoon daarin steeds bevestigd. Zo selectief shoppen mensen als ze iets psycologisch willen doordrukken.
    Kan me nog herinneren dat Bos debatten met Balkenende profileerde met de zinsnede; “Trekken aan een dood paard” . Zo is het ook met Timmermans die nooit inhoudelijk en concreet reageert m.b.t. de SP IN EUROPA en iedere gelegenheid te baat neemt om een karikatuur van de SP hieromtrent neer te zetten als populistisch en ‘eng’ nationalistisch en niet internationaal. op zich een zeer populistische reactie (bezigheid) van de heer Timmermans zelf.
    Als je geen stap verder komt mét hem op inhoud en hij ‘gebruikt en misbruikt’je continue (liefst als je er niet bij bent) om zichzelf en Europa i.p.v. het land, de burgers en de politiek te ‘verheffen’ dan mag je eindelijk toch weleens benoemen wat m.n. de heer Timmermans m.b.t. dit onderwerp op ieder moment en bij iedere gelegenheid doet, waar hij blijk van geeft. Hoe rancuneus dat vaak is t.o.v. critici is daar wel te lezen en in de media contenue te horen.
    Wouter Bos niet minder, die kan niets op eigen kracht.
    Over selectief shoppen gesproken van Timmermans alsmede zijn EU adepten.
    Dat de EU het bedrijfsleven is, is duidelijk. Zelfs voorstellen worden door het bedrijfsleven zelf geheel geschreven en kant en klaar door de EU ambtenaren doorgestuurd als zijnde hun voorstel. En daar krijgen ze nog voor betaald ook. De democratie zelf is een ‘dood paard’ geworden.

    Reactie door Henny — woensdag 4 juni 2008 @ 19.05 uur

  31. Het was natuurlijk al lang duidelijk dat het wetsontwerp over een nieuw EU-referendum zou worden afgestemd. De PvdA had zich vorig jaar immers al overgegeven aan het dictaat van het CDA, zoals zij ook een aantal andere wezenlijke punten (bv. een onderzoek naar de Irak-oorlog) heeft prijsgegeven.
    De strohalm van het referendum in Ierland op 12 juni a.s. is nu wel uiterst fragiel…..
    Een historische verkwanseling van de belangen van het Nederlandse volk en onbeschaamde volksverlakkerij dreigen nu weldra hun beslag te krijgen…..

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 4 juni 2008 @ 19.24 uur

  32. Gezien mijn bezwaren tegen het nieuwe EU verdrag wil ik de onderstaande boodschap graag delen:

    http://www.youtube.com/watch?v=drL9iBgCD0M&eurl=http://www.willenwijweten.nl/uitgelicht.htm

    Reactie door Wattenstaafie — woensdag 4 juni 2008 @ 19.48 uur

  33. Ik kom niet op de plek waar ik eigenlijk moet zijn. Daarom plaats ik het maar hier:

    Wanneer de SP zo groot wordt, dat die de uitgedroogde PvdA, het CDA, en hun meelopers, bij volgende verkiezingen in succes overtreft, en zodoende volgens zijn gedachtegoed een regering kan vormen, dan gaan mijnheer Balkenende en zijn vriendjes huilend naar de Justitie, het leger, de EU en wereldmisvormer: Bush toe.

    Er liggen al heel lang plannen klaar om de macht van gevestigde orde gewelddadig te kunnen herstellen, wanneer een partij als de SP, legaal aan de macht zou komen.

    Terwijl onze tegenstanders na een verkiezingsuitslag die hen tegenvalt, welhaast zeker een staatsgreep willen uitvoeren, zal na Onze grote winst, de SP dan ervan worden beschuldigd om via onwettige middelen bij de verkiezingen, een staatsgreep te hebben gepleegd.

    Omdat, de PvdA in de verdachten- en verdomhoek zat, voordat de SP zo succesvol was, werden door rechtse infiltranten, en door de verrader Kok, alle veren van hun rooie haan uitgetrokken. En het hoofdkader van de PvdA, dat werd vervangen, door slechterikken, met een innerlijke geaardheid als die van Kok.

    Wanneer de SP nu wint, dan is Den Haag in last, het land in rep en roer. En dan stopt, men in plaats van Balkenende, zijn clubgenoten en de Majesteit, Jan Marijnissen in de bajes.
    En jou, U, jullie ons en mij Haras, ook.

    Dat wil niet ik meemaken.
    Toch stem ik op de SP!

    Groeten van Haras.

    Reactie door Haras — woensdag 4 juni 2008 @ 19.54 uur

  34. @26 Beste Jaap.
    Creatief denken, wat is creatief denken.
    Napoleon dacht creatief, Hitler dacht creatief “Lebensraum”. Het neo-liberaalisme
    denkt creatief. Zelfs olle Henk dacht creatief. Ik heb nooit geweten dat ik de kwoot van de dag voor gekregen heb. Dat kwam ik vandaag tegen toen ik opzoek was naar Europese creativelingen, maar grappig om te lezen ik denk dat het mijn broer geschreven heeft.
    http://www.detelegravin.nl/2007/09/26/ook-sp-ers-woedend-over-kiezersbedrog-pvda/#comments

    Reactie door olle Henk — woensdag 4 juni 2008 @ 20.39 uur

  35. WEAAROM neem de SP nu niet de echte verantwoordelijkheid en doet het enige wat de zaak nog nu nog kan redden:
    Schakel de rechter in voor landverraad van Balkenende en zijn aanhangers.
    Zij vertellen dat het gaat om een “ander” verdrag en dat is voor 96 % NIET WAAR.

    Maar dan is snelheid, staatsmanschap en durf wel nodig.

    Doet de SP dat niet, dan loopt ze ook achter de rest van de Haagse nomenclatura aan.

    Reactie door Hub Jongen — woensdag 4 juni 2008 @ 21.27 uur

  36. ik heb alvast oneens gestemd met die stelling, hopen dat meer mensen dat doen!

    Reactie door sjaak — woensdag 4 juni 2008 @ 21.31 uur

  37. Op het staatsjournaal (de Grote Hans Laroes Propagandashow) werd hedenavond nog geen seconde uitgetrokken over de goedkeuring van het Lissabonverdrag door onze verdoolde Tweede Kamer. Wel veel ´human interest´ over Uruzgan; het publiek wordt zorgvuldig gemasseerd.

    In Duitsland hebben ze een constitutioneel hof. Daar heeft een groep verontruste burgers dan ook een aanklacht ingediend wegens landverraad, tegen o.a. Angela Merkel en alle ‘volksvertegenwoordigers’ die de ratificering gesteund hebben. Voor ons wordt het moeilijker, als zelfs onze Raad van State zich aan de kant van de vijand schaart. Daar helpt nog slechts een volksopstand. Die zal er ook ooit wel weer komen maar het zal nog wel even duren.

    Het is opvallend dat rechts het doemscenario afschildert als ‘EUSSR’ (EUCCP op zijn Russisch) terwijl links bevreesd is voor het ongebreidelde neoliberale, neoconservatieve superkapitalisme. Een klassiek staaltje verdeel en heers dus weer.

    Reactie door Hermie Kreeft — woensdag 4 juni 2008 @ 23.00 uur

  38. Geachte heer Marijnissen,

    Waarom start u met de SP geen rechtzaak tegen de Staat der Nederlanden wegens landverraad. Blijkbaar is dit (helaas) nog de enige manier om een EUSSR (hopelijk) te voorkomen.

    Niet alleen woorden, maar daden. U zou er in ieder geval die meerderheid die tegen de EU-Grondwet stemden (mij incluis) een zeer groot plezier mee doen.

    Met vriendelijke groet,

    Jan

    Reactie door Jan Ruitenbeek — donderdag 5 juni 2008 @ 3.09 uur

  39. Toen de zak aardappelen, Helmuth Kohl, in ’81 Schmidt opvolgde, Thatcher en Reagan aan de macht kwamen wisten de oude getrouwen het al. Booming business is back again! Met alle gevolgen van dien!
    Gedonder over free market en globalisatie.
    De econoom Milton Friedman werd heilig verklaard. Ik ontmoette in een restaurant een oude Engelse vriend en ik hoorde het hem nog zeggen: Thatcher is the salvation (!) for Great Britain! Eind jaren 80 zweeg hij als het graf als ik ‘m over de iron lady sprak. De zak aardappelen, de dame van ijzer en de B-acteur bleven een hele tijd aan de macht. Er veranderde veel. De muur viel, het Oostblok verdween. De EU kwam in beeld. Hoe meer zielen, zeg maar hoe meer landen, hoe beter. Het “nieuwe” Duitsland zag even het licht! Zelfs Joschka kwam opdraven als minister van Buitenlandse Zaken. Ik dacht nog… zou het nu dan echt?? Maar helaas.

    En nu, anno 2008? Ik kan er geen touw meer aan vastknopen. Ik zie verworven rechten als sneeuw voor de zon verdwijnen. En inspraak, ho maar! Laat staan een referendum!

    Reactie door Babyboomer — donderdag 5 juni 2008 @ 4.40 uur

  40. @29 Beste Henk CS,

    ik kan best tellen hoor,maar 9 van de 10 mensen is nog geen 9 van de 10 SPérs…

    ik was lid van de SP,sterker nog ik was zelfs bestuurslid bij een locale afdeling,maar vanwege het UWV heb ik dit MOETEN stoppen,omdat vrijwillig werk niet word gestimuleerd maar tegengewerkt.
    [ik ben gedeeltelijk WAO]
    ik heb de SP hier al eens over geschreven maar daar krijg ik geen antwoord op.

    sluit de rijen was wat ik probeerde…

    u zegt:”,met onze partij komt het best goed,en zodra daar de tijd voor is”

    die tijd was al aangebroken,en daar zou een NU SP op volgen,helaas kan ik, maar ook de SP daar nu niet veel meer mee sinds die EU moordwet gewoon word doorgedrukt.
    op naar de volgende 20 jaar neoliberale afbraak?!

    men laat een kabinet alleen vallen als “DE TIJD” er voor is partijpolitiek gezien,als het veilig genoeg is wat betreft zetels en peilingen…
    niet omdat de burger dat wil,of als een kabinet de boel belazerd…
    want dat is NU MIJN gevoel.

    Reactie door iew — donderdag 5 juni 2008 @ 8.04 uur

  41. Ik heb eigelijk nooit begrepen hoe mensen op die oplichtersbende hadden konden stemmen…

    Reactie door Mike Madison — donderdag 5 juni 2008 @ 8.37 uur

  42. Wanneer onze “progressieve” parlementariers dan toch zo graag een groot Europees Staatshoofd hebben en hun eigen zelfbeschikking weggeven wordt hun taak behoorlijk kleiner. Daarom zullen ze het vast met ons eens zijn dat daar een lager loon (ong. de helft?) tegenover staat.
    Eens kijken of ze dan nog zo voor Europa zijn.

    Reactie door Irma — donderdag 5 juni 2008 @ 9.32 uur

  43. Stelling van woensdag 04 juni 2008

    Nederland stemt terecht in met het Verdrag van Lissabon

    Eens 27%
    Oneens 73%

    Er is door 3894 mensen gestemd

    Reactie door Gerrit — donderdag 5 juni 2008 @ 9.39 uur

  44. @ 40 iew,

    Je verwoordt wat ook ik voel. Geen eerlijk spel. Was het ooit een eerlijk spel?
    Wat we nodig hebben zijn nieuwe gladiatoren die zich vrij weten te maken. En deze zouden de huidige senatoren in de arena moeten gooien waar ze met eieren en rotte tomaten kunnen worden besmeurd.
    Ik ben bang dat de SP te laat is en dat daarmee ook mijn enige hoop verloren is.
    Geen winnersmentaliteit?

    Reactie door Lef — donderdag 5 juni 2008 @ 10.01 uur

  45. 41 Mike Madison

    Als je bedoelt het stemmen op de Tweede Kamer in 2006 ? Het probleem is, dat heel veel mensen gestemd hebben op partijen, die niet van plan waren wat er nu allemaal gebeurt. Maar omdat je in ons systeem altijd maar moet afwachten wie het met wie gaat doen na de verkiezingen en er daardoor compromissen moeten worden gesloten, krijg je zo’n labbekakkige regering. En aangezien het CDA nog steeds de grootste partij is, mag die zeggen wie er mee gaan regeren. Ik wil wedden dat 80% van de CDA-stemmers alleen maar op die partij stemmen omdat hun ouders dat deden. En als je je niet veel met politiek bezig wilt houden stem je op een middenpartij, onder het mom van: de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. De kleurloze, weinig bevlogen en systeembevestigende regeringen die daar het gevolg van zijn leiden op zich weer tot verdere desinteresse in de politiek en het zich vastklampen aan strohalmen van eendagsvliegen als LPF, Ton en PVV.

    Reactie door simbro — donderdag 5 juni 2008 @ 10.49 uur

  46. En ondertussen gooit de commissie Bakker aangestuurd door de fam Afbraak in den Haag het ene walgelijk voorstel naar het andere de Media in.
    En van deze 10 walgelijke voorstellen pakken ze het gemiddelde in den Haag waarbij het gevoel wordt gekweekt dat de PVDA,CDA,CU nog zo slecht niet zijn.
    Ik denk dat het CDA zelfs dit gemiddelde nog als zoet,positief en een plan volgens de normen en waarde gaan presenteren
    Vervolgens pak het FNV dit gemiddelde ook als een overwinning en begint weer een leden campagne dat het zo goed hebben gedaan.En de Henkjes,Rinusjes,Gloriatjes,Hennys,Hariekkes,Iewtjes en de Joopjes zitten met de brokstukken.
    En den Haag viert feest en kan via de Monarchie op de Bildenberg conferentie lachend vertellen dat zonder morren van de onderdanen deze weer een oor aangenaaid zijn.

    Reactie door De Hakker — donderdag 5 juni 2008 @ 11.13 uur

  47. En wie zal het lot van Middel Aarde dragen, wie behoedt het van het donkere kwaad?…. het volk van de groene velden?…. Een “hobbit”….

    Misschien wordt het dan toch een heroisch epos.

    Reactie door taardje — donderdag 5 juni 2008 @ 11.39 uur

  48. Ik ben voor referendum eu

    Reactie door Hs Vrancken — donderdag 5 juni 2008 @ 12.47 uur