Zonder inzicht geen uitzicht

De school van Prem (NPS: donderdag, N1) is een mooi programma. Het gaat over kinderen die proberen met veel extra aandacht van een team begeleiders hun Cito-toets te halen. Naast het oordeel van de school heeft de toets een grote invloed op de schoolkeuze na de basisschool.
De kinderen komen niks te kort, worden in de watten gelegd, en komen in contact met een hele reeks BN’ers. Daar staat tegenover dat ze hard moeten werken, óók buiten de weekends die ze op Nijenrode mogen verblijven. Prem wil met het programma bewijzen dat kinderen meer kunnen dan vaak wordt aangenomen.

Die opstelling heeft tot kritiek geleid van de onderwijzers die zich in de beklaagdenbank gezet voelen. Daar zit wat in. De mogelijkheden die Prem ter beschikking staan hebben zij vaak niet. Zij worden geconfronteerd met te grote klassen, verouderde leermiddelen en veel problematische leerlingen. Maar toch…het project van Prem houdt de samenleving ook een spiegel voor. Doen wij genoeg voor de toekomst en het welzijn van onze kinderen? Nee dus.

In de aflevering van gisteren zat een aardig voorval dat illustratief is voor de vervreemding tussen het onderwijs en heel veel ouders. Prem was boos op de ouders van één van de kinderen. De school had vier gesprekken met de ouders gehad over hun zoon. Daar werd onder andere meegedeeld dat de zoon niet mocht meedoen met de Cito-toets omdat men vreesde dat ie die niet zou halen. De ouders hadden niet geprotesteerd. De school zou het wel het beste weten en het beste voor hebben met hun kind. Uiteindelijk kwam het hoge woord eruit. Ze snapten eigenlijk niets van ons onderwijssysteem.

Kijk, hier hebben we een belangrijk kritiekpunt op ons onderwijssysteem bij de kop. Ik beken. Toen onze dochter op de middelbare school zat snapte ik er ook niks van. Tussenuren en contacturen; studieplanner en studielandschap, en meer van die fraaie woorden. Onderwijs geven en het onderwijssysteem zijn veel te ingewikkeld geworden. De essentie is nog steeds: onderwijzers en leraren weten iets wat de kinderen moet worden bijgebracht. Dáár gaat het om en niets anders. Waarom moet dat allemaal zo ingewikkeld gemaakt worden dan?

Als de ouders geen inzicht hebben in het onderwijs dat hun kinderen volgen, dan is er geen uitzicht op dat zij zich actief (kunnen) bemoeien met de opleiding van hun kinderen. Een gemis.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 20 februari 2009 :: 0.37 uur

Reacties uitgeschakeld