Truckstar

Vandaag delen SP-leden op de Truckstar Mack & Speciaal Transportdag een flyer uit met de volgende tekst:

Beroepschauffeurs van Nederland,

Steeds meer transportbedrijven hebben een personeelstop voor Nederlandse chauffeurs, maar nemen wel Polen aan. Steeds meer transportbedrijven openen een filiaal in Polen en rijden met Poolse en andere Oost-Europese chauffeurs.

Deze trend zet door. Het belang van de bedrijven is duidelijk: lagere lonen (tot de helft), langere werktijden, minder ‘gezeur’ over arbeidsomstandigheden. Kortom: Polen zijn goedkoper en klagen niet.

Als er niet wordt ingegrepen, zal er in steeds minder sectoren van onze economie plaats zijn voor hier geboren en opgegroeide werkers. Waren we dan niet duidelijk met het afwijzen van de Europese grondwet? De Nederlandse bevolking is niet tegen Polen, maar tegen oneerlijke concurrentie, opgedrongen vanuit Brussel en Den Haag.

De regering noemt de verplaatsing van werk naar voormalige Oostbloklanden ‘een gegeven’ en een gevolg van Europese regels. Staatssecretaris Van Hoof geeft de chauffeurs de schuld, Nederlanders zouden geen trek meer hebben in internationaal transport. ‘Deze chauffeurs blijven liever dichter bij huis.’ En: ‘Ze zouden akkoord moeten gaan met loonsverlaging.’

Een regelrechte belediging van iedere chauffeur, maar vooral voor de duizenden die nu al hun baan verloren hebben! Transportondernemers willen nu dat buitenlandse chauffeurs in Nederlandse dienst het loon krijgen dat in hun land, bijvoorbeeld Polen, wordt betaald.

Het loon en werk van de Nederlandse chauffeur moet beschermd worden! De regering moet een einde maken aan oneerlijke concurrentie.

Daarom hebben we een Internetmeldpunt voor oneerlijke concurrentie in het leven geroepen.
We willen ook graag jouw verhaal horen, jouw voorbeelden. Ga naar www.sp.nl, klik op het meldpunt en doe je verhaal.

Je kunt je bijdrage ook opsturen naar: Jan Marijnissen, Tweede Kamer, Postbus 20018, 2500 EA in Den Haag

Succes met alles,
En toch ook veel plezier vandaag!

Met vriendelijke groet,
Jan Marijnissen

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 02 oktober 2005 :: 0.12 uur

53 Comments

53 reacties

  1. “De regering noemt de verplaatsing van werk naar voormalige Oostbloklanden ‘een gegeven’ en een gevolg van Europese regels.”

    Lekkere makkelijke houding, “Ja meneertje, het is nu eenmaal zo, ik kan er ook niks aan doen.”, voor dat zooitje, voor dat tuig kan je geen gesprekt hebben.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 2 oktober 2005 @ 1.31 uur

  2. weet wat ik denk,
    dat het maar eens moet gebeuren.

    er blijven geen alternatieven meer over.toch
    niet luisteren dan maar voelen,

    Reactie door bert — zondag 2 oktober 2005 @ 1.54 uur

  3. Het is natuurlijk heel vervelend voor al die chauffeurs die hun baan verliezen.
    Zelf ben ik ook chauffeur (personenvervoer),maar we zijn nu eenmaal op weg om van europa een machtig blok te vormen in de concurrentiestrijd tegen Amerika en de Aziatische tijgers. Op den duur zal dat de werkgelegenheid ten goede komen en zullen de lonen in heel europa gelijk komen te liggen. De Nederlandse chauffeurs zullen dan gewoon weer aan de bak kunnen. Even op de tanden bijten mannen !!

    Reactie door peter — zondag 2 oktober 2005 @ 2.07 uur

  4. peter
    weet je als je nu je baan verliest,willen ze hebben dat je voor minder,,
    7-8 euro aan het werkgaat,als er werk is??
    en ik durf haast te wedden dat jij minstens13-14 euro hebt,van mij part 12
    ga eens een maand van 7-8 euro leven,en zo trekken ze de lonen gelijk,
    naar de normen van landen waar de kosten van het dagelijks onderhoud,de helft lager licht als hier,
    nog even en we worden naar afrikaanse lonen afgerekend,
    en het zijn overegens niet alleen de chauffeurs.
    ik wil jou wel eens weer spreken als jou baan straks wordt weg gegeven,de ene dag jij ontlag,de andere dag zie je een ander op je bus rijden.je mag terrug komen ,maar dan wel voor 7-8 euro,
    even 10-15-20 jaar op de tanden bijten,

    Reactie door ad — zondag 2 oktober 2005 @ 2.41 uur

  5. o ja ,taal is geen probleem,
    gelieve niet met de chauffeur te praten

    Reactie door ad — zondag 2 oktober 2005 @ 2.54 uur

  6. @3peter
    Europa een handelsblok????????????
    Recent nog naar de kamer van koophandel geweest? Kijk voor de aardigheid eens hoe multinationals zich zowel op Europese als Amerikaanse en Aziatische markt gevestigd hebben.
    Als je naar Bush, Blair of onze eigen regering luistert hoor je de gospel van vrije handel en open grenzen. Niks handelsblok. Wel opletten en er bij blijven, aub.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 2 oktober 2005 @ 5.03 uur

  7. Goede morgen mijnheer Marijnissen,

    Van harte wens ik u en de uwen in eigen
    kring een heel plezierige verjaardag vandaag.
    Graag voeg ik er mijn beste wensen aan toe
    voor gezondheid en voorspoed en dank ik u
    tevens voor de goede zorgen uwerzijds, in-
    gezet voor mensen in de samenleving.

    Straks hef ik het glas op uw gezin !

    Met vriendelijke groet, Madelief.

    Reactie door Madelief — zondag 2 oktober 2005 @ 6.24 uur

  8. @Madelief:Hoe weet jij dat Jan jarig is vandaag?Staat dat op zijn weblog? Als het zo is,dan wens ik hem vanuit Amsterdam een fijne verjaardag in Oss toe.

    Reactie door JE. Mulder — zondag 2 oktober 2005 @ 6.59 uur

  9. Oh jé JE, ik heb me vergist, het is pas de
    8ste. Wel erg vroeg hé, ‘t is pas a.s.
    zaterdag. Hoe ik dát weet? Weet je, JE M,
    in mijn kennismakingen ga ik nooit over 1
    nacht ijs, en de méns achter de méns die
    hij voorgeeft te zijn, of misschien ook wel
    is, schuilen vele invalshoeken waar ik pro-
    beer rekening mee te houden. Eerlijk gezegd
    lukt mij dat ook niet altijd, echt niet.
    Maar zoiets handigs als een Biografie op
    de site, kan een uitstekende aanvulling
    vormen om beter iemands gedachtengang te
    bepalen én zijn reakties, vandaar !! Dat
    maakt het reageren hier soms iets gemakke-
    lijker, en ook wel eens moeilijker.
    Overigens is Amsterdam de stad waar ik heel
    regelmatig kom en mijn zoon woont er bin-
    nenkort niet meer, maar er blijven komen
    zal ik zeker. Tig jaren terug werkte ik er
    ook: Amsterdam in de zomer bij het ochtend-
    gloren ‘s morgens om 7.45, niéts mooiers
    dan dat, vroeger prachtig en nu iets druk-
    ker, maar leg die ‘sfeer’aan een buiten-
    staander maar eens uit, niét om te doen.
    ——————————————
    Madelief, maakte weer eens een foutje:
    SORRY ! Fijne zondag allemaal, niemand
    uitgesloten en in het bijzonder mijn
    Partijgenoten. Wie het nog niet is kan het
    nog elke dag worden…..feestje…..???

    Weet jij hoeveel leden er exact zijn en of
    dat wel eens bekend gemaakt wordt, JE M?

    Hoe zouden we Jan vóór zijn verjaardag daar
    eens mee kunnen verrassen, naast hem de
    lof toe te kennen voor alle dienstbaarheid
    door hem betracht?
    Alle mogelijke twijfelaars eens even over
    de streep trekken, moet kunnen:”Is góéd”!!

    Reactie door Madelief — zondag 2 oktober 2005 @ 7.57 uur

  10. @Madelief: de felicitaties aan Jan zijn zo gemeend dat Jan zal begrijpen dat wij er weliswaar vroeg bij zijn om hem te feliciteren,maar dat geeft anderen de gelegenheid om hun felicitaties vanaf zaterdag a.s, kenbaar te maken. Als ik goed ben ingelicht heeft de SP thans 46.000 leden.En inderdaad,Amsterdam is op zijn mooist ,smorgens heel vroeg bij een wandeling langs de grachten. Groetjes,de andere Jan M.

    Reactie door JE. Mulder — zondag 2 oktober 2005 @ 8.32 uur

  11. Deze gevolgen zijn inherent aan de verstarde arbeidsverhouding in Nederland.
    Als een bedrijf hier in Nederland geconfronteerd wordt met hoge arbeidskosten en slechte mogelijkheden tot het ontslaan van personeel gaan bedrijven inderdaad andere mogelijkheden uitpluisen.
    Een van die mogelijkheden is het verplaatsten van het bedrijf naar Polen.
    Daar is inderdaad niks illegaals aan, dit is een trend die al veeeeeel langer aan de gang is maar nu pas het westen van het land bereikt, het oosten wordt al langer geteisterd door een uittocht van bedrijven (zo’n jaar of 10).
    Maar ja dat zagen ze niet in Den Haag, welkom bij de club zou ik zeggen .

    Reactie door Ronald — zondag 2 oktober 2005 @ 9.00 uur

  12. Een garnalenpelfabieksbaas uit Urk heeft zijn bedrijf verplaatst naar Marokko,alwaar het personeel ongeveer 200 euro per maand krijgt. Hier in Nederland is hij aanzienlijk meer aan arbeidsloon kwijt. De baas heeft 1500 mensen in dienst. Als de garnalen gepeld zijn, komen zij belastingvrij Nederland binnen. Meerdere bedrijven zullen dus hun bedrijven gaan verplaatsen naar het buitenland vanwege de goedkope arbeidskrachten. Hetzelfde wat nu met de poolse vrachtwagenchauffeurs aan de hand is.

    Reactie door JE. Mulder — zondag 2 oktober 2005 @ 9.08 uur

  13. Beste Ad, ik verdien nog net geen 9 euro per uur(bruto) als chauffeur kleinschalig vervoer.
    Dat is een stuk minder dan iemand die op een vrachtwagen rijdt.
    Ik moet dus al jarenlang op mijn tanden bijten.

    Reactie door peter — zondag 2 oktober 2005 @ 9.29 uur

  14. dus je weet dat het lullig voelt,waarom dan dat antwoordt??
    wandt er komen nog wel 10-15 jaren bij als het zo door gaat

    Reactie door ad — zondag 2 oktober 2005 @ 10.07 uur

  15. 12
    en wat dacht je dan van DE gemeente amtenaar van urk,
    stond van de week op tt,

    Reactie door ad — zondag 2 oktober 2005 @ 10.10 uur

  16. Lonen omlaag, geen probleem, maar dan ook stap twee, prijzen omlaag.

    Als eerste die van mijn hypotheek, dan de benzine, dan de zorgkosten, dan gas/water en licht, daarna de tarieven omlaag van het openbaar vervoer, salarissen van de top drastisch omlaag,etc.etc.

    Kortom alles omlaag naar Pools prijspeil, dan kunnen we praten meneer Van Hoof.

    Reactie door Johan Smeets — zondag 2 oktober 2005 @ 11.01 uur

  17. Waar niets aan te verdienen valt, zullen we dumpen!

    Reactie door e.krul — zondag 2 oktober 2005 @ 11.03 uur

  18. is Bolkestein nog steeds in het visier dan?
    http://www.dienstenrichtlijn.nl/overz.shtml

    Hadden we daar nu tegengestemd of gaat het ondanks al dat gemekker gewoon door?

    Reactie door John — zondag 2 oktober 2005 @ 11.10 uur

  19. Heeft u ook een begravenisverzekering?

    Ja… heeft u gezien dat tijdens de gulden die waarschijnlijk f 5000 of hoger was, genoeg voor een keurige begrafenis met mooie steen. Nu is uw verzekering ongeveer 2300 euro waard. Wat kost u de eenvoudigste begrafenis, met goedkoopste kist geen steen 1 volgauto, 50 gasten, kaarten, ongeveer 7000 euro.

    Over geld ontwaarding gesproken.

    Zelfs de dood kost je nog meer geld dan je hebt.

    O ja.. dit heet klagen, voeger heette dit nog de realistische werkelijkheid!

    Zelfs de dood en de laatste gang is nog alleen weggelegd voor de rijken, die een aanvullende verzekering kunnen nemen.

    Ik wou dat ik een idiaan was, dat ik op een dag plotseling verdwijn, waar niemand mij vind en dat ik ergens op een eenzaam plekje, rustig kon liggen sterven, ver weg van mensen met eurotekens in de ogen.

    Wat heerlijk zou dat zijn.

    Reactie door e.krul — zondag 2 oktober 2005 @ 11.14 uur

  20. Pf. De weinige chauffeurs die ik ken, verdienen meer dan ik (IT-er). Ik vind dat jullie niet zo moeten zeuren.

    Reactie door geldwolfje — zondag 2 oktober 2005 @ 11.23 uur

  21. @20
    Wacht dan maar af tot jouw werk door Indiers gedaan wordt.
    Ik hoop dan ook geen gezeur te ontvangen ;-)

    Reactie door John — zondag 2 oktober 2005 @ 11.26 uur

  22. @20 zodra jij gemiddeld 60 uur werkt, verdien je ook meer. Met 40 uur verdienen ze minder dan de gemiddelde IT-er.

    Reactie door Johan Smeets — zondag 2 oktober 2005 @ 11.26 uur

  23. @22 Johan Smeets

    Dat klopt. Aan de andere kant ben ik enorm veel tijd (en geld) kwijt om mijn vakkennis op peil te houden. Dat moet je dan ook even in de vergelijking meenemen. Mij hoor je echter niet klagen.

    Reactie door geldwolfje — zondag 2 oktober 2005 @ 11.31 uur

  24. @21 John

    Als het ooit zover komt dat mijn werk geoutsourced moet worden naar India, dan ga ik gewoon met dat werk mee! :) Het schijnt dat India een goed klimaat heeft, lekker eten en mooie vrouwen.

    Reactie door geldwolfje — zondag 2 oktober 2005 @ 11.43 uur

  25. Probeer een wet te maken…..bedrijf in Polen,dan ook alles in Polen.Laat die mensen die onze economie kapot maken liever wegtrekken uit Nederland.
    Aan dat soort mensen(mentaliteit,zakkenvullers) hebben we toch niets??????
    Ik hou ook niet van de woorden EIGEN VOLK EERST maar ik wil ook niet EIGEN VOLK KAPOT.

    Reactie door anita — zondag 2 oktober 2005 @ 11.47 uur

  26. Geldwolfje….JIJ hebt gemakkelijk l.ll.n
    JIJ bent gezond neem ik aan??????
    Het is een heel ander verhaal als je ziek wordt DAN kan je niet eens meer koffers pakken om mee te reizen naar India.
    Doe toch niet zo kortzichtig.ik dacht altijd dat IT-ers knappe mensen waren maar het zijn echt geldwolven ZONDER GEVOEL.
    En zonder gevoel staat bij mij synoniem als ONMENSELIJK

    Reactie door anita — zondag 2 oktober 2005 @ 11.50 uur

  27. @24 geldwolfje

    Zou ik niet doen naar India. Ik ben er ook geweest, vreselijk daar. Vooral voor jou is het daar niks. Geen luxe, alleen maar armoede. Geen vlees eten daar, want daar wordt je daar letterlijk doodziek van. De vrouwen zijn daar(mijn mening)lelijk en heel snel oud. Een vrouw van 18 lijkt daar op een jaar of 40, maar wat wil je ook in die omstandigheden. De mensen zijn daar trouwens wel heel vriendelijk, dat is het enige pluspunt wat ik kan bedenken voor jou, mocht jij je daar gaan vestigen. :-)

    Reactie door ACCEPT — zondag 2 oktober 2005 @ 12.01 uur

  28. Ja John de Bolkensteijn dienstenrichtlijn is nog steeds actueel En wordt beetje bij beetje al ingevoerd. Wij hebben daar helaas niets over te zeggen, want wij zijn het domme “onderbuikgevoelens volk” dat tegen die grondwet heeft gestemd.

    Reactie door kaatje — zondag 2 oktober 2005 @ 12.08 uur

  29. Ja het word steeds zotter heren chauffeurs kom dan gewoon eens lekker los met acties.
    Gooi gewoon alle verkeerspleinen op de A2 plat, laat maar vastlopen die handel eens kijken of ze niet luisteren daar in Den Haag, dat stelletje doordrammers.
    Ik dacht dat jullie ook zoiets als een vakbond hadden, Ja! contributie beuren en verders niets uitvoeren zoals we al jaren gewend zijn van de vakbonden.

    Reactie door Henk — zondag 2 oktober 2005 @ 12.35 uur

  30. ad (5),

    Dat is tijdens de rit hoor, als de buschauffeur aan het rijden is, hoe wil je anders hem duidelijk maken hoeveel strippen je nodig hebt. Of als je in een onbekende stad bent en niet precies weet waar je er uit moet.

    Madelief (9), niet te hard roepen, anders moet Jan straks een vrachtwagen vol gebak bestellen als iedereen op dit weblog langskomt met eventueel vrouw en kinderen. ;)

    geldwolfje (20),

    Verdienen ze zo goed dan?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 2 oktober 2005 @ 13.09 uur

  31. @30 Evert

    “Verdienen ze zo goed dan?”

    Meer dan ik, hoewel ik er eerlijk bij moet zeggen dat ze wel veel uren maken. Ik hoorde van maandsalarissen rond de 2800 bruto.

    Reactie door geldwolfje — zondag 2 oktober 2005 @ 13.15 uur

  32. Leg dit naast het nieuwe zorg-stelsel en de conclusie is bijna dat we een bananenland zijn met kwalijke zaken opleggende dictatuur.

    Reactie door Barend — zondag 2 oktober 2005 @ 14.14 uur

  33. Leg me nu eens uit, Jan, hoe die Bolkensteinrichtlijn zich verhoudt tot de “oneerlijke concurrentie” nota’s van mevrouw Kroes??
    Zij eist dat er geen oneerlijke concurrentie mag zijn, maar door die Bolkensteinrichtlijn onstaat niets anders DAN oneerlijke concurrentie?? Mag ik dat op zijn minst heel vreemd vinden?

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 2 oktober 2005 @ 14.20 uur

  34. @28 Kaatje
    In alle debatten over de Europese grondwet werd gesproken over deze dienstenrichtlijn.

    De illusie dat je deze tegen kon houden door nee te stemmen is dan niet waar gebleken denk ik dan.

    Daar is immers de nadruk op gelegd,in mijn ervaren van al deze debatten.
    Of zie ik dat verkeerd?

    Reactie door John — zondag 2 oktober 2005 @ 14.39 uur

  35. We gaan naar poolse lonen toe en we houden de nederlandse lasten. Weg koopkracht; weg nederland, tenzij de revolutie mag uitbreken.

    Neem maar een voorbeeld aan Indonesie, daar breken de rellen ook al uit nadat de regering de subsidie op brandstof heeft stopgezet. Dat krijgen we vanzelf hier ook wel.

    Reactie door ReneR — zondag 2 oktober 2005 @ 16.43 uur

  36. de nederlander laat zich gemakkelijk naar het schavot brengen .geknecht door de banken en werkgevers laten ze hun toekomst en die van hun kinderen naar de klote helpen door gasten als balkenende en zalm .dat we onze welvaart moeten delen met andere in deze wereld zal iedereen wel duidelijk zijn .maar dan wel allemaal en niet alleen de laagst betaalde burgers ..kom regelmatig vrachtwagens tegen met een sticker,ZONDER TRANSPORT STAAT ALLES STIL.!!!! NOU MAAK HET MAAR EENS WAAR .PLAT MET DIE HANDEL HIER !!!! ik raad de nederlandse chauffeurs aan eens in de leer te gaan bij hun franse(vakbonds)leden .DE MAAT IS VOL !

    Reactie door texas henkie — zondag 2 oktober 2005 @ 16.59 uur

  37. #36 t.h.

    Ja, daar had ik ook al eens eerder naar verwezen; naar die fransen, die kunnen er wat van. Maar hier zijn ze te braaf joh!

    Reactie door ReneR — zondag 2 oktober 2005 @ 17.02 uur

  38. Als internationaal chauffeur ben je 110 uur weg om plus/minus 60 uur te werken!

    overuren 130%
    zaterdags 150%
    zondags 200%

    basisloon is niet zo hoog, en zelfs de polen worden uitgebuit, want hier wordt gekeken hoeveel een pool ongeveer nodig heeft, en dat kan hij dan verdienen!

    Reactie door Jansonius — zondag 2 oktober 2005 @ 18.50 uur

  39. De mentalisteit van veel rijkere nederlanders:

    “wat zit jij nou te zeuren, Ik heb het goed” – Hoofd diep in het zand

    “Ik heb het ooit ook slecht gehad, wie werk wil die krijgt het ook en zal het ook goed krijgen” – goedpraten van hun onderdrukkend systeem

    “je moet weer onderaan beginnen, ook al heb je 20+ jaar ervaring en ben je een half jaar werkeloos” – Zichzelf boven de ander stellen

    “werkelozen zijn dom en hebben het aan zichzelf te wijten” – Geen verantwoording nemen.

    “wij zijn voor gelijke kansen, echter niet voor gelijkheid” – wie heeft de beste kansen? juist.

    Veel rijke nederlanders zijn het toppunt van decadentie en arrogantie. En deze regering stimuleerd dit gedachtegoed.

    Reactie door Toine — zondag 2 oktober 2005 @ 19.03 uur

  40. 30 evert, je snapt het wel of niet.
    dat was een vervolg op 4,
    om aantetonen dat je een pool of oosblokker niet daar voor kunt gebruiken,
    ben effe het woordt kwijt/kan er niet opkomen :-)

    goed gezegt; t,henkie,

    Reactie door ad — zondag 2 oktober 2005 @ 20.07 uur

  41. ad (40),

    Ik snap het wel hoor.

    peter(3),

    Kan je het nummer van je baas geven zodat ik hem kan vertellen dat je ingeruild wilt worden?

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — zondag 2 oktober 2005 @ 22.50 uur

  42. De Stakingsgolf die Frankrijk deed schudden aan het eind van 1995 is een ander voorbeeld van de grote vechtersgeest van de Franse werkende klasse. Maar als we kijken naar de aanleiding van de stakingen en de relatieve zwakte van de franse arbeiders organisatie rijst de vraag: “als zij het kunnen, dan waarom wij niet”?

    Reactie door Hendrik — zondag 2 oktober 2005 @ 23.01 uur

  43. Natuurlijk Evert, 0900-0987

    Doe je hem wel ff de groetjes.

    Reactie door peter — zondag 2 oktober 2005 @ 23.10 uur

  44. By the way, Canada heeft een tekort aan truckers.(www.wereldexpat.nl)
    geen files, aardige mensen en bovenal niet dat eeuwige geklaag.
    Inpakken en wegwezen dus

    Reactie door peter — zondag 2 oktober 2005 @ 23.35 uur

  45. 42 Hendrik

    En dan hebben ze het hier altijd over iets met de FRANSE slag doen.

    Ik heb de Franse leren kennen, nou maak er maar van met de Nederlandse slag, dat lijkt mij eerder van toepassing.

    - bureaucratie aanpakken betekent hier-
    nog meer bureaucratie
    - sociaal betekent hier-zieken en ouderen betalen voor gezonden
    -efficient betekent hier-geld rondpompen

    zo kunnen we nog wel even doorgaan

    Reactie door e.krul — maandag 3 oktober 2005 @ 10.22 uur

  46. De oplossing voor dit probleem is heel eenvoudig vennootschapsbelasting naar 95%. Het MKB die geen BV of NV is heeft hier geen last van, die betalen toch al net zo veel als jij en ik. En lonen van bestuurders niet meer als aftrekpost voor belasting accepteren die betalen ze maar uit die 5% winst.

    Reactie door Harm Groenendijk — maandag 3 oktober 2005 @ 13.53 uur

  47. Komt er ook een meldpunt n.a.v. de berichten dat vrouwen structureel 25% minder verdienen?

    Reactie door Ninka — maandag 3 oktober 2005 @ 16.23 uur

  48. Onder “De laaste generatie truckers?” van 30 september heb ik de volgende posting geplaatst:

    “Jan, op 27 september jl. schreef ik onder “Mensenwerk” (nr. 5):

    “Off topic (maar wél belangrijk!):

    Het kabinet wil arbeidsovereenkomsten uitzonderen van het land-van-oorsprongbeginsel, een van de kernelementen van de Europese ontwerprichtlijn diensten in de interne markt. Het kabinet onderschrijft het land-van-oorsprongbeginsel wel (het aanbieden van diensten op basis van de wet- en regelgeving uit het land waarin de dienstverlener is gevestigd). Het recht betreffende arbeidscontracten en arbeidsrecht dient volgens minister Brinkhorst van Economische Zaken echter uitdrukkelijk te worden uitgezonderd.
    Aldus de Nederlandse Staatscourant van gisteren.”

    Niet gelezen? Lijkt me toch wel relevant voor deze kwestie!”

    Reactie door Olav Meijer — maandag 3 oktober 2005 @ 17.35 uur

  49. ook in Frankrijk werkt maar een ding, zie website.

    Reactie door Henk Gras — dinsdag 4 oktober 2005 @ 14.56 uur

  50. in het west front,geen nieuws

    Reactie door gaf — zondag 16 oktober 2005 @ 20.45 uur

  51. peter@44,
    By the way, Canada heeft een tekort aan truckers.(www.wereldexpat.nl)
    geen files, aardige mensen en bovenal niet dat eeuwige geklaag.
    Inpakken en wegwezen dus

    Kan je dit ook in het pools vertalen

    Reactie door folkert de lepper — zondag 16 oktober 2005 @ 21.23 uur

  52. Heeft geen zin Folkert, want Canadezen zijn niet zo dom om die Polen binnen te laten.

    Mij lijkt het wel wat, met zo’n grote Peterbilt van Oost naar West.

    Reactie door peter — zondag 16 oktober 2005 @ 22.54 uur

  53. Kan maar een ding doen, en dat is mij aansluiten bij diegeen die als reactie te kennen hebben gegeven dat het tijd wordt voor keiharde acties.
    Komaan heren chauffeurs, zo moeilijk moet dat toch niet zijn ?

    Reactie door frans — dinsdag 18 oktober 2005 @ 12.37 uur