CARNAVAL!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 18 februari 2007 :: 16.44 uur

74 Comments

74 reacties

  1. Mietsie,alaaf!

    Reactie door Marie — zondag 18 februari 2007 @ 16.58 uur

  2. “Gon waar is je leesbril? Gon waar is je bril? Waar is je leesbril gebleven?……”

    Reactie door Olav Meijer — zondag 18 februari 2007 @ 17.05 uur

  3. Jan, jij vier toch geen carnaval?

    Zowel dan moet je maar eens een keer goed uit je dak gaan.

    Reactie door carla — zondag 18 februari 2007 @ 17.13 uur

  4. … leuk dat het knopje “lees verder” je photo’s laat zien…

    Reactie door Koen — zondag 18 februari 2007 @ 17.24 uur

  5. Ik dacht dat carnaval al achter de rug was!!

    Reactie door Henny — zondag 18 februari 2007 @ 18.19 uur

  6. .Zo….. er komen dus meer mensen de straat op voor een potje bier….dan voor hun eigen rechten.

    Reactie door Tom — zondag 18 februari 2007 @ 19.17 uur

  7. Het nieuwe zielige christenkabinet met kontendraaier Wouter Kabouter is net carnaval! Na het feest volgt straks ongetwijfeld de grote kater.

    Reactie door ACCEPT — zondag 18 februari 2007 @ 20.43 uur

  8. Ik bespeur bij mij geen feestvreugde, ik ben beladen met diepe droefheid. Reden: Hoe komen wij uit deze droefheid wat zich “Balkenende IV” noemt. Inplaats van feestvreugde moeten wij met zijn allen op het Binnenhof janken, totdat alle treurnis weggespoeld is, anti-peristaltische bewegingen helpen meer. Mijn maag is leeg, mijn hoofd is leeg, mijn knip is leeg, het is een lege troep.

    Reactie door d'olle Henk — zondag 18 februari 2007 @ 21.04 uur

  9. Orfeu Negro (1959) is een indertijd bekroonde film waarin het Rio de Janero carnaval een spannende rol speelt.
    Gebaseerd op de tragedie Orpheus en Euridice speelt liefde, de onderwereld en eigentijdse muziek zich in deze film af.
    Traag en gedateerd/antiek als deze film is, blijft het carnavals juweeltje.

    Reactie door maria — zondag 18 februari 2007 @ 21.50 uur

  10. @3 Carla, Ik heb zelf geen carnaval achtergrond maar begrijp dat mensen uit het zuiden van het land het niet willen missen, er gigantisch van genieten! Het is traditie en eigenheid.
    Ik was Zaterdag jl in Eindhove en me niet bewust dat het carnaval tijd was. Ik heb met veel plezier gekeken naar de vertoningen die uit de bussen rond het station kwamen. De gigantische inzet voor de praalwagens, doet me aan ook aan de katholieke lijdens processies ,zoals Spanje en meer denken.

    Reactie door maria — zondag 18 februari 2007 @ 23.40 uur

  11. @ 8 Henk H

    Hoezo Henk, anti peristaltische bewegingen,… heb je het dan geprobeerd, hangend aan je voeten een glas water te drinken.

    Slaap lekker Henk, en droom van Tempo Doeloe.

    Reactie door Pool — zondag 18 februari 2007 @ 23.49 uur

  12. Er kunnen even geen reactie komen op Wouters waarheid.
    Ik plaats deze hier op de laatste: @267 Adriaan
    Het bij voorbaat willen uitsluiten van een parlementaire enquete over de steun een oorlog is dusdanig ernstig dat je terecht de vraag kan stellen: God of wie dan verhoede ons hier verder voor?

    Reactie door maria — zondag 18 februari 2007 @ 23.59 uur

  13. Zoals Annie Romijn-Verschoor al zei: Carnaval is het toppunt van emotionele armoede.

    Reactie door JanV — maandag 19 februari 2007 @ 0.50 uur

  14. Men weet nauwelijks meer dat Paus Gregorius de Grote (590-604) het vasten liet ingaan op Aswoensdag. Het hele carnavalsgebeuren werd ervóór geplaatst, zodat er toch een duidelijke scheiding ontstond tussen het heidense en het christelijke. Zodat dat beneden de rivieren in Nederland, voor de Rooms Katholieken
    3 dagen voor het vasten op Aswoensdag. Het was ook de gewoonte om tijdens het carnavalsfeest de belangrijke mensen, die het voor het zeggen hadden, te bespotten met gebruik van maskers en vermommingen. Maskers werden in de oudheid ook al gebruikt als middel om boze geesten te verjagen. We vinden echter ook elementen van het carnavalsfeest terug en veel alcohol nuttigen hoorde daar ook bij. Alle heidense eveneens sexuele handelingen met iemand die je niet eens kent worden door het Vaticaan gedoogd. Het woord vastenavond valt voor het eerst rond het jaar 1000. Tijdens de synode van Benevento in 1091 wordt officieel het begin van de vasten, Aswoensdag, vastgesteld volgens de berekeningswijze zoals we die nu nog kennen: Vastenavond valt altijd 7 weken voor Pasen = 7 x 6 werkdagen minus de vastenavond-maandag en vastenavond-dinsdag. Dus dat zijn dan 40 vastendagen. Pasen is de eerste zondag na de eerste volle maan die na 21 maart valt.
    Langzaam maar zeker gingen de kerkelijke leiders minder tekeer tegen het vastenavondfeest. De clerus begreep dat het “gewone volk” zo nu en dan een verzetje nodig had. Het leven was hard, de kerkelijke wetten waren streng en om verzet hiertegen te voorkomen, kwam het vastenavondfeest als een soort uitlaapklep goed van pas. En dan het getal 11 Het getal elf
    Carnaval is ook een uitbundig feest. Ook speelt het getal 11 een grote rol bij het feest. 11 is het getal van de gekken want men geloofd dat je gek wordt als je door een elfje gebeten wordt. 11 November is de Gekkendag en carnaval is het feest om gek te doen, om te “faseln” om het met een woord uit die tijd te zeggen wat nog steeds gebruikt wordt in Venloos dialect. Van dit woord is dus niet alleen
    “vasten” maar ook “bazelen” (onzin uitkramen) afgeleid. 11, twee énen naast elkaar, is net als het dragen van maskers en vermommingen een teken van gelijkheid.Het getal elf heeft een speciale betekenis in het carnavalsgebeuren. Op de elfde van de elfde maand benoemen carnavalsverenigingen een Raad van Elf en kiezen zij een nieuwe Prins Carnaval. Sommigen stellen dat de elfde van de elfde maand een wezenlijke datum is omdat hij exact 40 dagen voor Kerstmis valt. Elf november is ook de feestdag van St. Maarten. Volgens anderen is het getal elf afgeleid van het Oudgermaanse ‘alf’, een lucht- of watergeest. Het begrip ‘alfsch’, dat al uit de middeleeuwen stamt, betekent zot of dwaas. ‘Alfen’ is schertsen, iemand beetnemen en ongevraagd te kusmoelen (kussen).
    ——————————-
    Helaas is de Prins Carnaval een wethouder en hij heeft 2 adjudanten. De S.P. van Venlo is daar niet gelukkig mee.

    Politiek prinselijk gedoedel
    05-02-2007 • Ongelooflijk dat vastelaovesvereiniging Jocus met zo’n politiek getint trio aan durven komen zetten. Twee wethouders die elkaar in de armen sluiten: oud en nieuw rechts, samen op het bordes.
    Wethouder Cultuur ‘tsaar’ Peter Freij Groen Links, is nu niet alleen politiek de baas van Venlo, maar ook op joeksniveau. En wethouder financiën Mark Verheijen loopt ook hierin nog steeds achter hem aan.
    ——————————–
    SP Venlo voorzitter Alexander Vervoort: “GroenLinks verschilt niet veel meer van de VVD, als ze al hand in hand gaan. Het is oud links in een rechts jasje, beide heren voeren immers een neo-liberaal beleid. Het is een ‘verbleekt groen-rechts’ duo, aangevuld met een ondernemer; tja klinkt wel logisch dan.”
    “We vinden het als SP ook wel sneu voor de tweede adjudant (Peter Thissen), die ondergesneeuwd raakt door de aandacht voor de eerste adjudant en zijn prins”, zegt Vervoort.

    De SP vindt dat het gescheiden moet blijven: politiek moet zich afzijdig houden met en rond de Vastelaovend, en beide wethouders zouden zich al helemaal niet beschikbaar moeten stellen voor het prinsentrio van Nederlands oudste en Venloos grootste vastelaovesvereiniging.

    Vervoort: “De Jocus bestaat volgend jaar 15×11 jaar en zullen vast diverse grote feesten organiseren; en daar zullen ze subsidie en vergunningen voor nodig hebben, en dan zullen ze beide wethouders van cultuur en financiën nodig hebben. Vreemde keuze van de wethouders om nu dit dreejspan te vormen, terwijl ze volgend jaar besluiten moeten nemen over het Jocus-feest.”

    “Hiermee roep je naar onze mening bewust een discussie op. Misschien is dat ook wel de bedoeling van Vors Harry Pouwels & co. Maar met welk doel? Of is het een verkiezingsstunt; van en vóór twee politieke partijen die het slecht doen bij de stembus? Dat zal natuurlijk nooit hardop zo gezegd gaan worden”, aldus Vervoort.

    Het is in ieder geval een behoorlijk ongebruikelijke keuze.
    Als SP wensen we hun de komende weken veel joeks en plezeer toe.
    Vervoort: “Misschien dat volgend jaar Burgemeester Brulss wordt uitgeroepen tot nieuwe nar…?”

    ——————————–

    Alexander Vervoort is kandidaat voor de Provinciale Statenverkiezingen op 7 maart aanstaande, en afdelingsvoorzitter van de SP in Venlo.

    Ik ben het helemaal eens met
    Alexander is kandidaat voor de Provinciale Statenverkiezingen op 7 maart aanstaande, en afdelingsvoorzitter van de SP in Venlo, dus nu weten jullie op wie ik stem. STEM NU; STEM SP! Dus gaat mijn stem naar ALEXANDER!
    ——————————–
    Ik wil even vermelden dat ik ook een Roomse ben maar vier geen Carnaval! Waarom niet, omdat de betekenis van het vieren van Carnaval helemaal uit
    zijn contekst is geraakt. We kunnen een voorbeeld nemen van de Moslims zij vasten echt! Zo’n 29 jaar geleden had het nog echt een betekenis. samen met mijn zusjes kreeg ieder een blik waar we het eventuele snoep dat we kregen in moesten bewaren dat werd echt gecontroleerd door mien leef Muderke, zodat we met Paasen ons misselijk aten van het snoep wat toendertijd 1 cent kostte.
    Nu veel venlonaren kleumend stilstaan om de optochten te bekijken wanneer ze niet voor een skivakantie. Ik blijf lekker thuis om luisteren naar: Le Carnaval des Animaux – Grande Fantaisie Zoölogique (Het Carnaval der Dieren) uit 1886 is een 14-delig muziekstuk van de Franse componist Camille Saint-Saëns (1835-1921).
    Le Carnaval des Animaux – Grande Fantaisie Zoölogique (Het Carnaval der Dieren) uit 1886 is een 14-delig muziekstuk van de Franse componist Camille Saint-Saëns (1835-1921). Vasteloavend same!

    Reactie door Els — maandag 19 februari 2007 @ 1.09 uur

  15. @9 Maria.
    Die film heb ik gezien ergens in 1962. Ik was hooguit 15 jaar. Volledig uit mijn geheugen gewist totdat je het hier noemde. Met een schok dacht ik, die heb ik ook gezien. En langzaam komen dan de beelden terug. Bedankt. Het maakt mijn geheugen weer iets completer.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — maandag 19 februari 2007 @ 6.36 uur

  16. Goeden morgen vrienden SP.

    Vanmorgen stond in de Volkskrant een stukje van Arie (Euroliefhebber) Elshout dat ook onder Carnaval geschaard kan worden.
    Waarschijnlijk is hij nog onder invloed van het carnavalsbier van de PvdA bijeenkomst in Zwolle.
    Want zelden heb ik een chaotisch stuk gelezen, afgezien van zijn nederlaag bij de enquette van de europese grondwet, waar hij nog niet overheen is, en zijn reactie toen.
    Nu heeft hij het over de kapitalistische revolutie, en zijn volgens hem ongelooflijke voordelen!
    Hoewel zijn benevelde denkbeelden rijp zijn voor het abortoir, komt het neer op warrige bijeengesprokkelde nietszeggende woorden.
    Jammer voor hem, komt hij dan ook nog op het feit dat bij zijn bedrijf het managerskapitalisme zegevierd, en des te meer jammer voor hem, hij trekt er geen conclusies uit.
    Is hem dat kwalijk te nemen?
    Ach nee, het glas is geduldig.

    Reactie door Ouwe Dirk — maandag 19 februari 2007 @ 8.34 uur

  17. @ 16 Ouwe Dirk

    Dit is het gevolg van de zuip en snuifcultuur, het tast je hersenen aan.

    Reactie door Pool — maandag 19 februari 2007 @ 10.03 uur

  18. Karla Peijs, expert in het uitvoeren van haar persoonlijk praalwagen beleid op kosten van de burger, komt op de valreep nog met een waarschuwing aan Eurlings!

    Nu.nl over rekening rijden:

    Het moet ook technisch 100 procent werken. Je moet niet hebben dat op verjaardagsfeestjes wordt uitgewisseld hoe je met je kastjes kunt knoeien.

    Je moet het lef maar hebben…

    Reactie door maria — maandag 19 februari 2007 @ 10.13 uur

  19. @14 Els Wat een interessant en leuke bijdrage. Wel tekenend dat het nog geen 29 jaar geleden was dat je je als kind je kotsmisselijk ging eten aan snoepjes van 1 cent! Ik ken Le Carnaval des Animaux – Grande Fantaisie Zoölogique niet en ben er heel benieuwd naar.

    @15 Gandalf
    Een vriend had deze film zo’n 7 jaar geleden voor me gekopieerd ( filmmuseum Arnhem). Ik heb hem daarna uitgeleend- nooit doen met dit soort old timers- en ja hoor spoorloos. Misschien dat ik hem op het net nog kan vinden of nog een keer bij vriend aankloppen (ik schaamt me dood).
    Is de scène bij het elektriciteits gebouw nog bij je terug gekomen? In al zijn eenvoud was ook dit razend knap geënsceneerd.
    Moet wel zeggen dat ik het ook een knap stukje werk van je vindt om in 3 jaar tijd 15 te worden! Of zie ik dat verkeerd?

    Reactie door maria — maandag 19 februari 2007 @ 10.50 uur

  20. We hebben als afdeling Heerlen carnavalneusjes uitgedeeld in het centrum van Heerlen, samen met ROOD.
    Deze werden goed ontvangen door de bevolking.

    Reactie door Ben tarici — maandag 19 februari 2007 @ 10.51 uur

  21. @ 18 maria

    Geknoeid wordt er toch aan die kastjes, alles is te kraken, kijk maar naar die Quintezz die waarschuwt als er een radarcontrole is, voorheen kon de politie zien of je zo’n verboden apparaat in je auto had, de nieuwe generatie gekraakte apparaten zijn niet meer door de politie te zien en werken nog beter want die waarschuwt nu ook bij een lasergun controle.

    Niet aan mij vragen waar je die dingen kan kopen, dit om de verkoper te beschermen.

    Reactie door Pool — maandag 19 februari 2007 @ 11.09 uur

  22. @21 Pool Dit zal ongetwijfeld zo zijn.
    Karla Peijs heeft ons nog op het nippertje over de financiele gevolgen en stand van zaken gewaarschuwd….dan zie ja haar ook nog met vingertje wijs op je scherm…iedere schaamte allang voorbij!

    Reactie door maria — maandag 19 februari 2007 @ 11.17 uur

  23. Overigens heb ik geen auto Pool. Anders zou ik misschien wel overwegen om zo’n device of knoei kastje te bemachtigen, alleen al uit burgerlijk gevoel van opstandigheid.
    Je zou ‘Peijs vingterje wijs’ toch voorop aan een praalwagen willen plakken!

    Reactie door maria — maandag 19 februari 2007 @ 11.23 uur

  24. @23+ En dan niks meedoen met een praalwagen op het carnalval voor Peijs. Nee, 10 jaar dagelijks zelf op een praalwagen heen en weer van Den Haag naar Zeeland, uiteraard op eigen kosten en zonder geknoei.Dat is pas naming en shaming.
    Naast haar erfenis declareerde mevr.Peijs nl afschrijfkosten over de gereden kilometes van haar Mercedes. Deze auto was haar als relatiegeschenk voor een commisariaat gegeven.
    Dit moest ik nog even kwijt!

    Reactie door maria — maandag 19 februari 2007 @ 11.51 uur

  25. @ 24 maria

    In veel gevallen gaan deze twee gezegdes een eigen leven leiden….

    Hoe groter de geest, hoe groter het beest…

    Waar geld spreekt verdwijnt fatsoen.

    Reactie door Pool — maandag 19 februari 2007 @ 12.22 uur

  26. @14 Els
    ëén belangrijk oud en ‘heidens’ feitje ben je vergeten.
    Carnaval valt altijd samen met de schijngestalte van de nieuwe maan.

    Reactie door Alex — maandag 19 februari 2007 @ 13.27 uur

  27. Reactie door JanV
    Zoals Annie Romijn-Verschoor al zei: Carnaval is het toppunt van emotionele armoede.

    Dit is een uitspraak van iemand die totaal niet begrijpt wat er tijdens het carnaval afspeelt.
    Het is geen hollands feessie met zuípen en met de klompen slaan, of boeren die de lege kratten uitstallen naast hun caravan. om aan de buurman te laten zien hoe groot hun magen zijn.
    carnaval is een feest waarbij het drie dagen (inmiddels al 5 dagen voor de liefhebber) het gezellig met elkaar willen hebben. Kinderen beginnen al op school, met verkleden, knutselen en de kinderoptocht.
    Later in de zaal, spelen kinderen met elkaar, en drinken de ouderen een pilssie.
    Dit hobbelt dan zo’n paar dagen door.

    Als annie Romijn-Verschoor dit geestelijke armoede vindt, dan zal ze toch echt veel meer buiten moeten komen.
    Als jij deze prut gewoon slikt, dan ben jij geen haar beter.

    Alexander

    Reactie door alexander — maandag 19 februari 2007 @ 13.35 uur

  28. reactie 13..heel sterk,maar de geschiedenisles van reactie 14 is ook leuk !
    Dus ja,Carnaval..moet iedereen zelf weten,maar ik zit liever met een glas goede wijn aan de kust dan met mij bemaskerde buurvrouw een huiskamer na te doen.,alhoewel ik wel moet lachen om die tonproaters in het Zuiden…beetje volks cabaret..ik vind het wel grappig. Alaaaaffff Jan !

    Reactie door eric — maandag 19 februari 2007 @ 13.52 uur

  29. Carnivale = onthouden van vlees, vastenaovond gaat vooraf aan de 40 dagen vasten, ook in vroeger dagen eerder nood dan deugd.
    Daarvoor was carnaval een ritueel feest in deze contreien waarbij de wedergeboorte van de natuur werd gevierd.

    Het is bij uitstek een feest om de zinnen te verzetten, waarbij door maandenlange voorbereidingen van de carnavalsverenigingen de saamhorigheid en het zelfbewustzijn tot uiting komt in de optocht en de verkleedpartijen.
    Dat in de loop van het feest ook de zinnen worden beneveld is evident.

    Helaas moet ik ook constateren dat in mijn woonplaats de participatie van jan modaal afneemt en vervangen wordt door elitaire kliekjes. het begin van het einde?

    Vorig jaar heb ik mij op proletarische wijze
    nog laten trakteren op een dagje carnaval, maar dit jaar heb ik bedankt.
    Ik onthoud me inmiddels bijna dagelijks van vlees.

    Reactie door Elsemie — maandag 19 februari 2007 @ 14.11 uur

  30. @19 maria, bedankt voor het compliment. Het was het geen 29 jaar geleden maar het moet 39 jaar zijn. De toetsen 2 en 3 zitten dicht bij elkaar, een uitschietertje.
    @26 Alex, nou echt vergeten ben ik het niet. Maar mijn reactie was al erg lang met dat Pauselijk gedoe. En verder hoort ook volgens de geschiedenis ook het Lichtfeest bij en wat @29 Elsemie vermeld het onthouden van vlees dat nu nog op iedere vrijdag volgens de Rooms Katholieke “grondwet” nog steeds aan de orde is de Katholieken mogen dan vis dat zou geen echt vlees zijn. Maar men had niet in gaten dat vis ook gewoon vlees was. En als je van vis hield, had je geluk, je hoefde niet te vasten, het is een lekkernij.

    Reactie door Els — maandag 19 februari 2007 @ 15.38 uur

  31. @ 30
    Ja Els en ook Pasen is geënt op het heidense feest van de vruchtbaarheid, alleen pinksteren is van origine een oorspronkelijk rooms katholiek feest.
    In antroposofische kringen wordt ook St Jan (vuur) St. Michaël (oogst) en St Maarten (licht) gevierd, dit zijn oude volksfeesten, waar weliswaar een heiligenaam aan is gegeven, maar die vooral symbolisch van aard zijn en daardoor dichtbij de beleving van mensen(kinderen) staat.
    Het is toch erg jammer dat we op deze wijze het leven niet “meer” vieren?
    Niet het boete doen als uitgangspunt, maar dankbaarheid en vreugde als leidraad voor een feest!

    Reactie door Elsemie — maandag 19 februari 2007 @ 16.18 uur

  32. @ Els (14):

    In de sociologie wordt carnaval een “ventielzede” genoemd. Heel toepasselijk: heel even mogen alle remmen los (ook op seksueel gebied), zodat in de rest van het jaar gehoorzaamheid aan de Rooms-Katholieke moraal kan worden geëist. Nou lukt dit laatste gelukkig steeds minder…..

    Het “Carnival de Animaux” van Saint Saëns is inderdaad prachtig. Er bestaat trouwens nauwelijks verschil met het Carnival der Mensen, die zich dan toch ook een beetje als dieren gedragen.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 19 februari 2007 @ 18.31 uur

  33. Pardon: CarnAval, natuurlijk!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 19 februari 2007 @ 18.38 uur

  34. En: deS Animaux! (W[Ik heb weer vergeten het typwerk te checken).

    Reactie door Olav Meijer — maandag 19 februari 2007 @ 18.40 uur

  35. Balkenende, Bos en Rouvoet gesignaleerd in de carnavalsoptocht!

    Ga naar http://www.eindhovensdagblad.nl/carnaval

    Drie keer niks!

    Reactie door Elsemie — maandag 19 februari 2007 @ 22.42 uur

  36. @14 Els.
    Zo… krijg ik nu ineens fans? Heh bedankt, je stem op mij waardeer ik zeer, maar belangrijker is je stem op de SP! Want samen moeten we het doen, samen steken we onze handen uit de mouwen om ook Limburg socialer en menselijker te maken.

    Afgelopen dagen vele optochten in onze stadsdelen gezien waarin de prins/wethouder aardig te kakken werd gezet, en terecht hoor.

    Zie trouwens dat er op dit blog meer mensen mijn naam hebben. Goh zullen we een Alex/Alexander fanclub beginnen?
    Alaaf!

    Reactie door Alexander Vervoort — dinsdag 20 februari 2007 @ 0.38 uur

  37. Dan is het woensdag zeker het suiker- of slachtfeest na deze vastenperiode van drie dagen.

    Reactie door Pool — dinsdag 20 februari 2007 @ 0.49 uur

  38. Carnaval in Limburg Wiegel was úitgenodigd’tezamen met Maria van der Hoeven.
    We hebben al genoeg carnaval in Den Haag. En wie kan dat nu nog betalen. Carnaval is geen volksfeest meer.De mensen die het héle jaar gedwongen moeten vasten hebben er niets te zoeken. Wat er wel komt zoals bovengenoemde personen weten niet wat het is.
    Het Noorden ontdekt het Carnaval? Drie keer raden waarom?

    Reactie door Henny — dinsdag 20 februari 2007 @ 10.23 uur

  39. @9 maria,

    Orfeu Negro kun je gewoon downloaden als .avi . Ik denk alleen dat hij zonder ondertitels is maar die kun je ook downloaden en samenvoegen met tempgenc.

    Reactie door Lisette — dinsdag 20 februari 2007 @ 10.51 uur

  40. @32,33,34 Olav Meijer,

    Zou jij mij eens uit willen leggen hoe het komt dat carnaval het éne jaar vroeg valt en het andere jaar véél later en waar aan dit gerelateerd is?

    Ik heb nooit begrepen waarom dit zo is.
    Vast bedankt.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 20 februari 2007 @ 15.08 uur

  41. Bijdehandje

    Ik heb het even voor je opgezocht op wikipedia, opvallend vind ik dat uitgangspunt voor het vaststellen van de data het begin van de lente is en de stand van de maan, de rooms katholieke kerk heeft er echt een handje van om overal hun stempel op te zetten.

    Aldus wikipedia:
    De carnavalsdatum vindt zijn huidige oorsprong in de kerkelijke kalender, die gerekend wordt vanuit Eerste Paasdag. Pasen is bepalend voor de datum van de eerste carnavalsdag. Paaszondag is, volgens het Concilie van Nicaea (325 na Christus), de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente (21 maart). Ga dan zeven weken terug voor de eerste carnavalsdag (of 47 dagen voor 1e paasdag). Carnaval begint officieel op zondag. De zaterdag is er in de loop der jaren als extra feestdag “bijgesmokkeld”. Pasen kan op zijn vroegst op 22 maart zijn en op zijn laatst op 25 april. Dit houdt in dat het vroegst mogelijke carnaval op 3 februari is. De laatst mogelijke datum is 8 maart.

    De data voor de komende jaren zullen zijn:

    * 18-2-2007 t/m 20-2-2007
    * 3-2-2008 t/m 5-2-2008
    * 22-2-2009 t/m 24-2-2009
    * 14-2-2010 t/m 16-2-2010

    Hoe de kerkelijke kalender is ontstaan is weer een verhaal apart.
    Tijdens mijn zoektocht ontdek ik dat pasen is gebaseerd op het joodse paasfeest en dus niet zoals ik eerder beweerde een variant op een vruchtbaarheidsfeest.

    Reactie door Elsemie — dinsdag 20 februari 2007 @ 17.24 uur

  42. Toch wel, ook het Joodse paasfeest is een vruchtbaarheidsfeest. Paaseieren stammen uit een traditie van lentefeesten die ouder zijn dan de christelijke.

    Reactie door Elsemie — dinsdag 20 februari 2007 @ 17.39 uur

  43. @41 Elsemie
    Inderdaad is het begin van de lente en de stand van de maan het uitgangspunt.
    Dit probeerde ik al eerder ten berde te brengen in @26 aan Els @14
    De mens is een wezen, zo dol zoek naar feitelijkheden, dat hij de wezenlijkheden
    - op zoek daarnaar – uit het oog verliest.
    Het feest van karnaval is mythologisch gezien de ultieme uitdrukking daarvan.

    Reactie door Alex — dinsdag 20 februari 2007 @ 19.27 uur

  44. Willen jullie a.u.b. ophouden met deze lente- en vruchtbaarheidspraat! Bij ons op het platteland gaat het puur om de zùperie! Knappe jongen die daarna nog aan vruchtbaarheid en paaseieren kan denken…

    Reactie door erik — dinsdag 20 februari 2007 @ 19.47 uur

  45. @44 erik
    kwil mee jouw wel dansu mér mien voeten doen zó zeer!

    Reactie door Elsemie — dinsdag 20 februari 2007 @ 19.53 uur

  46. @44 Erik
    Dat zei ik toch? :-0

    Reactie door Alex — dinsdag 20 februari 2007 @ 19.57 uur

  47. @41 Elsemie,

    Fijn dat je al die moeite voor me hebt gedaan, dank je. Nu wordt het me tenminste wat duidelijker.
    Ik snapte altijd wel dat Pasen ook vroeg viel als carnaval vroeg viel, maar het verband van de lente en maanstanden is nieuw voor me en op kerkelijk gebied ben ik niet zo thuis.
    Nogmaals hartelijk dank.

    Reactie door bijdehandje — dinsdag 20 februari 2007 @ 23.03 uur

  48. @ 47 bijdehandje

    bijdehandje heb jij een headset met een microfoon ?… weet ik iets waar je gratis naar alle vaste nummers in Nederland kan bellen,… geen Skype dus.

    Alhoewel dit geldt ook voor anderen

    Reactie door Pool — woensdag 21 februari 2007 @ 0.24 uur

  49. @48 Pool

    Kan ik kort over zijn. NEE!
    Maar ik heb ook geen enkel idee waar je het over hebt, leg eens uit als je wilt?
    Ben benieuwd.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 21 februari 2007 @ 9.55 uur

  50. @ 49 bijdehandje

    Je kan n.l. via je Pc gratis telefoneren naar alle vaste nummers in Nederland en ook nog wat andere landen.
    Je moet dan even een klein proggie downloaden, dan installeren, een fictieve naam en telefoonnumer opgeven en klaar is het.
    Jij kan dan via de headset (met zo’n microfoontje eraan) met diegene praten.

    Headsetje Mediamarkt 5 euro

    Programmaatje wat je moet downloaden heet ….” Voipbuster “

    Reactie door Pool — woensdag 21 februari 2007 @ 11.10 uur

  51. Jan,

    Bij deze nodig ik je uit om volgend jaar in Bergen op Zoom eens te komen proeven van de carnaval (of: Vastenavend zoals we het hier noemen)

    Kijk alvast maar eens op:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Krabbegat
    http://www.vastenavend.nl/

    MVG

    Reactie door R. de Jonge — woensdag 21 februari 2007 @ 13.20 uur

  52. @50 Pool,

    Gebruik je voipbuster ook zelf ? ik lees ergens dat omdat het een free version is dat dan de verbinding na 1 minuut verbroken word. Maar bij een donatie van minimaal 1 euro zou hij dat niet doen?

    Reactie door Lisette — woensdag 21 februari 2007 @ 14.37 uur

  53. @ Bijdehandje (40):

    Sorry, ik lees dit nu pas. Ik zie dat Elsemie al het e.e.a. uitgebreid heeft beantwoord in nr. 41.

    Inderdaad is Pasen het bepalende moment, zoals zij dat weergeeft. Daarvan is ook Pinksteren afhankelijk. Hemelvaartsdag valt nl. 40 dagen na Paaszondag, en Pinksteren op de 50e dag erna! (Vandaar ook de naam: Pentakostè (oud-Grieks: 50e (dag)), waarvan b.v. het Franse woord voor Pinksteren is afgeleid).

    Elsemie stelt dat Pasen niet is afgeleid van het vruchtbaarheidsfeest, maar dat is toch wél het geval. Degenen die de “heidenen” tot het Christendom bekeerden hebben nl. “heidense” feesten aangegrepen om daarvoor Christelijke feesten in de plaats te stellen. Slim, natuurlijk. Zo hebbben de Paaseieren wel degelijk met vruchtbaarheid te maken! En zo is Kerstmis oorspronkelijk eigenlijk het midwinter- of zonnewendefeest. (Vandaar de lichtjes in de boom!).

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 21 februari 2007 @ 16.30 uur

  54. Nou…

    Ben ik dan de enige die zich met regelmaat ergert aan het concept carnaval, of in ieder geval wat tot wat het in de loop der jaren geworden is?
    Namelijk een lam excuus om ongebreideld te consumeren. Het enige dat mij nog aansprak in carnaval was het onthouden van vleesconsumptie, iets wat voor mij een full-time bezigheid is.
    En dan noemen sommige mensen de islamitische cultuur achterlijk… Met dat in m’n achterhoofd zie ik op het journaal(!) dronken, volwassen(!) mensen verkleed de polonaise hupsen op muziek van een op z’n zachtst gezegd bedenkelijk niveau…
    Oh… en om dergelijke reacties te voorkomen: Ik ben geen azijnpisser en ben dol op feestjes :-)

    Reactie door Jeroen Westrum — woensdag 21 februari 2007 @ 17.23 uur

  55. @54 Jeroen Westrum

    Je hebt gelijk hoor! Ik vind carnaval echt onbenullig, eigenlijk te dom voor woorden. Voor kinderen leuk, maar voor volwassenen… gewoon een zuipfeest. En daarbij… als mensen al twijfelen is de kans daar! Scheidingen pieken behoorlijk na carnaval.
    Dus wat dat betreft kan carnaval voor velen een zegen zijn.

    Reactie door Gloria — woensdag 21 februari 2007 @ 19.45 uur

  56. @54 en 55,

    Ben een echte brabantse maar voor mij hoeft het ook niet. Gemaakte jovialiteit van mensen die je anders het licht in je ogen niet gunnen.Benk te nuchter voor denk ik (letterlijk en figuurlijk) of te saai dat kan ook nog ;)

    Reactie door Lisette — woensdag 21 februari 2007 @ 19.55 uur

  57. @53 Olav Meijer,

    Toch alsnog bedankt voor de genomen moeite.

    Reactie door bijdehandje — woensdag 21 februari 2007 @ 20.50 uur

  58. @56 Lisette

    Ik heb een tijd in Uden gewoond. Je ontkwam daar niet aan. Ik leefde mij helemaal uit als zigeunerin met alles d’r op en d’r aan. Per avond een sneeuwwitje (bier/seven-up). Ik houd niet van alcohol. Maar help!! Als Haagse wist ik niet wat mij overkwam… iedereen heeft blijkbaar een vrijbrief om iedereen om de hals te vallen en dat niet alleen…
    En op aswoensdag zat iedereen weer braaf in de kerk.
    Ik ben blij dat Groningen normaal doet.

    Reactie door Gloria — woensdag 21 februari 2007 @ 22.38 uur

  59. @58 Gloria
    Het is een feest van onvruchtbaarheid.
    Olav ik ben het weer niet met je eens!

    Reactie door Elsemie — donderdag 22 februari 2007 @ 0.08 uur

  60. @ 31, @ 42 elsemie

    Het christelijke Pasen is geïnspireerd op het joodse Pesach en het vroegere lentefeest — dat dus aan de basis van beide ligt — hoewel met een nieuwe symboliek rond de kruisiging en wederopstanding van Jezus.

    Volgens mij heeft dit niets met heidense vruchtbaarheidsdansjes te maken, kijk in de lente krijgt iedereen weer de lente/zomerkriebels de een wat heftiger dan de ander en dan wordt iedereen wat losser en neemt men het vaak niet zo nauw met de zeden.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Pesach

    Reactie door Pool — donderdag 22 februari 2007 @ 0.14 uur

  61. @58 Gloria,

    Tot mn 17de ongeveer vond ik het wel leuk 24 jaar ongeveer en kreeg kinderen en toen ze éénmaal oud genoeg waren optocht bekijken e.d.School het verplichte feest (nu nog steeds maar ze vinden er ook niets aan) Zal wel aan mij liggen :) .

    Ëén keer zonder manlief met zus en zwager meegegaan (hij had griep). JEETJE, tieft op hielp niet eens (ik keek niet echt vriendelijk) en dan de blik in de ogen ‘ja maar het is carnaval’ No thnx, complimentje is leuk maar niet overdrijven.

    Het feest is nu voorbij en al had ik het kunnen betalen dan had ik nog niet gegaan. Testosteron dat hoogtij viert….Denk dat ik maar naar Grun verhuis ;)

    Reactie door Lisette — donderdag 22 februari 2007 @ 0.28 uur

  62. En ja ik weet dat dat niet voor alle carnavallers geldt. Just my opinion.

    Reactie door Lisette — donderdag 22 februari 2007 @ 0.32 uur

  63. @ Pool
    Heiden is een begrip waarmee de machthebbers in die tijd een stok hadden om mee te slaan.
    Die vruchtbaarheidsdansjes zullen er altijd blijven, zo niet dan houdt het gewoon een keer op!
    Prettige avond

    Reactie door Elsemie — donderdag 22 februari 2007 @ 1.11 uur

  64. Ja, het christelijk Pasen is zeker geinspireerd op het Joodse Pesach.
    Jezus was met zijn vrienden op de Vrijdag voor Pesach zijn Laatste Avondmaal aan het nuttigen. De farizeeen en schriftgeleerden zochten Hem. Alleen ze wisten niet waar. Toen werd Hij verraden door zijn vriend, die wel een paar centen kon gebruiken. Gevolg? Gemarteld en vastgespijkerd aan het kruis. Snel, voordat de sabbat begon, begraven.
    Op Pesach-ochtend stond Hij daar levend en wel. Zijn vriendin herkende Hem als eerste.
    Zijn vrienden konden het niet geloven, totdat Jezus zijn wonden liet zien en ze Hem aanraakten. Yes! It’s Him!!

    Prachtig gepland door God en niet voor niets! Want juist op Pesach werd het Pasen voor allemaal. Niet alleen het feest van de bevrijding van de Joden uit Egypte, maar nu het feest van de bevrijding van de hele mensheid.

    Symbool staan hiervoor de kuikentjes en de eieren. Lentefeest nieuw leven. Maar bovenal: Jezus! Nieuw Leven.

    Reactie door Gloria — donderdag 22 februari 2007 @ 3.44 uur

  65. Ikzelf geef niet veel om carnaval, maar ik kan me voorstellen als men van carnaval houdt,dat men zich goed kan amuseren, daar gaat het toch om,toch?

    Reactie door Ben tarici — donderdag 22 februari 2007 @ 8.19 uur

  66. @ 61 Lisette

    MANNEN EN CARNAVAL

    Waarschijnlijk toch die paaseieren en die gevierde vruchtbaarheid, want in ‘de Gelderlander’ van 21 februari las ik het weer!:

    Groesbeekse wagen uit optocht Kleef

    Duitse vrouw op carnavalswagen betast door 2 mannen.

    De Duitse politie heeft maandag een carnavalswagen uit Groesbeek uit de carnavalsoptocht gehaald. Dat gebeurde nadat een vrouw uit Kleef op de wagen onzedelijk was betast, aldus de Duitse politie gisteren. De politie arrsteerde twee mannen uit Groesbeek (26 en 27 jaar). Zij zouden zich op de vrouw (20) geworpen hebben, waarbij een van hen haar onzedelijk betastte. De mannnen hadden fors gedronken en zeiden alleen maar haar jarretel te hebben willen afpakken. De vrouw was op uitnodiging van de mannen op de kar geklommen die haar vervolgens op de grond wierpen en betastten[...].

    Prins carnaval zou gezegd hebben: ‘mot ze maar niet op die kar springen!’

    Zouden er misschien testosteron pilletjes in het bier gedaan worden?

    Groet Erik

    Reactie door erik — donderdag 22 februari 2007 @ 11.07 uur

  67. @ 64 Gloria

    Gloria, wist je dat ik bij jou altijd een associatie met Maria Magdalena leg/heb? Heeft iemand verstand van psychologie en kan dit verklaren?

    Erik

    Reactie door erik — donderdag 22 februari 2007 @ 11.13 uur

  68. Over @64

    Sorry, maar ik moet hier mijzelf corrigeren. Het Laatste Avondmaal was niet op vrijdag maar op donderdag.
    Na de arrestatie op donderdagavond was het een ware martelgang tot aan de volgende dag ,on and on, tot vrijdagmiddag 15.00u.
    Daar stierf Jezus.

    Vandaar dat er gesproken wordt over:
    Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen (zondag)

    @67 Erik

    Lieve Erik, daar hoef je niet veel psychologie voor nodig te hebben als je mij kent… maar je ziet: het is goed gekomen!
    Woman in love!!

    Reactie door Gloria — donderdag 22 februari 2007 @ 13.30 uur

  69. @ Pool (60) en Gloria (64):

    Zeker bestond al een Joods Paasfeest. Mij gaat het erom dat IN DEZE CONTREIEN wel degelijk al een vruchtbaarheidsfeest bestond, en dat heeft men aangegrepen om het Paasfeest gemakkelijker in te voeren. (Vandaar de eieren dus). En zoals ik al heb gezegd: op eenzelfde manier is Kerstmis ingevoerd (oorspronkelijk HIER een midwinter-/zonnewendefeest, het z.g. Joelfeest. In Skandinavische talen wordt Kerstmis dan ook “Jul” genoemd. En de nationaal-socialisten hebben geprobeerd hier een “Joelfeest” in te voeren in de plaats van Kerstmis).

    Aanvulling op nr. 53:

    Ook in andere talen is het woord voor Pinksteren van het oud-Griekse woord Pentakostè (=50e (dag)) afgeleid. (Niet slechts het Franse: La Pentecôte). Zo zijn b.v. ook het Duitse “Pfingsten” en het Nederlandse “Pinksren” daaruit voortgevloeid.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 23 februari 2007 @ 0.08 uur

  70. “Pinksren” moet zijn: “Pinksteren”.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 23 februari 2007 @ 0.10 uur

  71. @ 69 Olav Meijer

    Jij schrijft……..

    In Skandinavische talen wordt Kerstmis dan ook “Jul” genoemd…….

    Is het dan zo dat “Jut en Jul” hiervan afgeleid is, want volgens mij gaat het hier om mensen die iets bepaalds hebben, waar de ander de draak mee steekt.
    Men spreekt dan van …… kijk daar heb je Jut en Jul ook…
    Olav weet jij hoe dit dan inelkaar steekt, ik heb geen flauw idee waar dit van afkomstig zou zijn.

    Reactie door Pool — vrijdag 23 februari 2007 @ 10.35 uur

  72. @ alle “tegenstanders” van carnaval:
    Ieder z’n mening hoor, maar carnaval is echt niet alleen een feest van ongebreideld zuipen en met jan-en-alleman (sorry voor de uitdrukking, Jan;) het bed in duiken e.d.
    Voor een aantal mensen wel, maar er zijn er minstens zoveel die het vieren zoals het, volgens mij hoort. Okee, de drankconsumptie is bij mij dan ook wel flink hoger dan normaal, maar verder is het voor mij vooral een feest van gezelligheid, saamhorigheid en vooral “leut”.
    Natuurlijk kun je wijzen op de hypocrisie van mensen die de rest van het jaar geen woord tegen je zullen spreken. Maar, je kunt ook genieten van die paar dagen dat iedereen z’n vooroordelen en voorbehoudens t.o.v. andere mensen laat varen en dan wèl met elkaar in contact komen. Je zou kunnen zeggen dat carnaval de verschillen tussen mensen overbrugt.
    Mensen die samen genieten, dat zie ik liever gewoon als mooi. En die mensen die ook na de carnaval daar hun lering van onthouden, da’s toch weer mooi meegenomen.

    Maar okee, het is niet iedereens feestje, dat hoeft ook niet. Maar misschien kan iedereen die er zelf niet van kan genieten, dat een ander wel gunnen ?

    MVG

    Reactie door R. de Jonge — vrijdag 23 februari 2007 @ 12.56 uur

  73. @ Pool (71):

    De term “Jut en Jul” moet haast wel een heel andere achtergrond hebben. Ik weet niet waar het vandaan komt. Ik zal proberen dat uit te vinden.

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 24 februari 2007 @ 3.18 uur

  74. 1 vraagje…: Wat is de rol van het dialect in het carnaval?

    Ik moet het antwoord hebben!

    Carnaval was trouwes onwijs leuk!

    Reactie door Soraya — woensdag 28 februari 2007 @ 19.35 uur